LEGE
Nr. 257 din 22 mai 2001 * Republicata
privind modul de actiune impotriva aeronavelor care utilizeaza neautorizat
spatiul aerian al Romaniei
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 684 din 29 iulie 2005
*) Republicata in temeiul dispozitiilor art. IV din Legea nr. 461/2004
pentru modificarea si completarea Legii nr. 257/2001 privind modul de actiune
impotriva aeronavelor care utilizeaza neautorizat spatiul aerian al Romaniei,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.057 din 15
noiembrie 2004, dandu-se textelor o noua numerotare.
Legea nr. 257/2001 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 273 din 25 mai 2001.
CAP. 1
Dispozitii generale
SECTIUNEA 1
Domeniul de aplicare
Art. 1
Prevederile prezentei legi se aplica tuturor aeronavelor civile si militare
care opereaza in spatiul aerian al Romaniei, indiferent de statul in care au
fost inmatriculate.
Art. 2
(1) Spatiul aerian al Romaniei reprezinta coloana de aer situata deasupra
teritoriului de suveranitate al Romaniei, pana la limita inferioara a spatiului
extraatmosferic.
(2) In scopul apararii colective, spatiul aerian al Romaniei este integrat
in spatiul aerian al NATO, in conformitate cu tratatele la care Romania este
parte.
(3) Pentru a realiza apararea si controlul utilizarii spatiului aerian al
NATO, structuri militare specializate ale Aliantei organizeaza si executa
serviciul politie aeriana.
SECTIUNEA a 2-a
Termeni si definitii
Art. 3
In sensul prezentei legi, se utilizeaza termenii si definitiile de mai jos:
3.1. act de interventie ilicita - orice act de violenta impotriva
echipajului si persoanelor aflate la bordul unei aeronave, orice actiune vizand
avarierea sau distrugerea acesteia, a mijloacelor de navigatie aeriana si care
pot pune in pericol siguranta unei aeronave;
3.2. aerodrom - suprafata delimitata pe pamant sau pe apa, care cuprinde,
eventual, cladiri, instalatii si materiale, destinata sa fie utilizata pentru
decolarea, aterizarea si manevrarea la sol a aeronavelor militare;
3.3. aeronava - orice aparat, cu motor sau fara motor, pilotat ori
nepilotat, dirijat sau nedirijat, care se poate mentine in atmosfera cu
ajutorul altor reactii ale aerului decat cele asupra suprafetei pamantului;
3.4. aeronava de stat - aeronava folosita pentru servicii militare, vamale
sau de politie;
3.5. aeronava care utilizeaza neautorizat spatiul aerian al Romaniei -
aeronava militara sau civila, romana sau straina, care executa activitati de
zbor in spatiul aerian al Romaniei fara a avea autorizare in acest sens sau
care se abate de la prevederile autorizarii primite;
3.6. aeronava interceptoare - aeronava militara care executa manevre de
apropiere fata de aeronava neidentificata sau care utilizeaza neautorizat
spatiul aerian al Romaniei, in scopul identificarii, avertizarii, obligarii de
a intra in legalitate sau distrugerii acesteia;
3.7. aeronava cu pasageri la bord - aeronava special amenajata si
autorizata care, in afara personalului aeronautic navigant, transporta persoane
care nu au aceasta calitate;
3.8. aeroport - suprafata delimitata pe pamant sau pe apa, care cuprinde,
eventual, cladiri, instalatii si materiale, destinata sa fie utilizata pentru
decolarea, aterizarea si manevrarea la sol a aeronavelor civile sau militare;
3.9. amerizare - manevra hidroavionului sau a hidroelicopterului pentru
luarea contactului lin cu suprafata apei, din momentul redresarii si pana in
momentul opririi acestuia pe aceasta suprafata;
3.10. apuntare - manevra aeronavei pentru luarea contactului lin cu puntea
unei nave, unui portavion sau portelicopter, din momentul inceperii redresarii
si pana la oprirea acesteia;
3.11. aterizare - manevra aeronavei pentru luarea contactului lin cu
suprafata solului, din momentul inceperii redresarii si pana in momentul
opririi acesteia pe pista sau pe platforma de aterizare;
3.12. deturnare - actiunea de schimbare a destinatiei unei aeronave prin
folosirea fortei sau a amenintarii cu forta;
3.13. foc de avertisment - focul executat de aeronava interceptoare cu
armamentul artileristic de bord pentru atentionarea echipajului aeronavei care
utilizeaza neautorizat spatiul aerian al Romaniei, fara ca aceasta sa fie
lovita;
3.14. foc de nimicire - focul executat de aeronava interceptoare cu
armamentul de bord sau de mijloacele terestre de aparare aeriana pentru
distrugerea aeronavei care utilizeaza neautorizat spatiul aerian al Romaniei;
3.15. helidrom - aerodromul sau aeroportul utilizat exclusiv pentru
decolarea, aterizarea si manevrarea la sol a elicopterelor;
3.16. hidroavion - aeronava de constructie speciala care poate stationa,
decola si ameriza pe suprafata unei ape;
3.17. hidroelicopter - elicopter de constructie speciala care poate
stationa, decola si ameriza pe suprafata unei ape;
3.18. organe de trafic aerian - structuri civile si militare specializate
in supravegherea, coordonarea, controlul si dirijarea aeronavelor;
3.19. survol - patrunderea si traversarea cu sau fara escala a spatiului
aerian al unui stat;
3.20. traiect de zbor - linia care uneste pozitiile succesive ocupate sau
care urmeaza sa fie ocupate de o aeronava in zbor.
Art. 4
Orice activitate de zbor in spatiul aerian al Romaniei se desfasoara pe
baza unei autorizari date de:
a) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, pentru
aeronavele civile romane si straine;
b) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, cu avizul
obligatoriu al Ministerului Apararii Nationale, pentru aeronavele civile
straine care transporta trupe, armament, tehnica de lupta, materiale
periculoase si orice alte tipuri de incarcatura care, prin natura lor, pot
afecta siguranta nationala a Romaniei;
c) Ministerul Apararii Nationale, pentru toate aeronavele de stat romane si
straine;
d) Ministerul Apararii Nationale, pentru toate aeronavele care survoleaza
municipiul Bucuresti la inaltimi mai mici de 3.000 m.
Art. 5
(1) Raspunderea pentru controlul utilizarii spatiului aerian al Romaniei
revine Ministerului Apararii Nationale, care este abilitat sa ia masurile
stabilite prin prezenta lege.
(2) In conditiile apararii colective a spatiului aerian al NATO, conducerea
elementelor nationale ale serviciului politie aeriana poate fi delegata de
Ministerul Apararii Nationale structurilor specializate ale Aliantei, prin
transfer de autoritate.
(3) Organele civile de trafic aerian instiinteaza cu oportunitate
structurile specializate ale Ministerului Apararii Nationale despre aeronavele
care urmeaza sa opereze in spatiul aerian al Romaniei, despre cele aflate in
dirijarea lor sau despre care au informatii ca utilizeaza neautorizat spatiul
aerian.
CAP. 2
SECTIUNEA 1
Situatii in care aeronavele utilizeaza neautorizat spatiul aerian al
Romaniei
Art. 6
Situatiile in care aeronavele utilizeaza neautorizat spatiul aerian al
Romaniei sunt urmatoarele:
a) decolarea de pe un aeroport, aerodrom sau un alt loc de pe teritoriul
national fara a avea autorizare in acest sens de la organele in drept;
b) abaterea de la traiectul de zbor aprobat prin autorizarea primita de la
organele in drept, fara instiintarea organelor de trafic aerian;
c) intrarea in spatiul aerian al Romaniei fara autorizarea data de organele
in drept prevazute la art. 4;
d) aterizarea, amerizarea sau apuntarea fara autorizare;
e) intreruperea legaturii radio si/sau interventia ilicita la bordul aeronavei,
indiferent daca se respecta autorizarea primita sau daca aeronava a fost
deturnata;
f) nerespectarea de catre echipajul unei aeronave a dispozitiilor organelor
de trafic aerian.
Art. 7
Determinarea momentului si a locului de producere a situatiilor prevazute
la art. 6 se realizeaza de catre organele de trafic aerian.
SECTIUNEA a 2-a
Masurile care se iau impotriva aeronavelor care utilizeaza neautorizat
spatiul aerian al Romaniei
Art. 8
Impotriva aeronavelor care utilizeaza neautorizat spatiul aerian al
Romaniei Ministerul Apararii Nationale va lua succesiv urmatoarele masuri:
a) stabilirea de la sol a pozitiei aeronavei, a legaturii radio si a
identitatii acesteia;
b) transmiterea de la sol a informatiilor si dispozitiilor catre pilotul
sau echipajul aeronavei, in vederea utilizarii autorizate a spatiului aerian al
Romaniei;
c) interceptarea aeronavei care continua sa utilizeze neautorizat spatiul
aerian al Romaniei;
d) executarea focului de avertisment de catre aeronavele interceptoare;
e) executarea focului de nimicire de catre aeronavele interceptoare;
f) executarea focului de nimicire de catre mijloacele terestre de aparare
aeriana.
SECTIUNEA a 3-a
Modul de actiune impotriva aeronavelor care utilizeaza neautorizat spatiul
aerian al Romaniei
Art. 9
(1) Stabilirea de la sol a pozitiei aeronavei care utilizeaza neautorizat
spatiul aerian al Romaniei, a legaturilor radio cu aceasta si determinarea
identitatii ei se realizeaza de catre organele de trafic aerian, folosindu-se
mijloacele specializate aflate in serviciu sau care sunt puse in functiune
special in acest scop.
(2) La identificarea aeronavelor care utilizeaza neautorizat spatiul aerian
al Romaniei, la solicitarea Ministerului Apararii Nationale, pot participa
aeronave apartinand Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului,
Ministerului Administratiei si Internelor, Serviciului Roman de Informatii si
altor detinatori de aeronave.
Art. 10
Organele de trafic aerian se informeaza reciproc asupra descoperirii si
identificarii aeronavei, cauzelor care au determinat incalcarea prevederilor
prezentei legi si, pe baza informatiilor de care dispun, dau dispozitii
pilotilor sau echipajelor in vederea utilizarii legale a spatiului aerian al
Romaniei.
Art. 11
(1) In cazul imposibilitatii stabilirii legaturilor radio cu aeronava care
utilizeaza neautorizat spatiul aerian al Romaniei, aceasta se intercepteaza cu
aeronave militare.
(2) Interceptarea se realizeaza si in situatia in care pilotii sau
echipajele nu executa dispozitiile primite de la organele de trafic aerian.
(3) Interceptarea aeronavelor care utilizeaza neautorizat spatiul aerian se
executa cu respectarea reglementarilor aeronautice si are drept scop
identificarea vizuala a acestora, indicarea directiilor de urmat pentru
revenirea la traiectele de zbor autorizate, acordarea de asistenta in caz de
nevoie, dirijarea in afara zonelor reglementate ca fiind zone interzise,
restrictionate, periculoase sau a celor rezervate temporar ori indrumarea la
aterizare pe aerodromul, aeroportul sau heliodromul indicat.
(4) Pe timpul interceptarii pentru transmiterea dispozitiilor aeronavele
interceptoare vor folosi frecventele radio autorizate, iar in cazul lipsei
legaturii radio vor folosi semnalele vizuale si manevre conform reglementarilor
internationale stabilite in acest scop.
(5) Impotriva aeronavelor care utilizeaza neautorizat spatiul aerian pot
actiona si forte si mijloace aeriene apartinand altor state membre NATO, in
conditiile stabilite prin intelegeri.
(6) Utilizarea spatiului aerian al altor state de catre aeronave
interceptoare apartinand Ministerului Apararii Nationale, pentru a actiona
impotriva aeronavelor care utilizeaza neautorizat spatiul aerian, se face in
conformitate cu prevederile intelegerilor incheiate in acest sens.
Art. 12
(1) Aeronavele interceptoare pot executa foc de avertisment impotriva
aeronavei care utilizeaza neautorizat spatiul aerian al Romaniei numai daca
celelalte proceduri prevazute la art. 8 lit. a) - c) nu au avut ca rezultat
intrarea in legalitate a acesteia.
(2) Focul de avertisment are drept scop atentionarea pilotilor sau a
echipajelor aeronavei ca utilizeaza neautorizat spatiul aerian al Romaniei si
obligarea acestora sa urmeze neconditionat instructiunile si dispozitiile
transmise de organele de trafic aerian sau de aeronavele interceptoare.
(3) Focul de avertisment se executa cu armamentul artileristic de bord,
excluzandu-se utilizarea munitiei trasoare si a armelor inteligente.
Art. 13
Focul de nimicire impotriva aeronavei care utilizeaza neautorizat spatiul
aerian al Romaniei se executa de aeronavele interceptoare numai daca masurile
prevazute la art. 8 lit. a) - d) nu au avut ca rezultat intrarea in legalitate
a aeronavei respective sau in cazul in care aceasta riposteaza, prin manevre
agresive sau cu foc, la instructiunile, dispozitiile si semnalele transmise.
Art. 14
(1) In cazurile in care o aeronava nu respecta prevederile autorizarii de
zbor primite, ca urmare a unor cauze de forta majora - conditii meteorologice
periculoase, defectiuni tehnice sau avarii, situatii speciale la bord privind
echipajul sau pasagerii, pierderea orientarii -, se vor lua numai masurile prevazute
la art. 8 lit. a) - c).
(2) Toate aceste masuri vor avea drept scop sprijinirea echipajului
aeronavei de a-si continua zborul sau de a ateriza in siguranta.
Art. 15
(1) Aeronava care a aterizat pe teritoriul Romaniei ca urmare a aplicarii
masurilor prevazute in prezenta lege continua sa fie tratata ca aeronava care
utilizeaza neautorizat spatiul aerian al Romaniei pana la obtinerea de la
organele abilitate a autorizarii de a-si relua zborul.
(2) Pana la obtinerea autorizarii de reluare a zborului, impotriva
aeronavei se vor lua urmatoarele masuri:
a) parcarea in locul indicat;
b) supravegherea si paza aeronavei;
c) stabilirea identitatii membrilor echipajului, a pasagerilor, a naturii
incarcaturii si obtinerea altor date cu privire la zborul aeronavei, precum si
la circumstantele care au determinat abaterea de la autorizarea detinuta.
(3) Obligatia de a lua masurile prevazute la alin. (2) o au:
a) comandantii bazelor aeriene, in cazul aterizarii aeronavei pe un aerodrom
sau aeroport utilizat in comun cu aviatia civila;
b) directorii generali ai aeroporturilor civile, in cazul aterizarii
aeronavei pe unul dintre acestea;
c) organele Ministerului Administratiei si Internelor, in cazul aterizarii
aeronavelor pe alte terenuri decat aerodromuri si aeroporturi.
(4) La solicitarea comandantilor bazelor aeriene sau a directorilor
generali ai aeroporturilor civile organele Ministerului Administratiei si
Internelor vor participa la indeplinirea masurilor prevazute la alin. (3) lit.
a) si b).
SECTIUNEA a 4-a
Competentele privind aprobarea executarii masurilor impotriva aeronavelor
care utilizeaza neautorizat spatiul aerian al Romaniei
Art. 16
Dreptul de a ordona sau de a aproba masurile prevazute la art. 8 lit. a) -
c) il au sefii structurilor stabilite de Ministerul Apararii Nationale.
Art. 17
Dreptul de a ordona sau de a aproba executarea focului de avertisment de
catre aeronavele interceptoare, executarea focului de nimicire de catre aeronavele
interceptoare si de catre mijloacele terestre de aparare aeriana il au
persoanele cu drept de decizie, stabilite de Consiliul Suprem de Aparare a
Tarii.
Art. 18
In scopul executarii in siguranta a zborurilor, pe timpul aplicarii
masurilor prevazute la art. 8, Ministerul Apararii Nationale, prin structurile
de specialitate ale Fortelor Aeriene, poate da dispozitii de deviere sau chiar
de interzicere temporara a tuturor zborurilor intr-o anumita zona sau in
intregul spatiu aerian al Romaniei.
Art. 19
Transmiterea datelor, dispozitiilor si ordinelor cu privire la clarificarea
situatiei aeriene si actiunile impotriva aeronavelor care utilizeaza
neautorizat spatiul aerian al Romaniei au prioritate in toate sistemele de
comunicatii nationale.
Art. 20
(1) Datele obtinute, demersurile facute, dispozitiile si ordinele date cu
privire la aeronava care utilizeaza neautorizat spatiul aerian al Romaniei vor
fi inregistrate folosindu-se aparatura specifica din dotare sau vor fi
consemnate si pastrate pana la finalizarea cercetarii evenimentului.
(2) Aceste date vor fi puse la dispozitie organelor de cercetare, cu
respectarea prevederilor legale in vigoare.
(3) Distrugerea, falsificarea sau divulgarea catre institutii sau persoane
neautorizate a datelor prevazute la alin. (1) se pedepseste conform legii.
CAP. 3
Dispozitii finale
Art. 21
Prezenta lege intra in vigoare la 60 de zile de la data publicarii ei in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 22
In termen de 30 de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, Ministerul Apararii Nationale impreuna cu
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, Ministerul
Administratiei si Internelor si Serviciul Roman de Informatii vor emite
dispozitii comune privind aplicarea prezentei legi.
Art. 23
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Decretul Consiliului
de Stat al Republicii Socialiste Romania nr. 416 din 5 decembrie 1979 privind
modul de actiune impotriva aeronavelor infractoare la regimul de zbor in
spatiul aerian al Republicii Socialiste Romania, publicat in Buletinul Oficial,
Partea I, nr. 95 din 7 decembrie 1979, precum si orice alte dispozitii
contrare.
*
* *
NOTA
Redam mai jos art. II si III din Legea nr. 461/2004, care nu au fost
cuprinse in forma republicata a Legii nr. 257/2001:
"Art. 2
In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi,
Ministerul Apararii Nationale impreuna cu Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, Ministerul Administratiei si Internelor si
Serviciul Roman de Informatii vor emite un ordin comun pentru aplicarea Legii
nr. 257/2001, astfel cum a fost modificata si completata prin prezenta lege.
Art. 3
Prezenta lege intra in vigoare in termen de 60 de zile de la data
publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I."