ORDIN Nr. 1122
din 17 octombrie 2006
pentru aprobarea Ghidului
privind utilizarea mecanismului „implementare in comun (JI)" pe baza
modului II (art. 6 al Protocolului de la Kyoto)
ACT EMIS DE:
MINISTERUL MEDIULUI SI GOSPODARIRII APELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 957 din 28 noiembrie 2006
In temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
645/2005 pentru aprobarea Strategiei naţionale a României privind schimbările
climatice - 2005-2007, ale Hotărârii Guvernului nr. 1.877/2005 pentru aprobarea
Planului naţional de acţiune privind schimbările climatice (PNASC) şi ale art.
5 alin. (8) din Hotărârea Guvernului nr. 408/2004 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Mediului şi Gospodăririi Apelor, cu modificările şi
completările ulterioare,
ministrul mediului şi gospodăririi apelor emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Ghidul
privind utilizarea mecanismului „implementare în comun (JI)" pe baza
modului II (art. 6 al Protocolului de la Kyoto), prevăzut în anexa care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la 30 de zile de la data
publicării.
Ministrul mediului şi gospodăririi apelor,
Sulfina Barbu
ANEXĂ
GHID
privind utilizarea mecanismului „implementare în
comun (JI)" pe baza modului II (art. 6 al Protocolului de la Kyoto)
Glosar
1. Gaze cu efect de seră
(GHG) - cele şase gaze cu efect de seră,
reglementate de Protocolul de la Kyoto şi prevăzute în anexa A la acesta, sunt:
- dioxid de carbon - C02 (1);
- metan - CH4 (21);
- protoxid de azot - N20 (310);
- hidroflurocarburi - HFC-uri (140-11.700);
- perfluorocarburi - PFC-uri (6.500-9.200);
- hexafluorură de sulf - SF6 (23.900).
NOTĂ:
Potenţialele de încălzire globală (GWP) ale acestor
gaze sunt prezentate în paranteză în conformitate cu Decizia nr. 2/CP3.
Potenţialul de încălzire globală reprezintă un index al efectului asupra
încălzirii globale a fiecărui GHG remanent în atmosferă şi puterea acestuia în
absorbţia radiaţiilor infraroşii emise de Pământ.
2. Dioxid de carbon echivalent (C02eq.) -
unitatea de măsură universală utilizată pentru a
indica potenţialul global de încălzire a celor 6 GHG. Dioxidul de carbon este
gazul de referinţă cu ajutorul căruia sunt calculate şi raportate celelalte
GHG.
3. Perioada de angajament - perioada prevăzută de Protocolul de la Kyoto, în timpul căreia
emisiile de GHG ale părţilor incluse în anexa B (ca medie în această perioadă) trebuie
să se încadreze în limita cantitativă prevăzută. Prima perioadă de angajament
acoperă intervalul 2008-2012.
4. Implementare în comun (JI - Joint
Implementation) - mecanism prevăzut de art. 6 al
Protocolului de la Kyoto, prin care o ţară inclusă în anexa I la
Convenţia-cadru a Naţiunilor Unite asupra schimbărilor climatice, semnată la
Rio de Janeiro la 5 iunie 1992, denumită în continuare UNFCCC,
obţine unităţi de reducere a emisiilor (ERU) prin
sprijinirea finanţării unui proiect care generează reduceri de emisii de GHG în altă ţară
industrializată din anexa I la UNFCCC (inclusiv ţări cu economie în tranziţie).
5. Participant la proiect - o parte implicată sau o entitate legală autorizată de către o
parte pentru a participa la un proiect JI. Cel puţin unul dintre participanţi
trebuie să fie dintr-o ţară (parte) aflată în anexa I la UNFCCC, diferită de
ţara (parte) gazdă a proiectului, care trebuie să fie, de asemenea, în anexa I
la UNFCCC.
6. Părţi aflate în anexa B
la Protocolul de la Kyoto (aproape identică cu
anexa I la UNFCCC) - ţările cuprinse în această anexă au acceptat reduceri de
emisii în perioada 2008-2012. Aceasta include ţările dezvoltate (membrii OECD,
UE) şi ţările cu economie în tranziţie.
7. Cantitatea atribuită
(AA - Assigned Amount) - cantitatea de emisii de GHG pe care o ţară inclusă în anexa B la
Protocolul de la Kyoto (România) o poate genera în prima perioadă de angajament
a Protocolului de la Kyoto (2008-2012).
8. Unitate a cantităţii
atribuite (AAU - Assigned Amount Unit) - reprezintă o parte din cantitatea atribuită şi este egală cu o
tonă metrică de C02
echivalent, calculată pe baza potenţialului de încălzire globală a fiecărui GHG
reglementat de Protocolul de la Kyoto.
9. Unitate de reducere a emisiilor (ERU - Emission
Reduction Unit) - unitatea de măsură pentru
reducerile de emisii de GHG rezultate în urma dezvoltării unui proiect JI, care
este egală cu o tonă metrică de C02 echivalent, calculată pe baza potenţialului de încălzire globală a
fiecărui GHG reglementat de Protocolul de la Kyoto.
10. Data de începere a unui proiect - data la care începe implementarea, construcţia sau acţiunea reală
a proiectului. Proiectele începute după anul 2000 pot fi eligibile ca proiecte
JI dacă respectă cerinţele prevăzute în deciziile privind aplicarea
mecanismului JI.
11. Perioada de creditare - perioada pentru
care reducerile de emisii antropice de la surse sau
intensificarea absorbţiilor prin sechestrarea C02 pot fi determinate de către o AIE. ERU-urile pot fi eliberate doar
pentru o perioadă de creditare ce începe din anul 2008. Participanţii la
proiect trebuie să aleagă data de începere a perioadei de creditare care să fie
înainte sau după data generării primelor reduceri de emisii de către proiectul
JI. Perioada de creditare nu poate fi extinsă mai mult decât durata de viaţă
operaţională a proiectului. In general perioada de creditare a proiectelor JI
este reprezentată de prima perioadă de angajament al Protocolului de la Kyoto.
12. Document iniţial de
prezentare a proiectului (PIN - Project Idea Note) - documentaţie sumară ce însoţeşte o propunere de proiect JI, care
prevede prezentarea participanţilor, descrierea tehnică sumară a proiectului,
planificarea activităţii, confirmarea îndeplinirii criteriilor de eligibilitate,
situaţia de referinţă şi adiţionalitatea, estimarea reducerilor de emisii,
aspecte financiare, prezentarea efectelor sociale şi de mediu ale proiectului.
13. Document de descriere a proiectului JI (PDD -
Project Design Document) - documentaţie specifică,
care constituie suportul de analiză pentru aprobarea unui proiect JI. PDD-ul
cuprinde informaţii detaliate privind implementarea proiectului, justificarea
alegerii situaţiei de referinţă, perioada de desfăşurare şi de creditare a
proiectului, planul de monitorizare, estimarea reducerilor de emisii de GHG,
descrierea evaluării impactului asupra mediului (potrivit legislaţiei interne a
ţării gazdă a proiectului) şi comentariile factorilor implicaţi.
Pe baza acestui document transmis de către participanţi,
AIE va determina îndeplinirea de către proiect a următoarelor condiţii:
aprobarea părţilor implicate, posibilitatea realizării reducerilor adiţionale
de emisii de GHG şi existenţa unui scenariu de referinţă conservator şi a unui
plan de monitorizare corespunzător.
14. Plan de monitorizare - este inclus în PDD şi reprezintă structura şi modul de monitorizare
a ERU-urilor pe toată perioada de creditare a proiectului, monitorizare care
trebuie să se realizeze cu metodologii recunoscute, bazându-se pe factori de
emisie specifici.
15. Situaţia de referinţă
- scenariul conservator care reprezintă în mod
rezonabil emisiile antropice de GHG de la surse sau absorbţiile prin
sechestrare a C02
care ar apărea în absenţa proiectului JI. Situaţia de referinţă trebuie să
acopere emisiile de la toate gazele, sectoarele şi sursele cuprinse în anexa A
la Protocolul de la Kyoto, din cadrul graniţelor proiectului. Participanţii la
proiect trebuie să justifice alegerea celei mai conservatoare situaţii de
referinţă.
Situaţia de referinţă trebuie să fie stabilită conform
anexei B la Decizia 9/CMP.1 privind liniile directoare pentru aplicarea
mecanismului JI şi ţinând cont de deciziile ulterioare ale JISC. Având în
vedere aceeaşi decizie, JISC este responsabil pentru revizuirea şi modificarea
criteriilor privind situaţia de referinţă prezentate în anexa B, luând în
considerare şi activitatea organismului executiv al
CDM.
NOTĂ:
Diferenţa dintre situaţia de referinţă aleasă şi
potenţialele emisii de GHG ce vor apărea în urma realizării proiectului JI
reprezintă cu aproximaţie reducerile de emisii (ERU-uri) ce vor fi obţinute
prin proiectul respectiv în perioada 2008-2012.
16. Adiţionalitate - este condiţia principală care trebuie îndeplinită pentru ca un
proiect să fie considerat JI şi se referă la demonstrarea faptului că reducerea
emisiilor de GHG generate de
către un proiect JI este suplimentară faţă de ceea ce s-ar fi obţinut în lipsa
realizării acestuia. Criteriul adiţionalităţii este îndeplinit acolo unde există
o diferenţă pozitivă între emisiile care se regăsesc în scenariul de bază şi
emisiile care sunt generate în propunerea de proiect. Tipuri de adiţionalitate
(emisii, legală, financiară, tehnologică, investiţională).
17. Monitorizare - colectarea
şi arhivarea tuturor datelor relevante necesare estimării sau măsurării
emisiilor de GHG, care apar în cadrul graniţelor proiectelor în timpul
perioadei de creditare, precum şi identificarea tuturor surselor potenţiale şi
colectarea şi arhivarea datelor privind emisiile semnificative de GHG din afara
graniţelor proiectului care pot fi atribuite proiectului în perioada de
creditare.
18. Determinare (validarea) PDD - evaluarea PDD-ului unui proiect JI, dezvoltat pe baza modului II,
de către o entitate independentă acreditată (AIE), privind respectarea
cerinţelor relevante prevăzute de liniile directoare pentru aplicarea
mecanismului JI.
Evaluarea ulterioară a cantităţii de reduceri de emisii
de GHG generate prin proiecte JI şi CDM ţinând seama de cerinţele asociate
mecanismelor JI şi CDM.
19. Determinarea (verificarea) ERU-urilor - evaluarea şi verificarea, de către o entitate independentă
acreditată (AIE), a rapoartelor de monitorizare anuale privind ERU-urile
obţinute în cadrul proiectului, prezentate de participanţii la proiect, conform
cerinţelor relevante prevăzute de liniile directoare pentru aplicarea
mecanismului JI.
20. Entitate independentă
acreditată (AIE) - o
companie acreditată de către JISC în conformitate cu standardele şi procedurile
prevăzute în anexa A la Decizia 9/CMP.1 privind liniile directoare pentru
aplicarea mecanismului JI. AIE este responsabilă pentru determinarea PDD-ului
şi determinarea ERU-urilor în ceea ce priveşte respectarea cerinţelor relevante
ale art. 6 din Protocolul de la Kyoto şi a liniilor directoare pentru aplicarea
mecanismului JI. Până la momentul când Comitetul de Acreditare al JISC va
acredita AIE, entităţile operaţionale desemnate (DOE),
acreditate de către Comitetul de Acreditare al
Organismului Executiv al CDM, pot fi utilizate provizoriu pentru determinări.
Aceste DOE care aplică pentru acreditare se pot comporta provizoriu ca şi AIE,
până când se ia o decizie finală privind acreditarea, iar determinările
realizate de către acestea sunt valide numai după ce a fost obţinut statutul
final de AIE.
21. Graniţele proiectului
(project boundary) - includ toate reducerile de
emisii antropice de GHG de la surse şi/sau intensificarea absorbţiilor prin
sechestrarea C02,
aflate sub controlul participanţilor la proiect, care pot fi atribuite în mod
semnificativ şi rezonabil proiectului JI respectiv.
22. Externalităţi (leakage)
- schimbări nete ale emisiilor antropice de GHG de
la surse şi/sau intensificarea absorbţiilor prin sechestrarea C02, care apar în afara graniţelor
proiectului şi care sunt măsurabile şi pot fi atribuite proiectului.
Externalităţile sunt efectele pozitive sau negative, involuntare, ce pot apărea
prin implementarea proiectului.
23. Inţelegere/contract de
achiziţionare a reducerilor de emisii (ERPA - Emission Reduction Purchase
Agreement) - documentul încheiat între
participanţii la proiect, respectiv entitatea desemnată de ţara investitoare cu
implementarea proiectului şi beneficiarul proiectului din ţara gazdă, pentru
achiziţionarea ERU-urilor provenite de la un proiect JI.
24. Factorii implicaţi - publicul, inclusiv indivizii, grupuri sau comunităţi afectate sau
posibil a fi afectate de proiect.
25. Comitet de Supervizare a Proiectelor JI (JISC) - organismul internaţional independent înfiinţat la începutul anului
2006 şi sprijinit de Secretariatul Convenţiei, care asigură supervizarea şi
înregistrarea proiectelor JI dezvoltate pe baza modului II.
I. Introducere
România a semnat Convenţia-cadru a Naţiunilor Unite
asupra schimbărilor climatice (UNFCCC) în anul 1992, cu prilejul Summit-ului
Pământului de la Rio de Janeiro, şi a ratificat-o prin Legea nr. 24/1994, fiind
înscrisă în anexa I la Convenţie, cu statut de ţară cu economie în tranziţie.
Prin adoptarea Convenţiei, România şi-a asumat o serie de obligaţii,
manifestându-şi în mod clar preocuparea faţă de schimbările climatice la nivel
global şi voinţa politică de a îndeplini angajamentele ce derivă din aceasta.
In anul 1997, la cea de-a treia Conferinţă a părţilor
la Convenţie, a fost aprobat Protocolul de la Kyoto, în vederea stabilirii unor
măsuri, ţinte şi perioade clare de reducere a emisiilor de gaze cu efect de
seră (GHG). România a semnat Protocolul de la Kyoto în 1999, fiind apoi prima
parte aflată în anexa I la UNFCCC, care l-a ratificat prin Legea nr. 3/2001.
Valoarea angajamentului de reducere a emisiilor de GHG adoptat de România este
de 8% în perioada 2008-2012 faţă de anul de bază 1989. Protocolul de la Kyoto a
intrat în vigoare la nivel internaţional la 16 februarie 2005. Protocolul de la
Kyoto permite părţilor care l-au ratificat să îşi îndeplinească angajamentele
de reducere a emisiilor de GHG, combinând politicile şi măsurile interne cu
trei mecanisme flexibile, şi anume:
- implementare în comun - Joint Implementation (JI) -
art. 6;
- mecanism de dezvoltare
curată - Clean Development Mechanism (CDM) - art. 12;
- comercializarea
internaţională a emisiilor - International Emissions Trading (IET) - art. 17.
Primele două mecanisme au la bază proiecte reale de
investiţii, prin care părţile pot reduce costurile de realizare a
angajamentelor de reducere a emisiilor proprii de GHG, profitând de
oportunităţile de realizare a acestor proiecte JI şi CDM în alte ţări, proiecte
ce vor avea ca efect reducerea emisiilor de GHG sau intensificarea absorbţiei
şi sechestrării C02
din atmosferă cu costuri mai mici, comparativ cu realizarea unor reduceri
similare în ţările respective. Astfel, beneficiarii proiectelor de investiţii
care au ca efect reducerea emisiilor de GHG au posibilitatea de a acoperi o
parte a schemei financiare din transferul unităţilor de reducere a emisiilor
(ERU) către o ţară dezvoltată care participă la dezvoltarea proiectului.
Comercializarea internaţională
a emisiilor dă posibilitatea ţărilor incluse în anexa B la Protocolul de la
Kyoto (similară cu anexa I la Convenţie) să comercializeze între ele unităţi
ale cantităţii atribuite (AAU-uri). Astfel, o ţară care a realizat o reducere a
emisiilor de GHG faţă de angajamentul prevăzut în anexa B la Protocolul de la
Kyoto are posibilitatea să vândă surplusul realizat unei alte ţări, care nu
şi-a îndeplinit acest angajament.
Mecanismul „implementare în comun" a fost folosit
de către România, în calitate de ţară gazdă, încă din anul 2000, iar mecanismul
„comercializarea internaţională a emisiilor (IET)" urmează să fie
implementat din acest an conform Strategiei naţionale privind schimbările
climatice, adoptată în iulie 2005 prin Hotărârea Guvernului nr. 645/2005. Cel
de-al treilea mecanism nu prezintă interes pentru România în acest moment,
având în vedere că acesta se referă la posibilitatea ca o ţară aflată în anexa
I la Convenţie să investească în proiecte de reducere
a emisiilor de GHG în ţări în curs de dezvoltare şi să
primească reducerile de emisii astfel obţinute.
Prin dezvoltarea de proiecte de tip „implementare în
comun" în România de către ţări dezvoltate, acestea îşi realizează
angajamentele prevăzute de Protocolul de la Kyoto cu costuri mai mici (decât
dacă ar fi redus aceeaşi cantitate de emisii în propria ţară), iar România
implementează proiecte cu beneficii asupra mediului, care au ca efect
retehnologizarea instalaţiilor şi reducerea emisiilor de GHG din diferite
sectoare, cum ar fi: energie, industrie, agricultură, transporturi, deşeuri
etc, sprijinind astfel dezvoltarea economică şi socială într-o manieră
durabilă. Aceste mecanisme fac parte din politicile „win-win", unde ambele
părţi beneficiază de pe urma implementării acestora. Părţile trebuie totuşi să
ţină seama de principiul suplementarităţii utilizării acestor mecanisme faţă de
politicile şi măsurile interne de reducere sau limitare a emisiilor de gaze cu
efect de seră.
Deşi mecanismele prevăzute de Protocolul de la Kyoto
sunt voluntare, România s-a implicat cu succes în realizarea proiectelor de
reducere a emisiilor de GHG şi, implicit, de îmbunătăţire a eficienţei
energetice şi a calităţii mediului.
II. Implementare în comun (JI)
Art. 6 al Protocolului de la Kyoto prevede că „pentru a-şi îndeplini obligaţiile ce îi revin din art. 3
orice parte inclusă în anexa I la Convenţie poate transfera către sau
achiziţiona de la orice altă parte unităţi de reducere a emisiilor (ERU-uri)
rezultate din proiecte ce au ca scop reducerea emisiilor antropice de la surse
sau intensificarea absorbţiilor de gaze cu efect de seră în orice sector al
economiei, asigurându-se că:
a) orice astfel de proiect are aprobarea tuturor
părţilor implicate;
b) orice astfel de proiect are ca scop o reducere a emisiilor de la surse sau creşterea absorbţiilor,
suplimentar faţă de ceea ce ar fi rezultat fără implementarea proiectului;
c) nu se poate achiziţiona nicio ERU în cazul
nerespectării obligaţiilor prevăzute la art. 5 şi 7;
d) achiziţionarea de ERU-uri va fi suplimentară
implementării politicilor şi măsurilor interne de reducere a emisiilor de GHG,
în scopul îndeplinirii angajamentelor prevăzute de art. 3".
Proiectele JI se dezvoltă pe baza unor proceduri clare
conform celor două moduri (modul I şi modul II). Avându-se în vedere că în
prezent cea mai mare parte a ţărilor nu îndeplineşte criteriile pentru
utilizarea modului I, cel mai probabil ţările vor dezvolta, în continuare,
proiecte JI pe baza modului II.
Cele două moduri de prezentare şi aprobare a
proiectelor JI se caracterizează astfel:
Modul I permite ţării gazdă să utilizeze proceduri
naţionale de aprobare a proiectelor şi de monitorizare şi verificare a
reducerilor de emisii de GHG. Modul I permite ţărilor gazdă a proiectelor JI să
introducă proceduri naţionale simplificate, comparativ cu modul II, care
trebuie să respecte procedurile stabilite de către JISC. Condiţiile pentru
utilizarea modului I pentru ambele ţări participante (identice cu cele pentru
utilizarea mecanismului IET) sunt:
- să fie parte la Protocolul de la Kyoto;
- să aibă cantitatea atribuită calculată;
- să aibă un sistem naţional pentru estimarea
emisiilor de GHG, în funcţiune;
- să aibă un registru naţional
pentru urmărirea operaţiunilor cu unităţi ale cantităţii atribuite, în
funcţiune;
- să transmită cel mai recent
inventar naţional al emisiilor de GHG;
- să furnizeze informaţiile
adiţionale solicitate. Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor urmează să realizeze o procedură naţională pentru
aprobarea proiectelor şi pentru monitorizarea şi verificarea reducerilor de emisii
de GHG pe baza modului I.
Modul II se aplică dacă ţara gazdă îndeplineşte doar 3
dintre condiţiile de mai sus, şi anume să fie parte la Protocolul de la Kyoto,
să aibă cantitatea atribuită calculată şi să aibă un registru naţional în
funcţiune. In cadrul modului II, supravegherea internaţională într-un cadru de
reguli şi proceduri bine stabilite are un rol hotărâtor în validarea
documentaţiei şi verificarea reducerilor de emisii provenite de la un proiect
JI. Regulile şi procedurile pentru modul II sunt realizate în cadrul JISC.
Acest ghid se referă exclusiv la dezvoltarea
proiectelor JI pe baza modului II şi are la bază cerinţele internaţionale
prevăzute de deciziile relevante ale conferinţelor părţilor la Protocolul de la
Kyoto şi documentele, deciziile şi recomandările JISC, care pot fi consultate
pe pagina de internet http://ji.unfccc.int/.
Transferurile unităţilor de reducere a emisiilor se vor
efectua începând cu anul 2009 (pentru reducerile de emisii generate în anul
2008), pe baza rapoartelor de verificare a reducerilor de emisii monitorizate.
Având în vedere că angajamentele de transfer al unităţilor de reducere a
emisiilor (ERU-uri) rezultate din proiectele JI aparţin părţilor şi conform
legislaţiei naţionale în vigoare, România trebuie să asigure cadrul legal prin
semnarea unor memorandumuri de înţelegere sau acorduri între guverne sau între
ministerele de resort.
România a semnat 8 astfel de memorandumuri
de înţelegere cu diferite ţări (Elveţia, Olanda, Norvegia, Danemarca, Austria,
Suedia, Franţa) şi cu Fondul prototip al carbonului înfiinţat de Banca
Mondială, urmând ca pe viitor să existe acorduri de acest fel cu alte ţări
dezvoltate incluse în anexa I. Lista actualizată cu acordurile semnate împreună
cu alte informaţii importante din acest domeniu se găseşte pe site-ul
Ministerului Mediului şi Gospodăririi Apelor (http://www.mmediu.ro/dep_mediu/schimbari
climatice/schimbări climatice.htm).
