ORDIN Nr. 2530
din 31 octombrie 2007
privind aprobarea
programelor pentru ocuparea posturilor didactice vacante in invatamantul
preuniversitar la Limba si literatura slovaca - educatoare, invatatori,
profesori, Limba si literatura turca - institutori, profesori, Limba si
literatura rusa materna - profesori, Limba si literatura germana - educatoare,
invatatori, profesori
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 861 din 17 decembrie 2007
In conformitate cu prevederile Legii invaţamantului nr. 84/1995, republicata, cu
modificarile şi completarile
ulterioare,
in temeiul Hotararii Guvernului
nr. 366/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetarii şi Tineretului, cu modificarile şi completarile
ulterioare,
ministrul educaţiei, cercetarii şi tineretului emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aproba Programa de
Limba şi literatura slovaca pentru educatoare,
specifica pentru ocuparea posturilor didactice vacante in invaţamantul
preuniversitar, Programa de Limba şi literatura slovaca
pentru invaţatori, specifica
pentru ocuparea posturilor didactice vacante in invaţamantul preuniversitar, Programa de Limba
şi literatura slovaca pentru profesori, specifica
pentru ocuparea posturilor didactice vacante in invaţamantul preuniversitar, Programa de Limba şi literatura turca pentru institutori, specifica pentru ocuparea
posturilor didactice vacante in invaţamantul preuniversitar, Programa de Limba
şi literatura turca pentru profesori, specifica pentru
ocuparea posturilor didactice vacante in invaţamantul preuniversitar, Programa de Limba
şi literatura rusa materna pentru profesori, specifica
pentru ocuparea posturilor didactice vacante in invaţamantul preuniversitar, Programa de Limba
şi literatura germana materna pentru educatoare,
specifica pentru ocuparea posturilor didactice vacante in invaţamantul
preuniversitar, Programa de Limba şi literatura germana
materna pentru invaţatori,
specifica pentru ocuparea posturilor didactice vacante in invaţamantul
preuniversitar, Programa de Limba şi literatura germana
materna pentru profesori, specifica pentru ocuparea posturilor didactice
vacante in invaţamantul
preuniversitar.
Art. 2. - Programele prevazute la art. 1 sunt cuprinse
in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 3. - Programele aprobate prin prezentul ordin se
aplica incepand cu anul şcolar 2007-2008.
Art. 4. - Direcţia generala
management invaţamant preuniversitar, Direcţia generala invaţamant in limbile minoritaţilor şi relaţia cu Parlamentul, Direcţia generala managementul resurselor umane,
inspectoratele şcolare, unitaţile/secţiile
de invaţamant preşcolar cu predare in limba slovaca, germana materna, unitaţile/secţiile
de invaţamant gimnazial şi liceal cu limba de
predare slovaca, germana materna, unitaţile/secţiile de invaţamant gimnazial
şi liceal in care se studiaza limba turca sau limba
rusa materna duc la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Ministrul educaţiei, cercetarii şi tineretului,
Cristian Mihai Adomniţei
ANEXA
PROGRAMA PENTRU OCUPAREA POSTURILOR VACANTE
EDUCATOARE
LIMBA ŞI LITERATURA SLOVACA
Nota de prezentare
Programa pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor
vacante in invaţamantul preuniversitar la Limba şi literatura slovaca se adreseaza educatoarelor. Programa este corelata cu planul de
invaţamant şi curriculumul naţional. Aceasta
corelare se reflecta atat in formularea tematicii, cat
şi in cea a bibliografiei.
Programa de faţa reprezinta in
mod echilibrat conţinutul ştiinţific actualizat, teme intra- şi
interdisciplinare, aspecte teoretice şi aplicative,
practice, demonstrative. De asemenea, aceasta include teme care reflecta
capacitatea de corelare a didacticii specialitaţii cu
cerinţele psihopedagogice specifice varstei copiilor,
teme care vizeaza activitatea extracurriculara si activitaţile de consiliere si orientare.
I. LIMBA SLOVACA
1. Elemente de fonetica şi
fonologie. Sistemul vocalic, consonantic.
2. Morfologie. Parţile de
vorbire flexibile şi neflexibile.
3. Probleme de punctuaţie şi ortografie.
II. LITERATURA SLOVACA
1. Lirica romantica: A. Sladkovic: Marina, J. Botto:
Smrt Janosikova, S. Chalupka: Mor hol, J. Kral: Zakliata panna vo Vahu a divny
Janko.
2. Lirica realismului slovac: P.O.Hviezdoslav: Hajnikova
zena.
3. Proza realismului slovac: J.G.Tajovsky: Na chlieb,
B.S.Timrava: Tapakovci
4. Lirica lui I. Krasko: Otcova rol'a.
5. Proza scurta a lui J. Jesensky: Medicina.
6. Literatura slovaca din Romania: P. Bujtar: Lesni
muzikanti, D.M.Anoca: Knizka pre prvakov.
Bibliografie
1. E. Pauliny, J.Ruzicka, J Stoic - Slovenska gramatika.
SPN. Bratislava, 1968.
2. SAV - Pravidla slovenskeho pravopisu.
3. Slovensky jazyk, ucebnice pre V, VL, VIL rocnik, EDP, Bucureşti,1993.
4. Slovensky jazyk, ucebnica pre VIII. rocnik, EDP, Bucureşti 1995.
5. SAV - Morfologia, Bratislava, 1998.
6. Mistrik, J., Moderna slovencina, Bratislava, 1983.
7. Ucebnice pre V-XII. rocnik,
EDP, Bucureşti, 1995.
III. METODICA
A. Competenţe
psihopedagogice:
- inţelegerea obiectivelor invaţamantului
contemporan;
- prelucrarea, transformarea, adaptarea conţinuturilor
prin aplicarea in situaţii
educaţionale specifice;
- realizarea sistemelor, corelaţiilor dintre
conţinuturile asimilate;
- asimilarea conţinutului psihopedagogiei varstelor, psihologiei sociale, pedagogiei generale;
- inţelegerea genezei
psihicului copilului.
B. Conţinuturi
metodice:
1. invaţamantul preşcolar (cerinţe);
2. rolul materialului didactic in activitaţi;
3. jocuri didactice in activitatea de educare a limbajului;
4. activitaţi artistice şi
lucru manual;
5. caracteristicile psihopedagogice ale copiilor avand
varsta de 3-6 ani;
6. demersuri metodice referitoare la educarea
limbajului oral, citit şi scris;
7. tipuri de evaluare in invaţamantul preşcolar;
8. activitaţi recreative şi de
relaxare in activitatea de
educaţie a copilului preşcolar.
Bibliografie
1. E. Sch. Kolumbus (traducere şi adaptare Magdalena
Dumitrana) - Didactica preşcolara, Bucureşti, 1998.
2. H. Barbu, A. Mateias, E. Rafaila, E. Popescu, F.
Şerban - Pedagogie preşcolara,
Didactica, Bucureşti, 1997.
3. Magdalena Dumitrana - Educarea limbajului in invaţamantul
preşcolar, Bucureşti, 1999.
4. A. Nica, G. Kelemen - Metodica activitaţilor instructiv-educative - Ed. U. A.V. Arad, 2004.
5. A. Nica, J. Cozma, V. Preda,
E. Soriţeu, G. Kelemen - Didactica invaţamantului
preşcolar - Ed. U.A.V Arad, 2005.
IV. LITERATURA PENTRU COPII
1. Ludova slovesnost' - hadanky, riekanky, rechovanky,
vycitanky.
2. Poezia pre deti: K. Bendova: Cacky - hracky,
L.Podjavorinska: Cincin, E. Cepcekova: Zrkadielko, D. Hevier: Basnicka ti
pomoze.
3. Ludove rozpravky fantasticke: Popoluska, Tri
kozliatka, Sol' nad zlato, Tri stromy, Cervena ciapocka.
4. Ludove rozpravky realisticke: O troch grosoch.
5. Urnele rozpravky: H.C.Andersen: Dievcatko so
zapalkami, O skaredom kacatku.
6. Tuzba l'udi po pravde a spravodlivosti v rozpravkach.
7. Pribehy zo zivota deti: B. Nemcova: Babicka,
M.Jancova: Rozpravky starej matere, I. Creanga: Amintiri din copilarie.
8. Zobrazenie sveta v bajach a rozpravkach: L.
Podjavorinska: Cakanka.
9. Literatura pre deti v tvorbe slovenskych autorov
zijucich v Rumunsku: P. Bujtar: Lesni muzikanti, D.M.Anoca: Kde bolo, tam bolo.
Bibliografie
1. Sliacky, O. Dejiny Slovenskej literatury pre deti a
mladez do roku 1945, Mlade leta, Bratislava, 1990.
2. Jurcikova, E. Krpciar, J. Literatura pre 5. rocnik
ZS, SPN, Bratislava, 1991.
3. Harpah, M. Teoria literatury, Bratislava, 1994.
PROGRAMA PENTRU OCUPAREA POSTURILOR DIDACTICE VACANTE
INVAŢATORI
LIMBA ŞI LITERATURA
SLOVACA
Nota de prezentare
Programa pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice
vacante in invaţamantul preuniversitar la limba şi literatura slovaca şi literatura pentru copii se adreseaza absolvenţilor de şcoala pedagogica cu limba de predare slovaca. Afost revizuita cu scopul
corelarii acesteia cu planul de invaţamant şi curriculumul naţional, inscriindu-se astfel pe coordonatele reformei invaţamantului romanesc. Aceasta corelare se
reflecta atat in formularea tematicii, cat şi in cea a bibliografiei. Programa de faţa reprezinta in mod echilibrat conţinutul
ştiinţific actualizat, teme intra- şi interdisciplinare, aspecte teoretice şi
aplicative, practice, demonstrative. De asemenea, aceasta include teme care
reflecta capacitatea de corelare a didacticii
specialitaţii cu cerinţele psihopedagogice specifice
diferitelor varste, teme care vizeaza activitatea
extracurriculara şi activitaţile de consiliere şi orientare.
Competenţele pentru profesia de cadru didactic
Competenţele de baza ale
cadrului didactic cerute la examenul de ocupare a locurilor vacante deriva din obiectivele şi conţinutul invaţamantului, precum
şi din rolurile - funcţiile cadrului didactic. Acestea sunt:
- comunicativitatea;
- invaţarea;
- conducerea - analiza;
- organizarea - indrumarea - dirijarea - evaluarea -
decizia;
- cunoaşterea elevului, copilului.
ELEMENTE DE LIMBA SLOVACA
1. Ortografia şi
punctuaţia -Pravopis a rozdel'ovacie znamienka
Pismo a pismena. Pravopisne principy, pisanie i-i, y-y.
u, e, 6 pisanie dvojhlasok. Rozdel'ovacie znamienka.
2. Lexicul - Nauka o slovnej zasobe
Slovo. Slovna zasoba. Zakladny slovny fond. Masa slovnej
zasoby. Obohacovanie slovnej zasoby. Rozvoj slovnej zasoby. Synonyma, homonyma,
antonyma. Spisovne a nespisovne slova.
3. Noţiuni de fonetica - Hlaskoslovie
Hlaska, litera, pismeno. Rozdelenie hlasok. Slovo,
slabika, hlaska.
4. Morfologie - Tvaroslovie
Ohybne druhy. Neohybne slovne druhy.
Podstatne mena: druh, rod, cislo, pad, uloha vo vete.
Pravopis.
Pridavne mena: druh, zhoda, uloha vo vete. Zamena:
druhy. Pravopis.
Cislovky: vyznam a rozdelenie. Pravopis.
Slovesa: vyznam, slovesny sposob. Osoba, cislo, cas.
Pravopis.
Prislovky: rozdelenie.
Predlozky: jednoduche a zlozene, vokalizovanie.
Pravopis.
Spojky: prirad'ovacie a podrad'ovacie. Pravopis.
5. Sintaxa - Syntax
Veta. Suvetie. Druhy viet. Jednoducha veta. Zakladne
vetne cleny: podmet a prisudok, predmet a privlastok.
Bibliografie - Pouzita literatura
1. E. Pauliny, J.Ruzicka, J.Stoic - Slovenska
gramatika. SPN. Bratislava, 1968.
2. SAV - Pravidla slovenskeho pravopisu.
3. Slovensky jazyk, ucebnice pre V., VL, VII. rocnik, EDP, Bucureşti, 1993.
4. Slovensky jazyk, ucebnica pre VIII. rocnik, EDP, Bucureşti, 1995.
5. SAV - Morfologia, Bratislava, 1998.
6. Mistrik, J., Moderna slovencina, Bratislava, 1983.
LITERATURA SLOVACA - SLOVENSKA LITERATURA
1. Creaţie orala - Ludova slovesna tvorba
Vznik, rozsirovanie a jej charakter. Ludova piesen.
Ludova epika. Rozpravka. Povest. Ludova balada.
2. Literatura slovaca din perioada romantismului -
Sturovska literatura
1. Ludovit Stur - Spevy a piesne.
2. Samo Chalupka - Mor ho!
3. Andrej Sladkovic - Marina
4. Jan Botto - Smrt' Janosikova
3. Postromantismul şi realismul - Od romantizmu k
realizmu
1. G.K.Z.Laskomersky - Lipovianska masa
2. P.O. Hviezdoslav - Cyklus letorosty: Co davam, davam
z uprimnosti duse
Mha kedy's zvadzal svet, mi hovoriac Krvave sonety
Hajnikova zena
3. Bozena Slancikova Timrava - iapakovci
4. Jozef Gregor Tajovsky - Statky - zmatky
4. Literatura moderna - Moderna literatura
1. Ivan Krasko - Moje piesne (Nox et solitudo) Otcova
rol'a (Verse)
5. Literatura interbelica - Medzivojnova literatura
1. Martin Razus - Marosko
2. Jozef Ciger Hronsky - Jozef Mak
3. Ludo Ondrejov - Zbojnicka mladost'
4. Margita Figuli - Tri gastanove kone
6. Literatura postbelica - Povojnova literatura
1. Jan Kostra - Peniaztek
2. Milan Rufus - Vyjdi z lesa a klcuj zem
7. Literatura scriitorilor slovaci din Romania-
Slovenska literatura na uzemi Rumunska
1. Pavel Bujtar-Aneta
2. Ondrej Stefanko-Rodokmen
3. Dagmar Maria Anoca - Knizka pre prvakov, Kde bolo, tam
bolo.
LITERATURA PENTRU COPII - LITERATURA PRE DETI
A. Creaţia populara - Ludova slovesnost' -definicia,
zanre, inspiracny zdroj pre umelecku literaturu
1. Ludove piesne
2. Ludove rozpravky, povesti
3. Prislovia a porekadla, detske hry, riekanky
4. Uspavanky
Rozpravky - pojem, stavba, ustalene zvraty, tematika
1. Ludove rozpravky - Slovenske rozpravky
2. Urnele rozpravky - P. Dobsinsky, M.Rufus
M.Rufus - Zversovane rozpravky - Pamodaj st'astia
lavicka
L. Podjavorinska - Cin - Cin
J. Pavlovic - Kuriatko a oblacik
J.C.Hronsky - Smely zajko, Smely zajko v Afrike
Maria Durickova - Oriesky
H.C. Andersen - Mala morska panna
Bratia Grimmovci - Popoluska
Lubomfr Feldek - Zelena kniha rozpravok
B. Povesti: J.
Horak-Povesti M. Ferko - Janosik
C. Dobrodruzna
literatura - Jules Verne - 15 rocny kapitan
Rozdiel medzi etickou a estetickou strankou rozpravky
Moralny podklad rozpravky
Metodica limbii slovace - Metodika slovenskeho jazyka
Ulohy vyucovania slovenskeho jazyka v skolach s
vyucovacfm jazykom slovenskym v Rumunsku. Zlozky slovenskeho jazyka a
literatury. Ucebny plan. Ucebne osnovy. Platne ucebnice pre slovensky jazyk.
Vyucovaci proces. Druhy ucenia. Vyucovacie metody. Pomocky a ich pouzivanie.
Opakovanie. Cvicenie. Druhy cvicenia. Diktaty a druhy diktatov. Skusanie. Druhy
skusania a sposoby hodnotenia ziakov.
Slohovy vycvik. Reprodukcny sloh. Rozpravanie podl'a
obrazkov. Rozpravanie podl'a jednehoobrazu. Produkcny sloh. Recnicke cvicenia.
Oprava hovorenych a pfsomnych prejavov. Vyucovanie slovenskeho jazyka na
skolach s malym poctom ziakov alebo tried. Vplyv rumunciny na slovencinu a
odstrahovanie vznikajucich nedostatkov.
Bibliografie - Pouzita literatura
1. V Betakova - Z.Tarcalova - Didaktika materiskeho
jazyka
2. Ucebny plan, ucebne osnovy platne v sucasnom skolskom
roku
3. Ucebnice pre slovensky jazyk
4. E.Petlak - Vseobecna didaktika, Bratislava, 2004
5. Evaluarea in invaţamantul primar - Descriptori de performanţa
PROGRAMA PENTRU OCUPAREA POSTURILOR DIDACTICE VACANTE
PROFESORI
LIMBAŞI LITERATURA SLOVACA
Nota de prezentare
Programa pentru ocuparea posturilor/catedrelor vacante
in invaţamantul preuniversitar la limba şi literatura
slovaca se adreseaza profesorilor absolvenţi de invaţamant superior
de lunga durata. A fost revizuita cu scopul corelarii acesteia cu planul de
invaţamant şi curriculumul naţional, inscriindu-se
astfel pe coordonatele reformei invaţamantului romanesc.
Aceasta corelare se reflecta atat in formularea
tematicii, cat şi in cea a bibliografiei. Programa de faţa
reprezinta in mod echilibrat conţinutul ştiinţific
actualizat, teme intra- şi interdisciplinare, aspecte teoretice şi aplicative,
practice, demonstrative.
De asemenea, aceasta include teme care reflecta capacitatea
de corelare a didacticii specialitaţii cu cerinţele
psihopedagogice specifice diferitelor varste, teme care
vizeaza activitatea extracurriculara şi activitaţile de consiliere şi orientare.
Programa pentru ocuparea posturilor/catedrelor vacante
in invaţamantul preuniversitar
cuprinde numai teme obligatorii pentru specialitate, pentru didactica acesteia.
I. COMPETENŢELE
PENTRU PROFESIA DE CADRU DIDACTIC
Competenţele de baza ale
cadrului didactic, cerute la examenul de ocupare a posturilor/catedrelor
vacante in invaţamant, deriva din obiectivele şi conţinutul invaţamantului, precum
şi din rolurile - funcţiile cadrului didactic. Acestea sunt: comunicativitatea,
empatia, invaţarea, conducerea - analiza, diagnoza, prognoza şi proiectare, organizarea, indrumarea, dirijarea, evaluarea şi decizia, comunicarea fluenta, expresiva, coerenta, cunoaşterea
elevului.
II. LIMBAŞI LITERATURA SLOVACA
A. Probleme de limba
1. Elemente de fonetica şi
fonologie. Sistemul vocalic, consonantic. Elemente suprasegmentale.
2. Morfologia. Parţile de
vorbire flexibile şi neflexibile. Definiţia, clasificarea, categoriile
gramaticale, paradigma.
3. Sintaxa. Sintaxa propoziţiei şi a frazei. Parţile de propoziţie.
4. Probleme de punctuaţie şi ortografie.
B. Probleme de literatura
1. Importanţa liricii pentru literatura secolului al
XIX-lea: J. Kollar: Slavy dcera, Jan Holly: Selanky,
Svatopluk.
2. Lirica romantica: Andrej Sladkovic, Samo Chalupka,
Janko Kral', Jan Botto.
3. Importanţa operei lui P.O. Hviezdoslav.
4. Eroii prozei lui Martin Kukucin şi Jozef Gregor Tajovsky (Neprebudeny, Do konca, Mamka Postkova).
5. Lirica lui Ivan Krasko: Nox et solitudo.
6. Proza scurta a lui Janko Jesensky: Pani Rafikova,
Slnecny kupef.
7. Poezia interbelica: J. Smrek, L. Novomesky.
8. Tendinţe moderne in proza
interbelica: Margita Figuli, Dobroslav Chrobak, Frantisek Svantner, Ludo
Ondrejov.
9. Temele prozei slovace in perioada de dupa 1945:
Frantisek Hecko, Vincent Sikula, L. Ballek, Peter Jaros, Rudolf Jasik.
10. Poezia slovaca dupa 1945: Milan Rufus, Miroslav
Valek, Buzassy Jan, Stacho Jan, Daniel Hevier.
11. L. Stur: personalitatea şi importanţa operei sale in dezvoltarea limbii şi literaturii
slovace.
C. Bibliografie
1. Armas, Silvia: Slovenske narecie v rumunskom
Banate, Nadlak, 1996.
2. Armas, Silvia Niţa, Sucasny
slovensky jazyk, Bucureşti, 1971.
3. Anoca, Dagmar Maria, Fonetika a fonologia
slovenciny, Nadlak, 1998.
4. Barborica, Corneliu, Istoria literaturii slovace,
Bucureşti, 1999.
5. Calin, Gheorghe, Prelegeri de folclor slovac, Bucureşti, 1997; Literatura slovaca, 1995; Poezia secolului al XX-lea, Bucureşti,
1998.
6. Oravec, J., Bajzikova, E.: Slovensky sucasny
spisovny jazyk. Morfologia, Bratislava, 1988; Syntax, Bratislava.
7. Pauliny, E., Slovenska gramatika, Bratislava,
1981.
8. Mistrik, J., Moderna slovencina, Bratislava,
1983.
9. Pravidla slovenskeho pravopisu, Bratislava, 2001.
10. Zilka, T, Poeticky slovnik, Bratislava, 1984.
11. Sebova Maruzsova, Katarina, Teoria vyucovania
Slovenskej literatury, Budapest, 1988.
12. Harpah, Michal, Teoria literatury, Bratislava,
1994.
13. Mistrik, J., Gramatika slovenciny, SPN,
Bratislava, 1994.
14. Petlak, Erich - Vseobecna didaktika, Bratislava,
1997.
III. METODICA
Nota de prezentare
In ceea ce priveşte metodica predarii limbii slovace, programa urmareşte impreuna cu disciplinele pedagogice
perfecţionarea pregatirii metodice a profesorilor in vederea sporirii eficienţei predarii
limbii slovace in invaţamantul gimnazial şi liceal, contribuind intr-o
viziune integratoare, alaturi de cursurile de limba, literatura şi civilizaţie, la desavarşirea competenţei lor profesionale.
A. Competenţele
psihopedagogice:
- inţelegerea obiectivelor invaţamantului
contemporan;
- prelucrarea, transformarea, adaptarea conţinuturilor
prin aplicarea in situaţii
educaţionale specifice;
- realizarea sistemelor, corelaţiilor intre conţinuturile asimilate;
- asimilarea conţinutului psihopedagogiei varstelor, psihologiei sociale, pedagogiei generale;
- inţelegerea genezei
psihicului copilului şi tanarului.
B. Conţinuturi
metodice:
- probleme generale ale predarii
limbii şi literaturii slovace;
- obiectivele, finalitaţile şi
competenţele predarii;
- metode şi procedee in
predarea compartimentelor disciplinei Limba şi
literatura slovaca;
- tipuri de lecţii;
- pregatirea cadrului didactic
pentru lecţie;
- rolul materialului didactic la lecţii;
- evaluarea in procesul de invaţamant;
- invaţarea programata (AEL).
C. Bibliografie
1. Betakova, V., Tarcalova, Z: Didaktika matehnskeho
jazyka, Bratislava, 1984.
2. Sebova - Maruzsova, Katarina: Teoria vyucovania
Slovenskej literatury, Budapest, 1988.
3. Harpah, Michal, Teoria literatury, Bratislava,
1994.
4. Anoca, D.M: Observaţii
asupra implicaţiilor bilingvismului in procesul instructiv educativ din cadrul şcolilor cu limba de
predare slovaca din Romania: Slovencina moja
laska. Conferinţa naţionala
despre bilingvism, Kriterion, pag. 91-98.
PROGRAMA PENTRU EXAMENUL DE TITULARIZARE:
INSTITUTORI,
PROFESORI DE GIMNAZIU, ABSOLVENŢI AI ŞCOLII NORMALE, AI COLEGIILOR
UNIVERSITARE PEDAGOGICE DE INSTITUTORI SI AI FACULTAŢILOR DE FILOLOGIE - LIMBA SI LITERATURA TURCA
Obiective de formare:
- actualizarea şi aprofundarea cunoştinţelor de
specialitate, de metodica specialitaţii şi a etosului pedagogic, in acord cu exigenţele reformei invaţamantului;
- dezvoltarea competenţelor referitoare la aplicarea
noului plan de invaţamant, a strategiilor didactice active şi a
evaluarii performanţelor
şcolare individuale şi de grup, la reglarea-autoreglarea activitaţii instructiv-educative;
- dezvoltarea unor competenţe aprofundate privind
abordarea curriculumului şcolar şi analiza logico-funcţionala a conţinuturilor invaţarii.
Competenţe şi specialitate:
- de a actualiza, prelucra,
esenţializa, ilustra, reprezenta şi dezvolta conţinutul;
- de a valoriza valenţele formative şi educative
ale conţinutului;
- de a asimila tehnici de activitate intelectuala,
demonstrand capacitatea de comunicare corecta, fluenta
şi expresiva;
- de a dezvolta conţinuturile şi strategiile de
asimilare, promovand invaţarea
participativa şi creatoare;
- de a valorifica conţinutul disciplinei de examen formand comportamente raportate la valori.
Competenţe psihopedagogice şi metodice:
- de a asimila conţinutul
ştiinţelor educaţiei;
- de a-şi insuşi teoria şi metodologia studierii personalitaţii copilului;
- de a valorifica conţinuturile in contexte educaţionale determinate.
METODICA PREDARII LIMBII TURCE
(titularizare)
I. Reforma curriculara in invaţamantul primar/gimnazial/liceal
1. Conceptul de curriculum
2. Finalitaţile invaţamantului
primar/gimnazial/liceal
3. Obiectivele ciclurilor curriculare ale invaţamantului primar/gimnazial/liceal
II. Curriculum in
limba şi literatura turca in invaţamantul primar/gimnazial/liceal
1. Specificul curriculumului de limba turca in invaţamantul primar/gimnazial/liceal
2. Receptarea mesajului oral:
- strategii de formare a comportamentului;
- strategii de formare a campului
auditiv (propoziţie, cuvant, silaba, sunet);
- forme de activitaţi care
contribuie la sesizarea elementelor semnificative ale unui mesaj ascultat;
- modalitaţi de operare a
relaţiilor semantice in receptarea mesajelor orale
(sinonimie, antonimie, omonimie).
3. Exprimarea orala:
- strategii de formare a comportamentului de emiţator;
- comportamentele comunicarii dialogate; adaptarea la
particularitaţile interlocutorului: comunicare prin
imagini;
- metode şi mijloace de invaţamant folosite in dezvoltarea exprimarii
orale.
4. Receptarea mesajului scris:
- strategiile invaţarii citirii şi scrierii la clasa I:
• metode de invaţare a citirii
şi scrierii la clasa I;
• specificul utilizarii mijloacelor de invaţamant in lecţiile
de limba turca la clasa I;
- modalitaţi de tratare
diferenţiata a elevilor in procesul de invaţare a citirii şi scrierii;
- tipuri de activitaţi de invaţare care contribuie la sesizarea
elementelor semnificative ale mesajului scris şi la dezvoltarea exprimarii scrise:
a) textul narativ:
• structura operei literare/rezumatul/povestirea
• personajul literar/portretul literar
• dialogul/monologul
• descrierea
• demonstraţia şi argumentaţia
b) textul liric:
• specificul abordarii textului liric in invaţamantul primar/gimnazial/liceal
c) textul nonliterar:
• specificul abordarii textului nonliterar in invaţamantul primar/gimnazial/liceal.
5. Organizarea textului scris in funcţie de scopul redactarii:
- planul iniţial al compunerii, parţile unei compuneri etc.
- contexte de realizare:
• scrierea funcţionala
• scrierea imaginativa
• scrierea despre textul literar
• biletul, scrisoarea, eseul
• tipurile de compuneri
• povestirea, rezumatul.
6. Particularitaţile insuşirii normelor limbii literare
7. Modalitaţi de integrare a
elementelor de construcţie a comunicarii in cadrul lecţiilor de limba turca
III. Evaluarea - activitatea de masurare, de interpretare a datelor şi de adoptare a deciziilor
educaţionale
• Rolul standardelor curriculare de performanţa. Realizarea evaluarii nivelului de pregatire a elevilor in funcţie de standardele curriculare de performanţa.
LIMBA TURCA
I. Limba şi
comunicare
• Funcţiile limbajului
• Stilurile funcţionale ale limbii turce
• Comunicarea orala şi scrisa
II. Fonetica şi
fonologie
• Noţiuni generale
• Principiile ortografiei limbii turce
• Aspecte funcţionale. Silaba. Desparţirea cuvintelor in
silabe. Accentul
• Particularitaţi fonetice ale
limbii turce
• Abateri de la norma şi
corectarea lor
III. Lexicologie şi
semantica
• Noţiuni generale
• Semantica: omonimia, relaţii semantice intre cuvinte, sinonimia, antonimia
• Mijloace de imbogaţire a
vocabularului limbii turce (interne şi externe)
IV. Morfologie
Noţiuni generale
Substantivul (felul, numarul, declinarea, funcţiile sintactice, izafetul).
Adjectivul. Felul adjectivului. Gradele de comparaţie. Locul adjectivului in raport cu cuvantul determinat. Izafetul realizat cu acordul
adjectivului.
Pronumele. Felurile
pronumelui. Declinarea. Funcţiile sintactice ale pronumelui.
Verbul. Modurile şi
timpurile verbului. Verbe tranzitive şi intranzitive. Aspecte verbale:
afirmativa, negativa, posibilitativa, imposibilitativa.
Diateza (activa, pasiva, reflexiva, factitiva, a reciprocitaţii). Verbe formate prin derivare şi compunere. Verbe compuse.
Locuţiuni verbale.
Participiile şi gerunziile
Adverbul. Clasificarea
semantica a adverbelor. Funcţiile sintactice ale
adverbelor.
Postpoziţiile şi numele postpoziţionale.
Conjuncţia coordonatoare (copulativa, disjunctiva, adversativa, conclusiva).
Sintaxa şi topica propoziţiei.
Mijloace de exprimare
a relaţiilor sintactice in limba turca (juxtapunerea, joncţiunea, acordul, intonaţia).
Parţile de propoziţie
(simple şi compuse).
LITERATURA
Competenţe specifice:
Candidaţii trebuie sa aiba competenţele:
- de a comenta scene din opere, fragmente lirice date;
- de a realiza eseuri structurate pornind de la
fragmente date (lirice, epice, dramatice);
- de a realiza un eseu despre un personaj literar, in
legatura cu o scena semnificativa sau cu o imagine simbol;
- de argumentare a unei opinii referitoare la un
personaj, la o opera literara;
- de a aplica normele limbii literare in contexte
variate;
- de a explica apartenenţa unui text la un stil
funcţional;
- de a argumenta apartenenţa unui text la un gen
literar;
- de a demonstra apartenenţa unui text la o specie
literara.
Literatura turca:
Proza:
• Mehmet Seyda „Aci - Tatli Gunler"
• Sadri Ertem „Bacayi Indir, Bacayi
Kaldir"
• Omer Seifettin „Forsa"
• R. N. Guntekin „Calikuşu"
„Yaprak
Dokumu"
• Halit Ziya Uşakligil „Mai Yali"
Poezie:
• M. E. Yurdakul „Sakin Kesme"
• Ahmet Tufan Şenturk „Barişa Ozlem"
• Yusuf Ziya Ortag „Kiş"
• Faruk Nafiz Camlibel „Deniz"
„Coban
Cesmesi"
• Orhon Seyfi Orhon „Peri Kizi ile Coban
Hikayesi"
• Namik Kemal „Cenk Turkusu"
• Fazii Husnu Daglarca „Soyle Sevda Iginde
Turkumuzu"
• Yunus Emre „Şol Cennetin
Irmaklari"
• Yahya Kemal Beyatli „Gegmiş Yaz"
Dramaturgie:
• „Hacivat Ile Karagoz"
• Ibrahim Şinasi „Sair
Evlenmesi"
1) Literatura turca preislamica; particularitaţi formale şi de conţinut, genuri predilecte.
2) Structuri arhaice in epopeea oguza Dede Korkut
Kitabi.
3) Personalitatea literara a
lui Mahmut Kaşgari; importanţa
operei Divanii Lugat-it-Turk.
4) Kutadgu Bilig de Yusuf Has Hacip şi cartea sa de invaţatura, in context islamic.
5) Direcţii de evoluţie şi particularitaţi ale literaturii devoţionale de
orientare sufita.
6) Ahmed Yesevi şi poemele sale
misionare.
7) Yunus Emre, fondatorul literaturii anatoliene de
expresie turca.
8) Kaygusuz Abdal. Mevlid-ul lui Suleyman
Celebi şi semnificaţia sa pentru literatura de factura religioasa din Turcia.
9) Hatayi şi Pir Sultan Abdal - exponenţi ai curentului Bektaşi-Alevi.
10) Fuzuli - exponent emblematic al culturii otomane
din secolul al XVI-lea.
11) Bakişi viziunea sa artistica, in contextul literaturii clasice otomane.
12) Personalitatea literara a lui Nabi; trasaturile
distinctive ale poeziei sale.
13) Nedim, reprezentant emblematic al „epocii
lalelei".
14) Tanzimat-ul şi
semnificaţia sa in istoria social-politica şi literara a Turciei.
15) Semnificaţia literara şi extraliterara a activitaţii lui Namik Kemal.
16) Orientarea literara MilliEdebiyat şi exponenţii sai.
17) Reşat Nuri Guntekin in conştiinţa literara a Turciei moderne;
ponderea romanului de tip popular in ansamblul operei sale.
18) Halide Edip Adivar - personalitate exemplara,
reformatoare a mentalitaţii sociale in anii cruciali ai Republicii.
19) Drama instrainarii şi a
inadaptabilitaţii in opera romanesca a lui Yakup Kadri Karaosmanoglu.
20) Opera lui Sabahattin Aii Sait Faik - maestru al
prozei scurte.
21) Orhan Pamukşi romanul turc contemporan - direcţii
şi perspective.
Bibliografie
Ahmed-i Yesevi, Divan-i Hikmet'ten Segmeler, Ankara,
1991.
Aktaş, Şerif, Yakup Kadri
Karaosmanoglu, Ankara, 1987.
Arzik, Nimet, Anthologie de la poesie turque, Xle-XXe
siecles, Paris, 1968.
Baubec, Agiemin, Geafer Baubec, Deniz-Kamer, Turk
Dili MetinleriAntolojisi, Bucureşti, 1993.
*** Dede Korkut Kitabi (ed.: Suat Hisarci),
Istanbul, 1962.
*** Dede Korkut. Povestiri
(traducere, adaptare, prefaţa, nota asupra ediţiei şi glosar; in colaborare cu Nermin Yusuf), Bucureşti, Paideia, 2002.
Demirel, Hamide, The Poet Fuzuli, Ankara, 1991.
Dinescu-Szekely, Viorica, Antologie
de texte literare turceşti (secolul alXX-lea), Bucureşti,
1974.
Dinescu-Szekely, Viorica, Romanul turc (perioada
moderna), Bucureşti, 1978.
Dino, Guzine, La genese du roman turc au XIX siecle, Paris,
1973.
Emin, Birol, Reşaf Nuri
Guntekin, Ankara, 1989.
Encinun, Inci, Halide Edip Adivar, Ankara, 1986.
Gokpmarli, Abdulbaki (ed.), Turk
Tasavvuf Şiiri Antolojisi, Istanbul, 1972.
Inalcik, Halii, Imperiul Otoman: epoca clasica,
1300-1600, Bucureşti, 1993.
Kabakli, Ahmet, TurkEdebiyati, I-III, Istanbul, 1973
(ed. a III-a).
Kocaturk, Vasfi Mahir, Turk Edebiyati Tarihi, Ankara,
1964.
Koprulu, Mehmed Fuad, Turk Edebiyati Tarihi, Istanbul,
1981.
Munteanu, Luminiţa, Literatura
turca de inspiraţie sufita, Bucureşti, 2001.
Munteanu, Luminiţa, Grigore, George, Calauza dervişului. Din mistica
islamica, Bucureşti,
2001.
*** Philologiae Turcicae Fundamenta, II,
Wiesbaden, 1960.
[Yunus Emre] Yunus Emre Divani, Ankara, 1989.
Yunus Emre, Guldeste - poemele iubirii, Bucureşti, 1991
NOTA:
Ceea ce este scris cu caractere italice este specific
invaţamantului gimnazial.
PROGRAMA DE LIMBA ŞI
LITERATURA RUSA MATERNA
Profesori
Nota de prezentare
Programa pentru ocuparea posturilor vacante in invaţamant la limba şi
literatura rusa materna se adreseaza profesorilor absolvenţi de invaţamant superior de lunga durata. A fost
revizuita cu scopul corelarii ei cu planul-cadru de invaţamant şi
curriculumul naţional, inscriindu-se astfel pe coordonatele
reformei invaţamantului
romanesc.
Aceasta corelare se reflecta atat in formularea
tematicii, cat şi in cea a
bibliografiei.
Programa de faţa reprezinta in mod echilibrat conţinutul ştiinţific actualizat, teme intra- şi
interdisciplinare, aspecte teoretice şi aplicative, practice şi demonstrative.
De asemenea, aceasta include teme care reflecta
capacitatea de corelare a didacticii specialitaţii cu
cerinţele psihopedagogice specifice diferitelor varste;
teme care vizeaza activitatea extracurriculara şi
activitatea de consiliere şi orientare.
Programa pentru examenul de ocupare a posturilor vacante
in invaţamant cuprinde numai teme obligatorii pentru specialitate şi pentru
didactica acesteia.
LIMBA ŞI LITERATURA
RUSA MATERNA
1. Programa la limba rusa
Conţinuturi. Elemente de
dialectologie cu referire speciala la graiurile
ruşilor lipoveni din Romania. Fonetica şi fonologie. Sistemul fonetic şi fonologic al limbii ruse.
Lexicologie şi semantica: cuvantul ca unitate lingvistica
de baza. Sensul cuvantului. Polisemie. Tipuri de
sensuri lexicale. Metode şi procedee moderne de analiza a sensului. Sinonime, antonime, omonime. Lexicul rus ca sistem
deschis (fond original şi elemente de imprumut;
neologisme, arhaisme; vocabularul in plan teritorial
şi social). Frazeologie: criterii de clasificare. Echivalenţe, echivalenţe
parţiale, nonechivalenţe frazeologice ruso-romane.
Morfosintaxa: criterii de clasificare a parţilor de
vorbire. Categoriile gramaticale şi lexico-gramaticale ale substantivului.
Criterii de delimitare a claselor de adjective.
Particularitaţile formelor scurte ale adjectivelor.
Gradele de comparaţie sintetice şi analitice. Speciile de pronume: criterii de
clasificare. Clasele numeralului. Paradigmatica verbului: timpuri, moduri,
diateze, persoane. Aspectul verbal şi modalitaţile acţiunii. Posibilitaţi de a le echivala in limba romana. Verbe de mişcare unidirecţionale şi pluridirecţionale, prefixate
şi neprefixate. Participiu şi gerunziu ca forme verbale. Clasificarea adverbului.
Clasele de cuvinte auxiliare. Structura propoziţiei: monomembre şi bimembre.
Exprimarea relaţiilor temporale, spaţiale, instrumentale, condiţionale,
concesive, cauzale, finale, constitutive, atributive etc. Structura frazei.
Joncţiunea in fraza. Principii de clasificare a frazei.
Coordonare şi subordonare in
fraza. Fraze indivizibile şi vizibile.
Bibliografie
Chirila F, Ivanov A., Olteanu T, Probleme de dialectologie. Graiuri ruseşti-lipoveneşti din Romania, EUB, 1993.
Izarenkov, D.I., Bessojuznoe sloznoe predlozenie, Moscova,
1990.
Akimova, PL, Novoie v sintaksise sovremennogo
russkogo jazyka, Moscova 1990.
Fomina, N.I., Sovremennyj russikij jazyk.
Leksikologija, ed. a 3-1, Moscova, 1990.
Elemente de gramatica confruntativa a limbilor rusa şi romana. Redactori resp.: Ecaterina Fodor, S. Vaimberg,
Bucureşti, TUB, 1983, 1985.
Evseev Ivan (coordonator), Limba rusa contemporana, Bucureşti, 1982.
Pedestraşu, Anatol, Limba
rusa contemporana. Sintaxa propoziţiei, EUB, 1994.
Chirila Feodor, Limba rusa contemporana. Sintaxa
frazei, EUB, 1997.
2. Programa la literatura rusa
Conţinuturi. Repere in
literatura rusa a secolului al XlX-lea. Efervescenţa
prozei realiste. Diversificarea romanului rus din punct de vedere tematic,
tipologic şi al structurii ca specie literara. Romancieri de rezonanţa universala: I. S.
Turgheniev, F. M. Dostoevski, L. N. Tolstoi, A. P. Cehov. Creaţie poetica: A. S. Puşkin, N. A. Nekrasov, F. I.
Tiutcev. Dramaturgie: N. V. Gogol.A. N. Ostrovski.
Repere in literatura rusa a
secolului al XX-lea. Evoluţia şi transformarea discursului literar. Discursul liric: A. A. Blok, Anna Ahmatova, Marina Ţvetaeva, S. A. Esenin, A. T. Tvardovski, N.
Rubţov. Discursul narativ: M. Gorki, Ivan Bunin, M. A. Bulgakov, M. A. Şolohov, F M. Şukşin, V. G. Rasputin, V. Nabokov, A. Soljeniţin. Discursul dramatic: M. Gorki, A. N.
Arbuzov, A. V. Vampilov.
Folclorul şi tradiţiile ruşilor lipoveni.
Bibliografie:
Chirila Feodor, A. Ivanov, V. Jercea, Limba şi cultura rusa, Editura Didactica şi Pedagogica, Bucureşti, 2002.
Şoptereanu, Virgil, Istoria
literaturii ruse de la sfarşitul sec. al
XlX-lea - inceputul sec. al XX-lea, Editura
Universitaţii Bucureşti, 1982.
Balanescu, Sorina, Dramaturgia cehoviana - simbol şi teatralitate, Editura
Junimea, laşi, 1983.
(Istoria şi tradiţiile minoritaţii ruşilor lipoveni), Editura Didactica şi Pedagogica, Bucureşti, 2006.
3. Programa la didactica limbii ruse materne
Nota de prezentare
In ceea ce priveşte metodica predarii limbii ruse (materne), programa urmareşte,
impreuna cu disciplinele
pedagogice, perfecţionarea pregatirii metodice a
profesorilor in vederea sporirii eficienţei predarii limbii ruse in invaţamantul gimnazial, contribuie intr-o viziune integratoare, alaturi
de cursurile de limba, literatura şi civilizaţie, la
desavarşirea competenţei lor
profesionale.
Conţinuturi. Obiectivele invaţarii limbii ruse conform curriculumului naţional actual. Formarea
competenţelor de receptare a mesajului oral şi de exprimare orala; formarea competenţelor de receptare a
mesajului scris şi de exprimare in scris. Achiziţii in domeniul elementelor de construcţie a comunicarii:
fonetica şi ortografie; lexic; gramatica. Tehnici de transmitere şi fixare a
cunoştinţelor de limba.
Formarea şi dezvoltarea creativitaţii la lecţiile de limba rusa. Valenţele formative ale jocurilor didactice. Elemente de cultura şi civilizaţie;
achiziţii in domeniul
valorilor şi atitudinilor. Tehnici de evaluare. Planul de lecţie-cadru de
activitate didactica.
Organizarea activitaţilor
extraşcolare; cercuri de lectura, de vorbire, de
traducere, de insuşire şi studiere a obiceiurilor
specifice ruşilor lipoveni, de muzica etc.
Bibliografie
Marinescu, M., Feodor Chirila, Metodica predarii
limbii ruse, Editura Universitaţii Bucureşti,
1993.
Chirila Feodor, Caracterul formativ al contrastelor
etnologice in predarea limbii ruse, in „Limbi moderne in scoala", vol.
II, 1983.
Chirila Feodor, Voprosy semantizaciileksiki, in
„Prelegeri de limba şi literatura rusa", vol. II, 1985.
Chirila Feodor, Intonacionnye konstrukcii russkogo
jazyka, in „Prelegeri de limba şi literatura rusa", vol. III, 1988.
Chirila Feodor, Obucenie jazyku specialnosti, in
„Prelegeri de literatura rusa." vol. IV. 1989.
PROGRAMA DE LIMBA ŞI LITERATURA GERMANA ŞI DIDACTICA DISCIPLINEI PENTRU CONCURSUL NAŢIONAL DE OCUPARE A POSTURILOR ŞI A CATEDRELOR DIDACTICE VACANTE DIN INVAŢAMANTUL PREUNIVERSITAR
- INVAŢAMANTUL
IN LIMBILE MINORITAŢILOR NAŢIONALE -
- EDUCATORI/EDUCATOARE -
LIMBA GERMANA
I. NOTA DE FUNDAMENTARE
Conform art. 9 alin. (2) din Legea nr. 128/1997 privind
Statutul personalului didactic, cu modificarile şi
completarile ulterioare,
posturile şi catedrele didactice vacante se ocupa prin concurs. Anual, Ministerul Educaţiei, Cercetarii şi Tineretului organizeaza concursul naţional pentru ocuparea
posturilor şi catedrelor didactice vacante, pe baza
unei metodologii specifice.
Programa de concurs pentru postul de educator/
educatoare are drept scop corelarea şi actualizarea conţinutului didacticii
specialitaţii cu noile
achiziţii din pedagogie, psihologie şi didactica, in
vederea ocuparii posturilor vacante cu cadre didactice care sa raspunda standardului ocupaţional specific.
Standarde profesionale pentru predarea in invaţamantul preprimar:
1. Educatoarea cunoaşte particularitaţile de varsta, individuale şi ale grupului de apartenenţa
ale copiilor şi le valorifica
in proiectarea, organizarea procesului de predare-invaţare-evaluare.
2. Educatoarea are o temeinica pregatire profesionala: cunoaşte şi utilizeaza conţinutul activitaţilor predate in perspectiva curriculara şi didactica acestora; dovedeşte aptitudini necesare predarii tuturor activitaţilor.
3. Educatoarea creeaza in grupul de copii un climat
afectiv pozitiv, caracterizat prin: incredere,
acceptare, toleranţa, dorinţa de invaţare.
4. Educatoarea utilizeaza, creeaza resurse materiale şi implica resursele
umane in activitatea sa (colegi, parinţi, membri ai
comunitaţii locale).
5. Educatoarea realizeaza demersul didactic in aşa fel incat
toţi copiii şi fiecare in parte sa işi dezvolte propriile capacitaţi, inclinaţii,
aptitudini.
6. Educatoarea face legaturi
intra-, inter-şi transdisciplinare, promovand aplicarea
lor in contexte reale.
7. Educatoarea foloseşte strategii de evaluare care
motiveaza şi stimuleaza copiii in invaţare, ii ajuta sa se cunoasca, sa se autoevalueze, incurajand progresul
fiecarui copil.
8. Educatoarea colaboreaza cu membrii comunitaţii şcolare şi cu familiile copiilor pentru atingerea obiectivelor
educaţionale.
9. Educatoarea işi analizeaza critic-constructiv experienţa in vederea ameliorarii activitaţii
viitoare.
10. Educatoarea arata prin tot ceea ce face ca respecta şi raspunde nevoilor de dezvoltare
individuala a copiilor, promovand un sistem de valori
culturale, morale şi civice.
Educatorii/Educatoarele care predau in gradiniţele cu limba de predare germana, pe
langa demonstrarea cunoştinţelor, deprinderilor şi
aptitudinilor de specialitate şi de metodica specialitaţii in limba materna, sunt evaluaţi/evaluate şi la limba şi literatura germana şi didactica disciplinei. In cadrul
acestor activitaţi se urmareşte, in primul
rand, evaluarea concepţiei didactice, a modalitaţilor concrete prin care educatoarea ii pune pe copii in situaţii concrete de invaţare, conducandu-i
la formarea de capacitaţi şi competenţe prevazute de programa, iar cunoştinţele
concrete de limba şi literatura germana sunt evaluate integrat cu didactica disciplinei.
II. COMPETENŢE VIZATE
Programa vizeaza atingerea urmatoarelor
competenţe:
- aplicarea programei şcolare de limba germana, ţinand seama de specificul şi de necesitaţile copiilor;
- cunoaşterea materialelor
auxiliare existente, in vederea selectarii celor mai potrivite;
- stapanirea cunoştinţelor
metodice necesare proiectarii, desfaşurarii şi evaluarii activitaţilor didactice;
- crearea unor situaţii de invaţare, pornind de la texte adecvate
particularitaţilor de varsta
ale copiilor;
- aplicarea normelor limbii literare in orice activitate
de comunicare;
- alegerea şi aplicarea strategiilor de predare-invaţare-evaluare potrivite particularitaţilor de varsta
ale copiilor;
- utilizarea strategiilor interactive, participative,
menite sa motiveze copiii;
- realizarea unui demers didactic flexibil, in funcţie de reacţiile/nevoile copiilor la un moment dat;
- utilizarea unor forme de management al clasei, in funcţie de tipul de activitate proiectat;
- selectarea diverselor metode şi procedee de lucru pe
grupe, in perechi şi
individual;
- asigurarea unui mediu educativ propice cultivarii
increderii, acceptarii, toleranţei, corectitudinii,
exprimarii libere;
- promovarea autonomiei, interacţiunii şi posibilitaţii de a lua decizii individuale sau de
grup;
- valorificarea valenţelor formative ale cunoştinţelor in activitaţile şcolare şi extraşcolare;
- demonstrarea creativitaţii in utilizarea multifuncţionala a resurselor materiale existente.
III. DOMENII DE
COMPETENŢA
1. Curriculum şi
proiectare didactica
1.1. Documente de lucru ale educatoarei:
- Programa de limba germana in gradiniţa;
- Metodologia de aplicare a Programei de limba germana
in gradiniţa;
- scrisori metodice pentru aplicarea programei;
- fişa psihopedagogica a
copilului.
1.2. Documente de proiectare didactica:
- planificare calendaristica;
- proiectare pe unitaţi de invaţare.
1.3. Rolul educatoarei in predarea-invaţarea limbii germane in unitaţile şi secţiile cu predare in limba
germana;
- Particularitaţi ale invaţarii limbii
germane in unitaţile şi secţiile cu predare in limba germana;
- Metode şi procedee folosite pentru evitarea şi inlaturarea greşelilor de pronunţie, de
limba şi de sens.
2. Didactica povestirii
2.1. Metode de invaţare a
povestirii in limba germana
2.2. Abordarea textului literar - indrumarea copiilor
spre inţelegerea, analiza şi interpretarea unui text
2.2.1. Specificul abordarii
textului narativ - rezumatul, povestirea, identificarea pasajelor descriptive şi dialogate dintr-un text narativ
2.2.2. Specificul abordarii textului liric - poezia,
versul, strofa
2.3. Abordarea textului nonliterar - indrumarea
copiilor pentru inţelegerea textului funcţional
3. Didactica limbii germane
3.1. Particularitaţile insuşirii normelor
limbii literare in gradiniţa
3.2. Strategii de invaţare şi
aplicare a noţiunilor elementare de fonetica şi vocabular
3.3. Abordarea noţiunilor de limba germana potrivit principiului concentric
3.4. Modalitaţi de integrare a
elementelor de construcţie a comunicarii in cadrul
activitaţilor specifice
4. Didactica receptarii
şi producerii textelor orale (comunicarea orala)
4.1. Strategii de invaţare şi
exersare a ascultarii active
4.2. Strategii de formare a campului
auditiv (propoziţie, cuvant, silaba, sunet)
4.3. Activitaţi de invaţare care contribuie la sesizarea
elementelor semnificative ale unui mesaj ascultat
4.4. Comunicare verbala, nonverbala, paraverbala
4.5. Strategii de formare a comportamentului de emiţator
4.6. Componentele comunicarii dialogate - adaptarea la
particularitaţile interlocutorului
4.7. Metode şi procedee, activitaţi de invaţare folosite in dezvoltarea exprimarii
orale
4.8. Soluţii de prevenire şi depaşire a blocajelor in
comunicare
5. Managementul grupei
5.1. Forme de realizare a obiectivelor activitaţilor didactice organizate frontal, pe grupe, individual
5.2. Rolul materialelor şi al mijloacelor de invaţamant in
cadrul activitaţilor desfaşurate
6. Conţinuturi -
Inhalte
LITERATUR
1. Aufklarung: Wesenszuge und Menschenbild. G.E.
Lessing als Vertreter der Aufklarung
2. Sturm und Drang: Lebensgefuhl und
Kunstauffassung anhand eines Werkes.
3. Klassik: Kunstauffassung und Menschenbild
anhand eines Werkes.
4. Romantik: Lebensgefuhl, Menschenbild und
Kunstauffassung anhand eines Werkes.
5. Realismus: Wesenszuge und Problematik anhand
eines Werkes.
6. Modernes Drama: Problematik und
Gestaltungselemente.
7. Roman, Novelle, Kurzprosa des 20. Jahrhunderts: Problematik
und Gestaltungselemente anhand eines Werkes
8. Lyrik: Strukturen und Themen von der
Aufklarung bis zur Gegenwart
Verbindliche Werke/Autoren: G.E. Lessing: Nathan der Weise, J.W. Goethe: Faust I; Faust II in
Auszugen, G. Buchner, B. Brecht (Drama), Fr. Durrenmatt
Erwartungen:
Die Kandidaten sollen folgende Fahigkeiten/Fertigkeiten
vorweisen konnen:
- Selbststandigen Umgang mit poetischen und nicht
poetischen Texten (Bearbeiten, Erklaren, Analysieren, Herstellen von
Zusammenhangen etc.)
- Stellungnahme zu aktuellen Themen der Gesellschaft
beziehen, sowie Verbindungen herstellen zu literarischen Werken
- Transfer von Kenntnissen vornehmen (z. B.
Gattungsspezifische Merkmale der gelesenen Werkformen zu identifizieren und auf
neue Texte zu ubertragen, Problematik eines Werkes auf die Gegenwart zu
beziehen etc.)
- Verfassen von literarischen und freien Erorterungen
Empfohlene Sekundarliteratur:
Frenzel, H.A. und E.: Daten deutscher Dichtung.
ChronologischerAbriss der deutschen Literaturgeschichte, Bd. 1 Von den Anfangen
bis zum Jungen Deutschiand; Bd. 2 Vom Realismus bis zur Gegenwart, Deutscher
Taschenbuch Verlag GmbH, Munchen, 1981 (oder neuere Ausgaben)
Beutin, Wolfgang (u.a.), Deutsche Literaturgeschichte.
Von den Anfangen bis zur Gegenwart, Stuttgart, Verlag J.B.MetzIer, 1994
Barner, Wilfried (Hg.), Geschichte der deutschen
Literatur seit 1945, Stuttgart, Verlag J.B. Metzler, 1994
Bantel, Otto/Schafer, Dieter: Grundbegriffe der
Literatur, Cornelsen/Hirschgraben, 1990/14.Auflage
SPRACHE
1. Phonetik und Orthoepie
- Die wichtigsten Ausspracheregeln
- Lange und kurze, dunkle und helle Vokale
- Stimmhafte und stimmlose Konsonanten
- Wortbetonung, Wortton, Redeton
2. Wortschatz
- Ableitung und Zusammensetzung
- Synonyme, Homonyme, Antonyme
- Wortfamilie und Wortfeld
- Redensarten und Redewendungen
3. Morphologie
a) Die beugbaren Wortarten
- Das Verb: Einteilung nach der Selbststandigkeit, dem
Sinn, der Rektion, dem Subjekt, der Bildung, der Konjugation; Zeiten und
Zeitformen, Bildung und Verwendung der Zeitformen, Modus, Rolle im Satz
- Das Substantiv, der Artikel: Arten der Substantive,
naturliches und grammatisches Geschlecht, Plural und Pluralbildung,
Kasus/Deklination, Rolle im Satz
- Das Adjektiv: Gebrauch und Rolle im Satz, Deklination,
Komparation
- Das Pronomen: Arten, Deklination, Rolle im Satz
- Das Numerale: Arten, Rolle im Satz
b) Die unbeugbaren Wortarten
- Das Adverb: Untergruppen, Bildung, Rolle im Satz
- Die Praposition: Rektion
- Die Konjunktion: Arten
- Die Interjektion: Sinn, Funktion
4. Syntax
a) Der Satz: Struktur, Wortfolge; Einteilung nach:
Selbststandigkeit, Inhalt, Aufbau
b) Die Satzglieder und Satzgliedteile
c) Satzverbindungen und Satzgefuge
d) Nebensatze: Inhalt, Form, Stellung, Grad
e) Besondere Satzformen: Ellipse, Schaltsatz
5. Orthographie und Interpunktion (neue deutsche
Rechtschreibung)
Empfohlene Fachliteratur:
Duden: Die Grammatik, 1984 Die deutsche Rechtschreibung,
1996 (oder neuere Ausgaben).
Helbig, Buscha - Deutsches Ubungsbuch, VEB Verlag
Enzyklopadie, 1979.
Gregor - Chiriţa, Gertrud -
Laut - und Klanggestalt des Deutschen, EDP, 1975.
Karl - Marx - Universitat Leipzig, Herder Institut:
Ubungen zu Schwerpunkten der deutschen Grammatik, 1986.
METHODIK
EDUCATORI/EDUCATOARE
1. Das Konzept der integrierten Beschaftigungen;
Vorteile und Nachteile
2. Die Beobachtung (Methode und Beschaftigungstyp)
3. Die Bildbesprechung; das Besprechen eines
Bilderbuchs; methodische Aufbereitung
4. Der Umgang mit Geschichten und Marchen
5. Medieneinsatz
6. Dasfreie Spiel im Kindergarten-Vorteile und Grenzen
7. Die Gedachtnisubung; Vorteile und Nachteile
Bei der Behandlung aller Themen wird erwartet, dass der
Kandidat/ die Kandidatin seine/ ihre Erfahrung und Kreativitat zur Geltung
bringt.
Fachliteratur:
Fuchs - Strattmann, Gisela (Koord.) - Handreichung fur
Erzieherinnen, Hora Verlag, Sibiu 2000.
Publikationen des Zentrums fur Lehrerfortbildung,
Mediasch
Kaminski, Diethelm: Lernideen mit Bildern, Verlag
fur Deutsch, Munchen 1994.
Kaminski, Diethelm: Bildergeschichten. Aufgaben und
Ubungen, GI, Munchen 1987.
Kaminski, Diethelm: Literarische Texte in der
Unterrichtspraxis. Eine Beispielsammlung, GI, Munchen 1984
Laveau, Inge/ Nicolas, Gerd/ Sprenger, Margret: Bild
als Sprechanlass, Werbeanzeigen, GI Munchen,1988.
Maar, Michael/Maar, Paul: Bild und Text. Literarische
Texte im Unterricht, GI Munchen, 1988.
Dommel, H. / Lehners, Uwe.: Lieder und Musik im
Deutschunterricht. Fernstudieneinheit, 2000, Munchen, 1994.
Frankenberg, Barbara/Fuhr, Lisa: Visuelle Medien im
Deutschunterricht. Fernstudieneinheit, Goethe-lnstitut, Erprobungsfassung,
Munchen, 1997.
Brandi, Marie-Luise: Video im Deutschunterricht.
Fernstudieneinheit 13, Langenscheidt, Munchen, 1997.
Appeltauer, Ernst: Grundlagen des Erst- und
Fremdsprachenerwerbs. Fernstudieneinheit 15, Langenscheidt, Munchen, 1997.
Schwerdtfeger, Inge: Gruppenarbeit und innere
Differenzierung. Fernstudieneinheit 29, Langenscheidt, Munchen, 2001.
Luger, Heinz-Helmut: Routinin und Rituale in der
Alltagskommunikation, Fernstudieneinheit 6, Langenscheidt, Munchen, 1993.
Muller, Bernd-Dietrich: Wortschatzarbeit und
Bedeutungsvermittlung, Fernstudieneinheit 8, Langenscheidt, Munchen, 1994.
PROGRAMA DE LIMBA SI LITERATURA GERMANA SI DIDACTICA
DISCIPLINEI PENTRU CONCURSUL NATIONAL DE OCUPARE A POSTURILOR SI A CATEDRELOR
DIDACTICE VACANTE DIN INVAŢAMANTUL PREUNIVERSITAR
- INVAŢAMANTUL
IN LIMBILE MINORITAŢILOR NAŢIONALE -
- INVAŢATORI
/ INVAŢATOARE -
LIMBA GERMANA
I. NOTA DE FUNDAMENTARE
Conform art. 9 alin. (2) din Legea nr. 128/1997 privind
Statutul personalului didactic, cu modificarile şi
completarile ulterioare,
posturile şi catedrele didactice vacante se ocupa prin concurs. Anual, Ministerul Educaţiei, Cercetarii şi Tineretului organizeaza concursul naţional pentru ocuparea
posturilor şi catedrelor didactice vacante, pe baza unei metodologii specifice.
Programa de concurs pentru postul de invaţator/invaţatoare are drept scop corelarea şi
actualizarea conţinutului didacticii specialitaţii cu noile achiziţii din pedagogie, psihologie şi didactica, in vederea ocuparii posturilor vacante cu cadre didactice care sa
raspunda standardului ocupaţional specific.
Standarde profesionale pentru predarea in invaţamantul primar:
1. Invaţatorul/Invaţatoarea cunoaşte particularitaţile de varsta,
individuale şi ale grupului de apartenenţa ale elevilor şi le valorifica in
proiectarea, organizarea procesului de predare-invaţare-evaluare.
2. Invaţatorul/Invaţatoarea
are o temeinica pregatire profesionala: cunoaşte şi
utilizeaza conţinutul activitaţilor predate in
perspectiva curriculara şi didactica acestora;
dovedeşte aptitudini necesare predarii tuturor activitaţilor.
3. Invaţatorul/Invaţatoarea
creeaza in grupul de elevi un climat afectiv pozitiv, caracterizat prin: incredere, acceptare, toleranţa, dorinţa de invaţare.
4. Invaţatorul/Invaţatoarea
utilizeaza, creeaza resurse materiale şi implica resursele umane in activitatea sa (colegi, parinţi membri ai comunitaţii locale).
5. Invaţatorul/Invaţatoarea
realizeaza demersul didactic in aşa fel incat toţi elevii şi fiecare in parte sa işi dezvolte propriile capacitaţi, inclinaţii, aptitudini.
6. Invaţatorul/Invaţatoarea
face legaturi intra-, inter- şi transdisciplinare,
promovand aplicarea lor in contexte reale.
7. Invaţatorul/Invaţatoarea foloseşte strategii de evaluare care motiveaza şi stimuleaza
elevii in invaţare, ii ajuta
sa se cunoasca, sa se autoevalueze, incurajand progresul fiecarui elev.
8. Invaţatorul/Invaţatoarea
colaboreaza cu membrii comunitaţii şcolare şi cu
familiile elevilor pentru atingerea obiect|velor educaţionale.
9. Invaţatorul/Invaţatoarea
işi analizeaza
critic-constructiv experienţa in
vederea ameliorarii activitaţii viitoare.
10. Invaţatorul/Invaţatoarea
arata prin tot ceea ce face ca respecta şi raspunde nevoilor de dezvoltare individuala a elevilor, promovand un sistem de valori culturale, morale şi civice.
Invaţatorii/Invaţatoarele care predau in şcolile cu limba de predare germana, pe
langa demonstrarea cunoştinţelor, deprinderilor şi
aptitudinilor de specialitate şi de metodica specialitaţii in limba materna, sunt evaluaţi/evaiuate şi la limba şi literatura germana şi didactica disciplinei. In cadrul
acestor activitaţi se urmareşte, in primul
rand, evaluarea concepţiei didactice, a modalitaţilor concrete prin care invaţatorul/invaţatoarea ii pune pe elevi in situaţii concrete de invaţare, conducandu-i la formarea de capacitaţi şi competenţe prevazute de programa, iar cunoştinţele concrete de limba şi literatura germana sunt evaluate
integrat cu didactica disciplinei.
II. COMPETENŢE VIZATE
Programa vizeaza atingerea urmatoarelor
competenţe:
- aplicarea programei şcolare
de limba germana, ţinand seama de specificul şi de necesitaţile elevilor;
- cunoaşterea materialelor auxiliare existente, in vederea selectarii celor mai potrivite;
- stapanirea cunoştinţelor
metodice necesare proiectarii, desfaşurarii şi evaluarii activitaţilor didactice;
- crearea unor situaţii de invaţare, pornind de la texte adecvate particularitaţilor de varsta
ale elevilor;
- aplicarea normelor limbii literare in orice activitate
de comunicare;
- alegerea şi aplicarea strategiilor de predare-invaţare-evaluare potrivite particularitaţilor de varsta
ale elevilor;
- utilizarea strategiilor interactive, participative,
menite sa motiveze elevii;
- realizarea unui demers didactic flexibil, in funcţie de reacţiile/nevoile elevilor la un moment dat;
- utilizarea unor forme de management al clasei, in funcţie de tipul de activitate proiectat;
- selectarea diverselor metode şi procedee de lucru pe
grupe, in perechi şi
individual;
- asigurarea unui mediu educativ propice cultivarii
increderii, acceptarii, toleranţei, corectitudinii,
exprimarii libere;
- promovarea autonomiei, interacţiunii şi posibilitaţii de a lua decizii individuale sau de
grup;
- valorificarea valenţelor formative ale cunoştinţelor in activitaţile şcolare şi extraşcolare;
- demonstrarea creativitaţii in utilizarea multifuncţionala a resurselor materiale existente.
III. DOMENII DE COMPETENŢA
1. Curriculum şi
proiectare didactica
1.1. Documente de lucru ale invaţatoarei:
- Programa de limba germana in
şcoala;
- Metodologia de aplicare a Programei de limba germana in şcoala;
- scrisori metodice pentru aplicarea programei;
- fişa psihopedagogica a
copilului.
1.2. Documente de proiectare didactica:
- planificare calendaristica;
- proiectare pe unitaţi de invaţare.
1.3. Rolul educatoarei in predarea-invaţarea limbii germane in unitaţile şi secţiile cu predare in limba
germana
- Particularitaţi ale invaţarii limbii
germane in unitaţile şi secţiile cu predare in limba germana
- Metode şi procedee folosite pentru evitarea şi inlaturarea greşelilor de pronunţie, de
limba şi de sens
2. Didactica povestirii
2.1. Metode de invaţare a
povestirii in limba germana
2.2. Abordarea textului literar - indrumarea elevilor
spre inţelegerea, analiza şi interpretarea unui text
2.2.1. Specificul abordarii
textului narativ - rezumatul, povestirea, identificarea pasajelor descriptive
şi dialogate dintr-un text narativ
2.2.2. Specificul abordarii textului liric - poezia,
versul, strofa
2.3. Abordarea textului nonliterar - indrumarea
elevilor pentru inţelegerea textului funcţional
3. Didactica limbii germane
3.1. Particularitaţile insuşirii normelor limbii literare in şcoala
3.2. Strategii de invaţare şi
aplicare a noţiunilor elementare de fonetica şi vocabular
3.3. Abordarea noţiunilor de limba germana potrivit principiului concentric
3.4. Modalitaţi de integrare a
elementelor de construcţie a comunicarii in cadrul
activitaţilor specifice
4. Didactica receptarii şi producerii textelor orale (comunicarea orala)
4.1. Strategii de invaţare şi
exersare a ascultarii active
4.2. Strategii de formare a campului
auditiv (propoziţie, cuvant, silaba, sunet)
4.3. Activitaţi de invaţare care contribuie la sesizarea
elementelor semnificative ale unui mesaj ascultat
4.4. Comunicare verbala, nonverbala, paraverbala
4.5. Strategii de formare a
comportamentului de emiţator
4.6. Componentele comunicarii dialogate - adaptarea la
particularitaţile interlocutorului
4.7. Metode şi procedee, activitaţi de invaţare folosite in dezvoltarea exprimarii
orale
4.8. Soluţii de prevenire şi depaşire a blocajelor in
comunicare
5. Managementul grupei
5.1. Forme de realizare a obiectivelor activitaţilor didactice organizate frontal, pe grupe, individual
5.2. Rolul materialelor şi al mijloacelor de invaţamant in
cadrul activitaţilor desfaşurate
6. Conţinuturi -
Inhalte
LITERATUR
1. Aufklarung: Wesenszuge und Menschenbild. G.E.
Lessing als Vertreter der Aufklarung
2. Sturm und Drang: Lebensgefuhl und
Kunstauffassung anhand eines Werkes.
3. Klassik: Kunstauffassung und Menschenbild
anhand eines Werkes.
4. Romantik: Lebensgefuhl, Menschenbild und
Kunstauffassung anhand eines Werkes.
5. Realismus: Wesenszuge und Problematik anhand
eines Werkes.
6. Modernes Drama: Problematik und
Gestaltungselemente.
7. Roman, Novelle, Kurzprosa des 20. Jahrhunderts: Problematik
und Gestaltungselemente anhand eines Werkes
8. Lyrik: Strukturen und Themen von der
Aufklarung bis zur Gegenwart
Verbindliche Werke/Autoren: G.E. Lessing: Nathan der Weise, J.W. Goethe: Faust I; Faust II in
Auszugen, G. Buchner, B. Brecht (Drama), Fr. Durrenmatt
Erwartungen:
Die Kandidaten sollen folgende Fahigkeiten/ Fertigkeiten
vorweisen konnen:
- Selbststandigen Umgang mit poetischen und nicht
poetischen Texten (Bearbeiten, Erklaren, Analysieren, Herstellen von
Zusammenhangen etc.)
- Stellungnahme zu aktuellen Themen der Gesellschaft
beziehen, sowie Verbindungen herstellen zu literarischen Werke n
- Transfer von Kenntnissen vornehmen (z.B.
Gattungsspezifische Merkmale der gelesenen Werkformen zu identifizieren und auf
neue Texte zu ubertragen, Problematik eines Werkes auf die Gegenwart zu
beziehen, etc.)
- Verfassen von literarischen und freien Erorterungen
Empfohlene Sekundarliteratur:
Frenzel, H.A. und E.: Daten deutscher Dichtung.
ChronologischerAbrissderdeutschen Literaturgeschichte, Bd.1 Von den Anfangen
bis zum Jungen Deutschland; Bd.2 Vom Realismus bis zur Gegenwart, Deutscher
Taschenbuch Verlag GmbH, Munchen, 1981 (oder neuere Ausgaben)
Beutin, Wolfgang (u.a.), Deutsche Literaturgeschichte.
Von den Anfangen bis zur Gegenwart, Stuttgart, Verlag J.B. Metzler, 1994
Barner, Wilfried (Hg.), Geschichte der deutschen
Literatur seit 1945, Stuttgart, Verlag J.B.Metzler, 1994
Bantei, Otto/ Schafer, Dieter: Grundbegriffe der
Literatur, Cornelsen / Hirschgraben, 1990 /14.Auflage
SPRACHE
1. Phonetik und Orthoepie
- Die wichtigsten Ausspracheregeln
- Lange und kurze, dunkle und helle Vokale
- Stimmhafte und stimmlose Konsonanten
- Wortbetonung, Wortton, Redeton
2. Wortschatz
- Ableitung und Zusammensetzung
- Synonyme, Homonyme, Antonyme
- Wortfamilie und Wortfeld
- Redensarten und Redewendungen
3. Morphologie
a) Die beugbaren Wortarten
- Das Verb: Einteilung nach der Selbststandigkeit, dem
Sinn, der Rektion, dem Subjekt, der Bildung, der Konjugation; Zeiten und
Zeitformen, Bildung und Verwendung der Zeitformen, Modus, Rolle im Satz
- Das Substantiv, der Artikel: Arten der Substantive,
naturliches und grammatisches Geschiecht, Plural und Pluralbildung, Kasus/
Deklination, Rolle im Satz
- Das Adjektiv: Gebrauch und Rolle im Satz,
Deklination, Komparation
- Das Pronomen: Arten, Deklination, Rolle im Satz
- Das Numerale: Arten, Rolle im Satz
b) Die unbeugbaren Wortarten
- Das Adverb: Untergruppen, Bildung, Rolle im Satz
- Die Praposition: Rektion
- Die Konjunktion: Arten
- Die Interjektion: Sinn, Funktion
4. Syntax
a) Der Satz: Struktur, Wortfolge; Einteilung nach:
Selbststandigkeit, Inhalt, Aufbau
b) Die Satzglieder und Satzgliedteile
c) Satzverbindungen und Satzgefuge
d) Nebensatze: Inhalt, Form, Stellung, Grad
e) Besondere Satzformen: Ellipse, Schaltsatz
5) Orthographie und Interpunktion (neue deutsche
Rechtschreibung)
Empfohlene Fachliteratur:
Duden: Die Grammatik, 1984; Die deutsche
Rechtschreibung, 1996 (oder neuere Ausgaben)
Helbig, Buscha - Deutsches Ubungsbuch, VEB Verlag
Enzyklopadie, 1979
Gregor - Chiriţa, Gertrud -
Laut - und Klanggestalt des Deutschen, EDP, 1975
Karl - Marx - Universitat Leipzig, Herder Institut:
Ubungen zu Schwerpunkten der deutschen Grammatik, 1986
METHODIK
1. Die Teilbereiche des Lehrplans und ihre integrative
Behandlung
2. Die Vorfibelperiode - Ziele, Beispiele der
Unterrichtsgestaltung
3. Leselehrgang (Erstlesen) - Methoden und ihre
Verknupfung; methodisch - didaktische Aufbereitung; Erwartung und Bewertung;
Beispiele fur die Gestaltung einer Stunde zum Thema „Einfuhren des Lautes und
Buchstaben..."
4. Weiterfuhrendes Lesen - Ziele und Aufgaben in den
einzelnen Klassenstufen; Lesearten; Gestalten von Lesestunden; Einfuhren eines
Textes
5. Erstschreiben - Ziele und Aufgaben in den einzelnen
Klassenstufen; Diktat und Nachschrift; Bewertung
6. Sprecherziehung - Ziele und Aufgaben; mundliche und
schriftliche Sprecherzie-hung;Beispiele von altersangemessenen
Sprechsituationen; Wortschatzerweiterung; Vorubungen zum Schreiben von
Aufsatzen; Arten der Aufsatze in jeder Klassenstufe
7. Sprachbetrachtung - Ziele und Aufgaben; Beispiele
fur die Gestaltung einer Stunde mit dem Schwerpunkt Sprachbetrachtung
8. Sozialformen im Deutschunterricht und ihr Einsatz
9. Medieneinsatz im Deutschunterricht
Empfohlene Fachliteratur:
Empfohlene Fachliteratur:
Kaminski, Diethelm: Lernideen mit Bildern, Verlag
fur Deutsch, Munchen 1994.
Kaminski, Diethelm: Bildergeschichten. Aufgaben und
Ubungen, GI, Munchen 1987.
Kaminski, Diethelm: Literarische Texte in der
Unterrichtspraxis. Eine Beispielsammlung, GI, Munchen, 1984.
Laveau, Inge/ Nicolas, Gerd/ Sprenger, Margret: Bild
als Sprechanlass, Werbeanzeigen, GI Munchen, 1988.
Maar, Michael/Maar, Paul: Bild und Text. Literarische
Texte im Unterricht, GI Munchen, 1988.
Albers, Hans-Georg / Bolton, Sibylle: Testen und
Prufen in der Grundschule. Einstufungstests und Sprachstandprufungen.
Fernstudieneinheit 7, Langenscheidt, Munchen, 1995.
Bolton, Sibylle: Probleme der Leistungsmessung.
Lernfortschrittstests in der Grund-stufe. Fernstudieneinheit 10,
Langenscheidt, Munchen, 1996.
Doye, Peter: Tvpologie der Testaufgaben fur den
Unterricht Deutsch als Fremd-sprache. Langenscheidt, Munchen, 1988.
Dommel.H. / Uwe.: Lieder und Musik im
Deutschunterricht. Fernstudieneinheit, 2000, Munchen, 1994.
Frankenberg, Barbara/Fuhr, Lisa: Visuelle Medien im
Deutschunterricht. Fernstudieneinheit, Goethe-lnstitut, Erprobungsfassung,
Munchen, 1997.
Brandi, Marie-Luise: Video im Deutschunterricht.
Fernstudieneinheit 13, Langenscheidt, Munchen, 1997.
Appeltauer, Ernst: Grundlagen des Erst- und
Fremdsprachenerwerbs, Fernstudieneinheit 15, Langenscheidt, Munchen, 1997.
Bischof, Monika/Kessling, Viola/Krechel, Rudiger: Landeskunde
und Literaturdidaktik, Fernstudieneinheit 3, Langenscheidt, Munchen, 1999.
Schwerdtfeger, Inge: Gruppenarbeit und innere
Differenzierung, Fernstudieneinheit 29, Langenscheidt, Munchen, 2001.
Funk, Hermann/ Konig, Michael: Grammatik lehren und
lernen, Fernstudieneinheit 1, Langenscheidt, Munchen, 1991.
Luger, Heinz - Helmut: Routinin und Rituale in der
Alltagskommunikation, Fernstudieneinheit 6, Langenscheidt, Munchen, 1993.
Muller, Bernd - Dietrich: Wortschatzarbeit und
Bedeutungsvermittlung, Fernstudieneinheit 8, Langenscheidt, Munchen, 1994.
Macaire, Dominigue/Hosch, Wolfram: Bilder in der
Landeskunde, Fernstudieneinheit 11, Langenscheidt, Munchen, 1996.
Wicke, Rainer Ernst: Kontakte knupfen.
Fernstudieneinheit 9, Langenscheidt, Munchen, 1995.
Kast, Bernd: Fertigkeit Schreiben,
Fernstudieneinheit 12, Langenscheidt, Munchen, 1999.
Dahlhaus, Barbara: Fertigkeit Horen,
Fernstudieneinheit 5, Langenscheidt, Munchen, 1994.
Ehrlers, Swantje: Lesen als Verstehen,
Fernstudieneinheit 2, Langenscheidt, Munchen, 1992.
Bimmel, Peter/Rampillon, Ute: Lernerautonomie und
Lernstrategien, Fernstudien-einheit 23, Langenscheidt, Munchen, 2000.
Westhoff, Gerard: Fertigkeit Lesen,
Fernstudieneinheit 17, Langenscheidt, Munchen, 1997.
Dreke/Lind: Wechselspiel. Sprechanlasse fur die
Partnerarbeit im kommunikativen Deutschunterricht. Arbeitsblatterfur Anfanger
und Fortgeschrittene, Langenscheidt, Munchen, 1994.
Apelt, M.L., Apelt, H.-R, Wagner, M.: Grammatik a la
carte!. Das Ubungsbuch zur Grundgrammatik Deutsch, Verlag M. Diesterweg,
Verlag Sauerlander, 1994.
Goethe-lnstitut Munchen: Primar. Zeitschrift fur
Deutsch als Fremdsprache und Zweitsprache im Primarbereich. Durr &
Kessler, Regensburg, 1992-2002.
Gann, Gudula (Koord.): Handreichung fur die
Grundschule
Publikationen des Zentrums fur Lehrerfortbildung
Mediasch.
PROGRAMA PENTRU EXAMENUL DE OCUPARE A POSTURILOR
DIDACTICE VACANTE
DISCIPLINA LIMBA ŞI
LITERATURA GERMANA MATERNA
PROFESORI
Prezenta programa pentru
examenul de ocupare a posturilor de limba şi literatura germana materna vacante se adreseaza profesorilor de limba germana, absolvenţi ai invaţamantului
superior de specialitate, precum şi cadrelor didactice care au urmat un curs de
reconversie profesionala
recunoscut de Ministerul Educaţiei, Cercetarii şi Tineretului, care doresc sa ocupe o
catedra de limba germana in sistemul de invaţamant preuniversitar de stat. Proiectarea programei a pornit de la
urmatoarele puncte de reper:
- cunoştinţele generale necesare in domeniul metodicii predarii disciplinei
şi in domeniul limbii şi
literaturii germane ale unui absolvent al facultaţii de specialitate;
- curriculum naţional pentru limba germana ca limba materna.
Obiectivele examenului
Examenul de ocupare a unui post didactic vizeaza evaluarea competenţelor didactice ale profesorului de limba germana materna privind: predarea eficienta a
disciplinei şi optimizarea procesului de predare - invaţare a limbii şi literaturii germane materne.
Urmarind obiectivele
disciplinei Limba şi literatura germana materna,
programa este astfel structurata incat sa corespunda schimbarilor datorate noii
abordari a competenţelor-cheie pentru cariera didactica, din perspectiva disciplinei. Aceasta presupune:
- cunoaşterea problematicii actuale a disciplinei
(teorii moderne ale invaţarii, metode, tehnici, procedee);
- cunoaşterea conţinuturilor specifice de specialitate;
- cunoaşterea conţinuturilor programelor şcolare
actuale;
- cunoştinţe privind proiectarea, organizarea, desfaşurarea şi evaluarea activitaţii didactice conform obiectivelor
programei şcolare;
- adecvarea demersului didactic la particularitaţile de varsta ale
elevilor şi la conţinuturile cuprinse in programa; proiectarea secvenţelor didactice şi ale evaluarii in raport cu contextul educaţional;
- conştientizarea şi transmiterea unor atitudini
adecvate;
- valorificarea conţinuturilor specifice in vederea dezvoltarii la elevi atat a unor capacitaţi şi competenţe intelectuale, cat şi de buna practica a limbii ca mijloc de
comunicare;
- cultivarea abilitaţilor de
comunicare eficienta, de
empatie şi de parteneriat educaţional bazate pe cunoştinţe psihopedagogice solide;
- disponibilitatea pentru o formare profesionala
continua.
I. METODICA PREDARII LIMBII GERMANE MATERNE
Methodikthemen:
1. Lehrplan und Curriculum
2. Lernziele im Muttersprachenunterricht. Kommunikative
Didaktik und interkultureller Ansatz im Muttersprachenunterricht
3. Unterrichtsformen
4. Methoden und Lerntechniken im 5. Muttersprachenunterricht
5. Ubungstypologie
6. Die vier Fertigkeiten
7. Wortschatzarbeit
8. Arbeit mit Texten und mit Medien
9. Sprachbetrachtung im Muttersprachenunterricht
10. Leistungskontrolle und Fehlerkorrektur
Folgende Fachliteratur wird
empfohlen:
|
• Dove, Peter: Tvpoloaie der Testaufaben fur den Unterricht
Deutsch als Fremdsprache. Lanaenscheidt, Munchen, 1988
• DommeLH. / Lehners, Uwe.: Lieder und Musik im Deutschunterricht.
Fernstudieneinheit, 2000, Munchen., 1994
• Frankenbera, Barbara/Fuhr, Lisa: Visuelle Medien im
Deutschunterricht. Fernstudieneinheit, Goethe-lnstitut, Erprobungsfassung,
Munchen, 1997
• Brandi, Marie-Luise: Video im Deutschunterricht.
Fernstudieneinheit 13, Lanaenscheidt, Munchen, 1997
• Gruner, Marait/Hassert, Timm: Computer im Deutschunterricht.
Fernstudieneinheit 14, Lanaenscheidt, Munchen, 2000
• Loneraan, Jack: Fremdsprachenunterricht mit Video. Ein Handbuch
mit Materialien. Hueber-Verlaa, Ismanina, 1987
• Appeltauer, Ernst: Grundlaaen des Erst- und
Fremdsprachenerwerbs, Fernstudieneinheit 15, Lanaenscheidt, Munchen, 1997
• Bischof, Monika/Kesslina, Viola/Krechel, Rudiaer: Landeskunde
und Literaturdidaktik, Fernstudieneinheit 3, Langenscheidt, Munchen, 1999
• Schwerdtfeaer, Inae: Gruppenarbeitund innere Differenzieruna,
Fernstudieneinheit 29, Lanaenscheidt, Munchen, 2001
• Funk, Hermann/Konia, Michael: Grammatiklehren und lernen,
Fernstudieneinheit 1, Lanaenscheidt, Munchen, 1991
• Luaer, Heinz- Helmut: Routinin und Rituale in
derAlltaaskommunikation, Fernstudieneinheit 6, Lanaenscheidt, Munchen, 1993
• Muller. Bernd - Dietrich: Wortschatzarbeit und
Bedeutunqsvermittlunq. Fernstudieneinheit 8. Lanqenscheidt. Munchen, 1994
|
• Macaire, Dominigue/Hosch, Wolfram: Bilder in der Landeskunde,
Fernstudieneinheit 11, Langenscheidt, Munchen, 1996
• Wicke, Rainer Ernst: Kontakte knupfen, Fernstudieneinheit 9,
Langenscheidt, Munchen, 1995
• Kast, Bernd: Fertigkeit Schreiben. Fernstudieneinheit 12,
Langenscheidt, Munchen, 1999
• Dahlhaus, Barbara: Fertigkeit Horen, Fernstudieneinheit 5,
Langenscheidt, Munchen, 1994
• Neuner, Gerhard/Hunfeld, Hans: Methoden desfremdsprachlichen
Unterrichts, Fernstudieneinheit 4, Langenscheidt, Munchen, 1993
• Ehrlers, Swantje: Lesen als Verstehen. Fernstudieneinheit 2,
Langenscheidt, Munchen, 1992
• Bimmel, Peter/Rampillon, Ute: Lernerautonomie und
Lernstrategien, Fernstudieneinheit 23, Langenscheidt, Munchen, 2000
• Kleppin, Karin: Fehler und Fehlerkorrektur, Fernstudieneinheit
19, Langenscheidt, Munchen, 1998
• Westhoff, Gerard: Fertigkeit Lesen, Fernstudieneinheit 17,
Langenscheidt, Munchen, 1997
• Dreke/Lind: Wechselspiel. Sprechanlasse fur die Partnerarbeit im
kommunikativen Deutschunterricht. Arbeitsblatter fur Anfanger und
Fortgeschrittene, Langenscheidt, Munchen, 1994
• Kaminski, Diethelm: Lernideen mit Bildern, Verlag fur Deutsch ,
Munchen 1994
• Kaminski, Diethelm: Bildergeschichten. Aufgaben und Ubungen, GI
, Munchen 1987
• Kaminski, Diethelm: Literarische Texte in der Unterrichtspraxis.
Eine Beispielsammlung. GI, Munchen 1984
• Laveau, Inge/Nicolas, Gerd/Sprenger, Margret: Bild als Sprechanlass,
Werbeanzeigen, GI Munchen,1988
• Maar, Michael/Maar, Paul: Bild und Text. Literarische Texte im
Unterricht, GI Munchen, 1988
* Die Fernstudieneinheiten sind methodisch - didaktisch auf den
FSU - Unterricht zugedacht, doch ebenso nutzlich fur den muttersprachlichen
Unterricht.
Zeitschriften:
• Bimmel, P/Neuner, G. (Hrsg.): Fremdsprache Deutsch - Zeitschrift
fur Deutsch als Fremdsprache. Heft 5: Das Bild im Unterricht. Klett,
Stuttgart, 1994, Heft 21: Neue Medien im Deutschunterricht. Klett, Stuttgart,
1999
• Deutsch aktuell. Zeitschrift des Deutschlehrerverbandes
Rumaniens, Anima - Verlag, Bukarest
• Zeitschrift der Germanisten Rumaniens, Bukarest
• Materialien der Fortbildungsveranstaltungen des Zentrums fur
Lehrerfortbildung in deutscher Sprache, Mediasch
• Materialien der Fortbildungsveranstaltungen der Schulkommission
des DFDR
Lexika
Padagogik, Meyers Kleines Lexikon, Meyers Lexikonverlag, Mannheim
u.a.
|
II. LIMBA ŞI
LITERATURA GERMANA MATERNA
II.1. Literatura
Literaţii rthemen
1. Epochen der deutschen Literatur. Merkmale.
Vertreter. Beispiele von Werken.
2. Literarische Gattungen. Definition. Merkmale.
Beispiele von Werken.
3. Lyrik im Unterricht anhand von Beispielen.
4. Prosa im Unterricht anhand von Beispielen.
5. Drama im Unterricht anhand von Beispielen.
6. Rumaniendeutsche Literatur. Merkmale.
Wichtige Vertreter.
7. Begriffe zur Texterschliessung: Gattungsspezifische
Merkmale, Erzahlsituatuion, Er-zahlperspektive, Erzahlhaltung,
Handlungsverlauf, Ablauf/Struktur, Konflikt, Personengestaltung, au&eres
und inneres Geschehen, Erzahlkommentar, geschlossener und offener Text,
Leerstellen;lyrischer Sprecher/lyrisches Ich, objektive und subjektive
Darstellung, Gedichtablauf, Grundstimmung/Befindlichkeit, Vergleich, Metapher,
Personifizierung, Hyperbel, Wiederholungen, Synasthesie, Strophe, Vers, Metrum
(zweisilbige und dreisilbige, steigende und fallende Rhythmen), End- Binnen-
und Kehrreim, Alliteration, klingende und stumpfe Reime*, freie Rhythmen;
Monolog, Dialog, Regieanweisungen, Buhnenbild, Kulisse, Requisiten, Kostum*,
Maske*, Akt/Aufzug, Szene/Auftritt
Folgende Sekundarliteratur wird
empfohlen:
|
• Beutin, Wolfgang (u.a.), Deutsche Literaturgeschichte. Von den
Anfangen bis zur Gegenwart, Stuttgart, Verlag J.B. Metzler, 1994
• Barner, Wilfried (Hg.), Geschichte der deutschen Literatur seit
1945, Stuttgart, Verlag J.B. Metzler, 1994
• Bantel, Otto/Schaefer, Dieter: Grundbegriffe der Literatur,
Cornelsen/Hirschgraben, 1940/14, Auflage
• Hinderer, Walter: Geschichte der deutschen Lyrik vom Mittelalter
bis zur Gegenwart. Stuttgart, 1983
• Hoffmann, F.,/Rosch, H.: Grundlagen. Stile. Gestalten der
deutschen Literatur, Berlin, Cornelsen -Verlag, 1996
• Lamping, Peter: Moderne Lyrik, Gottingen, 1991
• Petersen, Jurgen: Derdeutsche Roman der Moderne, Stuttgart, 1991
• Plimpe, Gerhard: Epochen der modernen Literatur, Opladen, 1995
• Schnell, Ralf: Geschichte der deutschsprachigen Literatur seit
1945, Stuttgart, Verlag J.B. Metzler, 1995
• Steincke, Hartmut: Deutsche Literatur des 20. Jahrhunderts,
Berlin, 1994
• Frenzel, H.A. und E: Daten deutscher Dichtung. Chronologischer
Abriss der deutschen Literaturgeschichte, Bd. 1 Von den Anfangen bis zum
Jungen Deutschland; Bd. 2 Vom Realismus bis zur Gegenwart, Deutscher
Taschenbuch Verlag GmbH, Munchen, 1981 (oderneuere Ausgaben)
• Wittstock, Joachim/Sinerth, Ştefan: Die rumaniendeutsche Literatur in den Jahren 1918-1944, Bukarest, 1992
• Motzan, Peter/Sinerth, Ştefan: Deutsche Regionalliteraturen in
Rumanien, Munchen, 1997
• Motzan, Peter: Die rumaniendeutsche Lyrik nach 1944.
Problemaufriss und historischer Uberblick. Dacia Verlag, Cluj-Napoca, 1980
• Tontsch, Brigitte (Hg.): Interpretationen deutscher und
rumaniendeutscher Lyrik, Dacia Verlag, Cluj-Napoca, 1971
• Tudorica, Cristina: Rumaniendeutsche Literatur: 1970-1990,
Bukarest, 1992
• Weischer, Heinz/Janus, Maria/Schuller Anger, Horst: Deutsche
Literatur im Uberblick, Honterus, 1996
• Nubert, Roxana: Raum und Zeitbeziehungen in der
deutschsprachigen Literatur, Editura Mitron Timişoara, 1998
|
II.2. Limba
Themen - Sprachbetrachtung/Grammatik,
Rechtschreibung, Zeichensetzung
1. Sprachkunde: Entwicklung der Sprache im Spiegel der
Geschichte: Laut- und Bedeutungsveranderungen, Herkunft von Redensarten;
Verschiedene Sprachformen (Stilebenen): Standardsprache, Umgangssprache,
Mundart, Sondersprachen (besonders Jugendsprache)
2. Phonetik: Lautwandel (Umlaut, Ablaut, Tonerhohung,
Brechung) Wortschatz: Homonyme, Synonyme, Antonyme, Wortbildung
(Zusammensetzung, Ableitung, Wortfamilie, Wortfeld), Redensarten und
Redewendungen; Fremdworter und ihre Herkunft, Internationalismen, Wort- und Bedeutungslehre;
Ubungen zur Wortschatzerweiterung
3. Textgrammatik: Text als sprachliches Beziehungsnetz;
Mittel der Textverknupfung (Wiederholung des Substantivs, Wiederaufnahme des
Substantivs durch Oberbegriff oder Pronomen.Verweis auf Substantiv durch Pronomen,
Verweis auf ein Wort oder einen ganzen Satz durch Adverb
4. Satzgrammatik: Satzglieder und Satzarten, Mittel der
Satzgliedverknupfung (Rektion von Verben, Adjektiven und Prapositionen; feste
Verbindungen von Verb/Substantiv und Praposition; feste Verbindungen von
Substantiv und Verb); Mittel der Satzverknupfung (Satzverbindung, Satzgefuge
(Uber- und Unterordnung von Gliedsatzen), Bau des Satzgefuges: Ausbausatze
(Relativsatze), Verhaltnissatze (Adverbialsatze), Inhaltssatze (dass..., ob...,
usw.)
5. Wortgrammatik/Morphologie. Erkennen der Wortarten und
Verwenden der richtigen Wortform; flektierbare und unflektierbare Wortarten;
Flexion; Valenz und Rektion;
6. Stilistik: Sprachliche Mittel zur Farbung und
Abstufung von Aussage (modale Hilfsverben, Konjunktiv, Adverbien); Sprachliche
Mittel zur Geltung einer Aussage (Negation und Einschrankung durch Adverbien,
Grade der Geltung (tatsachliches, wahrscheinliches, vermutliches, nicht
stattgefundenes Geschehen) durch Modalverben und Adverbien; Stilistische Wirkung
verschiedener Formen des Attributs, der Zeitformen des Verbs, des Konjunktivs
und des Passivs; Nominaler und verbaler Stil; Kontextbedingte, bildhafte und
ubertragene Bedeutung;
7. Rechtschreibung: Vermittlung der Grundregeln durch
unterhaitsame Ubungen, dem Leistungsstand der Schulkiasse entsprechend;
8. Zeichensetzung: Vermittlung der Grundregeln durch
unterhaitsame Ubungen (insbesondere der Kommasetzung)
Folgende Fachbucher und Lexika
werden empfohlen:
|
• Bunting, Karl - Dieter/Bergenholtz, Henning: Einfuhrung in die
Syntax. Grundbegriffe zum Lesen einer Grammatik, Athenaum-Taschenbuchverlag
GmbH, K6nigstein/Ts, 1979.
• Hufeisen, Britta/Neuner Gerhard: Angewandte Linguistik fur den
Fremdsprachenunterricht, Fernstudieneinheit 16, Langenscheidt, Munchen, 1999.
• Duden - Reihe: Grammatik, Bedeutungsworterbuch, Schwierigkeiten
der deutschen Sprache, Rechtschreibung, Fremdworter usw., Dudenverlag (neuere
Ausgabe).
• Der kleine Duden: Deutsches Worterbuch. Ein praktischer Helfer
fur den Alltag; Sprachtipps. Hilfen fur den sprachlichen Alltag; Der passende
Ausdruck. Ein Synonymworterbuch fur die Wortwahl; Deutsche Grammatik. Eine
Sprachlehre fur Beruf, Fortbildung und Alltag; Fremdworterbuch. Ein
Nachschlagewerk fur den taglichen Gebrauch, Dudenverlag, 1997.
• Wahrig, Gerhard (Hg.): Worterbuch der deutschen Sprache,
DeutscherTaschenbuch Verlag, Munchen, 1990 (oder neuere Ausgaben).
• Drosdowski, Gunther(Koord.): Deutsches Universal Worterbuch,
Bibliographisches Institut Mannheim, 1989 1. Bauer, Gertrud:
Rechtschreibreform, Wilhelm Heyne Verlag, 1996.
• Braun, P. Tendenzen in der deutschen Gegenwartssprache, Verlag
W.Kohlhammer, Stuttgart, Berlin, Koln, Mainz, 1979.
• Engel, U., Deutsche Grammatik, Heidelberg, 1988.
• Engel,U/Isbasescu, M./Stanescu, S./Nicolae, O., Kontrastive
Grammatik, deutsch-rumanisch, Heidelberg, 1993.
• Engel, U. / Schumacher, H., Verbvalenzlexikon deutsch-rumanisch,
Heidelberg, 1983.
• Helbig.G.,/ Buscha, J. Deutsche Grammatik, Ein Handbuch fur den
Auslanderunterricht, Langenscheidt Verlag Enzyklopadie Leipzig, Berlin,
Munchen, Wien, Zurich, NewYork, 1996.
• Sandu Doina, Limba germana contemporana. Morfosintaxa. Grup
nominal, grup pronominal, Tipografia Universitaţii
Bucureşti, 1988.
|