ORDIN Nr. 320
din 3 martie 2006
pentru modificarea si
completarea Ordinului ministrului lucrarilor publice, transporturilor si
locuintei nr. 727/2003 privind aprobarea cerintelor si procedurilor armonizate
pentru incarcarea si descarcarea in siguranta a vrachierelor
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 234 din 15 martie 2006
Având în vedere prevederile art. 69 şi 70 din Acordul european instituind o
asociere între România, pe de o parte, şi Comunităţile
Europene şi statele membre ale
acestora, pe de altă parte,
semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin Legea nr. 20/1993,
în conformitate cu prevederile art. 12 lit. c) şi d) din Ordonanţa Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, republicată, cu modificările ulterioare, şi
ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 412/2004 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul transporturilor, construcţiilor si turismului emite următorul
ordin:
Art. I. -
Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 727/2003
privind aprobarea cerinţelor şi procedurilor armonizate pentru încărcarea şi descărcarea în
siguranţă a vrachierelor,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 422 din 16 iunie
2003, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 3, litera a) va avea următorul cuprins:
,,a) convenţii internaţionale - convenţiile în versiunea lor actualizată, asa cum sunt definite în art. 2 alin. (1) din Directiva
Consiliului 95/21/CE(1);".
2. Se introduce nota de subsol(1) cu următorul cuprins:
,,(1) Directiva Consiliului 95/21/CE din 19
iunie 1995 privind controlul statului portului (JO nr. L 157 din 7 iulie 1995,
p. 1), astfel cum a fost amendată."
3. După litera a) a articolului 3 se introduce o nouă literă, litera a1), cu următorul cuprins:
,,a1) Convenţia SOLAS 1974 - Convenţia internaţională din 1974 pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe
mare, încheiată la Londra la 1
noiembrie 1974, la care România a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr.
80/1979, împreună cu
protocoalele şi amendamentele
la aceasta, în versiunea sa actualizată;".
4. La articolul 3, litera I) va avea următorul cuprins:
,,l) organizaţie recunoscută - o organizaţie recunoscută în
conformitate cu art. 4 din Directiva Consiliului 94/57/CE(2);".
5. Se introduce nota de subsol(2) cu următorul cuprins: "(2) Directiva Consiliului 94/57/CE din 22
noiembrie 1994 privind regulile şi standardele comune pentru organizaţiile de inspecţie şi supraveghere a navelor şi pentru activităţile relevante ale administraţiilor maritime (JO nr. L 319 din 12 decembrie 1994, p. 20), astfel
cum a fost amendată".
6. La articolul 3, litera m) va avea următorul cuprins:
,,m) administraţia statului pavilionului - autorităţile competente ale statului care acordă vrachierului dreptul de a arbora
pavilionul acestuia;".
7. La articolul 3, litera n) va avea următorul cuprins:
,,n) autoritatea controlului statului portului - Autoritatea
Navală Română, autoritate de stat în domeniul siguranţei navigaţiei din subordinea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, căreia
i s-au delegat competenţele
pentru efectuarea activităţii
de control al statului portului conform prevederilor Directivei Consiliului
95/21/CE;".
8. La articolul 3, litera o) va avea următorul cuprins:
,,o) autoritatea competentă - Ministerul
Transporturilor, Construcţiilor
şi Turismului, Autoritatea
Navală Română şi administraţiile
portuare;".
9. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
„ARTICOLUL 4
Cerinţe
referitoare la conformitatea operaţională a
vrachierelor
(1) Toate vrachierele, indiferent de pavilionul pe care
îl arborează, care acostează la un terminal dintr-un port românesc
pentru încărcarea sau descărcarea mărfurilor solide în vrac, trebuie să corespundă cerinţelor prevăzute în anexa nr. 1.
(2) Operatorii terminalului trebuie să verifice dacă vrachierele corespund cerinţelor prevăzute în
anexa nr. 1.
(3) Operatorii terminalului trebuie să comunice Autorităţii Navale Române şi
administraţiei portuare numele
reprezentantului/reprezentanţilor
terminalului care efectuează verificarea
vrachierului conform alin. (2).
(4) Operatorii terminalului trebuie să informeze Autoritatea Navală Română şi administraţia portuară dacă acceptă sau refuză la operare vrachierul respectiv.
(5) In cazul în care se refuză la operare un vrachier, operatorii terminalului trebuie să comunice Autorităţii Navale
Române, administraţiei portuare şi
comandantului navei motivele refuzului."
10. La articolul 5, litera c) va avea următorul cuprins: ,,c) au fost întocmite manualele care conţin cerinţele
specifice terminalului şi
autorităţilor competente,
precum şi informaţiile referitoare la port şi terminal, în conformitate cu anexa nr.
7, şi dacă aceste manuale sunt puse la dispoziţie comandanţilor vrachierelor care acostează la terminal pentru încărcarea sau descărcarea
mărfurilor solide în vrac; şi".
11. La articolul 5, litera d) va avea următorul cuprins: ,,d) a fost elaborat, implementat şi menţinut un
sistem de management al calităţii. Acest sistem de management al calităţii trebuie să fie
certificat în conformitate cu standardele ISO 9001:2000 sau cu un standard
echivalent care cuprinde cel puţin toate cerinţele
din ISO 9001:2000 şi să fie auditat în conformitate cu liniile
directoare ale Standardului ISO 10011:1991 sau ale unui standard echivalent
care cuprinde toate cerinţele
din ISO 10011:1991. In legătură cu standardele echivalente menţionate, trebuie să fie respectată
Directiva 98/34/CE(3). Implementarea sistemului de management al
calităţii şi certificarea sistemului se vor face până la 1 ianuarie 2007."
12. Se introduce nota de subsol (3) cu
următorul
cuprins:
"(3) Directiva Parlamentului European şi a Consiliului 98/34/CE din 22 iunie 1998
de stabilire a unei proceduri pentru furnizarea de informaţii în domeniul standardelor şi reglementărilor tehnice (JO nr. L 204 din 21 iulie 1998, p. 37), astfel cum a
fost amendată."
13. Alineatul (4) al articolului 10 va avea următorul cuprins:
„(4) Prezentul articol se aplică fără a aduce atingere Directivei
95/21/CE."
14. După alineatul (2) al articolului 11 se introduce un nou alineat,
alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului trebuie să transmită Comisiei
Europene, la fiecare 3 ani, un raport privind rezultatele unor astfel de
verificări. De asemenea,
raportul trebuie să conţină o evaluare a eficacităţii procedurilor armonizate pentru cooperarea şi comunicarea între vrachiere şi terminale, astfel cum sunt prevăzute în prezentul ordin. Raportul se
transmite cel mai târziu la data de 30 aprilie a anului care urmează perioadei de 3 ani calendaristici la care
acesta face referire."
15. După articolul 11 se introduce un nou articol, articolul 11\ cu următorul cuprins:
„ARTICOLUL 111
Sancţiuni
Contravenţiile la prevederile prezentului ordin se stabilesc prin hotărâre a Guvernului."
16. După articolul 14 se introduce un nou articol, articolul 141,
cu următorul
cuprins:
„ARTICOLUL 141
Prezentul ordin transpune Directiva Parlamentului
European şi a Consiliului nr.
2001/96/CE din 4 decembrie 2001 referitoare la stabilirea cerinţelor şi procedurilor armonizate pentru încărcarea şi descărcarea în siguranţă a vrachierelor, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L 13/9 din 16 ianuarie 2002, p. 0009-0020, şi Directiva Parlamentului European şi a Consiliului nr. 2002/84/CE din 5
noiembrie 2002' ce amendează
directivele privind siguranţa maritimă şi prevenirea poluării de către
nave, publicată în JOCE nr. L
324 din 29 noiembrie 2002, p. 0053-0058."
Art. II. - Ordinul
ministrului lucrărilor
publice, transporturilor şi
locuinţei nr. 727/2003 privind
aprobarea cerinţelor şi procedurilor armonizate pentru încărcarea şi descărcarea în
siguranţă a vrachierelor,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 422 din 16 iunie 2003,
cu modificările şi completările aduse prin prezentul ordin, va fi republicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
Ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului,
Gheorghe Dobre