ORDIN Nr. 127
din 10 februarie 2009
privind aprobarea
regulamentului de organizare si functionare si a structurii organizatorice ale
directiilor de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti
ACT EMIS DE:
MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 81 din 11 februarie 2009
Văzând Referatul de aprobare al Direcţiei generale de
sănătate publică, asistenţă medicală şi programe nr. IB 1.357 din 10 februarie
2009,
având în vedere prevederile Legii nr. 95/2006 privind
reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, şi
ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 229/2008 privind măsuri pentru
reducerea unor cheltuieli la nivelul administraţiei publice,
în temeiul prevederilor art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 227/2008 pentru
modificarea art. 12 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii
şi ale Hotărârii Guvernului nr. 1.718/2008 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Sănătăţii, cu modificările ulterioare,
ministrul sănătăţii emite
următorul ordin:
Art. 1. - (1) Se aprobă regulamentul de organizare şi
funcţionare a direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului
Bucureşti, prevăzut în anexa nr. 1, şi structura organizatorică a acestor
autorităţi, prevăzută în anexa nr. 2.
(2) Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - (1) Conducerea direcţiilor de sănătate
publică judeţene şi a municipiului Bucureşti este asigurată de un comitet
director, compus din directorul executiv şi directorii executivi adjuncţi.
(2) Comitetul director al direcţiilor de sănătate
publică judeţene şi a municipiului Bucureşti colaborează cu autorităţile
administraţiei publice locale în aplicarea reglementărilor din domeniul
sănătăţii publice, în condiţiile legii.
(3) Conducerea direcţiilor de sănătate publică judeţene
şi a municipiului Bucureşti participă la medierea litigiilor apărute în
legătură cu încheierea, executarea, modificarea şi încetarea contractelor
dintre furnizorii de servicii medicale şi casele de asigurări de sănătate
judeţene şi a municipiului Bucureşti ori cu alte pretenţii decurgând din
acestea, urmărind realizarea echilibrului financiar şi utilizarea eficientă a
sumelor contractate.
Art. 3. - Directorul executiv al direcţiei de sănătate
publică judeţene şi a municipiului Bucureşti coordonează şi răspunde direct de
întreaga activitate a direcţiei de sănătate publică judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti.
Art. 4. - (1) Activitatea financiară a direcţiei de
sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti se desfăşoară pe baza
bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat de Ministerul Sănătăţii, în
condiţiile legii.
(2) Directorul executiv al direcţiei de sănătate
publică judeţene şi a municipiului Bucureşti este ordonator secundar de
credite, în condiţiile legii, şi în această calitate repartizează creditele
bugetare aprobate de ordonatorul principal de credite pentru bugetul propriu şi
pentru bugetele instituţiilor publice subordonate.
Art. 5. - (1) Statul de funcţii al direcţiilor judeţene
de sănătate publică şi a municipiului Bucureşti se aprobă de către ministrul
sănătăţii.
(2) Structura direcţiei de sănătate publică judeţene şi
a municipiului Bucureşti cuprinde servicii, birouri şi compartimente
funcţionale.
(3) Personalul direcţiei de sănătate publică judeţene
şi a municipiului Bucureşti este constituit din funcţionari publici, cu
excepţia personalului din cadrul laboratoarelor şi a personalului care
desfăşoară activităţi de secretariat, administrative, de aprovizionare şi de
mentenanţă, care au calitatea de personal contractual.
(4) Serviciile, birourile şi
compartimentele funcţionale prevăzute la alin. (2) se organizează la propunerea
direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, cu
aprobarea ministrului sănătăţii, cu respectarea numărului maxim al funcţiilor
publice de conducere şi al numărului minim de posturi de execuţie, conform
reglementările legale în vigoare.
Art. 6. - (1) Ministrul sănătăţii numeşte şi eliberează
din funcţie, în condiţiile legii, directorul executiv al direcţiilor de
sănătate publică judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti.
(2) Ministrul sănătăţii îi numeşte şi îi eliberează din
funcţie, la propunerea directorului executiv al direcţiei de sănătate publică,
pe directorul executiv adjunct de sănătate publică şi programe, directorul
executiv adjunct asistenţă medicală, directorul executiv adjunct pentru control
în sănătatea publică şi directorul executiv adjunct financiar-contabil ai
direcţiei de sănătate publică judeţene şi, respectiv, ai municipiului
Bucureşti.
Art. 7. - Personalul autorităţilor de sănătate publică
judeţene şi a municipiului Bucureşti va fi preluat, în condiţiile legii, de
către direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti,
conform structurii organizatorice aprobate.
Art. 8. - Pe data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul ministrului sănătăţii publice nr. 880/2006 privind
aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a autorităţilor de
sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, şi a structurii
organizatorice a acestor autorităţi, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 656 din 28 iulie
2006, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi orice alte
dispoziţii contrare.
Art. 9. - Direcţiile generale, direcţiile şi serviciile
din cadrul Ministerului Sănătăţii, precum şi direcţiile de sănătate publică
judeţene şi a municipiului Bucureşti vor duce la îndeplinire dispoziţiile
prezentului ordin.
Art. 10. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătăţii,
Ion Bazac
ANEXA Nr. 1
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare a direcţiilor de
sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Direcţiile de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti sunt servicii publice deconcentrate, cu personalitate
juridică, subordonate Ministerului Sănătăţii, reprezentând autoritatea de
sănătate publică la nivel local, care realizează politicile şi programele
naţionale de sănătate, elaborează programe locale, organizează structurile
sanitare, evidenţele statistice pe probleme de sănătate, precum şi de planificare
şi derulare a investiţiilor finanţate de la bugetul de stat pentru sectorul de
sănătate.
Art. 2. - Direcţiile de sănătate publică evaluează,
coordonează şi monitorizează modul de asigurare a asistenţei medicale curative
şi profilactice din unităţile sanitare de pe teritoriul arondat, inclusiv
pentru unităţile sanitare din subordinea Ministerului Sănătăţii, luând măsuri
pentru asigurarea accesului la asistenţa medicală a oricărei persoane din raza
judeţului.
Art. 3. - Direcţiile de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti coordonează, organizează şi evaluează programele
naţionale de sănătate ce se derulează în teritoriul arondat şi exercită
atribuţii specifice de control în sănătatea publică, prin personalul
împuternicit, cu aprobarea Ministerului Sănătăţii.
Art. 4. - Direcţiile de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti, în colaborare cu autorităţile locale, cu instituţii de
învăţământ şi organizaţii guvernamentale şi nonguvernamentale, organizează
activităţi în domeniul sănătăţii publice.
Art. 5. - (1) Direcţiile de sănătate publică judeţene
şi a municipiului Bucureşti coordonează serviciile de asistenţă medicală din
teritoriu, organizează şi coordonează asistenţa medicală în caz de calamităţi,
epidemii, catastrofe şi alte situaţii deosebite, organizează, coordonează şi
răspund de pregătirea reţelei sanitare pentru apărare, sub coordonarea
Ministerului Sănătăţii.
(2) Direcţiile de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti participă la coordonarea acordării primului ajutor
calificat împreună cu inspectoratele pentru situaţii de urgenţă şi cu alte
structuri ale Ministerului Sănătăţii.
Art. 6. - (1) Direcţiile de sănătate publică judeţene
şi a municipiului Bucureşti organizează culegerea şi prelucrarea datelor
statistice de la toţi furnizorii de servicii medicale, indiferent de forma de
organizare, întocmesc şi transmit rapoarte statistice periodice către
instituţiile desemnate în acest scop.
(2) Furnizează date statistice către alte autorităţi,
la solicitare, cu respectarea confidenţialităţii datelor personale.
Art. 7. - Direcţiile de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti avizează şi supun aprobării conducerii Ministerului
Sănătăţii propunerile privind structura organizatorică, reorganizarea,
restructurarea, schimbarea sediului şi a denumirilor unităţilor sanitare din
subordinea acestora.
Art. 8. - Direcţiile de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti desemnează reprezentanţi în consiliul consultativ al
spitalelor publice.
Art. 9. - Direcţiile de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti afişează pe site-ul lor proiectele bugetelor de venituri
şi cheltuieli ale spitalelor publice şi analizează execuţia bugetelor de
venituri şi cheltuieli lunare şi trimestriale, pe care le înaintează
Ministerului Sănătăţii.
Art. 10. - La cererea unor persoane fizice sau
juridice, direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti
efectuează, potrivit dispoziţiilor legale, servicii de sănătate publică, pentru
care se percep tarife potrivit actelor normative în vigoare.
Art. 11. -Veniturile realizate de direcţiile de
sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti constituie venituri
proprii, care se folosesc în condiţiile legii.
CAPITOLUL II
Atribuţii generale
Art. 12. - Directorul executiv al direcţiei de sănătate
publică judeţene şi a municipiului Bucureşti are următoarele atribuţii:
a) organizează, coordonează şi controlează, după caz,
activităţile de asistenţă de sănătate publică, promovarea sănătăţii şi
medicinei preventive, asistenţă medicală de urgenţă, curativă, de recuperare
medicală, asistenţă medicală la domiciliu, care se acordă prin unităţile
sanitare publice sau private, precum şi asistenţă de medicină legală şi de
medicină sportivă;
b) coordonează şi controlează implementarea şi
realizarea programelor naţionale de sănătate, pe care le derulează în
teritoriul arondat, în scopul îndeplinirii obiectivelor şi realizării
indicatorilor, prin desfăşurarea activităţilor specifice la nivel local;
c) evaluează anual rezultatele activităţii şi propune
strategiile pentru ameliorarea stării de sănătate a populaţiei din teritoriu;
d) analizează periodic starea de sănătate a populaţiei
din teritoriul arondat, în scopul identificării principalelor probleme de
sănătate publică, şi alocă prioritar resursele de care dispune pentru
intervenţiile cu cea mai mare eficienţă în ameliorarea stării de sănătate;
e) elaborează şi coordonează implementarea programelor
locale de sănătate în concordanţă cu priorităţile de sănătate publică identificate
la nivel local;
f) informează Ministerul Sănătăţii şi autorităţile
administraţiei publice locale asupra stării de sănătate a populaţiei şi asupra
concluziilor care rezultă din evaluare, periodic şi ori de câte ori consideră
necesar;
g) asigură supravegherea şi controlul aplicării
legislaţiei de către instituţiile şi organismele care au responsabilităţi în
domeniul sănătăţii publice şi de către unităţile sanitare din sectorul privat
de asistenţă medicală, colaborând în acest scop cu organismele profesionale din
domeniul medico-sanitar la nivel local, cu autorităţile publice locale şi cu
alte instituţii abilitate;
h) în calitate de ordonator secundar de credite, aprobă angajarea, lichidarea şi ordonanţarea cheltuielilor în
condiţiile legii;
i) coordonează acţiunile de limitare a efectelor
apărute în urma dezastrelor, calamităţilor şi epidemiilor în domeniul de
competenţă;
j) coordonează activitatea de audit public intern din
cadrul direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti,
precum şi auditul public intern exercitat la nivelul spitalelor aflate în
subordine, conform legii, în cazul în care nu este organizată o astfel de
structură specializată în cadrul spitalului respectiv;
k) emite avize şi autorizaţii sanitare şi autorizaţii
de liberă practică, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare;
l) coordonează activitatea de
control în sănătatea publică la nivel local şi înaintează spre aprobare
Ministerului Sănătăţii lista personalului împuternicit pentru desfăşurarea acestei
activităţi, ia propunerea directorului executiv adjunct pentru control în
sănătate publică;
m) organizează şi coordonează asistenţa medicală
materno-infantilă;
n) organizează activitatea de
identificare şi soluţionare a problemelor de sănătate publică apărute în rândul
persoanelor aparţinând grupurilor defavorizate;
o) coordonează activitatea serviciilor de ambulanţă
judeţene şi al municipiului Bucureşti;
p) coordonează elaborarea
raportului anual asupra stării de sănătate a comunităţii la nivel judeţean şi
al municipiului Bucureşti;
q) evaluează anual rezultatele activităţii în domeniul
medical şi adaptează strategiile de intervenţie pentru ameliorarea stării de
sănătate a populaţiei din teritoriu;
r) colaborează cu autorităţile administraţiei publice
centrale şi locale în vederea îndeplinirii atribuţiilor ce revin direcţiei de
sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti;
s) desemnează reprezentanţii direcţiei de sănătate
publică judeţene şi, respectiv, a municipiului Bucureşti în consiliile consultative
ale spitalelor publice, conform prevederilor legale în vigoare;
t) propune Ministerului Sănătăţii, cu avizul
consiliului judeţean sau al consiliului local, după caz, înfiinţarea ori
desfiinţarea spitalelor publice;
u) propune conducerii Ministerului Sănătăţii măsuri
pentru îmbunătăţirea activităţii managerilor de spital, în cazul constatării
nerealizării indicatorilor prevăzuţi în contractul de management;
v) evaluează necesarul de
resurse umane de la nivelul asistenţei medicale în funcţie de nevoile
comunitare identificate prin acţiuni specifice şi emite recomandări în acest
sens;
w) controlează respectarea normativelor de personal ale
instituţiilor publice din subordine;
x) propune Ministerului Sănătăţii reorganizarea,
schimbarea sediului şi a denumirii unităţilor sanitare publice;
y) coordonează fundamentarea finanţării şi propune
Ministerului Sănătăţii alocarea resurselor necesare desfăşurării activităţii;
z) nominalizează personalul din
cadrul direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti,
pentru îndeplinirea atribuţiilor specifice din domeniul relaţiilor publice şi
al comunicării;
aa) avizează bugetele de venituri şi cheltuieli ale
instituţiilor publice aflate în subordinea sa;
bb) evaluează periodic performanţele profesionale
pentru personalul din subordine şi acordă calificativul anual;
cc) încheie contractul de
management cu managerul general al serviciului de ambulanţă;
dd) controlează respectarea
programelor de instruire practică a elevilor şi studenţilor din unităţile de
învăţământ care pregătesc asistenţi medicali şi moaşe, desfăşurate în unităţile
sanitare, în colaborare cu directorul de îngrijiri/asistentul-şef şi cu
reprezentantul inspectoratului şcolar judeţean;
ee) desemnează participanţi în comisiile de examinare
pentru examenul de absolvire a şcolii postliceale sanitare;
ff) desemnează participanţi la selecţia asistenţilor
medicali, comunitari, moaşelor, infirmierelor, precum şi ca membri în comisiile
de examene şi concursuri de ocupare a posturilor vacante pentru aceste
categorii de personal;
gg) desemnează participanţi la activităţile
profesionale şi la manifestările organizate de Ordinul Asistenţilor Medicali şi
Moaşelor din România;
hh) colaborează cu organizaţii profesionale, sindicale
şi organizaţii neguvernamentale în proiecte ce privesc activitatea asistenţilor
medicali;
ii) stabileşte proceduri de informare a opiniei publice
cu privire la rezultatele activităţilor de control în sănătatea publică şi în
alte situaţii cu risc pentru populaţie;
jj) desemnează coordonatorul activităţii de audit
intern, auditorul cu cel mai înalt grad profesional, pentru unităţile sanitare
din subordine care nu au birouri/compartimente de audit
intern;
kk) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de
conducerea Ministerului Sănătăţii, conform prevederilor legale.
Art. 13. - Directorul executiv adjunct de sănătate
publică şi programe al direcţiei de sănătate publică judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti are următoarele atribuţii:
a) coordonează şi răspunde de activităţile de
supraveghere epidemiologică a bolilor transmisibile şi netransmisibile,
evaluarea factorilor de risc din mediul de viaţă şi muncă şi promovarea
sănătăţii, desfăşurate la nivel teritorial;
b) organizează, coordonează şi monitorizează
activitatea de sănătate publică desfăşurată de furnizorii de servicii medicale,
indiferent de forma de organizare;
c) coordonează la nivel teritorial şi răspunde de
desfăşurarea activităţilor de prevenire şi limitare a răspândirii bolilor
transmisibile în situaţii de risc epidemiologic;
d) coordonează şi controlează modul de constituire,
gestionare şi reîntregire a rezervei antiepidemice judeţene;
e) coordonează implementarea la nivel judeţean a
activităţilor prevăzute în programele naţionale de sănătate publică;
f) organizează activitatea de monitorizare şi evaluare
a programelor de sănătate, în conformitate cu actele normative în vigoare
privind programele şi subprogramele de sănătate;
g) organizează analiza trimestrială şi anuală a indicatorilor
programelor de sănătate de la unităţile sanitare din teritoriul arondat, în
conformitate cu actele normative în vigoare privind programele şi subprogramele
de sănătate;
h) transmite Ministerului
Sănătăţii propuneri privind modul de îmbunătăţire a derulării programelor de
sănătate la nivel local;
i) desemnează coordonatorii locali ai programelor de
sănătate publică din rândul personalului propriu şi aprobă numirea
coordonatorilor locali propuşi de unităţile sanitare din subordine;
j) organizează la nivel local activitatea de management
al programului de imunizări;
k) organizează culegerea şi prelucrarea informaţiilor
statistice medicale din domeniul său de competenţă, primite de la unităţile
sanitare publice sau private, şi răspunde de transmiterea rapoartelor
statistice periodice către instituţiile desemnate în acest scop;
l) aprobă, după caz, referatele
de evaluare a unităţilor/activităţilor supuse avizării/autorizării sanitare;
m) coordonează activităţile de consultanţă de
specialitate la cererea terţilor;
n) participă la elaborarea raportului stării de
sănătate a comunităţii şi a raportului stării de sănătate în relaţie cu
factorii de risc din mediul de viaţă şi de muncă;
o) participă la îndeplinirea planurilor de acţiune
privind implementarea legislaţiei şi de consolidare instituţională în plan
judeţean sau local;
p) elaborează şi propune directorului executiv bugetul
specific domeniului pe care îl coordonează;
q) evaluează periodic performanţele profesionale pentru
personalul din subordine şi acordă calificativul anual;
r) facilitează formarea şi perfecţionarea profesională
a personalului din subordine;
s) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de
conducerea direcţiei în domeniul de competenţă.
Art. 14. - Directorul executiv adjunct pentru asistenţă
medicală al direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti
are următoarele atribuţii:
a) coordonează implementarea la nivel local a
strategiilor de sănătate elaborate de Ministerul Sănătăţii, pentru asigurarea
asistenţei medicale a populaţiei;
b) răspunde de evaluarea necesarului de servicii
medicale curative la nivel de judeţ, pe domenii de asistenţă medicală;
c) asigură furnizarea datelor specifice pentru
elaborarea rapoartelor privind starea de sănătate a comunităţii şi a situaţiei
privind necesarul de servicii de sănătate pentru populaţia din teritoriul
arondat;
d) participă la elaborarea strategiei de dezvoltare a
serviciilor de sănătate la nivel local, pe baza nevoilor de sănătate ale
populaţiei şi în conformitate cu strategiile de sănătate stabilite de
Ministerul Sănătăţii;
e) organizează reţeaua unităţilor sanitare publice din
teritoriu în vederea asigurării eficienţei şi calităţii actului medical, cu
aprobarea Ministerului Sănătăţii;
f) organizează şi evaluează activitatea cabinetelor
medicale, medico-dentare, de îngrijiri de sănătate, a laboratoarelor şi
activităţilor conexe actului medical, indiferent de forma de organizare, precum
şi a unităţilor sanitare din subordine;
g) propune sancţionarea abaterilor în conformitate cu
reglementările în vigoare;
h) asigură coordonarea şi integrarea serviciilor de
îngrijire la domiciliu şi a serviciilor furnizate la nivel comunitar;
i) evaluează, coordonează şi monitorizează serviciile
medicale furnizate în cadrul reţelei de asistenţă medicală primară, al reţelei
ambulatorii de specialitate, precum şi al reţelei de asistenţă spitalicească;
j) evaluează, coordonează şi monitorizează serviciile
medicale furnizate în cadrul reţelei de asistenţă medicală comunitară şi
recuperatorie;
k) organizează asistenţa medicală pentru bolnavii
psihici şi controlează serviciile medicale şi sistemul informaţional al
bolnavilor psihici cu potenţial pericol social;
l) participă la elaborarea
planului de intervenţie în caz de dezastre şi epidemii;
m) răspunde de organizarea şi actualizarea permanentă a
evidenţei unităţilor sanitare publice şi private din teritoriu;
n) analizează nevoile de servicii medicale ale
populaţiei şi propune directorului executiv modificarea structurii unităţilor
sanitare din subordine;
o) analizează şi înaintează directorului executiv al
direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti propunerile
conducerilor unităţilor din subordine privind structura organizatorică,
reorganizarea, restructurarea, schimbarea sediului şi a denumirii, în vederea
aprobării de către Ministerul Sănătăţii, cu avizul consiliului judeţean sau al
consiliului local, după caz;
p) răspunde de actualizarea evidenţei medicilor din
teritoriu;
q) organizează culegerea şi prelucrarea informaţiilor
statistice medicale primite de la unităţile sanitare publice sau private şi
răspunde de transmiterea rapoartelor statistice periodice către instituţiile
desemnate în acest scop;
r) asigură informarea personalului medical în legătură
cu normele de etică profesională şi deontologie medicală şi informarea
pacienţilor cu privire la drepturile şi îndatoririle acestora;
s) organizează evidenţa parteneriatelor public-private
şi asigură sprijin local în implementarea strategiei Ministerului Sănătăţii de
participare a sectorului privat la îmbunătăţirea performanţei sectorului
sanitar;
t) reprezintă direcţia de sănătate publică judeţeană
sau a municipiului Bucureşti în comisiile paritare organizate la nivel
judeţean;
u) colaborează cu autorităţile administraţiei locale în
desfăşurarea activităţilor medicale furnizate prin unităţile de asistenţă
medico-socială şi asigură îndrumarea metodologică în acordarea serviciilor
medicale în aceste unităţi;
v) analizează şi rezolvă sesizările şi reclamaţiile
referitoare la asigurarea asistenţei medicale a populaţiei.
Art. 15. - Directorul executiv adjunct pentru control
în sănătatea publică al direcţiei de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti are următoarele atribuţii:
a) organizează şi implementează activitatea de control
în sănătatea publică la nivel judeţean şi în municipiul Bucureşti;
b) propune directorului executiv lista persoanelor
care urmează a fi împuternicite pentru desfăşurarea activităţii de control în
sănătatea publică, în vederea aprobării de către Ministerul Sănătăţii;
c) colaborează cu directorii executivi adjuncţi la
întocmirea planului tematic anual al activităţii de control în sănătatea
publică la nivel judeţean şi în municipiul Bucureşti;
d) elaborează şi propune directorului executiv
bugetul specific activităţii de control în sănătatea publică;
e) stabileşte şi aplică măsurile necesare pentru
îmbunătăţirea activităţii de control în sănătatea publică la nivel judeţean;
f) constată şi sancţionează contravenţiile la normele
igienico-sanitare, la normele de prevenire şi combatere a bolilor transmisibile
şi profesionale, la nivel judeţean;
g) organizează şi conduce la nivel judeţean acţiuni de
control în sănătatea publică şi în situaţii de calamităţi naturale, evenimente
deosebite, epidemii;
h) evaluează periodic performanţele profesionale pentru
personalul din subordine şi acordă calificativul anual;
i) facilitează formarea şi perfecţionarea profesională
a inspectorilor la nivel judeţean;
j) aprobă măsurile propuse de inspectorii sanitari din
subordine şi emite documentele de autoritate sanitară: decizii de interzicere a
activităţii, respectiv decizii de suspendare a activităţii, informarea altor
instituţii publice abilitate;
k) notifică institutele de sănătate publică şi
Ministerul Sănătăţii asupra constatării neconformităţilor cu legislaţia în
vigoare pentru produsele avizate/notificate de către aceste instituţii, în
vederea luării măsurilor legale în vigoare;
l) participă în echipele de
control iniţiate de către Ministerul Sănătăţii şi de către alte organe de
specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale;
m) participă la elaborarea raportului stării de
sănătate a comunităţii;
n) informează opinia publică cu privire la rezultatele
activităţilor de control în sănătatea publică prin procedura stabilită de
directorul executiv;
o) participă la elaborarea planului de acţiune în caz
de dezastre/calamităţi.
Art. 16. - Medicul şef al laboratorului de sănătate
publică al direcţiei de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti
are următoarele atribuţii:
a) organizează şi coordonează activitatea laboratorului
de sănătate publică, inclusiv în cadrul activităţilor de laborator teritoriale;
b) organizează controlul intern şi extern de calitate;
c) se asigură de utilizarea eficientă a bazei materiale
şi a resurselor umane în vederea realizării obiectivelor din cadrul programelor
de sănătate publică;
d) organizează evidenţele de laborator, permiţând
astfel accesul rapid la informaţii de laborator pentru serviciile/birourile de
supraveghere şi control al bolilor transmisbile şi de evaluare a factorilor de
risc din mediul de viaţă şi de muncă;
e) răspunde de transmiterea operativă a rezultatelor
de laborator către directorul executiv adjunct de sănătate publică şi programe,
respectiv serviciile/birourile beneficiare;
f) colaborează cu directorul executiv adjunct pentru
control în sănătatea publică şi participă alături de acesta la elaborarea
planului de acţiuni de inspecţie tematice care implică activităţi de laborator;
g) se asigură de existenţa bazei materiale necesare
pentru efectuarea testărilor de laborator prevăzute în cadrul programelor de
sănătate publică şi în cadrul activităţilor de control în sănătatea publică;
h) elaborează şi propune
directorului executiv bugetul specific necesar desfăşurării activităţii;
i) răspunde de activitatea desfăşurată de personalul de
laborator care îşi desfăşoară activitatea în cadrul birourilor, serviciilor sau
compartimentelor teritoriale;
j) asigură participarea cu date specifice la elaborarea
rapoartelor privind starea de sănătate a comunităţii şi a situaţiei privind
necesarul de servicii de sănătate pentru populaţia din teritoriul arondat;
k) coordonează activităţile de specialitate desfăşurate
la cererea terţilor;
l) evaluează periodic
performanţele profesionale pentru personalul din subordine şi acordă
calificativul anual;
m) facilitează formarea şi perfecţionarea profesională
a personalului din subordine;
n) îndeplineşte şi alte atribuţii stabilite de
conducerea direcţiei.
Art. 17. - Directorul executiv adjunct
financiar-contabil al direcţiei de sănătate publică judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti are următoarele atribuţii:
a) coordonează activitatea de elaborare, finanţare, execuţie
şi raportare a indicatorilor financiari din bugetul de venituri şi cheltuieli
al direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum
şi al unităţilor din subordine;
b) asigură respectarea disciplinei financiare şi
bugetare la nivelul direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului
Bucureşti şi controlează aceste activităţi la nivelul unităţilor din subordine;
c) răspunde de organizarea şi ţinerea la zi a
contabilităţii patrimoniului aflat în administrare şi a execuţiei bugetare;
d) răspunde de realitatea şi exactitatea datelor
cuprinse în situaţiile financiare centralizate trimestriale şi anuale, precum
şi de prezentarea acestora la termenul stabilit de organul ierarhic superior;
e) propune Ministerului Sănătăţii indicatorii
financiari ce urmează a fi incluşi în legea anuală a bugetului de stat;
f) răspunde de avizarea şi repartizarea, după caz, a
bugetului de venituri şi cheltuieli al unităţilor sanitare subordonate şi
urmăreşte utilizarea eficientă a fondurilor alocate;
g) elaborează propuneri de casare şi transfer de
bunuri materiale, pe care le înaintează Ministerului Sănătăţii;
h) răspunde de executarea indicatorilor
economico-financiari din bugetul propriu şi urmăreşte executarea acestora la
unităţile finanţate în baza bugetului aprobat;
i) răspunde de întocmirea lunară a execuţiei bugetului
de stat, pe care o înaintează Ministerului Sănătăţii;
j) răspunde de întocmirea lunară a necesarului de
credite bugetare pentru luna următoare pe titluri de cheltuieli şi programe de
sănătate publică, pe care le înaintează Ministerului Sănătăţii;
k) pe baza evaluării bazei tehnico-materiale existente
în teritoriu, stabileşte priorităţile de dezvoltare şi întreţinere a acesteia,
propunând lucrări de investiţii, consolidare clădiri şi reparaţii capitale;
l) stabileşte necesarul de
credite bugetare anuale pentru lucrări de investiţii, consolidări clădiri şi
reparaţii capitale pentru unităţile subordonate;
m) analizează periodic modul de derulare a procesului
investiţional şi solicită ordonatorului principal de credite modificări valorice ale creditelor
repartizate anual pe obiective de investiţii, acolo unde este cazul.
CAPITOLUL III
Atribuţii specifice
Art. 18. - Direcţiile de sănătate publică judeţene,
respectiv a municipiului Bucureşti au următoarele atribuţii specifice, pe
domenii de activitate:
I. In domeniul resurselor umane
Serviciul/Biroul/Compartimentul de resurse umane,
normare, organizare, salarizare (RUNOS) are următoarele atribuţii:
a) aplică normele Ministerului Sănătăţii privind
formarea, încadrarea, transferul şi detaşarea medicilor, farmaciştilor,
biologilor, chimiştilor şi biochimiştilor la nivelul direcţiei de sănătate
publică; coordonează şi verifică aplicarea acestor norme la nivelul unităţilor sanitare
cu personalitate juridică subordonate;
b) îndrumă şi verifică în unităţile sanitare
subordonate aplicarea legislaţiei în vigoare referitoare la încadrarea,
salarizarea, promovarea şi acordarea tuturor celorlalte drepturi salariale
privind salariul de merit, indemnizaţia de conducere, sporul de vechime, sporul
pentru condiţii deosebite de muncă, încadrarea personalului care îşi desfăşoară
activitatea în locuri de muncă cu condiţii speciale şi deosebite, salarizarea
gărzilor;
c) verifică modul de organizare şi desfăşurare a
concursurilor la nivelul unităţilor sanitare cu personalitate juridică din
subordine, pentru toate categoriile de personal;
d) monitorizează numărul maxim de personal, pe
categorii, pentru unităţile sanitare publice;
e) întocmeşte rapoarte statistice privind numărul şi
drepturile de personal şi le înaintează periodic sau la solicitare Ministerului
Sănătăţii ori altor instituţii, în condiţiile legii;
f) întocmeşte statul de funcţii pentru aparatul
propriu, în vederea aprobării de către Ministerul Sănătăţii, precum şi
lucrările privind modificarea şi completarea acestuia;
g) solicită Ministerului Sănătăţii aprobarea
organizării concursului pentru ocuparea posturilor vacante de medici,
farmacişti, biologi, chimişti şi biochimişti din aparatul propriu, conform
reglementărilor legale în vigoare;
h) participă la organizarea concursurilor şi examenelor
pentru obţinerea de grade şi trepte profesionale, precum şi de intrare în
rezidenţiat; participă la organizarea concursurilor şi examenelor pentru
unităţile sanitare cu personalitate juridică din subordine, potrivit legii;
i) asigură participarea direcţiei de sănătate publică
judeţene şi a municipiului Bucureşti, prin reprezentanţii săi, în comisiile
paritare organizate la nivel judeţean pentru stabilirea
necesarului de medici;
j) aplică prevederile legale în domeniul monitorizării
funcţiei publice:
(i) elaborează şi transmite
Ministerului Sănătăţii documentaţia necesară în vederea elaborării planului
anual de ocupare a funcţiilor publice generale;
(ii) elaborează şi transmite Ministerului Sănătăţii
situaţia funcţiilor publice generale, a personalului contractual, pe nivel de
studii, grade şi trepte profesionale, în vederea elaborării anexei la legea
bugetului de stat;
(iii) transmite lunar, la
solicitarea Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, situaţia
privind respectarea codului de conduită al funcţionarilor publici, inclusiv
regimul incompatibilităţilor şi al conflictului de interese;
(iv) transmite, la
solicitarea Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, actualizarea
bazei de date în ceea ce priveşte funcţiile şi funcţionarii publici proprii;
k) la solicitarea conducerii unităţilor sanitare din
subordine, elaborează documentaţia privind structura organizatorică, reorganizarea, restructurarea, schimbarea
sediului sau a denumirii, pe care o înaintează directorului executiv adjunct
medical;
l) pentru unităţile sanitare
publice din subordine aprobă statele de funcţii, cu încadrarea în normativele de personal în vigoare;
m) pentru unităţile sanitare din subordine verifică
încadrarea în normativele de personal aprobate şi, la cererea motivată a
acestor unităţi, solicită Ministerului Sănătăţii suplimentarea numărului de
posturi, pe locuri de muncă şi categorii de personal, cu încadrarea în bugetul
de venituri şi cheltuieli aprobat;
n) întocmeşte pentru unităţile sanitare subordonate
documentaţia necesară, pentru a solicita Ministerului Sănătăţii suplimentarea
numărului de posturi şi a alocaţiilor bugetare aferente, în vederea încadrării
medicilor care solicită să efectueze practica supravegheată/asistată;
o) verifică pentru unităţile sanitare din subordine
stabilirea drepturilor salariale pentru persoanele care fac parte din comitetul
director al spitalelor publice din subordine şi al serviciilor de ambulanţă;
p) stabileşte drepturile salariale pentru managerul
general al serviciilor de ambulanţă în baza criteriilor aprobate prin ordin al
ministrului sănătăţii.
II. In domeniul juridic
Biroul/Compartimentul juridic
are următoarele atribuţii:
a) avizează, la cererea conducerii, actele care pot
angaja răspunderea patrimonială a persoanei juridice, precum şi orice alte acte
care produc efecte juridice;
b) participă la comisia locală de coordonare a
activităţii de privatizare;
c) participă la negocierea şi încheierea contractelor;
d) redactează cererile de chemare în judecată, de
exercitare a căilor de atac, modifică, renunţă la pretenţii şi căi de atac, cu
aprobarea conducerii direcţiei de sănătate publică;
e) reprezintă şi apără interesele persoanei juridice
în faţa organelor administraţiei de stat, a instanţelor judecătoreşti, a altor
organe cu caracter jurisdicţional, precum şi în cadrul oricărei proceduri
prevăzute de lege, în baza delegaţiei date de conducerea persoanei juridice;
f) participă la negocierea de înţelegeri
internaţionale privind domeniul de activitate în care funcţionează sau, după
caz, avizează asemenea înţelegeri;
g) se preocupă de obţinerea titlurilor executorii şi
sesizează directorul executiv adjunct financiar-contabil în vederea luării
măsurilor necesare pentru realizarea executării silite a drepturilor de
creanţă, iar pentru realizarea altor drepturi sesizează organul de executare
silită competent;
h) urmăreşte, semnalează şi transmite organelor de
conducere şi serviciilor interesate noile acte normative apărute şi atribuţiile
ce le revin din acestea;
i) contribuie prin întreaga activitate la asigurarea
respectării legii, apărarea proprietăţii publice şi private a statului aflate
în administrarea autorităţii de sănătate publică judeţene şi a municipiului
Bucureşti, a unităţilor din subordine, precum şi la buna gospodărire a
mijloacelor materiale şi financiare din patrimoniu;
j) semnalează organelor competente cazurile de aplicare
neuniformă a actelor normative şi, când este cazul, face propuneri
corespunzătoare;
k) analizează modul în care sunt respectate
dispoziţiile legale în desfăşurarea activităţii unităţilor şi cauzele care
generează prejudicii aduse avutului public sau infracţiuni;
l) întocmeşte constatări şi
propune luarea măsurilor necesare în vederea întăririi ordinii şi disciplinei,
prevenirea încălcării legilor şi a oricăror altor abateri;
m) asigură transmiterea către unităţile sanitare din
subordine a tuturor ordinelor ministrului sănătăţii, circularelor şi
instrucţiunilor tehnice elaborate de Ministerul Sănătăţii;
n) realizează evidenţa actelor normative cu aplicare în
sistemul sanitar, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi a celor cu caracter general sau
privind probleme financiar-contabile ce se regăsesc în activitatea direcţiei de
sănătate publică şi a unităţilor subordonate;
o) asigură consultanţă juridică tuturor
compartimentelor direcţiei, precum şi unităţilor sanitare publice din subordine;
p) asigură informarea personalului privind actele
normative nou-apărute din domeniul de activitate al direcţiei de sănătate
publică judeţene şi a municipiului Bucureşti;
q) îndeplineşte orice alte lucrări cu caracter juridic.
III. In domeniul auditului public intern
Biroul/Compartimentul de audit public intern are
următoarele atribuţii:
a) elaborează proiectul planului de audit public
intern;
b) efectuează activităţi de audit public intern pentru
a evalua dacă sistemele de management financiar şi control ale instituţiei
proprii sunt transparente şi sunt conforme cu normele de legalitate,
regularitate, economicitate, eficienţă şi eficacitate;
c) efectuează activităţi de audit public intern
exercitat asupra activităţilor desfăşurate în cadrul unităţilor sanitare
subordonate, precum şi al spitalelor cu mai puţin de 400 de paturi;
d) informează structura de audit public intern din
cadrul Ministerului Sănătăţii despre recomandările neînsuşite de conducătorul
unităţii publice auditate, precum şi despre consecinţele acestora;
e) raportează periodic directorului executiv al
direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi
structurii de audit public intern din cadrul Ministerului Sănătăţii cu privire
la constatările, concluziile şi recomandările rezultate din activităţile sale
de audit;
f) elaborează raportul anual al activităţilor de audit
public intern şi îl înaintează până la data de 15 ianuarie a anului în curs
pentru anul expirat către structura de audit public intern din cadrul
Ministerului Sănătăţii;
g) raportează imediat conducătorului unităţii publice
şi structurii de control intern abilitate în cazul identificării unor
neregularităţi sau posibile prejudicii.
IV. In domeniul informaticii
şi biostatisticii medicale
Serviciul/Biroul/Compartimentul
de informatică şi biostatistică medicală are următoarele atribuţii:
a) este responsabil pentru organizarea bazei de date
judeţene, verificarea şi codificarea informaţiilor medicale;
b) pune la dispoziţia tuturor structurilor interne
interesate toate datele solicitate şi pune la dispoziţia structurilor externe
direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti date
statistice medicale, cu acordul conducătorului autorităţii;
c) colaborează cu celelalte structuri ale direcţiei de
sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti pe probleme legate de
informatica medicală;
d) transmite informări operative (în timp real)
persoanelor cu atribuţii de decizie;
e) colaborează cu structurile responsabile pentru
supravegherea şi controlul bolilor transmisibile şi netransmisibile în
realizarea rapoartelor periodice, precum şi a prognozelor;
f) organizează sistemul de evidenţă primară şi
raportarea statistică sanitară la nivelul cabinetelor medicale, indiferent de
forma de organizare a unităţilor sanitare;
g) verifică datele raportate cu evidenţele primare şi
centralizatoare;
h) centralizează dările de seamă de la nivelul
judeţului şi centralizatoarele de activitate şi morbiditate trimestriale şi
anuale;
i) codifică cauzele de deces,
în conformitate cu obligaţiile Ministerului Sănătăţii, în buletinele de deces
şi de nou-născut mort, conform legislaţiei de stare civilă a populaţiei;
j) verifică şi codifică fişele de decese sub un an,
decese perinatale, fişele cu decese materne şi le compară ca număr şi cauză de
deces cu cele care circulă prin sistemul informaţional al Institutului Naţional
de Statistică;
k) organizează cursurile de perfecţionare a
personalului de statistică şi instruirea cu privire la codificarea
morbidităţii, a incapacităţii temporare de muncă şi buna completare a
evidenţelor şi dărilor de seamă, precum şi arhivarea formularelor statistice în
conformitate cu indicatorul termenelor de păstrare a documentelor;
l) centralizează, verifică şi
transmite Centrului Naţional pentru Organizarea şi Asigurarea Sistemului
Informaţional şi Informatic în Domeniul Sănătăţii Bucureşti dările de seamă
trimestriale şi anuale, precum şi situaţia unităţilor sanitare publice şi
private (unităţi, paturi, personal, activităţi), solicitate de Institutul
Naţional de Statistică conform prevederilor legale în vigoare;
m) ţine evidenţa şi raportează mişcarea personalului
medical pe unităţi, specialităţi medicale, sex şi vârstă şi actualizează
permanent registrul naţional;
n) primeşte raportările legate de activitatea
spitalelor, constituie baza de date la nivel judeţean, le transmite
Ministerului Sănătăţii, pentru decizii majore de politică sanitară şi pentru
raportările necesare organismelor Uniunii Europene şi Organizaţiei Mondiale a
Sănătăţii;
o) alte atribuţii specifice stabilite de directorul
executiv al direcţiei de sănătate publică.
V. Registratură şi
secretariat
a) asigură evidenţa unităţilor din subordine:
denumire, nominalizarea conducerilor, adresele complete şi numerele de telefon
ale unităţilor şi conducerilor acestora (inclusiv numerele de telefon de la
domiciliu - fixe sau mobile);
b) asigură evidenţa contactelor de la nivelul
direcţiilor publice locale şi centrale, precum şi a persoanelor din conducerea
acestora (numele, prenumele, funcţia, adresa de reşedinţă, numerele de telefon
etc);
c) înregistrează lucrările transmise de conducerea
direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti şi de
serviciile din structura acestora către petenţi şi alte autorităţi, precum şi
cele primite la conducerea direcţiei şi ţine evidenţa repartizării acestora,
urmărind rezolvarea lor în termenele stabilite;
d) înscrie în registrul specific persoanele venite în
audienţă la conducerea direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului
Bucureşti, problemele prezentate de către acestea şi soluţiile date;
e) înregistrează şi ţine evidenţa lucrărilor primite
sau transmise prin fax;
f) asigură transmiterea corespondenţei de la direcţia
de sănătate publică judeţeană şi a municipiului Bucureşti, inclusiv modul de
trimitere;
g) întocmeşte evidenţa deplasărilor în teren ale
salariaţilor direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului
Bucureşti;
h) păstrează secretul de serviciu;
i) îndeplineşte şi alte sarcini dispuse de conducerea
direcţiei de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
VI. In domeniul achiziţiilor
publice
Serviciul/Biroul/Compartimentul de achiziţii
publice are următoarele
atribuţii:
a) elaborează programul anual al achiziţiilor publice,
pe baza necesităţilor şi priorităţilor comunicate de celelalte
compartimente din cadrul direcţiei de sănătate publică
judeţene şi, respectiv, a municipiului Bucureşti;
b) elaborează sau, după caz, coordonează activitatea
de elaborare a documentaţiei de atribuire ori, în cazul organizării unui
concurs de soluţii, a documentaţiei de concurs;
c) organizează desfăşurarea licitaţiilor conform
reglementărilor legale în vigoare, recepţia bunurilor achiziţionate, precum şi
repartiţia acestora către compartimentele solicitante;
d) participă în comisiile de întocmire, evaluare,
negociere şi atribuire a contractelor de achiziţie publică;
e) îndeplineşte obligaţiile referitoare la publicitate,
conform legislaţiei în vigoare;
f) aplică şi finalizează procedurile de atribuire;
g) constituie şi păstrează dosarul achiziţiei publice.
VII. In domeniul relaţiilor
cu publicul şi al comunicării
Serviciul/Biroul/Compartimentul relaţii cu
publicul şi comunicare are următoarele atribuţii:
a) colaborează cu structura de specialitate a
Ministerului Sănătăţii în realizarea obiectivelor de comunicare prin mass-media
ori prin mijloacele proprii ale direcţiei de sănătate publică judeţene sau a
municipiului Bucureşti;
b) asigură desfăşurarea optimă a activităţii de relaţii
publice;
c) asigură informarea permanentă referitoare la
principalele activităţi ale direcţiei de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti;
d) asigură o legătură permanentă între comunitate şi
direcţia de sănătate publică judeţeană şi a municipiului Bucureşti, organizând
pe baza unui program stabilit activitatea de audienţe pentru populaţie;
e) desfăşoară activitatea de analiză a cererilor
cetăţenilor şi disponibilizează toate informaţiile necesare pentru soluţionarea problemelor prezentate sau solicitate;
f) urmăreşte şi sprijină soluţionarea legală şi în
termen a cererilor, petiţiilor etc, la solicitarea Ministerului Sănătăţii;
g) informaţiile care constituie secrete de stat şi de
serviciu vor fi accesate şi gestionate conform standardelor naţionale de
protecţie a informaţiilor clasificate;
h) organizează legătura dintre direcţia de sănătate
publică judeţeană şi a municipiului Bucureşti şi prefectură, consiliul
judeţean, primăriile locale şi organizaţiile neguvernamentale;
i) asigură legătura dintre conducerea direcţiei de
sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti şi sindicate în vederea
analizei şi soluţionării, conform legislaţiei în vigoare, a revendicărilor
sindicale;
j) comunică Ministerului Sănătăţii date privind: adresa
direcţiei de sănătate publică, numele şi prenumele persoanelor din conducere,
numărul de telefon fix, mobil şi de fax, adresa de e-mail; denumirea şi adresa
spitalelor din teritoriu, numele şi prenumele directorilor acestora, numărul de
telefon şi de fax; denumirea şi adresa altor unităţi importante din teritoriu;
modificările ce intervin în datele comunicate.
VIII. In domeniul avizării
şi autorizării sanitare
Compartimentul avize/autorizări are următoarele
atribuţii:
a) primeşte, verifică şi înregistrează cererile şi
documentaţiile pentru avizarea sanitară a proiectelor de amplasare, construcţie
şi amenajare a obiectivelor;
b) primeşte, verifică şi înregistrează cererile şi
documentaţiile de autorizare sanitară şi avizarea anuală în vederea
funcţionării obiectivelor şi a proiectelor de amplasare, construcţie şi
amenajare a obiectivelor, altele decât cele supuse înregistrării la oficiul
registrului comerţului de pe lângă tribunale;
c) repartizează documentaţiile către structurile de
specialitate;
d) asigură eliberarea documentelor de reglementare în
termenele stabilite de legislaţia în vigoare;
e) răspunde de managementul informaţiilor privind
avizele şi autorizaţiile;
f) înregistrează declaraţiile pe propria răspundere
primite de la oficiul registrului comerţului de pe lângă tribunale şi le
transmite directorului executiv adjunct pentru control în sănătatea publică;
g) gestionează baza de date pentru documentele de
reglementare eliberate şi o transmite periodic serviciului de control în
sănătatea publică;
h) oferă informaţii, la solicitare, asupra procedurii
de avizare, autorizare sanitară şi vizare anuală a funcţionării obiectivelor şi
activităţilor;
i) întocmeşte şi eliberează autorizaţia de liberă
practică pentru lucrătorii din unităţile sanitare, publice şi private, din
teritoriul arondat direcţiei de sănătate publică judeţeană şi a municipiului
Bucureşti, indiferent de subordonarea acestor unităţi, alţii decât medicii,
medicii dentişti, farmaciştii, precum şi asistenţii medicali şi moaşele
prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 144/2008 privind exercitarea
profesiei de asistent medical generalist, a profesiei de moaşă şi a profesiei
de asistent medical, precum şi organizarea şi funcţionarea Ordinului
Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din
România şi tehnicienii dentari;
j) alte atribuţii specifice stabilite de către
directorul executiv al direcţiei de sănătate publică.
IX. In domeniul supravegherii
şi controlului bolilor transmisibile
Serviciul de supraveghere şi control al bolilor
transmisibile din cadrul
direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti are următoarele atribuţii şi
responsabilităţi de execuţie
şi coordonare/îndrumare profesională:
a) coordonează şi derulează la nivel judeţean
activităţile specifice din cadrul programelor naţionale şi teritoriale de
sănătate publică din domeniul bolilor transmisibile, în vederea realizării
obiectivelor angajate prin programele şi strategiile naţionale şi locale;
b) colectează trimestrial şi anual indicatorii
programelor de sănătate de la unităţile sanitare, în conformitate cu actele
normative în vigoare;
c) participă prin activităţi specifice la funcţionarea
reţelei naţionale de supraveghere, alertă şi răspuns rapid în domeniul bolilor
transmisibile;
d) participă la realizarea evaluărilor de risc în
situaţia evenimentelor care ameninţă sănătatea populaţiei şi au potenţial de
răspândire naţională şi internaţională;
e) coordonează, controlează şi evaluează programul
naţional de imunizări desfăşurat în teritoriul arondat şi verifică prin
activităţi de evaluare administrative şi epidemiologice;
f) participă la studiile epidemiologice organizate la
nivel naţional sau/şi regional;
g) solicită din teritoriu datele necesare pentru
fundamentarea necesarului de material biologic pentru imunizarea grupelor
catagrafiate şi verifică în teritoriu condiţiile de distribuire şi depozitare a
vaccinului şi efectuarea şi evidenţa vaccinării;
h) organizează, colectează, analizează, verifică,
gestionează, interpretează şi diseminează datele privind bolile transmisibile
de la toate sursele existente în teritoriu, conduce şi gestionează registrul
judeţean unic pentru bolile transmisibile, vaccinări şi reacţii adverse
postvaccinale indezirabile, infecţia HIV/SIDA, tuberculoză, boli cu transmitere
sexuală, infecţii nosocomiale şi situaţii epidemiologice de risc;
i) evaluează anual funcţionarea sistemelor de
supraveghere a bolilor transmisibile, în colaborare cu institutele de sănătate
publică;
j) verifică modul în care medicii de familie detectează
cazurile de boli transmisibile şi raportează datele necesare supravegherii
bolilor transmisibile, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare;
k) supraveghează şi verifică modul prin care sunt
respectate metodologiile şi protocoalele privind diagnosticul etiologic pentru
bolile transmisibile şi propune directorului executiv adjunct de sănătate
publică şi programe măsuri organizatorice privind asigurarea serviciilor
specifice competente de laborator pentru diagnosticul etiologic al bolilor
transmisibile, conform dispoziţiilor legale;
l) efectuează investigaţiile
epidemiologice, identifică şi coordonează măsurile necesare pentru limitarea
focarelor de boală transmisibilă în colectivităţi, puse în aplicare în
colaborare cu alte structuri cu atribuţii specifice sau cu autorităţi locale;
m) desfăşoară îndrumarea metodologică şi profesională a
unităţilor sanitare din teritoriu, periodic sau la solicitare, în probleme de
infecţii nosocomiale;
n) intervine şi efectuează expertiza de specialitate,
în cazul unor focare epidemice nosocomiale sau în situaţii de risc declarat, la
solicitarea unităţii ori prin autosesizare;
o) monitorizează situaţia infecţiilor nosocomiale din
unităţile sanitare din teritoriu şi elaborează recomandări administrative şi
profesionale în cazul riscurilor identificate;
p) desfăşoară activităţi specifice în cadrul planurilor
de intervenţie în situaţii de urgenţă;
q) participă la activitatea de implementare a
prevederilor specifice din Regulamentul sanitar internaţional şi verifică şi
aplică măsurile de protecţie sanitară a frontierelor de stat privind bolile
transmisibile;
r) asigură consultanţă privind prevenirea bolilor
transmisibile de import, recomandă şi aplică măsuri de prevenire privind bolile
infecţioase ale călătorului prin structurile proprii, acolo unde acestea
există;
s) verifică şi validează, în colaborare cu personalul
compartimentului de informatică şi biostatistica, datele legate de bolile
transmisibile şi infecţioase raportate de serviciile medicale din teritoriu,
inclusiv decese;
t) efectuează instruirea personalului din unităţile
medicale publice şi private, pe probleme de prevenire şi control al bolilor
transmisibile, infecţiilor nosocomiale, infecţia HIV, tuberculoză, boli cu
transmitere sexuală, boli infecţioase de import;
u) organizează activitatea de supraveghere şi combatere
a vectorilor de importanţă medicală;
v) se subordonează metodologic
Centrului naţional de supraveghere şi control al bolilor transmisibile şi
Biroului de evenimente deosebite şi alertă rapidă din cadrul Institutului de
Sănătate Publică Bucureşti, precum şi serviciilor de specialitate profesională
din institutele de sănătate publică;
w) asigură funcţionalitatea sistemului informaţional
specific în conformitate cu metodologiile legale elaborate de Ministerul
Sănătăţii şi coordonatorii naţionali ai programelor de sănătate;
x) colaborează cu structurile similare din cadrul
direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi
cu alte instituţii judeţene pentru realizarea unui schimb optim şi util de
informaţii, în conformitate cu prevederile legale, în probleme de supraveghere
a bolilor transmisibile;
y) participă la elaborarea planului acţiunilor tematice
de inspecţie în teritoriu;
z) face propuneri către conducerea direcţiei de
sănătate publică privind modul de derulare a programelor de sănătate la nivel
judeţean şi utilizarea fondurilor necesare derulării acestora;
aa) participă la elaborarea raportului privind starea
de sănătate a populaţiei;
bb) efectuează, la cererea terţilor, consultanţă sau
prestaţii de specialitate în domeniul de competenţă;
cc) participă la elaborarea,
prin personalul de specialitate cu studii superioare, a referatelor de evaluare
a unităţilor sanitare în vederea avizării/autorizării sanitare;
dd) îndeplineşte alte atribuţii specifice stabilite de
directorul executiv adjunct de sănătate publică şi programe, în limitele
competenţelor profesionale.
In cadrul Serviciului de supraveghere şi control al
bolilor transmisibile funcţionează*):
1. Biroul de epidemiologie pentru supravegherea şi
controlul bolilor transmisibile;
2. Biroul de supraveghere şi coordonare a programului de imunizare;
3. Colectivul de statistică pentru epidemiologia
bolilor transmisibile;
4. Colectivul de programe pentru boli transmisibile
şi imunoprofilaxie;
5. Compartimentul de produse antiepidemice.
Compartimentul de produse antiepidemice are următoarele atribuţii specifice:
a) asigură depozitarea şi distribuirea în teritoriul
arondat a vaccinurilor şi a celorlalte produse biologice şi materiale necesare
desfăşurării activităţii de medicină preventivă;
b) asigură depozitarea şi livrarea produselor DDD
necesare intervenţiei în focarele de boli transmisibile;
c) asigură aprovizionarea laboratoarelor proprii şi a
altor unităţi sanitare cu medii de cultură, seruri de diagnostic, sticlărie,
reactivi, kituri şi alte materiale consumabile, în vederea realizării
activităţilor cuprinse în programele de medicină preventivă;
d) asigură depozitarea şi distribuirea în teritoriul
arondat a produselor din componenţa rezervei antiepidemice în caz de calamitate
sau în alte situaţii de risc;
e) îndeplineşte şi alte atribuţii specifice stabilite
de directorul executiv adjunct de sănătate publică.
X. In domeniul evaluării
factorilor de risc din mediul de viaţă şi de muncă
Serviciul de evaluare a factorilor de risc de mediu din
cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti are
următoarele atribuţii şi responsabilităţi de execuţie şi coordonare/îndrumare
profesională:
a) coordonează şi implementează la nivel teritorial
activităţile cuprinse în programul de sănătate publică privind protejarea
sănătăţii şi prevenirea îmbolnăvirilor asociate factorilor de risc în relaţie
cu mediul de viaţă şi de muncă, alimentele şi nutriţie, aprovizionarea cu apă
potabilă şi unităţile de învăţământ şi îngrijire de toate categoriile;
b) elaborează propuneri pentru reglementarea
activităţilor teritoriale din domeniile: igiena mediului, igiena alimentaţiei,
igiena unităţilor de învăţământ, medicină ocupaţională, promovarea sănătăţii,
în concordanţă cu legislaţia din domeniu;
c) analizează şi evaluează periodic sau ori de câte ori
este nevoie calitatea serviciilor teritoriale de supraveghere a sănătăţii în
relaţie cu mediul, implementarea unor noi activităţi, în colaborare cu alte
unităţi/servicii teritoriale cu activitate din domeniu;
d) coordonează şi derulează activităţi specifice
pentru implementarea prevederilor legislative de protejare şi promovare a
mediului de viaţă organizat şi natural;
e) îndeplineşte indicatorii specifici din cadrul
programului de evaluare a factorilor de risc din mediu;
f) întocmeşte rapoarte
profesionale de evaluare teritorială în domeniul alimentului şi mediului (apă
potabilă, apă de îmbăiere, poluare organizată sau accidentală, radiaţii
ionizante şi neionizante) şi contribuie la realizarea sintezelor naţionale din
domeniu;
g) coordonează şi derulează
activităţi în teritoriu pentru implementarea prevederilor legislative din
domeniul produselor biocide, al substanţelor chimice periculoase şi al
produselor cosmetice şi de uz casnic;
h) monitorizează şi coordonează pe plan teritorial
activitatea de gestionare şi neutralizare a deşeurilor medicale din toate
categoriile de unităţi sanitare şi elaborează propuneri pentru
anihilarea/ameliorarea situaţiilor de risc evaluat;
i) participă la efectuarea investigaţiilor
epidemiologice ale toxiinfecţiilor alimentare si epidemiilor hidrice, în
colaborare cu Serviciul de supraveghere şi control al bolilor transmisibile;
j) coordonează, monitorizează, evaluează şi participă
la asigurarea calităţii apei potabile din teritoriu şi elaborează propuneri
pentru rezolvarea/ameliorarea situaţiilor de risc evaluat sau anihilarea
riscului constituit, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
k) monitorizează şi evaluează riscurile privind
siguranţa alimentului şi alimentaţiei publice, elaborează şi propune activităţi
de asigurarea calităţii alimentului din circuitul public, în conformitate cu
legislaţia în vigoare;
l) desfăşoară activitatea de
evaluare a conformării la normele de igienă şi sănătate publică a proiectelor
de amenajare-construire şi elaborează referatele de evaluare în vederea
avizării/autorizării sanitare;
m) colaborează şi conlucrează cu administraţia publică
locală şi cu instituţiile/serviciile specializate din domeniu, pentru
implementarea şi realizarea prevederilor legale privind calitatea mediului de
viaţă şi muncă, securitatea alimentului şi calitatea apei potabile;
n) participă la activitatea de implementare a
prevederilor specifice din Regulamentul sanitar internaţional şi verifică şi
aplică măsurile de protecţie sanitară a frontierelor de
stat privind bolile transmisibile;
o) derulează studii populaţionale privind evoluţia
sănătăţii în raport cu factorii de mediu şi cu alimentele în teritoriul dat;
p) efectuează, la cererea terţilor, consultanţă şi
prestaţii de specialitate;
q) supraveghează acordarea
asistenţei medicale profilactice în colectivităţile de copii şi tineri şi
participă la monitorizarea dezvoltării fizice, psihomotorii şi a stării de
sănătate a copiilor din colectivităţi;
r) coordonează şi evaluează activităţile desfăşurate în
cadrul examenelor de bilanţ în colectivităţile de copii şi controlează
dispensarizarea medicală a copiilor cu afecţiuni cronice, precum şi planul de
recuperare a acestora;
s) participă la activităţile de promovare a sănătăţii
organizate la nivel judeţean şi local din domeniul de competenţă;
t) efectuează, la cererea terţilor, consultanţă şi
prestaţii de specialitate;
u) realizează registrul de evidenţă a bolilor
profesionale la nivel teritorial, efectuând cercetarea şi documentarea
cazurilor suspecte de boală, declararea şi înregistrarea bolilor profesionale;
selectează cazurile şi transmite fişe BP2/rapoarte partenerilor instituţionali,
conform prevederilor legale;
v) realizează expertize în domeniul sănătăţii
ocupaţionale;
w) centralizează şi analizează situaţia angajaţilor
expuşi la noxe din teritoriu;
x) asigură organizarea activităţilor de colectare şi
raportare a datelor necesare identificării problemelor de sănătate ocupaţională
şi a operatorilor specializaţi în intervenţii eficiente din piaţa de servicii medicale de medicina muncii;
y) participă la implementarea programelor privind
protejarea sănătăţii şi prevenirea îmbolnăvirilor asociate factorilor de risc
ocupaţional şi participă la aplicarea legislaţiei privind încadrarea locurilor
de muncă în condiţii deosebite şi speciale;
*) In cazul unui deficit de
personal calificat la nivel teritorial, pot fi operate comasări de
birouri/compartimente/colective în structura serviciului.
z) efectuează, la cererea terţilor, evaluarea
factorilor de risc profesional;
aa) participă cu rapoarte la elaborarea sintezelor
naţionale privind sănătatea în relaţie cu mediul ocupaţional;
bb) participă la elaborarea raportului privind starea
de sănătate a populaţiei;
cc) efectuează, la cererea
terţilor, consultanţă de specialitate;
dd) desfăşoară activităţi specifice în cadrul
planurilor de intervenţie în situaţii de urgenţă;
ee) elaborează referatele de evaluare a
unităţilor/activităţilor supuse avizării sanitare;
ff) participă la elaborarea şi execuţia planurilor de
acţiuni privind implementarea în plan judeţean a acquis-ului comunitar în
domeniul sănătăţii şi securităţii în muncă;
gg) face propuneri către conducerea direcţiei de
sănătate publică privind fondurile specifice necesare derulării programelor de
sănătate la nivel judeţean;
hh) face propuneri către conducerea direcţiei de
sănătate publică privind modul de derulare a programelor de sănătate la nivel
judeţean;
ii) îndeplineşte alte atribuţii specifice stabilite de
directorul executiv adjunct de sănătate publică şi conducerea unităţii.
In cadrul Serviciului de evaluare a factorilor de risc
din mediul de viaţă şi de muncă funcţionează*):
1. Biroul de igienă a mediului;
2. Biroul de igienă alimentară;
3. Colectivul de igienă şcolară şi sănătatea copiilor
şi tinerilor;
4. Compartimentul de medicină ocupaţională;
5. Colectivul programe de mediu.
XI. Colectivele compartimentelor teritoriale participă la desfăşurarea activităţilor specifice, stabilite de
conducerea direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti,
în teritoriul arondat.
XII. In domeniul supravegherii bolilor
netransmisibile
Serviciul de supraveghere a bolilor netransmisibile din
cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti are următoarele atribuţii şi responsabilităţi de
execuţie şi coordonare/îndrumare profesională:
a) asigură monitorizarea şi implementarea programelor
de sănătate publică în domeniul bolilor netransmisibile la nivel judeţean;
b) colectează trimestrial şi anual indicatorii programelor
de sănătate de la unităţile sanitare, în conformitate cu actele normative în
vigoare;
c) asigură culegerea şi validarea datelor la nivel
judeţean pentru registrele naţionale de boli netransmisibile;
d) propune conducerii direcţiei echipele interdisciplinare
care asigură supravegherea bolilor cronice în teritoriu;
e) analizează şi evaluează indicatorii de morbiditate
şi mortalitate legaţi de evoluţia bolilor netransmisibile în judeţ şi evoluţia
indicatorilor demografici la populaţia din teritoriu;
f) în realizarea atribuţiilor
sale colaborează direct cu unităţile judeţene de implementare a programelor de
sănătate, precum şi cu institutele de sănătate publică şi cu institutele de
specialitate din teritoriul arondat;
g) stabileşte colaborări interinstituţionale, la nivel
judeţean, cu organizaţii guvernamentale şi neguvernamentale pentru asigurarea
corelării activităţilor din cadrul programelor naţionale de sănătate cu alte
iniţiative, finanţate din alte surse;
h) primeşte anual, trimestrial şi ori de câte ori este
nevoie de la casa de asigurări de sănătate judeţeană sau a municipiului
Bucureşti analiza modului în care a fost derulat programul de sănătate cu scop
curativ;
i) solicită unităţilor sanitare ori de câte ori este
nevoie date suplimentare de raportare privind programul de sănătate finanţat
din bugetul de stat şi al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate;
j) face propuneri către conducerea direcţiei de
sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti privind fondurile
specifice necesare derulării programelor de sănătate publică în domeniul
bolilor netransmisibile la nivel judeţean;
k) furnizează informaţii către populaţie referitoare la
prevenirea bolilor şi la promovarea sănătăţii;
l) dezvoltă la nivel local
programe de promovare a sănătăţii şi de educaţie pentru sănătate, în funcţie de
priorităţile locale;
m) elaborează proiecte în parteneriat cu autorităţile
locale, reprezentanţii în teritoriu ai altor ministere, organizaţii
neguvernamentale şi reprezentanţe internaţionale, în vederea soluţionării
problemelor comunitare;
n) furnizează servicii de formare în educaţia pentru
sănătate adresate formatorilor din cadrul şi din afara sistemului de sănătate;
o) elaborează, editează şi asigură multiplicarea de
materiale publicitare specifice.
In cadrul Serviciului de
supraveghere a bolilor netransmisibile funcţionează:*)
1. Compartimentul de supraveghere boli netransmisibile;
2. Compartimentul de programe boli netransmisibile;
3. Compartimentul de promovare a sănătăţii.
XIII. In domeniul controlului în sănătatea publică şi al controlului calităţii serviciilor de
asistenţă medicală
Compartimentele de control în sănătatea publică şi
controlului calităţii serviciilor de asistenţă medicală au următoarele atribuţii:
a) constată şi sancţionează contravenţiile la normele
de igienă, conform legii, la nivel judeţean;
b) păstrează confidenţialitatea privind iminenţa
inspecţiei sanitare, înainte de începerea propriu-zisă a acesteia, şi
confidenţialitatea datelor pe care unităţile inspectate le pun la dispoziţie;
c) solicită unităţilor
controlate orice documente necesare efectuării inspecţiei şi, după caz, copii
de pe acestea;
d) prescriu unităţilor controlate măsuri de remediere,
cu stabilirea de termene şi responsabilităţi în vederea înlăturării
deficienţelor de igienă constatate;
e) propun directorului executiv adjunct pentru control
în sănătatea publică suspendarea temporară a activităţii unităţilor şi
obiectivelor până la remedierea deficienţelor; în situaţii cu risc major şi
iminent de îmbolnăvire a populaţiei dispun suspendarea pe loc sau imediată a
activităţii unităţii ori obiectivului şi informează operativ directorul
executiv adjunct pentru control în sănătatea publică despre măsura aplicată;
f) propun directorului executiv adjunct pentru control
în sănătatea publică retragerea avizului sanitar pentru proiectele de
activităţi, inclusiv construcţii, în cazul în care nu sunt respectate normele
de igienă;
g) propun directorului executiv adjunct pentru control
în sănătatea publică retragerea avizului sanitar sau a notificării unui produs,
în situaţia în care substanţele sau produsele sunt neconforme cu specificaţiile
din dosarul tehnic;
h) opresc, denaturează sau condiţionează darea în
consum public a alimentelor care nu corespund normelor de igienă, precum şi
folosirea obiectelor, materialelor şi a substanţelor care, prin natura lor sau
prin modul de utilizare, periclitează starea de sănătate a populaţiei;
i) recoltează şi aplică elemente de securizare la
probele recoltate în cadrul activităţii de inspecţie, precum şi contraprobele;
*) în cazul unui deficit de personal calificat la nivel
teritorial, pot fi operate comasări de birouri/compartimente/colective în
structura serviciului.
j) participă la activitatea de implementare a
prevederilor specifice din Regulamentul sanitar internaţional şi verifică şi
aplică măsurile de protecţie sanitară a frontierelor de stat privind bolile
transmisibile;
k) la solicitarea directorului executiv adjunct de
sănătate publică şi programe, pot dispune măsuri speciale pentru bolnavii,
suspecţii şi contacţii de boli transmisibile sau purtătorii de germeni
patogeni, precum şi alte măsuri cu caracter obligatoriu pentru combaterea
bolilor transmisibile şi a celor profesionale;
l) verifică aplicarea
legislaţiei Uniunii Europene în domeniul sănătăţii publice;
m) verifică respectarea legislaţiei în vigoare privind
prevenirea şi controlul infecţiilor nosocomiale în toate unităţile sanitare;
n) opresc folosirea preparatelor biologice utilizate în
scop diagnostic, profilactic şi de tratament, care se dovedesc
necorespunzătoare sau nocive sănătăţii;
o) în situaţia în care, în timpul unei activităţi de
control, constată existenţa unui conflict de interese sau deficienţe grave ce
pot determina riscuri majore pentru sănătatea populaţiei, comunică urgent
directorului executiv adjunct pentru control în sănătatea publică în vederea
delegării unui alt inspector şi luării măsurilor de urgenţă;
p) controlează unităţile sanitare acreditate pentru
activitatea de bănci de ţesuturi şi/sau utilizare de ţesuturi şi/sau celule
umane în scop terapeutic prin evaluare şi verificare de proceduri şi activităţi
care se derulează în aceste unităţi;
q) controlează şi evaluează incidentele adverse severe
şi reacţiile adverse grave notificate prin sistemele de vigilenţă, inclusiv în
domeniul securităţii transfuziilor şi hemovigilenţei;
r) participă şi la alte activităţi specifice.
XIV. In domeniul activităţii
de laborator de sănătate publică
A. Laboratorul de microbiologie:
a) participă la efectuarea investigaţiei
epidemiologice prin recoltarea şi prelucrarea de probe bacteriologice,
virusologice, serologice, imunologice şi parazitologice, pentru supravegherea
şi controlul bolilor transmisibile, în conformitate cu metodologiile legale în
vigoare;
b) asigură diagnosticul etiologic pentru bolile
infecţioase identificate în cadrul programului naţional de supraveghere
epidemiologică dacă prestaţia nu poate fi asigurată prin unitatea de îngrijire
a cazului;
c) asigură diagnosticul microbiologic pentru toate
solicitările serviciului de supraveghere a bolilor transmisibile, provenite de
la cazuri suspecte, focare de boală transmisibilă sau investigaţii în cadrul
programelor de sănătate;
d) participă la buna funcţionare a reţelei naţionale
de supraveghere a bolilor transmisibile prin prestaţii la nivelul competenţei
specifice;
e) monitorizează şi transmite evaluări privind
circulaţia unor microorganisme cuprinse în metodologiile de supraveghere
epidemiologică şi situaţia antibioticorezistenţei microorganismelor la
populaţia investigată în unităţile sanitare din teritoriu;
f) efectuează analize microbiologice din probe de apă,
aer, alimente şi factori de mediu, prevăzute în programele naţionale şi locale
de sănătate;
g) asigură aplicarea procedurilor în vederea
acreditării/reacreditării laboratorului;
h) efectuează analize microbiologice la cererea unor
beneficiari, pentru care se percep taxe;
i) execută alte activităţi specifice stabilite sau
solicitate în cadrul competenţei.
B. Laboratorul de chimie sanitară şi/sau toxicologie:
a) efectuează analize fizico-chimice şi toxicologice
din probe biologice, apă, aer, alimente şi alţi factori de mediu pentru
evaluarea obiectivă a conformităţii produselor şi a riscurilor pentru sănătate;
b) efectuează analize fizico-chimice şi toxicologice, la cererea unor beneficiari, pentru care se percep taxe;
c) asigură aplicarea procedurilor în vederea
acreditării laboratorului;
d) alte atribuţii specifice stabilite de medicul-şef de
laborator.
C. Laboratorul igiena radiaţiilor:
a) coordonează activităţile
pentru protejarea sănătăţii populaţiei şi prevenirea efectelor asociate
radiaţiilor ionizante în teritoriul arondat;
b) asigură colectarea şi raportarea datelor privind
sănătatea populaţiei în relaţie cu radiaţiile ionizante din teritoriul arondat;
c) participă la elaborarea raportului stării de
sănătate a comunităţii;
d) efectuează, din proprie iniţiativă sau la cererea
terţilor, determinări ale nivelurilor de radiaţii, consultanţă de specialitate;
e) controlează aplicarea normelor de securitate
nucleară şi igiena radiaţiilor;
f) avizează şi autorizează sanitar unităţile în care
se desfăşoară practici şi activităţi nucleare;
g) elaborează referatele de evaluare pentru unităţile
supuse avizării/autorizării sanitare;
h) verifică respectarea normelor de igienă a
radiaţiilor ionizante în unităţile autorizate şi în laboratoarele de profil;
i) participă la elaborarea planurilor de acţiuni
privind implementarea în plan judeţean a acquis-ului comunitar;
j) participă la elaborarea planului de acţiune în caz
de catastrofă;
k) intervine în caz de accident nuclear sau de urgenţă
radiologică în teritoriul arondat;
l) evaluează nivelul expunerii
medicale la radiaţii ionizante a populaţiei prin programe de asigurare şi
control al calităţii;
m) alte atribuţii specifice
stabilite de directorul executiv adjunct de sănătate publică şi programe.
XV. In domeniul situaţiilor
de urgenţă şi a managementului asistenţei medicale de urgenţă
Serviciul/Biroul/Compartimentul de situaţii de urgenţă
şi managementul asistenţei medicale de urgenţă are următoarele atribuţii:
a) monitorizează şi evaluează activitatea unităţilor de
primiri urgenţe şi a compartimentelor de primiri urgenţe din cadrul unităţilor
sanitare din sectorul public;
b) participă la acţiunile de acordare a primului ajutor
calificat împreună cu inspectoratele judeţene pentru situaţii de urgenţă şi cu
alte structuri subordonate Ministerului Sănătăţii;
c) monitorizează şi evaluează activitatea serviciului
judeţean de ambulanţă;
d) transmite informări operative conducerii direcţiei
de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti în cazul apariţiei
unei situaţii de urgenţă şi propune măsuri de intervenţie, în colaborare cu
celelalte structuri de specialitate din cadrul direcţiei de sănătate publică
judeţene şi a municipiului Bucureşti, în funcţie de domeniul de competenţă;
e) elaborează şi transmite spre aprobare directorului
executiv adjunct de sănătate publică şi programe Planul de intervenţie în caz
de dezastre şi epidemii, în colaborare cu celelalte structuri de specialitate
din cadrul direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti,
în funcţie de domeniul de competenţă.
XVI. In domeniul asistenţei
medicale
A. Compartimentul de asistenţă medicală primară are
următoarele atribuţii:
a) asigură îndrumarea tehnică şi metodologică a
activităţii de asistenţă medicală primară;
b) verifică în teren calitatea serviciilor oferite în
cadrul asistenţei medicale primare, precum şi respectarea prevederilor cuprinse
în reglementările legale în vigoare privind acordarea asistenţei medicale
primare în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate;
c) participă la implementarea strategiilor de reformă
în domeniul asistenţei medicale primare, elaborate şi aprobate de Ministerul
Sănătăţii;
d) coordonează activitatea de
raportare şi monitorizare a bolilor transmisbile şi cronice de către medicii de
familie care îşi desfăşoară activitatea atât în cabinete publice, cât şi în
cabinete private;
e) monitorizează modul în care personalul din
cabinetele medicilor de familie respectă obligaţiile reglementate prin acte
normative, referitoare la etica profesională şi deontologia medicală; asistenţa
de sănătate publică; activitatea desfăşurată în cadrul sistemului de asigurări
sociale de sănătate; relaţiile de muncă, în conformitate cu dispoziţiile legale
în vigoare;
f) asigură managementul evidenţei medicale primare şi
al informaţiei medicale gestionate;
g) asigură educaţia/formarea continuă şi dezvoltarea
profesională a resurselor umane din asistenţa medicală primară;
h) asigură informarea personalului medical în legătură
cu normele de etică profesională şi deontologie medicală şi informarea
pacienţilor cu privire la drepturile şi îndatoririle acestora;
i) asigură înregistrarea cabinetelor medicale, în
conformitate cu legislaţia în vigoare.
B. Compartimentul de asistenţă medicală ambulatorie
are următoarele atribuţii:
a) asigură îndrumarea tehnică şi metodologică a
activităţii de asistenţă medicală ambulatorie de specialitate;
b) verifică în teren calitatea serviciilor oferite în
cadrul asistenţei medicale ambulatorii de specialitate, precum şi respectarea
prevederilor cuprinse în reglementările legale în vigoare privind acordarea
asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate;
c) participă la implementarea strategiilor de reformă
în domeniul asistenţei medicale ambulatorii, elaborate şi aprobate de Ministerul
Sănătăţii;
d) coordonează activitatea de raportare şi
monitorizare a bolilor transmisbile şi cronice de către personalul de
specialitate din ambulatoriu, cafe îşi desfăşoară activitatea atât în cabinete
publice, cât şi în cabinete private;
e) monitorizează modul în care personalul din
cabinetele medicilor din ambulatoriul de specialitate respectă obligaţiile
reglementate prin acte normative, referitoare la: etica profesională şi
deontologia medicală; asistenţa de sănătate publică; activitatea desfăşurată în
cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate; relaţiile de muncă, în
conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare;
f) asigură managementul evidenţei medicale primare şi
al informaţiei medicale gestionate;
g) asigură educaţia/formarea continuă şi dezvoltarea
profesională a resurselor umane din asistenţa medicală de specialitate din
ambulatoriu;
h) analizează, împreună cu casa de asigurări de
sănătate, nevoile de servicii medicale de specialitate ale populaţiei;
i) evaluează, coordonează şi monitorizează serviciile
medicale furnizate în unităţile medicale publice şi private de specialitate în
ambulatoriu;
j) asigură informarea
personalului medical în legătură cu normele de etică profesională şi
deontologie medicală şi informarea pacienţilor cu privire la drepturile şi
îndatoririle acestora;
k) evaluează, coordonează şi monitorizează activitatea
unităţilor medicale cu paturi şi a ambulatoriilor de specialitate, publice sau
private.
C. Compartimentul de asistenţă medicală spitalicească
are următoarele atribuţii:
a) analizează, împreună cu casa de asigurări de
sănătate, nevoile de servicii medicale spitaliceşti ale populaţiei;
b) evaluează, coordonează şi monitorizează
activităţile cu caracter medico-sanitar;
c) aprobă regulamentul de organizare şi funcţionare al
spitalelor, precum şi fişa postului pentru personalul din spitale;
d) participă la negocierea anuală a indicatorilor de
performanţă specifici fiecărui spital din teritoriul arondat;
e) monitorizează şi evaluează activitatea medicală
desfăşurată în spital, pe baza indicatorilor de performanţă ai managementului
spitalului;
f) monitorizează modul în care spitalele respectă
criteriile de calitate ale actului medical;
g) urmăreşte respectarea programului de muncă pe
categorii de personal, precum şi asigurarea de către spitale a numărului optim
de personal, pe categorii şi locuri de muncă, în funcţie de normativele de personal în vigoare;
h) monitorizează şi coordonează modul în care spitalul
îşi respectă obligaţia legală de a înregistra, stoca, prelucra şi transmite
informaţiile legate de activitatea sa, potrivit dispoziţiilor legale în
vigoare;
i) propune măsuri de creştere a
eficienţei şi calităţii serviciilor medicale şi de asigurare a accesului
echitabil al populaţiei la serviciile medicale;
j) verifică modul de organizare în vederea asigurării
asistenţei medicale în situaţii de dezastre, atacuri teroriste, război,
conflicte sociale şi alte situaţii de criză.
D. Biroul de asistenţă a mamei şi copilului are
următoarele atribuţii:
a) coordonează şi participă la identificarea
priorităţilor în domeniul asistenţei medicale a mamei şi copilului şi propune
măsuri adaptate pentru rezolvarea problemelor
identificate;
b) analizează aspectele organizatorice ale asistenţei
medicale a gravidei, lăuzei şi copilului, în raport cu dinamica morbidităţii şi
mortalităţii la aceste categorii, şi propune măsuri de organizare/reorganizare a structurilor sanitare din teritoriu;
c) coordonează, monitorizează, evaluează la nivel
local activitatea de planificare familială şi sănătatea reproducerii;
d) coordonează, monitorizează şi evaluează derularea
la nivel local a programelor naţionale în domeniul asistenţei medicale a mamei
şi copilului.
E. Compartimentul de asistenţă medicală recuperatorie
are următoarele atribuţii:
a) analizează, împreună cu casa de asigurări de
sănătate, nevoile de servicii medicale de recuperare ale populaţiei;
b) coordonează, monitorizează şi evaluează
activităţile cu caracter de asistenţă medicală recuperatorie;
c) propune măsuri de creştere a eficienţei şi calităţii
serviciilor medicale recuperatorii şi de asigurare a accesului echitabil al
populaţiei la serviciile medicale de recuperare;
d) monitorizează modul în care spitalele/secţiile de
recuperare respectă criteriile de calitate a actului medical;
e) coordonează, monitorizează şi evaluează activitatea
unităţilor medicale cu paturi şi a ambulatoriilor de specialitate, publice sau
private, prin care se asigură asistenţa medicală de recuperare, precum şi a
societăţilor de turism balnear şi de recuperare;
f) asigură informarea personalului medical în legătură
cu normele de etică profesională şi deontologie medicală şi informarea
pacienţilor cu privire la drepturile şi îndatoririle acestora;
g) aprobă regulamentul de organizare şi funcţionare al
spitalelor, al spitalelor/secţiilor care acordă asistenţă medicală
recuperatorie.
F. Compartimentul de asistenţă
medicală comunitară are următoarele atribuţii:
a) acordă consultanţă şi asistenţă tehnică în domeniul
evaluării nevoilor, al stabilirii priorităţilor, modalităţilor de implementare
şi monitorizare a politicilor de asistenţă medicală comunitară integrată;
b) colaborează cu autorităţile administraţiei publice
locale în vederea realizării strategiei judeţene şi a listei de priorităţi în
domeniul asistenţei medicale comunitare;
c) contribuie la crearea unui cadru organizatoric
pentru monitorizarea şi evaluarea serviciilor şi
programelor naţionale şi locale de sănătate cu privire la asistenţa medicală
comunitară;
d) monitorizează elaborarea de ghiduri şi standarde de
practică în domeniul asistenţei medicale comunitare;
e) asigură sprijin pentru formarea personalului care
lucrează în reţeaua de asistenţă medicală comunitară integrată, inclusiv a
joncţiunilor cu reţeaua de medicină de familie, accesul la medicamente,
servicii ambulatorii şi spitaliceşti;
f) identifică, elaborează şi propune programe
specifice de educaţie pentru sănătate şi pentru adoptarea unui stil de viaţă
sănătos la nivelul diferitelor comunităţi;
g) elaborează şi propune programe specifice de
prevenire şi profilaxie primară, secundară şi terţiară, precum şi de recuperare
medicală şi incluziune socială;
h) identifică, elaborează şi propune programe specifice
de consiliere medico-socială, servicii de îngrijiri la domiciliu pentru
persoane vulnerabile: gravide, nou-născuţi, bolnavi cronici, bătrâni, persoane
cu dizabilităţi, neasiguraţi, victime ale violenţei domestice, copii din
familii dezorganizate, persoane cu probleme de sănătate mintală, precum şi alte
categorii de persoane identificate la nivel local ca fiind în situaţii de risc;
i) facilitează şi monitorizează crearea parteneriatelor
interinstituţionale la diferite niveluri, a strategiilor şi a protocoalelor
comune pentru serviciile de asistenţă comunitară.
XVII. In domeniul buget,
financiar şi contabilitate
A. Compartimentul financiar-contabilitate şi
buget are următoarele atribuţii:
a) finanţează şi/sau execută, după caz, indicatorii
aprobaţi în bugetul de venituri şi cheltuieli al direcţiei de sănătate publica
şi al unităţilor din subordine;
b) afişează pe site-ul direcţiei proiectul bugetului de
venituri şi cheltuieli şi analizează lunar şi trimestrial execuţia bugetelor de
venituri şi cheltuieli şi le înaintează Ministerului Sănătăţii;
c) întocmeşte situaţiile financiare trimestriale şi
anuale ale direcţiei; verifică, analizează şi centralizează situaţiile
financiare ale unităţilor din subordine, potrivit normelor legale, răspunzând
de realitatea şi exactitatea datelor cuprinse;
d) prezintă Ministerului Sănătăţii situaţiile
financiare periodice, verifică şi avizează, în prealabil, plăţile din conturi
la trezorerii şi bănci, după caz;
e) controlează efectuarea inventarierilor la
unităţile subordonate şi modul de asigurare a integrităţii patrimoniului;
f) efectuează, în condiţiile legii, controlul
respectării disciplinei financiare şi bugetare la unităţile din subordine,
raportând Ministerului Sănătăţii rezultatele;
g) propune Ministerului Sănătăţii şi înştiinţează
prefectul cu privire la indicatorii financiari ce urmează a fi incluşi în legea
anuală a bugetului de stat;
h) avizează şi repartizează, după caz, bugetul de
venituri şi cheltuieli al unităţilor sanitare subordonate şi urmăreşte
utilizarea eficientă a fondurilor alocate;
i) elaborează propuneri de casare şi transfer de bunuri
materiale, pe care le înaintează Ministerului Sănătăţii;
j) execută indicatorii financiari din bugetul propriu
şi urmăresc executarea acestora, asigură efectuarea plăţilor în conformitate cu
prevederile Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.792/2002 pentru
aprobarea Normelor metodologice privind angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi
plata cheltuielilor instituţiilor publice, precum şi organizarea, evidenţa şi
raportarea angajamentelor bugetare şi legale, cu modificările ulterioare;
k) finanţează programele de sănătate şi alte
activităţi, conform actelor normative în vigoare, în limita creditelor deschise
lunar de Ministerul Sănătăţii, pe baza solicitării acestora;
l) propune directorului
financiar contabil aprobarea casărilor pentru unităţile subordonate din
teritoriu şi urmăreşte modul de utilizare a acestora, conform normelor specifice;
m) întocmeşte lunar situaţia monitorizării
cheltuielilor de personal pentru activitatea proprie şi a unităţilor sanitare
publice din teritoriu, pe care o transmite Ministerului Sănătăţii;
n) îndrumă metodologic din punct de vedere
financiar-contabil unităţile teritoriale subordonate;
o) întocmeşte lunar, pe baza datelor operative,
execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli pentru activitatea proprie a
unităţilor sanitare din subordine, pe care o înaintează Ministerului Sănătăţii;
p) solicită Ministerului
Sănătăţii deschideri de credite bugetare pentru luna următoare, pe titluri de
cheltuieli şi programe de sănătate;
q) stabileşte, pe baza evaluării bazei
tehnico-materiale existente în teritoriu, priorităţile de dezvoltare şi
întreţinere a acesteia, propunând lucrări de investiţii, consolidare de clădiri
şi reparaţii capitale;
r) stabileşte necesarul de credite bugetare anuale
pentru lucrări de investiţii, consolidări de clădiri şi reparaţii capitale
pentru unităţile subordonate;
s) efectuează repartizarea creditelor bugetare aprobate
şi transmite unităţilor subordonate beneficiare de investiţii lista
obiectivelor nominalizate în anexa la legea anuală a bugetului de stat, la
termenele prevăzute de lege;
t) asigură, în limita alocaţiilor bugetare, finanţarea
lucrărilor de investiţii, conform actelor normative în vigoare, pe baza
deschiderii de credite lunare;
u) urmăreşte modul de executare a bugetului aprobat la
titlul „Cheltuieli de capital" pe unităţi subordonate, luând măsurile
necesare pentru respectarea dispoziţiilor legale privind disciplina în
construcţii şi financiară;
v) urmăreşte modul de executare şi raportează
Ministerului Sănătăţii situaţia privind monitorizarea investiţiilor;
w) îndrumă din punct de vedere metodologic beneficiarii
lucrărilor de investiţii şi reparaţii capitale cu privire la proiectarea,
avizarea, execuţia şi finanţarea acestora în conformitate cu reglementările
legale în vigoare;
x) îndrumă şi verifică unităţile din subordine în
activitatea de stabilire a tarifelor prestaţiilor efectuate de acestea, în
conformitate cu legislaţia în vigoare;
y) răspunde pentru exactitatea şi realitatea datelor
transmise Ministerului Sănătăţii, atât pentru activitatea proprie, cât şi
pentru cea a unităţilor sanitare subordonate.
B. Compartimentul
administrativ, aprovizionare şi mentenanţă are următoarele atribuţii:
a) organizează activitatea de transport,
achiziţionarea autovehiculelor, înscrierea acestora la organele de poliţie,
efectuarea rodajului şi răspunde de controlul zilnic, reviziile tehnice,
reparaţiile curente şi capitale de autovehicule;
b) asigură executarea la timp şi în bune condiţii a
transporturilor necesare unităţii;
c) răspunde de depozitarea corespunzătoare a
carburanţilor şi lubrifianţilor, precum şi de utilizarea bonurilor de benzină;'
d) răspunde de elaborarea de către unităţi a
documentaţiei tehnice pentru investiţii, în colaborare cu Compartimentul de
achiziţii publice şi cu respectarea reglementărilor legale;
e) stabileşte necesarul de aparatură de înaltă
performanţă pentru unităţile din subordine şi îl înaintează Compartimentului de
achiziţii;
f) analizează şi propune efectuarea cheltuielilor de
capital pe baza prioritizării aprobate prin acte normative emise de ministrul
sănătăţii;
g) verifică şi urmăreşte aprovizionarea direcţiei cu
materiale consumabile;'
h) se asigură de contractarea tuturor utilităţilor
necesare derulării activităţii direcţiei;
i) întocmeşte dosarele de obiectiv al clădirilor
direcţiei;
j) asigură verificările metrologice şi ISCIR pentru aparatura din dotare;
k) verifică şi urmăreşte eficienţa aprovizionării
unităţilor din subordine cu medicamente, materiale consumabile etc, în vederea
asigurării funcţionării acestora;
l) organizează şi răspunde de
asigurarea pazei, aplicarea normelor de protecţie a muncii şi de prevenire a
incendiilor, potrivit legii;
m) realizează inventarul tuturor bunurilor care aparţin
direcţiei de sănătate publică şi ţine evidenţa exactă a acestora.
ANEXA Nr. 2*)
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti

In laboratorul de SP se va include şi personalul de
laborator din birourile teritoriale
SP = sănătate publică
BT= boli transmsibile
BNT = Bofi netransmisibile
PNI= program naţional de imunizări
RUNOS = resurse umane , normare, organizare, organizare,
salarizare
COSUJ = Centrul Operativ pentru Situaţii de Urgenţă
Judeţean
* acolo unde este cazul
*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.