Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 221 din 15 septembrie 2006

privind aprobarea Normei sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor de stabilire si implementare a cerintelor privind igiena hranei pentru animale

ACT EMIS DE: AUTORITATEA SANITARA VETERINARA SI PENTRU SIGURANTA ALIMENTE

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 798 din 21 septembrie 2006



Având în vedere prevederile art. 10 lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activităţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 215/2004, cu modificările şi completările ulterioare,

în temeiul art. 3 alin. (3) şi al art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 130/2006 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor şi a unităţilor din subordinea acesteia,

văzând Referatul de aprobare nr. 80.270 din 14 septembrie 2006, întocmit de Direcţia de control şi coordonare a activităţii farmaceutice veterinare din cadrul Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor,

preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor emite următorul ordin:

Art. 1. - Se aprobă Norma sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor de stabilire şi implementare a cerinţelor privind igiena hranei pentru animale, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2. - Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, institutele veterinare centrale şi direcţiile sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

Art. 3. - La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă orice alte dispoziţii contrare.

Art. 4. - Prezentul ordin creează cadrul juridic necesar aplicării directe, de la data aderării, a Regulamentului Parlamentului European şi al Consiliului nr. 183/2005 (CE) de stabilire a cerinţelor privind igiena furajelor, publicat în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L 35 din 8 februarie 2005, p. 1-22.

Art. 5. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.

p. Preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor,

Cheţan Radu Roatiş

ANEXĂ

NORMĂ SANITARĂ VETERINARĂ Şl  PENTRU SIGURANŢA ALIMENTELOR

de stabilire şi implementare a cerinţelor privind igiena hranei pentru animale

CAPITOLUL I

Obiectul, domeniul de aplicare şi definiţii

ARTICOLUL 1

Prezenta normă sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor stabileşte:

a)  reguli generale privind igiena hranei pentru animale;

b)  condiţii şi proceduri de asigurare a trasabilităţii hranei pentru animale;

c)  condiţii şi proceduri de înregistrare şi aprobare a unităţilor.

ARTICOLUL 2

Domeniul de aplicare

(1) Prezenta normă sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor se aplică:

a)   în toate stadiile de activitate a operatorilor din sectorul hranei pentru animale, de la producţia primară a hranei pentru animale până la punerea pe piaţă a acesteia inclusiv;

b)  hrănirii animalelor de la care se obţin produse alimentare;

c)   importurilor de hrană pentru animale provenită din ţări terţe şi exporturilor de hrană pentru animale în aceste ţări.

(2)  Prezenta normă sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor nu se aplică:

a)   în cazul în care hrana pentru animale este produsă în gospodării individuale şi este destinată:

(i) hrănirii animalelor deţinute în scopul obţinerii de produse alimentare destinate consumului propriu, familial;

(ii) hrănirii animalelor care nu sunt deţinute în scopul obţinerii de produse alimentare destinate consumului propriu, familial.

b)  hrănirii animalelor de la care se obţin produse alimentare destinate consumului familial sau pentru activităţile menţionate la art. 1 alin. (3) lit. c) din Regulile generale pentru igiena produselor alimentare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 924/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 804 din 5 septembrie 2005, ce creează cadrul juridic necesar aplicării directe, de la data aderării, a Regulamentului Parlamentului European si al Consiliului nr. 852/2004 (CE);

c)  hrănirii animalelor care nu sunt deţinute în scopul obţinerii de produse alimentare;

d)   furnizării directe, de către producător, fermelor de pe plan local a unor cantităţi mici din producţia primară de furaje, în scopul utilizării în cadrul acestor ferme;

e)  vânzării cu amănuntul de hrană pentru animalele de companie.

(3)   Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor poate stabili norme şi reglementări pentru activităţile menţionate la alin. (2), care să asigure realizarea obiectivelor din prezenta normă sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor.

ARTICOLUL 3

Definiţii

(1)  Definiţiile prevăzute în Legea nr. 150/2004 privind siguranţa alimentelor şi a hranei pentru animale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 462 din 24 mai 2004, cu modificările şi completările ulterioare, ce creează cadrul juridic necesar aplicării directe, de la data aderării, a Regulamentului Parlamentului European şi al Consiliului nr. 178/2002 (CE), se aplică şi prezentei norme sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, cu excepţia termenilor şi expresiilor definite la alin. (2).

(2)  In sensul prezentei norme sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, termenii şi expresiile de mai jos se definesc astfel:

a)  igiena hranei pentru animale - măsurile şi condiţiile necesare pentru a controla riscurile şi a garanta că hrana este corespunzătoare pentru consumul animal, luându-se în considerare utilizarea prevăzută pentru aceasta;

b)   operatorul din sectorul hranei pentru animale - persoana fizică sau juridică responsabilă de garantarea respectării cerinţelor prezentei norme sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor în activitatea din sectorul hranei pentru animale, aflată sub controlul acestuia;

c)   aditivi furajeri - substanţele sau microorganismele autorizate în conformitate cu Norma sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor de implementare a reglementărilor pentru aditivii utilizaţi în nutriţia animalelor, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 196/2006, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 741 din 30 august 2006, ce creează cadrul juridic necesar aplicării directe, de la data aderării, a Regulamentului Parlamentului European şi al Consiliului nr. 1.831/2003 (CE);

d)  unitate - orice unitate din sectorul hranei pentru animale;

e)   autoritate competentă centrală - Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor;

f)  producţia primară de hrană pentru animale - producţia de produse agricole, incluzând în special cultivarea, recoltarea, mulsul, creşterea animalelor (înainte de sacrificare) sau pescuitul, având ca finalitate exclusivă produse care nu sunt supuse niciunei operaţiuni de transformare după recoltare, colectare ori captură, cu excepţia tratamentului fizic simplu.

CAPITOLUL II

Obligaţii

ARTICOLUL 4

Obligaţii generale

(1)   Operatorii din sectorul hranei pentru animale trebuie să se asigure că toate etapele producţiei, procesării şi distribuţiei aflate sub controlul lor sunt efectuate în conformitate cu legislaţia comunitară, cu legislaţia naţională şi cu bunele practici şi, în special, că sunt îndeplinite cerinţele în domeniul igienei, stabilite de prezenta normă sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor.

(2)   Atunci când sunt hrănite animale de la care se obţin produse alimentare, fermierii iau măsuri şi adoptă proceduri pentru a menţine la un nivel minim riscul de contaminare biologică, chimică şi fizică a hranei pentru animale, a animalelor şi produselor de origine animală.

ARTICOLUL 5

Obligaţii specifice

(1)  Pentru operaţiunile la nivelul producţiei primare de hrană pentru animale şi pentru următoarele operaţiuni conexe:

a)  transportul, depozitarea şi manipularea produselor primare la locul de producţie;

b)  operaţiunile de transport destinate livrării produselor primare de la locul de producţie către o unitate;

c)   amestecarea hranei pentru animale pentru nevoile exclusive ale exploataţiei proprii fără utilizarea de aditivi sau de premixuri de aditivi, cu excepţia aditivilor utilizaţi pentru însilozare, operatorii din sectorul hranei pentru animale se conformează prevederilor din anexa nr. 1, atunci când sunt aplicabile pentru operaţiunile respective.

(2)  Pentru alte operaţiuni decât cele menţionate la alin. (1), inclusiv amestecarea hranei pentru animale pentru nevoile exclusive ale exploataţiei proprii, atunci când se utilizează aditivi sau premixuri de aditivi, cu excepţia aditivilor pentru însilozare, fabricanţii din sectorul hranei pentru animale se conformează prevederilor din anexa nr. 2, atunci când sunt aplicabile pentru operaţiunile respective.

(3)  Operatorii din sectorul hranei pentru animale trebuie:

a)  să se conformeze criteriilor microbiologice specifice;

b)  să ia măsurile sau să adopte procedurile necesare îndeplinirii unor obiective specifice. Criteriile şi obiectivele menţionate la lit. a) şi b) se aplică în conformitate cu cerinţele Uniunii Europene.

(4)   Operatorii din sectorul hranei pentru animale pot utiliza ghidurile prevăzute în cap. III în scopul îndeplinirii obligaţiilor care decurg din prevederile prezentei norme sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor.

(5)   Fermierii trebuie să se conformeze dispoziţiilor anexei nr. 3 în ceea ce priveşte hrănirea animalelor de la care se obţin produse alimentare.

(6)   Operatorii din sectorul hranei pentru animale şi fermierii trebuie să îşi procure şi să utilizeze numai hrană pentru animale provenită din unităţi înregistrate şi/sau aprobate în conformitate cu prezenta normă sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor.

ARTICOLUL 6

Sistem de analiză a riscurilor şi puncte critice de control (HACCP)

(1)   Operatorii din sectorul hranei pentru animale, care efectuează alte operaţiuni decât cele menţionate la art. 5 alin. (1), stabilesc, implementează şi menţin una sau mai multe proceduri scrise permanente, bazate pe principiile HACCP.

(2)  Principiile HACCP sunt următoarele:

a)   identificarea oricăror riscuri care trebuie să fie prevenite, eliminate sau reduse la un nivel acceptabil;

b)   identificarea punctelor critice de control la etapa sau etapele la nivelul cărora un control este indispensabil pentru prevenirea ori eliminarea unui risc sau pentru reducerea acestuia la un nivel acceptabil;

c)  stabilirea limitelor critice în punctele critice de control, care diferenţiază acceptabilitatea de inacceptabilitate, în scopul prevenirii, eliminării sau reducerii riscurilor identificate;

d)   stabilirea şi implementarea unor proceduri de monitorizare eficiente în punctele critice de control;

e)  stabilirea acţiunilor corective atunci când monitorizarea indică faptul că un punct critic de control nu este sub control;

f)  stabilirea procedurilor destinate verificării caracterului complet şi eficient al măsurilor descrise la lit. a)-e). Procedurile de verificare se efectuează periodic;

g)  întocmirea unor documente şi evidenţe, proporţional cu natura şi capacitatea întreprinderii din sectorul hranei pentru animale, pentru a dovedi aplicarea eficientă a măsurilor definite la lit. a)-f).

(3)  Atunci când se aduce o modificare unui produs, unui proces sau unei etape a producţiei, procesării, depozitării şi distribuţiei, operatorii din sectorul hranei pentru animale trebuie să îşi revizuiască procedura şi să aducă modificările necesare.

(4)  In cadrul sistemului de proceduri menţionat la alin. (1), operatorii din sectorul hranei pentru animale pot utiliza, în paralel cu ghidurile privind aplicarea principiilor HACCP, ghiduri de bună practică elaborate în conformitate cu art. 20.

(5)   Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor poate adopta măsuri pentru facilitarea implementării prezentului articol, inclusiv pentru întreprinderile mici, în conformitate cu cerinţele Uniunii Europene.

ARTICOLUL 7

Documente referitoare la sistemul HACCP

(1)  Operatorii din sectorul hranei pentru animale trebuie:

a)   să furnizeze autorităţii competente, în forma solicitată de aceasta, dovada respectării prevederilor art. 6;

b)   să actualizeze în permanenţă toate documentele care descriu procedurile elaborate în conformitate cu prevederile art. 6.

(2)  Autoritatea competentă va lua în considerare natura şi capacitatea întreprinderii din sectorul hranei pentru animale, atunci când stabileşte cerinţele în forma la care se referă alin. (1) lit. a).

(3)   Proceduri detaliate pentru implementarea prezentului articol pot fi adoptate în conformitate cu cerinţele Uniunii Europene. Astfel de proceduri pot facilita implementarea principiilor HACCP elaborate în conformitate cu prevederile cap. III de către anumiţi operatori din sectorul hranei pentru animale, în vederea îndeplinirii prevederilor art. 6 alin. (1).

ARTICOLUL 8

Garanţii financiare

(1)   Operatorii din sectorul hranei pentru animale sunt răspunzători de orice nerespectare a legislaţiei relevante din domeniul siguranţei hranei pentru animale.

(2)  In sensul art. 5 alin. (2), operatorii trebuie să dovedească faptul că au constituit, la data aderării României la Uniunea Europeană, garanţiile financiare obligatorii solicitate în baza legislaţiei comunitare şi naţionale. Aceste garanţii trebuie să acopere costurile totale pentru care fabricanţii pot fi făcuţi răspunzători ca o consecinţă directă a retragerii de pe piaţă, a tratării şi/sau a distrugerii hranei pentru animale, a animalelor şi a produselor alimentare care sunt obţinute de la acestea.

ARTICOLUL 9

Controale oficiale, notificare şi înregistrare

(1)   Operatorii din sectorul hranei pentru animale cooperează cu autorităţile competente în conformitate cu legislaţia comunitară relevantă şi cu legislaţia naţională.

(2)  Operatorii din sectorul hranei pentru animale trebuie:

a)  să notifice direcţiei sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene/a municipiului Bucureşti (autoritatea competentă la nivel local), în vederea înregistrării, în forma solicitată de aceasta, toate unităţile aflate sub controlul acestora, implicate în oricare etapă a producţiei, procesării, depozitării, transportului sau distribuirii hranei pentru animale;

b)  să furnizeze autorităţii competente la nivel local informaţii actualizate privind toate unităţile aflate sub controlul acestora, menţionate la lit. a), inclusiv notificându-i acesteia orice modificare semnificativă a activităţilor şi orice închidere a unei unităţi existente.

(3)  Autoritatea competentă la nivel local are obligaţia de a ţine evidenţa unităţilor din sectorul hranei pentru animale într-un registru special şi de a comunica Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor catagrafia actualizată a acestor unităţi.

