ORDIN Nr. 10
din 25 februarie 2011
privind aprobarea
Metodologiei de determinare si monitorizare a contributiei pentru cogenerarea
de înalta eficienta
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL ENERGIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 176 din 14 martie 2011
Având în vedere prevederile art. 9 alin. (8) şi (9), ale art. 11 alin. (1)şi alin. (2) lit. a), c) şi
e), ale art. 74 lit. b) şi art. 76 din Legea energiei electrice nr. 13/2007, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi prevederile art. 4, 6, 11,
12, 14, 15 şi 19 din Hotărârea Guvernului nr. 1.215/2009 privind stabilirea
criteriilor şi a condiţiilor necesare implementării schemei de sprijin pentru
promovarea cogenerării de înaltă eficienţă pe baza cererii de energie termică
utilă,
în temeiul art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului
nr. 1.428/2009 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de
Reglementare în Domeniul Energiei,
preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare
în Domeniul Energiei emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Metodologia de determinare şi
monitorizare a contribuţiei pentru cogenerarea de înalta eficienţă, prevăzută
în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Compania Naţională de Transport al Energiei
Electrice „Transelectrica" - S.A., furnizorii de energie electrică şi
producătorii de energie electrică vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 3. - Entităţile organizatorice din cadrul
Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei urmăresc respectarea
prevederilor prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data de 1 aprilie 2011.
Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în
Domeniul Energiei,
Iulius Dan Plaveti
ANEXA
METODOLOGIE
de determinare şi
monitorizare a contribuţiei pentru cogenerarea de înaltă eficienţă
CAPITOLUL I
Scop
Art. 1. - (1) In conformitate cu prevederile art. 11
din Hotărârea Guvernului nr. 1.215/2009 privind stabilirea criteriilor şi a
condiţiilor necesare implementării schemei de sprijin pentru promovarea
cogenerării de înaltă eficienţă pe baza cererii de energie termică utilă,
fondurile necesare în vederea aplicării schemei de sprijin se constituie prin
încasarea lunară de către Administratorul schemei de sprijin a contribuţiei
pentru cogenerarea de înaltă eficienţă de la toţi consumatorii de energie
electrică din România, precum şi de la furnizorii care exportă energie
electrică.
(2) Contribuţia pentru cogenerarea de înaltă eficienţă
este încasată de Administratorul schemei de sprijin:
a) de la toţi consumatorii de energie electrică din
România, prin intermediul furnizorilor acestora; consumatorul care revinde
energia electrică altor consumatori ale căror instalaţii electrice sunt
racordate la instalaţiile lui proprii are dreptul să recupereze de la aceştia
contribuţia pentru cogenerarea de înaltă eficienţă aferentă energiei electrice
revândute;
b) de la furnizori, pentru energia electrică exportată;
c) de la furnizori, pentru
energia electrică consumată la locurile de consum
proprii pentru care fac autofurnizare;
d) de la producători, pentru
energia electrică vândută consumatorilor racordaţi direct la barele
centralelor, cu care au încheiate contracte de furnizare şi pentru care plătesc
serviciul de distribuţie/transport, în baza contractelor încheiate cu
operatorii de reţea;
e) de la producători, pentru energia electrică
consumată la locurile de consum proprii, pentru care producătorul face
autofurnizare şi pentru care plăteşte serviciul de distribuţie/transport, în
baza contractelor încheiate cu operatorii de reţea;
f) de la producători, pentru energia electrică
exportată.
Art. 2. - Prezenta metodologie stabileşte:
a) procesul de determinare a contribuţiei pentru
cogenerarea de înaltă eficienţă, ce trebuie colectată de Administratorul
schemei de sprijin, conform art. 12 şi 14 din Hotărârea Guvernului nr. 1.215/2009;
b) modul de determinare a costului justificat de
administrare a schemei de sprijin, parte componentă a contribuţiei pentru
cogenerarea de înaltă eficienţă;
c) procesul de colectare a
datelor necesare atât stabilirii contribuţiei pentru cogenerarea de înaltă
eficienţă pentru anul t+1, cât şi pentru evaluarea efectuată de către ANRE în
luna iunie a fiecărui an, conform art. 17 din Hotărârea Guvernului nr.
1.215/2009, în vederea stabilirii corecţiei semestriale a contribuţiei.
