ORDIN Nr. 1146
din 12 aprilie 2008
pentru aprobarea Normelor
metodologice privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare
trimestriale ale institutiilor publice, precum si a unor raportari financiare
lunare in anul 2008
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 315 din 22 aprilie 2008
In temeiul prevederilor art. 11 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Economiei şi Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare,
în baza prevederilor art. 19 lit. d) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările
ulterioare, ale art. 80 alin. (2) şi ale art. 84 din Legea nr. 273/2006 privind
finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare,
în baza prevederilor art. 4 din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare,
în baza prevederilor art. 7 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul
bugetar,
ministrul economiei şi finanţelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice privind
întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare trimestriale ale instituţiilor
publice, precum şi a unor raportări financiare lunare în anul 2008, prevăzute
în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţia generală de metodologie contabilă
instituţii publice va lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor
prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin de publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Alice Cezari na Bîtu,
secretar de stat
ANEXA
NORME METODOLOGICE
privind întocmirea şi depunerea situaţiilor
financiare trimestriale ale instituţiilor publice,
precum si a unor raportări financiare lunare în anul 2008
A. Situaţii financiare
trimestriale
1. Autorităţile publice, ministerele, celelalte organe
ale administraţiei publice centrale şi locale, instituţiile publice autonome şi
instituţiile publice aflate în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea
lor au obligaţia, potrivit Legii contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, să întocmească situaţii financiare
trimestriale şi anuale.
2. Situaţiile financiare care se întocmesc de
instituţiile publice la finele trimestrelor I, II şi III din anul 2008 se compun din: Bilanţ, Contul de rezultat
patrimonial, Situaţia fluxurilor de trezorerie, conturi de execuţie bugetară şi
anexe.
3. Instituţiile publice întocmesc situaţiile
financiare trimestriale în anul 2008 potrivit modelelor aprobate prin Ordinul
ministrului finanţelor publice nr. 616/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice
privind întocmirea, semnarea, depunerea, componenţa şi modul de completare a
situaţiilor financiare trimestriale ale instituţiilor publice în anul 2006,
precum şi modelele acestora, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 498 din 8 iunie 2006, adaptate
structurii indicatorilor aprobaţi în Legea bugetului de stat pe anul 2008 nr.
388/2007, cu modificările ulterioare, în Legea bugetului asigurărilor sociale
de stat pe anul 2008 nr. 387/2007, precum şi în alte reglementări în vigoare, formulare
afişate pe site-ul Ministerului Economiei şi Finanţelor: www.mfinante.ro/legislatie/reglementari contabile
La aceeaşi adresă sunt afişate şi corelaţiile dintre
formularele care compun situaţiile financiare.
4. Legea nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, prevede la art. 35 alin. (2) şi (3) următoarele:
„(2) Instituţiile publice şi celelalte persoane
juridice, ai căror conducători au calitatea de ordonator de credite, depun un
exemplar din situaţiile financiare trimestriale şi anuale la organul ierarhic
superior, la termenele stabilite de acesta.
(3) Autorităţile publice, ministerele şi celelalte
organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, instituţiile
publice finanţate integral din venituri proprii ai căror conducători au
calitatea de ordonator principal de credite, precum şi direcţiile generale ale
finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, pentru situaţiile
financiare centralizate pe ansamblul judeţului şi al municipiului Bucureşti
privind execuţia bugetelor prevăzute la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 273/2006
privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare,
depun la Ministerul Economiei şi Finanţelor un exemplar din situaţiile
financiare trimestriale şi anuale, potrivit normelor emise de acesta, la
următoarele termene:
a) în termen de 60 de zile de
la încheierea exerciţiului financiar;
b) în termen de 45 de zile de la încheierea
trimestrului de referinţă."
Având în vedere reglementările mai sus menţionate, se stabilesc
următoarele:
a) în vederea prezentării la termen a situaţiilor
financiare centralizate, ordonatorii principali de credite vor stabili
termenele de depunere a situaţiilor financiare de către ordonatorii secundari
sau terţiari de credite, după caz, iar ordonatorii secundari de credite vor
stabili termenele de depunere a situaţiilor financiare pentru ordonatorii
terţiari de credite;
b) în vederea prezentării la termen a situaţiilor
financiare centralizate ale unităţilor administrativ-teritoriale pe ansamblul
judeţului şi al municipiului Bucureşti, directorul executiv al direcţiei
generale a finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti va stabili
termenele de depunere a situaţiilor financiare de către unităţile
administrativ-teritoriale (comune, oraşe, municipii, judeţe);
c) termenul de predare la Ministerul Economiei şi Finanţelor - Direcţia generală de metodologie contabilă
instituţii publice - a situaţiilor financiare prevăzute la art. 35 alin. (3)
din Legea nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
la finele trimestrului I 2008 este 15 mai 2008. Pentru
trimestrele II şi III termenul este 14 august,
respectiv 14 noiembrie 2008.
5. La întocmirea situaţiilor financiare se vor avea în
vedere următoarele:
a) La pct. 2.7.2.3 „Corectarea erorilor contabile"
de la cap. II „Aprobarea, depunerea şi componenţa
situaţiilor financiare" din Normele metodologice privind organizarea şi
conducerea contabilităţii instituţiilor publice, Planul de conturi pentru
instituţiile publice şi instrucţiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin
Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.917/2005, cu modificările şi
completările ulterioare, s-a precizat că „eventualele erori constatate în
contabilitate, după aprobarea şi depunerea situaţiilor financiare, vor fi
corectate în anul în care acestea se constată".
Având în vedere prevederea mai
sus menţionată, corectarea erorilor contabile aferente exerciţiilor precedente,
apărute în urma unor greşeli matematice, a greşelilor de aplicare a politicilor
contabile, ignorării sau interpretării greşite a tranzacţiilor şi altor
evenimente, se efectuează în conturile corespunzătoare de active, datorii şi
capitaluri, iar cele referitoare la venituri şi cheltuieli se efectuează în
contul 117 „Rezultatul reportat".
Precizăm totodată că la pct. 41 lit. h) de la cap. G
„Criteriile minimale privind programele informatice utilizate în activitatea
financiară şi contabilă" din anexa nr. 1 la Ordinul ministrului finanţelor
publice nr. 1.850/2004 privind registrele şi formularele financiar-contabile se
prevede ca la elaborarea şi adaptarea programelor informatice trebuie să se
aibă în vedere ca acestea să nu permită inserări, modificări sau eliminări de
date pentru perioada închisă.
Corectarea erorilor aferente exerciţiilor financiare
precedente nu determină modificarea situaţiilor financiare ale acelor
exerciţii.
b) Autorităţile publice, ministerele, celelalte organe
ale administraţiei publice centrale şi locale, instituţiile publice autonome şi
instituţiile publice subordonate au obligaţia înscrierii codului de activitate
din noua Clasificare a activităţilor din economia naţională - CAEN, aprobată
prin Ordinul preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 337/2007
privind actualizarea Clasificării activităţilor din economia naţională - CAEN,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 293 din 3 mai 2007, clasificare ce se aplică de la 1 ianuarie
2008.
c) Autorităţile publice, ministerele şi celelalte
organe ale administraţiei publice centrale, alte autorităţi publice, precum şi
instituţiile publice din subordinea acestora, care încasează, administrează şi
utilizează venituri proprii, potrivit legii, vor raporta execuţia bugetului
astfel:
1. execuţia bugetului
activităţilor finanţate integral din venituri proprii, cuprinse în anexa nr. 3
la Legea nr. 388/2007, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit
structurii bugetului aprobat (codul 10);
2. execuţia bugetului instituţiilor publice şi
activităţilor finanţate integral sau parţial din venituri proprii, cuprinse în
anexa nr. 3 la Legea nr. 388/2007, cu modificările şi completările ulterioare,
precum şi în anexa nr. 6/04 la Legea nr. 387/2007, potrivit structurii
bugetului aprobat (codul 10);
3. execuţia cumulată a bugetului instituţiilor
publice şi activităţilor finanţate integral sau parţial din venituri proprii,
care va include atât execuţia bugetelor prevăzute la subpct. 1 şi 2, cât şi a
celorlalte bugete care cuprind veniturile proprii şi cheltuielile efectuate
potrivit unor legi specifice (codul 20).
d) La întocmirea anexei nr. 5*) „Contul de execuţie a
bugetului instituţiei publice - Venituri", a anexei nr. 8*) „Contul de
execuţie a bugetului instituţiilor publice şi activităţilor finanţate integral
din venituri proprii (de subordonare locală) - Venituri" şi a anexei nr.
9*) „Contul de execuţie a bugetului instituţiilor publice finanţate din
venituri proprii şi subvenţii (de subordonare locală) - Venituri"
instituţiile publice plătitoare de TVA vor înscrie în coloanele 3, 4 şi 5
reprezentând „Drepturi constatate" întreaga valoare a creanţei, inclusiv
TVA colectată, pe structura dasificatiei bugetare, iar în coloana
„Incasări", sumele încasare, inclusiv TVA, pe structura dasificatiei bugetare.
e) La întocmirea anexei nr. 6*) „Contul de execuţie a
bugetului instituţiei publice - Cheltuieli", a anexei nr. 7*) „Contul de
execuţie a bugetului instituţiei publice - Cheltuieli", a anexei nr. 10*)
„Contul de execuţie a bugetului instituţiilor publice şi activităţilor finanţate
integral din venituri proprii (de subordonare locală) - Cheltuieli" şi a
anexei nr. 11*) „Contul de execuţie a bugetului instituţiilor publice finanţate
din venituri proprii şi subvenţii (de subordonare locală) - Cheltuieli"
instituţiile publice plătitoare de TVA vor înscrie în coloana 5 reprezentând
„Plăţi efectuate" sumele plătite, inclusiv TVA deductibilă, pe structura
dasificatiei bugetare. TVA plătită (debit cont 4423), determinată ca diferenţă
între TVA colectată (cont 4427) şi TVA deductibilă (cont 4426), se evidenţiază
în clasificaţia economică la titlul II „Bunuri şi servicii", articolul
„Alte cheltuieli", cod 20.30, alineatul „Alte cheltuieli cu bunuri şi
servicii", cod 20.30.30.
TVA recuperată (credit cont 4424) se evidenţiază la
codul de clasificaţie economică precizat mai sus, cu semnul minus.
B. Raportări financiare
lunare
1. In aplicarea prevederilor art. 7 alin. (4) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri
financiare în domeniul bugetar, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 276 din 8
aprilie 2008, se vor avea în vedere următoarele:
a) autorităţile publice, ministerele şi celelalte
organe ale administraţiei publice centrale, precum şi instituţiile publice
autonome care încasează, administrează şi utilizează venituri proprii potrivit
art. 65 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările
ulterioare, raportează lunar execuţia centralizată a bugetelor instituţiilor
publice finanţate integral sau parţial din venituri proprii, aflate în
subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea lor, inclusiv a activităţilor
finanţate integral din venituri proprii şi, respectiv, a Fondului pentru mediu,
în formularele anexa nr. 5*) „Contul de execuţie a bugetului instituţiei
publice - Venituri", respectiv anexa nr. 6*) şi anexa nr. 7*) „Contul de
execuţie a bugetului instituţiei publice - Cheltuieli", potrivit cap. A
pct. 5 lit. c) subpct. 3 din prezentele norme metodologice.
*) Anexele nr. 5-11 fac parte
integrantă din Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 616/2006, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 498 din 8
iunie 2006.
Detalierea cheltuielilor pe clasificaţia economică se
realizează pe capitole şi titluri.
b) Unităţile administrativ-teritoriale raportează lunar
execuţia cheltuielilor din finanţările rambursabile externe şi interne, precum
şi execuţia veniturilor şi cheltuielilor evidenţiate în afara bugetului local,
astfel:
1. cheltuielile efectuate din finanţările rambursabile externe şi interne, în formularele:
- anexa nr. 15*) „Contul de execuţie a bugetului
creditelor externe - Cheltuieli";
- anexa nr. 16*) „Contul de execuţie a bugetului
creditelor interne - Cheltuieli";
- anexa nr. 7*) „Contul de execuţie a bugetului
instituţiei publice - Cheltuieli";
2. veniturile şi cheltuielile evidenţiate în afara
bugetului local, în formularele:
- anexa nr. 19*) „Contul de execuţie a veniturilor şi
cheltuielilor evidenţiate în afara bugetului local -Venituri";
- anexa nr. 20*) „Contul de
execuţie a veniturilor şi cheltuielilor evidenţiate în afara bugetului local -
Cheltuieli";
- anexa nr. 7*) „Contul de execuţie a bugetului
instituţiei publice - Cheltuieli".
In conturile de execuţie bugetară (partea de
cheltuieli), coloana „Cheltuieli efective" nu se completează la
raportările lunare.
2. Termenul de depunere la Ministerul Economiei şi
Finanţelor - Direcţia generală de metodologie contabilă instituţii publice a
raportărilor precizate la pct. 1 lit. a) şi b) este data de 25 a lunii
următoare celei de raportare.
Situaţiile financiare centralizate se depun la
Ministerul Economiei şi Finanţelor de către conducătorii compartimentelor
financiar-contabile sau de persoane cu atribuţii în activitatea de analiză şi
centralizare a acestora, care să poată oferi informaţiile necesare în legătură
cu structura şi conţinutul informaţiilor din situaţiile financiare prezentate.
*) Anexele nr. 7, 15, 16, 19 şi 20 fac parte integrantă
din Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 616/2006,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 498 din 8 iunie 2006.