Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 116/289 din 11 februarie 2002

pentru aprobarea Metodologiei privind evaluarea starii de siguranta in exploatare a barajelor si lacurilor de acumulare - NTLH-022 si a Metodologiei privind evaluarea starii de siguranta in exploatare a barajelor si digurilor care realizeaza depozite de deseuri industriale - NTLH-023

ACT EMIS DE: MINISTERUL APELOR SI PROTECTIEI MEDIULUI


SmartCity3

              Nr. 116 din 11 februarie 2002
              MINISTERUL LUCRARILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI LOCUINTEI
              Nr. 289 din 6 martie 2002
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 427 din 19 iunie 2002

    Ministrul apelor si protectiei mediului si ministrul lucrarilor publice, transporturilor si locuintei,
    avand in vedere prevederile art. 3 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 244/2000 privind siguranta barajelor, aprobata si modificata prin Legea nr. 466/2001, ale art. 48, 62, 64, 68 si 110 din Legea apelor nr. 107/1996, precum si ale art. 8 si 13 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea in constructii,
    in conformitate cu avizul tehnic consultativ al Comisiei Nationale pentru Siguranta Barajelor si a Altor Lucrari Hidrotehnice,
    in temeiul art. 7 din Hotararea Guvernului nr. 17/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Apelor si Protectiei Mediului, modificata si completata prin Hotararea Guvernului nr. 352/2001,
    in temeiul art. 4 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei,
    emit urmatorul ordin:

    Art. 1
    Se aproba Metodologia privind evaluarea starii de siguranta in exploatare a barajelor si lacurilor de acumulare - NTLH-022, prevazuta in anexa nr. 1.
    Art. 2
    Se aproba Metodologia privind evaluarea starii de siguranta in exploatare a barajelor si digurilor care realizeaza depozite de deseuri industriale - NTLH-023, prevazuta in anexa nr. 2.
    Art. 3
    Expertii tehnici atestati de Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei potrivit prevederilor Legii nr. 10/1995 privind calitatea in constructii si ale actelor normative emise in aplicarea acestei legi si certificati/avizati de Ministerul Apelor si Protectiei Mediului pentru evaluarea starii de siguranta in exploatare a barajelor, conform prevederilor Regulamentului privind organizarea si certificarea corpului de experti pentru evaluarea starii de siguranta in exploatare a barajelor incadrate in categoriile de importanta A si B - NTLH-014, respectiv ale Procedurii de avizare a specialistilor pentru evaluarea starii de siguranta in exploatare a barajelor incadrate in categoriile de importanta C si D - NTLH-015, aprobate prin Ordinul ministrului apelor si protectiei mediului nr. 114/2002, precum si detinatorii de baraje, cu orice titlu, raspund in aria lor de autoritate de incadrarea in categorii de importanta a barajelor si de aducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
    Art. 4
    Directia generala de gospodarire a apelor si Inspectia de stat a apelor din cadrul Ministerului Apelor si Protectiei Mediului, Directia generala tehnica in constructii din cadrul Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei si Inspectoratul de Stat in Constructii - institutie publica in subordinea acestuia - vor urmari si vor controla aducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
    Art. 5
    Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentul ordin.
    Art. 6
    La data intrarii in vigoare a prezentului ordin isi inceteaza aplicabilitatea Ordinul ministrului lucrarilor publice si amenajarii teritoriului si al ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului nr. 21N/2000 - 1.099/1999 pentru aprobarea metodologiilor privind evaluarea starii de siguranta in exploatare a lucrarilor hidrotehnice, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 167 din 19 aprilie 2000, precum si orice alte dispozitii contrare.
    Art. 7
    Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

                   Ministrul apelor si protectiei mediului,
                               Petru Lificiu

                        p. Ministrul lucrarilor publice,
                          transporturilor si locuintei,
                              Sergiu Sechelariu,
                              secretar de stat

    ANEXA 1

                             METODOLOGIE
privind evaluarea starii de siguranta in exploatare a barajelor si lacurilor de acumulare - NTLH-022

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    (1) Evaluarea starii de siguranta in exploatare a barajelor si lacurilor de acumulare, inclusiv a constructiilor si instalatiilor-anexa aferente, denumita in continuare evaluarea sigurantei, este o expertiza tehnica cu caracter special, pe care, in conformitate cu prevederile art. 64 alin. (2) si ale art. 68 din Legea apelor nr. 107/1996, detinatorii de lucrari hidrotehnice, cu orice titlu, au obligatia sa o efectueze periodic, indiferent de marimea lucrarii sau de folosintele acesteia.
    (2) In conformitate cu prevederile art. 1 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 244/2000 privind siguranta barajelor, aprobata si modificata prin Legea nr. 466/2001, evaluarea starii de siguranta in exploatare si verificarea respectarii exigentelor de performanta referitoare la siguranta barajelor se realizeaza de experti tehnici atestati de Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, potrivit prevederilor Legii nr. 10/1995 privind calitatea in constructii si ale actelor normative emise in aplicarea acestei legi, si certificati/avizati de Ministerul Apelor si Protectiei Mediului pentru evaluarea starii de siguranta in exploatare a barajelor, denumiti in continuare experti.
    Art. 2
    (1) Se supun prevederilor prezentei metodologii barajele, inclusiv cuvetele lacurilor de acumulare si constructiile si instalatiile-anexa aferente, denumite in continuare lucrari hidrotehnice, incadrate in categorii de importanta conform Metodologiei privind stabilirea categoriilor de importanta a barajelor - NTLH-021, aprobata prin Ordinul ministrului apelor si protectiei mediului si al ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 115/288/2002.
    (2) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) barajele si digurile care realizeaza depozite de deseuri industriale.
    Art. 3
    In conformitate cu prevederile art. 5, 9 si 13 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea in constructii, organizarea activitatii de supraveghere si urmarire a comportarii in timp si evaluarea sigurantei lucrarilor hidrotehnice reprezinta o componenta a sistemului calitatii in constructii.
    Art. 4
    Coordonarea, indrumarea si urmarirea activitatii de supraveghere a lucrarilor hidrotehnice, in vederea exploatarii in siguranta a acestora, precum si pentru evaluarea sigurantei lor, sunt realizate de Comisia Nationala pentru Siguranta Barajelor si a Altor Lucrari Hidrotehnice, denumita in continuare CONSIB, care functioneaza pe langa Ministerul Apelor si Protectiei Mediului ca organism cu caracter consultativ.
    Art. 5
    (1) Evaluarea sigurantei unei lucrari hidrotehnice constituie o verificare a starii tehnice a lucrarii, precum si a conditiilor de exploatare, urmarindu-se modul de indeplinire a exigentelor prevazute de reglementarile in vigoare si de practica inginereasca din domeniu, pe care o realizeaza, in conditiile prevazute de prezenta metodologie, experti sau comisii de expertiza coordonate de experti certificati/avizati conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 244/2000, aprobata si modificata prin Legea nr. 466/2001.
    (2) In cazul in care se constata ca lucrarea hidrotehnica verificata prezinta un grad de siguranta mai mic decat cel prevazut prin reglementarile in vigoare, evaluarea sigurantei trebuie sa stabileasca si solutiile posibile de remediere, in vederea asigurarii nivelului normat de siguranta.
    Art. 6
    Expertii care efectueaza evaluarea starii de siguranta in exploatare a lucrarilor hidrotehnice sunt certificati, respectiv avizati, in conformitate cu Regulamentul privind organizarea si certificarea corpului de experti pentru evaluarea starii de siguranta in exploatare a barajelor incadrate in categoriile de importanta A si B - NTLH-014 si cu Procedura de avizare a specialistilor pentru evaluarea starii de siguranta in exploatare a barajelor incadrate in categoriile de importanta C si D - NTLH-015, aprobate prin Ordinul ministrului apelor si protectiei mediului nr. 114/2002.

    CAP. 2
    Etapele si continutul evaluarii sigurantei

    Art. 7
    Evaluarea sigurantei se realizeaza prin metode de investigare specifice si cuprinde atat analiza informatiilor existente (proiect, date despre executie, comportare in exploatare), cat si studii si/sau postcalcule privind valorile actualizate ale parametrilor determinanti pentru siguranta in exploatare a lucrarii hidrotehnice.
    Art. 8
    (1) Prin continut si abordare, evaluarea sigurantei cuprinde doua etape:
    - etapa I, evaluarea preliminara, care are ca obiect:
    a) caracterizarea starii tehnice a lucrarii hidrotehnice si a conditiilor de exploatare, astfel cum rezulta din informatiile existente in momentul evaluarii si din inspectia tehnica de constatare a starii tehnice si functionale;
    b) stabilirea programului de investigatii suplimentare, necesare pentru finalizarea analizei starii de siguranta, daca este necesar;
    - etapa a II-a, evaluarea finala, care are ca obiect:
    a) stabilirea starii de siguranta a lucrarii hidrotehnice, tinandu-se seama de analiza tuturor factorilor, inclusiv de rezultatele investigatiilor suplimentare;
    b) propunerea lucrarilor si a masurilor necesare pentru aducerea parametrilor constructivi si functionali la gradul de siguranta in exploatare corespunzator cerintelor si reglementarilor in vigoare;
    c) stabilirea conditiilor de exploatare pentru perioada urmatoare.
    (2) Fiecare etapa se incheie prin intocmirea unui raport de evaluare.
    Art. 9
    Pentru efectuarea evaluarii preliminare detinatorul/administratorul lucrarii hidrotehnice va pune la dispozitie expertului care intocmeste evaluarea urmatoarele documentatii:
    a) datele privind proiectarea, executia, functionarea si exploatarea lucrarii hidrotehnice;
    b) raportul de sinteza privind comportarea in timp a lucrarii hidrotehnice de la punerea in functiune si pana in prezent.
    Art. 10
    Documentatia prevazuta la art. 9 lit. a) se intocmeste pe baza datelor existente privind proiectarea, executia, functionarea si exploatarea lucrarii hidrotehnice si va avea urmatorul continut:
    1. Prezentarea generala a lucrarii hidrotehnice:
    1.1. Amplasarea (bazinul hidrografic, cursul de apa, codul cadastral din Cadastrul apelor, judetul, localitatile din amonte si din aval, caile de acces etc.)
    1.2. Detinatorul sau administratorul
    1.3. Functiile lucrarii hidrotehnice, clasa si categoria de importanta (inclusiv modul de stabilire si modificarile suferite pornind de la corespondenta clasei de importanta cu situatia actuala)
    1.4. Constructiile si instalatiile-anexa aferente ale lucrarii hidrotehnice
    1.5. Datele caracteristice pentru lucrarea hidrotehnica (volume de apa, niveluri minime si maxime ale apei corespunzatoare diferitelor asigurari, suprafata bazinului controlat, lucrarile hidrotehnice existente din amonte si din aval)
    1.6. Scurt istoric al lucrarii hidrotehnice (perioadele de realizare a etapelor importante, incepand cu lucrarile de studii, unitatile care au participat la diferitele etape, persoanele responsabile pentru faze si lucrari importante, eventuale modificari ale conceptiei generale, lucrari de expertizare)
    2. Conditii naturale in amplasament:
    2.1. Situatia hidrologica (debite medii, minime, maxime, volumul undelor de viitura pentru diferite asigurari, modul de determinare si comparatia cu valorile initiale de proiectare)
    2.2. Situatia geologica (natura rocii din frontul de retentie si din cuveta lacului, principalele caracteristici mineralogice si fizico-chimice, caracteristici de calcul adoptate, accidente tectonice)
    2.3. Situatia hidrogeologica (descrierea straturilor-suport si a principalelor caracteristici, surse de alimentare si drenaj, chimismul apelor subterane)
    2.4. Seismicitatea zonei, actuala si la proiectare
    3. Descrierea lucrarilor din frontul de retentie:
    3.1. Datele constructive (plan de situatie si sectiuni caracteristice, materiale utilizate etc.)
    3.2. Lucrarile de etansare si drenaj (descriere, amplasare, tehnologie de executie, lucrari de verificare)
    3.3. Evacuatorii de ape mari, echipamentele hidromecanice si disipatorii
    4. Verificarea prin calcul a lucrarii:
    4.1. Calculele de rezistenta si stabilitate in regim static si dinamic
    4.2. Calculele de infiltratii, inclusiv cele privitoare la influenta amenajarii asupra regimului apelor subterane din zona
    4.3. Calculul hidraulic al evacuatorilor
    4.4. Zonele posibil a fi inundate in aval pentru diferite ipoteze de functionare a evacuatorilor si pentru diferite ipoteze de rupere a barajului
    5. Sistemul de supraveghere:
    5.1. Obiectivele sistemului de supraveghere (fenomene considerate importante pentru siguranta lucrarilor, observatii programate si parametrii masurati pentru urmarirea acestora)
    5.2. Instalatiile si aparatura de masurare pentru solicitarile exterioare (posturi hidrometrice in amonte si aval, limnigrafe, mire, pluviometre, termometre, foraje hidrogeologice, profiluri de urmarire a colmatarii lacului si a evolutiei albiei in aval, aparatura seismica etc.)
    5.3. Instalatiile si aparatura de masurare pentru urmarirea lucrarilor de barare si a fundatiei acestora (deplasari absolute in plan si pe verticala, deplasari relative, infiltratii, eforturi si deformatii, presiuni interstitiale, temperaturi interne etc.)
    5.4. Modificarile survenite in alcatuirea sistemului de supraveghere (iesirea din functiune sau renuntarea la anumite sisteme de masura, instalarea de sisteme noi, datele de intrare in functiune, modificari ale masuratorilor de referinta)
    6. Sistemul de avertizare-alarmare
    7. Date privind executia:
    7.1. Ritmul de executie, succesiunea etapelor principale
    7.2. Sinteza rezultatelor activitatii de verificare a calitatii executiei
    7.3. Evenimentele deosebite din timpul executiei (viituri, seisme, accidente, defectiuni, remedieri, schimbari de solutii)
    7.4. Constatarile comisiilor si ale organelor de control la receptiile efectuate (masuri dispuse si realizate, inventarul de lucrari si masuri nerealizate)
    8. Situatia documentatiilor existente:
    8.1. Cartea constructiei (inclusiv evidenta observatiilor si a masuratorilor efectuate in cadrul supravegherii)
    8.2. Regulamentele de exploatare si de urmarire a comportarii
    8.3. Schema organizatorica pentru activitatea de exploatare
    8.4. Planul de avertizare-alarmare a localitatilor, obiectivelor social-economice si a terenurilor din aval in caz de accident la lucrarea hidrotehnica
    9. Situatia reglementarilor privind gospodarirea apelor si protectia mediului:
    9.1. Avizul de gospodarire a apelor
    9.2. Autorizatia de gospodarire a apelor
    9.3. Acordul de mediu
    9.4. Autorizatia de mediu
    9.5. Evaluari ale starii de siguranta in exploatare
    Art. 11
    Documentatia prevazuta la art. 9 lit. b) se intocmeste pe baza informatiilor obtinute prin observatii si masuratori in cadrul activitatii de urmarire a comportarii in timp (UCC) pe intreaga perioada de existenta a lucrarilor si va avea urmatorul continut:
    1. Organizarea activitatii de supraveghere:
    1.1. Schema de organizare, atributiile si responsabilitatile diferitelor compartimente, pregatirea personalului
    1.2. Frecventa observatiilor si masuratorilor
    1.3. Criteriile de avertizare-alarmare
    1.4. Aprecieri asupra functionalitatii aparaturii
    1.5. Prelucrarea primara a masuratorilor
    1.6. Studiile de comportare intocmite
    1.7. Fluxul informational-decizional
    2. Solicitarile lucrarii in cursul exploatarii (caracterizate in raport cu valorile de calcul):
    2.1. Nivelul in lac
    2.2. Precipitatiile inregistrate in zona lucrarii
    2.3. Temperatura aerului
    2.4. Viiturile inregistrate
    2.5. Solicitarile seismice
    2.6. Modificarile produse de colmatare sau eroziuni
    3. Sinteza observatiilor vizuale (curente si a inspectiilor periodice efectuate in cadrul programului de supraveghere):
    3.1. Integritatea structurii, inclusiv fundatia si versantii
    3.2. Lacul de acumulare si versantii acestuia
    3.3. Evacuatorii si echipamentul hidrometric
    3.4. Situatia senalelor amonte si aval
    4. Evolutia parametrilor masurati:
    4.1. Deplasari (absolute si relative)
    4.2. Infiltratii, inclusiv functionarea sistemelor de drenaj (debite, niveluri piezometrice etc.)
    4.3. Alte elemente masurate (eforturi si deformatii, presiuni interstitiale, temperaturi etc.)
    4.4. Comparatia dintre parametrii masurati si prognoza initiala, precum si cu prognoza rezultata din simulari pe modele de comportare
    5. Evenimente deosebite inregistrate si masurile adoptate
    6. Concluzii
    Art. 12
    Raportul de evaluare preliminara se intocmeste de expert si va cuprinde:
    a) definirea obiectului evaluarii sigurantei;
    b) aprecieri privind relevanta datelor prezentate de detinatorul lucrarii hidrotehnice;
    c) caracterizarea starii tehnice a barajului, rezultata din analiza datelor disponibile;
    d) referatul de inspectie tehnica a lucrarii hidrotehnice;
    e) evaluarea preliminara a sigurantei in raport cu exigentele de performanta stabilite de reglementarile in vigoare;
    f) identificarea situatiilor de risc si, eventual, ierarhizarea acestora;
    g) programul de investigatii suplimentare (studii de teren si de laborator, postcalcule, simulari si manevre de exploatare etc.), necesare pentru intocmirea raportului final de evaluare;
    h) concluzii.
    Art. 13
    Referatul prevazut la art. 12 lit. d) va avea urmatorul continut:
    1. Conditii de realizare a inspectiei:
    1.1. Scopul inspectiei
    1.2. Datele generale asupra inspectiei
    1.3. Situatia constructiei in perioada inspectiei, specificandu-se conditiile de exploatare (normale, cu restrictii, constructive, situatia unui incident, accident sau a unei avarii), nivelul apei in lac, valoarea debitelor afluente in lac (raportat la Q modul), regimul de precipitatii, temperatura exterioara si evolutia lor in ultimele 4 saptamani, evenimente speciale semnalate anterior de catre personalul de exploatare (seisme, deversari, valori deosebite la aparatura de masura existenta)
    2. Evacuarea apelor mari:
    2.1. Conditii conexe:
    a) conditii in bazinul amonte (privind debitele maxime naturale si accidentale);
    b) conditii in bazinul aval (restrictii, mentinerea capacitatii de scurgere);
    c) sistemul hidrometric propriu;
    d) existenta, cunoasterea si aplicarea regulilor de exploatare la ape mari, functionarea sistemului informational in cazul in care este prevazuta pregolirea sau functionarea corelata in cascada a amenajarii
    2.2. Capacitatea evacuatorilor:
    a) conditii generale (pentru fiecare evacuator independent: deversor liber, de semiadancime, golire de fund etc.);
    b) starea lucrarilor din beton (starea generala, degradari, fisuri, rugozitate);
    c) dispozitive si masuri pentru evitarea blocarii cu plutitori sau gheata, mijloace de interventie in caz de blocare;
    d) starea disipatorului de energie;
    e) limitari de debit datorita unor lucrari asociate;
    f) capacitatea si disponibilitatea evacuatorilor suplimentari prevazuti in proiect (centrala hidroelectrica, ecluze, evacuatori fuzibili)
    2.3. Echipamente hidromecanice pentru evacuarea apelor mari:
    a) probe de functionare in prezenta expertilor (in sarcina sau cu batardouri lasate);
    b) gratare si dispozitive de curatare: gradul de infundare;
    c) batardouri (existenta, stare, conditii de montare);
    d) trolii, motoare;
    e) cabluri, lanturi, tije de manevra;
    f) circuite hidraulice si pneumatice;
    g) sisteme de incalzire (dezghetare);
    h) sistemul de control al pozitiei;
    i) sisteme multiple de actionare, accese;
    j) accese, iluminat normal si de siguranta in zonele de actionare si de interventie;
    k) surse de alimentare cu energie;
    l) mijloace de interventie in caz de blocare a echipamentelor
    2.4. Morfologia patului si regimul nivelurilor la ape mari:
    a) situatia colmatarilor in lac;
    b) situatia senalelor amonte si aval (eroziuni, depuneri, vegetatie);
    c) dispozitive de masura a nivelurilor in lungul acumularii;
    d) niveluri aval in cazul apelor mari si efectele acestora asupra acceselor pentru interventie si asupra sigurantei circuitelor de alimentare cu energie electrica
    3. Lacul de acumulare:
    3.1. Stabilitatea versantilor:
    a) alunecari de versanti (stabilizate sau active, descriere, evolutie, mijloace de urmarire, lucrari de stabilizare);
    b) eroziuni de maluri (descriere, efecte)
    3.2. Colmatarea ca sursa de actiuni suplimentare (incarcari, garzi, remuu) asupra lucrarilor de retentie
    4. Starea structurala a lucrarilor:
    4.1. Observatii vizuale asupra lucrarilor:
    a) conditii pentru observatii vizuale: starea acceselor (galerii, pasarele, puturi, berme, taluzuri), iluminat, epuizmente, ventilatii;
    b) pentru suprafetele vizibile din beton: fisuri, exfolieri, umeziri si scurgeri de apa, infiltratii, deteriorari mecanice sau chimice, depuneri minerale sau organice, efecte produse de eroziune sau cavitatie;
    c) pentru rosturi (permanente sau de constructie): deschidere, strivire, forfecare, infiltratie, depuneri, prezenta vegetatiei;
    d) pentru lucrarile de umpluturi: starea taluzurilor, protectie, abateri din profil, fisuratie, crapaturi, crevase, prabusiri
    4.2. Inspectarea partilor imersate (daca este cazul, in raport cu natura fenomenelor care pot afecta starea de siguranta)
    4.3. Subpresiuni, infiltratii si drenaje:
    a) starea dispozitivelor directe de masurare a subpresiunilor, a drenajelor si a altor constructii de descarcare a subpresiunilor (puturi de depresurizare, filtre aciculare, epuizmente, sifonari);
    b) localizarea de zone de infiltratie, grifoane, prabusiri, alunecari locale in zonele umede, aparitia vegetatiei specifice;
    c) starea sistemului de separare si masurare a debitelor infiltrate, corectitudinea bilantului masuratorilor pe zone si pe ansamblul lucrarii (galerii, puturi, rigole, canale);
    d) starea fizica, de intretinere si de functionare a echipamentelor electrice si mecanice care contribuie la asigurarea drenajului (pompaj, sifonare, prevenirea inghetarii capetelor de evacuare pe fiecare componenta, inclusiv dubla alimentare cu energie)
    4.4. Incidente, accidente sau avarii anterioare:
    a) descrierea incidentelor, accidentelor sau a avariilor, precum si a remedierilor efectuate;
    b) observatii asupra modului de realizare a remedierilor si asupra comportarii acestora;
    c) durabilitatea unor reparatii mai vechi
    4.5. Semnalarea modificarilor vizibile aduse constructiei:
    a) adaugari, demolari, accese noi sau desfiintate;
    b) verificarea corectitudinii modificarilor in raport cu proiectul si reglementarile legale specifice
    5. Verificarea sistemului de urmarire a comportarii in timp:
    5.1. Controlul existentei, cunoasterii si aplicarii instructiunilor de urmarire curenta si speciala pentru echipa de supraveghere locala
    5.2. Verificari privind functionarea dispozitivelor si a aparaturii de masura, privind modul de prelucrare primara si modul de transmitere a informatiei in cazuri tipice
    5.3. Verificarea functionarii sistemului informational care permite decizia si interventia rapida in cazul unor observatii anormale, inclusiv a timpului scurs intre observatie si primirea ordinului de actiune pentru situatii atipice simulate
    5.4. Starea acceselor pentru observatii vizuale si pentru masuratori
    6. Alte elemente:
    6.1. Verificarea sistemului de arhivare si transmitere a datelor, precum si a accesibilitatii rapide la documente (planuri, cartea constructiei)
    6.2. Sistemul de comunicatii si de avertizare-alarmare (in conditii de defectare a liniei de comunicatii normale)
    6.3. Existenta si cunoasterea Planului de avertizare-alarmare a populatiei si a obiectivelor din aval in caz de accident la lucrarea hidrotehnica si a procedurii de decizie in caz de alerta
    6.4. Existenta si accesibilitatea materialelor si pieselor de schimb pentru interventii in caz de incident, accident sau avarie, conform prevederilor proiectului si instructiunilor de exploatare.
    Art. 14
    Raportul de evaluare finala se intocmeste de expert si va cuprinde:
    a) sinteza raportului de evaluare preliminara a sigurantei;
    b) rezultatele investigatiilor suplimentare (cu rapoarte-anexa de detaliu);
    c) referatul privind starea tehnica, functionala si de siguranta in exploatare a lucrarii hidrotehnice;
    d) propuneri privind conditiile de continuare a exploatarii lucrarii, specificandu-se, dupa caz: functionarea la parametrii din proiect, functionarea cu restrictii in exploatare sau functionarea conditionata de realizarea unui program de lucrari de remediere sau de reabilitare;
    e) concluzii.
    Art. 15
    Referatul prevazut la art. 14 lit. c) va avea urmatorul continut:
    1. Aspecte generale:
    1.1. Detinatorul sau administratorul lucrarii
    1.2. Incadrarea in clase si pe categorii de importanta
    1.3. Reglementarile utilizate la proiectare si executie; diferente fata de sistemul de reglementari actuale
    1.4. Organizarea activitatii curente de evaluare a sigurantei in functionare
    1.5. Avariile, incidentele sau fenomenele atipice produse in exploatare
    1.6. Interventiile constructive in perioada de exploatare
    2. Aspecte hidrologice si hidraulice:
    2.1. Regimul hidrologic actual; baza de date si modul de evaluare, comparatie cu regimul evaluat la data proiectarii, valori de calcul si de verificare
    2.2. Capacitatea evacuatorilor de ape mari, capacitati proiectate si capacitati actuale, fiabilitate, influenta instructiunilor de exploatare asupra capacitatii de evacuare proiectate
    2.3. Tranzitarea viiturilor prin acumulare
    2.4. Sisteme de prognoza si de exploatare operativa
    2.5. Conditii de curgere la coada lacului, cote de remuu si efecte asupra garzilor
    2.6. Capacitatea de tranzitare a albiei aval in raport cu conditiile de exploatare in siguranta
    2.7. Planuri de alarmare si evacuare in zona aval
    3. Aspecte structurale:
    3.1. Metodele de calcul utilizate la proiectare, scenariile de cedare considerate, criteriile de rezistenta si stabilitate urmarite, elementele evidentiate de postcalcule
    3.2. Ipotezele de incarcare si coeficientii de siguranta (eventual probabilitati de cedare)
    3.3. Stabilitatea fundatiei
    3.4. Deformatiile si deplasarile structurii
    3.5. Nivelul eforturilor si/sau al presiunilor interstitiale
    3.6. Deteriorarea materialelor (efectul imbatranirii sau ale suprasolicitarilor), evolutia deteriorarilor
    3.7. Aparitia discontinuitatilor structurale - fisuri, crapaturi, deschideri de rosturi etc.
    3.8. Infiltratii si subpresiuni
    3.9. Prognoza comportarii seismice (metodologie, interpretari)
    4. Aspecte privind lacul de acumulare:
    4.1. Stabilitatea versantilor
    4.2. Colmatarea si efectele acesteia asupra structurii si capacitatii de evacuare a apelor mari
    4.3. Exploatarea in regim de iarna - efecte structurale
    5. Aspecte privind sistemul de urmarire a comportarii in timp:
    5.1. Existenta si gradul de dotare cu aparatura de masura si control (AMC)
    5.2. Instructiunile de urmarire curenta si speciala
    5.3. Sistemul informational si decizional
    5.4. Monitorizarea speciala in cazuri de seism sau viituri
    6. Consideratii privind riscul si eficienta masurilor preventive
    Art. 16
    Daca datele avute la dispozitie permit formularea concluziilor privind conditiile de exploatare, evaluarea sigurantei se poate incheia dupa etapa de evaluare preliminara, la propunerea expertului, prin intocmirea referatului prevazut la art. 15.

    CAP. 3
    Dispozitii finale

    Art. 17
    (1) Documentatiile de evaluare a sigurantei lucrarilor hidrotehnice sunt inaintate de detinator pentru avizare la Directia generala de gospodarire a apelor din cadrul Ministerului Apelor si Protectiei Mediului.
    (2) Avizarea se efectueaza de catre biroul operativ al CONSIB. La sedintele de avizare vor fi cooptati ca membri ai comisiei de avizare si alti specialisti, la propunerea Directiei generale de gospodarire a apelor din cadrul Ministerului Apelor si Protectiei Mediului.
    (3) La avizare participa reprezentantul detinatorului lucrarii hidrotehnice si expertul care a efectuat evaluarea sigurantei.
    (4) In functie de concluziile analizei, comisia de avizare poate emite, la recomandarea biroului operativ al CONSIB, un aviz privind evaluarea starii de siguranta a lucrarii hidrotehnice, semnat de toti participantii, sau poate solicita completari si reprogrameaza avizarea lucrarii. Avizul este obligatoriu pentru obtinerea acordului si autorizatiei de functionare in siguranta a lucrarii hidrotehnice.
    (5) Avizarea se efectueaza in conformitate cu prevederile Instructiunilor de organizare si functionare a comisiilor de avizare a documentatiilor de evaluare a starii de siguranta in exploatare a barajelor - NTLH-040, care se aproba prin ordin al ministrului apelor si protectiei mediului, in baza avizului tehnic consultativ al biroului operativ al CONSIB.
    (6) Membrii comisiei de avizare beneficiaza de o indemnizatie de sedinta stabilita prin ordin al ministrului apelor si protectiei mediului, potrivit art. 20 din Legea nr. 40/1991 cu privire la salarizarea Presedintelui si Guvernului Romaniei, precum si a personalului Presedintiei, Guvernului si al celorlalte organe ale puterii executive, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in raport cu timpul lucrat in afara programului normal de lucru.

    ANEXA 2

                             METODOLOGIE
privind evaluarea starii de siguranta in exploatare a barajelor si digurilor care realizeaza depozite de deseuri industriale - NTLH-023

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    (1) Evaluarea starii de siguranta in exploatare a barajelor si digurilor care realizeaza depozite de deseuri industriale, denumita in continuare evaluarea sigurantei, este o expertiza tehnica cu caracter special, pe care, in conformitate cu prevederile art. 64 alin. (2) si ale art. 68 din Legea apelor nr. 107/1996, detinatorii/administratorii, cu orice titlu, au obligatia sa o efectueze periodic, indiferent de marimea lucrarii sau de folosintele acesteia.
    (2) In conformitate cu prevederile art. 1 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 244/2000 privind siguranta barajelor, aprobata si modificata prin Legea nr. 466/2001, evaluarea starii de siguranta in exploatare si verificarea respectarii exigentelor de performanta referitoare la siguranta barajelor se realizeaza de experti si specialisti atestati de Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei si certificati/avizati de Ministerul Apelor si Protectiei Mediului, denumiti in continuare experti.
    Art. 2
    (1) Se supun prevederilor prezentei metodologii urmatoarele baraje si diguri realizate pentru stocarea si epurarea mecanica a hidroamestecurilor de deseuri industriale:
    a) iazurile de decantare a sterilului din industria miniera;
    b) haldele de zgura si cenusa din industria termoelectrica;
    c) batalele de slam din industria petroliera;
    d) batalele de slam din industria chimica si petrochimica;
    e) batalele din zootehnie;
    f) batalele pentru depozitarea deseurilor si substantelor toxice si periculoase.
    (2) Lucrarile prevazute la alin. (1), denumite in continuare lucrari hidrotehnice, se incadreaza in categorii de importanta in conformitate cu Metodologia privind stabilirea categoriilor de importanta a barajelor - NTLH-021, aprobata prin Ordinul ministrului apelor si protectiei mediului si al ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 115/288/2002.
    Art. 3
    In conformitate cu prevederile art. 5, 9 si 13 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea in constructii, organizarea activitatii de supraveghere si urmarire a comportarii in timp si evaluarea sigurantei lucrarilor hidrotehnice reprezinta o componenta a sistemului calitatii in constructii.
    Art. 4
    Coordonarea, indrumarea si urmarirea activitatii de supraveghere a lucrarilor hidrotehnice, in vederea exploatarii in siguranta a acestora, precum si pentru evaluarea sigurantei lor, sunt realizate de Comisia Nationala pentru Siguranta Barajelor si a Altor Lucrari Hidrotehnice, denumita in continuare CONSIB, care functioneaza pe langa Ministerul Apelor si Protectiei Mediului ca organism cu caracter consultativ.
    Art. 5
    (1) Evaluarea sigurantei unei lucrari hidrotehnice constituie o verificare a starii tehnice a lucrarii, precum si a conditiilor de exploatare, urmarindu-se modul de indeplinire a exigentelor prevazute de reglementarile in vigoare si de practica inginereasca din domeniu, pe care o realizeaza, in conditiile prevazute de prezenta metodologie, experti sau comisii de expertiza coordonate de experti certificati/avizati conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 244/2000, aprobata si modificata prin Legea nr. 466/2001.
    (2) In cazul in care se constata ca lucrarea hidrotehnica verificata prezinta un grad de siguranta mai mic decat cel prevazut de reglementarile in vigoare, evaluarea sigurantei trebuie sa stabileasca si solutiile posibile de remediere, in vederea asigurarii nivelului normat de siguranta.
    Art. 6
    Expertii care efectueaza evaluarea starii de siguranta in exploatare a lucrarilor hidrotehnice sunt certificati in conformitate cu Regulamentul privind organizarea si certificarea corpului de experti pentru evaluarea starii de siguranta in exploatare a barajelor incadrate in categoriile de importanta A si B - NTLH-014, respectiv avizati in conformitate cu Procedura de avizare a specialistilor pentru intocmirea evaluarii starii de siguranta in exploatare a barajelor incadrate in categoriile de importanta C si D - NTLH-015, aprobate prin Ordinul ministrului apelor si protectiei mediului nr. 114/2002.

    CAP. 2
    Etapele si continutul evaluarii sigurantei

    Art. 7
    Evaluarea sigurantei se realizeaza prin metode de investigare specifice si va cuprinde atat analiza informatiilor existente (proiect, date despre executie, comportare in exploatare), cat si studii si/sau postcalcule privind valorile actualizate ale parametrilor determinanti pentru starea de siguranta in exploatare a lucrarii hidrotehnice.
    Art. 8
    (1) Prin continut si abordare evaluarea sigurantei va cuprinde doua etape:
    - etapa I, evaluarea preliminara, care are ca obiect:
    a) caracterizarea starii tehnice a lucrarii hidrotehnice si a conditiilor de exploatare, astfel cum rezulta din informatiile existente in momentul evaluarii si din inspectia tehnica de constatare a starii tehnice si functionale;
    b) stabilirea programului de investigatii suplimentare, necesare pentru finalizarea analizei starii de siguranta, daca este necesar;
    - etapa a II-a, evaluarea finala, care are ca obiect:
    a) stabilirea starii de siguranta a lucrarii hidrotehnice, tinandu-se seama de analiza tuturor factorilor, inclusiv de rezultatele investigatiilor suplimentare;
    b) propunerea lucrarilor si a masurilor necesare pentru aducerea parametrilor constructivi si functionali la gradul de siguranta in exploatare corespunzator cerintelor si reglementarilor in vigoare;
    c) stabilirea conditiilor de exploatare pentru perioada urmatoare.
    (2) Fiecare etapa se incheie prin intocmirea unui raport de evaluare.
    Art. 9
    Pentru efectuarea evaluarii preliminare detinatorul/administratorul lucrarii hidrotehnice va pune la dispozitie expertului care intocmeste evaluarea urmatoarele documentatii:
    a) datele privind proiectarea, executia, functionarea si exploatarea lucrarii hidrotehnice;
    b) raportul de sinteza privind comportarea in timp a lucrarii hidrotehnice de la punerea in functiune si pana in prezent.
    Art. 10
    Documentatia prevazuta la art. 9 lit. a) se intocmeste pe baza datelor existente privind proiectarea, executia, functionarea si exploatarea lucrarii hidrotehnice si va avea urmatorul continut:
    1. Prezentarea generala a amenajarii:
    1.1. Amplasarea (judetul, localitatile apropiate din aval si din amonte, caile de acces, bazinul hidrografic, cursul de apa, codul cadastral din Cadastrul apelor etc.)
    1.2. Detinatorul/administratorul lucrarii
    1.3. Functiile depozitului, clasa si categoria de importanta (inclusiv modul de stabilire si modificarile suferite, pornind de la corespondenta clasei de importanta cu situatia actuala)
    1.4. Componentele lucrarii (elemente de retentie, instalatii de depunere a deseurilor, sisteme de colectare si evacuare a apelor etc.)
    1.5. Datele caracteristice pentru amenajare in stadiul actual si in cel final de dezvoltare a depozitului (volume, niveluri, lucrari existente in amonte si aval)
    1.6. Scurt istoric al lucrarii (perioadele de realizare a etapelor importante incepand cu lucrarile de studii, unitatile care au participat la diferite etape, persoanele responsabile pentru faze si lucrari importante, eventualele modificari ale conceptiei generale, lucrarile de expertizare)
    2. Conditii naturale in amplasament:
    2.1. Situatia hidrologica (debite medii, minime, maxime, volumul undelor de viitura pentru diferite asigurari in sectiuni caracteristice in functie de sistemul de colectare si evacuare a apelor provenite din precipitatii sau topirea zapezilor, volume scurse de pe versantii limitrofi cuvetei depozitului, volume cazute direct pe suprafata depozitului, modul de determinare, comparatie cu valorile initiale de proiectare)
    2.2. Situatia geologica (natura rocii din frontul de retentie si din cuveta depozitului, principalele caracteristici mineralogice si fizico-chimice, caracteristici de calcul adoptate, accidente tectonice)
    2.3. Situatia hidrogeologica (descrierea straturilor-suport si a principalelor caracteristici, surse de alimentare si drenaj si parametrii lor de baza, chimismul apelor subterane, captari de ape subterane in zona)
    2.4. Seismicitatea zonei (actuala si la proiectare)
    3. Descrierea lucrarilor depozitului:
    3.1. Sistemul de realizare a depozitului si modul de inaltare
    3.2. Datele constructive in stadiul actual de dezvoltare a depozitului (plan de situatie, sectiuni caracteristice transversale si longitudinale, materiale utilizate etc.)
    3.3. Lucrarile de etansare si drenaj pentru elementele de retentie descrise (amplasare, tehnologie de executie, lucrari de verificare)
    3.4. Cunoasterea potentialului de risc al zonei de siguranta din avalul depozitului (plan de situatie, borne topografice de delimitare si modul de respectare a acesteia)
    4. Descrierea instalatiilor si a tehnologiei de depunere a deseurilor:
    4.1. Parametrii de baza privind sistemul de depunere a deseurilor (tipul deseurilor, raportul solid/lichid, tehnologia de depunere, volume depuse in intervale de timp caracteristice, modul de transport si de depunere)
    4.2. Caracteristicile fizico-chimice ale deseurilor depozitate
    4.3. Tehnologia de transport
    4.4. Alte date necesare
    5. Descrierea lucrarilor si/sau a instalatiilor de captare si evacuare a apelor:
    5.1. Lucrarile de captare si evacuare a apelor din bazinul hidrografic amonte si a celor scurse de pe versantii limitrofi cuvetei depozitului (plan de situatie si sectiuni caracteristice)
    5.2. Lucrarile de captare si evacuare a apelor din cuveta depozitului (plan de situatie si sectiuni caracteristice)
    5.3. Lucrari de etansare si drenaj al cuvetei depozitului
    5.4. Instalatiile de recirculare si/sau de epurare a apelor colectate din cuveta depozitului (parametrii functionali principali, randamentul de epurare)
    6. Comportarea prognozata a lucrarilor:
    6.1. Rezultatele calculelor de rezistenta si stabilitate, in regim static si dinamic
    6.2. Rezultatele calculelor de infiltratii (atat pentru comportarea elementelor de retentie la infiltratii, cat si influenta amenajarii asupra regimului apelor subterane din zona)
    6.3. Calculele hidraulice pentru lucrarile/instalatiile de captare si evacuare a apelor
    6.4. Zonele din aval posibil sa fie afectate in ipoteza ruperii elementelor de retentie
    7. Sistemul de supraveghere:
    7.1. Obiectivele sistemului de supraveghere (fenomene considerate importante pentru siguranta lucrarilor, observatii programate si parametrii masurati pentru urmarirea acestora)
    7.2. Instalatiile si aparatura de masurare pentru solicitarile exterioare (posturi hidrometrice in amonte si aval, limnigrafe, mire, pluviometre, termometre, foraje hidrogeologice, aparatura seismica etc.)
    7.3. Instalatiile si aparatura de masurare pentru urmarirea lucrarilor de retentie si a fundatiei acestora (deplasari absolute in plan si pe verticala, deplasari relative, infiltratii, eforturi si deformatii, presiuni interstitiale etc.)
    7.4. Instalatiile si aparatura necesare pentru urmarirea cantitatii si calitatii apelor evacuate din depozit (debitmetre, laborator, foraje hidrogeologice etc.)
    7.5. Modificarile survenite in alcatuirea sistemului de supraveghere (iesirea din functiune sau renuntarea la anumite sisteme de masura, instalarea de sisteme noi; datele de intrare in functiune, modificari ale masuratorilor de referinta)
    8. Date privind executia:
    8.1. Ritmul de executie, succesiunea etapelor principale
    8.2. Sinteza rezultatelor activitatii de verificare a calitatii executiei
    8.3. Evenimente deosebite din timpul executiei (seisme, viituri, perioade cu caracteristici climatice deosebite, accidente, defectiuni, remedieri, schimbari de solutii etc.)
    8.4. Constatarile comisiilor si ale organelor de control la receptiile efectuate (masuri dispuse si realizate, inventarul de lucrari si masuri nerealizate)
    9. Situatia documentatiilor existente:
    9.1. Cartea constructiei (inclusiv evidenta observatiilor si a masuratorilor efectuate in cadrul supravegherii)
    9.2. Regulamentele de exploatare si de urmarire a comportarii
    9.3. Schema organizatorica pentru activitatea de exploatare
    9.4. Planul de avertizare-alarmare a localitatilor, a obiectivelor social-economice si a terenurilor din aval in caz de accident la lucrarea hidrotehnica
    10. Personalul de exploatare a depozitului:
    10.1. Date privind modul de asigurare cu personalul necesar, conform regulamentului de exploatare a depozitului
    10.2. Date privind gradul de calificare a personalului de exploatare
    11. Situatia reglementarilor privind gospodarirea apelor si protectia mediului:
    11.1. Avizul de gospodarire a apelor
    11.2. Autorizatia de gospodarire a apelor
    11.3. Acordul de mediu
    11.4. Autorizatia de mediu
    11.5. Autorizatia de exploatare in conditii de siguranta
    11.6. Date privind programul de etapizare, suspendarea sau retragerea autorizatiilor din aceste domenii.
    Art. 11
    Documentatia prevazuta la art. 9 lit. b) se intocmeste in baza informatiilor obtinute prin observatii si masuratori in cadrul activitatii de urmarire a comportarii in timp (UCC) pe intreaga perioada de existenta a lucrarilor si va avea urmatorul continut:
    1. Organizarea activitatii de supraveghere:
    1.1. Schema de organizare, atributiile si responsabilitatile diferitelor compartimente, pregatirea personalului
    1.2. Frecventa observatiilor si a masuratorilor
    1.3. Criteriile de avertizare-alarmare
    1.4. Aprecieri asupra functionalitatii aparaturii
    1.5. Prelucrarea primara a masuratorilor
    1.6. Studiile de comportare intocmite
    1.7. Fluxul informational-decizional
    2. Solicitarile lucrarii in cursul exploatarii (caracterizate in raport cu valorile de calcul si cu solicitarile din amplasament):
    2.1. Nivelul depunerilor de deseuri
    2.2. Nivelul apei in cuveta
    2.3. Precipitatiile inregistrate in zona lucrarii
    2.4. Modificarile produse de colmatare sau de eroziuni
    2.5. Nivelul curbei de depresie
    2.6. Lungimea plajei in depozit
    2.7. Nivelul apei in zona sistemelor de evacuare a apelor din depozit
    3. Sinteza observatiilor vizuale (curente si a inspectiilor periodice in cadrul programului de supraveghere):
    3.1. Integritatea structurii, inclusiv fundatia si versantii
    3.2. Cuveta depozitului si versantii acesteia
    3.3. Sistemul de transport si de depunere a deseurilor
    3.4. Sistemul de colectare si de evacuare a apelor din bazinul hidrografic si din cuveta depozitului
    3.5. Situatia terenurilor din vecinatatea depozitului
    3.6. Situatia privind exfiltratiile existente
    3.7. Situatia privind modul de functionare a sistemelor de drenaj
    4. Evolutia parametrilor masurati:
    4.1. Deplasari (absolute si relative)
    4.2. Infiltratii, inclusiv functionarea sistemelor de drenaj (debite, niveluri piezometrice etc.)
    4.3. Parametrii de calitate ai apelor de suprafata si subterane
    4.4. Alte elemente masurate
    4.5. Comparatia dintre parametrii masurati si prognoza initiala sau prognoza rezultata din modelarile privind comportarea
    5. Evenimente deosebite inregistrate si masurile adoptate
    6. Concluzii.
    Art. 12
    Raportul de evaluare preliminara se intocmeste de expert si va cuprinde:
    a) definirea obiectului evaluarii sigurantei;
    b) aprecieri privind relevanta datelor prezentate de detinatorul lucrarii hidrotehnice;
    c) caracterizarea starii tehnice a depozitului, rezultata din analiza datelor disponibile;
    d) referatul de inspectie tehnica a lucrarii hidrotehnice;
    e) evaluarea preliminara a sigurantei in raport cu exigentele de performanta stabilite de reglementarile in vigoare;
    f) identificarea situatiilor de risc si, eventual, ierarhizarea acestora;
    g) programul de investigatii suplimentare (studii de teren si de laborator, postcalcule, simulari si manevre de exploatare etc.), necesare pentru intocmirea raportului final de evaluare;
    h) concluzii.
    Art. 13
    Referatul prevazut la art. 12 lit. d) va avea urmatorul cuprins:
    1. Conditiile de realizare a inspectiei:
    1.1. Scopul inspectiei
    1.2. Datele generale asupra inspectiei
    1.3. Situatia constructiei in perioada inspectiei, specificand conditiile de exploatare (normale, cu restrictii, ulterioare unui incident, accident sau unei avarii, alunecari de teren etc.), nivelul si volumul depunerilor, nivelul apei in cuveta si pozitia in raport cu frontul de retentie, ritmul depunerilor in depozit, debitul apelor afluente in cuveta, precipitatii, evenimente speciale semnalate anterior de personalul de exploatare (seisme, modificari in regimul depunerilor, valori deosebite inregistrate de reteaua de aparatura de masura si control)
    1.4. Modul de respectare a regulamentului de exploatare a depozitului de deseuri
    2. Depunerea deseurilor in depozit:
    2.1. Date generale privind deseurile depuse (tipul deseurilor, modul de realizare a transportului, ritmul depunerilor in depozit)
    2.2. Depunerea deseurilor (starea instalatiilor de depunere a deseurilor, situatia realizarii "plajei" prin procesul de depunere a deseurilor)
    2.3. Cota depozitului de deseuri fata de cota proiectata sau aprobata
    3. Colectarea si evacuarea apelor din amplasament:
    3.1. Starea instalatiilor pentru colectarea si evacuarea apelor din cuveta depozitului
    3.2. Modul de evacuare a apelor din cuveta depozitului (recirculare, evacuare in reteaua hidrografica naturala, evacuare in canale sau in retele de canalizare)
    3.3. Starea statiilor de epurare, daca exista
    3.4. Starea instalatiilor de recirculare a apelor din cuveta depozitului
    3.5. Starea lucrarilor de captare si evacuare a apelor din bazinul hidrografic
    3.6. Capacitatea evacuatorilor:
    a) conditii generale (independent pentru fiecare evacuator);
    b) starea lucrarilor (stare generala, degradari, fisuri, eroziuni etc.);
    c) echipamente hidromecanice pentru evacuarea apelor.
    4. Cuveta depozitului:
    4.1. Stabilitatea versantilor (alunecari stabilizate sau active, descriere, mijloace de urmarire, lucrari de stabilizare)
    4.2. Configuratia depunerilor (formarea "plajei" si parametrii ei, pozitia in raport cu frontul de retentie, starea de consistenta a depunerilor, de prevenire a antrenarii eoliene etc.)
    5. Frontul de barare:
    5.1. Observatii vizuale asupra lucrarilor:
    a) conditii pentru observatii vizuale: starea acceselor (berme, taluzuri), epuizmente, sisteme de evacuare a apelor din depozit si din amonte de depozit;
    b) starea taluzurilor, protectia taluzurilor, abateri de profil, fisuri, crevase, prabusiri, umflaturi, galerii facute de rozatoare, sisteme de colectare si tratare a apelor meteorice, ravenari
    5.2. Subpresiuni, infiltratii, drenaje:
    a) starea dispozitivelor directe de masurare a subpresiunilor (puturi, canale/galerii de drenaj, saltele/prisme drenante, sifonari);
    b) localizarea (cartarea) zonelor afectate de infiltratii, grifoane locale in zone umede, siroiri pe taluz, vegetatie acvatica specifica;
    c) starea sistemului de masurare a debitelor infiltrate, posibilitatea masurarii debitelor infiltrate pe zone si pe ansamblul lucrarii (galerii, puturi, rigole etc.);
    d) starea echipamentelor electrice si mecanice care contribuie la realizarea drenajului (pompe/statii de pompare, pompe de vid pentru asigurarea functionarii sistemelor de sifonare, conducte, sisteme de prevenire a inghetarii pompelor de evacuare, alimentarea dubla cu energie)
    5.3. Incidente, accidente sau avarii anterioare:
    a) descrierea incidentelor, accidentelor sau avariilor si a remedierilor efectuate;
    b) observatii asupra modului de realizare a remedierilor si asupra comportarilor acestora;
    c) durabilitatea unor reparatii mai vechi
    5.4. Semnalarea modificarilor aduse lucrarilor:
    a) adaugari, demolari, accese noi sau desfiintate;
    b) verificarea corectitudinii modificarilor in raport cu proiectul si cu reglementarile legale specifice
    6. Verificarea sistemului de urmarire a comportarii in timp (UCC):
    6.1. Controlul existentei, cunoasterii si aplicarii instructiunilor de urmarire curenta si speciala pentru echipa de supraveghere locala
    6.2. Verificarea functionarii dispozitivelor si a aparaturii de masura privind modul de prelucrare primara si de transmitere a informatiei in cazuri tipice
    6.3. Verificarea functionarii sistemului informational care permite decizia si interventia rapida in cazul unor observatii anormale, inclusiv a timpului scurs intre observatie si primirea ordinului de actiune pentru situatii atipice simulate
    6.4. Starea acceselor pentru observatii vizuale si pentru masuratori.
    Art. 14
    Raportul de evaluare finala va cuprinde:
    a) sinteza raportului de evaluare preliminara a sigurantei;
    b) rezultatele investigatiilor suplimentare (cu rapoarte-anexa de detaliu);
    c) referatul privind caracterizarea starii tehnice, functionale si de siguranta in exploatare a lucrarii hidrotehnice;
    d) propuneri privind conditiile de continuare a exploatarii lucrarii, specificand, dupa caz, functionarea la parametrii din proiect, functionarea cu restrictii in exploatare sau functionarea conditionata de realizarea unui program de lucrari de remediere sau de reabilitare;
    e) concluzii.
    Art. 15
    Referatul prevazut la art. 14 lit. c) va avea urmatorul continut:
    1. Aspecte generale:
    1.1. Detinatorul/administratorul lucrarii
    1.2. Incadrarea in clasa si in categoria de importanta
    1.3. Reglementarile utilizate la proiectare si executie, diferente fata de sistemul de reglementari actuale
    1.4. Organizarea activitatii curente de evaluare a sigurantei in functionare
    1.5. Avariile, incidentele sau fenomenele atipice produse in exploatare
    1.6. Interventiile constructive in perioada de exploatare
    2. Aspecte tehnologice:
    2.1. Tehnologia de depunere a deseurilor
    2.2. Nivelul deseurilor, modul de captare si de evacuare a apelor din cuveta
    2.3. Exploatarea in regim de iarna
    3. Aspecte structurale:
    3.1. Metodele de calcul utilizate la proiectare, scenariile de cedare pentru care s-au facut calcule, criteriile de rezistenta si stabilitate urmarite, elementele evidentiate de postcalcule
    3.2. Ipotezele de incarcare si coeficientii de siguranta (eventual posibilitatile de cedare)
    3.3. Stabilitatea fundatiei
    3.4. Deformatiile si deplasarile digului
    3.5. Nivelul eforturilor si/sau al presiunilor interstitiale
    3.6. Deteriorarea materialelor, efectul imbatranirii sau al suprasolicitarilor, evolutia deteriorarilor
    3.7. Aparitia discontinuitatilor structurale (fisuri, crapaturi, deschideri de rosturi etc.)
    3.8. Infiltratiile si subpresiunile
    3.9. Prognoza comportarii la cota finala
    3.10. Prognoza comportarii seismice (metodologie, interpretari)
    3.11. Stabilitatea versantilor
    4. Aspecte privind sistemul de urmarire a comportarii in timp:
    4.1. Existenta si gradul de dotare cu aparatura de masura si control (AMC)
    4.2. Instructiunile de urmarire curenta si speciala
    4.3. Sistemul informational si decizional
    4.4. Monitorizarea speciala in cazuri de seism sau de viituri.
    5. Consideratii privind riscul si eficienta masurilor preventive.
    Art. 16
    Daca datele avute la dispozitie permit formularea concluziilor privind conditiile de exploatare, evaluarea sigurantei se poate incheia dupa etapa de evaluare preliminara, la propunerea expertului, prin intocmirea referatului prevazut la art. 15.

    CAP. 3
    Dispozitii finale

    Art. 17
    (1) Documentatiile de evaluare a starii de siguranta in exploatare a lucrarilor hidrotehnice sunt inaintate de detinator pentru avizare la Directia generala de gospodarire a apelor din cadrul Ministerului Apelor si Protectiei Mediului.
    (2) Avizarea se efectueaza de catre biroul operativ al CONSIB. La sedintele de avizare vor fi cooptati ca membri ai comisiei de avizare si alti specialisti, la propunerea Directiei generale de gospodarire a apelor din cadrul Ministerului Apelor si Protectiei Mediului.
    (3) La avizare participa reprezentantul detinatorului lucrarii hidrotehnice si expertul care a efectuat evaluarea sigurantei.
    (4) In functie de concluziile analizei, comisia de avizare poate emite, la recomandarea biroului operativ al CONSIB, un aviz privind evaluarea starii de siguranta a lucrarii hidrotehnice, semnat de toti participantii, sau poate solicita completari si reprogrameaza avizarea lucrarii. Avizul este obligatoriu pentru obtinerea acordului si autorizatiei de functionare in siguranta a lucrarii hidrotehnice.
    (5) Avizarea se efectueaza in conformitate cu prevederile Instructiunilor de organizare si functionare a comisiilor de avizare a documentatiilor de evaluare a starii de siguranta in exploatare a barajelor   NTLH 040, care se aproba prin ordin al ministrului apelor si protectiei mediului, in baza avizului tehnic consultativ al biroului operativ al CONSIB.



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 116/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 116 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu