ORDIN Nr. 298
din 6 mai 2009
pentru aprobarea
categoriilor de cheltuieli eligibile efectuate în implementarea proiectelor
finantate în cadrul Programului de cooperare interregionala INTERREG IV C
ACT EMIS DE:
MINISTERUL DEZVOLTARII REGIONALE SI LOCUINTEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 338 din 21 mai 2009
Având în vedere prevederile art. 13 din Regulamentul
(CE) nr. 1.080/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului privind Fondul
European de Dezvoltare Regională şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr.
1.783/1999 şi ale art. 48-53 din Regulamentul (CE) nr. 1.828/2006 al Comisiei
de stabilire a normelor de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006
al Consiliului de stabilire a anumitor dispoziţii generale privind Fondul
European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi Fondul de coeziune
şi a Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006 al Parlamentului European şi al
Consiliului privind Fondul European de Dezvoltare Regională,
având în vedere art. 11 alin. (1) lit. h) din Hotărârea
Guvernului nr. 33/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, cu modificările ulterioare,
în temeiul art. 12 alin. (5) din Hotărârea Guvernului
nr. 33/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltării
Regionale şi Locuinţei, cu modificările ulterioare,
ministrul dezvoltării regionale şi locuinţei emite următorul ordin:
Art. 1. - Prin prezentul ordin se reglementează
categoriile de cheltuieli eligibile efectuate în proiectele finanţate în cadrul
Programului de cooperare interregională INTERREG IV C, denumit în continuare Programul.
Art. 2. -In sensul prezentului ordin, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) cerere de finanţare - documentul elaborat de
către partenerul lider de proiect şi transmis Secretariatului tehnic comun cu
scopul de a obţine finanţare pentru implementarea activităţilor descrise
conform formatului-standard furnizat în Ghidul solicitantului;
b) proiect - operaţiunea descrisă în cererea de
finanţare depusă în cadrul unui apel de proiecte lansat de către Autoritatea de
management, care primeşte fonduri aferente Programului şi care îndeplineşte
criteriile impuse de către Comitetul de monitorizare INTERREG IV C;
c) costuri comune - costurile generate de
implementarea unei activităţi din cadrul proiectului şi suportate de unul
dintre parteneri în numele său şi al unuia sau mai multor parteneri, în
conformitate cu prevederile acordului de parteneriat încheiat între aceştia;
d) mini-program - proiectul, având un număr
limitat de parteneri ce dezvoltă un cadru comun pentru cooperarea
interregională, urmând sistemul de implementare a Programului, ce urmează a fi
implementat prin lansarea de către parteneri în regiunile lor a unor apeluri de
subproiecte similare celor lansate de către Autoritatea de management la
nivelul întregii arii eligibile;
e) subproiect - operaţiune selectată în urma
unui apel de proiecte lansat în cadrul unui miniprogram şi care îndeplineşte
toate criteriile impuse unui proiect de la nivelul Programului;
f) contract de finanţare - contractul încheiat
între partenerul lider de proiect, ca reprezentant al tuturor partenerilor, şi
Autoritatea de management pentru finanţarea din fonduri FEDR a unui proiect
aprobat în cadrul Programului.
Art. 3. - (1) Pentru toate tipurile de cheltuieli
considerate eligibile în cadrul proiectelor INTERREG IV C se respectă
reglementările prevăzute în legislaţia naţională şi comunitară în vigoare.
(2) Cheltuielile deja finanţate integral sau parţial
prin alte instrumente financiare naţionale, europene sau internaţionale nu
reprezintă cheltuieli eligibile.
Art. 4. - (1) Sunt considerate eligibile numai acele
cheltuieli care sunt însoţite de facturi, în conformitate cu prevederile
legislaţiei naţionale, sau de alte documente contabile cu valoare probantă,
echivalente facturilor, pe baza cărora cheltuielile să fie înregistrate în
contabilitatea beneficiarului, certificate şi identificate.
(2) In vederea certificării conformităţii cu
originalul, partenerii români vor prezenta controlorilor de prim nivel toate
documentele originale.
Art. 5. - Pentru a fi eligibile, cheltuielile trebuie:
a) să fie în conformitate cu prevederile contractului
de finanţare şi ale cererii de finanţare aprobate;
b) să fie necesare implementării proiectului;
c) să fie direct legate de proiectul finanţat;
d) să fie plătite, certificate şi declarate de către
beneficiar în perioada de implementare a proiectului, începând cu data
aprobării proiectului de către Comitetul de monitorizare INTERREG IV C şi până
la sfârşitul perioadei de implementare, conform contractului de finanţare.
Art. 6. - Cheltuielile eligibile pentru proiectele
derulate în cadrul Programului sunt cele ocazionate de activităţile privind
pregătirea proiectului, managementul şi coordonarea acestuia, comunicarea şi
diseminarea obiectivelor şi rezultatelor proiectului, transferul de cunoştinţe
şi experienţă, implementarea în comun a proiectelor-pilot şi/sau a
subproiectelor care să stea la baza creării şi consolidării unor parteneriate
viabile, concretizate în proiecte ce ar putea fi finanţate ulterior prin alte
programe naţionale.
Art. 7. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
pentru pregătirea proiectului.
(2) Cheltuielile pentru pregătirea proiectului nu
trebuie să depăşească valoarea de 30.000 euro.
(3) Ca excepţie de la prevederile art. 5 lit. d),
pentru a fi eligibile, aceste cheltuieli trebuie să fi fost efectuate începând
cu 1 ianuarie 2007 şi până la data transmiterii cererii de finanţare la
Secretariatul tehnic comun INTERREG IV C.
(4) In cadrul cheltuielilor pentru pregătirea
proiectului se pot include:
a) cheltuieli administrative;
b) cheltuieli de personal;
c) cheltuieli de transport şi cazare;
d) cheltuieli pentru expertiză externă;
e) cheltuieli pentru achiziţionarea de echipamente.
(5) Cheltuielile pentru pregătirea proiectului nu pot
fi declarate ulterior de către un beneficiar ca fiind cheltuieli de
implementare, efectuate de la data intrării în vigoare a contractului de
finanţare.
(6) Cheltuielile pentru pregătirea proiectului trebuie
raportate şi incluse în primul raport de progres şi prima cerere de rambursare
întocmite în cadrul proiectului, în caz contrar sunt neeligibile. Ele pot fi
raportate ulterior primului raport de progres doar în cazuri excepţionale,
numai cu aprobarea în prealabil a autorităţii naţionale.
Art. 8. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
administrative. Acestea cuprind costuri directe sau indirecte, cheltuieli de
regie calculate în baza unei pro rata, legate de managementul general al
proiectului.
(2) In categoria cheltuielilor administrative sunt
incluse costurile pentru: chiria locaţiei unde se desfăşoară activităţile
proiectului, asigurarea utilităţilor, cum ar fi: apă curentă, canalizare,
salubritate, energie electrică şi termică, gaze naturale, consumabile şi
birotică, multiplicare şi fotocopiere, servicii poştale şi de curierat,
telefon, fax, internet, mobilier de birou, servicii pentru întreţinerea
echipamentelor IT, precum şi alte cheltuieli absolut necesare pentru
implementarea proiectului.
(3) Pentru a fi considerate eligibile, cheltuielile
administrative trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
a) să nu depăşească 25% din valoarea totală eligibilă a
cheltuielilor de personal de la nivelul proiectului;
b) să respecte, pe toată durata de implementare a
proiectului, metoda de calcul folosită pentru calculul pro rata, care
trebuie să fie justificată, rezonabilă şi echitabilă şi să rămână neschimbată
pe întreaga perioadă de implementare. Această metodă va respecta prevederile
manualului de implementate şi va fi transmisă de către beneficiar autorităţii
naţionale în termen de 30 de zile de la semnarea contractului de cofinanţare;
c) calculul cheltuielilor generale de administraţie
trebuie să fie bine justificat, bazat pe documente şi revizuit periodic;
d) ratele costurilor utilizate trebuie să se bazeze pe
cheltuieli efectuate, care să se reflecte atât în calculul costurilor, cât şi
în contabilitate. Acestea trebuie să fie verificabile;
e) să nu fi fost deja incluse şi în alte costuri sau
linii bugetare ale proiectului.
(4) Cu respectarea art. 8 alin. (3) lit. b)
cheltuielile administrative se vor calcula numai pentru personalul direct
implicat în proiect, indiferent de posibilitatea legală de a declara
cheltuielile cu salariile acestuia ca fiind eligibile.
(5) Costurile administrative generate de participarea
experţilor externi în cadrul proiectului trebuie încadrate la capitolul
„Cheltuieli pentru expertiză externă şi servicii".
Art. 9. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
de personal, aşa cum sunt descrise în cererea de finanţare, inclusiv
contribuţiile aferente acestora aflate în sarcina angajatorului, conform
prevederilor legale.
(2) Sunt eligibile doar cheltuielile de personal
aferente personalului angajat de către partenerul român, pentru implementarea
proiectului, cu contract individual de muncă, contract individual de muncă cu
timp parţial sau act administrativ de numire în funcţia publică, pe durată
nedeterminată sau determinată. Plafoanele salariilor angajaţilor în proiect nu
trebuie să depăşească nivelul practicat de persoana juridică respectivă, pentru
funcţii similare.
(3) Personalul angajat pentru implementarea proiectului
trebuie să fie format din angajaţi ai partenerului lider sau partenerilor din
proiect, persoane juridice prezentate în cererea de finanţare.
(4) Cheltuielile de personal includ salariul
tarifar/salariul de bază, sporurile permanente prevăzute în contractele
individuale de muncă/contractul colectiv de muncă, în actele adiţionale
aferente, valabile pe toată durata de implementare a proiectului şi/sau în
actul administrativ de numire în funcţia publică, precum şi în actele de
modificare a actului administrativ de numire în funcţia publică şi
contribuţiile aferente menţionate la alin. (1).
(5) Salariul tarifar/de bază, sporurile permanente şi
contribuţiile menţionate la alin. (1) vor fi plătite pentru timpul efectiv
lucrat şi vor fi susţinute de fişele de post, fişele de pontaj pentru timpul
efectiv lucrat, statele de salarii, ordinele de plată, extrasele de cont,
declaraţia salariatului pentru timpul lucrat în cadrul proiectului şi alte
documente justificative, după caz.
(6) Calculul valorii unei ore de muncă va fi făcut
luându-se în considerare cheltuielile de personal eligibile pentru întreaga
perioadă de raportare.
(7) Timpul de muncă alocat proiectului nu poate depăşi
durata normală de lucru, conform prevederilor legislaţiei naţionale în vigoare.
(8) Este eligibilă decontarea salariului tarifar/de
bază, cu respectarea normelor aferente fiecărui tip de personal, a sporurilor
permanente şi a contribuţiilor salariale aferente, avându-se în vedere
prevederile contractului individual de muncă, contractului colectiv de muncă
aplicabil şi ale legislaţiei în vigoare.
(9) Nu se va lua în calcul contravaloarea orelor
suplimentare sau a oricărui tip de concediu.
(10) Nu constituie cheltuială eligibilă salariile aleşilor
locali.
(11) Sunt eligibile cheltuielile cu salariile
funcţionarilor publici încadraţi în unităţile dedicate implementării
proiectelor, cu respectarea prevederilor legale în vigoare privind
incompatibilitatea.
Art. 10. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
pentru transport şi cazare numai pentru personalul angajat în proiect, care,
conform prevederilor cererii de finanţare, efectuează deplasări pentru
participarea la întâlniri, seminarii, conferinţe ce au loc pe teritoriul în
care se derulează Programul. Cheltuielile de transport şi cazare efectuate
pentru deplasări în afara ariei de derulare a Programului pot fi eligibile dacă
sunt menţionate explicit şi justificate în cererea de finanţare aprobată.
(2) Categoriile de cheltuieli eligibile pentru
transport şi cazare includ următoarele costuri: de transport, de cazare şi
plată a diurnei în conformitate cu legislaţia în vigoare.
(3) Pentru asigurarea transportului şi cazării trebuie
să se aleagă varianta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic, cu
respectarea prevederilor din legislaţia naţională.
(4) Pentru deplasarea în ţară sunt eligibile
cheltuielile cu transportul, cazarea şi diurna numai pentru personalul care
face parte din echipa de proiect, după cum urmează:
a) pentru personalul care lucrează în autorităţile şi
instituţiile publice, precum şi în unităţile aflate în subordinea, coordonarea
sau sub autoritatea acestora, cheltuielile vor respecta condiţiile şi
plafoanele impuse de legislaţia naţională aplicabilă instituţiilor publice;
b) pentru personalul care lucrează în cadrul altor
persoane juridice decât cele menţionate la categoria anterioară, cheltuielile
vor respecta plafoanele stabilite de normele interne proprii. Valoarea diurnei
nu trebuie să depăşească cuantumul obţinut prin înmulţirea cu 2,5 a cuantumului
diurnei aplicabile angajaţilor autorităţilor şi instituţiilor publice.
(5) Pentru deplasarea în străinătate sunt eligibile
cheltuielile cu transportul, cazarea şi diurna numai pentru personalul care
face parte din echipa de proiect, după cum urmează:
a) pentru personalul care lucrează în cadrul
autorităţilor şi instituţiilor publice, precum şi în unităţile aflate în
subordinea, coordonarea sau sub autoritatea acestora, cheltuielile vor respecta
condiţiile şi plafoanele impuse de legislaţia naţională aplicabilă
instituţiilor publice;
b) pentru personalul care lucrează în cadrul altor
persoane juridice decât cele menţionate la categoria anterioară, cheltuielile
pentru transport vor respecta plafoanele stabilite de normele interne proprii,
iar cele pentru cazare şi diurnă vor respecta plafoanele impuse de legislaţia
naţională aplicabilă instituţiilor publice.
(6) Cheltuielile pentru transportul, cazarea şi diurna
experţilor externi vor fi încadrate în linia bugetară „expertiză externă şi
servicii".
(7) Cheltuielile prevăzute la alin. (1) nu pot fi
incluse şi în altă linie bugetară.
Art. 11. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
pentru expertiză externă şi servicii, cu respectarea următoarelor condiţii
cumulative:
a) să fie prevăzute şi justificate în cererea de
finanţare aprobată şi absolut necesare implementării proiectului;
b) să existe un contract sau acord, în conformitate cu
legislaţia naţională în vigoare, însoţit de documente pe baza cărora se pot
efectua plăţi.
(2) Categoriile de cheltuieli eligibile pentru
expertiza externă pot include costuri pentru experţi externi, inclusiv pentru
coordonarea activităţilor proiectului şi cea financiară, sau lectori implicaţi
în evenimentele, întâlnirile şi seminariile organizate în cadrul proiectului,
elaborarea, tipărirea şi expunerea de materiale promoţionale, organizarea
externă a evenimentelor, dacă organizarea evenimentului este subcontractată
unui furnizor de servicii extern, studii şi sondaje de opinie, traducere şi
interpretariat, designul şi găzduirea paginii de internet a proiectului,
închirierea sălilor pentru evenimente şi asigurarea cateringului.
(3) Nu sunt eligibile costurile pentru expertiza
externă ce constituie aport al instituţiilor partenere în proiect, precum şi al
persoanelor care fac parte din echipa de proiect.
(4) Valoarea acestor cheltuieli nu trebuie să
depăşească 50% din bugetul total al proiectului.
Art. 12. - (1) Sunt considerate eligibile, în mod
excepţional, cheltuielile privind achiziţionarea echipamentelor numai cu
respectarea următoarelor condiţii:
a) să fie noi şi să nu fie depăşite din punct de vedere
tehnic şi moral;
b) să fie absolut necesare şi folosite exclusiv pentru
implementarea proiectului;
c) să fie menţionate în cererea de finanţare aprobată.
(2) Valoarea acestor cheltuieli nu trebuie să
depăşească 5% din bugetul total al proiectului.
Art. 13. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
subproiectelor doar dacă proiectul în cadrul căruia sunt selectate şi finanţate
funcţionează ca un miniprogram, fapt menţionat şi justificat în cererea de
finanţare aprobată.
(2) Subproiectele vor fi finanţate în urma unei
proceduri de evaluare şi selecţie transparente, care respectă toate criteriile
şi condiţiile impuse la nivelul Programului.
Art. 14. - Sunt considerate eligibile cheltuielile
privind costurile comune atât timp cât sunt clar menţionate şi justificate în
cererea de finanţare aprobată, iar mecanismul de administrare a acestora este
detaliat în acordul de parteneriat şi respectă prevederile privind
implementarea Programului.
Art. 15. - (1) Taxa pe valoarea adăugată este
considerată eligibilă dacă sunt îndeplinite, simultan, următoarele condiţii:
a) nu este recuperabilă prin orice alte mijloace
prevăzute de legislaţia naţională;
b) este identificată clar în propunerea de proiect;
c) este aferentă unor cheltuieli considerate eligibile.
(2) Nu este eligibilă taxa pe valoarea adăugată
aferentă costurilor generale de administraţie calculate pe baza pro rata pentru
acei beneficiari care desfăşoară operaţiuni cu/şi fără drept de deducere.
Art. 16. - Sunt considerate eligibile cheltuielile
financiare care privesc: comisioanele pentru tranzacţiile financiare
transnaţionale, comisioanele bancare ocazionate de deschiderea şi administrarea
conturilor necesare pe perioada implementării proiectelor.
Art. 17. - Nu sunt considerate cheltuieli eligibile:
a) amenzile, penalităţile financiare şi cheltuielile
legate de dispute legale;
b) contribuţia în natură;
c) amortizarea echipamentelor;
d) achiziţionarea echipamentelor prin leasing;
e) achiziţionarea echipamentelor second-hand.
Art. 18. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul dezvoltării regionale şi locuinţei,
Vasile Blaga