ORDIN Nr. 31
din 26 februarie 2007
privind aprobarea
Metodologiei de control, inspectie si monitorizare, aplicabila in domeniul de
competenta al Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PERSOANELE CU HANDICAP
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 180 din 15 martie 2007
Având în vedere prevederile art. 1 alin. (3) din
Ordonanţa Guvernului nr. 14/2003 privind înfiinţarea, organizarea şi
funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 239/2003, cu modificările şi
completările ulterioare,
în temeiul art. 5 alin (4) din Ordonanţa Guvernului nr.
14/2003 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale
pentru Persoanele cu Handicap, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 239/2003, cu modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Persoanele
cu Handicap emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Metodologia de control, inspecţie
şi monitorizare, aplicabilă în domeniul de competenţă al Autorităţii Naţionale
pentru Persoanele cu Handicap, prevăzută în anexa care face parte integrantă
din prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţiile de specialitate din cadrul
Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap vor
duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Persoanele
cu Handicap nr. 248/2005 privind aprobarea Metodologiei de control, inspecţie
şi monitorizare, aplicabilă în domeniul de competenţă al Autorităţii Naţionale
pentru Persoanele cu Handicap, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 912 din 12 octombrie 2005.
Art. 4. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu
Handicap,
Silviu George Didilescu
ANEXA
METODOLOGIE
de control, inspecţie şi monitorizare, aplicabilă în
domeniul de competenţă al Autorităţii Naţionale
pentru Persoanele cu Handicap
I. Consideraţii
preliminare
In contextul principiilor generale de bună practică,
controlului i se asociază o accepţiune mai largă, acesta fiind privit ca o
funcţie a unui proces managerial, alături de programare, organizare,
direcţionare şi coordonare.
Prin funcţia de control, managementul constată
abaterile rezultatelor de la obiective, analizează cauzele care le-au determinat
şi dispune măsurile corective sau profilactice ce se impun. Tipologia
controlului poate fi diferenţiată în funcţie de criterii ce ţin de timp,
tematică sau metodă.
Din punctul de vedere al momentului în care se
exercită, controlul este operativ, inopinat sau tematic - programat.
Controlul operativ constă
în verificarea activităţii entităţii controlate, în vederea stabilirii
existenţei sau inexistenţei unor încălcări ale reglementărilor legale în
domeniul de referinţă.
Controlul inopinat constă
în verificarea punctuală şi neanunţată a situaţiei determinate de presupusa
încălcare din partea persoanei fizice sau juridice controlate a reglementărilor
legale în domeniu.
Controlul tematic este
controlul programat, cu obiective expres stabilite şi cu o durată
predeterminată, menit să asigure conformitatea activităţii entităţii controlate
cu normele legale aplicabile în domeniul controlat.
Controlul poate fi mixt, atunci când se desfăşoară de către echipe de control mixte,
pluridisciplinare, sau încrucişat, atunci când vizează fapte ori acte
conexe sau similare îndeplinite de entităţi diferite, în legătură cu
activitatea controlată.
Inspecţia este acea
activitate de verificare a existenţei sau a conformităţii unor facilităţi,
prestaţii şi servicii sociale acordate/furnizate persoanelor cu handicap, cu
normele legale, standardele şi metodologiile aplicabile în domeniul protecţiei
sociale a acestora.
Monitorizarea - controlul permanent - este acel tip de control desfăşurat concomitent cu derularea
activităţii controlate şi are ca obiective principale înlăturarea preventivă a
disfuncţiilor şi diminuarea riscurilor de producere a acestora. Activitatea de
monitorizare presupune culegerea de date, analiza lor şi raportarea la
indicatorii prestabiliţi, în sensul urmăririi conformităţii activităţilor
derulate cu aceştia.
A. Scopul şi obiectivele activităţii de control:
A.1. Scop:
a) evidenţierea disfuncţiilor;
b) determinarea cauzelor;
c) cunoaşterea problemelor şi identificarea
soluţiilor;
d) dispunerea măsurilor de remediere;
e) conştientizarea şi sensibilizarea, inclusiv ca
metodă preventivă de lucru.
A.2. Obiective:
a) stabilirea modului de îndeplinire a atribuţiilor;
b) stabilirea conformităţii operaţiunilor şi
activităţilor derulate;
c) identificarea situaţiilor şi a stărilor create;
d) evaluarea rezultatelor verificării;
e) monitorizarea remedierii deficienţelor constatate.
B. Obiectul şi
domeniul de aplicare
B.1. Prezenta metodologie are
ca obiect stabilirea elementelor principale de lucru în cazul desfăşurării
acţiunilor de control, inspecţie şi monitorizare, iniţiate şi conduse de
structurile abilitate din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu
Handicap.
Prezenta metodologie se aplică atât în verificări
privind activitatea internă a Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu
Handicap, cât şi în privinţa activităţii desfăşurate de entităţi care, operând
în domeniul acesteia, sunt obligate să respecte normele legale în materie.
B.2. Acte normative de referinţă
a) Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea
drepturilor persoanelor cu handicap;
b) Ordonanţa Guvernului nr. 14/2003 privind
înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru
Persoanele cu Handicap, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
239/2003, cu modificările şi completările ulterioare;
c) Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările şi completările ulterioare;
d) Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea
drepturilor copilului;
e) Legea nr. 47/2006 privind sistemul naţional de
asistenţă socială;
f) Hotărârea Guvernului nr. 1.434/2004 privind
atribuţiile şi Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare ale direcţiilor
generale judeţene de asistenţă socială şi protecţia copilului;
g) Hotărârea Guvernului nr. 1.175/2005 privind
aprobarea Strategiei naţionale pentru protecţia, integrarea şi incluziunea
socială a persoanelor cu handicap în perioada 2006-2013;
h) Hotărârea Guvernului nr. 539/2005 pentru aprobarea
Nomenclatorului instituţiilor de asistenţă socială şi a structurii orientative
de personal, a Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a
instituţiilor de asistenţă socială, precum şi a Normelor metodologice de
aplicare a prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile
sociale, modificată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.007/2005;
i) Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru
Persoanele cu Handicap nr. 245/2005 privind aprobarea Regulamentului de
organizare şi funcţionare a Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu
Handicap, precum şi a Regulamentului de organizare şi funcţionare a
Institutului Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Excluziunii Sociale a Persoanelor
cu Handicap;
j) Ordinul ministrului muncii, solidarităţii sociale şi
familiei nr. 73/2005 privind aprobarea modelului Contractului pentru acordarea
de servicii sociale, încheiat de furnizorii de servicii sociale, acreditaţi
conform legii, cu beneficiarii de servicii sociale.
B.3. Terminologie
Agent constatator - personalul
din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, abilitat să
constate contravenţiile la Legea nr. 448/2006, să stabilească şi să aplice sancţiunea contravenţională
prevăzută de aceasta.
Contravenţie - fapta
calificată ca atare de actul normativ sus-menţionat.
Conformitate - satisfacerea unei condiţii prevăzute de normele juridice specifice
domeniului; concordanţa actelor/faptelor controlate cu regulile stabilite de
către acestea.
Personal de control - persoanele
având atribuţii de control stabilite prin Regulamentul de organizare şi
funcţionare al ANPH şi fişa postului - inspectorii judeţeni şi ai sectoarelor
municipiului Bucureşti - ori împuternicite să participe la acţiuni de
control/inspecţie - echipe mixte de control constituite în acest scop.
Structuri de specialitate - Direcţia generală de inspecţie şi control (DGIC) sau echipe mixte constituite şi
împuternicite în acest scop.
ANPH - Autoritatea Naţională
pentru Persoanele cu Handicap, cu atribuţii de autoritate centrală, ce asigură
urmărirea aplicării reglementărilor legale din domeniul propriu de activitate
şi controlul activităţilor de protecţie şi promovare a drepturilor persoanelor
cu handicap.
Inspector judeţean/de sector - personal angajat în cadrul DGIC/ANPH, care îşi desfăşoară
activitatea la nivelul judeţului/sectorului municipiului Bucureşti, având
această calitate.
II. Controlul în domeniul de activitate al ANPH
Activitatea de control în domeniu este atributul delegat
structurilor specializate din cadrul ANPH, respectiv DGIC sau echipelor mixte
constituite în acest scop, prin care se verifică
conformitatea şi corectitudinea activităţilor desfăşurate de către persoane
juridice de drept public ori privat cu obligaţii legale în domeniul protecţiei
şi promovării drepturilor persoanelor cu handicap.
1. Specificitatea actului de control
Prezenta metodologie stabileşte regulile minimale de
care trebuie să ţină cont la momentul desfăşurării acţiunilor de
control/inspecţie/monitorizare structurile de specialitate ale ANPH, mai sus
menţionate.
2. Etapele de
desfăşurare a controlului
A. Stabilirea obiectivelor de control şi
documentarea asupra activităţii controlate -
condiţie de formă a activităţii de control -
Reprezintă prima etapă a
activităţii generale de pregătire a controlului şi trebuie să evidenţieze
direcţiile principale ale acţiunii de control, pornind de la responsabilităţile
legale, de la informaţiile deţinute ca urmare a unei sesizări, şi trebuie să se
raporteze la norma juridică ce impune o anumită conduită/atitudine sau
statuează drepturi ale persoanelor cu handicap de la
care nu se poate deroga.
Obiectivele trebuie să aibă precizie, neutralitate, să
se situeze între limitele domeniului de activitate şi să fie îndreptate spre un
rezultat ce poate fi atins. Ele vor viza conformitatea/neconformitatea
respectării normelor legale în domeniu, confirmarea sau infirmarea sursei de
informare şi pot fi dezvoltate la momentul acţiunii de control, în funcţie de
evaluarea la faţa locului de către cei care conduc acţiunea de control.
Obiectivele de control prestabilite fac parte din împuternicirea de control, fiind aprobate de conducătorul
instituţiei sau de persoana delegată în acest sens, care, după caz, a dispus
efectuarea controlului.
B. Controlul propriu-zis
B.1. Pregătirea şi
desfăşurarea controlului
Fie că este tematic sau operativ, inopinat ori
programat şi anunţat, controlul trebuie să fie direcţionat în sensul desfăşurării
sale conform etapelor de mai jos:
a) verificări privind respectarea conformităţii -
există sau nu/respectă sau nu condiţiile - şi constatări asupra stării de fapt
- condiţii prealabile continuării acţiunii, în limitele obiectivelor
prestabilite sau ale obiectivelor extinse;
b) consultarea cu persoana de reprezentare a structurii
controlate;
c) încadrarea juridică a faptelor şi actelor
constatate;
d) formularea de propuneri şi recomandări verbale, la
momentul constatării, cu privire la abaterile constatate, pentru ducerea lor la
îndeplinire.
Pentru aprecierea justă asupra realizării obiectivelor,
controlul trebuie să ţină seama de asigurarea unui echilibru între sarcini,
competenţă şi responsabilităţi.
B.2. Finalizarea activităţii
de control
a) analiza constatărilor, a concluziilor şi a
măsurilor preconizate;
b) întocmirea unui raport scris ori a unei note de
control, respectiv întocmirea procesului-verbal de
constatare a contravenţiei, după caz;
c) prezentarea actului de control, spre însuşire,
persoanei de conducere a entităţii supuse controlului;
d) comunicarea raportului scris autorităţilor şi
instituţiilor publice abilitate să dispună măsuri de remediere sau persoanelor
interesate şi, respectiv, comunicarea procesului-verbal de constatare a
contravenţiei pentru luare la cunoştinţă.
C. Evaluarea efectelor acţiunii de
control/inspecţie/monitorizare
a) însuşirea actului de control/inspecţie/monitorizare sau contestarea acestuia;
b) transpunerea în măsuri de îndeplinit a propunerilor
şi recomandărilor formulate;
c) monitorizarea îndeplinirii măsurilor dispuse;
d) sancţiuni, după caz.
3. Documente
întocmite ca urmare a acţiunilor de control/inspecţie/monitorizare
De regulă, orice acţiune de
control/inspecţie/monitorizare se finalizează cu întocmirea unor documente care
conţin, în detaliu sau pe scurt, faptele ori actele ce sunt în legătură cu
această acţiune.
Principalele documente sunt:
Raportul de control - conţine
date relevante care evidenţiază toate etapele prezentate la pct. 2, începând cu
menţionarea temeiului legal în baza căruia s-a efectuat controlul sau a
sesizării, după caz, a obiectivelor controlului, a împuternicirii de control şi
finalizându-se cu specificarea constatărilor, a concluziilor şi formularea
recomandărilor sau propunerilor de măsuri. Raportul de control este întotdeauna
supus aprobării persoanei care a dispus controlul - conducătorul instituţiei
sau persoana delegată, cu atribuţii în acest sens. Forma-cadru a raportului de
control este prezentată în anexa nr. 1;
Fişa de inspecţie - documentul
încheiat de către inspectorul judeţean/de sector cu ocazia verificării
centrelor pentru persoanele cu handicap, care face referire la implementarea şi
respectarea standardelor minime de calitate aplicabile serviciilor sociale
specializate, furnizate persoanelor adulte cu handicap. Forma-cadru a fişei de
inspecţie este prezentată în anexa nr. 2;
Nota de constatare - documentul
care face referire scurtă la o situaţie de fapt
constatată, de obicei, la controlul inopinat, fără să prezinte recomandări sau
propuneri de măsuri, şi care nu necesită încadrări juridice ale celor
constatate;
Raportul de monitorizare - documentul încheiat cu ocazia monitorizării
proiectelor finanţate din fonduri ale ANPH, de la bugetul de stat sau din
fonduri ale Comunităţii Europene, ce face referire la stadiul îndeplinirii obiectivelor şi activităţilor cuprinse în
proiect, precum şi la exerciţiul financiar al bugetului proiectului, aprobat
prin contractul de finanţare, după fiecare etapă finanţată. Forma-cadru a
raportului de monitorizare este prezentată în anexa nr. 3.
Toate aceste documente vor menţiona în clar: numele şi
calitatea persoanei/persoanelor care le completează sau participă la întocmirea
lor, data întocmirii, locul desfăşurării controlului/inspecţiei/monitorizării,
numele persoanei care reprezintă entitatea supusă controlului, starea de fapt
constatată, concluziile, recomandările formulate, opiniile persoanelor
controlate, precum şi semnătura persoanei care reprezintă entitatea controlată,
după caz.
Ele vor fi completate într-un număr suficient de
exemplare, câte un exemplar pentru fiecare parte, şi vor fi înaintate
persoanelor/instituţiilor care prezintă interes în caz. Fac excepţie de la
obligativitatea comunicării acele documente care, datorită caracterului lor de
confidenţialitate sau nivelului de secretizare, nu pot fi aduse la cunoştinţă
decât persoanelor care au acces la acest tip de informaţii. Asupra conţinutului
acestor documente, entităţile sau persoanele vizate pot face observaţii sau pot
prezenta propriile opinii, ataşând, la nevoie, dovezi care să le susţină
poziţia;
Procesul-verbal de constatare a contravenţiei - documentul încheiat cu ocazia acţiunii de
control, în prezenţa persoanei fizice controlate, a reprezentantului legal al
persoanei juridice publice ori private sau a unui martor, după caz, în care se
descriu faptele constatate, încadrarea juridică a acestora şi sancţiunea
contravenţională prevăzută de lege.
Procesul-verbal de constatare a contravenţiei va
cuprinde în mod obligatoriu: data şi locul unde este încheiat; numele,
prenumele, calitatea şi instituţia din care face parte agentul constatator;
denumirea, sediul, numărul de înmatriculare în registrul comerţului şi codul
fiscal ale persoanei juridice controlate, precum şi datele de identificare a
persoanei care o reprezintă; datele de identitate, inclusiv codul numeric
personal, ocupaţia şi locul de muncă ale persoanei fizice controlate;
descrierea faptei contravenţionale; indicarea actului normativ prin care se stabileşte
şi se sancţionează contravenţia; termenul de executare a căii de atac şi
organul la care se depune plângerea.
Sub sancţiunea nulităţii procesului-verbal de
constatare a contravenţiei, la întocmirea, prezentarea şi comunicarea acestuia
se va ţine seama întocmai de prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările
şi completările ulterioare.
In afara documentelor menţionate mai sus, pot fi
întocmite sinteze, informări sau note care să cuprindă informaţiile culese în
timpul acţiunilor de control/inspecţie sau monitorizare.
Documentele întocmite se vor arhiva prin grija
structurii din care fac parte persoanele care au
efectuat/condus controlul, după ce acestea vor fi aprobate sau avizate, după
caz, de către conducătorul instituţiei/persoana care a dispus controlul.
4. Conduita
personalului şi limitele de competenţă pe durata acţiunii de control
4.1. Fără a se confunda cu controlul financiar intern
sau cu auditul asupra unor activităţi din cadrul instituţiei, controlul
presupune doar stabilirea circumstanţelor, evidenţierea situaţiei de fapt şi
atragerea atenţiei asupra neregulilor în legătură cu activitatea controlată şi
se desfăşoară cu respectarea întocmai a etapelor de control mai sus menţionate.
In desfăşurarea controlului, personalul de control are
dreptul:
a) la acces în spaţiul de desfăşurare a activităţii
controlate;
b) să solicite şi să i se pună la dispoziţie documente
şi materiale în legătură cu obiectivul controlului, inclusiv copii ale
acestora;
c) să asculte şi să consemneze sau să primească în
scris explicaţiile persoanelor care au legătură cu activitatea controlată;
d) să solicite puncte de
vedere ale altor persoane, neutre faţă de acţiunea de control în sine.
In timpul activităţii specifice controlului, personalul
de control are obligaţii privind:
a) cunoaşterea legislaţiei specifice activităţii
ANPH, a altor reglementări specifice domeniului de referinţă, precum şi a
drepturilor şi îndatoririlor persoanelor controlate;
b) prezentarea legitimaţiei şi a împuternicirii de
control, după caz;
c) documentarea asupra activităţii controlate;
d) păstrarea confidenţialităţii asupra conţinutului
informaţiilor despre care ia cunoştinţă în timpul acţiunii de control;
e) păstrarea imparţialităţii şi abţinerea de la orice
acte de control, în cazul în care anterior a avut legături cu activitatea
controlată, în aşa fel încât să nu fie influenţat în luarea deciziilor.
4.2. Inspectorul judeţean/de sector/echipa de control poate
solicita sprijinul autorităţilor publice pentru a desfăşura activitatea de
control. Pe durata acţiunii de control acesta poate fi însoţit de reprezentanţi
ai autorităţilor publice locale interesate, în condiţiile legii.
III. Tipurile de
control/inspecţie din domeniul ANPH şi entităţile supuse acestora
1. Controlul/inspecţia privind respectarea
drepturilor persoanelor cu handicap, activităţile şi serviciile care li se
adresează
1.1. Activitatea de
control/inspecţie urmăreşte conformitatea respectării drepturilor, structurării
şi derulării activităţilor şi serviciilor prestate persoanelor cu handicap cu
normele legale din domeniu.
1.2. Sunt supuse controlului/inspecţiei:
1.2.1. furnizorii de servicii sociale destinate
persoanelor cu handicap, acreditaţi potrivit legii;
1.2.2. centrele destinate persoanelor adulte cu
handicap, administrate de către autorităţi şi instituţii publice, precum şi
cele aparţinând organizaţiilor private sau unor parteneriate ale celor două
tipuri de administratori, cu privire la implementarea şi respectarea
standardelor minime de calitate aplicabile în domeniu;
1.2.3. serviciile de specialitate ale direcţiilor
generale judeţene de asistenţă socială şi protecţia copilului şi ale
sectoarelor municipiului Bucureşti, care acordă prestaţii sociale persoanelor
cu handicap;
1.2.4. serviciile de specialitate înfiinţate în
subordinea consiliilor locale sau a primăriilor, cu privire la asigurarea
serviciilor sociale şi drepturilor destinate persoanelor cu handicap;
1.2.5. unităţile şi instituţiile de învăţământ
preuniversitar şi universitar, cu privire la adaptarea mediului fizic,
informaţional şi comunicational la nevoile persoanei cu handicap, precum şi
asigurarea accesului la unitatea şi forma de educaţie solicitată ori stabilită
de către comisia de evaluare şi orientare şcolară a copilului cu handicap;
1.2.6. instituţiile de cultură şi sport, vizând
accesul gratuit la spectacole, muzee, manifestări artistice şi sportive;
1.2.7. comisiile de evaluare a persoanelor cu handicap
adulte, judeţene şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti, privind modul de
organizare şi funcţionare a acestora, metodologia de lucru, precum şi
respectarea criteriilor de încadrare într-o categorie de persoană cu handicap;
1.2.8. persoanele juridice publice ori private care au
cel puţin 50 de angajaţi, cu privire la respectarea prevederilor legale
referitoare la încadrarea în muncă a persoanelor cu handicap;
1.2.9. unităţile protejate autorizate de către ANPH,
urmărindu-se respectarea criteriilor de autorizare şi a drepturilor persoanelor
cu handicap încadrate;
1.2.10. alte entităţi cu obligaţii legale în domeniul
de referinţă.
1.3. Acţiunile de control se efectuează de echipe
constituite din personalul DGIC sau de echipe mixte cuprinzând şi angajaţi ai
altor structuri din cadrul ANPH.
1.4. Acţiunile de inspecţie se efectuează de către
inspectorii judeţeni/de sector, conform atribuţiilor stabilite prin
Regulamentul de organizare şi funcţionare al ANPH şi fişa postului.
1.5. Controlul aplicării prevederilor legale cu
privire la încadrarea în muncă a persoanelor cu handicap se efectuează în
echipe formate din personal împuternicit al ANPH, precum şi în echipe mixte
constituite din personal împuternicit al ANPH şi reprezentanţi ai Inspecţiei
Muncii (inspectoratelor teritoriale de muncă). Constatarea contravenţiei şi
aplicarea sancţiunii contravenţionale stabilite de lege se realizează de către
personalul ANPH împuternicit în acest scop.
1.6. Conducerea entităţii supuse controlului asigură
accesul personalului de control, în condiţiile legii, atât în cazul acţiunilor
inopinate, cât şi al celor anunţate.
1.7. Acţiunile de control/inspecţie se vor derula în
baza unui plan de control/inspecţie, ce poate face parte din Planul general de
control/inspecţie/monitorizare, întocmit anual şi supus aprobării preşedintelui
ANPH, respectiv avizării conducerii DGIC.
1.8. Conţinutul minim al unui plan general de
control/inspecţie trebuie să facă referire atât la acţiuni programate, cât şi
neanunţate, stabilindu-se un calendar al acestora, obiectivele generale şi
entităţile vizate a fi verificate. Forma-cadru a Planului general de
control/inspecţie/monitorizare este prezentată în anexa nr. 4.
1.9. In cazul în care se constată că entitatea
controlată încalcă prevederile legale cu privire la protecţia şi promovarea
drepturilor persoanelor cu handicap, personalul de control, împuternicit în
acest scop va întocmi Procesul-verbal de constatare, va stabili şi va aplica
sancţiunea contravenţională prevăzută de lege, după caz.
1.10. Toate acţiunile de inspecţie vor fi evidenţiate
şi în raportul lunar de activitate pe care inspectorii judeţeni/de sector îl
vor prezenta conducerii DGIC, ale cărui elemente sunt prezentate în anexa nr.
9.
2. Controlul privind
realizarea accesibilităţilor prevăzute la art. 60 - 70 din Legea nr. 448/2006
privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap
A. Accesul în clădiri sau în alte spaţii publice
A.1. Conform prevederilor Legii nr. 448/2006, prin accesibilităţi se înţelege ansamblul
de măsuri şi lucrări de adaptare a mediului fizic, informaţional şi
comunicational la nevoile persoanelor cu handicap, factor esenţial de
exercitare a drepturilor şi de îndeplinire a obligaţiilor persoanelor cu
handicap în societate.
A.2. Pentru verificarea la faţa locului a existenţei
adaptărilor realizate de către autorităţile şi instituţiile de interes public,
inspectorii judeţeni/de sector din cadrul DGIC sunt împuterniciţi, în temeiul
legii, să verifice permanent şi să semnaleze, ori de câte ori se impune, nerespectarea prevederilor
legale în materie sau neîndeplinirea la termen a măsurilor stabilite prin
actele de control anterioare.
In activitatea de control al
existenţei amenajărilor necesare accesului neîngrădit al persoanelor cu
handicap în instituţiile de interes public, inspectorii judeţeni vor colabora
cu structurile teritoriale ale Inspectoratului de Stat în Construcţii.
A.3. Controlul existenţei/inexistenţei
adaptărilor, precum şi al conformităţii/neconformităţii acestora se efectuează
de către echipe de control constituite din personalul DGIC sau al altor
structuri din cadrul ANPH, împuternicit prin ordin al preşedintelui ANPH.
In planul general de control se
poate stabili o etapă prealabilă verificării la faţa locului a existenţei
accesibilităţilor, prin care autorităţile şi instituţiile de interes public sau
privat sunt avertizate că urmează a fi supuse controlului cu această tematică.
A.4. In cazul constatării
faptului că spaţiul în care îşi desfăşoară activitatea autoritatea sau
instituţia publică nu asigură accesul neîngrădit al persoanelor cu handicap,
agenţii constatatori vor întocmi Procesul-verbal de constatare a contravenţiei,
vor stabili şi vor aplica sancţiunea contravenţională prevăzută de lege.
Odată cu întocmirea procesului-verbal de constatare a
contravenţiei şi de stabilire a sancţiunii - amendă contravenţională - se va
întocmi şi înştiinţarea de plată, ambele documente fiind înaintate
contravenientului, prin grija celui care a constatat contravenţia şi a aplicat
sancţiunea.
La momentul constatării, personalul de control/agentul
constatator, după caz, procedează la fotografierea obiectivelor supuse
controlului, cu excepţia celor cu regim special, situaţie în care se va
solicita acordul conducătorului instituţiei.
A.4.1. Procesul-verbal de constatare a contravenţiei,
precum şi înştiinţarea de plată sunt formulare tipizate, cu regim special. Ele
sunt tipărite sub formă de carnete cu un număr de file multiplu de 3, înseriate
şi numerotate. Conţinutul şi forma procesului-verbal de constatare a
contravenţiei şi ale înştiinţării de plată sunt prevăzute în anexele nr. 5 şi
6.
A.4.2. Carnetele de procese-verbale se gestionează de
către persoanele împuternicite să constate şi să aplice sancţiunea
contravenţională prevăzută de lege.
A.4.3. Procesul-verbal de contravenţie, precum şi
înştiinţarea de plată se întocmesc în 3 exemplare, câte un exemplar pentru
fiecare parte.
A.4.4. Prin grija inspectorului
judeţean se va identifica, la nivelul fiecărui judeţ, contul de la Trezoreria
Statului în care vor fi virate sumele provenite din amenzi.
A.5. In mod similar celui prezentat la paragraful A.4
se va proceda şi în cazul verificărilor privind adaptarea căilor publice de
acces, intersecţiilor cu trafic intens, străzilor şi drumurilor publice,
spaţiilor de parcare, precum şi a aşa-numitului mobilier urban: ghidaje, cutii
poştale, cabine telefonice, indicatoare, afişaje, semafoare, porticuri, grupuri
sanitare publice ori altele asemenea, care trebuie să prezinte adaptabilităţile
specifice nevoilor persoanelor cu handicap.
A.6. Atunci când există suspiciuni întemeiate că
accesibilităţile, prin dispunere sau prin construcţie, au fost realizate fără
respectarea normelor tehnice în vigoare, personalul de control/inspectorii
judeţeni vor sesiza şi structura competentă din partea Inspectoratului de Stat
în Construcţii pentru verificări conforme şi dispunere de măsuri.
B. Asigurarea accesului la mediul informaţional şi comunicaţional
B.1. Pentru asigurarea interpreţilor autorizaţi ai
limbajului mimico-gestual sau ai limbajului specific persoanei cu
surdo-cecitate, autorităţile şi instituţiile publice ori private trebuie să
întreprindă demersurile privind identificarea şi contactarea unei astfel de
persoane care, la nevoie, să asigure transferul de informaţie.
B.2. La momentul controlului, autorităţile şi
instituţiile publice trebuie să facă dovada: achiziţionării de softuri speciale
pentru adaptarea paginilor web proprii; adaptării telefoanelor cu teletext şi
telefax; că materialele informative puse la dispoziţia utilizatorilor de
servicii sunt accesibile şi în scriere Braille sau pe înţelesul persoanelor cu
afecţiuni mentale, în caz contrar fiind pasibile de sancţiunea contravenţională
a amenzii prevăzută de lege.
B.3. Constatarea contravenţiei şi aplicarea sancţiunii,
după caz, se fac în mod similar celor prevăzute la paragraful A.4.
3. Monitorizarea
proiectelor finanţate din fonduri ale Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap
A. Consideraţii generale:
A.1. Prezentul capitol din metodologie face referire la
modul de desfăşurare a activităţii de monitorizare a proiectelor derulate cu
finanţare din fonduri ale ANPH, de la bugetul de stat sau din fonduri ale Comunităţii
Europene. Ea poate fi adaptată la diferite tipuri de programe sau în funcţie de
perioada la care se raportează activităţile urmărite.
Activitatea de monitorizare a proiectelor intră în
responsabilitatea echipei de monitorizare constituite din personal împuternicit
de preşedintele ANPH, precum şi în responsabilitatea inspectorului judeţean/de
sector în a cărui rază de competenţă teritorială se implementează proiectele.
A.2. Pentru verificarea conformităţii operaţiilor
raportate de către beneficiarii finanţărilor, în activitatea de monitorizare
inspectorul judeţean/de sector urmăreşte derularea proiectelor, cu respectarea
prevederilor contractului de finanţare, şi semnalează deficienţele şi
neconcordanţele constatate, după caz.
A.3. In cazul sesizării unor
nereguli în derularea proiectului, Direcţia integrare europeană poate propune
măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate, inclusiv propunerea de
control de specialitate sau de suspendare a plăţilor, până la clarificarea
situaţiilor semnalate.
A.4. După finalizarea implementării proiectului,
acţiunea de monitorizare poate continua pentru o perioadă cuprinsă între 3 şi
10 ani, în conformitate cu prevederile referitoare la clauzele de
sustenabilitate ale contractului de finanţare.
B. Monitorizarea se va efectua astfel:
B.1. Inspectorul judeţean/de sector primeşte: lista cu
proiectele aprobate a se derula în aria sa de competenţă; modelul Raportului de
activitate şi al Raportului financiar, care vor fi completate de beneficiarul
finanţării; modelul Raportului de monitorizare, pe care îl va întocmi după
fiecare etapă de finanţare.
B.2. Fiecare beneficiar de finanţare primeşte modelul
Raportului de activitate şi al Raportului financiar. Raportul de activitate se
întocmeşte lunar, precum şi la finalizarea fiecărei etape finanţate, se supune
avizării inspectorului judeţean/de sector şi se înaintează Direcţiei integrare
europeană, Biroului programe, proiecte. Raportul financiar se întocmeşte pentru
fiecare etapă finanţată, se supune avizării inspectorului judeţean/de sector şi
se înaintează Direcţiei integrare europeană, până la data stabilită de către
aceasta. Raportul financiar va cuprinde atât centralizatorul sumelor primite şi
decontate, cât şi detalierea cheltuielilor conform clasificaţiei bugetare, aprobată prin bugetul proiectului.
Forma-cadru a Raportului de activitate şi a Raportului financiar sunt
prezentate în anexa nr. 7 şi în anexa nr. 8.
B.3. Pe parcursul derulării proiectului, inspectorul
judeţean/de sector va efectua vizite de monitorizare a modului în care sunt
realizate activităţile şi sunt îndeplinite obiectivele cuprinse în proiect. La
sfârşitul fiecărei vizite va întocmi şi semna o notă de vizită, cu observaţii,
propuneri şi recomandări. Aceasta va fi întocmită în două exemplare, câte unul
pentru fiecare parte.
B.3.1. Pentru fiecare etapă
finanţată, inspectorul judeţean/de sector va întocmi Raportul de monitorizare,
conform modelului primit, la care va anexa copiile notelor de vizită şi
Raportul financiar aferent perioadei monitorizate. Raportul de monitorizare va
cuprinde în mod obligatoriu una dintre următoarele recomandări:
a) continuarea proiectului şi a finanţării acestuia
conform contractului de finanţare;
b) continuarea proiectului şi decontarea
cheltuielilor condiţionat de eliminarea deficienţelor constatate;
c) sistarea plăţilor;
d) rezilierea contractului de finanţare şi returnarea
sumelor achitate de către finanţator.
B.4. Finanţatorul decide continuarea sau întreruperea
proiectului pe baza rapoartelor de monitorizare.
B.5. Ultima plată, în procent de 10% din valoarea
finanţată, se acordă de către finanţator după validarea Raportului de
activitate şi a Raportului financiar depuse de beneficiarul finanţării, la
încheierea perioadei de derulare a proiectului.
B.6. Monitorizarea proiectelor se efectuează şi de
către echipe de monitorizare constituite din personal împuternicit de către
preşedintele ANPH sau de către persoana delegată, cu atribuţii în acest sens.
Echipa de monitorizare întocmeşte propriul raport de monitorizare, care trebuie
să cuprindă, în mod obligatoriu, una dintre recomandările specificate mai sus.
IV. Dispoziţii finale
A.1. Pentru punerea în aplicare a dispoziţiilor
prevăzute în prezenta metodologie, preşedintele ANPH, prin ordin, va
împuternici personalul DGIC, precum şi angajaţi din alte structuri ale acesteia
să efectueze controlul, să constate şi să aplice sancţiunea contravenţională
prevăzută de lege.
A.2. Aplicarea prezentei metodologii este responsabilitatea
tuturor structurilor din cadrul ANPH care desfăşoară activităţi de control,
inspecţie şi monitorizare.
A.3. Monitorizarea modului de aplicare a prezentei
metodologii revine DGIC.
A.4. Dovada prezenţei personalului de control/inspecţie
la locul şi la data derulării acţiunii se face prin însemnări în ordinul de
serviciu ori în registrul pus la dispoziţie de instituţia controlată, după caz.
A.5. Documentele întocmite conform modelelor din
anexele nr. 1-4 şi 9 pot fi înaintate DGIC şi sub formă electronică.
A.6. Anexele nr. 1 -9 fac parte integrantă din prezenta
metodologie.
A.7. Prezenta metodologie se
completează cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi
completările ulterioare.
ANEXA Nr. 1 la metodologie
- antet -
Nr....../.....
Aprob*)
...............................
Avizez**)
...............................
RAPORT DE CONTROL
privind activitatea desfăşurată.............
1. Numele şi calitatea/funcţia persoanelor care au
efectuat controlul - se menţionează numele şi prenumele persoanelor, documentul
de împuternicire privind acţiunea de control, data/perioada de derulare, locul
desfăşurării. Se poate face referire la actul de sesizare sau nu ori dacă acţiunea
a fost tematică, programată sau inopinată.
2. Obiectivele de control - se vor trece atât
obiectivele prestabilite, ce pot fi conţinute inclusiv
de documentul de împuternicire, cât şi obiectivele la care s-a extins
controlul, menţionându-se acest fapt.
3. Expunerea în fapt a acţiunii de control,
prezentându-se punct cu punct, pe baza obiectivelor, constatările la faţa
locului. Vor fi menţionate documentele verificate, cele ridicate, în copie sau
în original, precum şi cele ataşate documentului de control.
4. Concluzii ale controlului - se pot trage concluzii
generale sau concluzii asupra fiecărei probleme evidenţiate. Constatările şi
concluziile preliminare, ce pot fi aduse imediat la cunoştinţă persoanelor
controlate, vor fi menţionate în cuprinsul documentului. Se vor menţiona
inclusiv remedierile ce au fost duse la îndeplinire pe timpul acţiunii de control.
5. Recomandări şi propuneri - vor fi menţionate acele
propuneri de soluţii care să conducă la remedierea celor constatate drept
nereguli pe timpul controlului şi persoanele/structurile care ar trebui să le
ducă la îndeplinire.
6. Semnătura persoanelor care au întocmit documentul,
numele şi funcţia.
7. Data întocmirii documentului.
*) Se menţionează numele/prenumele şi funcţia persoanei
care aprobă documentul de control, de exemplu, preşedinte ANPH.
**) Vor fi menţionate numele/prenumele şi calitatea
persoanei care va aviza conţinutul documentului după întocmirea acestuia,
înainte de a fi supus aprobării, de exemplu, director general DGIC, în cazul
acţiunilor derulate de către personalul DGIC.
ANEXA Nr. 2 la metodologie
- antet -
FIŞĂ DE INSPECŢIE1)
cu privire la respectarea şi implementarea
standardelor minime de calitate pentru serviciile sociale specializate, furnizate persoanelor adulte cu handicap
Centrul, serviciul supus
inspecţiei....................................................................................................
Instituţia/organizaţia în subordinea căreia
funcţionează sau care îl administrează.......................
Nr. standard
|
Item
|
Realizare
|
Observaţii
|
1*)
|
1.1.**)
1.2
|
Da/Nu
|
***)
|
1) Prezenta fişă
poate fi completată distinct sau încorporată într-un document de control - notă
de control, raport de control, raport de inspecţie.
*) Se vor menţiona standardele verificate,
corelându-se, după caz, cu conţinutul planului de inspecţie.
**) Se va completa cu itemii corespunzători
standardului pentru care se face verificarea.
***) Se pot menţiona observaţii asupra fiecărui item
evidenţiat, inclusiv asupra gradului de realizare.
Numele şi funcţia persoanei care a efectuat
inspecţia/semnătura
......................................................................................................
Data:
.....................
Numele şi funcţia reprezentantului serviciului
inspectat/semnătura
..........................................................................................................
Alte menţiuni:
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
ANEXA Nr. 3 la metodologie
RAPORT DE MONITORIZARE
a
Proiectului.......................................................................
pentru perioada....................
Monitor:
inspector judeţean/de sector/echipa de monitorizare ANPH, după caz
|
|
Nr. si data vizitei de monitorizare
|
|
Nr. de înregistrare în Registrul comisiei de evaluare
|
|
Titlul proiectului
|
|
Solicitant
|
|
Adresa
|
|
Telefon
|
|
Fax
|
|
E-mail
|
|
Responsabil instituţie/organizaţie
|
|
Coordonator proiect
|
|
Echipa de management al proiectului: nume, funcţie în
organizaţie, funcţie în echipă
|
|
Localizarea proiectului: localitate, adresă
|
|
Contract de finanţare: nr., data
|
|
Acte adiţionale la acordul de finanţare: nr., data
|
dacă este cazul
|
Durata proiectului
|
|
Data efectivă a începerii proiectului
|
|
Descrierea vizitelor: se
indică doar nr. şi data efectuării vizitei şi se anexează Nota de vizită
Conţinutul minim al Notei de vizită:
1. data efectuării vizitei;
2. persoanele contactate;
3. locul efectuării vizitei: sediul beneficiarului,
locul de derulare a proiectului, alte instituţii, după caz;
4. constatări, concluzii, documente solicitate şi puse
la dispoziţie de către beneficiar, recomandări, probleme de rezolvat până la
următoarea vizită;
5*). vizite efectuate pentru verificarea Raportului de
activitate privind gradul de realizare a activităţilor şi obiectivelor
stabilite în proiect, precum şi a Raportului financiar cu privire la
conformitatea cheltuielilor efectuate în etapa monitorizată. In urma
verificării, inspectorul judeţean/de sector face observaţiile cuvenite şi
informează beneficiarul de finanţare cu privire la concluziile desprinse, situaţia
financiară şi recomandările formulate, ce vor fi consemnate în Raportul de
monitorizare.
Observaţii:
Notele de vizită se întocmesc în cel puţin două
exemplare, un exemplar revenind beneficiarului finanţării. Acestea vor fi
semnate de inspectorul judeţean/de sector sau de membrii echipei de
monitorizare, după caz, care au efectuat vizita, de reprezentantul
beneficiarului finanţării, precum şi de ceilalţi participanţi la discuţii.
Se vor anexa documentele relevante preluate cu ocazia
vizitelor de monitorizare, în copie.
Raportul de monitorizare se întocmeşte după fiecare
etapă finanţată. Acesta, însoţit de notele de vizită şi de Raportul financiar
de etapă, va fi înaintat Direcţiei Integrare Europeană şi Biroului programe
proiecte, până la data comunicată de către aceasta.
CONCLUZII:
a) Realizări
Gradul de realizare pentru:
|
%
|
Observaţii
|
Activităţi
|
|
|
Obiective specifice
|
|
|
Grup-ţintă
|
|
|
Rezultate
|
|
|
Indicatori
|
|
|
Impact
|
|
|
Parteneriat
|
|
|
Viabilitate
|
|
|
Voluntariat
|
|
|
b) Situaţie
financiară
- lei -
Buget/Plăţi
|
ANPH
|
Beneficiar
|
Altii
|
Sume nedecontate
|
Buget
|
Decont
|
Buget
|
Decont
|
Buget
|
Decont
|
ANPH
|
Beneficiar
|
Alţii
|
Total,
din care:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Etapa I
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Etapa II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Etapa III
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
c) Recomandări:
In mod obligatoriu acest punct trebuie să conţină una
dintre următoarele recomandări:
a) continuarea proiectului şi a finanţării acestuia
conform contractului de finanţare;
b) continuarea proiectului şi
decontarea cheltuielilor, condiţionate de eliminarea deficienţelor constatate;
c) sistarea plăţilor;
d) rezilierea contractului de finanţare şi returnarea
sumelor achitate de către finanţator.
Data:
..................
Semnătura
..................
ANEXA Nr. 4 la metodologie
- antet -
Aprob*)
PLAN GENERAL DE CONTROL/ INSPECŢIE/ MONITORIZARE
privind desfăşurarea activităţilor de protecţie şi
promovare a drepturilor persoanelor cu handicap
A. Activităţi planificate
A.1. Planul va cuprinde:
obiective stabilite, activităţi planificate, termen de realizare, responsabili,
rezultate aşteptate, indicatori de evaluare.
A.2. Activităţile de control vor fi efectuate de echipe
mixte/DGIC.
A 2.1. Acţiuni de genul:
a) controlul activităţilor proprii inspectorilor
judeţeni/de sector;
b) controlul serviciilor sociale furnizate persoanelor
cu handicap;
c) controlul accesibilităţilor realizate pentru
persoanele cu handicap;
d) controlul cu privire la respectarea drepturilor
persoanelor cu handicap, prevăzute de lege;
e) monitorizarea proiectelor finanţate din fonduri
ANPH sau alte fonduri;
f) acţiuni de control tematic - la nevoie;
g) acţiuni de control organizate ca urmare a unor
sesizări sau a autosesizării şi altele asemenea.
B. Inspector
judeţean/de sector
I. activităţi obligatorii:
1. lunar:
a) inspecţia implementării şi respectării
standardelor minime de calitate aplicabile în centrele destinate persoanelor
adulte cu handicap;
b) participare, cu statut de observator, la una dintre şedinţele comisiei de evaluare a persoanelor cu handicap
adulte;
c) inspecţia unui serviciu social public ori privat
destinat persoanelor cu handicap;
d) o întâlnire cu reprezentanţii direcţiei judeţene
de asistenţă socială şi protecţia copilului;
e) verificări privind accesibilităţile realizate de
autorităţi şi instituţii publice ori private cu obligaţii legale în acest sens;
2. o dată la două luni - inspecţii privind modalitatea
de acordare a drepturilor persoanelor cu handicap din judeţ de către serviciile
publice judeţene şi locale;
3. trimestrial - verificare privind evoluţia
înregistrată de la controlul anterior;
II. durata acţiunilor de
control/inspecţie: cel mult două zile (succesive sau nu)
III. obiective de control/inspecţie: prestabilite sau rezultate din sesizare
IV: alte activităţi prevăzute
în anexa nr. 9;
V. activităţi nepreconizate, se adaugă elementele specifice acţiunilor
de control/inspecţie.
1. Obiective de gen:
a) verificarea respectării standardelor minime de
calitate aplicabile în domeniu;
b) verificarea existenţei conformităţii serviciilor
sociale prestate cu nevoile beneficiarilor/după tipul de serviciu;
c) identificarea nevoii de noi servicii sociale;
d) identificarea dificultăţilor în aplicarea
legislaţiei, goluri legislative, măsuri de remediere.
2. Activităţi ce urmează a fi desfăşurate.
3. Echipa/persoana care va
întreprinde acţiunea; inspectoratul judeţean/de sector.
Notă: Activităţile se vor doza în aşa fel încât la
fiecare două luni toate serviciile publice sau private destinate persoanelor cu
handicap să fie inspectate de inspectorul judeţean/de sector.
In cazul acţiunilor de control/inspecţie realizate de
alte echipe de control decât inspectorul judeţean/de sector, acesta din urmă va
asigura şi verificarea privind evoluţia ulterioară controlului.
*) Planul general de control, inspecţie şi monitorizare
se supune aprobării preşedintelui ANPH.
ANEXA Nr. 5 la metodologie
AUTORITATEA NAŢIONALĂ PENTRU PERSOANELE CU HANDICAP
Direcţia generală de inspecţie şi control
Telefon/fax
......................../................................
Str..................... nr......., judeţ/sector
.................
Seria ............. Nr....................
PROCES-VERBAL
de constatare a contravenţiilor privind
nerespectarea dispoziţiilor legale referitoare la protecţia şi promovarea
drepturilor persoanelor cu handicap
Incheiat astăzi
anul...........luna..........ziua............ora.............
în localitatea..........................judeţul/ sectorul.......................
1. Subsemnatul/Subsemnata
................................, având funcţia de
.................... în cadrul ......................., legitimaţia nr........................
In temeiul prevederilor Legii nr. 448/2006 privind
protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap şi a Ordinului de împuternicire nr...................
din ........................... al preşedintelui ANPH, cu ocazia
inspecţiei/controlului efectuat
am constatat următoarele:
2. Persoana juridică/fizică
..............................., cu sediul
în.............................. ......................,
str............................... nr......., bl.........,
sc......., ap......., judeţ/sector ......, înmatriculată la oficiul registrului
comerţului sub nr..........................., având cod
fiscal .............................., cont nr...................... la .............................., reprezentată legal
prin dl/dna ......................................, în
calitate de ........................,
domiciliat/domiciliată în .....................................,
având BI/CI seria ...... nr..........................,
eliberat/eliberată de ........................ la data
de ........................, CNP
......................................., a contravenit dispoziţiilor art............ alin.......... lit........ prin nerespectarea obligaţiilor legale privind............................................................................................................
........................................................................................................................................................................ ..................................................................
prevăzute de Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi
promovarea drepturilor persoanelor cu handicap şi Ordinul ministrului
lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 649/2001 privind aprobarea
Normativului privind adaptarea clădirilor civile şi a spaţiului urban aferent
la exigenţele persoanelor cu handicap, indicativ NP
051/2001.
Se vor completa, în clar, de către agentul
constatator, prevederile articolului, alineatului, literei, după caz, ale căror
dispoziţii au fost încălcate şi se va bara cu o linie continuă prevederea
legală care nu corespunde cazului.
3. Descrierea faptelor constatate
a)........................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................ ...........................................................................................................................
b)........................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................ ...........................................................................................................................
c)........................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................ ...........................................................................................................................fapte prevăzute şi sancţionate de art. 99 alin. (1) lit. a) şi c)
din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor
cu handicap.
4. Sancţiunea aplicată şi măsurile dispuse:........................................................................................................................................................................ ....................................................................
........................................................................................................................................................................ ....................................................................
5. Amenda se va achita în contul
..................................., deschis la Trezoreria
................................., iar documentul doveditor
al plăţii va fi prezentat sau comunicat prin poştă ANPH, la adresa .............................................., în termen de 15 zile de la înmânarea/comunicarea procesului-verbal de constatare a
contravenţiei, precum şi a înştiinţării de plată.
6. Impotriva prezentului
proces-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii
contravenţionale se poate face plângere în termen de 15 zile de la data
înmânării/comunicării acestuia.
7. Plângerea însoţită de
copia procesului-verbal de constatare a contravenţiei se depun la Autoritatea
Naţională pentru Persoanele cu Handicap, cu sediul în Bucureşti,
str................................................., nr...................., cod poştal .......................
8. Plângerea împreună cu
dosarul cauzei vor fi înaintate de îndată instanţei judecătoreşti competente,
în a cărei circumscripţie a fost săvârşită contravenţia.
9. Contravenientul nu se află
de faţă, refuză sau nu poate să semneze prezentul proces-verbal. Se barează
cu linie continuă situaţiile care nu corespund.
10. La încheierea prezentului proces-verbal de constatare a contravenţiei afost de faţă domnul/ doamna ............................, în
calitate de martor, domiciliat/domiciliată în .......................................,
str..................................... nr.........., bl........., sc........., ap.........., judeţ/sector ................................,
având BI/CI seria .......... nr......................., eliberat/eliberată de ...................................la
data de ........................., CNP ..............................
11. Alte menţiuni........................................................................................................................................................................ ............................
........................................................................................................................................................................ ....................................................................
Se poate menţiona poziţia contravenientului.
Prezentul proces-verbal conţine ..................................................
pagini şi a fost întocmit în ................................ exemplare, din care un exemplar pentru fiecare parte.
Agent constatator,
......................................
Martor,
......................................
Contravenient,
.....................................
Am primit un exemplar al procesului-verbal şi al
înştiinţării de plată.
ANEXA Nr. 6 la metodologie
AUTORITATEA NAŢIONALĂ PENTRU PERSOANELE CU HANDICAP
Direcţia generală de inspecţie si control
Tel./fax .................................../
.......................................
Str............................. nr.........,
judeţ/sector ...............
Seria ............ Nr............................
INŞTIINŢARE DE PLATĂ
nr................. din............................
1. Subsemnatul/Subsemnata .................................................................., având funcţia de
....................................... în cadrul
............................................., văzând
cele consemnate în Procesul-verbal de constatare seria
.......................... nr........................... din
.......................................................,
pun în vedere
2. Persoanei juridice/fizice
..............................................................., cu sediul în
........................................,
str.......................................... nr.......,
bl........, sc......., ap............., judeţ/sector
.................................., înmatriculată la oficiul registrului
comerţului sub nr.............................,
având cod fiscal ............................, cont
............................ la ............................, reprezentată
legal prin dl/dna
........................, în calitate de .........................,
domiciliat/domiciliată în............................,
având BI/CI seria .... nr.................,
eliberat/eliberată de ............................ la data de
................................, CNP
..............................................., ca, în termenul prevăzut în procesul-verbal de constatare amintit, să achite contravaloarea
amenzii stabilite, respectiv suma de ..........................................
lei.
3. Amenda se va achita în contul
...................................., deschis la Trezoreria
............................, iar documentul doveditor
al plăţii va fi prezentat ori comunicat ANPH, prin poştă, în termen de 15 zile
de la data înmânării sau comunicării procesului-verbal de
constatare a contravenţiei şi înştiinţării de plată, la
adresa..................................................................................................................
4. Contravenientul nu se află de faţă, refuză sau nu
poate să semneze prezenta înştiinţare de plată.
Se vor bara cu o linie continuă situaţiile care nu corespund cazului.
5. Prezenta înştiinţare de plată face parte din
Procesul-verbal nr........................ din data de
............................
6. Alte menţiuni........................................................................................................................................................................ ................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................ ..........................................................................................................................................
Agent constatator,
................................
Contravenient,
................................
Am primit un exemplar.
ANEXA Nr. 7 la metodologie
Data .......................
RAPORT DE ACTIVITATE
pentru perioada...........................
Date de identificare a proiectului
Nr. deînregistrare în Registrul comisiei de evaluare
|
|
Titlul proiectului
|
|
Solicitant
|
|
Adresa
|
|
Telefon
|
|
Fax
|
|
E-mail
|
|
Responsabil:
instituţie, organizatie
|
|
Coordonator
|
|
Echipa de management al proiectului:
nume, funcţie în organizatie, funcţie în echipă
|
|
Localizarea proiectului: localitate, adresă
|
|
Contract de finanţare: nr., dată
|
|
Acte adiţionale la acordul de finanţare: nr., dată
|
dacă este cazul
|
Durata proiectului
|
|
Data efectivă a începerii
proiectului
|
|
Mediatizarea proiectului:
mijloace, metode
|
dacă s-a realizat în perioada de raportare
|
Obiective specifice
|
Realizat
(exprimat procentual)
|
1.
|
%
|
2.
|
%
|
3.
|
%
|
Activităţi
Luna
|
Activităţi planificate*)
|
Activităţi realizate**)
|
%
|
Abaterile de la activităţile
planificate; justificări
|
Evaluare internă***)
|
Observaţii****)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Grupul-ţintă
Luna
|
Planificat
|
Realizat
|
%
|
Abateri, justificări
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rezultate scontate
Luna
|
Planificat
|
Realizat
|
%
|
Abateri, justificări
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Indicatori de performanţă
Luna
|
Planificat
|
Realizat
|
%
|
Abateri, justificări
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Impact
Luna
|
Planificat
|
Realizat
|
%
|
Abateri, justificări
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*) Se precizează activităţile planificate aşa cum au
fost formulate în cererea de finanţare.
**) Se precizează numărul de participanţi, locul de
desfăşurare şi durata pentru fiecare activitate realizată.
***) Se evaluează rezultatele activităţilor
desfăşurate.
****) Dacă în urma evaluării remarcaţi
modificări/îmbunătăţiri care trebuie aduse proiectului, menţionaţi-le.
Parteneriat
Partener
|
Angajament
asumat în
proiect
|
Angajament realizat efectiv
|
%
|
Justificarea diferenţelor
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Viabilitatea/Sustenabilitatea proiectului
Surse de finanţare,
parteneri sau donatori
identificaţi care vă vor susţine în viitor activităţile
|
Acţiuni realizate
pentru sensibilizarea
donatorilor
|
Rezultat scontat al acţiunilor
|
Rezultat obţinut efectiv
|
%
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Voluntariat
Luna
|
Planificat
|
Realizat
|
%
|
Abateri, justificări
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Anexe:
a) criterii de selecţie, lista beneficiarilor - nume,
semnătură, loc de muncă, dacă este cazul, şi număr de telefon -, semnate şi
ştampilate;
b) agende şi liste de participanţi pentru seminarii,
mese rotunde; chestionare de evaluare; contracte de furnizare de servicii
încheiate cu beneficiarii; contracte de voluntariat; contracte de muncă,
contracte de prestări de servicii încheiate cu echipa de management al
proiectului sau alţi specialişti cooptaţi în proiect, contracte de parteneriat,
în copie;
c) materiale redactate în cadrul proiectului;
d) articole din presă
referitoare la activităţile din cadrul proiectului;
e) orice alt material relevant pentru modul de
desfăşurare a proiectului.
Semnătura şi ştampila beneficiarului
..........................................................
VIZA
Inspector judeţean/de
sector,
..................................................
ANEXA Nr. 8 la metodologie
RAPORT FINANCIAR
aferent raportului de activitate pentru
perioada..............
1. Situaţie financiară
- lei -
Buget, plăţi
|
ANPH
|
Beneficiar
|
Alţii
|
Sume nedecontate
|
Buget
|
Decont
|
Buget
|
Decont
|
Buget
|
Decont
|
ANPH
|
Beneficiar
|
Alţii
|
Total,
din care:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Etapa 1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Etapa 2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Etapa 3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Detaliere cheltuieli
- lei -
Nr. crt.
|
Buget, cheltuieli
|
Etapa finanţată - total
|
Sume nedecontate
|
ANPH
|
Beneficiar
|
Alţii
|
Total
|
Buget
|
Decont
|
Buget
|
Decont
|
Buget
|
Decont
|
Buget
|
Decont
|
ANPH
|
Beneficiar
|
Alţii
|
I.
|
Cheltuieli referitoare la proiect
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I.1
|
Reparaţii şi amenajări
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I.2
|
Dotări tehnice şi cheltuieli de instalare
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I.3
|
Cheltuieli de întreţinere şi service
echipamente
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I.4
|
Software
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I.5
|
Materiale şi servicii
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I.6
|
Inchirieri
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I.7
|
Consumabile
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I.8
|
Transport
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I.9
|
Cazare
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I.10
|
Masă
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I.11
|
Mediatizare
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
II.
|
Cheltuieli referitoare la implementarea proiectului
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
II.1
|
Cheltuieli administrative
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
II.2
|
Plată colaboratori
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
II.3
|
Voluntariat
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
II.4
|
Alte cheltuieli
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Observaţii:
• Structura bugetului nu
poate fi modificată decât cu acordul ANPH.
• Pentru fiecare poziţie bugetară se va face o anexă
în care se însumează toate cheltuielile aferente acesteia.
In anexă se precizează tipul documentului justificativ,
factura, chitanţa, ordinul de plată, statul de plată, numărul şi data emiterii
documentului, valoarea acestuia şi se anexează fotocopiile tuturor documentelor
de decontare, factura, chitanţa, ordinul de plată, statul de plată, listele de
participanţi cu semnăturile de confirmare, unde este cazul, precum şi orice alt
document pe baza căruia se decontează o sumă.
• Pentru achiziţii de bunuri, servicii şi lucrări
necesare derulării proiectului se va anexa în copie dosarul de achiziţie.
Semnătura şi ştampila beneficiarului
..........................................................
VIZA
Inspector judeţean/de sector ..........,
.........................................................
ANEXA Nr. 9 la metodologie
RAPORT DE ACTIVITATE*)
Luna........anul.........
Domeniul de raportare
|
Indicatori
|
Detalii
|
Observaţii
|
1. reprezentarea ANPH în relaţia cu organele de specialitate ale
administraţiei publice locale, cu alte instituţii publice/private, precum şi
cu persoane juridice şi fizice române si străine
|
1.1. nr. de participări/întâlniri de
lucru
|
1.1.1. organizatori, temă, data
|
|
2. inspecţii ale centrelor destinate persoanelor adulte cu
handicap
|
2.1. nr. de inspecţii planificate/ efectuate, după caz; nr. de
deplasări efectuate în afara judeţului
2.2. nr. de întâlniri de lucru
|
2.1.1. data, locul, obiectivul urmărit, constatări, concluzii,
documentul încheiat
2.2.1. data, locul, motivul, concluzii, documentul încheiat
|
|
Domeniul de raportare
|
Indicatori
|
Detalii
|
Observaţii
|
3. inspecţii ale serviciilor prestate persoanelor cu handicap în
cadrul instituţiilor de asistenţă socială pentru persoanele cu handicap
|
3.1. nr. de inspecţii planificate/ efectuate
|
3.1.1. data, locul, obiectivul, documentul încheiat, constatări,
concluzii, recomandări
|
|
4. nr. de proiecte monitorizate
|
4.1. nr. de vizite de monitorizare planificate/efectuate:
4.2. nr. de note de vizită/ rapoarte de monitorizare întocmite:
|
4.1.1. tip proiect, solicitant, obiectivul general, constatări,
concluzii, recomandări
|
|
5. activităţi de monitorizare/ verificare a accesibilităţilor
realizate pentru persoanele cu handicap
|
5.1. nr. de activităţi planificate/ de instituţii verificate:
5.2. nr. de note de constatare întocmite:
5.3. nr. de consultaţii solicitate/ acordate în acest sens:
|
5.1.2. instituţiile verificate/ constatări
5.3.2. solicitanţi
|
|
6. constatarea şi sancţionarea contravenţiilor la normele privind
protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap**)
|
6.1. nr. de instituţii verificate:
6.2. nr. de procese-verbale încheiate; nr. de sancţiuni
aplicate, tipul sancţiunii aplicate
|
6.1.1. tip constatare
6.2.1. contravenient, valoarea sancţiunii aplicate
|
|
7. întocmirea de studii, sinteze, informări cu privire la
protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap din judeţ, la
cerere
|
7.1. nr. de materiale întocmite:
|
7.1.1. tip material
7.1.2. solicitanţi
|
|
8. soluţionarea petiţiilor (cereri, reclamaţii, sesizări)
|
8.1. nr. de petiţii primite spre soluţionare:
8.2. nr. de petiţii soluţionate
|
8.1.2. modul de soluţionare
|
|
9. verificarea şi validarea datelor statistice comunicate de
către DGASPC
|
9.1. nr. de rapoarte statistice solicitate, comunicate serviciului
de resort din cadrul ANPH:
|
9.1.1. tip rapoarte, termen de raportare
|
|
10. urmărirea aducerii la îndeplinire a măsurilor dispuse pentru
remedierea neregulilor constatate cu ocazia acţiunilor de inspecţie sau de
control
|
10.1. nr. de verificări efectuate:
10.2. nr. de informări transmise ANPH:
|
10.1.1. constatări, concluzii
|
|
11. legătura cu comisia judeţeană de evaluare a persoanei cu handicap
|
11.1. nr. de participări, vizite la sediul comisiei:
|
11.1.1. data, obiectivul urmărit, constatări, concluzii,
documentul încheiat
|
|
12. verificări ale unităţilor protejate autorizate de către AN PH
|
12.1. nr. de verificări planificate, efectuate:
|
12.1.1. data, unitatea, obiectivul
urmărit, constatări, concluzii, documentul încheiat
|
|
13. participare la alte activităţi, acţiuni
|
13.1. nr. de acţiuni
|
13.1.1. tip acţiune, locul, data, tema, descriere
|
|
Semnătura,
........................
Data
….....................
*) Raportul se înaintează Direcţiei generale de
inspecţie şi control până în data de 5 a lunii curente pentru luna precedentă.
**) Se va completa de către inspectorii judeţeni/de
sector împuterniciţi să constate şi să aplice sancţiunea contravenţională
prevăzută de lege.