E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
nu a modificat niciun act
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 2131 din 8 decembrie 2005

pentru aprobarea Reglementarilor privind autorizarea operatorilor economici care desfasoara activitati de reparatii, de intretinere, de reglare, de modificari constructive, de reconstructie a vehiculelor rutiere, precum si de dezmembrare a vehiculelor scoase din uz - RNTR 9*)

ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 1160 din 21 decembrie 2005



     *) Ordinul nr. 2.131/2005 a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.160 din 21 decembrie 2005 si este reprodus si in acest numar bis.

     In temeiul prevederilor art. III din Ordonanta Guvernului nr. 34/2005 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 80/2000 privind certificarea sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb si materialelor de exploatare utilizate la vehicule rutiere, precum si conditiile de comercializare si utilizare a acestora, ale art. 5 alin. (3) lit. q) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, precum si ale art. 5 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 412/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, cu modificarile si completarile ulterioare,

     ministrul transporturilor, constructiilor si turismului emite urmatorul ordin:

     Art. 1. - Se aproba Reglementarile privind autorizarea operatorilor economici care desfasoara activitati de reparatii, de intretinere, de reglare, de modificari constructive, de reconstructie a vehiculelor rutiere, precum si de dezmembrare a vehiculelor scoase din uz - RNTR 9, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.

     Art. 2. - Autorizatiile tehnice emise de Regia Autonoma "Registrul Auto Roman" inainte de intrarea in vigoare a prezentului ordin isi pastreaza valabilitatea pana la data expirarii.

     Art. 3. - Regia Autonoma "Registrul Auto Roman" va duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.

     Art. 4. - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2006.

     Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului,

     Gheorghe Dobre

     ANEXA 1*)

     *) Anexa este reprodusa in facsimil.

     REGLEMENTARI

privind autorizarea operatorilor economici care desfasoara activitati de reparatii, de intretinere, de reglare, de modificari constructive, de reconstructie a vehiculelor rutiere, precum si de dezmembrare a vehiculelor scoase din uz - RNTR 9

     CAPITOLUL  1

     Dispozitii generale

     Prezentele reglementari stabilesc metodologia si conditiile pentru autorizarea operatorilor economici care desfasoara activitati de reparatii, de intretinere, de reglare, de modificari constructive, de reconstructie a vehiculelor rutiere, precum si de dezmembrare a vehiculelor scoase din uz.

     Prezentele reglementari definesc:

     1.1. - activitatile prin care se pot influenta parametrii constructivi, functionali si de calitate ai vehiculelor rutiere in raport cu legislatia in vigoare referitoare la conditiile tehnice privind admiterea si mentinerea in circulatie a acestora pe drumurile publice. In sensul prezentului ordin, prin activitati care pot influenta parametrii constructivi, functionali si de calitate ai vehiculelor rutiere se intelege:

     a) activitati de reparatii, de intretinerea si/sau reglare functionala a vehiculelor rutiere;

     b) activitati de reparare, reconditionare, montare, verificare si etalonare a produselor utilizate la vehiculele rutiere;

     c) activitati de modificari constructive si/sau de reconstructie a vehiculelor rutiere;

     d) activitati de inlocuiri de sasiuri si/sau de caroserii;

     e) activitati de dezmembrare a vehiculelor rutiere scoase din uz;

     1.2. - conditiile minimale ce trebuie indeplinite in vederea autorizarii, de catre operatorii economici care desfasoara activitatile mentionate la pct. 1.1 lit. a) - e);

     1.3. - procedura de autorizare a operatorilor economici care desfasoara activitatile mentionate la pct. 1.1 lit. a) - e) desfasurata de Registrul Auto Roman (denumit in continuare RAR), organismul tehnic specializat desemnat de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului.

     Definitii

     Pentru scopul prezentelor reglementari, prin urmatorii termeni se intelege:

     a) clasa - categorie atribuita operatorilor economici care desfasoara activitati de reparatii, de intretinere si/sau reglare functionala a vehiculelor rutiere, de dezmembrare a vehiculelor scoase din uz, precum si celor care desfasoara activitati de reparare, reconditionare, montare, verificare si/sau etalonare a produselor utilizate la vehicule rutiere, in functie de complexitatea activitatii desfasurate;

     b) produs - un sistem, echipament, piesa, componenta sau entitate tehnica utilizata la fabricarea unui vehicul sau pentru inlocuirea celui existent pe un vehicul (include si produsele montate pe un vehicul ulterior fabricarii, ca accesorii). Poate fi:

     b1) produs de origine - produs utilizat la fabricarea unui vehicul si care a echipat vehiculul la omologarea de tip a acestui vehicul;

     b2) produs de schimb - produs destinat sa fie utilizat la un vehicul pentru a inlocui un produs montat pe acest vehicul.

     c) material de exploatare - substante necesare la utilizarea la vehicule rutiere, care se consuma sau se uzeaza in timpul utilizarii vehiculului rutier si care se completeaza sau se inlocuiesc in timpul exploatarii acestuia, cuprinzand carburantii auto, lubrifiantii auto, aditivii pentru carburantii auto, lichidele pentru frana, lichidele de racire, uleiurile hidraulice;

     d) activitate de reparare a echipamentelor si sistemelor vehiculelor rutiere - activitate specifica ce presupune operatii de inlocuire a cel putin unei componente, piese sau entitati tehnice a echipamentului, sistemului vehiculului cu o componenta, piesa sau entitate tehnica de schimb;

     e) activitate de reconditionare a unei componente, piese sau entitati tehnice dintr-unul din sistemele sau echipamentele vehiculului - activitate specifica prin care se asigura redobandirea parametrilor fizici, dimensionali, functionali etc., ai unei componente, piese sau entitati tehnice in conformitate cu documentele tehnice specifice aprobate de constructorii de vehicule si/sau de componente, piese sau entitati tehnice (manuale de reparatii, tehnologii de reparatii si/sau reconditionare etc.);

     f) activitate de reglare functionala a vehiculelor rutiere - activitate specifica ce presupune realizarea sau refacerea starii unui sistem tehnic ale carui marimi caracteristice s-au abatut de la anumite conditii impuse, pe baza manualelor de reparatii, a cataloagelor cu date tehnice functionale (baza de date) pentru unul sau mai multe sisteme sau echipamente, ale unor marci sau grup de marci de vehicule;

     g) activitate de montare, verificare si/sau etalonare a produselor utilizate la vehiculele rutiere - activitate specifica ce presupune efectuarea de operatii de montare, verificare si/sau etalonare a unor produse, prevazute de producatorii acestora sa echipeze vehiculele rutiere sau sa inlocuiasca pe cele existente deja pe vehicule, pe baza documentatiilor tehnice. Documentatiile tehnice vor fi puse la dispozitie de producatorii produselor respective sau reprezentantii imputerniciti ai acestora. Pentru operatiile de etalonare, este necesara si obtinerea autorizarii specifice de la institutiile legal abilitate in acest scop;

     h) activitate de modificari constructive - activitate specifica care are ca rezultat schimbarea parametrilor constructivi, functionali sau de calitate ai vehiculului rutier si/sau a produselor utilizate la acesta fata de tipul omologat, inclusiv activitatile de completare (carosare) ale unui vehicul initial si cele de tuning;

     i) activitate de reconstructie - activitate specifica de productie industriala de vehicule rutiere in care se folosesc produse noi ori reconditionate, pe un flux de fabricatie, cu tehnologii si sisteme de asigurare a calitatii certificate de organisme competente;

     j) activitate de dezmembrare a vehiculelor scoase din uz - activitate specifica ce presupune operatii de demontare in parti componente a vehiculelor scoase din uz; inclusiv activitatile de dezmembrare a produselor utilizate la vehiculele rutiere. Operatiile de demontare a componentelor trebuie sa respecte prevederile documentatiilor tehnice ale producatorilor vehiculelor, cu privire la ordinea operatiilor si sculele/dispozitivele adecvate;

     k) capabilitate tehnica - abilitatea unui operator economic de a desfasura activitati specifice in conformitate cu legislatia in vigoare si care dispune de resursele umane, facilitatile, echipamentele, precum si metodele si instructiunile de lucru specificate in documente emise de factori responsabili;

     l) neconformitate - nesatisfacerea de catre o activitate a unei conditii specificate;

     m) onorabilitate - situatie in care se gaseste conducatorul unitatii economice, care nu a fost condamnat pentru infractiuni penale grave si care actioneaza in mod etic si responsabil in relatiile cu beneficiarii;

     n) evaluarea conformitatii - orice actiune al carei obiect este de a determina, in mod direct sau indirect, satisfacerea conditiilor specificate;

     o) auditul calitatii - examinare sistematica si independenta in scopul de a determina daca activitatile referitoare la calitate si rezultatele aferente satisfac dispozitiile prestabilite, precum si daca aceste dispozitii sunt implementate efectiv si sunt corespunzatoare pentru realizarea obiectivelor;

     p) supraveghere - evaluarea efectuata de autoritatea care a emis autorizatia, pentru a determina daca o activitate este in continuare conforma cu conditiile specificate;

     r) structura de rezistenta - ansamblu de elemente nedemontabile ale caroseriei care preiau sarcini in timpul functionarii vehiculului;

     s) redresarea structurii de rezistenta - operatie specifica de readucere la configuratia initiala, numai prin procese de deformare plastica, a structurii de rezistenta deformate a unei caroserii si verificarea restabilirii dimensiunilor initiale, prin intermediul echipamentelor specifice.

     t) intretinerea vehiculelor rutiere - ansamblul operatiunilor periodice stabilite de producatorul vehiculelor si care se refera la inlocuiri si/sau verificari de plinuri, la inlocuiri de materiale consumabile si componente care se uzeaza in timpul functionarii, precum si verificari si reglaje care sa asigure mentinerea functionarii in parametrii recomandati;

     u) inlocuirea de sasiuri/caroserii - totalitatea operatiunilor determinate de schimbarea sasiului/caroseriei cu un alt sasiu/o alta caroserie compatibil(a), in conditiile mentionate in Reglementarile RNTR 7. In urma operatiunilor executate se vor efectua inspectiile finale, conform prezentelor reglementari.

     CAPITOLUL  2

     Reguli de procedura privind evaluarea capabilitatii tehnice si autorizarea operatorilor economici care desfasoara activitati de reparatii, de intretinere si/sau de reglare functionala a vehiculelor rutiere, de reconditionare produse, de inlocuire de sasiuri si/sau caroserii ale vehiculelor rutiere

     1. Activitatile de reparatii, de intretinere si/sau de reglare functionala a vehiculelor rutiere, de reconditionare produse, precum si activitatile de inlocuire de sasiuri si/sau caroserii ale vehiculelor rutiere se pot presta numai de catre operatorii economici care au capabilitatea tehnica adecvata si care, in urma unei evaluari, au fost autorizati de catre RAR.

     2. Lista activitatilor pentru care operatorii economici trebuie sa solicite autorizarea, este prezentata in anexa nr. 1 la prezentele reglementari, pct. 1.1 - 1.7.

     3. Autorizarea se va solicita de catre operatorul economic si se va acorda nominalizat pe componente, ansambluri, sisteme constructive, echipamente, vehicule si/sau pentru una sau mai multe dintre activitatile enumerate in anexa nr. 1 la prezentele reglementari, pct. 1.1 - 1.7 pentru operatii distincte.

     Modelul autorizatiei este prevazut in anexa nr. 6 la prezentele reglementari.

     Operatorul economic va fi incadrat intr-una din clasele specificate in anexa nr. 1 la prezentele reglementari, pct. 2.

     4. Operatorul economic care solicita evaluarea capabilitatii sale tehnice in vederea autorizarii, denumit in continuare solicitant, se va adresa la reprezentanta RAR din Municipiul Bucuresti sau din judetul in care isi desfasoara activitatea, de unde va obtine, contra cost, o mapa continand urmatoarele documente:

     - cerere-tip de autorizare al carui model este prevazut in anexa nr. 2 la prezentele reglementari;

     - chestionar de autoevaluare al carui model prevazut in anexa nr. 3 la prezentele reglementari.

     Reprezentantele RAR vor oferi solicitantilor toate informatiile necesare in vederea completarii corecte a cererii-tip de autorizare si a chestionarului de autoevaluare.

     5. Se vor completa si depune, la reprezentanta RAR din Municipiul Bucuresti sau din judetul in care isi desfasoara activitatea, cererea-tip de autorizare si chestionarul de autoevaluare semnate de reprezentantul legal.

     Solicitantul va include in dosarul de autorizare:

     - copie a documentelor care sa ateste functionarea legala a operatorului economic, din care sa rezulte ca are ca obiect de activitate si activitatile pentru care solicita autorizarea la punctele de lucru.

     - copia certificatului de atestare a capacitatii profesionale a conducatorului (conducatorilor) atelierului in domeniul repararii si/sau reglarii functionale a vehiculelor rutiere, a atelierelor de dezmembrare a vehiculelor scoase din uz, precum si in domeniul inlocuirii de sasiuri si/sau caroserii ale vehiculelor rutiere, cu exceptia atelierelor care desfasoara activitati de inlocuire materiale de exploatare, de inlocuire si reparare anvelope si camere de aer, de echilibrat roti, de inlocuire a sistemului de evacuare gaze arse motor - tobe esapament fara sisteme catalitice.

     6. In situatia in care documentele din dosarul de autorizare nu au fost completate corect sau dosarul este incomplet, acesta se va restitui reprezentantului solicitantului, explicandu-i-se in ce constau neconformitatile si ciclul se va relua.

     Daca documentele au fost completate corect si dosarul este complet, acesta se va inregistra si i se va atribui un numar de identificare care se va comunica solicitantului si se va utiliza in toate referirile ulterioare.

     7. Pe baza datelor din documentele dosarului de autorizare, in functie de marimea operatorului economic - numarul de salariati implicati in activitatea evaluata si complexitatea lucrarilor pe care acesta le efectueaza, RAR va stabili durata - numarul de zile-om audit, costul evaluarii, va elabora si va transmite solicitantului propunerea de contract pentru autorizare si supraveghere.

     8. Dupa semnarea de catre solicitant a contractului pentru autorizare si supraveghere si prezentarea documentului de plata a costului evaluarii, RAR va constitui echipa de audit, va elabora planul de audit si va stabili, de comun acord cu solicitantul, data efectuarii auditului.

     9. Auditul capabilitatii tehnice se va efectua la fiecare din atelierele solicitantului, urmarindu-se indeplinirea de catre solicitant a conditiilor minimale prevazute in anexa nr. 4 la prezentele reglementari.

     Standardul de referinta recomandat pentru audit este SR EN ISO 19011/2001.

     La auditare se vor avea in vedere urmatoarele:

     a) conditiile de onorabilitate a conducatorului operatorului economic, consemnate printr-o declaratie pe propria raspundere, scrisa, privind inexistenta unui cazier personal;

     b) existenta spatiilor adecvate pentru:

     - amplasarea vehiculelor si/sau produselor ce urmeaza a fi sau au fost reparate, reconditionate sau reglate;

     - depozitarea si evidenta materialelor si produselor de schimb necesare procesului de reparare sau de reconditionare;

     - efectuarea lucrarilor de reparare, intretinere, reconditionare si/sau de reglare functionala;

     c) existenta infrastructurilor si echipamentelor generale aferente pentru categoriile de vehicule si/sau produsele pentru care se solicita autorizarea;

     d) existenta liniilor tehnologice, a sculelor, dispozitivelor si verificatoarelor necesare desfasurarii proceselor de reparare, de intretinere, de reconditionare, de reglare functionala;

     e) existenta mijloacelor de diagnosticare, de verificare/masurare pe fluxul tehnologic si de verificare a calitatii lucrarilor de reparare, de intretinere, de reconditionare, de reglare functionala efectuate;

     f) evidenta efectuarii inspectiilor finale, numai pentru acele activitati care pot afecta direct functionarea in parametrii prevazuti de constructor a sistemelor vehiculului prevazute in anexa nr. 1 la prezentele reglementari, pct. 1.1, cu echipamente si tehnologii conforme cu prevederile reglementarilor nationale RNTR-1 in vigoare, cu mijloace proprii sau la o statie de inspectie tehnica autorizata de RAR. Evidenta se va tine in registrul de evidenta conform modelului din anexa nr. 5 la prezentele reglementari; dovada efectuarii inspectiilor finale se va atasa la comanda de executie a lucrarii;

     g) documentele de atestare a calificarii personalului angajat si/sau folosit pentru activitatile efectuate - scolarizare generala si specifica, instruiri speciale, experienta in munca;

     h) nivelul pregatirii profesionale practice a personalului, modul concret in care acesta efectueaza lucrarile repartizate si respecta disciplina tehnologica;

     i) constatarile personalului desemnat pentru efectuarea diagnosticarii preliminare si stabilirea operatiilor ce urmeaza a fi efectuate, stabilirea consumului de piese de schimb si materiale implicat, intocmirea devizului si a notei de comanda etc.;

     j) respectarea prevederilor legale privind stabilirea si acordarea garantiei pentru produsele reparate, reconditionate sau inlocuite si lucrarile efectuate;

     k) existenta procedurilor de tratare a reclamatiilor;

     10. Rezultatele auditarii se vor consemna intr-un raport de audit, avand, dupa caz, anexate note de neconformitati, ce se vor include in dosarul de autorizare. O copie a raportului de audit insotit de notele de neconformitati, se va inmana solicitantului.

     11. Pe baza analizei documentelor dosarului de autorizare, RAR va elabora un raport de evaluare, in ale carui concluzii:

     a) pentru acele locatii si activitati la care, in cursul auditului, nu s-au constatat neconformitati, se va recomanda autorizarea;

     b) pentru acele locatii si activitati la care, in cursul auditului, s-au constatat neconformitati minore, recomandarea de autorizare va fi conditionata de prezentarea in prealabil de catre solicitant a unor actiuni corective insotite de termenele de implementare, pentru eliminarea neconformitatilor enumerate in notele de neconformitati anexate raportului de audit. In acest caz, indeplinirea si eficienta actiunilor corective va fi verificata cu ocazia primului audit de supraveghere;

     c) pentru acele locatii si activitati la care s-au constatat neconformitati majore, nu se va acorda autorizatia. Solicitantul trebuie sa elimine neconformitatile majore constatate in maximum 45 zile de la data auditului, in caz contrar reluandu-se ciclul de evaluare.

     Raportul de evaluare se ataseaza la dosarul de autorizare respectiv.

     12. RAR va elibera solicitantului autorizatia tehnica in conformitate cu reglementarile aprobate si va include operatorul economic respectiv in baza de date referitoare la titularii de autorizatie.

     13. Autorizatia tehnica se va elibera in maximum 30 de zile de la data auditului in cazurile prevazute la pct. 11, lit. a) si b), respectiv in maximum 30 de zile dupa eliminarea neconformitatilor majore in cazul prevazut la pct. 11, lit. c).

     14. Contestatiile in legatura cu neacordarea autorizarii se vor inainta la sediul central al RAR. In cazul in care contestatiile nu au putut fi rezolvate la acest nivel, solicitantul se va adresa la Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului.

     15. Durata de valabilitate a unei autorizatii tehnice este conditionata de mentinerea de catre titular a conditiilor in baza carora a fost acordata autorizatia tehnica, confirmata prin auditurile de supraveghere planificate in baza contractului pentru autorizare si supraveghere, in conformitate cu prevederile pct. 16 si inopinate in conformitate cu prevederile pct. 17.

     16. Titularul de autorizatie va fi supravegheat de catre RAR, in baza contractului incheiat, prin audituri programate anuale, cu exceptia primului audit care se va efectua la 6 luni de la acordarea autorizatiei. Cu aceasta ocazie, titularului de autorizatie i se va elibera o vinieta cu sigla RAR si i se va preciza data pana la care se prelungeste valabilitatea autorizatiei. Vinieta se va aplica obligatoriu de titularul de autorizatie in spatiul marcat pe verso-ul autorizatiei tehnice.

     17. In cazul semnalarii unor reclamatii, sesizari sau la cererea expresa a Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului sau a Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, personalul special desemnat pentru activitatea de control din cadrul RAR va efectua controale inopinate sau tematice.

     Daca rezultatele acestor controale vor confirma temeinicia reclamatiilor sau existenta unor neconformitati majore, activitatea sau activitatile care au legatura cu reclamatia sau tematica controlului, se suspenda pe o perioada de pana la 30 de zile.

     18. In cazurile in care la auditurile de supraveghere programate:

     - se constata eliminarea neconformitatilor minore semnalate la auditul anterior si

     - operatorul economic autorizat prezinta, daca este cazul, noi masuri corective adecvate pentru celelalte neconformitati minore identificate,

prin raportul de evaluare aferent se va propune mentinerea autorizarii.

     19. In cazurile in care la auditurile de supraveghere programate se va constata ca nu au fost eliminate in termenele stabilite neconformitatile minore semnalate la auditul anterior si/sau se va constata existenta unor neconformitati majore, in raportul de evaluare se va stabili un termen de implementare a actiunilor corective, de maxim 5 zile. In aceasta perioada operatorul economic trebuie sa faca dovada implementarii actiunilor corective de la neconformitatile constatate.

     In caz contrar se va proceda la suspendarea unei sau a mai multor activitati pe o perioada de pana la 30 zile, in decursul careia titularul nu va avea dreptul sa desfasoare activitatea sau activitatile respective.

     20. Daca la sfarsitul perioadei de suspendare RAR va confirma, dupa caz, pe baza dovezilor prezentate de catre operatorul economic sau in urma efectuarii unui audit de verificare la unitatea societatii, ca neconformitatile in cauza au fost eliminate, suspendarea activitatii sau activitatilor inceteaza. In caz contrar, se va proceda la anularea autorizarii pentru activitatea sau activitatile suspendate. Contravaloarea auditului de verificare se suporta de catre operatorul economic.

     21. Daca intr-o perioada de 18 luni operatorul economic cumuleaza trei suspendari pentru una sau mai multe activitati pentru care a obtinut autorizare, se va proceda la anularea autorizatiei pentru activitatea sau activitatile respective. Pentru obtinerea unei noi autorizatii, fostul titular va trebui sa reia procedura de autorizare, dar nu mai devreme de 6 luni de la data anularii.

     22. Pe durata de valabilitate a unei autorizatii, titularul acesteia poate solicita RAR sa efectueze evaluarea unor noi activitati pentru care intentioneaza sa obtina extinderea autorizarii. Daca extinderea este solicitata, la o data situata intre termenele stabilite pentru efectuarea auditului de supraveghere, auditul respectiv se va efectua pe baza unui contract de extindere.

     23. Autorizarea activitatii de inlocuire sasiuri si/sau caroserii se va efectua numai pentru operatorii economici care au capabilitatea de a desfasura activitatile prevazute la anexa nr. 1 la prezentele reglementari, pct. 1.1 lit. a) - e), pct. 1.2 si pct. 1.3 lit. a).

     CAPITOLUL  3

     Reguli de procedura pentru evaluarea capabilitatii tehnice si autorizarea operatorilor economici care desfasoara activitate de modificari constructive si/sau reconstructia vehiculelor rutiere

     1. Activitatile de modificari constructive ale vehiculelor rutiere se pot presta numai de catre operatorii economici care au capabilitatea tehnica adecvata si care, in urma unei evaluari, au fost autorizati de catre RAR.

     2. Autorizatia tehnica, al carei model este prevazut in anexa nr. 11 la prezentele reglementari, se va solicita si se va acorda nominalizat pentru tipuri/game de modificari constructive si/sau pentru anumite tipuri de vehicule rutiere.

     3. Operatorii economici vor putea desfasura activitati de modificari constructive numai asupra marcilor/tipurilor de vehicule pentru care poseda manuale de carosare, documentatii tehnice specifice sau dupa caz au abilitarea constructorului vehiculului pentru lucrarile efectuate.

     4. Operatorul economic care solicita evaluarea capabilitatii sale tehnice in vederea autorizarii, denumit in continuare solicitant, poate obtine informatiile necesare modului de desfasurare a procesului de autorizare de la Departamentul Omologari de Tip sau accesand site-ul RAR - www.rarom.ro, unde se regaseste mapa de documente informative compusa din urmatoarele elemente:

     - cerere tip de autorizare a carui model este prevazuta in anexa nr. 9 la prezentele reglementari;

     - chestionarul de autoevaluare al carui model este prevazuta in anexa nr. 10 la prezentele reglementari;

     - alte informatii necesare.

     5. Solicitantul va completa si va depune la registratura sediului central al RAR cererea-tip de autorizare si chestionarul de autoevaluare semnat de reprezentantul legal.

     De asemenea, solicitantul va include in dosarul de autorizare:

     - copie de pe documentele care atesta functionarea legala a operatorului economic, din care sa rezulte ca are ca obiect de activitate si activitatile pentru care solicita autorizarea;

     - documentatia tehnica specifica.

     6. Procedura de evaluare a capabilitatii tehnice si autorizarea operatorilor economici se desfasoara conform dispozitiilor cap. II, pct. 6 - 21, exceptia celor prevazute la pct. 17.

     7. Activitatea de reconstructie a vehiculelor rutiere se poate efectua numai de operatori economici - persoane juridice, care desfasoara o activitate de productie industriala in domeniu. Autorizatia tehnica se elibereaza de catre RAR, avand in vedere raportul de evaluare a capabilitatii tehnice a operatorului economic, intocmit de personalul propriu certificat pentru evaluarea conformitatii, pe baza reglementarilor si normelor tehnice elaborate de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului.

     8. Se includ la modificari constructive si activitatile din anexa nr. 8 la prezentele reglementari pct. 2, 5, 6 precum si 7, daca vehiculul nu a fost prevazut constructiv pentru montarea instalatiilor de climatizare cu functionare integrata sau independenta si componentele acestora.

     CAPITOLUL  4

     Reguli de procedura pentru evaluarea capabilitatii tehnice si autorizarea operatorilor economici care desfasoara activitati de reparare, reconditionare, montare, verificare si/sau etalonare a produselor utilizate la vehiculele rutiere

     1. Operatorii economici care desfasoara activitatile de reparare, reconditionare, montare, verificare si/sau etalonare a produselor utilizate la vehiculele rutiere prevazute in anexa nr. 8 la prezentele reglementari, trebuie sa obtina autorizatia tehnica conform prevederilor prezentelor reglementari.

     2. Autorizatia tehnica se elibereaza de RAR, pe baza evaluarii capabilitatii tehnice a operatorilor economici care desfasoara activitatile mentionate in anexa nr. 8 la prezentele reglementari pct. 1, 3, 4 precum si 7, daca vehiculul a fost prevazut constructiv pentru montarea instalatiilor de climatizare cu functionare integrata sau independenta si componentele acestora.

     3. La evaluarea capabilitatii tehnice sunt aplicabile prevederile cap. II la prezentele reglementari.

     CAPITOLUL  5

     Reguli de procedura pentru evaluarea capabilitatii tehnice si autorizarea operatorilor economici care desfasoara activitati de dezmembrare a vehiculelor rutiere scoase din uz

     Operatorii economici care desfasoara activitati de dezmembrare a vehiculelor scoase din uz trebuie sa indeplineasca, in vederea autorizarii, urmatoarele cerinte:

     1. sa detina copie a documentelor care sa ateste functionarea legala si din care sa rezulte ca are ca obiect de activitate si activitatea de colectare-dezmembrare a vehiculelor rutiere scoase din uz la punctele de lucru.

     2. sa detina Avizul de functionare eliberat de organele Politiei Romane abilitate de Ministerul Administratiei si Internelor, pentru colectarea vehiculelor scoase din uz;

     3. sa detina documentatiile tehnice de dezmembrare a vehiculelor si sa efectueze operatiile necesare pentru depoluarea vehiculelor scoase din uz prevazute in Hotararea Guvernului nr. 2406/2004 privind gestionarea vehiculelor scoase din uz;

     4. sa detina sculele si echipamentele adecvate, in vederea dezmembrarii corespunzatoare. Se interzice a fi comercializate sasiurile/caroseriile ca elementele purtatoare al numarului de identificare a vehiculului, precum si toate componentele rezultate din dezmembrarea sistemului de directie si a sistemului de franare. Aceasta interdictie va fi mentionata expres prin afisare la punctul de lucru.

     5. sa detina spatii de depozitare, inclusiv pentru depozitarea temporara a vehiculelor scoase din uz inainte de dezmembrare si pentru produsele si materialele de exploatare care rezulta in urma dezmembrarii, care sa indeplineasca urmatoarele conditii:

     a) zona de colectare a vehiculelor scoase din uz trebuie impartita in doua zone separate, o zona unde vehiculele scoase din uz sunt predate de catre detinatori si o zona pentru stocarea temporara a acestora in vederea dezmembrarii;

     b) sa detina suprafete impermeabile in zona in care se efectueaza dezmembrarea si depoluarea vehiculului, conform prevederilor Hotararii Guvernului nr. 2406/2004 privind gestionarea vehiculelor scoase din uz;

     c) sa detina containere adecvate pentru depozitarea bateriilor;

     d) sa detina rezervoare pentru depozitarea separata a lichidelor vehiculelor scoase din uz: combustibil, ulei de motor, ulei de cutie de viteze, ulei de transmisie, ulei hidraulic, lichide de racire, antigel, lichid de frana, lichide ale sistemului de aer conditionat si orice alte lichide continute de vehiculul scos din uz;

     e) sa detina spatii pentru depozitarea anvelopelor uzate.

     6. sa faca dovada predarii materialelor reciclabile rezultate in urma dezmembrarii, catre operatorii economici autorizati in acest scop;

     7. sa mentina registre de operare in care se vor mentiona date privind identificarea vehiculelor, a componentelor reutilizabile si a materialelor reciclabile predate, inclusiv a componentelor sistemului de directie si franare.

     La evaluarea capabilitatii tehnice sunt aplicabile prevederile cap. II si anexelor nr. 2 si 4 la prezentele reglementari.

     ANEXA 1

     1. ACTIVITATILE PENTRU CARE ESTE NECESARA AUTORIZAREA

     1.1 Activitatile care constau in repararea, intretinerea, reconditionarea si/sau reglarea ansamblurilor mecanice:

     a) motor si instalatiile anexe - de alimentare prin carburatie/injectie mas/mac, de racire, de evacuare, de pornire integrata si/sau independenta si componentele acestora,

     b) transmisie (cutie de viteze mecanica/automata, ambreiaj etc.) si componentele acesteia,

     c) sistemul de rulare si componentele acestuia,

     d) sistemul de directie si componentele acestuia,

     e) sistemul de franare si componentele acestuia;

     f) inlocuiri de materiale de exploatare.

     1.2. Activitatile care constau in repararea, intretinerea si/sau reglarea echipamentului electric si/sau electronic:

     a) instalatia electrica de pornire a motorului, incarcare a bateriilor de acumulatori si componentele acestora,

     b) instalatia electrica de iluminare si semnalizare si componentele acesteia,

     c) sistemul de gestiune electronica a motorului si/sau ale sistemelor autovehiculul;

     1.3 Activitatile de repararea si/sau redresarea structurii caroseriei:

     a) repararea caroseriei fara structura de rezistenta, care necesita demontarea de componente mecanice si/sau electrice;

     b) repararea structurii de rezistenta ale caroseriei, inclusiv ansamblu fata;

     c) redresarea structurii de rezistenta a caroseriei.

     1.4 Activitati de inlocuire de sasiuri si/sau caroserii.

     1.5 Activitati de repararea anvelopelor si camerelor de aer:

     a) la rece

     b) la cald, prin vulcanizare

     1.6 Activitatile de montare, reparare, verificare si/sau etalonare a produselor utilizate la vehicule.

     1.7 Activitatile de dezmembrare a vehiculelor scoase din uz si componentele acestora.

     1.8 Activitatile de modificari constructive si/sau reconstructie a vehiculelor rutiere.

     La solicitare, RAR va putea efectua evaluarea si autorizarea in conformitate cu prezentele reglementari, altele decat cele prevazute la pct. 1.1 - 1.7 precum si pentru activitatea de acoperirea de protectie anticoroziva a caroseriei vehiculelor si/sau componentelor acestora (vopsire, terosonare, polisare etc.)

     Autorizarea se acorda fara discriminare, tuturor operatorilor economici pentru care raportul de evaluare confirma ca indeplinesc conditiile minimale prezentate in anexa nr. 4 la prezentele reglementari, aplicabile activitatilor pentru care solicita autorizarea.

     Autorizarea se acorda pentru una sau mai multe din lucrarile prezentate la punctele 1.1 - 1.7 sau pentru operatii distincte ale acestora.

     2. CLASIFICAREA OPERATORILOR ECONOMICI

     In functie de complexitatea activitatilor de reparare si/sau reglare pe care le executa pe componente, ansambluri, sisteme constructive, vehicule, operatorii economici se clasifica in cinci clase:

     Clasa I: REPARARE/MONTARE

     Reparare si reglare functionala a vehiculelor, inlocuiri sasiuri si/sau caroserii, reconditionare produse (dispunand de manuale de reparatii, SDV-uri, personal calificat etc.)

     Clasa II:

     REGLARI GENERALE/INTRETINERE

     Reglari sisteme si/sau componente ale vehiculelor rutiere, schimb de materiale de exploatare prezentate in cataloage si/sau baze de date ale echipamentelor, documentatii de intretinere a vehiculelor, documentatii de reparatii pe suport de hartie sau informatic etc.;

     Clasa III:

     REPARAREA ANVELOPELOR SI/SAU A CAMERELOR DE AER

     Operatiile de demontare/montare, lipire si/sau vulcanizare a camerelor de aer si/sau anvelopelor, conform conditiilor minimale tehnice privind repararea anvelopelor si camerelor de aer.

     Clasa IV:

     ACOPERIREA ANTICOROZIVA A CAROSERIEI SI COMPONENTELOR ACESTEIA

     Operatiile de acoperire anticoroziva, conform conditiilor minimale tehnice si tehnologice adecvate.

     Clasa V:

     DEZMEMBRARE

     Operatiile de dezmembrare a vehiculelor rutiere scoase din uz si a produselor utilizate la acestea, conform tehnologiilor specifice adecvate.

     ANEXA 2

     CERERE-TIP

DE AUTORIZARE PENTRU DESFASURAREA ACTIVITATII DE REPARATII, DE INTRETINERE, DE REGLARE A VEHICULELOR RUTIERE PRECUM SI DE DEZMEMBRARE A VEHICULELOR RUTIERE SCOASE DIN UZ

     (model)

     1. Denumirea operatorului economic:

..............................................................................

     2. Adresa: (se va/vor indica adresa/adresele, codul/codurile, sediului/sediilor unde se desfasoara activitatile pentru care se solicita evaluarea/autorizarea):

..............................................................................

..............................................................................

     3. Numarul de inmatriculare la Oficiul Registrului Comertului:

..............................................................................

     4. Codul fiscal:

..............................................................................

     5. Contul bancar/Banca:

..............................................................................

     6. Telefon/Fax/Telex:

..............................................................................

     7. Lista activitatilor, produselor si vehiculelor pentru care se solicita evaluarea capabilitatii tehnice in vederea autorizarii este prezentata in tabelul anexat:

     8. Lista componentelor liniilor tehnologice care se utilizeaza la efectuarea activitatilor pentru care se solicita evaluarea capabilitatii tehnice in vederea autorizarii este indicata in tabelul anexat:

     9. Numarul personalului implicat: ..........................., din care:

     ................................. ingineri

     ................................. maistri/tehnicieni

     ................................. muncitori

     10. Imputernicim pe Dl/Dna .................................., avand functia de .................................. si care poate fi contactat/contactata la tel. ......................., fax: ................, sa ne reprezinte in toate aspectele legate de evaluare/autorizare.

     11. Numele si semnatura Directorului/Managerului General

     ___

     /   \

     LS     |     |

     \___/

     12. Numele si semnatura Contabilului-Sef/Directorului Economic

     13. Data ...........................

     LISTA

activitatilor de reparatii, de reconditionare, de intretinere si/sau reglare pentru care solicita evaluarea/autorizarea si echipamentele aferente

     (se vor atasa dupa caz, pagini suplimentare)

 ______________________________________________________________________________

|Poz.| Activitatea de reparatii, de intretinere,  |  Componente ale liniilor   |

|    | de reconditionare, de montare, de reglare, |  tehnologice (utilaje,     |

|    | de inlocuiri sasiuri si/sau caroserii si de|  SDV-uri specifice,        |

|    | dezmembrare                                |  AMC-uri etc.)             |

|____|____________________________________________|____________________________|

|    |                                            |                            |

|    |                                            |                            |

|    |                                            |                            |

|    |                                            |                            |

|    |                                            |                            |

|    |                                            |                            |

|    |                                            |                            |

|    |                                            |                            |

|    |                                            |                            |

|    |                                            |                            |

|    |                                            |                            |

|    |                                            |                            |

|    |                                            |                            |

|    |                                            |                            |

|    |                                            |                            |

|    |                                            |                            |

|    |                                            |                            |

|    |                                            |                            |

|    |                                            |                            |

|    |                                            |                            |

|____|____________________________________________|____________________________|

     Componente, ansambluri, sisteme constructive, echipamente, vehicule pentru care se solicita evaluarea/autorizarea activitatilor mentionate mai sus:

..............................................................................

..............................................................................

..............................................................................

     ANEXA 3

     CHESTIONAR DE AUTOEVALUARE

     (model)

     (se completeaza pentru fiecare sediu in parte)

     1. Date de identificare

     1.1. Denumirea operatorului economic

..............................................................................

     1.2. Adresa (se va indica adresa sediului unde se desfasoara activitatile pentru care se solicita evaluarea/autorizarea) ..............................................................................

..............................................................................

     1.3. Numarul de inmatriculare la Oficiul Registrului Comertului

..............................................................................

     1.4. Telefon/Fax/Telex:

..............................................................................

     2. Organizare

     2.1. Structura organizatorica (se va atasa organigrama/fluxul activitatii ca anexa A la chestionarul de autoevaluare):

     2.2. Sunt definite responsabilitatile personalului care conduce/efectueaza/verifica activitatile pentru care se solicita autorizarea? (DA, NU, NEAPLICABIL). Daca DA, numiti documentul in care sunt specificate responsabilitatile personalului

..............................................................................

     3. Resurse

     3.1. Planurile la scara ale spatiilor de lucru disponibile, cu indicarea surselor de energie electrica, aer comprimat etc. (se va atasa ca anexa B la chestionarul de autoevaluare):

     3.2. Lista liniilor tehnologice (dupa caz, desenele schemelor flux), a utilajelor, echipamentelor de inspectie (se va atasa ca anexa C la chestionarul de autoevaluare):

     3.3. Exista echipamente necesare pentru efectuarea inspectiilor finale? (DA, NU, NEAPLICABIL). Daca NU, indicati statia (statiile) de inspectie tehnica periodica unde se executa inspectiile finale

..............................................................................

..............................................................................

..............................................................................

     4. Analiza comenzilor

     4.1. Sunt convenite cu clientii si consemnate in scris activitatile solicitate de acestia? (DA, NU, NEAPLICABIL). Daca DA, numiti documentul in care sunt consemnate

..............................................................................

..............................................................................

     Documentul respectiv specifica:

     4.1.1. Activitatile solicitate de clienti? (DA, NU, NEAPLICABIL)

     4.1.2. Materialele, costurile implicate si termenul de realizare a lucrarilor? (DA, NU, NEAPLICABIL)

     4.1.3. Termenele de garantie pentru lucrarile executate? (DA, NU, NEAPLICABIL). Daca DA, indicati termenul de garantie acordat:

..............................................................................

..............................................................................

     5. Controlul documentatiei

     5.1. Sunt disponibile instructiuni de lucru sau alte documente care definesc modul de executie si verificare a lucrarilor pe care le efectuati? (DA, NU, NEAPLICABIL). Daca DA, sunt acestea aprobate de factorii responsabili? (DA, NU, NEAPLICABIL)

     5.2. Se utilizeaza documente externe (standarde, desene ale clientului etc.)? (DA, NU, NEAPLICABIL)

     5.2.1. Se asigura ca aceste documente sunt in vigoare? (DA, NU, NEAPLICABIL)

     5.2.2. Se cunosc conditiile din RNTR-1? (DA, NU, NEAPLICABIL).

     6. Aprovizionare

     6.1. Sunt definite conditii referitoare la produsele aprovizionate? (DA, NU, NEAPLICABIL). Daca DA, indicati documentele in care sunt specificate conditiile referitoare la produsele aprovizionate:

..............................................................................

     6.2. Componentele si materialele care afecteaza siguranta circulatiei sunt certificate? (DA, NU, NEAPLICABIL)

     6.3. Componentele si materialele utilizate au termen de garantie? (DA, NU, NEAPLICABIL)

     7. Identificare

     7.1. Se asigura identificarea unica a activitatilor executate? (DA, NU, NEAPLICABIL). Daca DA, indicati documentul

..............................................................................

     7.2. Se inregistreaza si se identifica toate operatiile si inspectiile efectuate specificate in comanda? (DA, NU, NEAPLICABIL)

     7.3. Este mentinut un registru de evidenta a comenzilor? (DA, NU, NEAPLICABIL)

     8. Controlul proceselor de reparare sau reglare

     8.1. Exista o planificare a comenzilor prin care sa se asigure toate resursele necesare pentru realizarea acestora in termenul stabilit? (DA, NU, NEAPLICABIL)

     8.2. Sunt disponibile la punctele de lucru instructiuni de executie a operatiilor? (DA, NU, NEAPLICABIL)

     8.3. Exista personal propriu calificat adecvat? (DA, NU, NEAPLICABIL). Daca DA, indicati numarul si calificarea personalului (ingineri, tehnicieni/maistri, muncitori)

..............................................................................

..............................................................................

     9. Inspectii (CTC)

     9.1. Sunt stabilite si documentate metode de verificare a calitatii operatiilor executate? (DA, NU, NEAPLICABIL). Daca DA, indicati documentul (documentele):

..............................................................................

..............................................................................

     9.2. La incheierea lucrarilor executate se efectueaza verificarile finale in conformitate cu conditiile din RNTR-1 si/sau documentatiei tehnice specifice? (DA, NU, NEAPLICABIL)

     9.3. Sunt mentinute inregistrari ale rezultatelor inspectiilor finale si sunt conform conditiilor specificate in RNTR-1 si/sau documentatiei tehnice specifice? (DA, NU, NEAPLICABIL)

     9.4. Aceste inregistrari identifica personalul implicat? (DA, NU, NEAPLICABIL)

     10. Controlul echipamentelor de inspectie (CTC)

     10.1. Exista echipamente de inspectie proprii? (DA, NU, NEAPLICABIL). Daca DA, indicati aceste echipamente:

..............................................................................

     Echipamentele de inspectie sunt verificate metrologic? (DA, NU, NEAPLICABIL).

     10.2. Sunt mentinute inregistrari referitoare la verificarea metrologica? (DA, NU, NEAPLICABIL)

     10.3. Exista instructiuni de utilizare a echipamentelor? (DA, NU, NEAPLICABIL)

     10.4. Sunt asigurate conditiile de utilizare prevazute de fabricantul echipamentelor? (DA, NU, NEAPLICABIL)

     11. Controlul lucrarilor neconforme

     11.1. Este stabilita o procedura de tratare a reclamatiilor? (DA, NU, NEAPLICABIL)

     11.2. Sunt mentinute inregistrari privind tratarea reclamatiilor? (DA, NU, NEAPLICABIL)

     11.3. Este stabilita o procedura de tratare a produsului neconform? (DA, NU, NEAPLICABIL)

     12. Manipularea si depozitarea

     12.1. Exista spatii adecvate pentru a permite manipularea vehiculelor, componentelor, materialelor si a echipamentelor astfel incat sa se previna deteriorarea acestora? (DA, NU, NEAPLICABIL)

     12.2. Exista spatii si conditii adecvate de depozitare a vehiculelor, a componentelor, a echipamentelor, a materiilor prime si a materialelor care sa asigure mentinerea calitatii acestora? (DA, NU, NEAPLICABIL)

     Numele si functia persoanei care a completat chestionarul si care raspunde de corectitudinea datelor:

..............................................................................

..............................................................................

     Tel./Fax ............................

     Semnatura: ..........................

     Data: ...............................

     NOTA:

     Datele completate trebuie sa corespunda cu situatia la zi la data transmiterii chestionarului la Registrul Auto Roman.

     ANEXA 4

     CONDITII MINIMALE PRIVIND DESFASURAREA ACTIVITATILOR DE REPARATII, DE INTRETINERE, DE REGLARE, DE RECONDITIONARE, DE MONTARE COMPONENTE, SISTEME CONSTRUCTIVE, ECHIPAMENTE PENTRU VEHICULE RUTIERE

     1. SCOP

     Prezentul document prezinta cerintele pentru sistemul intern de control al activitatilor prin care se pot influenta parametrii constructivi, functionali si de calitate ai vehiculelor rutiere prevazute prin prezentele reglementari, care trebuie stabilit si mentinut de un operator economic pentru a asigura calitatea lucrarilor efectuate

     2. DOMENIUL DE APLICARE

     Prezentul document se aplica la auditul de evaluare a capabilitatii tehnice, la auditurile curente de supraveghere, de extindere sau la auditurile inopinate, precum si la aprecierea rezultatelor acestor audituri.

     Evaluarea calitatii activitatilor prin care se pot influenta parametrii constructivi, functionali si de calitate ai vehiculelor rutiere se efectueaza pentru a determina daca exista resursele umane si materiale, precum si organizarea necesara asigurarii controlului intern al activitatilor.

     Auditurile curente de supraveghere se efectueaza pentru a verifica daca sunt mentinute si imbunatatite conditiile pentru sistemul intern de control aplicat de operatorul economic.

     3. DOCUMENTE DE REFERINTA SI CONEXE

     3.1 SR EN ISO 9001:2001, Sisteme de management al calitatii. Cerinte.

     3.2 SR EN ISO 9000:2001, Sisteme de management al calitatii. Principii fundamentale si vocabular.

     3.3 RNTR-1, Reglementari privind certificarea incadrarii in normele privind siguranta rutiera, protectia mediului si in categoria de folosinta, prin inspectia tehnica periodica

     3.4 Ordonanta Guvernului nr. 82/2000 privind autorizarea operatorilor economici care desfasoara activitati de reparare, de reglare, de modificari constructive, de reconstructie a vehiculelor rutiere, precum si de dezmembrare a vehiculelor scoase din uz si componentele acestora, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 222/2003 si Ordonanta Guvernului nr. 36/2005, cu modificarile si completarile ulterioare.

     3.5 Hotararea Guvernului nr. 2406/2004 - Hotararea Guvernului privind gestionarea vehiculelor scoase din uz.

     4. TERMINOLOGIE

     Termenii utilizati in prezentul document sunt definiti in documentele de referinta mentionate la pct. 3.

     5. CONDITII PENTRU ASIGURAREA CONFORMITATII

     5.1 Generalitati

     Operatorul economic care solicita autorizarea pentru desfasurarea de activitati prin care se pot influenta parametrii constructivi, functionali si de calitate ai vehiculelor rutiere trebuie sa demonstreze ca poseda resursele necesare si ca aplica metode adecvate pentru un control intern al lucrarilor, care sa asigure conformitatea vehiculelor asupra carora s-a intervenit cu normele in vigoare privind siguranta circulatiei rutiere si protectia mediului ambiant referitoare la vehiculele rutiere aflate in exploatare.

     Nivelul minim de pregatire pentru persoana care conduce atelierul, in functie de activitatile executate, este absolvent al scolii profesionale sau al liceului tehnic in meseriile de mecanic auto, electromecanic auto, tinichigiu auto, electronist sau in alte calificari din domeniul tehnic cu o vechime de minimum 3 ani in activitate. In acest caz, conducatorul atelierului trebuie sa posede un certificat de atestare a capacitatii profesionale in domeniul constructiei si repararii de vehicule rutiere, eliberat de RAR, in urma frecventarii unui curs si a absolvirii unui examen de verificare a cunostintelor (anexa nr. 7 la prezentele reglementari).

     Persoanele cu studii superioare in domeniul tehnic cu o vechime minima de 2 ani in activitate, pot conduce ateliere in care se desfasoara activitati prin care se pot influenta parametrii constructivi, functionali si de calitate ai vehiculelor rutiere si primesc un certificat de atestare pe baza diplomei de absolvire, fara participarea la curs si sustinerea examenului.

     Persoanele cu studii superioare in alte domenii decat cel tehnic cu o vechime de minimum 3 ani in activitate vor frecventa un curs de instruire cu sustinerea examenului de absolvire in cadrul RAR, in vederea obtinerii certificatului de atestare a capacitatii profesionale.

     Valabilitatea certificatelor de atestare este de 3 ani si se va prelungi in conditiile prevazute la aliniatele 2 si 3.

     Toate facilitatile, echipamentul si personalul trebuie sa fie adecvate pentru a realiza activitatile prin care se pot influenta parametrii constructivi, functionali si de calitate ai vehiculelor rutiere prevazute.

     Conditiile pentru sistemul de control intern al activitatii includ, dupa caz, urmatoarele elemente:

     - organizare si resurse;

     - analiza comenzilor;

     - controlul documentatiei;

     - controlul produselor aprovizionate;

     - identificarea activitatilor efectuate;

     - inspectia calitatii;

     - controlul echipamentelor de verificare, diagnosticare si inspectie (CTC);

     - controlul proceselor;

     - manipularea si depozitarea;

     - inregistrari.

     5.2 Organizare si resurse

     5.2.1 Operatorul economic care desfasoara activitate prin care se poate influenta parametrii constructivi, functionali si de calitate ai vehiculelor rutiere trebuie sa defineasca responsabilitatea personalului care conduce/efectueaza/verifica aceste activitati.

     5.2.2 Operatorul economic trebuie sa identifice si sa asigure resursele adecvate, respectiv facilitati, echipamente de lucru, de verificare, diagnosticare si inspectie, personal instruit si calificat pentru activitatile de executie si verificare, precum si tehnicile si metodele de lucru aferente.

     5.3 Analiza comenzilor

     5.3.1 Inaintea acceptarii unei comenzi, operatorul economic trebuie sa se asigure de urmatoarele:

     - activitatile solicitate de client sunt definite, documentate (dupa caz, in scris) si convenite cu clientul;

     - exista capabilitatea de a realiza conditiile comenzii.

     5.3.2 Dupa caz, operatiunile de executat vor fi stabilite in urma diagnosticarii starii tehnice a vehiculului.

     5.3.3 Comenzile trebuie sa specifice: activitatile si operatiunile executate, termene de executie, costuri (piese de schimb, manopera, materiale), personalul executant si de control, garantiile prevazute de reglementarile in vigoare etc.

     5.4 Controlul documentatiei

     5.4.1 Operatorul economic trebuie sa posede documentatia necesara pentru desfasurarea activitatilor de aprovizionare, prin care se pot influenta parametrii constructivi, functionali si de calitate ai vehiculelor rutiere, de inspectie (CTC), dupa cum este cazul.

     5.4.2 Documentatia trebuie sa cuprinda, dupa caz:

     - documentatia tehnica aferenta vehiculelor pentru care se efectueaza una dintre activitatile prin care se pot influenta parametrii constructivi, functionali si de calitate (desene, manuale de reparatii, cataloage de piese de schimb, documentatia producatorului etc.);

     - documentatia tehnica de executie a lucrarilor (planuri de operatii etc.);

     - documente externe (standarde, reglementari si norme tehnice in transporturile rutiere etc.);

     - proceduri sau metode adecvate de verificare si diagnosticare;

     - instructiuni de lucru.

     5.4.3 Operatorul economic trebuie sa efectueze un control adecvat al documentatiei referitoare la lucrarile pentru care solicita autorizarea, pentru a asigura conformitatea lucrarilor efectuate cu conditiile specificate. Controlul documentatiei trebuie sa asigure ca:

     - se utilizeaza numai editiile in vigoare ale documentelor;

     - documentele sunt disponibile la locurile unde sunt necesare;

     - modificarile documentelor sunt efectuate numai de personal autorizat.

     5.5 Controlul produselor aprovizionate

     5.5.1 Operatorul economic trebuie sa asigure prin metode adecvate ca toate produsele aprovizionate corespund conditiilor specificate si ca produsele neconforme din loturile aprovizionate sunt returnate furnizorului sau distruse.

     5.5.2 Cand este aplicabil, comenzile de aprovizionare ale operatorului economic trebuie sa nominalizeze caracteristicile produselor solicitate, pentru a permite controlul conformitatii acestora cu conditiile specificate corespunzatoare.

     5.5.3 Operatorul economic trebuie sa aplice prevederile documentelor legale referitoare la piesele de schimb, materiile prime si materialele utilizate in activitatile desfasurate, tinand seama ca vehiculele rutiere reprezinta produse de folosinta indelungata.

     5.5.4 Operatorul economic se va asigura ca piesele de schimb aprovizionate sunt insotite de documente de atestare a calitatii (certificate de conformitate etc.) si certificate de garantie acordate de producatorii acestora. Dupa caz, acesta se va asigura ca piesele de schimb sunt fabricate de operatori economici abilitati in acest scop de catre producatorii vehiculelor rutiere carora le sunt destinate. Piesele de schimb si materialele aprovizionate care contribuie la siguranta circulatiei si la protectia mediului trebuie sa fie certificate/omologate de RAR.

     5.5.5 In mod exceptional, operatorul economic poate utiliza si componente furnizate de client, daca acestea sunt noi sau nu prezinta jocuri, uzuri, imbatraniri etc. ce ar putea periclita buna functionare a acestora si/sau a sistemelor in care ele sunt montate. In acest caz, clientul va declara in scris ca renunta la garantia aferenta componentelor respective in conformitate cu reglementarile in vigoare.

     5.6 Identificarea activitatilor efectuate

     5.6.1 Operatorul economic trebuie sa asigure identificarea clara a activitatilor si operatiunilor desfasurate pe tot parcursul derularii proceselor.

     5.6.2 Inregistrarile referitoare la activitatile si operatiunile executate, trebuie sa fie identificabile fata de sistemul vehiculului, componenta sau vehiculul la care s-a intervenit.

     5.7 Controlul proceselor

     Operatorul economic trebuie sa se asigure ca procesele se desfasoara in conditii controlate. Conditiile controlate trebuie sa includa:

     - instructiuni de lucru documentate, care definesc modul de reparare, intretinere, reglare, reconditionare, de montare si de verificare precum si echipamentele necesare;

     - planificarea si realizarea mentenantei echipamentelor, pentru a asigura capabilitatea permanenta a lucrarilor efectuate;

     - calificarea corespunzatoare a personalului.

     5.8 Inspectia calitatii (CTC)

     5.8.1 Operatorul economic trebuie sa verifice permanent daca sunt satisfacute conditiile specificate pentru vehiculul la care efectueaza activitati prin care se pot influenta parametrii constructivi, functionali si de calitate ai vehiculelor rutiere. In acest scop este necesar:

     - sa verifice ca materialele, piesele si echipamentele care intra in componenta vehiculului sunt conforme cu conditiile specificate;

     - sa stabileasca si sa aplice proceduri sau metode adecvate pentru efectuarea inspectiilor si verificarilor pe tot parcursul desfasurarii lucrarilor;

     - sa asigure personal instruit, conditii de mediu si echipamente adecvate pentru inspectiile si verificarile lucrarilor efectuate.

     5.8.2 Operatorul economic trebuie sa mentina inregistrari care fac dovada ca produsul la care s-au efectuat lucrarile de la activitatea de reparare, intretinere, reglare, montare a fost admis la inspectiile si verificarile finale efectuate in conformitate cu reglementarile in vigoare (RNTR-1) si cu prevederile constructorului vehiculului si/sau ale producatorului de componente, ansambluri, sisteme constructive, echipamente ale vehiculelor.

     5.9 Controlul echipamentelor de inspectie (CTC)

     5.9.1 Operatorul economic trebuie sa dispuna de echipamentele adecvate pentru efectuarea inspectiilor necesare.

     5.9.2 Toate echipamentele utilizate pentru inspectii trebuie verificate, etalonate si ajustate la intervale prestabilite sau inainte de utilizare, in raport cu echipamente care au trasabilitate la etaloane recunoscute. Echipamentele si dispozitivele de masurare care nu se regasesc in Lista oficiala aprobata de catre Biroul Roman de Metrologie Legala, vor fi verificate/etalonate la un interval de maxim 24 luni.

     5.9.3 Operatorul economic trebuie sa asigure conditiile de mediu necesare utilizarii echipamentelor in conditiile specificate de fabricantul acestora.

     5.9.4 Operatorul economic trebuie sa mentina inregistrarile referitoare la etalonarea si verificarea echipamentelor de inspectie si verificare.

     5.10 Controlul lucrarilor neconforme

     5.10.1 Operatorul economic trebuie sa asigure identificarea, inregistrarea, analiza si tratarea lucrarilor care nu sunt conforme cu conditiile specificate.

     5.10.2 Operatorul economic trebuie sa stabileasca o procedura de tratare a reclamatiilor.

     5.11 Manipularea si depozitarea

     Operatorul economic trebuie sa aplice metode adecvate pentru manipularea si depozitarea componentelor, materialelor, precum si a vehiculelor la care a efectuat lucrari de reparare, intretinere, reglare, montare pentru a asigura conformitatea cu conditiile specificate si pentru a preveni deteriorarea acestora.

     5.12 Inregistrari

     5.12.1 Trebuie mentinute inregistrari care sa ateste calitatea operatiilor executate.

     5.12.2 Inregistrarile trebuie sa indice identitatea personalului implicat in diferitele faze ale procesului.

     5.13 Instruire

     5.13.1 Activitatile prin care se pot influenta parametrii constructivi, functionali si de calitate ai vehiculelor rutiere, trebuie efectuate de personal angajat, instruit si calificat in mod adecvat.

     5.13.2 Operatorul economic trebuie sa mentina dovezi referitoare la instruirea si calificarea personalului.

     5.14 Dotarea minimala a operatorilor economici care desfasoara activitati prin care se pot influenta parametrii constructivi, functionali si de calitate ai vehiculelor rutiere.

     In functie de tipurile de activitati (lucrari) desfasurate pentru care solicita autorizarea, operatorul economic va trebui sa se doteze cu echipamentele indicate in tabelul nr. 1 si cu testerele/SDV-urile specifice prevazute in documentatiile tehnice.

     Tabelul 1

     Dotarea minimala necesara pentru desfasurarea diferitelor activitati pentru vehicule rutiere

     Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:

     A - Motorul, instalatiile anexe si componentele acestora

     B - Sistemul de rulare si componentele acestuia

     C - Sistemul de directie si componentele acestuia*

     D - Sistemul de franare si componentele acestuia

     E - Instalatia electrica si electronica si componentele

     F - Structura de rezistenta/redresarea caroseriei*

     G - Inlocuiri de sasiuri si/sau de caroserii

     H - Acoperirea anticoroziva a caroseriei si componentelor

     I - Repararea anvelopelor si/sau camerelor de aer

     J - Montarea si repararea componentelor

     K - Dezmembrarea vehiculelor scoase din uz

 ______________________________________________________________________________

|\                               |  A | B | C | D | E  | F | G | H | I | J | K |

|  \                             |    |   |   |   |    |   |   |   |   |   |   |

|    \                           |    |   |   |   |    |   |   |   |   |   |   |

|      \        Lucrari          |    |   |   |   |    |   |   |   |   |   |   |

|        \                       |    |   |   |   |    |   |   |   |   |   |   |

|          \                     |    |   |   |   |    |   |   |   |   |   |   |

|            \                   |    |   |   |   |    |   |   |   |   |   |   |

|              \                 |    |   |   |   |    |   |   |   |   |   |   |

|                \               |    |   |   |   |    |   |   |   |   |   |   |

|                  \             |    |   |   |   |    |   |   |   |   |   |   |

|                    \           |    |   |   |   |    |   |   |   |   |   |   |

|    Dotare            \         |    |   |   |   |    |   |   |   |   |   |   |

|                        \       |    |   |   |   |    |   |   |   |   |   |   |

|                          \     |    |   |   |   |    |   |   |   |   |   |   |

|                            \   |    |   |   |   |    |   |   |   |   |   |   |

|                              \ |    |   |   |   |    |   |   |   |   |   |   |

|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|

|                0               |  1 | 2 | 3 | 4 |  5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10| 11|

|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|

|Canal de vizitare, elevatoare   |  x | x | x | x |    | x | x | x |   | x | x |

|fixe si mobile*1)               |    |   |   |   |    |   |   |   |   |   |   |

|Mijloace de ridicat si          |    |   |   |   |    |   |   |   |   |   |   |

|transportat                     |    |   |   |   |    |   |   |   |   |   |   |

|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|

|Masina de echilibrat roti       |    | x |   |   |    |   |   |   | x |   |   |

|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|

|Masina de dejantat anvelope     |    |   |   |   |    |   |   |   | x |   |   |

|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|

|Presa pentru vulcanizare*3)     |    |   |   |   |    |   |   |   | x |   |   |

|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|

|Dispozitiv de verificare a      |    | x |   | x |    |   | x |   | x |   |   |

|adancimii profilului            |    |   |   |   |    |   |   |   |   |   |   |

|anvelopelor*1)                  |    |   |   |   |    |   |   |   |   |   |   |

|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|

|Instalatie si aparate pentru    |    |   |   |   |  x | x | x |   |   |   |   |

|reglarea si verificarea         |    |   |   |   |    |   |   |   |   |   |   |

|farurilor auto*1)               |    |   |   |   |    |   |   |   |   |   |   |

|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|

|Tester diagnoza                 |x-a)|   |   | x |x-b)|   | x |   |   |   |   |

|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|

|Compresor de aer                |  x | x |   | x |    | x | x | x | x |   | x |

|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|

|Redresor si/sau robot pornire   |    |   |   |   |  x |   | x |   |   |   |   |

|pentru incarcarea bateriilor    |    |   |   |   |    |   |   |   |   |   |   |

|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|

|Analizor de gaze de evacuare*1) |  x |   |   |   |    |   | x |   |   |   |   |

|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|

|Opacimetru*1)                   |  x |   |   |   |    |   | x |   |   |   |   |

|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|

|Manometru pentru controlul      |    | x | x | x |    |   | x |   | x |   |   |

|presiunii din pneuri*1)         |    |   |   |   |    |   |   |   |   |   |   |

|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|

|Densimetru                      |  x |   |   |   |  x |   | x |   |   |   |   |

|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|

|Compresmetru                    |  x |   |   |   |    |   | x |   |   |   | x |

|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|

|Chei dinamometrice              |  x | x | x | x |    | x | x | x | x | x |   |

|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|

|Instalatie si aparate pentru    |    |   | x |   |    | x | x |   |   |   |   |

|verificarea si reglarea         |    |   |   |   |    |   |   |   |   |   |   |

|geometriei sistemului de        |    |   |   |   |    |   |   |   |   |   |   |

|directie*2)                     |    |   |   |   |    |   |   |   |   |   |   |

|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|

|Stand cu role pentru            |    |   |   | x |    |   | x |   |   |   |   |

|verificarea eficacitatii        |    |   |   |   |    |   |   |   |   |   |   |

|sistemului de franare*1)        |    |   |   |   |    |   |   |   |   |   |   |

|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|

|Truse de scule auto             |  x | x | x | x |  x | x | x | x | x | x | x |

|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|

|Dispozitiv de tras caroseria    |    |   |   |   |    | x |   |   |   |   |   |

|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|

|Aparat de taiat                 |    |   |   |   |    |   |   |   |   |   | x |

|(autogen si electro-mecanic)    |    |   |   |   |    |   |   |   |   |   |   |

|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|

|Recuperator fluide              |    |   |   |   |    |   |   |   |   |   | x |

|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|

|Echipamente                     |    |   |   |   |    |   |   |   |   | x |   |

|verificare/diagnosticare        |    |   |   |   |    |   |   |   |   |   |   |

|componente (ABS, amortizoare,   |    |   |   |   |    |   |   |   |   |   |   |

|aer conditionat etc.)           |    |   |   |   |    |   |   |   |   |   |   |

|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|

|SDV-uri specifice pentru        |  x | x | x | x |  x | x | x | x | x | x | x |

|sisteme si/sau componente auto  |    |   |   |   |    |   |   |   |   |   |   |

|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|

|Instalatie aspiratie praf si    |    |   |   |   |    |   |   | x |   |   |   |

|exhaustare noxe                 |    |   |   |   |    |   |   |   |   |   |   |

|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|

|Cuptor uscare*4)                |    |   |   |   |    |   |   | x |   |   |   |

|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|

|Trusa pistoale protectie        |    |   |   |   |    |   |   | x |   |   |   |

|anticoroziva                    |    |   |   |   |    |   |   |   |   |   |   |

|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|

|Trusa de electrician auto       |    |   |   |   |  x |   | x |   |   |   | x |

|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|

|Trusa de scule tinichigerie     |    |   |   |   |    | x | x |   |   |   |   |

|________________________________|____|___|___|___|____|___|___|___|___|___|___|

     Observatii:

     *1) Echipamentele specifice statiilor de inspectie tehnica periodica care se vor utiliza la verificarea finala a calitatii reparatiilor, va trebui sa aiba caracteristicile constructive si metrologice specificate in RNTR-1. Pentru celelalte echipamente, se vor avea in vedere prevederile constructorilor acestora (instructiuni de utilizare).

     *2) Pentru autorizarea activitatii de reglare a geometriei sistemului de directie este obligatorie existenta aprobarii de model si a verificarii metrologice.

     *3) Pentru activitatea de vulcanizare efectuata la cald.

     *4) Pentru componente si retusuri se pot utiliza sisteme de uscare locala.

     NOTA:

     a)

     - numai pentru motoare cu injectie si gestiune electronica

     b)

     - numai pentru sisteme electronice si componentele acestora

     *)

     - operatorii economici care nu au in dotare echipament de verificare a geometriei sistemului de directie, vor prezenta inregistrari (registru de evidenta, anexa nr. 5 la prezentele reglementari, listing editat de echipament) ale inspectiilor finale efectuate la un atelier autorizat RAR, pentru activitatea de reglare, verificare si diagnosticarea sistemului de directie;

     *)

     - la comenzi se vor anexa fise de masuratori cu valorile dimensiunilor realizate conform prevederilor documentatiei tehnice a producatorului vehiculului.

     ANEXA 5

     UNITATEA .................

     pag. .....

     REGISTRUL DE EVIDENTA A INSPECTIILOR FINALE*1)

     (model)

     Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:

     D - Dimensional/functional (parametrii reglaje)

     G - Geometrie

     E - Etanseitate parbrize

     F - Faruri*

 ______________________________________________________________________________

|Nr.  |Nr.     |Numar de     |  Rezultatul inspectiei      |Numele si|Unitatea,|

|crt./|comanda |inmatriculare|_____________________________|prenumele|numele si|

|Data |reparare|             |Frane Noxe D  G | E  Proba F |persoanei|semnatura|

|     |sau     |             |                |    de      |care a   |celui    |

|     |reglare |             |________________|    drum    |prezentat|care a   |

|     |        |             |     Valori     |            |vehiculul|efectuat |

|     |        |             |                |            |la I.F.  |inspectia|

|     |        |             |                |            |         |finala   |

|_____|________|_____________|________________|____________|_________|_________|

|  1  |    2   |      3      |  4  |  5 |6 |7 | 9 | 10  |11|    12   |    13   |

|_____|________|_____________|_____|____|__|__|___|_____|__|_________|_________|

|     |        |             |     |    |  |  |   |     |  |         |         |

|_____|________|_____________|_____|____|__|__|___|_____|__|_________|_________|

|     |        |             |     |    |  |  |   |     |  |         |         |

|_____|________|_____________|_____|____|__|__|___|_____|__|_________|_________|

|     |        |             |     |    |  |  |   |     |  |         |         |

|_____|________|_____________|_____|____|__|__|___|_____|__|_________|_________|

     se va completa cu N - necorespunzator

     C - corespunzator

     NA - neaplicabil

------------

     *1) Formularul se va utiliza de catre operatorii economici care presteaza servicii de reparatie si/sau reglare a vehiculelor rutiere

     FA_3Inspectii

     ANEXA 6

     - fata -

     MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI

     REGISTRUL AUTO ROMAN

     AUTORIZATIE TEHNICA

     (model)

     CLASA ...

     Nr. .../..........

     (Revizia ..............)

     In baza cererii nr. ............. inregistrata la Registrul Auto Roman la data de ............... si a rezultatelor auditului de evaluare a capabilitatii tehnice, efectuat in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 82/2000, aprobata prin Legea nr. 222/2003, cu modificarile si completarile ulterioare si RNTR-9:2005, consemnate in Raportul de evaluare nr. ..........., se autorizeaza: .............................................................. sa presteze in unitatea sa din (adresa) ........................., urmatoarele activitati sau lucrari:

     REPARARE/MONTARE

 ___________________________________________________________________________

|Nr. | Activitatile sau      | Componente/ansambluri/sisteme     | Limitari |

|crt.| lucrarile autorizate  | constructive/echipamente/vehicule | generale |

|    |                       | care fac obiectul autorizarii     |          |

|____|_______________________|___________________________________|__________|

|  1 | Repararea si reglarea |                                   |          |

|    | ansamblurilor mecanice|                                   |          |

|    | mecanice              |                                   |          |

|____|_______________________|___________________________________|__________|

|  2 | Repararea si reglarea |                                   |          |

|    | echipamentului        |                                   |          |

|    | electric si electronic|                                   |          |

|____|_______________________|___________________________________|__________|

|  3 | Repararea caroseriilor|                                   |          |

|    | autoportante          |                                   |          |

|____|_______________________|___________________________________|__________|

|  4 | Inlocuiri sasiuri     |                                   |          |

|    | si/sau caroserii      |                                   |          |

|____|_______________________|___________________________________|__________|

|  5 | Reconditionari produse|                                   |          |

|____|_______________________|___________________________________|__________|

     REGLARI GENERALE/INTRETINERE:

     (tabel)

     REPARAREA ANVELOPELOR SI/SAU CAMERELOR DE AER:

     (tabel)

     ACOPERIRE ANTICOROZIVA A CAROSERIEI SI COMPONENTELOR ACESTEIA

     (tabel)

     DEZMEMBRARE

     (tabel)

     Registrul Auto Roman

     Director General

     ____________________

     Valabilitatea prezentei autorizatii: conform vizelor de pe verso

     - verso -

     Vinieta (se va aplica la data emiterii autorizatiei si dupa fiecare supraveghere)

 _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

:Aut. nr. ......    :

:     :

:Semnat. autorizata::

:     :

:Valabila pana la:  :

:Anul: ...........  :

:Luna: ...........  :

:     :

:     :

:_ _ _ _ _ _ _ _ _ _:

 VIZE ANUALE

 _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _ _ _ _ _ _   _ _ _ _ _ _ _ _ _   _ _ _ _ _ _ _ _ _

:Aut. nr. ......    ::     Viza 2       ::      Viza 3      ::      Viza 4     :

:     ::    ::    ::   :

:Semnat. autorizata:::    ::    ::   :

:     ::    ::        ::   :

:Valabila pana la:  ::    ::    ::   :

:Anul: ...........  ::    ::    ::   :

:Luna: ...........  ::    ::    ::                 :

:     ::    ::    ::   :

:     ::    ::    ::   :

:_ _ _ _ _ _ _ _ _ _::_ _ _ _ _ _ _ _ _ ::_ _ _ _ _ _ _ _ _ ::_ _ _ _ _ _ _ _ _:

 _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _ _ _ _ _ _   _ _ _ _ _ _ _ _ _   _ _ _ _ _ _ _ _ _

:     Viza 5        ::     Viza 6       ::      Viza 7      ::      Viza 8     :

:     ::    ::    ::   :

:         ::    ::    ::   :

:     ::    ::    ::   :

:     ::    ::    ::   :

:     ::                  ::    ::   :

:     ::    ::    ::   :

:     ::    ::    ::   :

:     ::    ::    ::   :

:_ _ _ _ _ _ _ _ _ _::_ _ _ _ _ _ _ _ _ ::_ _ _ _ _ _ _ _ _ ::_ _ _ _ _ _ _ _ _:

 _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _ _ _ _ _ _   _ _ _ _ _ _ _ _ _   _ _ _ _ _ _ _ _ _

:     Viza 9        ::     Viza 10      ::      Viza 11     ::      Viza 12    :

:     ::    ::    ::   :

:     ::    ::    ::   :

:     ::    ::    ::                 :

:     ::    ::    ::   :

:     ::    ::    ::   :

:     ::    ::    ::   :

:     ::    ::    ::   :

:     ::    ::    ::   :

:_ _ _ _ _ _ _ _ _ _::_ _ _ _ _ _ _ _ _ ::_ _ _ _ _ _ _ _ _ ::_ _ _ _ _ _ _ _ _:

     ANEXA 7

     REGISTRUL AUTO ROMAN

     Certificat

     de atestare a capacitatii profesionale

     (model)

     Seria _____ nr. ______/200_

     In conformitate cu reglementarile RNTR-9 aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului nr. .............., domnul/doamna _______________________ nascut(a) in anul ____ luna ____________ ziua ___ in localitatea _____________ judetul _______________ avand calificarea de _______________, este atestat(a) sa indeplineasca functia de conducator al unitatii/subunitatii de reparatii auto _________________________________ str. __________________________ nr. ____ din localitatea _______________________, judetul ________________, care a inaintat recomandarea de atestare.

     Prezentul certificat este valabil pana la data de _______________

     DIRECTOR GENERAL,                  RESPONSABIL PROGRAM,

     .................                  ....................

     ANEXA 8

     COMPONENTE SI/SAU ECHIPAMENTE

pentru care activitatile de montaj, reparare si verificare necesita autorizarea

     1. Instalatia de evacuare cu catalizatori si sonda lambda si componentele acesteia.

     2. Sistem de franare antiblocare (ABS) si componentele acestuia.

     3. Instalatia de alarma auto (inclusiv de tip GPS) si inchidere centralizata si componentele acestora.

     4. Instalatii audio, video (aparate radio, CD, casetofon, DVD sau combinatii ale acestora) si de sonorizare si componentele acestora.

     5. Instalatii de refrigerare.

     6. Sistem de remorcare si componentele acestuia.

     7. Instalatii de climatizare cu functionare integrata sau independenta, specifice auto si componentele acestora.

     ANEXA 9

     CERERE-TIP nr. ................ din .............*

DE EVALUARE A CAPABILITATII TEHNICE IN VEDEREA AUTORIZARII PENTRU PRESTAREA ACTIVITATII DE MODIFICARI CONSTRUCTIVE SAU RECONSTRUCTIE, EFECTUATE VEHICULELOR RUTIERE, CARE POT INFLUENTA PERFORMANTELE SI/SAU CATEGORIILE DE FOLOSINTA

     Conform Legii nr. 222/2003

     _                           _

     TIP CERERE: initiala |_| extindere; reautorizare |_| Autorizatie nr. .......

     1. Denumirea operatorului economic

..............................................................................

     2. Numarul de ordine in Registrului Comertului:

..............................................................................

     3. Nr. Cont: ........................ deschis la banca: ..................

     4. Adresa sediului legal al operatorului economic

..............................................................................

     5. Telefon ..................../Fax ............... cod postal ...........

     6. Adresa atelierului in care se desfasoara activitatile pentru care se solicita autorizarea:

..............................................................................

     7. Lista familiilor de autovehicule asupra carora se efectueaza lucrarile:

..............................................................................

     8. Tipul/modelul echipamentelor ce vor fi autorizate pentru a fi montate pe autovehicule:

..............................................................................

     9. Lista echipamentelor (scule, masini unelte, dispozitive specifice - daca e cazul) care se utilizeaza la efectuarea activitatilor pentru care se solicita evaluarea capabilitatii tehnice (se prezinta intr-un tabel anexat la cererea-tip).

     10. Lista lucrarilor de modificari constructive:

..............................................................................

..............................................................................

     11. Documentele tehnice normative aplicabile produsului final: (conf. RNTR-2 si/sau RNTR7)

..............................................................................

     12. Numarul personalului ce va fi autorizat: .........., din care: ....... ingineri, ............. maistri/tehnicieni, .................. muncitori

     13. Declaratia solicitantului: Declaram ca am luat la cunostinta si acceptam cerintele si obligatiile stabilite in REGULI GENERALE PRIVIND AUTORIZAREA PENTRU PRESTAREA ACTIVITATII DE MODIFICARI CONSTRUCTIVE, in CONTRACTUL DE AUTORIZARE SI SUPRAVEGHERE si in celelalte documente cuprinse in Mapa cu documente informative. Ne angajam sa transmitem documentatia tehnica a lucrarilor efectuate, sa furnizam informatiile necesare evaluarii si sa achitam la termenele stabilite costurile aferente conform contractului.

     14. Imputernicim pe Dl/Dna: .........................., functia: ......................... ce poate fi contactat(a) la tel./fax: ........................, sa ne reprezinte in toate aspectele legate de evaluare.

     Numele si semnatura Directorului/Managerului General:

     _

     /   \

     |     |   LS

     \___/

     Data: .......................

------------

     *) Numar RAR inregistrare cerere/data.

     ANEXA 10

     CHESTIONAR DE AUTOEVALUARE

     (model)

     1. Date generale

     1.1. Denumirea operatorului economic: ....................................

     1.2. Adresa ..............................................................

     (se va indica adresa atelierului unde se desfasoara activitatea

     de modificare, constructiva sau reconstructie)

     1.3. Numarul de inmatriculare la Oficiul Registrului Comertului: .........

     1.4. Telefon .........................../Fax .............................

     2. Organizare

     2.1. Structura organizatorica (de atasat organigrama/(fluxul activitatilor) ca anexa A la Chestionarul de autoevaluare):

     2.2. Sunt definite responsabilitatile personalului care conduce/efectueaza/verifica activitatile de modificari constructive sau reconstructie? (DA, NU, NEAPLICABIL).

     Daca DA, numiti documentul in care sunt specificate responsabilitatile personalului:

..............................................................................

     2.3. Exista personal propriu, calificat adecvat? (DA, NU, NEAPLICABIL).

     Daca DA, indicati numarul si calificarea personalului pentru: ingineri, tehnicieni, maistri, muncitori: ..............................................

     3. Resurse

     3.1. Planurile la scara ale spatiilor de lucru disponibile, cu indicarea surselor de energie electrica, aer comprimat etc. (de atasat ca anexa B la Chestionarul de autoevaluare):

     3.2. Lista liniilor tehnologice (dupa caz, desenele schemelor flux), a utilajelor, echipamentelor de de lucru si de inspectie (de atasat ca anexa C la Chestionarul de autoevaluare):

     3.3. Exista echipamentele necesare pentru efectuarea inspectiilor finale (chei dinamometrice, sublere, rulete, manometre presiuni anvelope etc.)? (DA, NU).

     3.4. Exista abilitarea din partea unui producator de vehicule rutiere? (DA, NU). Daca DA, atasati o copie a documentului care atesta abilitarea la dosarul de autorizare.

     4. Analiza comenzilor

     4.1. Sunt convenite cu clientii si consemnate in scris activitatile de modificari/reconstructie, solicitate? (DA, NU). Daca DA, numiti documentul in care sunt consemnate activitatile de modificari/reconstructie solicitate: ..............................................................................

     Se face o analiza tehnica a lucrarilor solicitate (DA, NU). Comenzile ar trebui sa specifice: .........................................................

     4.1.1. Activitatile de productie desfasurate pentru realizarea lucrarii? (DA, NU).

     4.1.2. Materiale, costurile implicate si termenul de realizare a lucrarilor? (DA, NU).

     4.1.3. Se acorda certificat de garantie si declaratie de conformitate pentru lucrarile efectuate? (DA, NU).

     Daca DA, indicati termenul de garantie acordat: ............. (anexati formularele utilizate).

     5. Controlul documentatiei

     5.1. Sunt disponibile documente tehnice (desene tehnice la scara, memorii tehnice, fise de calcul) care definesc modul de executie si verificare a lucrarilor pe care le efectuati (se vor anexa la dosarul de autorizare)? (DA, NU).

     Daca DA, sunt acestea aprobate de factori responsabili? (DA, NU).

     5.2. Documentele normative obligatorii sub incidenta carora intra produsul final: .......................................................................

     5.3. Se utilizeaza documente externe (standarde, desene ale clientului)? (DA, NU, NEAPLICABIL).

     5.4. Se asigura ca toate documentele tehnice si documentele normative sunt in vigoare? (DA, NU).

     6. Aprovizionare

     6.1. Sunt definite conditii referitoare la produsele aprovizionate? (DA, NU).

     Daca DA, indicati documentele in care sunt specificate conditiile referitoare la produsele aprovizionate: ......................................

     6.2. Componentele si materialele care afecteaza siguranta circulatiei sunt certificate? (DA, NU).

     6.3. Componentele si materialele utilizate au termen de garantie? (DA, NU, NEAPLICABIL).

     7. Identificare

     7.1. Se asigura identificarea unica a lucrarilor si a produsului final? (DA, NU, NEAPLICABIL). Daca DA, indicati documentul: ..............................

     7.2. Se inregistreaza si se identifica toate operatiile de modificari constructive sau reconstructie si inspectiile de calitate efectuate, specificate in comanda? (DA, NU, NEAPLICABIL).

     Este mentinut un registru de evidenta a comenzilor? (DA, NU, NEAPLICABIL).

     8. Controlul proceselor de modificari constructive

     8.1. Exista o planificare a comenzilor prin care sa se asigure toate resursele necesare pentru realizarea acestora in termenul stabilit? (DA, NU, NEAPLICABIL).

     8.2. Exista instructiuni de executie a operatiilor efectuate? (DA, NU).

     9. Inspectii

     9.1. Sunt stabilite si documentate metode de verificare a calitatii operatiilor efectuate? (DA, NU). Daca DA, indicati documentul (documentele) ..................................

     9.2. Se verifica final daca produsul indeplineste conditiile din comanda? (DA, NU, NEAPLICABIL).

     9.3. Sunt mentinute inregistrari care sa ateste ca vehiculul a fost inspectat si ca este conform conditiilor stabilite? (DA, NU).

     9.4. Aceste inregistrari identifica personalul implicat? (DA, NU).

     10. Controlul echipamentelor de inspectie

     10.1. Exista echipamente de inspectie proprii? (DA, NU). Daca DA, anexati lista acestor echipamente

     10.2. Echipamentele de inspectie sunt verificate metrologic? (DA, NU).

     10.3. Sunt mentinute inregistrari referitoare la verificarea metrologica? (DA, NU).

     10.4. Exista instructiuni de utilizare a echipamentelor? (DA, NU, NEAPLICABIL).

     10.5. Sunt asigurate conditiile de utilizare prevazute de fabricantul echipamentelor? (DA, NU, NEAPLICABIL).

     11. Controlul lucrarilor neconforme

     11.1. Este stabilita o procedura de tratare a reclamatiilor? (DA, NU).

     11.2. Sunt mentinute inregistrari privind tratarea reclamatiilor? (DA, NU).

     12. Manipularea si depozitarea

     12.1. Exista spatii adecvate pentru a permite manipularea vehiculelor si echipamentelor astfel incat sa se previna deteriorarea acestora? (DA, NU).

     12.2. Exista conditii de depozitare a componentelor, a materiilor prime si a materialelor aprovizionate care sa asigure mentinerea calitatii acestora? (DA, NU).

     Numele si functia persoanei care a completat chestionarul si care raspunde de corectitudinea datelor:

..............................................................................

     Tel./Fax ...........................

     Semnatura: .........................

     Data: ..............................

     *

     NOTA:

     Datele completate trebuie sa corespunda cu situatia la zi la data transmiterii chestionarului la Registrul Auto Roman.

     ANEXA 11

     MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI

     REGISTRUL AUTO ROMAN

     AUTORIZATIE

     (model)

     TEHNICA

     Nr. ......../din data ..........

     In baza Legii nr. 222/2003 si a cererii nr. ......./.............

     S.C. ...........................

     cu sediul in ....................., str. ....................... nr. ...., judetul ...................... se autorizeaza in vederea efectuarii urmatoarelor activitati de modificari constructive:

 _________________________________________________________________________

|Nr. | Activitate de modificare | Tip vehicul initial/Tip | Cod varianta  |

|crt.|      constructiva        |       vehicul final     | vehicul final |

|____|__________________________|_________________________|_______________|

|    |                          |                         |               |

|____|__________________________|_________________________|_______________|

     Activitatile sunt autorizate in conditiile respectarii reglementarilor in vigoare privind conditiile tehnice pe care trebuie sa le indeplineasca vehiculele rutiere in cazul in care sunt supuse unor modificari constructive.

     DIRECTOR GENERAL

     


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 2131/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 2131 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 2131/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu