Văzând Referatul Direcţiei generale politici agricole nr. 262.612 din 5.06.2019,în baza prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale Legii nr. 203/2018 privind măsuri de eficientizare a achitării amenzilor contravenţionale, cu modificările ulterioare,în temeiul prevederilor art. 16 din Hotărârea Guvernului nr. 1.188/2014 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Zootehnie „Prof. Dr. G. K. Constantinescu", cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 9 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 30/2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, precum şi pentru modificarea art. 6 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 1.186/2014 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii pentru Administrarea Sistemului Naţional Antigrindină şi de Creştere a Precipitaţiilor, cu modificările şi completările ulterioare,având în vedere prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.012/2016 al Parlamentului European şi al Consiliului Uniunii Europene privind condiţiile zootehnice şi genealogice aplicabile ameliorării animalelor de reproducţie de rasă pură, a porcilor de reproducţie hibrizi şi a materialului germinativ provenit de la acestea, comerţului cu acestea şi introducerii lor în Uniune şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 652/2014 şi a Directivelor 89/608/CEE şi 90/425/CEE ale Consiliului, precum şi de abrogare a anumitor acte în sectorul ameliorării animalelor, ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale emite următorul ordin: Articolul 1Se aprobă Normele tehnice pentru desfăşurarea activităţii Inspecţiei de stat în zootehnie, modelul legitimaţiei, al ştampilei şi al procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor la normele zootehnice, prevăzute în anexele nr. 1-3, care fac parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 2La data intrării în vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 218/2010 privind aprobarea Normelor tehnice pentru desfăşurarea activităţii Inspecţiei de stat în zootehnie, modelului legitimaţiei, al ştampilei şi al procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor la normele zootehnice, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 676 din 5 octombrie 2010, cu modificările ulterioare, se abrogă. Articolul 3 Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,Petre DaeaBucureşti, 12 iunie 2019.Nr. 344.ANEXA Nr. 1 NORME TEHNICE pentru desfăşurarea activităţii Inspecţiei de stat în zootehnie Articolul 1Inspecţia de stat în zootehnie, denumită în continuare Inspecţia de stat, funcţionează în subordinea directă a directorului general al Agenţiei Naţionale pentru Zootehnie „Prof. Dr. G. K. Constantinescu", denumită în continuare ANZ. Articolul 2
(1) Inspecţia de stat face parte integrantă din ANZ, este condusă de un director subordonat directorului general al ANZ şi de un şef serviciu.
(2) Pentru îndeplinirea atribuţiilor, Inspecţia de stat colaborează cu specialiştii celorlalte compartimente din cadrul ANZ.
(3) Activităţile specifice Inspecţiei de stat sunt desfăşurate de persoane abilitate, deţinătoare de legitimaţie de inspector de stat, care desfăşoară activităţi de control şi inspecţie oficială în domeniul zootehnic privind reproducţia şi ameliorarea animalelor de interes zooeconomic, identificarea şi înregistrarea ecvideelor, identificarea stupilor şi stupinelor, conservarea patrimoniului genetic în zootehnie, importul-exportul de material biologic de reproducţie, producătorii şi prim-cumpărătorii de lapte, precum şi implementarea proiectelor de amenajamente pastorale. Articolul 3Inspecţia de stat exercită controlul oficial şi inspecţia în domeniul prevăzut la art. 2 alin. (3) astfel: a)întocmeşte planul anual de inspecţii, verificare şi control în funcţie de obiective, activităţi specifice, termene, reglementări legislative şi proceduri de lucru, care se aprobă prin decizie a directorului general; b)aplică şi respectă prevederile legislaţiei în vigoare, legislaţiei europene transpuse în legislaţia naţională şi ale normelor emise de Ministrul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi de ANZ, pe teritoriul ţării, şi soluţionează sesizările şi reclamaţiile în domeniu; c)controlează circulaţia materialului biologic de reproducţie pe teritoriul ţării şi modul în care se respectă legislaţia specifică, precum şi normele tehnice şi procedurile elaborate de ANZ, pentru producerea, comercializarea şi utilizarea materialului seminal refrigerat şi congelat, a embrionilor, a ouălor de incubaţie, precum şi a hibrizilor comerciali; d)controlează modul de aplicare a sistemului de individualizare, identificare şi înregistrare la animalele cuprinse în programele de ameliorare; e)controlează respectarea normelor tehnice referitoare la organizarea şi desfăşurarea montei naturale autorizate; f)controlează corectitudinea şi veridicitatea înscrisurilor în evidenţele zootehnice pentru toate speciile de animale de interes zooeconomic; g)controlează comerţul intracomunitar, importul din ţări terţe şi exportul de material biologic de reproducţie (material seminal congelat, embrioni, ouă de incubaţie, animale vii, material biologic apicol); h)verifică respectarea criteriilor privind acordarea codurilor de identificare pentru fermele de selecţie, de reproducţie şi staţiile de incubaţie, controlează respectarea normelor tehnice privind producerea şi comercializarea ouălor pentru incubaţie şi a puilor de păsări de fermă; i)efectuează controale oficiale asupra operatorilor, respectiv societăţi de ameliorare, exploataţii de ameliorare, părţi terţe desemnate de societăţile de ameliorare sau exploataţiile de ameliorare, centre de colectare sau de depozitare a materialului seminal, centre de colectare sau producere a embrionilor şi crescători de animale, pentru verificarea conformităţii cu normele prevăzute de legislaţia în vigoare; j)controlează îndeplinirea şi respectarea condiţiilor de autorizare şi/sau acreditare a organizaţiilor şi/sau asociaţiilor, precum şi a prestatorilor de servicii implicate/implicaţi în organizarea şi desfăşurarea activităţii de ameliorare şi reproducţie la animale; k)efectuează controale tematice în târguri şi oboare de animale, în trafic sau exploataţiile de animale; l)efectuează controlul şi inspecţia laboratoarelor pentru analiza fizico-chimică a laptelui; m)controlează implementarea amenajamentelor pastorale, conform legislaţiei în vigoare; n)efectuează controale la producătorii şi prim-cumpărătorii de lapte, conform legislaţiei în vigoare; o)efectuează controale la stupinele de elită, multiplicare şi producţie, conform legislaţiei în vigoare; p)acţionează în toate sectoarele din domeniul creşterii animalelor, precum şi în regimul de circulaţie al acestora, colaborează cu specialişti ai Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor şi ai direcţiilor judeţene sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, precum şi specialişti ai Inspectoratului General al Poliţiei Române, ai Direcţiei de ordine publică şi ai inspectoratelor de poliţie judeţene; q)reprezintă organul abilitat de stat în domeniu care constată contravenţiile şi aplică sancţiuni contravenţionale în domeniul său de competenţă şi instituie alte măsuri adecvate de natură administrativă pentru prevenirea şi remedierea cazurilor de neconformitate. Articolul 4Inspecţia de stat constată şi aplică contravenţiile la normele din domeniul zootehnic privind exploatarea, ameliorarea, reproducţia, conservarea şi managementul resurselor genetice la animale, implementarea amenajamentelor pastorale, identificarea şi înregistrarea ecvideelor, controlul la producătorii şi prim-cumpărătorii de lapte, prevăzute la art. 42 din Legea zootehniei nr. 32/2019, art. 30-32 din Legea calului nr. 389/2005, cu modificările şi completările ulterioare, art. 18 alin. (1) şi alin. (2) lit. c) din Legea apiculturii nr. 383/2013, cu modificările ulterioare, art. 14 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2010 privind identificarea şi înregistrarea suinelor, ovinelor, caprinelor şi ecvideelor, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 191/2012, art. 13 şi 14 din Legea nr. 297/2013 privind stabilirea relaţiilor contractuale din sectorul laptelui şi al produselor lactate, precum şi recunoaşterea organizaţiilor de producători din sectorul laptelui şi al produselor lactate, art. 14 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2013 privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 186/2014, cu modificările şi completările ulterioare, iar în caz de infracţiuni sesizează organele de stat abilitate în acest sens. Articolul 5Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de către specialiştii Inspecţiei de stat, împuterniciţi de directorul general al ANZ, prin completarea procesului-verbal al cărui model este prevăzut în anexa nr. 2 la ordin. Articolul 6
(1) Modelul legitimaţiei pentru persoanele împuternicite potrivit prevederilor art. 5, precum şi modelul ştampilei sunt prevăzute în anexa nr. 3 la ordin.
(2) Tipărirea proceselor-verbale şi a legitimaţiilor se efectuează de către ANZ, în condiţiile legislaţiei în vigoare. ANEXA Nr. 2 PROCES-VERBAL de constatare şi sancţionare a contravenţiei, încheiat astăzi, ziua ........... luna ........... anul ........... Agentul constatator ............., în calitate de inspector al Inspecţiei de stat în zootehnie, posesor al Legitimaţiei nr. ........, constat că în data de .......... 20 ........., la ora .............., 1. domnul/doamna ........ .............., fiul/fiica lui ........ ......... şi al/a ........ ........., născut(ă) la data de ........ ........ în ........ ........., judeţul ........ ........, domiciliat(ă) în ........ ........., str. ........ ............... nr. ......., bl. ........ , sc. ........., ap. ............., judeţul/sectorul ......., cu reşedinţa în judeţul ........ ..........., str. ........ ......... nr. ............., bl. ....... , sc. ........, ap. ..........., legitimat(ă) cu BI/CI seria ........ ........ nr. ........ ..........., eliberat(ă) de ........ ............. la data de ........ .............., şi CNP |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|; 2. operatorul economic (persoană juridică, persoană fizică sau asociaţie familială - denumirea) ........ .............., cu sediul în ........ ........ .........., înmatriculat la oficiul registrului comerţului ........ ........... cu nr. ................ / 20... din ........ ........ ........, cod fiscal nr. ................, cont bancar nr. ........ ..........., deschis la Banca ........ ........ ............, reprezentat prin domnul/doamna ........ ............., în calitate de ........ ..........., legitimat(ă) cu BI/CI seria ............. nr. ........ ........., eliberat(ă) de ........ ........ ........ la data de ........ ............., şi CNP |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|, în data de ........ ..........., la ora ..............., a săvârşit următoarele fapte: ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........... Faptele descrise mai sus contravin: – ............... art. ............. alin. ........ lit. ......... şi se sancţionează cu amendă de la .............. la ........ ........, conform art. ......; – ............... art. ............. alin. ........ lit. ......... şi se sancţionează cu amendă de la .............. la ........ ........, conform art. ......; – ............... art. ............. alin. ........ lit. ......... şi se sancţionează cu amendă de la .............. la ........ ........, conform art. ......; – ............... art. ............. alin. ........ lit. ......... şi se sancţionează cu amendă de la .............. la ........ ........, conform art. ......;pentru care se aplică următoarea amendă: .............. lei. Conform prevederilor legale, contravenientul poate achita, în termen de cel mult 15 zile de la data comunicării prezentului proces-verbal, jumătate din minimul amenzii prevăzute de dispoziţia legală pentru fapta(ele) săvârşită(e), care este de .............. (........ ..............) lei. Amenda se va achita în contul ............... deschis la trezoreria/casieria autorităţii administraţiei publice locale ........ ..........., iar copia dovezii efectuării plăţii va fi înaintată în termen de 15 zile, după caz, de la data plăţii amenzii/comunicării procesului-verbal, la ................ din localitatea ............., str. .............. nr. .............., judeţul ........ ......... (sectorul) ............... . Am luat cunoştinţă. Contravenient Semnătura ................ ALTE MENŢIUNI În legătură cu faptele arătate, contravenientul ........ ........ , reprezentat prin ........ ........., în calitate de ........ ........, face următoarele obiecţiuni: ........ ................ ................ ........ ............ Semnătura ........ ........... Faţă de obiecţiile contravenientului, se constată din actele controlate la unitate (documente, declaraţii scrise etc.) următoarele: ........ ................ ................ ........ ......... Prin săvârşirea acestei (acestor) contravenţii s-au produs următoarele pagube: ........ ........ .............. În temeiul art. ........... din .............., contravenientului i se aplică următoarele sancţiuni contravenţionale complementare: ........ ........ Contravenientul nu poate să semneze/nu este de faţă/refuză să semneze, împrejurare ce se adevereşte de martorul ..........., fiul lui ............. şi al ........., născut la data .............. în localitatea ........ .............., cu domiciliul în ..............., nr. ........, bl. ..........., sc. ......., et. ........., ap. ........, judeţul (sectorul) ........ ........., BI/CI seria ............... nr. .............., eliberat(ă) de .............. la data de ............., şi CNP |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|. Prezentul proces-verbal nu a fost încheiat în prezenţa unui martor deoarece: ........ ................ ................ Semnătura şi ştampila Inspector al Inspecţiei de stat în zootehnie, ........ ................ .......... Semnătura martorului ........ ................ ........ Semnătura contravenientului ........ ................ ........ ............ Împotriva prezentului proces-verbal se poate face plângere în termen de 15 zile de la data comunicării la judecătoria în a cărei circumscripţie a fost săvârşită contravenţia. Prezentul proces-verbal s-a întocmit în 3 (trei) exemplare, din care unul a fost înmânat contravenientului. Semnătura şi ştampila Inspector al Inspecţiei de stat în zootehnie, ........ ......... Semnătura contravenientului ........ ......... ANEXA Nr. 3*)*) Anexa nr. 3 este reprodusă în facsimil.– model -