Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Ordinul Nr.1721 din 29.05.2018

privind aprobarea Metodologiei de elaborare, validare, aprobare şi gestionare a standardelor ocupaţionale şi a modelului de standard ocupaţiona
ACT EMIS DE: Ministerul Muncii si Justitiei Sociale
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 480 din 11 iunie 2018



SmartCity1

Având în vedere prevederile:art. 71 alin. (1) şi (3) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulţilor, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 522/2003, cu modificările şi completările ulterioare;

Hotărârii Guvernului nr. 556/2011 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Calificări, cu modificările şi completările ulterioare;

art. 411 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/2009 privind reglementarea unor măsuri de protecţie socială, aprobată cu modificări prin Legea nr. 268/2009, cu modificările ulterioare;

art. 12 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 26/2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei Naţionale, cu modificările ulterioare;

art. 17 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 12/2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii şi Justiţiei Sociale, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul educaţiei naţionale şi ministrul muncii şi justiţiei sociale emit prezentul ordin. Articolul 1Se aprobă Metodologia de elaborare, validare, aprobare şi gestionare a standardelor ocupaţionale, prevăzută în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 2Se aprobă modelul de standard ocupaţional, prevăzut în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 3La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării ştiinţifice nr. 3.170/2015 privind aprobarea modelului de Standard ocupaţional pentru educaţie şi formare profesională, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 184 din 18 martie 2015, cu modificările ulterioare. Articolul 4Standardele ocupaţionale pentru educaţie şi formare profesională, aprobate în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului educaţiei şi cercetării ştiinţifice nr. 3.170/2015 privind aprobarea modelului de Standard ocupaţional pentru educaţie şi formare profesională, cu modificările ulterioare, se pot utiliza, pentru respectivele ocupaţii, pentru autorizarea furnizorilor de formare profesională a adulţilor, până la revizuirea acestora. Articolul 5Ministerul Educaţiei Naţionale, Autoritatea Naţională pentru Calificări şi Ministerul Muncii şi Justiţiei Sociale vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. Articolul 6 Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul educaţiei naţionale, Valentin Popa Ministrul muncii şi justiţiei sociale, Lia-Olguţa Vasilescu ANEXA Nr. 1 METODOLOGIE de elaborare, validare, aprobare şi gestionare a standardelor ocupaţionale 1. Cadrul metodologic general Standardul ocupaţional (SO) este documentul care precizează competenţele şi nivelul calitativ asociat rezultatelor activităţilor specifice unei ocupaţii. Standardul ocupaţional reprezintă descrierea activităţilor profesionale desfăşurate şi reflectă abilitatea, autonomia şi responsabilitatea de a îndeplini cu succes sarcinile cerute în cadrul unei ocupaţii, precum şi aplicarea cunoştinţelor, abilităţilor şi înţelegerii în cadrul ocupaţiei. SO este un instrument naţional de referinţă care cuprinde şi elemente referitoare la activităţile şi condiţiile de învăţare stabilite într-un program de educaţie şi formare profesională, pe baza căruia o persoană dobândeşte cunoştinţele şi deprinderile necesare pentru a îndeplini cu succes sarcinile unei ocupaţii cerute de piaţa muncii. Aşadar, prin SO se stabileşte legătura dintre cerinţele pieţei muncii, exprimate prin deprinderile şi competenţele necesare practicării unei ocupaţii, şi elementele definitorii ale ocupaţiei şi formării profesionale, exprimate prin cunoştinţe, nivel de calificare, nivel educaţional, plan şi programă de educaţie şi formare profesională (teoretică şi practică), condiţii de acces etc., în condiţii de asigurare a calităţii sistemului. În vederea elaborării unui SO trebuie să se ţină cont de principalele sarcini şi responsabilităţi specifice unei ocupaţii, aşa cum sunt menţionate în Standardul internaţional al clasificării ocupaţiilor (ISCO, www.ilo.org), în Clasificarea ocupaţiilor din România - COR, precum şi în Clasificarea europeană a aptitudinilor/competenţelor, calificărilor şi ocupaţiilor (ESCO, www.escoportal.eu ). SO se întocmesc pentru ocupaţii prevăzute în Clasificarea ocupaţiilor din România, de specialişti cu experienţă practică în domeniul ocupaţional al standardului sau coordonatori direcţi ai acestora, împreună cu specialiştii în formare şi educaţie, în asigurarea calităţii, angajatori, manageri etc. 2. Scopul şi domeniul de aplicare a prezentei metodologii Scopul prezentei metodologii este de a prezenta procesul de elaborare, verificare, avizare, validare şi aprobare a unui SO. Prevederile acestei metodologii vor fi respectate şi aplicate de către toţi actorii implicaţi în procesul de elaborare, verificare profesională, avizare, verificare şi validare sectorială şi aprobare a unui SO. 3. Structura standardului ocupaţional Standardul ocupaţional cuprinde: secţiunea A - Cerinţele pieţei muncii

secţiunea B - Cerinţe pentru educaţie şi formare profesionalăAceste secţiuni, prin completarea conformă, reglementează cerinţele şi condiţiile de exercitare a unei ocupaţii şi profilul persoanei care poate exercita respectiva profesie, din punctul de vedere al sarcinilor specifice şi al competenţelor ce trebuie dobândite. Astfel, în prima secţiune sunt prezentate informaţii de ordin tehnic referitoare la: denumirea ocupaţiei (în limba română şi în limba engleză);

apartenenţa ocupaţiei la Clasificarea ocupaţiilor din România (inclusiv legătura cu alte ocupaţii în funcţie de nivelul de calificare) şi codul de identificare al acesteia;

nivelul de calificare conform prevederilor Cadrului naţional al calificărilor, respectiv ale Cadrului european al calificărilor;

activităţi specifice ocupaţiei;

competenţele şi deprinderile necesare desfăşurării activităţilor specifice ocupaţiei (inclusiv competenţele prevăzute în ESCO, dacă este cazul);

profil ocupaţional/cerinţe privind educaţia şi formarea profesională şi condiţii de exercitare. Toate aceste date sprijină elaborarea următoarei secţiuni, care vizează stabilirea contextului privind educaţia şi formarea profesională. În cadrul secţiunii B este detaliat procesul de învăţare: ce învaţă? (prin identificarea modulelor şi a conţinuturilor tematice), cum învaţă? (prin formele de organizare), cu ce învaţă? (prin mijloace de formare/resurse de învăţare), ce a învăţat? (criterii de evaluare), în cât timp învaţă (prin stabilirea duratei de pregătire teoretică şi practică). În cadrul acestei secţiuni sunt stabilite, de asemenea, condiţiile privind accesul la instruire şi necesarul de resurse pentru derularea în condiţii optime a unui program de formare (profilul resursei umane implicate în procesul de instruire, resursa de timp, resursele materiale etc.). De asemenea, se vor regăsi informaţii referitoare la procesul de elaborare, verificare, avizare, validare şi aprobare a SO care permit identificarea actorilor implicaţi în procesul de elaborare. Pentru garanţia calităţii procesului de elaborare a standardelor ocupaţionale, semnatarii vor face dovada de pregătire şi experienţă profesională recentă în domeniu, astfel: iniţiatorul - entitate juridică va depune un CV instituţional şi în fotocopie documente justificative (act constitutiv, act de reglementare privind organizarea şi funcţionarea, după caz) care să ateste apartenenţa la domeniul de activitate căruia îi aparţine ocupaţia;

iniţiatorul - persoană fizică va depune în fotocopie documente justificative (CV în format Europass, adeverinţe, recomandări, contracte etc.) care să ateste pregătirea/calificarea în domeniul de activitate căruia îi aparţine ocupaţia şi experienţa profesională recentă (implicarea/angajarea în activităţi profesionale specifice domeniului în speţă, pe o perioadă de minimum 2 ani anterior datei la care a fost iniţiat procesul de elaborare a SO);

verificatorul profesional (îşi asumă corectitudinea proiectului de SO şi implicit a listei de sarcini şi responsabilităţi şi a listei de competenţe şi deprinderi specifice) - persoană fizică va transmite în fotocopie documente justificative (CV în format Europass, adeverinţe, recomandări, contracte etc.) care să ateste pregătirea/calificarea în domeniul de activitate căruia îi aparţine ocupaţia şi experienţa profesională recentă (implicarea/angajarea în activităţi profesionale specifice domeniului în speţă pe o perioadă de minimum 3 ani anterior datei la care a efectuat verificarea profesională a documentaţiei aferente SO);

avizatorul - asociaţie profesională/instituţie de reglementare/instituţie de profil - entitate juridică va ataşa avizului emis, în fotocopie, documente justificative (act constitutiv, act de reglementare privind organizarea şi funcţionarea, după caz) care să ateste apartenenţa la domeniul de activitate în cadrul căruia este încadrată ocupaţia;

comitetul sectorial - va prezenta, în original, rapoartele de verificare şi validare sectoriale, împreună cu fotocopii ale documentelor justificative ale verificatorilor sectoriali (CV în format Europass, adeverinţe, recomandări, contracte etc.) care să ateste pregătirea/calificarea în domeniul de activitate căruia îi aparţine ocupaţia şi experienţa profesională recentă (implicarea/angajarea în activităţi profesionale specifice domeniului în speţă pe o perioadă de minimum 3 ani anterior datei la care a efectuat verificarea sectorială a proiectului de SO).Toate proiectele SO transmise Autorităţii Naţionale pentru Calificări (ANC) în vederea verificării metodologice vor fi validate de comitetele sectoriale, înfiinţate conform reglementărilor în vigoare. În cazul în care nu există comitet sectorial înfiinţat la nivelul sectorului de activitate căruia îi aparţine ocupaţia pentru care este elaborat SO, verificarea şi validarea sectorială vor fi asumate de către Asociaţia Naţională a Comitetelor Sectoriale din România (în baza protocolului de colaborare încheiat cu ANC) împreună cu un comitet sectorial, înfiinţat în conformitate cu reglementările în vigoare, care poate implica verificatori sectoriali cu pregătirea şi experienţa profesională precizate anterior. 4. Elaborarea, verificarea profesională, avizarea, verificarea şi validarea sectorială şi aprobarea unui standard ocupaţional 4.1. Etapele elaborării SO 4.1.1. Identificarea activităţilor specifice unei ocupaţii, sarcinile şi responsabilităţile postului, în conformitate cu cerinţele pieţei muncii; acestea vor face obiectul listei sarcinilor şi a responsabilităţilor care va fi ataşată documentaţiei aferente SO. Se vor lua în considerare şi normele şi standardele europene/internaţionale din domeniul vizat. Activităţile specifice ocupaţiei cuprinse în secţiunea A pct. 3 subpct. 3.1, precum şi lista sarcinilor şi responsabilităţilor se verifică profesional de un specialist desemnat de către o asociaţie profesională, companie de profil etc., care trebuie să facă dovada pregătirii şi experienţei profesionale în domeniul de activitate din care face parte ocupaţia pentru care este elaborat SO, conform precizărilor de la capitolul anterior. 4.1.2. Identificarea competenţelor şi a deprinderilor comune şi altor ocupaţii. Se stabilesc pe baza activităţilor specifice identificate de către specialişti. Lista se completează şi cu alte competenţe profesionale, considerate de specialiştii iniţiatori necesare pentru practicarea cu succes a ocupaţiei vizate. Trebuie avut în vedere faptul că denumirile competenţelor vor fi înscrise în suplimentul descriptiv al certificatelor, prin urmare, exprimarea lor trebuie să fie concisă, clară şi relevantă. Competenţele şi deprinderile, astfel stabilite (lista competenţelor şi deprinderilor specifice ), în acord cu cerinţele pieţei muncii, sunt verificate profesional de specialistul verificator. În cadrul SO, la secţiunea A pct. 3 subpct. 3.2 se vor scrie competenţele în forma lor finală. 4.1.3. Se continuă cu completarea următoarelor capitole din standard, în conformitate cu cerinţele fiecărei secţiuni în parte. 4.1.4. Documentaţia completă este înaintată de către iniţiator unei asociaţii profesionale/instituţii de reglementare/instituţii de profil în vederea analizării, avizării şi asumării coerenţei şi corectitudinii datelor prezentate. 4.1.5. Ulterior obţinerii acestui aviz, întreaga documentaţie va fi înaintată de către iniţiator Autorităţii Naţionale pentru Calificări, în vederea verificării metodologice, care o va transmite împreună cu fişa de observaţii (dacă este cazul) comitetului sectorial de profil, responsabil de verificarea şi validarea sectorială a SO. În cazul în care comitetul sectorial propune modificări sau completări la nivelul standardului (cu respectarea reglementărilor în vigoare şi a cerinţelor pieţei muncii), se va relua procesul de elaborare, necesitând implicarea verificatorului profesional şi a avizatorului în revizuirea documentaţiei. Pentru asigurarea coerenţei între educaţie şi formare profesională şi exercitarea profesiei, în procesul de verificare/validare sectorială, comitetele sectoriale vor verifica corelarea conţinutului SO cu cerinţele/condiţiile impuse prin procedura de introducere a ocupaţiei în COR: atribuţii şi responsabilităţi;

cerinţe pentru exercitarea ocupaţiei;

cerinţe referitoare la formarea profesională;

nivelul de instruire solicitat pentru practicarea ocupaţiei;

tipul actului de calificare solicitat pentru practicarea ocupaţiei;

specializarea obţinută prin actul de calificare, conform legislaţiei în vigoare;

dinamica meseriei pe piaţa muncii; meserii înrudite din COR.Conform documentelor internaţionale, între codul COR aferent unei ocupaţii şi nivelul de calificare (conform CNC/CEC) specific acesteia există o strânsă corespondenţă, de care semnatarii unui SO trebuie să ţină cont şi să o respecte. Comitetul sectorial are obligaţia de a transmite către ANC documentaţia completă aferentă proiectului de SO, în termen de 10 zile lucrătoare de la data validării, în vederea analizării, avizării şi aprobării. 4.1.6. Standardul validat de un comitet sectorial este supus verificării şi aprobării de către ANC, iar în baza deciziei de aprobare, emisă de preşedintele instituţiei, este publicat pe siteul ANC. Proiectele de SO care nu respectă prevederile prezentei metodologii în ceea ce priveşte procesul de elaborare nu vor fi analizate în vederea aprobării. Toate observaţiile şi propunerile de modificare/completare vor face obiectul unei adrese de observaţii transmise de către ANC iniţiatorului, cu informarea celorlalţi semnatari. 4.2. Completarea SO Secţiunea A - CERINŢELE PIEŢEI MUNCII1. Denumirea ocupaţiei şi codul COR Pentru completarea conformă se verifică: denumirea ocupaţiei şi codul de identificare al acesteia;

grupa de bază din COR în care este prevăzută ocupaţia;

sarcinile specifice grupei de bază (COR, ISCO 08).2. Denumirea tradusă a ocupaţiei Se completează cu denumirea ocupaţiei în limba engleză. 3. Activităţi şi competenţe 3.1. Se completează cu activităţile specifice fiecărei ocupaţii, identificate de către specialişti, inclusiv prin consultarea prevederilor analizei ocupaţionale/documentaţiei întocmite la introducerea ocupaţiei în COR. 3.2. Se trec toate competenţele stabilite, identificate conform etapelor descrise anterior. Standardele ocupaţionale descriu competenţele pe baza activităţilor specifice identificate printr-o analiză ocupaţională. În cazul în care nu sunt disponibile informaţii referitoare la atribuţiile, sarcinile, activităţile specifice ocupaţiei se va realiza o analiză ocupaţională în cadrul căreia se identifică şi se stabilesc activităţile specifice acesteia, în conformitate cu cerinţele actuale ale pieţei muncii. Un set de activităţi cu caracteristici comune, care conduc la un rezultat concret (produs/serviciu), reprezintă o activitate importantă ce defineşte o competenţă. Competenţa reprezintă capacitatea dovedită de a selecta, combina şi utiliza adecvat cunoştinţe, abilităţi şi alte achiziţii constând în valori şi atitudini, pentru rezolvarea cu succes a unei anumite categorii de situaţii de muncă sau de învăţare, precum şi pentru dezvoltarea profesională ori personală în condiţii de eficacitate şi eficienţă. Pentru completarea conformă se verifică: conformitatea activităţilor specifice ocupaţiei;

definirea competenţelor pe baza activităţilor specifice ocupaţiei pentru care se elaborează SO;

existenţa unor competenţe comune cu cele ale ocupaţiei/ ocupaţiilor identificate în cadrul pct. 5;

corespondenţa/corelarea competenţelor cu lista de sarcini şi responsabilităţi avizată de verificatorul profesional: activităţi specifice, atribuţii şi responsabilităţi, cerinţele pentru exercitarea ocupaţiei, cerinţele referitoare la formarea profesională, nivelul de instruire solicitat pentru practicarea ocupaţiei, tipul actului de calificare solicitat pentru practicarea ocupaţiei, conform legislaţiei în vigoare, dinamica meseriei pe piaţa muncii, meserii înrudite din COR.4. Niveluri de calificare 4.1. Nivelul de calificare conform Cadrului naţional al calificărilor (CNC) Nivelul de calificare se stabileşte, în conformitate cu descriptorii de nivel descrişi în Cadrul naţional al calificărilor, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 918/2013, cu modificările şi completările ulterioare. Pentru completarea conformă se verifică: dispoziţiile Hotărârii Guvernului nr. 918/2013 privind aprobarea Cadrului naţional al calificărilor, cu modificările şi completările ulterioare;

corespondenţa calificării/ocupaţiei cu o calificare din Nomenclatorul calificărilor pentru care se pot organiza programe finalizate cu certificate de calificare (identificare nivel de calificare, anterior intrării în vigoare a Hotărârii Guvernului nr. 918/2013 privind aprobarea Cadrului naţional al calificărilor, cu modificările şi completările ulterioare);

prevederile Ordinului ministrului educaţiei naţionale şi al ministrului delegat pentru învăţământ superior, cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică nr. 3.973/2014 privind echivalarea nivelurilor de calificare obţinute prin sistemul naţional de învăţământ şi formarea profesională a adulţilor, anterior momentului intrării în vigoare a Cadrului naţional al calificărilor, cu nivelurile de calificare stabilite prin Cadrul naţional al calificărilor. 4.2. Nivelul de referinţă conform Cadrului european al calificărilor (EQF) Relaţionarea nivelurilor de calificare descrise în CNC cu nivelurile de calificare descrise în EQF este realizată în raport de unu la unu. Pentru completarea conformă se verifică:

dispoziţiile Hotărârii Guvernului nr. 918/2013 privind aprobarea Cadrului naţional al calificărilor, cu modificările şi completările ulterioare.4.3. Nivelul educaţional corespondent, conform ISCED - 2011 (cod program educaţional) Se stabileşte în conformitate cu nivelurile de educaţie cuprinse în Clasificarea internaţională standard a educaţiei – ISCED - 2011. Pentru completarea conformă se verifică: prevederile ISCED 2011 - descriere nivel de educaţie.5. Acces la altă/alte ocupaţie/ocupaţii cuprinsă/cuprinse în COR Acces la ocupaţie/ocupaţii de acelaşi nivel de calificare, conform CNC, pe bază de experienţă/recunoaştere de competenţe Vor fi identificate şi precizate ocupaţii de acelaşi nivel de calificare, conform CNC, în cazul în care este necesară parcurgerea unui program de formare teoretică şi practică sau experienţă dovedită de lucru (acestea pot conduce la evaluarea competenţelor dobândite pe cale nonformală şi informală). Pentru completarea conformă se verifică: existenţa ocupaţiei/ocupaţiilor în COR (denumire şi cod COR corecte);

grupa de bază a ocupaţiei/ocupaţiilor identificate, comună cu cea a ocupaţiei pentru care se elaborează SO;

existenţa SO pentru ocupaţia/ocupaţiile identificată/ identificate (nivel de calificare, competenţe comune cu cele prevăzute în SO);

corespondenţa ocupaţiei/ocupaţiilor identificate cu o calificare din Nomenclatorul calificărilor pentru care se pot organiza programe finalizate cu certificate de calificare (identificare nivel de calificare, anterior intrării în vigoare a Hotărârii Guvernului nr. 918/2013 privind aprobarea Cadrului naţional al calificărilor, cu modificările şi completările ulterioare); existenţa ocupaţiei/ocupaţiilor şi competenţelor aferente în ESCO (pentru identificarea competenţelor comune cu cele specifice ocupaţiei pentru care se elaborează SO).6. Informaţii suplimentare (dacă este cazul) Sunt prezentate, dacă este cazul, informaţii referitoare la descrierea ocupaţiei/profilul ocupaţional etc.). Pentru completarea conformă se verifică: existenţa unor reglementări specifice privind cerinţele de formare/condiţiile de exercitare a ocupaţiei pentru care se elaborează SO (dacă este cazul). Secţiunea B - CERINŢE PENTRU EDUCAŢIE ŞI FORMARE PROFESIONALĂ 1. Informaţii despre programul de educaţie şi formare profesională 1.1. Cerinţe specifice de acces la program 1.1.1. Competenţe şi deprinderi necesare accesului la program Se listează competenţele şi deprinderile minime necesare participării la programul de formare - condiţiile de acces (dacă este cazul). Pentru completarea conformă se verifică: existenţa unor reglementări specifice privind cerinţele de formare/condiţiile de exercitare a ocupaţiei (vezi prevederile documentaţiei elaborate la momentul introducerii ocupaţiei în COR şi prevederile Legii nr. 200/2004 privind recunoaşterea diplomelor şi calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu modificările şi completările ulterioare;

identificarea necesităţii realizării unei testări iniţiale de către furnizorul de formare profesională pentru verificarea deţinerii anumitor competenţe şi deprinderi necesare accesului la programul de instruire (dacă este cazul).1.1.2. Condiţii minime de acces la program, raportate la nivelul de studii Se bifează corespunzător nivelului minim de studii necesare admiterii la programul de formare. Pentru completarea conformă se verifică: dispoziţiile Hotărârii Guvernului nr. 918/2013 privind aprobarea Cadrului naţional al calificărilor, cu modificările şi completările ulterioare.1.1.3. Alte studii necesare Se precizează, dacă este cazul, alte programe de educaţie şi formare profesională (de exemplu, program de calificare necesar accesului la un program de formare profesională). Pentru completarea conformă se verifică:

existenţa unor reglementări specifice privind cerinţele de formare/condiţiile de exercitare a ocupaţiei (dacă este cazul).1.1.4. Cerinţe speciale Se precizează, dacă este cazul, cerinţe legislative impuse la pregătirea şi practicarea ocupaţiei (de exemplu, cerinţe legate de starea de sănătate, lucru la înălţime etc.). Pentru completarea conformă se verifică: existenţa unor reglementări specifice privind cerinţele de formare/condiţiile de exercitare a ocupaţiei pentru care se elaborează SO (dacă este cazul).2. Descrierea programului de educaţie şi formare profesională 2.1. Durata totală Se precizează numărul total de ore ale programului de educaţie şi formare profesională, din care numărul de ore pentru pregătirea teoretică şi numărul de ore pentru pregătirea practică. Durata minimă a programului de formare se stabileşte în funcţie de tipul programului, nivelul de calificare, în condiţiile legii, astfel:

Nivel de calificare Număr total de ore Numărul de ore de pregătire teoretică Numărul de ore de pregătire practică
1 180 60 90-1201
2 360 120 240
3 720 240 480
4 1.080 360 720
5 1.440 480 960

1 Valabil la momentul reglementării nivelului 1 de calificare, conform Cadrului naţional al calificărilor. Pentru completarea conformă se verifică: dispoziţiile Hotărârii Guvernului nr. 918/2013 privind aprobarea Cadrului naţional al calificărilor, cu modificările şi completările ulterioare;

prevederile Ordinului ministrului muncii, solidarităţii sociale şi familiei şi al ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 353/5.202/2003 pentru aprobarea Metodologiei de autorizare a furnizorilor de formare profesională a adulţilor, cu modificările şi completările ulterioare;

prevederile Ordinului ministrului educaţiei naţionale şi al ministrului delegat pentru învăţământ superior, cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică nr. 3.973/2014 privind echivalarea nivelurilor de calificare obţinute prin sistemul naţional de învăţământ şi formarea profesională a adulţilor, anterior momentului intrării în vigoare a Cadrului naţional al calificărilor, cu nivelurile de calificare stabilite prin Cadrul naţional al calificărilor.2.2. Planul de pregătire Se verifică corespondenţa dintre competenţele stabilite în cadrul secţiunii A pct. 3.2 şi cele prevăzute în cadrul planului de pregătire şi relevanţa modulelor pentru dobândirea acestor competenţe. 2.3. Programa de pregătire teoretică şi practică Se verifică completarea conformă a Programei de pregătire teoretică şi practică, precum şi relaţiile logice dintre informaţiile subsumate fiecărui modul. 2.4. Echipamente/utilaje/programe software etc. necesare pregătirii teoretice şi practice Pentru completarea conformă se verifică: corespondenţa cu competenţele specifice identificate (instruirea este livrată/susţinută cu mijloace/echipamente/ programe soft specifice ocupaţiei).2.5. Cerinţe privind nivelul minim de calificare şi experienţă profesională pentru formatori şi instructori/preparatori formare Pentru completarea conformă se verifică: existenţa cerinţelor privind certificarea de formator/ instructor/preparator formare în acord cu reglementările în vigoare;

existenţa cerinţelor privind stabilirea unui nivel minim de experienţă în domeniu;

existenţa cerinţelor altor certificări (dacă este cazul).2.6. Cerinţe privind nivelul minim de calificare şi experienţă profesională pentru evaluatorii de competenţe profesionale Pentru completarea conformă se verifică: existenţa cerinţelor privind certificarea de evaluator în acord cu reglementările în vigoare;

existenţa cerinţelor privind stabilirea unui nivel minim de experienţă în domeniu;

existenţa cerinţelor altor certificări (dacă este cazul).3. Informaţii referitoare la procesul de elaborare, verificare, validare, avizare şi aprobare a SO Se completează conform cerinţelor menţionate în standard. 3.1. Realizare Iniţiatorii/Autorii SO trebuie să facă dovada pregătirii profesionale şi a experienţei recente în domeniu prin transmiterea documentelor doveditoare (curriculum vitae, copii ale actelor de studii/copii ale actelor care atestă experienţa profesională în domeniu etc.). Pentru completarea conformă se verifică: existenţa documentelor care atestă pregătirea/ experienţa în domeniu a iniţiatorului.3.2. Verificare profesională Pentru completarea conformă se verifică: existenţa listei sarcinilor şi a responsabilităţilor şi a listei competenţelor şi deprinderilor specifice, asumate prin semnătură de verificatorul profesional;

existenţa documentelor care atestă pregătirea şi experienţa în domeniu a verificatorului profesional (CV, recomandări, documentele aferente CV-ului care justifică activitatea).3.3. Avizarea SO de către o asociaţie profesională/instituţie de reglementare/instituţie de profil Pentru completarea conformă se verifică: existenţa avizului ataşat documentaţiei;

existenţa protocoalelor încheiate de ANC cu instituţiile de reglementare conform cărora acestea au dreptul exclusiv să avizeze standardele pentru ocupaţiile din domeniul specific de activitate pentru ocupaţii reglementate;

existenţa documentelor justificative (act constitutiv, act de reglementare privind organizarea şi funcţionarea, după caz) care să ateste apartenenţa la domeniul de activitate în cadrul căruia este încadrată ocupaţia.3.4. Validarea documentaţiei. Validarea SO de către comitetul sectorial (CS) de profil Ulterior verificării sectoriale, realizate în conformitate cu prevederile prezentei metodologii, la nivelul comitetului sectorial de profil se întruneşte comisia de validare, care, în baza raportului de validare metodologică transmis de ANC şi a rapoartelor de verificare sectorială, elaborează raportul de validare sectorială, asumat prin semnătură de preşedintele CS. Întreaga documentaţie aferentă SO validat, respectiv rapoartele rezultate în urma verificărilor profesionale, avizele instituţiilor de reglementare/profil/asociaţiilor profesionale (după caz), raportul de validare sectorială, listele de sarcini şi competenţe, documentele doveditoare ale pregătirii şi experienţei specialiştilor implicaţi în procesul de elaborare a SO, va fi înaintată către Autoritatea Naţională pentru Calificări, în vederea analizării şi aprobării. 3.5. Aprobare. Instrucţiuni privind gestionarea şi publicarea SO Standardele ocupaţionale, înaintate Autorităţii Naţionale pentru Calificări, sunt analizate şi verificate în cadrul compartimentului de specialitate (la nivelul căruia sunt întocmite fişele sintetice de analiză) şi, dacă sunt respectate prevederile prezentei metodologii, sunt ulterior transmise spre aprobare, prin dispoziţia preşedintelui ANC. Standardele ocupaţionale astfel aprobate vor fi completate cu numărul şi data deciziei de aprobare şi înregistrate în Registrul standardelor, gestionat la nivelul compartimentului de specialitate şi publicate pe site-ul oficial al ANC. La momentul intrării în vigoare a prezentei metodologii, toate standardele aprobate conform acesteia vor primi o pagină de gardă, în care vor fi precizate: numărul de înregistrare din Registrul standarde (care va fi acordat la data emiterii deciziei de aprobare), denumirea SO, codul COR, denumirea iniţiatorului/iniţiatorilor, denumirea verificatorului profesional, denumirea avizatorului, denumirea comitetului sectorial care şia asumat validarea sectorială. ANEXA Nr. 2 MODEL DE STANDARD OCUPAŢIONAL Secţiunea A - CERINŢELE PIEŢEI MUNCII Secţiunea B - CERINŢE PENTRU EDUCAŢIE ŞI FORMARE PROFESIONALĂ

3. Informaţii referitoare la procesul de elaborare, verificare, validare, avizare şi aprobare a standardului ocupaţional 3.1. Realizare: Iniţiator/Autori Instituţia/Instituţiile/Persoane interesate ........ ................ ................ ................ ................ ............... Data elaborării ........ ................ ........ 3.2. Verificare profesională: Specialist/Instituţia de profil ........ ................ ................ ................ ................ ................ .......... Data verificării ........ ................ ........ 3.3. Avizare: Asociaţie profesională/Instituţie de reglementare/Instituţie de profil ........ ................ ............... Data avizării ........ ................ ......... 3.4. Validare documentaţie: Comitet sectorial/semnatari ........ ................ ................ ................ ................ ................ Data validării ........ ................ ........ 3.5. Aprobare: Autoritatea Naţională pentru Calificări, conform Deciziei nr. ........ ........ din data ........ ........ ........

ANEXA Nr. 1 la standardul ocupaţional PLAN DE PREGĂTIRE

Nr. crt. Competenţa dobândită Modul Număr de ore de teorie Număr de ore de practică
1
2
....
...n
Total ore
Total general

ANEXA Nr. 2 la standardul ocupaţional PROGRAMA DE PREGĂTIRE TEORETICĂ ŞI PRACTICĂ

Nr. crt. Modul Disciplină Conţinut tematic Metode/ Forme de desfăşurare Mijloace de instruire, materiale de învăţare Criterii de evaluare Nr. ore
Teorie Practică
1 2 3 4 5 6 7 8 9
1 1. 1.1. Teorie
Practică
Teorie
Practică
1.2. Teorie
Practică
Teorie
Practică
2 2. 2.1. Teorie
Practică
Teorie
Practică
Teorie
Practică
............... ............... Teorie
Practică
Teorie
Practică



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 1721/2018

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 1721 din 2018
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 1721/2018
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu