ORDIN Nr. 3444
din 12 decembrie 2007
privind aprobarea
Regulamentului pentru ocuparea prin concurs a posturilor vacante de director
general/director general adjunct la Oficiul National al Registrului Comertului
si director/director adjunct la oficiile registrului comertului de pe langa
tribunale
ACT EMIS DE:
MINISTERUL JUSTITIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 874 din 20 decembrie 2007
Având în vedere dispoziţiile Legii nr. 26/1990 privind
registrul comerţului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr.
83/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Justiţiei, cu
modificările şi completările ulterioare,
ministrul justiţiei emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul pentru ocuparea prin
concurs a posturilor vacante de director general/director general adjunct la
Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi director/director adjunct la
oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale, prevăzut în anexa care
face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţia resurse umane şi relaţia cu
Consiliul Superior al Magistraturii şi Oficiul Naţional al Registrului
Comerţului vor duce la îndeplinire dispoziţiile prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul justiţiei,
Tudor-Alexandru Chiuariu
ANEXA
REGULAMENT
pentru ocuparea prin concurs a posturilor vacante de
director general/director general adjunct la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi
director/director adjunct la oficiile registrului comerţului de pe lângă
tribunale
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Ocuparea posturilor vacante de director
general/director general adjunct la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului
şi director/director adjunct la oficiile registrului comerţului de pe lângă
tribunale se face prin concurs, în condiţiile stabilite prin prezentul
regulament.
Art. 2. - (1) Pentru funcţia de director
general/director general adjunct la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului
se pot înscrie la concurs persoanele care îndeplinesc următoarele condiţii:
a) au cetăţenia română şi domiciliul în România;
b) sunt licenţiaţi în ştiinţe juridice;
c) au vechime în funcţii de conducere de minimum 2 ani;
d) au capacitate deplină de exerciţiu şi sunt apte din
punct de vedere medical pentru îndeplinirea funcţiei;
e) nu au antecedente penale.
(2) Pentru funcţia de director/director adjunct la
oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale se pot înscrie la concurs
persoanele care îndeplinesc următoarele condiţii:
a) au cetăţenia română şi domiciliul în România;
b) sunt licenţiaţi în ştiinţe juridice sau economice;
c) au vechime în specialitatea în care sunt licenţiate
de minimum un an;
d) au capacitate deplină de exerciţiu şi sunt apte din
punct de vedere medical pentru îndeplinirea funcţiei;
e) nu au antecedente penale.
Art. 3. - (1) Pentru înscrierea la concurs, candidaţii
vor prezenta:
a) cerere de înscriere, cu menţiunea postului pentru
care candidează;
b) copie a actului de identitate;
c) copie a certificatului de căsătorie sau a altor acte, în cazul în care numele de pe actele de studii
este diferit de cel de pe actul de identitate;
d) copie a diplomei de licenţă;
e) curriculum vitae (în format european);
f) copie a carnetului de muncă sau adeverinţe
doveditoare ale vechimii în specialitate/în funcţii de conducere, după caz;
g) adeverinţă medicală;
h) declaraţie pe propria răspundere privind lipsa
antecedentelor penale;
i) declaraţie pe propria răspundere că nu a colaborat
cu fosta securitate sau că nu a făcut poliţie politică;
j) chitanţa de plată a taxei de înscriere.
(2) In momentul numirii, candidaţii declaraţi admişi
îşi completează dosarul cu certificatul de cazier judiciar şi prezintă
originalul documentelor depuse în copie la dosarul de înscriere pentru
verificarea conformităţii acestor copii cu originalul.
(3) Cuantumul taxei de concurs se stabileşte de către
ministrul justiţiei, prin ordin.
CAPITOLUL II
Procedura de desfăşurare a concursului
Art. 4. - Concursul pentru ocuparea posturilor vacante
de director general/director general adjunct la
Oficiul Naţional al Registrului
Comerţului şi director/director adjunct la oficiile registrului comerţului de
pe lângă tribunale cuprinde următoarele etape:
a) selecţia dosarelor;
b) proba de interviu.
Art. 5. - (1) Data şi locul susţinerii concursului,
numărul şi tipul posturilor pentru care se organizează concursul, condiţiile de
participare la concurs, actele necesare pentru dosarul de înscriere, tematica,
bibliografia, regulamentul şi probele de concurs, date de contact, termenul
limită pentru depunerea actelor de înscriere la concurs şi cuantumul taxei de
înscriere se aduc la cunoştinţă celor interesaţi prin afişare la sediul
Oficiului Naţional al Registrului Comerţului şi la sediile oficiilor
registrului comerţului de pe lângă tribunale, pe pagina web a instituţiei şi
prin intermediul mass-media, cu cel puţin 15 zile înainte de data fixată pentru
susţinerea interviului.
(2) In situaţia în care se modifică data şi locul
desfăşurării concursului, se va publica un nou anunţ prin mijloacele prevăzute
la alin. (1), cu minimum 3 zile înainte de data fixată pentru susţinerea
concursului.
(3) Tematica şi bibliografia pentru interviu se propun
de către reprezentanţi din cadrul Ministerului Justiţiei şi/sau Oficiului
Naţional al Registrului Comerţului, în acord cu specificaţiile generale ale
posturilor vacante, şi se prezintă spre aprobare ministrului justiţiei.
Art. 6. - (1) Cererea pentru înscrierea la concurs,
împreună cu actele prevăzute la art. 3, se depun cu cel puţin 8 zile înainte de
data susţinerii interviului la departamentul de resurse umane din cadrul
Oficiului Naţional al Registrului Comerţului.
(2) Comisia de organizare are obligaţia de a verifica
dosarele candidaţilor şi de a afişa rezultatul verificărilor cu cel puţin 5
zile înainte de data interviului, hotărând admiterea sau respingerea cererii de
înscriere la concurs. Cererile de înscriere la concurs sunt respinse dacă nu
sunt însoţite de actele prevăzute la art. 3.
(3) In termen de o zi de la data afişării rezultatelor,
candidaţii respinşi în urma verificării pot formula contestaţie.
(4) Contestaţiile vor fi soluţionate de comisia de
soluţionare a contestaţiilor şi afişate în termen de o zi de la expirarea
termenului prevăzut la alin. (3).
Art. 7. - (1) In funcţie de specificul posturilor
scoase la concurs, ministrul justiţiei stabileşte, prin ordin:
a) comisia de organizare a concursului;
b) comisia de interviu;
c) comisia de soluţionare a contestaţiilor.
(2) Comisia de organizare a concursului pentru posturile
de director general/director general adjunct la
Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi director/director adjunct la
oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale este formată din 3 membri
(dintre care un preşedinte) din cadrul Ministerului Justiţiei şi/sau Oficiului
Naţional al Registrului Comerţului/oficiilor registrului comerţului de pe lângă
tribunale, precum şi un secretar.
(3) Comisia de interviu este alcătuită din 3 membri
(dintre care un preşedinte) din cadrul Ministerului Justiţiei şi/sau Oficiului
Naţional al Registrului Comerţului/oficiilor registrului comerţului de pe lângă
tribunale, un secretar şi un psiholog care va evalua candidaţii din punct de
vedere psihologic.
(4) Comisia de soluţionare a contestaţiilor este
alcătuită din 3 membri (dintre care un preşedinte) din cadrul Ministerului
Justiţiei şi/sau Oficiului Naţional al Registrului Comerţului/oficiilor
registrului comerţului de pe lângă tribunale, un secretar şi un psiholog.
(5) Din comisiile prevăzute la alin. (1) nu pot face
parte acele persoane care sunt soţi, rude sau afini până la gradul al IV-lea
inclusiv cu oricare dintre candidaţii înscrişi la concurs.
(6) Persoanele care întrunesc condiţiile pentru a face
parte din comisiile de concurs pot deţine calitatea de membru al unei singure
comisii, dintre comisiile menţionate la alin. (1), în cadrul aceluiaşi concurs.
(7) Fiecare membru al comisiilor prevăzute la alin. (1)
semnează după numirea sa, prin ordin, o declaraţie pe propria răspundere, în
care precizează că:
a) nu se află în vreuna dintre situaţiile de
incompatibilitate prevăzute la alin. (5);
b) va respecta secretul şi confidenţialitatea
lucrărilor comisiei şi a variantelor de subiecte ce vor fi elaborate.
Art. 8. - Comisia de organizare a concursului are, în
principal, următoarele atribuţii:
a) verifică dosarul personal al candidatului;
b) centralizează cererile de înscriere la concurs ale
candidaţilor;
c) întocmeşte tabelul participanţilor selectaţi;
d) informează candidaţii cu privire la data, locul,
ora desfăşurării concursului;
e) informează în scris candidaţii care nu îndeplinesc
condiţiile prezentului regulament, cu indicarea condiţiilor pe care nu le
îndeplinesc;
f) îndeplineşte orice alte atribuţii necesare bunei
desfăşurări a concursului.
Art. 9. - Comisia de interviu evaluează capacitatea
profesională şi managerială a candidaţilor, având, în principal, următoarele
atribuţii:
a) stabileşte planul interviului şi realizează
interviul;
b) notează pentru fiecare
candidat proba interviului.
Art. 10. - (1) Proba de interviu constă în:
a) evaluarea candidatului privind capacitatea
managerială;
b) evaluarea candidatului privind managementul,
comunicarea şi resursele umane;
c) legislaţia în vigoare aplicabilă în materia
registrului comerţului.
(2) Planul de interviu conţine elemente care
evidenţiază în persoana candidatului:
a) abilităţile de comunicare;
b) factorii care motivează candidatul;
c) gândirea sintetică;
d) rezistenţa la stres;
e) comportamentul în situaţiile
de criză;
f) cunoştinţele impuse de post;
g) abilităţile impuse de post;
h) alte elemente considerate relevante.
Art. 11. -In aprecierea candidatului vor fi avute în
vedere, în principal, următoarele:
a) capacitatea de organizare, capacitatea rapidă de decizie, capacitatea de analiză, sinteză,
previziune, strategie, planificare pe termen scurt, mediu şi lung, iniţiativa
şi capacitatea de adaptare rapidă;
b) comportamentul şi comunicarea cu personalul din
subordine, alte instituţii, mass-media, asigurarea
accesului la informaţiile de interes public din cadrul
instituţiei, transparenţa actului de conducere;
c) folosirea adecvată a resurselor umane şi materiale,
evaluarea corectă a necesităţilor, gestionarea situaţiilor de criză, preocuparea
pentru pregătirea şi perfecţionarea profesională, repartizarea sarcinilor în
cadrul instituţiei.
Art. 12. - (1) Interviul se notează cu note de la 1 la
10 de fiecare dintre membrii comisiei de interviu, în baza baremului stabilit
de aceştia.
(2) Nota finală reprezintă
media aritmetică a notelor acordate de fiecare membru al comisiei de interviu.
(3) Pe baza notei finale se întocmeşte tabelul de
clasificare a candidaţilor, care se afişează la sediul Oficiului Naţional al
Registrului Comerţului în termen de 48 de ore de la
finalizarea concursului.
(4) Funcţia de conducere vacantă pentru care s-a
candidat va fi ocupată de candidatul care a obţinut cea mai mare notă la proba
interviului.
(5) In caz de note egale, departajarea se va face
avându-se în vedere media la licenţă obţinută de
candidat.
(6) Pentru a ocupa funcţia pentru care a candidat,
participantul trebuie să obţină cel puţin nota 7.
(7) Interviul se înregistrează cu mijloace audio. In
acest sens, în cuprinsul cererii de înscriere la interviu candidaţii îşi vor
exprima acordul în vederea înregistrării interviului. Inregistrările fac parte
din dosarul personal şi se păstrează în aceleaşi condiţii. In situaţia în care
candidatul nu este de acord cu înregistrarea audio ori din alte motive aceasta
nu poate fi realizată, întrebările şi răspunsurile la interviu se consemnează
în anexa la procesul-verbal întocmit de secretarul comisiei de intervievare şi
se semnează atât de membrii acesteia, cât şi de candidat.
(8) Rezultatele interviului pot fi contestate în termen de 24 de ore de la afişare.
Art. 13. - (1) Comisia de soluţionare a contestaţiilor
are, în principal, următoarele atribuţii:
a) soluţionează contestaţiile depuse de candidaţi cu
privire la rezultatul verificării dosarelor candidaţilor;
b) soluţionează contestaţiile depuse de candidaţi cu
privire la notarea interviului;
c) transmite, prin secretarul comisiei de organizare,
rezultatele contestaţiilor pentru a fi comunicate candidaţilor.
(2) Contestaţiile la interviu se soluţionează de către
comisia de soluţionare a contestaţiilor în termen de două zile de la expirarea
termenului prevăzut la art. 12 alin. (8).
Art. 14. - Secretarul fiecărei comisii are, în
principal, următoarele atribuţii:
a) veghează la respectarea procedurii de organizare şi
desfăşurare a concursului;
b) întocmeşte, redactează şi semnează întreaga
documentaţie privind activitatea specifică a acestora, inclusiv
procesele-verbale ale fiecărei sesiuni de lucru ale comisiilor;
c) îndeplineşte orice sarcini specifice necesare pentru
buna desfăşurare a concursului.
CAPITOLUL III
Dispoziţii finale
Art. 15. - In termen de cel mult 5 zile de la data
finalizării concursului, comisia de organizare a concursului predă documentaţia
de concurs departamentului de resurse umane din Oficiul Naţional al Registrului
Comerţului.
Art. 16. - Rezultatele finale ale concursului se
afişează la sediul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului şi pe pagina
web a acestuia.
Art. 17. - Numirea în funcţiile de director
general/director general adjunct la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului
şi director/director adjunct la oficiile registrului comerţului de pe lângă
tribunale se face prin ordin al ministrului justiţiei, în conformitate cu
dispoziţiile art. 10 alin. (4) şi (5) din Legea nr. 26/1990 privind registrul
comerţului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 18. - (1) Candidatul declarat admis trebuie să se
prezinte la post în maximum 15 zile de la data afişării rezultatelor finale. In
cazul în care candidatul admis nu poate respecta termenul menţionat, acesta
înaintează o cerere motivată, în scris, directorului departamentului de resurse umane, în care
prezintă motivele întârzierii şi termenul la care se poate prezenta la post.
(2) In cazul neprezentării la post la termenul
stabilit, postul este declarat vacant, urmând să se comunice următoarei
persoane clasate în ordinea mediilor posibilitatea de a ocupa postul respectiv.
Art. 19. - Fişele interviului, lucrările scrise,
procesele-verbale privind rezultatele concursului vor fi anexate la dosarele
profesionale ale candidaţilor declaraţi admişi.
Art. 20. - Dosarele, lucrările scrise,
procesele-verbale referitoare la ceilalţi candidaţi şi alte lucrări privind
concursul se arhivează şi se păstrează potrivit nomenclatoarelor arhivistice.