ORDIN Nr. 263
din 6 decembrie 2007
privind aprobarea
Normelor-cadru privind modalitatea de atribuire a contractelor de delegare a
gestiunii serviciilor de transport public local
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE PENTRU SERVICIILE COMUNITARE DE UTILITATI
PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 890 din 27 decembrie 2007
Având în vedere prevederile art. 20 alin. (5) lit. b)
din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007,
în temeiul art. 4 alin. (4) din anexa la Hotărârea
Guvernului nr. 671/2007 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Autorităţii Naţionale de
Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice şi al art. 22
alin. (2) din Legea
serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006,
preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare
pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele-cadru privind modalitatea
de atribuire a contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de transport
public local, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. -Autorităţile administraţiei publice locale vor
duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare
pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice,
Marian Cristinel Bîgiu
ANEXĂ
NORME - CADRU
privind modalitatea de atribuire a contractelor de
delegare a gestiunii serviciilor de transport public local
CAPITOLUL I
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezentele norme-cadru reglementează cadrul
juridic unitar privind organizarea şi derularea procesului de atribuire a
contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de transport public local prin
care se asigură transportul cu tramvaie, troleibuze, autobuze, precum şi
transportul pe cablu şi au fost elaborate avându-se în vedere prevederile Legii
serviciilor de transport public local nr. 92/2007 şi ale Legii serviciilor
comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006.
Art. 2. - Prezentele norme-cadru
stabilesc etapele şi modul de organizare şi derulare a procedurii de atribuire
a contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de transport public local.
Art. 3. - (1) Prevederile prezentelor norme-cadru se
aplică obligatoriu în toate cazurile în care autorităţile publice sau
asociaţiile de dezvoltare comunitară hotărăsc administrarea şi gestionarea
serviciilor de transport public local în modalitatea gestiunii delegate.
(2) Atribuirea contractelor de delegare a gestiunii
serviciilor de transport public local este permisă
numai către operatorii licenţiaţi sau transportatorii autorizaţi de către
autoritatea de autorizare, după caz.
SECŢIUNEA a 2-a
Definiţii
Art. 4. -In înţelesul prezentelor norme-cadru, termenii
şi expresiile de mai jos se definesc după cum urmează:
a) delegare de gestiune - procedura prin care o unitate administrativ-teritorială sau o
asociaţie de dezvoltare comunitară, în calitate de delegatar, atribuie unuia
sau mai multor operatori titulari de licenţă sau autorizaţie de transport, după
caz, în calitate de delegant, în condiţiile prezentelor norme-cadru, gestiunea
serviciilor de transport public local, precum şi exploatarea sistemului de
utilităţi publice aferent;
b) licenţă de transport - documentul eliberat de A.R.R. prin care
se atestă că transportatorul îndeplineşte condiţiile de onorabilitate,
capacitate financiară şi competenţă profesională, pentru prestarea unui
serviciu de transport public local;
c) autorizaţie de
transport - documentul eliberat de autoritatea de
autorizare, prin care se atestă că transportatorul
îndeplineşte condiţiile de acces pentru efectuarea unui serviciu de transport
public local;
d) operator - persoana
fizică sau juridică, română ori străină, care are competenţa şi capacitatea
recunoscute de a presta servicii de transport public local, în condiţiile
reglementărilor în vigoare, şi care asigură nemijlocit administrarea şi
exploatarea sistemului de utilităţi publice aferent acestuia, în baza unui
contract de delegare a gestiunii;
e) sistem de utilităţi
publice - ansamblul bunurilor mobile şi imobile,
dobândite potrivit legii, constând din terenuri, clădiri, construcţii şi
instalaţii tehnologice, echipamente şi dotări funcţionale, specifice unui
serviciu de transport public local, prin a cărui exploatare şi funcţionare se
asigură prestarea serviciului de transport public local;
f) autoritatea
administraţiei publice locale - consiliul local,
consiliul judeţean sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti, după caz,
denumită în continuare autoritate publică;
g) A.N.R.S.C. -
Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi
Publice;
h) A.R.R. -Autoritatea
Rutieră Română;
i) autoritate de autorizare - serviciul sau compartimentul în cadrul autorităţii administraţiei
publice locale, care evaluează îndeplinirea cerinţelor în vederea
acordării/respingerii, modificării, prelungirii, suspendării sau retragerii
autorizaţiilor de transport;
j) licitaţie publică
deschisă - modalitatea prin care autoritatea
publică/asociaţia de dezvoltare comunitară organizează delegarea gestiunii
serviciilor de transport public local;
k) negociere directă - procedura prin care autoritatea publică/asociaţia de dezvoltare
comunitară negociază condiţiile prestării serviciilor de transport public
local, clauzele contractuale, inclusiv redevenţa, după caz, cu unul sau mai
mulţi ofertanţi, în condiţiile prezentei proceduri;
l) atribuire directă - modalitatea prin care autoritatea publică/asociaţia de dezvoltare
comunitară deleagă gestiunea serviciilor de transport public local, fără
licitaţie publică, societăţilor comerciale rezultate prin reorganizarea pe cale
administrativă a fostelor regii autonome de interes local sau judeţean ori a
direcţiilor sau serviciilor publice de specialitate subordonate autorităţilor
administraţiei publice locale şi care au avut în administrare bunuri,
activităţi sau servicii de utilităţi publice, societăţilor comerciale de
interes intercomunitar al căror capital este deţinut în totalitate de
autorităţile publice care formează asociaţiile de dezvoltare comunitară, precum
şi în cazul societăţilor comerciale înfiinţate de autorităţile administraţiei
publice locale.
CAPITOLUL II
Iniţierea delegării gestiunii serviciilor comunitare de utilităţi publice
Art. 5. - (1) Delegarea gestiunii
serviciilor de transport public local se stabileşte prin hotărâre a autorităţii
publice sau a asociaţiei de dezvoltare comunitară.
(2) In vederea încheierii contractelor de delegare a
gestiunii, autoritatea publică/asociaţia de dezvoltare comunitară va asigura
elaborarea şi va aproba studiul de oportunitate al delegării.
(3) Studiul de oportunitate trebuie să cuprindă cel
puţin următoarele elemente:
a) descrierea şi identificarea serviciului, a ariei
teritoriale şi a sistemului a cărui gestiune urmează să fie delegată;
b) situaţia economico-financiară actuală a serviciului
şi starea tehnică a sistemului aferent acestuia;
c) investiţiile necesare pentru modernizarea,
îmbunătăţirea calitativă şi cantitativă, precum şi a condiţiilor sociale şi de
mediu şi extinderea serviciului;
d) motivele de ordin economic, financiar, social şi de
mediu, care justifică delegarea gestiunii;
e) nivelul minim al redevenţei, după caz;
f) durata estimată a contractului de delegare.
Art. 6. - (1) Documentaţia de atribuire a unui contract
de delegare a gestiunii serviciului/activităţii va cuprinde, în cazul
licitaţiei deschise şi al negocierii directe, cel puţin următoarele documente:
a) studiul de oportunitate;
b) hotărârea de stabilire a
modalităţii de gestiune a serviciului;
c) proiectul contractului de delegare;
d) caietul de sarcini al serviciului;
e) regulamentul serviciului;
f) cerinţele privind eligibilitatea;
g) criteriile de selecţie a ofertelor stabilite de
autoritatea administraţiei publice locale.
(2) Documentaţia de atribuire directă a contractului de
delegare a gestiunii va cuprinde obligatoriu documentele prevăzute la art. 6
alin. (1) lit. a)-e).
CAPITOLUL III
Principii şi reguli generale
SECŢIUNEA 1
Principii
Art. 7. - Principiile care stau la baza atribuirii contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de transport
public local prin licitaţie deschisă şi negociere directă sunt:
a) transparenţa - punerea la dispoziţia tuturor celor interesaţi a informaţiilor
referitoare la aplicarea normelor pentru atribuirea
contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de transport public local;
b) tratamentul egal -
aplicarea, într-o manieră nediscriminatorie, de către autoritatea
publică/asociaţia de dezvoltare comunitară a criteriilor de atribuire a
contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de
transport public local;
c) proporţionalitatea - presupune că orice măsură stabilită de autoritatea
publică/asociaţia de dezvoltare comunitară trebuie să fie necesară şi
corespunzătoare naturii contractului;
d) nediscriminarea -
aplicarea de către autoritatea publică/asociaţia de dezvoltare comunitară a
aceloraşi reguli, indiferent de forma de organizare, natura capitalului ori
naţionalitatea participanţilor la procedura de atribuire a contractelor, cu
respectarea condiţiilor prevăzute în acordurile şi convenţiile la care România
este parte;
e) libera concurenţă - asigurarea de către autoritatea publică/asociaţia de dezvoltare
comunitară a condiţiilor pentru ca orice operator să aibă dreptul de a
participa la procedura de delegare, în condiţiile legii, ale convenţiilor şi
acordurilor internaţionale la care România este parte.
Art. 8. - Autoritatea publică/asociaţia de dezvoltare
comunitară atribuie contractul de delegare a gestiunii prin:
a) licitaţie publică deschisă;
b) negociere directă, în cazul
în care două licitaţii publice deschise consecutive nu conduc la desemnarea
unui câştigător sau în situaţia în care, după repetarea procedurii, nu s-au
depus două oferte;
c) atribuire directă, fără licitaţie, în cazul
operatorilor de transport rutier prevăzuţi la art. 30 alin. (2) lit. a) şi b)
şi al transportatorilor autorizaţi prevăzuţi la art. 30 alin. (3) lit. a) şi b)
din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007.
Art. 9. -In cadrul procedurii de licitaţie publică
deschisă şi negociere directă, autoritatea publică/asociaţia de dezvoltare
comunitară are obligaţia de a asigura protejarea informaţiilor privind
activităţile comerciale sau financiare, dacă publicitatea acestora aduce
atingere dreptului de proprietate intelectuală ori industrială, precum şi
principiului concurenţei loiale, potrivit legii.
Art. 10. - Autoritatea publică/asociaţia de dezvoltare
comunitară are obligaţia de a preciza în documentaţia de atribuire a
contractului de delegare a gestiunii orice cerinţă, criteriu, regulă şi alte
informaţii necesare pentru a asigura ofertantului o informare completă, corectă
şi explicită cu privire la modul de aplicare a procedurii de atribuire prin
licitaţie publică deschisă şi negociere directă.
Art. 11. - (1) Autoritatea
publică/asociaţia de dezvoltare comunitară are obligaţia să asigure obţinerea
documentaţiei de atribuire a contractului de delegare a gestiunii de către
orice persoană interesată.
(2) Autoritatea publică/asociaţia de dezvoltare
comunitară are obligaţia de a pune la dispoziţia oricărei persoane interesate
care a înaintat o solicitare, în acest sens, documentaţia de atribuire a
contractului, în una dintre următoarele modalităţi:
a) direct, nerestricţionat, pe site-ul propriu;
b) pe suport hârtie şi/sau pe
suport magnetic/optic.
(3) In cazul prevăzut la alin. (2) lit. b)
autoritatea publică/asociaţia de dezvoltare comunitară are dreptul de a stabili
un preţ pentru obţinerea documentaţiei de atribuire a contractului, cu condiţia
ca acest preţ să nu depăşească costul copierii documentaţiei, la care se poate
adăuga, dacă este cazul, costul transmiterii acesteia.
SECŢIUNEA a 2-a
Reguli privind oferta
Art. 12. - Ofertantul are obligaţia de a elabora oferta
în conformitate cu cerinţele autorităţii publice.
Art. 13. - Oferta are caracter obligatoriu, din punctul
de vedere al conţinutului, pe toată perioada de valabilitate stabilită de
autoritatea publică/asociaţia de dezvoltare comunitară.
Art. 14. - (1) Ofertantul are obligaţia de a depune
oferta la sediul autorităţii publice, la data şi până la ora limită stabilită
în anunţ.
(2) Oferta depusă la o altă adresă a autorităţii
publice/ asociaţiei de dezvoltare comunitară decât cea stabilită în anunţul
publicitar sau după expirarea termenului limită pentru depunere se returnează
nedeschisă.
(3) Riscurile legate de transmiterea ofertei cad în
sarcina ofertantului.
(4) Conţinutul ofertelor trebuie să rămână confidenţial
până la termenul stabilit pentru deschiderea acestora.
Art. 15. - (1) Oferta va fi redactată în limba română.
(2) Ofertele se depun la locul, data şi până la ora
precizate în anunţul publicitar, în două plicuri închise şi sigilate, unul
exterior şi unul interior, după cum urmează:
a) plicul exterior conţine documentele prin care se
dovedeşte îndeplinirea cerinţelor de eligibilitate şi plicul interior;
b) plicul interior conţine oferta propriu-zisă.
(3) Fiecare participant poate depune o singură ofertă.
Art. 16. - (1) Plicurile exterioare vor fi înregistrate,
în ordinea primirii, într-un registru special denumit
„Candidaturi şi oferte", precizându-se data şi ora primirii.
(2) Autoritatea publică/asociaţia de dezvoltare
comunitară poate solicita participanţilor la licitaţie/negociere directă să
depună o garanţie de participare la licitaţie, al cărei cuantum, data până la
care poate fi depusă, precum şi perioada de valabilitate a acesteia se
precizează în anunţul licitaţiei.
(3) Ofertantul va pierde garanţia de participare la
licitaţie dacă îşi retrage oferta înainte de desemnarea câştigătorului sau
dacă, fiind declarat câştigător, refuză să semneze contractul de delegare a
gestiunii.
(4) Garanţia de participare la licitaţie a
ofertantului declarat câştigător va fi reţinută de către autoritatea
publică/asociaţia de dezvoltare comunitară până la momentul semnării
contractului de delegare.
(5) Autoritatea publică/asociaţia de dezvoltare
comunitară este obligată să restituie celorlalţi ofertanţi garanţia de participare
la licitaţie, în termen de 7 zile de la desemnarea ofertantului câştigător.
SECŢIUNEA a 3-a
Comisia de evaluare
Art. 17. - (1) In scopul evaluării ofertelor prezentate
în cazul procedurii de licitaţie publică deschisă şi de negociere directă, autoritatea
publică locală/asociaţia de dezvoltare comunitară are obligaţia de a numi, prin
hotărâre, o comisie de evaluare formată din membri şi membri de rezervă.
(2) Numărul membrilor comisiei de evaluare trebuie să
fie impar.
(3) Membrii comisiei de evaluare, precum şi membrii de
rezervă vor fi, de regulă, specialişti în domeniul transportului public local,
economic şi juridic.
(4) Preşedintele şi secretarul comisiei de evaluare
sunt numiţi de autoritatea publică/asociaţia de dezvoltare comunitară dintre
membrii comisiei de evaluare.
(5) Preşedintele şi secretarul comisiei de evaluare
au calitatea de membri în comisie.
(6) Inainte de începerea şedinţei de evaluare, membrii
comisiei de evaluare sunt obligaţi să dea o declaraţie pe propria răspundere privind
compatibilitatea, imparţialitatea şi confidenţialitatea privind dosarul
delegării, care se va păstra la dosarul delegării.
(7) Declaraţiile se depun la secretarul comisiei, care
le prezintă preşedintelui comisiei de evaluare.
(8) In caz de incompatibilitate sau de imposibilitate
de prezentare, membrul comisiei aflat într-o astfel de situaţie va fi înlocuit
de îndată cu unul dintre membri de rezervă numiţi în condiţiile alin. (1).
Art. 18. - (1) Comisia de evaluare are obligaţia de a
se întruni la locul şi data prevăzute în anunţul publicitar.
(2) Comisia de evaluare lucrează legal numai în
prezenţa tuturor membrilor săi.
(3) Prin grija autorităţii publice/asociaţiei de
dezvoltare comunitară documentaţia licitaţiei este pusă la dispoziţia fiecărui
membru al comisiei cu cel puţin 5 zile lucrătoare înainte de data limită
prevăzută pentru deschiderea ofertelor.
Art. 19. - (1) Preşedintele comisiei de evaluare
verifică prezenţa tuturor membrilor, identitatea acestora, precum şi
îndeplinirea formalităţilor privind declaraţia prevăzută la art. 17 alin. (6).
(2) Preşedintele verifică mandatele şi identifică
împuterniciţii ofertanţilor prezenţi.
(3) Preşedintele declară deschisă şedinţa de licitaţie
şi procedează la verificarea integrităţii plicurilor exterioare.
(4) Preşedintele procedează la desigilarea pe rând a
fiecărui plic exterior cuprinzând documentele de eligibilitate şi la
verificarea împreună cu membrii comisiei a existenţei şi a validităţii
documentelor solicitate de autoritatea publică/asociaţia de dezvoltare
comunitară prin documentaţia de atribuire a contractului de delegare.
(5) Constatarea îndeplinirii
cerinţelor de eligibilitate şi stabilirea ofertanţilor eligibili se efectuează
în ziua deschiderii plicurilor exterioare şi se consemnează într-un
proces-verbal semnat de toţi participanţii.
(6) Plicurile interioare nu se deschid în această etapă. Se verifică integritatea acestora.
(7) Toate operaţiunile şi constatările comisiei din
această etapă se consemnează într-un proces-verbal. Procesul-verbal se
întocmeşte şi se semnează în aceeaşi zi în care s-au deschis plicurile
exterioare.
(8) Procesul-verbal se semnează de toţi membrii
comisiei şi de către împuterniciţii legali ai ofertanţilor prezenţi la
deschiderea plicurilor exterioare.
(9) Hotărârea se ia cu majoritate simplă de voturi,
opiniile diferite se motivează şi se consemnează în acelaşi proces-verbal
întocmit de secretarul comisiei. La exprimarea votului nu se admit abţineri.
(10) Un exemplar, în copie, al procesului-verbal se
remite celor prezenţi de către secretarul comisiei.
(11) Pentru continuarea procedurii, cel puţin două
oferte trebuie să îndeplinească condiţiile de eligibilitate.
(12) Dacă nu s-au depus cel puţin două oferte sau în
cazul în care nu sunt două oferte eligibile, procedura se reia prin publicarea
anunţului licitaţiei publice, conform art. 22.
(13) Dacă după derularea a două proceduri consecutive
nu sunt întrunite cerinţele prevăzute în alin. (12), se aplică procedura
negocierii directe.
Art. 20. - (1) In cazul în care minimum 2 ofertanţi au
îndeplinit cerinţele de eligibilitate, comisia procedează la deschiderea
plicurilor interioare în aceeaşi zi. Hotărârea comisiei de evaluare se
consemnează într-un proces-verbal. Hotărârea se adoptă cu votul majorităţii
simple a membrilor.
(2) In cazul în care comisia de evaluare nu
finalizează analiza şi evaluarea ofertelor în ziua deschiderii plicurilor
interioare, lucrările comisiei se consemnează în procese-verbale intermediare,
pe baza cărora se întocmeşte raportul de evaluare.
(3) Comisia va analiza şi va evalua ofertele, va
întocmi şi va înainta autorităţii publice/asociaţiei de dezvoltare comunitară
raportul de evaluare în termen de maximum 10 zile de la data deschiderii
plicurilor exterioare.
(4) Raportul de evaluare cuprinde descrierea
operaţiunilor de evaluare, elementele esenţiale ale ofertelor depuse şi
motivele alegerii ofertantului câştigător sau, în cazul în care nu a fost
desemnat niciun câştigător, cauzele respingerii ofertelor.
Art. 21. - Membrii comisiei răspund solidar sau
individual, după caz, pentru hotărârile comisiei, precum şi pentru actele şi
faptele proprii, în condiţiile legii.
SECŢIUNEA a 4-a
Licitaţia publică deschisă
Art. 22. - (1) Autoritatea publică/asociaţia de
dezvoltare comunitară are obligaţia să publice anunţul licitaţiei în Monitorul
Oficial al României, Partea a VI-a, într-un cotidian de circulaţie naţională şi
în unul de circulaţie locală, precum şi, opţional, în Jurnalul Oficial al
Comunităţii Europene.
(2) Informaţiile pe care trebuie să le conţină anunţul
licitaţiei sunt următoarele:
a) denumirea, adresa, numărul de telefon şi de fax,
adresa de e-mail ale autorităţii locale/asociaţiei de dezvoltare comunitară;
b) hotărârea privind stabilirea modalităţii de
gestiune;
c) aria teritorială, trasee, grup de trasee;
d) serviciul/activitatea care urmează să fie
prestat/prestată/ furnizat/furnizată/detaliat/detaliată pe activităţi;
e) durata contractului de delegare a gestiunii;
f) denumirea, adresa, numărul de telefon şi de fax şi adresa
de e-mail ale biroului/persoanei de la care se poate solicita documentaţia de
delegare, precum şi modalităţile de obţinere a documentaţiei;
g) dacă este cazul, costul şi condiţiile de plată în
vederea obţinerii documentaţiei de delegare;
h) termenul limită de depunere a ofertelor, data şi
ora, adresa la care se depun/transmit ofertele;
i) data, ora şi locul
deschiderii ofertelor;
j) dacă este cazul, garanţiile solicitate;
k) durata de valabilitate a ofertei.
(3) Termenul de depunere a ofertelor este de minimum 30
de zile şi maximum 60 de zile de la data publicării anunţului conform art. 22
alin. (1). In calculul termenelor nu se includ ziua apariţiei anunţului şi ziua
organizării licitaţiei.
(4) Orice persoană interesată are dreptul de a solicita
şi de a obţine documentaţia de atribuire.
(5) Nerespectarea termenului minim privind publicarea
în cele 3 publicaţii atrage reluarea procedurii de la
etapa anunţului publicitar.
Art. 23. - (1) Autoritatea publică/asociaţia de
dezvoltare comunitară are obligaţia de a pune la dispoziţia persoanei
interesate documentaţia de atribuire a contractului de delegare din ziua
imediat următoare apariţiei anunţului licitaţiei sau cel mai târziu în termen
de două zile lucrătoare de la primirea unei solicitări.
(2) Solicitarea va fi scrisă şi se va înregistra în
Registrul de candidaturi şi oferte.
(3) Persoana interesată are obligaţia de a depune
diligentele necesare, astfel încât respectarea de către autoritatea
publică/asociaţia de dezvoltare comunitară a perioadei prevăzute la alin. (1)
să nu conducă la situaţia în care documentaţia de atribuire să fie pusă la
dispoziţia sa cu mai puţin de două zile lucrătoare înainte de data limită
pentru depunerea ofertelor.
Art. 24. - (1) Orice persoană interesată are dreptul de
a solicita clarificări privind documentaţia de atribuire cu cel puţin 15 zile
înainte de expirarea termenului limită pentru depunerea ofertelor.
(2) Autoritatea publică/asociaţia de dezvoltare
comunitară are obligaţia să răspundă, în mod clar, complet şi fără ambiguităţi,
la orice clarificare solicitată, într-o perioadă care nu trebuie să depăşească
5 zile lucrătoare de la primirea unei astfel de solicitări.
(3) Răspunsul privind clarificările face parte
integrantă din documentaţia de atribuire a contractului şi va fi comunicat
tuturor celor care au solicitat documentaţia de atribuire.
(4) Dacă în urma
clarificărilor se modifică în mod esenţial documentaţia de atribuire,
autoritatea publică va relua procedura de la etapa publicării anunţului
licitaţiei.
SECŢIUNEA a 5-a
Negocierea directă
Art. 25. - (1) In cazul în care nu a fost desemnat niciun câştigător în urma celei de-a doua licitaţii publice
deschise, se trece la procedura de negociere directă.
(2) In cazul procedurii de negociere directă
ofertantul/ ofertanţii trebuie să prezinte oferta/ofertele în aceleaşi condiţii
precum cele prevăzute pentru licitaţia publică deschisă.
Art. 26. -In cazul procedurii negocierii directe se
aplică în mod corespunzător prevederile art. 17-19.
Art. 27. - (1) La data prevăzută în anunţul publicitar
pentru începerea procedurii de negociere directă, comisia de evaluare
programează ofertanţii şi îi informează, în scris, despre data negocierii
directe.
(2) Comisia poate stabili ca verificarea îndeplinirii
cerinţelor de eligibilitate să se facă în şedinţă comună cu/pentru toţi
ofertanţii. In această situaţie se întocmeşte un singur proces-verbal privind
eligibilitatea candidaţilor.
(3) Numai candidaţii desemnaţi eligibili vor fi
invitaţi la negociere.
(4) In situaţia în care s-a prezentat un singur
candidat sau un singur candidat a fost desemnat eligibil, autoritatea publică locală/asociaţia de dezvoltare comunitară
va negocia condiţiile delegării cu acesta, în condiţiile prezentei proceduri.
Art. 28. - Pentru negocierea directă va fi păstrată
documentaţia de atribuire aprobată pentru licitaţia publică deschisă, prevăzută
la art. 6 alin. (1).
Art. 29. - (1) Comisia de evaluare va negocia
condiţiile delegării cu fiecare ofertant în parte, la data stabilită conform
programării, în condiţiile prevăzute în documentaţia de atribuire.
(2) Comisia va întocmi câte un proces-verbal pentru fiecare negociere purtată cu fiecare ofertant
în parte, pe baza căruia se va întocmi raportul de evaluare.
Art. 30. - (1) După încheierea negocierii comisia de
evaluare întocmeşte raportul de evaluare pe baza proceselor-verbale de
negociere purtate cu fiecare ofertant, care va cuprinde concluziile
negocierilor purtate şi în care se stabileşte cea mai avantajoasă ofertă.
(2) Comisia va analiza şi va evalua ofertele, va
întocmi şi va înainta autorităţii publice/asociaţiei de dezvoltare comunitară
raportul de evaluare în termen de maximum 10 zile de la data deschiderii
plicurilor exterioare.
Art. 31. - Condiţiile delegării prin negociere directă
nu pot fi inferioare celor stabilite prin documentaţia de atribuire aprobată
pentru licitaţia publică deschisă.
SECŢIUNEA a 6-a
Cerinţe de eligibilitate în cadrul procedurii de
atribuire prin licitaţie publică deschisă şi negociere directă
Art. 32. - (1) Documentele prin care se dovedeşte
îndeplinirea cerinţelor de eligibilitate sunt următoarele:
a) licenţa de transport sau
autorizaţia de transport, după caz;
b) certificat constatator eliberat de oficiul
registrului comerţului pentru operatorii români sau un document similar
eliberat de autoritatea competentă din ţara de origine pentru operatorii
străini, după caz;
c) certificate constatatoare în termen privind
îndeplinirea obligaţiilor exigibile de plată a impozitelor şi taxelor către stat
şi cele locale, precum şi a contribuţiei pentru asigurările sociale de stat,
valabile la data deschiderii ofertelor (formulare-tip eliberate de autorităţile
competente din ţara în care ofertantul este rezident), din localitatea unde îşi
are sediul ofertantul;
d) dovada plăţii garanţiei de participare, după caz;
e) declaraţie pe propria răspundere a reprezentantului
legal al ofertantului, după caz, din care să rezulte că nu se află întruna
dintre situaţiile prevăzute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei,
cu modificările ulterioare.
(2) Lipsa sau neîndeplinirea condiţiilor de
valabilitate ale documentelor menţionate la alin. (1) atrage excluderea din
procedura de delegare.
(3) Persoanele juridice străine vor depune documentele
menţionate la alin. (1) în original şi traduse de un traducător autorizat.
SECŢIUNEA a 7-a
Determinarea ofertei câştigătoare
Art. 33. - (1) Comisia evaluează ofertele pe baza
criteriilor de selecţie aprobate de autoritatea publică/asociaţia de dezvoltare
comunitară.
(2) In cazul în care există punctaje egale între
ofertanţii clasaţi pe primul loc, departajarea acestora se face în funcţie de
punctajul obţinut pentru criteriul cu ponderea cea mai mare.
(3) Autoritatea publică/asociaţia de dezvoltare
comunitară, potrivit condiţiilor specifice impuse de natura serviciului şi a
sistemului de utilităţi publice delegat, poate stabili şi alte criterii, în
condiţiile prevăzute de prezentele norme-cadru.
Art. 34. - Autoritatea publică/asociaţia de dezvoltare
comunitară are obligaţia de a aproba prin hotărâre atribuirea contractului de
delegare a gestiunii ofertantului desemnat câştigător, pe baza raportului de
evaluare, într-un termen ce nu poate depăşi 30 de zile de la data înaintării
acestuia de către comisie.
Art. 35. - Comisia va stabili ca verificarea
îndeplinirii cerinţelor de eligibilitate să se facă în şedinţa de deschidere cu
ofertanţii prezenţi. Prezenţa ofertanţilor nu este obligatorie. In această
situaţie se întocmeşte un singur proces-verbal privind eligibilitatea ofertanţilor.
Art. 36. - (1) In etapa de evaluare şi analiză a
ofertelor propriu-zise, comisia poate solicita în scris ofertanţilor
clarificări pentru demonstrarea conformităţii ofertei cu cerinţele solicitate.
(2) Autoritatea publică/asociaţia de dezvoltare comunitară
are obligaţia de a-i informa pe toţi ofertanţii despre hotărârea referitoare la
atribuirea contractului de delegare, în scris, cu confirmare de primire, nu mai
târziu de 10 zile lucrătoare de la adoptarea acesteia.
Art. 37. - (1) Autoritatea publică/asociaţia de
dezvoltare comunitară va invita ofertantul desemnat câştigător pentru
încheierea contractului de delegare a gestiunii. Contractul va fi semnat numai
după împlinirea unui termen de 15 zile calendaristice de la data comunicării
privind atribuirea contractului.
(2) Refuzul de a încheia contractul de delegare
conferă dreptul de a cere plata de daune-interese stabilite de către instanţa
de judecată competentă la cererea părţii interesate.
(3) In cazul în care ofertantul declarat câştigător
refuză încheierea contractului, licitaţia publică va fi anulată, iar
autoritatea publică va relua procedura de licitaţie publică de la etapa
publicării anunţului, în condiţiile legii.
SECŢIUNEA a 8-a
Conflictul de interese
Art. 38. - (1) Pe parcursul aplicării normelor de
atribuire a contractului de delegare, autoritatea publică/asociaţia de
dezvoltare comunitară are obligaţia de a lua toate măsurile necesare pentru a
evita situaţiile de natură să determine apariţia unui conflict de interese
şi/sau manifestarea concurenţei neloiale.
(2) Nerespectarea prevederilor alin. (1) se
sancţionează potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
Art. 39. - Nu au dreptul să fie implicate în procesul
de verificare/evaluare a ofertelor următoarele persoane:
a) soţ/soţie, rudă sau afin până la gradul al patrulea
inclusiv cu persoane care fac parte ori au făcut parte în ultimul an din
consiliul de administraţie, organul de conducere sau de supervizare al unuia
dintre ofertanţi, persoane juridice;
b) persoane care deţin părţi sociale, părţi de interes,
acţiuni din capitalul subscris al unuia dintre ofertanţi sau persoane care fac
parte din consiliul de administraţie, organul de conducere ori de supervizare
al unuia dintre ofertanţi;
c) persoane care pot avea un interes de natură să le
afecteze imparţialitatea pe parcursul procesului de verificare/evaluare a
ofertelor.
CAPITOLUL IV
Contractul de delegare a gestiunii
Art. 40. - (1) Sub sancţiunea nulităţii absolute,
contractul de delegare a gestiunii va fi încheiat în formă scrisă şi va
cuprinde în mod obligatoriu clauze referitoare la:
a) denumirea părţilor contractante;
b) obiectul contractului;
c) durata contractului;
d) drepturile şi obligaţiile părţilor contractante;
e) nivelul redevenţei sau al altor obligaţii, după caz;
f) răspunderea contractuală;
g) forţa majoră;
h) condiţii de redefinire a clauzelor contractuale;
i) condiţii de restituire sau repartiţie, după caz, a
bunurilor, la încetarea, din orice cauză, a contractului de delegare a
gestiunii, inclusiv a investiţiilor realizate;
j) menţinerea echilibrului contractual;
k) condiţiile de reziliere a contractului de delegare a
gestiunii;
l) condiţiile de exploatare a
sistemului;
m) interdicţia subdelegării, înţelegând prin aceasta
încheierea unor contracte cu terţii având drept obiect prestarea
serviciului/activităţii delegat/delegate, astfel cum sunt prevăzute în legea
serviciului delegat;
n) cesionarea contractului de delegare, cu acordul
autorităţii publice, în condiţiile legii speciale;
o) în anexă, programul estimativ al lucrărilor de
investiţii pentru modernizări, reabilitări, dezvoltări de capacităţi, obiective
noi atât fizic, cât şi valoric:
- sarcinile şi responsabilităţile părţilor cu privire
la programele de investiţii şi la condiţiile de finanţare a acestora;
- indicatorii de performanţă ai serviciului,
stabiliţi în regulamentul serviciului, condiţii şi garanţii;
- tarifele practicate în
momentul delegării şi modalităţile de stabilire, modificare sau ajustare a
acestora, conform normelor-cadru;
- modul de facturare şi încasare a contravalorii
serviciilor furnizate/prestate;
- politica privind resursele umane şi politica socială;
p) clauze suspensive de intrare în vigoare a
contractului de delegare, dacă este cazul;
q) penalităţi pentru neîndeplinirea termenelor şi
condiţiilor solicitate în caietul de sarcini.
(2) Pe lângă clauzele minime şi obligatorii prevăzute
la alin. (1), părţile pot include şi alte clauze convenite de ele, după caz.
(3) Contractul de delegare a gestiunii, pe lângă
anexele menţionate la alin. (1), va fi însoţit obligatoriu şi de următoarele
anexe:
a) caietul de sarcini al serviciului;
b) regulamentul serviciului;
c) inventarul bunurilor mobile şi imobile, proprietate
publică sau privată a unităţilor administrativ-teritoriale, aferente
serviciului;
d) procesul-verbal de predare-preluare a bunurilor
prevăzute la lit. c).
Art. 41. - In contractul de delegare a gestiunii se vor
preciza categoriile de bunuri ce vor fi utilizate în derularea contractului,
respectiv:
a) bunurile de retur ce revin de plin drept, gratuit şi
libere de orice sarcini autorităţii publice la încetarea contractului. Sunt bunuri de retur bunurile care au făcut
obiectul delegării, precum şi cele realizate de operator în conformitate cu
programele de investiţii impuse prin contractele de delegare;
b) bunurile de preluare, la expirarea contractului,
pot reveni autorităţii publice în măsura în care aceasta din urmă îşi manifestă
intenţia de a prelua bunurile respective în schimbul plăţii unei compensaţii
egale cu valoarea contabilă actualizată. Sunt bunuri
de preluare bunurile care au aparţinut
operatorului şi au fost utilizate de către acesta pe durata delegării
gestiunii;
c) bunurile proprii, care la încetarea contractului de
delegare rămân în proprietatea operatorului. Sunt bunuri
proprii bunurile care au aparţinut operatorului şi
care au fost utilizate de către acesta pe durata contractului, cu excepţia
celor prevăzute la lit. b).
Art. 42. - (1) Autoritatea publică/asociaţia de
dezvoltare comunitară poate modifica unilateral contractul de delegare, cu
notificarea prealabilă a celeilalte părţi, din motive excepţionale legate de
interesul naţional sau local, după caz.
(2) In cazul în care modificarea unilaterală a
contractului îi aduce un prejudiciu, cealaltă parte are dreptul să primească
fără întârziere o justă despăgubire.
(3) In cazul dezacordului între părţi cu privire la
valoarea despăgubirii, aceasta va fi stabilită de către instanţa judecătorească
competentă. Acest dezacord nu poate în niciun caz să permită operatorului să nu
îşi execute obligaţiile contractuale.
Art. 43. - (1) Raporturile contractuale dintre
autoritatea publică/asociaţia de dezvoltare comunitară şi operator se bazează
pe principiul echilibrului financiar al delegării între drepturile care îi sunt
acordate operatorului şi obligaţiile care îi sunt impuse.
(2) Operatorul nu va fi obligat să suporte creşterea
sarcinilor legate de execuţia obligaţiilor sale, dacă această creştere rezultă
în urma unui caz de forţă majoră.
Art. 44. - (1) Operatorul îşi execută obligaţiile
potrivit termenilor şi condiţiilor prevăzute în contractul de delegare şi în
acord cu prevederile legale specifice serviciului/activităţii delegat/delegate.
(2) Autoritatea publică/asociaţia de dezvoltare
comunitară are obligaţia să verifice în perioada derulării contractului de
delegare modul în care sunt respectate clauzele acestuia de către operator.
Art. 45. - Incetarea
contractului de delegare a gestiunii poate avea loc în următoarele situaţii:
a) la expirarea duratei stabilite în contract;
b) în cazul în care interesul naţional sau local o
impune, prin denunţarea unilaterală de către autoritatea publică/asociaţia de
dezvoltare comunitară, cu plata unei despăgubiri juste şi prealabile în sarcina
acestuia, în caz de dezacord fiind competentă instanţa de judecată;
c) în cazul nerespectării obligaţiilor contractuale de
către operator, prin reziliere de către autoritatea publică/asociaţia de
dezvoltare comunitară, cu plata unei despăgubiri în sarcina operatorului, în
caz de dezacord fiind competentă instanţa de judecată;
d) în cazul nerespectării obligaţiilor contractuale de
către autoritatea publică/asociaţia de dezvoltare comunitară, prin reziliere de
către operator, cu plata unei despăgubiri în sarcina autorităţii publice/asociaţiei
de dezvoltare comunitară, în caz de dezacord fiind competentă instanţa de
judecată;
e) la dispariţia, dintr-o cauză de forţă majoră, a
sistemului delegat sau a unei părţi importante din acesta.
Art. 46. - Contractul de delegare a gestiunii va fi încheiat
în limba română.
Art. 47. - Contractul de delegare încheiat în
condiţiile art. 25 alin. (2) din Legea serviciilor comunitare de utilităţi
publice nr. 51/2006 va conţine cel puţin clauzele obligatorii prevăzute la art.
40 din prezentele norme-cadru.
Art. 48. - Contractul de delegare a gestiunii nu poate
fi modificat prin act adiţional, în sensul introducerii în obiectul acestuia a
unei activităţi care nu a făcut obiectul delegării gestiunii.
CAPITOLUL V
Dosarul delegării
Art. 49. - Autoritatea publică/asociaţia de dezvoltare
comunitară are obligaţia de a întocmi şi păstra dosarul delegării pentru
fiecare contract atribuit.
Art. 50. - Dosarul se păstrează
de către autoritatea publică/asociaţia de dezvoltare comunitară atât timp cât
contractul de delegare produce efecte juridice, dar nu mai puţin de 5 ani de la
data încetării acestuia.
Art. 51. - Dosarul trebuie să cuprindă cel puţin
următoarele:
a) documentaţia de atribuire a contractului de
delegare, prevăzută la art. 6;
b) anunţurile publicate potrivit prezentelor
norme-cadru referitoare la organizarea procedurii de delegare şi atribuire a
contractului de delegare a gestiunii;
d) procesele-verbale şi
raportul comisiei;
e) hotărârea de atribuire a contractului de delegare a
gestiunii;
f) contractul de delegare semnat;
g) orice alte modificări intervenite pe parcursul
derulării contractului.
Art. 52. - Dosarul delegării se supune Legii privind
liberul acces la informaţiile de interes public nr. 544/2001, cu modificările
şi completările ulterioare.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii privind exercitarea monitorizării şi controlul delegării
Art. 53. - (1) A.N.R.S.C. este autoritatea de reglementare competentă, conform Legii serviciilor de transport public local
nr. 92/2007, să monitorizeze respectarea prevederilor prezentelor norme-cadru
şi să sancţioneze abaterile de la acestea în domeniul de activitate al
autorităţilor administraţiei publice locale, al operatorilor de transport şi al
transportatorilor autorizaţi, cu referire la respectarea prevederilor normelor
de atribuire a contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de transport
public local.
(2) Autoritatea publică/asociaţia de dezvoltare
comunitară va transmite A.N.R.S.C. documentaţia de atribuire a contractului de
delegare prevăzută la art. 6, concomitent cu transmiterea anunţului în vederea
publicării.
(3) Documentaţia prevăzută la art. 6 va fi transmisă
prin oricare dintre următoarele modalităţi:
a) prin poştă, cu confirmare de primire;
b) prin mijloace electronice;
c) prin orice combinaţie a modalităţilor prevăzute la
lit. a)-c).
Art. 54. - (1) A.N.R.S.C. analizează documentaţia
întocmită de autoritatea
publică/asociaţia de dezvoltare comunitară în scopul delegării gestiunii
serviciilor comunitare de utilităţi publice şi transmite observaţii scrise dacă
se constată neconformităţi în aplicarea legislaţiei în vigoare în domeniul
serviciilor de transport public local.
(2) In îndeplinirea
atribuţiilor care îi revin, A.N.R.S.C, prin intermediul unor reprezentanţi,
asistă la şedinţele comisiei de evaluare.
(3) In exercitarea atribuţiilor, reprezentanţii
A.N.R.S.C. au acces neîngrădit la toate documentele şi informaţiile legate de
procedura de delegare. Aceştia pot solicita autorităţii publice/asociaţiei de
dezvoltare comunitară/preşedintelui comisiei de evaluare informaţii
suplimentare scrise, de natură să conducă la lămurirea aspectelor procedurale
legate de derularea procedurii de atribuire.
(4) Accesul reprezentanţilor A.N.R.S.C. la documentele
şi informaţiile privind procedurile de atribuire a contractelor de delegare se
realizează cu respectarea normelor privind confidenţialitatea informaţiilor.
(5) Activitatea desfăşurată de A.N.R.S.C. nu limitează
în niciun mod responsabilităţile şi obligaţiile autorităţii publice/asociaţiei de dezvoltare
comunitară/comisiei de evaluare care decurg din aplicarea prevederilor
legislaţiei în vigoare.
Art. 55. - (1) Autoritatea publică/asociaţia de
dezvoltare comunitară, pe baza observaţiilor transmise de A.N.R.S.C, poate
dispune, după caz:
a) suspendarea/anularea procesului de atribuire a
contractului de delegare;
b) modificarea, încetarea, revocarea sau anularea, după
caz, a actelor în legătură cu care s-au constatat neconformităţi;
c) alte măsuri corective pentru remedierea
neconformităţilor semnalate de reprezentanţii A.N.R.S.C;
d) continuarea procesului de atribuire a contractului
de delegare.
(2) Responsabilitatea pentru deciziile adoptate pe
parcursul procesului de atribuire a contractelor
potrivit prezentelor norme-cadru revine autorităţii publice/asociaţiei de
dezvoltare comunitară/comisiei de evaluare.
(3) Decizia luată de autoritatea publică/asociaţia de
dezvoltare comunitară/comisia de evaluare se transmite de îndată A.N.R.S.C.
Art. 56. -In cazul nerespectării prezentelor norme-cadru,
A.N.R.S.C. va aplica măsurile legale şi va sesiza instituţiile abilitate.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale
Art. 57. - (1) Persoana care se consideră vătămată
într-un drept al său ori într-un interes legitim printr-un act al autorităţii
publice/asociaţiei de dezvoltare comunitară/comisiei de evaluare, cu încălcarea
dispoziţiilor legale în materia serviciilor comunitare de utilităţi publice şi
prin nerespectarea prezentelor norme-cadru, are dreptul de a contesta actul
respectiv pe cale administrativă şi/sau în justiţie, în condiţiile Legii
contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările
ulterioare.
(2) Autoritatea publică/asociaţia de dezvoltare
comunitară este competentă să soluţioneze contestaţiile înaintate pe cale
administrativă.
(3) Plângerea se adresează autorităţii
publice/asociaţiei de dezvoltare comunitară în termen de 30 de zile de la data
la care persoana interesată a luat cunoştinţă de încălcarea dreptului sau
interesului legitim.
(4) Instanţa competentă să soluţioneze plângerea
formulată împotriva soluţiei date de autoritatea publică/asociaţia de
dezvoltare comunitară este tribunalul - secţia de contencios-administrativ şi
fiscal pe raza căreia se află sediul autorităţii publice/asociaţiei de
dezvoltare comunitară. Impotriva hotărârii tribunalului se poate declara recurs
la secţia de contencios administrativ şi fiscal a Curţii de Apel.
Art. 58. - Persoanele prevăzute la art. 57 alin. (1),
care au suferit un prejudiciu, pot solicita despăgubiri prin acţiune în justiţie
în condiţiile Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 59. - Contractele de atribuire a gestiunii
serviciului de transport public local, valabil
încheiate până la data intrării în vigoare a Legii nr. 92/2007, îşi produc
efectele potrivit clauzelor contractuale, până la expirarea acestora, dar nu
mai mult de termenul maxim stabilit prin lege.