ORDIN
Nr. 2282 din 5 decembrie 2001
pentru aprobarea Normelor metodologice privind incheierea exercitiului bugetar
al anului 2001
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 801 din 14 decembrie 2001
Ministrul finantelor publice,
in baza prevederilor art. 75 alin. (1) din Legea nr. 72/1996 privind
finantele publice, ale art. 56 alin. (1) din Legea nr. 189/1998 privind
finantele publice locale, ale art. 36 alin. (4) din Legea contabilitatii nr.
82/1991, republicata, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr.
61/2001, precum si ale art. 14 din Hotararea Guvernului nr. 18/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu modificarile si
completarile ulterioare,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice privind incheierea exercitiului bugetar al
anului 2001, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Directiile interesate din cadrul Ministerului Finantelor Publice,
directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului
Bucuresti, precum si unitatile lor subordonate vor lua masuri pentru aducerea
la indeplinire a dispozitiilor din prezentul ordin.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind incheierea exercitiului bugetar al anului 2001
Incheierea exercitiului bugetar al anului 2001 se efectueaza potrivit
prevederilor normelor metodologice emise de Ministerul Finantelor Publice, in
conformitate cu prevederile art. 75 alin. (1) din Legea nr. 72/1996 privind
finantele publice, ale art. 56 alin. (1) din Legea nr. 189/1998 privind
finantele publice locale si ale art. 36 alin. (4) din Legea contabilitatii nr.
82/1991, republicata, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr.
61/2001.
In temeiul prevederilor legale de mai sus ordonatorii de credite si agentii
economici, indiferent de forma de proprietate, au obligatia sa efectueze
operatiunile care privesc veniturile si cheltuielile bugetului de stat, bugetului
asigurarilor sociale de stat, bugetelor locale, bugetelor fondurilor speciale
si bugetelor de venituri extrabugetare pe anul 2001, in conformitate cu
prezentele norme metodologice si cu programul prevazut in anexa nr. 1.
Operatiunile de incasari si plati aferente exercitiului bugetar al anului
2001 se efectueaza prin contul curent general al trezoreriei statului pana la
data de 28 decembrie 2001 inclusiv.
I. Incasarea veniturilor bugetare
1.1. Impozitele, taxele si celelalte venituri datorate bugetului de stat,
bugetelor locale, bugetului asigurarilor sociale de stat si bugetelor
fondurilor speciale, cu termene scadente pana la data de 31 decembrie 2001, se
achita prin ordine de plata pentru trezorerie (OPHT) depuse de catre agentii
economici, potrivit programului stabilit de bancile comerciale la care au
conturile deschise, astfel incat sumele respective sa fie incasate in contul
curent general al trezoreriei statului pana cel mai tarziu la data de 28
decembrie 2001 inclusiv.
Bancile comerciale au obligatia de a deconta pana la data de 28 decembrie
2001 toate ordinele de plata pentru trezorerie (OPHT) prezentate de agentii
economici cu conturile deschise la acestea, reprezentand impozite si taxe
scadente, in contul curent general al trezoreriei statului deschis la Banca
Nationala a Romaniei.
1.2. Institutiile publice care incaseaza venituri pentru bugetul de stat
sau bugetele locale, dupa caz, au obligatia sa vireze veniturile respective la
capitolele si subcapitolele de venituri ale bugetelor carora acestea se cuvin,
pana la data de 27 decembrie 2001.
Conturile institutiilor publice in care au fost incasate veniturile
bugetului de stat si bugetelor locale, dupa caz, nu pot prezenta sold in
bilantul incheiat la 31 decembrie 2001.
1.3. Sumele incasate in numerar de catre institutiile publice, reprezentand
venituri bugetare si venituri extrabugetare vor fi depuse cu "Foaie de
varsamant-chitanta" direct in conturile de venituri ale bugetului de stat,
bugetelor locale sau in conturile fondurilor speciale si veniturilor
extrabugetare, dupa caz, pana la data de 28 decembrie 2001 inclusiv.
Impozitele si taxele incasate de catre agentii fiscali in perioada 27 - 28
decembrie 2001 vor fi depuse la casieria unitatilor de trezorerie si contabilitate
publica pana cel tarziu pe data de 28 decembrie 2001.
Eventualele sume in numerar ramase la unitatile de trezorerie si
contabilitate publica care nu functioneaza cu casierii-tezaur se depun la
finele zilei de 28 decembrie 2001 la unitatea bancara la care acestea au contul
de disponibil, in genti de numerar, operatiune care se inregistreaza in debitul
contului 13 "Casa tranzitorie".
1.4. Casa de Economii si Consemnatiuni care incaseaza veniturile pentru
bugetul de stat sau bugetele locale va stabili in cursul lunii decembrie 2001
programul unitatilor din subordine, astfel incat persoanele fizice sa aiba
posibilitatea sa isi achite obligatiile catre bugetele respective, potrivit
conventiei incheiate cu Ministerul Finantelor Publice sau cu autoritatile
administratiei publice locale, dupa caz.
Conducerea Casei de Economii si Consemnatiuni va dispune unitatilor din
subordine masuri pentru ca veniturile bugetare incasate de catre acestea, care
privesc anul 2001, sa fie virate in contul curent general al trezoreriei
statului pana in ziua de 28 decembrie 2001.
II. Incheierea executiei bugetare la institutiile publice
2.1. Ordonatorii de credite si conducatorii compartimentelor
financiar-contabile raspund pentru asigurarea incheierii tuturor operatiunilor
financiare de incasari si plati aferente anului 2001, la termenele prevazute de
reglementarile in vigoare si in prezentele norme metodologice.
2.2. Ordonatorii principali de credite finantati din bugetul de stat vor
deschide, vor repartiza si, in cazuri justificate, vor retrage credite bugetare
institutiilor din subordine, pana cel mai tarziu la data de 18 decembrie 2001
inclusiv, asigurandu-se astfel timpul necesar efectuarii cheltuielilor pana la
finele anului.
Exceptie fac creditele bugetare aferente serviciului datoriei publice care
vor fi deschise si repartizate pe masura necesitatilor de finantare.
2.3. Creditele bugetare deschise si repartizate, precum si cele care nu au
fost deschise, ramase neutilizate la data de 31 decembrie 2001 in conturile
ordonatorilor de credite, se anuleaza de drept conform prevederilor art. 76
alin. (2) din Legea privind finantele publice nr. 72/1996 si ale art. 56 alin.
(3) din Legea privind finantele publice locale nr. 189/1998.
2.4. Ordonatorii de credite vor lua masuri pentru:
a) utilizarea in conditiile legii a fondurilor aprobate, pana la finele
anului 2001, in limita bugetelor de venituri si cheltuieli si a creditelor
bugetare deschise si repartizate, numai pentru cheltuieli strict necesare,
prevenindu-se risipa si formarea de stocuri de materiale peste necesar;
b) repartizarea creditelor bugetare la termenele stabilite in prezentele
norme metodologice, in cadrul limitelor de cheltuieli pentru luna decembrie
2001 si aprobarea virarilor de credite numai in cazuri justificate, inainte de
angajarea cheltuielilor si cu respectarea dispozitiilor legale in vigoare;
c) achitarea contravalorii bunurilor achizitionate si a lucrarilor
efectuate si receptionate, precum si a serviciilor prestate, din creditele
bugetare aprobate cu aceasta destinatie;
d) acordarea de avansuri in numerar spre decontare pentru actiuni care se
incheie si se deconteaza pana la finele anului.
Eventualele avansuri spre decontare, acordate de la bugetul de stat pentru
actiuni interne sau externe care se finalizeaza in anul 2002, se deconteaza la
data incheierii actiunilor respective, iar sumele neutilizate vor fi virate in
contul "Restituiri de fonduri din finantarea bugetara a anilor precedenti".
e) verificarea zilnica a operatiunilor privind deschiderea, repartizarea
sau retragerea de credite bugetare, precum si a platilor inregistrate in
extrasele de cont emise de unitatile de trezorerie si contabilitate publica,
iar in cazul in care unele dintre acestea nu apartin institutiei, se vor lua
masuri pentru comunicarea si corectarea erorilor in mod operativ.
2.5. Avansurile acordate de catre institutiile publice in anul 2001 pentru
realizarea unor actiuni si categorii de cheltuieli finantate din fondurile
publice, conform Hotararii Guvernului nr. 85/1997, completata prin hotararile
Guvernului nr. 587/1999, nr. 660/1999 si nr. 952/1999, precum si cele aferente
imprumuturilor externe la care statul are cota de participare, pe baza
contractelor incheiate cu furnizorii, vor fi decontate definitiv in cursul
lunii decembrie, astfel incat la finele anului 2001 sa se reflecte in bunuri
achizitionate, lucrari executate si servicii prestate, iar sumele ramase
neutilizate sa fie restituite ordonatorilor de credite si inregistrate in
conturile acestora pana la data de 28 decembrie 2001, reconstituindu-se platile
de casa.
Fac exceptie de la aceasta regula sumele acordate anticipat unitatilor
furnizoare care, potrivit dispozitiilor legale, presteaza servicii pe baza de
garantii (posta, servicii de telefonie, furnizarea energiei electrice si a
gazului metan si servicii comunale), precum si avansurile acordate din
imprumuturi externe contractate potrivit legii, care se deconteaza conform
conditiilor stabilite in acordurile de imprumut convenite intre partile
contractante.
Sumele reprezentand plati in avans, efectuate conform conditiilor
contractuale, pentru actiunile si categoriile de cheltuieli prevazute de
Hotararea Guvernului nr. 85/1997, cu completarile ulterioare, si nejustificate
prin prestatiile realizate pana la finele anului 2001, vor fi recuperate in
conditiile legii, in anul urmator, de catre institutia care a acordat
avansurile si se vor restitui conform art. 40 alin. (3) din Legea privind
finantele publice nr. 72/1996 la bugetul din care au fost avansate, in
conturile 20.22.01.05 "Restituiri de fonduri din finantarea bugetara a
anilor precedenti" pentru bugetul de stat si, respectiv, 21.22.02.05
"Restituiri de fonduri din finantarea bugetara a anilor precedenti"
pentru bugetele locale sau in conturile de disponibilitati ale fondurilor
speciale sau veniturilor extrabugetare din care acestea au fost acordate, dupa
caz.
In vederea indeplinirii conditiilor din acordurile de imprumuturi externe
pentru achizitionarea de bunuri din import, precum si pentru realizarea
angajamentelor care decurg din contractele externe incheiate in baza
acordurilor si conventiilor interguvernamentale, ordonatorii de credite pot
acorda avansurile prevazute in contracte, cu conditia justificarii acestora in
conformitate cu clauzele prevazute in contractele respective.
2.6. Institutiile publice finantate integral de la bugetul de stat vor
efectua pana la data de 27 decembrie 2001 plata drepturilor de personal, a
impozitelor si a contributiilor aferente si a altor drepturi banesti cu termene
scadente de plata pana la data de 2 ianuarie 2002 inclusiv, in limita
creditelor bugetare deschise si repartizate cu aceasta destinatie. Drepturile
de personal aferente lunii decembrie 2001, care au termene de plata incepand cu
data de 3 ianuarie 2002, precum si impozitele si contributiile aferente, se vor
achita din bugetul de stat aprobat pe anul 2002.
Unitatile de trezorerie si contabilitate publica si unitatile bancare, dupa
caz, vor esalona institutiile publice pentru ridicarea numerarului necesar
achitarii drepturilor salariale, corespunzator datei de efectuare a platii
drepturilor de personal, si vor asigura, impreuna cu unitatile Bancii Nationale
a Romaniei, sumele in numerar.
O data cu ridicarea numerarului pentru plata salariilor institutiile
publice vor prezenta si ordinele de plata pentru virarea contributiei pentru
asigurari sociale de stat, contributiei pentru asigurarile sociale de sanatate,
impozitului pe veniturile din salarii, contributiei la Fondul pentru plata
ajutorului de somaj, sumelor retinute in contul unor persoane juridice si
fizice etc.
Drepturile de personal aferente anului 2001, neplatite pana la finele
anului, se achita in anul urmator din fondurile prevazute cu aceasta destinatie
in bugetul pe anul 2002.
Institutiile publice finantate integral sau partial din bugetul de stat,
bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele locale, bugetul fondului
asigurarilor sociale de sanatate, bugetul Fondului pentru plata ajutorului de
somaj si bugetele fondurilor speciale vor efectua plata premiului anual aferent
anului 2001 din prevederile bugetare pe anul 2002, incepand cu luna ianuarie
2002.
2.7. Institutiile publice si celelalte unitati pe seama carora sunt
deschise conturi de cheltuieli din fonduri speciale au obligatia sa restituie
pana la data de 21 decembrie 2001, in conturile fondurilor speciale din care au
fost primite, disponibilitatile ramase neutilizate in conturile:
"Disponibil din cota repartizata din fondul special al drumurilor
publice" (cont 50.25); "Disponibil din fondul de somaj pentru
efectuarea de cheltuieli" (cont 50.27); "Disponibil din fondul
special pentru dezvoltarea sistemului energetic pentru efectuarea cheltuielilor
de investitii" (cont 50.28).
Pana la aceeasi data disponibilitatile aflate in contul 30.04
"Disponibil din Fondul pentru plata ajutorului de somaj" se vireaza
de catre unitatile Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale in contul
deschis pe seama ordonatorului principal de credite la Directia trezorerie si
contabilitate publica a municipiului Bucuresti.
Eventualele sume incasate in perioada 27 decembrie - 28 decembrie 2001
raman in contul 30.04 "Disponibil din fondul pentru plata ajutorului de
somaj" si se inregistreaza in contabilitatea proprie de catre unitatile in
contul carora au fost incasate. Aceste sume vor fi incluse in contul de
executie care se prezinta Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale pentru a
fi cuprinse in contul anual de executie al fondului pentru plata ajutorului de
somaj.
2.8. Ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale si locale, precum si institutiile subordonate acestora au
obligatia de a analiza componenta sumelor aflate in soldul conturilor 50.01
"Disponibil din fonduri cu destinatie speciala ale ministerelor si
institutiilor subordonate" si 50.02 "Disponibil din fonduri cu
destinatie speciala ale institutiilor publice de subordonare locala"
deschise la unitatile de trezorerie si contabilitate publica, avandu-se in
vedere ca in aceste conturi pot ramane la finele anului numai venituri cu
destinatie speciala pentru care este prevazuta reportarea in anul urmator.
In situatia in care in aceste conturi au fost incasate sume de la bugetul
de stat sau bugetele locale, care au ramas neutilizate, acestea se restituie
pana la data de 21 decembrie 2001 in conturile din care au fost incasate, daca
legea nu prevede altfel.
Pana la data de 28 decembrie 2001 institutiile publice vor prezenta unitatilor
de trezorerie si contabilitate publica la care au deschise conturile 50.01
"Disponibil din fonduri cu destinatie speciala ale ministerelor si
institutiilor subordonate" si 50.02 "Disponibil din fonduri cu
destinatie speciala ale institutiilor publice de subordonare locala", dupa
caz, componenta sumelor aflate in sold si temeiul legal in baza caruia acestea
se pot reporta in anul urmator.
Se reporteaza din oficiu sumele alocate in anul 2001 din contravaloarea in
lei a ajutoarelor externe pentru finantarea unor obiective, fondurile
nerambursabile si donatiile, precum si fondurile publice reprezentand
cofinantarea de la bugetul de stat sau alte bugete pentru proiecte si programe
finantate din contributiile financiare ale unor organisme si institutii
financiare externe. Sumele incasate in baza unor acte normative in vigoare
pentru care nu se prevede reportarea, precum si cele care nu se reporteaza din
oficiu vor fi virate de catre institutiile respective la bugetul de stat sau la
bugetele locale, dupa caz, in conturile 20.22.01.30 "Incasari din alte
surse" pentru bugetul de stat si, respectiv, 21.22.02.30 "Incasari
din alte surse" pentru bugetele locale, pana la data de 21 decembrie 2001.
2.9. Soldurile conturilor 50.72 "Disponibil din fondul national pentru
dezvoltare regionala" si 50.73 "Disponibil din fondul pentru
dezvoltare regionala" ramase la finele anului 2001 se reporteaza in anul
urmator.
2.10. Veniturile virate in anul 2001 la Fondul special pentru reducerea
riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale se
restituie de Ministerul Industriei si Resurselor in conturile agentilor
economici din care aceste sume au fost incasate, pana la data de 21 decembrie
2001.
Sumele datorate la data de 31 decembrie 2000 la Fondul special pentru
reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii
industriale, incasate in anul 2001, se vireaza la bugetul de stat in contul
20.22.01.30 "Incasari din alte surse".
2.11. Unitatile pe seama carora au fost deschise conturile 50.14
"Disponibil pentru finantarea unitatilor Ministerului Apararii
Nationale" si 50.15 "Disponibil al institutiilor care nu au calitatea
de ordonatori de credite" au obligatia sa vireze soldul conturilor
respective in conturile ordonatorilor de credite de la care au fost primite
fondurile respective, dar nu mai tarziu de 21 decembrie 2001.
Ordonatorii principali de credite finantati din bugetul de stat, care au
conturile deschise la Directia trezorerie si contabilitate publica a municipiului
Bucuresti, vor asigura reintregirea contului de cheltuieli pe anul 2001,
deschis pe capitole si titluri, cu sumele restituite din conturile 50.14
"Disponibil pentru finantarea unitatilor Ministerului Apararii
Nationale" si 50.15 "Disponibil al institutiilor care nu au calitatea
de ordonatori de credite" deschise pe seama unitatilor din subordine.
2.12. Institutiile publice, indiferent de sistemul de finantare, au
obligatia ca pana la data de 28 decembrie 2001 sa depuna in conturile deschise
la unitatile teritoriale de trezorerie si contabilitate publica sumele in
numerar aflate in casieria proprie.
2.13. Operatiunile de mandat primite de la alte institutii sau agenti
economici vor fi lichidate pana cel mai tarziu la data de 27 decembrie 2001
inclusiv, iar sumele ramase neutilizate vor fi restituite unitatilor de la care
au fost primite. In contul "Sume de mandat si sume in depozit" nu pot
fi mentinute sume la finele anului 2001, cu exceptia cazurilor prevazute in
anexa nr. 2.
Institutiile publice vor lua masurile necesare ca eventualele acreditive in
lei deschise pentru procurari de bunuri, ramase neutilizate pana la finele
anului 2001, sa fie restituite pana la 21 decembrie 2001 inclusiv, in conturile
din care au fost acordate, in vederea reconstituirii platilor de casa.
Acreditivele in valuta, deschise de catre institutiile publice pentru
importurile care sunt in curs de derulare, precum si comisioanele in valuta
aferente acestora, se mentin in continuare pana la lichidarea contractelor
incheiate. Sumele in valuta ramase nefolosite dupa terminarea contractelor se
vireaza la rezerva valutara a statului, iar contravaloarea in lei se restituie
la bugetele din care acestea s-au constituit, in contul de venituri bugetare
"Restituiri de fonduri din finantarea bugetara a anilor precedenti",
in termen de 5 zile de la incheierea importurilor.
2.14. Institutiile publice care au rezervat in cursul anului la banci
comerciale, in conturi distincte, sume de la bugetul de stat, bugetele locale, bugetul
asigurarilor sociale de stat, din venituri extrabugetare si din fonduri
speciale, pentru procurarea de valuta, potrivit normelor in vigoare, vor
dispune restituirea disponibilitatilor neutilizate, pentru reintregirea
platilor de casa in conturile din care au fost alocate, pana la data de 27
decembrie 2001.
2.15. Valuta procurata din credite bugetare sau din fonduri speciale,
ramasa neutilizata la finele anului, se depune la rezerva valutara a statului,
iar cu contravaloarea in lei a valutei se reconstituie platile de casa la
subdiviziunea respectiva. Face exceptie valuta procurata pana la finele anului,
in scopul rambursarii la extern a ratelor la imprumuturile guvernamentale si
plata de dobanzi si comisioane cu termene scadente pana la data de 10 ianuarie
2002.
Valuta procurata din venituri extrabugetare sau din alte disponibilitati,
precum si garantiile in valuta depuse la unitatile vamale, aflate in conturi
deschise la banci comerciale, se reporteaza in anul urmator pentru a fi
utilizate in scopul pentru care au fost procurate.
Institutiile publice care au incasat in conturi distincte valuta pentru
serviciile prestate sau pentru lucrarile executate si care, potrivit legii,
reprezinta venituri bugetare au obligatia de a vira valuta respectiva la
rezerva valutara a statului, iar contravaloarea in lei se va vira la bugetul de
stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele locale si bugetele
fondurilor speciale, dupa caz, pana la data de 27 decembrie 2001, la
subdiviziunea la care se incaseaza veniturile respective. Ordonatorii de
credite si conducatorii compartimentelor financiar-contabile raspund pentru
eventualele sume in valuta ramase neregularizate la finele anului.
2.16. Reprezentantele diplomatice si comerciale ale Romaniei din
strainatate aplica prevederile prezentelor norme metodologice cu privire la
plata salariilor, incasarea sumelor de la debitori, plata obligatiilor pentru
procurari de bunuri si servicii si efectuarea inventarierii patrimoniului.
Disponibilitatile in valuta procurate din credite bugetare, ramase la
finele anului 2001 in conturile reprezentantelor diplomatice si comerciale ale
Romaniei din strainatate, se reporteaza in anul urmator si se regularizeaza cu
bugetul de stat de catre Ministerul Afacerilor Externe si de catre celelalte
ministere care finanteaza cheltuieli de aceasta natura, astfel:
- in termen de 45 de zile pentru reprezentantele din Europa si in termen de
60 de zile pentru reprezentantele din celelalte continente. Contravaloarea in
lei a valutelor existente la data de 31 decembrie 2001, calculate la cursul de
schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei pentru data efectuarii
operatiunii de regularizare, se vireaza de catre Ministerul Afacerilor Externe
si de catre celelalte ministere, din creditele bugetare aprobate pentru anul
2002, in contul 20.22.01.05 "Restituiri de fonduri din finantarea bugetara
a anilor precedenti", deschis la Directia trezorerie si contabilitate
publica a municipiului Bucuresti.
Taxele consulare incasate si lasate la dispozitie reprezentantelor Romaniei
in strainatate, ramase in sold la finele anului 2001, se reporteaza in anul
urmator in conformitate cu prevederile art. II din Ordonanta Guvernului nr.
33/1996, aprobata si modificata prin Legea nr. 33/1997.
2.17. Disponibilitatile institutiilor publice finantate integral din
venituri extrabugetare, ramase la finele anului 2001 in contul 50.03
"Disponibil din venituri extrabugetare", se reporteaza in anul
urmator cu aceeasi destinatie, potrivit art. 73 alin. (3) din Legea privind
finantele publice nr. 72/1996.
2.18. Institutiile publice finantate integral din bugetul de stat sau
bugetele locale, dupa caz, care gestioneaza venituri extrabugetare pentru care
in actele normative de constituire nu a fost prevazuta reportarea in anul
urmator a soldului ramas la finele anului, au obligatia de a vira integral
disponibilitatile respective in contul bugetului de stat 20.21.01.12
"Varsaminte din disponibilitatile institutiilor publice si activitatilor
autofinantate" sau in contul bugetelor locale 21.21.02.12 "Varsaminte
din disponibilitatile institutiilor publice si activitatilor
autofinantate", in functie de subordonarea acestora.
In situatia in care prin actele normative de constituire si utilizare a veniturilor
extrabugetare gestionate de institutiile publice prevazute la alineatul
precedent se prevede reportarea acestora in anul urmator, institutiile publice
respective vor aplica prevederile acestor acte normative.
2.19. Excedentele rezultate din executia bugetelor institutiilor publice
finantate din venituri extrabugetare si, in completare, din alocatii acordate
de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupa caz, sub forma de
transferuri sau subventii se regularizeaza la sfarsitul anului 2001, in limita
sumelor primite de la aceste bugete, daca legea nu prevede altfel.
In scopul regularizarii fiecare institutie va vira cu ordin de plata pentru
trezorerie (OPHT) sumele stabilite potrivit alineatului de mai sus in contul
institutiei ierarhic superioare de la care s-au primit subventiile sau
transferurile, dupa caz, astfel:
- in cazul in care transferurile si subventiile au fost acordate direct de
catre ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, sumele se
restituie in conturile acestora deschise la Directia trezorerie si
contabilitate publica a municipiului Bucuresti. Operatiunea de virare se
efectueaza pana la data de 21 decembrie 2001;
- daca sumele respective se cuvin ordonatorilor secundari de credite de la
care s-au primit transferurile sau subventiile respective, virarea se
efectueaza in contul acestora deschis la unitatile de trezorerie si
contabilitate publica pana la data de 27 decembrie 2001.
In acelasi termen se vireaza si sumele catre bugetele locale, in cazul in
care transferurile si subventiile au fost alocate de la aceste bugete.
Disponibilitatile ramase in cont dupa regularizare se reporteaza in anul
urmator cu aceeasi destinatie.
2.20. Unitatile sanitare au obligatia sa restituie sumele ramase neutilizate
din transferurile primite de la bugetul de stat, aflate in soldul contului
50.47 "Disponibil din alocatii bugetare cu destinatie speciala".
Sumele de restituit se stabilesc ca diferente intre transferurile primite si
totalul platilor de casa efectuate pentru finantarea programelor nationale de
sanatate si pentru actiuni de sanatate si dotarea cu aparatura de mare
performanta, potrivit bugetelor de venituri si cheltuieli aprobate pe anul
2001.
Operatiunea de regularizare se efectueaza astfel:
- unitatile sanitare direct subordonate Ministerului Sanatatii si Familiei
vireaza sumele respective in contul acestuia deschis la Directia trezorerie si
contabilitate publica a municipiului Bucuresti, pana la data de 21 decembrie
2001;
- unitatile sanitare care au primit transferuri prin directiile de sanatate
publica judetene si, respectiv, a municipiului Bucuresti vireaza sumele
respective in contul acestora deschis la unitatile de trezorerie si
contabilitate publica, pana la data de 27 decembrie 2001;
- unitatile sanitare din sistemul de aparare nationala, ordine publica si
siguranta nationala, precum si cele din sistemul de transporturi vireaza sumele
respective in contul ordonatorilor de credite de la care acestea au fost
primite, pana la data de 21 decembrie 2001.
Dupa efectuarea operatiunilor de virare contul 50.47 "Disponibil din
alocatii bugetare cu destinatie speciala" deschis pe seama unitatilor
sanitare nu va putea prezenta sold.
2.21. Soldul contului 50.41 "Disponibil din activitatea sanitara
conform Legii nr. 145/1997" se reporteaza in anul urmator.
In cazul in care unitatile sanitare au primit transferuri de la bugetul de
stat in contul 50.41 "Disponibil din activitatea sanitara conform Legii
nr. 145/1997", acestea au obligatia sa restituie sumele ramase neutilizate
din transferurile primite, potrivit precizarilor de la pct. 2.20.
2.22. Institutiile de invatamant superior de stat aflate in coordonarea
Ministerului Educatiei si Cercetarii, finantate in conditiile Legii nr.
84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, reporteaza in
anul urmator disponibilitatile ramase in conturile 50.46 "Disponibil
pentru finantarea activitatii de baza a institutiilor de invatamant
superior" si, respectiv, 50.47 "Disponibil din alocatii bugetare cu
destinatie speciala" reprezentand sume alocate de la bugetul de stat
pentru burse, alte forme de protectie sociala si pentru realizarea unor
obiective de investitii.
Celelalte alocatii de la bugetul de stat ramase neutilizate la finele
anului 2001 in contul 50.47 "Disponibil din alocatii bugetare cu
destinatie speciala" se restituie de fiecare institutie de invatamant
superior, pana cel mai tarziu la data de 15 ianuarie 2002, la bugetul de stat
pe anul 2002, in contul 20.22.01.05 "Restituiri de fonduri din finantarea
bugetara a anilor precedenti" deschis la Directia trezorerie si
contabilitate publica a municipiului Bucuresti.
Institutiile de invatamant superior publica indicatorii sintetici ai
executiei bugetare anuale potrivit modelului prezentat in anexa nr. 4.
2.23. Incepand cu anul 2002, pe seama institutiilor de invatamant
preuniversitar de stat finantate din bugetele locale nu mai functioneaza contul
50.19 "Disponibil din venituri proprii ale institutiilor de invatamant
conform Legii nr. 84/1995".
Eventualele disponibilitati existente in soldul contului 50.19
"Disponibil din venituri proprii ale institutiilor de invatamant conform
Legii nr. 84/1995" se vireaza cu ordin de plata pentru trezorerie (OPHT)
de catre institutiile de invatamant preuniversitar de stat in contul 50.04
"Disponibil din mijloace extrabugetare ale institutiilor de subordonare
locala" sau in contul 50.10 "Disponibil al institutiilor
subventionate din bugetul local" deschis pe seama acestora, dupa caz, pana
la data de 28 decembrie 2001.
2.24. Potrivit Hotararii Guvernului nr. 86/1999 sumele constituite pentru
organizarea taberelor, excursiilor, expeditiilor scolare si a altor forme de
petrecere a timpului liber pentru prescolari si elevi, ramase necheltuite la
finele anului 2001, se reporteaza in anul urmator cu aceeasi destinatie.
2.25. Institutiile publice de cultura regularizeaza la finele anului soldul
contului de disponibil de la finele anului 2001 potrivit prevederilor art. 1
alin. (2) si (3) din Ordonanta Guvernului nr. 9/1996, aprobata si modificata
prin Legea nr. 86/1996.
Cu sumele regularizate ordonatorii principali si secundari de credite vor
reconstitui platile de casa pe anul 2001 in conturile din care au fost acordate
transferurile si subventiile respective.
