ORDIN Nr. 1095
din 13 iunie 2006
privind modificarea anexei
nr. 11 la Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei
nr. 447/2003 pentru aprobarea Instructiunilor privind examinarea medicala si
psihologica a personalului din transporturi cu responsabilitati in siguranta
circulatiei si a navigatiei, precum si organizarea, functionarea si componenta
comisiilor medicale si psihologice de siguranta circulatiei
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL
OFICIAL NR. 602 din 12 iulie 2006
In temeiul prevederilor art. 3
şi ale art. 5 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/1998
privind organizarea activităţii de asistenţă medicală şi psihologică a
personalului din transporturi cu atribuţii în siguranţa circulaţiei şi a
navigaţiei şi înfiinţarea Casei Asigurărilor de Sănătate a Transporturilor,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 773/2001, ale art. 12 lit. w) din
Ordonanţa Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 5 alin. (4) din
Hotărârea Guvernului nr. 412/2004 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, cu modificările şi
completările ulterioare,
ministrul transporturilor, construcţiilor şi
turismului emite următorul
ordin:
Art. I. - Anexa nr. 11 la Ordinul ministrului lucrărilor publice,
transporturilor şi locuinţei nr. 447/2003 pentru aprobarea Instrucţiunilor
privind examinarea medicală şi psihologică a personalului din transporturi cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei şi a navigaţiei, precum şi
organizarea, funcţionarea şi componenţa comisiilor medicale şi psihologice de
siguranţa circulaţiei, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 364 şi 364 bis din 28 mai
2003, se modifică şi va avea cuprinsul prevăzut în anexa la prezentul ordin.
Art. II. - Prezentul
ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va intra în vigoare la data publicării.
Ministrul transporturilor, construcţiilor şi
turismului,
Gheorghe Dobre
ANEXA
,,(Anexa nr. 11 la Ordinul nr. 447/2003)
Organizarea, funcţionarea şi componenţa comisiilor
medicale şi psihologice de siguranţa circulaţiei şi navigaţiei
Art. 1. - (1) Comisiile teritoriale de siguranţa
circulaţiei şi navigaţiei, denumite în continuare comisii
teritoriale, sunt organizate şi funcţionează în
cadrul ambulatoriilor de specialitate din reţeaua sanitară proprie a
Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului şi au ca atribuţie
elaborarea avizelor de aptitudine medicală şi psihologică pentru personalul din
transporturi cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei şi a navigaţiei.
(2) Comisia teritorială este constituită din:
- medic de specialitatea medicină internă;
- medic de specialitatea chirurgie generală;
- medic de specialitatea oftalmologie;
- medic de specialitatea O.R.L.;
- medic de specialitatea neurologie;
- medic de specialitatea psihiatrie;
- medic specialist de medicina muncii;
- şeful laboratorului de psihologie;
- secretarul comisiei (cadru mediu sanitar, registrator
medical).
Art. 2. - Comisia centrală de siguranţa circulaţiei şi
navigaţiei este organizată şi funcţionează în cadrul Spitalului Universitar „CF
Witting" Bucureşti şi are ca atribuţii rezolvarea contestaţiilor pentru
avizele medicale şi psihologice de APT cu restricţii/INAPT elaborate de
comisia teritorială.
Art. 3. - Se aprobă Regulamentul de organizare şi
funcţionare a comisiilor teritoriale medicale şi psihologice de siguranţa
circulaţiei şi a navigaţiei, prevăzut în anexa nr. 11a).
Art. 4. - Se aprobă Regulamentul de organizare şi
funcţionare a Comisiei centrale medicale şi psihologice de siguranţa
circulaţiei şi navigaţiei, prevăzut în anexa nr. 11b)."
ANEXA Nr. 1
[ANEXA Nr. 11a)]
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare a comisiilor
teritoriale medicale şi psihologice de siguranţa circulaţiei şi navigaţiei
Art. 1. - La nivelul unui ambulatoriu de specialitate
nu poate funcţiona decât o singură comisie teritorială de siguranţa circulaţiei
şi a navigaţiei, denumită în continuare comisie.
Art. 2. - (1) Comisia este coordonată de un preşedinte
desemnat de către Direcţia de securitate medico-socială şi sănătate din cadrul Ministerului
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului dintre membrii respectivei
comisii de siguranţa circulaţiei şi a navigaţiei.
(2) Secretarul comisiei va fi desemnat din personalul
angajat în compartimentul de siguranţa circulaţiei şi a navigaţiei, unde se
păstrează dosarele de siguranţa circulaţiei şi navigaţiei numerotate pentru
fiecare persoană cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei şi a navigaţiei.
Aceste dosare individuale conţin fişele medicale personale tip siguranţa
circulaţiei şi a navigaţiei, conform modelului prezentat în anexa nr. 5, precum
şi avizul psihologic pentru persoana respectivă, conform
modelului cuprins în anexa nr. 7.
(3) In cazul în care unul dintre membrii comisiei este
indisponibil, preşedintele comisiei va desemna temporar un înlocuitor dintre
medicii de specialitate din ambulatoriu (sau psihologi), care participă la
examinările de siguranţa circulaţiei şi a navigaţiei.
Art. 3. - (1) Comisia se întruneşte zilnic în vederea
discutării fişelor medicale sau a caietelor de examinare psihologică şi pentru
stabilirea avizelor medicale şi psihologice.
(2) Comisia poate elabora avize,
dacă se întrunesc cel puţin două treimi din numărul membrilor.
(3) Hotărârile luate sunt consemnate de secretarul
comisiei într-un registru de procese-verbale.
Art. 4. - Comisiile avizează medical şi psihologic
personalul care:
a) se prezintă la examenele de admitere în unităţile
de pregătire pentru funcţii cu atribuţii în siguranţa circulaţiei şi a
navigaţiei;
b) se angajează în funcţii cu atribuţii în siguranţa
circulaţiei şi navigaţiei;
c) se transferă în funcţii cu atribuţii în siguranţa
circulaţiei şi navigaţiei;
d) îşi desfăşoară activitatea în funcţii de siguranţa
circulaţiei şi navigaţiei; în acest caz personalul este examinat periodic, la
cerere, la sesizarea conducerii unităţii sau a organelor de control abilitate.
Art. 5. - (1) Comisia
programează personalul la control periodic pentru anul următor, pe baza
tabelelor nominale transmise de angajatori comisiilor până la data de 1
decembrie a anului în curs.
(2) Tabelele cuprind lista personalului din
transporturi cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei şi a navigaţiei ale
cărui avize medicale şi psihologice îşi pierd valabilitatea în cursul anului
următor şi vor avea următoarele rubrici: număr curent, numele şi prenumele,
codul numeric personal, funcţia din siguranţa circulaţiei şi a navigaţiei şi
locul de muncă, vechimea în ani în funcţiile cu responsabilităţi în siguranţa
circulaţiei şi a navigaţiei, data ultimului aviz primit.
(3) Comisia va înscrie în tabel data prezentării
personalului, eşalonat pe toată durata anului următor, restituind până la data
de 25 decembrie a anului curent câte un exemplar angajatorilor.
(4) Prin derogare de la aceste reglementări,
personalul navigant român îmbarcat pe navele sub pavilion român sau străin
poate:
- să efectueze examenele medicale şi psihologice la
sosirea în ţară, dacă la data programării se afla pe o navă care era în afara
tării;
- să efectueze controlul medical şi/sau psihologic la
altă comisie teritorială de siguranţa circulaţiei şi a navigaţiei decât cea la
care a fost programat, dacă în momentul expirării avizului de aptitudine îşi
desfăşoară activitatea în zona de competenţă a acesteia.
Art. 6. - (1) Persoanele fizice sau juridice care
solicită examene medicale şi psihologice pentru siguranţa circulaţiei şi a
navigaţiei în afara programărilor vor depune aceste solicitări la fişierul de
siguranţa circulaţiei şi a navigaţiei din cadrul ambulatorului de specialitate,
care le va preda comisiei în vederea programării.
(2) Pentru examinările cu plată, prezentarea la
examinare este condiţionată de dovada plăţii tarifului în contul spitalului de
care aparţine comisia, cu cel mult o săptămână înainte de data prezentării la
examen, şi de prezentarea adeverinţei de boli cronice, emisă de medicul de
familie (conform modelului prezentat în anexa nr. 10.
Art. 7. - Fiecare comisie teritorială dispune de un
fişier de siguranţa circulaţiei şi a navigaţiei în care se regăseşte Registrul
de evidenţă a siguranţei circulaţiei având următoarele rubrici: numele şi
prenumele personalului cu atribuţii în siguranţa circulaţiei şi a navigaţiei,
codul numeric personal, numărul dosarului personal de siguranţa circulaţiei
şi/sau al caietului psihologic, persoana juridică angajatoare, funcţia din
siguranţa circulaţiei şi a navigaţiei, numele, prenumele, adresa şi codul
medicului de familie şi concluzia examinării.
Art. 8. - Comisiile păstrează avizele înscrise pe fişa medicală
personală tip siguranţa circulaţiei şi/sau pe caietele de examinare
psihologică, în fişierul propriu, fiind centralizate în Registrul de evidenţă a
siguranţei circulaţiei şi navigaţiei, care va fi actualizat permanent în
funcţie de mişcările de personal, în format scris şi electronic.
Art. 9. - Comisia elaborează avizul medical prin
corelarea rezultatelor examinărilor medicale efectuate în cabinetele de
specialitate ale ambulatoriilor: medicină internă, chirurgie generală,
oftalmologie, O.R.L., neurologie, psihiatrie, precum şi a rezultatelor
examinărilor altor specialităţi, efectuate în funcţie de individualitatea
cazului examinat.
Art. 10. - Comisia elaborează
avizul de aptitudine psihologică prin sinteza datelor obţinute prin anamneză,
observaţie asupra comportamentului şi aplicarea probelor psihologice stabilite
în raport de cerinţele funcţiei şi de scopul urmărit.
Art. 11. - In cadrul fişierului de siguranţa
circulaţiei şi navigaţiei există evidenţa operativă a inapţilor, care se
consemnează în registrul de evidenţă a inapţilor pentru siguranţa circulaţiei
şi a navigaţiei şi care se completează pe baza avizelor de inapt comunicate de
comisie, cu următoarele date: numele şi prenumele, codul numeric personal,
unitatea, funcţia, data examinării, motivul inaptitudinii, avizul obţinut în
urma reexaminării la Comisia centrală de siguranţa circulaţiei şi navigaţiei.
Art. 12. - Comisia prezintă conducerii spitalului
referate lunare privind activitatea desfăşurată, care conţin următoarele
informaţii:
- numărul total de examinări;
- numărul de examinări pe tip de transport;
- numărul de examinări pe tipuri de examinări
(şcolarizare, angajare, schimbarea funcţiei, examinare periodică etc);
- numărul de inapţi, cu precizarea diagnosticului şi
a tipului de inaptitudine;
- numărul de avize restrictive, cu precizarea
motivului restricţiei;
- numărul examinărilor gratuite şi numărul celor cu
plată.
Art. 13. - Comisia va transmite
Comisiei centrale de siguranţa circulaţiei şi navigaţiei, conform reglementărilor
în vigoare, dosarul de siguranţa circulaţiei şi navigaţiei al persoanelor care
solicită aprobare la direcţia de specialitate din Ministerul Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului în vederea reexaminării medicale sau psihologice,
după primirea aprobării în scris privind această reexaminare.
Art. 14. - Comisiile pot elabora unul dintre
următoarele avize de aptitudine/inaptitudine medicală şi psihologică:
a) apt (medical, psihologic) pentru
........................................................................................................................................................................ .....................................................................
(funcţia din siguranţa
circulaţiei şi navigaţiei)
Acest aviz se elaborează pentru candidaţii la examene
în şcoli şi pentru personalul din transporturi cu responsabilităţi în siguranţa
circulaţiei şi a navigaţiei, care corespund medical şi psihologic şi pot fi
şcolarizaţi, angajaţi, reangajaţi, menţinuţi ori schimbaţi în funcţia din
siguranţa circulaţiei şi a navigaţiei;
b) apt cu
restricţii (medical, psihologic) pentru
........................................................................................................................................................................ .....................................................................
(funcţia din
siguranţa circulaţiei şi navigaţiei)
Acest aviz restrictiv medical se elaborează pentru
personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei şi a navigaţiei, care
prezintă afecţiuni medicale şi/sau chirurgicale ce limitează exercitarea
funcţiei din siguranţa circulaţiei şi a navigaţiei la capacitate maximă.
Acest aviz restrictiv psihologic se elaborează pentru
personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei şi a navigaţiei pentru
diminuarea potenţialului aptitudinal psihologic;
c) apt cu
recomandări (medical, psihologic) pentru
........................................................................................................................................................................ .....................................................................
(funcţia din
siguranţa circulaţiei şi navigaţiei)
Acest aviz se elaborează pentru personalul cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei şi a navigaţiei, pentru care medicii
specialişti sau/şi psihologii indică anumite recomandări în vederea exercitării
funcţiei din siguranţa circulaţiei şi a navigaţiei la capacitate maximă.
Recomandările pot cuprinde şi reducerea intervalului de
timp dintre două controale periodice, precum şi dispensarizarea pentru anumite
afecţiuni cronice;
d) inapt (medical, psihologic) pentru
........................................................................................................................................................................ .....................................................................
(funcţia din
siguranţa circulaţiei şi navigaţiei)
Acest aviz se elaborează pentru candidaţii la examene
în şcoli sau pentru personalul din transporturi, care nu corespund din punct de
vedere medical şi psihologic pentru şcolarizare, angajare, reangajare ori
menţinere în funcţia din siguranţa circulaţiei şi navigaţiei pentru care s-a
solicitat examinarea;
e) inapt temporar pentru
........................................................................................................................................................................ .....................................................................
(funcţia din siguranţa circulaţiei şi navigaţiei)
Se va prezenta pentru
........................................................................................................................................................................ .......................
Art. 15. - Controlul medical şi
psihologic periodic, obligatoriu pentru personalul angajat în funcţii cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei şi a navigaţiei, se efectuează la
termenele stabilite în anexa nr. 2, cuprinzând lista funcţiilor cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei şi a navigaţiei şi condiţiile de
examinare medicală şi psihologică.
Art. 16. - In cazul şcolilor de pregătire profesională
pentru funcţiile cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei şi a navigaţiei,
autorizate de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, unde
examenele medicale şi psihologice constituie condiţie obligatorie de admitere,
programarea pentru examinare se face de comun acord între comisie şi conducerea
şcolii, la solicitarea scrisă a acesteia.
Art. 17. - Avizele medicale şi
psihologice se emit în conformitate cu prevederile prezentului ordin, în formă
informatizată, şi sunt transmise de secretariatul comisiei, prin poştă,
angajatorului, respectiv persoanei solicitante. Copiile acestor avize se
păstrează în baza de date a comisiilor, precum şi într-un registru cuprinzând
datele de primire a documentaţiei şi de expediere a avizelor. Este interzisă
eliberarea avizelor direct persoanelor examinate sau deţinerea de documente de
examinare de către aceste persoane pe perioada examinării.
Art. 18. - Avizele medicale şi psihologice eliberate de
comisia din reţeaua proprie a Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului sau de unităţi autorizate ori agreate de acesta vor avea aplicate
ştampila unităţii, în tuş violet, lângă semnătura preşedintelui comisiei,
precum şi ştampila cu timbru sec aplicată în partea dreaptă sus a avizului.
Conţinutul şi forma ştampilei cu timbru sec vor fi identice cu cele ale
ştampilei cu tuş.
Art. 19. - Pentru activitatea desfăşurată în cadrul comisiei teritoriale membrii acesteia vor primi
o indemnizaţie de participare la comisie de 15% din salariul de bază al
funcţiei de execuţie îndeplinite.
ANEXA Nr. 11b)
REGULAMENT
de organizare si funcţionare a Comisiei centrale
medicale si psihologice de siguranţa circulaţiei si navigaţiei
Art. 1. - Comisia centrală medicală şi psihologică de
siguranţa circulaţiei şi navigaţiei este compusă din:
a) medici şefi de secţie de profil sau medici cu grad
de medic primar, reprezentând cele 6 specialităţi medicale de bază, prevăzute
în fişa de examinare medicală pentru siguranţa circulaţiei şi navigaţiei;
b) medici specialişti, care vor fi cooptaţi în
comisia medicală şi psihologică pentru precizarea diagnosticului unor afecţiuni
complexe ce au dus la inaptitudinea sau la avizul
restrictiv al personalului din transporturi;
c) 5 psihologi principali, care vor soluţiona
contestaţiile la avizele de profil ale comisiilor teritoriale;
d) un secretar.
Art. 2. - (1) Componenţa Comisiei centrale de siguranţa
circulaţiei şi navigaţiei (denumită în continuare Comisie centrală) este
propusă de Direcţia de securitate medico-socială şi sănătate din cadrul
Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului şi aprobată prin
ordin al ministrului.
(2) Comisia centrală este coordonată de un preşedinte.
Art. 3. - Comisia centrală se întruneşte în afara
orelor de program, săptămânal sau ori de câte ori este nevoie, în prezenţa a
cel puţin două treimi din numărul membrilor săi.
Art. 4. - Comisia centrală
prezintă direcţiei de specialitate din Ministerul Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului planificarea activităţii lunare, precum şi
rapoartele de activitate lunară.
Art. 5. - Principalele atribuţii ale Comisiei centrale
sunt:
a) efectuează reexaminarea medicală şi psihologică a
personalului care a primit avizul de inapt de la comisiile teritoriale, în
baza:
- aprobării direcţiei de specialitate din Ministerul
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului;
- dosarului medical (psihologic) al solicitantului, transmis în baza aceleiaşi aprobări de către
comisia teritorială la care solicitantul a fost declarat inapt sau
restricţionat medical ori psihologic;
b) emite avize de aptitudine sau inaptitudine, precum
şi avize restrictive care devin obligatorii atât pentru persoana examinată, cât
şi pentru unitatea angajatoare;
c) urmăreşte respectarea avizelor emise şi evoluţia
cazurilor din punct de vedere medical şi psihologic, inclusiv prin programarea
personalului la o reexaminare ulterioară la un interval
variabil, având în vedere caracterizarea de la locul
de muncă şi concluziile dispensarizării teritoriale la unităţile reţelei
transporturilor;
d) elaborează semestrial sinteze cu privire la starea
medicală şi psihologică a personalului examinat la nivelul reţelei sanitare a
Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului şi le transmite
direcţiei de specialitate;
e) elaborează propuneri metodologice pentru
îmbunătăţirea activităţii de examinare medicală şi psihologică a personalului
cu atribuţii în siguranţa circulaţiei şi navigaţiei;
f) efectuează activităţi de evaluare, monitorizare şi
autorizare în baza reglementărilor legale sau a dispoziţiilor transmise de
direcţia de specialitate din Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului.
Art. 6. - (1) In vederea reexaminării medicale la
Comisia centrală, persoanele cu aviz restrictiv sau de inaptitudine medicală
vor fi în mod obligatoriu spitalizate pentru o perioadă de maximum 7 zile în
secţiile Spitalului Universitar „CF Witing" Bucureşti.
(2) Programarea pentru internare a persoanelor cu
avize restrictive sau de inaptitudine se face de către secretariatul Comisiei
centrale.
(3) Pentru reexaminarea psihologică, persoanele cu
aviz de inaptitudine sau cu restricţii vor fi programate la Laboratorul de
psihologie al Spitalului „CF Witing" Bucureşti şi vor fi examinate de
psihologi membri ai Comisiei centrale.
Art. 7. - Copia de pe biletul de externare se va
transmite Comisiei centrale pentru a fi ataşată la dosarul medical individual
în vederea elaborării avizului medical.
Art. 8. - (1) Avizul medical se stabileşte de Comisia
centrală şi se semnează de preşedintele acesteia.
(2) Avizul psihologic se stabileşte de psihologul
examinator, se semnează de şeful laboratorului pentru conformitate şi se
contrasemnează de preşedintele Comisiei centrale.
(3) Avizele medicale şi psihologice eliberate de
Comisia centrală vor avea aplicate ştampila unităţii, în tuş violet, lângă
semnătura preşedintelui Comisiei centrale, precum şi ştampila cu timbru sec
aplicată în partea dreaptă sus a avizului. Conţinutul şi forma ştampilei cu
timbru sec vor fi identice cu cele ale ştampilei cu tuş.
Art. 9. - Avizul stabilit de Comisia centrală, semnat
de preşedintele acesteia, se emite informatizat şi se transmite comisiilor
teritoriale, precum şi persoanelor fizice sau juridice interesate, în termen de
maximum 10 zile de la finalizarea examinării, de secretariatul Comisiei
centrale, iar avizele de inaptitudine şi de retragere temporară din funcţiile
de siguranţa circulaţiei şi navigaţiei se vor transmite, după caz, prin notă
telefonică, telegramă, fax sau prin corespondenţă, în maximum 24 de ore de la
efectuarea examinării.
Art. 10. - Ultimul aviz emis de Comisia centrală rămâne
definitiv şi are valabilitate egală cu termenul de periodicitate de examinare.
Avizul de aptitudine va fi luat în mod obligatoriu în consideraţie la
examinarea periodică ulterioară.
Art. 11. - In cazuri excepţionale şi bine motivate
directorul direcţiei de specialitate din cadrul Ministerului Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului poate aproba, înainte de expirarea termenului de
valabilitate, reexaminarea medicală a persoanelor care au primit aviz de
inaptitudine sau de restricţie.
Art. 12. - Pentru activitatea desfăşurată în cadrul
Comisiei centrale membrii acesteia vor primi o indemnizaţie de participare la
comisie de 15% din salariul de bază al funcţiei de execuţie îndeplinite.