Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Ordinul Nr.108 din 18.05.2017

pentru aprobarea Normelor de securitate nucleară privind pregătirea, calificarea şi autorizarea personalului organizaţiilor care exploatează instalaţii nucleare
ACT EMIS DE: Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 438 din 13 iunie 2017



SmartCity1

În conformitate cu prevederile art. 7 alin. (7) din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.627/2003, cu modificările şi completările ulterioare,având în vedere art. 5 din Legea nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,luând în considerare Referatul nr. 16.389 din 17.05.2017,preşedintele Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare emite următorul ordin: Articolul 1Se aprobă Normele de securitate nucleară privind pregătirea, calificarea şi autorizarea personalului organizaţiilor care exploatează instalaţii nucleare, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 2La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă art. 20, 21, 22 şi 23 din Normele privind cerinţele specifice pentru sistemele de management al calităţii pentru exploatarea instalaţiilor nucleare, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 74/2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 681 şi 681 bis din 26 septembrie 2003. Articolul 3 Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Preşedintele Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare, Rodin Traicu ANEXĂNORME de securitate nucleară privind pregătirea, calificarea şi autorizarea personalului organizaţiilor care exploatează instalaţii nucleare Capitolul IDomeniu, scop, definiţii Secţiunea 1Domeniu şi scop Articolul 1(1) Prezentele norme sunt emise în conformitate cu prevederile Legii nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.(2) Prin prezentele norme se stabilesc cerinţele generale privind pregătirea, calificarea şi autorizarea personalului organizaţiilor care exploatează instalaţii nucleare, pentru tot personalul cu funcţii importante pentru securitatea nucleară. De asemenea, prin prezentele norme se completează cerinţele stabilite prin Normele privind eliberarea permiselor de exercitare pentru personalul operator, personalul de conducere şi personalul de pregătire specifică din centralele nuclearoelectrice, reactoarele de cercetare şi din alte instalaţii nucleare, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 61/2014.(3) Îndeplinirea prevederilor prezentelor norme constituie o condiţie necesară pentru autorizarea de către Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare, denumită în continuare CNCAN, a activităţilor de exploatare a unei instalaţii nucleare.(4) Prevederile prezentelor norme se aplică atât titularilor, cât şi solicitanţilor de autorizaţie pentru faza de exploatare a unei instalaţii nucleare. Articolul 2Prezentele norme se aplică următoarelor categorii de instalaţii nucleare: a)centrale nuclearoelectrice; b)reactoare de cercetare, reactoare de putere zero şi ansambluri subcritice; c)reactoare de demonstraţie; d)fabrici de combustibil nuclear; e)instalaţii de stocare a combustibilului nuclear uzat; f)orice alte instalaţii nucleare pentru care CNCAN consideră necesară aplicarea, parţială sau integrală, a acestor norme, în procesul de autorizare şi o impune prin condiţiile din autorizaţiile emise. Secţiunea a 2-aDefiniţii Articolul 3(1) Competenţele reprezintă, în înţelesul prezentelor norme, ansambluri structurate de cunoştinţe, îndemânări şi atitudini, dezvoltate prin educaţie, pregătire profesională şi experienţă practică, necesare pentru efectuarea în bune condiţii a activităţilor importante pentru securitatea nucleară.(2) Permisul de exercitare reprezintă documentul care permite posesorului să desfăşoare activităţi autorizate în domeniul nuclear.(3) Funcţionarea de probă, funcţionarea propriu-zisă, întreţinerea, repararea, modificarea şi conservarea instalaţiei nucleare sunt considerate componente ale fazei de exploatare. Capitolul IIPregătirea, calificarea şi autorizarea personalului pentru exploatarea instalaţiilor nucleare Secţiunea 1Prevederi generale Articolul 4(1) Titularul de autorizaţie trebuie să stabilească, să documenteze şi să implementeze un proces de recrutare/ selecţie, pregătire, calificare şi autorizare, pentru tot personalul cu funcţii importante pentru securitatea nucleară.(2) Titularul de autorizaţie trebuie să stabilească politica generală de pregătire pentru tot personalul cu funcţii importante pentru securitatea nucleară. Politica trebuie să includă obiectivele generale ale pregătirii şi să evidenţieze rolul determinant pe care îl are pregătirea personalului în asigurarea securităţii nucleare.(3) Titularul de autorizaţie trebuie să se asigure că politica generală de pregătire este cunoscută, înţeleasă şi susţinută, la nivelul întregii organizaţii, de către tot personalul. Articolul 5Titularul de autorizaţie trebuie să implementeze o abordare sistematică a pregătirii, care să asigure o progresie logică de la identificarea competenţelor necesare pentru îndeplinirea unei funcţii sau a unor sarcini până la dezvoltarea şi implementarea programelor de pregătire necesare pentru dobândirea competenţelor respective, urmate de evaluarea eficacităţii programelor de pregătire după implementare. Articolul 6(1) Pentru implementarea prezentelor norme se consideră că personalul cu funcţii importante pentru securitatea nucleară include toate categoriile de personal din cadrul organizaţiei titularului de autorizaţie care desfăşoară activităţi cu impact direct sau indirect, imediat sau latent asupra exploatării instalaţiei nucleare în conformitate cu limitele şi condiţiile tehnice de operare, cu limitele şi condiţiile din autorizaţiile în vigoare şi cu prevederile normelor de securitate nucleară emise de CNCAN, cum ar fi:a)activităţile de proiectare, dezvoltare şi/sau utilizare de software, aprovizionare, fabricaţie, construcţie şi montaj, instalare, punere în funcţiune, operare, testare, verificare, supraveghere, inspecţie, modificare, întreţinere şi reparare, pentru sistemele, structurile, componentele şi echipamentele cu funcţii de securitate nucleară; b)activităţile de evaluare a securităţii nucleare, inclusiv efectuarea şi verificarea analizelor deterministe şi probabilistice, a analizelor de tensiuni, a analizelor de pericole pentru evenimente interne şi externe, analiza experienţei şi evenimentelor de exploatare, revizuirea periodică a securităţii nucleare şi verificarea conformităţii cu cerinţele din autorizaţiile şi normele emise de CNCAN; c)activităţile de pregătire şi răspuns la tranzienţi, accidente şi situaţii de urgenţă; d)activităţile care au ca scop protecţia personalului, populaţiei şi mediului împotriva radiaţiilor ionizante; e)activităţile care au ca scop protecţia fizică a instalaţiei nucleare şi protecţia instalaţiei nucleare împotriva ameninţărilor cibernetice; f)pregătirea, planificarea, supervizarea, coordonarea şi conducerea activităţilor prevăzute la lit. a), b), c), d) şi e); g)activităţile privind implementarea, dezvoltarea şi evaluarea sistemului de management, inclusiv efectuarea evaluărilor independente ale sistemului de management şi a auditurilor privind activităţile prevăzute la lit. a), b), c), d), e) şi f); h)activităţile de evaluare independentă a securităţii nucleare; i)pregătirea personalului direct responsabil pentru activităţile prevăzute la lit. a), b), c), d), e), f), g) şi h). (2) Lista activităţilor importante pentru securitatea nucleară enumerate la alin. (1) nu este exhaustivă. Titularul de autorizaţie este responsabil pentru identificarea tuturor activităţilor şi funcţiilor importante pentru securitatea nucleară şi pentru identificarea competenţelor necesare pentru îndeplinirea acestora. Pentru identificarea tuturor activităţilor şi funcţiilor importante pentru securitatea nucleară, titularul de autorizaţie va efectua analiza atribuţiilor de serviciu, a sarcinilor asociate şi a impactului neîndeplinirii sau îndeplinirii defectuoase a acestora.(3) Lista activităţilor şi funcţiilor importante pentru securitatea nucleară, stabilită de titularul de autorizaţie conform cerinţelor de la alin. (1) şi (2), trebuie transmisă pentru evaluare şi aprobare la CNCAN. Articolul 7(1) Personalul implicat în activităţile de exploatare trebuie să deţină pregătirea, calificarea şi competenţa adecvate pentru a-şi exercita sarcinile desemnate şi să înţeleagă consecinţele privind securitatea nucleară a activităţilor desfăşurate. Pregătirea, calificarea şi competenţa personalului trebuie demonstrate înainte de îndeplinirea activităţilor pentru care acesta este desemnat.(2) Titularul de autorizaţie trebuie să asigure că utilizează în activităţile importante pentru securitatea nucleară numai personal calificat, care are cunoştinţele, îndemânările şi atitudinile necesare.(3) Titularul de autorizaţie trebuie să se asigure că tot personalul cu sarcini importante pentru securitatea nucleară, atât de conducere, cât şi de execuţie, inclusiv personalul furnizorilor de servicii, contractanţilor şi subcontractanţilor care desfăşoară activităţi pe amplasamentul instalaţiei nucleare, a fost pregătit şi calificat în mod adecvat. Secţiunea a 2-aCerinţe privind identificarea şi documentarea competenţelor necesare Articolul 8(1) Titularul de autorizaţie trebuie să definească şi să documenteze cerinţele privind competenţele necesare şi criteriile de calificare pentru personalul propriu, pentru toate activităţile şi funcţiile importante pentru securitatea nucleară. Acestea trebuie să includă cerinţele minime de educaţie privind studiile şi calificările, experienţa anterioară şi cerinţele privind pregătirea iniţială şi continuă. Cerinţele trebuie astfel stabilite încât să se asigure că personalul are competenţele necesare pentru sarcinile ce i se atribuie.(2) Competenţele definite şi documentate conform cu cerinţele de la alin. (1) trebuie să cuprindă, după caz, următoarele domenii:a)cunoştinţe şi îndemânări tehnice specifice; b)cunoştinţe privind sistemul de management şi procesele organizaţiei; c)cunoştinţe, îndemânări şi atitudini în domeniul culturii de securitate nucleară; d)cunoştinţe în domeniul legislaţiei aplicabile. Articolul 9Personalul care se califică pentru funcţii importante pentru securitatea nucleară trebuie să se supună unui examen medical şi psihologic, pentru a se asigura că are capacitatea necesară pentru îndeplinirea sarcinilor şi responsabilităţilor care îi revin. Examenul medical trebuie repetat periodic, la intervale de timp specificate, conform legislaţiei privind medicina muncii şi cerinţelor titularului de autorizaţii. Dovada efectuării examenului medical o reprezintă fişa de aptitudine medicală valabilă, emisă de un medic de medicina muncii atestat de Ministerul Sănătăţii. Articolul 10(1) Titularul de autorizaţie trebuie să stabilească, să documenteze şi să implementeze un plan de pregătire pentru tot personalul cu funcţii importante pentru securitatea nucleară.(2) Planul de pregătire trebuie să aibă la bază o analiză a competenţelor necesare pe termen lung.(3) Planul de pregătire trebuie evaluat şi actualizat periodic pentru a se asigura că reflectă necesităţile de pregătire curente şi anticipate, precum şi experienţa de exploatare, modificările instalaţiei şi ale procedurilor, modificările cerinţelor şi standardelor aplicabile. Secţiunea a 3-aCerinţe privind programele şi facilităţile de pregătire Articolul 11(1) Titularul de autorizaţie trebuie să stabilească programe de pregătire bazate pe performanţă pentru tot personalul cu funcţii importante pentru securitatea nucleară. Programele trebuie să acopere pregătirea iniţială, în scopul calificării pentru o anumită poziţie, precum şi pregătirea continuă, periodică pentru menţinerea şi reîmprospătarea cunoştinţelor.(2) Programele de pregătire iniţială şi continuă a personalului trebuie să asigure atingerea şi menţinerea performanţelor personalului necesare desfăşurării activităţilor de exploatare.(3) Titularul de autorizaţie trebuie să revizuiască programele de pregătire înainte de implementarea unor schimbări organizaţionale, inclusiv în cazul schimbărilor care privesc procesele şi activităţile de operare, întreţinere, controlul configuraţiei, planificarea lucrărilor şi alte activităţi importante pentru securitatea nucleară. Articolul 12Tot personalul, inclusiv personalul furnizorilor de servicii, contractanţilor şi subcontractanţilor care desfăşoară activităţi pe amplasamentul instalaţiei nucleare, trebuie să aibă cunoştinţe de bază privind securitatea nucleară, protecţia la radiaţii ionizante, protecţia fizică a instalaţiilor şi materialelor nucleare, protecţia la incendiu, pregătirea şi răspunsul la urgenţă pe amplasament şi securitatea şi sănătatea în muncă şi să înţeleagă cerinţele aplicabile activităţii lor, în aceste domenii. Timpul dedicat pregătirii şi nivelul de detaliu pentru fiecare arie de pregătire trebuie să fie proporţionale cu funcţiile, responsabilităţile şi sarcinile personalului respectiv. Articolul 13(1) Tot personalul cu funcţii importante pentru securitatea nucleară trebuie să beneficieze de pregătire pentru:a)utilizarea mijloacelor şi metodelor de prevenire a erorilor, cum ar fi instructajul preliminar efectuării lucrării, analiza după efectuarea lucrării, comunicarea pe trei căi, alfabetul fonetic, utilizarea şi aderenţa la proceduri, luarea deciziilor conservative, atitudinea interogativă, autoverificarea, verificarea colegială, independentă şi concurentă; b)recunoaşterea şi raportarea neconformităţilor şi condiţiilor anormale; c)înţelegerea politicii de securitate nucleară şi a atributelor şi trăsăturilor unei culturi de securitate nucleară sănătoase; d)respectarea regulilor şi regulamentelor specifice din industria energetică şi sistemul electroenergetic naţional; e)respectarea regulilor şi regulamentelor specifice unei instalaţii nucleare. (2) Lecţiile învăţate din evenimentele survenite la instalaţiile nucleare aflate în responsabilitatea titularului de autorizaţie, precum şi din evenimentele survenite la alte instalaţii nucleare trebuie prelucrate şi utilizate în programele de pregătire pentru personalul cu funcţii importante pentru securitatea nucleară. Articolul 14(1) Pentru pregătirea personalului de operare pentru camera de comandă principală, pentru centralele nuclearoelectrice, trebuie utilizat un simulator integral, care să permită pregătirea practică efectivă în aplicarea procedurilor pentru operarea normală şi a procedurilor de operare la urgenţă stabilite pentru răspunsul la tranzienţi şi accidente.(2) Simulatorul trebuie să fie echipat cu software-ul necesar pentru a acoperi toate condiţiile de operare normală, tranzienţii anticipaţi în exploatare, precum şi o serie de condiţii de accident, cât mai cuprinzătoare practic posibil.(3) Configuraţia şi capabilităţile simulatorului integral trebuie să reflecte fidel proiectul curent al centralei şi comportarea centralei în condiţii de operare normală şi condiţii de operare anormală, inclusiv în tranzienţi şi accidente bază de proiect. Fidelitatea trebuie respectată atât la nivelul ambientului, cât şi la nivelul răspunsului echipamentelor la acţiunile operatorilor.(4) În măsura în care este practic posibil, capabilităţile simulatorului integral trebuie extinse pentru a acoperi comportamentul centralei în evenimente mai severe decât accidentele bază de proiect, inclusiv în accidente severe.(5) Trebuie efectuate teste periodice de performanţă pentru verificarea fidelităţii simulatorului, în conformitate cu standardele industriale aplicabile. Înregistrările privind rezultatele acestor teste trebuie păstrate pentru toată durata de viaţă a centralei nuclearoelectrice.(6) Toate deficienţele de hardware şi de software identificate din testele de performanţă ale simulatorului, din validarea diferitelor scenarii utilizate şi din exerciţiile efectuate pentru pregătirea personalului, trebuie corectate în timp util, astfel încât să nu aibă impact negativ asupra pregătirii şi calificării personalului de operare. Articolul 15(1) Pentru personalul de operare pentru camera de comandă principală, pentru centralele nuclearoelectrice, pregătirea iniţială şi continuă va include pregătire teoretică şi pregătire la simulatorul integral.(2) Pregătirea continuă pentru împrospătarea şi actualizarea cunoştinţelor pentru personalul de operare pentru camera de comandă principală a centralei nuclearoelectrice trebuie să includă cel puţin următoarele:a)operarea centralei în stările de operare normală şi într-o selecţie de condiţii de tranzienţi anticipaţi în exploatare şi de accidente; b)lucrul în echipă pentru personalul de tură; c)experienţa de exploatare; d)modificările instalaţiei şi ale procedurilor. (3) Pregătirea continuă pentru personalul de operare pentru camera de comandă principală, pentru centralele nuclearoelectrice, va include anual cel puţin 10 zile de pregătire la simulatorul integral. Articolul 16(1) Personalul care efectuează activităţi de întreţinere şi reparaţii şi personalul care asigură suportul tehnic, inclusiv personalul furnizorilor de servicii, contractanţilor şi subcontractanţilor care desfăşoară activităţi cu impact direct asupra instalaţiei nucleare, trebuie să aibă pregătire practică pentru îndeplinirea activităţilor importante pentru securitatea nucleară şi protecţia împotriva radiaţiilor ionizante, inclusiv pentru lucrările care trebuie implementate în zone cu câmpuri mari de radiaţii, pentru lucrări foarte specializate sau care sunt efectuate rar.(2) Facilităţile utilizate pentru pregătirea practică cerută la alin. (1) trebuie să includă ateliere, laboratoare, simulatoare, standuri, machete, modele, precum şi echipamente şi componente similare cu cele din instalaţia nucleară. Articolul 17(1) Titularul de autorizaţie trebuie să se asigure că personalul selectat pentru funcţiile de conducere, coordonare şi supervizare a activităţilor importante pentru securitatea nucleară îndeplineşte cele mai înalte standarde de competenţă profesională şi etică în domeniul specific de activitate privind exploatarea instalaţiei nucleare şi acordă prioritate considerentelor de securitate nucleară înaintea oricăror considerente de altă natură.(2) Titularul de autorizaţie trebuie să asigure programe specifice de pregătire pentru tot personalul cu funcţii de conducere, coordonare şi supervizare a activităţilor importante pentru securitatea nucleară, identificate conform prevederilor art. 6 din prezentele norme.(3) Programele specifice de pregătire pentru personalul cu funcţii de conducere, coordonare şi supervizare trebuie să asigure dezvoltarea sistematică a competenţelor de management şi leadership. Secţiunea a 4-aCerinţe privind calificarea şi autorizarea internă a personalului, de către titularul de autorizaţie pentru instalaţia nucleară Articolul 18(1) Titularul de autorizaţie trebuie să stabilească cerinţele şi criteriile de calificare şi/sau autorizare internă a personalului propriu, pentru toate categoriile de personal cu activităţi şi funcţii importante pentru securitatea nucleară.(2) Calificarea şi/sau autorizarea internă a personalului propriu al titularului de autorizaţie trebuie efectuate/efectuată în baza verificării competenţelor necesare, prin evaluări, examinări şi teste scrise, orale şi practice, după caz.(3) Titularul de autorizaţie trebuie să se asigure că personalul desemnat pentru efectuarea unor activităţi care necesită autorizaţii, permise, atestate sau certificate emise de autorităţile şi organizaţiile profesionale recunoscute conform legislaţiei naţionale posedă respectivele autorizaţii, permise, atestate sau certificate.(4) Titularul de autorizaţie este responsabil pentru verificarea îndeplinirii cerinţelor şi criteriilor de calificare pentru personalul furnizorilor de servicii, contractanţilor şi subcontractanţilor care desfăşoară activităţi importante pentru securitatea nucleară, pe amplasamentul instalaţiei nucleare. Articolul 19Personalul care are responsabilităţi pentru controlul configuraţiei de exploatare, al stării instalaţiei nucleare şi al modificărilor acesteia trebuie să deţină un permis de exercitare valid pentru o perioadă de timp specificată, pentru activităţi de operare. Titularul autorizaţiei de exploatare pentru instalaţia nucleară respectivă trebuie să stabilească procedurile prin care personalul propriu obţine acest permis de exercitare. Criteriile utilizate pentru evaluarea competenţelor unui individ şi a adecvării pentru funcţia respectivă, în vederea obţinerii acestui permis de exercitare, trebuie documentate. Articolul 20Dacă o persoană care deţine permis de exercitare se mută pe o altă poziţie pentru care este necesar permis de exercitare, lucrând la aceeaşi sau la altă instalaţie nucleară, sau a fost absentă, din funcţia autorizată pentru o perioadă de timp mai lungă de 90 de zile, reautorizarea trebuie efectuată după asigurarea pregătirii şi recalificării necesare. Articolul 21Titularul de autorizaţie trebuie să stabilească, să emită şi să menţină înregistrări adecvate privind pregătirea, evaluarea personalului faţă de cerinţele privind competenţele necesare, calificarea şi autorizarea personalului, pentru fiecare individ cu sarcini importante pentru securitatea nucleară. Secţiunea a 5-aCerinţe privind obţinerea permiselor de exercitare Articolul 22(1) Eliberarea permiselor de exercitare pentru diferitele categorii de personal cu funcţii importante pentru securitatea nucleară se face conform normelor specifice emise de CNCAN.(2) Calificarea şi autorizarea internă a personalului de către titularul de autorizaţie pentru instalaţia nucleară reprezintă o condiţie preliminară pentru solicitarea eliberării permiselor de exercitare de către CNCAN. Articolul 23(1) Toate categoriile de personal de conducere cu funcţii importante pentru securitatea nucleară, identificate conform prevederilor art. 6, inclusiv cele care nu au fost explicit menţionate în normele specifice emise de CNCAN, trebuie să deţină permise de exercitare eliberate de CNCAN. Aceste categorii de personal includ poziţiile de director general, director general adjunct, director de sucursală, director, director adjunct, inginer şef şi poziţiile echivalente din schema organizatorică a titularului de autorizaţie, care exercită funcţii importante pentru securitatea nucleară.(2) Evaluarea scrisă şi/sau orală a personalului de conducere cu funcţii importante pentru securitatea nucleară, în vederea eliberării permisului de exercitare, urmăreşte verificarea competenţelor specifice activităţii de conducere a unei organizaţii care exploatează instalaţii nucleare, conform obiectivelor de examinare specificate în anexa nr. 1 la prezentele norme.(3) Cunoştinţele, îndemânările şi atitudinile verificate conform obiectivelor de examinare specificate în anexa nr. 1 la prezentele norme reprezintă competenţe minime necesare ţinând cont de specificul şi complexitatea activităţii de conducere a exploatării instalaţiilor nucleare.(4) Evaluarea scrisă şi/sau orală conţine o selecţie reprezentativă de întrebări pentru verificarea cunoştinţelor, îndemânărilor şi atitudinilor necesare pentru personalul de conducere, bazate pe obiectivele de examinare. Anexa nr. 2 la prezentele norme conţine o listă de astfel de întrebări recomandate. Lista de întrebări din anexa nr. 2 la prezentele norme nu este exhaustivă. Selectarea şi suplimentarea întrebărilor pentru verificarea cunoştinţelor tehnice şi manageriale se fac în funcţie de nivelul de responsabilitate şi domeniul de specialitate al funcţiei de conducere pentru care se solicită autorizarea.(5) Răspunsurile la întrebările pentru verificarea competenţelor trebuie să demonstreze cunoaşterea şi înţelegerea legislaţiei aplicabile domeniului nuclear, cerinţelor tehnice de securitate nucleară, caracteristicilor tehnologice ale instalaţiilor nucleare aflate în aria de responsabilitate, sistemului de management şi proceselor organizaţiei, principiilor, trăsăturilor şi atributelor unei culturi de securitate nucleară sănătoase, inclusiv prin prezentarea de exemple concrete şi studii de caz.(6) Permisul de exercitare pentru personalul de conducere, eliberat de CNCAN în urma evaluării de la alin. (2), are o valabilitate de 3 ani.(7) Se recomandă ca titularul de autorizaţie să îşi dezvolte propria bază de obiective de examinare şi întrebări pentru verificarea competenţelor, pentru toate categoriile de personal de conducere cu funcţii importante pentru securitatea nucleară, care să includă, ca un minimum, obiectivele de examinare şi întrebările din anexele nr. 1 şi 2 la prezentele norme, împreună cu răspunsurile aşteptate, bazate pe legislaţia în vigoare, documentaţia de securitate nucleară, documentaţia sistemului de management şi programele specifice de pregătire pentru personalul cu funcţii de conducere. Baza de obiective de examinare şi întrebări pentru verificarea competenţelor poate fi transmisă la CNCAN pentru informare/evaluare. (8) Membrii consiliului de administraţie şi/sau supraveghere al titularului de autorizaţie care au atribuţii şi autoritate pentru luarea unor decizii cu impact asupra securităţii nucleare trebuie să demonstreze că au cunoştinţele, îndemânările şi atitudinile necesare, în urma verificării de către CNCAN, utilizând obiectivele de examinare şi întrebările din anexele nr. 1 şi 2 la prezentele norme, conform prevederilor alin. (5). Secţiunea a 6-aResursele alocate procesului de pregătire, calificare şi autorizare Articolul 24Titularul de autorizaţie trebuie să asigure suficiente resurse materiale, cum ar fi facilităţi, dotări şi materiale de pregătire adecvate, precum şi personal calificat desemnat pentru implementarea procesului de pregătire, calificare şi autorizare, pentru tot personalul cu funcţii importante pentru securitatea nucleară, conform prevederilor prezentelor norme. Secţiunea a 7-aImplicarea conducerii Articolul 25Conducerea organizaţiei titularului de autorizaţie trebuie să definească clar cerinţele, responsabilităţile şi aşteptările privind procesul de pregătire, calificare şi autorizare pentru tot personalul cu funcţii importante pentru securitatea nucleară şi să se implice corespunzător în activităţile din cadrul acestui proces, inclusiv prin observare şi îndrumare. Secţiunea a 8-aEvaluarea şi îmbunătăţirea continuă Articolul 26Procesul de pregătire, calificare şi autorizare pentru personalul cu funcţii importante pentru securitatea nucleară trebuie dezvoltat şi îmbunătăţit continuu, folosind contribuţii şi feedback din partea întregului personal şi a experţilor din domeniu şi ţinând cont de experienţa de exploatare, recomandările misiunilor de evaluare, modificările instalaţiilor nucleare, de rezultatele activităţilor de cercetare relevante, de evoluţia ştiinţifică şi tehnologică şi de cele mai noi standarde şi bune practici recunoscute la nivel internaţional. Secţiunea a 9-aStandarde şi ghiduri Articolul 27(1) Titularul de autorizaţie trebuie să implementeze măsurile necesare, la nivelul celor mai noi standarde şi bune practici recunoscute la nivel internaţional, aplicabile pentru pregătirea, calificarea şi autorizarea personalului cu funcţii importante pentru securitatea nucleară.(2) Documentele de referinţă menţionate în anexa nr. 3 la prezentele norme reprezintă standarde şi ghiduri privind bune practici recunoscute pe plan internaţional şi se recomandă ca orice nouă revizie a acestora să fie luată în considerare de către titularul de autorizaţie, în vederea îmbunătăţirii procesului de pregătire, calificare şi autorizare a personalului cu funcţii importante pentru securitatea nucleară. Capitolul IIIDispoziţii tranzitorii şi finale Articolul 28În termen de un an de la intrarea în vigoare a prezentelor norme, titularii de autorizaţie pentru instalaţiile nucleare aflate în faza de exploatare trebuie să transmită la CNCAN spre evaluare un raport care să prezinte analiza conformităţii cu cerinţele prezentelor norme şi un plan de acţiuni pentru implementarea integrală a cerinţelor. Planul de acţiuni trebuie supus aprobării CNCAN. Articolul 29Anexele nr. 1, 2 şi 3 fac parte integrantă din prezentele norme. ANEXA Nr. 1la norme Obiectivele de examinare în vederea obţinerii permiselor de exercitare pentru posturile de conducere cu funcţii importante pentru securitatea nucleară din organizaţia titularului de autorizaţie pentru exploatarea unei instalaţii nucleare 1. Cunoştinţe în domeniul legislaţiei aplicabile: 1.1. cunoaşterea prevederilor Legii nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; 1.2. cunoaşterea sistemului de norme şi ghiduri CNCAN de securitate nucleară, precum şi a normelor aplicabile instalaţiei nucleare, în particular în aria proprie de activitate; 1.3. cunoştinţe generale privind convenţiile internaţionale şi directivele europene aplicabile în domeniul nuclear; 1.4. cunoaşterea limitelor şi condiţiilor din autorizaţiile în vigoare, emise de CNCAN; 1.5. cunoaşterea cerinţelor privind raportarea evenimentelor la CNCAN; 1.6. cunoştinţe privind reglementările privind securitatea şi sănătatea în muncă şi securitatea la incendiu, aplicabile domeniului de activitate. 2. Cunoştinţe tehnice: 2.1. cunoaşterea proiectului şi a modurilor de operare ale instalaţiei nucleare; 2.2. cunoaşterea bazelor de proiectare ale instalaţiei nucleare; cunoştinţe generale privind evenimentele bază de proiect pentru instalaţia nucleară; 2.3. înţelegerea aplicării conceptului de protecţie în adâncime pentru instalaţia nucleară; cunoaşterea funcţiilor generale de securitate nucleară; cunoştinţe generale privind sistemele, structurile, componentele şi echipamentele importante pentru securitatea nucleară, respectiv a manualelor de proiectare şi de operare a acestora; înţelegerea procesului de management al configuraţiei de proiectare; înţelegerea procesului de management al îmbătrânirii pentru instalaţiile nucleare; 2.4. cunoaşterea bazelor de autorizare ale instalaţiei nucleare; cunoştinţe generale privind scopul şi conţinutul rapoartelor de securitate nucleară care stau la baza autorizării instalaţiei nucleare; cunoştinţe generale privind analizele de securitate nucleară şi evaluarea riscului; cunoştinţe generale privind codurile şi standardele industriale aplicabile instalaţiei nucleare; 2.5. cunoaşterea limitelor şi condiţiilor tehnice de operare; înţelegerea principiilor şi politicilor de exploatare; înţelegerea bazelor tehnice pentru limitele şi condiţiile tehnice de operare; 2.6. cunoaşterea aspectelor legate de factorul uman în toate activităţile importante pentru securitatea nucleară; cunoaşterea instrumentelor de prevenire a erorilor umane; 2.7. cunoştinţe generale privind procedurile, strategiile şi planurile pentru răspunsul la tranzienţi, accidente şi situaţii de urgenţă; 2.8. cunoaşterea principiilor şi cerinţelor de bază ale protecţiei împotriva radiaţiilor ionizante; 2.9. cunoaşterea principiilor şi cerinţelor de bază ale protecţiei fizice a instalaţiilor şi materialelor nucleare; 2.10. cunoaşterea experienţei de exploatare interne şi externe, relevante pentru domeniul propriu de activitate; cunoştinţe generale privind procesul de colectare şi utilizare a experienţei de exploatare; cunoştinţe generale privind analiza evenimentelor şi identificarea cauzelor de profunzime. 3. Cunoştinţe privind sistemul de management şi procesele organizaţiei: 3.1. cunoaşterea sistemului de management şi a proceselor organizaţiei titularului de autorizaţie; definirea proceselor principale, a proceselor de conducere şi a proceselor-suport; 3.2. cunoaşterea rolurilor, responsabilităţilor şi interfeţelor dintre diferitele unităţi organizatorice care desfăşoară activităţi importante pentru securitatea nucleară; 3.3. cunoaşterea aşteptărilor, standardelor şi bunelor practici internaţionale aplicabile organizaţiilor care deţin şi exploatează instalaţii nucleare; 3.4. cunoaşterea procesului şi cerinţelor privind identificarea şi raportarea condiţiilor anormale/neconformităţilor; cunoştinţe generale privind procesele şi activităţile de autoevaluare şi evaluare independentă; 3.5. cunoştinţe generale privind indicatorii de performanţă stabiliţi pentru diferite procese şi activităţi; 3.6. cunoaşterea procesului pentru determinarea şi alocarea necesarului de resurse pentru activităţile importante pentru securitatea nucleară; 3.7. cunoştinţe şi experienţă practică în supervizarea şi supravegherea lucrărilor importante pentru securitatea nucleară; 3.8. cunoaşterea procesului pentru luarea deciziilor cu impact asupra securităţii nucleare; 3.9. înţelegerea cerinţelor aplicabile schimbărilor organizaţionale; 3.10. cunoştinţe de limba engleză suficiente pentru înţelegerea procedurilor şi rapoartelor tehnice de securitate nucleară redactate în engleză. 4. Cunoştinţe, îndemânări şi atitudini în domeniul culturii de securitate nucleară: 4.1. cunoaşterea principiilor şi atributelor unei culturi de securitate nucleară sănătoase; cunoaşterea politicii de securitate nucleară a organizaţiei; 4.2. înţelegerea impactului activităţilor proprii asupra securităţii nucleare; 4.3. înţelegerea cerinţelor şi aşteptărilor privind prioritatea acordată aspectelor de securitate nucleară înaintea oricăror considerente de altă natură; 4.4. deschidere spre comunicare; 4.5. atitudine interogativă; 4.6. spirit de iniţiativă; 4.7. abordare conservativă în luarea deciziilor; 4.8. curiozitate profesională; 4.9. interes pentru investigarea şi rezolvarea problemelor; gândire analitică; 4.10. abilităţi de pregătire şi îndrumare; 4.11. abilităţi pentru rezolvarea conflictelor; 4.12. abilităţi de leadership. ANEXA Nr. 2la norme Întrebări pentru examinarea cunoştinţelor, îndemânărilor şi atitudinilor cerute pentru posturile de conducere din organizaţia titularului de autorizaţie pentru exploatarea unei instalaţii nucleare 1. Întrebări pentru verificarea cunoştinţelor în domeniul legislaţiei aplicabile 1.1. Care sunt condiţiile de autorizare pentru exploatarea unei instalaţii nucleare, conform prevederilor Legii nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare? 1.2. Care sunt cerinţele privind deţinerea, depozitarea şi transportul combustibilului nuclear, conform prevederilor Legii nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare? 1.3. Care sunt responsabilităţile titularului de autorizaţie, conform prevederilor Legii nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare? 1.4. Daţi exemple de fapte care constituie contravenţii şi infracţiuni, conform prevederilor Legii nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. 1.5. Daţi exemple de norme şi ghiduri CNCAN de securitate nucleară aplicabile organizaţiei pe care o conduceţi/instalaţiei nucleare la care lucraţi, în particular în aria proprie de activitate. Cum vă asiguraţi că instalaţia nucleară şi activităţile asociate acesteia respectă toate cerinţele legale şi reglementările de securitate nucleară aplicabile? 1.6. Daţi exemple de cerinţe de securitate nucleară stabilite prin convenţiile internaţionale şi directivele europene aplicabile în domeniul nuclear. 1.7. Daţi exemple de limite şi condiţii din autorizaţiile în vigoare emise de CNCAN pentru instalaţia nucleară la care lucraţi. Care sunt mecanismele prin care vă asiguraţi de respectarea limitelor şi condiţiilor din autorizaţii? 1.8. Explicaţi, pe scurt, care sunt cerinţele privind raportarea evenimentelor la CNCAN. Daţi exemple de evenimente raportabile. 2. Întrebări pentru verificarea cunoştinţelor tehnice 2.1. Care sunt caracteristicile tehnice de bază ale instalaţiilor nucleare de care răspundeţi? 2.2. Care sunt modurile de operare ale instalaţiilor nucleare de care răspundeţi? 2.3. Care sunt bazele de proiectare pentru instalaţiile nucleare de care răspundeţi? Cum sunt documentate? 2.4. Care sunt evenimentele bază de proiect pentru instalaţiile nucleare de care răspundeţi? Ce alte evenimente au fost analizate pentru aceste instalaţii nucleare şi în ce scop? 2.5. Cum s-a implementat conceptul de protecţie în adâncime pentru instalaţiile nucleare de care răspundeţi? Explicaţi, făcând referire la barierele fizice de protecţie succesive în calea eliberării necontrolate de materiale radioactive în mediul înconjurător şi la nivelurile de protecţie în adâncime. 2.6. Cum se asigură protecţia instalaţiilor nucleare împotriva evenimentelor interne? Daţi exemple concrete de măsuri prevăzute prin proiect şi de măsuri organizatorice. 2.7. Cum se asigură protecţia instalaţiilor nucleare împotriva evenimentelor externe? Daţi exemple concrete de măsuri prevăzute prin proiect şi de măsuri organizatorice. 2.8. Ce reprezintă evenimentele de cauză comună? Daţi exemple. Explicaţi cum se asigură protecţia instalaţiilor nucleare împotriva evenimentelor de cauză comună. 2.9. Care sunt funcţiile generale de securitate nucleară? Cum se îndeplinesc acestea în stările de operare normală a instalaţiei nucleare? Dar în caz de tranzienţi şi accidente bază de proiect? 2.10. Cum se stabilesc sistemele, structurile, componentele şi echipamentele importante pentru securitatea nucleară? Cum se clasifică acestea în categorii şi/sau clase de securitate nucleară? Cum se documentează cerinţele de proiectare şi de operare aplicabile sistemelor, structurilor, componentelor şi echipamentelor importante pentru securitatea nucleară? 2.11. Cum se utilizează codurile şi standardele industriale aplicabile instalaţiei nucleare? Daţi exemple de coduri şi/sau standarde industriale pe care le utilizaţi în activitatea proprie. 2.12. Ce înţelegeţi prin managementul configuraţiei de proiectare? Care este scopul acestui proces? Cum se implementează şi ce indicatori utilizaţi pentru a monitoriza eficacitatea acestui proces? 2.13. Care sunt bazele de autorizare pentru instalaţiile nucleare de care răspundeţi? 2.14. Ce conţin rapoartele de securitate nucleară care stau la baza autorizării instalaţiilor nucleare de care răspundeţi? Care este rolul raportului final de securitate nucleară? Descrieţi conţinutul acestuia. 2.15. Ce tipuri de analize şi evaluări de securitate nucleară s-au efectuat pentru instalaţiile nucleare de care răspundeţi? Care este scopul acestor analize? Cum au fost efectuate şi verificate? Cum sunt documentate? Cum sunt revizuite şi actualizate? Cum înţelegeţi utilitatea şi aplicaţiile analizelor şi evaluărilor de securitate nucleară? Daţi exemple. 2.16. Cum se evaluează riscul asociat instalaţiilor nucleare de care răspundeţi? Cum se determină acceptabilitatea riscului? Care sunt factorii care pot influenţa riscul? Daţi exemple. 2.17. Ce reprezintă limitele şi condiţiile tehnice de operare? Cum sunt documentate? Care sunt bazele tehnice pentru limitele şi condiţiile tehnice de operare? Ce măsuri se iau în cazul deviaţiilor de la limitele şi condiţiile tehnice de operare? Daţi exemple. 2.18. Cum se iau în considerare aspectele legate de factorul uman în toate activităţile importante pentru securitatea nucleară? Daţi exemple din diverse domenii de activitate, cum ar fi: activităţile de proiectare şi inginerie, operare, întreţinere, pregătirea personalului, efectuarea analizelor de securitate nucleară, pregătirea pentru răspunsul la situaţii de urgenţă. 2.19. Care sunt instrumentele de prevenire a erorilor umane? Daţi exemple pentru a ilustra aplicarea acestora în diferite situaţii şi activităţi. 2.20. Ce tipuri de proceduri se utilizează pentru răspunsul la tranzienţi şi accidente la instalaţiile nucleare? 2.21. Ce conţine planul de răspuns la situaţii de urgenţă? Daţi exemple de evenimente pentru care se activează planul de răspuns la situaţii de urgenţă. 2.22. Care sunt principiile şi cerinţele de bază ale protecţiei împotriva radiaţiilor ionizante? 2.23. Care sunt limitele legale şi limitele administrative pentru expunerea lucrătorilor din instalaţiile nucleare pentru care răspundeţi? 2.24. Care sunt limitele legale şi constrângerile de doză efectivă pentru populaţia din vecinătatea instalaţiilor nucleare pentru care răspundeţi? 2.25. Care sunt principiile şi cerinţele de bază ale protecţiei fizice a instalaţiilor şi materialelor nucleare? 2.26. Daţi exemple de activităţi pentru care trebuie analizată interfaţa dintre securitatea nucleară şi protecţia fizică a instalaţiilor nucleare. 2.27. Daţi exemple de evenimente din experienţa de exploatare internă şi/sau externă din care aţi învăţat lecţii utile pentru desfăşurarea activităţilor de conducere în cadrul unei organizaţii care exploatează instalaţii nucleare. 2.28. Care a fost ultimul eveniment din experienţa de exploatare externă de care aţi luat cunoştinţă şi care este relevant pentru instalaţia nucleară şi/sau pentru organizaţia pentru care lucraţi? Ce măsuri aţi implementat pentru a evita probleme similare? 2.29. Ce înţelegeţi prin managementul îmbătrânirii instalaţiilor nucleare? Care sunt măsurile tehnice şi organizatorice prevăzute pentru managementul îmbătrânirii instalaţiilor nucleare? Daţi exemple. 2.30. Ce înţelegeţi prin activităţi de întreţinere preventivă pentru sistemele cu funcţii de securitate nucleară? Explicaţi care este scopul acestor activităţi şi daţi exemple. 3. Întrebări pentru verificarea cunoştinţelor privind sistemul de management şi procesele organizaţiei 3.1. Care sunt obiectivele sistemului de management implementat de organizaţia dumneavoastră? Cum vă asiguraţi de îndeplinirea obiectivelor? 3.2. Daţi exemple de procese din cadrul sistemului de management implementat de organizaţia dumneavoastră. Explicaţi scopul şi obiectivele acestor procese. 3.3. Cum verificaţi eficacitatea proceselor sistemului de management implementat de organizaţia dumneavoastră? 3.4. Prezentaţi, pe scurt, cu referire la organigrama curentă a organizaţiei dumneavoastră, rolurile, responsabilităţile şi interfeţele dintre principalele unităţi organizatorice care desfăşoară activităţi importante pentru securitatea nucleară. 3.5. Daţi exemple de aşteptări, standarde şi bune practici internaţionale aplicabile organizaţiilor care deţin şi exploatează instalaţii nucleare. Cum ţineţi cont de acestea în activitatea proprie? 3.6. Descrieţi procesul de colectare şi utilizare a experienţei de exploatare, implementat în cadrul organizaţiei din care faceţi parte. 3.7. Prezentaţi, pe scurt, cerinţele privind identificarea şi raportarea condiţiilor anormale/neconformităţilor. 3.8. Ce procese şi instrumente aveţi la dispoziţie pentru evaluarea eficacităţii sistemului de management implementat de organizaţia dumneavoastră? 3.9. Descrieţi utilizarea indicatorilor de performanţă în monitorizarea şi evaluarea proceselor. Care sunt indicatorii de performanţă pe care îi urmăriţi şi pe care îi consideraţi relevanţi în mod deosebit pentru securitatea nucleară? 3.10. Cum vă asiguraţi că indicatorii de performanţă sunt înţeleşi de personal? 3.11. Cum vă asiguraţi că indicatorii de performanţă sunt folosiţi doar ca indicatori pentru monitorizarea proceselor, şi nu ca ţinte absolute? 3.12. Care consideraţi că sunt potenţialele/potenţialii semne/ indicatori care arată o tendinţă de degradare a performanţelor de securitate nucleară? 3.13. Cum vă informaţi asupra experienţei de exploatare relevante pentru activitatea pe care o conduceţi? 3.14. Care a fost subiectul ultimei şedinţe de analiză a cauzelor de profunzime ale unui eveniment important pentru securitatea nucleară la care aţi participat? Care a fost rolul dumneavoastră? 3.15. Cum vă asiguraţi că rezultatele evaluărilor şi analizelor de securitate sunt puse în aplicare cu promptitudine? 3.16. Aţi avut ocazia să vizitaţi vreo instalaţie nucleară similară din altă ţară? Ce practici aţi observat acolo care ar putea fi utile şi pentru organizaţia dumneavoastră? 3.17. Cum prioritizaţi rezolvarea problemelor identificate în exploatare? Cum primiţi feedback privind implementarea acţiunilor corective şi lecţiilor învăţate? 3.18. Daţi exemple de îmbunătăţiri de securitate nucleară, cum ar fi modificări de sisteme şi de proceduri, rezultate din analizele şi evaluările de securitate nucleară şi/sau din analiza experienţei de exploatare, inclusiv din analiza cauzelor de profunzime ale unor evenimente. 3.19. Care sunt procesele şi mecanismele prin care sunteţi informat asupra performanţei de securitate nucleară a instalaţiilor nucleare pentru care răspundeţi? 3.20. Care sunt şedinţele personalului de conducere în cadrul cărora se discută şi se evaluează performanţa de securitate nucleară a instalaţiilor nucleare pentru care răspundeţi? Cum sunt diseminate lecţiile învăţate din evenimentele de pe amplasament şi de la alte instalaţii nucleare? 3.21. Cum încurajaţi şi stimulaţi raportarea de către personalul din subordine a condiţiilor anormale/a neconformităţilor? 3.22. Pentru ce condiţii anormale/neconformităţi se solicită evaluări ale potenţialelor consecinţe în diferite situaţii/analiza precursorilor de evenimente? 3.23. Daţi exemple de condiţii anormale/neconformităţi pe care le-aţi identificat şi documentat şi în a căror rezolvare v-aţi implicat personal. Precizaţi care au fost cauzele şi ce măsuri aţi luat pentru a preveni recurenţa unor condiţii anormale/neconformităţi similare. 3.24. Care este procesul pentru determinarea şi alocarea necesarului de resurse pentru activităţile importante pentru securitatea nucleară? Cum vă asiguraţi că se alocă suficiente resurse pentru toate activităţile importante pentru securitatea nucleară? Cum stabiliţi priorităţile în alocarea resurselor? 3.25. Daţi exemple de lucrări/activităţi importante pentru securitatea nucleară în a căror supervizare/supraveghere v-aţi implicat personal. Care sunt standardele şi aşteptările pe care le-aţi impus? Cum v-aţi asigurat că aceste standarde şi aşteptări au fost respectate? 3.26. Descrieţi, pe scurt, procesul pentru luarea deciziilor cu impact asupra securităţii nucleare. Daţi exemple de astfel de decizii. Cum vă asiguraţi că deciziile care privesc securitatea nucleară sunt luate în timp util şi au la bază analize, evaluări şi consultări adecvate, ţinând cont de toate aspectele relevante? 3.27. Care a fost subiectul celei mai recente şedinţe a personalului de conducere pentru luarea deciziilor operaţionale? Care este rolul comitetului de evaluare a securităţii nucleare? Cum este organizat acest comitet şi cum funcţionează? 3.28. Cum vă asiguraţi că securitatea nucleară are prioritate în luarea deciziilor în raport cu cerinţele de oricare altă natură? Daţi exemple. 3.29. Aţi întâlnit situaţii în care exista un potenţial conflict între cerinţele de securitate nucleară şi cerinţe de altă natură, de exemplu cerinţe de protecţie fizică sau cerinţe de protecţie împotriva radiaţiilor ionizante sau cerinţe de producţie? Cum aţi rezolvat aceste situaţii de potenţial conflict? 3.30. Care este răspunsul dumneavoastră la evenimente care implică încălcări ale limitelor şi condiţiilor tehnice de operare? Cum sunt acestea investigate? 3.31. Cum vă asiguraţi că sunt identificate şi corectate cauzele de profunzime ale evenimentelor care implică încălcări ale cerinţelor de securitate nucleară? 3.32. Descrieţi implicarea dumneavoastră în procesul de autoevaluare. Care a fost scopul ultimei activităţi de autoevaluare la care aţi participat? Care au fost standardele faţă de care s-a făcut autoevaluarea? Care au fost concluziile şi oportunităţile de îmbunătăţire identificate? 3.33. Cum comunicaţi rezultatele autoevaluărilor? Cum urmăriţi implementarea acţiunilor rezultate din autoevaluări? 3.34. În cadrul programului de observare a activităţilor de către conducere, când aţi făcut ultima activitate de observare şi în ce a constat? Aţi formulat vreo recomandare? 3.35. Cât de des faceţi inspecţii directe la execuţia activităţilor importante pentru securitatea nucleară din aria dumneavoastră de responsabilitate? 3.36. Cât de frecvent participă personalul de conducere la rondurile de inspecţie în instalaţia nucleară? Care este următoarea activitate de observare pe care v-aţi propus să o desfăşuraţi? 3.37. Care a fost scopul ultimului exerciţiu de răspuns la urgenţă la care aţi participat? Care a fost rolul dumneavoastră? Ce oportunităţi de îmbunătăţire aţi identificat? 3.38. Cum discutaţi cu personalul rezultatele activităţilor de exploatare şi metodele prin care deficienţele pot fi corectate? Cum răspunde personalul la sugestii de îmbunătăţire? 3.39. Ce activităţi specifice de conducere aţi delegat, importante pentru securitatea nucleară? În ce situaţii? Cum vă asiguraţi că persoanele cărora le delegaţi diferite responsabilităţi au pregătirea şi calificarea necesare? 3.40. Ce înţelegeţi prin schimbare organizaţională? Care sunt principiile care se aplică managementului schimbărilor organizaţionale? 3.41. Cum vă asiguraţi ca organizaţia dumneavoastră/ departamentul aflat în conducerea dumneavoastră dispune de suficiente resurse umane calificate corespunzător? 3.42. Cum vă asiguraţi că aveţi permanent, în cadrul organizaţiei dumneavoastră/departamentului aflat în conducerea dumneavoastră, suficient personal competent care să stabilească standardele şi specificaţiile pentru activităţile furnizorilor de produse şi servicii pentru instalaţia nucleară şi care să gestioneze şi să evalueze activităţile cu impact asupra securităţii nucleare prestate de contractanţi şi subcontractanţi? 3.43. Cum vă asiguraţi că personalul dispune de facilităţile necesare şi condiţii adecvate de muncă, conform standardelor aplicabile? 3.44. Care este mecanismul stabilit pentru a scoate în relief sugestiile pentru îmbunătăţirea securităţii nucleare? 3.45. Cum vă asiguraţi că tot personalul are oportunitatea de a formula sugestii de îmbunătăţire? Daţi exemple de sugestii de îmbunătăţire a securităţii nucleare propuse de personalul din subordine şi promovate de dumneavoastră. 3.46. Care sunt procesele şi mecanismele prin care vă asiguraţi că cerinţele din legislaţie, autorizaţii, reglementări şi procedurile interne ale organizaţiei sunt respectate şi orice neconformitate este prompt detectată şi corectată? 3.47. Care sunt erorile care pot surveni în activitatea de conducere? Cum se manifestă erorile şi ce impact pot să aibă asupra activităţilor pe care le conduceţi/coordonaţi? Care este impactul potenţial asupra securităţii nucleare? Care sunt măsurile pe care le luaţi pentru a preveni erorile în activitatea de conducere? Daţi exemple. 3.48. Cum construiţi strategiile pentru îmbunătăţirea activităţilor pe care le conduceţi/coordonaţi? Care sunt aspectele pe care le luaţi în considerare la stabilirea strategiilor? Daţi exemple de strategii la care aţi contribuit, explicaţi contribuţia dumneavoastră în dezvoltarea şi implementarea acestor strategii şi prezentaţi rezultatele obţinute. Cum au contribuit acestea la îmbunătăţirea securităţii nucleare? 4. Întrebări pentru verificarea cunoştinţelor, îndemânărilor şi atitudinilor în domeniul culturii de securitate nucleară 4.1. Care sunt aşteptările, valorile şi standardele pe care le promovaţi în organizaţie/departament? 4.2. Care sunt obiectivele stabilite pentru instalaţia nucleară privind performanţele de securitate nucleară? 4.3. Ce înţelegeţi prin cultura de securitate nucleară? Daţi exemple de principii, trăsături şi atribute ale unei culturi de securitate nucleară sănătoase. 4.4. Cum promovaţi cultura de securitate nucleară în cadrul organizaţiei? Cum comunicaţi aşteptările în ceea ce priveşte securitatea nucleară astfel încât personalul să înţeleagă că securitatea nucleară este principala prioritate? 4.5. Cum vă asiguraţi că sunteţi un exemplu pentru personalul din subordine? Cum vă demonstraţi angajamentul pentru cultura de securitate nucleară în faţa personalului din subordine? 4.6. Ce acţiuni concrete aţi luat pentru a demonstra angajamentul conducerii pentru menţinerea şi îmbunătăţirea securităţii nucleare? Daţi exemple de iniţiative promovate de dumneavoastră care au condus la îmbunătăţirea securităţii nucleare. 4.7. Ce înţelegeţi prin excelenţa în exploatare? Cum promovaţi excelenţa în exploatare? 4.8. Cum motivaţi personalul să depună eforturi pentru a atinge standardele de excelenţă în ce priveşte securitatea nucleară? 4.9. Care este implicarea dumneavoastră în programele de pregătire pentru personalul din subordine? 4.10. Care sunt principiile stabilite prin politica de securitate nucleară a organizaţiei? Cum vă asiguraţi că aceste principii sunt respectate în toate activităţile importante pentru securitatea nucleară? 4.11. Care au fost activităţile de pregătire la care aţi participat şi care au contribuit la dezvoltarea aptitudinilor dumneavoastră manageriale? 4.12. Care sunt obiectivele dumneavoastră manageriale? Cum contribuie acestea la promovarea unei culturi de securitate nucleară sănătoase? 4.13. Cum discutaţi cu personalul din subordine experienţa de exploatare şi îmbunătăţirile de securitate nucleară? 4.14. Care sunt mecanismele prin care obţineţi feedback de la personalul din subordine asupra activităţii dumneavoastră de conducere? 4.15. Care sunt factorii umani care influenţează performanţele de securitate nucleară? Cum ţineţi cont de aceşti factori în deciziile pe care le luaţi? 4.16. Ce înţelegeţi prin atitudinea interogativă? Cum încurajaţi atitudinea interogativă la personalul din subordine? 4.17. Cum vă pregătiţi pentru situaţii neprevăzute? Cum vă asiguraţi că acţiunile concrete pentru situaţii neprevăzute sunt discutate şi înţelese în timpul planificării activităţii şi instructajelor preliminare efectuării lucrărilor? 4.18. Descrieţi comunicarea cu personalul din subordine. Cum încurajaţi raportarea problemelor? 4.19. Cum rezolvaţi conflictele? Daţi exemple. 4.20. În perioadele cu număr mare de activităţi paralele, cum ar fi, de exemplu, în perioada opririlor planificate pentru întreţinere şi reparaţii, cum vă asiguraţi că personalului din subordine îi este reamintit că nu se acceptă graba şi scurtăturile? Ce aspecte discutaţi cu personalul din subordine privind planurile de acţiuni şi măsurile de securitate nucleară? 4.21. Care sunt procesele prin care aflaţi îngrijorările personalului din subordine privind problemele cu impact real sau potenţial asupra securităţii nucleare? Cum încurajaţi personalul să transmită aceste informaţii în mod deschis şi fără constrângeri? Cum analizaţi aspectele şi îngrijorările semnalate? 4.22. Cum reamintiţi personalului din subordine cerinţele de a fi vigilent şi de adera strict la proceduri şi la limitele şi condiţiile tehnice de operare? 4.23. Cum vă asiguraţi că personalul din subordine care identifică şi semnalează probleme importante pentru securitatea nucleară este recompensat şi primeşte recunoaştere publică în cadrul organizaţiei? 4.24. Cum promovaţi diversitatea de opinii profesionale în cadrul organizaţiei/departamentului dumneavoastră? 4.25. Cum demonstraţi abordarea conservativă în luarea deciziilor în probleme importante pentru securitatea nucleară? Cum promovaţi această atitudine în rândurile personalului din subordine? 4.26. Cum înţelegeţi impactul activităţilor şi deciziilor dumneavoastră asupra securităţii nucleare a instalaţiilor nucleare pentru care răspundeţi? Atunci când apar informaţii noi care pun sub semnul întrebării deciziile operative anterioare, cum reevaluaţi aceste decizii pentru a vă asigura că rămân adecvate? Daţi exemple. 4.27. Cum înţelegeţi cerinţa de a acorda prioritate aspectelor de securitate nucleară înaintea oricăror considerente de altă natură? Daţi exemple concrete, din activitatea proprie. 4.28. Cum comunicaţi schimbările organizaţionale personalului din subordine înainte de implementare? Cum obţineţi feedback? Cum vă asiguraţi că personalul din subordine înţelege importanţa procesului de management al schimbărilor şi rolul care îi revine în cadrul acestuia? 4.29. Cum comunicaţi rezultatele aşteptate, posibilele probleme, planurile de acţiune pentru situaţiile neprevăzute şi criteriile de oprire a activităţilor, pentru deciziile de exploatare importante? 4.30. Cum încurajaţi fluxul liber al informaţiilor în cadrul organizaţiei/departamentului dumneavoastră? Cum vă asiguraţi că schimbaţi informaţii cu tot personalul din subordine, pe o varietate largă de subiecte? Cum verificaţi periodic înţelegerea acestor informaţii de către personal? 4.31. Ce măsuri luaţi pentru a evita transmiterea de mesaje neintenţionate sau contradictorii prin deciziile de exploatare? Cum încurajaţi personalul să pună întrebări dacă nu înţelege bazele unei decizii de exploatare sau de management? Cum vă asiguraţi că îi răspundeţi într-o manieră deschisă, onestă şi nedefensivă? 4.32. Cum comunicaţi motivele deciziilor privind alocarea resurselor, inclusiv implicaţiile deciziilor respective pentru securitatea nucleară? 4.33. Cum comunicaţi rezultatele monitorizărilor şi evaluărilor în întreaga organizaţie şi organizaţiilor de evaluare independentă? 4.34. Care este strategia dumneavoastră de comunicare şi ce instrumente folosiţi pentru a întări faptul că securitatea nucleară este principala prioritate a organizaţiei? 4.35. Cum înţelegeţi relaţia dintre securitatea nucleară şi aspectele strategice, incluzând bugetul, planificarea forţei de muncă, fiabilitatea echipamentelor şi planurile de afaceri? 4.36. Cum comunicaţi personalului comportamentele de securitate nucleară dorite? Daţi exemple de moduri în care comportamentele pot influenţa pozitiv sau negativ securitatea nucleară. 4.37. Cum verificaţi în mod regulat dacă toate comunicările privind importanţa securităţii nucleare au fost primite şi înţelese de personalul din subordine? 4.38. Cum vă asiguraţi că personalul contractor înţelege comportamentele şi acţiunile aşteptate, necesare pentru menţinerea securităţii nucleare? 4.39. Cum asiguraţi urmărirea activităţilor de lucru din punctul de vedere al supravegherii şi managementului, inclusiv a activităţilor personalului contractor, pentru a susţine securitatea nucleară? Cum vă implicaţi în supravegherea activităţilor de lucru? 4.40. Cum vă asiguraţi că practicaţi o manieră de conducere vizibilă pe teren şi în timpul evoluţiilor semnificative din perspectiva securităţii nucleare, instruind, îndrumând, consolidând standardele şi întărind practicile şi comportamentele decizionale pozitive? 4.41. Cum încurajaţi liderii informali să modeleze comportamentele de securitate nucleară şi standardele ridicate de responsabilitate? 4.42. Cum asiguraţi alinierea stimulentelor, sancţiunilor şi recompenselor la politicile de securitate nucleară? Explicaţi cum promovaţi comportamentele şi rezultatele care reflectă prioritatea absolută a securităţii nucleare. 4.43. Cum vă asiguraţi că sancţiunile abaterilor disciplinare sunt adecvate, consecvente şi susţin atât securitatea nucleară, cât şi un mediu de lucru în care să se conştientizeze importanţa securităţii nucleare şi a raportării condiţiilor anormale? Cum ţineţi seama de efectul potenţial intimidant al acţiunilor disciplinare şi al altor acţiuni potenţial adverse ale personalului şi cum luaţi măsuri de compensare atunci când este cazul? 4.44. Cum încurajaţi un mediu care să promoveze responsabilitatea şi asumarea răspunderii? 4.45. Cum asiguraţi alinierea priorităţilor organizaţiei astfel încât să reflecte caracterul de prioritate absolută al securităţii nucleare? 4.46. Cum utilizaţi informaţiile obţinute de la organizaţiile de evaluare independentă pentru a stabili priorităţi aliniate la cerinţele şi standardele de securitate nucleară? 4.47. Cum vă asiguraţi că stabilirea planurilor strategice şi a planurilor de afaceri reflectă importanţa prioritară a securităţii nucleare în raport cu producţia? 4.48. Cum vă menţineţi concentrarea pe aspectele de securitate nucleară atunci când implementaţi procesul de management al schimbărilor, pentru a evita consecinţele nedorite semnificative? Ce măsuri şi instrumente utilizaţi pentru a monitoriza activ şi pentru a contracara posibilele abateri ale atenţiei de la aspectele de securitate nucleară în perioadele de schimbare? 4.49. Cum utilizaţi diferitele instrumente de monitorizare - incluzând sondaje în rândul angajaţilor, evaluări independente şi autoevaluări, feedback din partea membrilor comitetelor externe de analiză şi investigarea problemelor semnalate de angajaţi - pentru a monitoriza regulat cultura de securitate nucleară la nivelul organizaţiei? Daţi exemple. 4.50. Cum vă asiguraţi că membrii consiliului de administraţie, respectiv membrii organizaţiilor de evaluare independentă se întâlnesc cu liderii şi contributorii individuali în mediul de lucru al acestora, pentru dezvoltarea înţelegerii culturii de securitate nucleară a organizaţiei? 4.51. Cum vă asiguraţi că recomandările şi feedbackul din partea guvernanţei corporative, a comitetelor de analiză şi a organizaţiilor de evaluare independentă nu diminuează responsabilitatea conducerii pentru deciziile care afectează securitatea nucleară? ANEXA Nr. 3la norme Documente de referinţă 1. Recruitment, qualification and training of personnel for nuclear power plants, Safety Guide, IAEA Safety Standards Series No. NS-G-2.8, International Atomic Energy Agency, Vienna, 2002. 2. The operating organization and the recruitment, training and qualification of personnel for research reactors, Safety Guide, IAEA Safety Standards Series No. NS-G-4.5, International Atomic Energy Agency, Vienna, 2008. 3. WENRA Reactor Safety Reference Levels, Western European Nuclear Regulators’ Association, 2014. 4. ANSI/ANS-3.5-2009: Nuclear Power Plant Simulators for Use in Operator Training and Examination. 5. INPO 12-012, Traits of a Healthy Nuclear Safety Culture, Revision 1, Institute of Nuclear Power Operations, 2013.



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 108/2017

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 108 din 2017
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu