ORDIN
Nr. 2143 din 10 decembrie 1997
pentru aprobarea Normelor de completare a Normelor metodologice de aplicare
a Ordonantei Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de marcare
pentru tigarete, produse din tutun si bauturi alcoolice
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 361 din 16 decembrie 1997
Ministrul finantelor,
avand in vedere Hotararea Guvernului nr. 447/1997 privind organizarea si
functionarea Ministerului Finantelor,
in temeiul prevederilor art. 4 din Hotararea Guvernului nr. 582/1997
privind introducerea sistemului de marcare pentru bauturi alcoolice,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele de completare a Normelor metodologice de aplicare a
Ordonantei Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de marcare
pentru tigarete, produse din tutun si bauturi alcoolice, aprobate prin Ordinul
ministrului de stat, ministrul finantelor, nr. 213/1996, astfel cum au fost modificate
si completate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finantelor, nr.
1.419/1997 si, respectiv, prin Ordinul ministrului de stat, ministrul
finantelor, nr. 2.045/1997.
Art. 2
Prevederile normelor aprobate potrivit art. 1 se aplica incepand cu data de
1 martie 1998.
Art. 3
Directia generala legislatie impozite indirecte, Directia Generala a
Vamilor si Directia presa, relatii cu publicul si protocol vor aduce la
indeplinire prevederile prezentului ordin.
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial Romaniei, Partea I.
Art. 4
Normele metodologice de aplicare Ordonantei Guvernului nr. 23/1995 privind
instituirea sistemului de marcare pentru tigarete, produse din tutun si bauturi
alcoolice, aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finantelor, nr.
213/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, se vor republica in
Monitorul Oficial Romaniei, Partea I, cu adaptarea textelor si renumerotarea
corespunzatoare a acestora.
Ministrul finantelor,
Daniel Daianu
NORME
de completare a Normelor metodologice de aplicare a ordonantei Guvernului nr.
23/1995 privind instituirea sistemului de marcare pentru tigarete, produse din
tutun si bauturi alcoolice
Prezentele norme completeaza Normele metodologice de aplicare a Ordonantei
Guvernului nr. 23/1995, aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul
finantelor, nr. 213/1996, modificate si completate din ordinele ministrului de
stat, ministrul finantelor, nr. 1.419/1997 si nr. 2.045/1997, dupa cum urmeaza:
A. Punctul 2 se completeaza cu alineatele 3, 4 si 5, care vor avea
urmatorul cuprins:
"Incepand cu data de 1 martie 1998 se introduce sistemul de marcare
pentru urmatoarele grupe de bauturi alcoolice*):
a) bauturi spirtoase;
b) tuica si rachiuri naturale;
c) vinuri;
d) bauturi pe baza de vin.
Pana la data de 1 martie 1998, agentii economici producatori, importatori
si comercianti sunt obligati sa lichideze stocurile de bauturi alcoolice
prevazute la alin. 3, nemarcate.
Nu sunt supuse sistemului de marcare bauturile alcoolice care se
comercializeaza in stare varsata."
-------------------
*) A se vedea Hotararea Guvernului nr. 582/1997, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 268 din 7 octombrie 1997.
B. Punctul 3 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"3. Marcarea tigaretelor si a produselor din tutun se face prin
timbre.
Marcarea bauturilor alcoolice se face prin banderole.
Machetele timbrelor si ale banderolelor sunt prezentate in anexa A 1 la
prezentele norme metodologice.
Marcajele se tiparesc de catre unitatea specializata, autorizata de
Ministerul Finantelor."
C. Punctul 4 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"4. Aplicarea marcajelor se face, potrivit prevederilor art. 4 alin. 1
din ordonanta, pe ambalajul individual al produsului, pe sistemul de inchidere,
astfel incat prin deschiderea ambalajului sa se deterioreze marcajul.
Banderolele pentru marcarea bauturilor alcoolice se aplica pe sistemul de
inchidere a buteliilor sau a cutiilor tip tetrapak, tetrabrik etc., in forma de
"U" sau "L".
In cazul in care pachetele, cutiile sau sticlele sunt invelite in celofan
sau sunt prevazute cu un alt invelis de protectie transparent, marcajele se
aplica sub acest invelis.
Produsele de natura celor supuse marcarii - nemarcate sau cu marcaje false
-, devenite proprietatea statului prin confiscare, potrivit legii, vor purta marcaje
speciale, realizate de catre unitatea autorizata de Ministerul Finantelor cu
tiparirea acestora. Ministerul Finantelor va desemna unitatea care va aplica
aceste marcaje. Valorificarea produselor respective se va face potrivit
prevederilor legale vigoare."
D. Punctul 5 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"5. Potrivit prevederilor art. 5 din ordonanta, responsabilitatea
marcarii produselor revine agentilor economici care detin licente de fabricatie
sau de import. Marcajele se aplica efectiv pe produs de catre producatorul
intern sau extern.
Aceste licente se elibereaza de catre Ministerul Agriculturii si
Alimentatiei sau de catre Ministerul Finantelor, dupa caz.
Licenta poate fi acordata numai agentilor economici - persoane fizice autorizate
sau persoane juridice -, inmatriculati in Romania.
Licenta este nominala si nu poate fi cedata direct sau indirect. Aceasta
poate fi insa utilizata si de catre sucursalele sau filialele, cu sau fara
personalitate juridica, ale agentului economic detinator de licenta, numai in
cadrul contractului extern incheiat de acesta, contract care a stat la baza
eliberarii respectivei licente de import.
Pentru importul de produse supuse marcarii, licentele import se acorda de
catre Ministerul Finantelor, in cazul tigaretelor si produselor din tutun, iar
pentru bauturile alcoolice, de catre directiile generale ale finantelor publice
si controlului financiar de stat judetene si, respectiv, a municipiului
Bucuresti. Aceste licente se acorda in baza unei cereri-tip, prezentata in
anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice.
Cererea va fi insotita de urmatoarele documente, in fotocopii certificate
pentru conformitate cu originalul:
a) documentele legale de constituire a societatii comerciale, cu toate
modificarile intervenite pana la data solicitarii licentei (statutul societatii
comerciale, hotararea judecatoreasca de infiintare a acesteia, certificatul de
inmatriculare la Registrul comertului, certificatul de inregistrare fiscala);
b) cazierele judiciare ale administratorilor si directorilor executivi;
c) contractul incheiat direct intre importator si producatorul extern sau
reprezentantul acestuia. In cazul in care contractul este incheiat cu un
reprezentant al producatorului extern, se va prezenta un document care sa
ateste relatia contractuala dintre producatorul extern si furnizorul extern al
detinatorului de licenta;
d) scrisoare de bonitate bancara;
e) declaratie, pe propria raspundere a solicitantului, privind sediul
social, filialele, sucursalele, punctele de lucru, birourile, spatiile de
depozitare, magazinele si orice alte locuri unde isi desfasoara activitatea,
precum si adresele acestora.
Cererile insotite de documentele prevazute mai sus se inregistreaza la
Ministerul Finantelor si la directiile generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
dupa caz, in Registrul de evidenta a cererilor pentru acordarea licentelor de
import, potrivit modelului din anexa nr. 2 la prezentele norme
metodologice."
E. Punctul 8 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"8. Timbrele, banderolele si etichetele sunt hartii de valoare cu
regim special si sunt tiparite de unitatea specializata, autorizata de
Ministerul Finantelor sa le tipareasca."
F. Punctul 9 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"9. Pentru procurarea marcajelor, agentii economici producatori
interni sau importatori, detinatori de licente, completeaza nota de comanda
conform modelului din anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice, in trei
exemplare, dintre care doua exemplare se depun la autoritatea emitenta a
licentei.
Fiecare comanda de timbre, banderole sau etichete de marcare se aproba de
catre autoritatea emitenta a licentei, numai daca importatorul prezinta
scrisoare de garantie bancara sau dovada depozitului bancar, echivalente cu
valoarea accizelor corespunzatoare cantitatilor de marfuri pentru care s-au
solicitat marcaje.
In baza notelor de comanda aprobate se atribuie fiecarui producator intern
sau importator de produse supuse marcarii un cod special (bazat pe codul
fiscal), care se va regasi inscriptionat pe marcajele tiparite ce vor fi
aplicate pe produsele fabricate sau importate de catre acestia. Sistemul de
codificare speciala pentru producatorii interni sau pentru importatori este cel
prevazut in anexa A 2 la prezentele norme metodologice.
Dupa aprobarea comenzii, autoritatea emitenta a licentei va intocmi o
situatie centralizatoare in trei exemplare, dupa modelul din anexa nr. 4 la
prezentele norme metodologice. Exemplarul 1 al acestei situatii, insotit de
exemplarul 1 al notei de comanda, se transmite, in termen de 5 zile de la
aprobare, unitatii specializate autorizate pentru tiparirea marcajelor.
Exemplarul 2 se va transmite, in acelasi termen, serviciilor de prelucrare
automata a datelor din cadrul directiilor generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
dupa caz, iar exemplarul 3 se va pastra in arhiva proprie. Lunar, pana la data
de 15 a lunii urmatoare, directiile generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, au
obligatia de a transmite Directiei generale de tehnologia informatiei financiare
din cadrul Ministerului Finantelor, cumulat de la inceputul anului, situatia
marcajelor aprobate, ridicate si utilizate de catre fiecare producator intern
si importator de bauturi alcoolice. Aceasta situatie se va intocmi separat
pentru fiecare produs supus marcarii.
Directia generala de tehnologia informatiei financiare va transmite lunar,
pana la sfarsitul lunii urmatoare, Directiei generale de legislatie impozite
indirecte, situatia centralizata pe tara, pe fiecare produs supus marcarii, a
tuturor marcajelor aprobate, ridicate si utilizate.
Unitatea autorizata pentru tiparirea marcajelor realizeaza marcajele in
baza situatiilor centralizatoare si este obligata sa tina evidenta
tipariturilor si sa informeze lunar Ministerul Finantelor - Directia generala
legislatie impozite indirecte, precum si directiile generale ale finantelor
publice si controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, despre cantitatile livrate.
Marcajele vor fi realizate prin emisiuni identificate printr-un cod si o
serie de emisiune, aprobate de Ministerul Finantelor.
Unitatea specializata autorizata pentru tiparirea marcajelor realizeaza
marcajele pe baza notelor de comanda si numai dupa prezentarea de catre agentul
economic producator intern sau importator a dovezii platii si a extrasului de
cont ce atesta virarea contravalorii marcajelor comandate in contul acesteia.
Dovada platii si extrasul de cont vor purta obligatoriu viza societatii
bancare la care agentii economici producatori interni sau importatori au
deschis contul.
Agentii economici care detin licenta de producator intern sau de importator
pot utiliza marcajele aprobate numai in limita termenului de valabilitate a
licentei.
Marcajele neintroduse in tara in termenul legal isi pierd valabilitatea, cu
exceptia cazurilor in care autoritatea emitenta a licentei aproba utilizarea
acestora si in anul urmator celui de valabilitate a licentei.
Utilizarea marcajelor si in anul urmator celui de valabilitate a licentei
se poate face numai cu avizul autoritatii emitente a licentei, aviz ce poate fi
acordat:
a) fie prin prelungirea valabilitatii licentei precedente, pana la data de
31 martie a anului urmator;
b) fie prin acordarea unei noi licente.
Pentru prelungirea valabilitatii licentei precedente pana la data de 31
martie a anului urmator, agentul economic trebuie sa depuna la autoritatea
emitenta a licentei urmatoarele documente:
- dovada transmisa de producatorul extern sau de reprezentantul acestuia,
din care sa rezulte existenta unui stoc de marcaje care fie au fost aplicate
deja pe produse si neexpediate inca beneficiarului de contract, fie exista in
stoc, dar nu sunt aplicate pe produsele supuse marcarii;
- dovada justificarii periodice, potrivit prevederilor legale, a utilizarii
marcajelor aprobate;
- actele de control incheiate de organele de control ale Ministerului
Finantelor pe linia respectarii conditiilor legale de utilizare a marcajelor.
Autoritatea emitenta a licentei poate aproba utilizarea marcajelor peste
termenul de valabilitate a acesteia, pe baza unei noi licente si in conditiile
prezentarii acelorasi acte prevazute la alineatul precedent. In plus, in
aceasta situatie, agentul economic importator trebuie sa indeplineasca toate cerintele
prevazute de lege in vederea eliberarii licentei de import pentru anul urmator,
avand un contract de import incheiat cu acelasi producator extern sau cu
reprezentantul acestuia, ca si in anul precedent.
In cazul in care, pana la expirarea termenului de valabilitate a licentei,
importatorii nu justifica prin importuri efective utilizarea marcajelor
exportate sau, in cazuri obiective, reimportul acestora, garantia bancara sau
depozitul bancar va fi executat partial sau total, corespunzator cantitatii de
marcaje nejustificate.
Executarea garantiei bancare sau a depozitului bancar se face in baza unei
cereri scrise din partea unitatii vamale catre societatea bancara
emitenta."
ANEXA A 1
MACHETELE
timbrelor si banderolelor
a) Timbre pentru tigarete si produse din tutun
- 45 mm -
____________
| |
| | - 22 mm -
|____________|
b) Banderole pentru marcarea bauturilor alcoolice
- butelii sau cutii tip tetrapak etc., peste 500 ml:
- aplicare in forma de "U"
- 160 mm -
________________________________________
| |
| | - 18 mm -
|________________________________________|
- aplicare in forma de "L"
- 80 mm -
____________________
| |
| | - 18 mm -
|____________________|
- butelii sau cutii tip tetrapak, tetrabrik etc., sub 500 ml:
- aplicare in forma de "U"
- 120 mm -
______________________________
| |
| | - 18 mm -
|______________________________|
- aplicare in forma de "L"
- 60 mm -
_______________
| |
| | - 18 mm -
|_______________|
- butelii sau cutii tip tetrapak, tetrabrik etc., sub 50 ml:
- aplicare in forma de "U"
- 60 mm -
_______________
| |
| | - 18 mm -
|_______________|
- aplicare in forma de "L"
- 40 mm -
__________
| |
| | - 18 mm -
|__________|
ANEXA A 2
SISTEM DE CODIFICARE SPECIALA
a) Tigarete si produse din tutun
- pentru producatorii interni
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _
A RO |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_|
accize codul fiscal
- pentru importatori
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
A |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_|
accize indicativul codul fiscal
tarii din
care se face
importul
b) Bauturi alcoolice
- pentru producatorii interni
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
A |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_|
accize indicativul codul fiscal
judetului
de resedinta
al
producatorului
- pentru importatori
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
A |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_|
accize indicativul codul fiscal
tarii din
care se face
importul
NOTA:
In cazul in care indicativul judetului, respectiv al tarii din care se face
importul, nu contine doua, respectiv trei caractere alfanumerice, acestea se
vor completa cu cifra zero in fata indicativului existent.