Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 28 din 30 august 2007

privind aprobarea Standardului de performanta pentru serviciul de distributie a energiei electrice

ACT EMIS DE: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL ENERGIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 760 din 9 noiembrie 2007



Având în vedere referatul de aprobare întocmit de Departamentul acces la reţea şi autorizare în domeniul energiei electrice,

în conformitate cu prevederile procesului-verbal al şedinţei Comitetului de reglementare al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei din data de 30 august 2007,

în temeiul art. 9 alin. (2), (8) şi (9), al art. 11 alin. (1) şi alin. (2) lit. a) şi h) din Legea energiei electrice nr. 13/2007, cu modificările şi completările ulterioare,

preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei emite următorul ordin:

Art. 1. - Se aprobă Standardul de performanţă pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2. - Prevederile standardului de performanţă menţionat la art. 1 se aplică operatorilor de distribuţie şi utilizatorilor reţelei electrice de distribuţie.

Art. 3. - Departamentele de specialitate din cadrul Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei vor urmări respectarea prevederilor cuprinse în prezentul ordin.

Art. 4. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării.

p. Preşedintele Autorităţii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei,

Nicolae Opriş

ANEXĂ

STANDARD DE PERFORMANŢĂ

pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice

Cod ANRE: 28.1.013.0.00.30.08.2007

CAPITOLUL I

Scop

Art. 1. - Prezentul standard de performanţă reglementează calitatea serviciului de distribuţie a energiei electrice distribuite şi stabileşte indicatorii de performanţă în asigurarea serviciului de distribuţie.

Art. 2. - Standardul este emis în conformitate cu prevederile art. 11 alin. (2) lit. a), art. 41 alin. (2) şi art. 42 alin. (2) din Legea energiei electrice nr. 13/2007, cu modificările şi completările ulterioare.

CAPITOLUL II

Domeniu de aplicare

Art. 3. - (1) Standardul de performanţă se aplică în relaţiile dintre operatorii de distribuţie şi acei utilizatori RED care îndeplinesc simultan condiţiile:

a)  au instalaţiile la tensiunea nominală alternativă în gama 0,4-110 kV şi la frecvenţa nominală de 50 Hz;

b)  prin regimul lor de funcţionare nu introduc perturbaţii în alimentarea altor utilizatori RED din zonă;

c)  se încadrează în puterea maximă aprobată prin avizul tehnic de racordare şi respectă condiţiile prevăzute în contractul de distribuţie/furnizare.

(2) Standardul de performanţă se aplică şi în relaţiile dintre operatorii de distribuţie şi solicitanţii de racordare la reţea.

Art. 4. - Prin standardul de performanţă se stabilesc indicatorii de performanţă privind:

a) continuitatea alimentării cu energie electrică a clienţilor;

b) calitatea tehnică a energiei electrice distribuite;

c) calitatea comercială a serviciului de distribuţie a energiei electrice.

Art. 5. - Prevederile standardului de performanţă nu se aplică, după caz, în situaţii de:

a) forţă majoră;

b) funcţionare anormală a RED determinată de producători, alţi operatori (OTS sau OD) ori de consumatori.

CAPITOLUL III

Termeni şi abrevieri

Art. 6. - (1) Termenii utilizaţi în prezentul document au următoarele semnificaţii:

- armonici - tensiuni (curenţi) sinusoidale cu o frecvenţă egală cu un multiplu întreg al frecvenţei fundamentale a tensiunii aplicate;

autoritatea competentă - Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE);

contor de întreruperi - aparat electric care poate înregistra toate tipurile de întreruperi (tranzitorii, scurte sau lungi), respectiv lipsa tensiunii în punctul de amplasare;

- deranjament - eveniment accidental din reţelele electrice de joasă tensiune (< 1 kV) care conduce la întreruperea consumatorilor alimentaţi din reţeaua de joasă tensiune sau la modificarea parametrilor tensiunii în afara limitelor normate. Se înregistrează la categoria deranjamente şi arderea siguranţelor sau declanşarea întreruptoarelor de pe partea de medie tensiune a transformatoarelor, cu excepţia cazurilor când acestea se produc ca urmare a defectării transformatoarelor sau a unor scurtcircuite pe partea de medie tensiune, până la bornele transformatorului;

factor de distorsiune (total harmonic distortion factor-THD)*) - parametru sintetic, caracteristic pentru regimul periodic nesinusoidal în ansamblu (total):

unde Ui este valoarea efectivă a armonicii de tensiune i, iar U1este valoarea efectivă a fundamentalei;

- flicker- impresia de jenă vizuală produsă de o sursă luminoasă a cărei luminozitate sau distribuţie spectrală variază în timp datorită variaţiei tensiunii la alimentare. Caracterizat şi normat prin severitatea flickerului pe termen scurt (Pst), măsurată pe o perioadă de 10 minute, cu aparate specializate, respectiv pe termen lung (P|t), calculată pe o perioadă de două ore (12 intervale de 10 minute):

- forţă majoră - eveniment mai presus de controlul părţilor, probat prin certificat emis de instituţiile abilitate, conform legii, care exonerează de orice răspundere părţile contractuale. Pot fi considerate asemenea evenimente: greve, războaie, revoluţii, cutremure, incendii, inundaţii sau orice alte catastrofe naturale, restricţii apărute ca urmare a unei carantine, embargou etc;

gol de tensiune - reducerea bruscă a tensiunii la o valoare între 90% şi 1% din valoarea contractuală, urmată de revenirea tensiunii după o scurtă perioadă de timp. Convenţional, durata unui gol de tensiune este între 10 ms şi un minut;

întrerupere - situaţie în care valorile efective ale tensiunilor de linie sunt simultan sub 1% din tensiunea contractuală în punctul de delimitare;

întrerupere tranzitorie - întrerupere cu durata (t) de maximum o secundă (t<1s);

întrerupere scurtă - întrerupere cu durata între 1 s şi 3 min. (1 s< t<3 min.);

întrerupere lungă - întrerupere de peste 3min. (t > 3 min.);

întrerupere anunţată - întrerupere despre care utilizatorii afectaţi au fost anunţaţi în prealabil;

întrerupere planificată - întrerupere necesară pentru lucrările de dezvoltare, exploatare sau mentenantă, anunţată în mod normal cu minimum 15 zile lucrătoare înainte. In situaţii deosebite, întreruperile se consideră planificate, dacă sunt anunţate cu minimum 24 de ore înainte de producere;

întrerupere neplanificată - întrerupere despre care utilizatorii afectaţi nu au fost anunţaţi în prealabil cu minimum 24 de ore înainte de producere;

- mediu rural - zonă de consum care cuprinde ca unităţi administrative teritoriale satele şi comunele;

- mediu urban - zonă de consum care cuprinde ca unităţi administrative teritoriale oraşele şi municipiile;

- monitorizare prin eşantionare - urmărirea numărului de întreruperi şi/sau a parametrilor calităţii tehnice a energiei electrice în puncte reprezentative ale reţelei, alese de către OD şi/sau în funcţie de reclamaţiile primite;

nesimetrie - stare a unui sistem trifazat de tensiuni (curenţi) cu amplitudini ale tensiunii (curentului) pe fază diferite sau/şi defazaje între fazele consecutive diferite de 2tt/3 rad. Din punct de vedere practic, cel mai important parametru este factorul de nesimetrie sau dezechilibru determinat de componenta de secvenţă negativă (Kn), definit ca raportul dintre media valorilor efective calculate pentru 10 minute ale componentei negative şi media valorilor efective calculate pentru 10 minute ale componentei pozitive, exprimat în procente;

- punct de delimitare - loc în care instalaţiile utilizatorului se delimitează ca proprietate de instalaţiile operatorului de reţea;

tensiune interarmonică - tensiune sinusoidală cu o frecvenţă între armonici, adică nu este egală cu un multiplu întreg al frecvenţei fundamentale a tensiunii;

- tensiune înaltă - 110 kV;

- tensiune medie - tensiune sub 110 kV şi peste 1 kV;

- tensiune joasă - tensiune de maximum 1 kV;

tensiune nominală a unei reţele - tensiunea care caracterizează sau identifică o reţea şi la care se fac referiri pentru anumite caracteristici de funcţionare;

- tensiune de alimentare contractuală (tensiune declarată) - în mod normal, este tensiunea nominală Un a reţelei. La medie şi înaltă tensiune, drept urmare a unui acord între OD şi utilizator, tensiunea de alimentare contractuală poate fi diferită de tensiunea nominală;

- variaţie rapidă de tensiune - o singură variaţie rapidă a valorii efective a tensiunii între două valori consecutive, menţinute în timpul unor durate definite, dar nespecificate.

(2) In cuprinsul prezentului document se utilizează următoarele abrevieri:

ANRE - Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei;

CEI - Comisia Electrotehnică Internaţională;

PD - punct de delimitare;

OD - operator/operatori de distribuţie;

OTS - operator de transport şi sistem;

RED - reţea electrică de distribuţie;

SEN - Sistem electroenergetic naţional;

IT - înaltă tensiune;

MT- medie tensiune;

JT - joasă tensiune;

Uc - tensiunea contractuală (declarată);

Uc-tensiunea nominală.

CAPITOLUL IV

Documente de referinţă

Art. 7. - (1) Prezentul standard de performanţă are la bază următoarele documente de referinţă:

a)  Legea energiei electrice nr. 13/2007, cu modificările şi completările ulterioare;

b)  Regulamentul privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public;

c) Codul tehnic al reţelei electrice de transport;

d) Codul tehnic al reţelei electrice de distribuţie;

e) Codul de măsurare a energiei electrice;

f) Regulament de furnizare a energiei electrice la consumatori;

g) Normativ pentru analiza şi evidenţa evenimentelor accidentale din instalaţiile de producere, transport şi distribuţie a energiei electrice şi termice;

h) SR EN 50160 - Caracteristici ale tensiunii furnizate de reţelele publice de distribuţie;

i) SR EN 61000-3-2:2006 - Compatibilitate electromagnetică (CEM). Partea 3-2: Limite - Limite pentru emisiile de curenţi armonici (curent de intrare al echipamentelor <16 A pe fază);

j) Normativ privind limitarea regimului nesimetric şi deformant în reţelele electrice;

k) SR EN 61000-4-7:2003, Compatibilitate electromagnetică (CEM). Partea 4-7: Tehnici de încercare şi de măsurare. Ghid general referitor la măsurare şi aparatajul pentru măsurarea armonicilor şi interarmonicilor, aplicabil reţelelor de alimentare şi echipamentelor conectate la acestea;

l) IEEE 519-1992 - Standard de descriere a nivelelor de armonici acceptate în punctele de delimitare între furnizor şi consumator;

m) SR EN 61000-^1-30:2003, Compatibilitate electromagnetică (CEM).Partea 4-30: Tehnici de încercare şi de măsurare. Metode de măsurare a calităţii energiei.

(2) Prin actele normative menţionate la alin. (1) se înţelege cele în vigoare sau înlocuitoarele acestora.

*) De obicei, standardele nu precizează limitele pentru armonicile de ordin superior (peste 25), deoarece ele au o valoare foarte mică, dar impredictibilă, din cauza fenomenelor de rezonanţă. Limitarea armonicilor este indirectă, prin factorul de distorsiune a tensiunii.

CAPITOLUL V

Continuitatea în alimentare

SECŢIUNEA 1

Obligaţiile şi drepturile OD

Art. 8. - OD are obligaţia să asigure continuitatea în alimentarea cu energie electrică în conformitate cu nivelurile de performanţă stabilite prin prezentul standard de performanţă. OD va face toate eforturile pentru reducerea duratei întreruperilor şi pentru a le programa, pe cât posibil, la date şi ore care vor afecta cât mai puţin utilizatorul.

Art. 9. - OD este obligat să anunţe utilizatorii afectaţi de întreruperile planificate, comunicând durata estimată a acestora.

Art. 10. - OD este îndreptăţit să întrerupă alimentarea cu energie electrică în următoarele situaţii:

a) când se periclitează viaţa, sănătatea oamenilor ori integritatea bunurilor materiale;

b) pentru prevenirea sau limitarea extinderii avariilor în echipamentele energetice, în zone de reţea electrică ori la nivelul SEN;

c)  pentru executarea unor manevre sau lucrări care nu se pot efectua fără întreruperi.

Art. 11. - (1) Pentru lucrările de dezvoltare şi mentenantă, OD va căuta, împreună cu utilizatorii, o programare convenabilă pentru ambele părţi. OD informează utilizatorii cu privire la data, ora şi durata întreruperilor care sunt necesare, cu minimum 15 zile lucrătoare înainte de data de începere a lucrărilor.

(2) Dacă nu se ajunge la o înţelegere privind programarea întreruperilor, OD va reprograma întreruperile planificate, cu un anunţ de minimum 5 zile lucrătoare înainte de data de începere a lucrărilor.

(3) La cererea scrisă a utilizatorilor, OD va apela la mijloace speciale (de exemplu: alimentări provizorii, lucru sub tensiune, grupuri generatoare mobile) cu scopul limitării duratei/puterii întrerupte sau chiar al eliminării întreruperilor ori va interveni în afara zilelor lucrătoare sau noaptea. Cheltuielile suplimentare vor fi suportate de utilizatori. Inaintea începerii lucrărilor în condiţiile menţionate mai sus, OD adresează o propunere tehnică şi financiară utilizatorilor.

Art. 12. - Intr-un an calendaristic, pentru lucrările de dezvoltare şi mentenantă, OD nu va produce unui utilizator mai mult de:

a) 4 întreruperi planificate cu durata de maximum 12 ore fiecare, în mediul urban;

b) 8 întreruperi planificate cu durata de maximum 16 ore fiecare, în mediul rural.

Art. 13. - (1) Pentru remedierea instalaţiilor în urma unor evenimente accidentale care necesită o intervenţie imediată, OD ia toate măsurile necesare şi anunţă, dacă este posibil, pe orice cale şi în timpul cel mai scurt utilizatorii cu privire la data, ora şi durata întreruperii care urmează.

(2) Dacă remedierea instalaţiilor nu necesită o intervenţie imediată, OD va preveni utilizatorii cu minimum 24 de ore înainte de întrerupere, iar la calculul indicatorilor de continuitate, aceasta se consideră ca fiind planificată.

Art. 14. - OD asigură sosirea echipei de intervenţie în minimum de timp după anunţarea de către utilizator a întreruperii în alimentare, astfel încât restabilirea alimentării, din momentul anunţării, după o întrerupere neplanificată, să se realizeze în maximum:

a) 12 ore pentru mediul urban, în condiţii normale de vreme;

b)  24 de ore pentru mediul rural, în condiţii normale de vreme;

c) 72 de ore pentru mediul urban sau rural, în condiţii meteorologice deosebite.

Art. 15. - (1) Dacă un consumator aduce la cunoştinţă OD cu confirmare medicală de la un medic specialist, vizată şi de doctorul de familie, că o persoană locuind la adresa consumatorului necesită menţinerea în viaţă prin aparate electrice, OD*) trebuie:

a) să înregistreze adresa drept o instalaţie specială, din motive umanitare;

b) să ia toate măsurile pentru evitarea deconectării consumatorului;

c) să ofere consumatorului un număr de telefon de urgenţă.

(2) Consumatorii au obligaţia să anunţe atunci când nu mai este necesară tratarea locului de consum drept cerinţă specială de ordin umanitar.

SECŢIUNEA a 2-a

Indicatori de continuitate în alimentare

Art. 16. - (1) OD realizează înregistrarea tuturor întreruperilor de lungă durată.

(2) Pentru fiecare întrerupere, OD va înregistra cel puţin:

a) tensiunea la care s-a produs evenimentul;

b) caracterul planificat sau neplanificat (pentru indicatorii de continuitate), respectiv anunţat ori neanunţat al întreruperii (pentru modul de înregistrare a întreruperii);

c) cauza întreruperii;

d) numărul de etape de reconectare, dacă este cazul;

e) durata totală (din momentul dispariţiei tensiunii până la reconectare), în minute, a întreruperii, respectiv etapei de realimentare, dacă este cazul;

f) numărul de utilizatori afectaţi de întrerupere, respectiv etapă, dacă este cazul;

g) puterea electrică întreruptă (ultima putere măsurată înainte de întrerupere) la IT

(3)  OD înregistrează şi calculează anual următoarele date privind continuitatea în alimentare pentru consumatorii din zona lor de activitate:

a) numărul de întreruperi lungi;

b) SAIFI (System Average Interruption Frequency Index) - indicele frecvenţa medie a întreruperilor în reţea (sistem) pentru un consumator reprezintă numărul mediu de întreruperi suportate de consumatorii alimentaţi (deserviţi) de OD. Se calculează împărţind numărul total de consumatori întrerupţi peste 3 minute la numărul total de consumatori deserviţi:

c) SAIDI (System Average Interruption Duration Index) - indicele durata medie a întreruperilor în reţea (sistem) pentru un consumator reprezintă timpul mediu de întrerupere a consumatorilor la nivel de OD (o medie ponderată). A doua formulă se aplică în cazul în care reconectarea consumatorilor se face treptat, în mai multe etape, nu simultan pentru toţi consumatorii. Indicatorul se calculează împărţindu-se durata cumulată a întreruperilor lungi la numărul total de consumatori alimentaţi (deserviţi) de OD:

d) ENS (Energy Not Supplied) - energia nelivrată, definită ca energia totală nelivrată consumatorilor alimentaţi (deserviţi) de OD, din cauza întreruperilor;

e) AIT (Average Interruption Time) - timpul mediu de întrerupere reprezintă perioada medie echivalentă de timp, în care a fost întreruptă alimentarea cu energie electrică la nivel de OD:

AIT = 8760 x 60 x = ENS    [min/an] 

                                  AD

unde, în formulele de mai sus, notaţiile reprezintă:

n - numărul total de întreruperi lungi;

ki - numărul de etape de reconectare, corespunzător întreruperii i;

Ni - numărul utilizatorilor întrerupţi peste 3 minute la întreruperea i;

Niy - numărul utilizatorilor întrerupţi peste 3 minute la etapa j a întreruperii i;

Pi - puterea electrică întreruptă la întreruperea i, numai la IT;

Di - durata (timpul) de întrerupere a utilizatorilor (din momentul dispariţiei tensiunii până la reconectare) pentru întreruperea i;

Dij - durata (timpul) de întrerupere a utilizatorilor (din momentul dispariţiei tensiunii până la reconectare) pentru etapa j a întreruperii i;

Nt - numărul total al utilizatorilor deserviţi;

AD - Annual Demand - consumul anual de energie electrică (fără pierderile din reţeaua electrică) la nivelul OD, egal cu energia distribuită anual.

In aceste calcule, utilizatorii (consumatori, producători, alţi operatori) sunt consideraţi consumatori.

Pentru calculul AIT, valorile ENS şi AD trebuie exprimate în aceleaşi unităţi de măsură.

Indicatorii SAIFI şi SAIDI se vor determina, preferabil/de regulă, pe baza înregistrărilor automate ale întreruperilor la MT şi IT, iar la JT se vor estima din calcule.

Indicatorii ENS şi AIT se vor calcula numai la IT

(4) OD are obligaţia să monitorizeze şi să transmită anual la ANRE indicatorii de continuitate, conform tabelelor prezentate în anexele nr. 1 şi 2.

*) Prevederile art. 15 vor fi difuzate prin publicare pe site, afişare la sediu, mass-media etc.

Art. 17. -Termenul standard de răspuns la solicitările scrise privind explicarea cauzei întreruperilor este de maximum 10 zile lucrătoare.

SECŢIUNEA a 3-a

Modul de înregistrare a întreruperilor

Art. 18. - (1) In cazul întreruperilor anunţate, se consideră o singură întrerupere chiar dacă în perioada anunţată pentru lucrări utilizatorul a suferit mai multe întreruperi urmate de repuneri sub tensiune provizorii. Durata acestei întreruperi va fi egală cu suma tuturor duratelor întreruperilor lungi de la începutul până la sfârşitul lucrării. Intreruperile scurte produse cu maximum 3 minute înainte sau după o întrerupere lungă nu se contorizează.

(2) In cazul întreruperilor neanunţate, dacă două sau mai multe întreruperi lungi au aceeaşi cauză şi se succed la intervale de timp de maximum 3 minute, acestea vor fi grupate şi considerate ca o singură întrerupere echivalentă cu durata egală cu suma duratelor întreruperilor produse separat.

(3) Acolo unde este posibil, înregistrarea se face cu aparate automate de înregistrare.

(4) Toţi OD vor prezenta până la data de 30 iunie 2008 planul de montare etapizată a contoarelor de întreruperi, astfel încât cel mai târziu până la data de 30 iunie 2012 să se realizeze dotarea necesară care să permită înregistrarea automată a întreruperilor la MT şi IT

CAPITOLUL VI

Calitatea tehnică a energiei electrice

SECŢIUNEA 1

Calitatea curbei de tensiune

Art. 19. - Pentru caracteristicile tensiunii în PD, prevederile SR EN 50160 reprezintă cerinţe minimale. Modul de măsurare a acestora trebuie să fie, de asemenea, conform SR EN 50160. Principalii parametri de calitate sunt prezentaţi în tabelul de mai jos.

Tabelul nr. 1 - Calitatea curbei de tensiune

Fenomen

Limite admisibile

Limite pentru tensiunea contractuală la MT şi IT

Tensiunea contractuală Uc situată în plaja   ±   5%   faţă de tensiunea nominală

Flicker

Plt =< 1, pentru 95% din săptămână

Variaţii     rapide     de tensiune    în regim normal

± 5 % fată de tensiunea nominală

Un la JT

± 4 % faţă de Uc la MT şi IT

Nesimetrie (componenta negativă)-Kn

La JT şi MT, Kn < 2 %, pentru 95% din săptămână; în unele zone se poate atinge 3 %;

La IT, Kn < 1 %, pentru 95% din săptămână

Frecvenţa*)

50 Hz 5 ± 1 % (reţea interconectată) 50 Hz + Al- 6 % (reţea izolată)

*) Intră în responsabilitatea OTS.

Art. 20. - Frecvenţa nominală a SEN este de 50 Hz. Limitele normate de variaţie a frecvenţei în funcţionare sunt:

a) 47,00-52,00 Hz timp de 100% pe an;

b) 49,50-50, 50 Hz timp de 99,5% pe an.

Art. 21. -In PD, în condiţii normale de exploatare, valoarea medie efectivă pentru 10 minute a tensiunii furnizate - în 95% din timpul oricărei perioade a unei săptămâni - nu trebuie să aibă o abatere mai mare de ±10% din tensiunea contractuală la MT şi IT, respectiv de ±10% din tensiunea nominală la JT.

Art. 22. - (1) Factorul de distorsiune a tensiunii la JT şi MT trebuie să fie mai mic sau egal cu 8%.

(2) In condiţii normale de funcţionare, tensiunile armonice în punctele de delimitare, la JT şi MT, nu trebuie să depăşească limitele maxime indicate în tabelul nr. 2 timp de 95% din săptămână.

Tabelul nr. 2 - Valorile efective ale armonicilor de tensiune

Armonici impare (% din fundamentală):

Armonici pare (% din fundamentală):

Nu multiplu de 3

Multiplu de 3

Rang

Prag

Rang

Prag

Rang

Prag

5

6%

3

5%

2

2%

7

5%

9

1,5%

4

1%

11

3,5%

15 şi 21

0,5%

6 la 24

0,5%

13

3%

17

2%

19,23,25

1,5%

(3) Factorul de distorsiune a tensiunii la IT trebuie să fie mai mic sau egal cu 3%.

SECŢIUNEA a 2-a

Obligaţiile OD referitor la reclamaţiile privind calitatea tensiunii

Art. 23. - (1) La reclamaţia scrisă privind calitatea curbei de tensiune, OD va efectua verificări în punctul de delimitare, va analiza şi va informa utilizatorul despre rezultatele analizei efectuate şi măsurile luate.

(2) Termenul standard de răspuns la reclamaţii privind nivelul tensiunii este de 15 zile calendaristice, iar pentru alţi parametri ai curbei de tensiune este de 30 de zile calendaristice.

(3) Dacă reclamaţiile nu se confirmă sau calitatea curbei de tensiune este scăzută din cauza utilizatorului, acesta va plăti pentru contravaloarea costurilor de investigare efectuate de OD. Utilizatorul va fi informat despre acest fapt de OD înainte de începerea verificărilor.

CAPITOLUL VII

Calitatea comercială a serviciului de distribuţie

SECŢIUNEA 1

Racordarea la RED

Art. 24. - (1) La solicitarea scrisă a oricărui utilizator al RED, existent sau potenţial (neracordat la reţea), OD care deţine licenţa pentru distribuţie în zona respectivă este obligat să emită un aviz tehnic de racordare, dacă racordarea nu afectează siguranţa SEN prin nerespectarea normelor şi reglementărilor tehnice în vigoare.

(2) Termenul pentru emiterea avizului tehnic de racordare este de maximum 30 de zile calendaristice de la înregistrarea cererii (însoţită de documentaţia completă) pentru racordare la 110 kV, MT sau JT.

(3)  Termenul pentru transmiterea ofertei de contract de racordare este de maximum 10 zile calendaristice de la înregistrarea cererii (însoţită de documentaţia completă).

(4)  In cazul în care utilizatorul are receptoare care pot introduce perturbaţii în reţea, documentaţia completă presupune şi prezentarea măsurilor luate de utilizator pentru limitarea perturbaţiilor. Limitele admisibile pentru perturbaţii vor fi indicate de OD.

SECŢIUNEA a 2-a

Contractarea serviciului de distribuţie

Art. 25. - Termenul standard pentru transmiterea contractului de distribuţie (oferta OD) este de maximum 15 zile lucrătoare de la înregistrarea cererii de încheiere a contractului (însoţită de documentaţia completă).

SECŢIUNEA a 3-a

Compensaţii acordate de OD pentru nerespectarea termenelor impuse de standard

Art. 26. - (1) In anexa nr. 4 se prezintă compensaţiile acordate de OD utilizatorilor, la cererea acestora, formulată în scris, în termen de 10 zile lucrătoare, pentru nerespectarea termenelor.

(2) OD este obligat să plătească aceste compensaţii în termen de 30 de zile calendaristice de la înregistrarea cererii.

CAPITOLUL VIII

Monitorizarea calităţii serviciului de distribuţie a energiei electrice

SECŢIUNEA 1

Monitorizarea continuităţii şi calităţii energiei electrice

Art. 27. - (1) Pentru urmărirea continuităţii şi calităţii energiei electrice, OD realizează monitorizarea acesteia într-un număr semnificativ de staţii, cu ajutorul unor aparate complexe adecvate. Aparatele de monitorizare trebuie să permită minimum măsurarea, înregistrarea şi analizarea următoarelor mărimi referitoare la tensiune: întreruperile tranzitorii, întreruperile scurte şi lungi, frecvenţa, valoarea efectivă a tensiunii, golurile de tensiune, supratensiunile temporare la frecvenţa industrială (50 Hz) între faze şi pământ sau între faze (voltage swells), fenomenul de flicker, variaţiile rapide şi lente de tensiune, armonicile, interarmonicile, factorul de distorsiune armonică, nesimetria sistemului trifazat de tensiuni. De asemenea, aparatele trebuie să permită înregistrarea şi măsurarea curenţilor (unda fundamentală şi armonicile).

(2) In anul 2008, fiecare OD titular de licenţă cu contract de concesiune va monitoriza minimum 5 staţii în care, din informaţiile prealabile, există probleme. Monitorizarea valorii efective a tensiunii este necesară în toate staţiile. Ulterior, se va extinde aria monitorizărilor, în primul rând pentru monitorizarea calităţii energiei electrice. Pentru a se putea determina o serie de indicatori anuali de performanţă, prin eşantionare, aparatele se vor monta în anumite staţii reprezentative şi se pot muta după minimum un an.

(3)  Suplimentar, OD trebuie să se doteze cu un număr suficient de aparate de monitorizare portabile cu aceleaşi performanţe, pentru rezolvarea reclamaţiilor primite de la utilizatori referitoare la calitatea energiei electrice. Costurile legate de monitorizare revin utilizatorului, dacă parametrii sunt în limitele admisibile sau calitatea energiei electrice este scăzută din cauza utilizatorului, respectiv OD, în caz contrar.

(4) Toate aparatele de monitorizare trebuie să fie suficient de precise, cu respectarea standardelor internaţionale de măsurare (SR EN 61000-4-30), şi capabile să efectueze măsurători minimum conform limitelor stabilite de SR EN 50160, pentru a putea utiliza înregistrările şi în relaţiile juridice ale OD cu alte entităţi, ţinându-se cont de prevederile din contracte.

(5)  Pentru a putea determina indicatorii de continuitate din reţea, OD vor instala contoare de întreruperi, care să poată înregistra toate tipurile de întreruperi (tranzitorii, scurte sau lungi). Până la 31 martie 2008, fiecare OD titular de licenţă cu contract de concesiune va instala minimum 100 de contoare de întreruperi. Ceilalţi OD vor instala minimum 3 contoare de întreruperi.

(6)  Utilizatorul poate să monteze la el, pe cheltuiala sa, un contor de întreruperi, care sa-i permită să înregistreze întreruperile pe care le-a suferit sau, preferabil, un aparat complex de monitorizare. Dacă tipul de aparat este unul acceptat de OD, iar locul de amplasare a acestuia, montarea, sigilarea, programarea şi extragerea de informaţii din memoria aparatului de monitorizare au fost stabilite de comun acord între părţi, indicaţiile acestuia vor fi folosite în relaţiile dintre OD şi utilizator.

SECŢIUNEA a 2-a

Urmărirea şi înregistrarea indicatorilor de performanţă

Art. 28. - Pentru înregistrarea sesizărilor şi reclamaţiilor utilizatorilor RED, fiecare OD va organiza:

a) un centru de relaţii cu clienţii, prevăzut cu registratură;

b) un serviciu permanent de voce şi date (telefon, fax, poştă electronică).

Art. 29. - (1) Fiecare sesizare se va înregistra, iar cel care a făcut sesizarea va primi un număr de înregistrare. Orice sesizare ulterioară se va referi la numărul de înregistrare.

(2) Termenul standard de răspuns la aceste sesizări, altele decât cele prevăzute explicit în prezentul document, este de 30 de zile calendaristice.

Art. 30. - Pentru urmărirea indicatorilor de performanţă prevăzuţi în prezentul standard de performanţă, OD va asigura urmărirea lor prin compartimentele sale specializate, pe baza unor proceduri interne.

Art. 31. - Informaţiile privind indicatorii de performanţă prevăzuţi în prezentul standard de performanţă vor fi transmise anual pentru analiză la autoritatea competentă până la sfârşitul primului trimestru al anului următor sau la alte termene, la solicitarea autorităţii competente.

Art. 32. - (1) OD vor transmite anual la ANRE rapoarte privind performanţele realizate referitoare la calitatea energiei electrice, comparativ cu standardele impuse.

(2) Se vor prezenta datele înregistrate din staţiile monitorizate referitoare la: numărul de întreruperi tranzitorii, scurte şi lungi, golurile de tensiune, frecvenţa, tensiunea, armonicile, factorul de distorsiune armonică, nesimetria sistemului trifazat de tensiuni de secvenţă negativă etc, conform tabelului nr. 3. Dacă aparatul de monitorizare are un soft care elaborează automat un protocol al mărimilor înregistrate, pe o durată de minimum un trimestru, acesta se prezintă ca atare. De asemenea, se vor prezenta detalii ale acţiunilor de remediere întreprinse în urma acţiunilor de monitorizare. In paralel, OD vor prezenta anual ANRE rapoarte privind reclamaţiile clienţilor referitoare la continuitatea şi calitatea energiei electrice, modul de soluţionare şi timpul în care li s-a răspuns.

Tabelul nr. 3 - Principalii parametri tehnici de calitate a energiei electrice raportaţi anual

Parametri tehnici de calitate

Staţia 1

(nume,

tensiunea)

Staţia 2

(nume,

tensiunea)

Numărul de întreruperi tranzitorii

Numărul de întreruperi scurte

Numărul de întreruperi lungi

Numărul de goluri de tensiune

Frecvenţa medie (Hz)

Tensiunea medie (V sau kV)

Depăşiri   ale   limitelor  normale  de variaţie a tensiunii (valoare %, nr. săptămâni)

Depăşiri ale limitelor normale pentru variaţiile rapide de tensiune (număr anual)

Supratensiuni temporare la frecvenţa industrială   între   faze   şi   pământ (valoare %, nr. săptămâni)

Depăşirea valorii normate de flicker, pe termen lung (nr. săptămâni)

Depăşirea valorii maxime a armonicii 2 (% din fundamentală, nr. săptămâni)

Depăşirea valorii maxime a armonicii 3 (% din fundamentală, nr. săptămâni)

……………………………………………..

Depăşirea valorii maxime a armonicii 25 (% din fundamentală, nr. săptămâni)

Depăşirea factorului de distorsiune armonică (valoare %, nr. săptămâni)

Depăşirea factorului de nesimetrie de secvenţă negativă (valoare %,  nr. săptămâni)

CAPITOLUL IX

Dispoziţii tranzitorii şi finale

Art. 33. - Cerinţele standardului de performanţă referitoare la asigurarea continuităţii în alimentare şi la calitatea tehnică a energiei electrice reprezintă condiţii minime pe care OD le asigură consumatorilor de energie electrică. Această prevedere va fi stipulată în avizul tehnic de racordare, dacă părţile nu convin alte valori, în condiţiile art. 34.

Art. 34. - La solicitarea unui utilizator cu o putere aprobată de cel puţin 100 kVA, OD este obligat să negocieze includerea în contractul de distribuţie a unor prevederi speciale referitoare la continuitatea alimentării şi/sau calitatea tehnică a energiei electrice, suplimentare nivelurilor minime stabilite prin prezentul standard de performanţă, convenind obligaţiile tehnice şi financiare care revin părţilor, cu evidenţierea acestora în anexa nr. 6 la contractul de distribuţie (Condiţii specifice).

Art. 35. - (1) Fenomenele prezentate în continuare sunt aleatoarii, imprevizibile şi necontrolabile. OD este exonerat de orice răspundere privind aceste fenomene. In consecinţă, utilizatorul trebuie să-şi ia toate măsurile necesare de protecţie.

(2) Microîntreruperile sunt întreruperi tranzitorii sau goluri de tensiune cu o durată de maximum 1 s.

(3) Deformarea curbei sinusoidale de curent la consumatori este, în general, produsă de receptoarele neliniare ale consumatorilor. OD va urmări şi va adopta împreună cu consumatorii măsuri de limitare a armonicilor.

(4) In reţelele electrice pot apărea supratensiuni tranzitorii (de impuls) în raport cu pământul, de origine atmosferică sau de comutaţie. Protecţia contra supratensiunilor tranzitorii trebuie asigurată din faza de proiectare (prevederea de paratrăsnete, descărcătoare etc.) atât la OD, cât şi la utilizator. Pe baza unei analize de risc, utilizatorii trebuie să-şi ia toate măsurile necesare de protecţie.

Art. 36. - (1) OD face publice (prin publicare pe site, afişare la sediu etc.) în fiecare an informaţiile privind monitorizarea continuităţii şi calităţii comerciale (anexele nr. 1, 2 şi 3).

(2) Incepând cu data intrării în vigoare a prezentului standard de performanţă, indicatorii publicaţi trebuie păstraţi pe site, pentru a putea urmări evoluţia pe o perioadă de minimum 5 ani.

(3)  OD va asigura păstrarea datelor necesare calculării indicatorilor de performanţă pe o durată de 7 ani.

(4) OD face publice (prin publicare pe site, afişare la sediu, mass-media etc.) obligaţiile care îi revin prin prezentul standard de performanţă, inclusiv prevederile art. 15, respectiv anexa nr. 4.

(5) Până la data de 15 ianuarie a fiecărui an, OD trebuie să publice pe site-ul său obiectivele propuse pentru anul în curs.

(6) In anexele nr. 1, 2 şi 3 şi în tabelul nr. 3 se prezintă datele pe care OD trebuie să le transmită anual la ANRE privind monitorizarea continuităţii, calităţii tehnice şi calităţii comerciale.

Art. 37. - (1) Prin excepţie de la prevederile prezentului standard de performanţă, în perioada aplicării experimentale, respectiv până la data de 31 decembrie 2008, OD vor monitoriza şi vor transmite trimestrial la ANRE datele prevăzute în anexele nr. 1,2 şi 3.

(2) Incepând cu anul 2009 datele se vor transmite anual la ANRE cel mai târziu până la sfârşitul primului trimestru al anului următor.

(3)  Până la data de 31 decembrie 2008, OD realizează monitorizarea situaţiilor de depăşire a termenelor pentru care ar trebui plătite compensaţii. Rezultatele monitorizării se vor transmite la ANRE şi, de asemenea, se vor prezenta pe site-ul OD.

(4)  Compensaţiile prevăzute în anexa nr. 4 se vor acorda începând cu anul 2009.

Art. 38. - Prezentul standard de performanţă anulează toate prevederile contrare privind performanţele serviciului de distribuţie din alte standarde şi reglementări în vigoare.

Art. 39. -Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentul standard de performanţă.

ANEXA Nr. 1 la standardul de performantă

INDICATORI   DE   CONTINUITATE

Nr.

Indicator

Cauza întreruperii

Rural/ Urban

Tipul utilizatorului*

Nivelul tensiunii

Valoare

realizată

anual

1

SAIFI

a. întreruperi planificate

rural

toţi

JT

2

SAIFI

a. întreruperi planificate

rural

toţi

MT

3

SAIFI

a. întreruperi planificate

rural

toţi

IT

4

SAIFI

a. întreruperi planificate

urban

toţi

JT

5

SAIFI

a. întreruperi planificate

urban

toţi

MT

6

SAIFI

a. întreruperi planificate

urban

toţi

IT

7

SAIFI

b. întreruperi neplanificate cauzate de forţa majoră

rural

toţi

JT

8

SAIFI

b. întreruperi neplanificate cauzate de forţa majoră

rural

toţi

MT

9

SAIFI

b. întreruperi neplanificate cauzate de forţa majoră

rural

toţi

IT

10

SAIFI

b. întreruperi neplanificate cauzate de forţa majoră

urban

toţi

JT

11

SAIFI

b. întreruperi neplanificate cauzate de forţa majoră

urban

toţi

MT

12

SAIFI

b. întreruperi neplanificate cauzate de forţa majoră

urban

toţi

IT

13

SAIFI

c. întreruperi neplanificate cauzate de utilizatori*

rural

toţi

JT

14

SAIFI

c. întreruperi neplanificate cauzate de utilizatori*

rural

toţi

MT

15

SAIFI

c. întreruperi neplanificate cauzate de utilizatori*

rural

toţi

IT

16

SAIFI

c. întreruperi neplanificate cauzate de utilizatori*

urban

toţi

JT

17

SAIFI

c. întreruperi neplanificate cauzate de utilizatori*

urban

toţi

MT

18

SAIFI

c. întreruperi neplanificate cauzate de utilizatori*

urban

toţi

IT

19

SAIFI

d. întreruperi neplanificate, exclusiv întreruperile de la punctele b şi c

rural

toţi

JT

20

SAIFI

d. întreruperi neplanificate, exclusiv întreruperile de la punctele b şi c

rural

toţi

MT

21

SAIFI

d. întreruperi neplanificate, exclusiv întreruperile de la punctele b şi c

rural

toţi

IT

22

SAIFI

d. întreruperi neplanificate, exclusiv întreruperile de la punctele b şi c

urban

toţi

JT

23

SAIFI

d. întreruperi neplanificate, exclusiv întreruperile de la punctele b şi c

urban

toţi

MT

24

SAIFI

d. întreruperi neplanificate, exclusiv întreruperile de la punctele b şi c

urban

toţi

IT

25

SAIDI

a. întreruperi planificate

rural

toţi

JT

Nr.

Indicator

Cauza întreruperii

Rural/ Urban

Tipul utilizatorului*

Nivelul tensiunii

Valoare

realizată

anual

26

SAIDI

a. întreruperi planificate

rural

toţi

MT

27

SAIDI

a. întreruperi planificate

rural

toţi

IT

28

SAIDI

a. întreruperi planificate

urban

toţi

JT

29

SAIDI

a. întreruperi planificate

urban

toţi

MT

30

SAIDI

a. întreruperi planificate

urban

toţi

IT

31

SAIDI

b. întreruperi neplanificate cauzate de forţa majoră

rural

toţi

JT

32

SAIDI

b. întreruperi neplanificate cauzate de forţa majoră

rural

toţi

MT

33

SAIDI

b. întreruperi neplanificate cauzate de forţa majoră

rural

toţi

IT

34

SAIDI

b. întreruperi neplanificate cauzate de forţa majoră

urban

toţi

JT

35

SAIDIl

b. întreruperi neplanificate cauzate de forţa majoră

urban

toţi

MT

36

SAIDI

b. întreruperi neplanificate cauzate de forţa majoră

urban

toţi

IT

37

SAIDI

c. întreruperi neplanificate cauzate de utilizatori*

rural

toţi

JT

38

SAIDI

c. întreruperi neplanificate cauzate de utilizatori*

rural

toţi

MT

39

SAIDI

c. întreruperi neplanificate cauzate de utilizatori*

rural

toţi

IT

40

SAIDI

c. întreruperi neplanificate cauzate de utilizatori*

urban

toţi

JT

41

SAIDI

c. întreruperi neplanificate cauzate de utilizatori*

urban

toţi

MT

42

SAIDI

c. întreruperi neplanificate cauzate de utilizatori*

urban

toţi

IT

43

SAIDI

d. întreruperi neplanificate, exclusiv întreruperile de la punctele b şi c

rural

toţi

JT

44

SAIDI

d. întreruperi neplanificate, exclusiv întreruperile de la punctele b şi c

rural

toţi

MT

45

SAIDI

d. întreruperi neplanificate, exclusiv întreruperile de la punctele b şi c

rural

toţi

IT

46

SAIDI

d. întreruperi neplanificate, exclusiv întreruperile de la punctele b şi c

urban

toţi

JT

47

SAIDI

d. întreruperi neplanificate, exclusiv întreruperile de la punctele b şi c

urban

toţi

MT

48

SAIDI

d. întreruperi neplanificate, exclusiv întreruperile de la punctele b şi c

urban

toţi

IT

49

ENS

toate cauzele

cumulat

cumulat

IT

50

AIT

toate cauzele

cumulat

cumulat

IT

51

Număr de utilizatori deserviţi

N/A

rural

toţi

JT

52

Număr de utilizatori deserviţi

N/A

rural

toţi

MT

53

Număr de utilizatori deserviţi

N/A

rural

toţi

IT

54

Număr de utilizatori deserviţi

N/A

urban

toţi

JT

55

Număr de utilizatori deserviţi

N/A

urban

toţi

MT

56

Număr de utilizatori deserviţi

N/A

urban

toţi

IT

* Pentru aceste calcule, în noţiunea de utilizator se înglobează consumatorii, locurile de producţie şi alţi operatori racordaţi în reţea.

ANEXA Nr. 2 la standardul de performantă

MONITORIZAREA ÎNTRERUPERILOR   DE   LUNGĂ   DURATĂ

Nr. crt.

Indicatori de performanţă

Valoare realizată lunar/anual

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Anual

1

Numărul de întreruperi planificate în mediul urban

JT

MT

IT

2

Numărul de întreruperi planificate în mediul rural

JT

MT

IT

3

Numărul de întreruperi planificate în mediul urban pentru care restabilirea alimentării cu energie electrică s-a realizat în timpul planificat anunţat

JT

MT

IT

4

Numărul de întreruperi planificate în mediul rural pentru care restabilirea alimentării cu energie electrică s-a realizat în timpul planificat anunţat

JT

MT

IT

5

Durata medie* a unei întreruperi planificate în mediul urban

JT

MT

IT

6

Durata medie* a unei întreruperi planificate în mediul rural

JT

MT

IT

7

Numărul de întreruperi neplanificate în mediul urban

JT

MT

IT

8

Numărul de întreruperi neplanificate în mediul rural

JT

MT

IT

9

Numărul de întreruperi neplanificate cu durata mai mică de 12 ore, pentru mediul urban

JT

MT

IT

10

Numărul de întreruperi neplanificate cu durata mai mică de 24 ore, pentru mediul rural

JT

MT

IT

11

Durata medie* a unei întreruperi neplanificate în mediul urban

JT

MT

IT

12

Durata medie* a unei întreruperi neplanificate în mediul rural

JT

MT

IT

* Durata medie reprezintă media aritmetică.

ANEXA Nr. 3 la standard

INDICATORI   DE   CALITATE   COMERCIALĂ

Nr. crt.

Indicator

Tip/loc de utilizare*)

Nivelul de tensiune

Trim. 1

Trim. 2

Trim. 3

Trim. 4

Anual

1.

Numărul de cereri de racordare la reţea

toţi

toate

2.

Timpul mediu**) de emitere a avizelor tehnice de racordare

toţi

toate

3.

Numărul de cereri de racordare nesoluţionate prin emiterea unui ATR

toţi

toate

4.

Numărul de cereri de racordare la care nu s-a răspuns în termenul stabilit în standard

toţi

toate

5.

Numărul de cereri de contracte de racordare

toţi

toate

6.

Numărul de cereri de contracte de racordare

casnici

JT

7.

Numărul de cereri de contracte de racordare

mici consumatori

JT

8.

Numărul de cereri de contracte de racordare

mari consumatori

JT

9.

Numărul de cereri de contracte de racordare

casnici

MT

10.

Numărul de cereri de contracte de racordare

mici consumatori

MT

11.

Numărul de cereri de contracte de racordare

mari consumatori

MT

12.

Numărul de cereri de contracte de racordare

mari consumatori

IT

13.

Numărul de contracte de racordare realizate

toţi

toate

14.

Timpul mediu**) de încheiere a contractelor de racordare

toţi

toate

15.

Numărul de cereri de contracte de racordare nefinalizate/nesoluţionate

toţi

toate

16.

Numărul de cereri de contracte de racordare la care nu s-a răspuns în termenul stabilit în standard

toţi

toate

17.

Numărul de cereri de contracte pentru serviciul de distribuţie***)

toţi

toate

18.

Numărul de cereri de contracte pentru serviciul de distribuţie***)

casnici

JT

19.

Numărul de cereri de contracte pentru serviciul de distribuţie***)

mici consumatori

JT

20.

Numărul de cereri de contracte pentru serviciul de distribuţie***)

mari consumatori

JT

21.

Numărul de cereri de contracte pentru serviciul de distribuţie***)

casnici

MT

22.

Numărul de cereri de contracte pentru serviciul de distribuţie***)

mici consumatori

MT

23.

Numărul de cereri de contracte pentru serviciul de distribuţie***)

mari consumatori

MT

24.

Numărul de cereri de contracte pentru serviciul de distribuţie***)

mari consumatori

IT

25.

Timpul mediu**) de încheiere a contractelor pentru serviciul de distribuţie***)

toţi

JT

26.

Timpul mediu de încheiere a contractelor pentru serviciul de distribuţie***)

toţi

MT

27.

Timpul mediu** de încheiere a contractelor pentru serviciul de distribuţie***)

mari consumatori

IT

Nr. crt.

Indicator

Tip/loc de utilizare*)

Nivelul de tensiune

Trim. 1

Trim. 2

Trim. 3

Trim. 4

Anual

28.

Numărul de reclamaţii referitoare la racordare

toţi

toate

29.

Timpul mediu**) de răspuns la reclamaţiile referitoare la racordare

toţi

JT

30.

Timpul mediu**) de răspuns la reclamaţiile referitoare la racordare

toţi

MT

31.

Timpul mediu**) de răspuns la reclamaţiile referitoare la racordare

mari consumatori

IT

32.

Numărul de reclamaţii primite referitoare la nivelul de tensiune

toţi

toate

33.

Timpul mediu**) de răspuns la reclamaţiile referitoare la nivelul de tensiune

toţi

JT

34.

Timpul mediu**) de răspuns la reclamaţiile referitoare la nivelul de tensiune

toţi

MT

35.

Timpul mediu**) de răspuns la reclamaţiile referitoare la nivelul de tensiune

mari consumatori

IT

36.

Numărul de reclamaţii primite referitoare la alţi parametri de calitate a curbei de tensiune (în afară de nivelul de tensiune)

toţi

toate

37.

Timpul mediu**) de răspuns la reclamaţiile referitoare la alţi parametri de calitate a curbei de tensiune (în afară de nivelul de tensiune)

toţi

JT

38.

Timpul mediu**) de răspuns la reclamaţiile referitoare la alţi parametri de calitate a curbei de tensiune (în afară de nivelul de tensiune)

toţi

MT

39.

Timpul mediu**) de răspuns la reclamaţiile referitoare la alţi parametri de calitate a curbei de tensiune (în afară de nivelul de tensiune)

mari consumatori

IT

40.

Numărul de consumatori deconectaţi pentru neplată

toţi

JT

41.

Numărul de consumatori deconectaţi pentru neplată

toţi

MT

42.

Numărul de consumatori deconectaţi pentru neplată

mari consumatori

IT

43.

Numărul de reclamaţii scrise pe alte teme decât cele la care se referă explicit prezentul standard

toţi

JT

44.

Numărul de reclamaţii scrise pe alte teme decât cele la care se referă explicit prezentul standard

toţi

MT

45.

Numărul de reclamaţii scrise pe alte teme decât cele la care se referă explicit prezentul standard

mari consumatori

IT

46.

Timpul mediu**) de răspuns la reclamaţiile scrise pe alte teme decât cele la care se referă explicit prezentul standard

toţi

JT

47.

Timpul mediu**) de răspuns la reclamaţiile scrise pe alte teme decât cele la care se referă explicit prezentul standard

toţi

MT

48.

Timpul mediu**) de răspuns la reclamaţiile scrise pe alte teme decât cele la care se referă explicit prezentul standard

mari consumatori

IT

49.

Numărul de consumatori al căror contor nu este citit o dată la 6 luni

toţi

JT

50.

Numărul de consumatori al căror contor nu este citit lunar

toţi

MT

51.

Numărul de consumatori al căror contor nu este citit lunar

mari consumatori

IT

*) Loc de consum sau de consum/producere a energiei electrice.

**) Timpul mediu reprezintă valoarea medie aritmetică.

***) Contracte noi, schimbarea soluţiei de racordare, schimbarea furnizorului etc.

ANEXA Nr. 4 la standarde de performantă

COMPENSAŢII

acordate de OD utilizatorilor pentru nerespectarea termenelor*)

Nr. crt.

Serviciu

Nivelul performanţei

Compensaţii acordate în cazul nerespectării termenelor

Persoane juridice

Persoane fizice

1.

Restabilirea alimentării după o întrerupere neplanificată

12 ore - urban

24 de ore - rural, în

cond. meteo normale;

72 de ore - în cond.

meteo deosebite

300 RON/depăşire la 110 kV;

100 RON/depăşire la MT;

30 RON/depăşire la JT;

Suplimentar:

100 RON/fiecare 6 ore la 110 kV;

40 RON/fiecare 12 ore la MT;

20 RON/fiecare 12 ore la JT

Maximum:

700 RON la 110 kV;

200 RON la MT;

100 RON la JT

300 RON/depăşire la 110 kV;

100 RON/depăşire la MT;

30 RON/depăşire la JT

Suplimentar:

100 RON/fiecare 6 ore la 110 kV;

40 RON/fiecare 12 ore la MT;

20 RON/fiecare 12 ore la JT

Maximum:

700 RON la 110 kV;

200 RON la MT;

100 RON la JT

2.

Restabilirea alimentării după o întrerupere planificată

12 ore - urban;

16 ore - rural

150 RON/depăşire la 110 kV; 50 RON/depăşire la MT;

15 RON/depăşire la JT;

150 RON/depăşire la 110 kV;

50 RON/depăşire la MT;

15 RON/depăşire la JT

3.

Emiterea avizului tehnic de racordare

30 de zile calendaristice

100 RON la 110 kV;

70 RON la JT şi MT

100 RON la 110 kV;

30 RON la JT şi MT

4.

Transmiterea ofertei de contract de racordare

10 zile calendaristice

100 RON la 110 kV;

70 RON la JT şi MT

100 RON la 110 kV;

30 RON la JT şi MT

5.

Transmiterea ofertei de contract de distribuţie

15 zile lucrătoare

100 RON la 110 kV;

70 RON la JT şi MT

100 RON la 110 kV;

30 RON la JT şi MT

6.

Răspuns la solicitările scrise privind explicarea cauzei întreruperilor

10 zile lucrătoare

100 RON la 110 kV;

50 RON la JT şi MT

200 RON la 110 kV;

50 RON la JT şi MT

7.

Răspuns la reclamaţiile scrise privind nivelul tensiunii, conform art. 23 din standard

15 zile calendaristice

200 RON la 110 kV;

100 RON la JT şi MT

200 RON la 110 kV;

50 RON la JT şi MT

8.

Răspuns la reclamaţiile scrise privind parametrii tensiunii, alţii decât nivelul tensiunii, conform art. 23 din standard

30 de zile calendaristice

200 RON la 110 kV;

100 RON la JT şi MT

200 RON la 110kV;

50 RON la JT şi MT

9.

Răspuns la reclamaţiile scrise referitoare la alte cauze decât cele trecute explicit în prezentul standard

30 de zile calendaristice

70 RON la 110 kV;

50 RON la JT şi MT

70 RON la 110 kV;

30 RON la JT şi MT

10.

Reconectarea la reţea din momentul anunţării OD de către utilizator/furnizor despre efectuarea plăţii

2 zile lucrătoare

200 RON la 110 kV;

100 RON la JT şi MT

200 RON la 110 kV;

70 RON la JT şi MT

*) In măsura în care termenele se modifică prin reglementări sau alte acte normative, se vor considera noile termene.


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 28/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 28 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 28/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu