ORDIN Nr. 3
din 23 februarie 2007
privind aprobarea
Metodologiei de stabilire a tarifului pentru distributia energiei electrice de
catre persoane juridice, altele decat operatorii principali de distributie a
energiei electrice, precum si a conditiilor pentru retransmiterea energiei
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL ENERGIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 162 din 7 martie 2007
In temeiul art. 11 alin. (1) şi alin. (2) lit. a), c),
d), e), i) şi n) şi al art. 43 din Legea energiei electrice nr. 13/2007, având
în vedere referatul de aprobare întocmit de Departamentul preţuri şi tarife şi
în conformitate cu prevederile procesului-verbal al şedinţei Comitetului de
reglementare al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei din
data de 23 februarie 2007,
preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare
în Domeniul Energiei emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Metodologia de stabilire a
tarifului pentru distribuţia energiei electrice de către persoane juridice,
altele decât operatorii principali de distribuţie a energiei electrice, precum
şi a condiţiilor pentru retransmiterea energiei, prevăzută în anexa care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în
Domeniul Energiei nr. 16/2005 pentru aprobarea Procedurii privind relaţiile
contractuale dintre consumator şi subconsumatorul său de energie electrică, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 316 din 14
aprilie 2005.
Art. 3. - Prezentul ordin intră
în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 4. - Departamentele de specialitate din cadrul
Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei şi operatorii
economici din cadrul sectorului energiei electrice vor
asigura ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în
Domeniul Energiei,
Nicolae Opriş
ANEXĂ
METODOLOGIE
de stabilire a tarifului pentru distribuţia energiei
electrice de către persoane juridice, altele decât operatorii principali de distribuţie a energiei
electrice, precum şi a condiţiilor pentru retransmiterea energiei
CAPITOLUL I
Scop
Art. 1. - Prezenta metodologie stabileşte:
a) modul de calcul şi de aplicare a tarifului pentru
serviciul de distribuţie a energiei electrice prestat de prestator;
b) relaţiile comerciale dintre prestator şi
beneficiar, legate de prestarea serviciului de distribuţie a energiei
electrice;
c) relaţiile comerciale dintre prestator şi
beneficiar în cazul revinderii energiei electrice.
CAPITOLUL II
Domeniul de aplicare
Art. 2. - Metodologia este aplicată de către:
a) prestator, pentru întocmirea documentaţiei necesare pentru aprobarea tarifului/tarifelor pentru
serviciul de distribuţie prestat;
b) prestator şi beneficiar, în relaţiile contractuale
legate de serviciul de distribuţie a energiei electrice;
c) prestator şi beneficiar, în relaţiile contractuale legate de revinderea energiei electrice;
d) prestator, beneficiar şi consumator, pentru
măsurarea energiei electrice;
e) ANRE, în procesul de analiză a
solicitării prestatorului de aprobare a tarifului/tarifelor de distribuţie.
CAPITOLUL III
Definiţii şi abrevieri
Art. 3. - Termenii utilizaţi în prezenta metodologie
au următoarele semnificaţii:
Autoritate competentă
|
Autoritatea Naţională de
Reglementare în Domeniul Energiei - ANRE
|
Beneficiar
|
Persoană juridică sau persoană fizică, beneficiară a serviciului
de distribuţie a energiei electrice prestat de către prestator. Pot fi
beneficiari, fără a fi limitaţi la aceste categorii: furnizorul, operatorul
de distribuţie principal, operatorul de transport şi de sistem, consumatorul
de energie electrică (persoană fizică sau juridică) ale cărui instalaţii
electrice sunt racordate în aval de grupul de măsură al prestatorului
|
Energie electrică utilă
|
Energie electrică activă distribuită la un nivel de tensiune,
egală cu diferenţa dintre energia electrică intrată şi consumul propriu
tehnologic aferente nivelului de tensiune respectiv
|
Nivel de tensiune IT
|
Grup de instalaţii şi echipamente de energie electrică aflate la
tensiunea de 110 kV, exclusiv transformatoarele de IT/MT
|
Nivel de tensiune MT
|
Grup de instalaţii şi echipamente de energie electrică aflate la
tensiunea cuprinsă în intervalul 1-110 kV exclusiv (6 kV, 10 kV, 20 kV, 30-35
kV); sunt incluse transformatoarele de IT/MT si excluse transformatoarele de
MT/JT
|
Nivel de tensiune JT
|
Grup de instalaţii şi echipamente de energie electrică aflate la
tensiunea de cel mult 1 kV (uzual 0,4 kV), inclusiv transformatoarele de
MT/JT
|
Operator principal
de distribuţie a energiei
electrice
|
Persoană juridică, titulară a unei licenţe de distribuţie a
energiei electrice şi a unui contract de concesiune a serviciului de
distribuţie încheiat cu Ministerul Economiei şi Comerţului, care prestează
serviciul de distribuţie a energiei electrice până la punctul de delimitare
dintre instalaţiile de distribuţie proprii şi cele ale prestatorului
|
Perioada t-1
|
Perioadă de timp reprezentând ultimele 12 luni calendaristice
considerate până la data solicitării tarifului de distribuţie
|
Perioada t
|
Perioadă de timp pentru care se calculează tariful de distribuţie,
reprezentând următoarele 12 luni calendaristice considerate de la data
solicitării tarifului
|
Prestator
|
Persoană juridică, alta decât operatorul principal de
distribuţie, care prestează pentru beneficiar un serviciu de distribuţie a
energiei electrice prin instalaţiile de energie electrică proprii sau prin
instalaţiile de energie electrică ale altei persoane juridice, preluate prin
contract de concesiune, închiriere, comodat ori altă formă legală
|
Tarif de distribuţie
|
Tarif reglementat corespunzător nivelului de tensiune în punctul
de delimitare dintre prestator şi beneficiar, calculat prin însumarea, după
caz, a tarifelor specifice de distribuţie
|
Tarif specific de distribuţie
|
Tarif reglementat pentru serviciul de distribuţie a energiei
electrice, calculat pentru fiecare nivel de tensiune (IT, MT, JT) ca raport
între venitul reglementat şi energia electrică utilă, aferente nivelului de
tensiune respectiv
|
Zi financiară
|
Orice zi în care băncile prin care operează părţile sunt deschise
pentru operaţiuni financiare.
|
CAPITOLUL IV
Documente de referinţă
Art. 4. - Metodologia are la bază următoarele documente
de referinţă:
a) Legea energiei electrice nr. 13/2007, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 51 din 23
ianuarie 2007;
b) Regulamentul de furnizare
a energiei electrice la consumatori, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
1.007/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 673 din 27 iulie 2004;
c) Regulamentul privind racordarea utilizatorilor la
reţelele electrice de interes public, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
867/2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 559 din 4 august 2003;
d) Contractul-cadru pentru serviciul de distribuţie a
energiei electrice, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de
Reglementare în Domeniul Energiei nr. 43/2004, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 66 din
19 ianuarie 2005, cu modificările ulterioare;
e) contractele-cadru de furnizare a energiei
electrice, aprobate prin Decizia preşedintelui
Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 57/1999,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 623 din 21 decembrie 1999, cu modificările ulterioare.
CAPITOLUL V
Racordarea unui consumator la reţeaua electrică a prestatorului
Art. 5. - Racordarea unui consumator la reţeaua
electrică a prestatorului se realizează cu respectarea prevederilor din
Regulamentul privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr. 867/2003.
Art. 6. - (1) Pentru racordarea unui nou consumator la
reţeaua electrică a prestatorului sunt necesare acordul scris al operatorului
principal de distribuţie al prestatorului, prin ale cărui instalaţii se face
distribuţia energiei electrice, şi obţinerea unui nou aviz tehnic de racordare,
conform reglementărilor în vigoare.
(2) Constituie excepţie de la prevederile alin. (1)
situaţiile în care racordarea unui nou consumator nu conduce la creşterea
puterii contractate a prestatorului sau se schimbă denumirea beneficiarului.
Art. 7. - In situaţia prevăzută la art. 6 operatorul
principal de distribuţie are dreptul de a refuza, din motive justificate,
aprobarea unui spor de putere pentru prestator şi, implicit, racordarea
consumatorului la instalaţiile prestatorului, dar în acest caz operatorul
principal de distribuţie este obligat să asigure consumatorului care a
solicitat racordarea în reţeaua prestatorului accesul la reţelele electrice
proprii, în condiţii economice şi tehnice echivalente sau mai avantajoase decât
cele oferite de către prestatorul în reţeaua căruia i s-a refuzat accesul
consumatorului.
Art. 8. - Racordarea şi plata lucrărilor necesare
pentru racordare se vor face conform legislaţiei în vigoare.
CAPITOLUL VI
Stabilirea tarifului pentru serviciul de distribuţie
a energiei electrice prestat de prestator pentru beneficiar
Art. 9. - (1) Beneficiarul serviciului de distribuţie
prestat de prestator plăteşte acestuia contravaloarea serviciului de
distribuţie la un tarif/tarife aprobat/aprobate prin decizie a preşedintelui
ANRE.
(2) Până la deschiderea totală a pieţei de energie
electrică, constituie excepţie de la alin. (1) beneficiarul de tip consumator
casnic care nu plăteşte serviciul de distribuţie a energiei electrice
prestatorului în a cărui reţea este racordat şi, în consecinţă, nu încheie cu
prestatorul un contract de distribuţie a energiei electrice.
(3) După deschiderea totală a pieţei de energie
electrică, pentru consumatorii casnici se vor aplica aceleaşi prevederi ca şi
pentru celelalte categorii de consumatori.
Art. 10. - (1) Tariful de distribuţie este aprobat de
ANRE pe baza solicitării prestatorului.
(2) Tariful de distribuţie aprobat de ANRE pentru un
nivel de tensiune nu poate fi mai mare decât tariful de distribuţie aferent
aceluiaşi nivel de tensiune, aprobat de ANRE pentru operatorul principal de
distribuţie din zona în care este situat prestatorul.
(3) a) Nu sunt supuse prevederilor alin. (2) cazurile
excepţionale care vor fi probate prin documente şi care se vor analiza la
momentul solicitării tarifului pentru serviciul de distribuţie a energiei
electrice.
b) Sunt considerate cazuri excepţionale situaţiile în
care reţeaua de distribuţie este amplasată în zone geografice cu condiţii
deosebite, de genul umiditate de 100%, altitudini peste 1.000 m etc, în
condiţii ce pot cauza costuri mari de întreţinere şi reparaţii ale reţelei.
Art. 11. - (1) In decursul a 12 luni calendaristice
prestatorul are dreptul să obţină o singură dată aprobarea unui/unor
tarif/tarife de distribuţie.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1),
prestatorul are dreptul să revină cu o nouă solicitare, în următoarele
situaţii:
a) înregistrarea în decurs de 6 luni calendaristice a
unui indice de inflaţie cumulat mai mare de 10%;
b) falimentul vechiului prestator şi preluarea
activităţii de distribuţie de către altă persoană juridică;
c) modificarea valorii mijloacelor fixe utilizate
pentru prestarea serviciului de distribuţie cu mai mult de 25%;
d) evenimente de forţă majoră.
Art. 12. - (1) Solicitarea prestatorului pentru
aprobarea tarifului/tarifelor de distribuţie a energiei electrice se face cu
respectarea prevederilor prezentei metodologii şi se transmite în scris către
ANRE împreună cu documentele justificative necesare.
(2) Pentru a fi luată în considerare în cadrul
procesului de analiză, documentaţia înaintată către ANRE trebuie să fie datată
şi să aibă număr de înregistrare de la prestator, iar toate paginile cuprinse
în cadrul documentaţiei trebuie să fie ştampilate şi semnate de către persoane
autorizate.
Art. 13. - (1) In cazul unui prestator care este la
prima solicitare de aprobare a tarifului de distribuţie şi prestează serviciul
de distribuţie de mai puţin de 12 luni calendaristice, solicitarea va cuprinde
o prognoză a costurilor şi a energiei distribuite pentru perioada t, bilanţul
energetic aferent perioadei t, precum şi costurile realizate şi bilanţul
energetic pe perioada în care prestatorul a prestat serviciul de distribuţie a
energiei electrice, cu menţionarea exactă a acesteia.
(2) In cazul unui prestator care aplică un tarif de
distribuţie aprobat de ANRE şi solicită revizuirea acestui tarif, solicitarea
va cuprinde prognoza costurilor şi a energiei distribuite pentru perioada t,
bilanţul energetic aferent perioadei t, precum şi costurile realizate şi
bilanţul energetic aferent perioadei t-1.
(3) In cazul în care un prestator distribuie
beneficiarilor săi, cumulat, o cantitate de energie electrică mai mare de 1.250
MWh/an inclusiv, este obligat să transmită la ANRE, până la data de 31 ianuarie
a fiecărui an, macheta de monitorizare completată conform anexei nr. 6, care face
parte integrantă din prezenta metodologie.
Art. 14. - (1) Calculul tarifului pentru serviciul de
distribuţie a energiei electrice prestat beneficiarului se face cu luarea în
considerare a costurilor justificate ale activităţii respective.
(2) Tariful de distribuţie acoperă costurile
justificate ale prestatorului, asociate realizării în bune condiţii a
serviciului de distribuţie a energiei electrice.
(3) Prestatorul titular de licenţă de distribuţie a
energiei electrice va ţine evidenţă contabilă de gestiune separată pentru
activitatea de distribuţie a energiei electrice.
(4) La calculul tarifului de distribuţie orice cost
justificat asociat serviciului de distribuţie a energiei electrice este
considerat o singură dată.
Art. 15. - (1) Documentele pe care trebuie să le
conţină solicitarea prestatorului pentru aprobarea tarifului de distribuţie
sunt următoarele:
a) scrisoare de solicitare a
aprobării tarifului/tarifelor de distribuţie a energiei electrice, cu
precizarea tarifelor specifice solicitate, pentru fiecare nivel de tensiune;
b) dovada achitării la zi a contribuţiei anuale către
ANRE (copie a chitanţei sau a ordinului de plată);
c) date de identificare a societăţii (adresa poştală,
nr. de telefon, fax, numele directorului general, numele persoanei de contact);
d) certificatul de înregistrare al societăţii emis de
Oficiul Naţional al Registrului Comerţului;
e) avizul/avizele
tehnic/tehnice de racordare eliberat/eliberate de către operatorul principal de
distribuţie al prestatorului;
f) documente care certifică acordul scris al
proprietarului mijloacelor fixe pentru prestarea serviciului de distribuţie de
către prestator (de exemplu, contract de concesiune/ închiriere/comodat etc),
în cazul în care prestatorul nu este şi proprietarul acestora;
g) macheta/machetele de calcul al tarifului/tarifelor
de distribuţie, conform anexei nr. 2, care face parte integrantă din prezenta metodologie;
h) declaraţie pe propria răspundere, în care să se
specifice că toate costurile pe baza cărora au fost fundamentate tarifele de
distribuţie sunt aferente exclusiv activităţii de distribuţie a energiei
electrice;
i) memoriu tehnic cu descrierea
instalaţiei electrice utilizate şi caracteristicile acesteia, în care se vor
include: lungimea liniilor aferente fiecărui nivel de tensiune, numărul şi
tipul posturilor/staţiilor de transformare, celulelor, transformatoarelor
utilizate etc;
j) schema monofilară a reţelei
de distribuţie, cu evidenţierea clară (marcarea) atât a punctelor de delimitare
a instalaţiilor electrice dintre prestator şi fiecare beneficiar, cât şi a
celor dintre prestator şi operatorul principal de distribuţie a energiei electrice;
k) bilanţul energetic al prestatorului, conform
modelului din anexa nr. 3, care face parte integrantă din prezenta metodologie;
l) cantităţile de energie
electrică activă cumpărată/livrată de prestator în perioada t-1, conform anexei
nr. 4, care face parte integrantă din prezenta metodologie;
m) lista beneficiarilor persoane fizice sau juridice
pentru care se prestează serviciul de distribuţie, cu specificarea puterii
instalate a acestora şi a nivelului de tensiune la care li se distribuie
energie electrică, conform anexei nr. 5, care face parte integrantă din
prezenta metodologie;
n) copie, din evidenţele contabile, a listei
mijloacelor fixe utilizate pentru prestarea serviciului de distribuţie, din
care să reiasă: data punerii în funcţiune a mijlocului fix, durata normală de
funcţionare, valoarea de inventar a mijlocului fix, valoarea amortizării
lunare;
o) plan de reparaţii/modernizări/investiţii prognozate
a se efectua în perioada t, din care să reiasă mijloacele fixe supuse
reparaţiei/modernizării şi valoarea reparaţiei/ modernizării sau numele
obiectivului de investiţie şi valoarea acestuia;
p) numărul de salariaţi implicaţi/retribuiţi strict
în/din activitatea de distribuţie a energiei electrice şi salariul mediu brut
aferent;
q) alte documente justificative
pentru costuri ca, de exemplu: copii ale facturilor de achiziţie a materiilor
prime, materiale, obiecte de inventar, copii ale contractelor de reparaţii
executate de terţi, contracte pentru alte servicii executate de terţi etc.
(2) In cazul în care
prestatorul este titular de licenţă de distribuţie a energiei electrice, la
solicitarea de aprobare a tarifului/tarifelor de distribuţie a energiei
electrice, documentele menţionate la alin. (1) lit. c), d), e) şi f) nu se mai
transmit la ANRE dacă există deja la documentaţia depusă pentru acordarea
licenţei de distribuţie a energiei electrice şi nu au suferit modificări.
Art. 16. - Costurile recunoscute la stabilirea
tarifului de distribuţie cuprind:
a) costuri de operare şi mentenanţă;
b) costul cu amortizarea mijloacelor fixe;
c) costul pentru consumul propriu tehnologic în
instalaţiile de distribuţie;
d) costuri financiare.
Art. 17. - Costurile de operare şi mentenanţă sunt
defalcate în următoarele grupe:
a) costuri cu materii prime, materiale şi obiecte de inventar;
b) costuri cu lucrări de întreţinere şi reparaţii
executate cu terţi;
c) costuri cu chirii, redevenţe, impozite, taxe,
stabilite conform reglementărilor legale în vigoare sau de către autorităţile
locale;
d) costuri cu alte servicii
prestate de terţi;
e) costuri de personal.
Art. 18. - (1) Costul cu amortizarea mijloacelor fixe
se calculează ca sumă a amortizării în perioada t a activelor existente.
(2) Pentru calculul amortizării mijloacelor fixe se
utilizează metoda liniară.
(3) In cazul în care se efectuează reevaluarea
mijloacelor fixe utilizate pentru prestarea serviciului de distribuţie a
energiei electrice, se va lua în considerare la calculul tarifelor de
distribuţie o creştere cu maximum indicele de inflaţie înregistrat de la ultima
reevaluare sau de la punerea în funcţiune a mijlocului fix.
Art. 19. - (1) Costul consumului propriu tehnologic (CPT)
reprezintă valoarea pierderilor tehnologice de
energie electrică cauzate de distribuţia energiei electrice prin reţeaua de
distribuţie a prestatorului şi se calculează ca produsul dintre cantitatea de
CPT pe nivelul de tensiune respectiv (MWh) şi preţul mediu de cumpărare de
către prestator a energiei electrice active (lei/MWh).
(2) Preţul mediu de cumpărare al energiei electrice
active se calculează conform art. 34.
Art. 20. - Costurile financiare cuprind cheltuieli
aferente dobânzilor la creditele contractate pentru lucrările de investiţii
şi/sau reparaţii/modernizări în reţeaua de distribuţie.
Art. 21. - In situaţia în care energia electrică este
distribuită la mai mult de un nivel de tensiune, alocarea costurilor pe
niveluri de tensiune se va face astfel:
a) costurile directe aferente activităţii de
distribuţie a energiei electrice vor fi alocate direct pe nivelul de tensiune
corespunzător;
b) costurile comune mai multor niveluri de tensiune,
aferente activităţii de distribuţie a energiei electrice, vor fi împărţite pe
fiecare nivel de tensiune pentru care se calculează tarife specifice de
distribuţie, folosindu-se drept cheie de alocare ponderea valorii mijloacelor
fixe de pe acel nivel de tensiune în totalul valorii mijloacelor fixe utilizate
pentru prestarea serviciului de distribuţie a energiei electrice.
Art. 22. - Rata reglementată a profitului, aferentă
serviciului de distribuţie prestat de prestator, este de maximum 5%. Profitul
este egal cu produsul dintre rata reglementată a profitului şi totalul
costurilor aferente serviciului de distribuţie a energiei electrice.
Art. 23. - Venitul reglementat pentru serviciul de distribuţie este egal cu suma dintre totalul costurilor
şi profitul serviciului.
Art. 24. - Calculul tarifului/tarifelor
specific/specifice de distribuţie a energiei electrice se efectuează pentru
perioada t.
Art. 25. - Toţi beneficiarii trebuie să pună la
dispoziţia prestatorului datele necesare pentru elaborarea prognozei privind
energia electrică totală distribuită prin instalaţiile prestatorului în
perioada t, conform reglementărilor în vigoare.
Art. 26. - Tariful de distribuţie se aplică pentru
energia electrică măsurată, conform reglementărilor în vigoare, la punctul de delimitare a instalaţiilor
dintre prestator şi beneficiar.
Art. 27. - (1) ANRE poate invalida tarifele de
distribuţie aprobate, cu anunţarea prealabilă a prestatorului, dacă se constată
că:
a) un cost a fost inclus de mai multe ori;
b) stabilirea tarifelor s-a efectuat pe baza unor
informaţii false furnizate de prestator;
c) există greşeli în calculul tarifelor de
distribuţie propuse spre aprobare.
(2) Invalidarea tarifelor de
distribuţie implică în primul rând corectarea informaţiilor false sau a
greşelilor de calcul, recalcularea şi aprobarea noilor tarife ce vor fi
aplicate de prestator.
CAPITOLUL VII
Contracte aplicate pentru prestarea serviciului de distribuţie a energiei electrice de către prestator pentru beneficiar
Art. 28. - Prestarea serviciului de distribuţie a
energiei electrice de către prestator pentru beneficiarul său se realizează în
baza unui contract încheiat între cele două părţi.
Art. 29. - (1) In cazul în care
prestatorul deţine licenţă pentru distribuţia energiei electrice, se va încheia
un contract conform Contractului-cadru pentru serviciul de distribuţie a
energiei electrice, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de
Reglementare în Domeniul Energiei nr. 43/2004, cu modificările ulterioare.
(2) In cazul în care prestatorul nu deţine licenţă
pentru distribuţia energiei electrice, se va încheia un contract conform
Contractului-cadru pentru distribuţia energiei electrice de către persoane
juridice, altele decât cele titulare de licenţă de distribuţie a energiei
electrice, prezentat în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezenta
metodologie.
CAPITOLUL VIII
Revinderea energiei electrice de prestator către
beneficiar
Art. 30. - Prestatorul asigură
revinderea energiei electrice unui beneficiar de tip consumator captiv, cu respectarea
prevederilor legale.
Art. 31. - Revinderea energiei electrice de către
prestator beneficiarului său se realizează în baza unui contract de furnizare, prin care prestatorul:
a) preia toate obligaţiile şi toate drepturile
furnizorului său pe care le va transmite prin contractele încheiate, conform
prevederilor prezentei proceduri;
b) răspunde, în condiţiile legii, pentru încadrarea
în puterile maxime şi în cantităţile de energie contractate pentru consumul
propriu şi al tuturor beneficiarilor săi.
Art. 32. - Prestatorul revinde energia electrică activă
beneficiarului de tip consumator captiv, cu excepţia celui de tip consumator
casnic, la preţul mediu lunar de cumpărare al energiei electrice active de
către prestator.
Art. 33. - (1) Până la deschiderea totală a pieţei de
energie electrică, în cazul beneficiarilor de tip consumatori casnici,
prestatorul revinde energia electrică activă la unul din tarifele reglementate
pentru consumatori casnici, ales de către beneficiar.
(2) După deschiderea totală a pieţei de energie
electrică, pentru consumatorii casnici se vor aplica aceleaşi prevederi ca şi
pentru celelalte categorii de consumatori.
Art. 34. - Preţul mediu de cumpărare al energiei
electrice active se calculează prin împărţirea valorii energiei electrice
active cumpărate (include atât contravaloarea energiei electrice active, contravaloarea taxei de putere, dacă
este cazul, cât şi a serviciilor aferente transmisiei energiei electrice ori
alte taxe aferente energiei electrice active) de prestator, la cantitatea de
energie electrică activă cumpărată.
CAPITOLUL IX
Relaţiile comerciale dintre prestator şi
beneficiarul său, legate de prestarea
serviciului de distribuţie a energiei electrice de către
prestator şi/sau de revinderea acesteia când
este cazul
Art. 35. - (1) In cazul beneficiarilor de tip
consumatori casnici cărora prestatorul le şi revinde energie electrică, se
încheie un singur contract de tipul Contractului-cadru
de furnizare a energiei electrice la consumatorii casnici.
(2) Nu se încheie contract pentru prestarea
serviciului de distribuţie.
(3) Beneficiarul de tip consumator casnic are
dreptul, conform reglementărilor în vigoare, să îşi aleagă orice tarif de
furnizare a energiei electrice pentru consumatori casnici, dintre cele
reglementate de ANRE şi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(4) Recuperarea cheltuielilor aferente serviciului de
distribuţie se asigură prin diferenţa dintre tariful/preţul energiei cumpărate
de către prestator de la furnizorul său de energie electrică şi tariful pentru
energia electrică aplicat beneficiarului.
(5) Precizările din prezentul articol sunt valabile
până la deschiderea totală a pieţei de energie electrică.
Art. 36. - (1) In cazul beneficiarilor de tip
consumatori captivi cărora prestatorul le şi revinde energie electrică, se
încheie:
a) un contract pentru serviciul de distribuţie
prestat de prestator, conform precizărilor art. 29;
b) un contract de furnizare a energiei electrice de
tipul Contractului-cadru de furnizare a energiei electrice la micii consumatori
finali, industriali şi similari, la tarife reglementate sau Contractului-cadru
de furnizare a energiei electrice la marii consumatori finali, industriali şi
similari, la tarife reglementate, aprobate prin Decizia preşedintelui
Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 57/1999, cu
modificările ulterioare, aplicabil categoriei de consumatori din care face parte beneficiarul.
(2) Pentru serviciul de distribuţie prestat,
prestatorul aplică tariful de distribuţie aprobat prin decizie a preşedintelui
ANRE, corespunzător nivelului de tensiune la care este racordat beneficiarul.
(3) Pentru revinderea energiei electrice active se aplică preţul mediu lunar de cumpărare,
calculat conform precizărilor art. 34.
(4) In cazul în care este necesară facturarea energiei
electrice reactive conform reglementărilor ANRE, se aplică tariful pentru
energia electrică reactivă, în vigoare.
Art. 37. - (1) In cazul beneficiarilor de tip
consumatori eligibili care şi-au exercitat dreptul de eligibilitate, pentru
care prestatorul prestează doar serviciul de distribuţie a energiei electrice,
şi au ales ca furnizor un alt agent economic decât prestatorul, se încheie cu
prestatorul doar un contract pentru prestarea serviciului de distribuţie a
energiei electrice, conform precizărilor art. 29.
(2) In situaţia prevăzută la alin. (1), contractul
poate fi încheiat între prestator şi beneficiar sau între prestator şi
furnizorul de energie electrică al beneficiarului.
(3) Pentru serviciul de distribuţie prestat,
prestatorul aplică tariful de distribuţie aprobat prin decizie a preşedintelui ANRE,
corespunzător nivelului de tensiune la care este racordat beneficiarul.
Art. 38. - (1) Beneficiarii de tip consumatori eligibili
care şi-au exercitat dreptul de eligibilitate şi au ales prestatorul ca
furnizor de energie electrică încheie cu prestatorul:
a) un contract pentru serviciul de distribuţie
prestat de prestator, conform precizărilor art. 29;
b) un contract de furnizare a energiei electrice de
tipul Contractului-cadru de furnizare a energiei electrice la consumatori
eligibili.
(2) Pentru serviciul de distribuţie prestat,
prestatorul aplică tariful de distribuţie aprobat prin decizie a preşedintelui
ANRE, corespunzător nivelului de tensiune la care este racordat beneficiarul.
(3) Pentru furnizarea energiei electrice active se aplică un preţ negociat între beneficiar şi prestator
(în calitate de furnizor, în acest caz).
(4) In cazul în care este necesară facturarea energiei
electrice reactive conform reglementărilor ANRE, se aplică tariful pentru
energia electrică reactivă, în vigoare.
Art. 39. - (1) In cazul beneficiarilor de tip furnizor,
operator de transport şi de sistem, operator principal de distribuţie sau
producător de energie electrică şi/sau termică ce cumpără energia electrică de
la alt furnizor decât prestatorul, care beneficiază doar de serviciul de
distribuţie prestat de prestator, se încheie un contract pentru prestarea
serviciului de distribuţie a energiei electrice, conform precizărilor art. 29.
(2) Pentru serviciul de distribuţie prestat,
prestatorul aplică tariful/tarifele de distribuţie aprobat/aprobate prin
decizie a preşedintelui ANRE.
CAPITOLUL X
Măsurarea energiei electrice
Art. 40. - Pentru prestarea serviciului de distribuţie
a energiei electrice este obligatorie montarea unui grup de măsură a energiei
electrice în punctul de delimitare dintre instalaţiile electrice ale
prestatorului şi ale fiecărui beneficiar, conform reglementărilor în vigoare.
Art. 41. - (1) Măsurarea energiei electrice consumate
de beneficiar se va face pe baza citirii contorului montat în punctul de
delimitare dintre instalaţiile electrice ale prestatorului şi ale
beneficiarului sau, dacă nu este posibil, în cel mai apropiat punct de acesta,
cu corectarea cantităţilor de energie electrică, în conformitate cu
reglementările în vigoare.
(2) In cazul în care la prestator nu există grup de
măsură care să măsoare consumul propriu al acestuia, distinct faţă de suma
consumurilor de energie electrică ale clienţilor, cantitatea de energie
electrică ce este consumată de prestator (inclusiv consumul propriu tehnologic
în reţeaua de distribuţie) se va calcula prin diferenţă între energia măsurată
în punctul de delimitare dintre instalaţiile electrice ale prestatorului şi ale
operatorului principal de distribuţie al acestuia şi suma energiilor electrice
măsurate la beneficiari.
CAPITOLUL XI
Dispoziţii finale
Art. 42. - Până în momentul în care un beneficiar îşi
alege un alt furnizor decât prestatorul, responsabilitatea asumării debitelor
beneficiarului referitoare la plata energiei electrice consumate şi/sau a
serviciului de distribuţie a energiei electrice aparţine prestatorului.
Art. 43. - (1) In cazul în care prestatorul are debite
către terţi legate de plata energiei electrice sau de plata serviciilor legate
de transmiterea energiei electrice prin reţelele electrice, prestatorul,
operatorul principal de distribuţie sau furnizorul prestatorului nu poate
condiţiona schimbarea de către beneficiar a furnizorului de energie electrică.
(2) In cazul în care beneficiarul are către prestator
debite legate de plata energiei electrice şi/sau a serviciului de distribuţie a
energiei electrice, beneficiarul îşi poate schimba furnizorul de energie
electrică numai cu condiţia preluării debitelor de către noul furnizor.
Art. 44. - Pentru serviciul de
distribuţie a energiei electrice prestat se va emite o factură în care se vor
evidenţia distinct, cel puţin: cantitatea de energie electrică pentru care s-a
prestat serviciul, tariful de distribuţie aplicat, numărul contractului în baza
căruia se prestează serviciul şi numărul deciziei de aprobare a tarifului de
distribuţie.
Art. 45. - In cazul în care prestatorul efectuează şi
revinderea energiei electrice beneficiarului său, se vor evidenţia distinct în
factură preţul de vânzare şi cantitatea de energie electrică.
Art. 46. - In cazul în care în termen de maximum 30 de
zile de la data solicitării de către ANRE de completare a documentaţiei pentru
solicitarea tarifului/tarifelor de distribuţie, depusă iniţial de prestator,
aceasta nu este completată, dosarul depus este clasat, cu anunţarea
prestatorului.
Art. 47. - Termenul de emitere a deciziei de aprobare a
tarifului/tarifelor de distribuţie a energiei electrice este de maximum 30 de
zile lucrătoare de la data la care este completă documentaţia depusă la ANRE
pentru solicitarea tarifului/tarifelor de distribuţie.
Art. 48. - Persoana juridică ce prestează serviciul de
distribuţie a energiei electrice şi aplică tarif/tarife de distribuţie a
energiei electrice în baza unei decizii aprobate de preşedintele ANRE plăteşte
o contribuţie către ANRE conform reglementărilor în vigoare.
Art. 49. - Neînţelegerile precontractuale legate de
încheierea contractelor de furnizare şi de distribuţie dintre prestator şi
beneficiarul său se soluţionează conform reglementărilor emise de ANRE.
Art. 50. - In situaţia imposibilităţii continuării
activităţii prestatorului din cauza falimentului acestuia, activitatea de
distribuţie a energiei electrice şi obligaţiile contractuale ce decurg din
aceasta sunt preluate de către operatorul principal de distribuţie a energiei
electrice al prestatorului.
Art. 51. - In situaţia imposibilităţii continuării activităţii
prestatorului din cauza încetării/rezilierii contractului de concesiune a
instalaţiilor de energie electrică, activitatea de distribuţie a energiei
electrice şi obligaţiile contractuale ce decurg din aceasta sunt preluate de
către concedent.
Art. 52. - In situaţiile prezentate la art. 50 şi 51,
distribuţia energiei electrice va fi efectuată la tariful/tarifele de
distribuţie a energiei electrice în vigoare, aprobate prin decizie emisă de
ANRE pentru prestator, până la revizuirea acestora.
Art. 53. - In cazul în care în decursul a 12 luni
calendaristice prestatorul nu revine cu o solicitare de revizuire a
tarifului/tarifelor de distribuţie, acestea rămân
valabile până la abrogarea lor printr-o decizie a preşedintelui ANRE.
Art. 54. - (1) In termen de maximum 15 zile
calendaristice de la comunicarea deciziei de aprobare a tarifului/tarifelor de
distribuţie a energiei electrice, prestatorul va încheia/actualiza cu beneficiarul un contract pentru prestarea
serviciului de distribuţie a energiei electrice, conform prevederilor prezentei
metodologii.
(2) Contractul va conţine condiţiile minimale
obligatorii, orice alte clauze putând fi stabilite ulterior, prin acte
adiţionale la contract
ANEXA Nr. 1 la metodologie
CONTRACT-CADRU
pentru distribuţia energiei electrice de către
persoane juridice, altele decât cele titulare de licenţă de distribuţie a energiei
electrice
Nr.......................................din data...........................
Intre
.......................................................................,
societate comercială cu sediul în
................................................................,judeţul ..........................., cod poştal ..................................., telefon
.................................., fax .........................., cod fiscal
..........................., certificat de înregistrare/cod unic de
înregistrare la oficiul registrului
comerţului.........................., cont de virament nr........................, deschis la
........................................., reprezentată prin
.................................... (director)
...................................... şi prin
...................................................... (director economic)
.............................................., în calitate
de prestator, pe de o parte, şi
........................ ............................................................,
cu sediul în ....................., judeţul
..............................................,
cod poştal .............................................,
telefon ......................................, fax
............................., cod fiscal ........................................., certificat de înregistrare/cod unic
de înregistrare la oficiul registrului comerţului ......................................., cont de virament
nr................................................., deschis la
...............................................,
reprezentată prin ..................................
(director) şi prin ...............................................................................................
(director economic) ................................................., în
calitate de beneficiar, pe de altă parte,
ambele denumite în continuare părţi, s-a
încheiat prezentul contract.
Terminologie
Art. 1. - Termenii utilizaţi în prezentul contract sunt
definiţi în Metodologia de stabilire a tarifului pentru distribuţia energiei
electrice de către persoane juridice, altele decât operatorii principali de
distribuţie a energiei electrice, precum şi a condiţiilor pentru retransmiterea
energiei.
Obiectul contractului
Art. 2. - (1) Obiectul prezentului contract îl
constituie prestarea serviciului de distribuţie a energiei electrice de către
prestator pentru beneficiarul său.
(2) Prestarea serviciului se face la locul de consum
..................................., din localitatea
...................................., adresa .............................................., sau locurile de consum prevăzute în anexa ....... pe
perioada de valabilitate a contractului.
Durata contractului şi încetarea contractului
Art. 3. - Prezentul contract
se încheie pe o perioadă de ..................................
Art. 4. - Prelungirea duratei contractului este
posibilă cu acordul scris al ambelor părţi, printr-un act adiţional, care se va
semna cu cel puţin 15 zile înainte de expirarea
contractului.
Art. 5. - Rezilierea prezentului contract se poate face
din iniţiativa prestatorului serviciului, în caz de imposibilitate a
continuării prestării serviciului de distribuţie, cu anunţarea prealabilă, în
scris, a beneficiarului, cu 15 zile lucrătoare înainte de termenul solicitat.
Art. 6. - Rezilierea prezentului contract se poate face
din iniţiativa beneficiarului, în cazul în care nu mai utilizează reţeaua de
distribuţie a prestatorului, cu anunţarea prealabilă, în scris, a
prestatorului, cu 15 zile lucrătoare înainte de termenul solicitat.
Obligaţii financiare şi modalităţi de plată
Art. 7. - (1) Beneficiarul plăteşte prestatorului, până
la data limită de plată, contravaloarea serviciului de distribuţie,
corespunzător energiei electrice active măsurate în punctul de delimitare cu
beneficiarul, la tariful de distribuţie aprobat pentru prestator de Autoritatea
Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE),
conform Deciziei preşedintelui ANRE nr......../........
(2) Beneficiarul plăteşte
prestatorului, până la data limită de plată, contravaloarea serviciului de
distribuţie, corespunzător energiei electrice reactive măsurate în punctul de
delimitare cu beneficiarul, conform reglementărilor ANRE.
(3) In cazul în care citirea contoarelor se efectuează de către un operator de măsură diferit de
prestator sau beneficiar, este obligatorie asigurarea accesului acestuia la
grupurile de măsură utilizate pentru măsurarea energiei electrice pentru care
s-a prestat serviciul de distribuţie.
Art. 8. - (1) Pe întreaga durată de derulare a
contractului, dar nu mai târziu de 5 zile financiare după începerea fiecărei
luni contractuale, prestatorul va emite către beneficiar o factură pentru
serviciul de distribuţie prestat în luna contractuală anterioară.
(2) Factura va conţine, în mod distinct, cel puţin:
a) numărul contractului în baza căruia se prestează
serviciul de distribuţie a energiei electrice;
b) cantitatea de energie electrică activă şi/sau
reactivă pentru care s-a prestat serviciul de distribuţie;
c) tariful de distribuţie pentru nivelul de tensiune
la care este racordat beneficiarul, aprobat prin decizie a preşedintelui ANRE;
d) valoarea totală a serviciului de distribuţie
prestat;
e) data limită de plată.
Art. 9. - Beneficiarul plăteşte
factura pentru serviciul de distribuţie în termen de maximum 10 zile lucrătoare
de la data emiterii sale.
Art. 10. - Dacă ziua limită de plată nu este o zi
financiară, atunci ziua limită de plată se consideră următoarea zi financiară.
Art. 11. - (1) In cazul
neîndeplinirii în termen de 30 de zile de la data scadenţei a obligaţiilor
prevăzute la art. 7, clientul va plăti, în afara sumei datorate, o penalitate
la această sumă, corespunzătoare ca procent dobânzii datorate pentru neplata la
termen a obligaţiilor către bugetul de stat, pentru fiecare zi de întârziere
faţă de scadenţă, până în ziua plăţii (exclusiv), după cum urmează:
a) penalităţile se datorează începând cu prima zi după
data scadenţei;
b) valoarea totală a penalităţilor nu poate depăşi valoarea sumei datorate.
(2) In cazul în care beneficiarul achită factura până
în cea de-a 30-a zi de la data emiterii, acesta nu datorează penalităţi.
Art. 12. - Plata facturii va fi efectuată în lei,
conform legislaţiei în vigoare, în contul prestatorului. Se consideră drept
dată de efactuare a plăţii data care apare în extrasul de cont al
beneficiarului.
Obligaţiile şi drepturile prestatorului
Art. 13. - Prestatorul se obligă să obţină pe toată
durata contractului toate aprobările necesare pentru executarea obligaţiilor
cuprinse în prezentul contract, conformându-se în acelaşi timp tuturor
cerinţelor legale. Art. 14. - Prestatorul are următoarele obligaţii:
a) să convină cu beneficiarul asupra programului de
revizii şi reparaţii în instalaţiile de distribuţie a energiei electrice către
acesta;
b) să asigure efectuarea reviziilor şi reparaţiilor
programate ale echipamentelor şi instalaţiilor de distribuţie;
c) să anunţe beneficiarul, cu minimum 5 zile
lucrătoare înainte, despre întreruperile programate în instalaţiile de
distribuţie a energiei electrice;
d) să ia măsuri de remediere a defecţiunilor şi
deranjamentelor survenite în instalaţiile proprii, semnalate de beneficiar;
e) să ia măsuri de întrerupere a distribuţiei energiei
electrice şi de separare vizibilă a instalaţiei beneficiarului de reţeaua de
distribuţie, în cazul unor defecţiuni în instalaţia beneficiarului, la cererea
acestuia;
f) să iniţieze modificarea şi completarea contractului
de distribuţie a energiei electrice sau a anexelor la
acesta ori de câte ori apar elemente noi;
g) să permită accesul delegatului
beneficiarului/operatorului de măsură la grupurile de măsurare/contoare, atunci
când acestea sunt montate în incinte controlate de prestatorul serviciului de
distribuţie;
h) să verifice în cel mai scurt
timp sesizările beneficiarului şi să răspundă în termen de maximum 5 zile
lucrătoare tuturor reclamaţiilor şi sesizărilor scrise ale acestuia, conform
reglementărilor în vigoare;
i) să respecte normele şi prescripţiile tehnice;
j) să asigure în punctele de delimitare parametrii de
calitate ai energiei electrice, precum şi continuitatea alimentării, conform
reglementărilor în vigoare;
k) să plătească beneficiarului despăgubiri pentru
pagubele produse acestuia ca urmare a funcţionării necorespunzătoare a
echipamentelor şi a instalaţiilor proprii sau datorită unor acţiuni ale
personalului propriu.
Art. 15. - Prestatorul are următoarele drepturi:
a) să încaseze la termenele stabilite contravaloarea
serviciului de distribuţie prestat beneficiarului;
b) să aibă acces la grupurile de măsurare/contoare în
vederea decontării, dacă acestea se află în incinta beneficiarului sau în
întreţinerea acestuia;
c) să pretindă despăgubiri beneficiarului pentru
pagubele produse în instalaţiile de distribuţie, dacă se dovedeşte că acestea
s-au produs din vina beneficiarului;
d) să pretindă beneficiarului despăgubiri pentru
daunele provocate ca urmare a întreruperilor cauzate din vina acestuia.
Obligaţiile şi drepturile beneficiarului
Art. 16. - Beneficiarul are
următoarele obligaţii:
a) să achite integral şi la termen facturile emise de
prestator, eventualele corecţii sau regularizări ale acestora urmând să se
efectueze la următoarea facturare;
b) să respecte normele şi prescripţiile tehnice în vigoare;
c) să permită accesul delegatului
prestatorului/operatorului de măsură la grupurile de măsurare/contoare, atunci
când acestea sunt montate în incinte controlate de beneficiarul serviciului de
distribuţie;
d) să plătească prestatorului despăgubiri pentru
pagubele produse acestuia ca urmare a funcţionării necorespunzătoare a
echipamentelor şi a instalaţiilor proprii sau din cauza unor acţiuni ale
personalului propriu;
e) să nu modifice în niciun fel instalaţia de
alimentare, decât în conformitate cu prevederile în
vigoare;
f) să se conformeze dispoziţiilor prestatorului
serviciului de distribuţie şi să reducă la nivelul stabilit consumul în
situaţii de restricţii sau limitări.
Art. 17. - Beneficiarul are următoarele drepturi:
a) să solicite prestatorului măsuri pentru remedierea
defecţiunilor şi a deranjamentelor survenite în instalaţiile de distribuţie ale
acestuia;
b) să pretindă prestatorului despăgubiri pentru
daunele provocate ca urmare a întreruperilor cauzate din vina acestuia, conform
reglementărilor în vigoare;
c) să aibă acces la grupurile de măsurare/contoare,
dacă acestea se află în incinta prestatorului, în vederea constatării şi
decontării livrărilor de energie electrică.
Modificarea circumstanţelor
Art. 18. - (1) In sensul prezentului contract, prin modificarea circumstanţelor se înţelege
intrarea în vigoare a unor prevederi legale noi, precum şi modificarea sau
abrogarea celor existente ulterior datei încheierii prezentului contract.
Contractele încheiate de părţi se modifică şi/sau se completează automat dacă
printr-un act normativ se modifică/completează prevederile prezentului
contract-cadru, părţile având obligaţia preluării modificării/completării
într-un act adiţional la contract.
(2) Dacă apare o modificare de circumstanţe, părţile
vor accepta modificarea preţurilor de contract, prin încheierea de acte
adiţionale la prezentul contract, conform deciziei preşedintelui ANRE de
aprobare a noilor tarife de distribuţie pentru prestator.
Răspunderea contractuală
Art. 19. - (1) Dispoziţiile
prezentului contract sunt în concordanţă cu prevederile legislaţiei în vigoare.
(2) Pentru neexecutarea, în totalitate sau în parte, a obligaţiilor
prevăzute în prezentul contract, părţile răspund în conformitate cu prevederile
legislaţiei în vigoare.
Art. 20. - Dacă în cursul ultimelor 12 luni
calendaristice beneficiarul a ajuns în situaţia de neplată repetată a
facturilor emise pentru prestarea serviciului de distribuţie, prestatorul poate
solicita beneficiarului constituirea unor garanţii, conform reglementărilor în
vigoare.
Litigii
Art. 21. - Litigiile care decurg din interpretarea
şi/sau executarea prezentului contract, care nu pot fi rezolvate pe cale
amiabilă, vor fi supuse spre soluţionare instanţei judecătoreşti competente.
Forţa majoră
Art. 22. - (1) Părţile sunt exonerate de orice
răspundere pentru neîndeplinirea parţială sau totală a obligaţiilor ce decurg
din acest contract, dacă aceasta este rezultatul acţiunii forţei majore.
Circumstanţele de forţă majoră sunt cele care pot apărea pe perioada derulării
prezentului contract în urma producerii unor evenimente deosebite (calamităţi
naturale, război, embargou şi altele), care nu au putut fi luate în considerare
de către părţi la încheierea contractului şi care sunt în mod rezonabil în
afara voinţei şi controlului părţilor.
(2) Partea care invocă forţa majoră trebuie să
notifice acest lucru în scris celeilalte părţi în termen de 48 de ore de la
apariţia acesteia, cu certificarea forţei majore de către instituţiile
abilitate.
(3) Neîndeplinirea obligaţiei
de comunicare a forţei majore nu înlătură efectul exonerant de răspundere al
acesteia, dar antrenează obligaţia părţii care o invocă de a repara pagubele
cauzate celeilalte părţi, prin faptul necomunicării.
Prezentul contract a fost încheiat la data de
...................................... în două (2)
exemplare deopotrivă originale, câte unul pentru fiecare parte contractantă, şi îşi produce efectele
începând cu data de .............................................................................
Semnături
Prestator,
Beneficiar,
............................
............................
ANEXA Nr. 2 la metodologie
MACHETA
de calcul al tarifului de distribuţie
|
Prestator: S.C...................................................
|
Valori realizate în perioada t-1
(ultimele 12 luni)
|
Valori solicitate pentru perioada t
(următoarele 12 luni)
|
Locul de consum: ..............................................
|
Nr.
|
Nivel de tensiune
|
IT
|
MT
|
JT
|
IT
|
MT
|
JT
|
|
ENERGIE [MWh]
|
A.
|
Cantitatea de energie electrică intrată
|
|
|
|
R1***)
|
R10
|
R19
|
B.
|
Cantitate de energie electrică pentru CPT**)
|
|
|
|
R2
|
R7 + R11
|
R16 + R20
|
C.
|
Cantitate de energie electrică utilă (A-B), din care
|
|
|
|
R3
|
R12
|
R21
|
D.
|
Cantitate de energie electrică distribuită beneficiarilor
|
|
|
|
R5
|
R14
|
R23
|
|
|
E.
|
Preţ mediu de achiziţie a energiei electrice [lei/MWh]
|
|
|
|
|
|
|
|
costuri [lei]
|
1.
|
Costuri de operare şi mentenanţă (1.1 + 1.2 + 1.3 + 1.4 + 1.5 +
1.6), din care:
|
|
|
|
|
|
|
1.1.
|
materii prime, materiale, obiecte de inventar
|
|
|
|
|
|
|
1.2.
|
lucrări de întreţinere şi reparaţii executate cu terţii
|
|
|
|
|
|
|
1.3.
|
chirii, redevenţe, impozite, taxe stabilite conform
reglementărilor legale în vigoare sau de către autorităţile locale
|
|
|
|
|
|
|
1.4.
|
alte servicii prestate de terţi
|
|
|
|
|
|
|
1.5.
|
costuri legate de personal (salarii, diurne, prime)
|
|
|
|
|
|
|
1.6.
|
contribuţii la fondul de sănătate, la fonduri speciale, altele de
aceeaşi natură aferente fondului de salarii
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
Costuri cu amortizarea
|
|
|
|
|
|
|
3.
|
Costuri cu CPT (B x E)
|
|
|
|
|
|
|
4.
|
Costuri financiare
|
|
|
|
|
|
|
F.
|
TOTAL COSTURI (1 +2 + 3 + 4)
|
|
|
|
|
|
|
G.
|
profit [lei]
|
|
|
|
|
|
|
H.
|
VENIT (F + G) [lei]
|
|
|
|
|
|
|
I.
|
Tarif specific de distribuţie (H/C) [lei/MWh]
|
|
|
|
|
|
|
J.
|
tarif de distribuţie (suma de tarife specifice de distribuţie)*)
[lei/MWh]
|
|
|
|
|
|
|
*) In cazul în care distribuţia
de energie electrică se realizează pe un singur nivel de tensiune, tariful de
distribuţie este egal cu tariful specific de distribuţie.
**) Cantitatea de energie electrică pentru CPT cuprinde
valorile cumulate ale CPT (transformare şi linie) aferente
nivelului de tensiune respectiv.
***) R1, R2 ... Rn este numărul rândului corespunzător
din anexa nr. 3.
Se vor completa numai rubricile necesare, în funcţie de
situaţia tehnică şi economică a fiecărui prestator.
Cantităţile de energie electrică aferente perioadei t-1 se vor corela cu cele din anexa nr. 4.
ANEXA Nr. 3 la metodologie
BILANŢUL ENERGETIC AL PRESTATORULUI
Nr. crt.
|
Bilanţ energetic
|
Cantitate prognozată pentru
perioada t (MWh)
|
1.
|
Energie intrată în IT
|
|
2.
|
CPT linii IT
|
|
3.*)
|
Energie utilă la IT (= 1 -2), din
care:
|
|
4.
|
energie pentru consumul propriu al prestatorului la IT
|
|
5.
|
energie distribuită beneficiarilor la IT
|
|
6.
|
Energie intrată în trafo de IT/MT (= 3-4-5)
|
|
7.
|
CPT transformare IT/MT
|
|
8.
|
Energie intrată în MT din trafo de IT/MT
(= 6-7)
|
|
9.
|
Energie intrată direct la MT
|
|
10.
|
Total energie intrată în MT (= 8+9)
|
|
11.
|
CPT linii MT
|
|
12.*)
|
Energie utilă la MT (= 10-11), din care:
|
|
13.
|
energie pentru consumul propriu al prestatorului la MT
|
|
14.
|
energie distribuită beneficiarilor la MT
|
|
15.
|
Energie intrată în trafo de MT/JT (= 12-13-14)
|
|
16.
|
CPT transformare MT/JT
|
|
17.
|
Energie intrată în JT din trafo de MT/JT (= 15-16)
|
|
18.
|
Energie intrată direct la JT
|
|
19.
|
Total energie intrată în JT (= 17+18)
|
|
20.
|
CPT linii JT
|
|
21.*)
|
Energie utilă la JT (= 19-20), din care:
|
|
22.
|
energie pentru consumul propriu al prestatorului la JT
|
|
23.
|
energie distribuită beneficiarilor la JT
|
|
Se vor completa numai rubricile necesare, în funcţie de
situaţia tehnică a fiecărui prestator.
*) Poziţiile 3, 12, 21 vor fi
folosite pentru calculul tarifului specific de distribuţie aferent nivelului de
tensiune respectiv.
NOTĂ:
La rubricile de energie electrică pentru CPT din
macheta pentru calculul tarifului specific de distribuţie (anexa nr. 2) se vor
cumula cele două valori ale CPT (transformare plus linie) de pe nivelul
respectiv de tensiune.
ANEXA Nr. 4 la metodologie
CANTITĂŢI
de energie electrică activă cumpărate/livrate de
prestator în perioada t-1 (MWh)
Nr. crt.
|
Luna
|
Energie electrică intrată (MWh)
|
Energie electrică utilă (MWh)
|
Energie livrată la beneficiari
(MWh)
|
1.
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
...
|
|
|
|
|
12.
|
|
|
|
|
|
Total
|
|
|
|
ANEXA Nr. 5 la metodologie
LISTA
beneficiarilor, persoane juridice sau fizice, pentru
care se prestează serviciul de distribuţie a energiei
electrice
Nr. crt.
|
Denumirea beneficiarului
|
Nivel tensiune la care
este racordat beneficiarul
(kV)
|
Putere instalată
la beneficiar
(kW)
|
Energie electrică activă anuală distribuită/prognozată a fi distribuită la beneficiar
(MWh)
|
1.
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
...
|
|
|
|
|
...
|
|
|
|
|
|
Total
|
|
|
|
Se va completa în ordinea descrescătoare a nivelului de
tensiune la care este/sunt alimentat/alimentaţi beneficiarul/beneficiarii.
ANEXA Nr. 6 la metodologie
MACHETA
de monitorizare a bilanţului de energie electrică şi
a costurilor aferente serviciului de distribuţie pentru anul......
Nr. crt.
|
Denumire
|
UM
|
Valoare
|
|
|
|
IT
|
MT
|
JT
|
|
Costuri
|
|
|
|
|
1.
|
Costuri de operare şi mentenanţă
|
lei
|
|
|
|
2.
|
Costuri cu amortizarea
|
lei
|
|
|
|
3.
|
Costuri cu CPT
|
lei
|
|
|
|
4.
|
Costuri financiare
|
lei
|
|
|
|
5.
|
Total costuri
|
lei
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bilanţ energie
|
|
|
|
|
6.
|
Energie electrică intrată
|
MWh
|
|
|
|
7.
|
Energie electrică reprezentând CPT
|
MWh
|
|
|
|
8.
|
Energie electrică distribuită pentru beneficiari
|
MWh
|
|
|
|