ARTICOLUL 10

Aprobarea unităţilor din sectorul hranei pentru animale

(1)   Autoritatea competentă la nivel local eliberează, dacă sunt întrunite toate cerinţele prevăzute de legislaţia în vigoare, aprobări pentru unităţile care efectuează una dintre următoarele activităţi:

a)  fabricarea şi/sau punerea pe piaţă a aditivilor furajeri menţionaţi în norma sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 196/2006 sau a produselor reglementate de Norma sanitară veterinară privind anumite produse utilizate în nutriţia animalelor, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 143/2006, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 630 din 21 iulie 2006, ce transpune în legislaţia naţională Directiva Consiliului nr. 82/471/CEE şi menţionate în cap. 1  al anexei nr. 4;

b)   fabricarea şi/sau punerea pe piaţă a premixurilor preparate cu ajutorul aditivilor furajeri, menţionaţi în cap. 2 al anexei nr. 4;

c)  fabricarea pentru punerea pe piaţă sau producţia, pentru nevoile exclusive ale exploataţiei proprii, de furaje combinate, utilizând aditivi furajeri sau premixuri care conţin aditivi furajeri şi care sunt menţionaţi în cap. 3 al anexei nr. 4.

(2)   Aprobarea poate fi solicitată în baza legislaţiei naţionale sau în baza unui regulament adoptat în conformitate cu procedura comunitară.

ARTICOLUL 11

Cerinţe

Operatorii din sectorul hranei pentru animale nu trebuie să efectueze nici o activitate fără:

a)  să fie înregistraţi în conformitate cu prevederile art. 9; sau

b)  să deţină aprobare, după caz, în conformitate cu prevederile art. 10.

ARTICOLUL 12

Informaţii referitoare la normele naţionale de aprobare a unităţilor

Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor acordă aprobarea în baza prevederilor art. 10 alin. (2) şi informează Comisia Europeană şi statele membre ale Uniunii Europene cu privire la reglementările naţionale relevante.

ARTICOLUL 13

Condiţii de aprobare a unităţilor

(1)   Autoritatea competentă la nivel local aprobă funcţionarea unităţilor numai după ce efectuează verificarea acestora, care precede începerea oricărei activităţi, şi constată că acestea respectă cerinţele prezentei norme sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor.

(2)  Autoritatea competentă poate acorda o aprobare provizorie atunci când, în urma controlului la faţa locului, constată că unitatea respectă toate cerinţele în ceea ce priveşte infrastructura şi echipamentele. Aprobarea definitivă se acordă atunci când, în urma unui nou control la faţa locului, efectuat în termen de 3 luni de la data acordării aprobării provizorii, se constată că unitatea respectă celelalte cerinţe menţionate la alin. (1). Dacă s-au realizat progrese efective, dar unitatea nu respectă în continuare toate cerinţele, autoritatea competentă poate prelungi aprobarea provizorie. Perioada pentru care se acordă aprobarea provizorie nu poate fi mai mare de 6 luni în total.

ARTICOLUL 14

Suspendarea înregistrării sau a aprobării

(1)  Autoritatea competentă suspendă temporar înregistrarea sau aprobarea unei unităţi pentru una, mai multe sau toate activităţile desfăşurate, atunci când se constată că această unitate nu mai îndeplineşte condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare pentru activităţile respective.

(2)  Această suspendare rămâne în vigoare până când unitatea respectivă îndeplineşte din nou toate aceste condiţii. In cazul în care condiţiile nu sunt îndeplinite în termen de un an, se aplică prevederile art. 15.

ARTICOLUL 15

Retragerea înregistrării sau a aprobării

Autoritatea competentă retrage înregistrarea sau aprobarea unei unităţi, pentru una sau mai multe dintre activităţile acesteia, dacă:

a)  unitatea îşi încetează una sau multe dintre activităţile sale;

b)  se constată că unitatea nu a îndeplinit condiţiile aplicabile activităţilor sale în cursul unei perioade de un an;

c)  descoperă nereguli grave sau a fost obligată să înceteze producţia unei unităţi în mai multe rânduri şi dacă operatorul din sectorul hranei pentru animale nu este în continuare în măsură să ofere garanţii reale cu privire la producţia viitoare.

ARTICOLUL 16

Modificări ale înregistrării sau ale aprobării unei unităţi

Autoritatea competentă modifică, la cerere, înregistrarea sau aprobarea unei unităţi, dacă aceasta şi-a demonstrat capacitatea de a dezvolta activităţi noi sau activităţi care înlocuiesc pe cele pentru care a obţinut înregistrarea sau aprobarea iniţială.

ARTICOLUL 17

Excepţii de la obligativitatea controlului la faţa locului

(1)   Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor nu are obligaţia efectuării de controale la faţa locului, astfel cum prevede art. 13, în cazul unităţilor din sectorul hranei pentru animale, care desfăşoară numai activitate comercială fără a deţine produse în spaţiile lor.

(2)  Aceste unităţi prezintă autorităţii competente o declaraţie, sub forma stabilită de autoritatea competentă, potrivit căreia furajele pe care le pun pe piaţă sunt conforme cu condiţiile prevăzute de prezenta normă sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor.

ARTICOLUL 18

Măsuri tranzitorii

(1)   Unităţile şi intermediarii aprobaţi şi/sau înregistraţi în conformitate cu Norma sanitară veterinară ce stabileşte condiţiile şi modalităţile pentru aprobarea şi înregistrarea unor întreprinderi şi intermediari ce operează în sectorul nutriţiei animalelor, aprobată prin Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor, apelor şi mediului nr. 505/2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 673 şi 673 bis din 23 septembrie 2003, ce transpune în legislaţia naţională Directiva Consiliului nr. 95/69/CE, îşi pot continua activităţile, cu condiţia de a prezenta o notificare în acest scop autorităţii competente din teritoriul în care facilităţile acestora sunt situate până la data aderării României la Uniunea Europeană.

(2)   Unităţile şi intermediarii pentru care nu este necesară o înregistrare sau o aprobare în conformitate cu Norma sanitară veterinară aprobată prin Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor, apelor şi mediului nr. 505/2003, dar care trebuie să fie înregistraţi în conformitate cu prezenta normă sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor, îşi pot continua activităţile, cu condiţia de a trimite autorităţii competente din teritoriul în care facilităţile acestora sunt situate o cerere de înregistrare până la data aderării României la Uniunea Europeană.

(3)  Solicitantul trebuie să declare până la 1 ianuarie 2008, sub forma stabilită de autoritatea competentă, că îndeplineşte condiţiile prevăzute de prezenta normă sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor.

(4)  Autorităţile competente iau în considerare sistemele de colectare a datelor deja existente şi solicită autorului notificării sau solicitării să furnizeze numai informaţiile suplimentare care garantează respectarea condiţiilor stabilite de prezenta normă sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor. In particular, autorităţile competente pot considera drept cerere, în conformitate cu alin. (2), o notificare în conformitate cu art. 6 din Regulile generale pentru igiena produselor alimentare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 924/2005.

ARTICOLUL 19

Lista unităţilor înregistrate şi aprobate

(1)  Pentru fiecare activitate, autoritatea competentă centrală înscrie, pe una sau mai multe liste naţionale, unităţile pe care Ie-a înregistrat în conformitate cu prevederile art. 9.

(2)   Unităţile aprobate de autoritatea competentă la nivel local în conformitate cu prevederile art. 13 sunt înscrise pe o listă naţională cu un număr de identificare individual.

(3)  Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor actualizează datele referitoare la unităţile înscrise pe listele menţionate la alin. (1) şi (2), în funcţie de deciziile de suspendare, retragere sau modificare a înregistrării sau a aprobării menţionate la art. 14, 15 şi 16.

(4)  Lista la care se referă alin. (2) trebuie să fie întocmită în conformitate cu modelul prevăzut în cap. I al anexei nr. 5.

(5)   Numărul de identificare la care se referă la alin. (2) se prezintă sub forma prevăzută în cap. II al anexei nr. 5.

(6)  Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor publică pe site-ul www.icmbv.ro listele unităţilor menţionate la alin. (1).

CAPITOLUL III

Ghiduri de bună practică

ARTICOLUL 20

Elaborarea, difuzarea şi utilizarea ghidurilor

(1)  Comisia Europeană susţine elaborarea unor ghiduri comunitare de bună practică în sectorul hranei pentru animale şi pentru aplicarea principiilor HACCP, în conformitate cu prevederile art. 22.

(2)  Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor susţine elaborarea de ghiduri naţionale, în conformitate cu prevederile art. 21.

(3)  Operatorii din sectorul hranei pentru animale pot utiliza în desfăşurarea activităţii ghidurile menţionate anterior.

ARTICOLUL 21

Ghiduri naţionale

(1) Ghidurile naţionale de bună practică se elaborează şi se distribuie de către ramurile sectorului hranei pentru animale în următoarele condiţii:

a)  în consultare cu reprezentanţii părţilor ale căror interese riscă să fie puternic afectate, precum autorităţile competente şi grupurile de utilizatori;

b)  având în vedere codurile de practică relevante din Codex Alimentarius; şi

c)   dacă se referă la producţia primară de hrană pentru animale, luând în considerare cerinţele stabilite în anexa nr. 1.

(2)  Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor evaluează ghidurile naţionale pentru a se asigura:

a)  că au fost întocmite în conformitate cu alin. (1);

b)  că acestea pot fi puse în practică în sectoarele la care se referă; şi

c)   că ghidurile respective corespund obiectivului de a asigura respectarea art. 4, 5 şi 6 în sectoarele şi/sau pentru hrana pentru animale la care se referă.

(3)  Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor transmite ghidurile naţionale Comisiei Europene.

ARTICOLUL 22

Ghiduri comunitare

Titlurile ghidurilor comunitare se publică în seria C a Jurnalului Oficial al Uniunii Europene.

CAPITOLUL IV

Importuri şi exporturi

ARTICOLUL 23

Importuri

(1)  Operatorii din sectorul hranei pentru animale pot importa hrană pentru animale din ţări terţe numai dacă:

a)  ţara terţă de expediere este menţionată pe o listă stabilită în conformitate cu art. 47 din Regulile privind controalele oficiale efectuate pentru a se asigura verificarea conformităţii cu legislaţia privind hrana pentru animale şi cea privind alimentele şi cu regulile de sănătate şi de protecţie a animalelor, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 925/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 804 din 5 septembrie 2005, ce creează cadrul juridic necesar aplicării directe, de la data aderării, a Regulamentului Parlamentului European şi al Consiliului nr. 882/2004 (CE), a ţărilor terţe pentru care sunt permise importuri de furaje;

b)   unitatea de expediere figurează pe o listă întocmită şi actualizată de ţara terţă, în conformitate cu art. 47 din regulile aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 925/2005, a unităţilor pentru care sunt permise importuri de hrană pentru animale;

c)  hrana pentru animale este produsă de unitatea de expediere sau de o altă unitate inclusă în lista menţionată la lit. b) sau din cadrul Comunităţii Europene; şi

d)  hrana pentru animale este conformă:

(i) cu cerinţele stabilite de prezenta normă sanitară veterinară, precum şi cu orice legislaţie comunitară sau naţională care stabileşte reguli pentru hrana pentru animale; sau

(ii) cu acele condiţii recunoscute de Comunitatea Europeană sau de Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor ca fiind cel puţin echivalente cu acestea; sau

(iii) atunci când există un acord specific între Comunitatea Europeană şi ţara exportatoare, cu cerinţele conţinute de acesta.

(2)   Se poate adopta un model de certificat de import în conformitate cu cerinţele Uniunii Europene.

ARTICOLUL 24

Măsuri provizorii

Până la întocmirea listelor prevăzute la art. 23 alin. (1) lit. a) şi b), importurile continuă să fie autorizate în condiţiile stabilite la art. 6 din Norma sanitară veterinară ce stabileşte unele măsuri pentru implementarea Normei sanitare veterinare care stabileşte condiţiile şi modalităţile pentru aprobarea şi înregistrarea unor întreprinderi şi intermediari ce operează în sectorul nutriţiei animalelor, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 29/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 136 din 14 februarie 2005, ce transpune în legislaţia naţională Directiva Comisiei nr. 98/51/CE.

ARTICOLUL 25

Exporturi

Hrana pentru animale, inclusiv cea destinată animalelor de la care nu se obţin produse alimentare, produsă în România în scopul comercializării în ţări terţe, trebuie să fie conformă cu dispoziţiile art.  12 din  Regulamentul Parlamentului  European şi al Consiliului nr.  178/2002(CE).

CAPITOLUL V

Dispoziţii finale

ARTICOLUL 26

Măsuri de implementare

Măsurile de aplicare se adoptă în conformitate cu cerinţele Uniunii Europene.

ARTICOLUL 27

Modificările anexelor nr. 1, 2 şi 3

Anexele nr. 1, 2 şi 3 pot fi modificate în conformitate cu cerinţele Uniunii Europene, pentru a se ţine seama de:

a)  elaborarea unor ghiduri de bună practică;

b)  experienţa dobândită în cadrul aplicării unor sisteme bazate pe HACCP în conformitate cu art. 6;

c)  progresul tehnologic;

d)  avizele ştiinţifice, în special noile analize ale riscurilor;

e)  stabilirea obiectivelor din domeniul siguranţei hranei pentru animale; şi

f)  elaborarea cerinţelor referitoare la operaţiuni specifice.

ARTICOLUL 28

Derogări de la anexele nr. 1, 2 şi 3

Se pot acorda derogări de la anexele nr. 1, 2 şi 3 din motive speciale, în conformitate cu cerinţele Uniunii Europene, cu condiţia ca derogările respective să nu afecteze realizarea obiectivelor stabilite de prezenta normă sanitară veterinară.

ARTICOLUL 29

Sistemul de alertă rapidă

Dacă o anumită hrană pentru animale, inclusiv hrana destinată animalelor de la care nu se obţin produse alimentare, prezintă un risc serios pentru sănătatea umană sau animală ori pentru mediu, se aplică, mutatis mutandis, art. 50 din Regulamentul Parlamentului European si al Consiliului nr. 178/2002 (CE).

ARTICOLUL 30

Sancţiuni

Incălcarea dispoziţiilor prezentei norme sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor constituie contravenţie şi se sancţionează conform Hotărârii Guvernului nr. 984/2005 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 814 din 8 septembrie 2005, cu modificările şi completările ulterioare.

ARTICOLUL 31

Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezenta normă sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor.

ANEXA Nr. 1 la norma sanitară veterinară si pentru siguranţa alimentelor

PRODUCŢIA   PRIMARĂ

PARTEA A

Cerinţe care se aplică întreprinderilor din sectorul hranei pentru animale, la nivel de producţie primară de hrană pentru animale, menţionate la art. 5 alin. (1)

I. Dispoziţii referitoare la igienă

1.   Operatorii din sectorul hranei pentru animale, responsabili de producţia primară de furaje, trebuie să se asigure că gestionarea şi efectuarea acestor activităţi au loc astfel încât riscurile ce pot afecta siguranţa hranei pentru animale să fie prevenite, eliminate sau reduse la un nivel minim.

2.   Operatorii din sectorul hranei pentru animale se asigură, pe cât posibil, că produsele primare fabricate, preparate, salubre, ambalate, depozitate şi transportate sub răspunderea lor sunt protejate împotriva contaminării si deteriorării.

3.  Operatorii din sectorul hranei pentru animale trebuie să îndeplinească obligaţiile menţionate la pct. 1 şi 2, conformându-se prevederilor legislative naţionale şi comunitare referitoare la controlul riscurilor, inclusiv:

(i) măsurilor destinate să controleze orice contaminare periculoasă, cum este cea provenită din aer, sol, apă, îngrăşăminte, produse fitosanitare, biocide, produse medicinale de uz veterinar, precum şi din manipularea şi eliminarea deşeurilor; şi

(ii) măsurilor referitoare la sănătatea plantelor, la sănătatea animalelor şi la mediu care au efecte asupra siguranţei hranei pentru animale, inclusiv programelor de supraveghere şi control al zoonozelor şi agenţilor zoonotici.

4.  Atunci când este necesar, operatorii din sectorul hranei pentru animale iau măsuri adecvate, în special pentru:

a)    menţinerea în stare de curăţenie şi, la nevoie, după curăţarea, dezinfectarea corespunzătoare a instalaţiilor, echipamentelor, containerelor, ambalajelor şi vehiculelor utilizate pentru producerea, prepararea, măsurarea, ambalarea, depozitarea şi transportul furajelor;

b)  garantarea, după caz, a condiţiilor de producţie, transport şi depozitare igienică a hranei pentru animale, precum şi a salubrităţii acesteia;

c)  utilizarea apei curate ori de câte ori este necesar, pentru evitarea riscului de contaminare;

d)   prevenirea, pe cât posibil, a pericolului de contaminare prin animale şi organisme dăunătoare;

e)  depozitarea şi manipularea separată şi sigură a deşeurilor şi substanţelor periculoase, în scopul evitării riscului de contaminare;

f)   asigurarea că materialele ambalajelor nu constituie o sursă de contaminare periculoasă a hranei pentru animale;

g)   luarea în considerare a rezultatelor oricărei analize efectuate pe probele prelevate din produsele primare sau a altor probe relevante pentru siguranţa hranei pentru animale.

II. Păstrarea registrelor

1.  Operatorii din sectorul hranei pentru animale trebuie să întocmească registre privind măsurile puse în aplicare pentru controlul corespunzător al riscurilor, în funcţie de natura şi capacitatea unităţii din sectorul hranei pentru animale. Operatorii din acest sector trebuie să pună la dispoziţia autorităţii competente informaţiile relevante prevăzute în aceste registre.

2.  Operatorii din sectorul hranei pentru animale trebuie să ţină în special registre privind:

a)  orice utilizare de produse fitosanitare şi biocide;

b)  utilizarea de seminţe modificate genetic;

c)   orice apariţie de organisme dăunătoare sau de boli susceptibile să afecteze siguranţa produselor primare;

d)   rezultatele oricărei analize a probelor prelevate din produsele primare sau a altor probe prelevate în scopul diagnosticării, cu importanţă pentru siguranţa hranei pentru animale;

e)  sursa şi cantitatea fiecărei intrări de hrană pentru animale, precum şi destinaţia şi cantitatea fiecărei ieşiri de hrană pentru animale.

3.  Alte persoane, precum medicii veterinari, agronomii şi tehnicienii din fermă, îi pot asista pe operatorii din sectorul hranei pentru animale să întocmească şi să ţină registre, în funcţie de activităţile pe care le exercită în cadrul exploataţiei.

PARTEA B

Recomandări referitoare la ghidurile de bună practică

1.   Atunci când se elaborează ghidurile naţionale menţionate la cap. III din norma sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor, acestea trebuie să cuprindă prevederi privind bunele practici de control al riscurilor în stadiul producţiei primare a hranei pentru animale.

2.   Ghidurile de bună practică cuprind informaţii corespunzătoare privind riscurile ce apar în stadiul producţiei primare a hranei pentru animale şi măsurile de control al acestor riscuri, inclusiv măsurile relevante prevăzute de legislaţia comunitară şi naţională sau de programele comunitare şi naţionale, precum:

a)   controlul contaminării, spre exemplu cu micotoxine, metale grele şi substanţe radioactive;

b)  utilizarea apei, a deşeurilor organice şi a îngrăşămintelor;

c)   utilizarea corectă şi corespunzătoare a produselor fitosanitare şi a biocidelor, precum şi trasabilitatea acestora;

d)   utilizarea corectă şi corespunzătoare a produselor medicinale de uz veterinar şi a aditivilor furajeri, precum şi trasabilitatea acestora;

e)  prepararea, depozitarea şi trasabilitatea materiilor furajere;

f)  eliminarea corespunzătoare a animalelor moarte, a deşeurilor şi a gunoiului de grajd;

g)   măsurile de protecţie destinate prevenirii introducerii unor boli contagioase transmisibile la animale prin intermediul hranei pentru animale şi orice obligaţie de notificare a acestor măsuri autorităţii competente;

h) procedurile, practicile şi metodele care permit garantarea că hrana pentru animale este produsă, preparată, ambalată, depozitată şi transportată în condiţii de igienă corespunzătoare, inclusiv curăţarea eficientă şi controlul organismelor dăunătoare;

i) detalii privind întocmirea şi ţinerea registrelor.

ANEXA Nr. 2 la norma sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor

CERINŢE

care se aplică întreprinderilor din sectorul hranei pentru animale care nu desfăşoară activităţi de producţie primară de hrană pentru animale, menţionate la art. 5 alin. (1)

A.  Instalaţii şi echipamente

1.   Instalaţiile, echipamentele, containerele, ambalajele şi vehiculele pentru procesarea şi depozitarea furajelor şi spaţiul înconjurător trebuie să fie menţinute în stare de curăţenie şi trebuie să fie implementate programe eficiente pentru controlul dăunătorilor.

2.   Prin asamblarea, proiectarea, construcţia şi dimensiunile lor, instalaţiile şi echipamentele trebuie:

a)  să poată fi uşor curăţate şi/sau dezinfectate;

b)  să permită reducerea la minimum a riscului de eroare şi prevenirea contaminării, a contaminării încrucişate şi, în general, a oricărui efect nefavorabil asupra siguranţei şi calităţii produselor. Echipamentele care intră în contact cu hrana pentru animale trebuie să fie uscate după fiecare proces de curăţare umedă.

3.   Instalaţiile şi echipamentele care trebuie să servească operaţiunilor de amestec şi/sau de fabricare trebuie să fie supuse periodic unor verificări corespunzătoare, în conformitate cu procedurile scrise, stabilite în prealabil de fabricant, pentru produse.

a)  Totalitatea balanţelor şi dispozitivelor de măsurat utilizate la fabricarea hranei pentru animale trebuie să corespundă gamei de greutăţi sau de volume de măsurat, iar precizia acestora trebuie să fie controlată periodic.

b)  Toate dispozitivele de amestec utilizate la fabricarea hranei pentru animale trebuie să corespundă gamei de greutăţi sau de volume ce sunt amestecate şi trebuie să poată fabrica amestecuri şi diluţii omogene. Operatorii trebuie să demonstreze eficienţa dispozitivelor de amestecat în ceea ce priveşte omogenitatea.

4.  Instalaţiile trebuie să aibă o iluminare naturală şi/sau artificială suficientă.

5.  Sistemele de evacuare a apelor reziduale trebuie să fie adaptate scopului căruia îi sunt destinate; acestea trebuie să fie astfel proiectate şi construite încât să se prevină orice risc de contaminare a furajelor.

6.  Apa utilizată la fabricarea hranei pentru animale trebuie să aibă un nivel de calitate adecvat pentru animale; conductele de apă trebuie să fie fabricate din materiale inerte.

7.   Evacuarea apelor reziduale menajere, a apelor uzate şi a apelor pluviale trebuie să fie efectuată în aşa fel încât să se asigure protecţia echipamentelor, precum şi siguranţa şi calitatea hranei pentru animale. Deteriorarea şi praful trebuie evitate pentru a se preveni contaminarea cu dăunători.

8.  Ferestrele şi alte deschideri trebuie să fie protejate, după caz, împotriva dăunătorilor. Uşile trebuie să fie etanşe şi atunci când sunt închise trebuie să asigure protecţia împotriva dăunătorilor.

9.  Dacă este necesar, plafoanele, plafoanele false şi alte echipamente suspendate trebuie să fie concepute, construite şi finisate astfel încât să prevină acumularea murdăriei şi să reducă condensul, apariţia de mucegaiuri nedorite şi răspândirea de particule care pot dăuna siguranţei şi calităţii hranei pentru animale.

B.   Personalul

Intreprinderile din sectorul hranei pentru animale trebuie să dispună de personal suficient şi care să deţină competenţele şi calificările necesare pentru fabricarea produselor respective. Trebuie să se stabilească o organigramă, care să precizeze calificările (de exemplu: diplomele, experienţa profesională) şi răspunderile personalului de supraveghere şi care să fie pusă la dispoziţia autorităţilor competente. Intregul personal trebuie să fie informat în scris cu privire la îndatoririle, răspunderile şi competenţele sale, în special cu ocazia fiecărei modificări, astfel încât să se obţină produse la calitatea dorită.

C.  Producţia

1.  Trebuie să fie desemnată o persoană calificată, care să răspundă de producţie.

2.  Operatorii din sectorul hranei pentru animale trebuie să se asigure că diferitele etape ale producţiei sunt realizate în conformitate cu procedurile şi instrucţiunile scrise, elaborate în prealabil pentru stabilirea, verificarea şi controlul punctelor critice din procesul de fabricaţie.

3.  Trebuie să se adopte măsuri cu caracter tehnic sau organizatoric pentru a se preveni sau reduce la minimum, după caz, contaminarea încrucişată şi erorile. Trebuie să existe mijloace suficiente şi adecvate pentru efectuarea verificărilor în cursul procesului de fabricaţie.

4.  Trebuie să se asigure o monitorizare care să permită depistarea prezenţei în hrana pentru animale a unor substanţe indezirabile şi a altor contaminanţi interzişi, din motive care privesc sănătatea umană sau animală şi trebuie să se aplice strategii de control corespunzătoare pentru a reduce la minimum riscurile.

5.   Deşeurile şi materiile prime ce nu sunt destinate ca hrană pentru animale trebuie să fie izolate şi identificate. Toate materiile prime care conţin niveluri de medicamente de uz veterinar sau contaminanţi ce pot constitui un risc ori care prezintă alte riscuri trebuie să fie eliminate în mod corespunzător şi nu trebuie utilizate ca hrană pentru animale.

6.  Fabricanţii din sectorul hranei pentru animale iau măsurile corespunzătoare pentru a asigura trasabilitatea efectivă a produselor.

D.  Controlul calităţii

1.   Dacă este necesar, trebuie să se desemneze o persoană calificată, care să răspundă de controlul calităţii.

2.  Intreprinderile din sectorul hranei pentru animale trebuie să aibă acces, în cadrul unui sistem de control al calităţii, la un laborator cu personal şi echipamente adecvate.

3.  Trebuie să se elaboreze în scris şi să fie implementat un plan de control al calităţii; acesta trebuie să cuprindă în special verificări ale punctelor critice ale procesului de fabricaţie, procedurile şi frecvenţa de prelevări ale probelor, metode de analiză şi frecvenţa acestora, respectarea specificaţiilor, precum şi destinaţia care trebuie dată produselor în cazul neconformităţii, între stadiul materiilor prime procesate şi cel al produselor finite.

4.  Documentele referitoare la materiile prime utilizate la fabricarea produsului final se păstrează de către fabricant pentru asigurarea trasabilităţii. Aceste documente sunt puse la dispoziţia autorităţilor competente pe o perioadă corespunzătoare scopului pentru care produsele sunt puse pe piaţă. De asemenea, probele de ingrediente şi din fiecare lot de produse fabricate puse pe piaţă sau din fiecare parte specifică a producţiei (în cazul unei producţii continue) se prelevează în cantitate suficientă, în conformitate cu o procedură stabilită în prealabil de fabricant, şi se păstrează pentru asigurarea trasabilităţii (aceste prelevări trebuie să fie periodice, în cazul unei fabricări care răspunde numai nevoilor proprii ale fabricantului). Probele se sigilează şi etichetează pentru a putea fi identificate cu uşurinţă; ele sunt depozitate în condiţii care să împiedice orice modificare a compoziţiei acestora sau orice alterare. Probele sunt ţinute la dispoziţia autorităţilor competente pe o perioadă adaptată scopului căruia îi este destinată hrana pentru animale pusă pe piaţă. In cazul furajelor destinate unor animale de la care nu se obţin produse alimentare, producătorul de furaje trebuie să păstreze numai probe din produsul finit.

E.  Depozitare şi transport

1.  Hrana pentru animale procesată se separă de materiile furajere neprocesate şi de aditivi, în scopul prevenirii contaminării încrucişate; se vor utiliza materiale de ambalare corespunzătoare.

2.   Hrana pentru animale se depozitează şi se transportă în containere corespunzătoare. Ea trebuie să fie depozitată în spaţii proiectate, adaptate şi întreţinute astfel încât să asigure condiţii corespunzătoare de depozitare, la care accesul să fie rezervat persoanelor autorizate de operatorii din sectorul hranei pentru animale.

3.   Hrana pentru animale se depozitează şi se transportă astfel încât să poată fi uşor identificată, în scopul prevenirii confuziilor sau contaminării încrucişate şi a deteriorării acesteia.

4.   Containerele şi echipamentele utilizate pentru transportul, depozitarea, direcţionarea, manipularea şi cântărirea hranei pentru animale se menţin în stare de curăţenie. Se stabilesc planuri de curăţare şi se reduc la minimum urmele de detergenţi şi dezinfectanţi.

5.   Deşeurile trebuie să fie reduse la minimum şi ţinute sub control pentru a se limita invazia dăunătorilor.

6.   Dacă este necesar, temperaturile se menţin la un nivel cât mai coborât, pentru prevenirea condensului şi a murdăriei.

F.  Păstrarea registrelor

1.   Toţi operatorii din sectorul hranei pentru animale, inclusiv cei care operează numai în calitate de comercianţi, fără a deţine vreodată produsele în spaţii proprii, trebuie să păstreze într-un registru datele relevante, inclusiv date cuprinzătoare referitoare la achiziţii, producţie şi vânzări, care permit trasabilitatea efectivă între recepţie şi livrare, inclusiv exportul până la destinaţia finală.

2.   Operatorii din sectorul hranei pentru animale, cu excepţia celor care operează numai în calitate de comercianţi, fără să deţină vreodată produse în spaţiile proprii, trebuie să păstreze într-un registru:

2.1. documentele referitoare la procesul de fabricaţie şi la controale. Intreprinderile din sectorul hranei pentru animale trebuie să dispună de un sistem de documentare conceput pentru stabilirea şi controlul punctelor critice din procesul de fabricaţie, precum şi pentru stabilirea şi implementarea unui plan de control al calităţii. Ele trebuie să păstreze rezultatele controalelor relevante efectuate. Acest set de documente se păstrează pentru a permite urmărirea istoricului fabricaţiei fiecărui lot de produse puse în circulaţie şi stabilirea răspunderilor în cazul unei reclamaţii.

2.2. Documente referitoare la trasabilitate, în special:

a)  pentru aditivii furajeri:

(i) natura şi cantitatea aditivilor produşi, datele respective de fabricaţie şi, dacă este necesar, numărul lotului sau părţii specifice a producţiei, în cazul producţiei continue;

(ii) numele şi adresa unităţii căreia i-au fost livraţi aditivii, natura şi cantitatea aditivilor livraţi şi, dacă este necesar, numărul lotului sau al părţii specifice a producţiei, în cazul producţiei continue;

b)  pentru produsele menţionate de norma sanitară veterinară aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 143/2006:

(i) natura produselor şi cantitatea produsă, datele respective de fabricaţie şi, dacă este necesar, numărul lotului sau al părţii specifice a producţiei, în cazul producţiei continue;

(ii) numele şi adresa unităţilor sau utilizatorilor (unităţi sau fermieri) cărora le-au fost livrate aceste produse, precum şi precizări privind natura şi cantitatea produselor livrate şi, dacă este necesar, numărul lotului sau părţii specifice de producţie, în cazul producţiei continue;

c)  pentru premixuri:

(i) numele şi adresa producătorilor sau furnizorilor de aditivi, natura şi cantitatea aditivilor utilizaţi şi, după caz, numărul lotului sau părţii specifice a producţiei, în cazul producţiei continue;

(ii) data fabricaţiei premixului şi, dacă este necesar, numărul lotului;

(iii) numele şi adresa unităţii căreia îi este livrat premixul, data livrării, natura şi cantitatea premixului livrat şi, dacă este necesar, numărul lotului;

d)  pentru furajele combinate/materiile furajere:

(i) numele şi adresa fabricanţilor sau furnizorilor de aditivi/premixuri, natura şi cantitatea premixului utilizat şi, dacă este necesar, numărul lotului;

(ii) numele şi adresa furnizorilor de materii furajere şi furaje complementare şi data livrării;

(iii) tipul, cantitatea şi formula furajelor combinate;

(iv) natura şi cantitatea materiilor furajere sau furajelor combinate fabricate, precum şi data fabricaţiei, numele şi adresa cumpărătorului (spre exemplu, fermieri sau operatori din sectorul hranei pentru animale).

G. Reclamaţii şi returnarea produselor

1.   Operatorii din sectorul hranei pentru animale trebuie să pună în aplicare un sistem de înregistrare şi de soluţionare a reclamaţiilor.

2.  Operatorii trebuie să pună în aplicare, atunci când este necesar, un sistem care să permită returnarea rapidă a produselor care se află în reţeaua de distribuţie. Aceştia trebuie să stabilească prin intermediul unor proceduri scrise, destinaţia oricărui produs returnat, astfel încât înainte de repunerea lor în circulaţie acestea să fie supuse unui nou control al calităţii.

ANEXA Nr. 3 la norma sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor

I.  Bunele practici în domeniul hrănirii animalelor

Păşunatul

Păşunatul pe anumite păşuni şi terenuri cultivate trebuie gestionat astfel încât să se reducă la minimum contaminarea produselor alimentare de origine animală cu agenţi fizici, biologici sau chimici ce pot constitui un risc.

Când este necesar, trebuie să existe o perioadă de aşteptare suficientă înainte de a se lăsa animalele să pască pe păşuni, culturi şi mirişti şi între păşunatul prin rotaţie, în scopul reducerii la minimum a contaminării încrucişate biologice prin gunoi de grajd, atunci când acest risc este prezent, şi al garantării respectării intervalelor de siguranţă stabilite pentru tratarea cu produse chimice destinate agriculturii.

II.  Cerinţe privind echipamentele adăposturilor şi echipamentele destinate hrănirii animalelor

Unitatea de producţie animală trebuie să fie concepută în aşa fel încât să poată fi igienizată corespunzător. Unitatea de producţie animală şi echipamentul utilizat la hranirea animalelor trebuie să facă obiectul unei curăţări amănunţite şi regulate pentru prevenirea riscurilor. Produsele chimice pentru curăţare şi dezinfectare trebuie utilizate în conformitate cu instrucţiunile şi depozitate separat de hrana pentru animale şi spaţiile pentru hrănire.

Trebuie să se asigure un sistem de control al dăunătorilor pentru prevenirea pătrunderii acestora în unitatea de producţie animală, în scopul reducerii la minimum a posibilităţii de contaminare a hranei pentru animale şi a aşternuturilor de paie sau a zonelor destinate animalelor.

Clădirile şi echipamentele destinate hrănirii animalelor trebuie să fie menţinute curate. Trebuie să se aplice sisteme de evacuare periodică a gunoiului de grajd şi a deşeurilor şi de eliminare a celorlalte surse posibile de contaminare a hranei pentru animale.

Furajele şi aşternuturile din paie, utilizate în unitatea de producţie animală, trebuie să fie schimbate frecvent şi înainte de apariţia mucegaiurilor.

A. Hrănirea

1.  Depozitarea

Hrana pentru animale trebuie să fie depozitată separat de agenţii chimici şi celelalte produse interzise în hrana pentru animale. Zonele de depozitare şi containerele trebuie să fie curate şi uscate şi, dacă este necesar, trebuie să se aplice măsuri corespunzătoare de combatere a dăunătorilor. Zonele de depozitare şi containerele trebuie să fie curăţate periodic pentru prevenirea contaminării încrucişate nedorite.

Seminţele trebuie să fie depozitate în mod corespunzător şi într-un loc inaccesibil animalelor.

Hrana medicamentată şi nemedicamentată pentru animale, care este destinată unor categorii sau specii de animale diferite, se depozitează astfel încât să se reducă riscul hrănirii animalelor, altele decât   cele pentru care este destinată.

2.  Distribuirea furajelor

Sistemul de distribuire a hranei pentru animale în fermă trebuie să garanteze că furajele adecvate sunt trimise la destinaţia corectă. In momentul distribuirii şi hrănirii, hrana pentru animale trebuie să fie astfel manipulată încât să se prevină contaminarea în zonele de depozitare sau de către echipamentele contaminate. Hrana nemedicamentată şi cea medicamentată pentru animale se manipulează separat, în scopul prevenirii contaminării.

In fermă, vehiculele pentru transportul hranei pentru animale, precum şi echipamentele destinate hrănirii animalelor trebuie să fie curăţate periodic, în special atunci când sunt utilizate la livrarea şi distribuirea hranei medicamentate pentru animale.

B. Hrana şi apa pentru animale

Apa destinată adăpării sau acvaculturii trebuie să fie de un nivel calitativ corespunzător pentru animalele de producţie. Atunci când există suspiciunea unei contaminări a animalelor şi a produselor de origine animală prin apă, se iau măsuri de evaluare a riscurilor şi de reducere la minimum a acestora.

Instalaţiile de hrănire şi adăpare trebuie să fie astfel proiectate, construite şi amplasate încât să se reducă la minimum riscurile de contaminare a hranei pentru animale şi a apei. Sistemele de adăpare trebuie să fie curăţate şi întreţinute periodic.

C. Personalul

Persoana care răspunde de hrănirea şi manipularea animalelor trebuie să aibă aptitudinile, cunoştinţele şi capacităţile necesare acestei activităţi.

ANEXA Nr. 4 la norma sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor

CAPITOLUL 1

1. Aditivii autorizaţi în baza normei sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 196/2006 sunt următorii:

a)  aditivi nutriţionali: toţi aditivii care fac parte din grupă;

b)  aditivii zootehnici: toţi aditivii care fac parte din grupă;

c)   aditivii tehnologici: aditivii reglementaţi de pct. 1 lit. b) (antioxidanţi) din anexa nr. 1 la norma sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 196/2006: numai cei al căror conţinut maxim este stabilit;

d)   aditivi senzoriali: aditivii reglementaţi de pct. 2 lit. a) (coloranţi) din anexa nr. 1 la norma sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 196/2006: carotenoide şi xantofile.

2. Produsele menţionate în norma sanitară veterinară aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 143/2006 sunt următoarele:

a)   proteine obţinute din microorganisme care aparţin grupei de bacterii, drojdii, alge, ciuperci inferioare: toate produsele care fac parte din grupă (cu excepţia subgrupei 1.2.1);

b)   coproduse ale fabricaţiei de aminoacizi obţinuţi prin fermentaţie: toate produsele care fac parte din grupă.

CAPITOLUL 2

Aditivii autorizaţi în baza normei sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 196/2006 sunt următorii:

a)  aditivi zootehnici: aditivii reglementaţi de pct. 4 lit. d) (alţi aditivi zootehnici) din anexa nr. 1 la norma sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 196/2006:

(i) antibiotice: toţi aditivii;

(ii) coccidiostatice şi histomonostatice: toţi aditivii;

(iii) promotori de creştere: toţi aditivii;

b)  aditivi nutriţionali:

(i) aditivii reglementaţi de pct. 3 lit. a) (vitamine, provitamine şi substanţe cu efect analog bine definite din punct de vedere chimic) din anexa nr. 1 la norma sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 196/2006: A şi D;

(ii) aditivii reglementaţi de pct. 3 lit. b) (compuşi de oligoelemente) din anexa nr. 1 la norma sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 196/2006: Cu şi Se.

CAPITOLUL 3

Aditivii autorizaţi în baza normei sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 196/2006 sunt următorii:

- aditivi zootehnici: aditivii reglementaţi de pct. 4 lit. d) (alţi aditivi zootehnici) din anexa nr. 1 la norma sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 196/2006:

(i) antibiotice: toţi aditivii;

(ii) coccidiostatice şi histomonostatice: toţi aditivii;

(iii) promotori de creştere: toţi aditivii.

ANEXA Nr. 5 la norma sanitară veterinară si pentru siguranţa alimentelor

CAPITOLUL I

Lista întreprinderilor aprobate din sectorul hranei pentru animale

1

2

3

4

5

Numărul de identificare

Activitatea

Numele sau denumirea comercială1)

Adresa2)

Observaţii

1) Numele sau denumirea comercială a întreprinderilor din sectorul nutriţiei animalelor.

2) Adresa întreprinderilor din sectorul nutriţiei animalelor.

CAPITOLUL II

Numărul de identificare trebuie să aibă următoarea structură:

1. caracterul alfanumeric „α", dacă întreprinderea din sectorul hranei pentru animale este aprobată;

2. codul ISO al României, al statului membru al Uniunii Europene sau al ţării terţe unde este localizată întreprinderea;

3.  numărul de referinţă naţional, care cuprinde maximum opt caractere alfanumerice.


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 221/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 221 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu