Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 2417 din 12 decembrie 2006

pentru aprobarea Reglementarii aeronautice civile romane privind software-ul in sistemele ATM, RACR-ESARR 6, editia 01/2006

ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 109 din 13 februarie 2007



Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului ca autoritate de stat în domeniul transporturilor,

în scopul îndeplinirii obligaţiilor asumate de statul român prin Convenţia internaţională privind cooperarea pentru siguranţa navigaţiei aeriene EUROCONTROL şi ca urmare a aprobării de către Comisia permanentă EUROCONTROL prin Decizia nr. 100 din 6 noiembrie 2003 a Cerinţei EUROCONTROL pentru reglementarea siguranţei ESARR 6, „Software în sistemele ATM", spre a fi transpusă şi implementată în cadrul naţional de reglementare în domeniul managementului traficului aerian al statelor membre EUROCONTROL,

în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 21/1999 pentru ratificarea Protocolului armonizând Convenţia internaţională privind cooperarea pentru siguranţa navigaţiei aeriene EUROCONTROL din 13 decembrie 1960, după efectuarea unor modificări, adoptat la Bruxelles la 27 iunie 1997, şi a Protocolului adiţional privind trecerea de la regimul Acordului multilateral privind tarifele de rută din 12 februarie 1981 la regimul anexei IV („Dispoziţii privind sistemul comun de tarife de rută") la Convenţia internaţională privind cooperarea pentru siguranţa navigaţiei aeriene EUROCONTROL, armonizată prin Protocolul adoptat la Bruxelles la 27 iunie 1997, aprobată prin Legea nr. 97/1999,

în temeiul prevederilor art. 4 lit. b) şi f) şi ale art. 61 din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 405/1993 privind înfiinţarea Autorităţii Aeronautice Civile Române, cu modificările ulterioare, precum şi ale art. 4 alin. (1) pct. 12 şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 412/2004 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, cu modificările şi completările ulterioare,

ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului emite următorul ordin:

Art. 1. - Se aprobă Reglementarea aeronautică civilă română privind software-ul în sistemele ATM, RACR-ESARR 6, ediţia 01/2006, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2. - Agenţii aeronautici civili care utilizează software-ul în sistemele ATM în scopul asigurării mişcării eficiente şi în condiţii de siguranţă a aeronavelor în toate fazele lor de operare în spaţiul aerian naţional şi pe teritoriul României au obligaţia să elaboreze, în termen de maximum 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentului ordin, proceduri şi instrucţiuni specifice proprii pentru implementarea şi aplicarea prevederilor RACR-ESARR 6,ediţia 01/2006, conform atribuţiilor şi responsabilităţilor ce le revin în domeniul managementului traficului aerian, şi să supună aceste proceduri şi instrucţiuni specifice spre aprobare Regiei Autonome „Autoritatea Aeronautică Civilă Română".

Art. 3. - Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă Română" şi agenţii aeronautici civili prevăzuţi la art. 2 vor lua măsurile necesare ducerii la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin, potrivit atribuţiilor şi responsabilităţilor ce le revin.

Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

p. Ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului,

Constantin Dascălu,

secretar de stat

ANEXĂ

REGLEMENTAREA AERONAUTICĂ CIVILĂ ROMÂNĂ

privind software-ul în sistemele ATM, RACR-ESARR 6, ediţia 01/2006

PREAMBUL

(1)   Activitatea aeronautică civilă pe teritoriul şi în spaţiul aerian naţional este reglementată prin Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prin reglementări specifice domeniului, precum şi în conformitate cu prevederile Convenţiei privind aviaţia civilă internaţională, semnată la Chicago la 7 decembrie 1944, şi ale altor tratate internaţionale la care România este parte.

(2)  Reglementările aeronautice civile şi civil-militare române sunt elaborate, emise sau adoptate în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale în vigoare, precum şi în conformitate cu prevederile Convenţiei privind aviaţia civilă internaţională, semnată la Chicago la 7 decembrie 1944, ale standardelor şi practicilor recomandate în anexele la aceasta, precum şi ale tratatelor internaţionale la care România este parte, astfel încât să se asigure un caracter unitar, coerent şi modern procesului de elaborare şi dezvoltare a sistemului naţional de reglementări aeronautice civile române.

(3)  In baza prevederilor Codului aerian civil, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, în calitatea sa de organ de specialitate al administraţiei publice centrale şi de autoritate de stat în domeniul aviaţiei civile, emite reglementări specifice care stau la baza desfăşurării activităţilor aeronautice civile, având caracter obligatoriu pentru orice persoană fizică sau juridică care desfăşoară activităţi aeronautice civile în spaţiul aerian naţional şi pe teritoriul României, precum şi pentru cele care, prin activităţile desfăşurate, pot pune în pericol siguranţa zborurilor şi securitatea aeronautică.

(4)  In temeiul dispoziţiilor Codului aerian civil şi ale Hotărârii Guvernului nr. 405/1993 privind înfiinţarea Autorităţii Aeronautice Civile Române, cu modificările ulterioare, Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă Română", organism tehnic specializat aflat sub autoritatea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, fiind desemnată autoritate naţională de supervizare, îndeplineşte funcţia de supervizare a siguranţei zborului în aviaţia civilă, la nivel naţional. Astfel, exercitarea atribuţiilor ce îi revin în această calitate pentru domeniul său de competenţe presupune şi supervizarea furnizorilor de servicii de navigaţie aeriană, ceea ce include şi realizarea în mod direct a procesului de supraveghere a siguranţei în domeniul managementului traficului aerian (ATM).

(5)  Prezenta reglementare reprezintă transpunerea în cadrul naţional reglementat a documentului EUROCONTROL ESARR 6 „Cerinţe EUROCONTROL pentru reglementarea siguranţei - software în sistemele ATM" (Eurocontrol Safety Regulatory Requirement 6 - Software in ATM Systems), document ce a fost elaborat de Comisia pentru Reglementarea Siguranţei (Safety Regulation Commission - SRC) din cadrul EUROCONTROL, cu consultarea specialiştilor în domeniu din cadrul statelor membre. Documentul tratează implementarea sistemelor de asigurare a siguranţei software-ului, pentru a se asigura că riscurile asociate utilizării software-ului în sistemele ATM de sol având legătură cu siguranţa sunt reduse la un nivel tolerabil.

(6)   Obiectivul ESARR 6 este de a furniza la nivelul statelor membre EUROCONTROL un set de cerinţe armonizate de reglementare a siguranţei pentru utilizarea software-ului în sistemele ATM. Documentul nu identifică niciun standard de asigurare a utilizării software-ului ca mijloc de conformare acceptat pentru a îndeplini prevederile lui obligatorii, lăsând la latitudinea statelor membre dezvoltarea unor mijloace de conformare adecvate.

(7)   ESARR 6 a fost elaborat ca urmare a Deciziei nr. 6/8/5 a SRC prin care a fost aprobată includerea în programul de lucru al acestei comisii a dezvoltării unei cerinţe EUROCONTROL de reglementare a siguranţei pentru utilizarea software-ului în sistemele ATM, fiind recunoscut faptul că până la acel moment nu exista un precedent în acest domeniu în cadrul standardelor şi practicilor recomandate ale Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale (OACI).

(8)   ESARR 6 reprezintă continuarea dezvoltării procesului de reglementare a siguranţei şi extinde prevederile ESARR 4 „Cerinţe EUROCONTROL pentru reglementarea siguranţei privind evaluarea şi reducerea riscurilor în ATM"1) în ceea ce priveşte implicaţiile utilizării software-ului asupra sistemelor ATM. Siguranţa este o caracteristică esenţială a sistemelor ATM, aceasta având un impact hotărâtor asupra eficacităţii operaţionale. Sistemele ATM implică acum interacţiuni importante într-un mediu integrat în continuă dezvoltare, automatizarea funcţiilor operaţionale efectuate anterior prin proceduri manuale, creşterea nivelului de complexitate, iar utilizarea masivă şi sistematică a software-ului impune o abordare mult mai metodică pentru realizarea siguranţei.

(9)  In scopul de a asigura un grad de conformitate cât mai ridicat între documentul EUROCONTROL ESARR 6 şi RACR-ESARR 6, capitolul de termeni şi definiţii din prezenta reglementare a fost menţinut ca anexă la RACR- ESARR 6, în mod similar cu anexa A la ESARR 6.

I. MATERIAL INTRODUCTIV

A. Domeniul de utilizare

1.   RACR-ESARR 6 abordează utilizarea software-ului în cadrul sistemelor ATM de sol având legătură cu siguranţa, folosite pentru furnizarea serviciilor ATM traficului aerian civil, inclusiv toate modificările on-line aduse software-ului utilizat în regim operaţional (cum ar fi cutover - tranziţie sau hot swapping - transfer în regim operaţional).

2.  Domeniul de utilizare al RACR-ESARR 6 este limitat la componenta de la sol a ATM şi la serviciile conexe furnizate de la sol, inclusiv sistemele CNS, aflate sub controlul managerial al furnizorului de servicii ATM. RACR-ESARR 6 nu poate fi aplicat pentru componentele spaţiale sau aeropurtate ale sistemelor ATM decât dacă va fi modificat şi evaluat în mod corespunzător.

3.   Prevederile acestei cerinţe de reglementare a siguranţei au fost dezvoltate în baza faptului că un proces a priori efectiv de evaluare şi reducere a riscului este condus până la un nivel corespunzător astfel încât să se asigure faptul că este acordată atenţia cuvenită tuturor aspectelor referitoare la managementul traficului aerian, inclusiv cu privire la funcţiile ATM ce urmează a fi îndeplinite de software.

4.   Scopul acestei cerinţe de reglementare a siguranţei este de a furniza organizaţiilor de reglementare a siguranţei în domeniul ATM, precum şi furnizorilor de servicii ATM un set uniform şi armonizat de cerinţe de reglementare a siguranţei pentru utilizarea software-ului în sistemele ATM.

B. Obiectiv privind siguranţa

Principalul obiectiv privind siguranţa software-ului, necesar a fi atins de sistemele ATM care utilizează software, este de a asigura că toate riscurile asociate utilizării software-ului ATM au fost reduse la un nivel tolerabil.

II. SOFTWARE ÎN SISTEMELE ATM

1. Cerinţe generale privind siguranţa

1.1.   In cadrul sistemului propriu de management al siguranţei şi ca parte a activităţilor proprii de evaluare şi reducere a riscurilor, furnizorul de servicii ATM trebuie să definească şi să implementeze un sistem de asigurare a siguranţei software (Software Safety Assurance System - SSAS), care să trateze în mod specific aspectele legate de software, inclusiv toate situaţiile de modificare în regim operaţional a software-ului (cutover - tranziţie sau hot swapping - transfer în regim operaţional).

1.2.   Furnizorul de servicii ATM trebuie să se asigure, cel puţin, că, prin intermediul Sistemului de asigurare a siguranţei software:

a) cerinţele pentru software definesc corect ceea ce este cerut de software, în scopul de a fi satisfăcute cerinţele şi obiectivele privind siguranţa, aşa cum acestea

1) Cerinţele ESARR 4, emise la 5 aprilie 2001, au fost transpuse în legislaţia naţională prin RACR-ESARR 4, reglementare aprobată prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 617/2004.

au fost identificate în cadrul procesului de evaluare şi reducere a riscului;

b)  trasabilitatea este avută în vedere referitor la toate cerinţele software;

c)  implementarea software-ului nu include şi funcţii care să afecteze negativ siguranţa;

d)   software-ul ATM satisface cerinţele sale la un nivel de încredere care este concordant cu nivelul de pericol pe care l-ar putea induce software-ul;

e)   cerinţele generale privind siguranţa menţionate mai sus sunt îndeplinite şi argumentele pentru demonstrarea asigurării necesare sunt întotdeauna derivate:

(i) dintr-o   versiune   executabilă   cunoscută   a software-ului;

(ii) dintr-un    domeniu    cunoscut    de    date    de configurare; şi

(iii) dintr-un set cunoscut de produse software şi documente de descriere (inclusiv specificaţii) care   au   fost   utilizate  în   realizarea   acelei versiuni.

1.3.  Furnizorul de servicii ATM trebuie să furnizeze Regiei Autonome „Autoritatea Aeronautică Civilă Română" (R.A. AACR) asigurările necesare că au fost satisfăcute cerinţele pct. 1.2.

2. Cerinţe pentru sistemul de asigurare a siguranţei software

Furnizorul de servicii ATM trebuie să asigure, cel puţin, că Sistemul de asigurare a siguranţei software:

2.1.   este documentat în mod specific ca parte a documentaţiei generale de evaluare şi diminuare a riscului;

2.2.   stabileşte niveluri de asigurare software tuturor software-urilor ATM utilizate în regim operaţional;

2.3.  include asigurări pentru:

a)  validitatea cerinţelor software;

b)  verificarea software-ului;

c)  managementul configurării software-ului;

d)  trasabilitatea cerinţelor software.

2.4.  determină rigoarea cu care asigurările sunt stabilite. Rigoarea trebuie să fie definită pentru fiecare nivel de asigurare software şi trebuie să crească pe măsură ce creşte nivelul de pericol pe care l-ar putea induce software-ul. In acest scop:

a)   variaţia în rigoare a asigurărilor per nivel de asigurare software trebuie să includă următoarele criterii:

(i)  necesar a fi realizată în mod independent;

(ii)  necesar a fi obţinută;

(iii)  nenecesar;

b)  asigurările corespunzătoare fiecărui nivel de asigurare software trebuie să ofere suficientă încredere că software-ul ATM poate fi operat în condiţii tolerabile de siguranţă;

2.5.  utilizează rezultatele experienţei utilizării software-ului ATM pentru a confirma că Sistemul de asigurare a siguranţei software şi alocarea nivelurilor de asigurare software sunt corespunzătoare. In acest scop, efectele rezultând din orice cedare sau funcţionare defectuoasă a software-ului ce rezultă din experienţa operaţională privind managementul traficului aerian, raportate în conformitate cu RACR-ESARR 2, trebuie să fie evaluate în ceea ce priveşte corespondenţa acestora faţă de RACR-ESARR 4;

2.6.   furnizează acelaşi nivel de încredere, prin orice mijloace alese şi agreate cu R.A. AACR, pentru software-ul ATM dezvoltat special sau nedezvoltat special (de exemplu: aplicaţii software tip COTS - produse software care sunt deja executate şi care sunt disponibile pentru vânzare publicului general), cu acelaşi nivel de asigurare software.

3.  Cerinţe pentru nivelul de asigurare software

Furnizorul de servicii ATM trebuie să asigure, cel puţin, că în cadrul Sistemului de asigurare a siguranţei software:

3.1.   nivelul de asigurare software asociază rigoarea asigurărilor funcţionării aplicaţiei software cu nivelul de pericol pe care l-ar putea induce software-ul ATM, utilizând schema de clasificare a severităţii din ESARR 4, combinată cu probabilitatea de apariţie a unui anumit efect advers. Trebuie să fie identificate cel puţin 4 niveluri de asigurare software, dintre care nivelul 1 de asigurare software va indica cel mai critic nivel;

3.2.  un nivel alocat de asigurare software trebuie să fie proporţional cu cel mai defavorabil efect pe care cedările sau funcţionările defectuoase ale software-ului le poate produce, conform prevederilor ESARR 4. Aceasta trebuie să ia, de asemenea, în considerare şi riscurile asociate cedărilor sau funcţionărilor defectuoase ale software-ului, precum şi mijloacele de protecţie identificate privind arhitectura software-ului sau procedurile folosite;

3.3.   componentelor software-ului ATM care nu pot fi considerate a fi independente una faţă de alta trebuie să le fie alocat nivelul de asigurare software al celei mai critice dintre componentele dependente respective.

4.    Cerinţe pentru asigurările privind validitatea cerinţelor software

Furnizorul de servicii ATM trebuie să asigure, cel puţin, în cadrul Sistemului de asigurare a siguranţei software, că cerinţele software:

4.1.  specifică, după caz, comportarea funcţională (regim nominal şi degradat) a software-ului ATM, performanţele referitoare la viteza de procesare a datelor, capacitatea, acurateţea, utilizarea resurselor software pe hardware-ul pe care urmează să fie folosit, robusteţea în condiţii de operare anormale, precum şi toleranţa la supraîncărcare;

4.2.   sunt complete şi corecte şi sunt, de asemenea, conforme cu cerinţele de siguranţă ale sistemului.

5.    Cerinţe pentru asigurările privind verificările software

Furnizorul de servicii ATM trebuie să asigure, cel puţin, în cadrul Sistemului de asigurare a siguranţei software, că:

5.1.   comportarea funcţională a software-ului ATM, performanţele relative la timp/sincronizare, utilizarea resurselor software pe hardware-ul pe care urmează să fie folosit, robusteţea în condiţii de operare anormale, precum şi toleranţa la supraîncărcare satisfac cerinţele software;

5.2.     software-ul ATM este verificat în mod corespunzător prin analize şi/sau teste şi/sau mijloace echivalente, după cum a fost agreat cu R.A. AACR;

5.3.   verificarea software-ului ATM este corectă şi completă.

6.   Cerinţe pentru asigurările privind managementul configuraţiei software

Furnizorul de servicii ATM trebuie să asigure, cel puţin, în cadrul Sistemului de asigurare a siguranţei software, că:

6.1.  identificarea configuraţiei, trasabilitatea şi înregistrarea statutului configuraţiei există astfel încât să poată fi demonstrat faptul că datele privind ciclul de viaţă software se află sub controlul configuraţiei pe tot ciclul de viaţă al software-ului ATM;

6.2.  raportarea problemelor, stabilirea acţiunilor corective, precum şi urmărirea implementării acestora sunt definite astfel încât să poată fi demonstrat faptul că au fost reduse problemele privind siguranţa asociate utilizării software-ului;

6.3.   există proceduri de recuperare şi accesare astfel încât datele privind ciclul de viaţă software să poată fi regenerate şi disponibile pentru tot ciclul de viaţă al software-ului ATM.

7.   Cerinţe pentru asigurările privind trasabilitatea cerinţelor software

Furnizorul de servicii ATM trebuie să asigure, cel puţin, în cadrul Sistemului de asigurare a siguranţei software, că:

7.1.   fiecare cerinţă software este trasabilă până la acelaşi nivel de proiectare la care este demonstrată îndeplinirea satisfacerii acesteia.

7.2.   fiecare cerinţă software, la fiecare nivel de proiectare pentru care este demonstrată îndeplinirea acesteia, este trasabilă cu o cerinţă de sistem.

8.  Aplicabilitate

8.1. Această cerinţă de reglementare privind siguranţa se aplică furnizorilor civili de servicii ATM care au responsabilităţi pentru managementul siguranţei referitor la sistemele ATM amplasate la sol şi la alte servicii conexe furnizate de la sol (inclusiv cele CNS), aflate sub controlul lor managerial.

8.2.   Sistemul de asigurare a siguranţei software deja existent pentru sistemele ATM aflate sub controlul managerial direct al organizaţiilor ATM militare poate fi acceptat pe baza evaluării conforme cu prevederile obligatorii ale prezentei cerinţe de reglementare privind siguranţa.

8.3.   Prevederile prezentei reglementări reprezintă cerinţele minime la nivel naţional de reglementare a siguranţei în acest domeniu.

9.  Exceptări

Niciuna.

10.  Definiţii

10.1. Utilizarea termenilor specifici prevăzuţi în prezenta reglementare se face în conformitate cu definiţiile acestora precizate în anexa la aceasta.

ANEXA

la RACR-ESARR 6

GLOSAR   -   TERMENI   Şl   DEFINIŢII

Termen

Definiţie

Acurateţe

(cf. ESARR 6, Accuracy)

- precizia cerută a rezultatelor calculate

Asigurarea siguranţei

(cf. ESARR 6, Safety Assurance)

- toate acţiunile, planificate şi sistematice, necesare pentru a furniza încrederea corespunzătoare că un produs, un serviciu, o organizaţie sau un sistem realizează un nivel acceptabil sau tolerabil de siguranţă

Capacitate software

(cf. ESARR 6, Software Capacity)

- abilitatea software de a prelucra/manipula un anumit volum de fluxuri de date

Cedare software

(cf. ESARR 6, Software Failure)

- incapacitatea unui program de a efectua în mod corect o funcţie cerută

Cerinţă de reglementare a siguranţei

(cf. ESARR 6,

Safety Regulatory Requirement)

- o prevedere referitoare la siguranţă, stabilită în mod formal de autoritatea desemnată de reglementare a siguranţei, care, dacă este respectată/ îndeplinită, va conduce la recunoaşterea competenţei în ceea ce priveşte siguranţa

Cerinţă de sistem

(cf. ESARR 6, System Requirement)

- cerinţă privind siguranţa derivată pentru un sistem în conformitate cu prevederile ESARR 4

Cerinţă privind siguranţa

(cf. ESARR 6, Safety Requirement)

- un mijloc de reducere a riscului, definit potrivit unei strategii de reducere a riscurilor, prin care se îndeplineşte un anumit obiectiv de siguranţă. Cerinţele de siguranţă pot avea diverse forme, inclusiv ca cerinţe organizaţionale, operaţionale, procedurale, funcţionale, de performanţă şi de interoperabilitate sau caracteristici de mediu de operare

Cerinţă software

(cf. ESARR 6, Software Requirement)

- o descriere a ceea ce trebuie să fie realizat/produs de software, precizându-se intrările/inputurile şi constrângerile, iar dacă aceste cerinţe sunt satisfăcute, va fi asigurat faptul că software-ul ATM funcţionează în siguranţă şi în conformitate cu nevoile operaţionale

Ciclu de viaţă software

(cf. ESARR 6, Software Life Cycle)

-   1.o colecţie ordonată de procese determinate de o organizaţie pentru a fi satisfăcătoare şi corespunzătoare pentru a produce un produs software;

-  2. perioadă care începe odată cu decizia de a produce sau de a modifica un produs software şi care se termină atunci când produsul respectiv este retras din serviciu

CNS

(cf. ESARR 6, CNS)

- comunicaţii, navigaţie şi supraveghere

Componente software

(cf. ESARR 6, Software Components)

- o componentă poate fi înţeleasă ca un modul care poate fi instalat sau conectat împreună cu alte module reutilizabile software în scopul de a le combina şi de a crea un software specific

Componentă independentă software (cf. ESARR 6, Independent Software Components)

- acele componente software care nu sunt scoase din operare de către aceeaşi condiţie de nefuncţionare care a cauzat apariţia pericolului

Date de configurare

(cf. ESARR 6, Configuration Data)

- date care configurează un software generic pentru o situaţie particulară pentru care este utilizat (de exemplu, date care adaptează un sistem de procesare a datelor de zbor pentru un anumit spaţiu aerian, prin stabilirea poziţiilor rutelor aeriene, punctelor de raportare, mijloacelor de navigaţie, aeroporturilor şi a altor elemente importante pentru navigaţia aeriană)

Date privind ciclul de viaţă software (cf. ESARR 6, Software Life Cycle Data)

- date care sunt produse pe perioada ciclului de viaţă software pentru a planifica, conduce, explica, defini, înregistra sau a furniza evidenţe privind activităţile desfăşurate. Aceste date permit desfăşurarea proceselor ciclului de viaţă software, autorizarea sistemelor sau a echipamentelor şi modificarea postautorizare a produsului software

Echipament ATM autorizat pentru utilizare operaţională (cf. ESARR 6, ATM equipment approved for operational use)

- toate sistemele inginereşti, instalaţiile sau dispozitivele care fie au fost utilizate direct de către utilizatorii spaţiului aerian (de exemplu, instalaţiile de la sol pentru navigaţia aeriană), fie sunt utilizate în regim operaţional pentru furnizarea serviciilor de management al traficului aerian

Element care nu face obiectul dezvoltării respective (NDI) (cf. ESARR 6, Non-Developmental Item - NDI)

- element al software-ului care nu este dezvoltat în cadrul contractului

respectiv

notă: Acest element poate fi considerat ca un Commercial Off-the-shelf

Software (COTS).

Evaluare

(cf. ESARR 6, Assessment)

- o apreciere bazată pe argumentare/judecată din punct de vedere operaţional şi ingineresc, precum şi/sau pe metode de analiză

Evaluarea riscului

(cf. ESARR 6, Risc assessment)

- o evaluare cu scopul de a se stabili dacă riscurile identificate efectiv sau presupuse sunt acceptabile ori tolerabile

Furnizor de servicii ATM

(cf. ESARR 6, ATM Service-Provider)

- o organizaţie responsabilă şi autorizată să furnizeze serviciu/servicii ATM

Integritatea siguranţei software (cf. ESARR 6, Software Safety Integrity)

- măsuri care semnifică probabilitatea software-ului de a-şi realiza funcţia în condiţiile stabilite şi în cadrul unei perioade stabilite de timp

Managementul traficului aerian (ATM) (cf. ESARR 6, ATM)

- ansamblul de componente şi funcţii asigurate la sol (ele includ serviciile de trafic aerian - ATS, managementul spaţiului aerian - ASM, managementul fluxurilor de trafic aerian - ATFM) şi din aer, care este necesar să existe pentru mişcarea sigură şi eficientă a aeronavelor pe durata tuturor fazelor de operare

Obiectiv privind siguranţa

(cf. ESARR 6, Safety Objective)

- ţinta planificată privind siguranţa. Indeplinirea unui astfel de obiectiv se poate demonstra prin mijloace corespunzătoare, care trebuie determinate, în acord cu autoritatea de reglementare a siguranţei. In mod specific pentru ESARR 4 şi pentru ESARR 6, un obiectiv privind siguranţa este o formulare de ordin calitativ sau cantitativ care defineşte frecvenţa ori probabilitatea maximă cu care se presupune că poate să apară un pericol

Performanţele de sincronizare/timp ale software-ului (cf. ESARR 6, Software Timing Performance)

- timpul necesar software-ului de a răspunde unor intrări/inputuri stabilite sau unor evenimente periodice şi/sau performanţa software în ceea ce priveşte schimbul de mesaje prelucrate în unitatea de timp

Pericol

(cf. ESARR 6, Hazard)

- orice condiţie, eveniment sau circumstanţă care ar putea induce un accident

(cf. ESARR 6, Risk)

- combinaţie între probabilitatea sau frecvenţa de apariţie a unui pericol definit şi magnitudinea consecinţelor acestei situaţii

Realizarea siguranţei

(cf. ESARR 3, Safety Achievement)

- rezultatul proceselor şi/sau metodelor aplicate cu scopul realizării unui nivel de siguranţă acceptabil sau tolerabil

Realizat în mod independent (cf. ESARR 6, Achieved with Independence)

- vezi definiţia pentru „ verificare în mod independent".

Reducerea riscului

(cf. ESARR 6, Mitigation or

Risk Mitigation)

- acţiuni întreprinse cu scopul de a controla sau de a preveni ca un pericol să cauzeze prejudicii, precum şi de a reduce riscurile la un nivel tolerabil sau acceptabil

Robusteţea software

(cf. ESARR 6, Software Robustness)

- comportarea software-ului în cazul apariţiei unor intrări/inputuri neaşteptate, cedării componentelor hardware sau întreruperii alimentării cu energie electrică, fie în cadrul sistemului de calcul, fie în cadrul dispozitivelor conectate la acesta

Serviciu ATM

(cf. ESARR 6, ATM Service)

- un serviciu furnizat în scopul managementului traficului aerian

Servicii conexe

(cf. ESARR 6, Supporting Services)

- sisteme, servicii şi aranjamente care includ serviciile de comunicaţii, navigaţie şi supraveghere, care concură la furnizarea unui serviciu ATM

Software

(cf. ESARR 6, Software)

- programe pentru calculator şi date de configurare corespunzătoare, inclusiv software care nu face obiectul dezvoltării respective (de exemplu, software brevetat, software tip COTS sau cel reutilizat), dar excluzând elementele electronice cum ar fi acele aplicaţii specifice circuitelor integrate, reţelelor circuit-poartă programabile sau controloarelor logice pentru semiconductoare

Software ATM

(cf. ESARR 6, ATM Software)

- software utilizat pentru managementul traficului aerian. Vezi şi definiţia pentru „software".

Software în operare/exploatare (cf. ESARR 6, Operating Software)

- acel software utilizat pe un echipament ATM autorizat pentru

utilizare operaţională

A se vedea şi definiţia pentru „echipament ATM autorizat pentru utilizare

operaţională".

Siguranţă

(cf. ESARR 6, Safety)

- marja rămasă (gradul de libertate) faţă de un risc inacceptabil de producere a unui prejudiciu

Sistem ATM

(cf. ESARR 6, ATM System)

- parte a unui sistem ANS compus dintr-o componentă ATM aflată la sol şi dintr-o componentă ATM aflată la bordul aeronavelor

Sistem de management al siguranţei

(SMS)

(cf. ESARR 6, Safety Management

System, SMS)

- abordarea în mod explicit şi sistematic a activităţilor prin care managementul siguranţei se efectuează de către o organizaţie cu scopul de a realiza un nivel de siguranţă acceptabil sau tolerabil

Toleranţa la încărcare excesivă/

supraîncărcare

(cf. ESARR 6, Overload Tolerance)

- comportarea unui sistem şi, în caz particular, a toleranţei acestuia, atunci când intrările (input-urile) au loc cu o rată mai mare decât cea prevăzută pentru operarea normală a sistemului.

Tranziţie - Cutover Transfer în regim

operaţional - Hot Swapping

(cf. ESARR 6, Cutover/(Hot Swapping)

- modalitatea de înlocuire a componentelor sistemului CNS/ATM sau a aplicaţiilor software în timp ce sistemul CNS/ATM este operaţional

Utilizarea resurselor

(cf. ESARR 6, Resource Usage)

- nivelul/cantitatea resurselor din cadrul unui sistem de calcul care poate fi utilizată de către aplicaţia software

notă: Resursele pot include memoria principală (care poate fi de mai multe categorii, cum ar fi memoria pentru datele permanente, pentru stocarea temporară a datelor şi pentru resursele critice), capacitatea discului şi lărgimea benzii de comunicaţii şi mai pot include tipul aplicaţiilor software interne (cum ar fi numărul de fişiere care pot fi deschise în mod simultan).

Validitate a cerinţelor

(cf. ESARR 6, Requirements Validity)

- confirmare prin examinare şi furnizare de evidenţe obiective că cerinţele specifice pentru o anumită utilizare sunt aşa cum au fost proiectate

Verificare

(cf. ESARR 6,  Verification)

- o confirmare prin examinarea evidenţelor că un produs, un proces sau serviciu, îndeplineşte cerinţele specificate

Verificare completă şi corectă

a software-ului ATM

(cf. ESARR 6, Correct and Complete

ATM Software Verification)

- toate cerinţele software stabilesc în mod corect ceea ce este cerut componentei software ca urmare a procesului de evaluare şi diminuare a riscului, iar implementarea lor este dovedită la nivelul cerut de către nivelul de asigurare software

Verificare în mod independent (cf. ESARR 6, Independence)

- pentru activităţile corespunzătoare procesului de verificare a software-ului, verificarea în mod independent este realizată atunci când activităţile corespunzătoare procesului de verificare sunt realizate de către o persoană (sau mai multe persoane), alta decât cea care a dezvoltat elementul verificat; pot fi utilizate unul sau mai multe instrumente pentru a se realiza echivalenţa activităţii de verificare umană.


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 2417/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 2417 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 2417/2006
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu