ORDIN Nr. 1862
din 13 iunie 2008
pentru aprobarea schemei de
ajutor de minimis „Sprijin acordat IMM pentru implementarea standardelor
internationale si pentru cresterea competitivitatii prin accesul pe noi piete
si internationalizare", aferenta operatiunilor b) „Sprijin pentru
implementarea standardelor internationale" si c) „Sprijin pentru accesul
IMM pe noi piete si internationalizare", domeniului major de interventie
1.1 „Investitii productive si pregatirea pentru competitia pe piata a
intreprinderilor, in special a IMM", axa prioritara 1 „Un sistem de
productie inovativ si ecoeficient" din cadrul Programului operational
sectorial „Cresterea competitivitatii economice"
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 500 din 3 iulie 2008
Având în vedere prevederile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de
stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007, şi ale
Hotărârii Guvernului nr. 651/2006 privind aprobarea Politicii în domeniul
ajutorului de stat pentru perioada 2006-2013,
în temeiul art. 11 alin. (4) din Hotărârea Guvernului
nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei şi
Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul economiei şi finanţelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă schema de ajutor de minimis „Sprijin acordat IMM pentru
implementarea standardelor internaţionale şi pentru creşterea competitivităţii
prin accesul pe noi pieţe şi internaţionalizare", aferentă operaţiunilor
b) „Sprijin pentru implementarea standardelor internaţionale" şi c)
„Sprijin pentru accesul IMM pe noi pieţe şi internaţionalizare",
domeniului major de intervenţie 1.1 „Investiţii productive şi pregătirea pentru competiţia pe piaţă a întreprinderilor,
în special a IMM", axa prioritară 1 „Un sistem de producţie inovativ şi
ecoeficient" din cadrul Programului operaţional sectorial „Creşterea
competitivităţii economice", prevăzută în anexa care face parte integrantă
din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Eugen Teodorovici,
secretar de stat
ANEXĂ
SPRIJIN ACORDAT IMM
pentru implementarea standardelor internaţionale şi
pentru creşterea competitivităţii prin accesul pe noi pieţe si internaţionalizare
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta procedură instituie o schemă
transparentă de ajutor de minimis, denumită „Sprijin acordat IMM pentru implementarea standardelor
internaţionale şi pentru creşterea competitivităţii prin accesul pe noi pieţe
şi internaţionalizare", aferentă operaţiunilor b) „Sprijin pentru
implementarea standardelor internaţionale" şi c) „Sprijin pentru accesul
IMM pe noi pieţe şi internaţionalizare", domeniului major de intervenţie
1.1 „Investiţii productive şi pregătirea pentru competiţia pe piaţă a
întreprinderilor, în special a IMM", axa prioritară 1 „Un sistem de
producţie inovativ şi ecoeficient" din cadrul Programului operaţional
sectorial „Creşterea competitivităţii economice".
Art. 2. - (1) Acordarea ajutoarelor de minimis în
cadrul acestei scheme se va face numai cu respectarea criteriilor privind
ajutorul de minimis prevăzute în Regulamentul
CE nr. 1.998/2006 pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul CE ajutoarelor de minimis, publicat în Jurnalul Oficial
al Uniunii Europene nr. L 379/5 din 28 decembrie 2006.
(2) Prezenta schemă este exceptată de la obligaţia de
notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile
Regulamentului CE nr. 1.998/2006 pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul CE
ajutoarelor de minimis, publicat
în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 379/5 din 28 decembrie 2006.
Art. 3. - Schema se aplică pe întreg teritoriul
României, în toate cele 8 regiuni de dezvoltare.
CAPITOLUL II
Obiectivul şi scopul
schemei
Art. 4. - Obiectivul prezentei scheme de ajutor de
minimis constă în sprijinirea dezvoltării durabile
a întreprinderilor mici şi mijlocii, în vederea realizării obiectivului general
al Programului operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii
economice", şi anume creşterea competitivităţii întreprinderilor mici şi
mijlocii din România, în conformitate cu principiile dezvoltării durabile şi
reducerea decalajelor comparativ cu media Uniunii Europene.
Art. 5. - (1) Prezenta schemă de finanţare are ca scop
creşterea competitivităţii întreprinderilor mici şi mijlocii prin:
a) implementarea standardelor internaţionale;
b) accesul pe noi pieţe şi internaţionalizare.
(2) Pentru realizarea scopului prevăzut la alin. (1)
lit. a), prin prezenta schemă de finanţare se acordă ajutor de minimis pentru următoarele
activităţi:
a) înfiinţarea, modernizarea şi acreditarea
laboratoarelor de încercări şi etalonări;
b) implementarea şi/sau certificarea sistemului de
management al calităţii ISO 9001 (produselor şi/sau serviciilor), sistemelor de
management al mediului (ISO 14001 sau EMAS) sau sistemului de management
integrat calitate/mediu;
c) etichetarea ecologică;
d) certificarea produselor/serviciilor/proceselor.
(3) Pentru realizarea scopului prevăzut la alin. (1)
lit. b), prin prezenta schemă de finanţare se acordă ajutor de minimis pentru următoarele
activităţi:
a) participarea la târguri şi expoziţii internaţionale,
organizate în ţară sau străinătate, cu stand propriu;
b) participarea la misiuni economice
în străinătate;
c) elaborarea şi producţia de materiale
tipărite/inscripţionate de promovare a operatorului economic;
d) promovarea on-line (îmbunătăţirea/realizarea unui
site pe internet pentru prezentarea activităţii solicitantului şi a produselor promovate);
e) servicii legate de activităţi de promovare pe noi
pieţe interne, pe pieţe internaţionale şi marketing;
f) servicii de identificare a furnizorilor/clienţilor
externi.
CAPITOLUL III
Baza legală
Art. 6. - Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu:
a) Regulamentul CE nr. 1.998/2006 pentru aplicarea art.
87 şi 88 din Tratatul CE ajutoarelor de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 379/5 din 28
decembrie 2006;
b) Programul operaţional sectorial „Creşterea
competitivităţii economice", aprobat prin Decizia Comisiei Europene nr.
3.472 din 12 iulie 2007;
c) Hotărârea Guvernului nr. 759/2007 privind regulile
de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate
prin programele operaţionale.
CAPITOLUL IV
Domeniul de aplicare
Art. 7. - Prezenta schemă de ajutor se adresează
microîntreprinderilor, întreprinderilor mici şi mijlocii, inclusiv societăţilor
cooperative, care activează în toate sectoarele de activitate, cu excepţia
celor prevăzute la art. 8.
Art. 8. - Prezenta schemă de
minimis nu se aplică pentru:
a) ajutoarele acordate întreprinderilor care îşi
desfăşoară activitatea în sectoarele pescuit şi acvacultura, reglementate de
Regulamentul CE nr. 104/2000 privind organizarea comună a pieţelor în sectorul
produselor piscicole şi de acvacultura, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene nr. L 17 din 21 ianuarie 2000;
b) ajutoarele acordate întreprinderilor care îşi
desfăşoară activitatea în producţia primară a produselor agricole, astfel cum sunt enumerate în anexa nr. 1 la Tratatul CE;
c) ajutoarele acordate întreprinderilor care îşi
desfăşoară activitatea în procesarea şi comercializarea produselor agricole,
prevăzute în anexa nr. 1 la Tratatul CE, în următoarele cazuri:
- când valoarea ajutorului este
stabilită pe baza preţului sau a cantităţii acestor produse cumpărate de la
producătorii primari sau puse pe piaţă de operatorii economici respectivi;
- când ajutorul este condiţionat de transferarea lui
parţială sau integrală către producători primari;
d) ajutoarele în favoarea activităţilor de export către
ţări terţe sau statele membre, şi anume ajutoarele legate direct de cantităţile
exportate, de crearea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie sau pentru alte
cheltuieli curente legate de activitatea de export;
e) ajutoarele care favorizează utilizarea produselor
naţionale în detrimentul celor importate;
f) ajutoarele acordate operatorilor economici care
activează în sectorul carbonifer, aşa cum este definit în Regulamentul CE nr.
1.407/2002 privind ajutorul de stat pentru industria cărbunelui, publicat în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 205 din 2 august 2002;
g) ajutoarele pentru achiziţionarea vehiculelor de
transport rutier de marfă acordat operatorilor economici care au ca obiect de
activitate prestarea de servicii de transport rutier de marfă contra cost;
h) ajutoarele acordate societăţilor în dificultate, aşa
cum sunt acestea definite în Liniile directoare comunitare privind ajutorul de
stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor
în dificultate, publicate Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244/2004.
CAPITOLUL V
Definiţii
Art. 9. -In sensul prezentei scheme următorii termeni
se definesc astfel:
a) administrator al schemei - Ministerul pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii
Liberale, prin Direcţia pentru gestionarea fondurilor comunitare pentru IMM -
organism intermediar pentru implementarea axei prioritare I a Programului operaţional sectorial „Creşterea
competitivităţii economice";
b) cheltuieli eligibile -
cheltuielile aferente realizării activităţilor prevăzute la art. 5 şi care nu
sunt legate de cheltuielile normale de funcţionare a întreprinderii;
c) furnizor de ajutor de minimis - Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin Autoritatea de
management a Programului operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii
economice";
d) întreprinderi mici şi
mijlocii (IMM) - sunt acele întreprinderi care au
mai puţin de 250 de angajaţi şi care au fie o cifră de afaceri anuală netă care
nu depăşeşte echivalentul în lei a 50 milioane euro, fie deţin active totale
care nu depăşesc echivalentul în lei a 43 milioane euro. Incadrarea în
categoria IMM se va face în funcţie de cele 3 tipuri de întreprinderi: autonome,
legate şi partenere, astfel cum sunt acestea definite în Legea nr. 346/2004
privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi
mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare, care a preluat
prevederile Recomandării CE nr. 361 din 6 mai 2003 privind definiţia
microîntreprinderilor, a întreprinderilor mici şi mijlocii, publicată in
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 124 din 20 mai 2003;
(i) în cadrul categoriei de IMM, întreprinderea
mijlocie este întreprinderea care are până la 249 de salariaţi şi realizează o
cifră de afaceri anuală netă de până la 50 milioane euro, echivalent în lei,
sau deţine active totale care nu depăşesc echivalentul în lei a 43 milioane
euro;
(ii) în cadrul categoriei de IMM, întreprinderea mică
este întreprinderea care are până la 49 de salariaţi şi realizează o cifră de
afaceri anuală netă de până la 10 milioane euro, echivalent în lei, sau deţine
active totale care nu depăşesc echivalentul în lei a 10 milioane euro;
(iii) în cadrul categoriei de IMM, microîntreprinderea este întreprinderea care are până la 9 salariaţi şi realizează
o cifră de afaceri anuală netă de până la două milioane euro, echivalent în
lei, sau deţine active totale
care nu depăşesc echivalentul în lei a două milioane euro;
e) rată de referinţă - este cea stabilită de către
Comisia Europeană pentru România pe baza unor criterii obiective şi publicată
în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi pe internet;
f) societate cooperativă1) - o asociaţie autonomă de persoane fizice şi/sau juridice, după
caz, constituită pe baza consimţământului liber exprimat de acestea, în scopul
promovării intereselor economice, sociale şi culturale ale membrilor
cooperatori, fiind deţinută în comun şi controlată democratic de către membrii
săi, în conformitate cu principiile cooperatiste;
g) societăţi în dificultate
- întreprinderile definite conform Liniilor
directoare comunitare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi
restructurarea întreprinderilor în dificultate, publicate în Jurnalul Oficial
al Uniunii Europene nr. C 244/2004.
CAPITOLUL VI
Condiţii de eligibilitate pentru solicitanţi
Art. 10. - Pot beneficia de ajutorul de minimis operatorii economici care îndeplinesc cumulativ următoarele
condiţii:
a) sunt microîntreprinderi, întreprinderi mici sau
mijlocii, inclusiv societăţi cooperative; solicitanţii
trebuie să completeze modelul de declaraţie cuprinzând informaţii cu privire la
calificarea unei întreprinderi ca IMM, prevăzută în Legea nr. 346/2004, cu
modificările şi completările ulterioare, care preia Modelul de declaraţie
cuprinzând informaţii cu privire la calificarea unei întreprinderi ca IMM
conform comunicării Comisiei Europene publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene nr. C 118 din 20 mai 2003;
b) sunt înregistrate la registrul comerţului ca
societăţi comerciale sau ca societăţi cooperative şi îşi desfăşoară activitatea
în România;
c) nu sunt în stare de insolvenţă, nu au afacerile
administrate de un judecător-sindic, nu au nicio restricţie asupra activităţii
comerciale, nu sunt subiectul unor aranjamente între creditori sau nu se află
într-o altă situaţie similară cu cele menţionate anterior, reglementate prin
lege;
d) la data depunerii cererii de finanţare nu
înregistrează datorii publice privind taxele, obligaţiile şi alte contribuţii
la bugetul de stat, bugetele speciale şi bugetele locale prevăzute de
legislaţia în vigoare;
e) reprezentantul legal nu a fost supus unei
condamnări în ultimii 3 ani de către nicio instanţă de judecată, din motive
profesionale sau etic-profesionale;
f) nu sunt societăţi în
dificultate conform Liniilor directoare comunitare privind ajutorul de stat
pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor în dificultate, publicate în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244 din 1 octombrie 2004;
g) deţin resursele financiare necesare asigurării
implementării proiectului;
h) nu au fost subiectul unei decizii a Comisiei
Europene de recuperare a unui ajutor de stat sau în cazul în care au făcut
obiectul unei astfel de decizii aceasta a fost deja executată şi creanţa
integral recuperată;
i) valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate operatorului
economic pe o perioadă de 3 ani consecutivi, respectiv 2 ani fiscali precedenţi
şi anul fiscal în curs, cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în
conformitate cu prevederile prezentei scheme, nu depăşeşte echivalentul în lei
a 200.000 euro (echivalentul în lei a 100.000 euro în cazul operatorilor
economici care activează în sectorul transporturilor);
j) nu au mai beneficiat de alocări financiare
nerambursabile provenite din surse publice pentru
cheltuielile eligibile care fac obiectul ajutorului de minimis acordat prin prezenta schemă;
k) alte condiţii specificate în cererea de propuneri de
proiecte şi în Ghidul solicitantului, fără a aduce atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.
Art. 11. -Verificarea condiţiilor de eligibilitate se
realizează de către organismul intermediar, înainte de acordarea ajutorului de minimis. Organismul intermediar va
asigura publicitatea listei documentelor ce dovedesc îndeplinirea
condiţiilor de eligibilitate şi a altor condiţii specifice.
CAPITOLUL VII
Criterii de eligibilitate a proiectelor
Art. 12. - Pentru a fi eligibil în cadrul prezentei
scheme de finanţare un proiect trebuie să îndeplinească următoarele criterii:
a) să fie în conformitate cu obiectivele specifice ale
axei prioritare, ale domeniului major de intervenţie şi ale operaţiunilor;
b) să fie implementat pe teritoriul României;
c) dimensiunea finanţării solicitate trebuie să se
încadreze în limita de maximum 70% din totalul cheltuielilor eligibile pentru
microîntreprinderi şi întreprinderi mici, respectiv maximum 60% din totalul
cheltuielilor eligibile pentru întreprinderi mijlocii;
d) să se încadreze în condiţiile specificate în contractul
de finanţare;
e) să conţină activităţi şi cheltuieli eligibile
conform Ghidului solicitantului.
CAPITOLUL VIII
Criterii de selecţie a proiectelor
Art. 13. - Evaluarea şi selecţia proiectelor se vor
efectua de către organismul intermediar, în conformitate cu următoarele
criterii: relevanţa, calitatea şi coerenţa, maturitatea, sustenabilitatea,
capacitatea solicitantului de a implementa proiectul. Acestea vor fi detaliate
în Ghidul solicitantului.
CAPITOLUL IX
Modalitatea de acordare a ajutorului de minimis
Art. 14. - (1) Măsurile de
sprijin de care vor beneficia microîntreprinderile, întreprinderile mici şi
mijlocii, inclusiv societăţile cooperative, se acordă în baza unei cereri de
finanţare, însoţită de documentele solicitate în apelul de proiecte şi în
Ghidul solicitantului.
(2) Măsurile de sprijin acordate în cadrul prezentei
scheme constau în alocări financiare nerambursabile din fonduri comunitare şi
naţionale.
(3) Administratorul prezentei scheme de minimis va
informa în scris operatorii economici beneficiari cu
privire la cuantumul ajutorului acordat în baza prezentei scheme şi caracterul de minimis al acestuia1).
Art. 15. - (1) In cadrul schemei pot fi finanţate
exclusiv proiectele care au ca obiect implementarea standardelor internaţionale
şi accesul pe noi pieţe şi internaţionalizare.
(2) Pentru implementarea standardelor internaţionale,
în sensul prezentei scheme de finanţare, sunt consideraţi furnizori de servicii
de instruire şi certificare numai operatorii economici/organizaţiile de
instruire/organismele de certificare, autorizate conform prevederilor legale în
vigoare şi care au ca obiect de activitate înregistrat implementarea de
standarde.
1) Conform
prevederilor Legii nr. 1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei.
2) Aşa cum este
prevăzut la art. 3 din Regulamentul CE 1.998/2006 din 15 decembrie 2006 pentru
aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul CE ajutoarelor de minimis.
Art. 16. - Intensitatea maximă a ajutorului de minimis acordat în cadrul acestei
scheme de finanţare este de:
a) 70% din totalul
cheltuielilor eligibile ale proiectului pentru microîntreprinderi şi
întreprinderile mici;
b) 60% din totalul cheltuielilor eligibile ale
proiectului pentru întreprinderile mijlocii.
Art. 17. - (1) Beneficiarul de ajutor de minimis în
cadrul acestei scheme trebuie să facă dovada unei
contribuţii de minimum 30%, respectiv 40% din totalul cheltuielilor eligibile
ale proiectului, contribuţie asigurată de solicitant fie din resurse proprii,
fie prin surse atrase, într-o formă liberă de ajutor de stat.
(2) Cheltuielile neeligibile ale proiectului vor fi
suportate integral de către beneficiarul ajutorului de
minimis.
Art. 18. - (1) Activităţile eligibile ce fac obiectul
prezentei scheme de finanţare vor fi finanţate numai dacă au fost iniţiate după
semnarea contractului de finanţare dintre organismul intermediar şi beneficiar.
(2) Finanţarea nerambursabilă va fi acordată în
maximum 3 tranşe. Ajutorul de minimis va fi acordat după ce beneficiarul a depus cererea de rambursare,
însoţită de documentele justificative prevăzute în Ghidul solicitantului.
(3) Ajutoarele plătibile în mai multe tranşe vor fi
actualizate la valoarea de la data acordării ajutorului. Actualizarea se va
face în conformitate cu dispoziţiile Regulamentului CE nr. 1.998/2006 pentru
aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul CE ajutoarelor de
minimis, cu privire la aplicarea ratei de
actualizare.
CAPITOLUL X
Reguli privind cumulul ajutoarelor de minimis
Art. 19. - (1) Pentru a beneficia de finanţare
nerambursabilă în cadrul prezentei scheme de finanţare, beneficiarul va da o
declaraţie privind ajutoarele de minimis primite în acel an fiscal şi alte ajutoare de minimis primite în ultimii 2 ani
fiscali, fie din surse ale statului sau ale autorităţilor locale, fie din surse
comunitare.
(2) Organismul intermediar va acorda ajutorul de
minimis după ce va verifica, pe baza declaraţiei
pe propria răspundere a operatorului economic, faptul că suma totală a
ajutoarelor de minimis primite
pe parcursul unei perioade de 3 ani fiscali, inclusiv anul fiscal în curs, fie din surse ale statului sau ale autorităţilor locale,
fie din surse comunitare, nu depăşeşte echivalentul în lei a 200.000 euro
(echivalentul în lei a 100.000 euro pentru operatorii economici care activează
în domeniul transporturilor).
(3) In cazul în care valoarea
totală a ajutoarelor de minimis acordate unui operator economic pe o perioadă de 3 ani consecutivi,
cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile
prezentei scheme, depăşeşte echivalentul în lei a 200.000 euro (echivalentul în
lei a 100.000 euro pentru operatorii economici care activează în domeniul
transporturilor), solicitantul nu poate beneficia de prevederile prezentei
scheme de finanţare, nici chiar pentru acea fracţie din ajutor care nu depăşeşte acest plafon.
(4) Organismul intermediar va verifica dacă
solicitantul a mai beneficiat de alte ajutoare de stat sau de minimis pentru aceleaşi cheltuieli
eligibile.
Art. 20. -Ajutorul de minimis se va cumula cu alte ajutoare de stat pentru aceleaşi cheltuieli
eligibile. Dacă acest cumul conduce la o intensitate a ajutorului care
depăşeşte nivelul intensităţii fixat în conformitate cu prevederile unui
regulament de exceptare în bloc sau printr-o decizie adoptată de Comisia
Europeană, ajutorul de minimis nu se va acorda.
CAPITOLUL XI
Cheltuielile eligibile
Art. 21. - (1) Pentru implementarea standardelor
internaţionale sunt eligibile următoarele cheltuieli:
a) cheltuieli pentru înfiinţarea, modernizarea şi
acreditarea laboratoarelor de încercări si etalonări;
b) cheltuieli aferente implementării şi/sau
certificării sistemului de management al calităţii (produselor şi/sau
serviciilor), sistemelor de management al mediului ISO 14001 sau EMAS ori
sistemului de management integrat calitate/mediu;
c) cheltuieli aferente
etichetării ecologice;
d) cheltuieli aferente certificării
produselor/serviciilor/ proceselor.
(2) Cheltuielile de la alin. (1) lit. a) includ şi
cheltuieli legate de consultanţă specializată (realizarea proiectului aferent
construcţiei, obţinerea avizelor, autorizaţiilor de construcţie). Acestea sunt
considerate eligibile de la data intrării în vigoare a prezentei scheme de minimis.
(3) Pentru accesul pe noi pieţe şi internaţionalizare
sunt eligibile următoarele cheltuieli:
a) cheltuieli pentru
participări la târguri şi expoziţii internaţionale, organizate în ţară sau
străinătate, cu stand propriu;
b) cheltuieli pentru participări la misiuni economice
în străinătate;
c) cheltuieli pentru elaborarea şi producţia de
materiale tipărite/inscripţionate de promovare a operatorului economic în
vederea participării la târguri internaţionale, expoziţii internaţionale şi
misiuni economice;
d) cheltuieli pentru promovarea on-line (îmbunătăţirea/
realizarea unui site pe internet pentru prezentarea activităţii solicitantului
şi a produselor promovate);
e) cheltuieli pentru servicii legate de activităţi de
promovare pe noi pieţe interne, pe pieţe internaţionale şi marketing;
f) cheltuieli pentru servicii de identificare a
furnizorilor/ clienţilor externi prin programele „Hosted Buyers" pentru
atragerea în România a importatorilor/cumpărătorilor/ potenţialilor clienţi
pentru firmele româneşti exportatoare, prin participarea acestor „hosted
buyers" în calitate de vizitatori la târguri, expoziţii şi misiuni economice organizate în România.
(4) Toate cheltuielile eligibile vor fi considerate
fără TVA.
CAPITOLUL XII
Durata de aplicare a schemei
Art. 22. - Prezenta schemă intră în vigoare la data
publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I,
şi se aplică până la 31 decembrie 2013, în limita
bugetului alocat.
CAPITOLUL XIII
Bugetul schemei
Art. 23. - Bugetul total estimat al schemei este de
70,1 milioane euro (echivalent în lei). Repartiţia estimativă pe ani şi pe
operaţiuni a acestuia pentru perioada 2008-2013 este următoarea:
- milioane euro -
Anul
|
Bugetul total
(FEDR + Fonduri publice naţionale)
|
Din care:
|
Pentru implementarea standardelor
internaţionale
|
Pentru accesul pe noi pieţe şi internaţionalizare
|
2008
|
6.2
|
4.1
|
2.1
|
2009
|
10.5
|
7.0
|
3.5
|
2010
|
14.2
|
9.5
|
4.7
|
2011
|
14.9
|
9.9
|
5.0
|
2012
|
12.6
|
8.4
|
4.2
|
2013
|
11.8
|
7.9
|
3.9
|
TOTAL:
|
70.1
|
46.7
|
23.4
|
Art. 24. - Numărul estimat al beneficiarilor prezentei
scheme de finanţare este:
a) 1.000 pentru implementarea standardelor
internaţionale;
b) 800 pentru accesul pe noi
pieţe şi internaţionalizare.
CAPITOLUL XIV
Modalitatea de derulare a schemei
Art. 25. - Organismul intermediar este autoritatea
responsabilă de administrarea prezentei scheme de finanţare, sub coordonarea
Ministerului Economiei şi Finanţelor, în calitate de Autoritate de management
şi furnizor de ajutor de minimis, urmând să asigure derularea acesteia şi fiind răspunzător pentru
buna ei desfăşurare.
Art. 26. - Procedura de implementare şi derulare a
schemei de finanţare se desfăşoară după cum urmează:
a) lansarea cererii de propuneri de proiecte;
b) primirea şi înregistrarea cererilor de finanţare;
c) verificarea administrativă - verificarea
conformităţii cererilor şi a documentelor însoţitoare - numai proiectele care
trec de această etapă vor putea face obiectul etapei următoare;
d) verificarea eligibilităţii beneficiarilor şi proiectelor
- numai proiectele care trec de această etapă vor putea face obiectul etapei
următoare;
e) selecţia proiectelor;
f) întocmirea şi semnarea contractului de finanţare;
g) demararea implementării proiectului;
h) depunerea cererii de rambursare, însoţită de
documentele justificative;
i) acordarea finanţării nerambursabile - se face de
către Unitatea de plată a Programului operaţional sectorial „Creşterea
competitivităţii economice", numai pe bază de documente justificative şi
după verificarea cheltuielilor;
j) monitorizarea implementării proiectelor conform
prevederilor contractuale.
Art. 27. - Pentru a beneficia de ajutorul acordat prin
prezenta schemă, solicitantul va depune la organismul intermediar o cerere de
finanţare, însoţită de documentele solicitate în Ghidul solicitantului.
Art. 28. - (1) Cererea de finanţare va fi însoţită de o
declaraţie pe propria răspundere prin care beneficiarul certifică faptul că
sunt îndeplinite condiţiile pentru a nu fi considerat societate în dificultate,
conform Liniilor directoare comunitare cu privire la ajutorul de stat pentru
salvarea şi restructurarea întreprinderilor în dificultate, publicate în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244 din 1
octombrie 2004.
(2) Pentru a demonstra calitatea de IMM, solicitanţii
trebuie să completeze Modelul de declaraţie cuprinzând informaţii cu privire la
încadrarea unei întreprinderi în categoria IMM din anexa nr. 1 la Legea nr.
346/2004, cu modificările şi completările ulterioare, care preia Modelul de
declaraţie cuprinzând informaţii cu privire la calificarea unei întreprinderi
ca IMM conform Comunicării CE, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene nr. C 118 din 20 mai 2003.
(3) Solicitantul va depune, de asemenea, o declaraţie
pe propria răspundere, referitoare la alte ajutoare de stat sau de minimis acordate pentru aceleaşi
cheltuieli eligibile. Administratorul schemei are obligaţia de a verifica
respectarea regulii de minimis.
(4) Administratorul schemei are obligaţia de a
verifica îndeplinirea tuturor condiţiilor de eligibilitate, atât cele
referitoare la solicitant, cât şi cele referitoare la proiectul ce a fost depus
spre finanţare.
Art. 29. - Detalierea modalităţii de implementare a
prezentei scheme de finanţare se va realiza prin Ghidul solicitantului, acesta fiind publicat pe site-ul www.animmc.ro şi pe site-ul Ministerului Economiei şi Finanţelor http://amposcce.minind.ro
Art. 30. - Data de la care se pot depune cererile de
finanţare şi documentele justificative la organismul intermediar va fi anunţată
prin cererea de propuneri de proiecte, ce va fi publicată pe pagina web www.animmc.ro şi pe cea a Ministerului
Economiei şi Finanţelor http://amposcce.minind.ro
CAPITOLUL XV
Reguli privind raportarea şi monitorizarea
ajutoarelor
Art. 31. - Schema de ajutor de minimis va fi publicată integral pe site-ul http://www.animmc.ro
şi pe site-ul Ministerului Economiei şi Finanţelor, la
adresa http://amposcce.minind.ro
Art. 32. - Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor
acordate în baza prezentei scheme se fac în conformitate cu legislaţia
comunitară şi cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare
a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului
Concurenţei nr. 175/2007, publicat în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007.
Art. 33. - Furnizorul de ajutor de minimis păstrează evidenţa detaliată a ajutoarelor acordate în baza
prezentei scheme pe o durată de 10 ani de la data la care ultima alocare
specifică a fost acordată în baza prezentei scheme. Această evidenţă trebuie să
conţină toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor
impuse de legislaţia comunitară în domeniul ajutorului de stat.
Art. 34. - (1) Furnizorul are
obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare,
şi de a dispune măsurile care se impun în cazul încălcării condiţiilor impuse
prin prezenta schemă sau prin legislaţia naţională sau europeană aplicabilă la
momentul respectiv.
(2) Furnizorul are obligaţia de a transmite
Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzute de Regulamentul
privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat1), toate datele şi informaţiile
necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional.
(3) In cazul în care există îndoieli cu privire la
datele transmise de către furnizor, Consiliul Concurenţei poate să solicite
date şi informaţii suplimentare şi, după caz, să facă verificări la faţa
locului.
(4) In cazul în care furnizorul nu are date definitive
privind valoarea ajutorului, acesta va transmite valori estimative.
(5) Erorile constatate de furnizor şi corecţiile
legale, anulări, recalculări, recuperări, rambursări, se raportează până la
data de 31 martie a anului următor anului de raportare.
(6) Furnizorul va transmite spre informare
Consiliului Concurenţei prezenta schemă în termen de 15 zile de la data
adoptării acesteia, conform art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007.
Art. 35. - Pe baza unei cereri scrise furnizorul va
transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în 20 de
zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care
Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării
condiţiilor acestei scheme de ajutor de minimis.
Art. 36. -Administratorul prezentei scheme de finanţare
are obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului de ajutor de stat, în
formatul şi în termenul solicitate de către acesta, toate datele şi
informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare si
monitorizare ce cad în sarcina furnizorului conform art. 32, 33, 34 şi 35.
1) Regulamentul privind
procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul
preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie
2007.