ORDIN Nr. 2131 din 8
decembrie 2005
pentru aprobarea
Reglementarilor privind autorizarea operatorilor economici care desfasoara
activitati de reparatii, de intretinere, de reglare, de modificari
constructive, de reconstructie a vehiculelor rutiere, precum si de dezmembrare
a vehiculelor scoase din uz - RNTR 9*)
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 1160 din 21 decembrie 2005
*) Ordinul nr.
2.131/2005 a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
1.160 din 21 decembrie 2005 si este reprodus si in acest numar bis.
In temeiul prevederilor
art. III din Ordonanta Guvernului nr. 34/2005 pentru modificarea si completarea
Ordonantei Guvernului nr. 80/2000 privind certificarea sau omologarea
echipamentelor, pieselor de schimb si materialelor de exploatare utilizate la
vehicule rutiere, precum si conditiile de comercializare si utilizare a
acestora, ale art. 5 alin. (3) lit. q) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, precum si ale art. 5 alin. (4) din
Hotararea Guvernului nr. 412/2004 privind organizarea si functionarea
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, cu modificarile si
completarile ulterioare,
ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului emite urmatorul ordin:
Art. 1. - Se aproba
Reglementarile privind autorizarea operatorilor economici care desfasoara
activitati de reparatii, de intretinere, de reglare, de modificari
constructive, de reconstructie a vehiculelor rutiere, precum si de dezmembrare
a vehiculelor scoase din uz - RNTR 9, prevazute in anexa care face parte
integranta din prezentul ordin.
Art. 2. - Autorizatiile
tehnice emise de Regia Autonoma "Registrul Auto Roman" inainte de
intrarea in vigoare a prezentului ordin isi pastreaza valabilitatea pana la
data expirarii.
Art. 3. - Regia
Autonoma "Registrul Auto Roman" va duce la indeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul
ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si intra in
vigoare la data de 1 ianuarie 2006.
Ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului,
Gheorghe Dobre
ANEXA 1*)
*) Anexa este reprodusa
in facsimil.
REGLEMENTARI
privind autorizarea
operatorilor economici care desfasoara activitati de reparatii, de intretinere,
de reglare, de modificari constructive, de reconstructie a vehiculelor rutiere,
precum si de dezmembrare a vehiculelor scoase din uz - RNTR 9
CAPITOLUL 1
Dispozitii generale
Prezentele reglementari
stabilesc metodologia si conditiile pentru autorizarea operatorilor economici
care desfasoara activitati de reparatii, de intretinere, de reglare, de
modificari constructive, de reconstructie a vehiculelor rutiere, precum si de
dezmembrare a vehiculelor scoase din uz.
Prezentele reglementari
definesc:
1.1. - activitatile
prin care se pot influenta parametrii constructivi, functionali si de calitate
ai vehiculelor rutiere in raport cu legislatia in vigoare referitoare la
conditiile tehnice privind admiterea si mentinerea in circulatie a acestora pe
drumurile publice. In sensul prezentului ordin, prin activitati care pot
influenta parametrii constructivi, functionali si de calitate ai vehiculelor
rutiere se intelege:
a) activitati de
reparatii, de intretinerea si/sau reglare functionala a vehiculelor rutiere;
b) activitati de
reparare, reconditionare, montare, verificare si etalonare a produselor
utilizate la vehiculele rutiere;
c) activitati de
modificari constructive si/sau de reconstructie a vehiculelor rutiere;
d) activitati de
inlocuiri de sasiuri si/sau de caroserii;
e) activitati de
dezmembrare a vehiculelor rutiere scoase din uz;
1.2. - conditiile
minimale ce trebuie indeplinite in vederea autorizarii, de catre operatorii
economici care desfasoara activitatile mentionate la pct. 1.1 lit. a) - e);
1.3. - procedura de
autorizare a operatorilor economici care desfasoara activitatile mentionate la
pct. 1.1 lit. a) - e) desfasurata de Registrul Auto Roman (denumit in
continuare RAR), organismul tehnic specializat desemnat de Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
Definitii
Pentru scopul
prezentelor reglementari, prin urmatorii termeni se intelege:
a) clasa - categorie
atribuita operatorilor economici care desfasoara activitati de reparatii, de
intretinere si/sau reglare functionala a vehiculelor rutiere, de dezmembrare a
vehiculelor scoase din uz, precum si celor care desfasoara activitati de
reparare, reconditionare, montare, verificare si/sau etalonare a produselor
utilizate la vehicule rutiere, in functie de complexitatea activitatii
desfasurate;
b) produs - un sistem,
echipament, piesa, componenta sau entitate tehnica utilizata la fabricarea unui
vehicul sau pentru inlocuirea celui existent pe un vehicul (include si
produsele montate pe un vehicul ulterior fabricarii, ca accesorii). Poate fi:
b1) produs de origine -
produs utilizat la fabricarea unui vehicul si care a echipat vehiculul la omologarea
de tip a acestui vehicul;
b2) produs de schimb -
produs destinat sa fie utilizat la un vehicul pentru a inlocui un produs montat
pe acest vehicul.
c) material de
exploatare - substante necesare la utilizarea la vehicule rutiere, care se consuma
sau se uzeaza in timpul utilizarii vehiculului rutier si care se completeaza
sau se inlocuiesc in timpul exploatarii acestuia, cuprinzand carburantii auto,
lubrifiantii auto, aditivii pentru carburantii auto, lichidele pentru frana,
lichidele de racire, uleiurile hidraulice;
d) activitate de
reparare a echipamentelor si sistemelor vehiculelor rutiere - activitate
specifica ce presupune operatii de inlocuire a cel putin unei componente, piese
sau entitati tehnice a echipamentului, sistemului vehiculului cu o componenta,
piesa sau entitate tehnica de schimb;
e) activitate de
reconditionare a unei componente, piese sau entitati tehnice dintr-unul din
sistemele sau echipamentele vehiculului - activitate specifica prin care se
asigura redobandirea parametrilor fizici, dimensionali, functionali etc., ai
unei componente, piese sau entitati tehnice in conformitate cu documentele
tehnice specifice aprobate de constructorii de vehicule si/sau de componente,
piese sau entitati tehnice (manuale de reparatii, tehnologii de reparatii
si/sau reconditionare etc.);
f) activitate de
reglare functionala a vehiculelor rutiere - activitate specifica ce presupune
realizarea sau refacerea starii unui sistem tehnic ale carui marimi
caracteristice s-au abatut de la anumite conditii impuse, pe baza manualelor de
reparatii, a cataloagelor cu date tehnice functionale (baza de date) pentru
unul sau mai multe sisteme sau echipamente, ale unor marci sau grup de marci de
vehicule;
g) activitate de
montare, verificare si/sau etalonare a produselor utilizate la vehiculele
rutiere - activitate specifica ce presupune efectuarea de operatii de montare,
verificare si/sau etalonare a unor produse, prevazute de producatorii acestora
sa echipeze vehiculele rutiere sau sa inlocuiasca pe cele existente deja pe
vehicule, pe baza documentatiilor tehnice. Documentatiile tehnice vor fi puse
la dispozitie de producatorii produselor respective sau reprezentantii
imputerniciti ai acestora. Pentru operatiile de etalonare, este necesara si
obtinerea autorizarii specifice de la institutiile legal abilitate in acest
scop;
h) activitate de
modificari constructive - activitate specifica care are ca rezultat schimbarea
parametrilor constructivi, functionali sau de calitate ai vehiculului rutier
si/sau a produselor utilizate la acesta fata de tipul omologat, inclusiv
activitatile de completare (carosare) ale unui vehicul initial si cele de
tuning;
i) activitate de
reconstructie - activitate specifica de productie industriala de vehicule
rutiere in care se folosesc produse noi ori reconditionate, pe un flux de
fabricatie, cu tehnologii si sisteme de asigurare a calitatii certificate de
organisme competente;
j) activitate de
dezmembrare a vehiculelor scoase din uz - activitate specifica ce presupune
operatii de demontare in parti componente a vehiculelor scoase din uz; inclusiv
activitatile de dezmembrare a produselor utilizate la vehiculele rutiere.
Operatiile de demontare a componentelor trebuie sa respecte prevederile
documentatiilor tehnice ale producatorilor vehiculelor, cu privire la ordinea
operatiilor si sculele/dispozitivele adecvate;
k) capabilitate tehnica
- abilitatea unui operator economic de a desfasura activitati specifice in
conformitate cu legislatia in vigoare si care dispune de resursele umane,
facilitatile, echipamentele, precum si metodele si instructiunile de lucru
specificate in documente emise de factori responsabili;
l) neconformitate -
nesatisfacerea de catre o activitate a unei conditii specificate;
m) onorabilitate -
situatie in care se gaseste conducatorul unitatii economice, care nu a fost
condamnat pentru infractiuni penale grave si care actioneaza in mod etic si
responsabil in relatiile cu beneficiarii;
n) evaluarea
conformitatii - orice actiune al carei obiect este de a determina, in mod
direct sau indirect, satisfacerea conditiilor specificate;
o) auditul calitatii -
examinare sistematica si independenta in scopul de a determina daca
activitatile referitoare la calitate si rezultatele aferente satisfac
dispozitiile prestabilite, precum si daca aceste dispozitii sunt implementate
efectiv si sunt corespunzatoare pentru realizarea obiectivelor;
p) supraveghere -
evaluarea efectuata de autoritatea care a emis autorizatia, pentru a determina
daca o activitate este in continuare conforma cu conditiile specificate;
r) structura de
rezistenta - ansamblu de elemente nedemontabile ale caroseriei care preiau
sarcini in timpul functionarii vehiculului;
s) redresarea
structurii de rezistenta - operatie specifica de readucere la configuratia
initiala, numai prin procese de deformare plastica, a structurii de rezistenta
deformate a unei caroserii si verificarea restabilirii dimensiunilor initiale,
prin intermediul echipamentelor specifice.
t) intretinerea
vehiculelor rutiere - ansamblul operatiunilor periodice stabilite de
producatorul vehiculelor si care se refera la inlocuiri si/sau verificari de
plinuri, la inlocuiri de materiale consumabile si componente care se uzeaza in
timpul functionarii, precum si verificari si reglaje care sa asigure mentinerea
functionarii in parametrii recomandati;
u) inlocuirea de
sasiuri/caroserii - totalitatea operatiunilor determinate de schimbarea
sasiului/caroseriei cu un alt sasiu/o alta caroserie compatibil(a), in
conditiile mentionate in Reglementarile RNTR 7. In urma operatiunilor executate
se vor efectua inspectiile finale, conform prezentelor reglementari.
CAPITOLUL 2
Reguli de procedura
privind evaluarea capabilitatii tehnice si autorizarea operatorilor economici
care desfasoara activitati de reparatii, de intretinere si/sau de reglare
functionala a vehiculelor rutiere, de reconditionare produse, de inlocuire de
sasiuri si/sau caroserii ale vehiculelor rutiere
1. Activitatile de
reparatii, de intretinere si/sau de reglare functionala a vehiculelor rutiere,
de reconditionare produse, precum si activitatile de inlocuire de sasiuri
si/sau caroserii ale vehiculelor rutiere se pot presta numai de catre
operatorii economici care au capabilitatea tehnica adecvata si care, in urma
unei evaluari, au fost autorizati de catre RAR.
2. Lista activitatilor
pentru care operatorii economici trebuie sa solicite autorizarea, este
prezentata in anexa nr. 1 la prezentele reglementari, pct. 1.1 - 1.7.
3. Autorizarea se va
solicita de catre operatorul economic si se va acorda nominalizat pe
componente, ansambluri, sisteme constructive, echipamente, vehicule si/sau
pentru una sau mai multe dintre activitatile enumerate in anexa nr. 1 la
prezentele reglementari, pct. 1.1 - 1.7 pentru operatii distincte.
Modelul autorizatiei
este prevazut in anexa nr. 6 la prezentele reglementari.
Operatorul economic va
fi incadrat intr-una din clasele specificate in anexa nr. 1 la prezentele reglementari,
pct. 2.
4. Operatorul economic
care solicita evaluarea capabilitatii sale tehnice in vederea autorizarii,
denumit in continuare solicitant, se va adresa la reprezentanta RAR din
Municipiul Bucuresti sau din judetul in care isi desfasoara activitatea, de
unde va obtine, contra cost, o mapa continand urmatoarele documente:
- cerere-tip de
autorizare al carui model este prevazut in anexa nr. 2 la prezentele
reglementari;
- chestionar de
autoevaluare al carui model prevazut in anexa nr. 3 la prezentele reglementari.
Reprezentantele RAR vor
oferi solicitantilor toate informatiile necesare in vederea completarii corecte
a cererii-tip de autorizare si a chestionarului de autoevaluare.
5. Se vor completa si
depune, la reprezentanta RAR din Municipiul Bucuresti sau din judetul in care
isi desfasoara activitatea, cererea-tip de autorizare si chestionarul de
autoevaluare semnate de reprezentantul legal.
Solicitantul va include
in dosarul de autorizare:
- copie a documentelor
care sa ateste functionarea legala a operatorului economic, din care sa rezulte
ca are ca obiect de activitate si activitatile pentru care solicita autorizarea
la punctele de lucru.
- copia certificatului
de atestare a capacitatii profesionale a conducatorului (conducatorilor)
atelierului in domeniul repararii si/sau reglarii functionale a vehiculelor
rutiere, a atelierelor de dezmembrare a vehiculelor scoase din uz, precum si in
domeniul inlocuirii de sasiuri si/sau caroserii ale vehiculelor rutiere, cu
exceptia atelierelor care desfasoara activitati de inlocuire materiale de
exploatare, de inlocuire si reparare anvelope si camere de aer, de echilibrat
roti, de inlocuire a sistemului de evacuare gaze arse motor - tobe esapament
fara sisteme catalitice.
6. In situatia in care
documentele din dosarul de autorizare nu au fost completate corect sau dosarul
este incomplet, acesta se va restitui reprezentantului solicitantului,
explicandu-i-se in ce constau neconformitatile si ciclul se va relua.
Daca documentele au
fost completate corect si dosarul este complet, acesta se va inregistra si i se
va atribui un numar de identificare care se va comunica solicitantului si se va
utiliza in toate referirile ulterioare.
7. Pe baza datelor din
documentele dosarului de autorizare, in functie de marimea operatorului
economic - numarul de salariati implicati in activitatea evaluata si
complexitatea lucrarilor pe care acesta le efectueaza, RAR va stabili durata -
numarul de zile-om audit, costul evaluarii, va elabora si va transmite
solicitantului propunerea de contract pentru autorizare si supraveghere.
8. Dupa semnarea de
catre solicitant a contractului pentru autorizare si supraveghere si
prezentarea documentului de plata a costului evaluarii, RAR va constitui echipa
de audit, va elabora planul de audit si va stabili, de comun acord cu
solicitantul, data efectuarii auditului.
9. Auditul
capabilitatii tehnice se va efectua la fiecare din atelierele solicitantului,
urmarindu-se indeplinirea de catre solicitant a conditiilor minimale prevazute
in anexa nr. 4 la prezentele reglementari.
Standardul de referinta
recomandat pentru audit este SR EN ISO 19011/2001.
La auditare se vor avea
in vedere urmatoarele:
a) conditiile de
onorabilitate a conducatorului operatorului economic, consemnate printr-o
declaratie pe propria raspundere, scrisa, privind inexistenta unui cazier
personal;
b) existenta spatiilor
adecvate pentru:
- amplasarea
vehiculelor si/sau produselor ce urmeaza a fi sau au fost reparate,
reconditionate sau reglate;
- depozitarea si
evidenta materialelor si produselor de schimb necesare procesului de reparare
sau de reconditionare;
- efectuarea lucrarilor
de reparare, intretinere, reconditionare si/sau de reglare functionala;
c) existenta
infrastructurilor si echipamentelor generale aferente pentru categoriile de
vehicule si/sau produsele pentru care se solicita autorizarea;
d) existenta liniilor
tehnologice, a sculelor, dispozitivelor si verificatoarelor necesare
desfasurarii proceselor de reparare, de intretinere, de reconditionare, de
reglare functionala;
e) existenta
mijloacelor de diagnosticare, de verificare/masurare pe fluxul tehnologic si de
verificare a calitatii lucrarilor de reparare, de intretinere, de
reconditionare, de reglare functionala efectuate;
f) evidenta efectuarii
inspectiilor finale, numai pentru acele activitati care pot afecta direct
functionarea in parametrii prevazuti de constructor a sistemelor vehiculului
prevazute in anexa nr. 1 la prezentele reglementari, pct. 1.1, cu echipamente
si tehnologii conforme cu prevederile reglementarilor nationale RNTR-1 in
vigoare, cu mijloace proprii sau la o statie de inspectie tehnica autorizata de
RAR. Evidenta se va tine in registrul de evidenta conform modelului din anexa
nr. 5 la prezentele reglementari; dovada efectuarii inspectiilor finale se va
atasa la comanda de executie a lucrarii;
g) documentele de
atestare a calificarii personalului angajat si/sau folosit pentru activitatile
efectuate - scolarizare generala si specifica, instruiri speciale, experienta
in munca;
h) nivelul pregatirii
profesionale practice a personalului, modul concret in care acesta efectueaza
lucrarile repartizate si respecta disciplina tehnologica;
i) constatarile
personalului desemnat pentru efectuarea diagnosticarii preliminare si
stabilirea operatiilor ce urmeaza a fi efectuate, stabilirea consumului de
piese de schimb si materiale implicat, intocmirea devizului si a notei de
comanda etc.;
j) respectarea
prevederilor legale privind stabilirea si acordarea garantiei pentru produsele
reparate, reconditionate sau inlocuite si lucrarile efectuate;
k) existenta
procedurilor de tratare a reclamatiilor;
10. Rezultatele
auditarii se vor consemna intr-un raport de audit, avand, dupa caz, anexate
note de neconformitati, ce se vor include in dosarul de autorizare. O copie a
raportului de audit insotit de notele de neconformitati, se va inmana solicitantului.
11. Pe baza analizei
documentelor dosarului de autorizare, RAR va elabora un raport de evaluare, in
ale carui concluzii:
a) pentru acele locatii
si activitati la care, in cursul auditului, nu s-au constatat neconformitati,
se va recomanda autorizarea;
b) pentru acele locatii
si activitati la care, in cursul auditului, s-au constatat neconformitati
minore, recomandarea de autorizare va fi conditionata de prezentarea in
prealabil de catre solicitant a unor actiuni corective insotite de termenele de
implementare, pentru eliminarea neconformitatilor enumerate in notele de
neconformitati anexate raportului de audit. In acest caz, indeplinirea si
eficienta actiunilor corective va fi verificata cu ocazia primului audit de
supraveghere;
c) pentru acele locatii
si activitati la care s-au constatat neconformitati majore, nu se va acorda
autorizatia. Solicitantul trebuie sa elimine neconformitatile majore constatate
in maximum 45 zile de la data auditului, in caz contrar reluandu-se ciclul de
evaluare.
Raportul de evaluare se
ataseaza la dosarul de autorizare respectiv.
12. RAR va elibera
solicitantului autorizatia tehnica in conformitate cu reglementarile aprobate
si va include operatorul economic respectiv in baza de date referitoare la
titularii de autorizatie.
13. Autorizatia tehnica
se va elibera in maximum 30 de zile de la data auditului in cazurile prevazute
la pct. 11, lit. a) si b), respectiv in maximum 30 de zile dupa eliminarea
neconformitatilor majore in cazul prevazut la pct. 11, lit. c).
14. Contestatiile in
legatura cu neacordarea autorizarii se vor inainta la sediul central al RAR. In
cazul in care contestatiile nu au putut fi rezolvate la acest nivel,
solicitantul se va adresa la Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului.
15. Durata de
valabilitate a unei autorizatii tehnice este conditionata de mentinerea de
catre titular a conditiilor in baza carora a fost acordata autorizatia tehnica,
confirmata prin auditurile de supraveghere planificate in baza contractului
pentru autorizare si supraveghere, in conformitate cu prevederile pct. 16 si
inopinate in conformitate cu prevederile pct. 17.
16. Titularul de
autorizatie va fi supravegheat de catre RAR, in baza contractului incheiat,
prin audituri programate anuale, cu exceptia primului audit care se va efectua
la 6 luni de la acordarea autorizatiei. Cu aceasta ocazie, titularului de
autorizatie i se va elibera o vinieta cu sigla RAR si i se va preciza data pana
la care se prelungeste valabilitatea autorizatiei. Vinieta se va aplica
obligatoriu de titularul de autorizatie in spatiul marcat pe verso-ul
autorizatiei tehnice.
17. In cazul semnalarii
unor reclamatii, sesizari sau la cererea expresa a Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului sau a Autoritatii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor, personalul special desemnat pentru activitatea de control din
cadrul RAR va efectua controale inopinate sau tematice.
Daca rezultatele
acestor controale vor confirma temeinicia reclamatiilor sau existenta unor
neconformitati majore, activitatea sau activitatile care au legatura cu
reclamatia sau tematica controlului, se suspenda pe o perioada de pana la 30 de
zile.
18. In cazurile in care
la auditurile de supraveghere programate:
- se constata
eliminarea neconformitatilor minore semnalate la auditul anterior si
- operatorul economic
autorizat prezinta, daca este cazul, noi masuri corective adecvate pentru
celelalte neconformitati minore identificate,
prin raportul de evaluare
aferent se va propune mentinerea autorizarii.
19. In cazurile in care
la auditurile de supraveghere programate se va constata ca nu au fost eliminate
in termenele stabilite neconformitatile minore semnalate la auditul anterior
si/sau se va constata existenta unor neconformitati majore, in raportul de
evaluare se va stabili un termen de implementare a actiunilor corective, de
maxim 5 zile. In aceasta perioada operatorul economic trebuie sa faca dovada
implementarii actiunilor corective de la neconformitatile constatate.
In caz contrar se va
proceda la suspendarea unei sau a mai multor activitati pe o perioada de pana
la 30 zile, in decursul careia titularul nu va avea dreptul sa desfasoare
activitatea sau activitatile respective.
20. Daca la sfarsitul
perioadei de suspendare RAR va confirma, dupa caz, pe baza dovezilor prezentate
de catre operatorul economic sau in urma efectuarii unui audit de verificare la
unitatea societatii, ca neconformitatile in cauza au fost eliminate,
suspendarea activitatii sau activitatilor inceteaza. In caz contrar, se va
proceda la anularea autorizarii pentru activitatea sau activitatile suspendate.
Contravaloarea auditului de verificare se suporta de catre operatorul economic.
21. Daca intr-o
perioada de 18 luni operatorul economic cumuleaza trei suspendari pentru una
sau mai multe activitati pentru care a obtinut autorizare, se va proceda la
anularea autorizatiei pentru activitatea sau activitatile respective. Pentru obtinerea
unei noi autorizatii, fostul titular va trebui sa reia procedura de autorizare,
dar nu mai devreme de 6 luni de la data anularii.
22. Pe durata de
valabilitate a unei autorizatii, titularul acesteia poate solicita RAR sa
efectueze evaluarea unor noi activitati pentru care intentioneaza sa obtina
extinderea autorizarii. Daca extinderea este solicitata, la o data situata
intre termenele stabilite pentru efectuarea auditului de supraveghere, auditul
respectiv se va efectua pe baza unui contract de extindere.
23. Autorizarea
activitatii de inlocuire sasiuri si/sau caroserii se va efectua numai pentru
operatorii economici care au capabilitatea de a desfasura activitatile
prevazute la anexa nr. 1 la prezentele reglementari, pct. 1.1 lit. a) - e),
pct. 1.2 si pct. 1.3 lit. a).
CAPITOLUL 3
Reguli de procedura
pentru evaluarea capabilitatii tehnice si autorizarea operatorilor economici
care desfasoara activitate de modificari constructive si/sau reconstructia
vehiculelor rutiere
1. Activitatile de
modificari constructive ale vehiculelor rutiere se pot presta numai de catre
operatorii economici care au capabilitatea tehnica adecvata si care, in urma
unei evaluari, au fost autorizati de catre RAR.
2. Autorizatia tehnica,
al carei model este prevazut in anexa nr. 11 la prezentele reglementari, se va
solicita si se va acorda nominalizat pentru tipuri/game de modificari
constructive si/sau pentru anumite tipuri de vehicule rutiere.
3. Operatorii economici
vor putea desfasura activitati de modificari constructive numai asupra
marcilor/tipurilor de vehicule pentru care poseda manuale de carosare,
documentatii tehnice specifice sau dupa caz au abilitarea constructorului
vehiculului pentru lucrarile efectuate.
4. Operatorul economic
care solicita evaluarea capabilitatii sale tehnice in vederea autorizarii,
denumit in continuare solicitant, poate obtine informatiile necesare modului de
desfasurare a procesului de autorizare de la Departamentul Omologari de Tip sau
accesand site-ul RAR - www.rarom.ro, unde se regaseste mapa de documente
informative compusa din urmatoarele elemente:
- cerere tip de
autorizare a carui model este prevazuta in anexa nr. 9 la prezentele
reglementari;
- chestionarul de
autoevaluare al carui model este prevazuta in anexa nr. 10 la prezentele
reglementari;
- alte informatii
necesare.
5. Solicitantul va
completa si va depune la registratura sediului central al RAR cererea-tip de
autorizare si chestionarul de autoevaluare semnat de reprezentantul legal.
De asemenea,
solicitantul va include in dosarul de autorizare:
- copie de pe
documentele care atesta functionarea legala a operatorului economic, din care
sa rezulte ca are ca obiect de activitate si activitatile pentru care solicita
autorizarea;
- documentatia tehnica
specifica.
6. Procedura de
evaluare a capabilitatii tehnice si autorizarea operatorilor economici se
desfasoara conform dispozitiilor cap. II, pct. 6 - 21, exceptia celor prevazute
la pct. 17.
7. Activitatea de
reconstructie a vehiculelor rutiere se poate efectua numai de operatori
economici - persoane juridice, care desfasoara o activitate de productie
industriala in domeniu. Autorizatia tehnica se elibereaza de catre RAR, avand
in vedere raportul de evaluare a capabilitatii tehnice a operatorului economic,
intocmit de personalul propriu certificat pentru evaluarea conformitatii, pe
baza reglementarilor si normelor tehnice elaborate de Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
8. Se includ la
modificari constructive si activitatile din anexa nr. 8 la prezentele
reglementari pct. 2, 5, 6 precum si 7, daca vehiculul nu a fost prevazut
constructiv pentru montarea instalatiilor de climatizare cu functionare
integrata sau independenta si componentele acestora.
CAPITOLUL 4
Reguli de procedura
pentru evaluarea capabilitatii tehnice si autorizarea operatorilor economici
care desfasoara activitati de reparare, reconditionare, montare, verificare
si/sau etalonare a produselor utilizate la vehiculele rutiere
1. Operatorii economici
care desfasoara activitatile de reparare, reconditionare, montare, verificare
si/sau etalonare a produselor utilizate la vehiculele rutiere prevazute in
anexa nr. 8 la prezentele reglementari, trebuie sa obtina autorizatia tehnica
conform prevederilor prezentelor reglementari.
2. Autorizatia tehnica
se elibereaza de RAR, pe baza evaluarii capabilitatii tehnice a operatorilor
economici care desfasoara activitatile mentionate in anexa nr. 8 la prezentele
reglementari pct. 1, 3, 4 precum si 7, daca vehiculul a fost prevazut
constructiv pentru montarea instalatiilor de climatizare cu functionare
integrata sau independenta si componentele acestora.
3. La evaluarea
capabilitatii tehnice sunt aplicabile prevederile cap. II la prezentele
reglementari.
CAPITOLUL 5
Reguli de procedura
pentru evaluarea capabilitatii tehnice si autorizarea operatorilor economici
care desfasoara activitati de dezmembrare a vehiculelor rutiere scoase din uz
Operatorii economici
care desfasoara activitati de dezmembrare a vehiculelor scoase din uz trebuie
sa indeplineasca, in vederea autorizarii, urmatoarele cerinte:
1. sa detina copie a
documentelor care sa ateste functionarea legala si din care sa rezulte ca are
ca obiect de activitate si activitatea de colectare-dezmembrare a vehiculelor
rutiere scoase din uz la punctele de lucru.
2. sa detina Avizul de
functionare eliberat de organele Politiei Romane abilitate de Ministerul
Administratiei si Internelor, pentru colectarea vehiculelor scoase din uz;
3. sa detina
documentatiile tehnice de dezmembrare a vehiculelor si sa efectueze operatiile
necesare pentru depoluarea vehiculelor scoase din uz prevazute in Hotararea
Guvernului nr. 2406/2004 privind gestionarea vehiculelor scoase din uz;
4. sa detina sculele si
echipamentele adecvate, in vederea dezmembrarii corespunzatoare. Se interzice a
fi comercializate sasiurile/caroseriile ca elementele purtatoare al numarului
de identificare a vehiculului, precum si toate componentele rezultate din
dezmembrarea sistemului de directie si a sistemului de franare. Aceasta
interdictie va fi mentionata expres prin afisare la punctul de lucru.
5. sa detina spatii de
depozitare, inclusiv pentru depozitarea temporara a vehiculelor scoase din uz
inainte de dezmembrare si pentru produsele si materialele de exploatare care
rezulta in urma dezmembrarii, care sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) zona de colectare a
vehiculelor scoase din uz trebuie impartita in doua zone separate, o zona unde
vehiculele scoase din uz sunt predate de catre detinatori si o zona pentru
stocarea temporara a acestora in vederea dezmembrarii;
b) sa detina suprafete
impermeabile in zona in care se efectueaza dezmembrarea si depoluarea
vehiculului, conform prevederilor Hotararii Guvernului nr. 2406/2004 privind
gestionarea vehiculelor scoase din uz;
c) sa detina containere
adecvate pentru depozitarea bateriilor;
d) sa detina rezervoare
pentru depozitarea separata a lichidelor vehiculelor scoase din uz:
combustibil, ulei de motor, ulei de cutie de viteze, ulei de transmisie, ulei
hidraulic, lichide de racire, antigel, lichid de frana, lichide ale sistemului
de aer conditionat si orice alte lichide continute de vehiculul scos din uz;
e) sa detina spatii
pentru depozitarea anvelopelor uzate.
6. sa faca dovada
predarii materialelor reciclabile rezultate in urma dezmembrarii, catre
operatorii economici autorizati in acest scop;
7. sa mentina registre
de operare in care se vor mentiona date privind identificarea vehiculelor, a
componentelor reutilizabile si a materialelor reciclabile predate, inclusiv a
componentelor sistemului de directie si franare.
La evaluarea
capabilitatii tehnice sunt aplicabile prevederile cap. II si anexelor nr. 2 si
4 la prezentele reglementari.
ANEXA 1
1. ACTIVITATILE PENTRU
CARE ESTE NECESARA AUTORIZAREA
1.1 Activitatile care
constau in repararea, intretinerea, reconditionarea si/sau reglarea
ansamblurilor mecanice:
a) motor si
instalatiile anexe - de alimentare prin carburatie/injectie mas/mac, de racire,
de evacuare, de pornire integrata si/sau independenta si componentele acestora,
b) transmisie (cutie de
viteze mecanica/automata, ambreiaj etc.) si componentele acesteia,
c) sistemul de rulare
si componentele acestuia,
d) sistemul de directie
si componentele acestuia,
e) sistemul de franare
si componentele acestuia;
f) inlocuiri de
materiale de exploatare.
1.2. Activitatile care
constau in repararea, intretinerea si/sau reglarea echipamentului electric
si/sau electronic:
a) instalatia electrica
de pornire a motorului, incarcare a bateriilor de acumulatori si componentele
acestora,
b) instalatia electrica
de iluminare si semnalizare si componentele acesteia,
c) sistemul de gestiune
electronica a motorului si/sau ale sistemelor autovehiculul;
1.3 Activitatile de
repararea si/sau redresarea structurii caroseriei:
a) repararea caroseriei
fara structura de rezistenta, care necesita demontarea de componente mecanice
si/sau electrice;
b) repararea structurii
de rezistenta ale caroseriei, inclusiv ansamblu fata;
c) redresarea
structurii de rezistenta a caroseriei.
1.4 Activitati de
inlocuire de sasiuri si/sau caroserii.
1.5 Activitati de
repararea anvelopelor si camerelor de aer:
a) la rece
b) la cald, prin
vulcanizare
1.6 Activitatile de
montare, reparare, verificare si/sau etalonare a produselor utilizate la
vehicule.
1.7 Activitatile de
dezmembrare a vehiculelor scoase din uz si componentele acestora.
1.8 Activitatile de
modificari constructive si/sau reconstructie a vehiculelor rutiere.
La solicitare, RAR va
putea efectua evaluarea si autorizarea in conformitate cu prezentele
reglementari, altele decat cele prevazute la pct. 1.1 - 1.7 precum si pentru
activitatea de acoperirea de protectie anticoroziva a caroseriei vehiculelor
si/sau componentelor acestora (vopsire, terosonare, polisare etc.)
Autorizarea se acorda
fara discriminare, tuturor operatorilor economici pentru care raportul de
evaluare confirma ca indeplinesc conditiile minimale prezentate in anexa nr. 4
la prezentele reglementari, aplicabile activitatilor pentru care solicita
autorizarea.
Autorizarea se acorda
pentru una sau mai multe din lucrarile prezentate la punctele 1.1 - 1.7 sau
pentru operatii distincte ale acestora.
2. CLASIFICAREA
OPERATORILOR ECONOMICI
In functie de
complexitatea activitatilor de reparare si/sau reglare pe care le executa pe
componente, ansambluri, sisteme constructive, vehicule, operatorii economici se
clasifica in cinci clase:
Clasa I:
REPARARE/MONTARE
Reparare si reglare
functionala a vehiculelor, inlocuiri sasiuri si/sau caroserii, reconditionare
produse (dispunand de manuale de reparatii, SDV-uri, personal calificat etc.)
Clasa II:
REGLARI
GENERALE/INTRETINERE
Reglari sisteme si/sau
componente ale vehiculelor rutiere, schimb de materiale de exploatare
prezentate in cataloage si/sau baze de date ale echipamentelor, documentatii de
intretinere a vehiculelor, documentatii de reparatii pe suport de hartie sau
informatic etc.;
Clasa III:
REPARAREA ANVELOPELOR
SI/SAU A CAMERELOR DE AER
Operatiile de
demontare/montare, lipire si/sau vulcanizare a camerelor de aer si/sau
anvelopelor, conform conditiilor minimale tehnice privind repararea anvelopelor
si camerelor de aer.
Clasa IV:
ACOPERIREA ANTICOROZIVA
A CAROSERIEI SI COMPONENTELOR ACESTEIA
Operatiile de acoperire
anticoroziva, conform conditiilor minimale tehnice si tehnologice adecvate.
Clasa V:
DEZMEMBRARE
Operatiile de
dezmembrare a vehiculelor rutiere scoase din uz si a produselor utilizate la
acestea, conform tehnologiilor specifice adecvate.
ANEXA 2
CERERE-TIP
DE AUTORIZARE PENTRU
DESFASURAREA ACTIVITATII DE REPARATII, DE INTRETINERE, DE REGLARE A VEHICULELOR
RUTIERE PRECUM SI DE DEZMEMBRARE A VEHICULELOR RUTIERE SCOASE DIN UZ
(model)
1. Denumirea
operatorului economic:
..............................................................................
2. Adresa: (se va/vor
indica adresa/adresele, codul/codurile, sediului/sediilor unde se desfasoara
activitatile pentru care se solicita evaluarea/autorizarea):
..............................................................................
..............................................................................
3. Numarul de
inmatriculare la Oficiul Registrului Comertului:
..............................................................................
4. Codul fiscal:
..............................................................................
5. Contul bancar/Banca:
..............................................................................
6. Telefon/Fax/Telex:
..............................................................................
7. Lista activitatilor,
produselor si vehiculelor pentru care se solicita evaluarea capabilitatii
tehnice in vederea autorizarii este prezentata in tabelul anexat:
8. Lista componentelor
liniilor tehnologice care se utilizeaza la efectuarea activitatilor pentru care
se solicita evaluarea capabilitatii tehnice in vederea autorizarii este
indicata in tabelul anexat:
9. Numarul personalului
implicat: ..........................., din care:
................................. ingineri
................................. maistri/tehnicieni
................................. muncitori
10. Imputernicim pe
Dl/Dna .................................., avand functia de ..................................
si care poate fi contactat/contactata la tel. ......................., fax:
................, sa ne reprezinte in toate aspectele legate de
evaluare/autorizare.
11. Numele si semnatura
Directorului/Managerului General
___
/ \
LS | |
\___/
12. Numele si semnatura
Contabilului-Sef/Directorului Economic
13. Data
...........................
LISTA
activitatilor de reparatii,
de reconditionare, de intretinere si/sau reglare pentru care solicita
evaluarea/autorizarea si echipamentele aferente
(se vor atasa dupa caz,
pagini suplimentare)
______________________________________________________________________________
|Poz.| Activitatea de
reparatii, de intretinere, | Componente ale liniilor |
| | de reconditionare, de
montare, de reglare, | tehnologice (utilaje, |
| | de inlocuiri sasiuri
si/sau caroserii si de| SDV-uri specifice, |
| |
dezmembrare | AMC-uri etc.) |
|____|____________________________________________|____________________________|
|
| | |
| |
| |
|
| | |
|
| | |
| | |
|
|
| | |
|
| | |
|
| | |
|
| | |
|
| | |
|
| | |
|
| | |
|
| | |
|
| | |
|
| | |
|
| | |
| | |
|
|
| | |
|
| | |
| | |
|
|____|____________________________________________|____________________________|
Componente, ansambluri,
sisteme constructive, echipamente, vehicule pentru care se solicita
evaluarea/autorizarea activitatilor mentionate mai sus:
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
ANEXA 3
CHESTIONAR DE
AUTOEVALUARE
(model)
(se completeaza pentru
fiecare sediu in parte)
1. Date de identificare
1.1. Denumirea
operatorului economic
..............................................................................
1.2. Adresa (se va
indica adresa sediului unde se desfasoara activitatile pentru care se solicita
evaluarea/autorizarea)
..............................................................................
..............................................................................
1.3. Numarul de
inmatriculare la Oficiul Registrului Comertului
..............................................................................
1.4. Telefon/Fax/Telex:
..............................................................................
2. Organizare
2.1. Structura
organizatorica (se va atasa organigrama/fluxul activitatii ca anexa A la
chestionarul de autoevaluare):
2.2. Sunt definite
responsabilitatile personalului care conduce/efectueaza/verifica activitatile
pentru care se solicita autorizarea? (DA, NU, NEAPLICABIL). Daca DA, numiti
documentul in care sunt specificate responsabilitatile personalului
..............................................................................
3. Resurse
3.1. Planurile la scara
ale spatiilor de lucru disponibile, cu indicarea surselor de energie electrica,
aer comprimat etc. (se va atasa ca anexa B la chestionarul de autoevaluare):
3.2. Lista liniilor
tehnologice (dupa caz, desenele schemelor flux), a utilajelor, echipamentelor
de inspectie (se va atasa ca anexa C la chestionarul de autoevaluare):
3.3. Exista echipamente
necesare pentru efectuarea inspectiilor finale? (DA, NU, NEAPLICABIL). Daca NU,
indicati statia (statiile) de inspectie tehnica periodica unde se executa
inspectiile finale
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
4. Analiza comenzilor
4.1. Sunt convenite cu
clientii si consemnate in scris activitatile solicitate de acestia? (DA, NU,
NEAPLICABIL). Daca DA, numiti documentul in care sunt consemnate
..............................................................................
..............................................................................
Documentul respectiv
specifica:
4.1.1. Activitatile
solicitate de clienti? (DA, NU, NEAPLICABIL)
4.1.2. Materialele,
costurile implicate si termenul de realizare a lucrarilor? (DA, NU,
NEAPLICABIL)
4.1.3. Termenele de
garantie pentru lucrarile executate? (DA, NU, NEAPLICABIL). Daca DA, indicati
termenul de garantie acordat:
..............................................................................
..............................................................................
5. Controlul
documentatiei
5.1. Sunt disponibile
instructiuni de lucru sau alte documente care definesc modul de executie si
verificare a lucrarilor pe care le efectuati? (DA, NU, NEAPLICABIL). Daca DA,
sunt acestea aprobate de factorii responsabili? (DA, NU, NEAPLICABIL)
5.2. Se utilizeaza
documente externe (standarde, desene ale clientului etc.)? (DA, NU,
NEAPLICABIL)
5.2.1. Se asigura ca
aceste documente sunt in vigoare? (DA, NU, NEAPLICABIL)
5.2.2. Se cunosc
conditiile din RNTR-1? (DA, NU, NEAPLICABIL).
6. Aprovizionare
6.1. Sunt definite
conditii referitoare la produsele aprovizionate? (DA, NU, NEAPLICABIL). Daca
DA, indicati documentele in care sunt specificate conditiile referitoare la
produsele aprovizionate:
..............................................................................
6.2. Componentele si
materialele care afecteaza siguranta circulatiei sunt certificate? (DA, NU,
NEAPLICABIL)
6.3. Componentele si
materialele utilizate au termen de garantie? (DA, NU, NEAPLICABIL)
7. Identificare
7.1. Se asigura
identificarea unica a activitatilor executate? (DA, NU, NEAPLICABIL). Daca DA,
indicati documentul
..............................................................................
7.2. Se inregistreaza
si se identifica toate operatiile si inspectiile efectuate specificate in
comanda? (DA, NU, NEAPLICABIL)
7.3. Este mentinut un
registru de evidenta a comenzilor? (DA, NU, NEAPLICABIL)
8. Controlul proceselor
de reparare sau reglare
8.1. Exista o
planificare a comenzilor prin care sa se asigure toate resursele necesare
pentru realizarea acestora in termenul stabilit? (DA, NU, NEAPLICABIL)
8.2. Sunt disponibile
la punctele de lucru instructiuni de executie a operatiilor? (DA, NU,
NEAPLICABIL)
8.3. Exista personal propriu
calificat adecvat? (DA, NU, NEAPLICABIL). Daca DA, indicati numarul si
calificarea personalului (ingineri, tehnicieni/maistri, muncitori)
..............................................................................
..............................................................................
9. Inspectii (CTC)
9.1. Sunt stabilite si
documentate metode de verificare a calitatii operatiilor executate? (DA, NU,
NEAPLICABIL). Daca DA, indicati documentul (documentele):
..............................................................................
..............................................................................
9.2. La incheierea
lucrarilor executate se efectueaza verificarile finale in conformitate cu
conditiile din RNTR-1 si/sau documentatiei tehnice specifice? (DA, NU,
NEAPLICABIL)
9.3. Sunt mentinute
inregistrari ale rezultatelor inspectiilor finale si sunt conform conditiilor
specificate in RNTR-1 si/sau documentatiei tehnice specifice? (DA, NU,
NEAPLICABIL)
9.4. Aceste
inregistrari identifica personalul implicat? (DA, NU, NEAPLICABIL)
10. Controlul
echipamentelor de inspectie (CTC)
10.1. Exista
echipamente de inspectie proprii? (DA, NU, NEAPLICABIL). Daca DA, indicati
aceste echipamente:
..............................................................................
Echipamentele de
inspectie sunt verificate metrologic? (DA, NU, NEAPLICABIL).
10.2. Sunt mentinute
inregistrari referitoare la verificarea metrologica? (DA, NU, NEAPLICABIL)
10.3. Exista
instructiuni de utilizare a echipamentelor? (DA, NU, NEAPLICABIL)
10.4. Sunt asigurate
conditiile de utilizare prevazute de fabricantul echipamentelor? (DA, NU,
NEAPLICABIL)
11. Controlul
lucrarilor neconforme
11.1. Este stabilita o
procedura de tratare a reclamatiilor? (DA, NU, NEAPLICABIL)
11.2. Sunt mentinute
inregistrari privind tratarea reclamatiilor? (DA, NU, NEAPLICABIL)
11.3. Este stabilita o
procedura de tratare a produsului neconform? (DA, NU, NEAPLICABIL)
12. Manipularea si
depozitarea
12.1. Exista spatii
adecvate pentru a permite manipularea vehiculelor, componentelor, materialelor
si a echipamentelor astfel incat sa se previna deteriorarea acestora? (DA, NU,
NEAPLICABIL)
12.2. Exista spatii si
conditii adecvate de depozitare a vehiculelor, a componentelor, a
echipamentelor, a materiilor prime si a materialelor care sa asigure mentinerea
calitatii acestora? (DA, NU, NEAPLICABIL)
Numele si functia
persoanei care a completat chestionarul si care raspunde de corectitudinea
datelor:
..............................................................................
..............................................................................
Tel./Fax
............................
Semnatura:
..........................
Data:
...............................
NOTA:
Datele completate
trebuie sa corespunda cu situatia la zi la data transmiterii chestionarului la
Registrul Auto Roman.
ANEXA 4
CONDITII MINIMALE PRIVIND
DESFASURAREA ACTIVITATILOR DE REPARATII, DE INTRETINERE, DE REGLARE, DE
RECONDITIONARE, DE MONTARE COMPONENTE, SISTEME CONSTRUCTIVE, ECHIPAMENTE PENTRU
VEHICULE RUTIERE
1. SCOP
Prezentul document
prezinta cerintele pentru sistemul intern de control al activitatilor prin care
se pot influenta parametrii constructivi, functionali si de calitate ai
vehiculelor rutiere prevazute prin prezentele reglementari, care trebuie
stabilit si mentinut de un operator economic pentru a asigura calitatea lucrarilor
efectuate
2. DOMENIUL DE APLICARE
Prezentul document se
aplica la auditul de evaluare a capabilitatii tehnice, la auditurile curente de
supraveghere, de extindere sau la auditurile inopinate, precum si la aprecierea
rezultatelor acestor audituri.
Evaluarea calitatii
activitatilor prin care se pot influenta parametrii constructivi, functionali
si de calitate ai vehiculelor rutiere se efectueaza pentru a determina daca
exista resursele umane si materiale, precum si organizarea necesara asigurarii
controlului intern al activitatilor.
Auditurile curente de
supraveghere se efectueaza pentru a verifica daca sunt mentinute si
imbunatatite conditiile pentru sistemul intern de control aplicat de operatorul
economic.
3. DOCUMENTE DE
REFERINTA SI CONEXE
3.1 SR EN ISO 9001:2001,
Sisteme de management al calitatii. Cerinte.
3.2 SR EN ISO
9000:2001, Sisteme de management al calitatii. Principii fundamentale si
vocabular.
3.3 RNTR-1,
Reglementari privind certificarea incadrarii in normele privind siguranta
rutiera, protectia mediului si in categoria de folosinta, prin inspectia
tehnica periodica
3.4 Ordonanta
Guvernului nr. 82/2000 privind autorizarea operatorilor economici care
desfasoara activitati de reparare, de reglare, de modificari constructive, de
reconstructie a vehiculelor rutiere, precum si de dezmembrare a vehiculelor
scoase din uz si componentele acestora, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 222/2003 si Ordonanta Guvernului nr. 36/2005, cu modificarile si
completarile ulterioare.
3.5 Hotararea
Guvernului nr. 2406/2004 - Hotararea Guvernului privind gestionarea vehiculelor
scoase din uz.
4. TERMINOLOGIE
Termenii utilizati in
prezentul document sunt definiti in documentele de referinta mentionate la pct.
3.
5. CONDITII PENTRU
ASIGURAREA CONFORMITATII
5.1 Generalitati
Operatorul economic
care solicita autorizarea pentru desfasurarea de activitati prin care se pot
influenta parametrii constructivi, functionali si de calitate ai vehiculelor
rutiere trebuie sa demonstreze ca poseda resursele necesare si ca aplica metode
adecvate pentru un control intern al lucrarilor, care sa asigure conformitatea
vehiculelor asupra carora s-a intervenit cu normele in vigoare privind
siguranta circulatiei rutiere si protectia mediului ambiant referitoare la
vehiculele rutiere aflate in exploatare.
Nivelul minim de
pregatire pentru persoana care conduce atelierul, in functie de activitatile
executate, este absolvent al scolii profesionale sau al liceului tehnic in
meseriile de mecanic auto, electromecanic auto, tinichigiu auto, electronist
sau in alte calificari din domeniul tehnic cu o vechime de minimum 3 ani in
activitate. In acest caz, conducatorul atelierului trebuie sa posede un
certificat de atestare a capacitatii profesionale in domeniul constructiei si
repararii de vehicule rutiere, eliberat de RAR, in urma frecventarii unui curs
si a absolvirii unui examen de verificare a cunostintelor (anexa nr. 7 la
prezentele reglementari).
Persoanele cu studii
superioare in domeniul tehnic cu o vechime minima de 2 ani in activitate, pot
conduce ateliere in care se desfasoara activitati prin care se pot influenta
parametrii constructivi, functionali si de calitate ai vehiculelor rutiere si
primesc un certificat de atestare pe baza diplomei de absolvire, fara
participarea la curs si sustinerea examenului.
Persoanele cu studii
superioare in alte domenii decat cel tehnic cu o vechime de minimum 3 ani in
activitate vor frecventa un curs de instruire cu sustinerea examenului de absolvire
in cadrul RAR, in vederea obtinerii certificatului de atestare a capacitatii
profesionale.
Valabilitatea
certificatelor de atestare este de 3 ani si se va prelungi in conditiile
prevazute la aliniatele 2 si 3.
Toate facilitatile,
echipamentul si personalul trebuie sa fie adecvate pentru a realiza
activitatile prin care se pot influenta parametrii constructivi, functionali si
de calitate ai vehiculelor rutiere prevazute.
Conditiile pentru
sistemul de control intern al activitatii includ, dupa caz, urmatoarele
elemente:
- organizare si
resurse;
- analiza comenzilor;
- controlul
documentatiei;
- controlul produselor
aprovizionate;
- identificarea
activitatilor efectuate;
- inspectia calitatii;
- controlul
echipamentelor de verificare, diagnosticare si inspectie (CTC);
- controlul proceselor;
- manipularea si
depozitarea;
- inregistrari.
5.2 Organizare si
resurse
5.2.1 Operatorul
economic care desfasoara activitate prin care se poate influenta parametrii
constructivi, functionali si de calitate ai vehiculelor rutiere trebuie sa
defineasca responsabilitatea personalului care conduce/efectueaza/verifica
aceste activitati.
5.2.2 Operatorul
economic trebuie sa identifice si sa asigure resursele adecvate, respectiv
facilitati, echipamente de lucru, de verificare, diagnosticare si inspectie,
personal instruit si calificat pentru activitatile de executie si verificare,
precum si tehnicile si metodele de lucru aferente.
5.3 Analiza comenzilor
5.3.1 Inaintea
acceptarii unei comenzi, operatorul economic trebuie sa se asigure de
urmatoarele:
- activitatile
solicitate de client sunt definite, documentate (dupa caz, in scris) si
convenite cu clientul;
- exista capabilitatea
de a realiza conditiile comenzii.
5.3.2 Dupa caz,
operatiunile de executat vor fi stabilite in urma diagnosticarii starii tehnice
a vehiculului.
5.3.3 Comenzile trebuie
sa specifice: activitatile si operatiunile executate, termene de executie,
costuri (piese de schimb, manopera, materiale), personalul executant si de
control, garantiile prevazute de reglementarile in vigoare etc.
5.4 Controlul
documentatiei
5.4.1 Operatorul
economic trebuie sa posede documentatia necesara pentru desfasurarea
activitatilor de aprovizionare, prin care se pot influenta parametrii
constructivi, functionali si de calitate ai vehiculelor rutiere, de inspectie
(CTC), dupa cum este cazul.
5.4.2 Documentatia
trebuie sa cuprinda, dupa caz:
- documentatia tehnica
aferenta vehiculelor pentru care se efectueaza una dintre activitatile prin
care se pot influenta parametrii constructivi, functionali si de calitate
(desene, manuale de reparatii, cataloage de piese de schimb, documentatia
producatorului etc.);
- documentatia tehnica
de executie a lucrarilor (planuri de operatii etc.);
- documente externe
(standarde, reglementari si norme tehnice in transporturile rutiere etc.);
- proceduri sau metode
adecvate de verificare si diagnosticare;
- instructiuni de
lucru.
5.4.3 Operatorul
economic trebuie sa efectueze un control adecvat al documentatiei referitoare
la lucrarile pentru care solicita autorizarea, pentru a asigura conformitatea
lucrarilor efectuate cu conditiile specificate. Controlul documentatiei trebuie
sa asigure ca:
- se utilizeaza numai
editiile in vigoare ale documentelor;
- documentele sunt
disponibile la locurile unde sunt necesare;
- modificarile
documentelor sunt efectuate numai de personal autorizat.
5.5 Controlul
produselor aprovizionate
5.5.1 Operatorul
economic trebuie sa asigure prin metode adecvate ca toate produsele
aprovizionate corespund conditiilor specificate si ca produsele neconforme din
loturile aprovizionate sunt returnate furnizorului sau distruse.
5.5.2 Cand este
aplicabil, comenzile de aprovizionare ale operatorului economic trebuie sa
nominalizeze caracteristicile produselor solicitate, pentru a permite controlul
conformitatii acestora cu conditiile specificate corespunzatoare.
5.5.3 Operatorul
economic trebuie sa aplice prevederile documentelor legale referitoare la
piesele de schimb, materiile prime si materialele utilizate in activitatile
desfasurate, tinand seama ca vehiculele rutiere reprezinta produse de folosinta
indelungata.
5.5.4 Operatorul
economic se va asigura ca piesele de schimb aprovizionate sunt insotite de
documente de atestare a calitatii (certificate de conformitate etc.) si
certificate de garantie acordate de producatorii acestora. Dupa caz, acesta se
va asigura ca piesele de schimb sunt fabricate de operatori economici abilitati
in acest scop de catre producatorii vehiculelor rutiere carora le sunt
destinate. Piesele de schimb si materialele aprovizionate care contribuie la
siguranta circulatiei si la protectia mediului trebuie sa fie
certificate/omologate de RAR.
5.5.5 In mod
exceptional, operatorul economic poate utiliza si componente furnizate de
client, daca acestea sunt noi sau nu prezinta jocuri, uzuri, imbatraniri etc.
ce ar putea periclita buna functionare a acestora si/sau a sistemelor in care
ele sunt montate. In acest caz, clientul va declara in scris ca renunta la
garantia aferenta componentelor respective in conformitate cu reglementarile in
vigoare.
5.6 Identificarea
activitatilor efectuate
5.6.1 Operatorul
economic trebuie sa asigure identificarea clara a activitatilor si
operatiunilor desfasurate pe tot parcursul derularii proceselor.
5.6.2 Inregistrarile
referitoare la activitatile si operatiunile executate, trebuie sa fie
identificabile fata de sistemul vehiculului, componenta sau vehiculul la care
s-a intervenit.
5.7 Controlul
proceselor
Operatorul economic
trebuie sa se asigure ca procesele se desfasoara in conditii controlate.
Conditiile controlate trebuie sa includa:
- instructiuni de lucru
documentate, care definesc modul de reparare, intretinere, reglare,
reconditionare, de montare si de verificare precum si echipamentele necesare;
- planificarea si
realizarea mentenantei echipamentelor, pentru a asigura capabilitatea
permanenta a lucrarilor efectuate;
- calificarea
corespunzatoare a personalului.
5.8 Inspectia calitatii
(CTC)
5.8.1 Operatorul economic
trebuie sa verifice permanent daca sunt satisfacute conditiile specificate
pentru vehiculul la care efectueaza activitati prin care se pot influenta
parametrii constructivi, functionali si de calitate ai vehiculelor rutiere. In
acest scop este necesar:
- sa verifice ca
materialele, piesele si echipamentele care intra in componenta vehiculului sunt
conforme cu conditiile specificate;
- sa stabileasca si sa
aplice proceduri sau metode adecvate pentru efectuarea inspectiilor si
verificarilor pe tot parcursul desfasurarii lucrarilor;
- sa asigure personal
instruit, conditii de mediu si echipamente adecvate pentru inspectiile si verificarile
lucrarilor efectuate.
5.8.2 Operatorul
economic trebuie sa mentina inregistrari care fac dovada ca produsul la care
s-au efectuat lucrarile de la activitatea de reparare, intretinere, reglare,
montare a fost admis la inspectiile si verificarile finale efectuate in
conformitate cu reglementarile in vigoare (RNTR-1) si cu prevederile
constructorului vehiculului si/sau ale producatorului de componente,
ansambluri, sisteme constructive, echipamente ale vehiculelor.
5.9 Controlul echipamentelor
de inspectie (CTC)
5.9.1 Operatorul
economic trebuie sa dispuna de echipamentele adecvate pentru efectuarea
inspectiilor necesare.
5.9.2 Toate
echipamentele utilizate pentru inspectii trebuie verificate, etalonate si
ajustate la intervale prestabilite sau inainte de utilizare, in raport cu
echipamente care au trasabilitate la etaloane recunoscute. Echipamentele si
dispozitivele de masurare care nu se regasesc in Lista oficiala aprobata de
catre Biroul Roman de Metrologie Legala, vor fi verificate/etalonate la un
interval de maxim 24 luni.
5.9.3 Operatorul
economic trebuie sa asigure conditiile de mediu necesare utilizarii
echipamentelor in conditiile specificate de fabricantul acestora.
5.9.4 Operatorul
economic trebuie sa mentina inregistrarile referitoare la etalonarea si
verificarea echipamentelor de inspectie si verificare.
5.10 Controlul
lucrarilor neconforme
5.10.1 Operatorul
economic trebuie sa asigure identificarea, inregistrarea, analiza si tratarea
lucrarilor care nu sunt conforme cu conditiile specificate.
5.10.2 Operatorul
economic trebuie sa stabileasca o procedura de tratare a reclamatiilor.
5.11 Manipularea si
depozitarea
Operatorul economic
trebuie sa aplice metode adecvate pentru manipularea si depozitarea
componentelor, materialelor, precum si a vehiculelor la care a efectuat lucrari
de reparare, intretinere, reglare, montare pentru a asigura conformitatea cu
conditiile specificate si pentru a preveni deteriorarea acestora.
5.12 Inregistrari
5.12.1 Trebuie
mentinute inregistrari care sa ateste calitatea operatiilor executate.
5.12.2 Inregistrarile
trebuie sa indice identitatea personalului implicat in diferitele faze ale
procesului.
5.13 Instruire
5.13.1 Activitatile
prin care se pot influenta parametrii constructivi, functionali si de calitate
ai vehiculelor rutiere, trebuie efectuate de personal angajat, instruit si
calificat in mod adecvat.
5.13.2 Operatorul
economic trebuie sa mentina dovezi referitoare la instruirea si calificarea
personalului.
5.14 Dotarea minimala a
operatorilor economici care desfasoara activitati prin care se pot influenta
parametrii constructivi, functionali si de calitate ai vehiculelor rutiere.
In functie de tipurile
de activitati (lucrari) desfasurate pentru care solicita autorizarea,
operatorul economic va trebui sa se doteze cu echipamentele indicate in tabelul
nr. 1 si cu testerele/SDV-urile specifice prevazute in documentatiile tehnice.
Tabelul 1
Dotarea minimala
necesara pentru desfasurarea diferitelor activitati pentru vehicule rutiere
Semnificatia coloanelor
din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Motorul,
instalatiile anexe si componentele acestora
B - Sistemul de rulare
si componentele acestuia
C - Sistemul de
directie si componentele acestuia*
D - Sistemul de franare
si componentele acestuia
E - Instalatia
electrica si electronica si componentele
F - Structura de
rezistenta/redresarea caroseriei*
G - Inlocuiri de
sasiuri si/sau de caroserii
H - Acoperirea
anticoroziva a caroseriei si componentelor
I - Repararea
anvelopelor si/sau camerelor de aer
J - Montarea si
repararea componentelor
K - Dezmembrarea
vehiculelor scoase din uz
______________________________________________________________________________
|\
| A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K |
|
\ | | | | | | | | | | | |
| \ |
| | | | | | | | | | |
| \
Lucrari | | | | | | | | | | | |
|
\ | | | | | | | | | | | |
| \ |
| | | | | | | | | | |
|
\ | | | | | | | | | | | |
|
\ | | | | | | | | | | | |
|
\ | | | | | | | | | | | |
|
\ | | | | | | | | | | | |
|
\ | | | | | | | | | | | |
| Dotare \
| | | | | | | | | | | |
|
\ | | | | | | | | | | | |
|
\ | | | | | | | | | | | |
|
\ | | | | | | | | | | | |
|
\ | | | | | | | | | | | |
|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|
|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10| 11|
|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|
|Canal de vizitare,
elevatoare | x | x | x | x | | x | x | x | | x | x |
|fixe si
mobile*1) | | | | | | | | | | | |
|Mijloace de ridicat
si | | | | | | | | | | | |
|transportat
| | | | | | | | | | | |
|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|
|Masina de echilibrat
roti | | x | | | | | | | x | | |
|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|
|Masina de dejantat
anvelope | | | | | | | | | x | | |
|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|
|Presa pentru
vulcanizare*3) | | | | | | | | | x | | |
|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|
|Dispozitiv de verificare
a | | x | | x | | | x | | x | | |
|adancimii
profilului | | | | | | | | | | | |
|anvelopelor*1)
| | | | | | | | | | | |
|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|
|Instalatie si aparate
pentru | | | | | x | x | x | | | | |
|reglarea si
verificarea | | | | | | | | | | | |
|farurilor
auto*1) | | | | | | | | | | | |
|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|
|Tester
diagnoza |x-a)| | | x |x-b)| | x | | | | |
|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|
|Compresor de
aer | x | x | | x | | x | x | x | x | | x |
|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|
|Redresor si/sau robot
pornire | | | | | x | | x | | | | |
|pentru incarcarea
bateriilor | | | | | | | | | | | |
|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|
|Analizor de gaze de evacuare*1)
| x | | | | | | x | | | | |
|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|
|Opacimetru*1)
| x | | | | | | x | | | | |
|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|
|Manometru pentru
controlul | | x | x | x | | | x | | x | | |
|presiunii din
pneuri*1) | | | | | | | | | | | |
|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|
|Densimetru
| x | | | | x | | x | | | | |
|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|
|Compresmetru
| x | | | | | | x | | | | x |
|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|
|Chei
dinamometrice | x | x | x | x | | x | x | x | x | x | |
|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|
|Instalatie si aparate
pentru | | | x | | | x | x | | | | |
|verificarea si
reglarea | | | | | | | | | | | |
|geometriei sistemului
de | | | | | | | | | | | |
|directie*2)
| | | | | | | | | | | |
|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|
|Stand cu role
pentru | | | | x | | | x | | | | |
|verificarea eficacitatii
| | | | | | | | | | | |
|sistemului de
franare*1) | | | | | | | | | | | |
|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|
|Truse de scule
auto | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x |
|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|
|Dispozitiv de tras
caroseria | | | | | | x | | | | | |
|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|
|Aparat de
taiat | | | | | | | | | | | x |
|(autogen si
electro-mecanic) | | | | | | | | | | | |
|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|
|Recuperator
fluide | | | | | | | | | | | x |
|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|
|Echipamente
| | | | | | | | | | x | |
|verificare/diagnosticare
| | | | | | | | | | | |
|componente (ABS,
amortizoare, | | | | | | | | | | | |
|aer conditionat
etc.) | | | | | | | | | | | |
|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|
|SDV-uri specifice
pentru | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x |
|sisteme si/sau componente
auto | | | | | | | | | | | |
|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|
|Instalatie aspiratie praf
si | | | | | | | | x | | | |
|exhaustare
noxe | | | | | | | | | | | |
|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|
|Cuptor
uscare*4) | | | | | | | | x | | | |
|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|
|Trusa pistoale
protectie | | | | | | | | x | | | |
|anticoroziva
| | | | | | | | | | | |
|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|
|Trusa de electrician auto
| | | | | x | | x | | | | x |
|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|
|Trusa de scule
tinichigerie | | | | | | x | x | | | | |
|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|
Observatii:
*1) Echipamentele
specifice statiilor de inspectie tehnica periodica care se vor utiliza la
verificarea finala a calitatii reparatiilor, va trebui sa aiba caracteristicile
constructive si metrologice specificate in RNTR-1. Pentru celelalte
echipamente, se vor avea in vedere prevederile constructorilor acestora
(instructiuni de utilizare).
*2) Pentru autorizarea
activitatii de reglare a geometriei sistemului de directie este obligatorie
existenta aprobarii de model si a verificarii metrologice.
*3) Pentru activitatea
de vulcanizare efectuata la cald.
*4) Pentru componente
si retusuri se pot utiliza sisteme de uscare locala.
NOTA:
a)
- numai pentru motoare
cu injectie si gestiune electronica
b)
- numai pentru sisteme
electronice si componentele acestora
*)
- operatorii economici
care nu au in dotare echipament de verificare a geometriei sistemului de
directie, vor prezenta inregistrari (registru de evidenta, anexa nr. 5 la
prezentele reglementari, listing editat de echipament) ale inspectiilor finale
efectuate la un atelier autorizat RAR, pentru activitatea de reglare,
verificare si diagnosticarea sistemului de directie;
*)
- la comenzi se vor
anexa fise de masuratori cu valorile dimensiunilor realizate conform
prevederilor documentatiei tehnice a producatorului vehiculului.
ANEXA 5
UNITATEA
.................
pag. .....
REGISTRUL DE EVIDENTA A
INSPECTIILOR FINALE*1)
(model)
Semnificatia coloanelor
din tabelul de mai jos este urmatoarea:
D -
Dimensional/functional (parametrii reglaje)
G - Geometrie
E - Etanseitate
parbrize
F - Faruri*
______________________________________________________________________________
|Nr. |Nr. |Numar de
| Rezultatul inspectiei |Numele si|Unitatea,|
|crt./|comanda
|inmatriculare|_____________________________|prenumele|numele si|
|Data |reparare|
|Frane Noxe D G | E Proba F |persoanei|semnatura|
| |sau |
| | de |care a |celui |
| |reglare |
|________________| drum |prezentat|care a |
| | | |
Valori | |vehiculul|efectuat |
| | |
| | |la I.F. |inspectia|
| | |
| | | |finala |
|_____|________|_____________|________________|____________|_________|_________|
| 1 | 2 | 3
| 4 | 5 |6 |7 | 9 | 10 |11| 12 | 13 |
|_____|________|_____________|_____|____|__|__|___|_____|__|_________|_________|
| | |
| | | | | | | | | |
|_____|________|_____________|_____|____|__|__|___|_____|__|_________|_________|
| | |
| | | | | | | | | |
|_____|________|_____________|_____|____|__|__|___|_____|__|_________|_________|
| | |
| | | | | | | | | |
|_____|________|_____________|_____|____|__|__|___|_____|__|_________|_________|
se va completa cu N -
necorespunzator
C - corespunzator
NA - neaplicabil
------------
*1) Formularul se va
utiliza de catre operatorii economici care presteaza servicii de reparatie
si/sau reglare a vehiculelor rutiere
FA_3Inspectii
ANEXA 6
- fata -
MINISTERUL
TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
REGISTRUL AUTO ROMAN
AUTORIZATIE TEHNICA
(model)
CLASA ...
Nr. .../..........
(Revizia
..............)
In baza cererii nr.
............. inregistrata la Registrul Auto Roman la data de ...............
si a rezultatelor auditului de evaluare a capabilitatii tehnice, efectuat in
conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 82/2000, aprobata prin
Legea nr. 222/2003, cu modificarile si completarile ulterioare si RNTR-9:2005,
consemnate in Raportul de evaluare nr. ..........., se autorizeaza:
.............................................................. sa presteze in
unitatea sa din (adresa) ........................., urmatoarele activitati sau
lucrari:
REPARARE/MONTARE
___________________________________________________________________________
|Nr. | Activitatile sau
| Componente/ansambluri/sisteme | Limitari |
|crt.| lucrarile autorizate
| constructive/echipamente/vehicule | generale |
| |
| care fac obiectul autorizarii | |
|____|_______________________|___________________________________|__________|
| 1 | Repararea si reglarea
| | |
| | ansamblurilor mecanice|
| |
| | mecanice
| | |
|____|_______________________|___________________________________|__________|
| 2 | Repararea si reglarea
| | |
| | echipamentului
| | |
| | electric si
electronic| | |
|____|_______________________|___________________________________|__________|
| 3 | Repararea
caroseriilor| | |
| | autoportante
| | |
|____|_______________________|___________________________________|__________|
| 4 | Inlocuiri sasiuri
| | |
| | si/sau caroserii
| | |
|____|_______________________|___________________________________|__________|
| 5 | Reconditionari
produse| | |
|____|_______________________|___________________________________|__________|
REGLARI
GENERALE/INTRETINERE:
(tabel)
REPARAREA ANVELOPELOR
SI/SAU CAMERELOR DE AER:
(tabel)
ACOPERIRE ANTICOROZIVA
A CAROSERIEI SI COMPONENTELOR ACESTEIA
(tabel)
DEZMEMBRARE
(tabel)
Registrul Auto Roman
Director General
____________________
Valabilitatea prezentei
autorizatii: conform vizelor de pe verso
- verso -
Vinieta (se va aplica
la data emiterii autorizatiei si dupa fiecare supraveghere)
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _
:Aut. nr. ...... :
: :
:Semnat. autorizata::
: :
:Valabila pana la: :
:Anul: ........... :
:Luna: ........... :
: :
: :
:_ _ _ _ _ _ _ _ _ _:
VIZE ANUALE
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
:Aut. nr. ...... ::
Viza 2 :: Viza 3 :: Viza 4 :
:
:: :: :: :
:Semnat.
autorizata::: :: :: :
:
:: :: :: :
:Valabila pana la:
:: :: :: :
:Anul: ...........
:: :: :: :
:Luna: ...........
:: :: :: :
:
:: :: :: :
:
:: :: :: :
:_ _ _ _ _ _ _ _ _ _::_ _ _
_ _ _ _ _ _ ::_ _ _ _ _ _ _ _ _ ::_ _ _ _ _ _ _ _ _:
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
: Viza 5 ::
Viza 6 :: Viza 7 :: Viza 8 :
:
:: :: :: :
: ::
:: :: :
:
:: :: :: :
:
:: :: :: :
: :: ::
:: :
:
:: :: :: :
:
:: :: :: :
:
:: :: :: :
:_ _ _ _ _ _ _ _ _ _::_ _ _
_ _ _ _ _ _ ::_ _ _ _ _ _ _ _ _ ::_ _ _ _ _ _ _ _ _:
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
: Viza 9 ::
Viza 10 :: Viza 11 :: Viza 12 :
:
:: :: :: :
:
:: :: :: :
:
:: :: :: :
:
:: :: :: :
:
:: :: :: :
:
:: :: :: :
:
:: :: :: :
:
:: :: :: :
:_ _ _ _ _ _ _ _ _ _::_ _ _
_ _ _ _ _ _ ::_ _ _ _ _ _ _ _ _ ::_ _ _ _ _ _ _ _ _:
ANEXA 7
REGISTRUL AUTO ROMAN
Certificat
de atestare a
capacitatii profesionale
(model)
Seria _____ nr.
______/200_
In conformitate cu
reglementarile RNTR-9 aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor,
constructiilor si turismului nr. .............., domnul/doamna
_______________________ nascut(a) in anul ____ luna ____________ ziua ___ in
localitatea _____________ judetul _______________ avand calificarea de
_______________, este atestat(a) sa indeplineasca functia de conducator al
unitatii/subunitatii de reparatii auto _________________________________ str.
__________________________ nr. ____ din localitatea _______________________,
judetul ________________, care a inaintat recomandarea de atestare.
Prezentul certificat
este valabil pana la data de _______________
DIRECTOR
GENERAL, RESPONSABIL PROGRAM,
................. ....................
ANEXA 8
COMPONENTE SI/SAU
ECHIPAMENTE
pentru care activitatile de
montaj, reparare si verificare necesita autorizarea
1. Instalatia de
evacuare cu catalizatori si sonda lambda si componentele acesteia.
2. Sistem de franare
antiblocare (ABS) si componentele acestuia.
3. Instalatia de alarma
auto (inclusiv de tip GPS) si inchidere centralizata si componentele acestora.
4. Instalatii audio,
video (aparate radio, CD, casetofon, DVD sau combinatii ale acestora) si de
sonorizare si componentele acestora.
5. Instalatii de
refrigerare.
6. Sistem de remorcare
si componentele acestuia.
7. Instalatii de
climatizare cu functionare integrata sau independenta, specifice auto si
componentele acestora.
ANEXA 9
CERERE-TIP nr.
................ din .............*
DE EVALUARE A CAPABILITATII
TEHNICE IN VEDEREA AUTORIZARII PENTRU PRESTAREA ACTIVITATII DE MODIFICARI
CONSTRUCTIVE SAU RECONSTRUCTIE, EFECTUATE VEHICULELOR RUTIERE, CARE POT
INFLUENTA PERFORMANTELE SI/SAU CATEGORIILE DE FOLOSINTA
Conform Legii nr. 222/2003
_ _
TIP CERERE: initiala
|_| extindere; reautorizare |_| Autorizatie nr. .......
1. Denumirea
operatorului economic
..............................................................................
2. Numarul de ordine in
Registrului Comertului:
..............................................................................
3. Nr. Cont:
........................ deschis la banca: ..................
4. Adresa sediului
legal al operatorului economic
..............................................................................
5. Telefon
..................../Fax ............... cod postal ...........
6. Adresa atelierului
in care se desfasoara activitatile pentru care se solicita autorizarea:
..............................................................................
7. Lista familiilor de
autovehicule asupra carora se efectueaza lucrarile:
..............................................................................
8. Tipul/modelul
echipamentelor ce vor fi autorizate pentru a fi montate pe autovehicule:
..............................................................................
9. Lista echipamentelor
(scule, masini unelte, dispozitive specifice - daca e cazul) care se utilizeaza
la efectuarea activitatilor pentru care se solicita evaluarea capabilitatii
tehnice (se prezinta intr-un tabel anexat la cererea-tip).
10. Lista lucrarilor de
modificari constructive:
..............................................................................
..............................................................................
11. Documentele tehnice
normative aplicabile produsului final: (conf. RNTR-2 si/sau RNTR7)
..............................................................................
12. Numarul
personalului ce va fi autorizat: .........., din care: ....... ingineri,
............. maistri/tehnicieni, .................. muncitori
13. Declaratia
solicitantului: Declaram ca am luat la cunostinta si acceptam cerintele si
obligatiile stabilite in REGULI GENERALE PRIVIND AUTORIZAREA PENTRU PRESTAREA
ACTIVITATII DE MODIFICARI CONSTRUCTIVE, in CONTRACTUL DE AUTORIZARE SI
SUPRAVEGHERE si in celelalte documente cuprinse in Mapa cu documente
informative. Ne angajam sa transmitem documentatia tehnica a lucrarilor
efectuate, sa furnizam informatiile necesare evaluarii si sa achitam la
termenele stabilite costurile aferente conform contractului.
14. Imputernicim pe
Dl/Dna: .........................., functia: ......................... ce poate
fi contactat(a) la tel./fax: ........................, sa ne reprezinte in
toate aspectele legate de evaluare.
Numele si semnatura
Directorului/Managerului General:
_
/ \
| | LS
\___/
Data:
.......................
------------
*) Numar RAR
inregistrare cerere/data.
ANEXA 10
CHESTIONAR DE
AUTOEVALUARE
(model)
1. Date generale
1.1. Denumirea
operatorului economic: ....................................
1.2. Adresa
..............................................................
(se va indica adresa
atelierului unde se desfasoara activitatea
de modificare,
constructiva sau reconstructie)
1.3. Numarul de
inmatriculare la Oficiul Registrului Comertului: .........
1.4. Telefon
.........................../Fax .............................
2. Organizare
2.1. Structura
organizatorica (de atasat organigrama/(fluxul activitatilor) ca anexa A la
Chestionarul de autoevaluare):
2.2. Sunt definite
responsabilitatile personalului care conduce/efectueaza/verifica activitatile
de modificari constructive sau reconstructie? (DA, NU, NEAPLICABIL).
Daca DA, numiti
documentul in care sunt specificate responsabilitatile personalului:
..............................................................................
2.3. Exista personal
propriu, calificat adecvat? (DA, NU, NEAPLICABIL).
Daca DA, indicati
numarul si calificarea personalului pentru: ingineri, tehnicieni, maistri,
muncitori: ..............................................
3. Resurse
3.1. Planurile la scara
ale spatiilor de lucru disponibile, cu indicarea surselor de energie electrica,
aer comprimat etc. (de atasat ca anexa B la Chestionarul de autoevaluare):
3.2. Lista liniilor
tehnologice (dupa caz, desenele schemelor flux), a utilajelor, echipamentelor
de de lucru si de inspectie (de atasat ca anexa C la Chestionarul de
autoevaluare):
3.3. Exista
echipamentele necesare pentru efectuarea inspectiilor finale (chei
dinamometrice, sublere, rulete, manometre presiuni anvelope etc.)? (DA, NU).
3.4. Exista abilitarea
din partea unui producator de vehicule rutiere? (DA, NU). Daca DA, atasati o
copie a documentului care atesta abilitarea la dosarul de autorizare.
4. Analiza comenzilor
4.1. Sunt convenite cu
clientii si consemnate in scris activitatile de modificari/reconstructie,
solicitate? (DA, NU). Daca DA, numiti documentul in care sunt consemnate
activitatile de modificari/reconstructie solicitate:
..............................................................................
Se face o analiza
tehnica a lucrarilor solicitate (DA, NU). Comenzile ar trebui sa specifice:
.........................................................
4.1.1. Activitatile de
productie desfasurate pentru realizarea lucrarii? (DA, NU).
4.1.2. Materiale,
costurile implicate si termenul de realizare a lucrarilor? (DA, NU).
4.1.3. Se acorda
certificat de garantie si declaratie de conformitate pentru lucrarile
efectuate? (DA, NU).
Daca DA, indicati
termenul de garantie acordat: ............. (anexati formularele utilizate).
5. Controlul
documentatiei
5.1. Sunt disponibile
documente tehnice (desene tehnice la scara, memorii tehnice, fise de calcul)
care definesc modul de executie si verificare a lucrarilor pe care le efectuati
(se vor anexa la dosarul de autorizare)? (DA, NU).
Daca DA, sunt acestea aprobate
de factori responsabili? (DA, NU).
5.2. Documentele
normative obligatorii sub incidenta carora intra produsul final:
.......................................................................
5.3. Se utilizeaza
documente externe (standarde, desene ale clientului)? (DA, NU, NEAPLICABIL).
5.4. Se asigura ca
toate documentele tehnice si documentele normative sunt in vigoare? (DA, NU).
6. Aprovizionare
6.1. Sunt definite
conditii referitoare la produsele aprovizionate? (DA, NU).
Daca DA, indicati
documentele in care sunt specificate conditiile referitoare la produsele
aprovizionate: ......................................
6.2. Componentele si
materialele care afecteaza siguranta circulatiei sunt certificate? (DA, NU).
6.3. Componentele si
materialele utilizate au termen de garantie? (DA, NU, NEAPLICABIL).
7. Identificare
7.1. Se asigura
identificarea unica a lucrarilor si a produsului final? (DA, NU, NEAPLICABIL).
Daca DA, indicati documentul: ..............................
7.2. Se inregistreaza
si se identifica toate operatiile de modificari constructive sau reconstructie
si inspectiile de calitate efectuate, specificate in comanda? (DA, NU,
NEAPLICABIL).
Este mentinut un
registru de evidenta a comenzilor? (DA, NU, NEAPLICABIL).
8. Controlul proceselor
de modificari constructive
8.1. Exista o planificare
a comenzilor prin care sa se asigure toate resursele necesare pentru realizarea
acestora in termenul stabilit? (DA, NU, NEAPLICABIL).
8.2. Exista
instructiuni de executie a operatiilor efectuate? (DA, NU).
9. Inspectii
9.1. Sunt stabilite si
documentate metode de verificare a calitatii operatiilor efectuate? (DA, NU).
Daca DA, indicati documentul (documentele) ..................................
9.2. Se verifica final
daca produsul indeplineste conditiile din comanda? (DA, NU, NEAPLICABIL).
9.3. Sunt mentinute
inregistrari care sa ateste ca vehiculul a fost inspectat si ca este conform
conditiilor stabilite? (DA, NU).
9.4. Aceste
inregistrari identifica personalul implicat? (DA, NU).
10. Controlul
echipamentelor de inspectie
10.1. Exista
echipamente de inspectie proprii? (DA, NU). Daca DA, anexati lista acestor
echipamente
10.2. Echipamentele de
inspectie sunt verificate metrologic? (DA, NU).
10.3. Sunt mentinute
inregistrari referitoare la verificarea metrologica? (DA, NU).
10.4. Exista
instructiuni de utilizare a echipamentelor? (DA, NU, NEAPLICABIL).
10.5. Sunt asigurate
conditiile de utilizare prevazute de fabricantul echipamentelor? (DA, NU,
NEAPLICABIL).
11. Controlul
lucrarilor neconforme
11.1. Este stabilita o
procedura de tratare a reclamatiilor? (DA, NU).
11.2. Sunt mentinute
inregistrari privind tratarea reclamatiilor? (DA, NU).
12. Manipularea si
depozitarea
12.1. Exista spatii
adecvate pentru a permite manipularea vehiculelor si echipamentelor astfel
incat sa se previna deteriorarea acestora? (DA, NU).
12.2. Exista conditii
de depozitare a componentelor, a materiilor prime si a materialelor
aprovizionate care sa asigure mentinerea calitatii acestora? (DA, NU).
Numele si functia
persoanei care a completat chestionarul si care raspunde de corectitudinea
datelor:
..............................................................................
Tel./Fax
...........................
Semnatura: .........................
Data:
..............................
*
NOTA:
Datele completate
trebuie sa corespunda cu situatia la zi la data transmiterii chestionarului la
Registrul Auto Roman.
ANEXA 11
MINISTERUL
TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
REGISTRUL AUTO ROMAN
AUTORIZATIE
(model)
TEHNICA
Nr. ......../din data
..........
In baza Legii nr.
222/2003 si a cererii nr. ......./.............
S.C. ...........................
cu sediul in
....................., str. ....................... nr. ...., judetul
...................... se autorizeaza in vederea efectuarii urmatoarelor
activitati de modificari constructive:
_________________________________________________________________________
|Nr. | Activitate de
modificare | Tip vehicul initial/Tip | Cod varianta |
|crt.|
constructiva | vehicul final | vehicul final |
|____|__________________________|_________________________|_______________|
|
| | | |
|____|__________________________|_________________________|_______________|
Activitatile sunt
autorizate in conditiile respectarii reglementarilor in vigoare privind
conditiile tehnice pe care trebuie sa le indeplineasca vehiculele rutiere in
cazul in care sunt supuse unor modificari constructive.
DIRECTOR GENERAL