ORDIN Nr. 252
din 19 iulie 2007
pentru aprobarea
Metodologiei de atestare a persoanelor care proiecteaza, executa, verifica,
intretin si/sau repara sisteme si instalatii de aparare impotriva incendiilor,
efectueaza lucrari de termoprotectie si ignifugare, de verificare, intretinere
si reparare a autospecialelor si/sau a altor mijloace tehnice destinate
apararii impotriva incendiilor
ACT EMIS DE:
MINISTERUL INTERNELOR SI REFORMEI ADMINISTRATIVE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 588 din 27 august 2007
Având în vedere prevederile art. 51 alin. (2) din Legea
nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor şi
ale art. 11 lit. v) din Regulamentul de organizare şi funcţionare a
Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr. 1.490/2004, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Internelor şi Reformei Administrative,
ministrul internelor şi reformei administrative emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Metodologia
de atestare a persoanelor care proiectează, execută, verifică, întreţin şi/sau
repară sisteme şi instalaţii de apărare împotriva incendiilor, efectuează
lucrări de termoprotecţie şi ignifugare, de verificare, întreţinere şi reparare
a autospecialelor şi/sau a altor mijloace tehnice destinate apărării împotriva
incendiilor, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Inspectoratul General pentru Situaţii de
Urgenţă, prin Centrul Naţional pentru Securitate la Incendiu şi Protecţie
Civilă şi prin inspectoratele pentru situaţii de urgenţă judeţene şi al
municipiului Bucureşti, urmăreşte punerea în aplicare a prevederilor
prezentului ordin.
Art. 3. - (1) Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării.
(2) La data intrării în vigoare a prezentului ordin se
abrogă Ordinul ministrului de interne nr. 86/2001 pentru aprobarea Metodologiei
privind atestarea persoanelor juridice care prestează lucrări de
termoprotecţie, ignifugare, verificare, întreţinere şi reparare a
autospecialelor şi a altor mijloace tehnice destinate apărării împotriva
incendiilor, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 573 din 13 septembrie 2001.
Ministrul internelor şi
reformei administrative,
Cristian David
ANEXA
METODOLOGIE
de atestare a persoanelor care proiectează, execută,
verifică, întreţin şi/sau repară sisteme şi instalaţii de apărare împotriva incendiilor, efectuează
lucrări de termoprotecţie şi ignifugare, de verificare, întreţinere şi reparare a autospecialelor şi/sau a altor
mijloace tehnice destinate apărării împotriva incendiilor
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezenta metodologie stabileşte cadrul de
desfăşurare a activităţii de atestare a persoanelor care proiectează, execută,
verifică, întreţin şi/sau repară sisteme şi instalaţii de semnalizare, alarmare
şi alertare în caz de incendiu, proiectează, execută, verifică, întreţin şi/sau
repară sisteme şi instalaţii de limitare şi stingere a incendiilor, efectuează
lucrări de termoprotecţie cu vopsele termospumante sau cu produse de
torcretare, de ignifugare a materialelor combustibile, de verificare,
reîncărcare şi reparare a stingatoarelor de incendiu, de verificare,
întreţinere şi reparare a autospecialelor destinate apărării împotriva
incendiilor.
(2) Atestarea persoanelor care desfăşoară activităţi de
proiectare, executare, verificare, întreţinere şi reparare a mijloacelor
tehnice destinate apărării împotriva incendiilor, altele decât cele prezentate
la alin. (1), se face prin metodologii specifice, aprobate în condiţiile legii.
Art. 2. - In sensul prezentei metodologii, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) certificatele atestare - documentul emis pe baza regulilor unui sistem de certificare, ce indică
existenţa încrederii adecvate că persoana numită este competentă să efectueze
anumite servicii;
b) evaluare - examinarea
sistematică a măsurii în care persoana este capabilă să satisfacă condiţiile
specifice;
c) referat de supraveghere - documentul în care se consemnează dacă se menţin sau nu
condiţiile tehnico-organizatorice care au stat la baza atestării persoanei;
d) persoane atestate -
persoanele juridice, persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în
mod independent, denumite în continuare persoane
fizice autorizate, precum şi asociaţii familiale;
e) personal - operatorii
responsabili cu executarea lucrărilor şi care au obţinut un certificat de
competenţă profesională în acest sens. Sunt consideraţi operatori responsabili
cu executarea lucrărilor: angajaţii persoanelor juridice, membrii asociaţiilor
familiale sau persoanele fizice autorizate;
f) certificat de competenţă
profesională - documentul care atestă pregătirea
profesională în domeniul pentru care se solicită certificatul de atestare.
Art. 3. - Certificarea competenţelor profesionale ale
personalului care execută, verifică, întreţine şi/sau repară sisteme şi
instalaţii de semnalizare, alarmare şi alertare în caz de incendiu, execută,
verifică, întreţine şi/sau repară sisteme şi instalaţii de limitare şi stingere
a incendiilor, efectuează lucrări de termoprotecţie cu vopsele termospumante
sau cu produse de torcretare, de ignifugare a materialelor combustibile, de
verificare, reîncărcare şi reparare a stingătoarelor de incendiu, de
verificare, întreţinere şi reparare a autospecialelor destinate apărării
împotriva incendiilor se realizează în conformitate cu prevederile legislaţiei
în vigoare privind formarea profesională a adulţilor, pe baza standardelor
ocupaţionale specifice, în centre de formare şi evaluare a competenţelor
profesionale.
Art. 4. -In conformitate cu art. 5 alin. (1) din
Hotărârea Guvernului nr. 259/2005 privind înfiinţarea şi stabilirea
atribuţiilor Centrului Naţional pentru Securitate la Incendiu şi Protecţie
Civilă, atestarea persoanelor reprezintă prestare de servicii care se
efectuează contra cost, la cererea solicitantului.
CAPITOLUL II
Desfăşurarea activităţii de atestare a persoanelor
Art. 5. - Pentru atestare,
solicitantul depune dosarul de atestare la Centrul Naţional pentru Securitate
la Incendiu şi Protecţie Civilă, denumit în continuare Centrul Naţional, unitate
specializată din structura Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă,
denumit în continuare Inspectoratul General, personal sau printr-o persoană împuternicită.
Art. 6. - (1) Dosarul de atestare a persoanelor
juridice care execută, verifică, întreţin şi/sau repară sisteme şi instalaţii
de semnalizare, alarmare şi alertare în caz de incendiu, execută, verifică,
întreţin şi/sau repară sisteme şi instalaţii de limitare şi stingere a
incendiilor, efectuează lucrări de termoprotecţie cu vopsele termospumante sau
cu produse de torcretare, de ignifugare a materialelor combustibile, de
verificare, reîncărcare şi reparare a stingătoarelor de incendiu, de
verificare, întreţinere şi reparare a autospecialelor destinate apărării
împotriva incendiilor trebuie să cuprindă următoarele documente:
a) cerere-tip de atestare, conform anexei nr.1;
b) copie de pe certificatul de
înregistrare emis de oficiul registrului comerţului;
c) certificat constatator emis de oficiul registrului
comerţului în luna solicitării atestării, care trebuie să cuprindă obiectul de
activitate conform codului CAEN, în original;
d) listă cu personalul care deţine un certificat emis
conform art. 3, semnată şi ştampilată de persoana juridică, şi copii de pe
certificate;
e) listă cu mijloacele tehnice din dotare, semnată şi
ştampilată de persoana juridică, întocmită conform anexei
nr. 2;
f) buletine de verificare metrologică, certificate de
etalonare emise de laboratoare autorizate metrologic, după caz, contract de
închiriere pentru minimum 3 ani pentru mijloacele tehnice din dotare; pentru
mijloacele tehnice achiziţionate cu cel mult 6 luni înainte de solicitarea
atestării/reatestării, se admit copii de pe facturile fiscale, declaraţiile de
conformitate şi certificatele de calitate şi garanţie;
g) procedură de lucru specifică activităţii pentru
care se solicită atestarea, semnată şi ştampilată din partea persoanei
juridice;
h) copie de pe autorizaţia I.S.C.I.R. pentru efectuarea
activităţilor de umplere, reparare, verificare tehnică, scoatere din uz şi casare
a recipientelor-butelii stingătoare de incendiu, în cazul persoanelor juridice
care solicită atestarea pentru efectuarea lucrărilor de verificare, reîncărcare
şi reparare a stingătoarelor de incendiu;
i) etichete autocolante, în original, pentru fiecare
tip de stingător, conform standardelor în vigoare, în cazul persoanelor juridice care solicită atestarea pentru
efectuarea lucrărilor de verificare, reîncărcare şi reparare a stingătoarelor
de incendiu.
(2) Dosarul de atestare a persoanelor juridice pentru
efectuarea lucrărilor de proiectare a sistemelor şi instalaţiilor de
semnalizare, alarmare şi alertare în caz de incendiu şi/sau a sistemelor şi
instalaţiilor de limitare şi stingere a incendiilor va cuprinde următoarele documente:
a) cerere-tip de atestare;
b) copie de pe certificatul de înregistrare emis de
oficiul registrului comerţului;
c) certificat constatator emis de oficiul registrului
comerţului în luna solicitării atestării, care trebuie să cuprindă obiectul de
activitate conform codului CAEN, în original;
d) listă cu personalul, semnată şi ştampilată de
persoana juridică, şi copii legalizate de pe diplomele de absolvire a unei
instituţii de învăţământ superior cu profil electric, instalaţii pentru
construcţii sau conexe cu acestea;
e) procedură de lucru specifică activităţii pentru
care se solicită atestarea, semnată şi ştampilată de persoana juridică.
(3) Dosarul de atestare a asociaţiilor familiale sau
a persoanelor fizice autorizate, care execută, verifică, întreţin şi/sau repară
sisteme şi instalaţii de semnalizare, alarmare şi alertare în caz de incendiu,
execută, verifică, întreţin şi/sau repară sisteme şi instalaţii de limitare şi
stingere a incendiilor, efectuează lucrări de termoprotecţie cu vopsele termospumante
sau cu produse de torcretare, de ignifugare a materialelor combustibile, de
verificare, reîncărcare şi reparare a stingătoarelor de incendiu, de
verificare, întreţinere şi reparare a autospecialelor destinate apărării
împotriva incendiilor, trebuie să cuprindă următoarele documente:
a) cerere-tip de atestare, conform anexei nr. 1;
b) copii legalizate de pe
următoarele documente: certificatul de înregistrare emis de oficiul registrului
comerţului şi autorizaţia de funcţionare care trebuie să cuprindă obiectul de
activitate conform codului CAEN;
c) certificatul emis conform art. 3, în copie;
d) listă cu mijloacele
tehnice din dotare, semnată şi ştampilată de asociaţia familială sau de
persoana fizică autorizată, întocmită conform anexei nr. 2;
e) buletine de verificare metrologică, certificate de
etalonare emise de laboratoare autorizate metrologic, după caz, contract de
închiriere pentru minimum 3 ani pentru mijloacele tehnice din dotare; pentru
mijloacele tehnice achiziţionate cu cel mult 6 luni înainte de solicitarea
atestării/reatestării, se admit copii de pe facturile fiscale, declaraţiile de
conformitate şi certificatele de calitate şi garanţie;
f) procedură de lucru specifică activităţii pentru
care se solicită atestarea, semnată şi ştampilată de asociaţia familială sau de
persoana fizică autorizată;
g) copie de pe autorizaţia I.S.C.I.R. pentru
efectuarea activităţilor de umplere, reparare, verificare tehnică, scoatere din
uz şi casare a recipientelor-butelii stingătoare de incendiu, în cazul asociaţiilor
familiale sau persoanelor fizice autorizate care solicită atestarea pentru
efectuarea lucrărilor de verificare, reîncărcare şi reparare a stingătoarelor
de incendiu;
h) etichete autocolante, în original, pentru fiecare
tip de stingător, conform standardelor în vigoare, în cazul asociaţiilor
familiale sau persoanelor fizice autorizate care solicită atestarea pentru
efectuarea lucrărilor de verificare, reîncărcare şi reparare a stingătoarelor
de incendiu.
(4) Dosarul de atestare a asociaţiilor familiale sau
a persoanelor fizice autorizate pentru efectuarea lucrărilor de proiectare a
sistemelor şi instalaţiilor de semnalizare, alarmare şi alertare în caz de
incendiu şi/sau a sistemelor şi instalaţiilor de limitare şi stingere a
incendiilor va cuprinde următoarele documente:
a) cerere-tip de atestare;
b) copii legalizate de pe următoarele documente:
certificatul de înregistrare emis de oficiul registrului comerţului;
autorizaţia de funcţionare care trebuie să cuprindă obiectul de activitate
conform codului CAEN;
c) copii legalizate de pe diplomele de absolvire a unei
instituţii de învăţământ superior cu profil electric, instalaţii pentru
construcţii sau conexe cu acestea;
d) procedură de lucru specifică activităţii pentru
care se solicită atestarea, semnată şi ştampilată de asociaţia familială sau
persoana fizică autorizată.
(5) In cazul în care dosarul de
atestare nu cuprinde toate documentele prevăzute la alin. (1)-(4), Centrul
Naţional comunică în scris solicitantului neconformităţile constatate, în cel
mult 20 de zile de la data înregistrării cererii.
(6) In cazul în care solicitantul nu rezolvă neconformităţile în cel mult 60 de zile de la comunicare,
cererea de atestare se respinge.
Art. 7. - (1) Atestarea persoanelor prevăzute la art. 1
se efectuează pe baza dosarului de atestare de către Centrul Naţional, prin
comisia de atestare care este desemnată anual, prin ordin, de către inspectorul
general al Inspectoratului General.
(2) Preşedintele comisiei de atestare este şeful
Centrului Naţional.
(3) Componenţa comisiei şi modul de lucru al acesteia
sunt stabilite prin procedură aprobată de inspectorul
general al Inspectoratului General.
Art. 8. - (1) Comisia de atestare are următoarele
atribuţii:
a) studiază şi analizează dosarul de atestare şi
hotărăşte asupra emiterii certificatului de atestare;
b) hotărăşte asupra suspendării atestării, retragerii
şi anulării certificatului de atestare.
(2) Membrii comisiei de atestare trebuie să asigure
păstrarea secretului profesional asupra informaţiilor din documentele studiate,
potrivit legii.
(3) Modelul certificatului de atestare este prezentat în
anexa nr. 3.
Art. 9. - Comisia de atestare se întruneşte cel puţin o
dată pe lună sau ori de câte ori este necesar.
Art. 10. - Certificatul de atestare se acordă pentru o
perioadă de 3 ani.
Art. 11. - Decizia comisiei de atestare se comunică
solicitantului în scris, în termen de 30 de zile de la data prezentării
documentaţiei complete.
CAPITOLUL III
Supravegherea persoanelor
Art. 12. - (1) Auditul persoanelor atestate se
efectuează cel puţin o dată pe an, de către specialişti nominalizaţi din
Centrul Naţional şi/sau din inspectoratele pentru situaţii de urgenţă judeţene,
respectiv al municipiului Bucureşti.
(2) Lista specialiştilor nominalizaţi din
inspectoratele pentru situaţii de urgenţă judeţene, respectiv al municipiului
Bucureşti, pentru efectuarea auditului se aprobă de inspectorul general al
Inspectoratului General după efectuarea de către aceştia a unei pregătiri specifice
la Centrul Naţional.
Art. 13. - (1) Persoanele atestate trebuie să permită
accesul necondiţionat al auditorilor în spaţiile de lucru aflate în
proprietate, la toate documentele referitoare la atestatul acordat, după caz,
documente de provenienţă, certificate de calitate, declaraţii de conformitate
pentru toate reperele şi substanţele utilizate şi altele asemenea.
(2) Persoanele atestate
trebuie să asigure accesul necondiţionat al auditorilor, cu acordul
beneficiarului, la toate lucrările efectuate.
(3) Controlul calităţii lucrărilor efectuate se
realizează pe baza procedurilor de lucru întocmite în conformitate cu
reglementările tehnice specifice în vigoare, la minimum 3 lucrări alese de
auditor, şi se consemnează într-un referat de supraveghere.
Art. 14. - (1) Auditul de supraveghere poate fi
planificat sau inopinat.
(2) Auditul de supraveghere planificat se comunică de
Centrul Naţional sau de inspectoratele pentru situaţii de urgenţă judeţene,
respectiv al municipiului Bucureşti, persoanei în cauză cu cel puţin 15 zile
înainte de a fi efectuat.
(3) Auditul de supraveghere inopinat se execută:
a) în urma reclamaţiilor unui beneficiar cu privire la
calitatea lucrărilor efectuate de persoana atestată;
b) pe timpul verificării auditorilor din inspectoratele
pentru situaţii de urgenţă judeţene şi al municipiului Bucureşti de către
reprezentanţii Inspectoratului General, prin structura specializată de
supravegherea pieţei;
c) ori de câte ori există dovezi care impun efectuarea
supravegherii.
Art. 15. - La auditul de supraveghere se verifică
menţinerea condiţiilor care au stat la baza atestării.
Art. 16. - (1) In urma auditului de supraveghere se întocmeşte referat de supraveghere.
(2) Modelul referatului de supraveghere este prezentat
în anexa nr. 4.
CAPITOLUL IV
Suspendarea, retragerea şi anularea atestării persoanelor
Art. 17. - (1) Dacă pe timpul auditului de supraveghere
se constată abateri de la condiţiile care au stat la baza atestării, Centrul
Naţional suspendă atestarea şi atenţionează persoana ca în cel mult 30 de zile
să remedieze deficienţele constatate.
(2) Abaterile constatate, atenţionarea şi termenul de
suspendare se consemnează într-un raport întocmit în 3 exemplare, după caz,
care se distribuie astfel:
a) un exemplar la persoana în cauză;
b) un exemplar la inspectoratul pentru situaţii de
urgenţă judeţean sau al municipiului Bucureşti;
c) un exemplar la Centrul Naţional.
(3) Constatările din raport se vor menţiona şi în
registrul de audit aflat la persoana în cauză.
(4) Modelul registrului de audit este prezentat în anexa
nr. 5.
Art. 18. - (1) Suspendarea atestării se ridică dacă în
urma unei verificări persoana
în cauză dovedeşte că au fost eliminate cauzele care au dus la luarea măsurii
de suspendare.
(2) Perioada de suspendare nu se adaugă duratei de
valabilitate a certificatului de atestare.
(3) Verificarea în vederea ridicării suspendării se
efectuează de către persoanele menţionate la art. 12.
Art. 19. - (1) Pe perioada suspendării persoana în
cauză nu are dreptul de a mai efectua lucrări în domeniul în care era atestată.
In caz contrar, certificatul de atestare se retrage şi se anulează.
(2) Dacă în termen de 30 de zile persoana căreia i s-a
aplicat suspendarea nu face dovada înlăturării cauzelor care au stat la baza suspendării,
comisia de atestare retrage şi anulează certificatul de atestare.
Art. 20. -In cazul în care se constată efectuarea de
lucrări de verificare, reîncărcare şi reparare a stingătoarelor de incendiu necertificate, precum şi
utilizarea de substanţe sau componente necertificate la întreţinerea, repararea
autospecialelor şi a altor mijloace tehnice destinate apărării împotriva
incendiilor ori la lucrări de termoprotecţie şi ignifugare, certificatul de
atestare se retrage şi se anulează.
Art. 21. - Retragerea şi anularea certificatului de
atestare se comunică în scris persoanei în cauză şi inspectoratului pentru
situaţii de urgenţă judeţean sau al municipiului Bucureşti în termen de 10 zile
de la luarea deciziei.
Art. 22. - (1) Persoana căreia i-a fost anulat
certificatul de atestare poate solicita o nouă atestare numai după expirarea
unui an de la comunicarea măsurii de anulare rămase definitivă.
(2) In cazul în care persoana solicită o nouă atestare
fără respectarea termenului prevăzut la alin. (1), cererea va fi respinsă ca
prematură.
(3) Persoana căreia i-a fost anulat a doua oară
certificatul de atestare nu mai poate solicita o nouă atestare.
CAPITOLUL V
Menţinerea atestării persoanelor
Art. 23. - (1) Atestarea persoanelor poate fi menţinută
prin prelungirea cu încă 3 ani a termenului de valabilitate al certificatului
de atestare de către Centrul Naţional.
(2) Menţinerea atestării se face pe baza dosarului de
atestare actualizat şi a referatului/referatelor de supraveghere.
Art. 24. - Pentru menţinerea atestării, persoana
trebuie să depună la Centrul Naţional, cu cel puţin 90 de zile înaintea
expirării termenului de valabilitate al certificatului de atestare, următoarele
documente:
a) cerere de menţinere a atestării;
b) certificatul de atestare, în original;
c) referatul/referatele de supraveghere;
d) documentele prevăzute la art. 6, după caz,
actualizate.
Art. 25. -In cazul în care persoana nu solicită menţinerea atestării în termenul menţionat la art. 24 şi solicită o nouă
atestare după expirarea termenului de valabilitate al certificatului de
atestare, aceasta trebuie să depună la Centrul Naţional, pe lângă documentele
prevăzute la art. 6, şi referatul/referatele de supraveghere.
Art. 26. - Decizia cu privire la menţinerea atestării
este luată de comisia de atestare şi se comunică, în scris, în termen de 15
zile de la data întrunirii acesteia.
CAPITOLUL VI
Contestaţii
Art. 27. - (1) Cu privire la
decizia de respingere a atestării sau de anulare a certificatului de atestare,
luată de către comisia de atestare, persoana poate să solicite revocarea
acesteia în termen de 30 de zile de la data comunicării actului. Contestaţia se
poate adresa în egală măsură şefului Centrului Naţional sau inspectorului
general al Inspectoratului General.
(2) Decizia de respingere a atestării sau de anulare a
certificatului de atestare rămâne definitivă la data împlinirii termenului
prevăzut la alin. (1), dacă aceasta nu a fost contestată, sau la data
soluţionării contestaţiei, după caz.
(3) Soluţionarea contestaţiilor se face conform
procedurii aprobate de inspectorul general al Inspectoratului General.
CAPITOLUL VII
Inregistrări privind
atestarea
Art. 28. - Centrul Naţional păstrează dosarele de
atestare o durată de 10 ani după expirarea termenului de valabilitate al
certificatului de atestare.
Art. 29. - Dosarele de atestare păstrate în arhiva
Centrului Naţional cuprind documentaţia ce justifică atestarea, completată cu
documentele provenite din auditurile de supraveghere, cererile de menţinere,
contestaţii etc.
Art. 30. - Persoanele au drept de consultare a
dosarului propriu în prezenţa unui reprezentant desemnat, pe baza unei cereri
scrise adresate şefului Centrului Naţional.
CAPITOLUL VIII
Dispoziţii finale
Art. 31. - (1) Persoanele atestate au următoarele obligaţii:
a) să asigure păstrarea în permanenţă a condiţiilor
tehnice şi organizatorice pe baza cărora s-a emis certificatul de atestare;
b) să pună la dispoziţia organelor de control
registrul de audit;
c) să menţină la zi registrele cu evidenţa lucrărilor
efectuate, pentru fiecare domeniu;
d) să comunice în scris Centrului Naţional
modificările survenite în sistemul propriu de calitate sau în condiţiile care
au stat la baza atestării, în termen de 15 zile de la data producerii acestora;
e) să transmită Centrului Naţional documentele
actualizate, respectiv buletine de verificare metrologică, autorizaţii şi
altele asemenea;
f) să transmită Centrului Naţional, semestrial, lista
cu proiectele puse în operă, pentru persoanele juridice care proiectează sisteme
şi instalaţii de semnalizare, alarmare şi alertare în caz de incendiu şi/sau
sisteme şi instalaţii de limitare şi stingere a incendiilor;
g) să achite în avans contravaloarea prestărilor de
servicii incluse în activitatea de analiză a dosarului şi/sau de audit de
supraveghere.
(2) Modelele registrelor cu evidenţa lucrărilor efectuate sunt prezentate în anexele nr. 6-10.
(3) Certificatele de atestare acordate până la data
aprobării prezentei metodologii sunt valabile până la expirarea termenului de
valabilitate.
Art. 32. - Persoanele atestate poartă întreaga
răspundere pentru activităţile desfăşurate ori în legătură cu acestea şi nu se
pot prevala de certificatul de atestare acordat de Centrul Naţional pentru a fi
exonerate de răspundere sau pentru împărţirea răspunderii ce le revine potrivit
legii.
Art. 33. - (1) Persoanele juridice atestate trebuie să asigure pentru fiecare sucursală mijloacele
tehnice.
(2) Fiecare filială constituită conform legii se atestă
conform prevederilor prezentei metodologii.
Art. 34. -Verificarea activităţii auditorilor din
inspectoratele pentru situaţii de urgenţă judeţene, respectiv al municipiului
Bucureşti, şi din Centrul Naţional se face de către reprezentanţii
Inspectoratului General, prin structura specializată de supraveghere a pieţei,
pe baza procedurii aprobate de inspectorul general al Inspectoratului General.
Art. 35. - Pentru aplicarea prezentei metodologii,
Centrul Naţional elaborează proceduri specifice aprobate de inspectorul general
al Inspectoratului General.
Art. 36. - Centrul Naţional transmite periodic
publicaţiilor de specialitate în vederea publicării listele cu persoanele
juridice atestate, precum şi cele cărora li s-a anulat certificatul de
atestare.
Art. 37. - Anexele nr. 1-10 fac parte integrantă din
prezenta metodologie.
ANEXA Nr. 1 la metodologie
CERERE-TIP DE ATESTARE
Către
Şeful Centrului Naţional pentru Securitate la Incendiu
şi Protecţie Civilă
Subsemnatul/Subsemnata,............................................................,
în calitate de................................................................
al......................................, persoană
juridică/asociaţie familială/persoană fizică autorizată în condiţiile legii, cu
sediul în localitatea........................................................................................
judeţul..................................., str
......................................................nr..............înregistrată la registrul comerţului sub
nr..................................., solicit atestarea/reatestarea pentru
executarea lucrărilor de................................................................................................................................................................
In susţinerea cererii anexez dosarul tehnic care
cuprinde un număr de......documente, care atestă îndeplinirea condiţiilor şi criteriilor prevăzute în Metodologia
de atestare a persoanelor care proiectează, execută, verifică, întreţin şi/sau
repară sisteme şi instalaţii de apărare împotriva incendiilor, efectuează
lucrări de termoprotecţie şi ignifugare, de verificare, întreţinere şi reparare
a autospecialelor şi/sau a altor mijloace tehnice destinate apărării împotriva
incendiilor, aprobată prin Ordinul ministrului internelor şi reformei administrative
nr. 252/2007.
Declar că am luat cunoştinţă de obligaţiile ce îmi
revin potrivit prevederilor metodologiei aprobate prin Ordinul ministrului
internelor şi reformei administrative nr. 252/2007.
Localitatea.................................
Data...........................................
Semnătura...................................
ANEXA Nr. 2 la metodologie
LISTA
mijloacelor tehnice din dotare
1. Lista cuprinzând dotarea minimă necesară
persoanelor care execută sisteme şi instalaţii de semnalizare, alarmare şi
alertare în caz de incendiu
1. Multimetru de măsură pentru mărimi electrice
diverse (tensiunea, intensitatea curentului, rezistenţa electrică etc.) -
verificat metrologic de un laborator autorizat
2. Truse de scule diverse (electronist, electrician
etc.)
3. Maşină de găurit portabilă
(rotopercutoare)
NOTĂ:
Se vor indica seriile aparatelor din dotare.
2. Lista cuprinzând dotarea
minimă necesară persoanelor care verifică, întreţin şi/sau repară sisteme şi
instalaţii de semnalizare, alarmare şi alertare în caz de incendiu
1. Multimetru de măsură pentru mărimi electrice
diverse (tensiunea, intensitatea curentului, rezistenţa electrică etc.) -
verificat metrologic de un laborator autorizat
2. Truse de scule diverse (electronist, electrician
etc.)
3. Maşină de găurit portabilă (rotopercutoare)
NOTĂ:
Se vor indica seriile aparatelor din dotare.
3. Lista cuprinzând dotarea
minimă necesară persoanelor care execută sisteme şi instalaţii de limitare şi
stingere a incendiilor
1. Generator de sudură cu acetilenă
2. Transformator (convertizor)
pentru sudură
3. Maşină de găurit portativă (cu percuţie)
4. Trusă de lăcătuşărie
5. Polizor de banc (dublu, simplu)
6. Dispozitiv de tăiat metale cu disc abraziv
7. Electrocompresor-manometru verificat metrologic de un
laborator autorizat
8. Cântar (50-200 kg) - verificat metrologic de un
laborator autorizat
9. Pompă hidraulică (cel puţin 15 bari)
10. Trusă de chei (fixe, inelare)
NOTĂ:
Se vor indica seriile aparatelor din dotare.
4. Lista cuprinzând dotarea
minimă necesară persoanelor care verifică, întreţin şi/sau repară sisteme şi
instalaţii de limitare şi stingere a incendiilor
1. Generator de sudură cu acetilenă
2. Transformator (convertizor) pentru sudură
3. Maşină de găurit portativă (cu percuţie)
4. Trusă de lăcătuşărie
5. Polizor de banc (dublu, simplu)
6. Dispozitiv de tăiat metale cu disc abraziv
7. Electrocompresor-manometru verificat metrologic de un
laborator autorizat
8. Cântar (50-200 kg) - verificat metrologic de un
laborator autorizat
9. Pompă hidraulică (cel puţin 15 bari)
10. Trusă de chei (fixe, inelare)
NOTĂ:
Se vor indica seriile aparatelor din dotare.
5. Lista cuprinzând dotarea
minimă necesară persoanelor care efectuează lucrări de verificare, reîncărcare
şi reparare a stingătoarelor de incendiu
1. Instalaţie de vopsit
(manometrul compresorului verificat metrologic de un laborator autorizat)
2. Mijloace tehnice pentru măsurarea cantităţii de
substanţă de stingere sau agent propulsor, adecvat dimensional (balanţă,
cântar, etc.) - verificat metrologic de un laborator
autorizat:
- o bucată în intervalul 5-50 kg
- o bucată de minimum 100 kg
3. Trusă de chei (fixe, inelare, tubulare)
4. Cilindru gradat pentru apă, spumant
NOTĂ:
Se vor indica seriile aparatelor din dotare.
6. Lista cuprinzând dotarea minimă necesară persoanelor care efectuează lucrări de termoprotecţie
cu vopsele termospumante
1. Instalaţie de sablare omologată sau documente
similare
2. Instalaţie de aplicare a vopselelor cu presiune
nominală de minimum 240 atm, cu presiune la pistol de minimum 4 atm, debit
minim de lucru de 5 l/min., raport de compresie minimum 1/30 - omologată sau
documente similare
3. Set duze de la 0,48 mm - 0,84 mm
4. Dispozitiv de determinare a aderenţei grundului,
conform SR ISO 2409-1994 - verificat metrologic de un
laborator autorizat
5. Dispozitive de măsurat grosimea stratului umed -
verificate metrologic de un laborator autorizat
6. Aparate de măsurat umiditatea şi temperatura suprafeţei
metalului - verificate metrologic de un laborator autorizat
7. Aparat electronic de măsurat
grosimea stratului uscat - verificat metrologic de un laborator autorizat
8. Etaloane pentru grade de curăţare conform SR EN ISO
8501-1:2002
9. Dispozitive pentru pregătirea suportului metalic
(perii mecanice, manuale etc.)
NOTĂ:
Se vor indica seriile aparatelor din dotare.
7. Lista cuprinzând dotarea
minimă necesară persoanelor care efectuează lucrări de termoprotecţie cu
produse de torcretare
1. Instalaţie de punere în operă a produsului de
torcretare - omologată sau documente similare
2. Aparat de măsurare a grosimii stratului umed -
verificat metrologic de un laborator autorizat
3. Dispozitiv de măsurare a aderenţei stratului uscat
- verificat metrologic de un laborator autorizat
4. Aparat de măsurat umiditatea şi temperatura aerului (termohigrometru) - verificat metrologic de un laborator
autorizat
5. Dispozitive pentru pregătirea suportului metalic
(perii mecanice, manuale etc.)
NOTĂ:
Se vor indica seriile aparatelor din dotare.
8. Lista cuprinzând dotarea
minimă necesară persoanelor care efectuează lucrări de ignifugare a
materialelor combustibile
1. Instalaţie de aplicare a vopselelor - manometru
verificat metrologic de un laborator autorizat
2. Aparat de cântărit de minimum 5 kg şi maximum 10 kg
- verificat metrologic de un laborator autorizat
3. Aparat de măsurat umiditatea lemnului (umidometru) -
verificat metrologic de un laborator autorizat
4. Aparat de măsurat umiditatea şi temperatura aerului
(termohigrometru) - verificat metrologic de un laborator autorizat
5. Mijloace pentru pregătirea
suportului de ignifugat (perii de sârmă etc.)
NOTĂ:
Se vor indica seriile aparatelor din dotare.
9. Lista cuprinzând dotarea
minimă necesară persoanelor care efectuează lucrări de verificare, întreţinere
şi reparare a autospecialelor destinate apărării împotriva incendiilor
1. Macara rulantă de cel puţin 5 t/f - verificată
metrologic de un laborator autorizat
2. Palan până la 5 t/f - verificat metrologic de un
laborator autorizat
3. Trusă mecanică auto
4. Trusă electrică auto
5. Utilaje pentru prelucrări
prin aşchiere (strung, freză, maşină de găurit, polizor)
6. Aparat de sudură autogenă
7. Aparat de sudură electrică
8. Instalaţie de vopsit (manometrul compresorului
verificat metrologic de un laborator autorizat)
NOTĂ:
Se vor indica seriile aparatelor din dotare.
ANEXA Nr. 3 la metodologie
ROMÂNIA
MINISTERUL INTERNELOR Şl REFORMEI ADMINISTRATIVE
INSPECTORATUL GENERAL PENTRU SITUAŢII DE URGENŢĂ
Centrul Naţional pentru Securitate la Incendiu şi
Protecţie Civilă
CERTIFICAT DE ATESTARE
Nr....................din....................
In baza Regulamentului de organizare şi funcţionare a
Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr. 1.490/2004, cu modificările şi completările ulterioare, şi a
Hotărârii Guvernului nr. 259/2005 privind înfiinţarea şi stabilirea
atribuţiilor Centrului Naţional pentru Securitate la Incendiu şi Protecţie
Civilă, în urma Cererii înregistrate sub
nr.....................din....................şi a Referatului nr.....................din....................,
se acordă atestatul ....................din
localitatea...................., judeţul ....................,
str..................... nr....................., înregistrat la registrul comerţului cu nr.....................ca
persoană juridică/asociaţie familială/persoană fizică autorizată în condiţiile legii, pentru executarea lucrărilor de ..................................................................................................................................................
Perioada pentru care se acordă
atestarea........................................................................
Nerespectarea cerinţelor obligatorii atrage anularea
certificatului de atestare.
Şeful Centrului Naţional pentru Securitate la
Incendiu şi Protecţie Civilă,
.....................................................................................................................
ANEXA Nr. 4 la metodologie
MINISTERUL INTERNELOR Şl REFORMEI ADMINISTRATIVE
INSPECTORATUL GENERAL PENTRU SITUAŢII DE URGENŢĂ
Centrul Naţional pentru Securitate la Incendiu şi
Protecţie Civilă/Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă....................al
judeţului.............
VĂZUT.
Şeful centrului naţional/inspectorul şef,
........................................................
REFERAT DE SUPRAVEGHERE
Nr.....................din....................
Noi(gradul, numele şi
prenumele),......................................................................................................................................................................
auditori din C.N.S.I.P.C./I.S.U. al judeţului
............................................/municipiului Bucureşti, şi
domnul/doamna...................., având funcţia de...................., din partea......................., cu sediul în localitatea
.........................................
str...............................nr..........., bl........, sc.........., ap.........Judeţul (sectorul) ..........................................,
telefon/fax.................., care efectuează lucrări de..................................., în baza Certificatului de atestare
nr....................., eliberat de....................la data
de...................., am procedat la verificarea condiţiilor
tehnico-organizatorice şi a lucrărilor executate pentru îndeplinirea cerinţelor
obligatorii din Metodologia de atestare a persoanelor care proiectează,
execută, verifică, întreţin şi/sau repară sisteme şi instalaţii de apărare
împotriva incendiilor, efectuează lucrări de termoprotecţie şi ignifugare, de
verificare, întreţinere şi reparare a autospecialelor şi/sau a altor mijloace
tehnice destinate apărării împotriva incendiilor, aprobată prin Ordinul
ministrului internelor şi reformei administrative nr. 252/2007, şi am
constatat:
- personalul: (numele, prenumele, numărul certificatului - perioada de
valabilitate):.......................................................;
- buletinele de verificare metrologică/certificate de
etalonare emise de...............................cu
numerele:.......................;
- lista cuprinzând mijloacele
tehnice din dotare corespunde/nu corespunde cu lista cu dotarea minimă impusă
şi cuprinde
........................................................................................................................................................................ ........................................................
- registrul de evidenţă a lucrărilor
este/nu este ţinut la zi;
- personalul respectă/nu respectă procedura de lucru;
- spaţiul de lucru este/nu este adecvat condiţiilor de
lucru;
- persoana are/nu are implementat sistemul
calităţii..........................................................................................................;
- documente de provenienţă, certificate de calitate şi
conformitate pentru toate reperele şi substanţele utilizate............
Pentru lucrări de verificare, încărcare şi reparare a
stingătoarelor de incendiu se vor mai menţiona:
- Autorizaţia de funcţionare I.S.C.I.R.
nr...............................din data de.......................expiră la
data de.......................;
- tipul produsului de stingere utilizat conform tipului
de stingător certificat....................;
- Avizul nr.
..............................................
din..............................................................................al
produsului de stingere.
Pentru lucrările de ignifugare a materialelor
combustibile se vor menţiona şi numerele şi data emiterii rapoartelor de încercare emise de către un laborator
autorizat şi acreditat:....................
Au fost verificate lucrările executate la următoarele
obiective:
1........................................................................................................................................................................ .......................................................
2........................................................................................................................................................................ .......................................................
3........................................................................................................................................................................ .......................................................
Constatări în urma verificării
lucrărilor:.........................................................................................................................................................................
Prezentul referat de supraveghere s-a încheiat în 3
exemplare, după cum urmează:
- un exemplar la Centrul Naţional pentru Securitate la
Incendiu şi Protecţie Civilă;
- un exemplar la Inspectoratul pentru Situaţii de
Urgenţă....................al judeţului..................../municipiului
Bucureşti;
- un exemplar la persoana juridică/asociaţia
familială/persoana
fizică..............................................................................
Auditor,
............................
Am luat cunoştinţă.
(Persoana juridică/asociaţia familială/persoana fizică
autorizată în condiţiile legii)
...............................................
ANEXA Nr. 5 la metodologie
Model de registru de audit
Nr. crt.
|
Denumirea obiectivului
la care s-a executat lucrarea
|
Date generale
despre lucrarea
executată
|
Observaţii privind lucrarea
executată şi măsurile propuse
|
Instituţia, numele
şi prenumele persoanei care a efectuat auditul
|
Perioada (data) efectuării
auditului şi semnătura
persoanei care a efectuat
auditul
|
Semnătura de luare la cunoştinţă
|
|
|
|
|
|
|
|
NOTA:
Registrul de audit va fi numerotat şi înregistrat.
ANEXA Nr. 6 la metodologie
Model de registru cu evidenţa lucrărilor de
ignifugare a materialelor combustibile
Nr. crt.
|
Datele de identificare ale
beneficiarului
(denumire/adresă/telefon/ specificul activităţii)
|
Nr.contractului/
comenzii
|
Data
începerii
lucrării
|
Data recepţiei
la terminarea
lucrării/garanţia
lucrării
|
Suprafaţa ignifugată
|
Produsul utilizat
|
Nr. de probe
trimise la un laborator acreditat
şi autorizat
|
Nr. raportului de încercare primit
de la un laborator
acreditat şi autorizat
|
Semnătura
responsabilului
cu execuţia
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NOTĂ:
Registrul de evidenţă va fi numerotat şi înregistrat.
ANEXA Nr. 7 la metodologie
Model de registru cu
evidenţa lucrărilor de termoprotecţie
Nr. crt.
|
Datele de identificare ale
beneficiarului(denumire/adresă/telefon/
specificul activităţii)
|
Nr. contractului/
comenzii
|
Data
începerii
lucrării
|
Data recepţiei
la terminarea
lucrării
|
Suprafaţa protejată
|
Produsul utilizat
|
Garanţia lucrării
|
Semnătura
responsabilului cu
execuţia
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NOTĂ:
Registrul de evidenţă va fi numerotat şi înregistrat.
ANEXA Nr. 8 la metodologie
Model de registru cu evidenţa lucrărilor de
proiectare, executare şi verificare, întreţinere şi/sau reparare la sistemele şi instalaţiile de
semnalizare, alarmare şi alertare în caz de incendiu/sistemele şi instalaţiile de limitare şi
stingere a incendiilor
Nr. crt.
|
Datele de identificare ale
beneficiarului
(denumire/adresă/telefon/
specificul activităţii)
|
Descrierea sistemului/ instalaţiei
|
Nr. contractului
|
Data începerii lucrării
|
Data finalizării lucrării
|
Garanţia lucrării
|
Numele, prenumele
şi semnătura responsabilului
cu execuţia
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NOTĂ:
Registrul de evidenţă va fi
numerotat şi înregistrat.
ANEXA Nr. 9 la metodologie
Model de registru cu evidenţa lucrărilor de
verificare, reîncărcare şi reparare
a stingătoarelor de incendiu
Nr. crt.
|
Datele de identificare ale
beneficiarului (denumire/adresă/telefon/ specificul activităţii)
|
Tipurile de stingătoare
|
Tipul lucrării
|
Produsul de stingere
utilizat
|
Nr. contractului
|
Garanţia lucrării
|
Numele, prenumele şi semnătura responsabilului cu execuţia
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NOTĂ:
Registrul de evidenţă va fi numerotat şi înregistrat.
ANEXA Nr. 10 la metodologie
Model de registru cu evidenţa lucrărilor de
verificare, întreţinere şi reparare a autospecialelor destinate apărării împotriva
incendiilor
Nr. crt.
|
Datele de identificare ale
beneficiarului
(denumire/adresă/telefon/ specificul activităţii)
|
Tipul autospecialei
|
Tipul lucrării
|
Nr. contractului
|
Garanţia lucrării
|
Numele, prenumele şi semnătura responsabilului cu execuţia
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NOTĂ:
Registrul de evidenţă va fi numerotat şi înregistrat.