ORDIN Nr. 1179
din 11 septembrie 2007
pentru modificarea Ordinului
ministrului finantelor publice nr. 110/2007 privind aprobarea Procedurii de
gestionare a documentelor administrative de insotire, intocmite in cazul
deplasarii produselor accizabile in regim suspensiv
ACT EMIS DE: MINISTERUL
ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 640 din 19 septembrie 2007
In temeiul prevederilor art. 11 alin. (4) din Hotărarea Guvernului nr. 386/2007 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei şi Finanţelor, ale art. 187,
1891, 191 şi 1922 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi ale pct. 14, 15 şi 182 din normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VII
„Accize şi alte taxe speciale" din Codul fiscal, aprobate prin Hotărarea Guvernului nr. 44/2004, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 4 alin. (1) pct. 46
şi 47 din Hotărarea Guvernului
nr. 532/2007 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale a
Vămilor,
ministrul economiei şi finanţelor emite următorul ordin:
Art. I. - Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 110/2007 privind
aprobarea Procedurii de gestionare a documentelor administrative de însoţire,
întocmite în cazul deplasării produselor accizabile în regim suspensiv,
publicat în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 121 din 19 februarie 2007, cu modificările şi completările
ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 5,
alineatul (1) se abrogă.
2. La articolul 5, alineatele (2) şi (3) vor avea
următorul cuprins:
„(2) Structurile de gestiune a
documentelor administrative de însoţire a produselor accizabile sunt
compartimentele de identificare, analiză, investigaţii şi schimb de informaţii
privind circulaţia produselor accizabile din cadrul direcţiilor judeţene pentru
accize şi operaţiuni vamale.
(3) Regulamentul de organizare şi funcţionare al
unităţilor fiscale teritoriale şi Regulamentul de organizare şi funcţionare al
autorităţii vamale se modifică şi se completează în mod corespunzător."
3. Articolul 6 va avea următorul cuprins:
„Art. 6. - Compartimentele de identificare, analiză,
investigaţii şi schimb de informaţii privind circulaţia produselor accizabile
din cadrul direcţiilor judeţene pentru accize şi operaţiuni vamale au
următoarele atribuţii principale:
a) procesarea şi organizarea
evidenţei exemplarului 5 al documentelor administrative de însoţire primite de
la expeditorii produselor accizabile în format electronic;
b) procesarea şi organizarea evidenţei exemplarului 4
al documentelor administrative de însoţire sau a documentului administrativ
unic, după caz, transmise de primitorii produselor accizabile;
c) verificarea formală a datelor înscrise în
documentele administrative de însoţire;
d) colaborarea cu organul de control competent în
scopul verificării neconcordanţelor sesizate în documentele administrative de
însoţire, precum şi în circuitul acestora;
e) încheierea circuitului documentelor administrative
de însoţire, prin verificarea existenţei exemplarelor 4 şi 5 ale documentelor administrative de însoţire în
evidenţa direcţiilor judeţene pentru accize şi operaţiuni vamale;
f) stabilirea şi identificarea gradului de risc fiscal
în cazul transporturilor de produse accizabile în regim suspensiv pe teritoriul
naţional;
g) transmiterea documentelor administrative de însoţire pentru tranzacţiile intracomunitare
Serviciului central de legături din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală;
h) acordarea aprobării pentru necompletarea căsuţelor
din documentul administrativ de însoţire în cazurile prevăzute de normele
metodologice de aplicare a prevederilor titlului VII «Accize şi alte taxe
speciale» din Codul fiscal, aprobate prin Hotărarea Guvernului nr. 44/2004, cu modificările şi completările
ulterioare;
i) orice alte sarcini ce îi revin din procedurile privind gestiunea documentelor administrative de însoţire şi
administrare a accizelor."
4. Articolul 9 va avea
următorul cuprins:
„Art. 9. - Direcţia generală a tehnologiei informaţiei
din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor şi Direcţia de tehnologia
informaţiei, comunicaţii şi statistică vamală din cadrul Autorităţii Naţionale
a Vămilor asigură realizarea şi implementarea aplicaţiilor informatice-suport
pentru aplicarea procedurilor de gestionare a documentelor administrative de
însoţire, întocmite în cazul deplasării produselor accizabile în regim
suspensiv."
5. Articolul 10 va avea
următorul cuprins:
„Art. 10. - Direcţia generală proceduri pentru
administrarea veniturilor, Direcţia generală de coordonare a inspecţiei fiscale
şi Direcţia generală de organizare şi resurse umane din cadrul Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală, Direcţia generală a tehnologiei informaţiei
şi Direcţia generală resurse umane şi management din cadrul Ministerului
Economiei şi Finanţelor, Direcţia generală de administrare a marilor
contribuabili, direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a
municipiului Bucureşti, precum şi Direcţia autorizare şi supraveghere produse
accizate, direcţiile judeţene pentru accize şi operaţiuni vamale,
Direcţia de tehnologia informaţiei,comunicaţii şi statistică vamală şi
Direcţia resurse umane, organizare generală şi perfecţionare din cadrul
Autorităţii Naţionale a Vămilor vor lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a
prevederilor prezentului ordin."
6. La anexa nr. 1
capitolul B „Organizarea evidenţei documentelor administrative de
însoţire", punctele 1 şi 2 vor avea următorul cuprins:
„1. Documentele administrative de însoţire primite de
direcţiile judeţene pentru accize şi operaţiuni vamale se înregistrează
potrivit procedurii stabilite prin ordin al vicepreşedintelui Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală care conduce Autoritatea Naţională a Vămilor.
2. Evidenţele se organizează şi se gestionează de
compartimentele de identificare, analiză, investigaţii şi schimb de informaţii
privind circulaţia produselor accizabile din cadrul direcţiilor judeţene pentru
accize şi operaţiuni vamale."
7. La anexa nr. 1 capitolul
C „Deplasarea produselor accizabile, în regim suspensiv, între două antrepozite
fiscale situate pe teritoriul Romaniei" secţiunea I, subpunctul 1.1 va avea următorul cuprins:
„1.1. Antrepozitul fiscal expeditor transmite, la
momentul expedierii produselor, exemplarul 5 al documentului administrativ de
însoţire către direcţia judeţeană pentru accize şi operaţiuni vamale în a cărei
rază teritorială îşi desfăşoară activitatea."
8. La anexa nr. 1 capitolul
C „Deplasarea produselor accizabile, în regim suspensiv, între două antrepozite
fiscale situate pe teritoriul Romaniei" secţiunea I, subpunctul
1.11 va avea următorul cuprins:
„1.11. Prin derogare
de la dispoziţiile subpct. 1.1, antrepozitele fiscale expeditoare care îşi
desfăşoară activitatea pe raza teritorială a municipiului Bucureşti depun
exemplarul 5 al documentului administrativ de însoţire la Direcţia pentru
Accize şi Operaţiuni Vamale a Municipiului Bucureşti."
9. La anexa nr. 1 capitolul
C „Deplasarea produselor accizabile, în regim suspensiv, între două antrepozite
fiscale situate pe teritoriul Romaniei" secţiunea I, punctul 2 va avea următorul cuprins:
„2. Documentele administrative de însoţire întocmite
pentru produsele expediate în regim suspensiv pe teritoriul Romaniei se depun de către antrepozitul fiscal
expeditor la compartimentele de identificare, analiză, investigaţii şi schimb
de informaţii privind circulaţia produselor accizabile din cadrul direcţiilor
judeţene pentru accize şi operaţiuni vamale care le înregistrează în evidenţa
documentelor administrative de însoţire - exemplarul 5."
10. La anexa nr. 1 capitolul C „Deplasarea produselor accizabile, în regim suspensiv, între două antrepozite
fiscale situate pe teritoriul Romaniei" secţiunea I, punctul 3 se abrogă.
11. La anexa nr. 1 capitolul C „Deplasarea
produselor accizabile, în regim suspensiv, între două antrepozite fiscale situate pe teritoriul Romaniei"
secţiunea I, punctul
4 va avea următorul cuprins:
„4. Formatul hartie al
documentelor prelucrate se arhivează de către compartimentele de identificare,
analiză, investigaţii şi schimb de informaţii privind circulaţia produselor
accizabile din cadrul direcţiilor judeţene pentru accize şi operaţiuni
vamale."
12. La anexa nr. 1
capitolul C „Deplasarea produselor accizabile, în regim suspensiv, între două
antrepozite fiscale situate pe teritoriul Romaniei" secţiunea II, punctele 1 şi 2 vor avea următorul cuprins:
„1. Antrepozitul fiscal primitor transmite, la momentul
primirii produselor, exemplarul 4 al documentului
administrativ de însoţire, care însoţeşte transportul către compartimentul de
identificare, analiză, investigaţii şi schimb de informaţii privind circulaţia
produselor accizabile din cadrul direcţiei judeţene pentru accize şi operaţiuni
vamale în a cărei rază teritorială îşi desfăşoară activitatea.
2. Documentele administrative de însoţire depuse de
antrepozitul fiscal primitor pentru produsele primite în regim suspensiv pe
teritoriul Romaniei la compartimentul de identificare, analiză, investigaţii şi schimb de informaţii
privind circulaţia produselor accizabile se înregistrează în evidenţa
documentelor administrative de însoţire - exemplarul 4."
13. La anexa nr. 1 capitolul C „Deplasarea
produselor accizabile, în regim suspensiv,
între două antrepozite fiscale situate pe teritoriul Romaniei" secţiunea II, punctul 3 se abrogă.
14. La anexa nr. 1 capitolul C „Deplasarea
produselor accizabile, în regim supensiv, între două antrepozite fiscale
situate pe teritoriul Romaniei" secţiunea II, punctele 4 şi 5 vor avea următorul cuprins:
„4. La primirea exemplarului 4 al documentului
administrativ de însoţire, informaţiile din acesta se transmit direcţiei
judeţene pentru accize şi operaţiuni vamale în a cărei rază teritorială se află
antrepozitul expeditor, prin intermediul suportului informatic pus la
dispoziţie de Direcţia de tehnologia informaţiei, comunicaţii şi statistică
vamală din cadrul Autorităţii Naţionale a Vămilor, în cazul mişcărilor
naţionale de produse accizabile.
5. Formatul hartie al
documentelor înregistrate se arhivează de către compartimentele de
identificare, analiză, investigaţii şi schimb de informaţii privind circulaţia
produselor accizabile din cadrul direcţiilor judeţene pentru accize şi
operaţiuni vamale."
15. La anexa nr. 1
capitolul C „Deplasarea produselor accizabile, în regim suspensiv, între două
antrepozite fiscale situate pe teritoriul Romaniei" secţiunea III, punctul 3 va avea următorul cuprins:
„3. Bilunar, la datele de 1 şi 16 ale fiecărei luni,
compartimentul de identificare, analiză, investigaţii şi schimb de informaţii
privind circulaţia produselor accizabile transmite Direcţiei autorizare şi
supraveghere produse accizabile din cadrul Autorităţii Naţionale a Vămilor şi,
respectiv, Serviciului central de legături din cadrul Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală situaţia documentelor administrative de însoţire."
16. La anexa nr. 1
capitolul C „Deplasarea produselor accizabile, în regim suspensiv, între două
antrepozite fiscale situate pe teritoriul Romaniei" secţiunea IV, punctul 1 va avea următorul cuprins:
„1. Dacă antrepozitul fiscal care a expediat produsul
accizabil în regim suspensiv nu primeşte, în termen de 45 de zile lucrătoare de
la data expedierii, exemplarul 3 al documentului administrativ de însoţire,
certificat de organul competent, acesta este obligat să înştiinţeze direcţia
judeţeană pentru accize şi operaţiuni vamale în a cărei rază teritorială îşi
desfăşoară activitatea, în
termen de 5 zile, potrivit dispoziţiilor art. 1891
din Codul fiscal."
17. La anexa nr. 1
capitolul D „Deplasarea produselor accizabile în regim suspensiv pe teritoriul
comunitar" secţiunea I punctul 1, sintagma „organ fiscal" se înlocuieşte cu sintagma
„direcţia judeţeană pentru accize şi operaţiuni
vamale".
18. La anexa nr. 1 capitolul D „Deplasarea
produselor accizabile în regim suspensiv pe teritoriul comunitar"
secţiunea I, punctele
2 şi 4 vor avea următorul cuprins:
„2. Zilnic, compartimentul de identificare, analiză,
investigaţii şi schimb de informaţii privind circulaţia produselor accizabile
selectează documentele administrative de însoţire şi le înregistrează în
evidenţa documentelor administrative de însoţire - exemplarul 4, pentru
produsele primite din Uniunea Europeană.
4. Formatul hartie al
exemplarului 4 al documentului administrativ de însoţire se arhivează de către
compartimentele de identificare, analiză, investigaţii şi schimb de informaţii
privind circulaţia produselor accizabile din cadrul direcţiilor judeţene pentru
accize şi operaţiuni vamale."
19. La anexa nr. 1 capitolul
D „Deplasarea produselor accizabile în regim suspensiv pe teritoriul
comunitar" secţiunea I, punctul 3 se abrogă.
20. La anexa nr. 1 capitolul D „Deplasarea
produselor accizabile în regim suspensiv pe teritoriul comunitar" secţiunea II litera A, subpunctul 2.2 va avea următorul cuprins:
„2.2. Referatul se vizează de conducătorul
compartimentului de identificare, analiză, investigaţii şi schimb de informaţii
privind circulaţia produselor accizabile şi se aprobă de către directorul
executiv al direcţiei judeţene pentru accize şi operaţiuni vamale."
21. La anexa nr. 1
capitolul D „Deplasarea produselor accizabile în regim suspensiv pe teritoriul
comunitar" secţiunea III, punctul 2 va avea următorul cuprins:
„2. După înregistrarea în
evidenţa documentelor administrative de însoţire - exemplarul 5, pentru
tranzacţiile intracomunitare, compartimentul de identificare, analiză,
investigaţii şi schimb de informaţii privind circulaţia produselor accizabile
va efectua o analiză de risc preliminară şi va transmite Serviciului central de
legături din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală copiile
exemplarului 5 al documentelor administrative de însoţire pe suport hartie, precum şi în format
electronic."
22. La anexa nr. 1
capitolul D „Deplasarea produselor accizabile în regim suspensiv pe teritoriul
comunitar" secţiunea IV, punctul 1 va avea următorul cuprins:
„1. Dacă antrepozitul fiscal expeditor al produsului
accizabil în regim suspensiv nu primeşte, în termen de 45 de zile lucrătoare de
la data expedierii, exemplarul 3 al documentului administrativ de însoţire
certificat de organul competent, antrepozitul fiscal expeditor este obligat să
înştiinţeze despre aceasta compartimentul de identificare, analiză,
investigaţii şi schimb de informaţii privind circulaţia produselor accizabile
din cadrul direcţiei judeţene pentru accize şi operaţiuni vamale în a cărei
rază teritorială îşi desfăşoară activitatea, în termen de 5 zile."
23. La anexa nr. 1 capitolul E „Deplasarea
produselor accizabile între un antrepozit fiscal din Romania şi un birou vamal de ieşire din teritoriul comunitar sau între
un birou vamal de intrare în teritoriul comunitar şi un antrepozit fiscal din
Romania" punctul 1, sintagma „organ
fiscal" se înlocuieşte cu sintagma
„direcţia judeţeană pentru accize şi operaţiuni vamale."
24. Anexa nr. 1a) „Evidenţa documentelor
administrative de însoţire" şi anexa nr. 1b) „Macheta de preluare a
exemplarului 4 din documentul administrativ de însoţire" la Procedura de
gestionare a documentelor administrative de însoţire, întocmite în cazul
deplasării produselor accizabile în regim suspensiv, se abrogă.
Art. II. -
Vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală care conduce
Autoritatea Naţională a Vămilor va aproba prin ordin Instrucţiunile de aplicare
a Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 110/2007 privind aprobarea
Procedurii de gestionare a documentelor administrative de însoţire, întocmite
în cazul deplasării produselor accizabile în regim suspensiv, cu modificările
şi completările ulterioare.
Art. III. - Prezentul
ordin intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian