ORDIN
Nr. 123 din 6 februarie 2001
pentru aprobarea Normelor metodologice privind cadrul general al atributiilor
si exercitarii controlului financiar preventiv propriu
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 79 din 15 februarie 2001
Ministrul finantelor publice,
in aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 119/1999 privind
auditul intern si controlul financiar preventiv, cu modificarile ulterioare,
in temeiul prevederilor Hotararii Guvernului nr. 18/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice,
emite urmatorul ordin:
1. Se aproba Normele metodologice privind cadrul general al atributiilor si
exercitarii controlului financiar preventiv propriu.
2. Anexele nr. 1 - 4 fac parte integranta din prezentul ordin.
3. Conducatorii entitatilor publice vor dispune masurile necesare pentru
incadrarea in prevederile prezentelor norme metodologice in cel mult 30 de zile
de la data publicarii acestora in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
4. Normele metodologice vor fi cuprinse in pagina de Internet a
Ministerului Finantelor Publice.
5. Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
NORME METODOLOGICE
privind cadrul general al atributiilor si exercitarii controlului financiar
preventiv propriu
In temeiul Ordonantei Guvernului nr. 119/1999 privind auditul intern si
controlul financiar preventiv, cu modificarile ulterioare, se emit urmatoarele
norme metodologice:
1. Cadrul general
1.1. Controlul financiar preventiv propriu se organizeaza si se exercita in
mod unitar, potrivit prezentelor norme metodologice, la urmatoarele entitati
publice:
- institutiile publice cuprinzand Administratia Prezidentiala, Parlamentul,
Guvernul, ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale si locale, alte autoritati publice, institutiile publice
autonome, precum si institutiile publice de subordonare centrala sau locala,
indiferent de modul de finantare a acestora;
- Ministerul Finantelor Publice, pentru operatiunile Fondului national de
preaderare, pentru operatiunile privind bugetul trezoreriei statului, datoria
publica, precum si pentru alte operatiuni specifice;
- companiile nationale, regiile autonome, societatile comerciale,
organizatiile neguvernamentale, precum si orice alte persoane juridice care
gestioneaza fonduri publice cu orice titlu si/sau care administreaza
patrimoniul public referitor la gestionarea fondurilor publice si administrarea
patrimoniului public in cauza;
- agentiile de gestionare a fondurilor publice provenite din finantari
externe, rambursabile si nerambursabile, precum: unitati de management al
proiectelor (UMP), unitati de coordonare a proiectelor (UCP), Oficiul de Plati
si Contractare PHARE (OPCP), Agentia SAPARD si alte agentii de implementare a
fondurilor comunitare.
1.2. Cadrul general al proiectelor de operatiuni supuse controlului
financiar preventiv propriu este cel prevazut in anexa nr. 1 la prezentele
norme metodologice.
1.3. In functie de specificul entitatii publice conducatorul acesteia poate
aproba in mod expres printr-un act de decizie interna exercitarea controlului
financiar preventiv propriu si asupra altor tipuri de proiecte de operatiuni,
completand cadrul acestora.
2. Continutul controlului financiar preventiv propriu
Controlul financiar preventiv propriu consta in verificarea sistematica a
proiectelor de operatiuni care fac obiectul acestuia, potrivit anexei nr. 1 la
prezentele norme metodologice, din punct de vedere al:
a) legalitatii - operatiunea trebuie sa respecte toate prevederile legale
care ii sunt aplicabile, in vigoare la data efectuarii sale;
b) regularitatii - operatiunea trebuie sa respecte sub toate aspectele
ansamblul principiilor si regulilor procedurale si metodologice care sunt
aplicabile categoriei de operatiuni din care face parte;
c) incadrarii in limitele angajamentelor bugetare stabilite potrivit legii.
Obiectivele si continutul controlului exercitat se detaliaza in coloana a
4-a a anexei nr. 1 la prezentele norme metodologice.
3. Organizarea controlului financiar preventiv propriu
3.1. Entitatile publice au obligatia de a organiza controlul financiar
preventiv propriu in cadrul compartimentului contabil. Conducatorul entitatii
publice poate sa dispuna organizarea controlului financiar preventiv propriu si
la nivel de subunitati, sectii, ateliere etc., in concordanta cu modul de
descentralizare a compartimentului contabil.
3.2. Controlul financiar preventiv propriu se exercita de catre
contabilul-sef sau de seful compartimentului contabil cu atributii de tinere a
contabilitatii, de exercitare a controlului financiar preventiv si de evidenta
a angajamentelor sau, dupa caz, de catre una dintre persoanele desemnate sa
indeplineasca aceste atributii in cadrul unei institutii publice care nu are in
structura sa un compartiment contabil, sau de catre persoana care indeplineste
aceste atributii pe baza de contract, in conditiile legii. In functie de
volumul si de complexitatea activitatii, contabilul-sef poate imputernici -
precizand limitele imputernicirii, conform modelului prezentat in anexa nr. 2
la prezentele norme metodologice -, cu aprobarea conducatorului entitatii
publice, si alte persoane din subordine care sa exercite controlul financiar
preventiv propriu.
3.3. Viza de control financiar preventiv propriu se exercita prin semnatura
persoanei imputernicite in acest sens sau a inlocuitorului desemnat, precum si
prin aplicarea sigiliului personal. Sigiliul va cuprinde urmatoarele
informatii:
- denumirea entitatii publice;
- mentiunea "Vizat pentru control financiar preventiv propriu";
- numarul sigiliului (cel de identificare a titularului acestuia);
- elementele de identificare a datei acordarii vizei (an, luna, zi).
3.4. Documentele prezentate la viza se inscriu in Registrul proiectelor de
operatiuni prevazute sa fie prezentate la viza de control financiar preventiv
propriu. Modelul registrului este prezentat in anexa nr. 3 la prezentele norme
metodologice.
3.5. Termenul in care se acorda/se refuza viza de control financiar
preventiv propriu se va stabili printr-un act de decizie interna al
conducatorului entitatii publice.
4. Procedura de control
4.1. In vederea acordarii vizei de control financiar preventiv propriu proiectele
de operatiuni emise de compartimentele de specialitate si insotite de
documentele justificative corespunzatoare se transmit, la compartimentul
contabil, persoanei imputernicite sa exercite controlul financiar preventiv
propriu.
4.2. Proiectele de operatiuni vor fi prezentate la viza insotite de note
justificative (de fundamentare sau de oportunitate), prevazute in coloana a 3-a
din anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice, care vor cuprinde in mod
obligatoriu si urmatoarele mentiuni: sintagma "certificat in privinta
realitatii, regularitatii si legalitatii", numele in clar, data si
semnaturile conducatorilor compartimentelor de specialitate. De asemenea,
proiectele de operatiuni trebuie inregistrate si datate in registrele de evidenta
a documentelor de la compartimentele respective.
4.3. Proiectele de operatiuni vor fi inregistrate in Registrul proiectelor
de operatiuni prevazute sa fie prezentate la viza de control financiar
preventiv propriu, in conformitate cu cerintele coloanelor 1 - 6 din anexa nr.
3 la prezentele norme metodologice.
4.4. Persoana imputernicita cu exercitarea controlului financiar preventiv
propriu va prelua documentele si le va verifica formal cu privire la:
- cuprinderea in "Cadrul general al proiectelor de operatiuni supuse
controlului financiar preventiv propriu" a operatiunii prezentate la viza;
- completarea documentelor in stricta concordanta cu rubricile acestora;
- existenta semnaturilor persoanelor autorizate din compartimentele de
specialitate;
- existenta documentelor justificative solicitate conform anexei nr. 1 la
prezentele norme metodologice.
4.5. Daca nu sunt respectate cerintele pct. 4.4, documentele se restituie
emitentului, iar in coloana a 11-a din anexa nr. 3 la prezentele norme
metodologice se va mentiona "Restituit", urmat de motivele
returnarii.
