ORDIN
Nr. 248 din 3 octombrie 2005
privind aprobarea Metodologiei de control, inspectie si monitorizare,
aplicabila in domeniul de competenta al Autoritatii Nationale pentru Persoanele
cu Handicap
ACT EMIS DE: MINISTERUL MUNCII, SOLIDARITATII SOCIALE SI
FAMILIEI
AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PERSOANELE CU HANDICAP
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 912 din 12 octombrie 2005
Avand in vedere prevederile art. 1 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr.
14/2003 privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii Nationale
pentru Persoanele cu Handicap, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 239/2003, cu modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul art. 5 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr. 14/2003, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 239/2003, cu modificarile si
completarile ulterioare,
presedintele Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap emite
urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Metodologia de control, inspectie si monitorizare, aplicabila in
domeniul de competenta al Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap,
prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Directiile de specialitate din cadrul Autoritatii Nationale pentru
Persoanele cu Handicap vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Autoritatii Nationale
pentru Persoanele cu Handicap,
Silviu George Didilescu
ANEXA 1
METODOLOGIE
de control, inspectie si monitorizare, aplicabila in domeniul de competenta al
Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap
1. Consideratii preliminare
In contextul principiilor generale de buna practica, controlului i se
asociaza o acceptiune mai larga, acesta fiind privit ca o functie a unui proces
managerial, alaturi de programare, organizare, directionare si coordonare.
Prin functia de control, managementul constata abaterile rezultatelor de la
obiective, analizeaza cauzele care le-au determinat si dispune masurile
corective sau profilactice ce se impun. Tipologia controlului poate fi
diferentiata in functie de criterii ce tin de timp, tematica sau metoda.
Din punct de vedere al momentului in care se exercita, controlul este
operativ, inopinat sau tematic (programat).
Controlul operativ consta in verificarea activitatii entitatii controlate,
in vederea stabilirii existentei sau inexistentei unor incalcari ale
reglementarilor legale in domeniul de referinta.
Controlul inopinat consta in verificarea punctuala si neanuntata a
situatiei determinate de presupusa incalcare, din partea persoanei fizice sau
juridice controlate, a reglementarilor legale in domeniu.
Controlul inopinat se efectueaza ca urmare a unei reclamatii, a unei
sesizari provenite de la institutia sau persoana fizica ori juridica lezata sau
ca urmare a autosesizarii.
Controlul tematic este controlul programat, cu obiective expres stabilite
si cu o durata predeterminata, menit sa asigure verificarea conformitatii
activitatii institutiei controlate cu normele legale aplicabile in domeniul
controlat.
Controlul poate fi mixt atunci cand se desfasoara de catre echipe de
control mixte, pluridisciplinare sau incrucisat, atunci cand vizeaza fapte sau
acte conexe ori similare, indeplinite de entitati diferite in legatura cu
activitatea controlata.
Inspectia este acea activitate de verificare a existentei unor facilitati
sau a conformitatii unor servicii sociale, organizate in favoarea persoanelor
cu handicap, cu standardele consacrate in domeniul protectiei speciale a
acestora.
Monitorizarea (sau controlul permanent) este acel tip de control desfasurat
concomitent cu derularea activitatii controlate si care are drept obiectiv
principal inlaturarea preventiva a disfunctiilor si diminuarea riscurilor de
producere a acestora. Activitatea de monitorizare presupune culegerea de date,
analiza lor si raportarea la indicatorii prestabiliti, in sensul urmaririi
conformitatii activitatilor derulate cu acestia.
A. Scopul si obiectivele activitatii de control
A.1. Scop:
- evidentierea disfunctiilor;
- determinarea cauzelor;
- cunoasterea problemelor si identificarea solutiilor;
- dispunerea masurilor de remediere;
- constientizarea si sensibilizarea, inclusiv ca metoda preventiva de
lucru.
A.2. Obiective:
- stabilirea modului de indeplinire a atributiilor;
- stabilirea conformitatii operatiunilor si activitatilor derulate;
- identificarea situatiilor si a starilor create;
- evaluarea rezultatelor verificarii;
- monitorizarea remedierii deficientelor constatate.
B. Obiect si domeniu de aplicare
B.1. Prezenta metodologie are ca obiect stabilirea elementelor principale
de lucru in cazul desfasurarii actiunilor de control, inspectie sau
monitorizare initiate si conduse de structurile abilitate din cadrul
Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap.
Prezenta metodologie se aplica atat in verificari privind activitatea
interna a Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap, cat si in
privinta activitatii desfasurate de entitati care, operand in domeniul
acesteia, sunt obligate sa respecte normele legale in materie.
B.2. Documente normative de referinta:
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protectia speciala
si incadrarea in munca a persoanelor cu handicap, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 519/2002, modificata prin Legea nr. 10/2003;
- Legea nr. 343/2004 pentru modificarea si completarea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protectia speciala si incadrarea in
munca a persoanelor cu handicap;
- Ordonanta Guvernului nr. 14/2003 privind infiintarea, organizarea si
functionarea Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 239/2003, cu modificarile ulterioare;
- Legea nr. 144/2004 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 2/2004
pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 14/2003 privind
infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru
Persoanele cu Handicap;
- Legea nr. 467/2004 pentru modificarea si completarea Ordonantei
Guvernului nr. 14/2003 privind infiintarea, organizarea si functionarea
Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap;
- Ordonanta Guvernului nr. 51/2005 pentru modificarea si completarea
Ordonantei Guvernului nr. 14/2003 privind infiintarea, organizarea si
functionarea Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap;
- Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiei,
cu modificarile si completarile ulterioare;
- Legea nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului;
- Hotararea Guvernului nr. 1.434/2004 privind atributiile si
Regulamentul-cadru de organizare si functionare ale Directiei generale de
asistenta sociala si protectia copilului;
- Hotararea Guvernului nr. 1.215/2002 pentru aprobarea Strategiei nationale
privind protectia speciala a persoanelor cu handicap din Romania;
- Hotararea Guvernului nr. 539/2005 pentru aprobarea Nomenclatorului
institutiilor de asistenta sociala si a structurii orientative de personal, a
Regulamentului-cadru de organizare si functionare a institutiilor de asistenta
sociala, precum si a Normelor metodologice de aplicare a prevederilor
Ordonantei Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale;
- Regulamentul de organizare si functionare a Autoritatii Nationale pentru
Persoanele cu Handicap, aprobat prin Ordinul presedintelui Autoritatii
Nationale pentru Persoanele cu Handicap nr. 121/2005.
B.3. Terminologie:
Agent constatator - personal din cadrul Autoritatii Nationale pentru
Persoanele cu Handicap, abilitat sa constate contraventiile la Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protectia speciala si incadrarea in
munca a persoanelor cu handicap
Contraventie - fapta calificata ca atare de norma sus-amintita
Conformitate - satisfacere a unei conditii specificate prin regulamente ori
standarde; concordanta actelor/faptelor controlate cu regulile amintite
Personal de control - persoanele avand atributii de control stabilite prin
fisa postului ori imputernicite sa participe la actiuni de control/inspectie
Structurile de specialitate - Directia generala de inspectie si control
(DGIC) sau echipele mixte desemnate in acest sens
ANPH/Autoritatea - Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap
Inspector judetean - personalul angajat in cadrul DGIC, care isi desfasoara
activitatea la nivelul judetului/sectorului municipiului Bucuresti, avand
aceasta calitate.
2. Controlul in domeniul de activitate al ANPH
Activitatea de control in domeniu este atributul delegat structurilor
specializate din cadrul ANPH, respectiv DGIC, sau colectivelor temporare
(echipelor mixte) constituite in acest scop, prin care se verifica exactitatea,
conformitatea si corectitudinea activitatilor desfasurate de responsabili in
beneficiul persoanei cu handicap care necesita protectie speciala.
2.1. Specificitatea actului de control
Prezenta metodologie stabileste regulile minimale de care trebuie sa tina
cont la momentul desfasurarii actiunilor de control/inspectie structurile de
specialitate ale ANPH, respectiv entitatile mentionate mai sus.
2.2. Etapele de desfasurare
A. Stabilirea obiectivelor de control si documentarea asupra activitatii
controlate - conditie de forma a activitatii de control - reprezinta prima
etapa a activitatii generale de pregatire a controlului si trebuie sa
evidentieze directiile principale ale actiunii de control, pornind de la
informatiile detinute ca urmare a sesizarii, si sa se raporteze la norma legala
care impune o anumita conduita/atitudine sau care statueaza drepturi de la care
nu se poate face derogare ale persoanelor cu handicap.
Obiectivele trebuie sa aiba precizie, neutralitate, sa se situeze intre
limitele domeniului de activitate si sa fie indreptate spre un rezultat ce
poate fi atins. Ele vor viza confirmarea sau infirmarea sursei de informare si
pot sa se dezvolte la momentul actiunii de control, in functie de evaluarea la
fata locului a utilitatii acestui fapt, din partea celor care conduc actiunea
de control.
Obiectivele de control prestabilite fac parte din mandatul de control
(imputernicire), fiind aprobate de persoana care are responsabilitati
manageriale in acest sens, respectiv conducatorul institutiei sau persoana
delegata in acest sens, care, dupa caz, a dispus efectuarea controlului.
B. Controlul propriu-zis
B.1. Pregatirea si desfasurarea controlului
Fie ca este tematic sau operativ, inopinat ori programat si anuntat,
controlul trebuie sa fie directionat in sensul desfasurarii sale, conform
etapelor de mai jos:
- verificari privind respectarea conformitatii (exista sau nu/respecta ori
nu conditiile) si constatari asupra starii de fapt - conditii prealabile
continuarii actiunii, in limitele obiectivelor prestabilite sau ale
obiectivelor extinse;
- consultarea cu persoana de reprezentare a structurii controlate;
- incadrarea juridica a faptelor si actelor constatate;
- formularea de propuneri si recomandari verbale la momentul constatarii,
cu privire la abaterile constatate, spre ducerea lor la indeplinire.
Pentru aprecierea justa asupra realizarii obiectivelor, controlul trebuie
sa tina seama de asigurarea unui echilibru intre sarcini, competenta (inclusiv
cand autoritatea decizionala este conferita prin delegare) si responsabilitati.
B.2. Finalizarea activitatii de control:
- analiza constatarilor, a concluziilor si a masurilor preconizate;
- refacerea, daca este cazul, a constatarilor, a concluziilor si a
masurilor preconizate;
- intocmirea unui raport scris ori a unei note de control, respectiv
intocmirea procesului-verbal de constatare a contraventiei, dupa caz;
- prezentarea, spre insusire, persoanei de conducere competente a actului
de control;
- comunicarea raportului scris persoanei/persoanelor interesate, respectiv
comunicarea procesului-verbal pentru luare la cunostinta.
C. Evaluarea urmarilor actiunii de control:
- insusirea actului de control/contestarea;
- ducerea la indeplinire a concluziilor;
- raportarea/monitorizarea indeplinirii masurilor dispuse;
- sanctiuni, dupa caz.
3. Documente de control
De obicei, orice actiune de control/inspectie se finalizeaza cu intocmirea
unor documente care contin, in extenso sau pe scurt, faptele ori actele ce sunt
in legatura cu aceasta actiune. Principalele documente avand aceasta destinatie
sunt:
- raportul de control - documentul ce contine datele relevante care
evidentiaza toate etapele prezentate la pct. 2, incepand cu mentionarea
sesizarii si a imputernicirii de control si finalizand cu recomandarile,
concluziile sau propunerile de masuri. Raportul de control este intotdeauna
supus aprobarii persoanei care a dispus controlul - seful institutiei
(presedintele ANPH) - sau persoanei delegate cu atributii in acest sens.
Forma-cadru a raportului de control este prezentata in anexa nr. 5;
- nota de constatare - documentul care face referire scurta la o situatie
de fapt constatata, de obicei la controlul inopinat, fara sa prezinte
recomandari sau propuneri de masuri, si care nu necesita incadrari juridice ale
celor constatate. Aceasta se supune avizarii de catre conducatorul structurii
din care face parte persoana care o intocmeste;
- procesul-verbal - documentul incheiat cu participarea ambelor parti si
care mentioneaza fie ridicarea unor documente, fie constatarea in prezenta unor
martori a existentei/inexistentei unor stari de fapt sau chiar mentionarea
aplicarii de amenzi, in cazurile expres prevazute de lege.
Toate aceste documente vor mentiona in clar numele si calitatea
persoanei/persoanelor care le completeaza sau participa la intocmirea lor, data
si locul intocmirii, locul desfasurarii controlului si numele persoanei care
reprezinta institutia controlata, situatia de fapt constatata, opiniile
persoanelor controlate, numele si semnatura martorilor, precum si semnatura de
primire a lor din partea persoanei competente sa reprezinte entitatea
controlata.
Ele vor fi completate intr-un numar suficient de exemplare care sa asigure
un exemplar pentru fiecare dintre persoanele parte si vor fi inaintate
persoanelor/institutiilor care prezinta interes in caz. Vor face exceptie de la
obligativitatea comunicarii acele documente care, datorita caracterului lor de
confidentialitate sau nivelului de secretizare, conform legii, nu pot fi aduse
decat la cunostinta persoanelor care au acces la acest tip de informatii.
Asupra continutului acestor documente persoanele vizate pot face observatii sau
pot prezenta propriile opinii, atasand, daca este necesar, dovezi care sa le
sustina pozitia. In cazul procesului-verbal de aplicare a sanctiunii amenzii
contraventionale, impotriva acestuia se poate face contestatie, in conditiile
legii.
In afara documentelor mentionate mai sus pot fi intocmite sinteze,
informari sau note care sa cuprinda informatiile culese in timpul actiunilor de
control/inspectie sau monitorizare.
Documentele astfel intocmite se vor arhiva prin grija structurii din care
face parte persoana care a efectuat/condus controlul, dupa ce acestea vor fi
aprobate sau avizate, dupa caz, de conducatorul institutiei/persoana care a
dispus controlul.
4. Conduita personalului si limitele de competenta pe durata actiunii de
control
4.1. Fara a se confunda cu controlul financiar intern sau cu auditul asupra
unor activitati din cadrul institutiei, controlul presupune doar stabilirea
circumstantelor, evidentierea situatiei de fapt si atragerea atentiei asupra
neregulilor in legatura cu activitatea controlata si se desfasoara cu
respectarea intocmai a etapelor de control prezentate la pct. 2.
Controlul in acest caz nu este un audit de management care trebuie sa
depisteze si eventuale riscuri sau activitati expuse riscului si in acelasi
timp nu poate suplini un control financiar intern ce are profunde
caracteristici economico-financiare.
In desfasurarea controlului, personalul imputernicit in acest scop are
dreptul:
- la acces in spatiul de desfasurare a activitatii controlate;
- sa solicite documente si materiale in legatura cu obiectul controlului,
inclusiv copii ale acestora;
- sa asculte si sa consemneze sau sa primeasca in scris explicatiile
persoanelor care au legatura cu activitatea controlata;
- sa solicite puncte de vedere ale altor persoane, neutre fata de actiunea
de control in sine.
In timpul activitatii specifice controlului, personalul de control are
obligatii privind:
- cunoasterea legislatiei specifice activitatii autoritatii din care face
parte, a reglementarilor specifice, a drepturilor si indatoririlor persoanelor
controlate;
- prezentarea imputernicirii de control;
- documentarea asupra activitatii controlate;
- pastrarea confidentialitatii asupra continutului informatiilor de care ia
cunostinta in timpul actiunii de control;
- pastrarea impartialitatii si abtinerea de la orice acte de control, in
cazul in care anterior a avut legaturi cu activitatea controlata, in asa fel
incat sa fie influentat in luarea deciziilor.
4.2. Inspectorul judetean/echipa de control poate solicita sprijinul
autoritatilor publice pentru a desfasura activitatea de control. Pe durata
actiunii de control acestia pot fi insotiti de reprezentanti ai autoritatilor
publice locale interesate, in conditiile legii.
5. Tipurile de control din domeniul ANPH
I. Inspectia activitatilor si serviciilor prestate in favoarea persoanelor
cu handicap
I.1. Conform definitiei date la pct. 1, activitatea de inspectie urmareste
conformitatea structurarii si derularii activitatilor si serviciilor prestate
in favoarea persoanelor cu handicap cu standardele si normativele din domeniu.
I.2. Sunt supuse inspectiei derulate de personalul abilitat din cadrul ANPH
atat institutiile de asistenta sociala administrate de autoritati publice, cat
si cele apartinand organizatiilor private sau unor parteneriate ale celor doua
tipuri de administratori. Conducerea acestor institutii asigura accesul
personalului de control, in conditiile legii, atat in cazul actiunilor
inopinate, cat si al celor anuntate.
I.3. Actiunile de inspectie se vor derula in baza unui plan de inspectie ce
poate face parte din planul general de control, intocmit anual. Aceste doua
documente pot fi revizuite periodic in functie de evolutia din sistem, urmarindu-se
permanent coroborarea lor cu strategiile locale din domeniu, si vor fi supuse
avizarii directorului general al DGIC.
I.4. Continutul minim al unui plan general de inspectie, prevazut in anexa
nr. 3, trebuie sa faca referire la actiuni programate, precum si neanuntate,
stabilindu-se un calendar al acestora, obiectivele generale si entitatile
vizate a fi verificate.
I.5. Raportul intocmit la sfarsitul actiunii de inspectie trebuie sa releve
explicit, prin raportare la fiecare standard, gradul de respectare sau de
incalcare a standardelor, propuneri privind desfasurarea unei actiuni de
control tematic, nevoia de promovare sau de modificare a lor, conform
necesitatii adaptarii serviciului verificat etc. Raportul de inspectie contine
elementele din documentul-cadru prezentate in anexele nr. 5 si 6.
I.6. Toate actiunile de control vor fi evidentiate si in raportul lunar de
activitate pe care inspectorii judeteni il vor prezenta directorului general al
DGIC, al carui model este prezentat in anexa nr. 7.
II. Controlul privind realizarea accesibilitatilor prevazute la art. 13 -
16 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999
A. Accesul in cladiri sau in alte spatii publice
A.1. Pentru verificarea la fata locului a existentei posibilitatilor de
acces la nivelul institutiilor de interes public, inspectorii judeteni din
cadrul DGIC sunt imputerniciti sa urmareasca permanent si sa semnaleze, ori de
cate ori se impune, nerespectarea prevederilor legale in materie sau
neindeplinirea la termen a masurilor stabilite prin actele de control
anterioare.
In activitatea de control a existentei amenajarilor necesare accesului
neingradit al persoanelor cu handicap in institutiile de interes public,
inspectorii judeteni vor colabora cu structurile teritoriale ale
Inspectoratului de Stat in Constructii.
In planul general de control se poate stabili o etapa prealabila
verificarii la fata locului a existentei accesibilitatilor, prin care
institutiile de interes public sunt avertizate de catre inspectorii judeteni ca
urmeaza sa fie supuse controlului cu aceasta tematica.
A.2. Prin accesibilitati, in intelesul prezentei metodologii, se intelege
totalitatea amenajarilor cladirilor de interes public, a cailor de acces
public, a mobilierului urban aferent acestora, a spatiilor pentru petrecerea
timpului liber etc. (amenajari de genul: scari, rampe, platforme, parapete,
borduri, balustrade, maini curente, spatii de manevrare, banci ori scaune,
ascensoare ori alte asemenea echipamente necesare asigurarii unui acces facil
persoanelor cu handicap in incinta institutiilor si la serviciile prestate de
acestea (DOOM) vezi si Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor
si locuintei nr. 649/2001 pentru aprobarea Normativului pentru adaptarea cladirilor
civile si spatiului urban aferent la exigentele persoanelor cu handicap,
indicativ NP 051/2000).
A.3. In cazul constatarii faptului ca locatia in care isi desfasoara
activitatea institutia publica sau privata, dupa caz, nu asigura accesul neingradit
al persoanelor cu handicap, personalul de control aduce acest fapt la
cunostinta DGIC din cadrul ANPH sau, dupa caz, personalului imputernicit in
acest sens, care va trece la intocmirea procesului-verbal prevazut in anexa nr.
1. (Se recomanda ca in cazul primei constatari a contraventiei privind
nerespectarea dispozitiilor legale referitoare la realizarea accesibilitatilor
pentru persoanele cu handicap sa se aplice sanctiunea avertismentului sub
conditia stabilirii unui termen necesar ducerii la indeplinire a masurilor
propuse.)
Odata cu intocmirea procesului-verbal de constatare a contraventiei si de
stabilire a sanctiunii amenzii se va intocmi si instiintarea de plata, ambele
documente fiind inaintate contravenientului prin grija celui care a constatat
contraventia si a aplicat sanctiunea. Continutul si forma instiintarii de plata
sunt prevazute in anexa nr. 2.
Sub sanctiunea anularii lor, la intocmirea, prezentarea si comunicarea
celor doua documente mentionate mai sus se va tine seama intocmai de
prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002,
cu modificarile si completarile ulterioare.
La momentul constatarii, dupa caz, personalul de control/agentul
constatator poate proceda la fotografierea cladirii/constructiei neadaptate.
A.3.1. Procesele-verbale de constatare a contraventiei sunt formulare
tipizate procurate prin grija Serviciului contabilitate/administrativ al DGIC
din cadrul ANPH si sunt distribuite inspectorilor judeteni/personalului agent
constatator intr-un numar suficient. Ele sunt tiparite sub forma de carnete cu
un numar de file multiplu de 3, sunt inseriate si numerotate.
A.3.2. Carnetele de procese-verbale se gestioneaza de catre persoanele
indreptatite sa aplice sanctiunile contraventionale.
A.3.3. Procesele-verbale se intocmesc in 3 exemplare, prin suprapunerea
tipizatelor si utilizarea colilor tip "indigo".
A.3.4. Prin grija inspectorului judetean se va identifica la nivelul
fiecarui judet contul in care vor fi virati la Trezoreria Statului banii
proveniti din amenzi (in relatia cu trezoreria se va indica cont de
amenzi-venituri la bugetul de stat).
A.4. In mod similar celui prezentat la pct. A.3 se va proceda si in cazul
verificarilor privind existenta asa-numitului mobilier urban, care sa prezinte
adaptabilitatile specifice nevoilor speciale ale persoanelor cu handicap,
precum: ghidaje, cutii postale, telefoane publice, indicatoare, afisaje, semafoare,
semne de avertizare ori altele asemenea, parcari, porticuri, chioscuri, grupuri
sanitare publice etc.
A.5. Atunci cand exista suspiciuni intemeiate ca accesabilitatile, prin
dispunere sau prin constructie, au fost realizate fara respectarea normelor
tehnice in vigoare, personalul de control/inspectorii judeteni va/vor sesiza
structura competenta din partea Inspectoratului de Stat in Constructii pentru
verificari conforme si dispunere de masuri.
B. Asigurarea interpretilor de limbaj mimico-gestual
Pentru asigurarea interpretilor autorizati ai limbajului mimico-gestual sau
ai limbajului specific al persoanei cu surdo-cecitate, institutiile publice
trebuie sa intreprinda demersurile privind identificarea si contactarea unei
astfel de persoane, care, la nevoie, sa asigure transferul de informatie.
La momentul controlului, aceste institutii trebuie sa faca dovada
intreprinderii acestor demersuri, in caz contrar fiind pasibile de sanctiunea
contraventionala a amenzii, prevazuta de lege.
Constatarea contraventiei si aplicarea sanctiunii, dupa caz, se fac in mod
similar conditiilor prevazute la pct. A.3.
III. Monitorizarea proiectelor finantate din surse proprii ale ANPH
III.1. Prezentul capitol face referire la modul de desfasurare a
activitatii de monitorizare a proiectelor derulate prin finantare din partea
ANPH. Ea poate fi adaptata la diferite tipuri de programe sau in functie de
perioada la care se raporteaza activitatile urmarite.
Activitatea de monitorizare a proiectelor este principala responsabilitate
a echipei de monitorizare stabilite la nivelul institutiei prin dispozitie a
presedintelui ANPH, precum si responsabilitatea inspectorului judetean in a
carei raza de competenta teritoriala se implementeaza acestea.
III.2. Pentru verificarea conformitatii operatiilor raportate de catre
beneficiarii finantarilor din partea ANPH, in activitatea de monitorizare
inspectorii judeteni urmaresc derularea proiectelor cu respectarea conditiilor
de contractare, raporteaza acest fapt ori semnaleaza, la nevoie, deficientele
constatate.
III.3. In vederea urmaririi procedurilor de derulare a proiectelor, se vor
pune la dispozitie inspectorilor judeteni atat formularistica prevazuta in
anexa nr. 4, cat si documentele relevante in acest sens, precum contractul de
finantare, dupa caz, lista beneficiarilor proiectului ori alte inscrisuri de
interes in legatura cu derularea acestuia, solicitate pe parcursul activitatii
de monitorizare.
III.4. In cazul sesizarii unor nereguli in derularea proiectului, persoana
responsabila cu monitorizarea acestuia poate propune efectuarea unui control,
concomitent sau nu, cu suspendarea platilor pana la clarificarea situatiei
respective.
III.5. Dupa finalizarea implementarii proiectului, actiunea de monitorizare
poate continua pentru o perioada cuprinsa intre 1 si 3 ani sau in conformitate
cu prevederile in acest sens ale contractului de finantare.
6. Dispozitii finale
6.1. Pentru punerea in aplicare a dispozitiilor prevazute la cap. III lit.
A, presedintele ANPH va desemna, prin ordin, persoanele competente sa aplice
sanctiunile contraventionale prevazute de lege.
6.2. Aplicarea prezentei metodologii este responsabilitatea tuturor
structurilor din cadrul ANPH, care desfasoara activitati de control, inspectie
si monitorizare.
6.3. Monitorizarea modului de aplicare a prezentei metodologii este sarcina
DGIC din cadrul ANPH.
6.4. Dovada prezentei personalului de control/inspectie la locul si la data
derularii actiunii se face prin insemnari in ordinul de serviciu,
imputernicirea de control sau in registrul pus la dispozitie de institutia
controlata.
6.5. Documentele intocmite conform modelelor prevazute in anexele nr. 5, 6
si 7 pot fi inaintate DGIC si sub forma electronica.
6.6. Anexele nr. 1 - 7*) fac parte integranta din prezenta metodologie.
------------
*) Anexele nr. 1 - 7 sunt reproduse in facsimil.
ANEXA 1
la metodologie
AUTORITATEA NATIONALA PENTRU
PERSOANELE CU HANDICAP
Directia Generala de Inspectie si Control
Inspector - judet .......................
Tel./fax ............../.................
Str. ............... nr. ... judet/sector
.........................................
seria .........
Proces-verbal
de constatare a contraventiei privind nerespectarea dispozitiilor legale
referitoare la realizarea accesibilitatilor pentru persoanele cu handicap
nr. ...... din ..............
incheiat in .........................................................
1. Subsemnatul/a ......................... avand functia de ..............,
in cadrul ........................, legitimatia nr. .................., constat
astazi data de mai sus, ora ..... ca
2. (institutia) ................................................, cu sediul
in .................., str. ............. nr. ..., bloc ..., sc. ..., apt. ...,
judet/sector .................., inmatriculata la Oficiul Registrului
Comertului sub nr. ............, avand cod fiscal ................., cont
................ la ....................., reprezentata legal prin dl./dna
....................., in calitate de ....................., domiciliat/a in
........................, avand BI/CI seria ..., nr. ........., eliberat de
......................, la data de ............, CNP ...................,
a contravenit dispozitiilor ........................................., prin
nerespectarea obligatiilor legale privind adaptarea cladirilor publice si
private, mijloacelor de transport in comun, telefoanelor publice, parcarilor si
a cailor publice de acces la exigentele persoanelor cu handicap.
(Se vor bara cu o linie continua situatiile care nu corespund cazului.)
agent constatator, martor contravenient
3. Descrierea faptelor constatate
a) ..................................................................
b) ..................................................................
fapte prevazute si sanctionate de art. 54 alin. (1) lit. a) din O.U.G. nr.
102/1999 privind protectia speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu
handicap, aprobata prin Legea nr. 519/2002, cu modificarile si completarile
ulterioare.
4. Sanctiunea aplicata si masurile dispuse:
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
5. Amenda se va achita in contul ..................., deschis la Trezorerie
iar documentul doveditor al platii va fi prezentat/inaintat Inspectorului
judetean ................, la adresa .........................................,
ori Directiei Generale de Inspectie si Control a ANPH, la adresa
..................................., in termen de 15 zile de la data
comunicarii instiintarii de plata.
Conform dispozitiilor legale, contravenientul poate achita amenda platind
in termen de 48 de ore jumatate din minimul amenzii stabilite ................
lei, adica suma de ....................... lei.
6. Impotriva prezentului proces-verbal se poate face plangere in termen de
15 zile de la inmanare/comunicare, la Autoritatea Nationala pentru Persoanele
cu Handicap ......................, cu sediul in Bucuresti ...............,
str. ...................... nr. ..., cod postal ................
7. Contravenientul nu se afla de fata, refuza sau nu poate sa semneze
prezentul proces-verbal.
(Se bareaza cu linie continua situatiile care nu corespund)
agent constatator, martor contravenient
8. La incheierea prezentului proces-verbal a fost de fata domnul/doamna
................................ in calitate de martor, domiciliat/a in str.
........................... nr. ..., bloc ...., sc. .... apt. ..., judet/sector
.............. avand BI/CI seria ...., nr. ..............., eliberat de .....................,
la data de ..............., CNP ...................... .
9. Alte mentiuni
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
(se poate mentiona pozitia contravenientului)
Prezentul proces-verbal contine ..... pagini si a fost intocmit in ....
exemplare, din care un exemplar pentru fiecare parte.
agent constatator martor contravenient
Am primit un exemplar
al procesului-verbal si al instiintarii de plata,
ANEXA 2
la metodologie
AUTORITATEA NATIONALA PENTRU
PERSOANELE CU HANDICAP
Directia Generala de Inspectie si Control
Inspector - judet .......................
Tel./fax ................/...............
Str. ............... nr. ... judet/sector
.........................................
seria .........
Instiintare de plata
nr. ..... din ..............
1. Subsemnatul/a ............................ avand functia de
............, in cadrul ..........................., vazand cele consemnate in
Procesul-verbal nr. ..... din .....................
punem in vedere
2. (institutia) ......................................, cu sediul in str.
.......................... nr. ...., bloc ...., sc. ..., apt. ..., judet/sector
...................., inmatriculata la Oficiul Registrului Comertului sub nr.
...................., avand cod fiscal ....................., cont
................... la ........................, reprezentata legal prin
dl./dna ................................., in calitate de
........................., domiciliat/a in .................., avand BI/CI
seria ...., nr. .............., eliberat de ................, la data de
.............., CNP .................,
ca, in termenul prevazut in procesul-verbal amintit, sa achite
contravaloarea amenzii stabilite, respectiv suma de ...................... lei.
3. Amenda se va achita in contul ..................., deschis la Trezorerie
iar documentul doveditor al platii va fi prezentat/inaintat Inspectorului
judetean .............., la adresa
............................................, ori Directiei Generale de Inspectie
si Control a ANPH, la adresa
........................................................., in termen de 15 zile
de la data comunicarii prezentei instiintari de plata.
Conform dispozitiilor legale veti putea achita amenda platind in termen de
48 de ore jumatate din minimul amenzii stabilite .................... lei,
adica suma de .............................. lei.
4. Contravenientul nu se afla de fata, refuza sau nu poate sa semneze
prezenta instiintare de plata.
5. Prezenta instiintare de plata face parte din procesul-verbal nr.
........ din data de .....................
6. Alte mentiuni
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
agent constatator contravenient
Am primit un exemplar
ANEXA 3
la metodologie
aprobat,
Plan general de control (inspectie)
privind desfasurarea activitatilor de protectie speciala a persoanelor cu
handicap
A. Inspector judetean
1. activitati obligatorii:
- lunar/inspectia cel putin a unei institutii rezidentiale publice sau
private
/participare la una din sedintele comisiei de evaluare
/control al unui serviciu nerezidential
/o intalnire cu reprezentantii Directiei judetene de asistenta
sociala si protectia copilului
/verificari privind accesibilitatile
- o data la doua luni/control privind modalitatea de acordare a tuturor
drepturilor persoanelor cu handicap din judet de catre serviciile publice
judetene si locale
- trimestrial/1 zi/verificare privind evolutia de la controlul anterior
2. durata actiunilor de control/inspectie: cel mult doua zile (succesive
sau nu)
3. obiective de control/inspectie: prestabilite sau rezultate din sesizare*
4. alte activitati prevazute in anexa nr. 7
5. activitati nepreconizate
se adauga, dupa caz, elementele specifice actiunilor de inspectie
* Obiective de gen:
- verificarea respectarii standardelor din domeniu
- verificarea existentei conformitatii serviciilor sociale prestate cu
nevoile beneficiarilor/dupa tipul de serviciu
- identificarea nevoii de noi servicii sociale
- identificare de dificultati in aplicarea legislatiei, goluri legislative,
masuri de remediere etc.
- Activitati ce urmeaza a fi desfasurate
- Echipa/persoana care va intreprinde actiunea: inspectorul judetean
- numarul de inspectii anuntate - 1/bilunar si inopinate -
1/semestru/fiecare tip de serviciu pentru care sunt elaborate standarde de
calitate.
B. Echipe mixte de control/DGIC
1. actiuni de control a activitatii proprii inspectorilor judeteni - la
nevoie
2. actiuni de inspectie si control a serviciilor/lunar/cel putin o
institutie
3. actiuni de control tematic - la sesizare
4. actiuni precum cele de la pct. A
NOTA:
Activitatile se vor doza in asa fel incat la fiecare doua luni toate
serviciile publice sau private, rezidentiale sau nerezidentiale sa fie
vizitate/controlate de inspectorul judetean.
In cazul actiunilor de control/inspectie realizate de alte echipe de
control decat inspectorul judetean, acesta din urma va asigura si verificarea
privind evolutia ulterioara controlului, fiind incunostintat in acest sens.
ANEXA 4
la metodologie
METODOLOGIE DE MONITORIZARE PROIECTE FINANTATE DE ANPH
Monitorizarea va fi efectuata de o echipa de monitorizare compusa din 3
persoane din cadrul ANPH si de catre Inspectorul judetean, astfel:
1. fiecare Inspector primeste lista cu proiectele aprobate a se derula in
aria sa de competenta. Fiecare Inspector primeste modelul Raportului de
activitate si al Raportului financiar care vor fi completate de beneficiarul
finantarii si vizate de Inspectorul judetean. Totodata Inspectorul judetean
primeste modelul Raportului de monitorizare care va fi doar pentru uzul sau (pe
care il va completa).
2. fiecare beneficiar de finantare primeste modelul Raportului de
activitate si al Raportului financiar pe care trebuie sa le completeze si pe
care trebuie sa obtina viza Inspectorului judetean.
3. beneficiarul finantarii si Inspectorul judetean stabilesc programul in
vederea derularii primei transe din proiect si a rapoartelor care le revin in
competenta spre intocmire. Pana la intocmirea Rapoartelor, Inspectia Regionala
va efectua atatea vizite cate considera ca e necesar. La sfarsitul vizitei se
va intocmi si semna o Nota de vizita cu observatii, recomandari, indrumari in 2
exemplare, cate unul pentru fiecare parte (dupa modelul prevazut in Raportul de
monitorizare al Inspectorului judetean). Copiile dupa toate Notele de vizita
vor fi anexate la Raportul de activitate, Raportul financiar si respectiv,
Raportul de monitorizare al Inspectorului judetean. Se recomanda participarea,
in calitate de observator, a Inspectorului judetean la organizarea achizitiilor
si la alte evenimente importante in legatura cu proiectul.
4. dupa derularea primei transe beneficiarul intocmeste Raportul de
activitate si Raportul financiar, pe care trebuie sa obtina viza Inspectorului
judetean, iar acesta din urma intocmeste propriul Raport de monitorizare, dupa
modelul si indrumarile metodologice transmise, cu una din urmatoarele
recomandari:
- continuarea proiectului si eliberarea transei urmatoare
- continuarea proiectului si eliberarea transei urmatoare, conditionat de
eliminarea deficientelor constatate
- rezilierea contractului pentru restul sumei
- rezilierea contractului si returnarea sumelor achitate
5. dupa intocmire si semnare cele 3 rapoarte se trimit in acelasi colet la
ANPH, in atentia Echipei de monitorizare.
6. dupa primirea coletului, seful echipei de monitorizare analizeaza
Rapoartele si intocmeste lista de intrebari si verificari pe care le va efectua
echipa de monitorizare din cadrul ANPH. (Se incepe cu lista de probleme
consemnata in Raportul de monitorizare al Inspectorului judetean). Echipa de
monitorizare din cadrul ANPH stabileste, impreuna cu beneficiarul si
Inspectorul judetean, data vizitei sale de monitorizare.
7. echipa de monitorizare din cadrul ANPH intocmeste propriul Raport de
monitorizare cu una din recomandarile de mai sus, precum si o Nota de vizita
(dupa modelul prezentat in Raportul de monitorizare), in 3 exemplare cate unul
pentru fiecare parte. Copia dupa Nota de vizita va fi anexata la Raportul de
monitorizare al echipei.
8. ordonatorul de credite decide continuarea sau intreruperea proiectului
pe baza rapoartelor de monitorizare.
9. toate cele 4 rapoarte se ataseaza la dosarul proiectului.
10. dupa eliberarea transei 2, odata cu depunerea rapoartelor finale se
efectueaza al doilea raport de monitorizare, care urmeaza pasii realizati la
transa 1.
11. ordonatorul de credite decide, pe baza celui de al doilea raport de
monitorizare, eliberarea sau nu a transei 3, in functie de recomandarile din
acesta.
12. la a treia vizita se face evaluarea rezultatelor proiectelor si se
intocmeste raportul de evaluare.
13. Serviciul Programe si Proiecte analizeaza Rapoartele de evaluare si
introduce rezultatele in baza de date.
14. Inspectorul judetean urmareste si raporteaza trimestrial daca beneficiarii
finantarii asigura continuarea proiectelor la parametrii consemnati in
Rapoartele de evaluare si in baza de date pentru o perioada de 3 ani de la
terminarea proiectului.
RAPORT DE MONITORIZARE
PENTRU PERIOADA .................
______________________________________________________________________________
| Echipa de monitorizare ANPH | 1.
|
| | 2. |
| | 3.
|
|_________________________________________|____________________________________|
| Nr. si data vizitei de monitorizare | |
|_________________________________________|____________________________________|
| Nr. de inregistrare in Registrul |
|
| Comisiei de Evaluare |
|
|_________________________________________|____________________________________|
| Titlul proiectului |
|
|_________________________________________|____________________________________|
| Solicitant |
|
|_________________________________________|____________________________________|
| Adresa |
|
|_________________________________________|____________________________________|
| Telefon |
|
|_________________________________________|____________________________________|
| Fax | |
|_________________________________________|____________________________________|
| E-mail |
|
|_________________________________________|____________________________________|
| Responsabil institutie/organizatie |
|
|_________________________________________|____________________________________|
| Coordonator proiect | |
|_________________________________________|____________________________________|
| Echipa de management al proiectului |
|
| (nume, functie in organizatie, functie |
|
| in echipa) |
|
|_________________________________________|____________________________________|
| Localizarea proiectului |
|
| (localitate, adresa) |
|
|_________________________________________|____________________________________|
| Contract de finantare |
|
| (nr./data) |
|
|_________________________________________|____________________________________|
| Acte Aditionale la Acordul de Finantare | daca este cazul
|
| (nr./data) |
|
|_________________________________________|____________________________________|
| Durata proiectului |
|
|_________________________________________|____________________________________|
| Data efectiva a inceperii proiectului |
|
|_________________________________________|____________________________________|
Descrierea vizitei: (se indica doar nr. si data Notei de vizita si se
anexeaza Nota de vizita, cu urmatorul continut)
1. Persoane contactate
2. Vizite efectuate la: (locatia proiectului, alte institutii)
3. Verificarea Raportului de activitate si financiar privind gradul de
realizare si situatia financiara incepand cu lista de probleme consemnata in
Raportul de monitorizare al Inspectorului judetean. In urma verificarii, Echipa
de monitorizare din cadrul ANPH face observatiile cuvenite si atentioneaza pe
beneficiarul de finantare cu privire la gradul de realizare, situatia
financiara si recomandarile ce vor fi consemnate in Raportul sau de
monitorizare.
CONCLUZII
a. Realizari
_________________________________________________________________
| Grad de realizare pentru: | % | Observatii |
|___________________________|_____|_______________________________|
| Activitati | | |
|___________________________|_____|_______________________________|
| Obiective specifice | | |
|___________________________|_____|_______________________________|
| Grup tinta | | |
|___________________________|_____|_______________________________|
| Rezultate | | |
|___________________________|_____|_______________________________|
| Indicatori | | |
|___________________________|_____|_______________________________|
| Impact | | |
|___________________________|_____|_______________________________|
| Parteneriat | | |
|___________________________|_____|_______________________________|
| Viabilitate | | |
|___________________________|_____|_______________________________|
| Voluntariat | | |
|___________________________|_____|_______________________________|
b. Situatie financiara:
mii lei
______________________________________________________________________________
|Buget/Plati| ANPH | Beneficiar | Altii | Sume nedecontate
|
|
|_____________|_____________|_____________|________________________|
| |Buget |Decont|Buget| Decont| Buget|Decont| ANPH| Beneficiar
|Altii|
|___________|______|______|_____|_______|______|______|_____|____________|_____|
| Total | | | | | | | | |
|
| din care: | | | | | | | | |
|
|___________|______|______|_____|_______|______|______|_____|____________|_____|
| Transa 1 | | | | | | | | |
|
|___________|______|______|_____|_______|______|______|_____|____________|_____|
| Transa 2 | | | | | | | | |
|
|___________|______|______|_____|_______|______|______|_____|____________|_____|
| Transa 3 | | | | | | | | |
|
|___________|______|______|_____|_______|______|______|_____|____________|_____|
c. Recomandari
In mod obligatoriu acest punct trebuie sa contina una din urmatoarele
recomandari:
- continuarea proiectului si eliberarea transei urmatoare
- continuarea proiectului si eliberarea transei urmatoare conditionat de
eliminarea deficientelor constatate
- rezilierea contractului pentru restul sumei
- rezilierea contractului si returnarea sumelor achitate
in temeiul art. 10 - Intreruperea contractului, din contractul de finantare
care prevede ca "ANPH poate intrerupe contractul de finantare in
urmatoarele conditii:
- beneficiarul sau unul din parteneri nu a indeplinit una din obligatiile
ce decurg din prezentul contract:
- beneficiarul sau unul din parteneri a facut declaratii false sau
incomplete pentru a obtine finantare din partea ANPH:
- beneficiarul nu a dovedit existenta cofinantarii corespunzatoare, din
celelalte surse de finantare, asa cum au fost ele prevazute in proiectul
aprobat pentru finantare"
Echipa de monitorizare ANPH:
1.
2.
3.
RAPORT DE MONITORIZARE
PENTRU PERIOADA ............................
______________________________________________________________________________
| Monitor: Inspector judetean | |
|_________________________________________|____________________________________|
| Nr. si data vizitei de monitorizare | 1.
|
| | 2.
|
| | 3.
|
| | .
|
| | .
|
|_________________________________________|____________________________________|
| Nr. de inregistrare in Registrul |
|
| Comisiei de Evaluare |
|
|_________________________________________|____________________________________|
| Titlul proiectului |
|
|_________________________________________|____________________________________|
| Solicitant | |
|_________________________________________|____________________________________|
| Adresa |
|
|_________________________________________|____________________________________|
| Telefon |
|
|_________________________________________|____________________________________|
| Fax | |
|_________________________________________|____________________________________|
| E-mail |
|
|_________________________________________|____________________________________|
| Responsabil institutie/organizatie |
|
|_________________________________________|____________________________________|
| Coordonator proiect |
|
|_________________________________________|____________________________________|
| Echipa de management al proiectului |
|
| (nume, functie in organizatie, functie |
|
| in echipa) |
|
|_________________________________________|____________________________________|
| Localizarea proiectului |
|
| (localitate, adresa) | |
|_________________________________________|____________________________________|
| Contract de finantare |
|
| (nr./data) | |
|_________________________________________|____________________________________|
| Acte Aditionale la Acordul de Finantare | daca este cazul
|
| (nr./data) | |
|_________________________________________|____________________________________|
| Durata proiectului |
|
|_________________________________________|____________________________________|
| Data efectiva a inceperii proiectului |
|
|_________________________________________|____________________________________|
Descrierea vizitelor: (se indica doar nr. si data Notei de vizita si se
anexeaza Nota de vizita)
a. vizite efectuate pana la intocmirea si semnarea rapoartelor, consemnate
in Nota de vizita cu urmatorul continut:
1. Persoane contactate
2. Vizite efectuate la: (locatia proiectului, alte institutii etc.)
3. Constatari, recomandari, probleme de rezolvat pana la urmatoarea vizita
b. vizita efectuata ca ocazia solicitarii de obtinere a vizei pe Raportul
de activitate si financiar, consemnata in Nota de vizita cu urmatorul continut:
1. Persoane contactate
2. Vizite efectuate la: (locatia proiectului, alte institutii etc.)
3. Verificarea Raportului de activitate si financiar privind gradul de
realizare si situatia financiara. In urma verificarii, Inspectorul judetean
face observatiile cuvenite si atentioneaza pe beneficiarul de finantare cu
privire la gradul de realizare, situatia financiara si recomandarile ce vor fi
consemnate in Raportul sau de monitorizare.
CONCLUZII
a. Realizari
_________________________________________________________________
| Grad de realizare pentru: | % | Observatii |
|___________________________|_____|_______________________________|
| Activitati | | |
|___________________________|_____|_______________________________|
| Obiective specifice | | |
|___________________________|_____|_______________________________|
| Grup tinta | | |
|___________________________|_____|_______________________________|
| Rezultate | | |
|___________________________|_____|_______________________________|
| Indicatori | | |
|___________________________|_____|_______________________________|
| Impact | | |
|___________________________|_____|_______________________________|
| Parteneriat | | |
|___________________________|_____|_______________________________|
| Viabilitate | | |
|___________________________|_____|_______________________________|
| Voluntariat | | |
|___________________________|_____|_______________________________|
b. Situatie financiara:
mii lei
______________________________________________________________________________
|Buget/Plati| ANPH | Beneficiar | Altii | Sume nedecontate
|
|
|_____________|_____________|_____________|________________________|
| |Buget |Decont|Buget| Decont| Buget|Decont| ANPH| Beneficiar
|Altii|
|___________|______|______|_____|_______|______|______|_____|____________|_____|
| Total | | | | | | | | |
|
| din care: | | | | | | | | |
|
|___________|______|______|_____|_______|______|______|_____|____________|_____|
| Transa 1 | | | | | | | | |
|
|___________|______|______|_____|_______|______|______|_____|____________|_____|
| Transa 2 | | | | | | | | |
|
|___________|______|______|_____|_______|______|______|_____|____________|_____|
| Transa 3 | | | | | | | | |
|
|___________|______|______|_____|_______|______|______|_____|____________|_____|
c. Recomandari
In mod obligatoriu acest punct trebuie sa contina una din urmatoarele
recomandari:
- continuarea proiectului si eliberarea transei urmatoare
- continuarea proiectului si eliberarea transei urmatoare conditionat de
eliminarea deficientelor constatate
- rezilierea contractului pentru restul sumei
- rezilierea contractului si returnarea sumelor achitate
d. Lista de probleme pe care trebuie sa le aiba in vedere echipa de
monitorizare din partea ANPH.
Inspector judetean .........................
Data: ........
RAPORT DE ACTIVITATE
PENTRU PERIOADA ...................
Date de identificare a proiectului
______________________________________________________________________________
| Nr. de inregistrare in Registrul |
|
| Comisiei de Evaluare | |
|_________________________________________|____________________________________|
| Titlul proiectului |
|
|_________________________________________|____________________________________|
| Solicitant |
|
|_________________________________________|____________________________________|
| Adresa |
|
|_________________________________________|____________________________________|
| Telefon |
|
|_________________________________________|____________________________________|
| Fax |
|
|_________________________________________|____________________________________|
| E-mail |
|
|_________________________________________|____________________________________|
| Responsabil institutie/organizatie |
|
|_________________________________________|____________________________________|
| Coordonator | |
|_________________________________________|____________________________________|
| Echipa de management a Proiectului |
|
| (nume, functie in organizatie, functie | |
| in echipa) |
|
|_________________________________________|____________________________________|
| Localizarea proiectului | |
| (localitate, adresa) |
|
|_________________________________________|____________________________________|
| Contract de Finantare |
|
| (nr./data) |
|
|_________________________________________|____________________________________|
| Acte Aditionale la Acordul de Finantare | (daca este cazul)
|
| nr./data |
|
|_________________________________________|____________________________________|
| Durata proiectului |
|
|_________________________________________|____________________________________|
| Data efectiva a inceperii proiectului |
|
|_________________________________________|____________________________________|
______________________________________________________________________________
| Mediatizarea proiectului | (daca s-a realizat in perioada de
|
| (mijloace/metode) | raportare)
|
|_________________________________________|____________________________________|
Obiective specifice
______________________________________________________________________________
| | Realizat
|
| | (exprimat procentual)
|
|_____________________________________________________|________________________|
| 1 | %
|
|_____________________________________________________|________________________|
| 2 | %
|
|_____________________________________________________|________________________|
| 3 | % |
|_____________________________________________________|________________________|
Activitati
______________________________________________________________________________
| Luna | Activitati | Activitati | % | Abaterile de la| Evaluare | Observatii
|
| | planificate | realizate | | activitatile | interna | (*) |
| | (*) | (*) | | planificate; | (*) | |
| | | | | Justificari | |
|
|______|_____________|____________|___|________________|__________|____________|
|______|_____________|____________|___|________________|__________|____________|
|______|_____________|____________|___|________________|__________|____________|
|______|_____________|____________|___|________________|__________|____________|
|______|_____________|____________|___|________________|__________|____________|
|______|_____________|____________|___|________________|__________|____________|
|______|_____________|____________|___|________________|__________|____________|
|______|_____________|____________|___|________________|__________|____________|
|______|_____________|____________|___|________________|__________|____________|
|______|_____________|____________|___|________________|__________|____________|
|______|_____________|____________|___|________________|__________|____________|
|______|_____________|____________|___|________________|__________|____________|
|______|_____________|____________|___|________________|__________|____________|
|______|_____________|____________|___|________________|__________|____________|
|______|_____________|____________|___|________________|__________|____________|
|______|_____________|____________|___|________________|__________|____________|
|______|_____________|____________|___|________________|__________|____________|
|______|_____________|____________|___|________________|__________|____________|
Grupul tinta
______________________________________________________________________________
| Luna | Planificat | Realizat | % | Justificari abateri
|
|______|_______________|______________|___|____________________________________|
|______|_______________|______________|___|____________________________________|
|______|_______________|______________|___|____________________________________|
|______|_______________|______________|___|____________________________________|
|______|_______________|______________|___|____________________________________|
Rezultate scontate
______________________________________________________________________________
| Luna | Planificat | Realizat | % | Justificari abateri
|
|______|_______________|______________|___|____________________________________|
|______|_______________|______________|___|____________________________________|
|______|_______________|______________|___|____________________________________|
|______|_______________|______________|___|____________________________________|
|______|_______________|______________|___|____________________________________|
Indicatori de performanta
______________________________________________________________________________
| Luna | Planificat | Realizat | % | Justificari abateri |
|______|_______________|______________|___|____________________________________|
|______|_______________|______________|___|____________________________________|
|______|_______________|______________|___|____________________________________|
|______|_______________|______________|___|____________________________________|
|______|_______________|______________|___|____________________________________|
Impact
______________________________________________________________________________
| Luna | Planificat | Realizat | % | Justificari abateri
|
|______|_______________|______________|___|____________________________________|
|______|_______________|______________|___|____________________________________|
|______|_______________|______________|___|____________________________________|
|______|_______________|______________|___|____________________________________|
|______|_______________|______________|___|____________________________________|
Parteneriat
______________________________________________________________________________
| Partener | Angajament | Angajament | % | Justificarea diferentelor
|
| | asumat in | realizat | |
|
| | proiect | efectiv | |
|
|__________|____________|_____________|___|____________________________________|
|__________|____________|_____________|___|____________________________________|
|__________|____________|_____________|___|____________________________________|
|__________|____________|_____________|___|____________________________________|
|__________|____________|_____________|___|____________________________________|
|__________|____________|_____________|___|____________________________________|
Viabilitatea/Sustenabilitatea proiectului (Cum veti continua activitatile
dupa incetarea finantarii?)
______________________________________________________________________________
| Surse de finantare, | Actiuni | Rezultat | Rezultat | %
|
| parteneri sau donatori | realizate pentru | scontat al | obtinut |
|
| identificati care va | sensibilizarea | actiunilor | efectiv |
|
| vor sustine in viitor | donatorilor | (pana la data) | (la data) |
|
| activitatile | (si data) | | |
|
|________________________|__________________|________________|___________|_____|
|________________________|__________________|________________|___________|_____|
|________________________|__________________|________________|___________|_____|
Voluntariat
______________________________________________________________________________
| Luna | Planificat | Realizat | % | Justificari abateri |
|______|_______________|______________|___|____________________________________|
|______|_______________|______________|___|____________________________________|
|______|_______________|______________|___|____________________________________|
|______|_______________|______________|___|____________________________________|
|______|_______________|______________|___|____________________________________|
Anexati:
- lista beneficiarilor (nume, loc de munca - daca e cazul - si numar de telefon)
si cum au fost selectati; (la prima raportare)
- agende si liste de participanti pentru seminarii, mese rotunde,
chestionare de evaluare;
- materiale redactate in cadrul proiectului;
- articole din presa referitoare la activitati din cadrul proiectului;
- orice alt material relevant pentru modul de desfasurare al proiectului.
(*) Activitati planificate
- precizati activitatile planificate asa cum au fost acestea formulate in
cererea de finantare.
(*) Activitati realizate
- precizati numarul de participanti, locul de desfasurare si durata pentru
fiecare activitate realizata.
(*) Evaluare interna
- evaluati rezultatele activitatilor desfasurate.
(*) Observatii
- daca in urma evaluarii remarcati modificari/imbunatatiri care trebuie
aduse proiectului, mentionati-le.
Semnatura si VIZA
stampila beneficiar
Inspector judetean: .............
RAPORT FINANCIAR
AFERENT RAPORTULUI DE ACTIVITATE PENTRU PERIOADA ..........
1. Situatie financiara:
mii lei
______________________________________________________________________________
|Buget/Plati| ANPH | Beneficiar | Altii | Sume nedecontate
|
|
|_____________|_____________|_____________|________________________|
| |Buget |Decont|Buget| Decont| Buget|Decont| ANPH| Beneficiar
|Altii|
|___________|______|______|_____|_______|______|______|_____|____________|_____|
| Total | | | | | | | | |
|
| din care: | | | | | | | | |
|
|___________|______|______|_____|_______|______|______|_____|____________|_____|
| Transa 1 | | | | | | | | |
|
|___________|______|______|_____|_______|______|______|_____|____________|_____|
| Transa 2 | | | | | | | | |
|
|___________|______|______|_____|_______|______|______|_____|____________|_____|
| Transa 3 | | | | | | | | |
|
|___________|______|______|_____|_______|______|______|_____|____________|_____|
2. Detaliere decont:
Detalierea se va face dupa modelul anexat. Se vor face 2 rapoarte
financiare: primul dupa consumarea transei 1, in vederea eliberarii transei 2,
si inca unul care va cuprinde valorile aferente transelor 2 si 3.
Observatii:
- Structura bugetului nu poate fi modificata (nu se pot adauga alte linii
bugetare)
- Pentru fiecare pozitie bugetara se va face o anexa in care se insumeaza
toate cheltuielile aferente acelei pozitii bugetare. In anexa se precizeaza
emitentul, tipul (factura, chitanta, ordin de plata, stat de plata etc.), nr.
si data documentului, valoarea acestuia si se anexeaza fotocopiile tuturor
documentelor de decontare (factura, chitanta, ordin de plata, stat de plata,
liste de participanti cu semnaturile de confirmare unde este cazul, precum si
orice alt document pe baza caruia se deconteaza o suma).
Semnatura si stampila beneficiar VIZA
Inspector judetean ...........
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
B - Buget
D - Decont
______________________________________________________________________________
|Nr. | BUGET/CHELTUIELI | TRANSA 1/2+3/Total | Sume
nedecontate|
|crt.| |_______________________________|
|
| | | ANPH | Benef.| Altii | TOTAL |
|
| | |_______|_______|_______|_______|_________________|
| | | B | D | B | D | B | D | B | D
|ANPH|Benef.|Altii|
|____|_______________________|___|___|___|___|___|___|___|___|____|______|_____|
|I. | Cheltuieli referitoare| | | | | | | | | | |
|
| | la proiect | | | | | | | | | | |
|
|I.1 | Reparatii si amenajari| | | | | | | | | | |
|
|I.2 | Dotari tehnice si | | | | | | | | | | | |
| | chelt. de instalare | | | | | | | | | | |
|
|I.3 | Chelt. de intretinere | | | | | | | | | | |
|
| | si service echip. | | | | | | | | | | |
|
|I.4 | Software | | | | | | | | | | |
|
|I.5 | Mat. si serv. | | | | | | | | | | |
|
|I.6 | Inchirieri | | | | | | | | | | |
|
|I.7 | Consumabile | | | | | | | | | | |
|
|I.8 | Transport | | | | | | | | | | |
|
|I.9 | Cazare | | | | | | | | | | |
|
|I.10| Masa | | | | | | | | | | |
|
|I.11| Mediatizare | | | | | | | | | | |
|
|II. | Chelt. referit. la | | | | | | | | | | |
|
| | implem. | | | | | | | | | | |
|
|II.1| Chelt. Administr. | | | | | | | | | | |
|
|II.2| Plata colab. | | | | | | | | | | |
|
|II.3| Voluntariat | | | | | | | | | | |
|
|II.4| Alte chelt. | | | | | | | | | | |
|
|
|_______________________|___|___|___|___|___|___|___|___|____|______|_____|
| | TOTAL | | | | | | | | | | | |
|____|_______________________|___|___|___|___|___|___|___|___|____|______|_____|
Stampila si semnat.
beneficiar
Viza
Inspector judetean .......
ANEXA 5
la metodologie
- antet -
nr. ..../.......
aprob,*
...............
avizat,*
...............
Raport de control
privind activitatea desfasurata ..........
1. numele si calitatea/functia persoanelor care au efectuat controlul - se
mentioneaza numele si prenumele persoanelor, documentul de imputernicire
privind actiunea de control, data/perioada de derulare, locul desfasurarii. Se
poate face referire la actul de sesizare, sau nu, ori daca actiunea a fost
tematica, programata sau inopinata.
2. obiectivele de control - se vor trece atat obiectivele prestabilite, ce
pot fi continute inclusiv de documentul de imputernicire, cat si obiectivele la
care s-a extins controlul, mentionandu-se acest fapt.
3. expunerea in fapt a actiunii de control, prezentandu-se punct cu punct,
pe baza obiectivelor, constatarile la fata locului. Vor fi mentionate
documentele vizionate, cele "ridicate", in copie sau original, precum
si cele atasate documentului de control.
4. concluzii ale controlului. Se pot trage concluzii generale sau concluzii
asupra fiecarei probleme evidentiate. Constatarile si concluziile preliminare,
ce pot fi aduse imediat la cunostinta persoanelor controlate vor fi mentionate
in cuprinsul documentului. Se vor mentiona inclusiv remedierile ce au fost
aduse la indeplinire pe timpul actiunii de control.
5. recomandari si propuneri. Vor fi mentionate acele propuneri de solutii
care sa conduca la remedierea celor constatate drept nereguli pe timpul
controlului si persoanele/structurile care ar trebui sa le duca la indeplinire.
6. semnatura persoanelor care au intocmit documentul, numele si functia.
7. data intocmirii documentului.
------------
* se mentioneaza numele si functia persoanei care aproba documentul de
control (Ex: Presedintele ANPH, in cazul unei actiuni derulate de catre
personalul DGIC).
* vor fi mentionate numele si calitatea persoanei care va aviza continutul
documentului dupa intocmirea acestuia dar inainte de a fi supus aprobarii
(directorul general DGIC).
ANEXA 6
la metodologie
Fisa de inspectie*1)
cu privire la respectarea si implementarea standardelor minime de calitate
pentru serviciile sociale specializate, furnizate persoanelor adulte cu
handicap
Centrul (serviciul) supus inspectiei _______________________
Institutia/organizatia care il administreaza _______________
______________________________________________________________________________
| Nr. standard | Item | Realizare | Observatii
|
|________________|___________________|_____________________|___________________|
| 1.* | 1.1.* | Da/Nu | * |
| | 1.2. | |
|
| | | |
|
| | | |
|
| | | |
|
| | | |
|
| | | |
|
| | | |
|
|________________|___________________|_____________________|___________________|
*1) Prezenta fisa poate fi completata distinct sau incorporata intr-un
document de control - nota de control, raport de control, raport de inspectie
etc.
* Se vor mentiona standardele verificate, corelandu-se, dupa caz, cu
continutul planului de inspectie.
* Se va completa cu itemii corespunzatori standardului pentru care se face
verificarea.
* Se pot mentiona observatii asupra fiecarui item evidentiat, inclusiv
asupra gradului de realizare.
Numele si functia persoanei care a efectuat inspectia/semnatura
Data
__________________________________________________________________
Numele si functia reprezentantului serviciului inspectat/semnatura
__________________________________________________________________
Alte mentiuni
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
ANEXA 7
la metodologie
INSPECTOR JUDETEAN ....................
RAPORT DE ACTIVITATE*
LUNA ............../ANUL ........
______________________________________________________________________________
| Domeniu de raportare | Indicatori | Detalii
|Observatii|
|_________________________|_____________________|___________________|__________|
| 1. reprezentarea | 1.1. nr. participari| 1.1.1. |
|
| Autoritatii Nationale | intalniri de lucru | organizatori/tema |
|
| pentru Persoanele cu | 1.2. nr. intalniri | 1.2.1. |
|
| Handicap in relatia cu | de lucru cu | interlocutori/ |
|
| organele de specialitate| organismele | tematica |
|
| ale administratiei | nominalizate | |
|
| publice locale, cu alte | | |
|
| institutii publice/ | | |
|
| private precum si cu | | |
|
| persoane juridice si | | |
|
| fizice romane si straine| | |
|
|_________________________|_____________________|___________________|__________|
| 2. activitati curente | 2.1. actiuni de | 2.1.1. |
|
| | control/inspectie | data/participanti/|
|
| | (dupa caz, nr. de | tema/locul |
|
| | deplasari efectuate | |
|
| | de inspectori | |
|
| | judeteni in afara | |
|
| | judetului) | |
|
| | 2.2. nr. intalniri | 2.2.1. | |
| | de lucru | locatii/motivatie |
|
| | 2.3. participari la | 2.3.1. tematica |
|
| | cursuri de | curs/participanti |
|
| | perfectionare | |
|
| | profesionala ale | |
|
| | personalului | |
|
|_________________________|_____________________|___________________|__________|
| 3. inspectii ale | 3.1. nr. actiuni | 3.1.1. tip |
|
| serviciilor prestate | efectuate | rapoarte |
|
| persoanelor cu handicap | 3.2. nr. rapoarte de| 3.2.1. tip |
|
| in cadrul institutiilor | inspectie efectuate | rapoarte/descriere|
|
| de asistenta sociala | | sumara continut |
|
| pentru persoanele cu | 3.3. nr. rapoarte | 3.3.1. tip |
|
| handicap | transmise lunar si | rapoarte |
|
| | la solicitarea ANPH | |
|
|_________________________|_____________________|___________________|__________|
| 4. nr. proiecte | 4.1. nr. rapoartelor| 4.1.1. tip |
|
| monitorizate privind | intocmite | proiect/obiectivul|
|
| proiectele derulate de | | general | |
| ONG-uri prin finantare | 4.2. nr. vizite de | 4.2.1. proiectul |
|
| din partea ANPH | monitorizare | derulat de ...... |
|
|_________________________|_____________________|___________________|__________|
| 5. activitati de | 5.1. nr. rapoarte | 5.2.2. solicitanti|
|
| monitorizare a | intocmite | |
|
| accesibilitatilor | 5.2. nr. consultatii| |
|
| | solicitate in acest | |
|
| | sens | |
|
|_________________________|_____________________|___________________|__________|
| 6. constatarea si | 6.1. nr. constatari | 6.1.1. tip |
|
| sanctionarea | | constatare |
|
| contraventiilor la | 6.2. nr. sanctiuni | 6.1.2. valoare |
|
| normele privind | | sanctiune/ |
|
| protectia speciala a | | contravenient |
|
| persoanelor cu handicap | | |
|
| (inclusiv | | |
|
| accesibilitati) | | |
|
|_________________________|_____________________|___________________|__________|
| 7. intocmirea de studii,| 7.1. nr. materiale | 7.1.1. tip | |
| sinteze, informari cu | | material |
|
| privire la protectia | | 7.1.2. solicitanti|
|
| speciala a persoanelor | | |
|
| cu handicap din judet | | |
|
| (la cerere) | | |
|
|_________________________|_____________________|___________________|__________|
| 8. solutionarea | 8.1. nr. petitii | 8.1.1. tip petitii|
|
| petitiilor (cererile, | | |
|
| reclamatiile, | | |
|
| sesizarile) | | |
|
|_________________________|_____________________|___________________|__________|
| 9. validarea datelor | 9.1. nr. rapoarte | 9.1.1. tip date |
|
| statistice colectate de | statistice | |
|
| inspectorii de | | |
|
| judet/sector | | |
|
|_________________________|_____________________|___________________|__________|
| 10. urmarirea aducerii | 10.1. nr. masuri | 10.1.1. tip masuri|
|
| la indeplinire a | dispuse | |
|
| neregulilor constatate | 10.2. nr. informari | | |
| cu ocazia actiunilor de | transmise ANPH | |
|
| inspectie sau control | | |
|
|_________________________|_____________________|___________________|__________|
| 11. legatura cu comisia | 11.1. | 11.1.1. |
|
| judeteana de evaluare a | nr. participari/ | |
|
| persoanei cu handicap | vizite la sediul | |
|
| | comisiei | |
|
|_________________________|_____________________|___________________|__________|
| 12. participare la alte | 12.1. nr. actiuni | 12.1.1. descriere |
|
| activitati/actiuni | | |
|
|_________________________|_____________________|___________________|__________|
Semnatura,
* Se inainteaza Directiei generale de inspectie si control pana in data de
5 ale lunii pentru luna anterioara.