CAPITOLUL II
Domeniu de aplicare
Art. 3. - Prezenta metodologie este utilizată de:
a) ANRE;
b) Administratorul schemei de sprijin;
c) furnizorii de energie
electrică ai consumatorilor din România şi furnizorii care exportă energie
electrică;
d) producătorii de energie electrică şi termică în
cogenerare de înaltă eficienţă, care beneficiază de schema de sprijin;
e) producătorii care
alimentează locuri proprii de consum şi/sau furnizează energie electrică
consumatorilor racordaţi la barele centralelor şi pentru care au încheiate contracte
cu operatorul de distribuţie/transport;
f) producătorii care îşi exercită dreptul de furnizare
şi cei care exportă energie electrică.
CAPITOLUL III
Definiţii şi
abrevieri
Art. 4. - (1) Termenii folosiţi în prezenta metodologie
au semnificaţiile prevăzute în Legea energiei electrice nr. 13/2007, cu
modificările şi completările ulterioare, în Hotărârea Guvernului nr. 219/2007
privind promovarea cogenerării bazate pe cererea de energie termică utilă si în
Hotărârea Guvernului nr. 1.215/2009.
(2) In înţelesul prezentei metodologii, termenii
specifici utilizaţi au următoarele semnificaţii:
a) Administratorul schemei de sprijin - Compania Naţională de Transport al Energiei Electrice
„Transelectrica" - S.A., care poate delega atribuţii sau activităţi
filialelor sale;
b) ANRE - Autoritatea
Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei;
c) bonus neacordat -
cuantum exprimat în lei necesar a fi acordat sub formă de bonus pentru o
cantitate de energie electrică livrată în anul t care a fost calificată de ANRE
la analiza din anul t+1 ca fiind produsă în cogenerare de înaltă eficienţă,
suplimentară faţă de cantitatea de energie electrică pentru care s-a acordat
bonus lunar în anul t; se determină anual;
d) perioadă regularizată - perioadă, de regulă de 12 luni, pentru care se efectuează analiza
pentru determinarea corecţiilor rezultate din aplicarea schemei de sprijin şi
care se comunică de ANRE Administratorului schemei de
sprijin;
e) plătitori de contribuţie - consumatorii de energie electrică, prin furnizorii acestora,
furnizorii/producătorii care exportă energie electrică din România, furnizorii
- pentru energia electrică consumată la locurile de consum proprii pentru care
fac autofurnizare - şi producătorii de energie electrică - atât pentru energia
electrică consumată la locurile de consum proprii, cât şi pentru energia
electrică furnizată consumatorilor racordaţi direct la barele centralelor şi
pentru care au încheiate contracte de distribuţie/transport a/al energiei
electrice;
f) Procedură de avizare - Procedura de avizare a proiectelor noi sau de retehnologizare a
centralelor de cogenerare, aprobată prin ordin al preşedintelui ANRE;
g) producător ce beneficiază
de schema de sprijin - producător de energie electrică în centrale de cogenerare, care
este inclus în Lista capacităţilor cu acreditare finală conform Procedurii de
avizare, a cărui producţie de energie electrică este calificată de ANRE ca
fiind în cogenerare de înaltă eficienţă, conform Regulamentului de calificare,
şi care livrează energie electrică în reţelele electrice ale Sistemului
electroenergetic naţional (SEN);
h) Regulament de calificare - Regulamentul de calificare a producţiei de energie electrică în
cogenerare de înaltă eficienţă şi de verificare şi monitorizare a consumului de
combustibil şi a producţiilor de energie electrică şi energie termică utilă în
cogenerare de înaltă eficienţă, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii
Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr.
23/2010;
i) Regulament de administrare a schemei de sprijin - Regulamentul privind stabilirea modului de colectare a
contribuţiei pentru cogenerarea de înaltă eficienţă şi de plată a bonusului
pentru energia electrică produsă în cogenerare de înaltă eficienţă, aprobat prin
Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul
Energiei nr. 9/2011;
j) schemă de sprijin - Schema de sprijin de tip bonus privind promovarea cogenerării de
înaltă eficienţă, instituită prin Hotărârea Guvernului nr. 219/2007 si prin
Hotărârea Guvernului nr. 1.215/2009.
CAPITOLUL IV
Determinarea contribuţiei pentru cogenerarea de
înaltă eficienţă
şi a tarifului de administrare a schemei de sprijin
Art. 5. - Contribuţia pentru cogenerarea de înaltă
eficienţă pentru anul t+1, Ct+1cogef, se determină conform formulei:
unde:
Tt+1est - contribuţia estimată a fi necesară în vederea creării resurselor necesare aplicării schemei de
sprijin pentru anul t+1, exprimată în lei/kWh;
Tt+1cor - corecţia aplicată contribuţiei estimate, corecţie rezultată din aplicarea schemei de
sprijin în perioada regularizată, care cuprinde de regulă anul t şi anul t-1;
se exprimă în lei/kWh;
Tt+1estbonus - componenta tarifară aferentă plătii bonusurilor, estimată pentru
anul t+1, exprimată în lei/kWh;
Tt+1estadmsch - componenta tarifară necesară pentru acoperirea costurilor
aferente administrării schemei de sprijin, estimată pentru anul t+1, exprimată
în lei/kWh;
Tt+1corbonus - componenta tarifară aferentă corecţiei determinate de ANRE, care
ţine seama de diferenţa dintre drepturile de încasare a contribuţiei şi
obligaţiile de plată a bonusului înregistrate de Administratorul schemei de
sprijin în urma aplicării schemei de sprijin în perioada regularizată, care
cuprinde de regulă anul t şi anul t-1; se exprimă în lei/kWh;
Tt+1coradmsch - componentă tarifară aferentă corecţiei rezultate din diferenţa
dintre veniturile şi costurile justificate înregistrate de Administratorul
schemei de sprijin aferente activităţilor proprii desfăşurate pentru aplicarea
schemei de sprijin, în perioada regularizată, care cuprinde de regulă anul t şi
anul t-1; se exprimă în lei/kWh.
Art. 6. - Tariful unitar estimat a fi necesar în
vederea creării resurselor pentru aplicarea schemei de
sprijin pentru anul t+1, Tt+1est se determină astfel:
unde:
Cl+1adm, proprii - costurile proprii ale
Administratorului schemei de sprijin, estimate pentru
anul t+1, aferente activităţii de administrare a schemei de sprijin, exprimate
în lei;
Cl+1bonus - costurile estimate, pentru anul t+1, pentru plata bonusurilor
către producătorii ce beneficiază de schema de sprijin, exprimate în lei;
Ct+1 returnare,
contribuţie - costurile estimate, pentru anul t+1, pentru returnarea contribuţiei pentru cogenerarea de înaltă eficienţă
furnizorilor care importă în România energie electrică produsă în cogenerare de
înaltă eficienţă, certificată prin garanţii de origine, şi pe care o vând
direct consumatorilor din România, exprimate în lei;
Ct+1fin -costurile/veniturile financiare estimate pentru anul t+1, necesare asigurării fondurilor pentru plata lunară integrală a
bonusurilor, exprimate în lei;
EEt+1cons- cantitatea de energie electrică prognozată a fi vândută/livrată
consumatorilor de energie electrică din România în anul t+1, stabilită conform
prevederilor art. 21 alin. (3); în această cantitate sunt cuprinse şi
cantităţile de energie electrică prognozate a fi consumate la locurile proprii
de consum ale producătorilor şi ale furnizorilor, exprimată în kWh;
EEt+1export -cantitatea de energie electrică prognozată a fi vândută la export în anul t+1, stabilită
conform prevederilor art. 21 alin. (4), exprimată în kWh.
Art. 7. - Costurile proprii, Ct+1adm
proprii, sunt costurile proprii estimate pentru anul t+1 ca fiind necesare Administratorului schemei de sprijin pentru
îndeplinirea activităţilor de administrare, conform prevederilor Regulamentului
de administrare a schemei de sprijin. Aceste activităţi sunt în principal
următoarele:
a) întocmirea şi derularea
contractelor care au ca obiect încasarea contribuţiei pentru cogenerarea de
înaltă eficienţă;
b) întocmirea şi derularea contractelor care au ca
obiect plata bonusului pentru cogenerarea de înaltă eficienţă;
c) derularea operaţiunilor de
încasări şi plăţi prin contul bancar deschis în vederea administrării schemei
de sprijin;
d) întocmirea facturilor necesare încasării
contribuţiei pentru cogenerarea de înaltă eficienţă, a supracompensării, a
bonusului necuvenit şi a penalităţilor pentru neplata la termen a acestora,
conform legislaţiei aplicabile;
e) efectuarea plăţii facturilor
emise de producători pentru plata bonusului lunar şi a celui neacordat,
respectiv emise de furnizori pentru returnarea contribuţiei aferente energiei
electrice importate produse în cogenerare de înaltă eficienţă, certificată prin
garanţii de origine şi vândută direct consumatorilor din România;
f) realizarea şi întreţinerea
bazei de date aferente administrării schemei de' sprijin şi organizarea
evidenţei financiar-contabile necesare;
g) raportarea către ANRE a modului de derulare a
activităţilor proprii privind administrarea schemei de sprijin.
Art. 8. - (1) Costurile Ct+1bonus
reprezintă suma tuturor
costurilor estimate a fi necesare în anul t+1 Administratorului schemei de sprijin pentru plata lunară a bonusurilor către producătorii ce
beneficiază de schema de sprijin, conform prevederilor Regulamentului de
administrare a schemei de sprijin.
(2) Costurile menţionate la alin. (1), aferente
fiecărei/fiecărui centrale/producător, sunt determinate ca fiind produsul
dintre valoarea unitară a bonusului corespunzător fiecărei/fiecărui
centrale/producător, în vigoare în perioada pentru care se face calculul, şi
cantităţile de energie electrică produse în cogenerare de înaltă eficienţă
estimate de ANRE pe baza datelor de calificare aferente anului t-1 şi a
punerilor în funcţiune din anul t şi t+1, conform prevederilor Regulamentului
de calificare şi ale Procedurii de avizare.
Art. 9. - (1) Costurile Ct+1returnare,
contributie contribuţie reprezintă suma tuturor costurilor estimate a fi necesare în anul
t+1 Administratorului schemei de sprijin pentru returnarea către furnizori a
contribuţiei aferente energiei electrice importate produse în cogenerare de
înaltă eficienţă, certificată prin garanţii de origine şi vândută direct
consumatorilor din România, care introduc în România prin liniile de
interconexiune energie electrică produsă în cogenerare de înaltă eficienţă,
conform prevederilor Regulamentului de administrare a schemei de sprijin.
(2) Costurile estimate pentru
returnarea contribuţiei pentru cogenerare Ct+1returnare,
contributie, pentru fiecare furnizor, sunt
determinate ca fiind produsul dintre valoarea unitară a contribuţiei pentru
cogenerare, stabilită prin ordin al preşedintelui ANRE pentru anul t, şi
cantitatea de energie electrică produsă în cogenerare de înaltă eficienţă în
alte state membre ale Uniunii Europene, certificată prin garanţii de origine,
estimată a fi importată şi vândută direct consumatorilor din România de furnizorul importator în anul t+1.
Art. 10. - Costurile/Veniturile financiare Ct+1fin
reprezintă suma următoarelor costuri estimate
pentru anul t+1:
• comisioanele de administrare a contului deschis pentru
administrarea schemei;
• costurile cu dobânzile la creditele angajate, din care se deduc toate veniturile estimate din dobânzile la
disponibilităţile din cont.
Art. 11. - Corecţia contribuţiei rezultate din
aplicarea schemei de sprijin în perioada regularizată, Tt,t-1cor se determină conform formulei:
Art. 12. - (1) Sbonus neacordat reprezintă sumele aferente bonusului neacordat în perioada regularizată şi neluate în considerare la stabilirea/ajustarea
anterioară a valorii contribuţiei pentru cogenerare,
sume determinate pe baza deciziei emise de ANRE şi care trebuie achitate de Administratorul schemei de sprijin către producătorii a căror cantitate anuală de energie electrică pentru care au dreptul să
primească bonus, conform deciziei emise de ANRE după închiderea anului respectiv, este
mai mare decât cea pentru care au primit bonus, conform facturilor emise de producători ca urmare a notificărilor lunare transmise în cursul anului de ANRE, în baza Regulamentului de
administrare a schemei de sprijin, exprimate în lei.
(2) Aceste sume se determină de ANRE ex-post şi se comunică prin decizie a preşedintelui
ANRE atât producătorilor, cât si Administratorului
schemei de sprijin.
Art. 13. - (1) Sbonus necuvenit reprezintă sumele aferente bonusului necuvenit în perioada regularizată şi neluate în considerare la stabilirea/ajustarea
anterioară a valorii contribuţiei pentru cogenerare, sume care trebuie încasate
de Administratorul schemei de sprijin de la producătorii a căror cantitate
anuală de energie electrică pentru care au dreptul să primească bonus, conform deciziei
emise de ANRE după închiderea anului, este mai mică decât cea pentru care au
primit bonus, conform facturilor emise de producători ca urmare a notificărilor
lunare transmise în cursul anului de ANRE, în baza Regulamentului de
administrare a schemei de sprijin, exprimate în lei.
(2) Aceste sume se determină de ANRE ex-post şi se
comunică prin decizie a preşedintelui ANRE atât producătorilor, cât şi
Administratorului schemei de sprijin.
Art. 14. - Sumele aferente supracompensării, Ssupracompensare, sunt drepturile de încasare ale Administratorului schemei de sprijin
aferente supracompensării activităţii producătorilor în
anul t şi neluate în
considerare la stabilirea/ajustarea anterioară a
valorii contribuţiei pentru cogenerare, cuantumul supracompensării pentru
fiecare producător aflat în această situaţie fiind determinat prin decizie a
preşedintelui ANRE şi comunicat ex-post de ANRE în primul trimestru al anului
t+1, exprimate în lei (se aplică începând cu anul 2014).
Art. 15. - Soldul ΔSbonus reprezintă diferenţa
dintre costurile realizate de Administratorul schemei de sprijin în perioada
regularizată şi cele estimate a fi necesare pentru plata bonusurilor lunare,
considerate la stabilirea/ajustarea anterioară a contribuţiei pentru
cogenerare.
Art. 16. - Soldul ΔSreturnare, contributie contribuţie reprezintă diferenţa
dintre costurile realizate de Administratorul schemei de sprijin pentru
perioada regularizată şi considerate de ANRE justificate şi cele estimate a fi
necesare pentru returnarea contribuţiei pentru
cogenerare.
Art. 17. - ΔSincasate contributie reprezintă
corecţia de venit cauzată de eroarea de prognoză a cantităţilor de energie
electrică la care se aplică contribuţia, calculată ca fiind egală cu
contribuţia unitară înmulţită cu diferenţa dintre cantitatea de energie
electrică prognozată şi cea efectiv livrată consumatorilor şi, respectiv,
exportată în perioada regularizată.
Art. 18. - ΔSfin reprezintă corecţia
costurilor/veniturilor financiare (diferenţa dintre realizat şi estimat) în
perioada regularizată, corecţie care poate fi cauzată, în principal, de
următoarele:
a) diferenţele lunare/anuale
dintre sumele plătite producătorilor, respectiv furnizorilor care solicită
returnarea contribuţiei şi cele încasate de la furnizori, respectiv de la
producătorii care au obligaţia returnării supracompensării şi a bonusului
necuvenit;
b) neîncasarea sau încasarea cu
întârziere a contribuţiei pentru cogenerarea de înaltă eficienţă de la
plătitorii de contribuţie şi a penalităţilor aferente, stabilite conform contractelor în vigoare;
c) existenţa unor diferenţe între consumul anual de
energie electrică realizat şi cel prognozat la stabilirea contribuţiei pentru
cogenerarea de înaltă eficienţă pentru anul respectiv;
d) existenţa unor diferenţe între
costurile cu bonusurile realizate şi cele prognozate la stabilirea contribuţiei
pentru cogenerarea de înaltă eficienţă pentru anul respectiv;
e) existenţa unor diferenţe
între veniturile din contribuţiile realizate şi cele prognozate la stabilirea
contribuţiei pentru cogenerarea de înaltă eficienţă pentru anul respectiv.
Art. 19. - (1) Costurile/Veniturile datorate unor
situaţii speciale, ΔSadmproprii, reprezintă diferenţa dintre costurile/veniturile de administrare
proprii ale Administratorului schemei de sprijin, estimate a fi necesare la
stabilirea contribuţiei pentru cogenerare, şi cele realizate de acesta în
perioada regularizată, considerate justificate de ANRE, exprimate în lei.
(2) Pentru includerea costurilor/veniturilor prevăzute
la alin. (1) în calculul contribuţiei pentru cogenerare, Administratorul
schemei de sprijin transmite documentele justificative - hotărâri judecătoreşti
definitive care stau la baza acestor costuri.
Art. 20. - Componenta tarifară necesară pentru
acoperirea costurilor aferente administrării schemei de sprijin pentru anul
t+1, Tt+1admsch , este partea componentă a contribuţiei pentru cogenerare de
înaltă eficienţă care asigură Administratorului schemei de sprijin fondurile
necesare îndeplinirii obligaţiilor ce îi revin în conformitate cu
reglementările privind aplicarea schemei de sprijin şi se determină conform
formulei:
CAPITOLUL V
Obligaţii de transmitere a datelor necesare stabilirii contribuţiei pentru
cogenerare de înaltă eficienţă
Art. 21. - (1) In vederea stabilirii valorii contribuţiei pentru cogenerare de înaltă eficienţă pentru anul
t+1, Administratorul schemei de sprijin, furnizorii şi producătorii de energie
electrică au obligaţia de a transmite ANRE documente şi informaţii referitoare
la activitatea proprie privind schema de sprijin.
(2) Administratorul schemei de sprijin transmite până
la data de 1 octombrie a anului t:
a) calculul Tt+1admsch şi al Tt,t-1coradmsch cu detalierea lunară şi
justificarea costurilor proprii realizate în anul t-1, realizate în primele 8
luni ale anului t, estimate a fi realizate în ultimele 4 luni ale anului t,
precum şi a celor estimate a fi realizate în anul t+1;
b) detalierea lunară a încasărilor şi plăţilor aferente
schemei de sprijin, realizate în anul t-1, realizate în primele 8 luni ale
anului t, estimate a fi realizate în ultimele 4 luni ale anului t, precum şi a
celor estimate a fi realizate în anul t+1.
(3) Furnizorii consumatorilor de energie electrică în
România şi producătorii de energie electrică vor transmite până la data de 20
septembrie cantităţile de energie electrică: vândute/consumate în anul t-1,
vândute/consumate în primele 8 luni ale anului t, estimate a fi
vândute/consumate în ultimele 4 luni ale anului t, precum şi cele estimate a fi
vândute/consumate în anul t+1. Se transmit atât cantitatea de energie electrică
totală vândută/consumată, cât şi defalcarea acesteia, astfel:
(i) cantitatea de energie electrică facturată de
furnizor consumatorilor racordaţi la reţeaua electrică de transport/reţeaua
electrică de distribuţie/barele centralelor de
producere;
(ii) cantitatea de energie electrică consumată la
locurile de consum proprii, pentru care furnizorul/producătorul face
autofurnizare şi pentru care plăteşte serviciul de distribuţie/transport, în
baza contractelor încheiate cu operatorii de reţea;
(iii) cantitatea de energie electrică facturată
consumatorilor racordaţi la barele centralelor de producere proprii, cu care
producătorul are contract de furnizare a energiei electrice şi pentru care
plăteşte serviciul de distribuţie/transport, în baza contractelor încheiate cu
operatorii de reţea.
(4) Furnizorii/Producătorii care exportă energie
electrică vor transmite până la data de 20 septembrie cantităţile de energie
electrică: exportate în anul t-1, exportate în primele 8 luni ale anului t,
estimate a fi exportate în ultimele 4 luni ale anului t, precum şi cele
estimate a fi exportate în anul t+1.
(5) Furnizorii care importă energie electrică în
România vor transmite până la data de 20 septembrie cantitatea de energie
electrică produsă în cogenerare de înaltă eficienţă în alte state membre ale
Uniunii Europene importată în anul t-1, în primele 8 luni şi estimată pentru
ultimele 4 luni ale anului t, precum şi cea estimată pentru anul t+1; în
estimarea datelor aferente anului t (ultimele 4 luni) şi anului t+1 se vor avea
în vedere realizările din anul t-1 şi anul t (primele 8 luni).
(6) Tot anual, până la data de 20 septembrie,
producătorii transmit şi cantitatea de energie electrică la care nu aplică
contribuţie, defalcată astfel:
(i) cantitatea de energie electrică consumată la
locurile de consum proprii ale producătorului din producţie proprie şi pentru
care nu plăteşte serviciul de distribuţie/transport;
(ii) cantitatea de energie electrică consumată de
consumatorii racordaţi la barele centralei, pentru care producătorul respectiv
furnizează energie electrică din producţia proprie şi pentru care nu plăteşte
serviciul de distribuţie/transport.
(7) In estimarea datelor aferente anului t (ultimele 4
luni) şi anului t+1 se vor avea în vedere realizările din anul t-1 şi anul t
(primele 8 luni).
Art. 22. - Costurile şi veniturile estimate necesare
pentru anul t+1 sunt determinate de Administratorul schemei de sprijin pe baza
costurilor realizate în anul t-1, a celor realizate/estimate în anul t şi a
prognozelor pentru anul t+1. Acestea sunt transmise ANRE de Administratorul
schemei de sprijin, împreună cu justificarea aferentă sumelor considerate.
Art. 23. - (1) ANRE determină valoarea contribuţiei
pentru cogenerare de înaltă eficienţă şi a componentelor acesteia pentru anul
t+1, pe baza analizei datelor transmise de Administratorul schemei de sprijin
şi a costurilor şi veniturilor pe care le consideră justificate.
(2) Valoarea contribuţiei pentru cogenerare de înaltă
eficienţă este aprobată prin ordin al preşedintelui ANRE şi intră în vigoare
începând cu data de 1 ianuarie a anului t+1.
(3) Prin excepţie de la
prevederile alin. (2), valoarea contribuţiei pentru cogenerare nu se modifică
faţă de valoarea aprobată aferentă semestrului II al anului t, în cazul în care din analiza prevăzută la alin. (1)
rezultă că modificarea contribuţiei este mai mică de 2,5%.
CAPITOLUL VI
Ajustarea contribuţiei pentru cogenerarea de înaltă eficienţă
Art. 24. - (1) In vederea determinării necesităţii
ajustării contribuţiei pentru cogenerarea de înaltă eficienţă, în conformitate
cu art. 17 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 1.215/2009, până la data de
10 iunie a fiecărui an, Administratorul schemei de sprijin transmite ANRE
situaţia costurilor şi a veniturilor aferente administrării schemei de sprijin
pentru cogenerare realizate/estimate pentru perioada regularizată.
(2) La întocmirea situaţiei menţionate la alin. (1),
Administratorul schemei de sprijin ia în considerare facturile emise, respectiv
facturile primite în perioada regularizată. In cazul în care, până la data de
10 iunie, Administratorul schemei de sprijin nu deţine date finale aferente
realizărilor din luna mai a acelui an, se vor transmite date estimate pentru
această lună.
Art. 25. - (1) ANRE evaluează
costurile şi veniturile transmise de Administratorul schemei de sprijin conform
prevederilor art. 24.
(2) In cazul în care din evaluarea prevăzută la alin.
(1) rezultă pentru semestrul II al anului o valoare a contribuţiei pentru cogenerarea de înaltă
eficienţă diferită cu mai mult de 2,5% faţă de cea în vigoare, ANRE aprobă
valoarea modificată a contribuţiei pentru cogenerarea de înaltă eficienţă
necesară a fi facturată în semestrul II, prin ordin al preşedintelui ANRE.
(3) Valoarea modificată a
contribuţiei pentru cogenerarea de înaltă eficienţă, prevăzută la alin. (2),
intră în vigoare începând cu data de 1 iulie a anului respectiv.
Art. 26. - La ajustarea contribuţiei pentru cogenerarea
de înaltă eficienţă se utilizează formulele şi principiile prevăzute la cap. IV
Art. 27. - Calculul contribuţiei pentru cogenerarea de
înaltă eficienţă pentru anul 2011 se face pe baza
datelor existente la ANRE.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale
Art. 28. - Contribuţia pentru cogenerare se stabileşte
pentru o perioadă de 12 luni, conform prevederilor cap. V, şi se poate ajusta la începutul
semestrului II, conform prevederilor cap. VI.
Art. 29. -Administratorul schemei de sprijin are
obligaţia de a gestiona distinct costurile/veniturile aferente administrării
schemei de sprijin de cele destinate altor activităţi
reglementate/nereglementate. Pentru categoriile de costuri/venituri comune,
Administratorul schemei de sprijin transmite ANRE principiile de alocare a
acestora pe activităţile reglementate/nereglementate desfăşurate de Compania
Naţională „Transelectrica" - S.A.
Art. 30. -Administratorul schemei de sprijin are
obligaţia să organizeze evidenţa contabilă separată a activităţii de
administrare a schemei de sprijin.
Art. 31. -Administratorul schemei de sprijin ţine evidenţa detaliată a datelor care stau la baza stabilirii
contribuţiei pentru cogenerarea de înaltă eficienţă pe perioada derulării
schemei de sprijin şi pe o perioadă de 10 ani de la data finalizării aplicării
acesteia.