2.26. Sumele ramase neutilizate la finele anului 2001 in contul de
disponibil pentru venituri extrabugetare din cota de 70% din contravaloarea
serviciilor prestate, conform Legii nr. 75/1995, de catre inspectoratele pentru
calitatea semintelor si materialului saditor, Laboratorul Central pentru
Controlul Calitatii Semintelor si Materialului Saditor si Institutul pentru
Testarea si Inregistrarea Soiurilor, se vireaza cu ordin de plata pentru
trezorerie (OPHT) la bugetul de stat, pana la data de 21 decembrie 2001, in
contul 20.21.01.05 "Taxe pentru analize efectuate de laboratoare, altele
decat cele sanitare de pe langa institutii". In cazul in care la finele
anului 2001 se afla sume de natura celor de mai sus in contul Ministerului
Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, acestea vor fi virate la bugetul de
stat la termenul si in contul mentionate mai sus.
2.27. In cazul in care prin acte normative sunt prevazute operatiuni
financiare care privesc bugetul de stat, bugetele locale si bugetele fondurilor
speciale, dupa caz, si in care este prevazuta destinatia disponibilitatilor la
finele anului, operatiunile de incheiere si regularizare se vor efectua
potrivit acestor reglementari.
2.28. Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor
Statului, Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie si
celelalte ministere de resort care incaseaza venituri din vanzarea actiunilor
emise de societatile comerciale si din dividende, precum si Autoritatea pentru
Valorificarea Activelor Bancare intocmesc si anexeaza la bilantul contabil pe
anul 2001 Contul de executie a veniturilor incasate din privatizare si din
dividende/valorificarea activelor bancare neperformante si a cheltuielilor efectuate
din acestea, potrivit legii, la data de 31 decembrie 2001, conform modelului
prezentat in anexa nr. 3.
2.29. Institutiile publice au obligatia de a lua masurile necesare pentru
lichidarea pana la finele anului a imobilizarilor de fonduri in debitori,
clienti si alte creante, iar cu sumele incasate in anul curent vor fi
reconstituite platile de casa sau conturile corespunzatoare de disponibilitati,
dupa caz.
Sumele recuperate in anul 2002 vor fi virate in conturile 20.22.01.05
"Restituiri de fonduri din finantarea bugetara a anilor precedenti"
pentru bugetul de stat si, respectiv, 21.22.02.05 "Restituiri de fonduri
din finantarea bugetara a anilor precedenti" pentru bugetele locale sau in
conturile de disponibilitati ale fondurilor speciale sau veniturilor
extrabugetare din care acestea au fost suportate, dupa caz.
In raportul la darea de seama contabila pe anul 2001 se va analiza in mod
deosebit situatia creantelor pe categorii de operatiuni si surse de finantare
si cauzele care le-au determinat, precum si masurile stabilite pentru
lichidarea acestora.
2.30. Fondurile publice reprezentand cofinantarea de la bugetul de stat sau
de la alte bugete pentru proiecte si programe finantate din contributia
financiara a Comunitatii Europene, ramase la finele anului bugetar 2001 in
conturile de disponibil ale structurilor de implementare, raman la dispozitia
acestora si se reporteaza in anul urmator pentru a fi folosite cu aceeasi
destinatie.
2.31. Institutiile publice au obligatia sa efectueze inventarierea generala
a elementelor de activ si pasiv si a celorlalte bunuri si valori aflate in
gestiune si administrare potrivit Legii contabilitatii nr. 82/1991,
republicata, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 61/2001, si
a Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii patrimoniului,
aprobate prin Ordinul ministrului finantelor nr. 2.388/1995, sa intocmeasca
registrul-inventar conform normelor in vigoare si sa reflecte rezultatele
inventarierii in bilantul contabil de la finele anului 2001.
Ordonatorii de credite au obligatia de a analiza structura stocurilor
inventariate si de a determina materialele aflate in stoc fara miscare, cu
miscare lenta sau de prisos, cauzele mentinerii acestora, precum si raspunderea
persoanelor vinovate de imobilizarea fondurilor in astfel de bunuri.
2.32. Institutiile publice au obligatia ca in primele 7 zile lucratoare ale
lunii ianuarie a anului 2002 sa confirme unitatilor de trezorerie si
contabilitate publica la care au conturile deschise soldurile conturilor de
credite bugetare repartizate, de cheltuieli bugetare si de disponibilitati.
Eventualele diferente intre soldurile conturilor respective vor fi
clarificate operativ, fiind interzisa incheierea executiei cu diferente la
finele anului 2001.
Institutiile publice au obligatia de a prezenta unitatilor de trezorerie si
contabilitate publica la care au conturile deschise bilantul contabil si contul
de executie bugetara pe anul 2001, pentru obtinerea vizei privind exactitatea
platilor de casa sau a soldurilor conturilor de disponibilitati, dupa caz, care
trebuie sa coincida cu cele din conturile corespunzatoare deschise la unitatile
de trezorerie si contabilitate publica.
Ordonatorii principali si secundari de credite vor centraliza datele din
bilanturile contabile si conturile de executie bugetara pe anul 2001 primite de
la institutiile din subordine, numai daca acestea sunt vizate de unitatile de
trezorerie si contabilitate publica.
In cazul in care din centralizarea datelor se constata existenta unor
facturi neachitate la scadenta pentru bunuri si servicii achizitionate,
ordonatorii principali de credite vor dispune, prin compartimentele de audit,
controlul asupra modului de respectare a dispozitiilor legale in vigoare la incheierea
contractelor respective, avand obligatia de a prezenta in raportul la bilantul
contabil masurile luate.
III. Regularizari financiare cu bugetul de stat de catre regii autonome,
societati sau companii nationale si societati comerciale
3.1. Societatile sau companiile nationale si societatile comerciale din
sectorul minier vor proceda la recalcularea si regularizarea cu bugetul de stat
a subventiilor, conform prevederilor din Normele metodologice privind
acordarea, utilizarea si controlul subventiilor pentru produsele din industria
carbunelui, minereurilor feroase, neferoase, radioactive, rare si nemetalifere,
precum si ale transferurilor destinate actiunilor de protectie sociala a
personalului din acest domeniu, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.
311/1999.
Agentii economici de sub autoritatea Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei vor regulariza cu bugetul de stat sumele primite
de la acesta, in conformitate cu prevederile pct. 4 din Normele comune ale
Ministerului Finantelor si Ministerului Transporturilor nr.
90.957/DTR/1.903/1999 si 869/TB/1.003/1999 privind fundamentarea, acordarea si
justificarea sumelor primite de la bugetul de stat pentru unele activitati
desfasurate de agentii economici de sub autoritatea Ministerului
Transporturilor, precum si cu alte reglementari in domeniu. Sumele primite in
plus se vireaza la bugetul de stat in contul 20.22.01.05 "Restituiri de
fonduri din finantarea bugetara a anilor precedenti", in termen de 2 zile
lucratoare de la stabilirea acestora.
Agentii economici care au beneficiat in anul 2001 de subventii pentru
acoperirea diferentelor de pret si de tarif, subventii pe produse si
activitati, transferuri de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupa
caz, au obligatia de a verifica exactitatea acestora pe baza deconturilor
definitive si in cazul in care se constata ca s-au primit sume in plus, acestea
vor fi restituite bugetului de stat sau bugetelor locale pe anul 2002, dupa
caz, in conturile 20.22.01.05 "Restituiri de fonduri din finantarea
bugetara a anilor precedenti" pentru bugetul de stat si, respectiv,
21.22.02.05 "Restituiri de fonduri din finantarea bugetara a anilor
precedenti" pentru bugetele locale, pana la data de 31 ianuarie 2002.
Ordonatorii principali de credite prin bugetele carora s-au acordat in anul
2001 fonduri de la bugetul de stat sau bugetele locale, dupa caz, precum si
celelalte organe de control abilitate de lege au obligatia sa verifice
justificarea acordarii subventiilor pentru acoperirea diferentelor de pret si
tarif, subventiilor pe produse si activitati si transferurilor la regiile
autonome, societatile sau companiile nationale si orice alti beneficiari de
asemenea sume, pana la data de 8 februarie 2002, pe baza deconturilor definitive
pe anul 2001, si sa dispuna virarea sumelor incasate necuvenit in termen de 2
zile de la constatare, in contul 20.22.01.05 "Restituiri de fonduri din
finantarea bugetara a anilor precedenti" pentru bugetul de stat sau in
contul 21.22.02.05 "Restituiri de fonduri din finantarea bugetara a anilor
precedenti" pentru bugetele locale, dupa caz.
3.2. Ministerul Industriei si Resurselor va lua masuri pentru regularizarea
subventiilor acordate in baza Hotararii Guvernului nr. 920/2001.
3.3. Creditele bugetare repartizate regiilor autonome, societatilor sau
companiilor nationale pentru finantarea investitiilor si ramase neutilizate la
data de 31 decembrie 2001 se anuleaza de drept potrivit reglementarilor in
vigoare.
3.4. Regiile autonome si societatile comerciale sau companiile nationale
carora li s-au preluat credite neperformante pentru investitii in baza Legii
nr. 7/1992 au obligatia sa ramburseze, in limita acestor credite, sume din
resursele financiare destinate finantarii investitiilor si ramase disponibile,
la finele anului 2001.
Rambursarea se efectueaza in contul 50.18 "Disponibil din sumele
incasate din reactivarea si rambursarea obligatiilor rezultate din aplicarea
Legii nr. 7/1992", deschis la unitatile de trezorerie si contabilitate
publica ale municipiilor resedinta de judet, pe seama Ministerului Finantelor
Publice.
Bancile comerciale in a caror evidenta sunt inregistrate credite
neperformante, precum si organele de control ale Ministerului Finantelor
Publice vor verifica la fiecare agent economic, in termen de 20 de zile de la
data incheierii si depunerii bilantului contabil pe anul 2001, posibilitatile
de reactivare a debitelor prin identificarea si preluarea unor noi surse
disponibile in contul creditelor neperformante.
3.5. Agentii economici inregistrati la organele fiscale ca platitori de
taxa pe valoarea adaugata, care au primit in anul 2001 alocatii de la bugetul
de stat sau de la bugetele locale, dupa caz, pentru finantarea investitiilor,
isi exercita dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferenta
bunurilor si serviciilor destinate realizarii obiectivelor de investitii cu
finantare bugetara in conditiile art. 18 - 21 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 17/2000.
Sumele deduse in anul 2001, inclusiv cele restituite de organele fiscale in
cursul anului 2001, conform art. 21 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
17/2000, se inregistreaza ca reconstituiri de plati in contul de cheltuieli
bugetare deschis la unitatile de trezorerie si contabilitate publica si se
folosesc pentru finantarea aceluiasi obiectiv de investitii, pana la finele
anului 2001.
Sumele deduse reprezentand taxa pe valoarea adaugata aferenta bunurilor
aprovizionate si serviciilor prestate in luna decembrie 2001, pentru investitii
finantate din alocatii bugetare, si care se ramburseaza de catre organele
fiscale in anul 2002 se vireaza de catre agentii economici respectivi la
bugetul de stat sau la bugetele locale, dupa caz, in anul 2002, in conturile
20.22.01.05 "Restituiri de fonduri din finantarea bugetara a anilor
precedenti" si, respectiv, 21.22.02.05 "Restituiri de fonduri din
finantarea bugetara a anilor precedenti", in termen de 5 zile de la data
incasarii in cont a sumelor respective de la organele financiare.
IV. Incheierea executiei bugetelor locale
4.1. Primariile sectoarelor municipiului Bucuresti vor lua masuri pentru
virarea, pana la data de 27 decembrie 2001, a soldului contului 27
"Venituri incasate pentru bugetul Capitalei" in contul de venituri al
bugetului Consiliului General al Municipiului Bucuresti deschis la Directia
trezorerie si contabilitate publica a municipiului Bucuresti. Operatiunea se
efectueaza pe baza de ordin de plata pentru trezorerie (OPHT) in care pe verso
se inscriu sursele de venituri.
NOTA:
Sumele incasate in contul 27 "Venituri incasate pentru bugetul
Capitalei" in perioada 27 - 28 decembrie 2001 vor fi preluate in executia
bugetului Consiliului General al Municipiului Bucuresti la data de 31 decembrie
2001, scop in care unitatile trezoreriei statului din municipiul Bucuresti vor
efectua urmatoarele operatiuni:
1. Trezoreriile sectoarelor municipiului Bucuresti vor inchide la data de
28 decembrie 2001 contul 27 "Venituri incasate pentru bugetul
Capitalei" prin creditul contului 63 "Decontari privind executia
bugetului Capitalei". Pentru aceasta operatiune se transmite in aceeasi zi
Directiei trezorerie si contabilitate publica a municipiului Bucuresti un
exemplar din nota contabila impreuna cu Situatia veniturilor incasate in contul
27 "Venituri incasate pentru bugetul Capitalei", in perioada 27 - 28
decembrie 2001, cu desfasurare pe capitole si subcapitole de venituri, situatie
semnata de persoanele autorizate ale primariilor respective si avizata de
trezoreriile sectoarelor municipiului Bucuresti.
2. Directia trezorerie si contabilitate publica a municipiului Bucuresti,
pe baza notelor contabile transmise de trezoreriile sectoarelor municipiului
Bucuresti si a situatiilor anexate, inregistreaza cu data de 28 decembrie 2001
in executia bugetului Consiliului General al Municipiului Bucuresti veniturile
respective, creditand contul 21 "Veniturile bugetului local"
(analitice) sau 28 "Venituri cu destinatie speciala ale bugetului
local", dupa caz (conform clasificatiei bugetare), prin debitul contului
63 "Decontari privind executia bugetului Capitalei".
3. La data de 3 ianuarie 2002 trezoreriile sectoarelor municipiului
Bucuresti vireaza cu ordin de plata soldul contului 63 "Decontari privind
executia bugetului Capitalei" in contul deschis la Banca Nationala a
Romaniei - Sucursala Municipiului Bucuresti, pe seama Directiei trezorerie si
contabilitate publica a municipiului Bucuresti. La primirea sumelor Directia
trezorerie si contabilitate publica a municipiului Bucuresti crediteaza contul
63 "Decontari privind executia bugetului Capitalei" prin debitul
contului 60 "Cont curent al trezoreriei la Banca Nationala a
Romaniei".
4.2. Institutiile publice care au incasat in anul 2001 sume din bugetul
consiliului judetean sau al Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa
caz, in contul 50.26 "Disponibil din bugetul consiliului
judetean/Consiliului General al Municipiului Bucuresti" vor restitui cu
ordin de plata pentru trezorerie (OPHT) sumele ramase disponibile la finele
anului in conturile din care acestea au fost primite, pana la data de 27
decembrie 2001.
4.3. Bugetele locale care au primit in cursul anului transferuri de la
bugetul de stat pentru investitii finantate partial din imprumuturi externe
restituie pe baza de ordin de plata pentru trezorerie (OPHT) sumele ramase
nefolosite la finele anului 2001, determinate ca diferenta intre veniturile
incasate (subcapitolul 37.02.03 "Subventii primite de bugetele locale
pentru investitii finantate partial din imprumuturi externe") si
cheltuielile efectuate din acestea, in contul bugetului de stat 23.85.01.03
"Transferuri din bugetul de stat catre bugetele locale pentru investitii
finantate partial din imprumuturi externe" din care acestea au fost
primite, pana la data de 21 decembrie 2001.
De asemenea, autoritatile locale care au primit in cursul anului 2001 alte
subventii sau transferuri de la bugetul de stat sau de la bugetul fondului
special pentru dezvoltarea sistemului energetic, dupa caz, restituie pana la
data de 21 decembrie 2001 sumele ramase neutilizate la finele anului, in contul
ordonatorului principal de credite al bugetului de stat sau al fondului special
de la care au fost incasate.
Sumele care se restituie se determina ca diferenta intre subventiile sau transferurile
primite (inregistrate la subcapitole de venituri: 37.02.07 "Subventii
primite de bugetele locale pentru sustinerea sistemului de protectie a
persoanelor cu handicap", 37.02.09 "Subventii primite de bugetele
locale pentru sustinerea sistemului de protectie a copilului", 37.02.11
"Subventii primite de bugetele locale pentru finantarea elaborarii si/sau
actualizarii planurilor urbanistice generale si a regulamentelor locale de
urbanism", 37.02.12 "Subventii primite de bugetele locale pentru
aeroporturi de interes local", 39.02.05 "Subventii primite de la
bugetul fondului special pentru dezvoltarea sistemului energetic") si
platile de casa efectuate din acestea.
In acest scop autoritatile administratiei publice locale care administreaza
bugetele respective prezinta unitatilor de trezorerie si contabilitate publica
la care au conturile deschise ordine de plata pentru trezorerie (OPHT)
intocmite distinct pentru restituirea catre bugetul de stat sau catre bugetul
fondului special, dupa caz, a fiecarui tip de subventie primita, la care se
anexeaza contul de executie pe anul 2001 a cheltuielilor suportate din
subventiile primite, pe baza caruia are loc operatiunea de regularizare cu
bugetele respective.
4.4. In cazul in care unitatile administrativ-teritoriale au beneficiat de
sume defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale
peste nivelul celor repartizate potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din
Legea bugetului de stat pe anul 2001 nr. 216/2001, cu rectificarile ulterioare,
si nu au restituit din proprie initiativa la bugetul de stat sumele incasate in
plus, unitatile de trezorerie si contabilitate publica vor restitui sumele
respective la data de 28 decembrie 2001, pe baza de nota contabila, in limita
disponibilitatilor bugetului local si a fondului de rulment, astfel:
21.34.02.02 "Sume defalcate din = 20.07.01.02 "Sume
defalcate din
impozitul pe venit pentru impozitul pe venit pentru
echilibrarea bugetelor locale" echilibrarea bugetelor
locale"
In cazul in care efectuarea operatiunii de mai sus determina gol de casa al
bugetului local, unitatile de trezorerie si contabilitate publica, pe baza de
nota contabila, vor rezerva suma corespunzatoare golului de casa astfel creat,
in creditul contului 84.98.02.17 "Disponibil din fondul de rulment
destinat acoperirii golului temporar de casa", debitand corespunzator
contul 84.98.02.04 "Disponibil din fondul de rulment propriu al unitatilor
administrativ-teritoriale".
4.5. Sumele defalcate din taxa pe valoarea adaugata si sumele defalcate din
impozitul pe venit pentru subventionarea energiei termice livrate populatiei,
incasate de bugetele locale in anul 2001 peste nivelul platilor de casa
efectuate potrivit legii din acestea, se restituie la bugetul de stat.
Restituirea se efectueaza de catre autoritatile administratiei publice
locale pana la data de 28 decembrie 2001, pe baza de ordin de plata pentru
trezorerie (OPHT), din conturile de venituri ale bugetelor locale 21.33.02
"Sume defalcate din taxa pe valoarea adaugata pentru bugetele locale"
si, respectiv, 21.34.02.03 "Sume defalcate din impozitul pe venit pentru
subventionarea energiei termice livrate populatiei", dupa caz, in
conturile de venituri ale bugetului de stat 20.13.01.03 "Sume defalcate
din taxa pe valoarea adaugata pentru bugetele locale" si, respectiv,
20.07.01.03 "Sume defalcate din impozitul pe venit pentru subventionarea
energiei termice livrate populatiei", din care acestea au fost primite.
La ordinul de plata pentru trezorerie (OPHT) care se prezinta unitatilor de
trezorerie si contabilitate publica se anexeaza contul de executie al
cheltuielilor suportate potrivit legii din sumele defalcate din taxa pe valoare
adaugata si, respectiv, din sumele defalcate din impozitul pe venit pentru
subventionarea energiei termice livrate populatiei, dupa caz.
4.6. Consiliile judetene vor analiza disponibilitatile existente in soldul
contului 30.24 "Disponibil din cote defalcate din impozitul pe venit
pentru echilibrarea bugetelor locale", avand obligatia ca pana la data de
21 decembrie 2001 sa defalcheze integral sumele cuvenite bugetelor locale sau
bugetului propriu, pe baza criteriilor aprobate prin lege.
La finele anului 2001 contul 30.24 "Disponibil din cote defalcate din
impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale" nu poate prezenta
sold.
4.7. Dupa efectuarea operatiunilor de regularizare cu bugetul de stat sau
bugetul fondului special pentru dezvoltarea sistemului energetic, dupa caz, de
catre autoritatile administratiei publice locale, acestea impreuna cu unitatile
de trezorerie si contabilitate publica vor stabili rezultatul executiei curente
a bugetelor locale in data de 28 decembrie 2001, potrivit urmatorului mecanism:
4.7.1. Stabilirea rezultatului executiei curente a bugetului local (pe baza
veniturilor si cheltuielilor curente):
4.7.1.1. In situatia in care veniturile curente sunt mai mari decat
cheltuielile curente ale bugetului local:
a) Reintregirea fondului de rulment propriu al unitatilor
administrativ-teritoriale cu sumele repartizate din acesta in cursul anului
2001 pentru: finantarea unor investitii de competenta autoritatilor
administratiei publice locale sau pentru dezvoltarea serviciilor publice locale
in interesul colectivitatii; acoperirea golurilor de casa ale bugetului local.
Operatiunea se efectueaza pe baza de ordin de plata pentru trezorerie (OPHT),
intocmit de ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale, si se
inregistreaza in contabilitatea unitatilor de trezorerie si contabilitate
publica, astfel:
84.98.02.19 "Disponibil din fondul = 84.98.02.04 "Disponibil
din fondul
de rulment destinat finantarii de rulment propriu al unitatii
unor investitii sau pentru administrativ-teritoriale"
dezvoltarea serviciilor publice
locale"
84.98.02.17 "Disponibil din = 84.98.02.04 "Disponibil
din fondul
fondul de rulment destinat de rulment propriu al unitatii
acoperirii golului temporar de administrativ-teritoriale"
casa"
b) Inchiderea conturilor de venituri curente si cheltuieli curente ale
bugetului local prin contul de excedent:
21 "Venituri curente ale = 82.98.02.01
"Excedent"
bugetului local" (analitice pe
subdiviziunile clasificatiei
bugetare)
82.98.02.01 "Excedent" = 24 "Cheltuieli
curente ale
bugetului local" (analitice pe
subdiviziunile clasificatiei
bugetare)
c) Utilizarea cu prioritate a excedentului din exercitiul curent al
bugetului local pentru rambursarea imprumuturilor restante, a dobanzilor si
comisioanelor aferente acestora.
Operatiunea se efectueaza pe baza de ordin de plata pentru trezorerie
(OPHT) prezentat de autoritatile administratiei publice locale pana la data de
28 decembrie 2001, in limita soldului creditor al contului 82.98.02.01
"Excedent", si se evidentiaza de catre unitatile de trezorerie si
contabilitate publica astfel:
82.98.02.01 "Excedent" = 61 "Cont
corespondent al
trezoreriei"
d) Excedentul din exercitiul curent al bugetului local ramas dupa
efectuarea operatiunii de la lit. c) se utilizeaza pentru constituirea fondului
de rulment propriu, scop in care ordonatorii principali de credite ai bugetelor
locale vor vira suma respectiva din contul 82.98.02.01 "Excedent" in
contul 84.98.02.04 "Disponibil din fondul de rulment propriu al unitatii
administrativ-teritoriale".
4.7.1.2. In situatia in care veniturile curente sunt mai mici decat
cheltuielile curente ale bugetului local:
a) Inchiderea conturilor de venituri curente si cheltuieli curente ale
bugetului local prin contul de deficit:
21 "Venituri curente ale = 82.99.02.02 "Deficit
acoperit din
bugetului local" (analitice pe fondul de rulment propriu al
subdiviziunile clasificatiei unitatilor
bugetare) administrativ-teritoriale"
82.99.02.02 "Deficit acoperit = 24 "Cheltuieli curente
ale
din fondul de rulment propriu bugetului local" (analitice pe
al unitatilor subdiviziunile clasificatiei
administrativ-teritoriale" bugetare)
b) Diminuarea deficitului curent al bugetului local cu sumele repartizate
din fondul de rulment pe baza de hotarari ale consiliilor locale, pentru
finantarea unor investitii din competenta autoritatilor administratie publice
locale sau pentru dezvoltarea serviciilor publice locale in interesul
colectivitatii.
Operatiunea se efectueaza pe baza de ordin de plata pentru trezorerie
(OPHT) intocmit de ordonatorii principali de credite, la nivelul sumelor
efectiv utilizate, in limita soldului creditor al contului 84.98.02.19
"Disponibil din fondul de rulment destinat finantarii unor investitii sau
pentru dezvoltarea serviciilor publice locale", astfel:
84.98.02.19 "Disponibil din = 82.99.02.02 "Deficit
acoperit din
fondul de rulment destinat fondul de rulment propriu al
finantarii unor investitii sau unitatilor
pentru dezvoltarea serviciilor administrativ-teritoriale"
publice locale"
NOTA:
In cazul in care prin hotarari ale consiliilor locale au fost repartizate
sume din fondul de rulment pentru finantarea unor investitii, care nu s-au
utilizat, ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale au obligatia ca
pana la data de 28 decembrie 2001 sa restituie sumele neutilizate la fondul de
rulment propriu al unitatilor administrativ-teritoriale.
La finele anului 2001 contul 84.98.02.19 nu poate prezenta sold.
c) Deficitul rezultat din executia curenta a bugetului local, la nivelul
stabilit dupa efectuarea operatiunilor de la lit. a) si b), se acopera
definitiv din fondul de rulment propriu al unitatilor
administrativ-teritoriale, scop in care se procedeaza astfel:
c.1) Pana la data de 4 ianuarie 2002 consiliile locale, judetene si
Consiliul General al Municipiului Bucuresti au obligatia de a aproba acoperirea
definitiva din fondul de rulment a deficitului bugetului propriu pe anul 2001.
c.2.) Pe baza hotararii consiliilor locale, judetene si a Consiliului
General al Municipiului Bucuresti ordonatorii principali de credite ai
bugetelor locale respective intocmesc ordine de plata pentru trezorerie (OPHT)
pentru acoperirea definitiva a deficitului bugetului local din fondul de rulment,
astfel:
- suma utilizata temporar din fondul de rulment pentru acoperirea golurilor
de casa inregistrate in cursul anului 2001, reflectata la finele anului in
soldul creditor al contului 84.98.02.17 "Disponibil din fondul de rulment
destinat acoperirii golului temporar de casa" se vireaza in contul
82.99.02.02 "Deficit acoperit din fondul de rulment propriu al unitatilor
administrativ-teritoriale", diminuandu-se astfel deficitul;
- diferenta dintre deficitul curent total inregistrat de bugetul local
[determinat la lit. a) si b)] si suma acoperita din contul 84.98.02.17 se
vireaza din contul 84.98.02.04 "Disponibil din fondul de rulment propriu
al unitatii administrativ-teritoriale" in contul 82.99.02.02 "Deficit
acoperit din fondul de rulment propriu al unitatilor
administrativ-teritoriale".
Dupa efectuarea operatiunilor de la lit. c.2) contul 84.98.02.17
"Disponibil din fondul de rulment destinat acoperirii golului temporar de
casa" si contul 82.99.02.02 "Deficit acoperit din fondul de rulment
propriu al unitatilor administrativ-teritoriale" nu mai prezinta sold.
Operatiunile mentionate la lit. c.2) se efectueaza in primele 5 zile
lucratoare ale anului 2002 si se inregistreaza in contabilitatea unitatilor de
trezorerie si contabilitate publica si a autoritatilor
administrativ-teritoriale ca operatiuni ale anului 2001.
4.7.2. Stabilirea rezultatului executiei veniturilor si cheltuielilor cu
destinatie speciala:
Inchiderea conturilor de venituri si cheltuieli cu destinatie speciala se
efectueaza de unitatile de trezorerie si contabilitate publica distinct, pe
fiecare subcapitol de venit si cheltuiala cu destinatie speciala aferenta
acestuia, prin debitul/creditul contului "Excedent" sau
"Deficit", dupa caz.
4.7.2.1. In situatia in care veniturile cu destinatie speciala sunt mai
mari decat cheltuielile cu destinatie speciala aferente acestora:
a) Inchiderea conturilor de venituri si cheltuieli cu destinatie speciala:
28 "Venituri cu destinatie = 82.98.02.01 "Excedent"
speciala ale bugetului local"
(analitice pe fiecare
subcapitol de venit)
82.98.02.01 "Excedent" = 26 "Cheltuieli cu
destinatie
speciala ale bugetului local"
(analitice pe fiecare subcapitol
de cheltuiala)
b) Preluarea excedentelor inregistrate in exercitiul curent, determinate ca
diferenta intre veniturile si cheltuielile cu destinatie speciala aferente, in
conturile de disponibilitati cu destinatie speciala ale bugetului local:
82.98.02.01 "Excedent" = 83.98.02
"Disponibil din
venituri cu destinatie
speciala"
(analitice conform clasificatiei
bugetare)
4.7.2.2. In situatia in care veniturile cu destinatie speciala sunt mai
mici decat cheltuielile cu destinatie speciala aferente acestora:
a) Inchiderea conturilor de venituri si cheltuieli cu destinatie speciala:
28 "Venituri cu destinatie = 82.99.02.03 "Deficit
acoperit din
speciala ale bugetului local" venituri cu destinatie
speciala
(analitice pe fiecare ramase disponibile din anii
subcapitol de venit) precedenti"
82.99.02.03 "Deficit acoperit = 26 "Cheltuieli cu
destinatie
din venituri cu destinatie speciala ale bugetului local"
speciala ramase disponibile (analitice pe fiecare subcapitol
din anii precedenti" de cheltuiala)
b) Acoperirea deficitelor inregistrate in exercitiul curent, determinate ca
diferenta intre veniturile si cheltuielile cu destinatie speciala aferente, din
disponibilitatile cu destinatie speciala ale bugetului local:
83.98.02 "Disponibil din = 82.99.02.03 "Deficit
acoperit din
venituri cu destinatie venituri cu destinatie speciala
speciala" (analitice conform ramase disponibile din anii
clasificatiei bugetare) precedenti"
Dupa efectuarea operatiunilor de mai sus conturile 82.98.02.01
"Excedent" si 82.99.02.03 "Deficit acoperit din venituri cu
destinatie speciala ramase disponibile din anii precedenti" nu vor mai
prezenta sold.
