Având în vedere prevederile art. 624 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit cărora „pentru funcţiile publice specifice, stabilite până la data intrării în vigoare a prezentului cod în cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice prin orice altă modalitate decât prin lege, se menţine echivalarea funcţiilor publice specifice cu funcţiile publice generale pentru o perioadă de cel mult 2 ani" şi prevederile alin. (2) al aceluiaşi articol, conform cărora autorităţile şi instituţiile publice în cadrul cărora sunt stabilite funcţii publice specifice prin orice altă modalitate decât prin lege au obligaţia de a stabili funcţiile publice specifice şi „a le echivala cu funcţiile publice generale", în condiţiile art. 384 din Codul administrativ, în termen de 2 ani de la data intrării în vigoare a codului, ţinând cont de faptul că potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 113/2011 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 198/2012, cu modificările ulterioare, şi Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 82/2016 pentru aprobarea Statutului special al funcţiei publice specifice de inspector social şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată prin Legea nr. 16/2018, este stabilită funcţia de inspector social, funcţie care face parte din categoria funcţiilor publice specifice cu statut special, luând în considerare obligativitatea îndeplinirii tuturor exigenţelor legale privind necesitatea echivalării, prin act normativ reglementat la nivel de lege, a funcţiei publice specifice de inspector social cu o funcţie publică generală, precum şi termenul stabilit prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, pentru realizarea acestei echivalări, având în vedere rolul şi importanţa funcţiei publice specifice de inspector social în prevenirea şi combaterea erorilor, fraudei, abuzului şi neglijenţei în sistemul de protecţie socială, întrucât situaţia de urgenţă care nu poate fi amânată este direct asociată cu imposibilitatea de ocupare a funcţiilor publice specifice de inspector social - consecinţă a inexistenţei unei echivalări, precum şi cu o obstrucţionare a dezvoltării carierei persoanelor care ocupă funcţia publică specifică de inspector social, în condiţiile legii,importanţa atribuţiilor inspectorului social, precum şi rolul acestuia în cadrul administraţiei publice centrale au impact direct asupra capacităţii de funcţionare a instituţiilor statului, precum şi asupra gradului de securitate şi siguranţă socială ale beneficiarilor,întrucât inspectorii sociali sunt direct implicaţi în procesul de monitorizare, evaluare şi control al modului de aplicare şi respectare a reglementărilor ce privesc modul de asigurare, administrare şi gestionare a beneficiilor de asistenţă socială, în vederea reducerii erorii şi fraudei în sistemul de asistenţă socială, neadoptarea în regim de urgenţă a normelor care le gestionează cariera atrage consecinţe negative atât asupra acestei categorii de funcţionari publici, cât şi asupra cetăţenilor şi celorlalte instituţii implicate în procesul de eficientizare şi modernizare a sistemului de asistenţă socială, având în vedere imposibilitatea eliberării avizului Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici pentru funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, instituţie publică de importantă naţională care asigură sistemul de plată a beneficiilor de asistenţă socială şi a altor programe privind servicii sociale din România, având în vedere necesitatea adoptării unor măsuri urgente pentru evaluarea, monitorizarea, controlul şi prevenirea erorii, fraudei, abuzului şi neglijenţei în sistemul de protecţie socială, în modul de acordare a beneficiilor de asistenţă socială, de furnizare a serviciilor sociale, a modului de îndeplinire a prevederilor legale privind încadrarea în grad şi tip de handicap, în grad de invaliditate sau grad de dependenţă,în considerarea faptului că reglementarea vizează interesul general public, cu repercusiuni directe asupra cetăţenilor, şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă. Articolul ILa articolul 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 82/2016 pentru aprobarea Statutului special al funcţiei publice specifice de inspector social şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 965 din 29 noiembrie 2016, aprobată prin Legea nr. 16/2018, după alineatul (1) se introduc două noi alineate, alineatele (11) şi (12), cu următorul cuprins: (11) Gradele profesionale pe care este structurată funcţia publică specifică de inspector social şi condiţiile minime de vechime în specialitatea studiilor necesare ocupării funcţiei publice specifice de inspector social sunt cele prevăzute la art. 393, respectiv la art. 468 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare. (12) Funcţia publică specifică de inspector social, clasa I, grad profesional debutant, asistent, principal, superior se echivalează cu funcţia publică generală de execuţie de inspector, clasa I, grad profesional debutant, asistent, principal, superior. Articolul II Echivalarea funcţiei publice specifice de inspector social prevăzută la art. 3 alin. (12) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 82/2016 pentru aprobarea Statutului special al funcţiei publice specifice de inspector social şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată prin Legea nr. 16/2018, se face cu menţinerea drepturilor salariale avute la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.PRIM-MINISTRUFLORIN-VASILE CÎŢUContrasemnează:Ministrul muncii şi protecţiei sociale,Raluca TurcanMinistrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,Cseke Attila Zoltán