ORDIN Nr. 1078
din 27 iulie 2010
privind aprobarea
regulamentului de organizare si functionare si a structurii organizatorice ale
directiilor de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti
ACT EMIS DE:
MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 550 din 5 august 2010
Văzând Referatul de aprobare al Direcţiei de sănătate
publică şi control în sănătate publică nr. Cs.A. 8.136 din 27 iulie 2010,
având în vedere prevederile Legii nr. 95/2006 privind
reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, ale
Legii responsabilităţii fiscal-bugetare nr. 69/2010 şi ale Legii-cadru nr.
330/2009 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice,
precum şi ale Hotărârii Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Sănătăţii, cu modificările şi completările
ulterioare,
ministrul sănătăţii emite
următorul ordin:
Art. 1. - (1) Se aprobă regulamentul de organizare şi
funcţionare a direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului
Bucureşti, prevăzut în anexa nr. 1, precum şi structura organizatorică a
acestor unităţi, prevăzută în anexa nr. 2.
(2) Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - (1) Conducerea direcţiilor de sănătate
publică judeţene şi a municipiului Bucureşti este asigurată de un comitet
director, compus din directorul executiv şi 2 directori executivi adjuncţi.
(2) Conducerea direcţiilor de sănătate publică judeţene
şi a municipiului Bucureşti colaborează cu autorităţile administraţiei publice
locale, managerii/directorii unităţilor sanitare cu paturi şi ambulatorii de
specialitate, precum şi cu cabinetele de asistenţă medicală primară în
aplicarea reglementărilor din domeniul sănătăţii publice, în condiţiile legii.
(3) Conducerea direcţiilor de sănătate publică judeţene
şi a municipiului Bucureşti participă la medierea litigiilor apărute în
legătură cu încheierea, executarea, modificarea şi încetarea contractelor
dintre furnizorii de servicii medicale şi casele de asigurări de sănătate
judeţene şi a municipiului Bucureşti ori cu alte pretenţii decurgând din
acestea, urmărind realizarea echilibrului financiar şi utilizarea eficientă a
sumelor contractate.
Art. 3. - Directorul executiv al direcţiei de sănătate
publică judeţene şi a municipiului Bucureşti coordonează şi răspunde direct de
întreaga activitate a direcţiei de sănătate publică judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti.
Art. 4. - (1) Activitatea financiară a direcţiei de
sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti se desfăşoară pe baza
bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat de Ministerul Sănătăţii, în
condiţiile legii.
(2) Directorul executiv al direcţiei de sănătate
publică judeţene şi a municipiului Bucureşti este ordonator secundar de
credite, în condiţiile legii, şi în această calitate repartizează creditele
bugetare aprobate de ordonatorul principal de credite pentru bugetul propriu şi
pentru bugetele instituţiilor publice din teritoriul de responsabilitate.
Art. 5. - (1) Statul de funcţii al direcţiilor judeţene
de sănătate publică şi a municipiului Bucureşti se aprobă de către ministrul
sănătăţii.
(2) Structura direcţiei de sănătate publică judeţene şi
a municipiului Bucureşti cuprinde departamente, servicii, birouri şi
compartimente funcţionale, în funcţie de numărul de posturi.
(3) Personalul direcţiei de sănătate publică judeţene
şi a municipiului Bucureşti este constituit din funcţionari publici, precum şi
alte categorii de personal medico-sanitar şi auxiliar sanitar care nu exercită
prerogative de putere publică, respectiv personalul departamentului de
supraveghere în sănătate publică (serviciile de supraveghere şi control boli
transmisibile, evaluarea factorilor de risc din mediul de viaţă şi muncă,
evaluarea şi promovarea sănătăţii, respectiv laboratorul de diagnostic şi
investigare în sănătate publică) şi personalul compartimentului administrativ
şi mentenanţă - care sunt personal contractual.
(4) Personalul încadrat în serviciul de control în
sănătate publică are pregătire profesională superioară în medicină şi
confirmare în specialităţile medicale de igienă, medicina muncii, sănătate
publică, respectiv asistenţi medicali, cu studii postliceale sau superioare,
precum şi alt personal cu studii superioare a cărui pregătire profesională este
necesară în desfăşurarea activităţilor de control.
(5) Departamentele, serviciile, birourile şi
compartimentele funcţionale prevăzute la alin. (2) se organizează la propunerea
direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, cu
aprobarea ministrului sănătăţii, cu respectarea numărului maxim de posturi şi
al funcţiilor de conducere, stabilit conform reglementărilor legale în vigoare.
(6) Ponderea personalului din structura direcţiilor de
sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, în funcţie de
profilurile de activitate, va respecta normativul procentual de: sub 30% pentru
personalul încadrat în birourile şi compartimentele direct subordonate
directorului executiv, în serviciile, birourile şi compartimentele
economic-administrative, inclusiv directorii (executiv şi adjuncţi); minimum
30% pentru personalul încadrat în departamentul de supraveghere în sănătate
publică şi maximum 30% pentru personalul încadrat în serviciul de control în
sănătate publică, inclusiv şeful de serviciu-inspector şef; şi sub 10% pentru
personalul care desfăşoară activităţi de întreţinere-reparaţii, gospodărire,
protocol, pază, deservire şi conducere auto.
(7) Compartimentele teritoriale ale direcţiilor de
sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti se desfiinţează,
personalul va fi preluat de structurile de specialitate unice existente în
structura organizatorică.
(8) In funcţie de distribuţia teritorială a populaţiei,
caracteristicile epidemiologice specifice, posibilităţile de dotare şi
încadrare cu personal de specialitate, la propunerea directorului executiv al
direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti şi cu
aprobarea Comitetului director al direcţiei, pot fi desemnate în teritoriul
administrativ puncte de lucru fixe, deservite de personal medico-sanitar din
structura proprie a direcţiei, exclusiv pentru activităţi specifice din cadrul
programelor de sănătate.
Art. 6. - (1) Ministrul sănătăţii numeşte şi eliberează
din funcţie, în condiţiile legii, directorul executiv al direcţiilor de
sănătate publică judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti.
(2) Ministrul sănătăţii îi numeşte şi îi eliberează din
funcţie, la propunerea directorului executiv al direcţiei de sănătate publică,
pe directorul executiv adjunct de sănătate publică şi directorul executiv
adjunct economic al direcţiei.
(3) Pentru funcţia de director executiv adjunct de
sănătate publică pot fi propuşi medici specialişti/primar de sănătate publică,
epidemiologie, igienă şi medicina muncii, respectiv pentru funcţia de director
executiv adjunct economic, economişti cu studii superioare.
(4) Şeful departamentului de supraveghere în sănătate
publică, personal contractual, de profesie medic de specialitate/primar în
epidemiologie, sănătate publică sau igienă, se numeşte prin decizie a
directorului executiv.
(5) Funcţia de şef serviciu de control în sănătate
publică, inspector şef, cu calitate de funcţionar public, medic
specialist/primar de igienă sau sănătate publică, se ocupă prin concurs,
organizat conform legii.
(6) Directorul executiv şi directorul executiv adjunct
de sănătate publică sunt funcţionari publici, dar nu pot deţine calitatea de
inspector.
Art. 7. - Pe data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul ministrului sănătăţii nr. 127/2009 privind aprobarea
Regulamentului de organizare şi funcţionare şi a structurii organizatorice a
direcţiilor de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 81 din 11 februarie
2009, cu modificările ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
Art. 8. - Direcţiile generale, direcţiile şi serviciile
din cadrul Ministerului Sănătăţii, precum şi direcţiile de sănătate publică
judeţene şi a municipiului Bucureşti vor duce la îndeplinire dispoziţiile
prezentului ordin.
Art. 9. - Prevederile prezentului ordin intră în
vigoare la data de 16 august 2010.
Art. 10. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul sanataţn,
Cseke Attila
ANEXA Nr. 1
REGULAMENT
de organizare si funcţionare a direcţiilor de
sănătate publică judeţene si a municipiului Bucureşti
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Direcţiile de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti sunt servicii publice deconcentrate, cu personalitate
juridică, subordonate Ministerului Sănătăţii, reprezentând autoritatea de
sănătate publică la nivel local, care realizează politicile şi programele
naţionale de sănătate, elaborează programe locale, organizează structurile
sanitare, evidenţele statistice pe probleme de sănătate, precum şi de
planificare şi derulare a investiţiilor finanţate de la bugetul de stat pentru
sectorul de sănătate.
Art. 2. - Direcţiile de sănătate publică evaluează,
coordonează şi monitorizează modul de asigurare a asistenţei medicale curative
şi profilactice din unităţile sanitare de pe teritoriul arondat, inclusiv
pentru unităţile sanitare din subordinea Ministerului Sănătăţii, luând măsuri
pentru asigurarea accesului la asistenţa medicală a oricărei persoane din raza
judeţului.
Art. 3. - Direcţiile de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti, prin serviciile de supraveghere medicală, coordonează,
organizează, evaluează şi participă la realizarea programelor naţionale de
sănătate ce se derulează în teritoriul arondat şi exercită atribuţii specifice
de control în sănătatea publică, în domeniile de competenţă, prin personalul
împuternicit de Ministerul Sănătăţii.
Art. 4. - Direcţiile de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti, în colaborare cu autorităţile locale, cu instituţii de
învăţământ şi organizaţii guvernamentale şi nonguvernamental'e, organizează
activităţi în domeniul medical al sănătăţii publice.
Art. 5. - (1) Direcţiile de sănătate publică judeţene
şi a municipiului Bucureşti coordonează serviciile de asistenţă medicală din
teritoriu,' organizează, coordonează şi participă ia asistenţa medicală în caz
de calamităţi, epidemii, catastrofe şi alte situaţii deosebite, organizează,
coordonează şi răspund de pregătirea reţelei sanitare pentru apărare, sub
coordonarea Ministerului Sănătăţii.
(2) Direcţiile de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti participă la coordonarea acordării'primului ajutor
calificat'împreună cu inspectoratele pentru situaţii de urgenţă şi cu alte
structuri ale Ministerului Sănătăţii.
Art. 6. - (1) Direcţiile de sănătate publică judeţene
şi a municipiului Bucureşti organizează culegerea şi prelucrarea datelor
statistice de la toţi furnizorii de servicii medicale, indiferent de forma de
organizare, întocmesc şi transmit rapoarte statistice periodice către
instituţiile desemnate în acest scop.
(2) Furnizează date statistice către alte autorităţi,
la solicitare, cu respectarea confidenţialităţii datelor personale.
Art. 7. - Direcţiile de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti avizează şi supun aprobării conducerii Ministerului
Sănătăţii propunerile privind structura organizatorică, reorganizarea,
restructurarea, schimbarea sediului şi a denumirilor unităţilor sanitare din
subordinea acestora.'
Art. 8. - Direcţiile de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti desemnează reprezentanţi în consiliul de administrare al
spitalelor din subordine, precum şi din unităţile din subordinea autorităţilor
administraţiei publice locale.
Art. 9. - Direcţiile de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti monitorizează afişarea pe site-ul spitalelor publice a
proiectelor bugetelor de venituri şi cheltuieli şi analizează execuţia
bugetelor de venituri şi cheltuieli lunare şi trimestriale, pe care le
înaintează Ministerului Sănătăţii, pentru unităţile subordonate.
Art. 10. - La cererea unor persoane fizice sau
juridice, direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti
efectuează, potrivit dispoziţiilor legale, servicii medicale de sănătate
publică, pentru care se percep tarife potrivit actelor normative în vigoare.
Art. 11. - Veniturile realizate de direcţiile de
sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti constituie venituri
proprii, care se folosesc în condiţiile legii.
CAPITOLUL II
Atribuţii generale
Art. 12. - Directorul executiv al direcţiei de sănătate
publică judeţene şi a municipiului Bucureşti are următoarele atribuţii:
a) organizează şi coordonează, după caz, întreaga
activitate a unităţii din directa subordine şi evaluează şi coordonează
asistenţa medicală de sănătate publică, promovarea sănătăţii şi medicinei
preventive, asistenţa medicală de urgenţă, curativă, de recuperare medicală,
asistenţa medico-socială, care se acordă prin unităţile sanitare publice sau
private, în teritoriul administrativ;
b) coordonează şi controlează implementarea şi
realizarea programelor naţionale de sănătate, pe care le derulează în
teritoriul arondat, în scopul îndeplinirii obiectivelor şi realizării
indicatorilor, prin desfăşurarea activităţilor specifice la nivel local;
c) solicită elaborarea şi coordonează implementarea
programelor locale de sănătate în concordanţă cu priorităţile de sănătate
publică identificate la nivel local;
d) evaluează anual rezultatele activităţii şi propune
strategiile pentru ameliorarea stării de sănătate a populaţiei din teritoriu;
e) analizează periodic starea de sănătate a populaţiei
din teritoriul arondat, în scopul identificării principalelor probleme de
sănătate publică, şi alocă prioritar resursele de care dispune pentru
intervenţiile cu cea mai mare eficienţă în ameliorarea stării de sănătate;
f) informează Ministerul Sănătăţii şi autorităţile
administraţiei publice locale asupra stării de sănătate a populaţiei şi asupra
concluziilor care rezultă din evaluare, periodic şi ori de câte ori consideră
necesar, şi coordonează elaborarea raportului anual asupra stării de sănătate a
comunităţii la nivel judeţean şi al municipiului Bucureşti;
g) asigură supravegherea şi aplicarea legislaţiei de
către instituţiile şi organismele care au responsabilităţi în domeniul
sănătăţii publice şi de către unităţile sanitare din sectorul privat de
asistenţă medicală, colaborând în acest scop cu organismele profesionale din
domeniul medico-sanitar la nivel local, cu autorităţile publice locale şi cu
alte instituţii abilitate;
h) în calitate de ordonator secundar de credite, aprobă
angajarea, lichidarea şi ordonanţarea cheltuielilor în condiţiile legii;
i) respectă şi implementează reglementările Legii
responsabilităţii fiscal-bugetare nr. 69/2010 şi aplică la termen măsurile
dispuse de Ministerul Sănătăţii, conform dispoziţiilor legale în vigoare;
j) coordonează activitatea de audit public intern din
cadrul direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti,
precum şi auditul public exercitat la nivelul unităţilor sanitare aflate în
subordine, conform legii;
k) emite documente de reglementare în conformitate cu
prevederile legislaţiei în vigoare;
l) propune şi înaintează spre aprobare Ministerului
Sănătăţii lista personalului împuternicit pentru desfăşurarea activităţii de
control în sănătate publică;
m) supraveghează activitatea serviciilor de ambulanţă
judeţene şi al municipiului Bucureşti şi încheie contractul de management cu
managerul general al serviciului de ambulanţă;
n) numeşte conducerea interimară a serviciilor de
ambulanţă judeţene şi al municipiului Bucureşti până la ocuparea prin concurs a
funcţiilor de conducere care fac parte din comitetul director;
o) colaborează cu autorităţile administraţiei publice
centrale şi locale în vederea îndeplinirii atribuţiilor ce revin direcţiei de
sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti;
p) desemnează reprezentanţii direcţiei de sănătate
publică judeţene şi, respectiv, a municipiului Bucureşti în consiliile de
administraţie ale spitalelor publice, conform prevederilor legale în vigoare;
q) propune conducerii Ministerului Sănătăţii măsuri
pentru îmbunătăţirea activităţii managerilor de spital, în cazul constatării
nerealizării indicatorilor prevăzuţi în contractul de management, pentru
unităţile din subordine;
r) evaluează necesarul de resurse umane de la nivelul
asistenţei medicale în funcţie de nevoile comunitare identificate prin acţiuni
specifice şi emite recomandări în acest sens şi controlează respectarea
normativelor de personal ale instituţiilor publice din subordine;
s) coordonează fundamentarea finanţării şi propune
Ministerului Sănătăţii alocarea resurselor necesare desfăşurării activităţii;
t) evaluează periodic performanţele profesionale pentru
personalul din subordine şi acordă calificativul anual;
u) desemnează participanţi în comisiile de examinare
pentru examene şi concursuri;
v) stabileşte proceduri de informare a opiniei publice
cu privire la rezultatele activităţilor de control în sănătatea publică şi în
alte situaţii cu risc pentru populaţie;
x) în vederea organizării activităţii, directorul executiv
emite dispoziţii;
z) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de
conducerea Ministerului Sănătăţii, conform prevederilor legale.
Art. 13. - Directorul executiv adjunct economic al
direcţiei de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti are
următoarele atribuţii:
a) coordonează şi răspunde de activităţile serviciului
economic administrativ, cuprinzând birourile buget-finanţe, contabilitate,
achiziţii publice şi serviciul administrativ şi mentenanţă;
b) activitatea de elaborare, finanţare, execuţie şi
raportare a indicatorilor financiari din bugetul de venituri şi cheltuieli al
direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi
al unităţilor din subordine;
c) asigură respectarea disciplinei financiare şi bugetare
la nivelul direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti
şi controlează aceste activităţi la nivelul unităţilor din coordonare;
d) aplică la termen măsurile dispuse de Ministerul
Sănătăţii, conform dispoziţiilor legale în vigoare;
e) răspunde de organizarea şi ţinerea la zi a
contabilităţii patrimoniului aflat în administrare şi a execuţiei bugetare;
f) răspunde de realitatea şi exactitatea datelor
cuprinse în situaţiile financiare centralizate trimestriale şi anuale, precum
şi de prezentarea acestora la termenul stabilit de organul ierarhic superior;
g) propune Ministerului Sănătăţii indicatorii
financiari ce urmează a fi incluşi în legea anuală a bugetului de stat;
h) răspunde de executarea indicatorilor
economico-financiari din bugetul propriu şi urmăreşte executarea acestora în
baza bugetului aprobat;
i) răspunde de avizarea şi repartizarea, după caz, a
bugetului alocat pentru implementarea şi derularea programelor naţionale de
sănătate la unităţile sanitare din subordine şi urmăreşte utilizarea eficientă
a fondurilor alocate;
j) elaborează propuneri de casare şi transfer de bunuri
materiale, pe care le înaintează Ministerului Sănătăţii;
k) răspunde de întocmirea lunară a execuţiei bugetului
de stat, pe care o înaintează Ministerului Sănătăţii;
l) răspunde de întocmirea lunară a necesarului de
credite bugetare pentru luna următoare pe titluri de cheltuieli şi programe de
sănătate publică, pe care le înaintează Ministerului Sănătăţii;
m) pe baza evaluării bazei tehnico-materiale existente
în teritoriu, stabileşte priorităţile de dezvoltare şi întreţinere a acesteia,
propunând lucrări de investiţii, consolidare clădiri şi reparaţii capitale;
n) răspunde de efectuarea finanţării lunare, a
acţiunilor de sănătate de la nivelul unităţilor subordonate; răspunde de
contractarea şi decontarea sumelor, reprezentând drepturi salariale şi
cheltuieli materiale, în conformitate cu prevederile legale, pentru cabinetele
din structura unităţilor sanitare transferate la autorităţile administraţiei
publice locale (cabinete de medicină sportivă, planning familial, HIV/SIDA,
distrofici, TBC, LSM, cercetare, rezidenţi an I-VII, UPU - UPU SMURD); răspunde
de efectuarea finanţării lunare a sumelor transferate autorităţilor
administraţiei publice locale pentru asistenţa medicală comunitară; răspunde de
contractarea cu autorităţile administraţiei publice locale şi decontarea
sumelor reprezentând drepturi salariale ale medicilor, medicilor dentişti,
asistenţilor medicali din cabinetele medicale din unităţile de învăţământ;
răspunde de finanţarea lunară a unităţilor medico-sociale în conformitate cu
prevederile legale;
o) stabileşte necesarul de credite bugetare anuale
pentru lucrări de investiţii, consolidări clădiri şi reparaţii capitale pentru
unităţile subordonate;
p) analizează periodic modul de derulare a procesului
investiţional şi solicită ordonatorului principal de credite modificări
valorice ale creditelor repartizate anual pe obiective de investiţii, acolo
unde este cazul.
Art. 14. - Directorul executiv adjunct de sănătate
publică al direcţiei de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului
Bucureşti, cu pregătire profesională medic specialist/primar în specialităţile
de sănătate publică, epidemiologie şi igienă, coordonează şi răspunde de
activităţile departamentului de supraveghere în sănătate publică şi ale
serviciului de control în sănătate publică.
Art. 15. - Departamentul de supraveghere în sănătate
publică este condus de un medic şef, cu pregătire profesională de medic
specialist/primar în specialităţile de epidemiologie, igienă sau sănătate
publică, care coordonează activităţile serviciilor de supraveghere şi control
boli transmisibile, evaluarea factorilor de risc din mediul de viaţă şi muncă,
evaluarea şi promovarea sănătăţii, respectiv laboratorul de diagnostic şi
investigare în sănătate publică, cu următoarele atribuţii:
a) organizează, coordonează şi monitorizează
activitatea serviciilor din subordine directă;
b) organizează, coordonează şi monitorizează
activitatea de sănătate publică desfăşurată de furnizorii de servicii medicale,
indiferent de forma de organizare;
c) coordonează la nivel teritorial şi răspunde de
desfăşurarea activităţilor de prevenire şi limitare a răspândirii bolilor
transmisibile, inclusiv în situaţii de risc epidemiologie;
d) coordonează şi controlează modul de constituire,
gestionare şi reîntregire a rezervei antiepidemice judeţene;
e) coordonează şi participă la implementarea la nivel
judeţean a activităţilor prevăzute în programele naţionale specifice de
sănătate publică;
f) organizează activitatea de monitorizare şi evaluare
a programelor de sănătate, în conformitate cu actele normative în vigoare
privind programele şi subprogramele de sănătate;
g) organizează analiza trimestrială şi anuală a
indicatorilor programelor specifice de sănătate de la unităţile sanitare din
teritoriul arondat, în conformitate cu actele normative în vigoare privind
programele şi subprogramele de sănătate;
h) transmite Ministerului Sănătăţii propuneri privind
modul de îmbunătăţire a derulării programelor de sănătate la nivel local;
i) desemnează coordonatorii locali ai programelor de
sănătate publică din rândul personalului propriu şi aprobă numirea
coordonatorilor locali propuşi de unităţile sanitare din subordine;
j) organizează la nivel local activitatea de management
al programului de imunizări a populaţiei eligibile, desemnată prin calendarul
naţional de vaccinare, precum şi în situaţiile de risc identificate;
k) organizează culegerea şi prelucrarea informaţiilor
statistice medicale din domeniul său de competenţă, primite de la unităţile
sanitare publice sau private, şi răspunde de transmiterea rapoartelor
statistice periodice către instituţiile desemnate în acest scop;
l) aprobă, după caz, referatele de evaluare a
unităţilor/activităţilor supuse reglementării, conform legislaţiei în vigoare;
m) coordonează activităţile de consultanţă de
specialitate la cererea terţilor;
n) participă la elaborarea raportului stării de
sănătate a comunităţii şi a raportului stării de sănătate în relaţie cu
factorii de risc din mediul de viaţă şi de muncă;
o) participă la îndeplinirea planurilor de acţiune
privind implementarea legislaţiei şi de consolidare instituţională în plan
judeţean sau local;
p) răspunde de utilizarea eficientă a bugetului de
venituri şi cheltuieli alocat activităţilor şi structurilor din subordine;
q) evaluează periodic performanţele profesionale pentru
personalul din subordine şi acordă calificativul anual;
r) facilitează formarea şi perfecţionarea profesională
a personalului din subordine;
s) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de
conducerea direcţiei în domeniul de competenţă.
Art. 16. - Serviciul de control în sănătate publică
este condus de un şef serviciu - inspector şef, cu pregătire profesională medic
specialist/primar în specialităţile de igienă sau sănătate publică, şi are în
responsabilitate şi coordonare activităţile compartimentului pentru inspecţie
de mediu, aliment, muncă, colectivităţi de copii şi radiaţii, respectiv
compartimentul de control unităţi şi servicii de sănătate din teritoriul
administrativ, cu următoarele atribuţii:
a) organizează şi implementează activitatea de control
în sănătatea publică la nivel judeţean şi în municipiul Bucureşti;
b) propune conducerii direcţiei lista persoanelor care
urmează a fi împuternicite pentru desfăşurarea activităţii de control în
sănătatea publică, în vederea aprobării de către Ministerul Sănătăţii;
c) elaborează planul tematic anual al activităţii de
control în sănătatea publică la nivel judeţean şi în municipiul Bucureşti;
d) răspunde de utilizarea eficientă a bugetului de
venituri şi cheltuieli alocat activităţilor specifice şi structurilor din
subordine;
e) stabileşte şi aplică măsurile necesare pentru
îmbunătăţirea activităţii de control în sănătatea publică la nivel judeţean;
f) constată şi sancţionează contravenţiile la normele
igienico-sanitare, la normele de prevenire şi combatere a bolilor transmisibile
şi infecţiilor nosocomiale, respectiv bolilor profesionale, la nivel judeţean;
g) organizează şi implementează la nivel judeţean
acţiuni de control în sănătatea publică, inclusiv în situaţii de calamităţi
naturale, evenimente deosebite, epidemii;
h) organizează, evaluează şi monitorizează, prin
serviciul de control unităţi şi servicii de sănătate, modul de implementare şi
derularea programelor naţionale de sănătate specifice şi răspunde pentru
transmiterea indicatorilor rezultaţi la structurile abilitate;
i) organizează culegerea şi prelucrarea informaţiilor
statistice din domeniul său de competenţă, primite de la unităţile sanitare
publice sau private, şi răspunde de transmiterea rapoartelor statistice
periodice către instituţiile desemnate în acest scop;
j) evaluează periodic performanţele profesionale pentru
personalul din subordine şi acordă calificativul anual;
k) facilitează formarea şi perfecţionarea profesională
a inspectorilor la nivel judeţean;
l) analizează măsurile propuse de inspectorii sanitari
din subordine şi emite documentele de autoritate sanitară: decizii de
interzicere a activităţii, respectiv decizii de suspendare a activităţii,
informarea altor instituţii publice abilitate;
m) notifică Institutul Naţional de Sănătate Publică şi
Ministerul Sănătăţii asupra constatării neconformitătilor cu legislaţia în
vigoare pentru produsele avizate/notificate de către aceste instituţii, în
vederea luării măsurilor legale în vigoare;
n) participă în echipele de inspecţie şi control
solicitate de conducerea direcţiei de sănătate publică sau iniţiate de către
Ministerul Sănătăţii şi de către alte organe de specialitate ale administraţiei
publice centrale şi locale;
o) participă la elaborarea raportului stării de
sănătate a comunităţii;
p) informează opinia publică cu privire la rezultatele
activităţilor de control în sănătatea publică prin procedura aprobată de
directorul executiv;
q) participă şi efectuează activităţi de evaluare şi
control în domeniul de competenţă în unităţile sanitare, respectiv serviciile
de sănătate din teritoriul arondat;
r) participă la elaborarea planului de acţiune în caz
de dezastre/calamităţi;
s) îndeplineşte şi alte atribuţii stabilite de
conducerea direcţiei în domeniul de competenţă.
CAPITOLUL III
Atribuţii specifice
Art. 17. - Direcţiile de sănătate publică judeţene,
respectiv a municipiului Bucureşti au următoarele atribuţii specifice, pe
domenii de activitate:
I. In domeniul resurselor umane
Compartimentul de resurse umane, normare, organizare,
salarizare (RUNOS) are următoarele atribuţii:
a) aplică normele Ministerului Sănătăţii privind
formarea, încadrarea, transferul şi detaşarea medicilor, farmaciştilor,
biologilor, chimiştilor, biochimiştilor şi asistenţilor medicali la nivelul
direcţiei de sănătate publică; coordonează şi verifică aplicarea acestor norme
la nivelul unităţilor sanitare cu personalitate juridică din teritoriu;
b) verifică modul de organizare şi desfăşurare a
concursurilor la nivelul unităţilor sanitare cu personalitate juridică din
subordine, pentru toate categoriile de personal;
c) monitorizează numărul maxim de personal, pe
categorii, pentru unităţile sanitare publice;
d) întocmeşte rapoarte statistice privind numărul şi
drepturile de personal şi le înaintează periodic sau la solicitarea
Ministerului Sănătăţii ori a altor instituţii, în condiţiile legii;
e) întocmeşte statul de funcţii pentru aparatul
propriu, în vederea aprobării de către Ministerul Sănătăţii, precum şi
lucrările privind modificarea şi completarea acestuia;
f) solicită Ministerului Sănătăţii aprobarea
organizării concursului pentru ocuparea posturilor vacante de medici,
farmacişti, biologi, chimişti, biochimişti şi asistenţi medicali din aparatul
propriu, conform reglementărilor legale în vigoare;
g) participă la organizarea concursurilor şi examenelor
pentru obţinerea de grade şi trepte profesionale, precum şi de intrare în
rezidenţiat; participă la organizarea concursurilor şi examenelor pentru
unităţile sanitare cu personalitate juridică din teritoriu, potrivit legii;
h) asigură participarea direcţiei de sănătate publică
judeţene şi a municipiului Bucureşti, prin reprezentanţii săi, în comisiile
paritare organizate la nivel judeţean pentru stabilirea necesarului de medici;
i) transmite lunar, la solicitarea Agenţiei Naţionale a
Funcţionarilor Publici, situaţia privind respectarea codului de conduită al
funcţionarilor publici, inclusiv regimul incompatibilităţilorşi al conflictului
de interese;
j) transmite, la solicitarea Agenţiei Naţionale a
Funcţionarilor Publici, actualizarea bazei de date în ceea ce priveşte
funcţiile şi funcţionarii publici proprii;
k) pentru unităţile sanitare din subordine verifică
încadrarea în normativele de personal aprobate şi, la cererea motivată a
acestor unităţi, solicită Ministerului Sănătăţii suplimentarea numărului de
posturi, pe locuri de muncă şi categorii de personal, cu încadrarea în bugetul
de venituri şi cheltuieli aprobat;
l) verifică pentru unităţile sanitare din subordine
stabilirea drepturilor salariale pentru persoanele care fac parte din comitetul
director al spitalelor publice din subordine şi al serviciilor de ambulanţă;
m) stabileşte drepturile salariale pentru managerul
general al serviciilor de ambulanţă în baza criteriilor aprobate prin ordin al
ministrului sănătăţii;
n) verifică şi supune aprobării, de către conducerea
direcţiei, organigrama şi statele de funcţii pentru unităţile sanitare cu
personalitate juridică din subordine;
o) verifică, în vederea înaintării la Ministerul
Sănătăţii, solicitările unităţilor sanitare cu paturi din subordine privind
reorganizarea, restructurarea, schimbarea sediului şi a denumirii acestora.
II. In domeniul juridic
Compartimentul juridic are următoarele atribuţii:
a) avizează, la cererea conducerii, actele care pot
angaja răspunderea patrimonială a persoanei juridice, precum şi orice alte acte
care produc efecte juridice;
b) participă la negocierea şi încheierea contractelor;
c) redactează cererile de chemare în judecată, de
exercitare a căilor de atac, modifică, renunţă la pretenţii şi căi de atac, cu
aprobarea conducerii direcţiei de sănătate publică;
d) reprezintă şi apără interesele direcţiei de sănătate
publică în faţa organelor administraţiei de stat, a instanţelor judecătoreşti,
a altor organe cu caracter jurisdicţional, precum şi în cadrul oricărei
proceduri prevăzute de lege, în baza delegaţiei date de conducerea direcţiei de
sănătate publică;
e) reprezintă şi apără interesele Ministerului
Sănătăţii în faţa organelor administraţiei de stat, a instanţelor
judecătoreşti, a altor organe cu caracter jurisdicţional, precum şi în cadrul
oricărei proceduri prevăzute de lege, în baza delegaţiei date de conducerea
Ministerului Sănătăţii;
f) participă la negocierea de înţelegeri internaţionale
privind domeniul de activitate în care funcţionează sau, după caz, avizează
asemenea înţelegeri;
g) se preocupă de obţinerea titlurilor executorii şi sesizează
directorul adjunct economic în vederea luării măsurilor necesare pentru
realizarea executării silite a drepturilor de creanţă, iar pentru realizarea
altor drepturi sesizează organul de executare silită competent;
h) urmăreşte, semnalează şi transmite organelor de
conducere şi serviciilor interesate noile acte normative apărute şi atribuţiile
ce le revin din acestea;
i) contribuie prin întreaga activitate la asigurarea
respectării legii, apărarea proprietăţii publice şi private a statului aflate
în administrarea direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului
Bucureşti, a structurilor din subordine, precum şi la buna gospodărire a
mijloacelor materiale şi financiare din patrimoniu;
j) semnalează organelor competente cazurile de aplicare
neuniformă a actelor normative şi, când este cazul, face propuneri
corespunzătoare;
k) analizează modul în care sunt respectate
dispoziţiile legale în desfăşurarea activităţii unităţilor şi cauzele care
generează prejudicii aduse avutului public sau infracţiuni;
l) întocmeşte constatări şi propune luarea măsurilor
necesare în vederea întăririi ordinii şi disciplinei, prevenirea încălcării
legilor şi a oricăror altor abateri;
m) realizează evidenţa actelor normative cu aplicare în
sistemul sanitar, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi a
celor cu caracter general sau privind probleme financiar-contabile ce se
regăsesc în activitatea direcţiei de sănătate publică şi a unităţilor
subordonate;
n) asigură consultanţă juridică tuturor compartimentelor
direcţiei, precum şi serviciilor sanitare publice din subordine;
o) îndeplineşte orice alte lucrări cu caracter juridic.
III. In domeniul auditului public intern
Compartimentul de audit public intern are următoarele
atribuţii:
a) elaborează proiectul planului de audit public
intern;
b) efectuează activităţi de audit public intern pentru
a evalua dacă sistemele de management financiar şi control ale instituţiei
proprii sunt transparente şi sunt conforme cu normele de legalitate,
regularitate, economicitate, eficienţă şi eficacitate;
c) efectuează activităţi de audit public intern
exercitat asupra activităţilor desfăşurate în cadrul unităţilor sanitare din
coordonare;
d) informează structura de audit public intern din
cadrul Ministerului Sănătăţii despre recomandările neînsuşite de conducătorul
unităţii publice auditate, precum şi despre consecinţele acestora;
e) raportează periodic directorului executiv al
direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi
structurii de audit public intern din cadrul Ministerului Sănătăţii cu privire
la constatările, concluziile şi recomandările rezultate din activităţile sale
de audit;
f) elaborează raportul anual al activităţilor de audit
public intern şi îl înaintează până la data de 15 ianuarie a anului în curs
pentru anul expirat către structura de audit public intern din cadrul
Ministerului Sănătăţii;
g) raportează imediat conducătorului unităţii publice
şi structurii de control intern abilitate în cazul identificării unor neregularităţi
sau posibile prejudicii.
IV. In domeniul informaticii şi statisticii
Biroul/Compartimentul de statistică/informatică în
sănătate publică are următoarele atribuţii:
a) este responsabil pentru organizarea bazelor de date
judeţene, verificarea şi codificarea informaţiilor medicale, în conformitate cu
reglementările specifice în vigoare;
b) pune la dispoziţia tuturor structurilor interne
interesate toate datele solicitate şi pune la dispoziţia structurilor externe
direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti date
statistice medicale, cu acordul conducătorului direcţiei şi în conformitate cu
legislaţia în vigoare;
c) colaborează cu celelalte structuri ale direcţiei de
sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti pe probleme legate de
statistică medicală;
d) transmite informări operative, în timp real,
persoanelor cu atribuţii de decizie;
e) colaborează cu structurile responsabile pentru
supravegherea şi controlul bolilor transmisibile şi netransmisibile în
realizarea rapoartelor periodice, precum şi a prognozelor;
f) organizează sistemul de evidenţă primară şi
raportarea statistică sanitară la nivelul cabinetelor medicale, indiferent de
forma de organizare a unităţilor sanitare;
g) verifică datele raportate cu evidenţele primare şi
centralizatoare;
h) centralizează dările de seamă de la nivelul
judeţului şi centralizatoarele de activitate şi morbiditate trimestriale şi
anuale;
i) codifică cauzele de deces, în conformitate cu
obligaţiile Ministerului Sănătăţii, în buletinele de deces şi de nou-născut
mort, conform legislaţiei de stare civilă a populaţiei;
j) verifică şi codifică fişele de decese sub un an,
decese perinatale, fişele cu decese materne şi le compară ca număr şi cauză de
deces cu cele care circulă prin sistemul informaţional al Institutului Naţional
de Statistică;
k) organizează cursurile de perfecţionare a
personalului de statistică şi instruirea cu privire la codificarea
morbidităţii, a incapacităţii temporare de muncă şi buna completare a
evidenţelor şi dărilor de seamă, precum şi arhivarea formularelor statistice în
conformitate cu indicatorul termenelor de păstrare a documentelor;
l) centralizează, verifică şi transmite structurilor
desemnate dările de seamă trimestriale şi anuale, precum şi situaţia unităţilor
sanitare publice şi private (unităţi, paturi, personal, activităţi), solicitate
de Institutul Naţional de Statistică conform prevederilor legale în vigoare;
m) transmite conform reglementărilor în vigoare datele
statistice specifice solicitate de Institutul Naţional de Sănătate Publică
şi/sau structurilor sale regionale;
n) ţine evidenţa şi raportează mişcarea personalului
medical pe unităţi, specialităţi medicale, sex şi vârstă şi actualizează
permanent registrul naţional;
o) primeşte raportările legate de activitatea
spitalelor, constituie baza de date la nivel judeţean, le transmite
Ministerului Sănătăţii, pentru decizii majore de politică sanitară şi pentru
raportările necesare organismelor Uniunii Europene şi Organizaţiei Mondiale a
Sănătăţii;
p) alte atribuţii specifice stabilite de directorul
executiv al direcţiei de sănătate publică.
V. Secretariat şi registratură
a) asigură evidenţa unităţilor şi serviciilor medicale
din teritoriul administrativ: denumirea, nominalizarea conducerilor, adresele
complete şi numerele de telefon ale unităţilor şi conducerilor acestora
(inclusiv numerele de telefon de la domiciliu -fixe sau mobile);
b) asigură evidenţa contactelor de la nivelul
direcţiilor publice locale şi centrale, precum şi a persoanelor din conducerea
acestora (numele, prenumele, funcţia, adresa de reşedinţă, numerele de telefon
etc);
c) înregistrează lucrările transmise de conducerea
direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti şi de
serviciile din structura acestora către petenţi şi alte autorităţi, precum şi
cele primite la conducerea direcţiei şi ţine evidenţa repartizării acestora,
urmărind rezolvarea lor în termenele stabilite;
d) înscrie în registrul specific persoanele venite în
audienţă la conducerea direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului
Bucureşti, problemele prezentate de către acestea şi soluţiile date;
e) înregistrează şi ţine evidenţa lucrărilor primite
sau transmise prin fax;
f) asigură transmiterea corespondenţei de la direcţia
de sănătate publică judeţeană şi a municipiului Bucureşti, inclusiv modul de
trimitere;
g) întocmeşte evidenţa deplasărilor în teren ale
salariaţilor direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului
Bucureşti;
h) păstrează secretul de serviciu;
i) îndeplineşte şi alte sarcini dispuse de conducerea
direcţiei de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
VI. Compartimentul relaţii cu publicul are
următoarele atribuţii:
a) colaborează cu structura de specialitate a
Ministerului Sănătăţii în realizarea obiectivelor de comunicare prin mass-media
ori prin mijloacele proprii ale direcţiei de sănătate publică judeţene sau a
municipiului Bucureşti;
b) asigură desfăşurarea optimă a activităţii de relaţii
publice;
c) asigură informarea permanentă referitoare la
principalele activităţi ale direcţiei de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti;
d) asigură o legătură permanentă între comunitate şi
direcţia de sănătate publică judeţeană şi a municipiului Bucureşti, organizând
pe baza unui program stabilit activitatea de audienţe pentru populaţie;
e) desfăşoară activitatea de analiză a cererilor
cetăţenilor şi disponibilizează toate informaţiile necesare pentru soluţionarea
problemelor prezentate sau solicitate;
f) informaţiile care constituie secrete de stat şi de
serviciu vor fi accesate şi gestionate conform standardelor naţionale de
protecţie a informaţiilor clasificate;
g) comunică Ministerului Sănătăţii date privind: adresa
direcţiei de sănătate publică, numele şi prenumele persoanelor din conducere,
numărul de telefon fix, mobil şi de fax, adresa de e-mail; denumirea şi adresa
spitalelor din teritoriu, numele şi prenumele directorilor acestora, numărul de
telefon şi de fax; denumirea şi adresa altor unităţi importante din teritoriu;
modificările ce intervin în datele comunicate.
VII. In domeniul reglementării sanitare
Compartimentul de avize şi autorizare:
a) primeşte, verifică şi înregistrează cererile şi
documentaţiile pentru toate procedurile de reglementare în ceea ce priveşte
proiectele de amplasare, construcţie şi amenajare a obiectivelor şi
activităţilor;
b) primeşte, verifică şi înregistrează cererile şi
documentaţiile de autorizare sanitară şi certificarea conformităţii în vederea
funcţionării obiectivelor, altele decât cele supuse înregistrării la oficiul
registrului comerţului de pe lângă tribunale;
c) repartizează documentaţiile către structurile de
specialitate;
d) asigură eliberarea documentelor de reglementare în
termenele stabilite de legislaţia în vigoare;
e) răspunde de managementul informaţiilor privind
documentele de reglementare pe care le gestionează;
f) înregistrează declaraţiile pe propria răspundere şi
le transmite serviciului de control în sănătate publică;
g) asigură înregistrarea cabinetelor medicale, în
conformitate cu legislaţia în vigoare;
h) gestionează baza de date pentru documentele de
reglementare eliberate şi o transmite periodic serviciului de control în
sănătatea publică;
i) oferă informaţii, la solicitare, asupra procedurilor
de reglementare a obiectivelor şi activităţilor;
j) întocmeşte şi eliberează autorizaţia de liberă
practică pentru angajaţii din unităţile sanitare, publice şi private, din
teritoriul arondat direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului
Bucureşti, indiferent de subordonarea acestor unităţi, alţii decât medicii,
medicii dentişti, farmaciştii, precum şi asistenţii medicali şi moaşele;
k) alte atribuţii specifice stabilite de către
directorul executiv al direcţ|ei de sănătate publică.
VIII. In domeniul supravegherii în sănătatea publică
Departamentul de supraveghere în sănătate publică are
în structură următoarele compartimente:
A. Compartimentul de supraveghere epidemiologică şi
control boli transmisibile
B. Compartimentul de evaluare a factorilor de risc din
mediul de viaţă şi muncă
C. Compartimentul de evaluare şi promovare a sănătăţii
D. Laboratorul de diagnostic şi investigare în sănătate
publică
E. Laboratorul igiena radiaţiilor (după caz)
A. Compartimentul de supraveghere epidemiologică şi
control boli transmisibile din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene
şi a municipiului Bucureşti are următoarele atribuţii şi responsabilităţi de
execuţie şi coordonare/îndrumare profesională:
a) coordonează şi derulează la nivel judeţean
activităţile specifice din cadrul programelor naţionale şi teritoriale de
sănătate publică din domeniul bolilor transmisibile, în vederea realizării
obiectivelor angajate prin programele şi strategiile naţionale şi locale;
b) colectează trimestrial şi anual indicatorii
programelor de sănătate de la unităţile sanitare, în conformitate cu actele
normative în vigoare;
c) participă prin activităţi specifice la funcţionarea
reţelei naţionale de supraveghere epidemiologică, alertă şi răspuns rapid în
domeniul bolilor transmisibile;
d) participă la realizarea evaluărilor de risc
epidemiologie în situaţia evenimentelor care ameninţă sănătatea populaţiei şi
au potenţial de răspândire naţională şi internaţională;
e) implementează, coordonează, controlează şi evaluează
programul naţional de imunizări desfăşurat în teritoriul arondat şi verifică
prin activităţi de evaluare medicală şi administrativă eficienţa activităţilor
specifice;
f) participă la studiile epidemiologice organizate la
nivel naţional sau/şi regional;
g) solicită din teritoriu datele necesare pentru
fundamentarea necesarului de material biologic pentru imunizarea grupelor
catagrafiate şi verifică în teritoriu condiţiile de distribuire şi depozitare a
vaccinului şi efectuarea şi evidenţa vaccinării;
h) organizează, colectează, analizează, verifică,
gestionează, interpretează şi diseminează datele privind bolile transmisibile
de la toate sursele existente în teritoriu, conduce şi gestionează registrul
judeţean unic pentru bolile transmisibile, vaccinări şi reacţii adverse
postvaccinale indezirabile, infecţia HIV/SIDA, tuberculoză, boii cu transmitere
sexuală, infecţii nosocomiale şi situaţii epidemiologice de risc;
i) evaluează anual funcţionarea sistemelor de
supraveghere medicală a bolilor transmisibile, în colaborare cu Institutul Naţional
de Sănătate Publică şi structurile sale regionale;
j) verifică modul în care medicii de familie detectează
cazurile de boli transmisibile şi raportează datele necesare supravegherii
bolilor transmisibile, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare;
k) supraveghează şi verifică modul prin care sunt
respectate metodologiile şi protocoalele privind diagnosticul clinic şi
etiologic pentru bolile transmisibile şi propune directorului executiv adjunct
de sănătate publică măsuri organizatorice privind asigurarea serviciilor
specifice competente de laborator pentru diagnosticul etiologic al bolilor
transmisibile, conform dispoziţiilor legale;
l) efectuează investigaţiile medicale şi
epidemiologice, identifică şi coordonează măsurile necesare pentru limitarea focarelor
de boală transmisibilă în colectivităţi;
m) desfăşoară îndrumarea metodologică şi profesională a
unităţilor sanitare din teritoriu, periodic sau la solicitare, în probleme de
infecţii nosocomiale;
n) intervine şi efectuează expertiza medicală de specialitate,
în cazul unor focare de infecţii nosocomiale sau în situaţii de risc declarat,
la solicitarea unităţii ori prin autosesizare;
o) monitorizează situaţia infecţiilor nosocomiale din
unităţile sanitare din teritoriu şi elaborează recomandări administrative şi
profesionale în cazul riscurilor identificate;
p) desfăşoară activităţi specifice în cadrul planurilor
de intervenţie în situaţii de urgenţă;
q) participă la activitatea de implementare a
prevederilor specifice din Regulamentul sanitar internaţional şi verifică şi
aplică măsurile de protecţie sanitară a frontierelor de stat privind bolile
transmisibile;
r) asigură consultanţă privind prevenirea bolilor
transmisibile de import, recomandă şi aplică măsuri de prevenire a bolilor
infecţioase ale călătorului prin structurile proprii, acolo unde acestea
există;
s) verifică şi validează, în colaborare cu personalul
compartimentului de statistică, datele legate de bolile transmisibile şi
infecţioase raportate de serviciile medicale din teritoriu, inclusiv decese;
t) efectuează instruirea personalului din unităţile
medicale publice şi private, pe probleme de prevenire şi control al bolilor
transmisibile, infecţiilor nosocomiale, infecţia HIV, tuberculoză, boli cu
transmitere sexuală, boli infecţioase de import;
u) organizează activitatea de supraveghere şi combatere
a vectorilor de importanţă medicală;
v) se subordonează metodologic Institutului Naţional de
Sănătate Publică, prin Centrul Naţional de Supraveghere şi Control al Bolilor
Transmisibile şi secţiile de epidemiologie ale centrelor regionale de sănătate
publică;
w) asigură funcţionalitatea sistemului informaţional
specific în conformitate cu metodologiile legale elaborate de Ministerul
Sănătăţii şi coordonatorii naţionali ai programelor de sănătate;
z) colaborează cu structurile similare din cadrul
direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi
cu alte instituţii judeţene pentru realizarea unui schimb optim şi util de
informaţii, în conformitate cu prevederile legale, în probleme de supraveghere
a bolilor transmisibile;
aa) asigură implementarea şi derularea programelor de
sănătate specifice la nivel judeţean, monitorizarea şi evaluarea indicatorilor
de activitate şi utilizarea fondurilor necesare derulării acestora;
bb) participă la elaborarea raportului privind starea
de sănătate a populaţiei;
cc) efectuează, la cererea terţilor, consultanţă sau
prestaţii de specialitate în domeniul de competenţă;
dd) participă la elaborarea, prin personalul de
specialitate cu studii superioare, a documentelor de reglementare pentru
furnizorii de servicii medicale;
ee) îndeplineşte alte atribuţii specifice stabilite de
directorul adjunct de sănătate publică, în limitele competenţelor profesionale.
In cadrul Compartimentului de supraveghere şi control
al bolilor transmisibile funcţionează următoarele colective de activitate
specifică*):
1. supraveghere epidemiologică;
2. alertă epidemiologică;
3. Program Naţional de Imunizare;
4. infecţii nosocomiale;
5. boli transmisibile prioritare, HIV, TBC, ITS;
6. statistică boli transmisibile;
7. produse antiepidemice.
Managementul produselor antiepidemice cuprinde
următoarele atribuţii specifice:
a) asigură depozitarea şi distribuirea în teritoriul
arondat a vaccinurilor şi a celorlalte produse biologice şi materiale necesare
desfăşurării activităţii de medicină preventivă;
b) asigură depozitarea şi livrarea produselor DDD
necesare intervenţiei în focarele de boli transmisibile;
c) asigură aprovizionarea laboratoarelor proprii şi a
altor unităţi sanitare cu medii de cultură, seruri de diagnostic, sticlărie,
reactivi, kituri şi alte materiale consumabile, în vederea realizării
activităţilor cuprinse în programele de medicină preventivă;
d) asigură depozitarea şi distribuirea în teritoriul
arondat a produselor din componenţa rezervei antiepidemice în caz de calamitate
sau în alte situaţii de risc;
e) îndeplineşte şi alte atribuţii specifice stabilite
de directorul adjunct de sănătate publică.
B. Compartimentul de evaluare a factorilor de risc din
mediul de viaţă şi muncă din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi
a municipiului Bucureşti are următoarele atribuţii şi responsabilităţi de
execuţie şi coordonare/îndrumare profesională:
a) coordonează şi implementează la nivel teritorial
activităţile medicale cuprinse în programele naţionale de sănătate privind
protejarea sănătăţii şi prevenirea îmbolnăvirilor asociate factorilor de risc
în relaţie cu mediul de viaţă şi de muncă, alimentaţie şi nutriţie,
aprovizionarea cu apă potabilă, radiaţii ionizante naturale şi profesionale şi
unităţile de învăţământ şi de îngrijire medicală şi medico-sociaiă de toate
categoriile;
b) asigură implementarea şi derularea programelor de
sănătate specifice la nivel judeţean, monitorizarea, evaluarea şi raportarea
indicatorilor de activitate specifică şi modul de utilizare a fondurilor
alocate;
c) elaborează propuneri pentru reglementarea
activităţilor teritoriale din domeniile: igiena mediului, igiena alimentaţiei,
igiena unităţilor de învăţământ, medicină ocupaţională, igiena radiaţiilor, în
concordanţă cu legislaţia din domeniu;
d) analizează şi evaluează periodic sau ori de câte ori
este nevoie calitatea serviciilor teritoriale de supraveghere medicală a
sănătăţii în relaţie cu mediul, propune implementarea unor noi activităţi, în
colaborare cu alte unităţi/servicii teritoriale cu activitate din domeniu;
e) coordonează şi derulează activităţi specifice pentru
implementarea prevederilor legislative de protejare şi promovare a mediului de
viaţă organizat şi natural;
f) analizează documentaţiile transmise de structura de
reglementare şi propune conducerii aprobarea sau respingerea solicitării;
g) întocmeşte rapoarte profesionale medicale de
evaluare teritorială a stării de sănătate în relaţie cu mediul comunitar (apă
potabilă, apă de îmbăiere, poluare organizată sau accidentală, radiaţii
ionizante şi neionizante etc.) şi contribuie la realizarea sintezelor naţionale
din domeniu;
h) coordonează şi derulează în teritoriu activităţi
medicale specifice pentru implementarea prevederilor legislative din domeniul
produselor biocide, al substanţelor chimice periculoase şi al produselor
cosmetice şi de uz casnic;
i) monitorizează şi coordonează pe plan teritorial
activitatea de gestionare şi neutralizare a deşeurilor medicale din toate
categoriile de unităţi sanitare şi elaborează propuneri pentru
anihilarea/ameliorarea situaţiilor de risc evaluat;
j) coordonează, monitorizează, evaluează şi participă
la asigurarea calităţii apei potabile din teritoriu şi elaborează propuneri
pentru rezolvarea/ameliorarea situaţiilor de risc evaluat sau anihilarea
riscului constituit, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
k) monitorizează şi evaluează riscurile privind
siguranţa alimentului şi alimentaţiei publice, elaborează şi propune activităţi
de asigurare a calităţii alimentului din circuitul public, în conformitate cu
legislaţia în vigoare şi normativele europene;
l) desfăşoară activitatea de evaluare a conformării la
normele de igienă şi sănătate publică a proiectelor de amenajare-construire şi
elaborează referatele de evaluare în vederea avizării/autorizării sanitare;
m) colaborează şi conlucrează cu administraţia publică
locală şi cu instituţiile/serviciile specializate din domeniu, pentru
implementarea şi realizarea prevederilor legale privind calitatea mediului de
viaţă şi muncă, securitatea alimentului şi calitatea apei potabile;
n) derulează studii medicale populaţionale privind
starea de sănătate în raport cu factorii de mediu, radiaţii ionizante naturale
şi profesionale, mediul ocupaţional şi colectivităţi organizate;
o) face propuneri către conducerea direcţiei de
sănătate publică privind modul de derulare a programelor de sănătate la nivel
judeţean;
p) supraveghează acordarea asistenţei medicale
profilactice în colectivităţile de copii şi tineri şi participă la
monitorizarea medicală a dezvoltării fizice, psihomotorii şi a stării de
sănătate a copiilor din colectivităţi;
q) realizează registrul de evidenţă a bolilor
profesionale la nivel teritorial, efectuând cercetarea medicală şi documentarea
cazurilor suspecte de boală, declararea, înregistrarea şi raportarea bolilor
profesionale, conform prevederilor legale;
r) centralizează şi analizează situaţia angajaţilor
expuşi la noxe din teritoriu şi participă la aplicarea legislaţiei privind
încadrarea locurilor de muncă în condiţii deosebite şi speciale;
s) participă cu rapoarte la elaborarea sintezelor
naţionale privind sănătatea în relaţie cu mediul de viaţă şi muncă şi participă
ia elaborarea raportului privind starea de sănătate a populaţiei;
t) participă la elaborarea şi execuţia planurilor de
acţiuni privind implementarea în plan judeţean a acquis-ului comunitar în
domeniul sănătăţii;
u) desfăşoară activităţi specifice în cadrul planurilor
de intervenţie în situaţii de urgenţă;
v) efectuează, la cererea terţilor, expertize,
consultanţă şi prestaţii de specialitate;
z) îndeplineşte alte atribuţii specifice stabilite de
directorul adjunct de sănătate publică şi conducerea unităţii;
aa) din punct de vedere profesional se subordonează
metodologic Institutului Naţional de Sănătate Publică, prin Centrul Naţional de
Monitorizare a Riscurilor din Mediul Comunitar şi structurile sale de
specialitate din centrele regionale de sănătate publică.
In cadrul Compartimentului de evaluare a factorilor de
risc din mediul de viaţă şi de muncă funcţionează următoarele colective de
activitate specifică**):
1. Igiena mediului;
2. Igiena alimentului;
3. Igiena colectivităţilor de copii/tineret;
4. Medicina muncii;
*) In cazul unui deficit de personal calificat, pot fi
operate comasări de activităţi în structuri reglementate, cu încadrarea a cel
puţin unui medic epidemiolog/structură organizată.
**) In cazul unui deficit de personal calificat, pot fi
operate comasări de activităţi în structuri reglementate, cu încadrarea a cel
puţin unui medic de igienă sau medicina muncii/structură organizată.
5. Programe de sănătate în relaţie cu mediul;
6. Statistică.
C. In domeniul evaluării şi promovării sănătăţii, Compartimentul
de evaluare şi promovare a sănătăţii din cadrul direcţiilor de sănătate publică
judeţene şi a municipiului Bucureşti are următoarele atribuţii şi
responsabilităţi de execuţie şi coordonare/îndrumare profesională:
a) asigură monitorizarea şi coordonarea programelor de
sănătate publică în domeniul bolilor netransmisibile la nivel judeţean;
b) colectează trimestrial şi anual indicatorii
programelor de sănătate specifice şi de demografie de la unităţile sanitare, în
conformitate cu actele normative în vigoare şi reglementările europene în
domeniu;
c) asigură culegerea şi validarea datelor la nivel
judeţean pentru registrele naţionale de boli netransmisibile;
d) propune conducerii direcţiei constituirea unor
echipe interdisciplinare care asigură evaluarea indicatorilor rezultaţi din
supravegherea bolilor cronice în teritoriu;
e) analizează şi evaluează indicatorii de morbiditate
şi mortalitate legaţi de evoluţia bolilor netransmisibile în judeţ şi evoluţia
acestora la populaţia din teritoriu;
f) în realizarea atribuţiilor sale colaborează direct
cu unităţile judeţene de implementare a programelor de sănătate, precum şi cu
structurile specializate ale Institutului Naţional de Sănătate Publică;
g) se subordonează metodologic Institutului Naţional de
Sănătate Publică, prin Centrul Naţional de Evaluare şi Promovare a Stării de
Sănătate şi structurile sale de specialitate din centrele regionale de sănătate
publică;
h) participă la colaborări interinstituţionale, la
nivel judeţean, cu organizaţii guvernamentale şi neguvernamentale pentru
asigurarea corelării activităţilor din cadrul programelor naţionale de sănătate
cu alte iniţiative, finanţate din alte surse;
i) primeşte anual, trimestrial şi ori de câte ori este
nevoie, de la casa de asigurări de sănătate judeţeană sau a municipiului
Bucureşti analiza modului în care a fost derulat programul de sănătate cu scop
curativ;
j) face propuneri către conducerea direcţiei de
sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti privind utilizarea
fondurilor specifice alocate derulării programelor de sănătate publică în
domeniul bolilor netransmisibile şi supraveghere demografică la nivel judeţean;
k) furnizează informaţii către populaţie referitoare la
prevenirea bolilor şi la promovarea sănătăţii;
l) dezvoltă la nivel local programe de promovare a
sănătăţii şi de educaţie pentru sănătate, în funcţie de priorităţile locale,
programele naţionale şi strategiile europene;
m) elaborează proiecte în parteneriat cu autorităţile
locale, reprezentanţii în teritoriu ai altor ministere, organizaţii
neguvernamentale şi reprezentanţe internaţionale, în vederea soluţionării
problemelor comunitare;
n) furnizează servicii de formare în educaţia pentru
sănătate adresate formatorilor din cadrul şi din afara sistemului de sănătate;
o) elaborează, editează şi asigură multiplicarea de
materiale publicitare specifice.
In cadrul Compartimentului de evaluare şi promovare a
sănătăţii funcţionează următoarele colective de activitate specifică*):
1. Supraveghere boli netransmisibile;
2. Evaluare programe boli netransmisibile;
3. Informare-educare în sănătate publică;
4. Programe de promovare a sănătăţii;
5. Demografie şi statistică.
D. In domeniul activităţii Laboratorului de diagnostic
şi investigare în sănătate publică, sub coordonarea unui medic de specialitate
medicină de laborator, responsabil pentru acreditarea şi menţinerea acreditării
serviciilor, laboratorul are următoarele activităţi şi responsabilităţi
specifice: D1. diagnostic microbiologic:
a) participă la efectuarea investigaţiei epidemiologice
prin recoltarea şi prelucrarea de probe bacteriologice, virusologice,
serologice, imunologice şi parazitologice, pentru supravegherea şi controlul
bolilor transmisibile, în conformitate cu metodologiile legale în vigoare;
b) asigură diagnosticul etiologic pentru bolile
infecţioase identificate în cadrul programului naţional de supraveghere
epidemiologicadaca prestaţia nu poate fi asigurată prin unitatea de îngrijire a
cazului sau este solicitat în acest sens;
c) asigură diagnosticul microbiologic pentru
solicitările serviciului de supraveghere a bolilor transmisibile, provenite de
la cazuri suspecte, focare de boală transmisibilă sau investigaţii în cadrul
programelor de sănătate;
e) monitorizează şi transmite evaluări privind circulaţia
unor microorganisme cuprinse în metodologiile de supraveghere epidemiologică
şi situaţia antibioticorezistenţei microorganismelor la populaţia
investigată în unităţile sanitare din teritoriu;
f) asigură transmiterea probelor biologice la structurile
regionale/naţionale în vederea caracterizării circulaţiei germenilor pe
teritoriul naţional, în conformitate cu reglementările metodologice ale
Institutului Naţional de Sănătate Publică;
g) efectuează analize microbiologice la solicitarea
serviciului de control în sănătate publică, cu aprobarea inspectorului şef al
serviciului de control în sănătate publică;
h) efectuează analize microbiologice din probe de apă,
aer, alimente şi factori de mediu, prevăzute în programele naţionale şi locale
de sănătate, la solicitarea serviciului de evaluare a factorilor de risc din
mediu conform metodologiei reglementate;
i) asigură aplicarea procedurilor în vederea
acreditării/reacreditării laboratorului;
j) efectuează analize microbiologice la cererea unor
beneficiari, pentru care se percep taxe;
k) execută alte activităţi specifice la solicitarea
directorului adjunct de sănătate publică, conform competenţelor;
D2. chimie sanitară şi/sau toxicologie:
a) efectuează analize fizico-chimice şi toxicologice
din probe biologice, apă, aer, alimente şi alţi factori de mediu pentru
evaluarea obiectivă a conformităţii produselor şi a riscurilor pentru sănătate;
b) efectuează analize fizico-chimice şi toxicologice la
solicitarea serviciului de control în sănătate publică, cu aprobarea
inspectorului şef al serviciului de control în sănătate publică;
c) efectuează analize fizico-chimice şi toxicologice,
la cererea unor beneficiari, pentru care se percep taxe;
d) asigură aplicarea procedurilor în vederea
acreditării laboratorului;
e) intervine şi participă la orice acţiune declarată de
urgenţă prin evenimente neaşteptate de către directorul adjunct de sănătate
publică;
f) alte atribuţii specifice stabilite sau solicitate în
cadrul competenţei.
E. Laboratorul igiena radiaţiilor (dacă este cazul)
funcţionează sub coordonarea profesională a unui medic cu atestare pentru
activităţile specifice şi are următoarele atribuţii:
a) coordonează activităţile pentru protejarea sănătăţii
populaţiei şi prevenirea efectelor asociate radiaţiilor ionizante în teritoriul
arondat laboratorului;
b) asigură colectarea şi raportarea datelor privind
sănătatea populaţiei în relaţie cu radiaţiile ionizante din teritoriul arondat
laboratorului;
*) In cazul unui deficit de personal calificat la nivel
teritorial, pot fi operate comasări de activităţi în structuri reglementate, cu
încadrarea a cel puţin unui medic/structură organizată.
c) asigură colectarea şi raportarea datelor privind
expunerea profesională la radiaţii ionizante din unităţile/serviciile cu
activitate de profil, din teritoriul arondat laboratorului;
d) participă la elaborarea raportului stării de
sănătate a comunităţii;
e) efectuează, din proprie iniţiativă sau la cererea
terţilor, determinări ale nivelurilor de radiaţii, precum şi consultanţă de
specialitate;
f) controlează aplicarea normelor de securitate
nucleară şi igiena radiaţiilor;
g) avizează şi autorizează sanitar unităţile în care se
desfăşoară practici şi activităţi nucleare;
h) elaborează referatele de evaluare pentru unităţile
supuse avizării/autorizării sanitare;
i) verifică respectarea normelor de igienă a
radiaţiilor ionizante în unităţile autorizate şi în laboratoarele de profil;
j) participă la elaborarea planurilor de acţiuni
privind implementarea în plan judeţean a acquis-ului comunitar;
k) participă la elaborarea planului de acţiune în caz
de catastrofă;
l) intervine în caz de accident nuclear sau de urgenţă
radiologica în teritoriul arondat;
m) evaluează nivelul expunerii medicale la radiaţii
ionizante a populaţiei prin programe de asigurare şi control al calităţii;
n) are şi alte atribuţii specifice stabilite de
directorul adjunct de sănătate publică.
IX. In domeniul controlului în sănătatea publică
Serviciul de control în sănătate publică este organizat
în două birouri/compartimente:
A. Biroul/Compartimentul inspecţia şi controlul
factorilor de risc din mediul de viaţă şi muncă;
B. Biroul/Compartimentul control unităţi şi servicii de
sănătate, care au următoarele atribuţii specifice:
A. Biroul/Compartimentul inspecţia şi controlul
factorilor de risc din mediul de viaţă şi muncă are următoarele atribuţii în
domeniile mediu, radiaţii, alimente, muncă şi colectivităţi de copii:
a) constată şi sancţionează contravenţiile la normele
de igienă, conform competenţelor specifice şi actelor normative în vigoare, la
nivel judeţean;
b) păstrează confidenţialitatea privind iminenţa
inspecţiei sanitare, înainte de începerea propriu-zisă a acesteia, şi
confidenţialitatea datelor pe care unităţile inspectate le pun la dispoziţie;
c) solicită unităţilor controlate orice documente
necesare efectuării inspecţiei şi, după caz, copii de pe acestea;
d) prescrie unităţilor controlate măsuri de remediere,
cu stabilirea de termene şi responsabilităţi în vederea înlăturării
deficienţelor de igienă constatate;
e) propune inspectorului-şef suspendarea temporară a
activităţii unităţilor şi obiectivelor până la remedierea deficienţelor; în
situaţii cu risc major şi iminent de îmbolnăvire a populaţiei, dispune
suspendarea pe loc sau imediată a activităţii unităţii ori obiectivului şi
informează operativ medicul şef serviciu de control în sănătate publică despre
măsura aplicată;
f) propune directorului executiv retragerea avizului
sanitar pentru proiectele de activităţi, inclusiv construcţii, în cazul în care
nu sunt respectate normele de igienă;
g) propune directorului executiv retragerea avizului
sanitar sau a notificării unui produs, în situaţia în care substanţele sau
produsele sunt neconforme cu specificaţiile din dosarul tehnic;
h) opreşte, denaturează sau condiţionează darea în
consum public a alimentelor care nu corespund normelor de igienă, precum şi
folosirea obiectelor, materialelor şi a substanţelor care, prin natura lor sau
prin modul de utilizare, periclitează starea de sănătate a populaţiei;
i) recoltează şi aplică elemente de securizare la
probele recoltate în cadrul activităţii de inspecţie, precum şi contraprobele;
j) participă la activitatea de implementare a
prevederilor specifice din Regulamentul sanitar internaţional şi verifică şi
aplică măsurile de protecţie sanitară;
k) la solicitarea directorului adjunct de sănătate
publică, poate dispune măsuri speciale pentru bolnavii, suspecţii şi contacţii
de boli transmisibile sau purtătorii de germeni patogeni, precum şi alte măsuri
cu caracter obligatoriu pentru combaterea bolilor transmisibile şi a celor
profesionale;
l) verifică respectarea legislaţiei în vigoare privind
condiţiile de mediu necesare activităţilor de prevenire şi control al
infecţiilor nosocomiale în toate unităţile sanitare;
m) opreşte folosirea preparatelor biologice utilizate
în scop diagnostic, profilactic şi de tratament care se dovedesc
necorespunzătoare sau nocive sănătăţii;
n) în situaţia în care, în timpul unei activităţi de
control, constată existenţa unui conflict de interese sau deficienţe grave ce
pot determina riscuri majore pentru sănătatea populaţiei, comunică urgent
directorului adjunct de sănătate publică şi inspectorului-şef în vederea
delegării unui alt inspector şi luării măsurilor de urgenţă;
o) controlează unităţile sanitare acreditate pentru
activitatea de bănci de ţesuturi şi/sau utilizare de ţesuturi şi/sau celule
umane în scop terapeutic prin evaluare şi verificare de proceduri şi activităţi
care se derulează în aceste unităţi;
p) controlează şi evaluează incidentele adverse severe
şi reacţiile adverse grave notificate prin sistemele de vigilenţă, inclusiv în
domeniul securităţii transfuziilor şi hemovigilenţei;
q) participă şi la alte activităţi specifice de control
în domeniile inspecţiei alimentare, pe domeniile de competenţă, suplimentelor
alimentare, colectivităţilor permanente sau temporare de copii şi tineret,
produselor cosmetice, noxelor profesionale şi altor riscuri din mediul
industrial, respectiv riscurile ionizante, naturale şi profesionale.
B. Biroul/Compartimentul de control unităţi şi servicii
de sănătate
B1. Compartimentul de situaţii de urgenţă şi
managementul asistenţei medicale de urgenţă şi evenimente speciale are
următoarele atribuţii:
a) monitorizează şi evaluează activitatea unităţilor de
primiri urgenţe şi a compartimentelor de primiri urgenţe din cadrul unităţilor
sanitare din sectorul public;
b) participă la acţiunile de acordare a primului ajutor
calificat împreună cu inspectoratele judeţene pentru situaţii de urgenţă şi cu
alte structuri subordonate Ministerului Sănătăţii;
c) monitorizează şi evaluează activitatea serviciului
judeţean de ambulanţă;
d) transmite informări operative conducerii direcţiei
de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti în cazul apariţiei
unui eveniment neaşteptat sau unor situaţii de calamitate sau catastrofă şi
propune măsuri de intervenţie, în colaborare cu celelalte structuri de specialitate
din cadrul direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti,
în funcţie de domeniul de competenţă;
e) elaborează şi transmite spre aprobarea directorului
executiv Planul de intervenţie în caz de dezastre şi epidemii, realizat în
colaborare cu celelalte structuri de specialitate din cadrul direcţiei de
sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, în funcţie de domeniul
de competenţă;
f) participă la implementarea şi derularea
activităţilor specifice serviciilor pentru realizarea programelor naţionale de
sănătate.
B2. Compartimentul de control servicii de asistenţă
medicală primară are următoarele atribuţii:
a) asigură controlul activităţii de asistenţă medicală
primară, în conformitate cu reglementările şi metodologia specifică pentru
această activitate;
b) verifică în teren condiţiile necesare pentru
asigurarea calităţii serviciilor oferite în cadrul asistenţei medicale primare,
precum şi respectarea prevederilor cuprinse în reglementările legale în
vigoare;
c) participă la implementarea strategiilor de reformă
în domeniul asistenţei medicale primare, elaborate şi aprobate de Ministerul
Sănătăţii;
d) controlează respectarea prevederilor privind
activitatea de raportare şi monitorizare a bolilor transmisibile şi cronice de
către medicii de familie care îşi desfăşoară activitatea atât în cabinete
publice, cât şi în cabinete private;
e) verifică modul în care personalul din cabinetele
medicilor de familie respectă obligaţiile reglementate prin acte normative,
referitoare la etica profesională şi deontologia medicală, asistenţa de
sănătate publică, activitatea desfăşurată în cadrul sistemului de asigurări
sociale de sănătate, relaţiile de muncă, în conformitate cu dispoziţiile legale
în vigoare;
f) controlează managementul evidenţei medicale primare
şi al informaţiei medicale gestionate, inclusiv pentru activitatea de furnizare
a datelor privind registrele judeţene/regionale/naţionale de vaccinare şi boii
cronice reglementate prin metodologii;
g) participă la activitatea de educaţie/formarea
continuă şi dezvoltarea profesională a resurselor umane din asistenţa medicală
primară;
h) asigură informarea personalului medical în legătură
cu normele de etică profesională şi deontologie medicală şi informarea
pacienţilor cu privire la drepturile şi îndatoririle acestora;
i) participă la implementarea, derularea şi evaluarea
activităţilor specifice asistenţei medicale primare pentru realizarea
programelor naţionale de sănătate.
B3. Compartimentul de control în asistenţa medicală
ambulatorie de specialitate are următoarele atribuţii:
a) asigură controlul activităţii de asistenţă medicală
ambulatorie de specialitate;
b) verifică în teren condiţiile necesare pentru
asigurarea calităţii serviciilor oferite în cadrul asistenţei medicale
ambulatorii de specialitate, precum şi respectarea prevederilor cuprinse în
reglementările legale în vigoare;
c) participă la implementarea strategiilor de reformă
în domeniul asistenţei medicale ambulatorii, elaborate şi aprobate de
Ministerul Sănătăţii;
d) verifică modul de raportare şi monitorizare a
bolilor transmisibile şi cronice de către personalul de specialitate din
ambulatoriu, care îşi desfăşoară activitatea atât în cabinete publice, cât şi
în cabinete/unităţi private, inclusiv în domeniul serviciilor de laborator de
diagnostic microbiologic, indiferent de forma de organizare;
e) monitorizează şi verifică modul în care personalul
din cabinetele medicilor din ambulatoriul de specialitate respectă obligaţiile
reglementate prin acte normative, referitoare la etica profesională şi
deontologia medicală, asistenţa de sănătate publică, activitatea desfăşurată în
cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, relaţiile de muncă, în
conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare;
f) controlează asigurarea managementului evidenţei
medicale şi al informaţiei medicale gestionate;
g) participă la activitatea de educaţie/formarea
continuă şi dezvoltarea profesională a resurselor umane din asistenţa medicală
de specialitate din ambulatoriu;
h) participă, împreună cu serviciul de evaluare şi
promovare a sănătăţii şi casa de asigurări de sănătate, la analiza nevoilor de
servicii medicale de specialitate ale populaţiei;
i) asigură informarea personalului medical în legătură
cu normele de etică profesională şi deontologie medicală şi informarea
pacienţilor cu privire la drepturile şi îndatoririle acestora;
j) participă la implementarea, derularea şi evaluarea
activităţilor specifice serviciilor ambulatorii pentru realizarea programelor
naţionale de sănătate.
B4. Compartimentul de control al asistenţei medicale
din unităţile cu paturi are următoarele atribuţii:
a) controlează şi evaluează condiţiile necesare pentru
asigurarea calităţii activităţii medicale desfăşurate în spital;
b) monitorizează modul în care spitalele respectă
condiţiile necesare pentru asigurarea calităţii actului medical;
c) verifică respectarea normativelor în vigoare
privind: programul de muncă pe categorii de personal, încadrarea de către
spitale a numărului optim de personal, în funcţie de atribuţiile acreditate ale
spitalului şi serviciile de sănătate contractate;
d) monitorizează şi controlează modul în care spitalul
îşi respectă obligaţia legală de a înregistra, stoca, prelucra şi transmite
informaţiile legate de activitatea sa, potrivit dispoziţiilor legale în
vigoare;
e) evaluează necesarul de servicii medicale
spitaliceşti şi asigurarea accesului echitabil al populaţiei la serviciile
medicale specifice, în vederea creşterii eficienţei şi calităţii serviciilor;
f) participă la evaluarea gradului de satisfacţie a
pacienţilor în legătură cu serviciile de sănătate, împreună cu serviciul de
evaluare şi promovare a sănătăţii;
g) verifică respectarea prevederilor legale privind
regulamentul de organizare şi funcţionare al spitalelor, precum şi conţinutul
fişei postului pentru personalul din spitale;
h) participă la negocierea anuală a indicatorilor de
performanţă specifici fiecărui spital din teritoriul arondat;
i) controlează şi verifică cu maximă exigenţă
respectarea prevederilor legale în vigoare şi obiectivelor programului naţional
specific pentru asigurarea condiţiilor necesare de prevenire şi control al
infecţiilor nosocomiale;
j) controlează şi evaluează activitatea unităţilor
medicale cu paturi şi a ambulatoriilor de specialitate, cu profil de asistenţă
medicală recuperatorie, inclusiv la nivelul societăţilor de turism balnear şi
de recuperare, publice sau private, modul de asigurare a condiţiilor specifice
pentru asistenţa medicală de acest profil;
k) verifică modul de organizare în vederea asigurării
asistenţei medicale în situaţii de dezastre, atacuri teroriste, război,
conflicte sociale şi alte situaţii de criză;
l) participă la implementarea, derularea şi evaluarea
activităţilor specifice serviciilor spitaliceşti pentru realizarea programelor
naţionale de sănătate.
B5. Compartimentul de control al asistenţei medicale a
mamei şi copilului are următoarele atribuţii:
a) evaluează şi participă la identificarea
priorităţilor în domeniul asistenţei medicale a mamei şi copilului şi propune
măsuri adaptate pentru rezolvarea problemelor identificate;
b) controlează aspectele organizatorice ale asistenţei
medicale a gravidei, lăuzei şi copilului, în raport cu dinamica morbidităţii şi
mortalităţii la aceste categorii, şi propune directorului executiv măsuri de
organizare/reorganizare a structurilor sanitare din teritoriu;
c) controlează modul de derulare la nivel local a
activităţii de planificare familială şi sănătate a reproducerii, împreună cu
serviciul de evaluare şi promovare a sănătăţii;
d) coordonează, monitorizează şi evaluează derularea la
nivel local a programelor naţionale în domeniul asistenţei medicale a mamei şi
copilului.
B6. Compartimentul de control al asistenţei medicale a
comunităţilor la risc are următoarele atribuţii:
a) acordă consultanţă şi asistenţă tehnică în domeniul
evaluării nevoilor, al stabilirii priorităţilor, modalităţilor de implementare
şi monitorizare a strategiilor de asistenţă medicală comunitară integrată;
b) colaborează cu autorităţile administraţiei publice
locale în vederea realizării strategiei judeţene şi a listei de priorităţi în
domeniul asistenţei medicale a comunităţilor la risc;
c) controlează, monitorizează şi evaluează derularea
programelor naţionale şi locale de sănătate cu privire la asistenţa medicală în
comunităţile la risc;
d) asigură sprijin pentru formarea personalului care
lucrează în reţeaua de asistenţă medicală comunitară, inclusiv joncţiunile cu
reţeaua de medicină de familie, accesul la medicamente, servicii ambulatorii şi
spitaliceşti;
e) identifică şi controlează implementarea unor
programe specifice de consiliere medico-socială, servicii de îngrijiri la
domiciliu pentru persoane vulnerabile: persoane cu dizabilităţi, neasiguraţi,
victime ale violenţei domestice, copii din familii dezorganizate, persoane cu
probleme de sănătate mintală, precum şi alte categorii de persoane identificate
la nivel local ca fiind în situaţii de risc;
f) facilitează şi monitorizează crearea parteneriatelor
interinstituţionale la diferite niveluri, a strategiilor şi a protocoalelor
comune pentru serviciile de asistenţă comunitară ia risc.
X. In domeniul asistenţei medicale şi programelor de
sănătate
Compartimentul de asistenţă medicală şi programe de
sănătate are următoarele atribuţii:
1. în domeniul asistenţei medicale:
a) asigură îndrumarea tehnică şi metodologică a
programelor de asistenţă medicală;
b) evaluează şi participă la identificarea
priorităţilor în domeniul asistenţei medicale şi propune măsuri pentru
rezolvarea problemelor identificate;
c) participă, împreună cu serviciul de evaluare şi
promovare a sănătăţii şi casa de asigurări de sănătate, la analiza nevoilor de
servicii medicale ale populaţiei;
d) supraveghează activitatea de raportare şi
monitorizare a bolilor cronice de către furnizorii de servicii medicale;
e) evaluează asistenţa medicală acordată gravidei,
lăuzei şi nou-născutului;
f) supraveghează activităţile unităţilor sanitare
publice şi private referitoare la culegerea şi prelucrarea datelor necesare în
vederea formulării propunerilor de îmbunătăţire a accesului populaţiei la
servicii de asistenţă medicală;
g) participă la analiza periodică a indicatorilor de
performanţă realizaţi de către spitalele din reţeaua Ministerului Sănătăţii;
h) participă la evaluarea activităţii unităţilor
sanitare cu paturi, publice şi private;
2. în domeniul programelor de sănătate (cu excepţia
programelor naţionale privind bolile transmisibile, a Programului naţional de
monitorizare a factorilor determinanţi din mediul de viaţă şi muncă şi a
programelor de promovare a sănătăţii):
a) coordonează implementarea, monitorizarea şi
evaluarea programelor naţionale de sănătate la nivel judeţean;
b) analizează şi monitorizează modul de derulare a
programelor/subprogramelor naţionale de sănătate la nivelul unităţii sanitare
prin indicatorii fizici şi de eficienţă realizaţi şi transmişi de aceasta;
c) realizează centralizarea şi raportarea indicatorilor
specifici către structurile de specialitate din cadrul Institutului Naţional de
Sănătate Publică şi/sau al Ministerului Sănătăţii;
d) evaluează trimestrial indicatorii specifici şi, în
funcţie de realizarea obiectivelor şi activităţilor propuse în cadrul
programelor/subprogramelor naţionale de sănătate, propune modul de alocare a
resurselor rămase neutilizate;
e) organizează evidenţa beneficiarilor programului/
subprogramului;
f) urmăreşte modul de utilizare a fondurilor alocate
pentru derularea programelor/subprogramelor naţionale de sănătate;
g) elaborează trimestrial rapoarte cu privire la
derularea programelor naţionale de sănătate şi le înaintează structurilor de
specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii sau, după caz, al Institutului
Naţional de Sănătate Publică;
h) transmite structurii de specialitate din cadrul
Ministerului Sănătăţii cererile lunare de finanţare fundamentate, însoţite de
documentele justificative, conform legii, pentru realizarea deschiderilor de
credite bugetare pentru derularea programelor naţionale de sănătate, cu
încadrarea în fondurile aprobate şi la termenele stabilite potrivit
dispoziţiilor legale în vigoare;
3. în domeniul asistenţei medicale şi programelor
naţionale de sănătate realizate prin spitalele din reţeaua autorităţilor
administraţiei publice locale:
a) asigură realizarea tuturor activităţilor privind
încheierea contractelor pentru desfăşurarea activităţilor prevăzute în
programele naţionale de sănătate de evaluare, profilactice şi cu scop curativ,
finanţate din bugetul Ministerului Sănătăţii, din fonduri de la bugetul de stat
şi din venituri proprii, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
b) asigură primirea şi înregistrarea documentelor
justificative necesare în vederea decontării bunurilor şi serviciilor acordate
în cadrul programelor/subprogramelor naţionale de sănătate pe baza facturilor
prezentate;
c) analizează indicatorii prezentaţi în decontul
înaintat de unitatea sanitară, precum şi gradul de utilizare a fondurilor puse
la dispoziţie anterior;
d) asigură realizarea activităţilor necesare în vederea
lichidării şi ordonanţării cheltuielilor angajate conform prevederilor legale
în vigoare;
e) asigură monitorizarea derulării contractelor
încheiate pentru desfăşurarea activităţilor prevăzute în programele naţionale
de sănătate de evaluare, profilactice şi cu scop curativ, finanţate din bugetul
Ministerului Sănătăţii, din fonduri de la bugetul de stat şi din venituri
proprii, în vederea îndeplinirii obligaţiilor contractuale;
f) verifică menţinerea condiţiilor care au stat la baza
încheierii contractelor;
g) actualizează, în colaborare cu compartimentul
juridic, contractele încheiate pentru desfăşurarea activităţilor prevăzute în
programele naţionale de sănătate de evaluare, profilactice şi cu scop curativ,
finanţate din bugetul Ministerului Sănătăţii, din fonduri de la bugetul de stat
şi din venituri proprii, prin încheierea de acte adiţionale la acestea, conform
legislaţiei in vigoare.
XI. In domeniul economic şi administrativ
A. Biroul/Compartimentul buget-finanţe şi
Biroul/Compartimentul contabilitate au următoarele atribuţii:
a) execută indicatorii aprobaţi în bugetul de venituri
şi cheltuieli al direcţiei de sănătate publică;
b) afişează pe site-ul direcţiei proiectul bugetului de
venituri şi cheltuieli; analizează lunar şi trimestrial execuţia bugetului de
venituri şi cheltuieli şi le înaintează Ministerului Sănătăţii, la termenele
stabilite;
c) întocmesc situaţiile financiare trimestriale şi
anuale ale direcţiei; verifică, analizează şi centralizează situaţiile
financiare ale unităţilor din subordine, potrivit normelor legale, răspunzând
de realitatea şi exactitatea datelor cuprinse;
d) prezintă, trimestrial şi anual, Ministerului
Sănătăţii situaţiile financiare, verifică şi avizează, în prealabil, plăţile
din conturi la trezorerii şi bănci, după caz;
e) participă la organizarea şi efectuarea inventarierii
patrimoniului la nivelul direcţiei de sănătate publică şi al unităţilor
subordonate;
f) participă, în condiţiile legii, la controlul
respectării disciplinei financiare şi bugetare la unităţile din subordine,
raportând Ministerului Sănătăţii rezultatele;
g) transmit Ministerului Sănătăţii şi înştiinţează
prefectul cu privire la indicatorii financiari propuşi a fi incluşi în
proiectul de buget de venituri şi cheltuieli;
h) propun avizarea şi repartizarea, după caz, a
bugetului de venituri şi cheltuieli al unităţilor sanitare subordonate şi
urmăresc utilizarea eficientă a fondurilor alocate;
i) elaborează propuneri de casare şi transfer de bunuri
materiale, pe care le supun aprobării directorului executiv adjunct financiar
contabil, pentru a fi înaintate Ministerului Sănătăţii;
j) execută indicatorii financiari din bugetul propriu
şi urmăresc executarea acestora, asigură efectuarea plăţilor în conformitate cu
prevederile legale cuprinse în Ordinul ministrului finanţelor publice nr.
1.792/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind angajarea,
lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor instituţiilor publice, precum
şi organizarea, evidenţa şi raportarea angajamentelor bugetare şi legale, cu
modificările şi completările ulterioare;
k) finanţează, decontează, după caz, contravaloarea
acţiunilor sau obiectivelor din programele de sănătate şi alte activităţi,
conform actelor normative în vigoare, în limita creditelor deschise lunar de
Ministerul Sănătăţii, pe baza solicitării de fonduri;
l) propun directorului executiv adjunct financiar
contabil aprobarea casărilor pentru unităţile subordonate din teritoriu şi
urmăresc modul de utilizare a acestora, conform normelor specifice;
m) întocmesc lunar situaţia monitorizării cheltuielilor
de personal pentru activitatea proprie şi verifică dacă unităţile sanitare
publice din subordine au raportat această situaţie Ministerului Sănătăţii;
n) îndrumă metodologic din punct de vedere
financiar-contabil unităţile teritoriale subordonate;
o) întocmesc lunar, pe baza datelor operative, execuţia
bugetului de venituri şi cheltuieli pentru activitatea proprie, pe care o
înaintează Ministerului Sănătăţii;
p) solicită Ministerului Sănătăţii, la termenele
stabilite, deschideri de credite bugetare pentru luna următoare, pe titluri de
cheltuieli şi programe de sănătate;
q) asigură efectuarea finanţării lunare a acţiunilor de
sănătate de la nivelul unităţilor subordonate; asigură contractarea şi
decontarea sumelor reprezentând drepturi salariale şi cheltuieli materiale, în
conformitate cu prevederile legale, pentru cabinetele din structura unităţilor
sanitare transferate la autorităţile administraţiei publice locale (cabinete de
medicină sportivă, planning familial, HIV/SIDA, distrofici, TBC, LSM,
cercetare, rezidenţi an I-VII, UPU - UPU SMURD); asigură efectuarea finanţării
lunare a sumelor transferate autorităţilor administraţiei publice locale pentru
asistenţa medicală comunitară; asigură contactarea cu autorităţile
administraţiei publice locale şi decontarea sumelor reprezentând drepturi
salariale ale medicilor, medicilor dentişti, asistenţilor medicali din
cabinetele medicale din unităţile de învăţământ; asigură finanţarea lunară a
unităţilor medico-sociale în conformitate cu prevederile legale;
r) stabilesc necesarul de credite bugetare anuale
pentru lucrări de investiţii, consolidări de clădiri şi reparaţii capitale,
dotări pentru unităţile sanitare subordonate, precum şi pentru direcţia de
sănătate publică;
s) efectuează repartizarea creditelor bugetare aprobate
şi transmit unităţilor subordonate beneficiare de investiţii lista obiectivelor
nominalizate în anexa la legea anuală a bugetului de stat, la termenele
prevăzute de lege;
t) asigură, în limita alocaţiilor bugetare, finanţarea
lucrărilor de investiţii, conform actelor normative în vigoare, pe baza
deschiderii de credite lunare;
u) urmăresc modul de executare a bugetului aprobat la
titlul „Cheltuieli de capital", pe unităţi subordonate, luând măsurile
necesare pentru respectarea dispoziţiilor legale privind disciplina în
construcţii şi financiară;
v) urmăresc modul de executare şi raportează lunar
Ministerului Sănătăţii situaţia privind monitorizarea investiţiilor;
w) îndrumă din punct de vedere metodologic beneficiarii
lucrărilor de investiţii şi reparaţii capitale cu privire la proiectarea,
avizarea, execuţia şi finanţarea acestora în conformitate cu reglementările
legale în vigoare;
x) îndrumă şi verifică unităţile din subordine în activitatea
de stabilire a tarifelor prestaţiilor efectuate de acestea, în conformitate cu
legislaţia în vigoare;
y) răspunde pentru exactitatea şi realitatea datelor
transmise Ministerului Sănătăţii, atât pentru activitatea proprie, cât şi
pentru activitatea unităţilor sanitare subordonate.
B. Compartimentul administrativ şi mentenanţă are
următoarele atribuţii:
a) organizează activitatea de transport, achiziţionarea
autovehiculelor, înscrierea acestora la organele de poliţie, efectuarea
rodajului şi răspunde de controlul zilnic, reviziile tehnice, reparaţiile
curente şi capitale de autovehicule din parcul auto;
b) asigură executarea la timp şi în bune condiţii a
transporturilor necesare unităţii;
c) răspunde de depozitarea corespunzătoare a
carburanţilor şi lubrifianţilor, precum şi de utilizarea bonurilor de benzină
şi încadrarea în cota lunară de carburanţi, stabilită potrivit legii;
d) răspunde de elaborarea de către unităţi a
documentaţiei tehnice pentru investiţii, în colaborare cu Compartimentul de
achiziţii publice şi cu respectarea reglementărilor legale;
e) stabileşte necesarul de aparatură de înaltă
performanţă pentru unităţile din subordine şi îl înaintează Compartimentului de
achiziţii publice;
f) analizează şi propune efectuarea cheltuielilor de capital
aprobate;
g) verifică şi urmăreşte aprovizionarea direcţiei cu
materiale consumabile;
h) se asigură de contractarea tuturor utilităţilor
necesare derulării activităţii direcţiei;
i) întocmeşte dosarele de obiectiv ale clădirilor
direcţiei;
j) asigură verificările metrologice şi ale Inspecţiei
de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor
de Ridicat (ISCIR) pentru aparatura din dotare;
k) verifică şi urmăreşte modul de aprovizionare a
unităţilor din subordine cu medicamente, materiale consumabile etc, în vederea
asigurării funcţionării acestora;
l) organizează şi răspunde de asigurarea pazei,
aplicarea normelor de protecţie a muncii şi de prevenire a incendiilor,
potrivit legii;
m) realizează inventarul tuturor bunurilor care aparţin
direcţiei de sănătate publică şi ţine evidenţa exactă a acestora.
C. Biroul/Compartimentul de achiziţii publice are
următoarele atribuţii:
a) elaborează programul anual al achiziţiilor publice,
pe baza necesităţilor şi priorităţilor comunicate de celelalte compartimente
din cadrul direcţiei de sănătate publică judeţene şi, respectiv, a municipiului
Bucureşti;
b) elaborează sau, după caz, coordonează activitatea de
elaborare a documentaţiei de atribuire ori, în cazul organizării unui concurs
de soluţii, a documentaţiei de concurs;
c) organizează desfăşurarea licitaţiilor conform
reglementărilor legale în vigoare, recepţia bunurilor achiziţionate, precum şi
repartiţia acestora către compartimentele solicitante;
d) participă în comisiile de întocmire, evaluare,
negociere şi atribuire a contractelor de achiziţie publică;
e) îndeplineşte obligaţiile referitoare la publicitate,
conform legislaţiei în vigoare;
f) aplică şi finalizează procedurile de atribuire;
g) constituie şi păstrează dosarul achiziţiei publice.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art.18. - Direcţiile de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti, prin atribuţiile lor profesionale medicale şi de
reglementare şi control profesional şi administrativ, organizate în vederea
protejării şi promovării stării de sănătate a populaţiei şi satisfacerii
nevoilor specifice de asistenţă medico-sanitară a populaţiei, sunt unităţi
publice deconcentrate ale Ministerului Sănătăţii pentru implementarea politicii
sanitare şi strategiei de acţiune a Ministerului Sănătăţii la nivel
teritorial-judeţean.
ANEXA Nr. 2V
Structura organizatorică a direcţiilor de sănătate
publică judeţene şi a municipiului Bucureşti
MINISTERUL SĂNĂTĂŢII
Direcţia de Sănătate Publică a Judeţului.........../Municipiului
Bucureşti
* SP = Sănătate Publică
** BT- Boli transmisibile
adj. = adjunct
1) Anexa nr. 2 este
reprodusă în facsimil.