ORDONANTA
URGENTA Nr. 196 din 25 noiembrie 2008
privind infiintarea
activitatii de derulare si gestionare a proiectelor de infratire institutionala
finantate de Uniunea Europeana, pentru care Romania are calitate de donator de
asistenta tehnica
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 825 din 8 decembrie 2008
Având în vedere faptul că România, în calitate de stat
membru al Uniunii Europene, are dreptul, prin instituţiile sale, să acorde
asistenţă prin proiecte de înfrăţire instituţională, precum şi faptul că acest
drept nu se poate concretiza în contracte de înfrăţire instituţională din lipsa
cadrului legal, apare necesitatea reglementării, în regim de urgenţă, a tuturor
aspectelor juridice necesare implementării unor astfel de proiecte,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgentă.
Art. 1. - (1) Se înfiinţează pe lângă Ministerul
Economiei şi Finanţelor, în calitate de Autoritate Administrativă de Infrăţire
Instituţională, o activitate finanţată integral din venituri proprii, constând
în derularea şi gestionarea proiectelor de înfrăţire instituţională finanţate
de Uniunea Europeană în care România va avea rol de donator de asistenţă
tehnică.
(2) In toate contractele de înfrăţire instituţională
pentru care România are calitate de donator de asistenţă tehnică, Ministerul
Economiei şi Finanţelor este prevăzut drept responsabil de managementul
administrativ şi financiar al acestora.
Art. 2. -In sensul prezentei ordonanţe de urgenţă,
termenii şi expresiile de mai jos au următoarele înţelesuri:
a) proiecte de înfrăţire
instituţională reprezintă proiecte finanţate de
Comisia Europeană prin programe de asistenţă financiară nerambursabilă, pentru
furnizarea de asistenţă tehnică beneficiarilor de proiecte din alte state.
Asistenţa tehnică poate fi furnizată de instituţii ale administraţiei publice
din România sau de alte instituţii din România acreditate de Comisia Europeană;
b) beneficiar de asistenţă
tehnică reprezintă instituţia din cadrul unui stat
beneficiar de sprijin din partea Comisiei Europene în cadrul unor programe de asistenţă financiară
nerambursabilă - Instrumentul de asistenţă pentru preaderare, programele CARDS,
MEDA, TACIS, Facilitatea de tranziţie, care implementează un proiect de
înfrăţire instituţională;
c) Autoritatea
Administrativă de Infrăţire Instituţională, denumită
în continuare AAII, este
Ministerul Economiei si Finanţelor, responsabil cu managementul administrativ
şi financiar al proiectelor de înfrăţire instituţională în care România va avea
rol de donator de asistenţă tehnică;
d) instituţii furnizoare de
asistenţă tehnică sunt instituţiile publice,
astfel cum sunt definite la art. 2 pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind
finanţele publice, cu modificările ulterioare, care furnizează asistenţă
tehnică în cadrul proiectelor de înfrăţire instituţională;
e) instituţii din România
acreditate de Comisia Europeană sunt persoanele
juridice de drept privat fără scop patrimonial, înfiinţate conform Ordonanţei
Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005, care ulterior sunt acreditate
de Comisia Europeană să implementeze proiecte de înfrăţire instituţională în
aceleaşi condiţii ca instituţiile donatoare de asistenţă tehnică;
f) contract de
înfrăţire instituţională reprezintă contractul
încheiat între beneficiarul de asistenţă şi instituţia furnizoare de asistenţă,
în vederea stabilirii drepturilor şi obligaţiilor ce le revin în implementarea
proiectului;
g) consilier rezident de înfrăţire instituţională reprezintă
funcţionarul public, funcţionarul public cu statut special, judecătorul,
procurorul sau personalul de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi
procurorilor, consilierul pentru afaceri europene, personalul contractual,
precum şi alte categorii de salariaţi din administraţia publică, aşa cum sunt
definiţi de lege, care pot fi implicaţi în proiecte de înfrăţire instituţională
din cadrul instituţiilor furnizoare de asistenţă tehnică care, în baza unui
mandat, lucrează permanent în instituţia beneficiară de asistenţă pentru o
perioada de cel puţin un an în cadrul unui contract de înfrăţire
instituţională;
h) coordonator de proiect reprezintă persoana desemnată în acest sens din cadrul instituţiei
furnizoare de asistenţă tehnică, care are rolul de a coordona implementarea
proiectului de înfrăţire instituţională;
i) alocaţie zilnică, denumită în continuare per diem, reprezintă o sumă de bani care este dată unui expert, în baza
contractului de înfrăţire instituţională, în vederea acoperirii cheltuielilor
zilnice pe timpul delegării, în scopul asigurării cazării, transportului local,
precum şi pentru hrană şi alte cheltuieli efectuate în legătură cu activitatea
desfăşurată în cadrul proiectului;
j) expert reprezintă
funcţionarul public, funcţionarul public cu statut special, judecătorul,
procurorul sau personalul de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi
procurorilor, consilierul pentru afaceri europene, personalul contractual,
precum şi alte categorii de salariaţi din administraţia publică, aşa cum sunt
definiţi prin lege, care pot fi implicaţi în proiecte de înfrăţire
instituţională din cadrul instituţiilor furnizoare de asistenţă tehnică care,
în baza unui mandat, îndeplinesc misiuni cu caracter temporar în cadrul unui
contract de înfrăţire instituţională;
k) Punct naţional de
contact, denumit în continuare PNC, este Ministerul Economiei şi Finanţelor, responsabil cu promovarea,
dezvoltarea şi coordonarea proiectelor de înfrăţire instituţională.
Art. 3. - Responsabilităţile
AAII referitoare la activitatea prevăzută la art. 1 sunt următoarele:
a) asigură consultanţă autorităţilor române în vederea
pregătirii ofertelor şi a participării la reuniunile de selecţie;
b) avizează din punct de vedere procedural ofertele ce
urmează a fi prezentate statului beneficiar;
c) oferă instruire cu privire la prevederile
manualului de înfrăţire instituţională specialiştilor români care vor participa
în proiectele de înfrăţire instituţională în calitate de coordonator de proiect
şi consilier rezident de înfrăţire instituţională;
d) asigură consultanţă şi sprijin pe durata negocierii
şi semnării contractelor de înfrăţire instituţională, precum şi pentru orice
modificări ulterioare ale acestora;
e) administrează baze de date cu experţi din diferite
instituţii şi domenii de activitate;
f) emite cereri de plată către instituţiile din ţările
beneficiare a asistenţei din partea României, abilitate să efectueze plăţile;
g) primeşte sume reprezentând plăţi efectuate de
beneficiarul de asistenţă tehnică în cadrul proiectului de înfrăţire
instituţională;
h) verifică şi autorizează plăţile efectuate în cadrul
proiectelor;
i) efectuează plăţile către consilierii rezidenţi de
înfrăţire instituţională, experţii cooptaţi şi către participanţii la vizitele de studii;
j) deschide conturi bancare şi conturi în sistemul
Trezoreriei Statului, pe care le administrează în regim de dublă semnătură;
k) organizează şi conduce contabilitatea operaţiunilor
desfăşurate în cadrul proiectului, conform normelor legale în vigoare.
Art. 4. - Promovarea, dezvoltarea şi coordonarea
activităţilor de înfrăţire instituţională sunt realizate de către Ministerul Economiei
şi Finanţelor, prin exercitarea funcţiei sale de punct naţional de contact.
Art. 5. - Ministerul Economiei şi Finanţelor în
exercitarea funcţiei sale de punct naţional de contact:
a) asigură comunicarea dintre Comisia Europeană,
punctele naţionale de contact din statele beneficiare de înfrăţire
instituţională şi instituţiile potenţial furnizoare de asistenţă din România;
b) realizează activităţi de transmitere a informaţiilor
privind lansarea şi derularea proiectelor de înfrăţire instituţională către
instituţiile potenţial furnizoare de asistenţă din România;
c) promovează şi sprijină dezvoltarea de parteneriate
între instituţiile române şi cele din alte state membre, în vederea creării de
consorţii pentru elaborarea de oferte comune;
d) monitorizează participarea României la proiectele
de înfrăţire instituţională în calitate de furnizor de asistenţă;
e) derulează acţiuni de informare şi sinteză asupra
proiectelor de înfrăţire instituţională, ce ţin de exercitarea rolului de Punct
naţional de contact.
Art. 6. - (1) Pentru înfiinţarea activităţii prevăzute
la art. 1 se va aloca o sumă în lei echivalentă cu 10.000, euro sub formă de
împrumut de la bugetul de stat, în condiţiile art. 69 din Legea nr. 500/2002,
cu modificările ulterioare, din bugetul Ministerului Economiei şi Finanţelor.
(2) Finanţarea ulterioară a activităţii prevăzute la
art. 1 se va realiza din veniturile proprii.
(3) Veniturile proprii aferente activităţii prevăzute
la art. 1 se constituie din sumele încasate reprezentând valoarea totală a
contractelor aflate în implementare pentru proiectele de înfrăţire
instituţională pentru care România are rol de donator de asistenţă tehnică.
Art. 7. - (1) Ministerul Economiei şi Finanţelor
gestionează proiectele de înfrăţire instituţională pentru toţi ordonatorii
principali de credite.
(2) Ministerul Economiei şi Finanţelor va deschide
conturi bancare în lei şi în euro, prin care se vor derula toate operaţiunile
financiare aferente participării la proiectele de înfrăţire instituţională.
(3) Ministerul Economiei şi Finanţelor va încasa
fondurile de la statul beneficiar al asistenţei tehnice şi va efectua plăţile
necesare experţilor în cadrul contractelor de înfrăţire instituţională în
moneda euro.
Art. 8. - Cheltuielile eligibile ce urmează să fie
efectuate pentru activitatea prevăzută la art.1 sunt cele necesare acoperirii
următoarelor costuri pentru:
a) pregătirea aplicaţiei de asistenţă tehnică,
contractată în conformitate cu legislaţia naţională privind achiziţiile
publice;
b) traducere;
c) transport, diurnă şi cazare, necesare asigurării
participării la reuniunile de prezentare a ofertelor organizate de
administraţiile statelor beneficiare de proiecte de înfrăţire instituţională,
în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale;
d) costuri de transport, perdiem alocată pentru participarea la implementarea proiectelor în statul
beneficiar de asistenţă tehnică, în conformitate cu prevederile manualului de
înfrăţire instituţională;
e) indemnizaţii ale experţilor desemnaţi pentru
implementarea proiectelor de înfrăţire instituţională, în conformitate cu
prevederile contractuale şi ale manualului de înfrăţire instituţională;
f) logistică;
g) instruirea personalului Ministerului Economiei şi
Finanţelor şi al instituţiilor furnizoare de asistenţă tehnică în ţară şi în
străinătate;
h) diferenţele de curs valutar;
i) comisioane şi speze bancare aferente plăţilor
efectuate.
Art. 9. - Prin ordin al ministrului economiei şi
finanţelor se vor aproba instrucţiuni de funcţionare a conturilor necesare gestionării
fondurilor aferente proiectelor de înfrăţire pentru care România are calitatea
de donator de asistenţă tehnică.
Art. 10. - (1) In vederea prezentării ofertelor de
înfrăţire, din delegaţii vor face parte coordonatorul de proiect, consilierul
rezident de înfrăţire instituţională, alţi experţi propuşi în cadrul ofertei.
(2) Reprezentanţii Ministerului
Economiei şi Finanţelor vor putea participa la toate reuniunile de prezentare a
ofertelor, precum şi la reuniunile organizate în etapa de implementare a
proiectelor de înfrăţire instituţională.
Art. 11. - (1) In vederea îndeplinirii activităţii prevăzute la art. 1 vor fi cooptaţi experţi care vor fi
remuneraţi pentru activitatea depusă în cadrul proiectului printr-o
indemnizaţie stabilită în contractul de înfrăţire instituţională, în funcţie de
numărul de zile lucrate.
(2) Indemnizaţia pe care o primesc experţii cooptaţi
pentru activitatea depusă în baza contractului de înfrăţire instituţională este
asimilată din punct de vedere fiscal veniturilor din salarii şi se impozitează
potrivit legislaţiei în materie.
(3) Prin derogare de la prevederile
art. 5 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi
de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Legii
nr. 179/2004 privind pensiile de stat şi alte drepturi de asigurări sociale ale
poliţiştilor, cu modificările ulterioare, indemnizaţia pe care o primesc
experţii cooptaţi pentru activitatea depusă în baza contractului de înfrăţire
instituţională este asimilată salariului, din punctul de vedere al obligaţiilor
decurgând pentru expertul cooptat din legislaţia privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de
asigurări sociale, inclusiv dreptul de asigurare pentru accidente de muncă şi
boli profesionale, legislaţia privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi
stimularea ocupării forţei de muncă, precum şi din legislaţia privind
asigurările de sănătate.
(4) Experţii cooptaţi în cadrul proiectelor de
înfrăţire instituţională, în care România este donator de asistenţă tehnică,
îşi vor îndeplini misiunile în baza unui mandat aprobat de către conducătorul
instituţiei furnizoare de asistenţă tehnică şi în conformitate cu prevederile
legale în vigoare.
(5) Prin derogare de la prevederile Legii nr. 161/2003
privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea
demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea
şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare,
activitatea depusă în cadrul contractului de înfrăţire instituţională, în care
România este donator de asistenţă tehnică, nu constituie situaţie de
incompatibilitate pentru experţii cooptaţi.
(6) Activitatea depusă în cadrul proiectului de către
experţii cooptaţi în cadrul proiectelor de înfrăţire instituţională se va
evalua la sfârşitul anului în funcţie de mandatul primit, obiectivele misiunii
şi de rezultatele înregistrate şi descrise în raportul misiunii şi în raportul
anual.
Art. 12. - (1) In termen de maximum 5 zile de la
revenirea în ţară, experţii vor prezenta conducerii Ministerului Economiei şi
Finanţelor un raport de misiune.
(2) In vederea evaluării
anuale, experţii cooptaţi în cadrul proiectelor de înfrăţire instituţională
prezintă conducerii instituţiei furnizoare de asistenţă, la sfârşitul anului,
un raport anual al activităţilor desfăşurate în cadrul proiectelor de înfrăţire
instituţională.
Art. 13. - (1) Pe perioada desfăşurării misiunilor,
experţii cooptaţi în cadrul proiectelor de înfrăţire instituţională îşi
păstrează funcţia publică şi drepturile salariale, potrivit legii.
(2) Perioada în care experţii cooptaţi în cadrul
proiectelor de înfrăţire instituţională îşi desfăşoară activitatea constituie
vechime în muncă/vechime în specialitatea funcţiei, care va fi înregistrată în
mod corespunzător, potrivit legislaţiei în vigoare.
Art. 14. - Toate operaţiunile desfăşurate se vor
realiza în conformitate cu legislaţia română în vigoare, cu Manualul de
înfrăţire instituţională elaborat de Comisia Europeană, care stă la baza
semnării şi implementării contractului de înfrăţire instituţională, publicat pe
site-ul oficial al Comisiei Europene, şi cu legislaţia statului beneficiar,
după caz.
Art. 15. -In termen de 60 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se vor elabora norme de aplicare,
care se vor aproba prin hotărâre a Guvernului.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Cătălin Doica,
secretar de stat
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Mariana Câmpeanu