ORDIN Nr. 3110
din 3 februarie 2009
privind aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare a Institutului Limbii Romane
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI INOVARII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 152 din 11 martie 2009
Având în vedere dispoziţiile Hotărârii Guvernului nr.
34/1999 privind înfiinţarea Institutului Limbii Române, cu modificările şi
completările ulterioare,
în conformitate cu prevederile art. 257-262 din Legea
nr. 53/2003 - Codul muncii,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 51/2009 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării,
ministrul educaţiei, cercetării şi inovării emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul de organizare şi
funcţionare a Institutului Limbii Române, prevăzut în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - (1) Pe data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă orice prevedere contrară.
(2) Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Art. 3. - Institutul Limbii Române asigură ducerea la
îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Ministrul educaţiei, cercetării şi inovării,
Ecaterina Andronescu
ANEXA
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare a Institutului Limbii
Române
CAPITOLUL I
Descrierea Institutului Limbii Române
Art. 1. - (1) Institutul Limbii Române, denumit în
continuare I.L.R., este organ de specialitate
al Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării, înfiinţat în temeiul
Hotărârii Guvernului nr. 34/1999 privind înfiinţarea Institutului Limbii
Române, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Sediul I.L.R. este în municipiul Bucureşti, str.
Spiru Haret nr. 12, et. 2, camera 89, sectorul 1.
(3) Obiectul de activitate al I.L.R. este promovarea
cunoaşterii limbii române, sprijinirea persoanelor care învaţă această limbă şi
atestarea cunoştinţelor de limba română.
Art. 2. - (1) Prin îndeplinirea atribuţiilor sale,
I.L.R. îşi asumă următoarele obiective:
a) contribuţia la promovarea limbii române, la
însuşirea şi răspândirea acesteia;
b) organizarea, pe baze contractuale, a cursurilor de limba română;
c) eliberarea certificatelor autorizate care atestă
cunoaşterea limbii române;
d) continuarea şi dezvoltarea tradiţiei lectoratelor
româneşti din străinătate;
e) organizarea concursului pentru nominalizarea
lectorilor care predau în universităţi din
străinătate, în baza acordurilor interguvernamentale, protocoalelor încheiate
între I.L.R. şi instituţii de învăţământ superior de peste hotare sau în baza
altor acte normative;
f) promovarea proiectului privind predarea cursului de
Limbă, cultură şi civilizaţie românească în unităţi de învăţământ din state
membre ale Uniunii Europene;
g) promovarea învăţării limbii române ca limbă străină
în unităţi de învăţământ de peste hotare;
h) promovarea proiectului privind predarea cursului de
Limbă, cultură şi civilizaţie românească pentru copiii angajaţilor misiunilor
diplomatice ale României din străinătate;
i) dezvoltarea şi promovarea de programe de limba
română în colaborare cu instituţii ce promovează direct dezvoltarea limbii
române şi cu mass-media
(2) Pentru realizarea obiectivelor sale, I.L.R.
promovează parteneriate şi relaţii de colaborare cu unităţi şi instituţii de
învăţământ de toate gradele, din ţară şi din străinătate.
Art. 3. - Prin înfiinţarea şi susţinerea lectoratelor
de limba română în străinătate, I.L.R. are ca scop predarea limbii, literaturii
şi civilizaţiei româneşti în mediul universitar din străinătate şi susţinerea
plăţii cadrelor didactice nominalizate la nivelul salariilor medii plătite în
mediul universitar din statele respective.
Art. 4. - (1) Pentru realizarea obiectivelor sale,
I.L.R. derulează proiectul privind predarea cursului de Limbă, cultură şi
civilizaţie românească în unităţi de învăţământ din state membre ale Uniunii
Europene, având ca ţinte:
a) predarea cursului de
Limbă, cultură şi civilizaţie românească elevilor de origine română înscrişi în
unităţi de învăţământ din ţări unde prezenţa românească este relevantă;
b) asigurarea condiţiilor necesare prezervării
identităţii culturale pentru elevii de origine română.
(2) Proiectul privind predarea cursului de Limbă,
cultură şi civilizaţie românească pentru copiii angajaţilor misiunilor
diplomatice ale României din străinătate vizează asigurarea condiţiilor de
prezervare a identităţii culturale pentru aceşti copii, precum şi facilitarea
reintegrării lor în sistemul de educaţie din ţară.
(3) Cursurile de limba română şi atestarea nivelului
de cunoştinţe sunt concepute conform Cadrului comun european de referinţă
pentru limbi. In concordanţă cu politica lingvistică a Consiliului Europei,
sunt vizate învăţarea limbii române ca limbă străină, evaluarea gradului de
însuşire a acesteia şi eliberarea unor atestate corespunzător nivelurilor de competenţă descrise în
Portofoliul lingvistic european.
(4) Prin colaborarea cu mass-media
şi cu instituţiile care se ocupă în mod direct cu dezvoltarea limbii române,
I.L.R. urmăreşte dezvoltarea şi derularea de proiecte şi programe care să
contribuie la îmbunătăţirea modului de folosire a limbii române.
CAPITOLUL II
Structura organizatorică
a I.L.R.
Art. 5. - (1) Structura organizatorică este formată din
ansamblul persoanelor, al subdiviziunilor organizatorice şi al relaţiilor
dintre acestea, constituite astfel încât să asigure realizarea obiectivelor
I.L.R.
(2) Funcţia constituie factorul care generalizează
posturi asemănătoare din punctul de vedere al ariei de cuprindere, al
autorităţii şi responsabilităţii.
(3) Funcţiile din cadrul I.L.R. sunt:
a) de coordonare;
b) de conducere;
c) de execuţie;
d) de control.
(4) Funcţia de coordonare a activităţii I.L.R. este
asigurată de un consiliu de coordonare format din 7 membri care sunt propuşi de
instituţiile subordonate Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării,
Ministerului Culturii, Cultelor şi Patrimoniului Naţional, Academiei Române,
Uniunii Scriitorilor din România şi de alte instituţii cu preocupări în
domeniul promovării limbii române. Componenţa Consiliului de coordonare este
stabilită prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării şi inovării.
Preşedintele Consiliului de coordonare este propus de acesta şi este numit în
funcţie prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării şi inovării, în
condiţiile legii.
(5) Funcţia de conducere a activităţii I.L.R. este
asigurată de către un director, ajutat de un director adjunct, numiţi în
funcţie prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării şi inovării, în
condiţiile legii.
(6) Funcţia de execuţie este asigurată de personalul
organizat, după caz, în servicii, birouri şi oficii.
(7) Funcţia de control este asigurată de
contabilul-şef, pentru domeniul financiar-contabil, şi de Oficiul juridic, în
privinţa legalităţii activităţii I.L.R. Directorul adjunct urmăreşte modul în
care sunt respectate şi îndeplinite deciziile.
(8) Organigrama I.L.R. este prevăzută în anexa care
face parte integrantă din prezentul regulament.
CAPITOLUL III
Consiliul de coordonare
Art. 6. - Consiliul de coordonare este un organism cu
rol consultativ. Componenţa acestuia este stabilită, în conformitate cu
dispoziţiile art. 4 din Hotărârea Guvernului nr. 34/1999, cu modificările şi
completările ulterioare, prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării şi
inovării. Secretarul Consiliului de coordonare este coordonatorul de programe.
Art. 7. - Atribuţiile Consiliului de coordonare sunt
următoarele:
a) avizează strategiile şi planurile
de activitate ale I.L.R.;
b) avizează strategia I.L.R. de promovare a cunoaşterii
limbii române, de sprijinire a persoanelor care doresc să înveţe această limbă
şi de atestare a cunoştinţelor de limba română;
c) analizează şi aprobă planul de învăţământ pentru
cursurile de limba română.
Art. 8. - (1) Consiliul de coordonare se întruneşte o
dată pe trimestru în şedinţe ordinare şi ori de câte ori este nevoie în şedinţe
extraordinare.
(2) Hotărârile Consiliului de coordonare se adoptă cu
majoritatea simplă a numărului total de membri.
CAPITOLUL IV
Conducerea
Art. 9. - (1) Conducerea generală a activităţii I.L.R.
este asigurată de un director, sprijinit de un director adjunct, numiţi prin
ordin al ministrului educaţiei, cercetării şi inovării, în condiţiile legii.
(2) Directorul adjunct se subordonează directorului
şi urmăreşte asigurarea controlului executării deciziilor conducerii.
(3) Serviciul financiar-contabil, resurse umane şi
administrativ se află în subordinea directorului şi în coordonarea
contabilului-şef.
(4) Coordonarea directă a activităţii Serviciului
programe este asigurată de coordonatorul de programe.
Art. 10. - Directorul I.L.R. îndeplineşte următoarele
atribuţii:
a) asigură conducerea întregii activităţi a I.L.R. şi
răspunde de buna desfăşurare a acesteia;
b) aprobă strategia I.L.R. de dezvoltare pe termen
mediu şi lung;
c) reprezintă I.L.R. în relaţiile cu persoane fizice
şi juridice, române sau străine, în mod direct sau prin delegaţii săi desemnaţi
special în acest scop;
d) încheie în numele I.L.R. acorduri şi contracte cu
persoane fizice sau juridice;
e) exercită funcţia de ordonator de credite;
f) încadrează şi concediază personalul I.L.R.;
g) stabileşte atribuţiile personalului din subordine;
h) propune spre aprobare
Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării statul de funcţii;
i) aprobă regulamentele speciale subsecvente
prezentului regulament;
j) aprobă eliberarea certificatelor de atestare a
cunoştinţelor de limba română;
k) asigură aplicarea şi respectarea prezentului
regulament de organizare şi funcţionare, precum şi a celorlalte dispoziţii
legale în vigoare;
l) aplică reglementările în
vigoare privind acordarea stimulentelor salariale;
m) aprobă, în condiţiile legii, perioadele de concediu
de odihnă, pe baza solicitărilor scrise, pentru personalul angajat;
n) poate delega, în condiţiile legii, competenţele sale
directorului adjunct sau contabilului-şef;
o) în caz de imposibilitate de exercitare a funcţiei,
deleagă atribuţiile directorului adjunct.
Art. 11. - In îndeplinirea atribuţiilor sale,
directorul emite decizii şi instrucţiuni.
Art. 12. - (1) Conducerea I.L.R. aprobă, în termen de
30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului regulament, regulamentul de
ordine interioară.
(2) Regulamentul de ordine interioară cuprinde cel
puţin următoarele categorii de dispoziţii:
a) reguli privind protecţia, igiena şi securitatea în
muncă în cadrul I.L.R.;
b) reguli privind respectarea
principiului nediscriminării şi al înlăturării oricărei forme de încălcare a
demnităţii;
c) drepturile şi obligaţiile angajatorului şi ale
salariaţilor;
d) procedura de soluţionare a cererilor sau
reclamaţiilor individuale ale salariaţilor;
e) reguli concrete privind disciplina muncii în unitate;
f) abaterile disciplinare şi sancţiunile aplicabile;
g) reguli referitoare la procedura disciplinară;
h) modalităţile de aplicare a altor dispoziţii legale
sau contractuale specifice.
CAPITOLUL V
Controlul activităţii I.L.R.
Art. 13. - Directorul adjunct al I.L.R. îndeplineşte
următoarele atribuţii:
a) urmăreşte executarea deciziilor de către
personalul angajat al I.L.R.;
b) sprijină activitatea directorului;
c) îndeplineşte sarcinile delegate de către director;
d) coordonează Serviciul programe şi Serviciul
lectorate;
e) îndeplineşte orice alte activităţi prevăzute în
acte normative, regulamente sau în decizii ale directorului.
Art. 14. - (1) Funcţia de control este asigurată de
contabilul-şef, pentru domeniul financiar-contabil, şi de Oficiul juridic, în
privinţa legalităţii activităţii I.L.R. Directorul adjunct urmăreşte executarea
deciziilor de către personalul angajat al I.L.R.
(2) Contabilul-şef are următoarele atribuţii:
a) asigură şi răspunde de
organizarea şi desfăşurarea, potrivit prevederilor legale în vigoare, a
activităţii financiar-contabile a I.L.R.;
b) asigură îndeplinirea obligaţiilor legale către
bugetul de stat sau către terţi, precum şi întocmirea lucrărilor de bilanţ
periodice;
c) răspunde de îndeplinirea obligaţiilor ce îi revin
la întocmirea bugetului de venituri şi cheltuieli şi cu privire la controlul
financiar preventiv, potrivit legii;
d) asigură întocmirea, circuitul, arhivarea şi
conservarea documentelor justificative, care stau la baza înregistrărilor
contabile;
e) sesizează directorul în legătură cu nerespectarea
disciplinei financiar-contabile, precum şi cu normele nou-elaborate, aplicabile
în materie;
f) asigură întocmirea formalităţilor cerute de actele
normative şi de regulamentele în vigoare în legătură cu deplasările şi cu
deconturile de deplasare;
g) reprezintă I.L.R. în faţa organelor de control
financiar;
h) controlează din punct de vedere financiar deciziile
emise de conducere.
(3) Contabilul-şef se
subordonează direct directorului.
Art. 15. - (1) Activitatea juridică este asigurată de
Oficiul juridic, organizat în subordinea directă a directorului I.L.R.
(2) Oficiul juridic are un post de consilier juridic.
(3) Principalele atribuţii ale consilierului juridic sunt:
a) asigură elaborarea strategiei, politicilor şi
procedurilor privind acordarea asistenţei juridice în I.L.R. şi controlează
modul de implementare şi aplicare a acestora;
b) iniţiază măsuri pentru actualizarea strategiei
I.L.R. în domeniul managementului juridic, în funcţie de evoluţia structurii
organizatorice şi de atribuţiile acestuia;
c) asigură reprezentarea intereselor I.L.R. în faţa
instanţelor de judecată şi a altor autorităţi jurisdicţionale;
d) avizează pentru legalitate proiectele de decizii
şi instrucţiuni întocmite;
e) participă, din dispoziţia conducerii I.L.R., la
susţinerea proiectelor realizate de acesta;
f) avizează pentru legalitate şi contrasemnează actele
cu caracter juridic emise de conducerea I.L.R., precum şi documentaţia
întocmită pe linie de achiziţii publice de bunuri, servicii şi concesiune de
lucrări;
g) asigură consultanţă juridică, la cerere, conducerii
I.L.R.; h) participă la negocierea de convenţii, acorduri şi înţelegeri încheiate de I.L.R. în domeniile sale de
competenţă;
i) dispune măsuri pentru obţinerea titlurilor
executorii în cauzele în care este citat I.L.R., pentru punerea acestora în
executare, potrivit legii;
j) prezintă în şedinţele conducerii informări cu
principalele concluzii rezultate din activitatea de asistenţă juridică şi face
propuneri pentru eficientizarea muncii în acest domeniu;
k) organizează şi desfăşoară audienţele, asigură
rezolvarea petiţiilor cetăţenilor, potrivit competenţelor I.L.R.;
l) semnează notele de
prezentare elaborate la nivelul I.L.R.
(4) Atribuţiile consilierului juridic se regăsesc în
fişa postului, întocmită conform reglementărilor în vigoare.
CAPITOLUL VI
Activitatea de execuţie
Art. 16. - (1) Activitatea de execuţie se exercită prin
coordonatorul de programe şi prin personalul din cadrul Serviciului programe,
Serviciului lectorate, Serviciului financiar-contabil, resurse umane şi
administrativ.
(2) Coordonatorul de programe pune în aplicare
programele şi proiectele I.L.R. şi în acest sens:
a) asigură informarea permanentă a directorului şi a
directorului adjunct asupra activităţii programelor derulate;
b) este mandatat de către director în legătură cu
organizarea şi gestionarea activităţilor din programele derulate;
c) urmăreşte aplicarea hotărârilor Consiliului de coordonare.
(3) Coordonatorul de programe se subordonează directorului
şi directorului adjunct ai I.L.R.
(4) Atribuţiile coordonatorului de programe sunt
stabilite în fişa postului.
Art. 17. - (1) Serviciul programe este format din
personal cu atribuţii în dezvoltarea de programe şi
proiecte de promovare a limbii, culturii şi civilizaţiei româneşti în ţară şi
în afara acesteia.
(2) Serviciul programe funcţionează în subordinea
directă a coordonatorului de programe.
(3) Principalele atribuţii ale
Serviciului programe sunt:
a) promovarea proiectului privind predarea cursului
de Limbă, cultură şi civilizaţie românească în unităţi de învăţământ din state
membre ale Uniunii Europene;
b) promovarea învăţării limbii române ca limbă străină
în unităţi de învăţământ de peste hotare;
c) promovarea proiectului privind predarea cursului
de Limbă, cultură şi civilizaţie românească copiilor angajaţilor misiunilor
diplomatice ale României din străinătate;
d) dezvoltarea şi promovarea de programe de limba
română în colaborare cu instituţii ce promovează direct dezvoltarea limbii
române şi cu mass-media;
e) eliberarea atestatelor de competenţă lingvistică;
f) organizarea sesiunilor de verificare, la cerere, a
cunoştinţelor de limba română, în vederea eliberării certificatelor de competenţă
lingvistică pentru persoanele care nu au absolvit cursul organizat de I.L.R.,
dar doresc o atestare a cunoştinţelor de limba română;
g) organizarea, pe baze contractuale, a cursurilor de
învăţare a limbii române.
Art. 18. - (1) Serviciul
lectorate este format din personalul cu atribuţii în desfăşurarea activităţii
lectoratelor. (2) Atribuţiile Serviciului lectorate sunt:
a) pune în practică strategia I.L.R. de promovare a
cunoaşterii limbii române, de sprijinire a persoanelor care doresc să înveţe această
limbă şi de atestare a cunoştinţelor de limba română;
b) elaborează strategia I.L.R. de înfiinţare de noi
lectorate de limba română în străinătate şi de susţinere a celor existente;
c) organizează, prin persoanele nominalizate să predea
limba română în străinătate, expoziţii, conferinţe, proiecţii de filme,
simpozioane, acţiuni de promovare a elementelor de cultură şi civilizaţie
românească;
d) afişează pe internet informaţii legate de
instituţiile şi persoanele din străinătate implicate în promovarea limbii
române peste hotare;
e) popularizează, prin intermediul internetului,
manifestările organizate în mediul universitar din străinătate de lectorii
nominalizaţi de I.L.R.;
f) propune şi coordonează programe de colaborare
interregională, transfrontalieră în domeniul învăţământului în limba română;
g) organizează concursurile pentru nominalizarea
persoanelor care vor preda limba română în străinătate, în mediul universitar
şi preuniversitar;
h) poartă corespondenţa oficială cu instituţii din străinătate
pentru depistarea oportunităţilor ivite pentru înfiinţarea de noi lectorate.
Art. 19. - (1) Serviciul financiar-contabil, resurse
umane şi administrativ este format din personal care exercită următoarele
atribuţii:
a) urmăreşte permanent nivelul
de execuţie bugetară şi informează periodic despre modul de utilizare a
resurselor materiale şi financiare;
b) elaborează proiectul de buget, pe care îl înaintează
spre avizare conducerii I.L.R.;
c) elaborează/aplică instrumentele de evaluare şi
stabileşte calificativele anuale pentru personalul angajat al I.L.R.;
d) propune directorului I.L.R. strategia de realizare
şi gestionare a resurselor financiare extrabugetare, conform legislaţiei în
vigoare;
e) înaintează propunerile cu privire la investiţiile
necesare, pe care le transmite conducerii I.L.R.;
f) asigură funcţionarea casieriei;
g) răspunde de întocmirea şi realizarea programului
anual de achiziţii, pe care îl supune aprobării directorului I.L.R.; asigură
încheierea si executarea contractelor în care este
parte I.L.R.
(2) Organizarea, conducerea şi controlul Serviciului
financiar-contabil, resurse umane şi administrativ sunt îndeplinite de
contabilul-şef, sub coordonarea directorului I.L.R.
Art. 20. - Pentru realizarea programelor
sale, I.L.R. poate utiliza personal de specialitate, în condiţiile legii.
Art. 21. - Ocuparea posturilor vacante se realizează
prin concurs specific, pe baza unei metodologii aprobate în acest sens, în
condiţiile legii.
Art. 22. -Atribuţiile personalului I.L.R. se stabilesc în
fişa postului.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale
Art. 23. - Dispoziţiile prezentului regulament se
completează cu prevederile legislaţiei în vigoare.
ANEXA la regulament
ORGANIGRAMA
Institutului Limbii Române