HOTARARE Nr. 567 din 14 iunie 2001
pentru aprobarea Acordului bilateral de securitate dintre Ministerul Apararii
Nationale din Romania si Ministerul Apararii din Regatul Norvegiei, semnat la
Bucuresti la 9 noiembrie 2000 si la Oslo la 15 ianuarie 2001
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 366 din 6 iulie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 5
alin. 1 din Legea nr. 4/1991 privind incheierea si ratificarea tratatelor,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Acordul bilateral de securitate dintre Ministerul Apararii
Nationale din Romania si Ministerul Apararii din Regatul Norvegiei, semnat la
Bucuresti la 9 noiembrie 2000 si la Oslo la 15 ianuarie 2001.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul apararii nationale,
Gheorghe Matache,
secretar de stat
p. Ministrul afacerilor externe,
Mihnea Motoc,
secretar de stat
ACORD BILATERAL DE SECURITATE
intre Ministerul Apararii Nationale din Romania si Ministerul Apararii din
Regatul Norvegiei*)
*) Traducere.
Ministerul Apararii Nationale din Romania si Ministerul Apararii din
Regatul Norvegiei, denumite in continuare parti,
in scopul asigurarii securitatii informatiilor secrete schimbate direct ori
prin intermediul altor institutii administrative sau organizatii private care
lucreaza cu informatii secrete sub jurisdictia uneia dintre parti,
au convenit urmatoarele:
Art. 1
Aplicabilitate
Prezentul acord va constitui parte integranta a oricarui contract ce va fi
incheiat sau semnat in viitor intre parti, in ceea ce priveste urmatoarele
domenii:
a) cooperarea dintre cele doua parti, referitoare la apararea nationala si
la problemele de securitate militara;
b) cooperarea, schimbul de informatii, activitatea comerciala, contracte
sau orice alte relatii intre institutii si/sau companii private ale partilor,
referitoare la apararea nationala si la problemele de securitate militara;
c) vanzarea de echipament si know-how legate de aparare, de catre o parte
celeilalte parti;
d) informatiile schimbate intre parti de catre orice reprezentant, angajat
sau consultant al acestora (privat sau din alte sectoare) privind apararea
nationala si problemele de securitate militara.
Acest acord nu poate fi invocat de nici una dintre parti pentru a obtine
informatii secrete pe care cealalta parte le-a obtinut de la un tert.
Art. 2
Definitii
In sensul prezentului acord:
- Informatii secrete inseamna:
a) orice articol secret sub forma de comunicare orala, cu continut secret,
sau transmisie electrica ori electronica a unui mesaj secret ori a unui
material, asa cum este definit la lit. b);
b) material include documentul, asa cum este definit la lit. c), precum si
orice mecanism, echipament, armament sau sistem de armament, fabricat sau in
curs de fabricare;
c) document inseamna orice forma de informatie inregistrata, indiferent de
tipul suportului pe care se afla inregistrata.
- Contract inseamna orice acord intre doua sau mai multe parti prin care se
creeaza si se definesc drepturi si obligatii intre parti.
- Contract secret inseamna un contract care contine sau implica informatii
secrete.
- Contractant inseamna o persoana fizica sau o persoana juridica care are
capacitatea de a incheia contracte.
- Autoritate competenta de securitate inseamna autoritatea care raspunde de
securitatea apararii in fiecare tara.
- Incalcarea masurilor de securitate inseamna o actiune sau o omisiune
contrara reglementarilor nationale de securitate, al carei rezultat pune in
pericol sau compromite informatii secrete.
- Compromiterea securitatii inseamna ca informatia secreta este compromisa
pentru ca a fost adusa, partial sau total, la cunostinta unor persoane,
institutii sau state, fara o autorizatie de securitate corespunzatoare sau
imputernicire de a avea un asemenea acces, ori pentru ca a facut obiectul unui
risc de acest gen.
- Autorizatie de securitate inseamna o decizie cu caracter pozitiv
rezultata in urma unei proceduri de investigare prin care se certifica
capacitatea unei persoane sau institutii de a avea acces si de a lucra cu
informatii secrete la un nivel stabilit, in conformitate cu reglementarile nationale
in materie.
- Asigurare de securitate inseamna o adeverinta emisa de autoritatea
competenta de securitate prin care se precizeaza ca informatiile clasificate
RESTRICTED vor fi protejate in conformitate cu reglementarile nationale in
materie.
- Trebuie sa stie inseamna ca accesul la informatii secrete poate fi
acordat numai daca, in cazul persoanei care solicita aceasta, s-a verificat
nevoia de a cunoaste informatii din domeniul din care fac parte cele transmise
partii primitoare, pentru a-si indeplini atributiile de serviciu.
Art. 3
Autoritati competente de securitate
Autoritatile competente de securitate responsabile pentru implementarea si
supervizarea tuturor aspectelor prezentului acord sunt:
In Romania:
Directia Generala de Informatii a Apararii
Ministerul Apararii Nationale
Str. Izvor nr. 13 - 15
Bucuresti
Romania
In Norvegia:
Statul Major General al Fortelor Armate
din Regatul Norvegiei
Sectia de Securitate
Postboks 14
1306 Baerum Postterminal
Norvegia
Art. 4
Categorii de clasificare
Informatiile secrete vor fi marcate cu una dintre urmatoarele categorii de
clasificare:
ROMANIA ECHIVALENT NORVEGIA
STRICT SECRET TOP SECRET STRENGT HEMMELIG
SECRET SECRET HEMMELIG
SECRET CONFIDENTIAL KONFIDENSIELT
SECRET DE SERVICIU RESTRICTED BEGRENSET
Partea primitoare si/sau institutiile ei nu vor utiliza un nivel de
clasificare mai mic pentru informatiile secrete primite si nu vor declasifica
aceste informatii fara acordul scris al partii furnizoare. Partea furnizoare va
informa partea primitoare asupra oricaror schimbari in nivelul de clasificare a
informatiilor schimbate.
Partea primitoare va marca informatiile secrete primite cu propria
categorie de clasificare echivalenta. Traducerile si reproducerile vor fi
marcate cu aceeasi categorie de clasificare precum originalul.
Art. 5
Protectia reciproca de securitate
In conformitate cu legile si reglementarile lor nationale ambele parti vor
lua masuri corespunzatoare de protectie a informatiilor secrete ce sunt
transmise, primite, elaborate sau dezvoltate ca rezultat al oricarui acord sau
relatie intre parti. Partile vor asigura pentru toate cazurile de transmitere,
primire, elaborare si dezvoltare de informatii secrete acelasi grad de
protectie care este asigurat propriilor informatii secrete de categorii
echivalente de clasificare, asa cum apar definite la art. 4.
Accesul la informatii secrete si in locurile ori obiectivele unde se
lucreaza cu informatii secrete sau unde sunt depozitate informatii secrete va
fi limitat la acele persoane carora li s-a eliberat o autorizatie de
securitate, astfel cum este definita la art. 2, si care, datorita functiilor
sau incadrarii lor, trebuie sa stie, astfel cum este definit termenul la art.
2.
Fiecare parte va superviza prin intermediul vizitelor de verificare
respectarea legilor si a reglementarilor in materie la agentii, birouri si
obiective din jurisdictia lor, ce poseda, dezvolta, elaboreaza si/sau folosesc
informatiile secrete ale celeilalte parti.
Art. 6
Transmiterea informatiilor
Conform prezentului acord partile nu vor divulga informatii secrete unor
terti sau persoane ori altor state fara a obtine in prealabil acordul scris al
partii furnizoare. Informatiile secrete primite de catre o parte de la cealalta
parte vor fi folosite numai pentru scopurile specificate.
In eventualitatea ca oricare dintre parti si/sau institutiile ori
entitatile respectivei parti incheie contracte ce vizeaza domeniile stabilite
la art. 1, care sunt puse in aplicare pe teritoriul celeilalte parti si care
implica informatii secrete, partea din statul pe al carui teritoriu se
desfasoara activitatea in baza acestui acord isi va asuma responsabilitatea
pentru administrarea acestor informatii secrete potrivit propriilor standarde
si cerinte.
Inainte de a transmite contractantilor sau potentialilor contractanti ai
oricareia dintre parti informatii secrete primite de la cealalta parte, partea
primitoare:
a) se va asigura ca astfel de contractanti sau potentiali contractanti si
institutiile lor au capacitatea de a proteja corespunzator informatiile
secrete;
b) va acorda o autorizatie de securitate corespunzatoare pentru institutia
contractantilor respectivi;
c) va acorda o autorizatie de securitate corespunzatoare pentru personalul ale
carui atributii necesita acces la informatii secrete;
d) se va asigura ca intreg personalul care are acces la informatii secrete
este informat asupra responsabilitatilor de a proteja informatiile secrete in
conformitate cu legislatia in vigoare;
e) va efectua inspectii periodice de securitate la institutiile autorizate
corespunzator.
Art. 7
Obligatii ale partilor
Fiecare parte va lua toate masurile pentru a se asigura ca prevederile
prezentului acord vor fi in totalitate respectate de propria autoritate
competenta de securitate.
Autoritatea competenta de securitate a fiecarei parti este precizata la
art. 3.
Ambele autoritati competente de securitate, fiecare sub jurisdictia
propriului stat, vor elabora, vor distribui si vor superviza instructiunile si
procedurile de securitate pentru protectia informatiilor secrete schimbate ca
rezultat al oricarui alt acord intre parti.
Fiecare autoritate competenta de securitate va furniza, la cerere,
celeilalte autoritati competente de securitate informatii referitoare la
organizarea si procedurile sale de securitate, pentru a face posibila
compararea si mentinerea acelorasi standarde de securitate si pentru a facilita
vizitele comune in ambele tari ale reprezentantilor autorizati. Astfel de
vizite trebuie convenite de ambele parti.
Art. 8
Vizite
Vizitele pe linia schimbului de informatii secrete in obiective unde sunt
prelucrate, manipulate si depozitate informatii secrete sau unde se finalizeaza
proiecte secrete vor fi permise de catre o parte vizitatorilor din statul
celeilalte parti numai daca se va obtine in prealabil o permisiune scrisa de la
autoritatea competenta de securitate a partii gazda. O astfel de permisiune va
fi acordata persoanelor care detin autorizatie de acces la informatii secrete
si care trebuie sa stie.
Vizitele personalului unei parti in institutiile, obiectivele etc. ale
celeilalte parti
Accesul la informatiile secrete si in institutii, obiective etc. unde sunt
realizate activitati cu caracter secret sau unde informatiile secrete sunt
depozitate ori manipulate va fi permis de catre o parte vizitatorilor
celeilalte parti, daca acestia au fost:
a) verificati de autoritatea competenta de securitate sau de o alta
autoritate guvernamentala competenta a statului care trimite si sunt autorizati
sa primeasca informatii secrete potrivit reglementarilor statului-gazda; si/sau
b) autorizati de autoritatea competenta de securitate sau de alta
autoritate guvernamentala competenta a statului respectiv sa intreprinda vizita
sau vizitele solicitate.
Autoritatea competenta de securitate a partii solicitante va informa
autoritatea competenta de securitate din statul ce va fi vizitat cu privire la
vizita planificata, potrivit prevederilor stipulate mai jos, si va lua masuri
ca aceasta din urma sa primeasca cererea de vizita cu 3 saptamani inainte ca
vizita sau vizitele sa aiba loc.
Cererea pentru vizita va cuprinde:
a) numele si prenumele vizitatorului, locul si data nasterii,
nationalitatea si locul unde este incadrat, pasaportul sau alte documente de
identitate ale vizitatorului;
b) un act care sa certifice autorizatia de acces la informatii secrete,
potrivit scopului vizitei sau al vizitelor;
c) obiectul si scopul vizitei sau al vizitelor (indicatiile trebuie sa fie
clare si suficient de detaliate; indicatiile cu caracter general si abrevierile
trebuie evitate);
d) data probabila si durata vizitei sau a vizitelor solicitate;
e) punctul de contact la institutia/obiectivul ce va fi vizitat, contactele
anterioare sau orice alta informatie utila pentru a determina justificarea
vizitei sau a vizitelor.
Cererea pentru vizita va fi trimisa:
a) prin Ambasada Regatului Norvegiei la Bucuresti, pentru solicitarile de
vizita ale cetatenilor norvegieni in Romania;
b) prin Ambasada Romaniei la Oslo, pentru solicitarile de vizita ale
cetatenilor romani in Norvegia;
c) prin alte proceduri care pot fi utilizate prin acordul celor doua
autoritati competente de securitate.
Valabilitatea autorizatiilor pentru vizita nu va fi mai mare de 12 luni.
Informatiile secrete schimbate pe timpul vizitei vor avea acelasi grad de
protectie si nivel de clasificare cu cel acordat de partea furnizoare.
Art. 9
Contracte
Autoritatea competenta de securitate a unei parti care doreste sa incheie
un contract secret cu un contractant in statul celeilalte parti sau care
doreste sa il autorizeze pe unul dintre contractantii sai sa incheie un
contract secret in statul celeilalte parti, in cadrul unui proiect secret, va
obtine mai intai o asigurare scrisa de la autoritatea competenta de securitate
a celeilalte parti ca propusul contractant detine autorizatie de acces la
activitatea cu documente secrete, la un nivel corespunzator, si ca are capacitatea
de a manipula si de a depozita informatii secrete de acelasi nivel. Pentru
categoria de clasificare RESTRICTED va fi eliberata o asigurare de securitate,
astfel cum este definita la art. 2.
Fiecare contract secret intre institutiile partilor si/sau organizatii
private (cum ar fi: uzine, centre de cercetare, institutii de asistenta si/sau
de prestari de servicii etc.) va contine o sectiune corespunzatoare privind
masurile de securitate si o lista cuprinzand categoriile de clasificare a
informatiilor secrete, care sa tina seama de prevederile prezentului acord.
Autoritatea competenta de securitate in al carei stat se va desfasura
activitatea respectiva isi asuma responsabilitatea pentru stabilirea si
administrarea masurilor de securitate ale contractului respectiv la aceleasi
standarde si cerinte care guverneaza protectia propriilor contracte secrete.
Subcontractantii interesati de subcontracte secrete vor solicita prin
intermediul contractantilor aprobarea autoritatii competente de securitate.
Daca se aproba solicitarea, subcontractantul trebuie sa indeplineasca aceleasi
obligatii de securitate care au fost stabilite pentru contractant.
Notificarea oricarui proiect, acord, contract sau subcontract secret va fi
inaintata in prealabil autoritatii competente de securitate din statul in care
va fi realizat proiectul.
Doua copii de pe sectiunea privind masurile de securitate ale oricarui
contract vor fi inaintate autoritatii competente de securitate in al carei stat
va fi desfasurata activitatea respectiva.
Art. 10
Comunicare si transmitere
Informatiile secrete vor fi transmise, de regula, fizic intre parti, prin
canalele lor diplomatice.
Schimbul de informatii secrete poate avea loc, de asemenea, prin
reprezentanti oficiali numiti de autoritatile din ambele tari. La cerere, se
poate da o astfel de autorizatie reprezentantilor intreprinderilor angajate in
proiecte specifice.
Furnizarea unor cantitati mari de informatii secrete va fi reglementata de
la caz la caz.
Pot fi folosite si alte mijloace autorizate de transmitere sau de schimb de
informatii secrete, daca sunt acceptate de ambele autoritati competente de
securitate.
Art. 11
Incalcarea masurilor de securitate
In cazul informatiilor secrete clasificate CONFIDENTIAL sau de categorie
superioara, furnizate sau primite de la cealalta parte, ori daca interese
comune sunt implicate, incalcarea masurilor de securitate, astfel cum este
definita la art. 2, care are ca rezultat o compromitere a securitatii, implica
obligatia autoritatii competente de securitate in al carei stat apare
compromiterea sa informeze autoritatea competenta de securitate a celeilalte
parti cat mai repede posibil si sa desfasoare o ancheta corespunzatoare. La
cerere, cealalta parte va coopera la ancheta respectiva. Indiferent de situatie
cealalta parte va fi informata despre rezultatele anchetei si va primi un
raport final referitor la motivele si implicatiile violarii securitatii.
Cazurile care implica informatii clasificate RESTRICTED trebuie raportate
doar atunci cand prezinta caracteristici neobisnuite.
Art. 12
Cheltuieli
Fiecare parte va suporta propriile cheltuieli ce decurg din implementarea
prezentului acord.
Art. 13
Rezolvarea diferendelor
Orice diferend cu privire la interpretarea sau aplicarea prezentului acord
va fi rezolvat prin consultari intre parti si nu va fi trimis spre solutionare
nici unui tribunal national sau international ori unui tert.
Art. 14
Dispozitii finale
Prezentul acord va intra in vigoare la data primirii ultimei notificari
prin care partile se informeaza reciproc, in scris, ca au fost indeplinite
procedurile legale interne pentru intrarea in vigoare a prezentului acord.
Prezentul acord poate fi modificat sau amendat oricand, in scris, prin
acordul ambelor parti. Modificarile si amendamentele vor constitui parti
integrante ale prezentului acord si vor intra in vigoare in conformitate cu
primul paragraf.
Prezentul acord se incheie pe o perioada nedeterminata. Acordul poate fi
denuntat oricand, prin notificare scrisa. In acest caz acordul expira la 6 luni
de la data primirii notificarii de denuntare.
Toate informatiile secrete ce fac obiectul schimbului in cadrul prezentului
acord vor fi protejate in conformitate cu prevederile legislatiilor interne ale
statelor si cu prevederile prezentului acord, chiar si dupa incetarea sa.
Semnat la Bucuresti la 9 noiembrie 2000 si la Oslo la 15 ianuarie 2001, in
doua exemplare originale in limba engleza.
Pentru Ministerul Apararii Nationale din Romania,
p. Ministrul apararii nationale,
Ioan Mircea Plangu
Pentru Ministerul Apararii din Regatul Norvegiei,
Ministrul apararii,
Bjorn Tore Godal