ORDIN Nr. 1473
din 8 iunie 2007
privind aprobarea
Regulamentului pentru ocuparea, prin concurs, a posturilor de executie vacante
de personal de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor,
din Ministerul Justitiei
ACT EMIS DE:
MINISTERUL JUSTITIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 411 din 19 iunie 2007
Având în vedere dispoziţiile art. 87 alin. (1) din
Legea nr. 303/2004 privind statutul magistraţilor, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare,
în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr.
83/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Justiţiei, cu
modificările şi completările ulterioare,
ministrul justiţiei emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul pentru ocuparea, prin
concurs, a posturilor de execuţie vacante de personal de specialitate juridică
asimilat judecătorilor şi procurorilor, din Ministerul Justiţiei, prevăzut în
anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a regulamentului
prevăzut la art. 1 se abrogă Regulamentul pentru ocuparea, prin concurs, a
posturilor de execuţie vacante de personal de specialitate juridică asimilat
judecătorilor şi procurorilor,
din Ministerul Justiţiei, aprobat prin Ordinul ministrului justiţiei nr.
1.745/C/2006, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 666 din 2 august 2006.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 4. - Direcţia resurse umane şi relaţia cu
Consiliul Superior al Magistraturii va duce la îndeplinire dispoziţiile
prezentului ordin.
Ministrul justiţiei,
Tudor-Alexandru Chiuariu
ANEXĂ
REGULAMENT
pentru ocuparea, prin concurs, a posturilor de
execuţie vacante de personal de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi
procurorilor, din Ministerul Justiţiei
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Poate ocupa un post de personal de
specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor, în Ministerul
Justiţiei, persoana care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 14 alin. (2) lit. a) -e) din Legea nr. 303/2004
privind statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, şi care a promovat concursul organizat de Ministerul
Justiţiei.
Art. 2. - (1) Pentru înscrierea la concurs candidaţii
vor prezenta:
a) copie a actului de identitate;
b) copie a certificatului de căsătorie sau a altor
acte, în cazul în care numele de pe actele de studii este diferit de cel de pe actul
de identitate;
c) copie a diplomei de licenţă şi a foii matricole a
anilor de studii;
d) curriculum vitae (în format european);
e) copie a carnetului de muncă sau adeverinţe
doveditoare ale vechimii în specialitate, după caz;
f) declaraţie pe propria răspundere privind lipsa
antecedentelor penale şi conformitatea cu originalul a copiilor actelor cerute
la lit. a)-e);
g) chitanţa de plată a taxei de înscriere.
(2) In momentul numirii, candidaţii declaraţi admişi
îşi completează dosarul cu certificatul de cazier judiciar şi prezintă
originalul documentelor depuse în copie la dosarul de înscriere pentru
verificarea conformităţii acestor copii cu originalul.
(3) Cuantumul taxei de concurs se stabileşte de către
ministrul justiţiei, prin ordin.
CAPITOLUL II
Procedura de desfăşurare a concursului
Art. 3. - Concursul pentru ocuparea posturilor vacante
de personal de specialitate juridică asimilat
judecătorilor şi procurorilor, din Ministerul Justiţiei, constă în susţinerea a
două probe unice pentru toţi candidaţii: proba scrisă pentru verificarea
cunoştinţelor teoretice şi interviul.
Art. 4. - (1) Data şi locul susţinerii concursului,
tematica, bibliografia, limba străină pentru care se va face testarea, numărul
posturilor vacante, cerinţele generale şi specifice pentru ocuparea posturilor,
prezentarea generală a posturilor, regulamentul şi probele de concurs, date de
contact, termenul limită pentru depunerea actelor de înscriere la concurs şi
cuantumul taxei de înscriere se aduc la cunoştinţă celor interesaţi prin
afişare la sediul Ministerului Justiţiei şi pe pagina web a instituţiei, cu cel
puţin 30 de zile înainte de data fixată pentru susţinerea primei probe a
concursului.
(2) Data şi locul desfăşurării concursului, numărul
de posturi vacante, probele de concurs şi indicarea sursei de unde se pot
obţine informaţii suplimentare în legătură cu concursul se publică şi prin
intermediul mass-media şi prin afişare Ja sediul instanţelor judecătoreşti.
(3) In situaţia în care se modifică data sau locul
desfăşurării concursului, se va publica un nou anunţ prin mijloacele prevăzute
la alin. (1), cu cel puţin 3 zile înainte de data susţinerii primei probe de
concurs.
(4) Anunţul de concurs, inclusiv tematica şi
bibliografia concursului, se elaborează de departamentui de resurse umane care
le supune spre aprobare ministrului justiţiei.
(5) Pentru unele posturi vacante scoase la concurs se poate solicita ca cerinţă specifică vechime în
specialitate.
Art. 5. - (1) Cererea pentru înscrierea la concurs împreună
cu actele prevăzute la art. 2 alin. (1) se depun cu cel puţin 10 zile înainte
de data concursului la departamentul de resurse umane.
(2) Formularul-tip pentru cererea de înscriere este
pus la dispoziţia candidaţilor de către persoanele responsabile de organizarea
concursului, fiind publicat şi pe pagina web a Ministerului Justiţiei. Pe
aceeaşi pagină se publică tematica şi bibliografia cerută la concurs,
regulamentul de concurs şi modelul de curriculum vitae european.
(3) In cuprinsul cererii de înscriere la concurs
candidatul specifică:
a) ordinea preferinţelor pentru posturile vacante
scoase la concurs;
b) opţiunea pentru limba străină la care doreşte să
susţină testarea (atunci când este cazul);
c) lista actelor depuse la dosarul de concurs.
(4) Persoanele responsabile de organizarea
concursului au obligaţia de a verifica dosarele candidaţilor cu cel puţin 8
zile înainte de data desfăşurării primei probe a concursului, hotărând
admiterea sau respingerea cererii de înscriere la concurs. Cererile de
înscriere la concurs sunt respinse dacă nu sunt însoţite de actele prevăzute la
art. 2 alin. (1) sau dacă din actele depuse nu rezultă îndeplinirea condiţiilor
specifice pentru ocuparea postului.
(5) Rezultatul verificării dosarelor candidaţilor se
afişează la sediul Ministerului Justiţiei şi pe pagina web a Ministerului
Justiţiei în termen de maximum o zi lucrătoare de la data expirării termenului
de verificare a dosarelor de înscriere.
(6) In termen de două zile lucrătoare de la data
afişării rezultatelor, candidaţii respinşi în urma verificării pot formula
contestaţie.
(7) Contestaţiile vor fi soluţionate în termen de două
zile lucrătoare de la expirarea termenului prevăzut la alin. (6) de către
comisia de soluţionare a contestaţiilor.
Art. 6. - (1) In funcţie de specificul posturilor
scoase la concurs, ministrul justiţiei stabileşte, prin ordin:
a) comisia de examinare a
cunoştinţelor teoretice;
b) comisia de interviu;
c) comisia de soluţionare a contestaţiilor.
(2) Fiecare comisie este formată din preşedinte,
membri şi secretar. Preşedinţii comisiilor prevăzute la alin. (1) stabilesc
responsabilităţile şi termenele de realizare a atribuţiilor pentru fiecare
membru în procesul de recrutare şi selecţie.
(3) Prin nota de aprobare a organizării concursului
se desemnează şi persoanele din cadrul departamentului de resurse umane
responsabile pentru organizarea şi desfăşurarea concursului.
(4) Comisiile prevăzute la alin. (1) se constituie cu
cel puţin 10 zile înainte de desfăşurarea primei probe a concursului.
(5) Din comisia de examinare a cunoştinţelor
teoretice pot face parte judecători şi procurori detaşaţi în Ministerul
Justiţiei, personal de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi
procurorilor din Ministerul Justiţiei, precum şi alţi specialişti.
(6) Comisia de interviu este alcătuită din directorii
direcţiilor în care există posturi vacante scoase la concurs sau din alte
persoane desemnate de către aceştia, psihologi, precum şi alţi specialişti.
(7) Comisia de soluţionare a contestaţiilor are ca
preşedinte un secretar de stat din Ministerul Justiţiei, membrii comisiei fiind
numiţi din rândul judecătorilor şi procurorilor detaşaţi în Ministerul
Justiţiei, al personalului de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi
procurorilor din Ministerul Justiţiei sau al altor specialişti. Din comisia de
soluţionare a contestaţiilor face parte şi un psiholog, în cazul în care se
formulează contestaţii cu privire la rezultatele obţinute la proba interviului.
(8) Din comisiile prevăzute la alin. (1) nu pot face
parte acele persoane care sunt soţi, rude sau afini până la gradul IV inclusiv cu oricare dintre candidaţii
înscrişi la concurs.
(9) Persoanele care întrunesc condiţiile pentru a
face parte din comisiile de concurs pot deţine calitatea de membru al unei
singure comisii dintre comisiile menţionate la alin. (1), în cadrul aceluiaşi
concurs.
(10) Fiecare membru al
comisiilor prevăzute la alin. (1) semnează după numirea sa prin ordin o
declaraţie pe propria răspundere, în care precizează că:
a) nu se află în vreuna dintre situaţiile de
incompatibilitate prevăzute la alin. (8);
b) va respecta secretul şi
confidenţialitatea lucrărilor comisiei şi a variantelor de subiecte ce vor fi
elaborate.
(11) Membrii comisiilor prevăzute la alin. (1),
persoanele responsabile de organizarea concursului, precum şi alte persoane
implicate în organizarea concursului vor fi retribuite pentru munca depusă, în
conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 257/2005 privind
înfiinţarea pe lângă Ministerul Justiţiei a unei activităţi finanţate integral
din venituri proprii.
Art. 7. - (1) Comisia de examinare a cunoştinţelor teoretice are, în principal, următoarele atribuţii:
a) stabileşte subiectele pentru proba scrisă de
verificare a cunoştinţelbr teoretice;
b) corectează lucrările scrise de verificare a
cunoştinţelor teoretice;
c) recorectează şi stabileşte nota finală acordată,
dacă există o diferenţă în notare mai mare de două puncte între corectori;
d) transmite în scris, prin secretariatul comisiei,
departamentului de resurse umane rezultatele probei scrise de verificare a
cunoştinţelor teoretice pentru a fi comunicate candidaţilor.
(2) Comisia de interviu are, în principal,
următoarele atribuţii:
a) stabileşte planul interviului şi realizează
interviul;
b) notează pentru fiecare candidat proba interviului;
c) transmite în scris, prin secretariatul comisiei, departamentului de resurse umane rezultatele probei
interviului pentru a fi comunicate candidaţilor.
(3) Comisia de soluţionare a contestaţiilor are, în
principal, următoarele atribuţii:
a) soluţionează contestaţiile depuse de candidaţi cu
privire la rezultatul verificării dosarelor candidaţilor;
b) soluţionează contestaţiile depuse de candidaţi cu
privire la notarea fiecărei probe a concursului;
c) transmite, prin secretariatul comisiei,
departamentului de resurse umane rezultatele contestaţiilor
pentru a fi comunicate candidaţilor.
(4) Persoanele responsabile de organizarea
concursului au, în principal, următoarele atribuţii:
a) primesc şi verifică cererile de înscriere şi
actele depuse la dosarul candidatului, conform art. 2 alih. (1), şi resping
cererile de înscriere candidaţilor care nu îndeplinesc toate condiţiile pentru
a putea participa la concurs;
b) îndeplinesc atribuţiile specifice în legătură cu
organizarea şi desfăşurarea concursului;
c) asigură afişarea rezultatelor verificării
dosarelor candidaţilor;
d) asigură afişarea rezultatelor probelor de concurs
şi a rezultatelor finale ale concursului;
e) îndeplinesc orice sarcini specifice necesare
pentru buna desfăşurare a concursului.
(5) Secretariatul fiecărei
comisii are, în principal, următoarele atribuţii:
a) veghează la respectarea procedurii de organizare şi
desfăşurare a concursului;
b) întocmeşte, redactează şi semnează alături de
comisiile prevăzute la art. 6 alin. (1) întreaga documentaţie privind
activitatea specifică a acestora, inclusiv procesele-verbale ale fiecărei
sesiuni de lucru ale comisiilor;
c) asigură transmiterea rezultatelor probelor de
concurs departamentului de resurse umane pentru a fi comunicate candidaţilor;
d) îndeplineşte orice sarcini specifice necesare
pentru buna desfăşurafe a concursului.
Art. 8. - (1) Candidaţii vor susţine proba scrisă de verificare
a cunoştinţelor teoretice la următoarele discipline: drept civil, drept
procesual civil, drept penal şi drept procesual penal.
(2) Verificarea cunoştinţelor teoretice are loc pe
parcursul a două zile consecutive. In prima zi se susţine lucrarea scrisă la
disciplinele drept civil şi drept procesual civil, iar în cea de-a doua zi,
lucrarea scrisă la drept penal şi drept procesual
penal.
(3) Modalitatea de testare în cadrul probei scrise de
verificare a cunoştinţelor teoretice este tip sinteză sau întrebări deschise.
(4) Comisia de examinare a cunoştinţelor teoretice
are obligaţia de a elabora minimum 3 variante de subiecte pentru proba scrisă.
(5) Fiecare dintre variantele cu subiectele de
concurs este introdusă într-un plic sigilat şi semnat de toţi membrii comisiei
de examinare cu cel puţin două ore înainte de desfăşurarea probei scrise.
(6) Timpul alocat pentru elaborarea
lucrărilor scrise în fiecare dintre cele două zile de concurs este stabilit de
comisia de examinare şi nu poate depăşi 3 ore din momentul comunicării
subiectelor.
Art. 9. - (1) Intrarea candidaţilor în sălile de
concurs se face pe baza listelor întocmite pentru fiecare sală şi a actului de
identitate cu o jumătate de oră înainte de începerea probei scrise. După
verificarea identităţii, fiecare candidat păstrează pe bancă actul de
identitate, până la predarea lucrării scrise. Pe listă se menţionează prezenţa
fiecărui candidat.
(2) Candidaţii care nu se află în sală în momentul
deschiderii plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai susţine proba scrisă.
Este interzisă intrarea în sală a candidaţilor cu orice mijloace de comunicare
la distanţă, computere personale, PDA-uri etc.
(3) Inainte de dictarea subiectelor, candidaţii
înscriu numele şi prenumele pe colţul foii ce urmează a fi lipit, după care se
aplică ştampila Ministerului Justiţiei, respectiv cea a departamentului de
resurse umane. Ştampila pe lucrările scrise şi semnătura pe ştampilă se aplică
de preşedintele comisiei de examinare.
(4) Plicul cu subiectele de concurs este ales şi
desfăcut de către un candidat dintre cele 3 plicuri cu variante de subiecte.
Acesta semnează procesul-verbal încheiat în ziua susţinerii probei scrise.
(5) Pe toată durata desfăşurării probei scrise, în
sălile de concurs au acces numai membrii comisiei de examinare şi persqanele
care supraveghează desfăşurarea probei.
(6) In vederea elaborării lucrării scrise, candidaţii
primesc coli de hârtie având ştampila Ministerului Justiţiei. Se poate folosi
numai cerneală sau pix cu pastă de culoare albastră. La cerere, se pot pune la
dispoziţie, în mod suplimentar, coli de nârtie, iar dacă este necesar, cerneală
sau pixuri.
(7) La expirarea timpului prevăzut la art. 8 alin.
(6), delegatul care a supravegheat desfăşurarea probei strânge toate lucrările
în ordinea predării lor de către candidaţi, sub semnătură, după care le predă
comisiei de examinare pe bază de proces-verbal.
(8) Dacă examinarea se face în mai multe săli, se
întocmeşte câte un proces-verbal pentru lucrările din fiecare sâlă.
(9) Lucrarea se consideră predată de candidat după
verificarea stării acesteia de către delegatul care a supravegheat desfăşurarea
probei şi după semnarea borderoului de către candidat.
(10) Pe toată durata desfăşurării probei scrise este
interzisă părăsirea sălii de concurs de către candidaţi. In cazuri
excepţionale, părăsirea temporară a sălii de concurs se poate face numai cu
însoţitor.
(11) Orice fraudă sau tentativă de fraudă dovedită se
sancţionează cu eliminarea din concurs. In aceste cazuri, delegaţii care
supraveghează lucrările îl sesizează de îndată pe preşedintele comisiei de
examinare, care întocmeşte un proces-verbal despre constatările făcute şi
măsurile luate, iar lucrarea se anulează cu menţiunea „fraudă".
Art. 10. - Pentru a putea participa la interviu,
candidaţii trebuie să obţină cel puţin nota 7 la proba scrisă de verificare a
cunoştinţelor teoretice, dar nu mai puţin de nota 5 la fiecare disciplină de
concurs.
Art. 11. - (1) Rezultatele probei scrise de verificare
a cunoştinţelor teoretice se afişează în termen de maximum 10 ziie lucrătoare
de la susţinerea probei scrise.
(2) Candidaţii nemulţumiţi de rezultatul la proba
scrisă de verificare a cunoştinţelor teoretice pot depune contestaţie la
secretariatul departamentului de resurse umane din Ministerul Justiţiei, în
termen de două zile lucrătoare de la data afişării rezultatelor.
(3) In vederea soluţionării contestaţiilor, colţurile
lucrărilor se lipesc din nou. Nota obţinută în urma contestaţiei nu poate fi
mai mică decât nota contestată.
(4) Contestaţiile se soluţionează de către comisia de
soluţionare a contestaţiilor.
Art. 12. - (1) Candidaţii declaraţi admişi la proba
scrisă de verificare a cunoştinţelor teoretice vor susţine un interviu.
(2) Planul de interviu va conţine elemente care să
evidenţieze în persoana candidatului:
a) abilităţile de comunicare;
b) factorii care motivează sau demotivează
candidatul;
c) gândirea sintetică;
d) rezistenţa la stres;
e) comportamentul în situaţiile de criză;
f) cunoştinţele teoretice.
(3) In cadrul interviului se testează şi cunoştinţele
de limba străină, dacă prin anunţul de concurs se solicită testarea la o
anumită limbă străină. De asemenea, pe parcursul interviului se verifică şi
cunoştinţele teoretice, tematica şi bibliografia fiind aceleaşi ca şi pentru
proba scrisă de verificare a cunoştinţelor teoretice.
(4) Intrebările şi răspunsurile la interviu se
înregistrează audio. In acest sens, în cuprinsul cererii de înscriere la
concurs candidaţii îşi vor exprima acordul în vederea înregistrării
interviului, urmând ca această înregistrare să fie pusă la dispoziţia comisiei
de soluţionare a contestaţiilor, dacă este cazul.
(5) Planul interviului se afişează la sediul
Ministerului Justiţiei şi pe pagina web a instituţiei după încheierea
interviului.
(6) Candidaţii sunt consideraţi admişi la proba
interviului dacă obţin minimum nota 7.
(7) Rezultatele interviului
pot fi contestate în termen de două zile lucrătoare de la afişare. Contestaţia
se depune la departamentul de resurse umane din cadrul Ministerului Justiţiei.
(8) Contestaţiile se soluţionează de către comisia de
soluţionare a contestaţiilor în termen de 5 zile lucrătoare de la expirarea
termenului prevăzut la alin. (7).
CAPITOLUL III
Notarea probelor de concurs
Art. 13. - (1) Fiecare probă de concurs se notează cu
note de la 0 la 10. Nu se acordă puncte din oficiu.
(2) Corectarea lucrărilor scrise de verificare a
cunoştinţelor teoretice se face pe baza baremului stabilit de membrii comisiei
de examinare.
(3) Baremul de corectare corespunzător probei scrise
de verificare a cunoştinţelor teoretice, precum şi modul de notare a etapelor
interviului se afişează la sediul Ministerului Justiţiei şi pe pagina web a
Ministerului Justiţiei după încheierea fiecărei probe de concurs.
(4) Notele acordate la fiecare probă de concurs se
trec în litere şi în cifre în borderoul de notare, care este semnat pe fiecare
filă de membrii comisiilor prevăzute la art. 6 alin. (1).
(5) Nota finală a fiecărei probe de concurs este
media aritmetică a notelor acordate de fiecare membru al comisiilor prevăzute
la art. 6 alin. (1).
(6) Nota finală a concursului este media aritmetică a
celor două probe de concurs.
Art. 14. - (1) Media generală de promovare a concursului
este de cel puţin 7.
(2) Repartizarea candidaţilor se face potrivit
clasamentului rezultat în urma aifişării notelor concursului, opţiunilor
comisiei de interviu şi opţiunilor exprimate de candidaţi în cererile de
înscriere, în ordinea menţionată.
Art. 15. - (1) Prin derogare de la prevederile art. 4,
în cazul în care între data anunţării concursului şi data încheierii probelor
de concurs se vacantează posturi, acestea pot fi ocupate în ordinea
descrescătoare a mediilor de către candidaţii care au obţinut media prevăzută
la art. 14 alin. (1), la propunerea departamentului de resurse umane, cu
aprobarea ministrului justiţiei.
(2) Dispoziţiile art. 14 alin. (2) se aplică în mod
corespunzător.
Art. 16. - Candidaţii declaraţi admişi sunt supuşi unei
examinări medicale şi psihologice, cu caracter eliminatoriu.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 17. - In termen de cel mult 5 zile de la data
finalizării concursului, comisiile prevăzute la art. 6 alin. (1) predau
documentaţia de concurs departamentului de resurse umane din Ministerul
Justiţiei.
Art. 18. - (1) Candidatul declarat admis trebuie să se
prezinte la post în maximum 15 zile de la data afişării rezultatelor finale. In
cazul în care candidatul admis nu poate respecta termenul menţionat, acesta
înaintează o cerere motivată, în scris, directorului departamentului de resurse
umane, în care prezintă motivele întârzierii şi termenul la care se poate
prezenta la post.
(2) In cazul neprezentării la post la termenul stabilit
sau al declarării candidatului ca inapt din punct de vedere medical ori
psihologic, postul este declarat vacant, urmând să se comunice următoarei
persoane clasate în ordinea mediilor posibilitatea de a
ocupa postul respectiv.
Art. 19. - Candidaţii declaraţi admişi în urma
concursului şi apţi din punct de vedere medical şi psihologic vor fi numiţi în
funcţia de personal de specialitate juridică asimilat judecătoriior şi
procurorilor, prin ordin al ministrului justiţiei.
Art. 20. - Persoanele încadrate ca personal de
specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor, în urma
promovării concursului, ca definitivi, vor depune jurământul în faţa unuia
dintre secretarii de stat din Ministerul Justiţiei.
Art. 21. - Fişele interviului, lucrările scrise,
procesele-verbale privind rezultatele concursului şi, după caz, procesul-verbal
încheiat cu ocazia depunerii jurământului vor fi anexate la dosarele
profesionale ale candidaţilor declaraţi admişi.
Art. 22. - Dosarele, lucrările scrise,
procesele-verbale referitoare la ceilalţi candidaţi şi alte lucrări privind
concursul se arhivează şi se păstrează potrivit nomenclatoarelor arhivistice.