ORDIN Nr. 2548
din 25 august 2009
pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
64/2009 privind gestionarea financiara a instrumentelor structurale si
utilizarea acestora pentru obiectivul convergenta
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 619 din 15 septembrie 2009
Având în vedere dispoziţiile:
- Hotărârii Guvernului nr. 457/2008 privind cadrul
instituţional de coordonare şi gestionare a instrumentelor structurale;
- Legii nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu
modificările ulterioare;
- Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009
privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale şi utilizarea
acestora pentru obiectivul convergenţă;
- Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului din
11 iulie 2006 de stabilire a anumitor dispoziţii generale privind Fondul
European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi Fondul de coeziune
şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.260/1999, cu modificările şi
completările ulterioare;
- Regulamentului (CE) nr. 1.828/2006 al Comisiei din 8
decembrie 2006 de stabilire a normelor de punere în aplicare a Regulamentului
(CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului de stabilire a anumitor dispoziţii generale
privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi
Fondul de coeziune şi a Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006 al Parlamentului
European şi al Consiliului privind Fondul European de Dezvoltare Regională,
în temeiul art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului
nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor
Publice, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi al art. 26 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009,
ministrul finanţelor publice emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice de aplicare a
prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009 privind gestionarea
financiară a instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul
convergenţă, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă prevederile Ordinului ministrului finanţelor publice nr.
2.286/2009 pentru prefinanţarea acordată beneficiarilor de proiecte finanţate
din instrumente structurale, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor
structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul convergenţă, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 485 din 14 iulie 2009.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul finanţelor publice,
Bogdan Alexandru Drăgoi,
secretar de stat
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor
structurale si utilizarea acestora pentru obiectivul convergentă
CAPITOLUL I
Programarea bugetară a fondurilor aferente
instrumentelor structurale şi a contribuţiei publice naţionale totale
Art. 1. - (1) Sumele necesare finanţării valorii totale
a proiectelor proprii se cuprind în bugetele beneficiarilor prevăzuţi la art. 5
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009 privind gestionarea
financiară a instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru
obiectivul convergenţă, repartizate pe ani, după caz, pe toată perioada de
implementare a proiectelor şi se aprobă pentru anul bugetar curent cu ocazia
aprobării anuale a legii bugetului de stat şi a legii bugetului asigurărilor
sociale de stat sau cu ocazia rectificărilor bugetare.
(2) In vederea cuprinderii în buget a sumelor
menţionate la alin. (1), beneficiarii de proiecte prevăzuţi la art. 5 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009 au obligaţia să completeze fişa
de fundamentare a proiectului propus la finanţare/finanţat în cadrul unui
program operaţional, conform Formularului 1 din prezentele norme metodologice.
(3) Fişa de fundamentare a proiectului este elaborată
de departamentul/structura responsabil/responsabilă cu propunerea la
finanţare/implementarea proiectului şi va fi semnată de conducătorul
acestuia/acesteia.
(4) Direcţia abilitată cu elaborarea proiectului de
buget din cadrul ordonatorului de credite, în calitate de beneficiar prevăzut
la art. 5 alin. (1)-(3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009, va
cuprinde în buget sumele menţionate la alin. (1) numai dacă fişa de
fundamentare a proiectului este avizată de Autoritatea de management a
programului operaţional în cadrul căruia se propune la finanţare/se finanţează
proiectul respectiv şi va avea în vedere, după caz, contractul/decizia/ordinul
de finanţare aferent/aferentă proiectului.
(5) In cazul proiectelor propuse la finanţare în anul
bugetar curent, dar ale căror contracte/decizii/ordine de finanţare nu au fost
încheiate cu autorităţile de management/organismele intermediare,
compartimentul de specialitate din cadrul ordonatorului de credite beneficiar
prevăzut la art. 5 alin. (1)-(3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
64/2009 solicită, din partea departamentului/structurii
responsabil/responsabile cu propunerea la finanţare a proiectului, note
justificative pentru angajarea cheltuielilor care se efectuează înainte de data
semnării contractului/deciziei/ordinului de finanţare.
(6) Notele justificative prevăzute la alin. (5) vor
cuprinde informaţii privind eligibilitatea cheltuielilor şi necesitatea
angajării acestora pentru implementarea proiectului.
Art. 2. - (1) Sumele necesare finanţării valorii totale
a proiectelor proprii se cuprind în bugetele beneficiarilor prevăzuţi ia art. 6
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009, repartizate pe ani, după
caz, pe toată perioada de implementare a proiectelor, şi se aprobă pentru anul
bugetar curent conform Legii nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu
modificările şi completările ulterioare, sau cu ocazia rectificărilor bugetare.
(2) In vederea cuprinderii în buget a sumelor
menţionate la alin. (1), beneficiarii de proiecte prevăzuţi la art. 6 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009 au obligaţia să completeze fişa
de fundamentare a proiectului propus la finanţare/finanţat în cadrul
programelor operaţionale, conform Formularului 1, fără a mai solicita avizul
autorităţilor de management.
(3) In cazul proiectelor propuse la finanţare în anul
bugetar curent, dar ale căror contracte/decizii/ordine de finanţare nu au fost
încheiate cu autorităţile de management/organismele intermediare competente,
compartimentul de specialitate din cadrul ordonatorului de credite beneficiar
solicită, din partea departamentului/structurii responsabil/responsabile cu
propunerea la finanţare a proiectului, note justificative pentru angajarea
cheltuielilor care se efectuează înainte de data semnării
contractului/deciziei/ordinului de finanţare.
(4) Notele justificative prevăzute la alin. (3) vor
cuprinde informaţii privind categoriile de cheltuieli, eligibilitatea acestora
şi necesitatea angajării sumei respective pentru implementarea proiectului.
(5) Ordonatorii principali de credite ai bugetelor
locale au obligaţia să asigure integral şi cu prioritate atât sumele necesare
implementării proiectelor proprii propuse la finanţare/finanţate în cadrul
programelor operaţionale, cât şi pe cele necesare implementării proiectelor ai
căror beneficiari sunt instituţii publice locale finanţate integral/parţial din
bugetul local.
Art. 3. - Formularul 1 este destinat fundamentării
formularului bugetar privind proiectul finanţat/propus la finanţare din fonduri
externe nerambursabile (FEN) postaderare, respectiv din Fondul European
de Dezvoltare Regională, Fondul Social European sau din Fondul de coeziune.
Art. 4. -Valoarea subvenţiei acordate beneficiarilor
finanţaţi parţial din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat,
bugetele fondurilor speciale sau bugetele locale nu cuprinde sumele aferente
instrumentelor structurale, cofinanţării de la bugetul de stat şi finanţării
contravalorii taxei pe valoarea adăugată plătite, aferentă cheltuielilor
eligibile efectuate, care vor fi rambursate de către autorităţile de
management/ Autoritatea de certificare şi plată, conform contractului/
deciziei/ordinului de finanţare al/a fiecărui proiect.
Art. 5. - (1) Sumele reprezentând contravaloarea instrumentelor
structurale şi contribuţia publică naţională totală pentru fiecare program
operaţional se cuprind la nivel de credite de angajament şi credite bugetare în
anexă la bugetul ordonatorului principal de credite cu rol de Autoritate de
management, în formularul referitor la finanţarea programelor aferente
Politicii de coeziune a Uniunii Europene.
(2) Contribuţia publică naţională totală, reflectată în
formularul mai sus menţionat, pentru fiecare program operaţional, cuprinde
cofinanţarea publică pentru alţi beneficiari decât cei prevăzuţi la art. 5
alin. (1)-(3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009, sumele
reprezentând finanţarea contravalorii taxei pe valoarea adăugată plătite pentru
categoriile de beneficiari prevăzuţi la art. 15 alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 64/2009, precum şi, spre informare, sumele
reprezentând cofinanţarea publică a beneficiarilor prevăzuţi la art. 5 alin.
(1)-(3) din aceeaşi ordonanţă.
(3) In cazul Programului operaţional sectorial
„Dezvoltarea resurselor umane", poziţia din formularul menţionat la alin.
(1) corespunzătoare cofinanţării publice a beneficiarilor finanţaţi integral
din bugetele publice centrale include, spre informare, şi cofinanţarea publică
a beneficiarilor ordonatori de credite ai bugetului asigurărilor pentru şomaj.
(4) Sumele prevăzute la art. 8-11 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 64/2009 se cuprind în bugetele ordonatorilor
principali de credite cu rol de Autoritate de management/Autoritate de
certificare şi plată conform prevederilor art. 12 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 64/2009, respectându-se metodologia pentru elaborarea
proiectului anual de buget.
CAPITOLUL II
Fluxuri financiare şi evidenţă contabilă
Art. 6. - Programele operaţionale care utilizează
mecanismul plăţii directe sunt: Programul operaţional sectorial
„Transport" şi Programul operaţional sectorial „Mediu".
Art. 7. - (1) In cazul beneficiarilor prevăzuţi la art.
5 alin. (1)-(3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009, care au în implementare
proiecte finanţate din instrumente structurale:
a) sunt considerate cheltuieli definitive din bugetele
acestora cheltuielile efectuate corespunzător contravalorii instrumentelor
structurale, cofinanţării publice şi finanţării taxei pe valoarea adăugată
aferente cheltuielilor eligibile efectuate, precum şi altor cheltuieli decât
cele eligibile;
b) sumele aferente rambursării cotei-părţi din
cheltuielile eligibile efectuate, corespunzătoare finanţării din instrumente
structurale, se virează cu celeritate de către autorităţile de
management/Autoritatea de certificare şi plată, conform art. 7 alin. (1) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009, în conturile de venituri ale
bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat sau bugetelor
fondurilor speciale, deschise pe codurile de identificare fiscală ale
beneficiarilor la unităţile Trezoreriei Statului prin care aceştia îşi
desfăşoară activitatea.
(2) Autorităţile de management notifică în scris
beneficiarii prevăzuţi la alin. (1) cu privire la sumele virate în conturile de
venituri, utilizând Formularul 2 din prezentele norme metodologice.
Art. 8. -In cazul beneficiarilor, alţii decât cei
prevăzuţi la art. 5 alin. (1)-(3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
64/2009, care au în implementare proiecte finanţate din instrumente
structurale:
a) sumele aferente rambursării cheltuielilor efectuate,
corespunzătoare cofinanţării de la bugetul de stat şi finanţării contravalorii
taxei pe valoarea adăugată plătite, aferentă cheltuielilor eligibile efectuate,
se virează de către Autoritatea de management/Autoritatea de certificare şi
plată din conturile de disponibil prevăzute la art. 33, alimentate din bugetele
ordonatorilor de credite cu rol de Autoritate de management/ Autoritate de
certificare şi plată, în conturile de disponibilităţi ale beneficiarilor prin
care se gestionează bugetele de venituri şi cheltuieli ale acestora sau în
conturile de venituri ale bugetelor locale, după caz;
b) sumele aferente rambursării cheltuielilor efectuate,
corespunzătoare finanţării din instrumente structurale, precum şi cele aferente
acordării prefinanţării, conform contractelor/ deciziilor/ordinelor de
finanţare, se virează de către autorităţile de management/Autoritatea de
certificare şi plată din conturile de disponibil prevăzute la art. 33 în
conturile de disponibilităţi ale beneficiarilor prin care se gestionează
bugetele de venituri şi cheltuieli ale acestora sau în conturile de venituri
ale bugetelor locale, după caz.
Art. 9. - Restituirea la bugetul de stat a sumelor
reprezentând taxa pe valoarea adăugată dedusă, conform art. 15 alin. (3) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009, se va face în termen de 3 zile
lucrătoare de la data încasării acestora.
Art. 10. - Rambursarea către beneficiari a sumelor
prevăzute la art. 7 şi 8 se realizează în condiţiile şi pe baza documentelor
prevăzute prin contractele/deciziile/ordinele de finanţare, precum şi conform
procedurilor interne ale autorităţilor de management/Autorităţii de certificare
şi plată.
Art. 11. -Transferul sumelor reprezentând
contravaloarea instrumentelor structurale, inclusiv cele aferente
prefinanţării, din conturile Autorităţii de certificare şi plată în conturile
autorităţilor de management se realizează la termenele şi pe baza documentelor
prevăzute în acordurile încheiate între Autoritatea de certificare şi plată şi
fiecare Autoritate de management.
Art. 12. - (1) Transferul sumelor reprezentând
prefinanţarea solicitată de beneficiari conform
contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare se realizează cu condiţia
existenţei următoarelor documente:
a) solicitare scrisă din partea beneficiarului, conform
contractului/deciziei/ordinului de finanţare;
b) un contract de furnizare de bunuri/prestare de
servicii/execuţie de lucrări încheiat între beneficiar şi un operator economic,
cu excepţia proiectelor a căror implementare se realizează fără încheierea
vreunui astfel de contract;
c) scrisoare de garanţie bancară pentru suma aferentă
prefinanţării solicitate, numai în cazul proiectelor care intră sub incidenţa
ajutorului de stat/de minimis.
(2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) lit. b)
proiectele care nu presupun încheierea unui contract de furnizare de
bunuri/prestare de servicii/execuţie de lucrări în prima fază de implementare,
cu condiţia ca în contractele/deciziile/ordinele de finanţare să se specifice
termenul până la care beneficiarul se angajează să prezinte un astfel de
contract.
(3) In cazul în care beneficiarul nu face dovada
încheierii unui contract de furnizare de bunuri/prestare de servicii/execuţie
de lucrări cu un operator economic în condiţiile prevăzute la alin. (2),
Autoritatea de management are responsabilitatea recuperării sumelor prevăzute
la alin. (1).
Art. 13. - (1) Prefinanţarea se acordă în cotă de
maximum 30% din valoarea eligibilă a contractului/deciziei/ordinului de
finanţare încheiat/încheiate între Autoritatea de management/ organismul
intermediar şi beneficiar.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), cota de
acordare a prefinanţării în cazul Programului operaţional sectorial
„Dezvoltarea resurselor umane" este de maximum 40% pentru proiectele
finanţate în cadrul axei prioritare 6.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în cazul
proiectelor care intră sub incidenţa ajutorului de stat/de minimis, prefinanţarea
se acordă în cotă de maximum 35% din valoarea totală a finanţării ce poate fi
acordată beneficiarului, conform contractului/deciziei/ordinului de finanţare.
Art. 14. - (1) Prefinanţarea se acordă beneficiarilor
integral sau în tranşe, cu încadrarea în limitele stabilite la art. 13 şi
conform prevederilor contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare.
(2) Pentru a putea beneficia de prefinanţare,
beneficiarii, alţii decât cei prevăzuţi la art. 5 alin. (1)-(3) şi la art. 6
alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009, au obligaţia să
deschidă un cont dedicat exclusiv pentru primirea prefinanţării şi efectuarea
de cheltuieli aferente proiectelor, inclusiv acordarea de avansuri către
contractori şi/sau transferul de sume către parteneri, în cazul proiectelor
implementate în parteneriat.
(3) In cazul în care contul menţionat la alin. (2) este
deschis la Trezoreria Statului, sumele primite ca prefinanţare, aferente acelor
tipuri de cheltuieli care nu pot fi efectuate din acest cont, potrivit
reglementărilor în vigoare, pot fi transferate de către beneficiari în conturi
deschise la bănci comerciale, cu condiţia efectuării cheltuielilor respective
în termen de 3 zile lucrătoare de la data efectuării transferului.
(4) Dobânda acumulată în contul menţionat la alin. (2)
aferentă prefinanţării rămasă disponibilă în cont se raportează Autorităţii de
management şi se deduce de către aceasta din sumele rambursate beneficiarilor
până la plata finală inclusiv.
Art. 15. - (1) Autorităţile de management au obligaţia
stabilirii prin contractele/deciziile/ordinele de finanţare a termenilor şi
condiţiilor privind derularea operaţiunilor financiare cu beneficiarii,
inclusiv a:
a) procentului şi a condiţiilor de acordare a
prefinanţării;
b) termenului maxim de efectuare a plăţilor aferente
prefinanţării/rambursării cheltuielilor eligibile/restituirii contravalorii
taxei pe valoarea adăugată plătite de beneficiari;
c) documentelor justificative aferente
prefinanţării/rambursării cheltuielilor eligibile/restituirii contravalorii
taxei pe valoarea adăugată plătite de beneficiari;
d) obligaţiei ca fiecare cerere de rambursare transmisă
de beneficiar să reflecte separat, pentru fiecare an calendaristic,
cheltuielile efectuate de acesta;
e) regulilor conform cărora beneficiarii care
efectuează plăţi în valută în cadrul proiectului solicită la rambursare
contravaloarea în lei a acestora la cursul Băncii Naţionale a României din data
întocmirii documentelor de plată în valută;
f) sancţiunilor aplicabile în cazul nerespectării
termenelor şi condiţiilor stabilite prin prezentele norme metodologice şi prin
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009.
(2) Transferul sumelor aferente
prefinanţării/rambursării cheltuielilor eligibile/restituirii sumelor pentru
finanţarea contravalorii taxei pe valoarea adăugată din conturile autorităţilor
de management/Autorităţii de certificare şi plată în conturile
beneficiarului/de venituri ale bugetului de stat, bugetului asigurărilor
sociale de stat, bugetelor fondurilor speciale sau bugetelor locale se
efectuează în termen de maximum 15 zile lucrătoare de la data la care
Autoritatea de management/ Autoritatea de certificare şi plată
autorizează/certifică plata.
Art. 16. - (1) Beneficiarii de proiecte finanţate din
instrumente structurale au obligaţia să ţină pentru fiecare proiect o evidenţă
contabilă distinctă, folosind conturi analitice dedicate.
(2) Beneficiarii prevăzuţi la art. 5 alin. (1)-(3) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009 înregistrează în evidenţa
extracontabila rambursările de cheltuieli aferente instrumentelor structurale,
pe baza notificărilor primite de la autorităţile de management conform art. 7
alin. (2) din prezentele norme metodologice.
CAPITOLUL III
Angajarea, lichidarea şi ordonanţarea cheltuielilor
efectuate la nivelul programelor operaţionale
Art. 17. - Organismele intermediare cărora li s-a
delegat de către autorităţile de management faza de angajare şi/sau de
lichidare a cheltuielilor, conform art. 19 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 64/2009, precum şi autorităţile de management au obligaţia să
respecte prevederile specifice prezentului capitol.
Art. 18. - In cazul în care Autoritatea de management a
delegat organismului intermediar o parte din operaţiunile specifice fazei de
angajare a cheltuielilor, pentru angajamentul global, se efectuează următoarele
operaţiuni:
a) organismul intermediar întocmeşte lista cu
proiectele selectate, conform Formularului 4 din prezentele norme metodologice,
şi o transmite Autorităţii de management;
b) Autoritatea de management completează, pe baza
listei transmise de organismul intermediar, Formularul 3 din prezentele norme
metodologice cu suma propusă a fi angajată, în limita disponibilului de credite
de angajament care mai pot fi angajate din creditele de angajament reflectate
în anexă la bugetul propriu, conform art. 5 alin. (1). Formularul 3 este supus
vizei de control financiar preventiv propriu şi, ulterior, aprobat de către
ordonatorul principal de credite împreună cu Formularul 4;
c) Autoritatea de management transmite la organismul
intermediar o copie a Formularului 4, vizat ca listă de proiecte aprobate, în
vederea semnării angajamentelor legale individuale, respectiv a
contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare cu beneficiarii;
d) organismul intermediar semnează
contractele/deciziile/ ordinele de finanţare supuse anterior vizei de control
financiar preventiv propriu şi întocmeşte lista cu acestea, pe care o transmite
Autorităţii de management, conform Formularului 5 din prezentele norme
metodologice;
e) Autoritatea de management înregistrează în
contabilitatea proprie angajamentele legale;
f) în cadrul misiunilor de verificare efectuate la
nivelul organismului intermediar, Autoritatea de management are obligaţia
verificării încadrării valorii contractelor/deciziilor/ ordinelor de finanţare
semnate cu beneficiarii în valoarea listei de proiecte aprobate de Autoritatea
de management, respectiv Formularul 4.
Art. 19. - In cazul în care Autoritatea de management a
delegat organismului intermediar întreaga fază de angajare a cheltuielilor,
pentru angajamentul global, se efectuează următoarele operaţiuni:
a) Autoritatea de management comunică organismului
intermediar limita creditelor de angajament în cadrul căreia acesta poate semna
angajamente legale, având în vedere limita creditelor de angajament reflectate
în anexă la bugetul ordonatorului principal de credite cu rol de Autoritate de
management, conform art. 5 alin. (1);
b) organismul intermediar întocmeşte lista cu
proiectele selectate conform Formularului 4 şi completează Formularul 3 cu suma
propusă a fi angajată în limita disponibilului de credite de angajament care
mai pot fi angajate în limita menţionată la lit. a). Formularul 3 este supus
vizei de control financiar preventiv propriu şi, ulterior, aprobat de către
conducătorul organismului intermediar împreună cu Formularul 4;
c) organismul intermediar semnează
contractele/deciziile/ ordinele de finanţare supuse anterior vizei de control
financiar preventiv propriu, pe baza Formularului 4;
d) organismul intermediar transmite Autorităţii de
management o copie a Formularului 3 şi a Formularului 5, în vederea
înregistrării în contabilitatea proprie a angajamentelor legale;
e) în cadrul misiunilor de verificare efectuate la
nivelul organismului intermediar, Autoritatea de management are obligaţia
verificării încadrării valorii contractelor/deciziilor/ ordinelor de finanţare
semnate cu beneficiarii în limita creditelor de angajament prevăzute la lit.
a).
Art. 20. -In cazul în care faza de angajare a
cheltuielilor nu se deleagă unui organism intermediar, pentru angajamentul
global, Autoritatea de management efectuează următoarele operaţiuni:
a) întocmeşte lista cu proiectele selectate, respectiv
Formularul 4, şi'completează Formularul 3 cu suma propusă a fi angajată în
limita disponibilului de credite de angajament care mai pot fi angajate din
creditele de angajament prevăzute în anexă la bugetul propriu, conform art. 5
alin. (1). Formularul 3 este supus vizei de control financiar preventiv propriu
şi, ulterior, aprobat de către ordonatorul principal de credite;
b) semnează contractele/deciziile/ordinele de finanţare
cu beneficiarii pe baza Formularului 4, contractele/deciziile/ordinele de
finanţare supuse anterior vizei de control financiar preventiv propriu;
c) înregistrează în contabilitatea proprie
angajamentele legale.
Art. 21. - Formularul 3 poate fi completat şi în cazul
în care Autoritatea de management/organismul intermediar realizează propuneri
de angajare pentru fiecare proiect selectat.
Art. 22. - (1) In vederea parcurgerii fazelor de
lichidare, ordonanţare şi plată, autorităţile de management rezervă, în prima
lună a anului bugetar, în totalitate, creditele bugetare prevăzute, conform
prevederilor art. 5 alin. (1), în anexă la bugetul ordonatorului principal de
credite cu rol de Autoritate de management, completând Formularul 6 din
prezentele norme metodologice.
(2) In cazul în care valoarea creditelor bugetare se
modifică pe parcursul anului bugetar, prevederile alin. (1) se aplică în luna
în care a intervenit modificarea respectivă.
(3) Pentru anul bugetar 2009, prevederile alin. (1) se
aplică după intrarea în vigoare a prezentelor norme metodologice, în limita
disponibilului de credite bugetare nerezervate.
Art. 23. - In cazul în care Autoritatea de management a
delegat organismului intermediar o parte din operaţiunile specifice fazei de
lichidare a cheltuielilor, se efectuează următoarele operaţiuni:
a) organismul intermediar verifică existenţa cererilor
de rambursare/prefinanţare/restituire a contravalorii taxei pe valoarea
adăugată plătite, precum şi a documentelor justificative anexate, primite de la
beneficiari, conform prevederilor din contractele/deciziile/ordinele de
finanţare;
b) în cazul în care se confirmă corectitudinea
documentelor verificate, organismul intermediar:
b1) acordă viza „Bun de plată", dacă această
operaţiune a fost delegată prin acordul de delegare, şi transmite Autorităţii
de management documentele întocmite conform procedurilor interne, în vederea
înregistrării în contabilitate şi a parcurgerii fazelor de ordonanţare şi plată
a cheltuielilor;
b2) transmite Autorităţii de management documentele
întocmite conform procedurilor interne, în vederea continuării fazei de
lichidare prin acordarea vizei „Bun de plată" conform procedurilor
interne, a înregistrării în contabilitate şi a parcurgerii fazelor de
ordonanţare şi plată a cheltuielilor.
Art. 24. - In cazul în care nicio parte din
operaţiunile specifice fazei de lichidare a cheltuielilor nu a fost delegată
organismului intermediar, Autoritatea de management are responsabilitatea
realizării operaţiunilor prevăzute la art. 23.
Art. 25. - (1) Ordonanţarea cheltuielilor se face la
nivelul Autorităţii de management, folosind Formularul 7 din prezentele norme
metodologice, în limita creditelor bugetare aprobate pentru cota-parte de
cheltuieli aferentă contribuţiei publice naţionale şi în limita
disponibilităţilor existente în contul Autorităţii de management pentru
cota-parte de cheltuieli aferentă instrumentelor structurale.
(2) In cazul în care ordonanţarea se face pentru mai
multe cereri de rambursare/prefinanţare/restituire a contravalorii taxei pe
valoarea adăugată plătite de beneficiari, Formularul 7 va fi însoţit de o
anexă, conform Formularului 8 din prezentele norme metodologice, care să
cuprindă toate informaţiile necesare completării ordinelor de plată.
(3) Formularul 7 se completează separat pentru fiecare
tip de plată, respectiv pentru rambursare, prefinanţare sau restituire a
contravalorii taxei pe valoarea adăugată plătite de beneficiari.
Art. 26. - Ordonatorul principal de credite cu rol de
Autoritate de management/Autoritate de certificare şi plată are obligaţia
preluării în situaţiile financiare proprii, întocmite în conformitate cu reglementările
în vigoare în domeniul contabilităţii, a operaţiunilor înregistrate în sistemul
contabil al Autorităţii de management/Autorităţii de certificare şi plată.
Art. 27. -In vederea efectuării reconcilierii contabile
între conturile contabile ale autorităţilor de management şi cele ale
beneficiarilor pentru operaţiunile gestionate în cadrul programelor
operaţionale, beneficiarii au obligaţia transmiterii Formularului 9 din
prezentele norme metodologice, din care să rezulte sumele primite de la autorităţile
de management şi cele plătite acestora, conform prevederilor din contractele/
deciziile/ordinele de finanţare.
Art. 28. -In cazul programelor operaţionale care
utilizează mecanismul plăţii directe, autorităţile de management au
responsabilitatea efectuării reconcilierii contabile între conturile
Autorităţii de certificare şi plată şi cele ale beneficiarilor, pe baza
documentelor transmise de Autoritatea de certificare şi plată, pentru
operaţiunile gestionate în cadrul programelor respective, conform acordurilor
încheiate între cele două părţi privind managementul financiar şi controlul la
nivelul programelor operaţionale.
Art. 29. - Corespunzător excepţiei stabilite la art. 20
alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009, în cazul proiectelor
de operaţiuni pentru care Autoritatea de management/Organismul
intermediar/Autoritatea de certificare şi plată are calitatea de beneficiar, se
aplică procedura vizei de control financiar preventiv delegat, stabilită
conform reglementărilor în domeniu.
CAPITOLUL IV
Prevederi specifice proiectelor implementate în
parteneriat
Art. 30. - Liderul unui parteneriat beneficiar în
conformitate cu prevederile art. 23 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
64/2009 este responsabil cu asigurarea implementării proiectului şi a
respectării tuturor prevederilor din contractele/deciziile/ordinele de
finanţare încheiate cu autorităţile de management/organismele intermediare.
Art. 31. - (1) Termenii, condiţiile şi
responsabilităţile părţilor privind implementarea proiectului sunt stabilite
prin acordul de parteneriat încheiat între lider şi parteneri.
(2) Acordul de parteneriat este supus legislaţiei din
România.
(3) Modelul orientativ al acordului de parteneriat este
stabilit la nivelul fiecărei autorităţi de management, în scopul reglementării
de principiu a aspectelor legale, financiare şi de orice altă natură, după caz,
care pot interveni în implementarea în parteneriat a proiectului respectiv.
(4) Alegerea partenerilor este în exclusivitate de
competenţa autorităţii/instituţiei/organizaţiei, în calitate de lider al
parteneriatului, în cazul în care aceasta iniţiază stabilirea parteneriatului.
(5) Autorităţile/instituţiile finanţate din fonduri
publice au obligaţia de a face publică intenţia de a stabili un parteneriat cu
entităţi private în vederea implementării unui proiect finanţat din instrumente
structurale, menţionând totodată principalele activităţi ale proiectului şi
condiţiile minime pe care trebuie să le îndeplinească partenerii.
(6) Prevederile art. 24 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 64/2009 se consideră îndeplinite dacă:
a) liderul face dovada îndeplinirii prevederilor alin.
(5) prin intermediul canalelor media cu acoperire naţională sau prin internet
şi demonstrează că a ales partenerii dintre entităţile private care au răspuns
anunţului public, în cazul parteneriatelor stabilite cu entităţi din sectorul
privat înregistrate fiscal în România;
b) liderul face dovada că partenerii au fost selectaţi
dintre organizaţiile care au domenii de activitate în concordanţă cu
obiectivele specifice ale proiectului, în cazul parteneriatelor stabilite cu
entităţi din sectorul privat înregistrate fiscal în alte state membre ale
Uniunii Europene.
(7) Decontarea cheltuielilor efectuate pentru
implementarea proiectului în cadrul parteneriatului se efectuează pe bază de
factură sau orice alt document justificativ cu valoare contabilă.
Art. 32. - (1) Liderul şi partenerii care sunt
finanţaţi integral sau parţial din fonduri publice cuprind în bugetul propriu
numai sumele necesare finanţării valorii totale a activităţilor pe care le
desfăşoară în cadrul proiectului.
(2) In cazul proiectelor implementate în parteneriat,
liderul are obligaţia deschiderii unui cont de disponibilităţi în vederea
primirii de la Autoritatea de management/Autoritatea de certificare şi plată
atât a sumelor aferente prefinanţării, cât şi a celor aferente rambursării
cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectului şi restituirii
contravalorii taxei pe valoarea adăugată plătite, conform prevederilor art. 7
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009.
(3) Liderul parteneriatului care este finanţat integral
din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele
fondurilor speciale poate solicita acordarea de prefinanţare în numele
partenerilor care pot primi prefinanţare, conform art. 2 alin. (3) lit. d) din
Ordonanţa de urgentă a Guvernului nr. 64/2009.
(4) Sumele primite conform alin. (2) sunt virate de
lider, în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data încasării, în
conturile de disponibilităţi proprii şi/sau în conturile de disponibilităţi ale
partenerilor şi/sau în conturile de venituri ale bugetului de stat, bugetului
asigurărilor sociale de stat, bugetelor fondurilor speciale sau ale bugetelor
locale, deschise pe codul de identificare fiscală propriu şi/sau al
partenerilor, la unităţile Trezoreriei Statului prin care aceştia îşi
desfăşoară activitatea.
(5) Liderul are obligaţia transmiterii unei notificări
scrise atât partenerilor, cât şi Autorităţii de management, cu privire la
efectuarea viramentului în conturile de venituri conform prevederilor alin.
(4), în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data virării, notificare la
care anexează o copie a ordinului de plată şi a extrasului de cont.
(6) Partenerii finanţaţi integral din bugetul de stat,
bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale sau bugetele
locale au obligaţia verificării încasării sumelor în conturile de venituri
conform alin. (4), în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data primirii
notificării.
(7) In cazul în care încasarea sumelor prevăzute la
alin. (4) nu s-a efectuat, partenerii sunt obligaţi să transmită o notificare
scrisă atât liderului, cât şi Autorităţii de management, în termen de maximum 3
zile lucrătoare de la data constatării.
(8) Liderul şi partenerii au obligaţia să îşi deschidă
conturi pentru primirea sumelor aferente prefinanţării, cu respectarea
prevederilor art. 14 alin. (2)-(4), precum şi conturi pentru primirea
rambursării cheltuielilor efectuate în cadrul proiectului, în conformitate cu
prevederile art. 34 şi 35.
CAPITOLUL V
Conturile aferente derulării instrumentelor
structurale şi a contribuţiei publice naţionale totale
Art. 33. - (1) In vederea derulării operaţiunilor
financiare determinate de gestionarea programelor operaţionale, reglementate
prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009, se deschid conturi
distincte la Trezoreria Statului.
(2) Pe numele Ministerului Finanţelor Publice, ca
ordonator principal de credite, se deschid la Trezoreria Operativă Centrală
următoarele conturi pentru derularea operaţiunilor financiare determinate de
utilizarea instrumentelor structurale, gestionate de Autoritatea de certificare
şi plată:
a) contul 54.01.01.00 „Disponibil din fonduri externe
nerambursabile pentru finanţarea programelor operaţionale în cadrul
obiectivului convergenţă";
b) contul 54.01.01.01 „Disponibil din fonduri externe
nerambursabile pentru finanţarea Programului operaţional «Asistenţă
tehnică»";
c) contul 54.01.01.02 „Disponibil din fonduri externe
nerambursabile pentru finanţarea Programului operaţional sectorial «Creşterea
competitivităţii economice»";
d) contul 54.01.01.03 „Disponibil din fonduri externe
nerambursabile pentru finanţarea Programului operaţional sectorial «Dezvoltarea
resurselor umane»";
e) contul 54.01.01.04 „Disponibil din fonduri externe
nerambursabile pentru finanţarea Programului operaţional «Dezvoltarea
capacităţii administrative»";
f) contul 54.01.01.05 „Disponibil din fonduri externe
nerambursabile pentru finanţarea Programului operaţional «Regional»";
g) contul 54.01.01.06 „Disponibil din fonduri externe
nerambursabile pentru finanţarea Programului operaţional sectorial
«Transport»";
h) contul 54.01.01.07 „Disponibil din fonduri externe
nerambursabile pentru finanţarea Programului operaţional sectorial
«Mediu»".
(3) In numele Ministerului Finanţelor Publice, ca
ordonator principal de credite, se deschid la Trezoreria Operativă Centrală
conturi pentru derularea operaţiunilor financiare determinate de utilizarea
sumelor de la bugetul de stat pentru cofinanţare în cazul programelor
operaţionale care utilizează mecanismul plăţii directe. Aceste conturi,
gestionate de Autoritatea de certificare şi plată, sunt următoarele:
a) contul 54.01.02.06 „Disponibil de la bugetul de stat
reprezentând cofinanţarea Programului operaţional sectorial «Transport»";
b) contul 54.01.02.07 „Disponibil de la bugetul de stat
reprezentând cofinanţarea Programului operaţional sectorial «Mediu»".
(4) In numele Ministerului Finanţelor Publice, ca
ordonator principal de credite, se deschid la Trezoreria Operativă Centrală
conturi pentru derularea operaţiunilor financiare determinate de utilizarea
sumelor de la bugetul de stat pentru asigurarea prefinanţării şi în cazul
indisponibilităţii temporare de instrumente structurale. Aceste conturi,
gestionate de Autoritatea de certificare şi plată, sunt următoarele:
a) contul 54.01.03.00 „Disponibil de la bugetul de stat
reprezentând prefinantări şi fonduri în cazul indisponibilităţii temporare
aferente instrumentelor structurale";
b) contul 54.01.03.01 „Disponibil de la bugetul de stat
reprezentând prefinantări şi fonduri în cazul indisponibilităţii temporare
aferente Programului operaţional «Asistenţă tehnică»";
c) contul 54.01.03.02 „Disponibil de la bugetul de stat
reprezentând prefinantări şi fonduri în cazul indisponibilităţii temporare
aferente Programului operaţional sectorial «Creşterea competitivităţii
economice»";
d) contul 54.01.03.03 „Disponibil de la bugetul de stat
reprezentând prefinantări şi fonduri în cazul indisponibilităţii temporare
aferente Programului operaţional sectorial «Dezvoltarea resurselor
umane»";
e) contul 54.01.03.04 „Disponibil de la bugetul de stat
reprezentând prefinantări şi fonduri în cazul indisponibilităţii temporare
aferente Programului operaţional «Dezvoltarea capacităţii
administrative»";
f) contul 54.01.03.05 „Disponibil de la bugetul de stat
reprezentând prefinantări şi fonduri în cazul indisponibilităţii temporare
aferente Programului operaţional «Regional»";
g) contul 54.01.03.06 „Disponibil de la bugetul de stat
reprezentând prefinantări şi fonduri în cazul indisponibilităţii temporare
aferente Programului operaţional sectorial «Transport»";
h) contul 54.01.03.07 „Disponibil de la bugetul de stat
reprezentând prefinantări şi fonduri în cazul indisponibilităţii temporare
aferente Programului operaţional sectorial «Mediu»".
(5) In numele Ministerului Finanţelor Publice, ca
ordonator principal de credite, se deschid la Trezoreria Operativă Centrală
conturi pentru derularea operaţiunilor financiare determinate de utilizarea
sumelor de la bugetul de stat pentru alte cheltuieli decât cele eligibile în
cazul programelor operaţionale care utilizează mecanismul plăţii directe.
Aceste conturi, gestionate de Autoritatea de certificare şi plată, sunt
următoarele:
a) contul 54.01.04.06 „Disponibil de la bugetul de stat
pentru finanţarea altor cheltuieli decât cele eligibile aferente Programului
operaţional sectorial «Transport»";
b) contul 54.01.04.07 „Disponibil de la bugetul de stat
pentru finanţarea altor cheltuieli decât cele eligibile aferente Programului
operaţional sectorial «Mediu»".
(6) In numele Ministerului Finanţelor Publice, ca
ordonator principal de credite, se deschid la Trezoreria Operativă Centrală
conturi pentru derularea operaţiunilor financiare determinate de recuperarea
unor creanţe bugetare ca urmare a unor nereguli apărute în gestionarea
instrumentelor structurale. Aceste conturi, gestionate de Autoritatea de
certificare şi plată, sunt următoarele:
a) contul 54.01.05.00 „Disponibil din creanţe bugetare
ca urmare a unor nereguli recuperate aferente instrumentelor structurale";
b) contul 54.01.05.06 „Disponibil din creanţe bugetare
ca urmare a unor nereguli recuperate aferente Programului operaţional sectorial
«Transport»";
c) contul 54.01.05.07 „Disponibil din creanţe bugetare
ca urmare a unor nereguli recuperate aferente Programului operaţional sectorial
«Mediu»".
(7) Conturile prevăzute la alin. (3), alin. (4) lit. a)
şi alin. (5) se alimentează cu sume din bugetul Ministerului Finanţelor Publice
-Acţiuni generale, virate din contul 23... „Cheltuieli ale bugetului de
stat...".
(8) In cazul programelor operaţionale care utilizează
mecanismul plăţii indirecte, pe numele fiecărui ordonator principal de credite
cu rol de autoritate de management se deschid la Activitatea de Trezorerie şi
Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti conturi de disponibil pentru
derularea operaţiunilor financiare determinate de finanţarea de la bugetul de
stat a proiectelor în cadrul programelor operaţionale aferentă instrumentelor
structurale, inclusiv a prefinanţării. Aceste conturi, gestionate de
Autoritatea de management din structura ordonatorului responsabilă cu implementarea
programului operaţional, sunt următoarele:
a) contul 54.01.06.01 „Disponibil din fonduri externe
nerambursabile, prefinanţare şi fondul de indisponibilităţi temporare de la
bugetul de stat, pentru finanţarea proiectelor din cadrul Programului operaţional
«Asistenţă tehnică»";
b) contul 54.01.06.02 „Disponibil din fonduri externe
nerambursabile, prefinanţare şi fondul de indisponibilităţi temporare de la
bugetul de stat, pentru finanţarea proiectelor din cadrul Programului
operaţional sectorial «Creşterea competitivităţii economice»";
c) contul 54.01.06.03 „Disponibil din fonduri externe
nerambursabile, prefinanţare şi fondul de indisponibilităţi temporare de la
bugetul de stat, pentru finanţarea proiectelor din cadrul Programului
operaţional sectorial «Dezvoltarea resurselor umane»";
d) contul 54.01.06.04 „Disponibil din fonduri externe
nerambursabile, prefinanţare şi fondul de indisponibilităţi temporare de la
bugetul de stat, pentru finanţarea proiectelor din cadrul Programului
operaţional «Dezvoltarea capacităţii administrative»";
e) contul 54.01.06.05 „Disponibil din fonduri externe
nerambursabile, prefinanţare şi fondul de indisponibilităţi temporare de la
bugetul de stat, pentru finanţarea proiectelor din cadrul Programului
operaţional «Regional»".
(9) In cazul programelor operaţionale care utilizează
mecanismul plăţii indirecte, pe numele fiecărui ordonator principal de credite
cu rol de autoritate de management se deschid la Activitatea de Trezorerie şi
Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti conturi de disponibil pentru
derularea operaţiunilor financiare determinate de utilizarea sumelor de la
bugetul de stat pentru asigurarea cofinanţării programelor operaţionale. Aceste
conturi, gestionate de Autoritatea de management din structura ordonatorului
responsabilă cu implementarea programului operaţional, sunt următoarele:
a) contul 54.01.02.01 „Disponibil de la bugetul de stat
reprezentând cofinanţarea Programului operaţional «Asistenţă tehnică»";
b) contul 54.01.02.02 „Disponibil de la bugetul de stat
reprezentând cofinanţarea Programului operaţional sectorial «Creşterea
competitivităţii economice»";
c) contul 54.01.02.03 „Disponibil de la bugetul de stat
reprezentând cofinanţarea Programului operaţional sectorial «Dezvoltarea
resurselor umane»";
d) contul 54.01.02.04 „Disponibil de la bugetul de stat
reprezentând cofinanţarea Programului operaţional «Dezvoltarea capacităţii
administrative»";
e) contul 54.01.02.05 „Disponibil de la bugetul de stat
reprezentând cofinanţarea Programului operaţional «Regional»".
(10) In cazul programelor operaţionale care utilizează
mecanismul plăţii indirecte, pe numele fiecărui ordonator principal de credite
cu rol de Autoritate de management se deschid la Activitatea de Trezorerie şi
Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti conturi de disponibil pentru
derularea operaţiunilor financiare determinate de utilizarea sumelor de la
bugetul de stat pentru alte cheltuieli decât cele eligibile. Aceste conturi,
gestionate de Autoritatea de management din structura ordonatorului
responsabilă cu implementarea programului operaţional, sunt următoarele:
a) contul 54.01.04.01 „Disponibil de la bugetul de stat
reprezentând finanţarea altor cheltuieli decât cele eligibile aferente
Programului operaţional «Asistenţă tehnică»";
b) contul 54.01.04.02 „Disponibil de la bugetul de stat
pentru finanţarea altor cheltuieli decât cele eligibile aferente Programului
operaţional sectorial «Creşterea competitivităţii economice»";
c) contul 54.01.04.03 „Disponibil de la bugetul de stat
pentru finanţarea altor cheltuieli decât cele eligibile aferente Programului
operaţional sectorial «Dezvoltarea resurselor umane»";
d) contul 54.01.04.04 „Disponibil de la bugetul de stat
pentru finanţarea altor cheltuieli decât cele eligibile aferente Programului
operaţional «Dezvoltarea capacităţii administrative»";
e) contul 54.01.04.05 „Disponibil de la bugetul de stat
reprezentând finanţarea altor cheltuieli decât cele eligibile aferente
Programului operaţional «Regional»".
(11) In cazul programelor operaţionale care utilizează
mecanismul plăţii indirecte, pe numele fiecărui ordonator principal de credite
cu rol de Autoritate de management se deschid la Activitatea de Trezorerie şi
Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti conturi pentru derularea operaţiunilor
financiare determinate de recuperarea unor creanţe bugetare ca urmare a unor
nereguli apărute în gestionarea instrumentelor structurale. Aceste conturi,
gestionate de Autoritatea de management din structura ordonatorului
responsabilă cu implementarea programului operaţional, sunt următoarele:
a) contul 54.01.05.01 „Disponibil din creanţe bugetare
ca urmare a unor nereguli recuperate aferente Programului operaţional
«Asistenţă tehnică»";
b) contul 54.01.05.02 „Disponibil din creanţe bugetare
ca urmare a unor nereguli recuperate aferente Programului operaţional sectorial
«Creşterea competitivităţii economice»";
c) contul 54.01.05.03 „Disponibil din creanţe bugetare
ca urmare a unor nereguli recuperate aferente Programului operaţional sectorial
«Dezvoltarea resurselor umane»";
d) contul 54.01.05.04 „Disponibil din creanţe bugetare
ca urmare a unor nereguli recuperate aferente Programului operaţional
«Dezvoltarea capacităţii administrative»";
e) contul 54.01.05.05 „Disponibil din creanţe bugetare
ca urmare a unor nereguli recuperate aferente Programului operaţional
«Regional»".
(12) In cazul plăţilor indirecte, pe numele fiecărui
ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management se deschide
la Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti
contul de cheltuieli 23... „Cheltuieli ale bugetului de stat..." pentru
efectuarea de plăţi în limita creditelor bugetare deschise la poziţia bugetară
corespunzătoare cofinanţării proiectelor şi pentru acoperirea altor cheltuieli
decât cele eligibile aflate în sarcina autorităţilor de management. Din acest
cont se transferă fondurile în conturile de disponibil gestionate de
Autoritatea de management.
Art. 34. - (1) Pentru derularea operaţiunilor
financiare aferente proiectelor finanţate în cadrul programelor operaţionale,
beneficiarii prevăzuţi la art. 5 şi 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
64/2009, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, au obligaţia să
deschidă conturi în sistemul Trezoreriei Statului pentru utilizarea sumelor
primite din prefinanţare, rambursarea cheltuielilor eligibile efectuate, precum
şi restituirea de la bugetul de stat a sumelor reprezentând contravaloarea
taxei pe valoarea adăugată plătite de beneficiari în scopul implementării proiectelor.
(2) Pentru operaţiunile financiare aferente proiectelor
finanţate în cadrul programelor operaţionale, derulate între Autoritatea de
certificare şi plată/Autorităţile de management şi categoriile de beneficiari,
altele decât cele prevăzute la alin. (1), beneficiarii pot opta pentru
deschiderea conturilor în sistemul Trezoreriei Statului sau în bănci
comerciale.
Art. 35. - (1) In cazul beneficiarilor prevăzuţi la
art. 5 alin. (1)-(3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009,
conturile de venituri prevăzute la art. 7 alin. (1) lit. b), în care se virează
sumele aferente rambursării cheltuielilor corespunzătoare finanţării din
instrumente structurale, sunt:
a) conturile de venit ale bugetului de stat, în care se
rambursează sumele aferente cheltuielilor corespunzătoare finanţării din
instrumente structurale:
a.1) pentru Fondul European de Dezvoltare Regională:
a.1.1) 20.45.01.01.01 „Sume primite în contul plăţilor
efectuate în anul curent";
a.1.2) 20.45.01.01.02 „Sume primite în contul plăţilor
efectuate în anii anteriori";
a.2) pentru Fondul Social European:
a.2.1) 20.45.01.02.01 „Sume primite în contul plăţilor
efectuate în anul curent";
a.2.2) 20.45.01.02.02 „Sume primite în contul plăţilor
efectuate în anii anteriori";
a.3) pentru Fondul de Coeziune:
a.3.1) 20.45.01.03.01 „Sume primite în contul plăţilor
efectuate în anul curent";
a.3.2) 20.45.01.03.02 „Sume primite în contul plăţilor
efectuate în anii anteriori";
b) conturile de venit ale bugetului asigurărilor
sociale de stat, în care se rambursează sumele aferente cheltuielilor
corespunzătoare finanţării din instrumente structurale:
b.1) pentru Fondul European de Dezvoltare Regională:
b.1.1) 22.45.03.01.01 „Sume primite în contul plăţilor
efectuate în anul curent";
b.1.2) 22.45.03.01.02 „Sume primite în contul plăţilor
efectuate în anii anteriori";
b.2) pentru Fondul Social European:
b.2.1) 22.45.03.02.01 „Sume primite în contul plăţilor
efectuate în anul curent";
b.2.2) 22.45.03.02.02 „Sume primite în contul plăţilor
efectuate în anii anteriori";
c) conturile de venit ale bugetului asigurărilor pentru
şomaj, în care se rambursează sumele aferente cheltuielilor corespunzătoare
finanţării din instrumente structurale:
c.1) pentru Fondul European de Dezvoltare Regională:
c.1.1) 28.45.04.01.01 „Sume primite în contul plăţilor
efectuate în anul curent";
c.1.2) 28.45.04.01.02 „Sume primite în contul plăţilor
efectuate în anii anteriori";
c.2) pentru Fondul Social European:
c.2.1) 28.45.04.02.01 „Sume primite în contul plăţilor efectuate
în anul curent";
c.2.2) 28.45.04.02.02 „Sume primite în contul plăţilor
efectuate în anii anteriori";
d) conturile de venit ale bugetului fondului naţional
de asigurări sociale de sănătate, în care se rambursează sumele aferente
cheltuielilor corespunzătoare finanţării din instrumente structurale:
d.1) pentru Fondul European de Dezvoltare Regională:
d.1.1) 26.45.05.01.01 „Sume primite în contul plăţilor
efectuate în anul curent";
d.1.2) 26.45.05.01.02 „Sume primite în contul plăţilor
efectuate în anii anteriori";
d.2) pentru Fondul Social European:
d.2.1) 26.45.05.02.01 „Sume primite în contul plăţilor
efectuate în anul curent";
d.2.2) 26.45.05.02.02 „Sume primite în contul plăţilor
efectuate în anii anteriori";
(2) în cazul instituţiilor publice prevăzute la art. 6
alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009, conturile în care
se virează sumele aferente prefinanţării şi rambursării cheltuielilor eligibile
efectuate în cadrul proiectului, cât şi a celor corespunzătoare contravalorii
taxei pe valoarea adăugată plătite sunt:
a) conturile de venit ale bugetului local, în care se
virează sumele reprezentând prefinanţarea şi rambursarea aferentă cheltuielilor
corespunzătoare finanţării din instrumente structurale:
a.1) pentru Fondul European de Dezvoltare Regională:
a.1.1) 21.45.02.01.01 „Sume primite în contul plăţilor
efectuate în anul curent";
a.1.2) 21.45.02.01.02 „Sume primite în contul plăţilor
efectuate în anii anteriori";
a.1.3) 21.45.02.01.03 „Prefinanţare";
a.2) pentru Fondul Social European:
a.2.1) 21.45.02.02.01 „Sume primite în contul plăţilor
efectuate în anul curent";
a.2.2) 21.45.02.02.02 „Sume primite în contul plăţilor
efectuate în anii anteriori";
a.2.3) 21.45.02.02.03 „Prefinanţare";
a.3) pentru Fondul de Coeziune:
a.3.1) 21.45.02.03.01 „Sume primite în contul plăţilor
efectuate în anul curent";
a.3.2) 21.45.02.03.02 „Sume primite în contul plăţilor
efectuate în anii anteriori";
a.3.3) 21.45.02.03.03 „Prefinanţare";
b) conturile de venit ale bugetului local, în care se
rambursează sumele aferente cheltuielilor corespunzătoare cofinanţării de la
bugetul de stat şi finanţării contravalorii taxei pe valoarea adăugată:
21.42.02.20 „Subvenţii de la bugetul de stat către bugetele locale necesare
susţinerii derulării proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile
postaderare".
(3) Pentru conturile de venituri bugetare de la alin.
(1) şi (2) Trezoreria Statului eliberează extrase de cont
beneficiarilor/liderilor de parteneriat/partenerilor, după caz, pe ale căror
coduri de identificare fiscală sunt deschise aceste conturi.
(4) în cazul beneficiarilor, alţii decât cei prevăzuţi
la art. 5 alin. (1)-(3) şi art. 6 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 64/2009, conturile deschise la Trezoreria Statului conform
prevederilor art. 14 alin. (2) sunt următoarele:
a) 50.25.15 „Disponibil al instituţiilor publice ale
administraţiei publice centrale finanţate integral din venituri proprii
reprezentând prefinanţare pentru proiecte finanţate din instrumente structurale
conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009";
b) 50.09.02 „Disponibil al instituţiilor publice
subvenţionate de la bugetul de stat reprezentând prefinanţare pentru proiecte
finanţate din instrumente structurale conform Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 64/2009";
c) 50.28.01 „Disponibil din venituri reprezentând
prefinanţare pentru proiecte finanţate din instrumente structurale conform
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009 al instituţiilor publice ale
administraţiei publice locale finanţate integral din venituri proprii";
d) 50.10.01 „Disponibil din venituri reprezentând
prefinanţare pentru proiecte finanţate din instrumente structurale conform
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009 al instituţiilor publice
subvenţionate din bugetul local";
e) 50.98.03 „Disponibil al operatorilor economici
reprezentând prefinanţare pentru proiecte finanţate din instrumente structurale
conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009";
f) 50.98.04 „Disponibil al organismelor neguvernamentale
nonprofit reprezentând prefinanţare pentru proiecte finanţate din instrumente
structurale conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009.
(5) In cazul beneficiarilor din sectorul privat,
conturile deschise la Trezoreria Statului în care se virează sumele aferente
rambursării cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectului, cât şi a
celor corespunzătoare contravalorii taxei pe valoarea adăugată plătite sunt
următoarele:
a) 50.98.01 „Disponibil al operatorilor economici
aferent proiectelor finanţate din instrumente structurale şi din cofinanţarea
acestora";
b) 50.98.02 „Disponibil al organismelor
neguvernamentale nonprofit aferent proiectelor finanţate din instrumente
structurale şi din cofinanţarea acestora".
(6) In cazul beneficiarilor instituţii publice
finanţate integral din venituri proprii, care îşi gestionează sumele prevăzute
în bugetul de venituri şi cheltuieli prin mai multe conturi de disponibilităţi
(instituţii de învăţământ superior, spitale publice, instituţii sanitare publice),
conturile în care se virează sumele aferente prefinanţării şi rambursării
cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectului, cât şi a celor
corespunzătoare contravalorii taxei pe valoarea adăugată plătite sunt
următoarele:
a) 50.47.11 „Disponibil aferent prefinanţării pentru
proiecte finanţate din fonduri externe nerambursabile postaderare", cont
dedicat exclusiv pentru primirea prefinanţării şi efectuarea de cheltuieli
aferente proiectelor;
b) 50.47.09 „Disponibil aferent proiectelor finanţate
din fonduri externe nerambursabile postaderare", cont prin care se
gestionează sumele rambursate de Autorităţile de management/Autoritatea de
certificare şi plată.
(7) In cazul proiectelor implementate în parteneriat,
contul de disponibilităţi care se deschide pe numele liderului parteneriatului,
în vederea primirii sumelor aferente proiectului conform prevederilor art. 32
alin. (2), este 50.14.01 „Disponibil aferent proiectelor derulate în
parteneriat conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009".
Formularul 1
Ordonator de credite
Departamentul (care propune/implementează
proiectul).......
Bugetul din care este finanţat:.................
I - Credite de angajament (CA)
II - Credite bugetare (CB)
Fişă de fundamentare
Proiect propus la finanţare/finanţat din instrumente
structurale
Denumire
proiect
....................
şi/sau
Nr. şi dată contract/decizie/ordin de
finanţare ....................
Program/Instrument/Facilitate
....................
Tipul Fondului extern nerambursabil
(FEN) postaderare -
FEDR/FSE/FC ....................
- mii lei -
Perioada de implementare
|
CA/CB
|
|
Bugetul proiectului*
(realizat/estimat)
|
Total
|
Cheltuieli eligibile
|
Alte cheltuieli decât cele
eligibile
|
FEN postaderare
|
Buget propriu
|
Total
|
din care: TVA
|
buget propriu
|
buget propriu
|
0
|
|
1=2+3+4
|
2
|
3
|
4
|
5
|
...(anul 1) (realizat/estimat)
|
I
|
|
|
|
|
|
II
|
|
|
|
|
|
...(anul 2) (realizat/estimat)
|
I
|
|
|
|
|
|
II
|
|
|
|
|
|
...(anul 3)
|
I
|
|
|
|
|
|
II
|
|
|
|
|
|
...(anul n)
|
I
|
|
|
|
|
|
II
|
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
I
|
|
|
|
|
|
II
|
|
|
|
|
|
Descriere activităţi eligibile:
Descriere cheltuieli, altele decât cele eligibile:
Departament/Direcţie
(beneficiar) Autoritate de management,
......................................................
......................................................
Director
general/Director, Director
general/Director,
......................................................
......................................................
Date de contact responsabil proiect:
Nume:
.................................................
Telefon: .................................................
Fax/e-mail:
.................................................
* Pentru proiectele în
parteneriat se va lua în considerare numai totalul bugetelor activităţilor
proprii desfăşurate, conform acordului de parteneriat.
** Numai pentru ordonatorii de credite prevăzuţi la
art. 5 alin. (1)-(3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009.
Formularul 2
MODEL
de notificare cu privire la sumele virate în
conturile de venituri corespunzătoare rambursării cheltuielilor aferente
instrumentelor structurale [conform art. 7 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 64/2009]
Nr........din data de............
De la: Autoritatea de management
.................................
Către:
......................................................... (beneficiar)
Referitor:
Proiect .............................. (numărul
contractului de finanţare) -Autorizare/Certificare cheltuieli eligibile şi
rambursare cotă-parte cheltuieli eligibile aferente FEDR/FC/FSE ca urmare a
Cererii de rambursare nr.........din data de........
Vă informăm că în data de....................a fost
virată suma de..........................în contul de venituri...............,
reprezentând rambursarea cotei-părţi din cheltuielile eligibile aferente
FEDR/FC/FSE.
Suma menţionată anterior corespunde următoarelor
categorii de cheltuieli eligibile cuprinse în cererea mai sus menţionată:
Categorii de cheltuieli eligibile
|
Valoare totală
|
|
Suma solicitată la rambursare
|
Suma virată în contul de venituri
|
din care TVA:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
|
|
|
Director general/Director,
.............................................................
Autoritatea de management....................
Formularul 3
Ministerul/Instituţia...................................................................
Autoritatea de management/Organismul
intermediar..................
Data
emiterii............................................................................
Compartimentul de
specialitate.................................................
...............................................................................................
Nr..........................................................................................
PROPUNERE DE ANGAJARE
(pentru acţiuni multianuale în limita creditelor de
angajament reflectate în anexa la bugetul ordonatorului principal de credite cu
rol de autoritate de management)
Proiect individual selectat (beneficiar, denumire,
valoare totală finanţare nerambursabilă)...............
sau
Lista de proiecte selectate - nr........din data
de....................
- lei -
Anexa referitoare la finanţarea
programelor aferente Politicii de coeziune a UE
|
Credite de angajament
(ct. 8071 + ct. 8072)
|
Credite de angajament
angajate
(cont 8072)
|
Disponibil de credite
de angajament ce mai poate fi
angajat
|
Suma angajată
|
Disponibil de credite de angajament
rămas de angajat
|
0
|
1
|
2
|
3 = 1-2
|
4
|
5 = 3-4
|
Finanţare UE, din care:
|
|
|
|
|
|
-FEDR
|
|
|
|
|
|
-FSE
|
|
|
|
|
|
- FC
|
|
|
|
|
|
0
|
1
|
2
|
3 = 1-2
|
4
|
5 = 3-4
|
Contribuţia publică naţională totală,
|
|
|
|
|
|
din care:
|
|
|
|
|
|
- cofinanţare publică
|
|
|
|
|
|
- TVA
|
|
|
|
|
|
- TOTAL:
|
|
|
|
|
|
Compartimentul de specialitate
|
Compartimentul de contabilitate*)
|
Control financiar preventiv propriu
CFPP
|
Data..............
|
Data..............
|
Data ...
Viza
|
Semnătura............
|
Semnătura............
|
Semnătura...
|
*) Răspunde de datele înscrise în coloanele 1, 2 şi 3.
Ordonator principal de credite/Conducător organism
intermediar,
............................................................
Data.....................................................
Semnătura............................................
Formularul 4
Ministerul
(Instituţia)...................................................................
Autoritatea de management/Organismul
intermediar.....................
Aprobat listă proiecte selectate
Autoritatea de management/Organismul
intermediar....................
Director general/Director,
.............................................
(semnătura şi ştampila)
LISTA
proiectelor selectate
Nr........din data de.......
Nr. crt.
|
Beneficiar
|
Denumire proiect
|
Valoare finanţare nerambursabilă
eligibilă
- lei -
|
Valoare TVA aferentă cheltuielilor
eligibile
- lei -
|
Finanţare UE (FEDR/FSE/FC)
|
Finanţare naţională eligibilă
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
|
|
Autoritatea de management/Organismul
intermediar.........................
Director general/Director,
.............................................
(semnătura şi ştampila)
Formularul 5
Ministerul
(Instituţia)........................................................................
Autoritatea de management/Organismul
intermediar..........................
LISTA
contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare
Nr........din data de..............
Nr. crt.
|
Nr/Dată contract/ decizie/ordin de
finanţare
|
Beneficiar
|
Denumire proiect
|
Valoare finanţare nerambursabilă
eligibilă
- lei -
|
Valoare TVA
aferentă cheltuielilor
eligibile
- lei -
|
Finanţare UE (FEDR/FSE/FC)
|
Finanţare naţională eligibila
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
|
|
Director general/Director,
..................................................
(semnătura şi ştampila)
Formularul 6
Ministerul/Instituţia................................................
Autoritatea de
management...................................
Compartimentul de
specialitate.............................
............................................................................
Nr.......................................................................
Data
emiterii........................................................
ANGAJAMENT BUGETAR GLOBAL
(în limita creditelor bugetare reflectate în anexa
la bugetul ordonatorului principal de credite cu rol de autoritate de
management)
- lei -
|
Suma
|
|
Finanţare UE, din care:
- FERDR
- FSE
- FC
|
..................................................
..................................................
..................................................
|
|
Contribuţia publică naţională totală, din care:
- cofinantare publică
- TVA
TOTAL:
|
..................................................
..................................................
..................................................
|
|
Spaţiu rezervat CFPP
- Viza
- Refuz de viză
- Inregistrare individuală Nr..............
|
Data..........................
Semnătura.................
Data...........................
|
|
Ordonator principal de credite,
..................................................
Data..........................................
Semnătura.................................
Formularul 7
Ministerul................................................
Autoritatea de management......................
Data
emiterii...........................................
Compartimentul de specialitate...............
...................................................................
Nr............................................................
ORDONANŢARE DE PLATĂ
Tipul plăţii:
PREFINANŢARE
RAMBURSARE
TVA
|
|
Lista documentelor justificative:
conform anexei nr.....................
...........................................................................
Nr./Dată contract/decizie/ordin de finanţare sau
„conform anexei" ....................................................
Calculul disponibilului din contul de angajamente
bugetare:
- lei -
|
Disponibil înaintea efectuării
plăţii
(ct. 8066-770/5xx - doc. în
decontare)
|
Suma de plată
|
Disponibil după efectuarea plăţii
|
0
|
1
|
2
|
3 = col. 1-2
|
Finanţare UE, din care:
|
|
|
|
-FEDR
|
|
|
|
-FSE
|
|
|
|
- FC
|
|
|
|
şi/sau
|
|
|
|
Contribuţia publică naţională totală, din care:
|
|
|
|
- cofinanţare publică
|
|
|
|
-TVA
|
|
|
|
TOTAL
Numele şi adresa beneficiarului*)
..................................................
..................................................
Numărul de cont*).....................
Trezoreria
(Banca).....................................
Cod..........................................
Compartimentul de specialitate
|
Compartimentul de contabilitate**)
|
Control financiar preventiv propriu CFPP
|
Data..............
|
Data..............
|
Data
Viza...........
|
Semnătura............
|
Semnătura............
|
Semnătura........
|
*) Se va completa cu „conform anexei", în cazul
ordonanţării globale la plată.
**) Răspunde de datele înscrise în coloana 1.
Ordonator principal de credite,
..................................................
Data..........................................
Semnătura.................................
Formularul 8
Ministerul......................................................
Autoritatea de management...........................
ANEXĂ LA
Ordonanţarea de plată nr........din data
de..............
Nr. crt.
|
Nr/Dată contract/ decizie/ordin de
finanţare
|
Beneficiar
|
Adresă beneficiar
|
Bancă beneficiar
|
Nr. cont beneficiar
|
Suma
(lei)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Director general/Director,
................................................
(semnătura şi ştampila)
Formularul 9
MODEL
de notificare cu privire la reconcilierea contabilă
De
la:...........................................................(beneficiar)
Către: Autoritatea de management.................................
Referitor: Proiect............(număr contract de
finanţare)
Vă informăm că la data de...............situaţia
încasărilor/plăţilor a fost următoarea:
- sume încasate de la Autoritatea de
management:...................., conform:
- O.P. nr./data............., suma................,
reprezentând...................;
- O.P. nr./data............., suma................,
reprezentând...................;
-
......................................................
- sume plătite (restituite) către Autoritatea de
management:............, conform:
- O.P. nr./data............., suma................,
reprezentând...................;
- O.P. nr./data............., suma................,
reprezentând...................;
- ..........................................................
Beneficiar (reprezentant legal),
..................................................