ORDIN
Nr. 349 din 11 aprilie 2005
pentru aprobarea Normelor privind structura functionala a cabinetelor medicale
in vederea autorizarii sanitare
ACT EMIS DE: MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 323 din 18 aprilie 2005
Vazand Referatul de aprobare al Directiei de sanatate publica nr.
M.C.4.547/2005,
avand in vedere prevederile Legii nr. 100/1998 privind asistenta de
sanatate publica, cu modificarile si completarile ulterioare, si prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea si functionarea
cabinetelor medicale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul prevederilor Hotararii Guvernului nr. 168/2005 privind
organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii,
ministrul sanatatii emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele privind structura functionala a cabinetelor medicale in
vederea autorizarii sanitare, prevazute in anexa care face parte integranta din
prezentul ordin.
Art. 2
Directia de sanatate publica din cadrul Ministerului Sanatatii si
directiile de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin orice alte dispozitii
contrare se abroga.
Art. 4
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul sanatatii,
Mircea Cinteza
ANEXA 1
NORME
privind structura functionala a cabinetelor medicale in vederea autorizarii
sanitare
1. Cabinetele medicale, indiferent de forma de infiintare si organizare,
trebuie sa functioneze numai in baza autorizatiei sanitare.
2. Autorizarea sanitara a cabinetelor medicale individuale, asociate,
grupate, precum si a societatilor civile medicale constituie actul care atesta
intrunirea conditiilor igienico-sanitare pentru functionarea acestora.
3. Autorizarea sanitara a cabinetelor medicale se face de catre directiile
de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti.
4. Pentru cabinetele medicale asociate sau grupate, cat si pentru
societatea civila medicala se elibereaza o autorizatie unica pe adresa sediului
in care isi desfasoara activitatea fiecare cabinet medical care face parte din
respectiva asociere.
5. Autorizatia sanitara de functionare se elibereaza la cererea medicului
titular sau a medicilor asociati din cadrul societatii civile medicale sau,
dupa caz, la solicitarea autoritatii publice de stat (centrala sau locala).
6. Directia de sanatate publica ce a eliberat autorizatia sanitara de
functionare va verifica periodic respectarea conditiilor igienico-sanitare si a
structurii functionale prevazute, in functie de profilul de activitate.
7. Normele de structura functionala si de igiena obligatorii pentru
autorizarea cabinetelor medicale sunt urmatoarele:
7.1. Norme obligatorii privind structura functionala si circuitele functionale
in cabinetele medicale, indiferent de profil:
7.1.1. Sala de asteptare va avea o suprafata minima de 1/1,5 mp/persoana,
in cazul cabinetelor pentru adulti, si 1,5/2 mp/persoana, in cazul cabinetelor
pentru copii (inclusiv persoana insotitoare).
7.1.2. Cabinetul de consultatii va avea o suprafata minima de 14 mp si va
fi dotat cu o chiuveta racordata la apa curenta, calda si rece.
7.1.3. In scopul efectuarii sterilizarii si pastrarii sterilitatii
dispozitivelor si materialelor sanitare, organizarea activitatilor propriu-zise
de sterilizare, precum si a activitatilor conexe (spalarea, decontaminarea,
impachetarea si stocarea) va avea in vedere:
a) respectarea circuitelor si utilizarea spatiilor anume desemnate;
b) amplasarea punctului de sterilizare intr-un spatiu adecvat organizarii
activitatii de curatare si pregatire pentru sterilizare a instrumentarului
si/sau a materialului moale, sterilizarii propriu-zise si depozitarii temporare
a materialului sterilizat;
c) aparatura de sterilizare autorizata de autoritatea centrala in domeniul
sanatatii (Ministerul Sanatatii) si respectarea prevederilor cuprinse in cartea
tehnica a fiecarui aparat;
d) caietul de sterilizare care atesta efectuarea sterilizarii cuprinde:
- numarul sarjei si continutul pachetelor;
- data si ora de debut si de sfarsit a ciclului;
- temperatura la care s-a efectuat sterilizarea;
- rezultatele indicatorilor fizico-chimici si biologici;
- numele si semnatura persoanei responsabile cu sterilizarea.
7.1.4. In scopul asigurarii landului de frig, cabinetul medical va fi dotat
cu:
- cel putin un frigider cu congelator, care va fi prevazut cu usa la acest
compartiment, precum si cu termometru pentru monitorizarea temperaturii
interioare; inregistrarile privind graficele de temperatura ale frigiderului
vor fi cuprinse intr-un registru separat;
- cel putin doua genti izoterme - una pentru transportul vaccinurilor si
una pentru transportul diverselor probe biologice - si un termos (in eventualitatea
transportului unor cantitati mici de vaccin).
7.1.5. Sala de tratamente va fi special amenajata, fiind necesara o
suprafata minima de 16 mp, si va fi dotata cu o chiuveta racordata la apa rece
si calda.
7.1.6. In cazul cabinetelor medicale asociate sau grupate, cu trei sau mai
multi medici, este necesara existenta unui cabinet pentru vaccinari, altul
decat sala de tratamente.
7.1.7. In cabinetele in care se efectueaza interventii chirurgicale care
necesita spitalizare de o zi va fi delimitat un spatiu pentru recuperare
postoperatorie, dotat cu paturi, asigurandu-se o suprafata minima de 6 mp/pat.
7.1.8. Personalului sanitar din cabinetele medicale ii va fi asigurat un
spatiu cu destinatie de vestiar; numarul vestiarelor si spatiul destinat
acestora va fi in functie de numarul personalului care desfasoara activitate
concomitenta.
7.1.9. Incaperile cu profil administrativ vor fi separate de cele in care
se desfasoara activitati medicale.
7.1.10. Cabinetul medical va avea un grup sanitar pentru pacienti, la care
accesul sa fie posibil din sala de asteptare, separat de cel destinat
personalului sanitar. In cazul cabinetelor medicale din mediul rural, acolo
unde nu exista posibilitatea racordarii la reteaua de canalizare, grupul
sanitar va fi de tip fosa septica de beton, vidanjabila.
7.1.11. Dotarea minima obligatorie necesara fiecarui cabinet medical, in
functie de specialitate, precum si a laboratoarelor de microbiologie si a celor
clinice va respecta prevederile legale in vigoare.
7.1.12. In cabinetele medicale cu profil radiologic se vor respecta normele
de radioprotectie si controlul individual al expunerii externe.
7.1.13. Se vor realiza circuite separate pentru adulti si copii sau se va
face programarea acestora la ore diferite.
7.1.14. a) In cabinetele medicale unde au loc prelevari de fluide biologice
(sange, urina, materii fecale, secretii etc.), in vederea diagnosticului de
laborator (biochimic, hematologic, microbiologic, histologic etc.), se va
delimita un spatiu destinat acestui gen de activitate.
b) Spatiul prevazut la lit. a) va fi dotat cu canapea sau scaun cu spatar
extensibil, cu accesorii pentru sustinerea antebratului, dulap pentru
instrumentar steril, masuta pentru pregatirea prelevarii probei, masuta pentru
depozitarea temporara a fluidelor prelevate.
c) In cazul in care diagnosticul propriu-zis de laborator se efectueaza in
alta parte, se va organiza transportul in siguranta al probelor recoltate
(containere speciale cu pereti impermeabili, cu posibilitate de inchidere, usor
transportabile, din materiale care sa permita decontaminarea, curatarea si
dezinfectia lor), pentru a evita contaminarea persoanei care transporta probele
si/sau a mediului.
7.2. Norme igienico-sanitare obligatorii pentru cabinetele medicale,
indiferent de profil:
7.2.1. Asigurarea cu apa potabila, in conformitate cu prevederile Ordinului
ministrului sanatatii nr. 994/2004 privind aprobarea Normelor de supraveghere
si control al infectiilor nosocomiale in unitatile sanitare
7.2.2. Racordarea la reteaua de canalizare a orasului sau, in cazurile in
care nu exista sisteme publice de canalizare, dotarea acestora cu instalatii
proprii de colectare, tratare, evacuare a apelor uzate, astfel incat sa nu se
produca poluarea solului, a apei si a aerului
7.2.3. Deseurile rezultate in urma activitatilor medicale vor fi colectate,
depozitate, evacuate si neutralizate conform prevederilor legale in vigoare.
7.2.4. Asigurarea unui microclimat corespunzator
7.2.5. Asigurarea iluminarii naturale si artificiale necesare desfasurarii
in conditii optime a activitatii medico-sanitare
7.2.6. Asigurarea limitarii zgomotului sub normele admise si/sau asigurarea
protectiei antifonice eficiente in interiorul si in afara cabinetelor
7.2.7. Asigurarea cu materiale pentru efectuarea curateniei
7.2.8. Asigurarea cu dezinfectante, antiseptice si decontaminante avizate
de Ministerul Sanatatii. Folosirea acestora se va face in functie de
instructiunile de utilizare, la concentratiile si timpii de utilizare
specificati de producator.
7.2.9. Asigurarea de echipament de protectie a personalului sanitar, in
conformitate cu legislatia in vigoare
7.2.10. Asigurarea instruirii permanente a personalului medico sanitar
privind precautiile universale.