4.6. Dupa efectuarea controlului formal persoana imputernicita sa exercite
controlul financiar preventiv propriu trece la verificarea de fond, prin
parcurgerea conditiilor de verificare stabilite in anexa nr. 1 la prezentele
norme metodologice, precum si a cerintelor stabilite la pct. 2.
Cadrul legal prevazut in coloana a 2-a din anexa nr. 1 la prezentele norme
metodologice va fi actualizat cu alte acte normative specifice, precum si cu
cele care vor completa si modifica legislatia existenta, astfel incat acesta sa
cuprinda totalitatea reglementarilor legale pentru operatiunea in cauza la data
efectuarii acesteia.
4.7. In cazuri deosebite, pentru edificare persoana imputernicita cu
exercitarea controlului financiar preventiv propriu poate solicita si alte
documente justificative, precum si, in mod expres, avizul compartimentului
juridic.
4.8. Daca in urma verificarii documentele prezentate corespund cerintelor
controlului financiar preventiv propriu, persoana imputernicita acorda viza
prin aplicarea sigiliului personal si a semnaturii. Sigiliul urmeaza sa fie
aplicat intr-un loc vizibil, pe exemplarul documentului care va fi arhivat de
entitatea publica.
4.9. In cazul in care, datorita circuitului documentului, nici un exemplar
al acestuia nu ramane la entitatea publica, viza de control financiar preventiv
propriu se va aplica pe o copie special realizata de pe documentul in cauza.
4.10. Dupa parcurgerea procedurii de verificare a documentelor si dupa
acordarea vizei sau, dupa caz, a refuzului de viza persoana imputernicita va
completa in mod corespunzator coloanele din anexa nr. 3 la prezentele norme
metodologice.
Proiectele de operatiuni vizate, insotite de toate documentele
justificative, se restituie sub semnatura compartimentelor de specialitate care
le-au emis, pentru continuarea circuitului acestora.
4.11. Conducatorii compartimentelor de specialitate raspund pentru
realitatea, regularitatea si legalitatea operatiunilor ale caror documente
justificative le-au certificat. Obtinerea vizei de control financiar preventiv
propriu pe documente care cuprind date nereale si/sau care se dovedesc ulterior
nelegale nu ii exonereaza de raspundere pe sefii compartimentelor de
specialitate care le-au intocmit.
4.12. Persoanele in drept sa exercite controlul financiar preventiv propriu
raspund solidar pentru legalitatea, regularitatea si incadrarea in limitele
angajamentelor bugetare aprobate, in ceea ce priveste operatiunile pentru care
au acordat viza de control financiar preventiv propriu.
4.13. Daca in urma verificarii documentele prezentate la viza nu corespund
cerintelor controlului financiar preventiv propriu, persoana imputernicita va
emite refuzul de viza, conform modelelor cuprinse in anexele nr. 4a), 4b) si
4c) la prezentele norme metodologice, destinat conducatorului entitatii
publice, insotit de toate documentele justificative care au fost analizate.
Refuzul de viza va fi transmis spre stiinta si compartimentului de audit intern
al entitatii publice.
4.14. In toate cazurile in care, ca urmare a unui refuz de viza de control
financiar preventiv propriu, conducatorul entitatii publice dispune efectuarea
operatiunii pe propria raspundere, contabilul-sef are obligatia sa informeze in
scris Ministerul Finantelor Publice si, dupa caz, organul ierarhic superior.
Astfel, in cazul entitatilor publice la care se exercita calitatea de ordonator
principal de credite va fi informata Inspectia pentru auditul intern din cadrul
Ministerului Finantelor Publice, iar in cazul celorlalte entitati publice vor
fi informate inspectiile de audit din cadrul directiilor generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat.
4.15. Structurile mentionate din cadrul Ministerului Finantelor Publice vor
efectua inspectia de audit in toate cazurile in care sunt sesizate de catre un
contabil-sef in legatura cu efectuarea de operatiuni pe propria raspundere a
conducatorului entitatii publice fara acordarea vizei de control financiar
preventiv propriu.
5. Regimul refuzului de viza
5.1. La ordonatorii de credite din cadrul administratiei publice centrale,
inclusiv din cadrul institutiilor publice si unitatilor care au calitatea de
agentie de implementare pentru fondurile comunitare
A. Pentru operatiunile care se supun si controlului financiar preventiv
delegat al Ministerului Finantelor Publice refuzul vizei de control financiar
preventiv propriu face ca proiectul de operatiune sa nu poata fi supus controlului
financiar preventiv delegat, iar operatiunea sa nu fie executata.
Contabilul-sef va transmite ordonatorului de credite refuzul de viza,
utilizand modelul cuprins in anexa nr. 4a) la prezentele norme metodologice.
In aceste conditii ordonatorul de credite poate solicita controlorului
delegat formularea unui aviz consultativ. Atat compartimentul de specialitate,
cat si persoana care exercita controlul financiar preventiv propriu vor analiza
avizul consultativ. Argumentele prezentate pot fi avute in vedere in cazul unor
eventuale reformulari atat in ceea ce priveste conditiile in care se propune sa
fie executata operatiunea in cauza, cat si in ceea ce priveste modul in care
trebuie aplicate prevederile cadrului legal.
B. Pentru operatiunile care nu se supun controlului financiar preventiv
delegat al Ministerului Finantelor Publice ordonatorii de credite pot dispune
pe propria raspundere efectuarea operatiunii pentru care s-a refuzat viza de
control financiar preventiv propriu numai daca prin aceasta nu se depaseste
angajamentul bugetar aprobat.
Contabilul-sef va transmite ordonatorului de credite refuzul de viza,
utilizand modelul cuprins in anexa nr. 4b) la prezentele norme metodologice.
Ordonatorul de credite poate decide efectuarea operatiunii numai in baza
unui act de decizie interna prin care dispune pe propria raspundere efectuarea
operatiunii.
5.2. La ordonatorii de credite din cadrul altor autoritati publice si la
persoanele juridice de drept privat care gestioneaza fonduri publice si/sau
administreaza patrimoniu public
Ordonatorul de credite sau conducatorul entitatii publice poate decide
efectuarea operatiunii pentru care s-a refuzat viza de control financiar
preventiv propriu numai daca prin aceasta nu se depaseste angajamentul bugetar
aprobat si numai in baza unui act de decizie interna prin care dispune pe
propria raspundere efectuarea operatiunii.
Contabilul-sef va transmite ordonatorului de credite refuzul de viza,
utilizand modelul cuprins in anexa nr. 4c) la prezentele norme metodologice.
6. Alte dispozitii
6.1. Ordonatorii de credite si conducatorii celorlalte entitati publice vor
stabili prin decizie interna circuitul documentelor, compartimentele si
personalul implicat, precum si responsabilitatile acestora.
6.2. Prezentele norme metodologice vor putea fi accesate din pagina de
Internet a Ministerului Finantelor Publice, la adresa www.mfinante.ro (Control
preventiv propriu).
ANEXA 1
la normele metodologice
CADRUL GENERAL
al proiectelor de operatiuni supuse controlului financiar preventiv propriu
A. Angajamente bugetare
________________________________________________________________________________
Nr. Proiectul documentului supus controlului financiar preventiv propriu
crt.
________________________________________________________________________________
0 1
================================================================================
Cadrul legal Documentele Obiectivele si continutul
justificative controlului financiar
preventiv propriu
________________________________________________________________________________
2 3 4
________________________________________________________________________________
1. Cererea de deschidere de credite bugetare
- Legea nr. 72/1996 (1) - nota justificativa; - incadrarea sumelor
solicitate
- Legea nr. 189/1998 (3) - fundamentarea pe pe capitole, subcapitole si
- Ordonanta Guvernului baza normelor titluri in volumul
creditelor
nr. 119/1999 (2) specifice fiecarui aprobate prin buget,
- Legea bugetului de stat ordonator principal tinandu-se seama de cele
- Legea bugetului de credite pentru neconsumate in perioada
asigurarilor sociale cheltuielile anterioara celei pentru care
de stat cuprinse in cererea se solicita creditele
- Normele Ministerului de deschidere a respective;
Finantelor Publice creditelor bugetare - verificarea documentatiei
privind deschiderea de fundamentare prin prisma
de credite bugetare concordantei acesteia cu
cerintele cadrului normativ
specific, scadenta
obligatiilor de plata,
precum
si corectitudinea
calculelor;
- verificarea completarii
corecte a formularului si a
existentei semnaturilor
persoanelor autorizate.
Documentatia insotitoare
va fi semnata de persoanele
autorizate din
compartimentele
de specialitate
________________________________________________________________________________
2. Dispozitia bugetara (ordinul de plata) pentru repartizarea creditelor
bugetare (alimentari) sau borderoul centralizator al acestor documente
- Legea nr. 72/1996 (1) - fundamentarea - incadrarea sumelor inscrise
- Legea nr. 189/1998 (3) sumelor inscrise in dispozitiile bugetare in
- Ordonanta Guvernului in dispozitiile totalul creditului bugetar
nr. 119/1999 (2) bugetare de aprobat si deschis pe
- Legea bugetului de stat repartizare subdiviziuni ale
- Legea bugetului pentru bugetul clasificatiei bugetare,
asigurarilor sociale propriu si bugetele respectiv repartizat;
de stat ordonatorilor - concordanta creditelor
- Normele Ministerului secundari, respectiv inscrise in dispozitiile
Finantelor Publice tertiari, de credite bugetare cu prevederile
privind deschiderea din bugetele aprobate,
de credite bugetare potrivit legii, ale
ordonatorilor de credite,
avandu-se in vedere executia
preliminata,
disponibilitatile, precum si
obligatiile de plata;
- verificarea completarii
corecte a formularului si a
semnaturilor persoanelor
autorizate din
compartimentele de
specialitate. Documentatia
insotitoare va fi semnata de
persoanele autorizate
din compartimentele de
specialitate
________________________________________________________________________________
3. Documentul pentru modificarea repartizarii pe trimestre a creditelor
bugetare
- Legea nr. 72/1996 (1) - fundamentarea - incadrarea propunerilor de
- Legea nr. 189/1998 (3) propunerii pentru modificare a repartizarii pe
- Ordonanta Guvernului modificarea trimestre in prevederea
nr. 119/1999 (2) repartizarii bugetara anuala aprobata pe
- Legea bugetului de stat pe trimestre capitole;
- Legea bugetului a creditelor - verificarea fundamentarii
asigurarilor sociale in sensul ca propunerea de
de stat modificare sa fie in
concordanta cu obligatiile
ce
decurg din actiuni si
sarcini
noi sau din angajamentele
asumate;
- verificarea existentei
semnaturilor persoanelor
autorizate din
compartimentele de
specialitate
________________________________________________________________________________
4. Documentul pentru efectuarea, incepand cu trimestrul III, a virarilor de
la un capitol la altul al clasificatiei bugetare
- Legea nr. 72/1996 (1) - fundamentarea - verificarea fundamentarii in
- Legea nr. 189/1998 (3) propunerii sensul ca propunerea de
- Ordonanta Guvernului privind virarile modificare sa fie in
nr. 119/1999 (2) de credite intre concordanta cu obligatiile
- Legea bugetului de stat capitolele bugetare ce decurg din actiuni si
- Legea bugetului sarcini noi sau din
asigurarilor sociale angajamentele asumate;
de stat - verificarea existentei
semnaturilor persoanelor
autorizate din
compartimentele de
specialitate
________________________________________________________________________________
5. Documentul pentru efectuarea virarilor de credite intre subdiviziunile
clasificatiei bugetare, pentru bugetul propriu al ordonatorului principal
de credite, precum si cele intre unitatile subordonate
- Legea nr. 72/1996 (1) - fundamentarea - incadrarea propunerii de
- Legea nr. 189/1998 (3) propunerii pentru modificare in sistemul de
- Ordonanta Guvernului efectuarea virarilor restrictii prevazut in
cadrul
nr. 119/1999 (2) de credite intre legal in vigoare;
- Legea bugetului de stat subdiviziunile - verificarea fundamentarii
- Legea bugetului clasificatiei in sensul ca propunerea de
asigurarilor sociale bugetare, modificare sa fie in
de stat altele decat concordanta cu obligatiile
capitole ce decurg din actiuni si
sarcini noi sau din
angajamentele asumate;
- verificarea existentei
semnaturilor persoanelor
autorizate din
compartimentele de
specialitate
________________________________________________________________________________
6. Dispozitia bugetara de retragere si cea de repartizare, in situatia
virarilor intre unitatile subordonate, sau borderoul centralizator al
acestor documente
- Legea nr. 72/1996 (1) - fundamentarea - incadrarea propunerilor de
- Legea nr. 189/1998 (3) propunerii privind retragere/repartizare a
- Ordonanta Guvernului virarea intre creditelor in destinatiile
nr. 119/1999 (2) unitatile din bugetul de venituri si
- Normele metodologice subordonate cheltuieli, precum si in
emise de Ministerul disponibilul de credite
Finantelor Publice bugetare;
- verificarea completarii
corecte a formularului si a
existentei semnaturilor
persoanelor autorizate din
compartimentele de
specialitate
________________________________________________________________________________
B. Proiecte de angajamente legale din care deriva direct sau indirect
obligatii de plata
________________________________________________________________________________
Nr. Proiectul documentului supus controlului financiar preventiv propriu
crt.
________________________________________________________________________________
0 1
================================================================================
Cadrul legal Documentele Obiectivele si continutul
justificative controlului financiar
preventiv propriu
________________________________________________________________________________
2 3 4
________________________________________________________________________________
1. Contract/comanda de achizitii publice
- Legea nr. 72/1996 (1) - documentatia pentru - incadrarea achizitiilor de
- Legea nr. 189/1998 (3) elaborarea si bunuri cu caracter
functional
- Legea bugetului de stat prezentarea ofertei; in limitele fizice si
- Legea bugetului - ofertele depuse valorice prevazute in lista
asigurarilor sociale in conditiile legii; cuprinzand achizitiile,
de stat - documentele care aprobata de ordonatorul de
- Ordonanta Guvernului reflecta modul de credite;
nr. 119/1999 (2) atribuire a - incadrarea achizitiilor de
- Ordonanta Guvernului contractului de natura investitiilor in
nr. 118/1999 (4) catre autoritatea limitele valorice prevazute
- Ordonanta Guvernului contractanta; in lista cuprinzand
nr. 12/1993 (5) - contestatiile investitiile, anexa la
- Codul comercial depuse; bugetul entitatii publice;
- Normele metodologice - documente care - incadrarea achizitiilor de
emise de Ministerul sa ateste depunerea natura investitiilor,
Finantelor Publice garantiilor legale; reprezentand dotari
- alte documente independente, in limitele
specifice fizice si valorice prevazute
in lista cuprinzand
dotarile,
aprobata de conducatorul
entitatii publice;
- respectarea prevederilor
legale privind cadrul
general
si a procedurilor pentru
atribuirea
contractului/comenzii;
- respectarea prevederilor
legale privind intocmirea
contractului/comenzii de
achizitii;
- inscrierea valorii
contractului/comenzii,
respectiv a angajamentului
anual din contract in limita
creditelor aprobate pe
subdiviziuni ale
clasificatiei bugetare
pentru
activitatea curenta si de
investitii;
- existenta vizei
compartimentului juridic,
precum si a semnaturilor
persoanelor autorizate din
compartimentele de
specialitate
________________________________________________________________________________
2. Contract/comanda de achizitii publice finantate integral sau partial din
credite externe acordate statului roman de organisme si organizatii
internationale, institutii financiar-bancare sau direct de furnizori
- Legea nr. 72/1996 (1) - documentele privind - incadrarea obiectului
- Legea nr. 189/1998 (3) achizitia, alcatuite contractului in categoria de
- Legea bugetului de stat in conformitate cu cheltuieli considerate
- Legea bugetului prevederile eligibile, in conformitate
asigurarilor sociale legislatiei romane cu regulile fiecarui
organism
de stat si cu reglementarile finantator international;
- Ordonanta Guvernului organismelor - existenta avizelor
nr. 119/1999 (2) internationale organismului finantator pe
- Ordonanta Guvernului documentatie si pe caietele
nr. 118/1999 (4) de sarcini;
- Ordonanta Guvernului - respectarea prevederilor
nr. 12/1993 (5) legale in organizarea si
- acordul sau conventia desfasurarea procedurilor
de credit ori pentru atribuirea
imprumutul contractului;
extern si legea de - respectarea procedurilor
ratificare legale privind intocmirea
contractului de achizitii;
- existenta vizei
compartimentului juridic,
precum si a semnaturilor
persoanelor autorizate din
compartimentele de
specialitate
________________________________________________________________________________
3. Acord subsidiar de imprumut
- Legea nr. 72/1996 (1) - fundamentarea - incadrarea obiectului
- Legea nr. 189/1998 (3) propunerii de acord acordului subsidiar in
- Ordonanta Guvernului subsidiar termenii acordului de credit
nr. 119/1999 (2) extern;
- acordul de credit - concordanta termenilor
extern acordului subsidiar cu cei
- legea de ratificare din acordul de credit
extern;
- existenta vizei
compartimentului juridic,
precum si a semnaturilor
persoanelor autorizate din
compartimentul de
specialitate
________________________________________________________________________________
4. Contract de concesionare sau inchiriere in care institutia publica este
concesionar sau chirias
- Legea nr. 72/1996 (1) - documentele privind - existenta disponibilului de
- Legea nr. 189/1998 (3) operatiunea de luare credite bugetare pentru
- Legea nr. 213/1998 (6) in concesiune acoperirea cheltuielilor
- Legea nr. 219/1998 (7) sau de inchiriere privind concesionarea sau
- Ordonanta Guvernului inchirierea;
nr. 119/1999 (2) - respectarea prevederilor
- Ordonanta Guvernului legale privind cadrul
general
nr. 118/1999 (4) si a procedurilor pentru
- Ordonanta Guvernului concesionare sau inchiriere;
nr. 12/1993 (5) - legalitatea si regularitatea
prevederilor proiectului de
contract de inchiriere sau
de
concesionare;
- existenta aprobarilor
prevazute de lege;
- existenta vizei
compartimentului juridic,
precum si a semnaturilor
persoanelor autorizate din
compartimentele de
specialitate
________________________________________________________________________________
5. Protocoale de afiliere, conventii, acorduri de participare la organisme
internationale
- Legea nr. 72/1996 (1) - documentele privind - existenta actului normativ
in
- Legea nr. 189/1998 (3) propunerea de baza caruia se incheie
- Ordonanta Guvernului afiliere protocolul, conventia sau
nr. 119/1999 (2) acordul;
- actul normativ - existenta surselor de
de organizare finantare, potrivit legii,
si functionare a a cheltuielilor prevazute
entitatii publice in protocoale, conventii
- Legea nr. 4/1991 (8) sau acorduri pentru anul in
- legi de ratificare curs;
- concordanta prevederilor din
acord referitoare la
obligatiile financiare cu
prevederile cadrului
normativ
existent (cheltuieli de
protocol, delegatie, taxe
etc.);
- existenta vizei
compartimentului juridic,
precum si a semnaturilor
persoanelor autorizate din
compartimentele de
specialitate
________________________________________________________________________________
6. Acorduri pentru schimb de experienta sau documentare, pe baza de
reciprocitate, fara transfer de valuta
- Legea nr. 72/1996 (1) - documentele privind - existenta disponibilitatilor
- Legea nr. 189/1998 (3) propunerile de de credite
- Ordonanta Guvernului acord; bugetare/resurselor din care
nr. 119/1999 (2) - devizele de urmeaza sa fie acoperite
- Hotararea Guvernului cheltuieli pentru cheltuielile pentru anul in
nr. 552/1991 (9) actiunile ce se curs;
- Ordonanta Guvernului deruleaza in - concordanta termenilor din
nr. 63/1994 (10) cadrul acordurilor acord referitori la
obligatiile financiare cu
cadrul normativ existent
(cheltuieli de protocol,
delegatie etc.);
- incadrarea devizelor de
cheltuieli ale actiunilor
decurgand din derularea
acordurilor in limitele
legale de cheltuieli;
- existenta vizei
compartimentului juridic,
precum si a semnaturilor
persoanelor autorizate din
compartimentele de
specialitate
________________________________________________________________________________
7. Actul intern de decizie privind organizarea in tara a actiunilor de
protocol, a unor manifestari cu caracter cultural-stiintific, precum si a
unor manifestari cu caracter specific
- Legea nr. 72/1996 (1) - documentele privind - existenta disponibilului de
- Legea nr. 189/1998 (3) propunerea actiunii; credite bugetare/resurselor
- Ordonanta Guvernului - devizul estimativ al din care urmeaza sa fie
nr. 119/1999 (2) actiunii pe acoperite cheltuielile;
- Hotararea Guvernului categorii de - concordanta dintre
nr. 552/1991 (9) cheltuieli obligatiile financiare
- Ordonanta Guvernului angajate si prevederile
nr. 63/1994 (10) cadrului normativ existent;
- incadrarea devizului de
cheltuieli al actiunii in
limitele prevazute de
normele
legale si in fondurile
aprobate in acest scop prin
bugetul propriu;
- existenta vizei
compartimentului juridic,
precum si a semnaturilor
persoanelor autorizate din
compartimentele de
specialitate
________________________________________________________________________________
8. Contract sau conventie pentru activitatea prestata de insotitorii
delegatiilor sau invitatilor din strainatate
- Legea nr. 72/1996 (1) - documentele privind - existenta disponibilitatilor
- Legea nr. 189/1998 (3) propunerea de de credite
- Ordonanta Guvernului contract; bugetare/resurselor din care
nr. 119/1999 (2) - devizele de urmeaza sa fie acoperite
- Hotararea Guvernului cheltuieli pentru cheltuielile;
nr. 552/1991 (9) activitatea - concordanta termenilor din
- Ordonanta Guvernului insotitorilor contract referitori la
nr. 63/1994 (10) obligatiile financiare cu
cadrul normativ existent;
- incadrarea devizelor de
cheltuieli pentru
activitatea
prestata de insotitori in
limitele legale de
cheltuieli
si in creditele bugetare
aprobate;
- existenta vizei
compartimentului juridic,
precum si a semnaturilor
persoanelor autorizate din
compartimentele de
specialitate
________________________________________________________________________________
9. Ordinul/decizia de:
- angajare sau avansare a personalului, inclusiv pentru cumulul de
functii;
- acordare a salariului de merit;
- numire cu caracter temporar a personalului de executie pe functii de
conducere;
- alte drepturi salariale
- Legea nr. 72/1996 (1) - nota de fundamentare - existenta creditelor
bugetare
- Legea nr. 189/1998 (3) si dosarul angajarii din care urmeaza sa fie
- Legea nr. 188/1999 (11) cuprinzand: suportate cheltuielile de
- Legea nr. 154/1998 (12) - anuntul personal pentru anul in
curs;
- Ordonanta Guvernului organizarii - respectarea reglementarilor
nr. 119/1999 (2) concursului; privind angajarea si
- Ordonanta de urgenta - actul intern de incadrarea personalului in
a Guvernului decizie privind limita posturilor aprobate
nr. 24/2000 (13) constituirea prin statul de functii si
- alte acte normative comisiei de stabilirea drepturilor
specifice examinare; salariale, cu respectarea
- procesul-verbal conditiilor prevazute de
al comisiei de normele legale, de statutele
examinare; sau de reglementarile
- acte de studii; specifice entitatilor
publice
- cazier judiciar;
- recomandari;
- garantii
materiale;
- alte documente
necesare in
vederea
angajarii,
stabilite de lege
________________________________________________________________________________
10. Actul intern de decizie privind delegari si detasari in alte localitati
din tara
- Ordonanta Guvernului - nota de fundamentare - concordanta dintre
nr. 119/1999 (2) a delegarii/detasarii obligatiile financiare
- Legea nr. 188/1999 (11) angajate prin actul intern
de
- Hotararea Guvernului decizie privind
nr. 543/1995 (28) delegarea/detasarea si
prevederile cadrului
normativ
existent (transport, cazare,
diurna, alte cheltuieli);
- incadrarea in creditele
bugetare/resursele aprobate
cu aceasta destinatie;
- existenta semnaturilor
persoanelor autorizate din
compartimentele de
specialitate
________________________________________________________________________________
11. Actul intern de decizie privind deplasarea in strainatate
- Ordonanta Guvernului - nota de fundamentare - concordanta dintre
nr. 119/1999 (2) a deplasarii in obligatiile financiare
- Hotararea Guvernului strainatate; angajate prin actul intern
de
nr. 518/1995 (14) - documente, invitatii decizie privind deplasarea
- Hotararea Guvernului si comunicari scrise si prevederile cadrului
nr. 537/2000 (15) de la partenerul normativ existent
(transport,
extern, privitoare cazare, diurna, alte
la actiunea si la cheltuieli);
conditiile - incadrarea in creditele
efectuarii bugetare aprobate;
deplasarii in - existenta semnaturilor
strainatate; persoanelor autorizate din
- memorandumul de compartimentele de
aprobare a specialitate
deplasarii, pentru
ministri
________________________________________________________________________________
C. Concesionarea, inchirierea si vanzarea bunurilor din patrimoniul
entitatilor publice
________________________________________________________________________________
Nr. Proiectul documentului supus controlului financiar preventiv propriu
crt.
________________________________________________________________________________
0 1
================================================================================
Cadrul legal Documentele Obiectivele si continutul
justificative controlului financiar
preventiv propriu
________________________________________________________________________________
2 3 4
________________________________________________________________________________
1. Contract de concesionare/inchiriere (entitatea publica este
concedentul/titularul dreptului de proprietate)
- Legea nr. 72/1996 (1) - studiul de - incadrarea obiectului
- Legea nr. 189/1998 (3) oportunitate; contractului in lista
- Legea nr. 219/1998 (7) - caietul de sarcini; cuprinzand bunurile care,
- Ordonanta Guvernului - actul normativ de potrivit legii, pot fi
nr. 119/1999 (2) aprobare a concesionate (inchiriate);
- Legea nr. 213/1998 (6) concesiunii; - respectarea prevederilor
- Hotararea Guvernului - documentatia legale referitoare la
nr. 216/1999 (18) licitatiei; desfasurarea
- documentatia licitatiei/negocierii
directe
procedurii de si atribuirea contractului;
negociere directa - stabilirea termenilor
contractuali in concordanta
cu cadrul normativ;
- existenta vizei
compartimentului juridic,
precum si a semnaturilor
autorizate din
compartimentele de
specialitate
________________________________________________________________________________
2. Proces-verbal de predare-primire (transferul bunului fara plata)
- Hotararea Guvernului - referatul de - respectarea prevederilor
nr. 119/1999 (2) disponibilizare; legale referitoare la
- Hotararea Guvernului - adresele catre desfasurarea procedurii de
nr. 841/1995 (19) institutiile care redistribuire a bunurilor;
- Hotararea Guvernului doresc sa - existenta semnaturilor
nr. 966/1998 (20) utilizeze bunul autorizate din
- alte acte normative compartimentele de
care reglementeaza specialitate
domenii specifice de
transfer
________________________________________________________________________________
3. Contract de vanzare-cumparare (entitatea publica are calitatea de
vanzator)
- Legea nr. 72/1996 (1) - decizia de numire a - respectarea prevederilor
- Legea nr. 189/1998 (3) comisiei de evaluare; legale referitoare la
- Ordonanta Guvernului - raportul de desfasurarea procedurii de
nr. 119/1999 (2) evaluare a bunurilor valorificare prin licitatie
- Hotararea Guvernului ce urmeaza sa fie cu strigare;
nr. 841/1995 (19) vandute; - stabilirea termenilor
- Hotararea Guvernului - documentatia contractuali in concordanta
nr. 966/1998 (20) licitatiei cu cu cadrul normativ;
strigare - existenta vizei
compartimentului juridic,
precum si a semnaturilor
autorizate din
compartimentele de
specialitate
________________________________________________________________________________
D. Plati din credite bugetare si din alte fonduri publice
________________________________________________________________________________
Nr. Proiectul documentului supus controlului financiar preventiv propriu
crt.
________________________________________________________________________________
0 1
================================================================================
Cadrul legal Documentele Obiectivele si continutul
justificative controlului financiar
preventiv propriu
________________________________________________________________________________
2 3 4
________________________________________________________________________________
1. Ordinul de plata aferent achizitiei publice pentru activitatea curenta si
de investitii
- Ordonanta Guvernului - contractul de - sumele reprezinta obligatie
nr. 119/1999 (2) achizitii publice; de plata pentru entitatea
- Legea nr. 72/1996 (1) - factura fiscala; publica in baza
- Legea nr. 189/1998 (3) - documentele care contractelor/comenzilor;
- Legea bugetului de stat sa ateste - verificarea documentelor
care
- Legea bugetului receptionarea atesta receptionarea
asigurarilor sociale calitativa si bunurilor sau serviciilor,
de stat cantitativa a comparativ cu prevederile
- alte legi specifice bunurilor sau a contractuale, si a masurilor
situatiilor de luate in cazul constatarii
lucrari; unor eventuale diferente;
- declaratia vamala - concordanta dintre contract
de import si factura cu privire la
specificatii, cantitati,
calitate si pret;
- stabilirea corecta a
penalitatilor, conform
clauzelor contractuale;
- incadrarea platilor in
creditele bugetare deschise
si/sau in disponibilitati;
- regularitatea completarii
documentului de plata;
- existenta semnaturii
autorizate pe ordinul de
plata.
________________________________________________________________________________
2. Decontul privind cheltuielile ocazionate de organizarea in tara a
actiunilor de protocol, precum si decontul privind cheltuielile pentru
manifestari cu caracter specific
- Ordonanta Guvernului - facturi fiscale; - prezentarea in termenul
legal
nr. 119/1999 (2) - documentele care a documentelor justificative
- Legea nr. 72/1996 (1) atesta receptia pentru avansul primit in
baza
- Legea nr. 189/1998 (3) cantitativa si ordinului si devizului de
calitativa a cheltuieli aprobate;
serviciilor - incadrarea elementelor de
cheltuieli in limitele
maxime
ale devizului de cheltuieli,
precum si in limitele
stabilite de cadrul normativ
existent;
- corectitudinea calculului
penalitatilor pentru
nedepunerea in termen a
decontului, precum si a
sumelor ramase nejustificate
sau necheltuite;
- regularitatea completarii
documentului de plata;
- existenta semnaturii
autorizate pe ordinul de
plata
________________________________________________________________________________
3. Cererea de valuta adresata Bancii Nationale a Romaniei in vederea
disponibilizarii de la rezerva valutara a statului a sumelor in valuta
necesare in vederea achitarii la extern a ratelor de capital, dobanzilor,
comisioanelor de angajament si a altor sume datorate organismelor
internationale care au acordat Romaniei imprumuturi guvernamentale
externe
- Ordonanta Guvernului - avizul de plata - legalitatea si regularitatea
nr. 119/1999 (2) inaintat de avizului de plata inaintat
de
- Legea nr. 101/1998 (16) organismul organismul international
- Legea nr. 72/1996 (1) international finantator;
- Legea nr. 81/1999 (17) finantator; - existenta disponibilitatilor
- legea de ratificare - adresa de din care urmeaza sa fie
a imprumuturilor confirmare a acoperite cheltuielile;
obligatiei de - existenta semnaturilor
plata din partea persoanelor autorizate din
imprumutatului; compartimentele de
- nota de specialitate
fundamentare
________________________________________________________________________________
4. Documentul de plata reprezentand cotizatii, contributii, taxe etc. la
diverse organisme internationale
- Legea nr. 72/1996 (1) - protocolul, acordul - concordanta dintre
- Legea nr. 189/1998 (3) sau conventia si prevederile acordului,
- Ordonanta Guvernului legea de ratificare; protocolului sau conventiei
nr. 119/1999 (2) - avizul de plata si avizul de plata transmis
- protocoale, acorduri transmis de de organismul international,
sau conventii incheiate organismul inclusiv cu termenul de
de entitatea publica international plata;
cu organismele - incadrarea cheltuielilor in
internationale creditele bugetare deschise
- Ordonanta Guvernului si/sau in disponibilitati;
nr. 41/1994 (21) - regularitatea completarii
- legile de ratificare documentului de plata;
- existenta semnaturii
autorizate
________________________________________________________________________________
5. Ordinul de plata si dispozitia de plata valutara externa, dupa caz,
privind virarea catre Banca Nationala a Romaniei a contravalorii in lei a
valutei disponibilizate pentru achitarea la extern a obligatiilor de
plata
rezultate din acordurile de imprumut incheiate de Romania cu organismele
internationale finantatoare sau pentru plata directa a acestor obligatii
- Legea nr. 72/1996 (1) - acordul de imprumut - se verifica concordanta
- Legea nr. 189/1998 (3) si legea de dintre obligatiile inscrise
- Ordonanta Guvernului ratificare; in acordul de imprumut,
nr. 119/1999 (2) - avizul de plata avizul de plata trimis de
- Legea nr. 101/1998 (16) emis de finantatorul extern, avizul
- acordul de imprumut si finantatorul extern; de lichidare si mesajele
legea de ratificare - mesajele swift si swift ale Bancii Nationale
- Legea nr. 81/1999 (17) avizul de lichidare, a Romaniei si cererea de
emise de valuta a entitatii publice;
Banca Nationala a - verificarea incadrarii
Romaniei; cheltuielilor in creditele
- cererea de valuta bugetare deschise;
depusa de entitatea - verificarea legalitatii
publica; surselor de finantare a
- nota de fundamentare contravalorii in lei a sumei
privind sursele disponibilizate de Banca
interne de acoperire Nationala a Romaniei;
a datoriei fata de - verificarea existentei
Banca Nationala semnaturii autorizate pe
a Romaniei ordinul de plata, precum si
a
regularitatii completarii
documentului de plata
________________________________________________________________________________
6. Ordinul de plata pentru subventii, transferuri, prime sau alte plati din
fonduri publice acordate agentilor economici sau altor beneficiari legali
- Legea nr. 72/1996 (1) - nota de - existenta disponibilitatilor
- Legea nr. 189/1998 (3) fundamentare; de credite bugetare deschise
- Legea bugetului de stat - documentatia si/sau a disponibilitatilor;
- Legea bugetului specifica care - analiza documentatiei
asigurarilor sociale rezulta din actul justificative, corespunzator
de stat normativ ce prevederilor actului
normativ
- hotarari judecatoresti reglementeaza care reglementeaza domeniul;
ramase definitive si domeniul - regularitatea completarii
irevocabile documentului de plata;
- actele normative - existenta semnaturii
specifice autorizate pe ordinul
de plata.
________________________________________________________________________________
7. Ordinul de plata privind redevente, chirii sau alte cheltuieli legate de
concesionare sau inchiriere
- Legea nr. 72/1996 (1) - nota de - disponibilitatile de credite
- Legea nr. 189/1998 (3) fundamentare; bugetare deschise si/sau
- Legea bugetului de stat - contractul de disponibilitati;
- Legea bugetului concesionare sau - concordanta dintre platile
asigurarilor sociale de de inchiriere; propuse si clauzele
stat - factura emisa de contractuale;
- Ordonanta Guvernului proprietar, avizata - regularitatea completarii
nr. 119/1999 (2) de beneficiar documentului de plata;
- existenta semnaturii
autorizate pe ordinul de
plata
________________________________________________________________________________
8. Situatia lunara (stat) privind salariile si/sau alte drepturi legale
acordate personalului
- Legea nr. 72/1996 (1) - statul de functii; - existenta creditelor
bugetare
- Legea nr. 189/1998 (3) - nota justificativa; deschise cu aceasta
- Legea nr. 154/1998 (12) - situatia privind destinatie si/sau a
- Legea bugetului de stat prezenta disponibilitatilor;
- Legea bugetului personalului; - incadrarea statelor de plata
asigurarilor sociale de (pontajul) in prevederile bugetului
stat privind numarul maxim de
- Ordonanta de urgenta a posturi si fondurile
Guvernului destinate cheltuielilor cu
nr. 24/2000 (13) salariile;
- Legea nr. 188/1999 (11) - concordanta dintre
drepturile
- actele normative salariale stabilite prin
stat
specifice si prevederile cadrului
normativ specific;
- regularitatea completarii
documentului de plata;
- existenta semnaturilor
autorizate
________________________________________________________________________________
9. Situatia (stat) privind plata avansului si a concediilor de odihna
- Legea nr. 72/1996 (1) - statul de functii; - existenta creditelor
bugetare
- Legea nr. 189/1998 (3) - nota justificativa; deschise cu aceasta
- Legea nr. 154/1998 (12) - situatia privind destinatie si/sau a
- Legea bugetului de stat prezenta disponibilitatilor;
- Legea bugetului personalului - verificarea regularitatii
asigurarilor sociale (pontajul) completarii documentului;
de stat - incadrarea statelor de plata
- Ordonanta de urgenta a in prevederile bugetului
Guvernului privind numarul maxim de
nr. 24/2000 (13) posturi si fondurile
- Legea nr. 188/1999 (11) destinate cheltuielilor cu
- actele normative salariile;
specifice - regularitatea completarii
documentului de plata;
- existenta semnaturilor
autorizate
________________________________________________________________________________
10. Situatia (stat) privind plata altor drepturi banesti cuvenite
personalului
- actele normative care - nota justificativa; - sumele individuale se
reglementeaza - propunerile incadreaza in normele legale
acordarea individuale privind aprobate;
respectivelor drepturi drepturile aprobate; - existenta creditelor
bugetare
- documente deschise si/sau a
justificative disponibilitatilor;
specifice platii - concordanta dintre
drepturile
salariale stabilite prin
stat
si prevederile cadrului
normativ specific;
- regularitatea completarii
documentului de plata;
- existenta semnaturilor
autorizate
________________________________________________________________________________
11. Ordinele de plata pentru virarea din cont a: impozitului pe salarii,
contributiei pentru pensia suplimentara, contributiei pentru constituirea
Fondului pentru plata ajutorului de somaj, contributiei de asigurari
sociale si contributiei de asigurari de sanatate etc.
- Legea nr. 72/1996 (1) - situatiile lunare - concordanta dintre ordinele
- Legea nr. 189/1998 (3) privind plata de plata pentru viramente si
- Legea bugetului de stat drepturilor situatiile lunare privind
- Legea bugetului salariale plata drepturilor salariale;
asigurarilor sociale de - corectitudinea calcularii
stat obligatiei;
- Ordonanta Guvernului - existenta creditelor
bugetare
nr. 73/1999 (24) deschise si/sau a
- Legea nr. 49/1992 (25) disponibilitatilor;
- Legea nr. 1/1991 (26) - regularitatea completarii
- Legea nr. 145/1997 (27) documentului de plata;
- actele normative - existenta semnaturii
specifice autorizate pe ordinul de
plata
________________________________________________________________________________
12. Decontul de cheltuieli privind platile in valuta pentru reprezentante ale
Romaniei in strainatate, deplasari in strainatate etc.
- Ordonanta Guvernului - documentele - prezentarea in termenul
legal
nr. 119/1999 (2) justificative a documentelor justificative
- Legea nr. 72/1996 (1) pentru avansul primit in lei
- Legea nr. 189/1998 (3) si in valuta;
- Hotararea Guvernului - corectitudinea calculului
nr. 518/1995 (14) penalitatilor pentru
nedepunerea in termen a
decontului si a diferentelor
ramase nejustificate
sau necheltuite;
- verificarea documentelor
justificative sub aspectul
autenticitatii, formei si
continutului acestora;
- incadrarea cheltuielilor in
plafoanele prevazute de
lege;
- aprobarea ordonatorului
principal de credite pentru
depasirea plafoanelor de
cheltuieli de cazare
________________________________________________________________________________
13. Cererea de tragere si cererea de alimentare a contului special in cadrul
imprumuturilor guvernamentale externe (inclusiv a avansului)
- Ordonanta Guvernului - nota de - legalitatea si regularitatea
nr. 119/1999 (2) fundamentare; documentelor justificative;
- acordul de imprumut - contractele interne - incadrarea platilor
- legea de ratificare sau externe; solicitate in prevederile
- ordinele de plata cu contractului intern sau
care s-au efectuat extern;
plati in cadrul - existenta documentului
procedurilor de organismului finantator
refinantare; international de
- alte documente acceptare a contractului
intern sau extern (no
objection);
- regularitatea completarii
documentului de plata;
- existenta semnaturii
autorizate pe cererea de
tragere sau pe cererea de
alimentare a contului special
________________________________________________________________________________
14. Ordinul de plata in lei sau dispozitia de plata valutara externa ori
dispozitia de transfer valutar pentru plati care se efectueaza din
conturile speciale ale imprumuturilor guvernamentale externe
- Ordonanta Guvernului - facturile emise de - concordanta dintre facturile
nr. 119/1999 (2) furnizori, cu emise de furnizor si
- Legea nr. 81/1999 (17) certificarea de certificate de beneficiar si
- acordul de imprumut catre beneficiar a valoarea documentului de
- acordurile subsidiare efectuarii plata;
de imprumut operatiunii pentru - concordanta dintre facturi
si
care se solicita prevederile
plata; contractelor/comenzilor;
- documentele - existenta documentelor
justificative de justificative de transport,
transport, vamuire vamuire sau situatii de
sau situatii de lucrari ori pontaje, dupa
lucrari ori receptia caz;
bunurilor, dupa caz; - regularitatea completarii
- acord de imprumut; documentului;
- acordurile - existenta semnaturilor
subsidiare de persoanelor autorizate pe
imprumut; documentele de plata
- nota de fundamentare
________________________________________________________________________________
15. Cererea de confirmare a acreditivelor deschise in cadrul unui contract
extern finantat printr-un imprumut guvernamental extern
- Ordonanta Guvernului - nota de - concordanta conditiilor
nr. 119/1999 (2) fundamentare; incluse in acreditivul emis
- legile de ratificare a - contractul extern; cu prevederile contractuale;
acordurilor de - acreditivul - verificarea conditiilor de
imprumut documentar plata incluse in contractul
irevocabil emis de extern;
banca depozitara - regularitatea completarii
a contului special documentului;
- existenta semnaturii
autorizate pe cererea de
confirmare a acreditivului
________________________________________________________________________________
16. Documente de plata valutare, altele decat cele aferente imprumuturilor
externe
- Ordonanta Guvernului - nota de - corespondenta dintre sumele
nr. 119/1999 (2) fundamentare; prevazute la plata si
- actele normative care - documentele documentul de aprobare a
reglementeaza speta justificative actiunii;
cerute de actele - regularitatea completarii
normative respective documentului de plata;
- existenta semnaturilor
autorizate
________________________________________________________________________________
17. Dispozitia de plata catre casierie in vederea acordarii de avansuri
- Decretul - nota de - concordanta sumelor ce
nr. 209/1976 (22) fundamentare; urmeaza sa fie eliberate
- devizul sau cu documentul de angajare;
documentul specific - regularitatea completarii
prin care s-a documentului de plata;
aprobat actiunea - existenta semnaturilor
autorizate
________________________________________________________________________________
18. Dispozitia de incasare catre casierie in vederea achitarii de catre
angajat a:
- avansurilor neconsumate;
- debitelor datorate;
- penalitatilor la deconturi
- Decretul - nota de - existenta corespondentei
nr. 209/1976 (22) fundamentare; dintre suma prevazuta in
- documentele care ordinul de incasare si
atesta suma documentatia justificativa;
datorata - regularitatea completarii
documentului;
- existenta semnaturilor
autorizate
________________________________________________________________________________
E. Alte documente si operatiuni supuse controlului financiar preventiv
propriu
________________________________________________________________________________
Nr. Proiectul documentului supus controlului financiar preventiv propriu
crt.
________________________________________________________________________________
0 1
================================================================================
Cadrul legal Documentele Obiectivele si continutul
justificative controlului financiar
preventiv propriu
________________________________________________________________________________
2 3 4
________________________________________________________________________________
1. Documentul privind scaderea din gestiune a unor pagube care nu se
datoresc vinovatiei unei persoane
- Ordonanta Guvernului - referatul privind - legalitatea referatului
nr. 119/1999 (2) scaderea din privind scaderea din
gestiune
- Legea nr. 72/1996 (1) gestiune a pagubelor care nu se
- Legea nr. 189/1998 (3) datoresc vinovatiei unei
- Legea nr. 10/1972 (23) persoane;
- existenta vizei
compartimentului juridic;
- existenta semnaturilor
autorizate
________________________________________________________________________________
(1) Legea nr. 72/1996 privind finantele publice, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 152 din 17 iulie 1996, cu modificarile
ulterioare;
(2) Ordonanta Guvernului nr. 119/1999 privind auditul intern si controlul
financiar preventiv, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
430 din 31 august 1999, cu modificarile ulterioare;
(3) Legea nr. 189/1998 privind finantele publice locale, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 404 din 22 octombrie 1998, cu
modificarile ulterioare;
(4) Ordonanta Guvernului nr. 118/1999 privind achizitiile publice,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 431 din 31 august
1999, cu modificarile ulterioare;
(5) Ordonanta Guvernului nr. 12/1993 privind achizitiile publice, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 202 din 23 august 1993,
aprobata si modificata prin Legea nr. 83/1994, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 292 din 14 octombrie 1994, cu modificarile
ulterioare si abrogata prin Ordonanta Guvernului nr. 118/1999*);
(6) Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al
acesteia, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 448 din 24
noiembrie 1998, cu modificarile ulterioare;
(7) Legea nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 459 din 30 noiembrie 1998;
(8) Legea nr. 4/1991 privind incheierea si ratificarea tratatelor,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 5 din 12 ianuarie
1991;
(9) Hotararea Guvernului nr. 552/1991 privind normele de organizare in tara
a actiunilor de protocol, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 176 din 29 august 1991;
(10) Ordonanta Guvernului nr. 63/1994 privind actualizarea unor normative
de cheltuieli pentru autoritatile si institutiile publice, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 245 din 30 august 1994, aprobata
si modificata prin Legea nr. 13/1995, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 41 din 27 februarie 1995, cu modificarile ulterioare;
(11) Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 600 din 8 decembrie 1999, cu
modificarile ulterioare;
(12) Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza
in sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de
demnitate publica, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
266 din 16 iulie 1998, cu modificarile ulterioare;
(13) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de
stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul
bugetar, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 138 din 31
martie 2000, cu modificarile ulterioare;
(14) Hotararea Guvernului nr. 518/1995 privind unele drepturi si obligatii
ale personalului roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni
cu caracter temporar, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
154 din 19 iulie 1995, cu modificarile ulterioare;
(15) Hotararea Guvernului nr. 537/2000 privind transportul personalului
roman care se deplaseaza in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu
caracter temporar si care foloseste ca mijloc de transport avionul, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 337 din 20 iulie 2000;
(16) Legea nr. 101/1998 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 203 din 1 iunie 1998,
cu modificarile ulterioare;
(17) Legea datoriei publice nr. 81/1999, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 215 din 17 mai 1999;
(18) Hotararea Guvernului nr. 216/1999 pentru aprobarea Normelor
metodologice-cadru de aplicare a Legii nr. 219/1998 privind regimul
concesiunilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 140
din 6 aprilie 1999;
(19) Hotararea Guvernului nr. 841/1995 privind procedurile de transmitere
fara plata si de valorificare a bunurilor apartinand institutiilor publice,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 253 din 7 noiembrie
1995;
(20) Hotararea Guvernului nr. 966/1998 pentru modificarea si completarea
Hotararii Guvernului nr. 841/1995 privind procedurile de transmitere fara plata
si de valorificare a bunurilor apartinand institutiilor publice, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 525 din 31 decembrie 1998;
(21) Ordonanta Guvernului nr. 41/1994 privind autorizarea platii
cotizatiilor la organizatiile internationale interguvernamentale la care
Romania este parte, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
241 din 29 august 1994, aprobata prin Legea nr. 126/1994, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 350 din 19 decembrie 1994, cu
modificarile ulterioare;
(22) Decret al Consiliului de Stat nr. 209/1976 pentru aprobarea
Regulamentului operatiunilor de casa, publicat in Buletinul Oficial, Partea I,
nr. 64 din 6 iulie 1976;
(23) Legea nr. 10/1972 - Codul muncii -, publicata in Buletinul Oficial,
Partea I, nr. 140 din 1 decembrie 1972, cu modificarile ulterioare;
(24) Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 419 din 31 august 1999, cu
modificarile ulterioare;
(25) Legea nr. 49/1992 pentru modificarea si completarea unor reglementari
din legislatia de asigurari sociale (modifica H.C.M. nr. 880/1965), publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 107 din 26 mai 1992, cu
modificarile ulterioare;
(26) Legea nr. 1/1991 privind protectia sociala a somerilor si reintegrarea
lor profesionala, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
257 din 14 septembrie 1994, cu modificarile ulterioare;
(27) Legea asigurarilor sociale de sanatate nr. 145/1997, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 178 din 31 iulie 1997, cu
modificarile ulterioare;
(28) Hotararea Guvernului nr. 543/1995 privind drepturile banesti ale
salariatilor institutiilor publice si regiilor autonome cu specific deosebit pe
perioada delegarii, detasarii in alta localitate, precum si in cazul deplasarii
in cadrul localitatii, in interesul serviciului, republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 220 din 13 septembrie 1996, cu modificarile
ulterioare.
------------
*) A se vedea Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 295/2000, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 707 din 30 decembrie 2000.
ANEXA 2
la normele metodologice
Se aproba
(Conducatorul entitatii publice)
IMPUTERNICIRE
Se imputerniceste prin prezenta domnul/doamna ............................,
avand functia de ......................, sa exercite in numele meu controlul
financiar preventiv propriu in perioada ........................ .
Imputernicirea se refera exclusiv la urmatoarele documente si operatiuni:
____________________________________________________________________________
Nr. Denumirea documentului Limita valorica Observatii
crt. (operatiunii)
____________________________________________________________________________
0 1 2 3
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
Prezenta imputernicire atrage, in conditiile art. 14 alin. (5) din
Ordonanta Guvernului nr. 119/1999, raspunderea solidara a persoanei desemnate.
Contabil-sef,
..........................
ANEXA 3
la normele metodologice
REGISTRUL
proiectelor de operatiuni prevazute sa fie prezentate la viza de control
financiar preventiv propriu
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Denumirea documentului
B - Numarul si data emiterii documentului
C - Continutul operatiunilor inscrise in document
D - Compartimentul emitent si persoana autorizata care prezinta documentul
E - Valoarea inscrisa in document
F - Observatii
________________________________________________________________________________
Nr. A B C D E Data/ora Valoarea Valoarea Data/ora, Motivatia F
crt. prezentarii operatiunilor operatiunilor numele, refuzului
documentului pentru care pentru care prenumele de viza
la viza si s-a acordat s-a respins si
semnatura viza viza semnatura
de predare persoanei
careia i
s-au remis
documentele
________________________________________________________________________________
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
11
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
ANEXA 4a)
la normele metodologice
Domnului/Doamnei .................
(conducatorul entitatii publice care administreaza fondurile publice)
In conformitate cu prevederile art. 24 alin. (2) din Ordonanta Guvernului
nr. 119/1999 va aduc la cunostinta refuzul vizei de control financiar preventiv
propriu pentru ................................................................
...............................................................................
(tipul documentului, numarul si data emiterii, compartimentul emitent)
din urmatoarele motive: .......................................................
...............................................................................
(Se vor preciza actele normative si conditiile prevazute de acestea, care
se considera a fi nerespectate daca s-ar efectua operatiunea inscrisa in
documente.)
In conformitate cu prevederile art. 16 alin. (5) din Ordonanta Guvernului
nr. 119/1999 proiectul de operatiune nu poate fi supus controlului financiar
preventiv delegat si deci nu poate fi efectuat.
Contabil-sef,
............................
ANEXA 4b)
la normele metodologice
Domnului/Doamnei ....................
(conducatorul entitatii publice care administreaza fondurile publice)
In conformitate cu prevederile art. 24 alin. (2) din Ordonanta Guvernului
nr. 119/1999 va aduc la cunostinta refuzul vizei de control financiar preventiv
propriu pentru ................................................................
...............................................................................
(tipul documentului, numarul si data emiterii, compartimentul emitent)
din urmatoarele motive: .......................................................
...............................................................................
(Se vor preciza actele normative si conditiile prevazute de acestea, care
se considera a fi nerespectate daca s-ar efectua operatiunea inscrisa in
documente.)
In situatia in care dispuneti, in conditiile art. 25 alin. (2) din
Ordonanta Guvernului nr. 119/1999, efectuarea operatiunii pe raspunderea
dumneavoastra, aceasta se poate efectua numai cu incadrarea in angajamentul
bugetar aprobat.
Asa cum se prevede la art. 25 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr.
119/1999, astfel cum a fost modificat prin Ordonanta Guvernului nr. 85/2000, in
acest caz urmeaza sa informez in scris Ministerul Finantelor Publice si
...............................................................................
(dupa caz, organul ierarhic superior)
despre operatiunea a carei executare ati dispus-o pe raspunderea dumneavoastra.
Contabil-sef,
.........................
ANEXA 4c)
la normele metodologice
Domnului/Doamnei ...................
(conducatorul entitatii publice care administreaza fondurile publice)
In conformitate cu prevederile art. 24 alin. (2) din Ordonanta Guvernului
nr. 119/1999 va aduc la cunostinta refuzul vizei de control financiar preventiv
propriu pentru ................................................................
...............................................................................
(tipul documentului, numarul si data emiterii, compartimentul emitent)
din urmatoarele motive: .......................................................
...............................................................................
(Se vor preciza actele normative si conditiile prevazute de acestea, care
se considera a fi nerespectate daca s-ar efectua operatiunea inscrisa in
documente.)
In situatia in care dispuneti, in conditiile art. 25 alin. (3) din
Ordonanta Guvernului nr. 119/1999, efectuarea operatiunii pe raspunderea
dumneavoastra, aceasta se poate efectua numai cu incadrarea in angajamentul
bugetar aprobat.
Asa cum se prevede la art. 25 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr.
119/1999, astfel cum a fost modificat prin Ordonanta Guvernului nr. 85/2000, in
acest caz urmeaza sa informez in scris Ministerul Finantelor Publice si
...............................................................................
(dupa caz, organul ierarhic superior)
despre operatiunea a carei executare ati dispus-o pe raspunderea dumneavoastra.
Contabil sef,
...........................