ORDONANTA
URGENTA Nr. 52 din 16 iunie 2010
pentru modificarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 196/2008 privind înfiintarea activitatii
de derulare si gestionare a proiectelor de înfratire institutionala finantate
de Uniunea Europeana, pentru care Romania are calitate de donator de asistenta
tehnica
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 425 din 24 iunie 2010
Având în vedere că:
-Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul
Energiei a câştigat în anul 2008 un proiect în Ucraina, iar în prezent
contractul este în implementare;
- Unitatea pentru Coordonarea şi Verificarea
Achiziţiilor Publice din Ministerul Finanţelor Publice a câştigat un proiect în
anul 2009 în Republica Moldova şi Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi
Monitorizarea Achiziţiilor Publice a câştigat un proiect în anul 2009 în
Albania;
- pentru ca aceste proiecte, precum şi cele care
urmează să fie semnate şi implementate cu succes de către România ca stat
membru partener de twinning şi pentru a nu aduce atingere imaginii României pe
plan internaţional;
- neadoptarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului pentru
modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 196/2008 privind înfiinţarea
activităţii de derulare şi gestionare a proiectelor de înfrăţire instituţională
finanţate de Uniunea Europeană, pentru care România are calitate de donator de
asistenţă tehnică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
168/2009, conduce la imposibilitatea României, în calitatea sa de donator de
asistenţă tehnică, de a-şi onora angajamentele deja asumate la nivel
internaţional, precum şi de a participa în viitoare proiecte de înfrăţire
instituţională,
întrucât toate aceste aspecte vizează interesul public
şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu
poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. - Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 196/2008 privind înfiinţarea activităţii de derulare
şi gestionare a proiectelor de înfrăţire instituţională finanţate de Uniunea
Europeană, pentru care România are calitate de donator de asistenţă tehnică,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 825 din 8 decembrie
2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 168/2009, se modifică
după cum urmează:
1. La articolul 2, litera i) va avea următorul
cuprins:
,,i) alocaţie zilnică, denumită în continuare per
diem, reprezintă o sumă de bani care este dată consilierilor rezidenţi de
înfrăţire instituţională, coordonatorilor de proiect şi experţilor cooptaţi, în
baza contractului de înfrăţire instituţională, în vederea acoperirii
cheltuielilor zilnice pe timpul delegării, în scopul asigurării cazării,
transportului local, precum şi pentru hrană şi alte cheltuieli efectuate în
legătură cu activitatea desfăşurată în cadrul proiectului;".
2. La articolul 3, litera i) va avea următorul
cuprins:
,,i) efectuează plăţile către consilierii rezidenţi de
înfrăţire instituţională, coordonatorii de proiect, experţii cooptaţi şi către
participanţii la vizitele de studii;".
3. La articolul 7, alineatul (3) va avea următorul
cuprins:
„(3) Ministerul Finanţelor Publice va încasa fondurile
de la statul beneficiar al asistenţei tehnice şi va efectua plăţile necesare
consilierilor rezidenţi de înfrăţire instituţională, coordonatorilor de proiect
şi experţilor cooptaţi în cadrul proiectelor de înfrăţire instituţională în
moneda euro."
4. La articolul 8, litera e) va avea următorul
cuprins:
,,e) indemnizaţii ale consilierilor rezidenţi de
înfrăţire instituţională, ale coordonatorilor de proiect şi ale experţilor
desemnaţi pentru implementarea proiectelor de înfrăţire instituţională, în
conformitate cu prevederile contractuale şi ale manualului de înfrăţire
instituţională;".
5. Articolul 9 se abrogă.
6. Articolul 11 va avea următorul cuprins:
„Art. 11. - (1) In vederea îndeplinirii activităţii
prevăzute la art. 1 vor fi cooptaţi consilieri rezidenţi de înfrăţire
instituţională, coordonatori de proiect, precum şi experţi, care vor fi
remuneraţi pentru activitatea depusă în cadrul proiectului printr-o
indemnizaţie stabilită în contractul de înfrăţire instituţională, în funcţie de
numărul de zile lucrate.
(2) Indemnizaţia pe care o primesc consilierii
rezidenţi de înfrăţire instituţională, coordonatorii de proiect, precum şi
experţii cooptaţi pentru activitatea depusă în baza contractului de înfrăţire
instituţională este asimilată din punct de vedere fiscal veniturilor din
salariu şi se impozitează potrivit legislaţiei în materie.
(3) Prin derogare de la prevederile art. 5 din Legea
nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări
sociale, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Legii nr. 179/2004
privind pensiile de stat şi alte drepturi de asigurări sociale ale
poliţiştilor, cu modificările şi completările ulterioare, indemnizaţia pe care
o primesc consilierii rezidenţi de înfrăţire instituţională, coordonatorii de
proiect, precum şi experţii cooptaţi pentru activitatea depusă în baza
contractului de înfrăţire instituţională este asimilată salariului, din punctul
de vedere al obligaţiilor decurgând pentru consilierul rezident de înfrăţire
instituţională, coordonatorul de proiect, precum şi pentru expertul cooptat din
legislaţia privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări
sociale, inclusiv dreptul de asigurare pentru accidente de muncă şi boli
profesionale, legislaţia privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi
stimularea ocupării forţei de muncă, precum şi din legislaţia privind
asigurările de sănătate.
(4) Consilierii rezidenţi de înfrăţire instituţională,
coordonatorii de proiect, precum şi experţii cooptaţi în cadrul proiectelor de
înfrăţire instituţională, în care România este donator de asistenţă tehnică,
îşi vor îndeplini misiunile în baza unui mandat aprobat de către conducătorul
instituţiei furnizoare de asistenţă tehnică şi în conformitate cu prevederile
legale în vigoare.
(5) Prin derogare de la prevederile Legii nr. 161/2003
privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea
demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea
şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare,
activitatea depusă în cadrul contractului de înfrăţire instituţională, în care
România este donator de asistenţă tehnică, nu constituie situaţie de
incompatibilitate pentru consilierii rezidenţi de înfrăţire instituţională,
coordonatorii de proiect, precum şi pentru experţii cooptaţi.
(6) Activitatea depusă în cadrul proiectului de către
consilierii rezidenţi de înfrăţire instituţională, coordonatorii de proiect,
precum şi de către experţii cooptaţi în cadrul proiectelor de înfrăţire
instituţională se va evalua la sfârşitul anului în funcţie de mandatul primit,
obiectivele misiunii şi de rezultatele înregistrate şi descrise în raportul
misiunii şi în raportul anual."
7. Articolul 12 va avea următorul cuprins:
„Art. 12. - (1) In termen de maximum 5 zile de la
revenirea în ţară, consilierii rezidenţi de înfrăţire instituţională,
coordonatorii de proiect, precum şi experţii cooptaţi vor prezenta conducerii
Ministerului Finanţelor Publice un raport de misiune.
(2) In vederea evaluării anuale, consilierii rezidenţi
de înfrăţire instituţională, coordonatorii de proiect, precum şi experţii
cooptaţi în cadrul proiectelor de înfrăţire instituţională prezintă conducerii
instituţiei furnizoare de asistenţă, la sfârşitul anului, un raport anual al
activităţilor desfăşurate în cadrul proiectelor de înfrăţire
instituţională."
8. Articolul 13 va avea următorul cuprins:
„Art. 13. - (1) Pe perioada desfăşurării misiunilor,
consilierii rezidenţi de înfrăţire instituţională, coordonatorii de proiect,
precum şi experţii cooptaţi în cadrul proiectelor de înfrăţire instituţională
îşi păstrează funcţia publică şi drepturile salariale, potrivit legii.
(2) Perioada în care consilierii rezidenţi de înfrăţire
instituţională, coordonatorii de proiect, precum şi experţii cooptaţi în cadrul
proiectelor de înfrăţire instituţională îşi desfăşoară activitatea constituie
vechime în muncă/vechime în specialitatea funcţiei, care va fi înregistrată în
mod corespunzător, potrivit legislaţiei în vigoare."
Art. II. - Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 196/2008 privind înfiinţarea activităţii de derulare
şi gestionare a proiectelor de înfrăţire instituţională finanţate de Uniunea
Europeană, pentru care România are calitate de donator de asistenţă tehnică,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 825 din 8 decembrie
2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 168/2009, cu
modificările aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, va fi republicată, după
aprobarea prin lege a acesteia, dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Mihai Constantin Şeitan
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Bogdan Mănoiu