ORDIN Nr. 1488
din 4 octombrie 2007
pentru aprobarea Normelor
metodologice privind perceperea, incasarea, virarea,evidenta si controlul
sumelor rezultate din aplicarea timbrului Crucii Rosii
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 693 din 12 octombrie 2007
In temeiul prevederilor art. 11
alin. (4) din Hotărarea
Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Economiei şi Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare,
avand în vedere prevederile
art. 20 alin. (5) din Legea Societăţii Naţionale de Cruce Roşie din Romania nr. 139/1995, cu modificările şi
completările ulterioare, şi referatul de aprobare a Normelor metodologice
privind perceperea, încasarea, virarea, evidenţa şi controlul sumelor rezultate
din aplicarea timbrului Crucii Roşii, semnat de directorul general al
Societăţii Naţionale de Cruce Roşie din Romania,
ministrul economiei şi finanţelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice privind
perceperea, încasarea, virarea, evidenţa şi controlul sumelor rezultate din
aplicarea timbrului Crucii Roşii, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXA
NORME METODOLOGICE
privind perceperea, încasarea, virarea, evidenţa şi
controlul sumelor rezultate din aplicarea timbrului Crucii Roşii
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Potrivit art. 20 alin. (1) din Legea
Societăţii Naţionale de Cruce Roşie din Romania nr. 139/1995, cu modificările şi completările ulterioare, toate
instituţiile de cultură, de divertisment, federaţiile şi organizaţiile sportive
- asociaţiile, cluburile sportive şi fundaţiile care organizează manifestări
sportive sunt obligate să perceapă un timbru al Crucii Roşii pentru fiecare
bilet vandut pentru evenimente
culturale, de divertisment şi sportive, concerte, festivaluri, spectacole,
filme la cinematografe, întreceri sportive la nivel local, naţional şi
internaţional etc, reprezentand
un procent de 1%, care se va adăuga la preţul de vanzare.
(2) Evenimentele culturale, de divertisment şi
sportive, concerte, festivaluri, spectacole, filme la cinematografe, întreceri
sportive la nivel local, naţional şi internaţional etc, sunt denumite în continuare manifestări.
(3) Obligaţia de plată prevăzută la alin. (1) revine
persoanelor juridice, persoanelor fizice autorizate, precum şi asociaţiilor
familiale care încasează sume din vanzarea de bilete pentru manifestări, denumite în continuare plătitori.
Sunt definite ca entităţi plătitoare:
- structuri sportive, în conformitate cu dispoziţiile
art. 21 alin. (1) din Legea educaţiei fizice şi sportului nr. 69/2000, cu
modificările şi completările ulterioare, astfel:
• asociaţiile sportive;
• cluburile sportive, inclusiv
cele organizate ca societăţi comerciale, unităţile de învăţămant cu program sau profil sportiv, palatele
şi cluburile copiilor şi elevilor;
• asociaţiile judeţene şi ale municipiului Bucureşti,
pe ramuri de sport;
• ligile profesionale;
• federaţiile sportive naţionale;
• Automobil Club Roman, pentru
activitatea de automobilism sportiv şi carting sportiv;
• alte organizaţii sportive naţionale;
- instituţiile de cultură şi divertisment:
• instituţiile de spectacole şi concerte, respectiv
teatrele, filarmonicile, operele, orchestrele şi ansamblurile artistice;
• instituţiile care prezintă (difuzează) filme în săli
şi grădini de spectacol cinematografic;
• instituţiile organizatorice de targuri, expoziţii, prezentări de modă etc,
la care accesul se realizează pe bază de bilet;
• orice alt operator cultural, persoană juridică de
drept public sau privat, care desfăşoară evenimente culturale de genul
concertelor, festivalurilor, spectacolelor, prezentărilor de filme, pentru care
vinde bilete, respectiv asociaţii, fundaţii, federaţii, uniuni, societăţi
comerciale, inclusiv regii autonome şi companii naţionale, asociaţii familiale,
aşezăminte culturale, instituţii publice;
• persoanele juridice care desfăşoară evenimente de
divertisment pentru care se vand
bilete (organizarea de parcuri de distracţie, discoteci, activităţi legate de
jocuri şi pariuri, activităţi ale sălilor de tip, spectacole gen rodeo,
concursuri canine etc).
(4) Beneficiarul timbrului Crucii Roşii este Societatea
Naţională de Cruce Roşie din Romania, persoană juridică de drept public, autonomă, neguvernamentală,
apolitică şi fără scop patrimonial, cu sediul în municipiul Bucureşti, str.
Biserica Amzei nr. 29, sectorul 1.
CAPITOLUL II
Organizarea evidenţei contabile a plătitorilor
Art. 2. - (1) Plătitorii, care încasează contravaloarea
timbrelor Crucii Roşii, sunt obligaţi să evidenţieze în contabilitatea proprie
contravaloarea acestora, după cum urmează:
a) agenţii economici şi persoanele juridice fără scop
patrimonial, care încasează sume rezultate din aplicarea timbrului, efectuează
următoarele înregistrări contabile:
531 = % preţul de vanzare, respectiv valoarea prestaţiei 707 (704) preţul de vanzare, respectiv valoarea prestaţiei, mai
puţin (512, 411) valoarea timbrului
447 valoarea timbrului
447 = 531 (512) valoarea timbrului
datorată virată
b) persoanele juridice fără scop patrimonial care,
potrivit legii, organizează şi conduc contabilitatea în partidă simplă
efectuează înregistrarea contabilă în conformitate cu prevederile Normelor
metodologice privind organizarea şi conducerea contabilităţii în partidă simplă
de către persoanele juridice fără scop lucrativ, aprobate prin Ordinul
ministrului finanţelor publice nr. 2.329/2001, cu modificările şi completările
ulterioare;
c) asociaţiile familiale care exercită acte de comerţ
şi celelalte persoane fizice care au calitatea de comerciant evidenţiază sumele
în registrul jurnal de încasări şi plăţi, pe un rand
distinct „sume încasate reprezentand timbrul Crucii
Roşii", în vederea determinării sumelor ce urmează a fi virate
beneficiarului;
d) instituţiile publice care încasează sume rezultate
din aplicarea timbrului Crucii Roşii efectuează următoarele înregistrări
contabile:
411 (531,560,561,562, 512) = % 472, 704 (707) preţul de
vanzare, respectiv valoarea
prestaţiei, mai puţin
valoarea timbrului (datorată)
462 valoarea timbrului (datorată)
462 = 531 (560, 561, 562, 512)
valoarea timbrului (achitată)
(2) Beneficiarul organizează şi conduce contabilitatea
disponibilităţilor băneşti, a veniturilor şi cheltuielilor privind timbrul
Crucii Roşii reglementat de Legea nr. 139/1995, cu modificările şi completările
ulterioare, potrivit reglementărilor contabile pentru persoane juridice fără
scop patrimonial şi Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.829/2003.
CAPITOLUL III
Operaţiunile de percepere şi virare a timbrului Crucii Roşii
Art. 3. - (1) Valoarea timbrului Crucii Roşii se
calculează prin aplicarea unui procent de 1% din preţul de vanzare, care se adaugă la preţul de vanzare al biletului.
(2) Pe fiecare bilet vandut
plătitorii au obligaţia să imprime menţiunea „1% contribuţie pentru Crucea
Roşie Romană".
(3) Imprimarea menţiunii prevăzute la alin. (2) se realizează
prin tipărire sau prin aplicarea unei ştampile pe biletul vandut.
Art. 4. - (1) Sumele percepute ca timbru al Crucii
Roşii se virează în contul beneficiarului Societatea Naţională de Cruce Roşie
din Romania, cont de virament RO93BRDE410SV50290514100,
deschis la Banca Romană pentru Dezvoltare-Agenţia
Piaţa Romană.
(2) Plătitorii au obligaţia să
vireze sumele datorate ca timbru al Crucii Roşii pană la data de 25 a lunii următoare trimestrului pentru care se face
plata.
CAPITOLUL IV
Sancţiuni
Art. 5. - Contravenţiilor prevăzute la art. 22 alin.
(1) din Legea nr. 139/1995, cu modificările şi completările ulterioare, li se
aplică normele de drept comun privind regimul juridic al contravenţiilor.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 6. - (1) Fondurile obţinute vor fi realizate de
beneficiar astfel:
a) 25% vor fi transferate
filialelor Societăţii Naţionale de Cruce Roşie din Romania din judeţe şi din sectoarele municipiului Bucureşti;
b) 15% vor fi utilizate de către sediul central al
Societăţii Naţionale de Cruce Roşie din Romania pentru funcţionare şi administrare;
c) 40% vor fi transferate
filialelor Societăţii Naţionale de Cruce Roşie din Romania din judeţe şi din sectoarele municipiului Bucureşti pe bază de
programe şi proiecte propuse de acestea;
d) 20% vor constitui fond de rezervă pentru situaţii
de urgenţă.
(2) Procentul de 25% va fi
distribuit către filialele Societăţii Naţionale de Cruce Roşie din Romania din judeţe şi din sectoarele
municipiului Bucureşti pană pe
data de 25 a celei de a doua luni a trimestrului următor celui pentru care se
face plata.
(3) Sumele virate de către
plătitori ulterior termenelor prevăzute la art. 4 alin. (2) se reportează şi se
distribuie filialelor Societăţii Naţionale de Cruce Roşie din Romania din judeţe şi din sectoarele
municipiului Bucureşti la următoarea tranşă.