ORDIN   Nr. 21
din 19 ianuarie 2011
privind aprobarea Normelor
de completare a Declaratiei statistice Intrastat
ACT EMIS DE: 
INSTITUTUL NATIONAL DE STATISTICA
ACT PUBLICAT IN: 
MONITORUL OFICIAL  NR. 83 din 1 februarie 2011
 
 
Potrivit prevederilor Legii nr. 422/2006 privind
organizarea şi funcţionarea sistemului statistic de comerţ internaţional cu
bunuri,
în temeiul prevederilor Legii organizării şi
funcţionării statisticii oficiale în România nr. 226/2009, cu modificările şi completările
ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 957/2005 privind organizarea şi
funcţionarea Institutului Naţional de Statistică, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare,
 
preşedintele Institutului Naţional de Statistică emite următorul ordin:
 
Art. 1. - Se aprobă Normele de completare a Declaraţiei
statistice Intrastat.
Art. 2. - Normele de completare a Declaraţiei
statistice Intrastat sunt prezentate în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 3. - Institutul Naţional de Statistică asigură
actualizarea Normelor de completare a Declaraţiei statistice Intrastat, în
concordanţă cu legislaţia naţională şi europeană.
Art. 4. - Prezentul ordin va fi pus în aplicare de
către direcţia de specialitate din cadrul Institutului Naţional de Statistică.
Art. 5. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr.
671/2009 privind Normele de completare a Declaraţiei statistice Intrastat,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 904 din 23 decembrie 2009.
Art. 6. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
 
p. Preşedintele Institutului Naţional de Statistică, 
Cristian Nicolae Stanică
 
ANEXĂ
 
NORME 
de completare a Declaraţiei statistice Intrastat
 
Cadrul legal:
- naţional: Legea nr. 422/2006
privind organizarea şi funcţionarea sistemului statistic de comerţ
internaţional cu bunuri, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 967 din 4 decembrie 2006;
- european: Regulamentul (CE)
nr. 638/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului din 31 martie 2004
privind statisticile comunitare ale comerţului cu mărfuri între statele membre
şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3.330/91 al Consiliului, publicat în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L102 din 7 aprilie 2004, cu
modificările ulterioare.
Scopul prezentelor norme
Normele de completare a Declaraţiei statistice
Intrastat conţin informaţii privind sistemul statistic Intrastat, menite să
sprijine furnizorii de date pentru a completa Declaraţia statistică Intrastat
într-un mod corect şi eficient.
Declaraţia statistică Intrastat în România
Declaraţia statistică Intrastat este o declaraţie
obligatorie, conform Legii nr. 422/2006, pentru schimbul de bunuri între
România şi alte state membre ale Uniunii Europene. Introducerile
reprezintă fluxuri de
bunuri din alte state membre ale Uniunii Europene către teritoriul României,
iar expedierile reprezintă
fluxuri de bunuri care părăsesc teritoriul României cu destinaţia alte state
membre ale Uniunii Europene.
Obligaţia de raportare în sistemul statistic Intrastat
Obligaţia furnizării de date statistice Intrastat
revine tuturor operatorilor economici care îndeplinesc simultan următoarele
condiţii:
1. sunt înregistraţi în scopuri de taxă pe valoarea
adăugată - adică au cod de identificare fiscală;
2. realizează schimburi de
bunuri cu alte state membre ale Uniunii Europene;
3. valoarea totală anuală a
schimburilor de bunuri cu alte state membre ale Uniunii Europene, pentru
fiecare dintre cele două fluxuri, introduceri şi, respectiv, expedieri,
depăşeşte pragul valoric Intrastat stabilit pentru fiecare an.
Obligaţiile în sistemul Intrastat se stabilesc de către
Institutul Naţional de Statistică pe baza declaraţiilor statistice Intrastat
din anul precedent şi a informaţiilor din deconturile de TVA şi declaraţiile
recapitulative privind livrările/achiziţiile intracomunitare de bunuri (VIES)
furnizate de Ministerul Finanţelor Publice. Schimbul de date între Institutul Naţional
de Statistică şi Ministerul Finanţelor Publice are loc într-un singur sens,
respectiv Ministerul Finanţelor Publice furnizează Institutului Naţional de
Statistică informaţiile din deconturile de TVA şi declaraţiile recapitulative
privind livrările/achiziţiile intracomunitare de bunuri (VIES), însă Institutul
Naţional de Statistică nu furnizează sub nicio formă şi pe nicio cale
informaţii statistice colectate în cadrul sistemului statistic Intrastat la
nivel de operator economic.
Praguri valorice Intrastat
Institutul Naţional de Statistică a stabilit un nivel
al pragurilor valorice Intrastat de 900.000 lei pentru expedieri
intracomunitare de bunuri şi de 300.000 lei pentru introduceri intracomunitare
de bunuri.
Un operator economic a cărui valoare anuală pentru
introducerile intracomunitare de bunuri este egală sau mai mare de 300.000 lei trebuie să declare pentru
fluxul introduceri. Un operator economic a cărui valoare anuală pentru
expedierile intracomunitare
de bunuri este egală sau mai mare de 900.000 lei trebuie să declare pentru
fluxul expedieri.
 
Tipuri de declaraţii statistice în funcţie de
valoarea anuală a schimburilor intracomunitare de bunuri
 
 
 | Tip de declaraţie | Introduceri | Expedieri | 
 
 | Nu există obligaţia de a transmite
 Declaraţia statistică Intrastat. | mai mici de 300.000 lei | mai mici de 900.000 lei | 
 
 | Declaraţie standard, în care se completează toate informaţiile, mai puţin valoarea statistică | egale sau mai mari de 300.000 lei şi mai mici de 10.000.000 lei | egale sau mai mari de 900.000 lei şi mai mici de 20.000.000 lei | 
 
 | Declaraţie extinsă, în care se completează toate
 informaţiile, inclusiv valoarea statistică | egale sau mai mari de 10.000.000 lei | egale sau mai mari de 20.000.000 lei | 
 
Remarcă: Dacă un
operator economic este obligat să transmită declaraţii statistice Intrastat
pentru ambele fluxuri, este posibil ca pentru unul dintre fluxuri să transmită
declaraţia standard, iar pentru celălalt flux să transmită declaraţia extinsă.
In acest caz, este permisă transmiterea declaraţiei extinse pentru ambele
fluxuri.
Declaraţia statistică Intrastat trebuie transmisă de
operatorii economici care au depăşit pragul valoric Intrastat în anul anterior
celui de referinţă sau îl depăşesc în anul de referinţă, separat pentru
introduceri şi expedieri de bunuri. Astfel, aceşti operatori economici devin
furnizori de informaţii statistice Intrastat.
Pentru anul de referinţă, furnizorii de informaţii
statistice Intrastat sunt:
a) operatorii economici care au avut obligaţia de
raportare în sistemul statistic Intrastat pentru întregul an anterior celui de
referinţă şi care pe tot parcursul anului anterior celui de referinţă au
realizat un nivel al schimburilor intracomunitare de bunuri superior nivelului
pragurilor valorice Intrastat stabilite pentru anul de referinţă, separat
pentru fiecare flux. Aceştia completează şi transmit Declaraţia statistică
Intrastat pentru întregul an de referinţă;
b) operatorii economici care au
dobândit obligaţia de raportare pentru sistemul statistic Intrastat în cursul
anului anterior celui de referinţă, prin depăşirea pragurilor valorice
Intrastat stabilite pentru anul anterior celui de referinţă, separat pentru
fiecare flux. Aceştia completează şi transmit Declaraţia statistică Intrastat
pentru întregul an de referinţă;
c) operatorii economici care
depăşesc nivelul pragurilor valorice Intrastat în cursul anului de referinţă,
separat pentru fiecare flux. Obligaţia de raportare pentru sistemul statistic
Intrastat a acestora intervine în luna în care valoarea cumulată de la începutul
anului de referinţă a schimburilor intracomunitare de bunuri depăşeşte nivelul
pragurilor valorice Intrastat stabilite pentru anul de referinţă, separat pe
cele două fluxuri.
Pragul valoric Intrastat pentru declararea valorii
statistice se aplică acelor furnizori de informaţii statistice Intrastat care
în anul anterior celui de referinţă sau în anul de referinţă au înregistrat
valori anuale, separat pentru fiecare flux, peste nivelul pragului valoric
Intrastat stabilit pentru valoarea statistică la 10.000.000 lei pentru
introduceri şi, respectiv, 20.000.000 lei pentru expedieri. Această regulă este
stipulată în legislaţia comunitară, având ca principal obiectiv reducerea
sarcinilor de raportare pentru întreprinderile mici şi mijlocii.
Operatorii economici au obligaţia să transmită date
pentru sistemul statistic Intrastat pentru introducerile şi expedierile de
bunuri lunare, întotdeauna până la sfârşitul anului de referinţă în care pragul
valoric Intrastat a fost depăşit şi pentru următorul an calendaristic. După un
an calendaristic întreg în care furnizorul de informaţii statistice nu a
realizat un nivel al schimburilor intracomunitare de bunuri, exprimat în valori
cumulate de la începutul anului calendaristic, superior nivelului pragului
valoric Intrastat stabilit pentru introduceri şi/sau expedieri, obligaţia de a
raporta date pentru sistemul statistic Intrastat încetează şi nu va mai trebui
transmisă Declaraţia statistică Intrastat începând cu luna ianuarie a anului următor. Aceasta se va aplica în condiţiile
în care pragul valoric Intrastat nu este depăşit din nou în cursul anului
următor. Regulile menţionate vor fi aplicate din nou, în mod separat pentru
introduceri şi expedieri intracomunitare de bunuri.
Datele statistice Intrastat trebuie furnizate Institutului
Naţional de Statistică lunar, într-un interval de cel mult 15 zile
calendaristice de la expirarea perioadei de referinţă.
Furnizorul de informaţii statistice poate întocmi şi
transmite Declaraţia statistică Intrastat singur sau poate apela pentru
întocmirea şi transmiterea declaraţiei statistice Intrastat la serviciile unui
alt operator economic, ce poartă denumirea de parte terţă declarantă.
In cazul în care apelează la serviciile unei părţi
terţe declarante pentru completarea şi transmiterea Declaraţiei statistice
Intrastat, furnizorul de informaţii statistice are obligaţia de a face dovada
existenţei unui contract între el şi partea terţă declarantă. O parte terţă
declarantă poate transmite date pentru un operator economic numai după ce Institutul
Naţional de Statistică a fost notificat în scris de către furnizorul de
informaţii statistice.
De asemenea, încetarea relaţiilor între un furnizor de
date şi o parte terţă declarantă trebuie notificată către Institutul Naţional
de Statistică.
Responsabilitatea pentru corectitudinea informaţiilor
statistice cuprinse în Declaraţia statistică Intrastat şi transmiterea acesteia
la termenul legal, conform legislaţiei în vigoare, aparţine în exclusivitate
furnizorului de informaţii statistice, respectiv operatorului economic obligat
să furnizeze informaţii statistice Intrastat conform Legii nr. 422/2006.
Ce trebuie declarat pentru sistemul statistic
Intrastat?
Statisticile privind schimburile intracomunitare cu
bunuri cuprind toate mişcările de bunuri dintre statele membre ale Uniunii
Europene, care măresc sau reduc stocul de resurse materiale al unui stat. Toate
bunurile care sosesc pe teritoriul României din alte state membre ale Uniunii
Europene sau care părăsesc teritoriul României cu destinaţia alte state membre
ale Uniunii Europene trebuie declarate în Declaraţia statistică Intrastat.
Practic, aceasta înseamnă că
Declaraţia statistică Intrastat trebuie întocmită pentru introducerile şi/sau
expedierile intracomunitare de bunuri în următoarele cazuri:
a) schimburi intracomunitare de bunuri care implică
transfer de proprietate şi sunt destinate utilizării, consumului, investiţiei
sau revânzării;
b) mişcări de bunuri dintr-un
stat membru al Uniunii Europene către România sau mişcările de bunuri din
România către alt stat membru al Uniunii Europene, fără transfer de
proprietate. Spre exemplu, transferul de stocuri, mişcări de bunuri înainte şi
după procesare etc;
c) returnarea de bunuri;
d) mişcări specifice de bunuri;
e) leasing financiar;
f) leasing operaţional cu o durată de peste 2 ani.
Ce nu trebuie declarat pentru sistemul statistic
Intrastat?
Pentru următoarele cazuri nu
trebuie întocmită Declaraţia statistică Intrastat:
a) comerţul cu servicii;
b) bunuri în tranzit simplu;
c) mişcări temporare de bunuri;
d) mişcări de bunuri pentru/după reparaţii şi/sau
întreţinere;
e) schimbul de bunuri cu acele teritorii ale statelor membre ale Uniunii Europene ce nu aparţin
teritoriului statistic al statelor membre ale Uniunii Europene;
f) schimburi de bunuri în
cadrul comerţului triunghiular, în situaţia în care bunurile nu intră pe
teritoriul naţional al României din alte state membre ale Uniunii Europene sau
nu sunt expediate din România către alt stat membru al Uniunii Europene. Pentru
mai multe informaţii referitoare la comerţul triunghiular, vă rugăm să
consultaţi Manualul pentru furnizorii de informaţii statistice Intrastat - partea a II-a, cap. 4.
Lista bunurilor excluse din statisticile de comerţ cu
bunuri între statele membre ale Uniunii Europene este prevăzută în tabelul nr.
1.
Pentru informaţii metodologice detaliate privind
statisticile de comerţ intracomunitar cu bunuri puteţi consulta manualele şi
ghidurile de pe site-ul www.intrastat.ro, secţiunea „Metodologie Intrastat".
Modalităţi de completare şi transmitere a
declaraţiilor statistice Intrastat
Declaraţiile statistice Intrastat se transmit
Institutului Naţional de Statistică numai în format electronic, declaraţiile pe
hârtie nefiind acceptate. Pentru aceasta, Institutul Naţional de Statistică
pune la dispoziţia furnizorilor de informaţii statistice Intrastat următoarele
modalităţi electronice de completare şi transmitere a declaraţiilor statistice
Intrastat:
1. aplicaţia Intrastat on-line, disponibilă cu titlu
gratuit pe site-ul www.intrastat.ro;
2. aplicaţia Intrastat off-line, disponibilă cu titlu
gratuit pe site-ul www.intrastat.ro.
Aplicaţia Intrastat off-line permite crearea unui
fişier ce va conţine Declaraţia statistică Intrastat, pe care furnizorul de
informaţii statistice îl transmite Institutului Naţional de Statistică prin una
dintre următoarele modalităţi:
a) e-mail, la adresa declaratie.intrastat@insse.ro;
b) încărcarea fişierului în aplicaţia on-line Intrastat
disponibilă pe site-ul www.intrastat.ro;
c) dacă furnizorul de informaţii
statistice nu are acces la internet pentru a transmite Declaraţia statistică
Intrastat potrivit lit. a) sau b) acesta va copia fişierul cu declaraţia
Intrastat (fişierul cu extensia .xml sau .enc) pe o dischetă/CD/USB şi se va
adresa direcţiei teritoriale de statistică în raza căreia îşi are sediul,
solicitând posibilitatea de a transmite prin e-mail fişierul conţinând
Declaraţia statistică Intrastat Institutului Naţional de Statistică, sau va
transmite declaraţia de la orice alt calculator cu acces la internet;
3. software-ul propriu, existent sau dezvoltat de
furnizorul de informaţii statistice, pentru realizarea fişierului care să
conţină Declaraţia statistică Intrastat într-un format predefinit, prezentat în
Manualul de descriere a procedurii pentru crearea altor tipuri de fişiere
acceptate de INS, manual ce poate fi descărcat de pe site-ul www.intrastat.ro sau furnizat la cerere de
către Institutul Naţional de Statistică. Fişierul care conţine Declaraţia
statistică Intrastat în format predefinit se transmite Institutului Naţional de
Statistică folosind aceeaşi procedură descrisă la punctul precedent.
Institutul Naţional de Statistică recomandă utilizarea
aplicaţiilor Intrastat on-line sau off-line întrucât acestea conţin reguli de
validare predefinite pentru realizarea unor declaraţii statistice Intrastat
corecte si valide.
 
Informaţii de completat în Declaraţia statistică Intrastat
 
 
 | Perioada | Se indică luna şi anul de referinţă în care au fost realizate
 schimburile intracomunitare de bunuri, respectiv luna şi anul în care
 bunurile sunt introduse sau expediate pe/de pe teritoriul României. | 
 
 | Date de identificare pentru furnizorul de
 informaţii statistice | Se indică informaţii de identificare ale operatorului economic
 care a realizat schimburi intracomunitare de bunuri şi date de contact
 actualizate ale persoanei responsabile pentru completarea Declaraţiei
 statistice Intrastat. | 
 
 | Date de identificare pentru partea terţă declarantă | Dacă este cazul, se indică informaţii de identificare ale părţii
 terţe declarante şi date de contact actualizate ale persoanei responsabile
 pentru completarea Declaraţiei statistice Intrastat. | 
 
 | Introduceri/ Expedieri | Se indică fluxul pentru care se întocmeşte Declaraţia statistică
 Intrastat: introduceri sau expedieri. | 
 
 
 | Tip declaraţie | „Nouă" - în cazul în care
 Declaraţia statistică Intrastat se transmite pentru prima dată pentru o
 anumită perioadă de
 referinţă. Revizuire - în cazul în care au loc
 corecţii/modificări/adăugări/ştergeri pentru anumite date existente într-o declaraţie statistică Intrastat deja transmisă. Revizuirea
 datelor se face prin intervenţia în corpul declaraţiei asupra liniei/liniilor ce trebuie
 corectate/modificate/adăugate/şterse. Declaraţia statistică Intrastat „Revizuită" conţine toate datele perioadei de
 referinţă (nu numai linia/liniile revizuite) pentru care se retransmite şi va reprezenta declaraţia furnizorului de
 informaţii statistice Intrastat pentru respectiva perioadă de referinţă (va înlocui în totalitate
 declaraţia precedentă). Nulă - în cazul în care furnizorul
 de informaţii statistice Intrastat nu realizează schimburi intracomunitare de bunuri într-o lună de referinţă,
 trebuie să transmită câte o declaraţie „Nulă" pentru fiecare lună de referinţă în care nu realizează
 schimburi intracomunitare de bunuri. Declaraţia statistică Intrastat „Nulă" trebuie completată
 doar cu datele de identificare ale furnizorului de informaţii statistice. In cazul în care furnizorul de informaţii statistice Intrastat nu
 transmite către Institutul Naţional de Statistică declaraţia „Nulă" în luna/lunile în care nu
 realizează schimburi intracomunitare de bunuri, acesta va suporta prevederile legale în vigoare
 referitoare la nerespectarea obligaţiilor privind furnizarea informaţiilor statistice Intrastat. | 
 
 | Cod şi denumire din Nomenclatorul combinat | Pentru identificarea bunurilor ce fac obiectul schimburilor
 intracomunitare se foloseşte Nomenclatorul combinat,
 denumit în continuare NC, la nivel de 8
 cifre, aferent anului de referinţă pentru care are loc transmiterea datelor.
 Procedura de căutare şi selecţie a codurilor aferente bunurilor este
 facilitată de aplicaţiile informatice puse la dispoziţie cu titlu gratuit
 furnizorilor de informaţii statistice Intrastat de către Institutul Naţional
 de Statistică. Furnizorul de informaţii statistice are obligaţia raportării
 corecte a bunurilor şi selectării codului de 8 cifre din NC corespunzător
 bunurilor ce fac obiectul schimburilor intracomunitare. Informaţiile
 adiţionale privind codul NC la nivel de 8 cifre existente în diferite
 documente, spre exemplu factura externă etc, trebuie analizate cu
 rigurozitate în vederea asigurării corespondenţei cu bunurile pe care le
 însoţesc. In cazul în care aceste informaţii se dovedesc a fi incorecte sau
 inexacte vor fi ignorate în procedura de completare a Declaraţiei statistice
 Intrastat şi înlocuite cu informaţiile corecte, corespunzătoare bunurilor ce
 fac obiectul schimburilor intracomunitare, conform NC
 în vigoare. | 
 
 | Ţara parteneră - Destinaţie - Expediţie/ Origine | Pentru expedieri intracomunitare de bunuri, se indică statul
 membru de destinaţie din Uniunea Europeană, conform nomenclatorului de ţări şi teritorii prezentat
 în tabelul nr. 2. Pentru introduceri intracomunitare de bunuri, se indică statul
 membru de expediţie din Uniunea Europeană, respectiv de unde bunurile au fost expediate către
 România, precum şi ţara de origine a bunului respectiv, conform nomenclatorului de ţări şi teritorii
 prezentat în tabelul nr. 2. Sunt considerate originare dintr-o ţară bunurile obţinute în
 întregime în respectiva ţară. In cazul în care două sau mai multe ţări au intervenit în fabricarea unui bun,
 acest bun este considerat originar din ţara în care a avut loc ultima transformare substanţială, justificată
 din punct de vedere economic, respectiv realizată de un operator economic echipat în acest sens şi având
 ca rezultat un produs nou sau reprezentând un stadiu de fabricaţie important. Schimburile de bunuri cu anumite părţi
 ale teritoriilor statelor membre ale Uniunii Europene nu se cuprind în sistemul statistic Intrastat,
 deoarece acestea nu aparţin teritoriului statistic al Uniunii Europene, acestea făcând obiectul declaraţiilor
 vamale, pe care Institutul Naţional de Statistică le preia de la Autoritatea Naţională a Vămilor. Aceste
 teritorii sunt: Busingen (CH), Campione d'ltalia (CH), San Marino (SM), Gibraltar (Gl), Ceuta (XC), Melilla (XL), Andorra (AD),
 Groenlanda (GL), Insulele Feroe (FO) şi zonele din Cipru aflate în afara controlului guvernului. Schimburile de bunuri cu următoarele teritorii ale statelor
 membre care deşi aparţin teritoriului statistic al Uniunii Europene nu aparţin teritoriului fiscal al Uniunii
 Europene nu trebuie raportate în Declaraţia statistică Intrastat: Heligoland (DE), Teritoriile franceze din
 depărtare (FR), Insulele Aland (FI), Muntele Athos (GR), Insulele Channel (GB), Livigno (IT), apele
 teritoriale ale lacului Lugano (IT) şi Insulele
 Canare (ES). Pentru schimburile de bunuri cu aceste
 teritorii se întocmesc declaraţii vamale pe care Institutul Naţional de Statistică le preia de la Autoritatea
 Naţională a Vămilor. | 
 
 | Valoare facturată | Se completează valoarea facturată a bunurilor, conform
 documentelor de achiziţie/vânzare. Valoarea facturată se completează în lei, fără zecimale şi nu cuprinde
 TVA, accize etc. Dacă valoarea bunurilor este exprimată în altă monedă decât lei,
 pentru Declaraţia statistică Intrastat această valoare trebuie transformată în lei. Transformarea are la
 bază cursul de schimb stabilit de Banca Naţională a României în momentul expedierii/introducerii
 bunurilor din/pe teritoriul naţional al României. Valoarea facturată trebuie să reflecte întotdeauna valoarea reală
 a bunurilor. Dacă schimbul de bunuri nu este însoţit de un document care să ateste valoarea reală a
 bunurilor, valoarea facturată trebuie estimată folosind valoarea de piaţă a bunurilor. In valoarea facturată pot fi incluse cheltuieli incidentale, dacă
 acestea reprezintă plăţi achitate de cumpărător către vânzător şi sunt încorporate în mod simultan în
 baza de calcul pentru TVA. Cheltuielile incidentale
 pot reprezenta cheltuieli legate de ambalaje, transport, asigurare sau
 comisioane. Pentru bunurile expediate/introduse pentru prelucrare, trebuie indicată valoarea totală ce ar fi fostfacturată în
 cazul cumpărării sau vânzării obişnuite a respectivelor bunuri. Pentru bunurile introduse/expediate în urma prelucrării, valoarea
 indicată trebuie să fie valoarea estimată a bunurilor
 expediate/introduse pentru prelucrare la care se
 adaugă valoarea activităţii de prelucrare realizată şi valoarea materialelor auxiliare încorporate în
 acestea. | 
 
 
 |   | Pentru alte schimburi intracomunitare de bunuri pentru care nu
 există documente care să indice valoarea reală a bunurilor, în câmpul
 „valoare facturată" din Declaraţia statistică Intrastat trebuie indicată
 valoarea ce ar fi fost facturată în cazul cumpărării sau vânzării obişnuite a
 respectivelor bunuri. Este cazul furnizorilor de informaţii statistice Intrastat
 care realizează un transfer al propriilor bunuri în alt stat membru pentru o
 posibilă vânzare, pentru stocare pe o perioadă mai mare de 24 de luni sau
 pentru prelucrare sub contract. | 
 
 | Valoare statistică | Valoarea statistică a bunurilor trebuie completată de toţi
 furnizorii de informaţii statistice Intrastat care au realizat în anul anterior celui de
 referinţă sau în anul de referinţă introduceri intracomunitare de bunuri mai mari de 10.000.000 lei şi/sau expedieri intracomunitare de
 bunuri mai mari de 20.000.000 lei. Valoarea statistică este valoarea la frontiera naţională a
 României a bunului introdus sau expediat. In afară de valoarea bunului, valoarea statistică conţine costul
 transportului şi asigurării acestuia până la frontiera română. Valoarea statistică derivă, în mod normal, din
 valoarea indicată în câmpul „valoare facturată" din Declaraţia statistică Intrastat, ajustată în
 funcţiile de termenii de livrare. Relaţiile existente între valoarea facturată, valoarea statistică
 şi termenii de livrare sunt prezentate în tabelul nr.
 3. Valoarea statistică a bunurilor se declară astfel: • pentru expedieri se declară valoarea bunurilor la care se
 adaugă cheltuielile de transport, asigurare şi alte cheltuieli pentru
 transportul bunurilor de la locul de expediere până la frontiera României (pe
 teritoriul naţional); • pentru introduceri se declară valoarea
 bunurilor inclusiv cheltuielile de transport, asigurare şi alte cheltuieli
 pentru transportul bunurilor pe parcursul extern până la frontiera României. Bunurile pentru prelucrare şi cele
 rezultate în urma prelucrării vor fi estimate la valoarea lor de piaţă,
 înainte şi, respectiv, după prelucrare. Valoarea statistică se completează în
 lei, fără zecimale. Dacă valoarea bunurilor este exprimată în altă monedă
 decât lei, pentru declaraţia Intrastat această valoare trebuie transformată
 în lei. Transformarea are la bază cursul de schimb stabilit de Banca
 Naţională a României în momentul expedierii/introducerii bunurilor din/pe
 teritoriul naţional al României. | 
 
 | Masa netă | Masa netă reprezintă masa reală a bunurilor, exclusiv ambalajele
 aferente transportului, cum ar fi paleţi, containere etc. Masa netă se exprimă în kilograme, fără zecimale,
 pentru fiecare linie din Declaraţia statistică Intrastat. Pentru bunurile a căror masă netă este exprimată cu zecimale, se
 aplică regulile generale de rotunjire, respectiv: - dacă partea zecimală este mai mică decât 5, se rotunjeşte la
 valoarea întreagă inferioară; - dacă partea zecimală este mai mare sau egală cu 5, se rotunjeşte
 la valoarea întreagă superioară. Pentru bunurile a căror masă netă este mai
 mică de 1 kg, rotunjirea se face astfel: pentru cantităţi mai mari sau egale
 cu 0,5 kg se raportează 1 kg, iar pentru cantităţi mai mici de 0,5 kg se
 raportează 0 kg. In cazul în care există mai multe bunuri declarate în linii
 distincte în Declaraţia statistică Intrastat pentru o anumită perioadă de
 referinţă, pe un anumit flux, încadrate la acelaşi cod de 8 cifre din NC, cu
 aceeaşi ţară parteneră, acelaşi tip de tranzacţie, aceiaşi termeni de livrare
 şi acelaşi mod de transport, iar masa netă pentru fiecare linie completată în
 Declaraţia statistică Intrastat este mai mică de 0,5, respectivele linii vor
 fi cumulate pentru a nu denatura rezultatele statistice obţinute prin raportarea
 unor valori facturate/statistice mari aferente unor mase nete egale cu 0. | 
 
 | Cantitatea în unitatea de măsură suplimentară | Unitatea de măsură suplimentară reprezintă unitatea de măsură a
 cantităţii, alta decât kilogramul, în care poate fi exprimat un bun. Nu toate bunurile pot fi exprimate
 în unităţi de măsură suplimentare. Unităţile de măsură suplimentare sunt stabilite prin NC pentru
 fiecare cod la nivel de 8 cifre ce poate fi exprimat
 într-o asemenea unitate de măsură. Lista unităţilor
 de măsură suplimentare este prezentată în tabelul nr. 4. In Declaraţia statistică Intrastat se indică
 cantitatea în unitatea de măsură suplimentară aferentă codului de 8 cifre selectat din NC, spre exemplu număr
 de bucăţi, număr de perechi, metri pătraţi, metri cubi, litri etc. Cantitatea în unităţi de măsură suplimentare se exprimă fără
 zecimale. In cazul în care cantitatea exprimată în unitate de măsură
 suplimentară este mai mică de o unitate de măsură suplimentară, se raportează întotdeauna cifra 1. Pentru
 restul cazurilor, se aplică regulile generale de rotunjire prezentate la punctul anterior „Masa
 netă". | 
 
 | Natura tranzacţiei | Natura tranzacţiei defineşte tipul de tranzacţie realizată, spre
 exemplu vânzare, cumpărare, prelucrare etc. In Declaraţia statistică
 Intrastat se completează codul corespunzător naturii tranzacţiei, care se
 preia din coloana „Cod" a tabelului nr. 5. Coloana „Cod" conţine
 combinaţii ale codurilor numerice din coloana A şi a subdiviziunilor acestora din coloana B pe baza cărora se
 definesc, din punct de vedere statistic, tipurile de tranzacţii economice. | 
 
 | Termeni de livrare | Important: Incepând cu 1 ianuarie 2011 lista termenilor de livrare Incoterms
 se modifică astfel: termenii de livrare DEQ,
 DAF, DES şi DDU se elimină, fiind înlocuiţi
 de termenii de livrare DAT şi DAR Noua codificare este prezentată în tabelul nr.
 6. Informaţii mai detaliate privind utilizarea termenilor de livrare în
 vigoare începând cu anul 2011 sunt prezentate
 în versiunea 2011 a Manualului pentru
 furnizorii de informaţii statistice Intrastat - partea 1, cap. 6.3.9, disponibilă pe
 site-ul www.intrastat.ro Termenii de livrare reprezintă prevederi contractuale ce
 stabilesc obligaţiile vânzătorului şi ale cumpărătorului într-o tranzacţie. în Declaraţia statistică Intrastat se indică codurile INCOTERMS
 stabilite de Camera Internaţională de Comerţ. | 
 
 
 | Mod de transport | Se indică în Declaraţia statistică Intrastat codul corespunzător
 modului de transport prin care bunurile părăsesc teritoriul naţional la
 expediere sau sosesc pe teritoriul naţional la introducere. Nomenclatorul
 modurilor de transport este prezentat în tabelul nr. 7. | 
 
In cazul în care într-o perioadă de referinţă sunt
realizate schimburi intracomunitare de bunuri pe un anumit flux, încadrate la
acelaşi cod de 8 cifre din NC, cu aceeaşi ţară parteneră, acelaşi tip de
tranzacţie, aceiaşi termeni de livrare şi acelaşi mod de transport, acestea pot
fi cumulate şi declarate într-o singură linie pe declaraţie.
Institutul Naţional de Statistică va verifica din
punctul de vedere al corectitudinii şi completitudinii declaraţiile statistice
Intrastat, iar furnizorii de informaţii statistice Intrastat pot fi contactaţi
pentru a oferi mai multe detalii privind datele înscrise în declaraţii sau pentru
revizuirea declaraţiilor statistice Intrastat transmise anterior.
Orice sesizare din partea Institutului Naţional de
Statistică, prin personalul propriu, adresată furnizorului de informaţii
statistice privind Declaraţia statistică Intrastat, prin unul dintre
următoarele mijloace: telefon, fax, e-mail sau alt mijloc stabilit de
personalul Institutului Naţional de Statistică, trebuie soluţionată de către
furnizorul de informaţii statistice în maximum două zile lucrătoare de la
comunicarea acesteia.
 
 
 |   Important! Completarea Declaraţiei
 statistice Intrastat este obligatorie, iar transmiterea ei la Institutul
 Naţional de Statistică se va face exclusiv pe cale electronică. Legea nr. 422/2006 privind
 organizarea şi funcţionarea sistemului statistic de comerţ internaţional cu
 bunuri, la art. 10 alin. (1) şi (2), prevede următoarele: „(1) Constituie contravenţii
 următoarele fapte săvârşite de către furnizorii de informaţii statistice
 Intrastat: a) refuzul transmiterii datelor
 statistice solicitate; b) întârzieri în transmiterea
 datelor; c) comunicarea de date incorecte
 şi incomplete; d) refuzul de a prezenta
 persoanelor autorizate de către conducerea Institutului Naţional de
 Statistică documentele şi evidenţele necesare verificării datelor statistice; d) neaplicarea măsurilor dispuse
 de Institutul Naţional de Statistică prin atenţionări sau procese-verbale de
 constatare a contravenţiei. (2) Contravenţiile prevăzute la
 alin. (1) se sancţionează cu amendă de la 7.500 lei
 la 15.000 lei. (3) Amenzile prevăzute la alin.
 (2) se aplică persoanelor juridice." | 
 
Tabelul nr. 1 
 
Lista bunurilor excluse din statisticile de comerţ
cu bunuri între statele membre ale Uniunii Europene
 
 
 | a) aur monetar | 
 
 | b) mijloace de plată legale şi titluri de valoare, inclusiv cele
 utilizate pentru plata serviciilor, cum ar fi taxele poştale, impozitele sau
 redevenţele | 
 
 | c) bunurile destinate unei întrebuinţări temporare şi bunurile
 după o întrebuinţare temporară (de exemplu, închiriere, împrumut, leasing
 operaţional), cu condiţia să fie îndeplinite următoarele condiţii: 1. nu a fost preconizată sau efectuată
 nicio transformare asupra respectivului bun; 2. durata prevăzută pentru utilizarea temporară nu a depăşit sau
 nu se preconiza să depăşească 24 de luni; 3. expedierea/sosirea nu trebuie declarată ca livrare/achiziţie
 în scopuri de TVA. | 
 
 | d) bunuri care circulă între: 1. un stat membru şi enclavele sale
 teritoriale în alte state membre; şi 2. statul membru gazdă şi enclavele teritoriale ale altor state
 membre sau organizaţii internaţionale. Enclavele teritoriale includ ambasade
 şi forţele armate naţionale staţionate în afara teritoriului ţării de
 origine. | 
 
 | e) bunurile utilizate ca suporturi de informaţii personalizate,
 inclusiv programe informatice | 
 
 | f) programe informatice descărcate de pe
 internet | 
 
 | g) bunuri furnizate gratuit care nu fac, în sine, obiectul unei
 tranzacţii comerciale, cu condiţia ca circulaţia lor să se efectueze doar cu
 intenţia de a pregăti sau a sprijini o tranzacţie comercială prevăzută
 ulterior, demonstrând caracteristicile bunurilor sau serviciilor, cum ar fi: 1. material publicitar; 2. mostre comerciale. | 
 
 | h) bunuri destinate a fi reparate şi după reparaţie şi piese de
 schimb care sunt încorporate în cadrul reparaţiei, precum şi părţi defecte
 înlocuite | 
 
 | i) mijloace de transport care circulă în cursul funcţionării lor,
 inclusiv lansatoare de vehicule spaţiale în momentul lansării în spaţiu | 
 
Tabelul nr. 2 
 
Nomenclatorul de ţări şi teritorii
 
 
 |                         
 LISTA ALFABETICĂ A ŢĂRILOR SI TERITORIILOR | 
 
 | Andorra | AD | Camerun | CM | Insula Heard şi Insulele McDonald | HM | 
 
 | Emiratele Arabe Unite | AE | China | CN | Honduras | HN | 
 
 | Afganistan | AF | Columbia | CO | Croaţia | HR | 
 
 | Antigua şi Barbuda | AG | Costa Rica | CR | Haiti | HT | 
 
 | Anguilla | Al | Cuba | CU | Ungaria | HU | 
 
 | Albania | AL | Capul Verde | CV | Indonezia | ID | 
 
 | Armenia | AM | Insula Christmas | EX | Irlanda | IE | 
 
 | Antilele Olandeze | AN | Cipru | CY | Israel | IL | 
 
 | Angola | AO | Republica Cehă | CZ | India | IN | 
 
 | Antarctica | AQ | Germania | DE | Teritoriul Britanic al Oceanului Indian | IO | 
 
 | Argentina | AR | Djibouti | DJ | Irak | IQ | 
 
 | Samoa Americană | AS | Danemarca | DK | Republica Islamică Iran | IR | 
 
 | Austria | AT | Dominica | DM | Islanda | IS | 
 
 | Australia | AU | Republica Dominicană | DO | Italia | IT | 
 
 | Aruba | AW | Algeria | DZ | Jamaica | JM | 
 
 | Azerbaidjan | AZ | Ecuador | EC | Iordania | JO | 
 
 | Bosnia şi Herţegovina | BA | Estonia | EE | Japonia | JP | 
 
 | Barbados | BB | Egipt | EG | Kenya | KE | 
 
 | Bangladesh | BD | Eritrea | ER | Republica Karghazstan | KG | 
 
 | Belgia | BE | Spania | ES | Cambodgia | KH | 
 
 | Burkina Faso | BF | Etiopia | ET | Kiribati | Kl | 
 
 | Bulgaria | BG | Finlanda | FI | Comore | KM | 
 
 | Bahrain | BH | Fiji | FJ | Saint Kitts şi Nevis | KN | 
 
 | Burundi | Bl | Insulele Falkland | FK | Coreea de Nord (Republica Populară
 Democrată Coreea) | KP | 
 
 | Benin | BJ | Micronezia | FM | Coreea de Sud (Republica Coreea) | KR | 
 
 | Bermude | BM | Insulele Feroe | FO | Kuweit | KW | 
 
 | Brunei Darussalam | BN | Franţa | FR | Insulele Cayman | KY | 
 
 | Bolivia | BO | Gabon | GA | Kazahstan | KZ | 
 
 | Brazilia | BR | Regatul Unit al Marii Britanii şi al
 Irlandei de Nord | GB | Republica Democrată Laos | LA | 
 
 | Bahamas | BS | Grenada | GD | Liban | LB | 
 
 | Bhutan | BT | Georgia | GE | Saint Lucia | LC | 
 
 | Insula Bouvet | BV | Ghana | GH | Liechtenstein | LI | 
 
 | Botswana | BW | Gibraltar | GI | Sri Lanka | LK | 
 
 | Belarus | BY | Groenlanda | GL | Liberia | LR | 
 
 | Belize | BZ | Gambia | GM | Lesotho | LS | 
 
 | Canada | CA | Guineea | GN | Lituania | LT | 
 
 | Insulele Cocos | CC | Guineea Ecuatorială | GQ | Luxemburg | LU | 
 
 | Republica Democrată Congo (fost Zair) | CD | Grecia | GR | Letonia | LV | 
 
 | Republica Centrafricană | CF | Georgia de Sud - Insulele Sandwich de Sud | GS | Libia | LY | 
 
 | Congo | CG | Guatemala | GT | Maroc | MA | 
 
 | Elveţia | CH | Guam | GU | Republica Moldova | MD | 
 
 | Coasta de Fildeş | CI | Guineea-Bissau | GW | Muntenegru | ME | 
 
 | Insulele Cook | CK | Guyana | GY | Madagascar | MG | 
 
 | Chile | CL | Hong Kong | HK | Insulele Marshall | MH | 
 
 
 |                     
 LISTA ALFABETICĂ A ŢĂRILOR SI TERITORIILOR | 
 
 | Fosta Republică Iugoslavă a Macedoniei | MK | Rwanda | RW | Insulele Virgine Britanice | VG | 
 
 | Mali | ML | Arabia Saudită | SA | Insulele Virgine ale Statelor Unite ale Americii | VI | 
 
 | Myanmar | MM | Insulele Solomon | SB | Vietnam | VN | 
 
 | Mongolia | MN | Seychelles | SC | Vanuatu | VU | 
 
 | Macao | MO | Sudan | SD | Wallis şi Futuna | WF | 
 
 | Insulele Mariane de Nord | MP | Suedia | SE | Samoa de Vest | WS | 
 
 | Mauritania | MR | Singapore | SG | Ceuta | XC | 
 
 | Montserrat | MS | Sfânta Elena | SH | Kosovo | XK | 
 
 | Malta | MT | Slovenia | SI | Mellila | XL | 
 
 | Mauritius | MU | Slovacia | SK | Serbia | XS | 
 
 | Maldive | MV | Sierra Leone | SL | Yemen | YE | 
 
 | Malawi | MW | San Marino | SM | Mayotte | YT | 
 
 | Mexic | MX | Senegal | SN | Africa de Sud | ZA | 
 
 | Malaysia | MY | Somalia | SO | Zambia | ZM | 
 
 | Mozambic | MZ | Surinam | SR | Zimbabwe | ZW | 
 
 | Namibia | NA | Sâo Tome şi Principe | ST | Aprovizionare şi combustibil în cadrul comerţului intracomunitar | QR | 
 
 | Noua Caledonie | NC | El Salvador | SV | Aprovizionare şi combustibil în cadrul comerţului cu ţări terţe | QS | 
 
 | Niger | NE | Republica Arabă Siriană | SY | Ţări şi teritorii nespecificate în cadrul comerţului
 intracomunitar | QV | 
 
 | Insula Norfolk | NF | Swaziland | SZ | Ţări şi teritorii nespecificate în cadrul comerţului cu ţări
 terţe | QW | 
 
 | Nigeria | NG | Insulele Turks şi Caicos | TC |   |   | 
 
 | Nicaragua | NI | Ciad | TD |   |   | 
 
 | Olanda | NL | Teritoriile franceze sudice | TF |   |   | 
 
 | Norvegia | NO | Togo | TG |   |   | 
 
 | Nepal | NP | Thailanda | TH |   |   | 
 
 | Nauru | NR | Tadjikistan | TJ |   |   | 
 
 | Niue | NU | Tokelau | TK |   |   | 
 
 | Noua Zeelandă | NZ | Timor-Leste | TL |   |   | 
 
 | Oman | OM | Turkmenistan | TM |   |   | 
 
 | Panama | PA | Tunisia | TN |   |   | 
 
 | Peru | PE | Tonga | TO |   |   | 
 
 | Polinezia Franceză | PF | Turcia | TR |   |   | 
 
 | Papua Noua Guinee | PG | Trinidad şi Tobago | TT |   |   | 
 
 | Filipine | PH | Tuvalu | TV |   |   | 
 
 | Pakistan | PK | Taiwan | TW |   |   | 
 
 | Polonia | PL | Tanzania | TZ |   |   | 
 
 | Saint Pierre şi Miquelon | PM | Ucraina | UA |   |   | 
 
 | Pitcairn | PN | Uganda | UG |   |   | 
 
 | Teritoriul palestinian ocupat | PS | Insulele mici îndepărtate ale Statelor Unite ale Americii | UM |   |   | 
 
 | Portugalia | PT | Statele Unite ale Americii, inclusiv Porto Rico | US |   |   | 
 
 | Palau | PW | Uruguay | UY |   |   | 
 
 | Paraguay | PY | Uzbekistan | UZ |   |   | 
 
 | Qatar | QA | Vatican | VA |   |   | 
 
 | România | RO | Saint Vincent şi Grenadinele | VC |   |   | 
 
 | Federaţia Rusă | RU | Venezuela | VE |   |   | 
 
Tabelul nr. 3 
 
Relaţia dintre valoarea facturată, valoarea
statistică şi termenii de livrare în Declaraţia statistică Intrastat
 
 
 | Flux: expedieri de bunuri | 
 
 | Termeni de livrare | Valoare facturată | Valoare statistică | Relaţia | 
 
 | EXW Franco fabrică | Pentru toate modurile de transport Valoarea facturată EXW - valoarea bunurilor la poarta fabricii | Valoarea facturată EXW, la care se adaugă
 cheltuielile de transport şi asigurare pe parcurs
 intern, respectiv de la locul livrării până la frontiera României | VS>VF | 
 
 | FCA Franco transportator | Pentru toate modurile de transport Valoarea facturată FCA- include, pe lângă valoarea bunurilor, cheltuielile de transport până la transportator. | Valoarea facturată FCA, la care se adaugă cheltuielile de
 transport şi asigurare pe parcurs intern, respectiv de la locul livrării până la frontiera României | VS>VF | 
 
 | FAS Franco de-a lungul vasului | Numai pentru transportul maritim şi pe căile navigabile interioare Valoarea facturată FAS - include, pe lângă valoarea bunurilor, cheltuielile de transport până la bordul
 navei, în afara acestuia. | Valoarea facturată FAS, la care se adaugă cheltuielile de încărcare pentru trecerea frontierei - nivel balustradă/chei | VS>VF | 
 
 | FOB Franco la bord | Numai pentru transportul maritim şi pe căile navigabile interioare Valoarea facturată FOB - include, pe lângă valoarea bunurilor, toate cheltuielile până la depozitarea bunului pe vapor. | Valoarea facturată FOB | VS = VF/ VS>VF | 
 
 | CFR Cost şi navlu | Numai pentru transportul maritim şi pe căile navigabile interioare Valoarea facturată CFR - include, pe lângă valoarea bunurilor, cheltuielile de transport până la destinaţie; nu include cheltuielile de asigurare. | Valoarea facturată CFR, din care se scad cheltuielile de transport şi
 asigurare pe parcurs extern, respectiv de la frontiera României până la locul de destinaţie | VS<VF | 
 
 | CIF Cost, asigurare şi navlu | Numai pentru transportul maritim
 şi pe căile
 navigabile interioare Valoarea facturată CIF -
 include, pe lângă valoarea
 bunurilor, şi cheltuielile de transport şi asigurare până la destinaţie. | Valoarea facturată CIF, din care se scad
 cheltuielile de transport pe parcurs extern, respectiv de la frontiera României până la locul de destinaţie | VS<VF | 
 
 | CPT Transport plătit până la | Pentru toate modurile de transport Valoarea facturată CPT - include, pe lângă valoarea bunurilor, toate cheltuielile până la poarta importatorului. | Valoarea facturată CPT, din care se scad
 cheltuielile de transport pe parcurs extern, respectiv de la frontiera României până la locul de destinaţie | VS<VF | 
 
 | CIP Transport şi asigurare plătite până la | Pentru toate modurile de transport Valoarea
 facturată CIP - include, pe
 lângă valoarea bunurilor, toate cheltuielile de transport şi asigurare până la poarta importatorului. | Valoarea facturată CIP, din care se scad
 cheltuielile de transport pe parcurs extern, respectiv de la frontiera României până la locul de destinaţie | VS<VF | 
 
 | DAT Livrat la terminal | Pentru toate modurile de transport Valoarea facturată DAT - include, pe lângă valoarea bunurilor, toate cheltuielile de transport până la frontiera convenită. | Valoarea facturată DAT | VS = VF/ VS<VF | 
 
 
 | Flux: expedieri de bunuri | 
 
 | Termeni de livrare | Valoare facturată | Valoare statistică | Relaţia | 
 
 | DAP Livrat la locul convenit | Pentru toate modurile de transport Valoarea facturată DAP - reprezintă valoarea bunurilor la locul convenit. | Valoarea facturată DAP, din care se scad cheltuielile de transport şi asigurare pe parcurs extern, respectiv de la frontiera României până la locul de destinaţie | VS<VF | 
 
 | DDP Livrat cu taxele vamale plătite | Pentru toate modurile de transport Valoarea
 facturată DDP - reprezintă valoarea bunurilor ajunse la cumpărător, cu taxele vamale plătite. | Valoarea facturată DDP, din care se scad taxele şi cheltuielile de transport şi asigurare pe parcurs extern | VS<VF | 
 
 
 | Flux: introduceri de bunuri | 
 
 | Termeni de livrare | Valoare facturată | Valoare statistică | Relaţia | 
 
 | EXW Franco fabrică | Pentru toate modurile de transport Valoarea facturată EXW - valoarea
 bunurilor la poarta fabricii | Valoarea facturată EXW, la care se adaugă cheltuielile de
 transport şi asigurare pe parcurs extern, respectiv de la locul livrării până la frontiera României | VS>VF | 
 
 | FCA Franco transportator | Pentru toate modurile de transport Valoarea facturată FCA- include, pe lângă valoarea bunurilor, cheltuielile de transport până la
 transportator. | Valoarea facturată FCA, la care se adaugă cheltuielile de
 transport şi asigurare pe parcurs extern, respectiv de la locul livrării până la frontiera României | VS>VF | 
 
 | FAS Franco de-a lungul vasului | Numai pentru transportul maritim şi pe căile navigabile
 interioare Valoarea facturată FAS - include, pe lângă valoarea bunurilor, cheltuielile de transport până la chei | Valoarea facturată FAS, la care se adaugă cheltuielile de încărcare pentru
 trecerea frontierei - nivel balustradă/chei | VS>VF | 
 
 | FOB Franco la bord | Numai pentru transportul maritim şi pe căile navigabile interioare Valoarea facturată FOB - include, pe lângă valoarea bunurilor, toate cheltuielile până la depozitarea bunului pe vapor. | Valoare FOB | VS >VF/ VS = VF | 
 
 | CFR Cost şi naviu | Numai pentru transportul maritim şi pe căile navigabile interioare Valoarea facturată CFR - include, pe lângă valoarea bunurilor, cheltuielile de transport până la destinaţie, nu include cheltuielile de asigurare. | Valoarea facturată CFR, din care se scad cheltuielile de transport şi
 asigurare pe parcurs intern, respectiv de la frontiera României până la locul de destinaţie | VS<VF | 
 
 | CIF Cost, asigurare şi naviu | Numai pentru transportul maritim şi pe căile navigabile interioare Valoarea facturată CIF - include, pe lângă valoarea bunurilor, cheltuielile de transport şi asigurare până la destinaţie. | Valoare facturată CIF, din care se scad
 cheltuielile de transport pe parcurs intern, respectiv de la frontiera României până la locul de destinaţie | VS < VF/ VS = VF | 
 
 | CPT Transport plătit până la | Pentru toate modurile de transport Valoarea facturată CPT - include, pe lângă valoarea bunurilor, toate cheltuielile până la poarta importatorului. | Valoarea facturată CPT, din care se scad
 cheltuielile de transport pe parcurs intern, respectiv de la frontiera României până la locul de destinaţie | VS<VF | 
 
 
 
 | Flux: introduceri de bunuri | 
 
 | Termeni de livrare | Valoare facturată | Valoare statistică | Relaţia | 
 
 | CIP Transport şi asigurare plătite până la | Pentru toate modurile de transport Valoarea
 facturată CIP - include, pe lângă valoarea bunurilor, toate cheltuielile de transport şi asigurare până la poarta importatorului. | Valoarea facturată CIP, din care se scad
 cheltuielile de transport pe parcurs intern, respectiv de la frontiera României până la locul de destinaţie | VS<VF | 
 
 | DAT Livrat la terminal | Pentru toate modurile de transport Valoarea facturată DAT - include, pe lângă valoarea bunurilor, toate cheltuielile de transport până la frontiera convenită. | Valoarea facturată DAT | VS = VF/ VS>VF | 
 
 | DAP Livrat la locul convenit | Pentru toate modurile de transport Valoarea facturată DAP - reprezintă valoarea bunurilor la locul convenit. | Valoarea facturată DAP, din care se scad cheltuielile de transport şi asigurare pe parcurs intern,respectiv de la frontiera externă a României până la locul convenit | VS<VF | 
 
 | DDP Livrat cu taxele vamale plătite | Pentru toate modurile de transport Valoarea facturată DDP - reprezintă valoarea bunurilor ajunse la cumpărător,
 cu taxe vamale plătite. | Valoarea facturată DDP, din care sescad taxele şi cheltuielile de transport şi asigurare pe parcurs intern | VS<VF | 
 
Tabelul nr. 4 
 
Lista unităţilor de măsură suplimentare
 
 
 | Abreviere | Denumirea unităţii de măsură | 
 
 | m | Metru | 
 
 | m2 | Metru pătrat | 
 
 | I | Litru | 
 
 | m3 | Metru cub | 
 
 | 1.000 l | 1.000 litri | 
 
 | c/k | Carate - 1 carat metric a 2 x 104 kg | 
 
 | g | Gram | 
 
 | GT | Tonaj brut | 
 
 | ct/l | Capacitatea de încărcare în tone metrice | 
 
 | 1.000 KWh | 1.000 kilowatt oră | 
 
 | giF/s | Gram izotopi fisionabili | 
 
 | 1.000 m3 | 1.000 metri cubi | 
 
 | pa | Număr de perechi | 
 
 | p/st | Număr de bucăţi | 
 
 | 100 p/st | 100 bucăţi | 
 
 | 1.000 p/st | 1.000 bucăţi | 
 
 | 1 alc. 100% | Litru de alcool pur - 100% | 
 
 | Kg 90% sdt. | Kilogram de substanţă uscată 90% | 
 
 | ce/el | Număr de elemente | 
 
 | Kg K20 | Kilogram de oxid de potasiu | 
 
 | Kg KOH | Kilogram de hidroxid de potasiu. Potasă caustică | 
 
 | Kg N | Kilogram de azot | 
 
 | Kg NaOH | Kilogram de hidroxid de sodiu. Sodă caustică | 
 
 | Kg P205 | Kilogram de pentoxid de fosfor. Anhidridă
 fosforica | 
 
 | Kg U | Kilogram de uraniu | 
 
 | Kg C5H14C1NO | Kilogram de clorură de colină | 
 
 | Kg H202 | Kilogram de peroxid de hidrogen | 
 
 | Kg met. am. | Kilogram de metilamină | 
 
 | Kg/net eda | Kilogram greutate netă a produsului scurs | 
 
 | TJ | Terajoule - putere calorică superioară | 
 
Tabelul nr. 5
 
Codificarea naturii tranzacţiei
 
 
 | Coloana A | Coloana B | Cod | 
 
 | 1. Schimburi de bunuri care implică transferul efectiv sau
 intenţionat al dreptului de proprietate de la rezidenţi la nerezidenţi contra
 unei compensaţii financiare sau de altă natură (cu excepţia schimburilor
 înregistrate sub codurile 2, 7 şi 8) | 1. Cumpărare/vânzare definitivă | 1.1 | 
 
 | 2. Livrare pentru vânzare la vedere sau cu testare, pentru
 consignaţie ori prin intermediul unui agent
 comisionar | 1.2 | 
 
 | 3. Comerţ barter - compensaţie în natură | 1.3 | 
 
 | 4. Leasing financiar - închiriere-achiziţie1) | 1.4 | 
 
 | 9. Altele | 1.9 | 
 
 | 2. Returnări şi înlocuiri de bunuri în mod gratuit după
 înregistrarea operaţiunii iniţiale | 1. Returnări de bunuri | 2.1 | 
 
 | 2. Inlocuiri de bunuri returnate | 2.2 | 
 
 | 3. Inlocuiri - de exemplu, sub garanţie - ale bunurilor care nu
 au fost returnate | 2.3 | 
 
 | 9. Altele | 2.9 | 
 
 | 3. Schimburi de bunuri, care implică
 transferul de proprietate
 fără compensaţii financiare sau de altă natură (de exemplu, ajutoare) |   | 3 | 
 
 | 4. Schimburi de bunuri în scopul
 prelucrării pe bază de contract2) (fără transferul dreptului de proprietate către prelucrător) | 1. Bunuri destinate reintroducerii în statul membru de unde au
 fost expediate iniţial | 4.1 | 
 
 | 2. Bunuri care nu sunt destinate reintroducerii
 în statul membru de unde au fost expediate iniţial | 4.2 | 
 
 | 5. Schimburi de bunuri după prelucrare pe bază de contract (fără
 transferul dreptului de proprietate către prelucrător) | 1. Bunuri reintroduse în statul membru de unde au fost expediate
 iniţial | 5.1 | 
 
 | 2. Bunuri care nu sunt reintroduse în statul membru de unde au
 fost expediate iniţial | 5.2 | 
 
 | 6. Schimburi de bunuri particulare înregistrate pentru scopuri
 naţionale |   | 6 | 
 
 | 7. Schimburi de bunuri în cadrul unor proiecte comune de apărare
 sau alte programe comune interguvernamentale de producţie |   | 7 | 
 
 | 8. Furnizarea de materiale de construcţie şi echipament tehnic în
 cadrul unui contract general de construcţii sau construcţii civile pentru
 care nu este necesară o facturare separată a bunurilor, fiind emisă o singură
 factură pentru întregul contract |   | 8 | 
 
 | 9. Alte schimburi de bunuri | 1. Inchirieri, împrumuturi, leasing operaţional cu durata de
 peste 24 de luni | 9.1 | 
 
 |   | 9. Altele | 9.9 | 
 
1) Leasingul
financiar cuprinde operaţiuni unde ratele sunt calculate în aşa fel încât să
acopere în întregime sau aproape în întregime valoarea bunurilor. Riscurile şi
beneficiile dreptului de proprietate sunt transferate concesionarului. La
sfârşitul contractului, concesionarul devine proprietarul legal al bunurilor.
2) Prelucrarea include operaţiuni de transformare, construcţie, montaj,
îmbunătăţire, renovare etc, având ca obiectiv producerea unui articol nou sau
îmbunătăţit substanţial. Aceasta nu implică neapărat o modificare a
clasificării produsului. Activităţile de prelucrare realizate pe cont propriu
de prelucrător nu sunt incluse la acest cod, fiind necesară înregistrarea lor
la codul 1 din coloana A.
 
Tabelul nr. 6
 
Nomenclatorul termenilor de livrare INCOTERMS
 
- aplicabil de la 1 ianuarie 2011 -
 
 
 | Semnificaţie | Locul de indicat, la cerere | 
 
 | Cod termen livrare | INCOTERMS ICC/ECE Geneva | 
 
 | EXW | Ex Works ... Franco fabrică | Locaţia lucrărilor | 
 
 | FCA | Free Carrier... Franco transportator | Locul convenit | 
 
 | FAS | Free Along Ship ... Franco de-a lungul vasului | Port de încărcare convenit | 
 
 | FOB | Free On Board ... Franco la bord | Port de încărcare convenit | 
 
 | CFR | Cost and Freight... Cost şi navlu | Port de destinaţie convenit | 
 
 | CIF | Cost, Insurance and Freight... Cost, asigurare şi navlu | Port de destinaţie convenit | 
 
 | CPT | Carriage Paid To ... Transport plătit până la | Loc de destinaţie convenit | 
 
 | CIP | Carriage and Insurance Paid to ...
 Transport şi asigurare plătite până la | Loc de destinaţie convenit | 
 
 | DAT | Delivered At Terminal ... Livrat la terminal | Loc de livrare la terminalul convenit | 
 
 | DAP | Delivered At Place ... Livrat la locul convenit | Loc de livrare la locul convenit | 
 
 | DDP | Delivered Duty Paid ... Livrat cu taxele vamale plătite | Locul convenit de livrare în ţara de sosire | 
 
 | XXX | Alţi termeni de livrare decât cei mai sus menţionaţi |   | 
 
Tabelul nr. 7
 
Nomenclatorul modurilor de transport
 
 
 | Cod | Descriere | 
 
 | 1 | Transport maritim | 
 
 | 2 | Transport feroviar | 
 
 | 3 | Transport rutier | 
 
 | 4 | Transport aerian | 
 
 | 5 | Transport poştal | 
 
 | 7 | Transport prin instalaţii de transport fixe | 
 
 | 8 | Transport naval pe ape interne | 
 
 | 9 | Transport prin propulsie proprie - autopropulsie |