DECIZIE Nr.
1306 din 2 decembrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 si art. 20 din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 873 din 23 decembrie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Doina Suliman
-magistrat-asistent-şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 2 şi art. 20 din Legea nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, excepţie ridicată de Petrică Herăscu în Dosarul nr.
6.530/233/2006 al Tribunalului Covasna şi în Dosarul nr. 4.377/233/2006 al
Tribunalului Galaţi - Secţia civilă.
La apelul nominal lipsesc autorul excepţiei şi părţile,
faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea, având în vedere
obiectul identic al excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate în dosarele
nr. 1.604D/2008 şi nr. 1.621 D/2008, pune în discuţie, din oficiu, problema
conexării cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
conexarea dosarelor.
Curtea, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr.
47/1992, dispune conexarea Dosarului nr. 1.621 D/2008 la Dosarul nr.
1.604D/2008, care este primul înregistrat.
Cauza este în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, pune
concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 17 iunie 2008, pronunţată în Dosarul nr. 6.530/233/2006, Tribunalul Covasna a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 2 şi art. 20 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru.
Excepţia a fost ridicată de Petrică Herăscu cu ocazia
soluţionării recursului formulat împotriva Sentinţei civile nr. 1.039 din 2
februarie 2007, pronunţată de Judecătoria Galaţi într-o cauză strămutată de la
Tribunalul Galaţi.
Prin Incheierea din 30 mai 2008, pronunţată în Dosarul
nr. 4.377/233/2006, Tribunalul
Galaţi - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 şi art. 20 din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru.
Excepţia a fost ridicată de Petrică Herăscu cu ocazia
soluţionării recursului formulat împotriva Sentinţei civile nr. 1.551 din 26
februarie 2008, pronunţată de Judecătoria Galaţi.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia consideră că art. 2 şi art. 20 din Legea nr.
146/1997 sunt contrare prevederilor constituţionale ale art. 16, art. 20 alin.
(1), art. 21, cu raportare la art. 52 alin. (2), art. 126 alin. (6), art. 24,
precum şi art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale. In
acest sens, consideră că „instanţa de fond are obligaţia să soluţioneze cauza
sub toate aspectele, fără să condiţioneze accesul la un proces echitabil de
achitarea unei taxe de timbru în prealabil."
Instanţele de judecată consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că textele de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, notele
scrise depuse la dosare, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege
criticate raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992,
reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 2 şi art. 20 din Legea nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, modificată
şi completată prin Ordonanţa Guvernului nr. 34/2001, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 511 din 28 august 2001, aprobată prin Legea nr. 742/2001,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 807 din 17 decembrie 2001. Aceste dispoziţii de lege au
următorul conţinut:
-Art. 2: „(1) Acţiunile şi
cererile evaluabile în bani, introduse la instanţele judecătoreşti, se taxează
astfel: [...]
(2)In cazul contestaţiei la executarea silită, taxa
se calculează la valoarea bunurilor a căror urmărire se contestă sau la
valoarea debitului urmărit, când acest debit este mai mic decât valoarea
bunurilor urmărite. Taxa aferentă acestei contestaţii nu poate depăşi suma de
194 lei, indiferent de valoarea contestată.
(3)Valoarea la care
se calculează taxa de timbru este cea declarată în acţiune sau în cerere. Dacă
această valoare este contestată sau apreciată de instanţă ca derizorie,
evaluarea se va face potrivit normelor metodologice prevăzute la art. 28 alin. (2) din prezenta lege.";
-Art. 20: „(1) Taxele
judiciare de timbru se plătesc anticipat.
(2) Dacă taxa judiciară de timbru nu a fost plătită
în cuantumul legal, în momentul înregistrării acţiunii sau cererii, ori dacă,
în cursul procesului, apar elemente care determină o valoare mai mare, instanţa
va pune în vedere petentului să achite suma datorată până la primul termen de
judecată. în cazul când se micşorează valoarea pretenţiilor formulate în acţiune sau în cerere, după ce a
fost înregistrată, taxa judiciară de timbru se percepe la valoarea iniţială,
fără a se ţine seama de reducerea ulterioară.
(3)Indeplinirea
obligaţiei de plată până la termenul stabilit se sancţionează cu anularea
acţiunii sau a cererii.
(4)Dacă în momentul înregistrării sale acţiunea sau
cererea a fost taxată corespunzător obiectului său iniţial, dar a fost
modificată ulterior, ea nu va putea fi anulată integral, ci va trebui
soluţionată, în limitele în care taxa judiciară de timbru s-a plătit în mod
legal.
(5)In situaţia în
care instanţa judecătorească învestită cu soluţionarea unei căi de atac
ordinare sau extraordinare constată că în fazele procesuale anterioare taxa
judiciară de timbru nu a fost plătită în cuantumul legal, va dispune obligarea
părţii la plata taxelor judiciare de timbru aferente, dispozitivul hotărârii
constituind titlu executoriu. Executarea silită a hotărârii se va efectua prin
organele de executare ale unităţilor teritoriale subordonate Ministerului
Finanţelor Publice în a căror rază teritorială îşi are domiciliul sau sediul
debitorul, potrivit legislaţiei privind executarea silită a creanţelor
bugetare."
In susţinerea neconstituţionalităţii acestor dispoziţii
legale, autorul excepţiei invocă încălcarea prevederilor constituţionale ale
art. 16, art.'20 alin. (1), art. 21, cu raportare la art. 52 alin. (2), art.
126 alin. (6), art. 24, precum şi art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru
apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că, asupra obligativităţii plăţii anticipate a taxelor judiciare de
timbru, s-a mai pronunţat prin numeroase decizii, statuând că prevederile
legale menţionate sunt conforme Legii fundamentale. In acest sens sunt, spre
exemplu, Decizia nr. 354 din 5 iulie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 771 din 24 august 2005, Decizia nr.
372 din 28 septembrie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 936 din 13 octombrie 2004, şi
Decizia nr. 473 din 4 noiembrie 2004, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 27 din 10 ianuarie 2005.
In aceste decizii Curtea a reţinut că nicio dispoziţie
constituţională nu interzice stabilirea taxelor de timbru în justiţie, fiind
justificat ca persoanele care se adresează autorităţilor judecătoreşti să
contribuie la acoperirea cheltuielilor prilejuite de realizarea actului de
justiţie.
Plata taxelor judiciare de timbru fiind o condiţie
legală pentru începerea proceselor civile, obligaţia la plata anticipată a
acestor taxe (în unele cazuri până la un termen ulterior, stabilit de instanţa
judecătorească) este justificată, ca şi sancţiunea anulării acţiunii sau
cererii, în caz de neplată a acestora.
De asemenea, la finalul procesului judiciar sarcina
suportării cheltuielilor judiciare, inclusiv a celor constând în plata taxelor
de timbru, revine persoanei care a căzut în pretenţii sau care, în cauzele
nelitigioase, a beneficiat de prestaţiile efectuate, în condiţiile legii, de
organele de justiţie.
Soluţia adoptată şi considerentele deciziilor citate
sunt valabile şi în prezenta cauză, întrucât nu au apărut elemente noi, de
natură a determina reconsiderarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale.
De altfel, Curtea observă că acelaşi autor al excepţiei
a mai invocat neconstituţionalitatea aceloraşi dispoziţii de lege pentru motive
care subzistă şi în prezenta cauză, decizia anterioară de respingere a
excepţiei fiind obligatorie.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 2 şi art. 20 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru, excepţie ridicată de Petrică Herăscu în Dosarul nr. 6.530/233/2006
al Tribunalului Covasna şi în Dosarul nr. 4.377/233/2006 al Tribunalului Galaţi
- Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 2 decembrie 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman