ORDIN Nr. 1245
din 6 octombrie 2008
pentru aprobarea
Reglementarii aeronautice civile romane privind autorizarea agentilor
aeronautici de handling - RACR-AD-AAH, editia 1/2008
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 713 din 21 octombrie 2008
Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin Ministerului Transporturilor, ca autoritate de stat în domeniul
transporturilor,
în temeiul prevederilor art. 4 lit. b) şi f), ale art.
63 lit. d) din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 367/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu
modificările ulterioare,
ministrul transporturilor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Reglementarea aeronautică civilă
română privind autorizarea agenţilor aeronautici de handling - RACR-AD-AAH,
ediţia 1/2008, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. - Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică
Civilă Română" va lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor
prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin transpune prevederile art. 14
din Directiva Consiliului 96/67/CE privind accesul pe piaţa serviciilor de
handling la sol pe aeroporturile din Comunitate, publicată în Jurnalul Oficial
al Comunităţilor Europene (JO) nr. 272/1996, cu modificările ulterioare.
Art. 4. - Certificatele de autorizare emise de Regia
Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă Română" agenţilor aeronautici de handling până la data
intrării în vigoare a prezentului ordin sunt valabile până la expirarea lor,
dar nu mai târziu de 30 septembrie 2009.
Art. 5. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin, prevederile cuprinse în Ordinul ministrului transporturilor,
construcţiilor şi turismului nr. 2.459/2006 pentru aprobarea Reglementării
aeronautice civile române privind autorizarea agenţilor aeronautici civili în
domeniul aeroportuar - RACR-AD-AACDA, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 1.056 din 30 decembrie 2006,
referitoare la activităţile de handling, se abrogă.
Art. 6. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul transporturilor,
Septimiu Buzaşu,
secretar de stat
ANEXA
REGLEMENTARE AERONAUTICA CIVILA ROMANA
privind autorizarea
agenţilor aeronautici de handling RACR-AD-AAH, ediţia 1/2008
CAPITOLUL I
Generalităţi
1.1. Scop şi aplicabilitate
1.1.1. Scopul prezentei
reglementări aeronautice civile este stabilirea cadrului reglementat necesar
pentru aplicarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 29/1997 privind Codul
aerian civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, referitoare
la evaluarea, autorizarea şi supravegherea organizaţiilor care desfăşoară
activităţi de handling la sol, denumite în continuare activităţi de handling.
1.1.2. Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR) evaluează, autorizează şi
supraveghează organizaţiile care desfăşoară activităţi de handling în baza
atribuţiilor ce îi revin în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului
nr. 405/1993 privind înfiinţarea Autorităţii Aeronautice Civile Române, cu
modificările şi completările ulterioare, şi ale ordinelor ministrului
transporturilor aplicabile.
1.1.3. Pentru a putea desfăşura activităţi de handling
pe un aerodrom, orice organizaţie trebuie:
a) să deţină un certificat de autorizare valabil, emis
de AACR în condiţiile prezentei reglementări; şi
b) să aibă acordul administratorului aerodromului pe
care îşi desfăşoară activitatea de handling (în cazul organizaţiilor diferite
de aerodromul în cauză), cu respectarea prevederilor RACR-APSH, ediţia curentă.
1.1.4. Prevederile prezentei reglementări se aplică în
mod nediscriminatoriu oricărei organizaţii care solicită sau deţine un
certificat de autorizare pentru desfăşurarea de activităţi de handling, emis de
AACR.
1.1.5. Evaluarea şi autorizarea unei organizaţii care
solicită să desfăşoare activităţi aeronautice de handling se efectuează de AACR
în scopul constatării şi certificării capacităţii solicitantului de a desfăşura
activităţile de handling respective în condiţii de siguranţă şi securitate a
traficului aerian.
1.1.6. Supravegherea agenţilor aeronautici de handling
se execută de AACR în scopul asigurării că aceştia respectă condiţiile de
autorizare, se conformează permanent prevederilor reglementărilor aeronautice
aplicabile şi nu afectează siguranţa zborului.
1.1.7. Prevederile prezentei reglementări se aplică
organizaţiilor (persoane juridice sau compartimente/structuri specializate ale
acestora) care solicită autorizarea pentru desfăşurarea de activităţi de handling, precum şi celor care deţin
o autorizaţie de agent aeronautic de handling.
1.1.8. Prezenta reglementare stabileşte cerinţele şi
condiţiile generale pentru autorizarea agenţilor aeronautici de handling şi
acordarea Certificatului de autorizare, pentru modificarea acestuia şi
prelungirea perioadei de autorizare, pentru supravegherea activităţii agenţilor
aeronautici de handling autorizaţi, precum şi reguli generale de funcţionare a
agenţilor aeronautici de handling respectivi.
1.1.9. Autorizarea şi supravegherea agenţilor
aeronautici de handling se efectuează de către AACR şi se tarifează conform
prevederilor legale în vigoare.
1.1.10. a) AACR poate să restricţioneze, să suspende
sau să anuleze autorizarea unui agent aeronautic de handling, dacă acesta nu
respectă parţial ori integral condiţiile de autorizare şi/sau cerinţele specifice
impuse de AACR.
b) Restricţionarea, suspendarea sau anularea
autorizării nu presupune rambursarea tarifelor stabilite conform prevederilor legale, achitate pentru serviciile prestate de AACR.
1.1.11. Autorizarea pentru activităţi de handling pe
aerodrom se desfăşoară în două etape distincte.
1. In prima etapă se va efectua verificarea
documentaţiei de autorizare pentru a se stabili dacă organizaţia corespunde
cerinţelor. Această etapă constituie evaluarea preliminară. Evaluarea se face
integral de o echipă constituită din specialişti AACR, prin analizarea tuturor
aspectelor tehnice şi operaţionale implicate.
2. A doua etapă este inspecţia operaţională şi a
sistemului de întreţinere. Această etapă constă în efectuarea de verificări la
faţa locului (la sediul organizaţiei şi la bazele de operare, la organizaţiile
de întreţinere tehnică proprii sau contractate, după caz, şi la facilităţile de
aerodrom) pentru a se constata conformitatea celor declarate în documentaţia
depusă de solicitant, precum şi pentru a se convinge că acesta are competenţa
şi capacitatea necesare pentru desfăşurarea activităţilor propuse în condiţii
de siguranţă şi eficienţă.
1.2. Definiţii şi abrevieri
1.2.1. Definiţii
In sensul prezentei reglementări, termenii de mai jos
au următoarele specificaţii:
aerodrom - conform
definiţiei de la art. 3 pct. 3.6 din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind
Codul aerian civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
agent aeronautic de handling - organizaţia autorizată să desfăşoare activităţi aeronautice de
handling;
anexă la Certificatul de autorizare - documentul care precizează activităţile cu implicaţii asupra
siguranţei operaţionale aeronautice care pot fi desfăşurate pe aerodrom de
deţinătorul autorizării ca agent aeronautic de handling (constituindu-se ca
parte integrantă a acestuia, atestând atât condiţiile, drepturile şi/sau
limitările proprii calificării, cât şi termenul de valabilitate pentru
exercitarea drepturilor specificate);
anularea Certificatului de autorizare - reprezintă retragerea de către AACR a autorizării ca agent
aeronautic de handling. Toate drepturile acordate prin Certificatul de
autorizare astfel anulat sunt retrase;
asigurare - răspunderea
civilă pentru operatorul de handling, având suma asigurată în funcţie de cifra
de afaceri;
asigurare de afacere -
asigurarea pentru întreruperea activităţii şi pentru pagube materiale;
audit- examinarea sistematică a structurii organizatorice şi operaţionale a unui
agent aeronautic de handling, precum şi a desfăşurării
operaţiunilor/activităţilor aeronautice specifice, în scopul stabilirii
conformităţii cu prevederile reglementărilor aeronautice relevante privind
siguranţa, eficienţa, calitatea etc;
autorizare - confirmarea
oficială dată de către AACR printr-un document eliberat în conformitate cu
prevederile reglementărilor aeronautice române, prin care se atestă capacitatea
deţinătorului de a desfăşura activităţile aeronautice civile menţionate în
acest document;
Certificat de autorizare - documentul emis de AACR ca rezultat al recunoaşterii faptului că
un serviciu, un echipament sau o organizaţie se conformează cerinţelor
aplicabile pentru activităţi aeronautice de handling având implicaţii în
siguranţa operaţională;
facilităţi -
echipamentele, utilajele şi sistemele amplasate sau instalate în interiorul ori
exteriorul perimetrului aerodromului şi utilizate pentru desfăşurarea
activităţilor autorizate;
handling - unul sau mai
multe servicii specializate, asigurate la sol aeronavelor, pasagerilor, bagajelor,
mărfurilor şi poştei, cu facilităţile aferente, cuprinse în anexa nr. 1, care
face parte integrantă din prezenta reglementare. Acestea includ atât serviciile
prestate unor terţe părţi cât şi handlingul propriu;
handling propriu -
situaţia în care un utilizator al unui aerodrom prestează direct pentru el
însuşi una sau mai multe categorii de servicii de handling la sol şi nu încheie
niciun fel de contracte cu terţi pentru prestarea de astfel de servicii; în
sensul acestei definiţii, utilizatorii aerodromului, între ei, nu vor fi
consideraţi terţe părţi atunci când:
- unul dintre ei deţine pachetul majoritar de acţiuni
al altuia; sau
- o entitate deţine pachetul majoritar al fiecăruia
dintre aceştia;
întreţinere - lucrarea
sau combinaţia de lucrări de reparaţii, inspecţii, înlocuire, remedierea
defectelor şi asigurarea stării tehnice corespunzătoare a infrastructurii,
sistemelor/ echipamentelor şi mijloacelor de aerodrom;
manual operaţional -
documentul care stabileşte organizarea compartimentelor de specialitate ale
agentului aeronautic de handling şi relaţiile dintre acestea, precum şi
procedurile şi instrucţiunile care guvernează activităţile de profil pentru
realizarea siguranţei operaţiunilor/activităţilor pe aerodrom;
memoriu de prezentare -
documentul cuprinzând informaţii detaliate despre organizaţie (modul de
constituire, obiectul de activitate, organizare, facilităţi, asigurarea
calităţii, activitatea prezentă şi de perspectivă etc);
organizaţie - persoană
juridică independentă sau compartimentul/structura specializată al/a unei
persoane juridice, constituit/constituită în scopul prestării uneia sau mai
multor categorii de servicii de handling;
prelungire de autorizare - procedeul administrativ prin care se permite deţinătorului unei
autorizări continuarea activităţilor precizate în anexa la Certificatul de
autorizare, în urma constatării de către AACR a îndeplinirii cerinţelor din
prezenta reglementare;
securitate aeronautică -
conform definiţiei de la art. 3 pct. 3.35 din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
siguranţă operaţională -
capacitatea activităţii aeronautice constând în evitarea afectării sănătăţii
sau pierderii de vieţi omeneşti, precum şi a producerii de pagube materiale, în
timpul desfăşurării activităţilor autorizate;
suspendarea Certificatului de autorizare - retragerea temporară, totală sau parţială, pentru o perioadă de
maximum 6 luni, de către AACR, a autorizărilor profesionale acordate prin
Certificatul de autorizare ca agent aeronautic de handling. Acestea pot fi
restabilite atunci când circumstanţele care au dus la suspendare sunt corectate
sau la încheierea perioadei de suspendare stabilite de
AACR;
utilizator al aerodromului - orice persoană fizică sau juridică, responsabilă pentru
transportul pasagerilor, al poştei şi/sau al mărfurilor, pe calea aerului, de la sau către aerodromul
în cauză.
1.2.2. Abrevieri:
AACR Autoritatea
Aeronautică Civilă Română;
AD/AP aerodrom/aeroport;
AFTN reţea fixă de telecomunicaţii
aeronautice (Aeronautical Fixed
Telecommunications Network);
AHM Manual de handling aeroportuar
(Airport Handling Manual);
IATA Asociaţia Internaţională de Transport
Aerian (International Air Transport Association);
ICAO Organizaţia Aviaţiei Civile
Internaţionale (International Civil Aviation
Organization);
MT Ministerul Transporturilor;
RACR reglementări aeronautice civile române;
SGHA contract-standard pentru servicii de
handling la sol (Standard Ground Handling Agreement);
SITA societate internaţională de
telecomunicaţii aeronautice (Societe
Internationale de Telecommunications Aeronautiques);
1.3. Referinţe
1.3.1. Activităţile de handling trebuie organizate
şi desfăşurate conform prevederilor actelor normative şi reglementărilor
aeronautice naţionale aplicabile.
1.3.2. Prevederile actelor normative şi
reglementărilor aeronautice menţionate la paragraful 1.3.1 pot fi corelate
şi/sau completate cu specificaţiile de profil (caracteristici tehnice,
parametri funcţionali, criterii, metode, soluţii, algoritmi, proceduri etc.)
conţinute de ediţiile în vigoare ale unor documente de aviaţie civilă
relevante, cum sunt:
a) anexa 14 ICAO: Aerodromuri;
b) Manualul ICAO pentru servicii de aeroport (ICAO Doc.
9137: Airport Services Manual);
c) Manualul ICAO pentru
managementul siguranţei (ICAO Doc. 9859: Safety Management Manual/SMM);
d) Planul european de acţiune pentru prevenirea
incursiunilor pe pistă (Doc. EUROCONTROL, JAA, IATA, ACI, GASR: European Action
Plan for the Prevention of Runway Incursions);
e) Manualul IATA de handling aeroportuar (IATA Airport
Handling Manual/AHM); şi/sau alte documente emise de
autorităţi aeronautice sau organizaţii internaţionale de aviaţie civilă, precum
şi documentaţiile tehnice furnizate de producători ori de beneficiarii serviciilor de handling.
CAPITOLUL II
Activităţi aeronautice civile în domeniul serviciilor de handling
2.1. Categorii de activităţi aeronautice civile în
domeniul serviciilor de handling
2.1.1. Activităţile aeronautice de handling sunt
activităţi care trebuie să se conformeze unor cerinţe specifice, stabilite prin
reglementările aeronautice naţionale şi internaţionale aplicabile, în legătură
cu realizarea siguranţei aeronautice, regularităţii şi eficienţei traficului
aerian.
2.1.2. Activităţile aeronautice de handling sunt
activităţi care se desfăşoară atât în perimetrul unui aerodrom (ca servicii-suport
pentru transportul aerian civil), cât şi în afara perimetrului aerodromului (ca
servicii conexe).
2.1.3. Categoriile de activităţi aeronautice de
handling, în conformitate cu IATA AHM 810 şi 814 (numai pentru catering),
versiunea 2004 sau ulterioară, se codifică astfel:
- ansamblul de activităţi de handling cod AAH;
- activităţi de catering pe aerodrom cod AAB.
2.1.4. In vederea desfăşurării
activităţilor aeronautice de handling menţionate la paragraful 2.1.3,
organizaţiile de profil trebuie să fie autorizate de AACR conform prevederilor
prezentei reglementări şi în conformitate cu prevederile AHM, ediţia în
vigoare.
CAPITOLUL III
Cerinţe pentru
autorizarea şi menţinerea autorizării agenţilor aeronautici de handling
3.1. Cerinţe generale
3.1.1. a) Organizaţia care solicită autorizarea ca
agent aeronautic de handling trebuie să fie constituită şi să funcţioneze în
conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale aplicabile sau, în cazul unei
organizaţii din alt stat, în conformitate cu prevederile legislaţiei aplicabile
ale statului respectiv.
b) Activitatea/activităţile pentru care solicită
autorizarea trebuie să fie inclusă/incluse în obiectul de activitate declarat
şi înregistrat legal.
3.1.2. a) Organizaţia care solicită autorizarea ca
agent aeronautic de handling trebuie să facă dovada că dispune de capacităţi
organizatorice, tehnice şi operaţionale adecvate specificului activităţii,
inclusiv de personalul necesar, pentru a îndeplini cerinţele de siguranţă a
zborului, aşa cum este aceasta definită la art. 3 pct. 3.39 din Ordonanţa
Guvernului nr. 29/1997, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi condiţiile de securitate aeronautică aplicabile,
operativitate şi eficienţă.
b) Organizaţia trebuie să dispună de capacitatea
financiară necesară pentru susţinerea activităţii/activităţilor autorizate şi
de acoperire asigurătorie suficientă, corelată cu tipul şi volumul
activităţii/activităţilor autorizate.
3.1.3. Activităţile de profil trebuie să fie organizate,
conduse şi executate pe bază de:
1. proceduri operaţionale detaliate, constituite în
Manualul operaţional; şi
2. sistem de management al calităţii, definit în
Manualul sistemului de management al calităţii şi implementat la nivelul
organizaţiei; şi/sau
3. alte documente echivalente, acceptate de AACR.
3.1.4. Pe durata procesului de autorizare şi de
valabilitate a Certificatului de autorizare, organizaţia:
1. este supusă activităţii de inspecţie şi de
supraveghere executate de AACR; şi
2. trebuie să se conformeze cerinţelor specifice
stabilite de AACR şi să adopte măsurile corective necesare pentru înlăturarea
neregulilor constatate cu ocazia inspecţiilor sau auditurilor (dacă este
cazul).
3.2. Cerinţe privind
personalul
3.2.1. Organizaţia trebuie să dispună de personal
suficient şi competent pentru a putea desfăşura activităţile de handling
solicitate.
3.2.2. Personalul implicat în activităţile autorizate
conform prevederilor prezentei reglementări trebuie:
1. să cunoască şi să aplice curent prevederile
reglementărilor aeronautice naţionale şi internaţionale referitoare la domeniul
de activitate pentru care este autorizat şi pe cele în legătură cu siguranţa
zborului şi securitatea aeronautică, precum şi prevederile procedurilor
corespunzătoare;
2. să dovedească faptul că a absolvit cel puţin un
curs de pregătire teoretică de specialitate, corespunzător activităţii pe care
o desfăşoară, recunoscut de AACR;
3. să aibă experienţă în domeniul pentru care este
autorizat şi să fie inclus într-un sistem de instruire iniţială şi recurentă în
conformitate cu un program acceptat de AACR.
3.2.3. Un solicitant de licenţiere ca instructor poate
depune cererea de examinare dacă îndeplineşte următoarele condiţii:
1. să aibă experienţă în domeniu de minimium 5 ani;
2. să fie absolvent al:
a) unei instituţii de învăţământ superior (civile sau
militare), recunoscute conform legislaţiei naţionale şi acceptate de AACR; sau
b) unor cursuri de specialitate din cadrul unor
organizaţii de aviaţie civilă sau unităţi militare de aviaţie, recunoscute de
AACR; sau
c) unor cursuri de pregătire într-un sistem organizat
la producătorul/furnizorul sau distribuitorul sistemelor respective, în
organizaţii de pregătire autorizate/acceptate de AACR pentru pregătirea-cadru
şi să furnizeze documentele doveditoare fiecărei calificări solicitate;
3. să îndeplinească condiţiile specifice privind
cunoştinţele teoretice şi experienţa practică necesare obţinerii licenţei,
conform RACR-AD-LFAD;
4. să aibă recomandarea administraţiei aerodromului
sau a agentului aeronautic de handling respectiv, anexată cererii de examinare;
5. să cunoască limba engleză (scris şi citit), să
comunice, să întocmească şi să înţeleagă corect toate documentele necesare
activităţii sale profesionale;
6. în ultimele 12 luni anterioare cererii către AACR
să fi promovat examene cu subiecte din următoarele domenii:
- procesul de instruire;
- elemente şi tehnică de instruire;
- programe şcolare şi de organizare a cursurilor;
- evaluarea şi examinarea cursanţilor.
3.2.4. AACR admite licenţa obţinută la IATA/ICAO pentru
personalul de handling sau acordată de companiile aeriene membre IATA, în baza
unor verificări prealabile.
3.3. Cerinţe privind
facilităţile
3.3.1. Activităţile cu implicaţii în siguranţa
operaţiunilor pe aerodrom trebuie să fie executate cu echipamente, utilaje,
sisteme şi instalaţii adecvate, autorizate sau acceptate în prealabil de AACR.
3.3.2. AACR acceptă
autorizaţiile emise de autorităţi aeronautice civile ale statelor membre ale
Uniunii Europene.
3.3.3. Echipamentele, utilajele, sistemele şi
instalaţiile folosite pentru activităţile de handling trebuie să fie autorizate
de AACR şi să rămână conforme cu specificaţiile tehnice şi operaţionale ale
producătorului pe toată perioada de utilizare.
3.3.4. Orice alte echipamente, utilaje, sisteme şi
instalaţii folosite în legătură cu activităţile de handling trebuie să aibă
caracteristicile şi performanţele adecvate scopului aeronautic propus, să
îndeplinească cerinţele operaţionale specifice şi să fie acceptate de AACR.
3.3.5. Facilităţile şi serviciile din domeniul
aviaţiei civile trebuie contractate numai cu furnizori autorizaţi ca agenţi
aeronautici civili ori cu furnizori recunoscuţi sau acceptaţi de AACR.
3.3.6. a) Organizaţia trebuie să implementeze şi să
menţină un program de întreţinere tehnică şi reparaţii pentru facilităţi, un
sistem de evidenţă a stării tehnice pentru facilităţile utilizate, precum şi un
sistem de înregistrări privind întreţinerea tehnică a acestora.
b) Programul şi sistemul menţionate la lit. a) trebuie
să fie acceptate de AACR.
c) Operatorii echipamentelor şi utilajelor trebuie să
fie pregătiţi corespunzător şi să deţină permise de conducere în conformitate
cu legislaţia naţională în vigoare.
3.3.7. In funcţie de natura şi volumul activităţii
desfăşurate, serviciul operaţional al agentului aeronautic de handling trebuie
să deţină următoarele mijloace de comunicaţie: telefon, fax, SITA, AFTN,
e-mail, staţii de comunicaţii sol-sol.
CAPITOLUL IV
Procesul de autorizare a agenţilor aeronautici de
handling
4.1. Semnificaţia autorizării
4.1.1. Prin procesul de autorizare, AACR stabileşte
dacă organizaţia are capacitatea tehnică, organizatorică şi operaţională să
desfăşoare în condiţii de siguranţă a zborului şi securitate aeronautică
activităţile pentru care a solicitat autorizarea şi care se regăsesc în anexa
la documentul de autorizare.
4.1.2. In procesul autorizării, organizaţia trebuie să
facă dovada că:
1. are capabilitatea de a desfăşura activitatea pentru
care a cerut autorizarea la standardul de calitate impus de domeniul aeronautic
civil şi se conformează cerinţelor de siguranţă a operării;
2. se conformează cerinţelor de echipare şi
întreţinere tehnică impuse de natura şi volumul activităţii preconizate;
3. are stabilite atribuţii şi responsabilităţi
tehnice, operaţionale şi de siguranţă pentru tot personalul angajat în
activităţile supuse autorizării;
4. personalul este integrat
într-un program adecvat de instruire profesională iniţială şi recurentă;
5. are stabilite proceduri operaţionale conforme
prezentei reglementări şi celorlalte reglementări aeronautice aplicabile;
6. personalul cunoaşte şi respectă procedurile
operaţionale şi normele tehnice prevăzute de manualul operaţional al
organizaţiei;
7. are stabilit şi implementează un sistem funcţional
de control şi monitorizare a activităţilor supuse autorizării;
8. are stabilit şi implementează un sistem adecvat de
management al siguranţei (politică, obiective, proceduri şi instrucţiuni de
lucru, modalităţi de raportare etc);
9. a desemnat una sau mai multe persoane responsabile
cu supravegherea menţinerii condiţiilor de autorizare şi cu implementarea
sistemului de management al siguranţei;
10. deţine resurse financiare suficiente şi are
perspectiva realizării activităţii propuse;
11. deţine asigurare pentru afacere şi răspundere
civilă;
12. deţine un document emis de administratorul
aerodromului în cauză prin care se atestă, cel puţin de principiu, acceptul
acestuia pentru operarea pe aerodrom (în cazul unui agent aeronautic de
handling altul decât aerodromul în cauză);
13. în cazul serviciilor subcontractate, deţine
contract pentru servicii subcontractate;
14. a semnat o procedură comună
de colaborare cu terţii (de exemplu: cu administratorul aerodromului, pentru
companiile de handling independente; cu ROMATSA etc.)
15. are stabilit un sistem de raportare a
incidentelor/ accidentelor de aviaţie, electronic sau manual, conform
reglementărilor de aviaţie civilă specifice.
4.1.3. Certificatul de autorizare emis de AACR în
conformitate cu prevederile prezentei reglementări:
1. atestă faptul că organizaţia are capacitatea
tehnică, organizatorică şi operaţională de a desfăşura activităţile de handling
autorizate, pe aerodromuri din România, după caz, în condiţiile stabilite de
AACR;
2. obligă deţinătorul să îşi îndeplinească toate
responsabilităţile care decurg din autorizare, potrivit prevederilor legale.
4.1.4. Pentru derularea
efectivă a activităţilor autorizate pe un aerodrom, agentul aeronautic de
handling autorizat trebuie să obţină acordul administratorului aerodromului
pentru desfăşurarea activităţii sale şi să convină cu acesta asupra cadrului de
colaborare şi a condiţiilor de operare.
4.2. Etapele autorizării
4.2.1. Procesul de autorizare a unei organizaţii ca
agent aeronautic de handling cuprinde următoarele etape:
1. solicitarea autorizării;
2. verificarea documentaţiei pentru autorizare;
3. evaluarea organizaţiei la
faţa locului;
4. acordarea Certificatului de autorizare.
4.2.2. a) Durata procesului de evaluare pentru
autorizare este de maximum 60 de zile calendaristice de la data depunerii
cererii de autorizare.
b) Dacă AACR constată că sunt necesare date şi/sau
documente suplimentare faţă de cele prezentate de solicitant, perioada de
autorizare de 60 de zile calendaristice se va prelungi corespunzător perioadei
necesare organizaţiei de a transmite la AACR datele şi/sau documentele
solicitate.
4.2.3. Activităţile de
verificare, evaluare şi supraveghere sunt servicii prestate de AACR către
solicitanţii şi deţinătorii de autorizaţii de agenţi aeronautici de handling şi
se tarifează potrivit prevederilor legale în vigoare.
4.3. Autorizarea iniţială
4.3.1. Solicitarea autorizării
4.3.1.1. Pentru autorizarea iniţială şi obţinerea
Certificatului de autorizare ca agent aeronautic de handling, solicitantul
trebuie să prezinte la AACR cererea de autorizare însoţită de următoarele
documente, detaliate în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezenta
reglementare:
1. memoriul de prezentare a organizaţiei;
2. Manualul operaţional şi Manualul sistemului de
management al calităţii;
3. alte documente echivalente;
4. raportul de autoevaluare privind conformarea organizaţiei cu cerinţele aplicabile activităţilor pentru
care se solicită autorizarea şi cu datele declarate în documentele prevăzute la
pct. 2 sau 3;
5. orice alte documente care pot susţine cererea de
autorizare;
6. dovada plăţii către AACR a tarifului iniţial pentru
activităţile de verificare şi evaluare în vederea autorizării;
7. asigurarea pentru afacere/răspundere civilă.
4.3.1.2. La cerere, solicitantul va fi informat de
către AACR asupra conţinutului şi formei documentaţiei necesare autorizării,
precum şi asupra etapelor procedurii de autorizare.
4.3.2. Verificarea documentaţiei pentru autorizare
4.3.2.1. După primirea cererii de autorizare şi a
documentelor menţionate la paragraful 4.3.1.1, AACR iniţiază procesul de
autorizare.
4.3.2.2. Analiza documentelor
prezentate de solicitant în vederea autorizării se efectuează la sediul AACR.
4.3.2.3. In etapa de verificare a documentaţiei
pentru autorizare, AACR realizează analiza de fond a documentelor prezentate:
conţinutul, modul de întocmire şi de prezentare, informaţiile declarate de
solicitant în legătură cu organizaţia şi cu activităţile propuse pentru
autorizare, nivelul de documentare relativ la prevederile legislaţiei naţionale
şi ale reglementărilor aeronautice aplicabile etc.
4.3.2.4. La primirea cererii
pentru autorizare şi a Memoriului de prezentare a organizaţiei, AACR verifică
cel puţin:
1. datele de identificare ale solicitantului;
2. împuternicirea, în cazul în care solicitantul este
reprezentat;
3. actele constitutive, cu toate
completările şi modificările ulterioare;
4. documente de autorizare/certificare/calificare
etc. prevăzute de legislaţia şi actele normative în vigoare, emise de
autorităţile de stat competente, inclusiv pentru asigurarea protecţiei muncii,
prevenirii şi stingerii incendiilor şi protecţiei mediului înconjurător, dotările
tehnice şi măsurile adoptate pentru menţinerea condiţiilor din aceste domenii;
5. detalii despre activităţile pentru care se
solicită autorizarea; experienţa de profil acumulată;
6. dovada plăţii către AACR a tarifului iniţial pentru
activitatea de evaluare în vederea autorizării.
4.3.2.5. La verificarea documentelor care însoţesc
cererea de autorizare, AACR analizează:
1. structura organizatorică (organigrama);
atribuţiile şi responsabilităţile funcţiilor de conducere;
2. atribuţiile şi interfeţele compartimentelor
prestatoare ale activităţilor pentru care se solicită autorizarea;
3. procedurile de sistem, procedurile tehnice de
execuţie, procedurile operaţionale, instrucţiunile de lucru specifice
activităţilor pentru care se solicită autorizarea, măsurile de protecţia
muncii;
4. facilităţile tehnice specifice şi facilităţile
conexe, programele de întreţinere şi reparaţii, procedurile de control etc;
5. programul de instruire,
calificare şi perfecţionare profesională a personalului de conducere şi de
execuţie implicat în activităţile pentru care se solicită autorizarea;
6. modalităţile de planificare, organizare, lansare,
derulare, control şi înregistrare a activităţilor pentru care se solicită
autorizarea;
7. structura organizatorică aferentă sistemului de
management al siguranţei; atribuţii şi responsabilităţi pe funcţii şi la toate
nivelurile organizaţiei;
8. alte elemente de evaluare, specifice
activităţilor aeronautice de handling pentru care se solicită autorizarea.
4.3.2.6. In cazul în care sunt necesare precizări
suplimentare, modificări şi/sau completări la documentaţia pentru autorizare,
AACR va cere în scris solicitantului informaţiile respective.
4.3.2.7. Solicitantul
trebuie să actualizeze în mod corespunzător şi operativ documentaţia pentru
autorizare.
4.3.2.8. Solicitantul trebuie să îşi asume şi poartă
integral responsabilitatea pentru autenticitatea informaţiilor/datelor
furnizate.
4.3.3. Evaluarea organizaţiei
la faţa locului
4.3.3.1. In etapa evaluării organizaţiei la faţa
locului, AACR urmăreşte concordanţa datelor declarate cu situaţia reală a
organizaţiei şi completarea informaţiilor necesare la atestarea capabilităţii
şi capacităţii organizaţiei de a desfăşura în condiţii de siguranţă a zborului
activitatea sau activităţile pentru care solicită autorizarea.
4.3.3.2. Evaluarea organizaţiei la faţa locului se
realizează de AACR prin audituri/inspecţii în zonele de activitate care au
legătură directă cu obiectul autorizării, după caz, astfel:
1. la sediul solicitantului;
2. în sectoarele operaţionale şi de control al
calităţii;
3. la bazele/punctele de activitate;
4. la facilităţile tehnice proprii sau închiriate;
5. în orice alte zone considerate de inspectorii AACR
necesar a fi vizitate.
4.3.3.3. La faţa locului, inspectorii AACR urmăresc în
special dacă:
1. mijloacele tehnice specifice şi facilităţile conexe
(incluzând utilaje, echipamente, instalaţii, dispozitive, materiale etc.) sunt
adecvate pentru susţinerea activităţii propuse şi deţin asigurare;
2. organizaţia sau compartimentul specializat pentru
activităţi de handling dispune de un cadru organizatoric adecvat şi
funcţionează conform procedurilor implementate şi cuprinse în sistemul de
management al calităţii;
3. personalul cu funcţii de conducere şi de execuţie
are pregătirea corespunzătoare funcţiei, cunoaşte şi aplică procedurile
sistemului de management al calităţii, legislaţia în vigoare, alte norme şi
reglementări din domeniul de responsabilitate. Personalul trebuie să fie
instruit, testat, autorizat, licenţiat, după caz.
4. aparatele şi/sau dispozitivele de măsură şi control
sunt verificate şi calibrate corespunzător, conform procedurilor sistemului
calităţii;
5. documentele de însoţire a
cererii de autorizare sunt complete, actualizate, difuzate, cunoscute integral
sau pe secţiuni, după necesităţi, şi implementate de toate compartimentele
implicate. Procedurile sistemului de management al calităţii şi instrucţiunile
de lucru sunt actualizate şi difuzate, iar prevederile lor sunt cunoscute şi
aplicate în activitatea curentă (evaluare prin urmărirea nemijlocită a
derulării activităţii, verificarea documentelor întocmite, chestionarea prin
sondaj a personalului implicat etc.) de către managerul responsabil;
6. utilajele, echipamentele, aparatele, instalaţiile
şi dotările tehnice speciale sunt în stare bună de funcţionare şi există
proceduri implementate de verificare, control, întreţinere/reparaţii, precum şi
de înregistrare a datelor referitoare la menţinerea stării lor tehnice;
7. încadrarea compartimentelor şi/sau sectoarelor de
activitate cu personal este corespunzătoare (numeric, domenii/profiluri, nivel
de pregătire de specialitate, calificare şi experienţă profesională, documente doveditoare etc);
8. există condiţii corespunzătoare pentru
desfăşurarea activităţii, inclusiv pentru personal, sunt respectate cerinţele
de protecţia muncii şi cele privind prevenirea şi stingerea incendiilor, precum
şi dacă sectoarele/spaţiile de lucru sunt organizate optim şi funcţional;
9. în baza documentară şi la locurile de desfăşurare a
activităţii există norme, manuale, specificaţii tehnice etc. din domeniul
aeronautic în legătură directă cu activităţile care fac obiectul autorizării,
precum şi dacă prevederile acestora sunt cunoscute, aplicate şi respectate;
10. organizaţia prestatoare de servicii de handiing
face dovada stabilirii cu administratorul aerodromului a cadrului de colaborare
şi a condiţiilor de operare pe aerodrom, cu adaptarea corespunzătoare a
procedurilor şi practicilor operaţionale de handiing la procedurile şi normele
interne ale aerodromului;
11. alte aspecte specifice activităţilor care fac
obiectul autorizării sunt compatibile cu exigenţele privind siguranţa zborului
şi securitatea aeronautică.
4.3.3.4. La finalizarea evaluării la faţa locului,
inspectorii AACR vor stabili neconformităţile faţă de cerinţele pentru
autorizarea în domeniu. AACR va notifica organizaţia în termen de 15 zile
lucrătoare în legătură cu neconformităţile constatate şi va formula cerinţe
corespunzătoare.
4.3.3.5 a) Solicitantul va transmite la AACR, în scris,
programul măsurilor corective asumate (acţiuni/activităţi, grafic de timp etc.)
pentru eliminarea neconformităţilor semnalate.
b) In forma acceptată de AACR programul trebuie să fie
aplicat în mod operativ de către solicitant.
4.3.3.6. In situaţia în care se constată că
organizaţia îndeplineşte condiţiile de autorizare în totalitate sau parţial ori
cu limite, inspectorii AACR vor stabili restricţiile sau limitările care se
impun şi fac propunerile corespunzătoare în Raportul de evaluare în vederea
emiterii Certificatului de autorizare.
4.3.3.7. AACR va efectua
evaluări de supraveghere şi va verifica stadiul îndeplinirii măsurilor
corective sau preventive din program.
4.3.4. Acordarea Certificatului de autorizare
4.3.4.1. Pentru a derula efectiv activităţile
autorizate în perimetrul unui aerodrom, agenţii aeronautici
de handling trebuie:
1. să deţină un contract de operare cu administratorul
aerodromului respectiv;
2. să elaboreze şi să implementeze proceduri comune cu
administratorul aerodromului şi/sau cu administratorul serviciilor de trafic
aerian.
4.3.4.2. a) Rezultatele
acţiunilor de evaluare se concretizează prin întocmirea de către inspectorii
AACR a unui raport de evaluare în care se consemnează aprecierile privind
capacitatea solicitantului de a desfăşura activităţile solicitate în condiţii
de siguranţă, neconformităţile constatate, cerinţe suplimentare ce trebuie
îndeplinite de solicitant, termenele de înlăturare a neconformităţilor.
Raportul de evaluare va mai cuprinde domeniul de autorizare admis, cu
eventualele restricţii sau limitări. In Raportul de evaluare se vor mai
specifica reglementările, standardele şi normele de referinţă interne sau
internaţionale care au fost considerate în cadrul evaluării, vor fi
nominalizate compartimentele semnificative evaluate, obiectivele inspectate
etc. Raportul de evaluare va fi semnat de către inspectorii AACR angajaţi în
procesul de evaluare şi va fi aprobat de directorul direcţiei de specialitate
din cadrul AACR.
b) In funcţie de constatările referitoare la
îndeplinirea, îndeplinirea parţială sau neîndeplinirea cerinţelor de autorizare
prevăzute de reglementările aplicabile, Raportul de evaluare va propune
acordarea, acordarea cu limitări sau restricţii, respectiv neacordarea
Certificatului de autorizare.
4.3.4.3. a) In baza Raportului de evaluare, directorul
general al AACR decide acordarea sau neacordarea Certificatului de autorizare.
b) Certificatul de autorizare precizează categoria de
servicii de handling pentru care se emite autorizaţia, conform anexei nr. 1 la
prezenta reglementare.
c) Certificatul de autorizare
consemnează eventualele condiţii, limitări şi/sau restricţii impuse
activităţilor autorizate.
d) Certificatul de autorizare este valabil doar pentru
locaţiile pentru care s-au făcut solicitările şi s-au verificat condiţiile de
autorizare, locaţii menţionate şi în anexa la Certificatul de autorizare.
4.3.4.4. Termenul de valabilitate al Certificatului de
autorizare iniţială este de un an de la data emiterii.
4.3.4.5. Structura, formatul şi conţinutul
Certificatului de autorizare se stabilesc de AACR şi se aprobă prin decizie a
directorului general al AACR.
4.3.4.6. AACR eliberează Certificatul de autorizare
după ce are confirmarea că solicitantul autorizării a efectuat plata diferenţei
de tarif (regularizare postcalcul) pentru activităţile desfăşurate de AACR în
procesul de autorizare iniţială.
4.3.4.7. a) Certificatul de autorizare emis de AACR se
transmite solicitantului, însoţit de un exemplar al Raportului de evaluare.
b) Câte un exemplar-martor al Certificatului de
autorizare şi al Raportului de evaluare se păstrează la AACR.
4.3.4.8. In perioada de valabilitate a Certificatului
de autorizare, derularea de către deţinătorul Certificatului a activităţilor
autorizate se face cu respectarea prevederilor reglementărilor aplicabile.
4.3.4.9. După emiterea
Certificatului de autorizare, AACR include agentul aeronautic de handling
titular în procesul specific de supraveghere, potrivit prevederilor prezentei
reglementări.
4.3.4.10. Decizia de neacordare a Certificatului de
autorizare, însoţită de motivele care au stat la baza adoptării ei, se comunică
de AACR solicitantului autorizaţiei, în scris, în termen de 15 zile lucrătoare de
la luarea deciziei.
4.3.4.11. a) In cazul neacordării Certificatului de
autorizare, solicitantul poate să conteste decizia la AACR, în termen de 15
zile lucrătoare de la data luării la cunoştinţă. AACR analizează contestaţia
într-o comisie stabilită şi din care fac parte alţi membri decât cei care au
efectuat evaluarea. AACR va transmite către solicitant în termen de 15 zile
lucrătoare decizia de menţinere sau de revocare a neacordării autorizării.
b) Dacă solicitantul nu este satisfăcut de soluţionarea
contestaţiei făcute la AACR, el va putea contesta menţinerea de către AACR a deciziei de neacordare a
autorizaţiei la MT, în termen de 15 zile lucrătoare de la data luării la
cunoştinţă despre aceasta. Termenul de soluţionare a contestaţiei de către MT
este stabilit de legislaţia naţională în vigoare privind modul de soluţionare a
contestaţiilor şi sesizărilor de către instituţiile administraţiei publice
centrale.
4.4. Prelungirea autorizării
4.4.1. Pentru prelungirea autorizării, agentul
aeronautic de handling trebuie să depună la AACR o cerere în acest sens, cu
minimum 45 de zile înainte de expirarea datei de valabilitate a Certificatului
de autorizare deţinut, însoţită de următoarele documente:
1. raportul de autoevaluare pentru activităţile
autorizate, incluzând, după caz, schimbările de natură organizatorică, tehnică
şi operaţională faţă de condiţiile din perioada evaluării iniţiale sau de la
ultima inspecţie de supraveghere, programe propuse privind acţiunile corective,
lista actualizată a procedurilor comune cu administratorul aerodromului şi/sau
cu administratorul serviciilor de trafic aerian etc;
2. dovada plăţii către AACR a
tarifului iniţial de prelungire a autorizării.
4.4.2. Procesul de evaluare parcurge ciclul descris
la paragrafele 4.3.2, 4.3.3 şi 4.3.4, adaptat la specificul solicitării.
4.4.3. Autorizarea va fi prelungită dacă AACR constată
că sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
1. agentul aeronautic de handling care solicită
prelungirea autorizării îndeplineşte condiţiile prevăzute la paragraful 4.1.2;
2. agentul aeronautic de handling respectă
reglementările aplicabile;
3. rapoartele de supraveghere
ale AACR menţionează că agentul aeronautic de handling îndeplineşte cerinţele
aplicabile şi, respectiv, că măsurile corective luate au fost eficiente;
4. instituţiile abilitate ale statului nu au
constatat neconformităţi cu efect în activitatea relevantă desfăşurată de
organizaţia care solicită prelungirea certificatului deţinut;
5. agentul aeronautic de handling îşi îndeplineşte
obligaţiile de plată către AACR.
4.4.4. Prelungirea autorizării se acordă pentru o
perioadă de până la 3 ani, în funcţie de niveluri de siguranţă şi calitate
asigurate, de starea tehnică a facilităţilor deţinute, de experienţa
profesională a personalului, de neconformităţile şi/sau deficienţele constatate
anterior, de alte criterii specifice de evaluare a performanţei şi competenţei
organizaţiei (inclusiv aprecieri/calificative din partea beneficiarilor).
4.4.5. Prelungirea autorizării se face prin emiterea
de către AACR a unui nou certificat de autorizare.
4.4.6. a) După emiterea Certificatului de autorizare,
AACR declanşează procesul de supraveghere a activităţii aeronautice a agentului
aeronautic de handling.
b) în cazul prelungirii autorizării cu 3 ani, la
jumătatea acestui interval de timp AACR va programa şi va derula un audit de
supraveghere extins, urmărind în special menţinerea condiţiilor de autorizare,
asigurarea siguranţei operaţionale şi conformitatea cu prevederile
reglementărilor aplicabile.
4.4.7. AACR eliberează Certificatul de autorizare după
ce are confirmarea că solicitantul prelungirii a efectuat plata diferenţei de
tarif (regularizare postcalcul) pentru activităţile desfăşurate de AACR în
procesul de prelungire a autorizării.
4.4.8. a) Dacă la solicitarea prelungirii autorizării
procesul de evaluare nu poate începe sau nu se poate desfăşura/încheia până la
expirarea datei de valabilitate a Certificatului de autorizare deţinut şi dacă:
(i) rapoartele de supraveghere ale inspectorilor AACR
relevă că agentul aeronautic de handling menţine condiţiile de autorizare din
Certificatul de autorizare deţinut şi îndeplineşte cerinţele aplicabile;
(ii) AACR sau alte instituţii abilitate ale statului nu
au constatat deficienţe sau, dacă au constatat, ele au fost remediate oportun
în perioada de valabilitate a certificatului deţinut;
(iii) agentul aeronautic
de handling respectă reglementările aplicabile, atunci AACR poate
prelungi valabilitatea Certificatului de autorizare cu până la 60 de zile, în
scopul finalizării procesului de evaluare pentru prelungirea autorizării. In
acest caz noua autorizare va cuprinde şi perioada în care a fost făcută
prelungirea în aceste condiţii.
b) AACR va comunica agentului aeronautic de handling,
în scris, decizia de prelungire a valabilităţii Certificatului de autorizare,
cu precizarea termenului de valabilitate şi a obligaţiilor care îi revin
acestuia în perioada corespunzătoare.
4.4.9. Dacă un agent aeronautic de handling nu
solicită prelungirea autorizării şi aceasta expiră prin depăşirea datei de
valabilitate a Certificatul de autorizare deţinut, agentul aeronautic de
handling trebuie să fie reautorizat.
4.4.10. Neplata tarifului cuvenit AACR îndreptăţeşte
AACR să suspende autorizarea, până la achitarea obligaţiilor financiare.
4.4.11. a) In cazul refuzului de prelungire a
autorizării, solicitantul poate să conteste decizia la AACR, în termen de 15
zile lucrătoare de la data luării la cunoştinţă. AACR va transmite către
solicitant, în termen de 15 zile lucrătoare, decizia de menţinere sau de
revocare a neprelungirii autorizării.
b) Dacă soluţionarea contestaţiei adresate AACR nu îl
satisface pe solicitant, acesta va putea contesta decizia AACR de refuz privind
prelungirea autorizării la MT, în termen de 15 zile lucrătoare de la data
luării la cunoştinţă despre decizia AACR. Termenul de soluţionare a
contestaţiei de către MT este stabilit de legislaţia naţională în vigoare
privind modul de soluţionare a contestaţiilor şi sesizărilor de către
instituţiile administraţiei publice centrale.
4.5. Modificarea autorizării
4.5.1. a) Pentru modificarea autorizării deţinute, agentul aeronautic de handling trebuie să depună
la AACR o cerere în acest sens, cu 45 de zile înainte de data propusă pentru
aplicarea modificării respective.
b) Cererea trebuie să fie însoţită de un raport de
autoevaluare privind activităţile aeronautice desfăşurate, incluzând, după caz,
schimbările de natură organizatorică, tehnică şi operaţională survenite,
precizări asupra necesităţii şi utilităţii modificărilor preconizate, analiza
implicaţiilor, măsuri de compensare etc.
4.5.2. Modificările pot consta
în restrângerea, extinderea sau eliminarea unor activităţi autorizate,
includerea unor activităţi noi şi/ori includerea sau eliminarea uneia ori mai
multor categorii de activităţi.
4.5.3. Procesul de evaluare va parcurge ciclul descris la paragrafele 4.3.2, 4.3.3 şi 4.3.4, corespunzător specificului
modificării solicitate.
4.5.4. Pe baza concluziilor prezentate în Raportul de
evaluare, modificarea autorizării se face prin emiterea de către AACR a unui
nou certificat de autorizare.
4.5.5. AACR eliberează
Certificatul de autorizare după ce agentul aeronautic de handling a efectuat
plata tarifului aplicabil pentru modificarea autorizării.
4.6. Restricţionarea sau
suspendarea Certificatului de autorizare
4.6.1. Certificatul de autorizare ca agent aeronautic de handling poate fi restricţionat de AACR pe
o perioadă limitată, de până la 6 luni, în cazul în care deţinătorul acestuia:
1. nu mai îndeplineşte integral cerinţele pentru o
parte din activitate, restricţionarea aplicându-se acelei părţi a activităţii;
2. nu mai dispune, temporar, de unele facilităţi
necesare executării activităţii;
3. se abate uneori în activitatea sa de la cerinţele
specifice stabilite prin prezenta reglementare, respectiv de la angajamentele
declarate în memoriul de prezentare a organizaţiei;
4. nu respectă reglementările aeronautice aplicabile
sau cerinţele specifice activităţii.
4.6.2. Certificatul de autorizare ca agent aeronautic
de handling poate fi suspendat de AACR pe o perioadă limitată, care nu poate
depăşi 6 luni, în cazul în care deţinătorul acestuia:
1. prezintă neconformităti de natură să afecteze
activitatea operaţională şi pentru remedierea acestora are nevoie de timp;
2. nu mai dispune, temporar, de toate facilităţile
necesare executării activităţii;
3. nu mai deţine asigurare pentru afacere şi/sau
utilaje;
4. se abate sistematic în activitatea sa de la
cerinţele specifice reglementate, respectiv de la angajamentele declarate în
memoriul de prezentare a organizaţiei;
5. nesocoteşte reglementările aeronautice aplicabile
sau cerinţele specifice activităţii;
6. nu mai dispune de structura de management declarată
şi acceptată de AACR;
7. nu şi-a achitat obligaţiile de plată către AACR.
4.6.3. Restricţionarea sau suspendarea Certificatului
de autorizare se face în situaţia în care se constată că agentul aeronautic de
handling se află în unul dintre cazurile descrise la paragrafele 4.6.1 şi
4.6.2, în baza:
1. propunerilor din documentele şi rapoartele
întocmite de inspectorii AACR cu ocazia inspecţiilor de supraveghere;
2. constatărilor efectuate de inspectorii AACR ca
urmare a verificării reclamaţiilor/sesizărilor primite de la beneficiarii
serviciilor agentului aeronautic de handling în cauză, prin care se confirmă
degradarea importantă, cu efecte asupra siguranţei operaţionale;
3. constatărilor organismelor de stat specializate,
abilitate prin lege, care au notificat AACR în acest sens.
4.6.4. Restricţionarea sau suspendarea Certificatului
de autorizare se stabileşte de AACR în funcţie de riscul potenţial generat de
activitatea agentului aeronautic în cauză.
4.6.5. Decizia de restricţionare sau de suspendare a
Certificatului de autorizare a unui agent aeronautic de handling, însoţită de
motivele care au stat la baza adoptării ei, se comunică de AACR deţinătorului
certificatului şi administratorului aerodromului (dacă este diferit de agentul
aeronautic de handling), în scris, imediat după luarea deciziei.
4.6.6. a) Dacă până la expirarea perioadei de
suspendare menţionate la paragraful 4.6.2. agentul aeronautic de handling
implicat nu elimină cauzele care au condus la suspendarea Certificatului de
autorizare, acesta se anulează.
b) Dacă agentul aeronautic de handiing elimină cauzele
şi consecinţele acestora înaintea expirării termenului de suspendare, în termen
de 15 zile calendaristice de la notificare, AACR efectuează o inspecţie de
verificare şi, în funcţie de constatări, poate ridica suspendarea, cu efect
imediat.
4.7. Anularea Certificatului de autorizare
4.7.1. Certificatul de autorizare poate fi anulat de AACR în cazul în care deţinătorul acestuia:
1. prezintă deficienţe grave, cu efecte manifestate
sau posibile asupra siguranţei operaţionale în activitatea derulată:
a) constatate cu ocazia inspecţiilor instituţiilor
abilitate ale statului şi comunicate oficial de acestea la AACR;
b) semnalate sau reclamate de către beneficiarii
serviciilor agentului aeronautic de handling şi confirmate de inspecţiile de
supraveghere ale AACR;
2. prezintă neconformităti majore stabilite astfel
prin procedurile specifice aplicabile şi constatate de către AACR cu ocazia
inspecţiilor de supraveghere a agentului aeronautic de handling;
3. nu mai dispune de niciuna dintre facilităţile
necesare executării activităţii;
4. a radiat din obiectul său de activitate legal
înregistrat toate activităţile autorizate;
5. se abate sistematic în activitatea sa de la
cerinţele specifice stabilite prin prezenta reglementare, de la elementele
declarate în documentaţia de autorizare prezentată şi/sau de la condiţiile
iniţiale de acordare a Certificatului de autorizare, referitoare la siguranţa
operaţională şi securitatea aeronautică;
6. este găsit răspunzător de către organismele
abilitate ale statului pentru producerea unor incidente aeronautice grave în
perimetrul infrastructurilor aerodromului sau a unor situaţii care afectează
direct şi grav siguranţa activităţilor pe aerodrom;
7. omite să corecteze în interiorul termenului de
suspendare toate deficienţele care au justificat măsura suspendării
Certificatului de autorizare;
8. solicită în scris anularea si depune documentul
original la AACR.
4.7.2. Anularea Certificatului de autorizare se face în
situaţia în care se constată că agentul aeronautic de handling se află în unul
dintre cazurile descrise la paragraful 4.7.1, în baza:
1. propunerilor din documentele şi rapoartele
întocmite de inspectorii AACR cu ocazia inspecţiilor de supraveghere;
2. constatărilor efectuate de inspectorii AACR ca
urmare a verificării reclamaţiilor/sesizărilor primite de la beneficiarii
serviciilor agentului aeronautic de handling în cauză, din care rezultă
abaterea sistematică de la procedurile operaţionale, pierderea capacităţilor
tehnice, degradarea facilităţilor, cu efect direct şi grav asupra siguranţei
operaţionale;
3. constatărilor organismelor
de stat specializate, abilitate prin lege, care au notificat AACR în acest
sens.
4.7.3. Decizia de anulare a Certificatului de
autorizare, însoţită de motivele care au stat la baza adoptării ei, se comunică
de AACR deţinătorului certificatului şi administratorului aerodromului (dacă
este diferit de agentul aeronautic de handling), în scris, imediat după luarea
deciziei.
4.7.4. După anularea Certificatului de autorizare,
redobândirea statutului de agent aeronautic de handling este posibilă numai
prin reautorizare (autorizare iniţială şi acordarea certificatului).
4.8. Contestaţii
4.8.1. a) Contestaţiile împotriva deciziei de
restricţionare, suspendare sau anulare a Certificatului de autorizare se depun
la AACR de către agentul aeronautic de handling, direct sau printr-un interpus
al acestuia, în termen de 15 zile lucrătoare de la data luării la cunoştinţă.
AACR va analiza contestaţia în cadrul comisiei de soluţionare a contestaţiilor
stabilite prin decizie a directorului general al AACR şi va transmite către solicitant,
în termen de 15 zile lucrătoare, decizia finală privind restricţionarea,
suspendarea sau anularea Certificatului de autorizare.
Din comisia de soluţionare a contestaţiilor nu pot face
parte inspectori aeronautici care au întocmit raportul şi au propus măsura.
Agentul aeronautic de handling în cauză are dreptul să fie prezent sau să fie
reprezentat atunci când i se analizează contestaţia.
b) Solicitantul va putea contesta menţinerea de către
AACR a deciziei de restricţionare, suspendare sau anulare a Certificatului de
autorizare la MT, în termen de 15 zile lucrătoare de la data luării la
cunoştinţă. Termenul de soluţionare a contestaţiei de către MT este stabilit de
legislaţia naţională în vigoare privind modul de soluţionare a contestaţiilor
şi sesizărilor de către instituţiile administraţiei publice centrale.
CAPITOLUL V
Procesul de supraveghere a activităţii agenţilor aeronautici de handling
5.1. Scopul procesului de supraveghere
5.1.1. Procesul de supraveghere continuă a
activităţilor desfăşurate de agenţii aeronautici de handling are scopul de a
verifica dacă aceştia:
1. menţin condiţiile existente la acordarea
autorizării şi respectă cerinţele specifice menţionate în Certificatul de
autorizare;
2. respectă cerinţele reglementărilor aeronautice
civile aplicabile privind siguranţa zborului şi securitatea aeronautică;
3. respectă prevederile procedurilor comune cu
administratorul aerodromului şi/sau cu administratorul serviciilor de trafic
aerian, după caz;
4. respectă planul de acţiuni corective asumat;
5. se conformează cerinţelor noi, stabilite prin
reglementări aplicabile emise după ce au fost autorizaţi.
5.1.2. Supravegherea activităţilor desfăşurate de
agenţii aeronautici de handling se efectuează de către Autoritatea Aeronautică
Civilă Română (AACR) pe întreaga perioadă de valabilitate a Certificatului de
autorizare.
5.2. Organizarea procesului de supraveghere
5.2.1. Procesul de supraveghere se organizează, este
condus şi se execută de către AACR pe criterii specifice fiecărei categorii de
activităţi certificate.
5.2.2. a) Activitatea de supraveghere se realizează
prin inspecţii/audituri periodice ale activităţilor de profil desfăşurate de
agenţii aeronautici de handling, prin rapoarte de autoevaluare şi prin analiza
sesizărilor şi reclamaţiilor persoanelor fizice ori juridice.
b) Inspecţiile/auditurile de supraveghere vor fi
planificate cel puţin o dată pe an sau inopinat, ori de câte ori este necesar.
5.2.3. In cazul sesizării unor deficienţe sau
apariţiei unor dificultăţi de orice natură, care afectează sau ar putea afecta
siguranţa activităţilor aeronautice civile, AACR organizează inspecţii/audituri
speciale pentru cazul respectiv.
5.2.4. a) Dacă în urma activităţii de supraveghere se
constată că deţinătorul Certificatului de autorizare nu mai îndeplineşte
condiţiile cerute pentru autorizare sau nu respectă limitările specificate în
documentul de autorizare, AACR informează imediat, în scris, agentul aeronautic
de handling în cauză asupra neconformităţilor constatate şi solicită remedierea
acestora într-o perioadă de timp determinată, pe baza unui plan de măsuri
corective întocmit de agentul respectiv.
b) AACR evaluează dacă agentul aeronautic de handling
implicat mai poate continua activitatea în perioada de
remediere a deficienţelor şi/sau neconformităţilor
constatate şi, în consecinţă, AACR poate restricţiona sau suspenda autorizarea
în perioada de referinţă.
5.2.5. In situaţia în care deficienţele sesizate nu
sunt remediate de către agentul aeronautic de handling, AACR restricţionează,
suspendă sau anulează documentul de autorizare a acestuia, după caz.
CAPITOLUL VI
Responsabilităţi şi obligaţii
6.1. Agenţii aeronautici de handling trebuie:
1. să menţină organizaţia, facilităţile, cadrul
operaţional şi/sau sistemul de management al calităţii conform prevederilor
prezentei reglementări şi cel puţin la standardul declarat iniţial, constatat
şi aprobat prin Certificatul de autorizare acordat de AACR;
2. să desfăşoare în domeniul aeronautic numai
activităţile/serviciile pentru care deţin autorizare, cu respectarea
limitărilor sau restricţiilor consemnate în Certificatul de autorizare;
3. să permită şi să asigure persoanelor desemnate de
AACR accesul la documentaţia şi facilităţile proprii, să asigure accesul
inspectorilor AACR la facilităţile şi documentaţia subcontractanţilor sau
furnizorilor, pentru efectuarea evaluării ori supravegherii necesare
determinării conformării cu prevederile prezentei reglementări şi ale
celorlalte reglementări aeronautice aplicabile;
4. să comunice la AACR orice modificare semnificativă
în organizare, facilităţi, sistemul de management al calităţii sau proceduri
operaţionale, însoţită de o evaluare a implicaţiilor potenţiale şi de un plan
de măsuri pentru eliminarea sau minimizarea efectelor
acestora;
5. să utilizeze ca subcontractanţi agenţi aeronautici
civili (organizaţii autorizate corespunzător, recunoscute sau acceptate în
domeniul aeronautic).
6.2. In activitatea curentă, agenţii aeronautici de
handling trebuie să notifice AACR rezultatele specifice ale activităţilor
(programe de dezvoltare/modernizare, documentaţii tehnice, buletine de
laborator etc.) înainte de aplicare şi, pentru cele prevăzute de reglementările
naţionale în vigoare, să obţină în prealabil avizele AACR corespunzătoare.
6.3. Agenţii aeronautici de handling trebuie să se
integreze şi să respecte regulile de siguranţă operaţională şi măsurile de
securitate aeronautică stabilite de administratorul aerodromului prin
procedurile şi normele interne specifice.
ANEXA Nr. 1 la reglementarea aeronautică
LISTA
serviciilor de handling
1. Supravegherea şi administrarea la sol cuprind:
1.1. servicii de reprezentare şi legătura cu
autorităţile locale sau oricare alte organisme/entităţi, decontări în numele
aerodromului şi asigurarea spaţiului de birouri pentru reprezentanţii săi;
1.2. control al încărcării, mesagerie şi
telecomunicaţii;
1.3. manevrarea, depozitarea şi administrarea
dispozitivelor de încărcare ale serviciului (aparţinând serviciului);
1.4. orice alte servicii de
supraveghere înainte de, pe durata sau după încheierea zborului şi orice
servicii administrative cerute de utilizatorul aerodromului.
2. Handlingul pasagerilor cuprinde orice fel de
asistenţă acordată pasagerilor care sosesc, pleacă sau sunt în tranzit,
inclusiv verificarea biletelor şi a documentelor de călătorie, înregistrarea
bagajelor şi transportarea acestora la locul unde se sortează.
3. Handlingul bagajelor cuprinde mânuirea bagajelor la
locul de sortare, pregătirea de plecare, încărcarea în şi descărcarea din
dispozitivele care le transportă de la sortare la banda de recuperare a lor de
către călători.
4. Handlingul mărfii şi poştei cuprinde:
4.1. pentru marfă: mânuirea fizică a mărfii de export,
de transfer şi de import, a documentelor însoţitoare, procedurile vamale şi implementarea oricărei
proceduri de securitate agreate între părţi sau cerute de circumstanţe;
4.2. pentru poştă: mânuirea fizică a poştei care s-a
primit sau se expediază, a documentelor însoţitoare şi implementarea oricărei
proceduri de securitate agreate între părţi sau cerute de circumstanţe.
5. Handlingul pe platformă cuprinde:
5.1. dirijarea aeronavei de către dispecerul de sol la
sosire şi la plecare, cu condiţia ca aceste servicii să nu fie furnizate de
serviciul de trafic aerian;
5.2. asistenţa la parcarea aeronavei şi asigurarea
dispozitivelor corespunzătoare, cu condiţia ca aceste servicii să nu fie
furnizate de serviciul de trafic aerian;
5.3. comunicaţii între aeronavă şi furnizorii de
servicii de platformă, cu condiţia ca aceste servicii să nu fie furnizate de
serviciul de trafic aerian;
5.4. încărcarea şi descărcarea aeronavei, inclusiv
asigurarea şi operarea mijloacelor corespunzătoare, precum şi transportul
echipajului şi al pasagerilor între aeronavă şi aerogara, transportarea
bagajelor între aeronavă şi aerogara;
5.5. asigurarea şi operarea mijloacelor
corespunzătoare pentru pornirea motoarelor;
5.6. mişcarea aeronavei la sosire şi la plecare,
inclusiv asigurarea şi operarea mijloacelor corespunzătoare;
5.7. transportarea, încărcarea şi descărcarea
alimentelor şi băuturilor.
6. Deservirea aeronavei cuprinde:
6.1. curăţarea în interior şi în exterior a
aeronavei, a toaletelor şi alimentarea cu apă;
6.2. încălzirea şi răcirea cabinei de pasageri, îndepărtarea
gheţii şi a zăpezii, degivrarea aeronavei;
6.3. rearanjarea cabinei de pasageri prin asigurarea
echipamentului corespunzător de cabină, depozitarea acestui echipament.
7. Handlingul combustibilului cuprinde:
7.1. organizarea şi executarea operaţiunilor de
alimentare cu şi golire de combustibil, inclusiv depozitarea combustibilului,
precum şi controlul calităţii şi cantităţii combustibilului la livrare;
7.2. completarea uleiurilor şi a altor lichide.
8. Deservirea tehnică a aeronavelor cuprinde:
8.1. deservirea de rutină executată înaintea zborului;
8.2. servicii non-routine solicitate de utilizatorul
aerodromului;
8.3. asigurarea şi administrarea de piese de schimb şi
de echipamente corespunzătoare;
8.4. solicitarea sau rezervarea unui spaţiu corespunzător de parcare şi/sau de hangar.
9. Operaţiunile de zbor şi administrarea echipajelor
cuprind:
9.1. pregătirea zborului la aerodromul de plecare sau
în orice alt punct;
9.2. asistenţa în zbor, inclusiv redirecţionarea, dacă
este necesară;
9.3. activităţi după zbor;
9.4. administrarea echipajului.
10. Suprafaţa de transport cuprinde:
10.1. organizarea şi executarea transportului
echipajului, pasagerilor, bagajelor, mărfurilor şi poştei între diferitele
aerogări/terminale ale aceluiaşi aerodrom, dar excluzând transportul acestora
între aeronavă şi orice alt punct din perimetrul aceluiaşi aerodrom;
10.2. orice transport special cerut de utilizatorul
aerodromului.
11. Serviciile de catering cuprind:
11.1. legătura cu furnizorii şi administrarea;
11.2. depozitarea alimentelor şi băuturilor şi a
echipamentelor necesare preparării lor;
11.3. curăţarea acestor echipamente;
11.4. pregătirea şi livrarea echipamentului, precum şi
a alimentelor si băuturilor.
ANEXA Nr. 2 la reglementarea aeronautică
DOCUMENTE
de însoţire a cererii de autorizare
In conformitate cu prevederile paragrafului 4.3.1.1 din
Reglementarea aeronautică civilă română privind autorizarea agenţilor
aeronautici de handling RACR-AD-AAH, pentru obţinerea Certificatului de autorizare
ca agent aeronautic de handling solicitantul trebuie să prezinte la AACR, odată
cu cererea de autorizare, următoarele documente:
1. Memoriul de prezentare, care va include cel puţin următoarele elemente:
1.0. localizare/date contact;
1.1. domeniul de activitate;
experienţa acumulată;
1.2. organigrama; atribuţii şi relaţii
compartimentale;
1.3. atribuţiile şi responsabilităţile personalului
cu funcţii de conducere;
1.4. structura şi calificarea profesională ale
personalului, inclusiv diplomele/certificatele care atestă calificarea
profesională;
1.5. descrierea generală a facilităţilor/dotărilor
tehnice;
1.6. copii ale contractelor cu terţii (în cazul
serviciilor de handling subcontractate).
2. Manualul operaţional şi
Manualul sistemului de management al calităţii sau alte
documente similare, acceptate de AACR, care vor
include cel puţin următoarele elemente:
2.1. Proceduri operaţionale specifice pentru
activităţile cu implicaţii în siguranţa aeronautică şi conforme cu standardele
lATA(SGHA) pentru:
2.1.1. coordonarea şi colaborarea cu administratorul
aerodromului şi cu serviciile de trafic aerian (TWR, Briefing);
2.1.2. reprezentarea operatorilor aerieni în locaţia
pentru care se solicită autorizarea;
2.1.3. load-control;
2.1.4 utilizarea containerelor pentru bagaje (ULD);
2.1.5. pasagerii şi bagajele (inclusiv bagaje
pierdute/lost & found);
2.1.6. asistenţa pasagerilor în cazul în care zborul
este anulat, amânat sau întrerupt;
2.1.7. verificarea documentelor de călătorie la check-in şi la bording;
2.1.8. handling pentru cargo şi poştă;
2.1.9. rampa;
2.1.10. serviciile de curăţenie în aeronavă;
2.1.11. degivrarea/antigivrarea aeronavelor;
2.1.12. asistenţa/gestionarea echipajelor;
2.1.13. gestionarea documentelor zborului;
2.1.14. formularele utilizate.
2.2. Utilaje, echipamente şi alte facilităţi:
- producătorul, tipul, seria şi numărul acestora;
- caracteristicile tehnice;
- programele de întreţinere şi reparaţii.
2.3. Managementul resurselor umane:
- dimensionarea şi asigurarea compartimentelor
operaţionale cu personal;
- instruirea şi competenţa profesională a personalului;
- planul de instruire a personalului pentru următoarele
activităţi:
• handling de bază;
• load-control;
• bunuri periculoase;
• check-in;
• utilizare utilaje (rampă);
• încărcare/descărcare aeronavă;
• circulaţia pe platformă.
2.4. Proceduri specifice de management al calităţii
şi/sau de monitorizare a activităţilor supuse autorizării în condiţiile
reglementării menţionate mai sus:
2.4.1. controlul documentelor;
2.4.2. controlul înregistrărilor;
2.4.3. auditul intern;
2.4.4. tratarea produsului neconform;
2.4.5. acţiuni corective;
2.4.6. acţiuni preventive.
2.5. Sistemul de management:
- declaraţia managerului responsabil referitoare la
conformitatea cu cerinţele reglementărilor aplicabile;
- atribuţiile şi responsabilităţile personalului cu
funcţii operaţionale;
- fluxurile decizionale şi informaţionale;
- modalităţile de înregistrare şi raportare;
- regulile de colaborare cu
AACR şi de notificare a schimbărilor de ordin organizaţional, tehnic,
operaţional etc;
- integrarea managementului siguranţei în managementul
general al organizaţiei;
- atribuţiile şi responsabilităţile în domeniul
siguranţei operaţionale la toate nivelurile organizaţiei.