4.8. Operatiunile de incheiere a executiei bugetelor locale se efectueaza
in primele 5 zile lucratoare din luna ianuarie 2002, cu data de 28 decembrie
2001.
V. Incheierea executiei bugetului asigurarilor sociale de stat
5.1. Operatiunile de incheiere a executiei bugetului asigurarilor sociale
de stat se efectueaza astfel:
5.1.1. In cazul in care la nivelul unitatilor de trezorerie si contabilitate
publica din cadrul administratiilor finantelor publice ale oraselor si
municipiilor (altele decat cele resedinta de judet) a functionat contul 25
"Cheltuielile bugetului asigurarilor sociale de stat", unitatile pe
seama carora acesta a fost deschis transfera pana la data de 27 decembrie 2001
platile de casa inregistrate in acest cont in contul 25 "Cheltuielile
bugetului asigurarilor sociale de stat" deschis pe seama casei judetene de
pensii. Operatiunea se efectueaza cu ordin de plata pentru trezorerie (OPHT) in
care contul 25 "Cheltuielile bugetului asigurarilor sociale de stat"
se crediteaza in contabilitatea unitatii de trezorerie si contabilitate publica
de la care se transfera platile respective prin debitul contului 61
"Contul corespondent al trezoreriei". La unitatea de trezorerie si
contabilitate publica a municipiului resedinta de judet preluarea platilor de
casa se evidentiaza prin debitarea contului 25 "Cheltuielile bugetului
asigurarilor sociale de stat" prin creditul contului 61 "Contul corespondent
al trezoreriei".
Totodata unitatea respectiva transmite casei judetene de pensii contul de
executie bugetara pe subdiviziunile clasificatiei bugetului asigurarilor
sociale de stat pe baza caruia se vor inregistra platile de casa.
5.1.2. Inchiderea conturilor de venituri si cheltuieli ale bugetului
asigurarilor sociale de stat
Unitatile de trezorerie si contabilitate publica din municipiile resedinta
de judet, trezoreriile sectoarelor municipiului Bucuresti si Directia
trezorerie si contabilitate publica a municipiului Bucuresti incheie in
contabilitatea proprie, la data de 28 decembrie 2001, executia bugetului
asigurarilor sociale de stat reflectata in conturile 22 "Veniturile
bugetului asigurarilor sociale de stat" si 25 "Cheltuielile bugetului
asigurarilor sociale de stat".
Inchiderea conturilor de venituri si cheltuieli ale bugetului asigurarilor
sociale de stat se efectueaza prin debitul/creditul contului 81
"Excedent/Deficit al bugetului asigurarilor sociale de stat", care se
deschide pe seama caselor judetene de pensii, Casei de Pensii a Municipiului
Bucuresti, Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale,
precum si a Oficiului Muncii, dupa caz, si se codifica astfel: cod cont
sintetic 81; cod capitol 98.04 pentru excedent si 99.04 pentru deficit.
a) Inchiderea conturilor de venituri ale bugetului asigurarilor sociale de
stat
22 "Veniturile bugetului = 81 "Excedent/Deficit al
bugetului
asigurarilor sociale de stat" asigurarilor sociale de
stat"
b) Inchiderea conturilor de cheltuieli ale bugetului asigurarilor sociale
de stat
81 "Excedent/Deficit al = 25 "Cheltuielile
bugetului
bugetului asigurarilor sociale asigurarilor sociale de stat"
de stat"
Soldul contului 81 "Excedent/Deficit al bugetului asigurarilor sociale
de stat" deschis pe seama unitatilor mentionate mai sus ramane la finele
anului 2001 in contabilitatea unitatilor de trezorerie si contabilitate publica
la care acestea au conturile deschise.
Pentru operatiunile inregistrate in contul 81 "Excedent/Deficit al
bugetului asigurarilor sociale de stat" unitatile de trezorerie si
contabilitate publica elibereaza caselor judetene de pensii, Casei de Pensii a
Municipiului Bucuresti si Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de
Asigurari Sociale, precum si Oficiului Muncii extrase de cont impreuna cu
documentele justificative.
5.1.3. Transferarea rezultatului executiei bugetului asigurarilor sociale
de stat pe anul 2001 in contul Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de
Asigurari Sociale.
Pana la data de 11 ianuarie 2002 casele judetene de pensii si Casa de
Pensii a Municipiului Bucuresti transfera in contul Casei Nationale de Pensii
si Alte Drepturi de Asigurari Sociale rezultatul executiei bugetului
asigurarilor sociale de stat inregistrat la finele anului 2001.
NOTA:
Codul contului deschis pe seama Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi
de Asigurari Sociale la Directia trezorerie si contabilitate publica a
municipiului Bucuresti, in care se transfera excedentul/deficitul bugetului
asigurarilor sociale de stat, este 81.0000 "Excedent/Deficit al bugetului
asigurarilor sociale de stat pe anul 2001".
5.1.3.1. Transferarea de catre casele judetene de pensii a rezultatului
executiei bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2001 in contul Casei
Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, la data de 11
ianuarie 2002, se efectueaza astfel:
- soldul creditor al contului 81 "Excedent/Deficit al bugetului
asigurarilor sociale de stat" se vireaza de catre casele judetene de
pensii cu ordin de plata pentru trezorerie (OPHT) in contul 81.0000
"Excedent/Deficit al bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul
2001" deschis pe seama Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de
Asigurari Sociale la Directia trezorerie si contabilitate publica a
municipiului Bucuresti;
- soldul debitor al contului 81 "Excedent/Deficit al bugetului
asigurarilor sociale de stat" se preia de catre casele judetene de pensii
cu dispozitie de incasare din contul 81.0000 "Excedent/Deficit al
bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2001" deschis pe seama
Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale la Directia
trezorerie si contabilitate publica a municipiului Bucuresti.
5.1.3.2. Transferarea de catre Casa de Pensii a Municipiului Bucuresti si
de catre Oficiul Muncii a rezultatului executiei bugetului asigurarilor sociale
de stat pe anul 2001 in contul Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de
Asigurari Sociale se efectueaza astfel:
a) Pana la data de 9 ianuarie 2002 Casa de Pensii a Municipiului Bucuresti
isi transfera soldurile conturilor 81 "Excedent/Deficit al bugetului
asigurarilor sociale de stat" deschise la sectoarele municipiului
Bucuresti in contul propriu deschis la Directia trezorerie si contabilitate
publica a municipiului Bucuresti.
b) Oficiul Muncii vireaza, pana la data de 11 ianuarie 2002, cu ordin de
plata pentru trezorerie (OPHT), soldul creditor al contului 81
"Excedent/Deficit al bugetului asigurarilor sociale de stat" deschis
la Trezoreria Sectorului 1 Bucuresti, in contul 81.0000 "Excedent/Deficit
al bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2001" deschis pe seama
Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale la Directia
trezorerie si contabilitate publica a municipiului Bucuresti.
Pana la aceeasi data Oficiul Muncii are obligatia de a vira in contul
81.0000 "Excedent/Deficit al bugetului asigurarilor sociale de stat pe
anul 2001" deschis la Directia trezorerie si contabilitate publica a
municipiului Bucuresti pe seama Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de
Asigurari Sociale contravaloarea in lei a eventualelor sume in valuta cuvenite
bugetului asigurarilor sociale de stat incasate in perioada 27 - 28 decembrie
2001.
Contravaloarea in lei a sumelor in valuta incasate de Oficiul Muncii
anterior datei de 27 decembrie 2001 se vireaza de catre acesta in contul de
venituri al bugetului asigurarilor sociale de stat corespunzator, la data de 27
decembrie 2001.
5.1.3.3. La data de 15 ianuarie 2002 Casa Nationala de Pensii si Alte
Drepturi de Asigurari Sociale transfera soldul contului 81.0000
"Excedent/Deficit al bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul
2001" in/din contul propriu 81.99.04 "Deficit al bugetului
asigurarilor sociale de stat".
5.2. Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale
centralizeaza in perioada 3 - 7 ianuarie 2002 soldul executiei de casa a
bugetului asigurarilor sociale de stat, inregistrat la unitatile de trezorerie
si contabilitate publica, iar in cazul in care se inregistreaza excedent,
acesta se regularizeaza cu bugetul de stat in limita transferurilor primite in
anul 2001 de la bugetul de stat. Operatiunea se efectueaza de catre Casa
Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale cu ordin de plata
pentru trezorerie (OPHT) prin virarea sumei corespunzatoare din contul 81
"Excedent/Deficit al bugetului asigurarilor sociale de stat" in
contul 23.85.01.04 "Transferuri din bugetul de stat catre bugetul
asigurarilor sociale de stat" care functioneaza la Directia trezorerie si
contabilitate publica a municipiului Bucuresti.
VI. Alte precizari privind incheierea exercitiului bugetar pe anul 2001
6.1. Banca Nationala a Romaniei si centralele bancilor comerciale vor
stabili programul de lucru pentru luna decembrie 2001, astfel incat unitatile
din subordine sa efectueze operatiunile de incasari si plati in/din contul
curent general al trezoreriei statului la termenele si in conditiile stabilite
de prezentele norme metodologice.
6.2. Ordinele de plata pentru trezorerie (OPHT) primite de la agentii
economici, privind virari de impozite, taxe si alte venituri bugetare, vor fi
procesate in cadrul programului de lucru stabilit pentru anul 2001, astfel
incat acestea sa fie incasate in contul curent general al trezoreriei statului
pana la data de 28 decembrie 2001.
6.3. Unitatile de trezorerie si contabilitate publica, la care institutiile
publice au deschise conturile, vor elibera institutiilor respective extrase de
cont cu operatiunile efectuate pana la finele anului 2001 si vor solicita
acestora confirmarea scrisa a concordantei soldurilor conturilor cu cele din
evidenta proprie, pana la data de 11 ianuarie 2002. In cazul in care nu se
respecta acest termen, unitatile de trezorerie si contabilitate publica nu vor
efectua plati din conturile institutiilor respective.
6.4. Unitatile de trezorerie si contabilitate publica vor vira la data de
27 decembrie 2001 soldul contului 12 "Disponibil al trezoreriei la banca
pentru efectuarea de plati in numerar", deschis la unitatile bancare, in
contul curent general al trezoreriei statului, deschis la sucursalele judetene
ale Bancii Nationale a Romaniei.
6.5. Unitatile de trezorerie si contabilitate publica la care institutiile
publice au deschise conturile vor verifica si vor viza, pentru exactitate,
soldurile conturilor de disponibilitati, precum si cele privind platile de casa
ale bugetului de stat, raportate in bilantul contabil incheiat pe anul 2001
(viza se acorda de catre seful serviciului contabilitate-decontari sau de catre
contabilul-sef al unitatii de trezorerie si contabilitate publica, in spatiul
rezervat in acest scop pe ultima fila a formularului de bilant, precum si in
contul de executie).
6.6. Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale si locale vor lua masurile necesare, fiecare in domeniul sau
de activitate, pentru asigurarea efectuarii inventarierii elementelor de activ
si pasiv si a celorlalte bunuri si valori aflate in administrare, potrivit
actelor normative in vigoare si efectuarii tuturor operatiunilor financiare
legate de incheierea exercitiului bugetar pe anul 2001, precum si pentru
intocmirea si prezentarea bilantului contabil, contului de executie bugetara si
anexelor pe anul 2001 la Ministerul Finantelor Publice (Directia contabilitatii
publice), pana la data de 15 februarie 2002.
6.7. Dobanzile aferente sumelor incasate in contul de disponibilitati la
vedere in valuta, deschis la Centrala Bancii Nationale a Romaniei pe numele
Ministerului Finantelor Publice, din alte surse decat imprumuturi externe, se
vireaza la finele anului 2001 la bugetul de stat, conform art. 16 din Legea nr.
72/1996 privind finantele publice.
6.8. Nerespectarea prevederilor prezentelor norme metodologice, in cazul in
care nu au caracter de infractiune, se sanctioneaza cu amenda contraventionala,
potrivit dispozitiilor legale in vigoare care se aplica de organele abilitate
in acest scop.
ANEXA 1
la normele metodologice
PROGRAM CALENDARISTIC
pentru derularea principalelor operatiuni de incheiere a exercitiului bugetar
pe anul 2001
________________________________________________________________________________
Nr. Denumirea operatiunilor Data limita pentru
crt. efectuarea
operatiunilor
________________________________________________________________________________
I. Operatiuni in numerar
1. Ridicarea sumelor in numerar din conturile deschise
la trezoreria statului pentru plata salariilor si a esalonat pana la
altor drepturi de personal 27 decembrie 2001
2. Ridicarea de sume in numerar din conturi pentru
plati de volum redus, urgente si necesare
functionarii activitatii institutiilor publice 27 decembrie 2001
3. Depunerea in conturile deschise la trezoreriile
statului a soldurilor aflate in casieriile
institutiilor publice respective 28 decembrie 2001
4. Depunerea incasarilor din impozite si taxe incasate
in perioada 27 - 28 decembrie 2001 de catre agentii
fiscali la casieria unitatilor de trezorerie si
contabilitate publica 28 decembrie 2001
II. Operatiuni de incasari si plati prin virament
1. Prezentarea la trezoreria statului a documentelor
de plata pentru unitatile beneficiare care au
conturile deschise la banci comerciale sau la
unitati de trezorerie si contabilitate publica din 21 decembrie 2001
alte judete ora 10,00
2. Idem pentru unitatile beneficiare care au conturile
la bancile comerciale si la unitatile de trezorerie 27 decembrie 2001
si contabilitate publica din acelasi judet ora 12,00
3. Prezentarea de catre agentii economici a
documentelor de virare a veniturilor bugetare
reprezentand impozite, taxe, contributii si alte
venituri la unitatea bancara la care au contul
deschis 27 decembrie 2001
III. Deschiderea, repartizarea si retragerea
creditelor bugetare
1. Ordonatorii principali 18 decembrie 2001
2. Ordonatorii secundari 20 decembrie 2001
3. Retragerile de credite bugetare 18 decembrie 2001
4. Virarea disponibilitatilor ramase in conturile 21 decembrie 2001
50.14 si 50.15 ora 10,00
5. Lichidarea si decontarea operatiunilor de mandat 27 decembrie 2001
ora 12,00
6. Recuperarea sumelor virate pentru procurarea
valutei ramase disponibile 27 decembrie 2001
7. Cedarea la rezerva valutara a statului a valutei
incasate reprezentand venituri bugetare si
virarea contravalorii acesteia la bugetul de stat 27 decembrie 2001
8. Restituirea subventiilor si transferurilor primite
de la bugetul de stat, ramase nefolosite 21 - 27 decembrie
2001
IV. Incheierea executiei bugetelor locale
1. Regularizarea subventiilor si transferurilor
primite de bugetele locale de la bugetul de stat 21 decembrie 2001
si de la bugetele fondurilor speciale ora 10,00
2. Stabilirea si repartizarea excedentelor bugetelor in primele 5 zile
locale si acoperirea eventualelor deficite ale lucratoare din
acestora anul 2002
3. Defalcarea sumelor existente in contul
30.24 "Disponibil din cote defalcate din impozitul
pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale" la
bugetele locale sau bugetul propriu, dupa caz 21 decembrie 2001
V. Incheierea executiei bugetului asigurarilor
sociale de stat
1. Stabilirea de catre unitatile de trezorerie si
contabilitate publica a rezultatului executiei
bugetului asigurarilor sociale de stat 28 decembrie 2001
2. Regularizarea de catre Casa Nationala de Pensii
si Alte Drepturi de Asigurari Sociale a
transferurilor primite de la bugetul de stat 8 ianuarie 2001
VI. Incheierea executiei fondurilor speciale
1. Virarea disponibilitatilor aflate in conturile
fondurilor speciale ale institutiilor publice in
contul corespunzator al fondului special deschis 21 decembrie 2001
pe seama ordonatorului principal de credite ora 10,00
2. Restituirea sumelor primite din fondurile speciale 21 decembrie 2001
pentru efectuarea de cheltuieli ora 10,00
________________________________________________________________________________
ANEXA 2
la normele metodologice
LISTA
cuprinzand operatiunile pentru care unele institutii publice pot pastra sume la
finele anului 2001 in contul "Sume de mandat si sume in depozit"
deschis la bancile comerciale si la trezoreria statului
________________________________________________________________________________
Nr. Denumirea operatiunilor Institutiile care
crt. efectueaza
operatiunile
________________________________________________________________________________
1. Garantiile vamale, inclusiv ale drepturilor vamale
achitate in avans, precum si sumele consemnate
de persoanele fizice la unitatile vamale unitatile vamale
2. Cotizatii pentru sport retinute de la personalul unitatile militare
din
militar si civil, contributii ale cadrelor pentru sistemul de aparare
hrana si actiuni social-culturale, sponsorizari nationala, ordine
si donatii in lei publica si siguranta
nationala
3. Drepturi banesti ale persoanelor lipsite de
libertate, pastrate de penitenciare penitenciare
4. Drepturi de personal, burse si pensii pentru
militari, ordonantate dar neridicate in cursul
anului de catre persoanele beneficiare
(evidentiate in contul 231 "Creditori") institutii
publice
5. Sume depuse in numerar de angajati, reprezentand
contributia pentru asigurari sociale de stat si
pentru Fondul pentru plata ajutorului de somaj
pentru personalul aflat in misiune permanenta in ordonatori principali
strainatate de credite
6. Garantii depuse de agentii economici la
institutiile publice pentru participarea la
licitatii, inclusiv taxa de participare si
contravaloarea caietelor de sarcini institutiile publice
7. Operatiuni de mandat efectuate din sumele puse
la dispozitie de catre agentii economici, care nu
pot fi restituite pana la finele anului institutiile publice
________________________________________________________________________________
ANEXA 3
la normele metodologice
INSTITUTIA .......................
CONTUL DE EXECUTIE
a veniturilor incasate din privatizare si din dividende/valorificarea activelor
bancare si a cheltuielilor efectuate din acestea, potrivit legii, la data de 31
decembrie 2001
- mii lei -
______________________________________________________________________________
| Denumirea indicatorilor | Cod | Prevederi |
Realizari|
| |indicator | definitive |
|
|___________________________________________|__________|____________|__________|
| I. Venituri | | |
|
| (cu desfasurare pe surse de venituri)| | |
|
| - | | |
|
| - | | |
|
| - | | |
|
| II. Cheltuieli*) | | |
|
| (cu desfasurare pe destinatii) | | |
|
| - | | |
|
| - | | |
|
| - | | |
|
| - | | |
|
| III. Sold la data de 31 decembrie 2001 | | | |
|___________________________________________|__________|____________|__________|
*) Sumele virate in contul Ministerului Finantelor Publice vor fi raportate
distinct.
Conducatorul institutiei, Conducatorul
compartimentului financiar-contabil,
......................... ....................................
ANEXA 4
la normele metodologice
INSTITUTIA DE INVATAMANT SUPERIOR
.................................
INDICATORI SINTETICI
ai executiei bugetului de venituri si cheltuieli pe anul 2001
______________________________________________________________________________
1. Venituri totale, milioane lei
din care:
- venituri incasate pe baza de contract institutional
si contract complementar, incheiate cu Ministerul
Educatiei si Cercetarii milioane lei
2. Cheltuieli totale, milioane lei
din care:
a) cheltuieli curente, milioane lei
din care:
- cheltuieli de personal milioane lei
b) cheltuieli de capital milioane lei
3. Ponderea sumelor incasate din contractele incheiate cu
Ministerul Educatiei si Cercetarii in venituri totale
4. Gradul de acoperire a cheltuielilor din alte surse
decat cele provenite pe baza de contract incheiat cu
Ministerul Educatiei si Cercetarii %
5. Costul mediu pe student echivalent = cheltuielile mii lei/student
pentru activitatea de baza/numarul de studenti echivalent
echivalenti
______________________________________________________________________________