ORDIN Nr. 286
din 6 iulie 2006
pentru aprobarea Normelor
metodologice privind intocmirea Planului de servicii si a Normelor metodologice
privind intocmirea Planului individualizat de protectie
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PROTECTIA DREPTURILOR COPILULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 656 din 28 iulie 2006
In temeiul prevederilor Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 12/2001 privind înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru
Protecţia Drepturilor Copilului, aprobată şi modificată prin Legea nr.
252/2001, cu modificările ulterioare, şi ale art. 5 alin. (5) din Hotărârea
Guvernului nr. 1.432/2004 privind atribuţiile, organizarea şi funcţionarea Autorităţii
Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Copilului, cu modificările ulterioare,
secretarul de stat al Autorităţii Naţionale pentru
Protecţia Drepturilor Copilului emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice privind
întocmirea Planului de servicii şi Normele metodologice privind întocmirea
Planului individualizat de protecţie, prevăzute în anexele nr. 1 şi 2 care fac
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul secretarului de stat al Autorităţii
Naţionale pentru Protecţia Copilului şi Adopţie nr.
80/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind întocmirea planului de
servicii şi a Normelor metodologice privind întocmirea planului individualizat de
protecţie, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.008 din 2 noiembrie 2004.
Secretarul de stat al Autorităţii Naţionale pentru
Protecţia Drepturilor Copilului,
Bogdan Adrian Panait
ANEXA Nr. 1
NORME METODOLOGICE
privind întocmirea Planului de servicii
Planul de servicii, denumit în continuare PS, se întocmeşte în scopul prevenirii separării copilului de părinţi
în următoarele situaţii:
a) pentru copiii aflaţi la risc de părăsire de către
părinţi;
b) pentru copiii reintegraţi în familie după
încetarea măsurii de protecţie;
c) în orice situaţie care impune acordarea de
prestaţii şi/sau de servicii în vederea respectării drepturilor copilului.
Serviciul public de asistenţă socială, denumit în
continuare SPAS, şi,
după caz, direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului de
sector, denumită în continaure DGASPC de sector, desemnează ca responsabili de caz prevenire cu precădere pe aceia
care au început instrumentarea cazului.
Responsabilii de caz prevenire au obligaţia întocmirii
PS.
Persoanele desemnate ca responsabili de caz trebuie să
îndeplinească condiţiile prevăzute de standardele minime obligatorii privind
managementul de caz în domeniile asistenţei sociale şi protecţiei copilului.
Intocmirea, implementarea şi monitorizarea PS vor
respecta prevederile standardelor minime obligatorii privind managementul de
caz în domeniul protecţiei drepturilor copilului.
Responsabilul de caz prevenire are obligaţia de a
completa Fişa de monitorizare a situaţiei copilului, conform modelului prevăzut
în anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice, care se centralizează
trimestrial de către serviciul evidenţă intrări-ieşiri din cadrul DGASPC de la
nivel de judeţ/sector, în sistemul Child Welfare Monitoring and Tracking Information
System, denumit în continuare CWMTIS.
Cerinţele minime referitoare la conţinutul PS sunt
menţionate în anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice.
Prestaţiile şi serviciile cuprinse în PS se adresează
copilului, familiei/reprezentantului legal, precum şi persoanelor faţă de care
copilul a dezvoltat legături de ataşament (persoane importante pentru copil).
Instrucţiunile pentru completarea PS sunt cuprinse în anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice.
DGASPC are obligaţia de a aduce la cunoştinţă
autorităţilor locale şi organizaţiilor private acreditate, denumite în
continuare OPA, de pe
raza unităţii administrativ-teritoriale corespunzătoare, conţinutul documentului prezent.
ANEXA Nr. 1 la Normele metodologice privind
întocmirea Planului de servicii
Judeţul
................................................................................................
Serviciul public de asistenţă socială al Primăriei ...........................
FIŞĂ DE MONITORIZARE A SITUAŢIEI COPILULUI
Numele copilului
..........................................................................................................................................
Prenumele copilului
..........................................................................................................................................
CNP
..........................................................................................................................................
Sexul
..........................................................................................................................................
Numele mamei
..........................................................................................................................................
Prenumele mamei
..........................................................................................................................................
Numele tatălui ..........................................................................................................................................
Prenumele tatălui
..........................................................................................................................................
Reprezentantul legal ..........................................................................................................................................
Domiciliul
..........................................................................................................................................
Reşedinţa........................................................................................................................................................................ ...
Este înscris la medic de
familie |_| Da |_| Nu
Forma de învăţământ frecventată
....................................................................................................................................
Data luării în evidenţa
SPAS................................................................................................................................
Data realizării Planului de servicii
..................................................................................................................................
Data revizuirii Planului de servicii
....................................................................................................................................
Motivul revizuirii Planului de servicii
................................................................................................................................
Responsabilul de caz prevenire
......................................................................................................................................
Prestaţii
Nr. crt.
|
Tipul prestaţiei (copil/familie)
|
Bifaţi
|
1.
|
Alocaţia de stat pentru copii
|
|
2.
|
Alocaţia complementară
|
|
3.
|
Alocaţia de susţinere pentru familia monoparentală
|
|
4.
|
Alocaţia pentru nou-născuti
|
|
5.
|
Indemnizaţia lunară de hrană cuvenită adulţilor si copiilor
infectaţi cu HIV si bolnavi de SIDA
|
|
6.
|
Ajutorul pentru încălzirea locuinţei
|
|
7.
|
Venitul minim garantat
|
|
8.
|
Alte tipuri (precizaţi)
|
|
Servicii
Servicii de prevenire a separării copilului de familia
sa
Nr. crt.
|
Tipuri de servicii de prevenire
|
Bifaţi
|
1.
|
Centru de zi
|
|
2.
|
Centru de zi si recuperare a copilului cu handicap
|
|
3.
|
Centru de consiliere si sprijin pentru părinţi
|
|
4.
|
Centru de asistentă si sprijin pentru readaptarea copilului cu
probleme psihosociale
|
|
5.
|
Serviciile de monitorizare, asistentă si
sprijin al femeii gravide predispuse să îsi abandoneze copiii
|
|
6.
|
Altele (precizaţi)
|
|
Servicii de sănătate
..........................................................................................................................................
Servicii de
educaţie.............................................................................................................................
Servicii de
reabilitare..........................................................................................................................
Altele (precizaţi)
..........................................................................................................................................
ANEXA Nr. 2 la Normele metodologice privind
întocmirea Planului de servicii
Judeţul
...............................................................................................
Serviciul public de asistenţă socială al Primăriei
...........................
Direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia
copilului a sectorului .................................. Bucureşti
PLANUL DE SERVICII
Numele si prenumele copilului
........................................................................................................................................
CNP
..........................................................................................................................................
Mama
..........................................................................................................................................
Tata
..........................................................................................................................................
Reprezentantul legal al copilului
......................................................................................................................................
Domiciliul
..........................................................................................................................................
Data realizării/revizuirii Planului de servicii
....................................................................................................................
Dosar nr./data
..........................................................................................................................................
Motivul întocmirii/revizuirii Planului de servicii
................................................................................................................
Responsabilul de caz prevenire
......................................................................................................................................
Managerul de caz care asigură coordonarea metodologică
a responsabilului de caz prevenire ..............................
Membrii echipei şi instituţia din care provin
...................................................................................................................
Prestaţii
Tipul
|
Cuantumul/cantitatea
|
Autoritatea locală/instituţia/ OPA
responsabilă
|
Data începerii
|
Perioada de acordare
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Servicii pentru copil
Tipul
|
Instituţia responsabilă
|
Obiective generale
|
Data începerii
|
Perioada
de desfăşurare
|
Responsabil de
intervenţie/persoana responsabilă
|
Prevenirea separării copilului de părinţi
|
|
|
|
|
|
Educaţie formală şi nonformala/ informală
|
|
|
|
|
|
Sănătate
|
|
|
|
|
|
Reabilitare
|
|
|
|
|
|
Altele
|
|
|
|
|
|
Servicii pentru familie
Tipul
|
Instituţia responsabilă
|
Obiective generale
|
Data începerii
|
Perioada de desfăşurare
|
Responsabil de
intervenţie/persoana responsabilă
|
Prevenirea separării copilului de părinţi
|
|
|
|
|
|
Educaţie formală şi nonformala/ informală
|
|
|
|
|
|
Sănătate
|
|
|
|
|
|
Reabilitare
|
|
|
|
|
|
Altele
|
|
|
|
|
|
Servicii pentru persoana faţă de care copilul a
dezvoltat legături de ataşament
Tipul
|
Instituţia responsabilă
|
Obiective generale
|
Data începerii
|
Perioada de desfăşurare
|
Responsabil
de intervenţie/persoana responsabilă
|
Prevenirea separării copilului de părinţi
|
|
|
|
|
|
Educaţie formală şi nonformala/ informală
|
|
|
|
|
|
Sănătate
|
|
|
|
|
|
Reabilitare
|
|
|
|
|
|
Altele
|
|
|
|
|
|
Observaţii
......................................................................................................................
Responsabil de caz prevenire,
............................................
Membrii echipei,
…………………………..
ANEXA Nr. 3 la Normele metodologice privind
întocmirea Planului de servicii
INSTRUCŢIUNI
pentru completarea Planului de servicii
Rubrica „Reprezentantul legal
al copilului" se completează cu numele şi prenumele persoanei care
îndeplineşte drepturile şi obligaţiile părinteşti. Acesta poate fi, conform
legii, tutorele copilului.
Rubrica „Membrii echipei şi instituţia din care
provin" se completează cu numele şi prenumele tuturor profesioniştilor
care au contribuit la elaborarea Planului de servicii, care pot fi din aceeaşi
instituţie cu responsabilul de caz prevenire sau nu. Pentru profesioniştii care
lucrează în alte instituţii şi care au participat la elaborarea Planului de
servicii se va înscrie denumirea instituţiei la care sunt angajaţi. Pentru profesioniştii
care lucrează cu contract de muncă parţial sau cu detaşare în aceeaşi
instituţie cu responsabilul de caz prevenire se vor înscrie ambele instituţii.
Prestaţiile pot fi în bani sau
în natură şi cuprind alocaţiile pentru copii, alocaţiile familiale
(complementară şi monoparentală), venitul minim garantat, alte ajutoare
speciale (de exemplu, asigurarea transportului la şcoală, centru de zi sau
tratament) şi altele. Acestea sunt acordate de primării, direcţiile de dialog
şi solidaritate socială, alte instituţii publice centrale şi locale, OPA etc,
pe care responsabilul de caz prevenire trebuie să le contacteze pentru a
constata eligibilitatea copilului şi familiei şi pentru a verifica modul de furnizare a acestora.
In situaţia în care responsabilul de caz prevenire constată că familia şi/sau
copilul în cauză au dreptul la o anume prestaţie, el trebuie să sprijine
familia în demersurile sale de obţinere a dreptului respectiv (de exemplu, să
contacteze autoritatea sau organizaţia care furnizează prestaţia în cauză, să
sprijine familia la întocmirea documentaţiei necesare, să însoţească familia
atunci când consideră că acest lucru este necesar etc).
La „Tipul prestaţiei" se
va înscrie denumirea exactă a prestaţiei.
La „Cuantum/cantitate" se va înscrie suma corespunzătoare
prestaţiilor în bani, respectiv cantitatea produselor corespunzătoare
prestaţiilor în natură.
Responsabilul de intervenţie este profesionistul care
îndeplineşte condiţiile prevăzute de standardele minime obligatorii privind
managementul de caz în domeniul protecţiei drepturilor copilului; persoana
responsabilă este profesionistul care răspunde de realizarea serviciilor
furnizate de alte sisteme (sănătate, educaţie etc).
La rubrica „Observaţii" se vor înscrie motivele
pentru care nu s-au îndeplinit obiectivele.
ANEXA Nr. 2
NORME METODOLOGICE
privind întocmirea Planului individualizat de
protecţie
Intocmirea Planului individualizat de protecţie, denumit în continuare PIP, începe
imediat în următoarele situaţii:
a) după referirea cazului din partea SPAS, respectiv a
persoanelor cu atribuţii de asistenţă socială din aparatul propriu al
consiliilor locale comunale din unitatea administrativ-teritorială în care
locuieşte familia cu copilul;
b) după ce directorul general/executiv al DGASPC de la
nivel de judeţ/sector a dispus plasamentul în regim de urgenţă.
Finalizarea PIP se realizează în termenul prevăzut de
standardele minime obligatorii privind managementul de caz în domeniile
asistenţei sociale şi protecţiei copilului.
Inainte de luarea deciziei cu
privire la oportunitatea unei măsuri de protecţie, în cazul cererii pentru
instituirea unei măsuri de protecţie specială ca urmare a solicitării directe a
familiei/reprezentantului legal al copilului sau a referirii din partea unor
instituţii din comunitate, DGASPC de la nivel de judeţ solicită
SPAS/persoanelor cu atribuţii de asistenţă socială întocmirea, implementarea şi
monitorizarea unui plan de servicii cu scopul prevenirii separării copilului de
familie.
Inainte de luarea deciziei cu
privire la oportunitatea unei măsuri de protecţie, în cazul cererii pentru
instituirea unei măsuri de protecţie specială ca urmare a solicitării directe a
familiei/reprezentantului legal al copilului sau a referirii din partea unor
instituţii din comunitate, DGASPC de sector întocmeşte, implementează şi
monitorizează un plan de servicii în scopul prevenirii separării copilului de
familie.
In situaţii excepţionale, cum
ar fi situaţiile generate de calamităţi naturale, accidente, care nu pot fi
gestionate de autoritatea
locală, DGASPC de la nivel de judeţ/sector poate începe întocmirea unui PIP
imediat după înregistrarea cererii pentru instituirea unei măsuri de protecţie
specială.
Referirea cazului din partea SPAS/persoanelor cu
atribuţii de asistenţă socială, în vederea instituirii unei măsuri de protecţie
specială, este însoţită obligatoriu de un raport privind modul de implementare
a Planului de servicii.
Intocmirea, implementarea şi
monitorizarea PIP vor respecta prevederile standardelor minime obligatorii
privind managementul de caz în domeniul protecţiei drepturilor copilului.
Directorul general/executiv al DGASPC de la nivel de
judeţ/sector are obligaţia de a desemna persoanele responsabile cu introducerea
datelor despre copiii aflaţi în evidenţa DGASPC în CWMTIS. Aceste persoane pot
fi şi manageri de caz cărora li se va asigura în mod obligatoriu pregătirea
necesară pentru introducerea datelor.
PIP poate avea drept finalitate, după caz:
a) reintegrarea în familie;
b) integrarea socioprofesională a tinerilor cu vârsta
de peste 18 ani care urmează să părăsească sistemul de protecţie a copilului;
c) adopţia internă.
Cerinţele minime referitoare la conţinutul PIP sunt
prevăzute în anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice.
Prestaţiile şi serviciile cuprinse în PIP se adresează
atât copilului, cât şi familiei/reprezentantului legal şi persoanelor
importante pentru copil.
In cazul în care împrejurările
care au stat la baza stabilirii măsurilor de protecţie specială dispuse de
Comisia pentru protecţia copilului sau de către instanţa de judecată s-au
schimbat, managerul de caz va prezenta aceste situaţii în faţa comisiei, iar la
instanţa de judecată acestea vor fi susţinute de reprezentantul DGASPC de la
nivel de judeţ/sector. In situaţia în care managerul de caz nu poate fi
prezent, acesta va delega atribuţiile sale responsabilului de caz protecţie
specială.
PIP este dezvoltat în programe de intervenţie specifică pentru următoarelor aspecte:
a) nevoile de sănătate şi promovare a sănătăţii;
b) nevoile de îngrijire, inclusiv de securitate şi
promovare a bunăstării;
c) nevoile fizice şi emoţionale;
d) nevoile educaţionale şi urmărirea obţinerii de
rezultate şcolare corespunzătoare potenţialului de dezvoltare a copilului;
e) nevoile de petrecere a timpului liber;
f) nevoile de socializare;
g) modalităţile de menţinere a legăturilor, după caz,
cu părinţii, familia lărgită, prietenii şi cu alte persoane faţă de care
copilul a dezvoltat legături de ataşament;
h) dezvoltarea deprinderilor de viaţă independentă;
i) reintegrarea în familie.
In situaţia în care copiii menţin relaţii cu familiile
de origine, acestea se realizează concret prin petrecerea vacanţelor în
familie, weekenduri şi sărbători în familie, vizite ale copiilor în propriile
familii, vizite ale rudelor în instituţii, corespondenţă, discuţii telefonice.
Incurajarea şi stimularea contactelor dintre copil şi
părinţi, precum şi cu persoanele faţă de care copilul a dezvoltat legături de
ataşament vor fi realizate de către DGASPC de la nivel de judeţ/sector prin
informări periodice despre situaţia copilului, însoţite de invitaţia de a
vizita copilul, stabilirea unui program de vizite sau alte modalităţi concrete
care să faciliteze contactul direct cu copilul.
Vor fi identificate resurse financiare pentru
acoperirea cheltuielilor de deplasare, precum şi implicarea autorităţilor
locale în acest sens.
Programele de intervenţie specifică trebuie să conţină
obiective pe termen scurt, mediu şi lung, activităţi corespunzătoare acestor
obiective, care pot fi periodice, de rutină sau ocazionate de anumite proceduri
ori evenimente, durata aferentă activităţilor, personalul de specialitate
desemnat şi alte persoane implicate, precum şi modalităţile de monitorizare şi
de evaluare/reevaluare a acestor programe.
Instrucţiunile pentru completarea PIP sunt cuprinse în
anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice.
ANEXA Nr. 1 la Normele metodologice privind întocmirea Planului individualizat de protecţie
Judeţul/Sectorul
.......................................................................
Direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia
copilului sau organism privat acreditat ................................................
PLANUL INDIVIDUALIZAT DE PROTECŢIE
Numele şi prenumele copilului
.......................................................................................................................................
CNP ..........................................................................................................................................
Cererea pentru instituirea unei măsuri de protecţie
specială nr./data ...................., efectuată de ...........................
Referire din partea ..........................................................................................................................................
Obiectivul general
..........................................................................................................................................
Finalitatea
..........................................................................................................................................
Măsura de protecţie ..........................................................................................................................................
In baza Hotărârii (Comisia pentru protecţia
copilului/instanţa judecătorească) .......................... nr./data
................
Instituţia/Persoana responsabilă
pentru aplicarea măsurii de protecţie
.......................................................................
Reprezentantul legal al copilului
.....................................................................................................................................
Domiciliul
..........................................................................................................................................
Data realizării/revizuirii Planului individualizat de
protecţie ...........................................................................................
Dosar
nr./data..............................................................................................................................
Manager de caz ..........................................................................................................................................
Delegarea totală/parţială a responsabilităţilor către
responsabilul Planului de intervenţie specifică (PIS) ...............
Schimbarea managerului de caz (motive)
.....................................................................................................................
Membrii echipei şi instituţia din care provin
.................................................................................................................
Prestaţii
Tipul
|
Cuantumul/
cantitatea
|
Autoritatea locală/instituţia/ OPA
responsabilă
|
Data începerii
|
Perioada de acordare
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Servicii pentru copil
Tipul
|
Instituţia responsabilă
|
Obiective generale
|
Data începerii
|
Perioada de desfăşurare
|
Responsabil de caz
protecţie specială/
persoana responsabilă
|
Protecţia copilului
|
|
|
|
|
|
Educaţie formală şi nonformală/ informală
|
|
|
|
|
|
Sănătate
|
|
|
|
|
|
Reabilitare
|
|
|
|
|
|
Socializare şi petrecere a timpului liber
|
|
|
|
|
|
Menţinerea legăturilor cu familia
|
|
|
|
|
|
Dezvoltarea deprinderilor de viată
|
|
|
|
|
|
Reintegrarea în familie
|
|
|
|
|
|
Altele
|
|
|
|
|
|
Servicii pentru familie
Tipul
|
Instituţia responsabilă
|
Obiective generale
|
Data începerii
|
Perioada de desfăşurare
|
Responsabil de caz
protecţie specială/
persoana responsabilă
|
Protecţia copilului
|
|
|
|
|
|
Educaţie formală şi nonformală/ informală
|
|
|
|
|
|
Sănătate
|
|
|
|
|
|
Reabilitare
|
|
|
|
|
|
Altele
|
|
|
|
|
|
Servicii pentru persoana faţă de care copilul a
dezvoltat legături de ataşament
Tipul
|
Instituţia responsabilă
|
Obiective generale
|
Data începerii
|
Perioada de desfăşurare
|
Responsabil de caz protecţie specială/persoana responsabilă
|
Protecţia copilului
|
|
|
|
|
|
Educaţie formală şi nonformală/ informală
|
|
|
|
|
|
Sănătate
|
|
|
|
|
|
Reabilitare
|
|
|
|
|
|
Altele
|
|
|
|
|
|
Observaţii
............................................................................................................................
Manager de caz,
..................................
Membrii echipei:
......................................
.....................................
Şef compartiment,
.....................................
Directorul instituţiei responsabile,
…………………………………….
ANEXA Nr. 2 la Normele metodologice privind întocmirea
Planului individualizat de protecţie
INSTRUCŢIUNI
pentru completarea Planului individualizat de
protecţie
Rubrica „Instituţia/Persoana responsabilă pentru
aplicarea măsurii de protecţie" se completează cu titulatura
compartimentului din cadrul DGASPC de la nivel de judeţ/sector, care are
obligaţia monitorizării copilului pe întreaga perioadă a măsurii de protecţie
(de exemplu, compartimentul îngrjire de tip familial în situaţia plasării
copilului la persoane/familii), şi numele şi prenumele şefului de compartiment;
în situaţia serviciului de asistenţă maternală se adaugă şi numele şi prenumele
asistentului maternal; în situaţia OPA care nu are în structura sa astfel de
compartimente se completează cu numele şefului ierarhic al managerului de caz.
Rubrica „Reprezentantul legal al copilului" se completează cu numele şi prenumele părinţilor
sau ale reprezentantului legal al copilului. Acesta din urmă poate fi, conform
legii, tutorele sau preşedintele consiliului judeţean/primarul de sector pentru
copilul pentru care nu s-a putut institui tutela şi pentru care instanţa a
dispus măsura plasamentului (art. 62 din Legea nr. 272/2004 privind protecţia
şi promovarea drepturilor copilului). In situaţia luării măsurii plasamentului
în regim de urgenţă, când se suspendă de drept exerciţiul drepturilor
părinteşti până când instanţa se pronunţă cu privire la menţinerea sau
înlocuirea acestei măsuri, la această rubrică se înscriu două nume: unul al
persoanei, familiei, asistentului maternal sau şefului serviciului rezidenţial
(coordonatorului SR) care a primit copilul în plasament în regim de urgenţă şi
care exercită drepturile şi obligaţiile părinteşti privitoare la persoana
copilului şi celălalt al preşedintelui consiliului judeţean sau primarului de
sector care exercită drepturile şi obligaţiile părinteşti privitoare la
bunurile copilului (art. 64 din Legea nr. 272/2004).
Rubrica „Membrii echipei şi instituţia din care
provin" se completează cu numele tuturor profesioniştilor care au
contribuit la elaborarea PIP, care pot fi din aceeaşi instituţie cu managerul
de caz sau nu. Pentru profesioniştii care lucrează cu contract de muncă parţial
sau cu detaşare în aceeaşi instituţie cu managerul de caz se vor trece ambele
instituţii, respectiv: DGASPC de la nivel de judeţ/sector/OPA cu contract de
muncă parţial sau DGASPC de la nivel de judeţ/sector cu detaşare şi instituţia
cu care au contract de muncă individual. Pentru profesioniştii care sunt
angajaţi ai DGASPC de la nivel de judeţ/sector, dar lucrează în altă locaţie decât
managerul de caz se va menţiona şi acest aspect; această situaţie este valabilă
şi pentru profesioniştii care lucrează în serviciul rezidenţial în care este
plasat copilul.
Prestaţiile pot fi în bani sau în natură şi cuprind
alocaţiile pentru copii (în cazul copiilor în plasament familial), alocaţiile
familiale (complementară şi monoparentală), venitul minim garantat, alte
ajutoare speciale (de exemplu, asigurarea transportului la şcoală, centru de zi
sau tratament), alocaţia de plasament, alocaţia de hrană, cazarmament, banii
pentru nevoi personale („banii de buzunar"), burse sociale, bani de liceu
şi altele. Acestea sunt acordate de primării, direcţiile de dialog şi solidaritate socială, alte instituţii
publice centrale şi locale, OPA etc, pe care responsabilul de caz prevenire
trebuie să le contacteze pentru a constata eligibilitatea copilului şi familiei
şi pentru a verifica modul de furnizare a acestora. In situaţia în care
responsabilul de caz prevenire constată că familia şi/sau copilul în cauză au dreptul
la o anume prestaţie, el trebuie să sprijine familia în demersurile sale de
obţinere a dreptului respectiv (de exemplu, să contacteze autoritatea sau
organizaţia care furnizează prestaţia în cauză, să sprijine familia la
întocmirea documentaţiei necesare, să însoţească familia atunci când consideră
că acest lucru este necesar etc).
La „Tipul prestaţiei" se va înscrie denumirea
exactă a prestaţiei (vezi mai sus).
La „Cuantumul/cantitatea" se va înscrie suma
corespunzătoare prestaţiilor în bani, respectiv cantitatea produselor
corespunzătoare prestaţiilor în natură.
Serviciile sunt furnizate, în funcţie de nevoile
copilului şi, după caz, ale familiei şi altor persoane importante pentru copil,
în diferite arii de intervenţie: promovarea şi protecţia drepturilor copilului,
educaţie, sănătate, reabilitare etc. Modul concret de furnizare a serviciilor
se realizează prin programele de intervenţie specifică (PIS).
La rubrica „Responsabil de caz protecţie
specială/persoana responsabilă" se înscriu:
- numele şi prenumele responsabililor de caz
protecţie specială, respectiv ale profesioniştilor care îndeplinesc condiţiile
conform standardelor minime obligatorii privind managementul de caz în domeniul
protecţiei drepturilor copilului;
- numele şi prenumele persoanelor responsabile,
respectiv ale profesioniştilor din serviciile din alte domenii decât cel al
protecţiei copilului, de exemplu: servicii medicale furnizate în unităţi
spitaliceşti sau ambulatorii, servicii educaţionale furnizate în unităţile de
învăţământ, servicii de reabilitare a copilului abuzat, neglijat şi exploatat
sau a copilului cu dizabilităţi aparţinând sistemului de sănătate.
Serviciile furnizate de OPA se pot înscrie la oricare
din domeniile menţionate în PIP, în funcţie de situaţie:
- centrele de zi se înscriu la rubrica „Protecţia copilului"; dacă în centrul de zi sunt
furnizate servicii educaţionale avizate de inspectoratele şcolare, acest lucru
se menţionează în rubrica corespunzătoare, respectiv „Educaţie formală şi
nonformală/informală";
- centrele de zi pentru
reabilitarea copilului cu dizabilităţi se înscriu la rubrica
„Reabilitare".
Serviciile de reabilitare (pentru copilul cu
dizabilităţi sau pentru copilul abuzat, neglijat şi exploatat) se înscriu
separat la rubrica corespunzătoare, indiferent de provenienţa furnizorului,
respectiv „Protecţia copilului", „Educaţie formală şi
nonformală/informală" sau „Sănătate".
La rubrica „Observaţii" se vor înscrie motivele
pentru care nu s-au îndeplinit obiectivele, precum şi serviciile necesare
pentru copilul respectiv şi care nu sunt disponibile pentru moment.