ORDIN   Nr. 319
din 2 octombrie 2007
privind aprobarea Tematicii
instruirii asistentilor personali ai persoanelor cu handicap grav
ACT EMIS DE: 
AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PERSOANELE CU HANDICAP
ACT PUBLICAT IN: 
MONITORUL OFICIAL  NR. 693 din 12 octombrie 2007
 
 
In temeiul art. 5 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului
nr. 14/2003 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii
Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 239/2003, cu modificările şi completările ulterioare,
avand în vedere prevederile art. 37 lit. a) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor
persoanelor cu handicap, cu modificările şi completările ulterioare, ale art.
27 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006
privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, aprobate
prin Hotărarea Guvernului nr. 268/2007,
 
preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Persoanele
cu Handicap emite următorul ordin:
 
Art. 1. - Se aprobă Tematica instruirii asistenţilor
personali ai persoanelor cu handicap grav, prevăzută în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Furnizorii de formare profesională
autorizaţi/centrele de evaluare şi certificare a competenţelor profesionale
autorizate au obligaţia de a respecta tematica în desfăşurarea cursurilor de instruire.
Art. 3. - Direcţiile de specialitate din cadrul
Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap vor duce la îndeplinire
dispoziţiile prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
 
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu
Handicap, 
Silviu George Didilescu
 
ANEXĂ
 
TEMATICA 
instruirii asistenţilor personali ai persoanelor cu
handicap grav
 
Tema 1: Acordarea îngrijirilor primare
Obiectiv: Consolidarea/dezvoltarea
competenţei de a realiza corect îngrijirile primare
 
 
 | Obiectivele de referinţă | Conţinuturile de bază pe
 capitole/secvenţe de pregătire teoretică sau practică | 
 
 | La sfarşitul acestei teme cursanţii vor
 putea: - să asiste beneficiarul în îngrijirile primare; - să asigure condiţiile igienice ale spaţiului personalizat. | Ingrijire personală Asigurarea/stimularea mobilităţii Tehnica băii parţiale/totale Tehnica schimbării lenjeriei Tehnica îmbrăcării/dezbrăcării Tehnica îngrijirii adultului, varstnicului, în funcţie de tipul de handicap Tehnici de transfer şi mobilizare Exemple de activităţi practice: asigurarea/stimularea
 mobilităţii; baia parţială/totală; schimbarea lenjeriei;
 îmbrăcarea/dezbrăcarea; transferul şi mobilizarea; dezinfecţia şi utilizarea
 materialelor igienico-sanitare; igiena eliminării; îngrijirea escarelor;
 îngrijiri în anumite tipuri de tulburări etc. | 
 
Tema 2: Asigurarea alimentaţiei şi hrănirii
beneficiarului
Obiectiv: Consolidarea/dezvoltarea competenţei
asistentului personal privind asistarea persoanei cu handicap grav în
alimentaţie şi hrănire
 
 
 | Obiectivele de referinţă | Conţinuturile de bază pe
 capitole/secvenţe de pregătire teoretică sau practică | 
 
 | La sfarşitul acestei teme cursanţii vor
 putea: - să stabilească meniul zilnic al persoanei cu handicap; -  să monitorizeze respectarea meniului şi calitatea hranei; - să asiste şi să sprijine beneficiarul la hrănire; - să asigure confortul/starea de bine în timpul mesei. | Nevoile de hrană şi apă ale organismului uman Stabilirea nevoilor de asistenţă în
 alimentaţie Dieta alimentară în funcţie de patologie Tehnici de hrănire Prepararea alimentelor/reţetelor alimentare Intervenţia de urgenţă în cazul unor accidente produse în timpul
 hrănirii Exemple de activităţi practice: alimentarea artificială; hrănirea
 persoanelor cu pareză spastică sau în comă; hrănirea persoanelor cu tulburări
 de deglutiţie; reechilibrarea hidro-electrolitică; stabilirea meniului în
 cazul diverselor afecţiuni etc. | 
 
Tema 3: Adaptarea mediului la nevoile beneficiarului
Obiectiv:
Consolidarea/dezvoltarea competenţei asistentului personal de a asigura un spaţiu
personalizat, în funcţie de necesităţile şi particularităţile beneficiarului
 
 
 | Obiectivele de referinţă | Conţinuturile de bază pe
 capitole/secvenţe de pregătire teoretică sau practică | 
 
 | La sfarşitul acestei teme cursanţii vor
 putea: -  să amenajeze corespunzător spaţiul de locuit al
 beneficiarului; - să asigure un spaţiu personalizat pentru persoana cu handicap
 grav. | Nevoile fundamentale ale persoanei şi importanţa spaţiului/nişei de dezvoltare Modalităţi de accesibilizare a spaţiului Prevenirea accidentelor Adaptarea spaţiului în funcţie de deficienţă-
 incapacitate-handicap Elemente de estetică a mediului ambiant Exemple de activităţi practice: amenajarea spaţiului în funcţie
 de necesităţile şi particularităţile beneficiarului; asigurarea unui spaţiu
 personalizat; soluţii pentru accesibilizarea locuinţei şi eliminarea
 obstacolelor | 
 
Tema 4: Supravegherea stării de sănătate a
beneficiarului
Obiectiv: Consolidarea/dezvoltarea competenţei asistentului personal de a supraveghea şi menţine starea de
sănătate a persoanei cu handicap grav
 
 
 | Obiectivele de referinţă | Conţinuturile de bază pe
 capitole/secvenţe de pregătire teoretică sau practică | 
 
 | La sfarşitul acestei teme cursanţii vor
 putea: - să identifice schimbările stării de sănătate; - să monitorizeze funcţiile vitale; - să aplice măsurile care se impun în cazul abaterii de la
 valorile normale ale parametrilor măsuraţi; -  să asiste persoana cu handicap grav în menţinerea sănătăţii. | Cunoaşterea simptomelor de ordin somatic Tehnici de utilizare a termometrului, tensiometrului, de luare a
 pulsului Indicatori privind starea de dependenţă, mobilitate Tehnici de îngrijire Tehnici de prim ajutor Administrarea medicamentelor Exemple de activităţi practice: identificarea schimbărilor stării
 de sănătate; măsurarea temperaturii, pulsului, tensiunii arteriale;
 administrarea medicamentelor; acordarea primului ajutor | 
 
Tema 5: Comunicarea între asistentul personal şi
persoana cu handicap
Obiectiv: Consolidarea/dezvoltarea
competenţei asistentului personal de a comunica eficient cu persoana cu
handicap grav, în funcţie de particularităţile acesteia
 
 
 | Obiectivele de referinţă | Conţinuturile de bază pe
 capitole/secvenţe de pregătire teoretică sau practică | 
 
 | La sfarşitul acestei teme cursanţii vor
 putea: - să identifice capacităţile de comunicare ale persoanei cu
 handicap; - să stabilească modul de comunicare; - să realizeze comunicarea; - să ofere şi să primească feedback. | Tipurile comunicării - comunicare verbală, paraverbală (tonul,
 ritmul, intensitatea vocii), nonverbală (mimică, gesturi, mişcări, prin semne
 olfactive sau cutanate, prin acţiuni, limbaj mimico-gestual, dactileme) Specificul comunicării la diferite tipuri de persoane cu handicap
 grav Factorii care facilitează o comunicare
 eficientă Evitarea conflictelor Distanţa intimă, personală şi socială în comunicarea cu
 persoanele cu handicap grav (nevăzători şi persoane cu surdocecitate) Exemple de activităţi practice: realizarea de materiale de
 sprijin avand în vedere
 deficienţa şi particularităţile persoanei cu handicap grav; sprijinirea şi
 organizarea utilizării tehnologiilor informaţionale şi a tehnologiilor de
 acces; activităţi practice de exersare a comunicării în funcţie de
 particularităţile în comunicare ale persoanei cu handicap grav în serviciul
 căreia este un anumit cursant (de exemplu: utilizarea pictogramelor, a
 tehnologiilor informaţionale) | 
 
Tema 6: Asistarea activităţii şi participării persoanei
cu handicap grav în familie şi comunitate
Obiectiv: Consolidarea/dezvoltarea competenţei
asistentului personal de a antrena şi asista persoana cu handicap grav într-o
varietate de activităţi necesare dezvoltării personalităţii acesteia,
recuperării, integrării în comunitate, petrecerii timpului liber în acord cu
particularităţile şi preferinţele ei
 
 
 | Obiectivele de referinţă | Conţinuturile de bază pe
 capitole/secvenţe de pregătire teoretică sau practică | 
 
 | La sfarşitul acestei teme cursanţii vor putea: -  să asiste/sprijine persoana cu  handicap grav în activităţile
 pe care le desfăşoară la domiciliu; - să ajute la formarea deprinderilor şi obişnuinţelor de
 autoservire şi autoîngrijire ale persoanei cu handicap grav; -  să asiste persoana cu handicap grav la activităţile cotidiene
 şi la participarea în comunitate. | Importanţa activităţii ca mod de existenţă a omului; activităţile
 umane fundamentale (comunicarea, învăţarea, jocul, munca) Deprinderi şi obişnuinţe; etapele formării unei deprinderi Nevoile de sprijin Adaptarea uneltelor (gherghef, război de ţesut etc.) şi a
 mediului activităţii în raport de deficienţă Selectarea şi adaptarea jocului şi jucăriilor Adaptarea spaţiului de joc (de exemplu: marcarea limitelor pentru
 nevăzători) Cunoştinţe privind educaţia în familie, cu accent pe obiectivele
 specifice: dobandirea unor
 informaţii minimale (de exemplu: privind identitatea, familia, mediul
 înconjurător etc.) Dezvoltarea limbajului Orientare spaţială şi temporală Realizarea învăţării perceptive (identificarea formelor,
 mărimilor, culorilor în mediul casnic) Dezvoltarea capacităţii de explorare Invăţarea semnelor de circulaţie şi formarea deprinderilor
 privind circulaţia Educarea/antrenarea unor microoperaţii ale gandirii; însuşirea raportului
 mulţime-număr-cifră; exerciţii aritmetice simple Formarea unor deprinderi de comportament civilizat Timpul liber şi funcţiile sale Predispoziţii, aptitudini, talent, cultivarea lor la persoana cu
 handicap Exemple de persoane cu handicap grav care au reuşit în artă,
 cultură, sport Exemple de activităţi practice: stimularea şi sprijinirea
 activităţii beneficiarului, formarea deprinderilor şi obişnuinţelor acestuia
 în ceea ce priveşte antrenarea mobilităţii, autoîngrijirea, autogospodărirea,
 activităţi utile cu realizarea unui produs final (ţesut, cusut, împletituri,
 modelaj, utilizarea calculatorului etc); activităţi de timp liber etc. | 
 
Tema 7: Asistarea integrării şcolare şi a educaţiei
permanente
Obiectiv: Consolidarea/dezvoltarea competenţei
asistentului personal de a sprijini integrarea şcolară/educaţia permanentă a
persoanei cu handicap grav
 
 
 | Obiectivele de referinţă | Conţinuturile de bază pe
 capitole/secvenţe de pregătire teoretică sau practică | 
 
 | La sfarşitul acestei teme cursanţii vor
 putea: - să asiste la înscrierea persoanei cu handicap grav într-o
 alternativă educaţională adecvată; - să asiste şcolarizarea şi pregătirea şcolară/permanentă a
 persoanei cu handicap grav. | Legislaţie Sistemul de orientare şcolară şi profesională Importanţa educaţiei timpurii pentru recuperarea şi integrarea
 socială a persoanei cu handicap grav Cerinţe educative speciale; adaptarea metodelor şi mijloacelor de
 învăţămant Exemple de activităţi practice: înscrierea şi menţinerea în
 instituţii de învăţămant;
 însoţirea pentru accesarea serviciilor de educaţie; asigurarea spaţiului
 personalizat şi a condiţiilor pentru pregătirea lecţiilor; colaborarea cu
 şcoala şi familia pentru asigurarea dezvoltării personale a persoanei cu
 handicap grav etc. | 
 
Tema 8: Asistarea integrării profesionale a persoanei cu handicap grav
Obiectiv: Consolidarea/dezvoltarea competenţei necesare
asistentului personal privind asistarea persoanei cu handicap grav în
orientarea profesională, ocuparea unui loc de muncă şi menţinerea acestuia
 
 
 | Obiectivele de referinţă | Conţinuturile de bază pe capitole/secvenţe
 de pregătire teoretică sau practică | 
 
 | La sfarşitul acestei teme cursanţii vor
 putea: - să asiste persoana cu handicap grav în căutarea unui loc de
 muncă; -  să pregătească persoana cu handicap grav pentru obţinerea
 locului de muncă; -  să asiste relaţia persoanei cu handicap grav cu angajatorul şi
 colegii de muncă; -   să  sprijine   persoana   cu   handicap   grav   pentru
 menţinerea locului de muncă. | Legislaţie Tipuri de suport la locul de muncă Informaţii privind instituţiile implicate pe piaţa muncii şi
 formele de sprijin pentru persoanele cu handicap Informaţii privind sursele de prezentare a locurilor de muncă Cunoştinţe referitoare la întocmirea unui CV (curriculum vitae),
 a unei scrisori de intenţie Exemple de activităţi practice: căutarea
 unui loc de muncă; pregătirea persoanei cu handicap grav pentru obţinerea
 locului de muncă/demararea propriei afaceri; asistarea persoanei cu handicap
 grav în relaţia cu angajatorul şi colegii de muncă şi pentru menţinerea
 locului de muncă; colaborarea cu agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă şi
 autorităţile locale etc. | 
 
Tema 9: Supravegherea respectării drepturilor persoanei
cu handicap
Obiectiv: Dezvoltarea competenţei necesare sprijinirii
persoanei cu handicap grav în cunoaşterea şi exercitarea drepturilor şi
obligaţiilor ce îi revin în calitate de membru al comunităţii
 
 
 | Obiectivele de referinţă | Conţinuturile de bază pe
 capitole/secvenţe de pregătire teoretică sau practică | 
 
 | La sfarşitul acestei teme cursanţii vor putea: - să informeze persoana cu handicap grav cu privire la drepturile
 şi obligaţiile sale legale; -  să asiste persoana cu handicap grav în relaţiile cu
 autorităţile; - să sprijine persoana cu handicap grav în protecţia şi
 exercitarea drepturilor sale. | Legislaţie privind drepturile omului Legislaţie internaţională şi europeană Legislaţie naţională Exemple de activităţi practice: informarea persoanei cu handicap
 grav şi a familiei acesteia cu privire la drepturile şi obligaţiile sale
 legale; asistarea persoanei cu handicap grav în relaţiile cu autorităţile;
 sprijinirea persoanei cu handicap grav în protecţia şi exercitarea
 drepturilor sale faţă de agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă şi
 autorităţile locale etc. |