ORDIN
Nr. 1180 din 3 februarie 2006
pentru aprobarea Normelor
tehnice privind intretinerea, repararea, depozitarea si evidenta mijloacelor
tehnice de protectie civila
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 168 din 22 februarie 2006
Având în vedere prevederile art. 67
alin. (1) din Legea nr. 481/2004 privind protecţia
civilă, ale art. 11 lit. c) şi d) din Regulamentul de organizare şi funcţionare
a Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr. 1.490/2004, cu modificările ulterioare,în temeiul art. 9 alin.
(4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/2003 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Administraţiei şi Internelor, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr. 604/2003, cu modificările şi completările
ulterioare,
ministrul administraţiei şi internelor emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele
tehnice privind întreţinerea, repararea, depozitarea şi evidenţa mijloacelor
tehnice de protecţie civilă, prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Normele prevăzute la
art. 1 se pun în aplicare de către autorităţile administraţiei publice centrale
şi locale, de instituţiile publice şi operatorii economici, care organizează
structuri de protecţie civilă.
CAPITOLUL I
Exploatarea mijloacelor tehnice de protecţie civilă
1.1. Planificarea, organizarea şi realizarea exploatării
Art. 1. - Exploatarea mijloacelor
tehnice de protecţie civilă cuprinde totalitatea activităţilor care privesc
planificarea, organizarea şi folosirea legală şi corectă a acestora, stabilirea
personalului abilitat pentru conducerea autovehiculelor de intervenţie şi definirea,
clasificarea, raportarea, cercetarea accidentelor de circulaţie, precum şi a
evenimentelor tehnice.
Art. 2. - Pentru asigurarea
calităţii exploatării autovehiculelor, utilajelor, accesoriilor şi
echipamentelor de intervenţie, autorităţile administraţiei publice centrale,
instituţiile publice şi operatorii economici trebuie să îndeplinească, în
principal, următoarele cerinţe:
a) nivelul corespunzător al
pregătirii de specialitate a personalului tehnic;
b) executarea la timp, în volum
complet şi de calitate a lucrărilor de întreţinere şi reparaţii, denumite în
continuare lucrări de mentenanţă;
c) respectarea cu stricteţe a
regulilor de prevenire a accidentelor de circulaţie şi a evenimentelor tehnice;
d) planificarea
corectă şi evidenţa strictă a folosirii autovehiculelor şi utilajelor de
intervenţie;
e) executarea
de controale asupra stării tehnice şi de întreţinere a autovehiculelor,
utilajelor, accesoriilor şi echipamentelor de intervenţie;
Art. 3. - Coordonarea aplicării
normelor prevăzute la art. 1 se realizează de către Inspectoratul General
pentru Situaţii de Urgenţă din subordinea Ministerului Administraţiei şi
Internelor.
Art. 4. - Cu data prezentului ordin, orice dispoziţii contrare îşi încetează
aplicabilitatea.
Art. 5. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
f) asigurarea condiţiilor
corespunzătoare de depozitare a mijloacelor destinate intervenţiei în situaţii
de urgenţă.
Art. 3. - Planificarea şi evidenţa
exploatării au ca scop corelarea necesarului de kilometri pentru îndeplinirea
misiunilor specifice cu normele anuale de rulaj şi cu cantităţile de carburanţi
şi lubrifianţi la dispoziţie, optimizarea folosirii autovehiculelor şi constau
în:
a) stabilirea necesarului anual
de carburanţi-lubrifianţi şi de materiale de întreţinere;
b) stabilirea anuală şi lunară,
pe bază de grafic, a autovehiculelor şi utilajelor la care urmează să se
execute reviziile tehnice;
c) cunoaşterea stării tehnice şi
de întreţinere a autovehiculelor şi utilajelor de intervenţie.
Art. 4. - Norma anuală de
kilometri (ore) se repartizează lunar pe fiecare autovehicul şi utilaj de
intervenţie, iar evidenţa consumului se ţine în planul de exploatare de către
şeful compartimentului auto (similari).
Art. 5. - Datele privind funcţionarea
autovehiculelor şi utilajelor de intervenţie şi consumul de
carburanţi-lubrifianţi se înscriu în documentele de evidenţă a exploatării
astfel:
a) în foaia de parcurs, care se completează conform prevederilor legale şi
constituie documentul de bază la ieşirea autovehiculelor şi utilajelor de
intervenţie din unitate şi la justificarea consumului de kilometri (ore) pe
perioada pe care a fost emisă;
b) în planul de exploatare;
p. Ministrul administraţiei şi
internelor,
Anghel Andreescu,
secretar de stat
NORME TEHNICE privind întreţinerea, repararea, depozitarea si evidenţa
mijloacelor tehnice de protecţie civilă
c) în carnetul de bord al
autovehiculului sau al utilajului, care se completează
lunar.
1.2. Personalul abilitat pentru conducerea autovehiculelor de
intervenţie
Art. 6. - Autovehiculele vor fi
conduse de personal autorizat care posedă permis de conducere corespunzător
categoriei din care face parte autovehiculul. Aceştia vor lua în primire
autovehiculele cu proces-verbal, la începutul fiecărui an calendaristic sau
când situaţia impune. Personalul ce are în primire autovehicule le va exploata
şi le va întreţine conform prevederilor prezentelor norme şi va purta întreaga
responsabilitate privind modul de exploatare, întreţinere şi folosire a
acestora.
Art. 7. - Pentru a exista garanţia
exploatării normale şi corecte a autovehiculelor, personalul respectiv va fi
verificat asupra cunoaşterii noţiunilor tehnice de bază, regulilor de
circulaţie pe drumurile publice, precum şi asupra deprinderilor în conducerea
auto.
1.3. Folosirea mijloacelor tehnice de protecţie civilă
1.4. Art. 8. - Mijloacele tehnice de protecţie civilă se
folosesc numai în scopul pentru
care sunt destinate conform prezentului normativ.
Art. 9. - Intrarea/ieşirea în/din
cursă a autovehiculelor de intervenţie se menţionează de cei în drept în
Registrul de intrare/ieşire în/din unitate a autovehiculelor.
CAPITOLUL II
Mentenanţa mijloacelor tehnice
de protecţie civilă
2.1. Mentenanţa preventivă sistematică
Art. 10. - Mentenanţa preventivă
sistematică este o formă a mentenanţei preventive şi se realizează prin activităţi de întreţinere, revizii şi
reparaţii, constituite într-un plan tehnic de mentenanţa, specific fiecărui
mijloc tehnic.
Art. 11. - Lucrările de mentenanţa
preventivă au caracter obligatoriu, lucru ce implică urmărirea executării lor
necondiţionat, la îndeplinirea normelor de timp.
Art. 12. - Activitatea de
mentenanţa preventivă sistematică se organizează şi se desfăşoară pe bază de
plan pentru toate categoriile de mijloace tehnice de protecţie civilă.
Art. 13. - Planul anual de
mentenanţa se întocmeşte de către şeful serviciului logistic (similar) şi
cuprinde reviziile tehnice de gradul 2, reviziile sezoniere, verificările
tehnice semestriale şi anuale la accesorii, precum şi toate categoriile de
reparaţii la mijloacele tehnice din dotare. Termenul de întocmire a planului
anual de mentenanţa este data de 10 ianuarie a anului respectiv.
Art. 14. - (1) Pe baza planului
anual se întocmesc planurile lunare de mentenanţa.
(2) In planul lunar de mentenanţa,
care se întocmeşte de şeful de garaj, se trec toate categoriile de revizii şi
reparaţii.
Art. 15. - La planificarea şi
executarea reviziilor tehnice şi a reparaţiilor se va avea în vedere faptul că
orice lucrare de categorie superioară substituie lucrarea de rang mai mic,
peste care se suprapune (de exemplu, toate categoriile de revizii sunt
substituite de orice reparaţie planificată; R.T.1 este substituită de R.T.2
etc).
Art. 16. -
Lucrările de mentenanţa preventivă sistematică la autovehiculele
|
|
|
Tabelul nr. 1
|
Categoria lucrărilor
|
Simbolul
|
Când se execută
|
Cine execută
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Verificarea şi îngrijirea zilnică
|
V.I.Z.
|
Zilnic, dimineaţa
|
Conducătorul auto din tura de serviciu
|
Spălarea şi curăţarea generală
|
S.C.G.
|
Ori de câte ori este necesar
pentru ca autospecialele să fie în
perfectă ordine şi curăţenie, Inainte de efectuarea reviziilor şi
reparaţiilor
|
Conducătorul auto din tura de serviciu
|
Gresarea şi ungerea
|
G.U.
|
Conform schemei de ungere a
autospecialei sau în cadrul reviziilor sezoniere
|
Conducătorul auto din tura de serviciu
|
Schimbarea uleiului la motor
|
S.U.M.
|
Conform prevederilor
cărţilor tehnice
|
Conducătorul auto din tura de serviciu
|
Schimbarea uleiului la transmisie
|
S.U.T.
|
Conform prevederilor
cărţilor tehnice
|
Conducătorul auto din tura de serviciu
|
Schimbarea uleiului la
direcţie
şi instalaţii hidraulice
|
S.U.D.I.H.
|
Conform prevederilor
cărţilor tehnice
|
Conducătorul auto din tura de serviciu
sub supravegherea şefului de garaj
|
Schimbarea lichidului de frână
şi comandă ambreiaj
|
S.L.F.A.
|
Conform prevederilor
cărţilor tehnice
|
Conducătorul auto din tura de serviciu
|
Revizia tehnică de gradul I
|
R.T.1
|
Trimestrial sau la
3.000-3.500 km
echivalenţi + cumulaţi
|
Toţi conducătorii auto încadraţi pe
maşină, sub îndrumarea şefului de garaj
|
Revizia tehnică de gradul II
|
R.T.2
|
Anual sau la 14.500-15.000 km
echivalenţi + cumulaţi
|
Atelierul unităţii, împreună cu toţi
conducătorii auto încadraţi pe maşină, în
prezenţa şefului de garaj
|
Reparaţii capitale
|
R.K.
|
La
îndeplinirea normelor de funcţionare pentru fiecare ciclu de exploatare (±
2.000 km EC) sau la 6 ani
|
Atelierele de specialitate
|
Art. 17. - Inlocuirea uleiului din
motor şi din celelalte agregate înainte de a se realiza norma de rulaj (durată)
se poate face numai în cazul executării reparaţiilor capitale la acestea sau
când se produc unele defecţiuni tehnice a căror consecinţă este pierderea
uleiului ori degradarea acestuia (prin amestecarea cu apă, benzină, motorină,
lichid antigel etc).
Art. 18. - Inlocuirea elementelor
filtrelor de aer, de ulei şi de combustibil, întreţinerea filtrelor de tip
centrifugal din instalaţia de ungere a motoarelor, precum şi schimbarea
uleiului din filtru de tip umed se efectuează conform prevederilor cărţilor
tehnice ale autovehiculelor.
Art. 19. - Pe timpul rodajului, la
autovehiculele noi ori reparate, schimbarea uleiului la toate agregatele se va
face conform indicaţiilor date de uzinele constructoare, respectiv de atelierele reparatoare.
Art. 20. - La introducerea
autospecialelor de intervenţie în atelier, pentru executarea reviziilor tehnice
sau a reparaţiilor se face o constatare tehnică amănunţită, inclusiv prin probe
de parcurs 10 - 15 km, în vederea precizării lucrărilor necesare.
Art. 21. - In termenul de garanţie
al autovehiculelor de intervenţie, operaţiunile prevăzute în procedurile
tehnice ale lucrărilor de mentenanţă se vor executa respectându-se
interdicţiile în perioada de garanţie. Defecţiunile intervenite în termenul de
garanţie se vor remedia conform reglementărilor legale în vigoare.
Art. 22. - Toate schimburile de
ulei, reviziile tehnice de gradul 1 şi 2, precum şi remedierile uzuale
importante (care presupun înlocuiri de agregate) se vor înscrie în carnetele de bord ale autospecialelor.
Art. 23. - Repararea mijloacelor
tehnice de intervenţie cuprinde totalitatea lucrărilor ce se efectuează pentru
restabilirea, în cel mai scurt timp, a stării tehnice a autovehiculelor,
utilajelor şi accesoriilor defecte sau deteriorate, la nivelul condiţiilor
tehnice stabilite.
Art. 24. - Introducerea în
reparaţie a mijloacelor tehnice de intervenţie se va face cel mai târziu la
apariţia uzurilor maxime admisibile, stabilite în documentaţiile tehnice ale
produselor, întrucât exploatarea mijloacelor respective după apariţia unor
uzuri avansate devine neeconomicoasă şi chiar periculoasă sub aspectul
siguranţei în funcţionare.
Art. 25. - Reparaţiile se execută,
de regulă, după îndeplinirea normelor de funcţionare, stabilite diferenţiat
pentru fiecare tip de produs, pe baza recomandărilor făcute de întreprinderile
constructoare şi a experienţei acumulate pe timpul exploatării mijloacelor
respective în condiţiile specifice.
Art. 26. - Reparaţiile au caracter
preventiv şi planificat. La stabilirea necesităţii reparaţiilor, rolul
determinant îl are starea tehnică reală a mijloacelor din înzestrare. Acest
criteriu de evaluare a necesităţii reparaţiilor permite ca unele mijloace cu
uzuri mai pronunţate să fie introduse în reparaţie înainte de îndeplinirea
normei de funcţionare. In astfel de situaţii se va executa obligatoriu
cercetarea administrativă a cauzelor care au determinat uzura prematură a
mijloacelor respective.
Art. 27. - Este interzisă
menţinerea în exploatare a mijloacelor cu uzuri avansate numai în scopul de a
îndeplini sau depăşi normele stabilite, întrucât se periclitează siguranţa
funcţionării acestora la intervenţie, iar exploatarea lor devine
neeconomicoasă.
Art. 28. - Reparaţia capitală
(R.K.) constă în demontarea totală a autovehiculului, verificarea, trierea,
recondiţionarea şi eventual înlocuirea subansamblelor şi pieselor componente,
în scopul aducerii maşinii la o stare tehnică cât mai apropiată de cea
iniţială.
Art. 29. - Repararea autovehiculelor
şi utilajelor de intervenţie, inclusiv a agregatelor componente, se va face pe
baza documentaţiilor tehnice elaborate de uzinele constructoare. Pe timpul
executării R.K. se permite schimbarea între ele a pieselor şi subansamblelor de
acelaşi fel, cu excepţia şasiurilor.
Art. 30. - Durata de funcţionare
între reparaţii la autovehiculele de intervenţie se măsoară în km EC, iar la
utilajele care urmează regimul de reparare al autospecialelor, în ore.
Art. 31. - Atunci când un agregat
are uzura avansată la majoritatea pieselor sau numai la cele principale, se
recomandă ca remedierea să se facă prin schimbarea agregatului respectiv cu
altul în stare bună, urmând ca cel defect să fie reparat ulterior.
Art. 32. - Necesitatea
reparaţiilor se stabileşte de către şeful serviciului logistic (similar) la
propunerea şefului de garaj, pe baza stării tehnice reale a autovehiculelor şi
utilajelor, având în vedere normele de funcţionare aferente fiecărei categorii
de reparaţii.
Art. 33. - Atunci când starea
tehnică a autovehiculului impune introducerea acestuia în reparaţie înainte de
a îndeplini norma de funcţionare, se va executa cercetare administrativă pentru
a stabili cauzele care au determinat efectuarea reparaţiei înainte de termen şi
eventual responsabilitatea persoanelor vinovate, precum şi modul de recuperare
a cotei din preţul reparaţiei aferent parcursului nerealizat.
Art. 34. - Motoarele
autovehiculelor şi utilajelor care depăşesc consumul normat de ulei prin ardere
se vor introduce obligatoriu în reparaţie. In astfel de situaţii se va verifica
dacă consumul se realizează exclusiv prin ardere (să nu fie exagerat din cauza
pierderilor de ulei ca urmare a neetanşeităţii motorului).
Art. 35. - La introducerea în
reparaţie, autovehiculul trebuie să fie complet şi în starea în care a
funcţionat în exploatare, bine spălat şi curăţat şi să aibă carnetul de bord
completat corect şi la zi. Se vor reţine în unităţi accesoriile, staţiile
radio, sculele şi piesele de schimb.
Art. 36. - Prin timp de imobilizare
se înţelege durata menţinerii autovehiculului sau
utilajului în unitatea reparatoare începând din ziua primirii de către
atelierul reparator şi până la data preluării de către unitatea beneficiară.
Art. 37. - Valoarea totală a R.K.
la autovehiculele sau utilajele de intervenţie este de
maximum 60% din valoarea de înlocuire a autovehiculului sau utilajului.
Art. 38. - Reparaţiile executate
la autovehiculele şi utilajele de intervenţie se vor recepţiona de către o
comisie formată din delegatul unităţii căreia îi aparţine mijlocul tehnic şi
reprezentantul unităţii reparatoare.
Art. 39. - Scopul recepţiei este
de a constata dacă reparaţia este corespunzătoare din toate punctele de vedere.
Pe timpul recepţiei se verifică:
a) funcţionarea instalaţiilor,
mecanismelor şi sistemelor, precum şi autovehiculul sau utilajul în ansamblu;
b) calitatea lucrărilor efectuate
şi a materialelor, pieselor şi subansamblelor folosite;
c) executarea tuturor lucrărilor
prevăzute în procesul tehnologic;
d) aspectul general al
autospecialei;
e) completarea documentelor etc.
Art. 40. - (1) Verificarea
calităţii reparaţiilor la autovehiculele sau utilajele de intervenţie cuprinde
recepţia pe faze şi recepţia finală.
(2) Recepţia pe faze se execută
oricând pe parcursul procedurii tehnologice de reparaţie, îndeosebi la
lucrările de importanţă deosebită pentru funcţionarea mijlocului tehnic.
Verificările pe faze sunt obligatorii, însă participarea beneficiarului la
aceste verificări se face în limita posibilităţilor, fără a stânjeni fluxul
tehnologic de reparaţie. Nu se va putea trece peste o fază dacă se constată
neîndeplinirea unor condiţii de calitate.
(3) Rezultatul recepţiei finale
a R.K. executate se va consemna într-un proces-verbal de recepţie.
(4) In documentul de recepţie
menţionat la alineatul precedent se va arăta în concluzie dacă autovehiculul
sau utilajul corespunde pentru a fi dat în exploatare şi folosit la
intervenţii.
Art. 41. - Prin termen de garanţie se înţelege timpul sau rulajul prevăzut a fi
parcurs după reparaţie, în care unitatea reparatoare răspunde pentru
eventualele defecţiuni produse la autovehiculele sau utilajele reparate din
cauza unor materiale şi lucrări necorespunzătoare.
Art. 42. - (1) Defecţiunile care
apar în termenul de garanţie se pot datora:
a) slabei calităţi a reparaţiei;
b) neglijenţei în timpul
exploatării;
c) viciilor ascunse ale
materialelor.
(2) Pentru defecţiunile care fac
obiectul căderilor în termenul de garanţie, unitatea beneficiară este obligată
să anunţe unitatea reparatoare în cel mult 48 de ore de la constatarea
acestora. Până la primirea răspunsului de la unitatea reparatoare se va demonta
agregatul defect. Ruperea de către unităţile de exploatare a sigiliilor puse de
unitatea reparatoare la unele subansamble conduce la scoaterea acestora din
garanţie. In cazul în care cerinţele operative o impun, unitatea de exploatare
poate înlocui subansamblele defecte cu altele bune. Cele defecte, scoase de pe
autovehicule sau utilaje, se vor păstra intacte, fără a le demonta părţile lor
componente.
(3) La
primirea sesizărilor, unitatea reparatoare are obligaţia ca în maximum 48 de
ore să ia legătura cu unitatea căreia îi aparţine autovehiculul sau utilajul.
De comun acord, se va stabili modul de remediere a defecţiunilor, întocmindu-se un
proces-verbal semnat de ambele părţi. In acest proces-verbal se va arăta:
a) în ce constă defecţiunea şi
cauzele acesteia;
b) unde şi în ce termen se
înlătură defecţiunea;
c) unitatea care se face vinovată
şi care suportă costul remedierilor.
Art. 43. -
(1) Pentru defecţiunile ce se constată că sunt din vina unităţii reparatoare
(montaj incorect, materiale necorespunzătoare, nerespectarea procesului
tehnologic etc), contravaloarea remedierilor va fi suportată de către această
unitate conform dispoziţiilor legale privind căderile în termenul de garanţie,
inclusiv cheltuielile de transport determinate de aducerea autospecialei la
atelier.
(2) In cazul defecţiunilor care
provin dintr-o exploatare necorespunzătoare, contravaloarea reparaţiei va fi
imputată celor vinovaţi, de către conducerea unităţii căreia îi aparţine
autospeciala.
(3) Pentru defecţiunile produse
din cauza unor vicii ascunse ale materialelor nu se fac imputaţii. In astfel de
situaţii se întocmesc documente de cercetare administrativă ce vor fi semnate
de ambele părţi şi vor fi supuse spre aprobare de către unitatea reparatoare.
Art. 44. - Dacă unitatea
reparatoare nu stabileşte legătura cu unitatea de exploatare în 48 de ore,
aceasta din urmă va efectua cercetarea administrativă a evenimentului şi va lua
măsuri de remediere a defecţiunilor care s-au produs din vina unităţii
reparatoare. Costul reparaţiei se va suporta de unitatea reparatoare, pe baza
devizului postcalculat al lucrărilor efectuate.
Art. 45. - Nu constituie căderi în
termenul de garanţie următoarele defecţiuni, care se înlătură prin grija
unităţii care are în dotare autospeciala:
a) slăbirea şuruburilor,
prezoanelor, buloanelor şi piuliţelor care nu sunt prevăzute cu cleme de
asigurare;
b) degradarea pieselor din
sticlă, masă plastică, cauciuc, materiale textile sau
carton;
c) deteriorarea unor componente
ale instalaţiei electrice (condensator, rotor şi capac distribuitor, bujii şi
fişe de înaltă tensiune, contact-ruptor, perii colectoare, becuri, siguranţe
etc);
d) înfundarea cu impurităţi a unor conducte, jicloare, filtre etc;
e) degradarea tapiţeriei;
f) uzura ferodourilor de la frână
şi de la ambreiaj;
g) dereglările care se produc
la mecanisme şi dispozitive de comandă sau acţionare, amplasate în exteriorul
agregatelor importante (motor, ambreiaj, cutie de viteze, priză de putere,
reductor, cutie distribuţie, punte motoare, mecanism de servofrână şi
servodirecţie, troliu sau cabestan, generator şi tablou electric, pompe motoare
şi distribuitoare hidraulice etc);
h) defecţiunile provenite dintr-o
exploatare neraţională (suprasolicitare, nerespectarea regulilor de
întreţinere, accidente etc).
Art. 46. - Lucrările de mentenanţă
preventivă sistematică la utilajele de intervenţie se execută la perioadele şi
de către personalul indicate în tabelul nr. 2.
Categoria lucrărilor
|
Simbolul
|
Când se execută
|
|
Cine execută
|
|
1
|
2
|
3
|
|
4
|
|
Verificarea şi îngrijirea zilnică
|
V.I.Z.
|
Zilnică (dimineaţa şi la
sfârşitul programului)
|
Grupa sau în primire
|
servantul care
|
are utilajul
|
Spălarea şi curăţarea
generală Revizia tehnică
|
S.C.G. R.T.
|
Ori de câte ori este necesar
pentru ca utilajul să fie
în perfectă ordine şi curăţenie Inainte de efectuarea reviziilor şi
reparaţiilor
Săptămânal
|
Grupa sau în primire
Grupa sau în primire,
|
servantul care
servantul care sub îndrumarea
|
are utilajul
are utilajul şefului de
|
Reparaţii capitale
|
R.K.
|
La
îndeplinirea normelor de funcţionare pentru fiecare ciclu de exploatare sau
la 5 ani
|
garaj
|
|
|
Art. 47. - La utilaje se execută
R.K. la fiecare 5 ani.
Art. 48. - Prin R.K. se înlătură toate uzurile apărute pe timpul exploatării utilajului. Ca
şi la autovehiculele de intervenţie, această reparaţie constă în demontarea,
verificarea şi repararea tuturor părţilor componente, în aşa fel încât să se
asigure buna funcţionare a utilajului până la următoarea R.K.
Art. 49. - Valoarea totală a
reparaţiei nu trebuie să depăşească 60% din valoarea de înlocuire a utilajului.
Art. 50. - Stabilirea necesităţii
reparaţiilor se face ca şi la autovehiculele de intervenţie. Atunci când uzura
avansată a unui utilaj impune executarea unei R.K. înainte de îndeplinirea
ciclului de exploatare, conducerea unităţii de exploatare va numi o comisie de
cercetare administrativă pentru a stabili cauzele uzurilor apărute înainte de
termen, eventual responsabilitatea celor care se fac vinovaţi şi modul de
recuperare a pagubei, calculată pentru partea nerealizată din ciclul de
exploatare.
Art. 51. - (1) Orice reparaţie
capitală sau accidentală executată la utilajele de intervenţie va fi
recepţionată de o comisie formată din delegatul subunităţii de exploatare şi
reprezentantul atelierului reparator.
(2) Scopul recepţiei este ca,
prin probele ce se efectuează, să se verifice calitatea reparaţiei şi starea
tehnică a utilajului.
(3) La terminarea recepţiei
comisia va întocmi un proces-verbal în care va menţiona rezultatele obţinute şi
observaţiile făcute, precum şi dacă utilajul corespunde pentru a fi dat în
exploatare. Dacă la recepţie produsul nu corespunde, se vor arăta cauzele şi
măsurile ce trebuie luate.
Art. 52. -
Utilajele de intervenţie reparate, dar nerecepţionate, nu pot fi introduse în
exploatare.
Art. 53. - Termenul de garanţie
după R.K. este de un an calendaristic pentru toate utilajele de intervenţie.
Art. 54. - Lucrările de mentenanţă
preventivă sistematică la accesoriile şi echipamentele de intervenţie se
execută la perioadele şi de către personalul indicat în tabelul nr. 3.
Categoria lucrărilor
|
Simbolul
|
Când se execută
|
Cine execută
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Verificarea tehnică
|
V.T.
|
Zilnic
|
Servantul care are accesoriul
în primire, împreună cu
conducătorul auto
|
Săptămânal
|
Servantul sau persoana care
are accesoriul în primire, împreună cu conducătorul auto
|
La înapoierea de la
intervenţii
şi aplicaţii
|
Servantul sau persoana care
are
accesoriul în primire,
împreună cu conducătorul
auto
|
Semestrial si anual
|
Personalul atelierului
|
Spălarea şi curăţarea generală
|
S.C.G.
|
Ori de câte ori este necesar
pentru ca menţinerea
accesoriilor să fie în perfectă
ordine si curăţenie
|
Servantul sau persoana care
are
accesoriul în primire
|
Ungerea
|
U
|
Ori de câte ori este necesar
(numai
la accesoriile la care este cazul)
|
Servantul sau persoana care
are
accesoriul în primire
|
Art. 55. - Aparatura,
echipamentele şi dispozitivele mai importante şi complexe se vor repara în
conformitate cu prescripţiile
tehnice ale producătorilor, în unităţile de exploatare sau în ateliere de
specialitate, după caz.
2.2. Mentenanţa corectivă a mijloacelor tehnice de protecţie civilă
Art. 56. - (1) Mentenanţa corectivă reprezintă ansamblul de
activităţi realizate după defectarea unui mijloc tehnic sau după degradarea
funcţiei sale în mod neprevăzut.
(2) Activităţile constau în
localizarea defectelor şi diagnosticarea acestora, repunerea în funcţiune cu
sau fără modificări şi controlul bunei funcţionări.
Art. 57. - (1) In categoria
activităţilor de mentenanţa corectivă intră reparaţiile accidentale care pot
apărea în următoarele situaţii:
a) de exploatare, cauzate de
utilizarea incorectă, neexecutarea la timp şi în mod corespunzător a lucrărilor
de asistenţă tehnică, suprasolicitarea autovehiculului de intervenţie etc;
b) tehnice, determinate de uzura
prematură a unor subansamble sau piese executate din materiale
necorespunzătoare, efectuarea unor reparaţii de slabă calitate etc;
c) cauzate de forţă majoră sau
cazul fortuit;
d) în circulaţie (accidente de
circulaţie), care pot avea diverse cauze.
(2) In raport cu volumul
lucrărilor efectuate, reparaţia accidentală poate fi asimilată cu o reparaţie
capitală, în vederea stabilirii ciclului de exploatare ulterior. Cu ocazia
executării acestor reparaţii va fi verificat întregul autovehicul şi se va
remedia orice defecţiune, astfel încât la ieşirea din reparaţie autovehiculul
de intervenţie să aibă o stare tehnică şi de funcţionare normală.
2.3. Rodajul autovehiculelor de intervenţie şi motoarelor
Art. 58. - (1) Rodajul
autovehiculelor noi ori reparate sau al celor echipate cu motoare noi ori motoare
la care s-au efectuat reparaţii majore (înlocuire set motor, înlocuire arbore
cotit) se execută de către conducători auto experimentaţi.
(2) Rodajul se execută înainte
de introducerea/ reintroducerea în exploatare a autovehiculelor, respectându-se
instrucţiunile tehnice ale furnizorului, prescripţiile unităţii reparatoare sau
dispoziţiile tehnice în vigoare.
(3) La autoşasiurile destinate
autovehiculelor de intervenţie, de regulă, rodajul se efectuează înainte de
montarea instalaţiilor speciale.
Art. 59. - Rodajul autovehiculelor
noi se execută în unităţile la care au fost distribuite sau în cadrul
structurilor de aprovizionare şi depozitare. In cazul apariţiei unor
defecţiuni, al producerii unor evenimente tehnice sau accidente de circulaţie în
perioada de rodaj, răspunderea revine unităţii care efectuează rodajul, care
raportează, cercetează şi soluţionează evenimentul respectiv.
Art. 60. - Rodajul autovehiculelor
se execută după ce acestea au fost înregistrate, iar pe foile de parcurs la
rubrica „Beneficiar" se menţionează „RODAJ". Inainte de începerea
rodajului şi pe timpul efectuării acestuia, unitatea deţinătoare asigură
instruirea conducătorilor auto privind instrucţiunile, prescripţiile şi
dispoziţiile tehnice care trebuie respectate.
Art. 61. - După terminarea
reparaţiilor la autovehiculele de intervenţie şi la unele agregate individuale,
unitatea reparatoare efectuează rodajul acestora în funcţie de felul
reparaţiei.
Art. 62. - Modul cum a decurs
rodajul şi constatările pe timpul efectuării acestuia se vor menţiona într-o
fişă specială, care va fi pusă la dispoziţia delegatului unităţii beneficiare
cu ocazia recepţiei.
CAPITOLUL III
Depozitarea mijloacelor tehnice
de protecţie civilă
Art. 63. - Depozitarea mijloacelor
tehnice de protecţie civilă se face în conformitate cu recomandările
furnizorilor.
CAPITOLUL IV
Evidenţa mijloacelor tehnice de
protecţie civilă
Art. 64. - Evidenţa mijloacelor
tehnice de protecţie civilă se face în conformitate cu prevederile actelor
normative în vigoare.
CAPITOLUL V
Norme tehnice
5.1. Norme de consum de carburanţi
Art. 65. - (1) Consumul de
carburanţi pentru autovehiculele şi motoutilajele echipate cu motoare termice
proprii este normat şi se stabileşte pe baza normelor de consum. Normele de
consum de carburanţi sunt pentru un rulaj efectiv de 100 km (Nr) sau pentru o
oră de funcţionare (No).
(2) Norma de consum reprezintă cantitatea maximă de carburanţi, măsurată în litri,
admisă a se consuma de un autovehicul sau motoutilaj pentru a parcurge distanţa
de 100 km efectivi ori pentru a funcţiona timp de o oră staţionar.
(3) Această normă se stabileşte
în funcţie de felul, marca şi tipul fiecărui mijloc, regimul de funcţionare a
motorului şi anotimpul în care se exploatează.
Art. 66. - (1) In cazul când
motoarele autovehiculelor lucrează staţionar, în gol, norma de consum de
carburanţi pentru o oră de funcţionare este de 1/4 din norma de consum la 100
km efectivi, stabilită pentru perioada de iarnă sau de vară, după caz.
(2) Se consideră că motoarele
autovehiculelor şi utilajelor de intervenţie funcţionează fără sarcină (în gol)
în următoarele situaţii:
a) pentru
încărcarea bateriilor de acumulatori, când staţiile radiotelefon montate pe
autovehicule sunt folosite cel puţin 5 ore continuu, fără ca motoarele să
funcţioneze (după 5 ore se pornesc motoarele şi se menţin în funcţiune până la
terminarea lucrului cu staţiile radiotelefon);
b) pentru încălzirea periodică a
motoarelor pe timpul iernii, la autovehiculele parcate în garaje neîncălzite
sau afară, când temperatura mediului în locul de dispunere scade sub +5°C.
Art. 67. - Durata de
încălzire a motoarelor pe timp friguros şi eşalonarea pornirilor, în 24
de ore,variază în funcţie de temperatură, după cum urmează:
Nr. crt.
|
Limitele de temperatură la locul de
parcare
|
Timpul total de funcţionare
pentru încălzire în 24 de ore
(minute)
|
Eşalonarea pornirilor
|
1.
2.
3.
|
+5°C la 0°C
0°C la -10°C
sub -10°C
|
30
60
120
|
10 minute la fiecare 8 ore
10 minute la fiecare 4 ore
10 minute la fiecare 2 ore
|
Art. 68. - Necesitatea încălzirii
periodice a motoarelor la autovehiculele de intervenţie se stabileşte pe baza
buletinului meteorologic local şi se evidenţiază în foile de parcurs în
rubricile pentru lucrul autovehiculului (funcţionarea motorului pentru
încălzire).
Art. 69. - (1) Indiferent de
temperatura mediului înconjurător, nu se pornesc pentru încălzire motoarele
utilajelor şi nici cele ale autovehiculelor care:
a) sunt rezervă de înlocuire sau
plus dotare;
b) nu sunt încadrate cu şoferi;
c) sunt retrase din exploatare, la
ordin;
d) se găsesc scoase din
intervenţie pentru revizii sau reparaţii;
e) sunt echipate cu
preîncălzitoare pentru motoare.
(2) Preîncălzitoarele pentru
motoare se vor folosi astfel:
Nr. crt.
|
Limitele de temperatură la locul de
parcare
|
Timpul total de funcţionare
pentru încălzire în 24 de ore
(minute)
|
Eşalonarea pornirilor
|
1.
2.
3.
|
+5°C la 0°C
0°C la -10°C
sub -10°C
|
40
90
150
|
10 minute la fiecare 6 ore
15 minute la fiecare 4 ore
25 de minute la fiecare 4 ore
|
Art. 70. - (1) Consumul normat de
carburanţi (Cnc) reprezintă cantitatea maximă de carburanţi admisă a se consuma
de un autovehicul pentru a parcurge o anumită distanţă şi/sau a funcţiona
staţionar un anumit timp.
(2) Calculul consumului normat de
carburanţi, în condiţii normale de exploatare, se face pe baza normelor de
consum, folosindu-se următoarea formulă:
în care:
Re = rulajul efectiv realizat
(indicat de kilometraj);
Nr = norma de consum de carburanţi
la 100 km efectivi (conform recomandărilor din cărţile tehnice);
t1 = timpul de funcţionare staţionară a motorului în sarcină;
t2 = timpul de funcţionare staţionară a motorului fără sarcină;
No1 = norma de consum de carburanţi pentru o oră de funcţionare în
sarcină (conform recomandărilor din cărţile tehnice);
No2 = norma de consum de carburanţi pentru o oră de funcţionare fără
sarcină (conform recomandărilor din cărţile tehnice).
Art. 71. - Pentru determinarea
consumului normat de carburanţi pe timpul rodajului se folosesc aceleaşi norme
de consum şi aceeaşi relaţie de calcul ca în condiţiile exploatării normale.
Art. 72. - Calculul şi
justificarea consumului normat de carburanţi se va face pe foile de parcurs,
pentru fiecare autovehicul de intervenţie sau motoutilaj, în funcţie de rulajul
real efectuat şi timpul de funcţionare pe loc, înregistrat în foaia respectivă.
Art. 73. - In situaţia că se
folosesc aeroterma şi/sau preîncălzitorul de motor, timpul de funcţionare a
acestora se va consemna în foaia de parcurs. Folosirea aerotermei este permisă
numai pe timpul îndeplinirii misiunilor, când temperatura scade sub +5°C.
Combustibilul consumat pentru funcţionarea aerotermei şi/sau a preîncălzitorului
se va scădea din evidenţa contabilă după aceleaşi reguli ca şi carburanţii
folosiţi pentru motoarele autovehiculelor.
5.2. Norme de consum de
lubrifianti
Art. 74. - Consumul de ulei pentru
motoarele autovehiculelor şi utilajelor de intervenţie
este normat şi cuprinde uleiul consumat prin ardere şi cel folosit pentru
înlocuire (schimbare).
Art. 75. - (1) Consumul normat de
ulei prin ardere (Ca) reprezintă cantitatea maximă de ulei, exprimată în litri,
admisă a se consuma pe timpul funcţionării motorului, în raport cu consumul
normat de carburanţi (Cnc) şi cu gradul de uzură a motorului.
(2) Justificarea consumului normat
de ulei (Cnu) se face pe foile de parcurs,
folosindu-se următoarea formulă generală:
Cnu = Ca + Cm + Cf,
în care:
Ca = consumul normat de ulei prin
ardere (conform recomandărilor din cărţile tehnice);
Cm = consumul normat de ulei
pentru înlocuire la motor (conform recomandărilor din cărţile tehnice);
Cf = consumul normat de ulei pentru
înlocuirea la filtrul de ulei (conform recomandărilor
din cărţile tehnice).
Art. 76. - (1) Consumul normat de
ulei pentru transmisie reprezintă cantitatea maximă de ulei admisă a se consuma
de un autovehicul în cursul unui an calendaristic, pentru înlocuire sau completare.
(2) Cantitatea de ulei necesară
pentru înlocuire rezultă însumându-se capacităţile tuturor agregatelor de
transmisie, capacităţi prevăzute în cartea tehnică a fiecărui tip de maşină.
(3) Consumul normat pentru
completare într-un an calendaristic este de maximum
20% din capacitatea totală a agregatelor de transmisie ale autospecialei, la
fiecare 10.000 km echivalenţi.
(4) Evidenţa schimburilor de
ulei la motor şi la transmisie se va ţine în carnetele de bord la cap.
„Evidenţa executării operaţiunilor de întreţinere a autovehiculului".
5.3. Norme de exploatare a
bateriilor de acumulatori
Art. 77. - (1) Norma de exploatare
a bateriilor de acumulatori auto de producţie românească, folosite pentru
funcţionarea autovehiculelor şi utilajelor de intervenţie, este de 2 ani de la
data montării pe autovehicul sau de 50.000 km efectivi.
(2) Pentru acumulatorii alcalini,
norma de exploatare este de 5 ani.
(3) Durata în ani sau parcursul
în kilometri efectivi se consideră de la data montării bateriei de acumulatori
pe autovehiculul sau utilajul de intervenţie.
Art. 78. - (1) Normele de durată
pentru baterii de acumulatori sunt minime. După îndeplinirea normei de
funcţionare nu este obligatorie retragerea bateriilor de acumulatori din
serviciu. Acestea se vor menţine în exploatare atât timp cât îşi păstrează
caracteristicile tehnice, după care se vor propune la casare.
(2) Inlocuirea bateriilor de
acumulatori înainte de îndeplinirea normei de exploatare se face, în mod
obligatoriu, conform prevederilor legale în vigoare.
Art. 79. - Evidenţa folosirii
bateriilor de acumulatori auto se va ţine în carnetele de bord ale
autovehiculelor şi utilajelor.
5.4. Norme de exploatare a anvelopelor şi camerelor de aer
Art. 80. - (1) Norma de exploatare
a anvelopelor este minimă şi se exprimă în ani sau kilometri
efectivi. Camerele de aer se exploatează fără normă de rulaj.
(2) Durata în ani şi parcursul în
kilometri efectivi se consideră de la data echipării autovehiculului cu
anvelope.
Art. 81. - Anvelopele pot fi utilizate şi după îndeplinirea normei de rulaj sau de timp dacă au o
stare tehnică ce asigură securitatea deplină a circulaţiei pe drumurile
publice, după care se vor propune la declasare şi casare.
Art. 82. - Inlocuirea anvelopelor
înainte de îndeplinirea normei de exploatare se face, în mod obligatoriu,
conform prevederilor legale în vigoare.
Art. 83. - Evidenţa folosirii
anvelopelor se va ţine pe serii, în carnetele de bord ale autovehiculelor şi
utilajelor.
Art. 84. - (1) Anvelopele din
import, de dimensiuni diferite de cele din producţia
internă, se vor menţine în exploatare până la îndeplinirea normei de rulaj sau
de timp.
(2) După îndeplinirea normei de
rulaj sau de timp, anvelopele se verifică cu atenţie şi cele care sunt în stare
bună se vor utiliza în continuare atât timp cât asigură securitatea
circulaţiei, după care se vor propune la casare.