ORDIN Nr. 246
din 8 noiembrie 2010
pentru aprobarea Statutului
Fundatiei „Colegiul National de Afaceri Interne"
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 765 din 16 noiembrie 2010
Având în vedere prevederile art. III alin. (4) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 152/2008 pentru modificarea Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Administraţiei şi Internelor şi pentru înfiinţarea Fundaţiei
„Colegiul Naţional de Afaceri Interne", aprobată prin Legea nr. 17/2010,
în temeiul art. 7 alin. (4) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Administraţiei şi Internelor, aprobată cu modificări
prin Legea nr. 15/2008, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul
administraţiei şi internelor emite următorul
ordin:
Art. 1. - Se aprobă Statutul Fundaţiei „Colegiul
Naţional de Afaceri Interne", prevăzut în anexa care face parte integrantă
din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul administraţiei şi internelor,
Constantin-Traian Igaş
ANEXA
STATUTUL
Fundaţiei „Colegiul Naţional de Afaceri
Interne"
CAPITOLUL I
Denumirea, forma juridică, durata şi sediul
Fundaţiei
Art. 1. - Fundaţia „Colegiul Naţional de Afaceri
Interne", denumită în continuare Fundaţie, este persoană juridică
română, apolitică, fără scop patrimonial, de utilitate publică.
Art. 2. - Durata de funcţionare a Fundaţiei este
nelimitată.
Art. 3. - Fundaţia are sediul în incinta Academiei de
Poliţie „Alexandru Ioan Cuza", pavilionul Vest, parter, camera 35, Aleea
Privighetorilor nr. 1A, sectorul 1, Bucureşti.
Art. 4. - (1) Fundaţia poate înfiinţa filiale în ţară
sau în străinătate.
(2) Fundaţia dispune de cont bancar, ştampilă, sigiliu,
insignă şi emblemă proprii.
CAPITOLUL II
Scopul şi activităţile Fundaţiei
Art. 5. - Fundaţia are ca scop:
a) promovarea, sprijinirea, dezvoltarea cercetării
ştiinţifice şi academice, prin reunirea membrilor săi, a cadrelor didactice şi
absolvenţilor Colegiului Naţional de Afaceri Interne din cadrul Academiei de
Poliţie „Alexandru Ioan Cuza", în vederea continuării pregătirii în
domeniul apărării, ordinii publice şi siguranţei naţionale;
b) promovarea comunicării şi
cooperării cu instituţii şi organizaţii interne şi internaţionale în vederea
cunoaşterii şi dezvoltării valorilor culturale româneşti în domeniul apărării,
ordinii publice şi siguranţei naţionale.
Art. 6. - Pentru realizarea acestui scop, Fundaţia va
desfăşura următoarele activităţi:
a) organizarea unor activităţi
ştiinţifice şi de pregătire continuă, de sprijinire a eforturilor României ca
stat membru NATO şi al Uniunii Europene în domeniul apărării, ordinii publice
şi siguranţei naţionale;
b) organizarea şi desfăşurarea de activităţi pentru
afirmarea şi apărarea valorilor, drepturilor şi intereselor fundamentale ale
României în domeniul apărării, ordinii publice şi siguranţei naţionale;
c) cunoaşterea şi promovarea
valorilor culturale româneşti în şi din alte ţări în domeniul apărării, ordinii
publice şi siguranţei naţionale;
d) crearea unor centre de cercetare şi informare pe
domeniul afacerilor interne, permanent sau temporar;
e) elaborarea şi implementarea unor proiecte de
parteneriat şi colaborare cu instituţii de formare profesională şi continuă în
domeniul afacerilor interne;
f) participarea la manifestări naţionale şi
internaţionale care intră în sfera de interes a Fundaţiei;
g) cercetarea şi prezentarea stărilor, proceselor şi
tendinţelor din domeniul serviciilor publice, criminalităţii, securităţii şi
apărării pe plan naţional şi internaţional;
h) organizarea de forumuri, reuniuni, sesiuni ştiinţifice,
simpozioane, colocvii, cursuri, emisiuni radio-TV, elaborarea şi publicarea de
lucrări specifice în domeniul apărării, ordinii publice şi siguranţei
naţionale;
i) elaborarea şi difuzarea de analize, studii,
articole, periodice, cărţi etc;
j) organizarea de evenimente culturale;
k) acordarea de burse, premii, alte forme de sprijin
pentru studii si documentare în tară sau în străinătate;
l) crearea unui centru pentru
documentarea şi studierea problematicii domeniului apărării, ordinii publice şi
siguranţei naţionale;
m) înfiinţarea unei edituri de presă, tipărirea şi
difuzarea de lucrări specifice, editarea de publicaţii;
n) sprijinirea Colegiului
Naţional de Afaceri Interne în întreaga sa activitate;
o) colectarea de fonduri pentru sprijinirea procesului
de formare continuă în domeniu.
Art. 7. - (1) Personalul Fundaţiei poate desfăşura
activităţi de învăţământ şi cercetare, în condiţiile legii.
(2) Pentru activitatea desfăşurată, Fundaţia poate
acorda premii sau alte forme de recompensare bănească.
CAPITOLUL III
Patrimoniul Fundaţiei
Art. 8. - (1) Activul patrimonial iniţial al Fundaţiei
include bunuri sau numerar a căror/a cărui valoare totală este de minimum
70.500 lei şi se constituie din contribuţia benevolă, financiară şi materială,
a membrilor fondatori. Sumele de bani vor fi depuse în contul Fundaţiei.
(2) Patrimoniul Fundaţiei este
autonom şi distinct de patrimoniul Ministerului Administraţiei şi Internelor.
(3) Consiliul director aprobă
evaluarea bunurilor aduse în patrimoniul Fundaţiei.
Art. 9. - (1) Evidenţa contabilă a patrimoniului
Fundaţiei se organizează şi se conduce conform Legii contabilităţii nr.
82/1991, republicată, şi reglementărilor contabile pentru persoanele juridice
fără scop patrimonial.
(2) Situaţiile financiare ale Fundaţiei se depun la
unitatea teritorială a Ministerului Finanţelor Publice în raza căreia
funcţionează, la termenele prevăzute de Legea nr. 82/1991, republicată.
Art. 10. - (1) Veniturile Fundaţiei pot proveni din
următoarele surse:
a) donaţii şi sponsorizări sau legate în condiţiile
legii;
b) dobânzi şi dividende
rezultate din plasarea sumelor disponibile în condiţiile legale;
c) resurse obţinute de la bugetul de stat şi/sau de la
bugetele locale în condiţiile legale;
d) programe bugetate sau din fonduri nerambursabile;
e) alte venituri, în condiţiile legii.
(2) Fundaţia poate deschide conturi în lei şi în valută
la orice bancă din ţară sau din străinătate conform
legilor în vigoare.
Art. 11. - (1) Principalele cheltuieli ale Fundaţiei
sunt:
a) salarii;
b) indemnizaţii, premii, colaborări;
c) procurări de rechizite,
imprimate de birou şi alte bunuri necesare mentenanţei;
d) achiziţionări de echipamente audio, video,
informatice şi IT;
e) chirii, dobânzi, taxe, comisioane bancare;
f) cazare, masă, transport;
g) apă, canal, salubritate;
h) energie electrică, termică şi gaze naturale;
i) cheltuieli determinate de activităţi desfăşurate
potrivit prevederilor art. 6 şi 7.
(2) Cheltuielile se efectuează potrivit prevederilor
bugetului de venituri şi cheltuieli şi se aprobă de persoanele desemnate de
Consiliul director.
(3) Salariile, indemnizaţiile şi alte drepturi băneşti
ale personalului se stabilesc în limitele statului de funcţii şi ale bugetului
de venituri şi cheltuieli.
Art. 12. - (1) Patrimoniul Fundaţiei este destinat
realizării scopului acesteia.
(2) Intregul patrimoniu va fi evidenţiat şi păstrat în
conformitate cu legislaţia română în materie, pe numele Fundaţiei, şi va fi
folosit exclusiv pentru realizarea obiectivelor Fundaţiei.
CAPITOLUL IV
Organizarea, conducerea şi controlul
SECŢIUNEA 1
Componenţa Fundaţiei
Art. 13. - Fundaţia are în componenţă:
a) Consiliul director;
b) Comisia de cenzori;
c) membrii Fundaţiei.
SECŢIUNEA a 2-a
Consiliul director
Art. 14. - (1) Consiliul director este organul de
conducere şi de administrare al Fundaţiei.
(2) Consiliul director, prin preşedinte, reprezintă
Fundaţia în raporturile juridice la care aceasta este parte, încheie acte
juridice în numele ei şi pe seama acesteia.
(3) Pentru raporturile cu
terţii privind operaţiunile de gestionare a patrimoniului, reprezentarea se
face prin persoana desemnată de către Consiliul director.
Art. 15. - (1) Desemnarea Consiliului director se realizează prin hotărârea a două treimi din
totalul membrilor fondatori.
(2) Consiliul director este alcătuit din:
a) un preşedinte;
b) un vicepreşedinte;
c) 3 membri;
d) un secretar.
(3) Atribuţiile preşedintelui, vicepreşedintelui,
secretarului şi ale celorlalte persoane desemnate să desfăşoare activităţi sunt
stabilite în regulamentul intern de funcţionare a Fundaţiei, aprobat de
Consiliul director.
(4) Modificarea componenţei
Consiliului director se realizează în condiţiile alin. (1), în cazurile şi
potrivit procedurii prevăzute în regulamentul intern de funcţionare a
Fundaţiei.
Art. 16. - (1) Consiliul director asigură, prin
structuri desemnate în regulamentul intern de funcţionare, realizarea scopului
şi obiectivelor Fundaţiei, exercitând următoarele atribuţii:
a) stabilirea strategiei generale şi a programelor
Fundaţiei;
b) conducerea şi gestionarea activităţii Fundaţiei;
c) aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli şi a
bilanţului contabil;
d) alegerea şi revocarea membrilor Comisiei de cenzori;
e) înfiinţarea de filiale;
f) încheierea de acte juridice,
în numele şi pe seama Fundaţiei;
g) executarea bugetului de venituri şi cheltuieli;
h) aprobarea organigramei şi a strategiei de personal;
i) prezentarea de propuneri
privind modificarea statutului Fundaţiei;
j) controlarea întreţinerii şi folosirii judicioase a
bunurilor din gestiunea Fundaţiei;
k) organizarea ţinerii evidenţei financiar-contabile,
întocmirea dării de seamă, a bilanţului contabil, a
altor documente financiar-contabile, potrivit prevederilor legale;
l) angajarea patrimoniului
Fundaţiei în relaţiile cu terţii;
m) organizarea şi controlarea efectuării operaţiunilor
de încasări şi plăţi;
n) organizarea şi controlarea ţinerii evidenţei de
gestiune a bunurilor;
o) îndeplinirea oricăror altor atribuţii prevăzute în
lege sau în statut.
(2) Consiliul director poate
desemna din rândurile sale un organism restrâns de lucru, căruia îi stabileşte
atribuţiile şi competenţele în regulamentul intern de funcţionare a Fundaţiei.
(3) Consiliul director alege şi numeşte membrii
Comisiei de cenzori.
(4) Consiliul director este abilitat să aprobe actul
constitutiv al Fundaţiei. Actul constitutiv reglementează, în concordanţă cu
statutul Fundaţiei, modul de organizare şi funcţionare al Fundaţiei, precum şi
alte aspecte legate de activitatea Fundaţiei.
Art. 17. - (1) Consiliul director se întruneşte, de
regulă, o dată pe lună sau ori de câte ori este nevoie, cu arătarea locului, a
datei convocării şi ordinii de zi.
(2) Convocarea Consiliului
director se face de către preşedinte, iar în lipsa acestuia de către
înlocuitorul său, cu cel puţin două zile înainte de data fixată.
(3) Consiliul director adoptă hotărâri, cu majoritatea
voturilor exprimate de cei prezenţi, prin vot deschis. Secretarul nu are drept
de vot.
Art. 18. - Membrii Consiliului director care, într-o
anumită problemă supusă hotărârii, sunt interesaţi personal sau prin soţii lor,
ascendenţii ori descendenţii, rudele în linie colaterală sau afinii lor până la
gradul al patrulea inclusiv nu vor putea lua parte la deliberare şi nici la
vot. In caz contrar, vor răspunde pentru daunele cauzate Fundaţiei.
Art. 19. - Deciziile contrare legii sau statutului
Fundaţiei pot fi atacate de fondator ori de către oricare dintre membrii
Consiliului director care au lipsit sau au votat împotrivă şi au cerut să se
insereze aceasta în procesul-verbal de şedinţă.
Art. 20. - Consiliul director poate împuternici una sau
mai multe persoane cu funcţii executive, inclusiv persoane care nu au calitatea
de membru pentru a încheia anumite acte juridice în numele şi pe seama
Fundaţiei ori pentru a îndeplini anumite atribuţii prevăzute în lege sau în
statut.
Art. 21. - Pentru executarea lucrărilor de secretariat,
contabilitate, casierie, gestionare a bunurilor, precum şi pentru asigurarea
asistenţei juridice, Fundaţia poate încadra personal de specialitate, în
condiţiile legii. Incadrarea se face de către Consiliul director.
Art. 22. - Deliberările, hotărârile şi actele emise de
Consiliul director se consemnează în procese-verbale încheiate cu ocazia
fiecărei şedinţe.
SECŢIUNEA a 3-a
Comisia de cenzori
Art. 23. - (1) Comisia de cenzori este organul de
control financiar intern al Fundaţiei.
(2) Comisia de cenzori este formată din 3 cenzori,
fiind numită de către Consiliul director. In cadrul Comisiei de cenzori cel
puţin un membru este contabil autorizat sau expert contabil.
Art. 24. - (1) Membrii Comisiei de cenzori sunt numiţi
de Consiliul director pentru o perioadă de 4 ani, cu posibilitatea reînnoirii
mandatului pentru încă o perioadă de 4 ani.
(2) Membrii Comisiei de cenzori nu pot fi membri în
Consiliul director.
Art. 25. -Atribuţiile Comisiei de cenzori sunt
următoarele:
a) verifică modul în care este administrat
patrimoniul Fundaţiei;
b) verifică execuţia planului
de venituri şi cheltuieli al Fundaţiei;
c) verifică bilanţul contabil;
d) întocmeşte rapoarte cu privire la modul de
gestionare a patrimoniului pe care le prezintă Consiliului director;
e) poate participa la şedinţele Consiliului director,
fără drept de vot;
f) controlează dacă fondurile
financiare sunt repartizate şi folosite corespunzător scopului Fundaţiei şi în
conformitate cu normele legale;
g) stabileşte măsuri pentru realizarea integrală a
planului de venituri şi cheltuieli al Fundaţiei;
h) îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute în
statut sau stabilite de Consiliul director.
SECŢIUNEA a 4-a
Membrii Fundaţiei
Art. 26. - Membrii Fundaţiei sunt:
a) membri fondatori;
b) membri simpli;
c) membri de onoare.
Art. 27. - Membrii fondatori sunt persoane şi
personalităţi care s-au implicat în constituirea Fundaţiei şi în definirea
scopului acesteia.
Art. 28. - (1) Membrii simpli ai Fundaţiei pot fi orice
persoane fizice sau orice persoane juridice din ţară sau din străinătate care
solicită înscrierea şi care se angajează că vor activa în spiritul prezentului
statut şi al regulamentului intern de funcţionare.
(2) Primirea de noi membri în cadrul
Fundaţiei se face prin semnarea unei adeziuni, care este supusă aprobării
Consiliului director.
(3) Incetarea calităţii de membru are loc:
a) la cerere;
b) prin deces;
c) prin dizolvare, lichidare sau faliment;
d) prin excluderea definitivă,
hotărâtă de Consiliul director, pentru fapte culpabile săvârşite împotriva
intereselor Fundaţiei. Motivarea hotărârii prevăzute la lit. d) este
obligatorie.
(4) Membrii Fundaţiei au următoarele drepturi:
a) de a participa la şedinţele Consiliului director,
fără drept de vot;
b) de a pune în discuţie, prin solicitarea includerii
pe ordinea de zi a şedinţei Consiliului director, a oricărui subiect care are
legătură cu activitatea Fundaţiei;
c) de a-şi exprima dezacordul
faţă de hotărârile Consiliului director sau deciziile acestuia;
d) de a accede în oricare
funcţie din cadrul Consiliului director;
e) de a cere convocarea, în
condiţiile prezentului statut, a şedinţei Consiliului director;
f) de a cere, pe cheltuiala proprie, să li se pună la
dispoziţie copii după actele Fundaţiei;
g) de a participa la toate acţiunile organizate de
Fundaţie;
h) de a beneficia şi de a folosi, exclusiv în scopul
îndeplinirii acţiunilor
statutare ale Fundaţiei, mijloacele aflate în patrimoniul Fundaţiei;
i) de a renunţa la calitatea de membru;
j) de a fi informaţi asupra tuturor acţiunilor
organizate de Fundaţie.
(5) Obligaţiile membrilor Fundaţiei prevăzuţi la art.
26 lit. a) şi b) sunt următoarele:
a) de a se supune hotărârilor şi deciziilor organelor
Fundaţiei;
b) de a nu folosi bunurile Fundaţiei în scopuri
personale sau contrare hotărârilor ori deciziilor organelor Fundaţiei;
c) de a se abţine de la orice
fel de declaraţii sau acţiuni publice personale care ar prejudicia în vreun fel
imaginea Fundaţiei;
d) de a participa şi de a se implica activ în acţiunile
iniţiate de Fundaţie;
e) de a nu iniţia acţiuni fără
împuternicire din partea Fundaţiei, care ar putea implica în vreun fel
Fundaţia;
f) de a respecta statutul şi deciziile organelor de
conducere ale Fundaţiei;
g) de a apăra imaginea şi prestigiul Fundaţiei;
h) de a acţiona pentru realizarea scopului şi
obiectivelor Fundaţiei;
i) de a promova respectul reciproc în relaţiile cu
ceilalţi membri ai Fundaţiei;
j) de a se abţine de la denigrarea activităţii
celorlalţi membri ai Fundaţiei.
(6) Membrii Fundaţiei sunt
răspunzători, sub toate formele pe care le îmbracă răspunderea, pentru daunele
produse Fundaţiei prin fapta lor, în cazul neîndeplinirii uneia sau mai multor
obligaţii dintre cele prevăzute în prezentul statut ori în actele elaborate
ulterior de către Fundaţie, în baza prezentului statut.
Art. 29. - Membru de onoare
poate fi orice persoană fizică română sau străină, care se bucură de o
apreciere deosebită din partea membrilor fondatori ori din partea Consiliului
director, datorită activităţii sale profesionale, ştiinţifice ori culturale.
CAPITOLUL V
Dizolvarea Fundaţiei
Art. 30. - (1) Fundaţia se dizolvă potrivit procedurii
prevăzute de lege.
(2) Fundaţia se dizolvă în următoarele cazuri:
a) realizarea sau, după caz, imposibilitatea realizării
scopului pentru care a fost constituită, dacă în termen de 3 luni de la
constatarea unei astfel de situaţii nu se produce schimbarea acestui scop;
b) realizarea scopului este
urmărită prin mijloace ilicite sau contrare ordinii publice;
c) Fundaţia urmăreşte un alt
scop decât cel pentru care s-a constituit;
d) Fundaţia a devenit
insolvabilă.
(3) In cazul dizolvării Fundaţiei, bunurile rămase în
urma lichidării nu se pot transmite către persoane fizice.
Art. 31. - (1) Bunurile Fundaţiei rămase după dizolvare
vor fi transmise în patrimoniul Colegiului Naţional de Afaceri Interne.
(2) Data transmiterii bunurilor este data semnării
Procesului-verbal de predare-preluare, dacă prin acesta nu s-a stabilit o dată
ulterioară de transfer.