Până în prezent, 12 proiecte JI se află în diferite
stadii de realizare. Marea majoritate a proiectelor aprobate se situează în
zona autorităţilor locale, şi anume: sisteme de încălzire centralizată
(inclusiv prin utilizarea surselor regenerabile de energie - rumeguş, energie
geotermală), închideri de depozite de deşeuri. Aceste investiţii au un impact
pozitiv nu numai prin reducerea emisiilor de GHG, ci şi asupra mediului în
general sau din punct de vedere social (asigurarea unor condiţii de confort la
preţuri mai rezonabile).
Prin proiectele JI se oferă posibilitatea de a se
completa schema financiară a unui proiect, care are ca efect reducerea
emisiilor de GHG. Rezultatele proiectului, materializate în ERU-uri, vor face
obiectul transferului de la România către ţara investitoare, conform perioadei
de creditare, dar nu mai devreme de 2009. Reducerile de emisii generate în
prima perioadă de angajament, monitorizate şi verificate de către o entitate
independentă acreditată de JISC, urmează a fi transferate de către România cu
ajutorul registrului naţional, în urma solicitării Ministerului Mediului şi
Gospodăririi Apelor. Formatul, modul de securizare a informaţiilor cuprinse în
notificarea de transfer şi modul de înregistrare în registrul naţional sunt
stabilite prin deciziile conferinţelor părţilor la UNFCCC şi la Protocolul de
la Kyoto.
Pentru România, proiectele JI se pot referi la
retehnologizarea şi eficientizarea instalaţiilor depăşite din punct de vedere
fizic şi moral şi implementarea unor tehnologii noi în domenii (tipul
proiectului) precum:
- creşterea eficienţei
energetice;
- reabilitarea şi/sau eficientizarea unor sisteme de
încălzire centralizată;
- construcţia instalaţiilor
de cogenerare sau transformarea unor centrale termice
în centrale de cogenerare;
- schimbarea combustibililor în instalaţiile de
producere a energiei cu combustibili „curaţi" sau trecerea la utilizarea
combustibililor cu conţinut scăzut de carbon;
- reabilitarea şi/sau
eficientizarea unor grupuri de la termocentrale;
- finalizarea sau reabilitarea unor hidroagregate sau
hidrocentrale;
- promovarea surselor de energie regenerabilă
(hidro-, geotermală, eoliană, solară, biomasă);
- evitarea sau recuperarea - în scopul utilizării energiei - a gazelor de haldă provenite de la
depozitarea deşeurilor urbane;
- reabilitarea termică a clădirilor;
- retehnologizarea unor instalaţii industriale;
- reducerea emisiilor de GHG provenite din
transporturi;
- reducerea emisiilor de GHG
provenite din agricultură;
- împădurirea unor suprafeţe
de teren.
III. Procedura privind promovarea unui proiect JI
III.1. Cadrul instituţional
Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor (denumit în
continuare MMGA) reprezintă
instituţia responsabilă pentru implementarea prevederilor UNFCCC şi a
Protocolului de la Kyoto în România, având calitatea de punct focal naţional la
Secretariatul Convenţiei, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului
nr. 408/2004 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi
Gospodăririi Apelor, cu modificările şi completările ulterioare. MMGA este
instituţia responsabilă pentru aprobarea proiectelor JI.
Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului, denumită
în continuare ANPM, reprezintă
instituţia centrală care asigură suportul tehnic al MMGA pentru implementarea
unor prevederi ale UNFCCC şi ale Protocolului de la Kyoto, în conformitate cu
prevederile Hotărârii Guvernului nr. 459/2005 privind reorganizarea şi
funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului. ANPM analizează
documentaţia tehnică ce însoţeşte propunerile de proiecte JI, prezentând
rezultatele evaluării MMGA.
MMGA este sprijinit de către Comisia Naţională pentru
Schimbări Climatice (CNSC) în vederea luării deciziilor din domeniul schimbărilor climatice şi
pentru aprobarea proiectelor JI în baza modului II.
CNSC a fost reorganizată prin Hotărârea Guvernului nr.
658/2006 privind reorganizarea Comisiei Naţionale privind Schimbările Climatice
şi funcţionează ca principal organism consultativ al MMGA pentru deciziile
referitoare la politica privind schimbările climatice. CNSC este un organism
interministerial, fără personalitate juridică, constituit din reprezentanţi ai
tuturor ministerelor implicate în implementarea politicilor naţionale în
domeniul schimbărilor climatice.
Decizia finală privind acordarea scrisorii de susţinere
sau a scrisorii de aprobare aparţine MMGA, ţinând seama de propunerile CNSC.
Determinarea (validarea) documentului de descriere a
proiectului JI (PDD) şi determinarea (verificarea) reducerilor de emisii de GHG
monitorizate se realizează de către entităţi independente acreditate (AIE) de JISC. Până la momentul
când JISC va acredita astfel de entităţi, se pot utiliza entităţile
operaţionale desemnate (DOE), acreditate de Organismul Executiv al Mecanismului
de Dezvoltare Curată (CDM EB), cu condiţia că acestea să solicite ulterior acreditarea de către
JISC. O listă actualizată permanent cu DOE acreditate de către CDM EB poate fi
consultată la adresa de internet http://cdm.unfccc.int/DOE/list. Lista cu AIE acreditate de JISC va putea fi consultată, în cel
mai scurt timp, la adresa de internet: http://ji.unfccc.int/
AIEs/List.html.
III.2. Criterii de eligibilitate pentru aprobarea
proiectelor JI
Acceptarea proiectului
Pentru a fi acceptat un proiect trebuie să
îndeplinească următoarele criterii:
- să sprijine dezvoltarea durabilă a României şi să
fie în concordanţă cu obiectivele prevăzute de strategiile naţionale în
domeniul mediului;
- să fie prezentat conform procedurii şi să respecte
criteriile de eligibilitate;
- să respecte prevederile UNFCCC, ale Protocolului de
la Kyoto şi ale tuturor regulilor, deciziilor, liniilor directoare şi
procedurilor privind proiectele JI, adoptate subsecvent;
- să prezinte beneficii de mediu, sociale şi
economice. Nu sunt acceptate:
- proiectele care au ca obiectiv construcţia/
retehnologizarea centralelor sau echipamentelor nucleare;
- proiectele a căror finanţare
pentru reducerea emisiilor de GHG provine din surse precum granturi, ODA, GEF,
programe finanţate din fonduri europene. Proiectele pot primi astfel de fonduri
dacă acestea nu se folosesc direct la realizarea proiectului, ci la realizarea
studiilor de fezabilitate, a documentelor ce însoţesc proiectul sau la
întărirea capacităţii instituţionale pentru implementarea proiectului.
Adiţionalitatea proiectului
Un proiect îndeplineşte criteriul adiţionalităţii dacă
se pot dovedi, simultan, următoarele condiţii:
- de mediu - reducerea emisiilor de GHG nu ar fi
existat dacă proiectul nu ar fi fost implementat;
- tehnologic - necesitatea utilizării unor tehnologii
avansate (cea mai bună tehnologie disponibilă, aşa cum este definită de
legislaţia Uniunii Europene), asigurarea transferului de know-how şi utilizarea
forţei de muncă locale;
- legislativ - nu sunt luate în considerare
proiectele care au ca obiectiv conformarea cu reglementări în vigoare, în
România;
- financiar - implementarea
proiectului este condiţionată de fondurile obţinute prin transferul unităţilor
de reducere a emisiilor generate de proiect;
- planificare - nu sunt luate în considerare
proiectele prevăzute într-un program sau într-o schemă de dezvoltare.
Adiţionalitatea poate fi totuşi demonstrată dacă reducerile de emisii depăşesc
obligaţiile asumate prin program.
Demonstrarea capacităţii de implementare a
proiectului Participanţii la proiect trebuie să
facă dovada:
- asigurării surselor de finanţare necesare
realizării acestuia;
- existenţei capacităţilor privind managementul
implementării proiectului pe întreaga durată de viaţă a acestuia. Angajamentul
pe termen lung al participanţilor trebuie să se reflecte prin documente interne
care să descrie politicile ce sprijină managementul proiectului. (O
imposibilitate de a demonstra capacitatea privind managementul implementării proiectului nu va fi motiv de
descalificare, dar este important de analizat abilitatea, pe termen lung, a
companiilor de a obţine beneficiile de mediu prognozate şi de a rezolva
problemele apărute pe parcursul implementării);
- disponibilităţii unei infrastructuri suficiente şi
corespunzătoare, care să sprijine realizarea proiectului, pentru asigurarea
implementării în siguranţă a proiectului, pe întreaga sa durată de viaţă;
- existenţei condiţiilor necesare monitorizării
reducerilor de emisii (colectarea, stocarea, prelucrarea şi arhivarea datelor
conform unor metodologii recunoscute; metodologii de verificare a calităţii datelor,
inclusiv instruirea şi verificarea personalului responsabil cu monitorizarea);
- asigurării, la cerere, a accesului la informaţiile
necesare revizuirii proiectului.
Externalităţile proiectului
- Externalităţile privind
emisiile de GHG (leakage) pot avea ca rezultat reducerea sau, în cazuri
extreme, chiar depăşirea beneficiilor generale de limitare a emisiilor de GHG,
pe care proiectul le poate genera. Această situaţie nu va descalifica un
proiect decât în situaţia în care externalităţile potenţiale negative ajung să
depăşească beneficiile posibile ale proiectului.
- Externalităţile care nu se
referă la emisiile de GHG pot include efecte asupra dezvoltării (sociale,
economice, drepturi de proprietate, forţă de muncă) sau asupra mediului
(disponibilitatea resurselor, emisii de poluanţi şi pierderea habitatelor
şi/sau biodiversităţii). Proiectele nu trebuie să producă externalităţi
negative în exces, deoarece s-ar putea ca acestea să depăşească beneficiile
generale ale proiectului cu privire la reducerea
emisiilor de GHG.
Altele
- Un proiect prevăzut într-un
contract de privatizare nu poate fi implementat ca proiect JI. De asemenea, un
proiect propus de către un agent economic aflat în procedura de privatizare nu
poate face obiectul unui proiect JI, până la clarificarea situaţiei.
III.3 Etapele ce trebuie parcurse pentru aprobarea
unui proiect JI
In prima fază, companiile interesate trebuie să
analizeze dacă există oportunităţi de a dezvolta proiecte JI în cadrul
organizaţiilor respective, prin realizarea unei evaluări a portofoliului.
Suplimentar, proiectele identificate trebuie să fie eligibile pentru a utiliza
mecanismul JI. Există o serie întreagă de criterii de eligibilitate (după cum
au fost prezentate), dar cel mai important este ca participanţii la proiect să
demonstreze că prin realizarea proiectului vor exista reduceri de emisii de GHG
în comparaţie cu cel mai conservator scenariu prezentat în studiul situaţiei de
referinţă şi că aceste reduceri sunt suplimentare faţă de ceea ce s-ar fi obţinut
în lipsa realizării acestuia.
A. Obţinerea Scrisorii de susţinere (Letter of
endorsement) (conform modelului din anexa nr. 3)
1. Participanţii la proiect prezintă la MMGA
documentaţia iniţială, pentru a primi Scrisoarea de susţinere. Documentaţia
iniţială cuprinde:
- una sau mai multe scrisori de interes din partea
participanţilor la proiect, din care să rezulte cunoaşterea implicaţiilor
proiectului JI, şi acceptarea obligaţiilor ce le revin pe parcursul aprobării
şi pe întreaga durată de viaţă a proiectului;
- documentul iniţial de prezentare a proiectului
(PIN)*) (utilizând modelul din anexa nr. 1).
*) PIN-ul va fi transmis la MMGA concomitent în limbile
română şi engleză.
2. Experţii MMGA şi ANPM analizează documentaţia
transmisă timp de maximum 15 zile de la data prezentării acesteia şi, dacă nu
sunt solicitate alte informaţii, aceasta este trimisă membrilor CNSC.
3. Membrii CNSC analizează documentaţia şi în cadrul
unei şedinţe ordinare, organizată în termen de maximum 45 de zile de la data
prezentării documentaţiei la MMGA, solicită clarificări de la reprezentanţii
participanţilor la proiect, care sunt invitaţi la şedinţa respectivă pentru a
prezenta proiectul. Astfel, CNSC propune MMGA, după caz, eliberarea Scrisorii
de susţinere, amânarea luării unei decizii până la momentul când partenerii
proiectului clarifică problemele identificate sau respingerea proiectului.
4. MMGA emite Scrisoarea de susţinere (decizia şi
responsabilitatea eliberării Scrisorii de susţinere aparţin MMGA).
B. Identificarea posibililor parteneri străini ai
proiectului
C. Obţinerea Scrisorii de aprobare (Letter of
Approval) (conform modelului din anexa nr. 4)
1. Participanţii la proiect prezintă la MMGA
documentaţia detaliată ce însoţeşte un proiect JI [Documentul de descriere a
proiectului JI (PDD)*)] (utilizând modelul din anexa nr. 2), însoţită de
raportul de predeterminare (validare) elaborat de către o AIE sau DOE.
Modificările propuse în urma raportului de determinare şi a comentariilor
publicului vor fi incluse în documentul final (PDD-ul trebuie pus la dispoziţia
publicului, timp de 30 de zile, pentru comentarii conform acordurilor de la
Marrakech).
2. Experţii MMGA şi ANPM analizează documentaţia
transmisă timp de maximum 15 zile de la data prezentării acesteia şi, dacă nu
sunt solicitate alte informaţii, aceasta este trimisă membrilor CNSC.
3. Membrii CNSC analizează documentaţia şi, în cadrul
unei şedinţe ordinare, organizate în termen de maximum 45 de zile de la data
prezentării documentaţiei la MMGA, solicită clarificări de la reprezentanţii
participanţilor la proiect, care sunt invitaţi la şedinţa respectivă pentru a
prezenta PDD-ul. Astfel, CNSC propune MMGA, după caz, eliberarea Scrisorii de
aprobare sau amânarea luării unei decizii până la momentul când partenerii
proiectului clarifică problemele identificate.
4. MMGA emite Scrisoarea de aprobare (decizia şi
responsabilitatea eliberării Scrisorii de aprobare aparţin MMGA).
Scrisoarea de aprobare reprezintă garanţia oferită de
Guvernul României prin care se certifică faptul că proiectul îndeplineşte
condiţiile prevăzute de procedura pentru promovarea unui proiect JI şi prin
care România se angajează să transfere ţării investitoare cantitatea menţionată
de ERU-uri generate prin implementarea acestuia.
D. Semnarea de către participanţii la proiect a
Contractului de achiziţionare a reducerilor de emisii (Emission Reduction
Purchase Agreement).
Contractul de achiziţionare a reducerilor de emisii
este rezultatul negocierilor dintre participanţi şi prevede cantitatea de
ERU-uri, preţul per ERU, termenele de plată şi celelalte aspecte legate de
implementarea proiectului şi de verificarea monitorizării reducerilor de
emisii.
E. Pe baza rapoartelor anuale de verificare a reducerilor de emisii obţinute, MMGA va realiza, începând cu
anul 2009, transferul efectiv al ERU-rilor generate în perioada 2008 - 2012, cu
ajutorul Registrului naţional al emisiilor de GHG, conform regulilor stabilite
prin deciziile conferinţelor părţilor la UNFCCC şi la Protocolul de la Kyoto.
III.4 Ciclul proiectului

Următoarele documente sunt prevăzute în anexele
ghidului, după cum urmează:
- Documentul iniţial de
prezentare a proiectului (PIN), în anexa nr. 1;
- Documentul de descriere a proiectului JI (PDD), în
anexa nr. 2;
- Scrisoarea de
susţinere pentru proiectul tip implementare
în comun (JI), în anexa nr. 3;
- Scrisoarea de aprobare pentru proiectul
tip implementare în comun (JI), în anexa nr. 4.
*) PDD-ul va fi transmis la
MMGA concomitent în limbile română şi engleză.
ANEXA Nr. 11)
Document Iniţial de Prezentare a Proiectului
(PIN)
1 Identificarea Proiectului
Denumirea proiectului
|
|
Aplicantul proiectului
|
|
Data depunerii proiectului
|
|
2 Participanţii la
Proiect*
Numele companiei
|
|
Rolul în proiect
|
- Beneficiar
- Finanţator .
- Consultant .
- Altul:
......................................
|
Tipul organizaţiei
|
- Guvern
- Municipalitate
- Companiei privată
- Organizaţie non-guvernamentală .
- Altul: ....................................
|
Persoana de contact
|
|
Adresa
|
|
Telefon / Fax
|
|
E-mail şi site internet
|
|
Activităţi principale (max. 5 linii)
|
|
Aspecte financiare ale companiei (venituri,
profit, etc.) (max. 5 linii)
|
|
Cunoştinţele şi experienţa în
domeniu (max. 5 linii)
|
|
*(se va utiliza acest tabel pentru fiecare participant
la proiect)
1) Anexa nr. 1 este
reprodusă în facsimil.
3 Informaţii
Generale privind Proiectul
Tipul / categoria de proiect
|
|
Tipul de gaz cu efect de seră (C02, CH4,, N20, PFC, HFC, SF6)
|
|
Locaţia proiectului
(max. 10 linii)
|
|
Stadiul curent al proiectului
indicând existenta documentelor (studiul de pre-/fezabilitate), contractelor şi autorizaţiilor necesare
|
|
Obiectivul proiectului
|
|
Descrierea proiectului şi
activităţile propuse
(max. 20 linii)
|
|
Tehnologia propusa a fi utilizată
incluzând riscurile asociate implementării acesteia (max. 10 linii)
|
|
4 Planificarea
Activităţii
Echipa proiectului
|
|
Perioada de pregătire a
documentaţiei finale a proiectului (PDD)
|
|
Data începerii proiectului (construcţiei)
|
|
Data la care proiectul va fi
operaţional
|
|
Anul începerii generării de
reduceri de emisii
|
|
Durata de viaţă a proiectului
|
|
Perioada de creditare (în care se
vor obţine ERU-uri)
|
|
5 Situaţia de
Referinţă şi Aditionalitatea
Situaţia de referinţă:
- Ce emisii vor fi reduse în cadrul proiectului?
- Ce s-ar întâmpla fără
implementarea proiectului?
|
|
Aditionalitatea proiectului:
- de mediu
- legislativă
- financiară
- investiţională (riscuri, bariere)
|
|
Metodologie:
- Proiectul va utiliza o situaţie
de referinţă şi un plan de monitorizare conform Anexei B a Liniilor
directoare pentru JI (Acordurile de la Marrakesh)?
- Proiectul va utiliza o metodologie CDM aprobată?
|
|
Graniţele proiectului (incluzând toate emisiile importante
de gaze cu efect de seră aflate sub controlul participanţilor, care
pot fi atribuite proiectului)
|
|
Descrierea şi estimarea externalităţilor proiectului (insemnând
modificări nete ale emisiilor de gaze cu efect de seră, care au loc în afara
graniţelor proiectului şi care sunt măsurabile şi pot fi atribuite
proiectului)
|
|
Estimarea reducerilor de emisii de gaze cu efect de seră,
(în t CO2 echivalent până în 2012)
|
Anual (medie): ___________________________
Total: ____________________________
|
Cantitatea de reduceri de emisii ce vor fi tranzactionate
|
ERU-uri: _______________________________
|
Cum se va realiza monitorizarea / verificarea reducerilor de
emisii
|
|
Există cadrul legal (Memorandum de Inţelegere / Acord) cu ţara
investitoare în proiect (în cazul în care
aceasta a fost identificată)
|
|
6 Aspecte Financiare
Estimarea investiţiei totale
necesare (în Euro)
|
|
Estimarea costurilor asociate elaborării documentaţiei finale a
proiectului (PDD), incluzând determinarea acesteia (validarea)
(în Euro)
|
|
Estimarea costurilor anuale de
exploatare şi operare, incluzând costurile asociate determinării
(verificării) reducerilor de emisii obţinute (în Euro)
|
|
Preţul solicitat per ERU
(în Euro)
|
|
Estimarea veniturilor anuale (excluzând veniturile provenite
din vânzarea de ERU-uri) (în Euro)
|
|
Estimarea veniturilor anuale provenite din vânzarea de ERU-uri
(în Euro)
|
|
Schema de finanţare - Surse de finanţare, (fonduri proprii,
împrumuturi, instituţii financiare)
(în Euro)
|
|
7 Efecte Sociale şi
de Mediu Previzionate (Dezvoltare Durabilă)
Efecte globale, regionale, locale asupra mediului ale proiectului
(pozitive şi negative)
|
|
Efecte sociale şi economice ale proiectului (pozitive şi
negative)
|
|
Stadiul evaluării impactului asupra mediului
|
|
Modul de realizare a consultării publicului
|
|
8 Alte Aspecte Importante privind Proiectul
ANEXA Nr. 2*)
DOCUMENT DE DESCRIERE A PROIECTULUI JI (PDD)
Versiunea 01 • in vigoare din: 15 iunie 2006
CUPRINS
A. Descrierea generala a proiectului
B. Situaţia de referinţa
C. Perioada de
desfăşurare a proiectului / perioada de creditare
D. Planul de monitorizare
E. Estimarea reducerilor de emisii de gaze cu
efect de sera
F. Impactul asupra mediului
G. Comentariile factorilor implicaţi
Anexe
Anexa 1: Date de contact privind participanţii la
proiect Anexa 2: Informaţii privind situaţia de referinţa Anexa 3: Planul de
monitorizare
*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.
SECŢIUNEA A. Descrierea generala a proiectului
|
A.1. Denumirea proiectului:
|
»
A.2. Descrierea proiectului:
|
»
A.3. Participanţii la proiect:
|
»
A.4. Descrierea tehnica a proiectului:
|
A.4.1. Locaţia proiectului:
|
»
A.4.1.1. Tara (tarile) gazda:
|
»
A.4.1.2. Regiunea/statul/provincia etc:
|
»
A.4.1.3. Municipiul/orasul/comunitatea etc:
|
»
A.4.1.4. Detalii despre locaţie, incluzând informaţii care permit
identificarea unica a proiectului (maxim o pagina):
|
»
A.4.2. Tehnologie (tehnologii) care vor fi folosite, sau masuri,
operaţiuni sau acţiuni care vor fi implementate prin dezvoltarea proiectului:
|
»
A.4.3. Scurta descriere a modului in care emisiile antropice de
gaze cu efect de sera de la surse vor fi reduse prin proiectul JI propus,
inclusiv demonstrarea faptului ca reducerile de emisii nu s-ar produce in absenta proiectului propus, tinand cont,
de asemenea, de politicile si de circumstanţele naţionale si/sau sectoriale:
|
»
A.4.3.1. Cantitatea estimata de reduceri de emisii generata de-a
lungul perioadei de creditare
|
»
A.5. Aprobarea proiectului de
către tarile implicate:
|
»
SECŢIUNEA B. Situaţia de referinţa
|
B.1. Descrierea si justificarea situaţiei de referinţa alese:
|
»
B.2. Descrierea modului in care emisiile antropice de gaze cu
efect de sera de la surse sunt reduse sub nivelul care ar fi rezultat in
absenta proiectului JI:
|
»
B.3. Descrierea modului in care definiţia graniţelor
proiectului este aplicata proiectului:
|
»
B.4. Prezentarea de informaţii suplimentare despre situaţia
de referinţa, incluzând date privind stabilirea situaţiei de referinţa si
numele persoanei/entităţii care a stabilit situaţia de referinţa:
|
»
SECŢIUNEA C. Durata proiectului / perioada de creditare:
|
C.1. Data de începere a proiectului:
|
»
C.2. Durata de viata operaţionala
planificata a proiectului:
|
»
C.3. Durata perioadei de creditare:
|
»
SECŢIUNEA D. Planul de monitorizare
|
D.1. Descrierea planului de monitorizare:
|
»
D.1.1. Opţiunea 1 - Monitorizarea emisiilor conform scenariului
proiectului si scenariului situaţiei de referinţa:
|
D.1.1.1. Date ce vor fi adunate pentru monitorizarea emisiilor din
proiect, si modul cum aceste date vor fi dobândite:
|
Numărul ID (A
se utiliza numere pentru a inlesni identificarea in D.2.)
|
Date
|
Sursa datelor
|
Unitate de măsura
|
măsurate (m), calculate (c), estimate
(e)
|
Frecventa inregistrarii
|
Proporţia datelor ce vor fi
monitorizate
|
Modul de arhivare a datelor?
(electronic/ pe suport de hârtie)
|
Comentarii
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D.1.1.2. Descrierea formulelor folosite pentru estimarea
emisiilor proiectului (pentru fiecare gaz, sursa, etc; emisiile vor fi
exprimate in CO2 echivalent):
|
»
D.1.1.3. Date relevante necesare pentru determinarea situaţiei de
referinţa a emisiilor antropice de gaze cu efect de sera de la surse in
cadrul graniţelor proiectului, si modul cum aceste date vor fi colectate si
arhivate:
|
Numărul ID (A
se utiliza numere pentru a inlesni identificarea in D.2.)
|
Date
|
Sursa datelor
|
Unitate de măsura
|
măsurate (m), calculate (c), estimate
(e)
|
Frecventa inregistrarii
|
Proporţia datelor ce vor fi
monitorizate
|
Modul de arhivare a datelor?
(electronic/ pe suport de hârtie)
|
Comentarii
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D.1.1.4. Descrierea formulelor folosite pentru estimarea
emisiilor situaţiei de referinţa (pentru fiecare gaz, sursa, etc; emisiile vor fi exprimate in CO2 echivalent):
|
»
D. 1.2. Opţiunea 2- - Monitorizarea directa a reducerilor de emisii din proiect
(valorile trebuie sa fie in concordanta cu cele din secţiunea E.):
|
D.1.2.1. Date ce vor fi adunate pentru monitorizarea emisiilor
din proiect, si modul cum aceste date vor fi dobândite:
|
Numărul ID (se
vor utiliza numere pentru a inlesni identificarea in D.2.)
|
Date
|
Sursa datelor
|
Unitate de măsura
|
măsurate (m), calculate (c), estimate
(e)
|
Frecventa inregistrarii
|
Proporţia
datelor ce vor fi monitorizate
|
Modul de arhivare a datelor?
(electronic/ pe suport de hârtie)
|
Comentarii
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D.1.2.2. Descrierea formulelor folosite pentru calcularea
reducerilor de emisii din proiect (pentru fiecare gaz, sursa, etc; emisiile
vor fi exprimate in CO2 echivalent):
|
»
D.1.3. Descrierea externalitatilor in planul de monitorizare:
|
D.1.3.1. Acolo unde se aplica, se vor prezenta datele si
informaţiile ce vor fi colectate pentru monitorizarea efectelor
externalitatilor proiectului:
|
Numărul ID (A
se utiliza numere pentru a inlesni identificarea in D.2.)
|
Date
|
Sursa datelor
|
Unitate de măsura
|
măsurate (m), calculate (c), estimate
(e)
|
Frecventa inregistrarii
|
Proporţia datelor ce vor fi
monitorizate
|
Modul de arhivare a datelor?
(electronic/ pe suport de hârtie)
|
Comentarii
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D.1.3.2. Descrierea formulelor folosite pentru estimarea
externalitatilor (pentru fiecare gaz, sursa etc; emisiile vor fi exprimate in
CO2 echivalent):
|
»
D.1.4. Descrierea formulelor folosite pentru estimarea
reducerilor de emisii ale proiectului (pentru fiecare gaz, sursa, etc;
emisiile vor fi exprimate in CO2 echivalent):
|
»
D.1.5. Acolo unde se aplica, in concordanta cu procedurile
existente in tara gazda, se vor prezenta informaţii despre colectarea si arhivarea datelor privind impactul
proiectului asupra mediului:
|
»
D.2. Procedurile privind controlul calităţii (QC) si
asigurarea calităţii (QA) prevăzute pentru datele monitorizate:
|
Date
(se va indica tabelul si
numărul ID)
|
Nivelul de
nesiguranţa al datelor
(inalt/mediu/scazut)
|
Explicarea procedurilor QA/QC
planificate pentru aceste date, sau care dintre aceste proceduri nu sunt
necesare.
|
|
|
|
|
|
|
D.3. Descrierea structurii operaţionale si de management pe
care operatorul proiectului 0 va utiliza in
implementarea planului de monitorizare:
|
»
D.4. Numele persoanei/entităţii care realizează planul de
monitorizare:
|
»
SECŢIUNEA E. Estimarea reducerilor de emisii de gaze cu efect de
sera
|
E.1. Emisiile estimate ale proiectului:
|
»
E.2. Externalitatile estimate:
|
»
E.3. Suma dintre E.1. si E.2.:
|
»
E.4. Emisiile estimate in situaţia de referinţa:
|
»
E.5. Diferenţa dintre E.4. si E.3. reprezentând reducerile de
emisii ale proiectului:
|
»
E.6. Tabel cu valorile
obţinute aplicând formula de mai sus:
|
»
SECŢIUNEA F. Impactul asupra mediului
|
F.1. Documentaţia privind analiza impactului proiectului
asupra mediului, incluzând impactul transfrontier, in concordanta cu
procedurile in vigoare in tara gazda:
|
»
F.2. Daca impactul asupra mediului este considerat important
de către participanţii la proiect sau de către tara gazda, se vor prezenta
concluziile si toate referinţele la documentaţia privind evaluarea impactului
asupra mediului realizata in concordanta cu
procedurile in vigoare in tara gazda:
|
»
SECŢIUNEA G. Comentariile factorilor interesaţi
|
G.1. Informaţii privind comentariile factorilor interesaţi
asupra proiectului, in cazul in care exista:
|
»
Anexa 1
DATE DE CONTACT PRIVIND
PARTICIPANŢII LA PROIECT
Organizaţia:
|
|
Strada/C.P.:
|
|
Număr:
|
|
Oraş:
|
|
Stat/regiune:
|
|
Cod postal:
|
|
Tara:
|
|
Telefon:
|
|
Fax:
|
|
E-mail:
|
|
Website:
|
|
Persoana de contact
|
|
Titlul:
|
|
Formula de salut:
|
|
Nume:
|
|
Alte nume:
|
|
Prenume:
|
|
Departament:
|
|
Telefon (direct):
|
|
Fax (direct):
|
|
Mobil:
|
|
Adresa de e-mail personala:
|
|
Anexa 2
INFORMAŢII PRIVIND SITUAŢIA DE REFERINŢA
Anexa 3
PLANUL DE MONITORIZARE
..................
NOTĂ:
Acest model nu va fi modificat in niciun fel. Acesta va
fi completat fara a modifica/adaugă titluri, logo-uri,
formatul sau fonturile.
ANEXA Nr. 3*)

MINISTERUL MEDIULUI Şl GOSPODĂRIRII APELOR
CABINET MINISTRU
Nr............./S.B./..................
Scrisoare de Susţinere pentru proiectul tip
Implementare în comun (JI)
Implementând politica globală privind schimbările
climatice, România, ca ţară inclusă în Anexa I a Convenţiei-cadru a Naţiunilor
Unite asupra Schimbărilor Climatice (UNFCCC), pe care a ratificat-o prin Legea
nr. 24/1994, aplică principiile articolului 3.3 al acesteia, care prevede,
între altele, faptul că Părţile la UNFCCC trebuie să ia în considerare că
"politicile şi măsurile necesare în domeniul schimbărilor climatice
trebuie să fie eficiente din punct de vedere al costurilor astfel încât să
asigure avantaje globale la cel mai scăzut cost posibil".
Articolul 6 al Protocolului de la Kyoto la UNFCCC,
ratificat în România prin Legea nr. 3/2001, dă posibilitatea oricărei Părţi
incluse în Anexa I a UNFCCC să transfere către, sau să achiziţioneze de la
orice altă Parte unităţi de reducere a emisiilor (ERU-uri) generate de proiecte
care au ca scop reducerea emisiilor antropice de gaze cu efect de seră sau
intensificarea absorbţiilor prin sechestrarea CO2, în scopul îndeplinirii angajamentelor de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră, prevăzute de articolul 3 al
Protocolului.
România a ratificat Protocolul de la Kyoto şi se
conformează cu cerinţele privind participarea la aplicarea mecanismului
Implementare în comun (JI), în conformitate cu art. 6 al Protocolului de la
Kyoto, Acordurile de la Marrakech şi regulile, deciziile, liniile directoare,
modalităţile şi procedurile relevante adoptate subsecvent.
*) Anexa nr. 3 este reprodusă în facsimil.
Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor, în calitate
de reprezentant legal şi autorizat al României privind activităţile desfăşurate
în baza Protocolului de la Kyoto, declară prin prezenta Scrisoare de Susţinere,
următoarele:
1. România doreşte să continue politica de aplicare a
mecanismelor flexibile prevăzute de Protocolul de la Kyoto, conform Strategiei
şi Planului Naţional de Acţiune privind Schimbările Climatice.
2. Compania .....................................
("Entitatea de proiect") a prezentat propunerea de proiect
JI........................................................................
..................................................................................("Propunerea
de proiect").
3. Propunerea de proiect a fost analizată la
întâlnirea din data de ..........................a Comisiei Naţionale privind Schimbările Climatice şi a primit sprijinul de principiu al
acesteia pentru a continua pregătirea documentaţiei tehnice şi procedurale
necesare prezentării ulterioare a acesteia Comisiei, pentru obţinerea Scrisorii
de aprobare.
4. In cazul în care
rezultatele evaluării ulterioare a documentaţiei tehnice şi procedurale sunt
pozitive, Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor va lua în considerare, în
urma avizului favorabil al Comisiei Naţionale privind Schimbările Climatice,
acordarea Scrisorii de aprobare pentru dezvoltarea propunerii de proiect, ca
proiect JI conform art. 6 al Protocolului de la Kyoto, Acordurilor de la
Marrakech şi a regulilor, deciziilor, liniilor directoare, modalităţilor şi
procedurilor adoptate subsecvent.
5. La momentul acordării
Scrisorii de aprobare, trebuie să fie cunoscut participantul străin care va
achiziţiona unităţile de reducere a emisiilor (ERU-uri) generate de proiectul
respectiv şi să existe un Memorandum de Inţelegere între România şi ţara (Parte
a Protocolului de la Kyoto) respectivă.
Semnat în data de........................., la
Bucureşti, România.
MINISTRU
ANEXA Nr. 4*)
ROMÂNIA

MINISTERUL MEDIULUI Şl GOSPODĂRIRII APELOR
CABINET MINISTRU
Nr............./S.B./..................
Scrisoare de Aprobare pentru proiectul tip
Implementare în comun (JI)
România este parte la Convenţia-cadru a Naţiunilor
Unite asupra schimbărilor climatice (UNFCCC), ratificată prin Legea nr. 24/1994
şi, totodată, la Protocolul de la Kyoto ratificat prin Legea nr. 3/2001.
România este înscrisă în Anexa I a UNFCCC, alături de ţări dezvoltate şi de
alte ţări cu economie în curs de tranziţie.
Articolul 6 al Protocolului de la Kyoto la UNFCCC dă
posibilitatea oricărei Părţi incluse în Anexa I a UNFCCC să transfere către,
sau să achiziţioneze de la orice altă Parte unităţi de reducere a emisiilor
(ERU-uri) generate de proiecte ce au ca scop reducerea emisiilor antropice de
gaze cu efect de seră sau intensificarea absorbţiilor prin sechestrarea CO2, în scopul îndeplinirii angajamentelor de reducere a emisiilor de gaze cu efect de
seră, prevăzute de articolul 3 al Protocolului.
Guvernul României şi
Guvernul............................au ratificat Protocolul de la Kyoto şi se conformează cu
cerinţele de participare pentru dezvoltarea proiectelor de tip Implementare în
comun (JI) pe baza Protocolului de la Kyoto, a Acordurilor de la Marrakech şi a
regulilor, deciziilor, liniilor directoare, modalităţilor şi procedurilor
relevante adoptate subsecvent.
Guvernul României şi Guvernul
.............................. au încheiat în data de......................la........................,
un Memorandum de Inţelegere bilateral în domeniul schimbărilor climatice, având printre obiective şi
facilitarea implementării prevederilor art. 6 al
Protocolului de la Kyoto.
*) Anexa nr. 4 este reprodusă în facsimil.
Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor, în calitate
de reprezentant legal şi autorizat al României privind activităţile desfăşurate
pe baza Protocolului de la Kyoto, declară prin prezenta Scrisoare de aprobare,
următoarele:
1. Compania ..................................
("Entitatea de proiect") dezvoltă şi implementează proiectul
JI........................................................................................
...........................................................................................("Proiectul").
2. Proiectul a fost analizat la întâlnirea din data
de .......................... a Comisiei Naţionale
privind Schimbările Climatice şi a fost aprobat pentru a fi dezvoltat ca
proiect JI, conform art. 6 al Protocolului de la Kyoto, Acordurilor de la
Marrakech şi regulilor, deciziilor, liniilor directoare, modalităţilor şi
procedurilor adoptate subsecvent.
3. România autorizează Entitatea de proiect şi
orice viitor proprietar al Proiectului să genereze reduceri de emisii de gaze
cu efect de seră, sub forma de ERU-uri, în perioada 2008-2012, prin realizarea
Proiectului.
4. Entitatea de proiect şi participantul străin al
Proiectului au convenit să vândă şi să cumpere ERU-urile generate de către
proiect în perioada 2008-2012.
5. România va înregistra şi va transfera din
Registrul naţional în Registrul naţional al ţării de unde provine
participantul străin al proiectului, începând cu
anul 2008, cantitatea de.......................... ERU-uri generate de Proiect în perioada 2008-2012, în conformitate cu rapoartele de
verificare şi cu contractul dintre Entitatea de proiect şi participantul străin
al Proiectului, fără alte taxe, impozite şi drepturi de retenţie.
6. România va informa Secretariatul UNFCCC despre
Proiect şi va pune la dispoziţia publicului informaţiile despre Proiect.
7. România va îndeplini până la 1 ianuarie 2008
toate cerinţele de participare, menţionate în Acordurile de la Marrakech,
pentru aplicarea mecanismelor flexibile prevăzute de Protocolul de la Kyoto.
8. In cazul în care România alocă certificate de
emisii de gaze cu efect de seră, prin Planul naţional de alocare, oricărei
instalaţii care face obiectul Proiectului, pe baza schemei de comercializare a
certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră din interiorul Comunităţii
Europene (EU ETS), România va avea în vedere acţiunile desfăşurate în cadrul
Proiectului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră şi va face
ajustările necesare pentru a evita dubla contabilizare a certificatelor de
emisii.
Semnat în data de........................., la
Bucureşti, România.
MINISTRU