ORDONANTA DE URGENTA Nr. 187 din 12 decembrie 2002
pentru ratificarea Contractului de finantare dintre Romania, Banca Europeana de
Investitii si Regia Autonoma "Administratia Fluviala a Dunarii de
Jos" Galati pentru finantarea Proiectului de protejare a malului Canalului
Sulina, semnat la Bucuresti la 8 martie 2002
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 941 din 23 decembrie 2002
In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 1
Se ratifica Contractul de finantare dintre Romania, Banca Europeana de
Investitii si Regia Autonoma "Administratia Fluviala a Dunarii de
Jos" Galati, in valoare de 38 milioane euro, pentru finantarea Proiectului
de protejare a malului Canalului Sulina, semnat la Bucuresti la 8 martie 2002,
denumit in continuare Contract.
Art. 2
Implementarea Contractului va fi realizata de catre Regia Autonoma
"Administratia Fluviala a Dunarii de Jos" Galati, denumita in
continuare Administratia Fluviala a Dunarii de Jos, in calitate de beneficiar
final al imprumutului.
Art. 3
Intre Ministerul Finantelor Publice, pe de o parte, si Administratia
Fluviala a Dunarii de Jos si Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei, pe de alta parte, se va incheia un acord de imprumut subsidiar prin
care se vor delega Administratiei Fluviale a Dunarii de Jos intreaga autoritate
si responsabilitate pentru utilizarea imprumutului, realizarea Proiectului si
respectarea obligatiilor asumate prin Contract.
Art. 4
(1) Fondurile necesare in vederea rambursarii imprumutului, platii
dobanzilor, comisioanelor si altor costuri aferente imprumutului se vor asigura
de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei.
(2) Contributia Guvernului Romaniei la realizarea investitiilor finantate
prin imprumutul acordat de Banca Europeana de Investitii, in valoare de 38
milioane euro echivalent, inclusiv pentru plata taxelor si impozitelor
percepute pe teritoriul tarii, precum si contravaloarea altor costuri locale
care nu se pot plati din imprumutul extern se vor asigura de la bugetul de
stat, prin bugetul Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei.
Art. 5
(1) Se autorizeaza Guvernul Romaniei, prin Ministerul Finantelor Publice,
ca, de comun acord cu Banca Europeana de Investitii si Administratia Fluviala a
Dunarii de Jos, sa introduca, pe parcursul derularii imprumutului, in raport cu
conditiile concrete de derulare a Contractului, amendamente la continutul
acestuia, care privesc realocari de fonduri, modificari in structura
imprumutului garantat pe categorii si componente, modificari de termene, precum
si orice alte modificari care nu sunt de natura sa sporeasca obligatiile
financiare ale Romaniei fata de Banca Europeana de Investitii sau sa determine
noi conditionari economice fata de cele convenite initial intre parti.
(2) Amendamentele la Contract convenite in conformitate cu alin. (1) se vor
aproba prin hotarare a Guvernului.
(3) Guvernul Romaniei va raporta periodic Parlamentului Romaniei asupra
amendamentelor introduse, in cadrul Raportului privind datoria publica externa
a Romaniei.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
p. Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Sergiu Sechelariu,
secretar de stat
p. Ministrul afacerilor externe,
Cristian Diaconescu,
secretar de stat
BANCA EUROPEANA DE INVESTITII
FI Nr. 21.490
Agora N 2000 0540
ROMANIA - PROIECTUL DE PROTEJARE A MALULUI CANALULUI SULINA
CONTRACT DE FINANTARE*)
intre Romania si Banca Europeana de Investitii si Regia Autonoma
"Administratia Fluviala a Dunarii de Jos" Galati
*) Traducere.
Prezentul Contract de finantare se incheie intre:
Romania, reprezentata de Ministerul Finantelor Publice, cu sediul in
Romania, municipiul Bucuresti, str. Apolodor nr. 17, sectorul 5, reprezentat de
domnul Mihai Nicolae Tanasescu, ministrul finantelor publice, denumita in
continuare Imprumutat, reprezentand prima parte contractanta;
Banca Europeana de Investitii, cu sediul central in Marele Ducat al
Luxemburgului, Luxemburg-Kirchberg, bd. Konrad Adenauer nr. 100, reprezentata
de domnul Wolfgang Roth, vicepresedinte, denumita in continuare Banca,
reprezentand a doua parte contractanta; si
Regia Autonoma "Administratia Fluviala a Dunarii de Jos" Galati
(AFDJ), institutie publica coordonata de Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, cu sediul in Romania, municipiul Galati, Str.
Portului nr. 32, 6200, reprezentata de domnul Octavian Gheorghiu, director general,
denumita in continuare AFDJ, reprezentand a treia parte contractanta.
Avand in vedere ca:
1. La data de 1 februarie 1993 Comunitatile Europene si Romania au incheiat
Acordul european de asociere intre Comunitatile Europene si statele membre ale
acestora, pe de o parte, si Romania, pe de alta parte.
2. In cadrul Acordului european Consiliul Guvernatorilor Bancii a autorizat
continuarea acordarii de imprumuturi pentru proiecte de investitii in Romania.
3. Un acord-cadru (denumit in continuare acord-cadru) referitor la
activitatea Bancii in Romania a fost incheiat intre Romania si Banca la data de
4/5 iunie 1997 si este aplicabil acestui contract.
4. Imprumutatul a propus initierea unui proiect (denumit in continuare
Proiect) care urmeaza sa fie realizat de AFDJ, urmarindu-se imbunatatirea
conditiilor de navigatie pe sectorul romanesc al Dunarii si in mod special in
Delta Dunarii, dupa cum se specifica mai detaliat in descrierea tehnica,
prezentata in anexa A (denumita in continuare Descriere tehnica).
5. Costul total al Proiectului, astfel cum a fost estimat de Banca, este
76.000.000 euro (saptezeci si sase milioane euro), inclusiv cheltuielile
neprevazute si dobanda pe perioada executiei, dar excluzand impozite si taxe.
6. Costul Proiectului va fi finantat dupa cum urmeaza:
_____________________________________________________________________
Contributia Imprumutatului de la bugetul de stat
prin bugetul Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei euro 38.000.000
_____________________________________________________________________
Imprumutul Bancii euro 38.000.000
_____________________________________________________________________
TOTAL: euro 76.000.000
_____________________________________________________________________
7. In consecinta, Imprumutatul a solicitat Bancii un imprumut in suma
echivalenta cu 38.000.000 euro (treizeci si opt milioane euro).
8. In baza art. 3 din acordul-cadru Imprumutatul a fost de acord ca dobanda
si toate celelalte plati datorate Bancii si care apar ca urmare a activitatilor
avute in vedere in acordul-cadru, precum si activele si veniturile Bancii
legate de aceste activitati sa fie scutite de impozite.
9. In baza art. 4 din acordul-cadru Imprumutatul a fost de acord ca, pe
intreaga perioada de efectuare a oricarei operatiuni financiare incheiate in
conformitate cu acordul-cadru:
a) sa asigure:
(i) ca beneficiarii pot schimba in orice valuta liber convertibila, la
cursul de schimb care prevaleaza, sumele in moneda nationala a Imprumutatului,
necesare pentru plata la timp a tuturor sumelor datorate Bancii in legatura cu
imprumuturile si garantiile referitoare la orice proiect; si
(ii) ca aceste sume sa fie transferabile liber, imediat si efectiv; si
b) sa asigure:
(i) ca Banca sa poata schimba in orice valuta liber convertibila, la cursul
de schimb care prevaleaza, sumele in moneda nationala a Imprumutatului, primite
de Banca cu titlu de plati aferente unor imprumuturi si garantii sau oricarei
alte activitati, si ca Banca sa poata transfera liber, imediat si efectiv
sumele astfel schimbate; sau, daca Banca va opta altfel,
(ii) ca Banca sa poata dispune liber de aceste sume pe teritoriul
Imprumutatului.
10. Convinsa ca prezenta operatiune corespunde scopului functiilor sale si
ca este conforma cu scopurile acordului-cadru si tinand seama de aspectele
mentionate anterior, Banca a decis sa dea curs solicitarii Imprumutatului, prin
acordarea unui credit in suma echivalenta cu 38.000.000 euro (treizeci si opt
milioane euro).
11. Semnarea acestui contract, in numele Imprumutatului, este pe deplin
autorizata potrivit conditiilor stabilite in documentul I anexat, iar semnarea
contractului, in numele AFDJ, este pe deplin autorizata potrivit conditiilor
stabilite in documentul II anexat.
12. Referirile din prezentul contract la articole, preambul, paragrafe,
subparagrafe, alineate, anexe si documente anexate reprezinta referiri facute
la articolele, preambulul, paragrafele, subparagrafele, alineatele, anexele,
documentele anexate ale prezentului contract.
Drept care s-a convenit prin prezentul contract dupa cum urmeaza:
Art. 1
Trageri
1.01. Suma creditului
Prin acest contract Banca acorda Imprumutatului, iar Imprumutatul accepta,
un credit (denumit in continuare credit) in suma echivalenta cu 38.000.000 euro
(treizeci si opt milioane euro), care va fi utilizat exclusiv pentru finantarea
partiala a costurilor Proiectului.
1.02. Proceduri de tragere
A. Creditul va fi pus la dispozitie pentru a fi tras de AFDJ in cel mult 4
transe (denumite in continuare transe si fiecare denumita transa). Fiecare
transa va avea o valoare echivalenta cu cel putin 8.000.000 euro (cu exceptia
ultimei transe).
Pentru sectoarele prioritare inca neidentificate in totalitate in cadrul
fazei a II-a din Descrierea tehnica, AFDJ, in numele Imprumutatului, poate, pana
la data de 31 decembrie 2002, sa inainteze Bancii una sau mai multe cereri
pentru alocari (denumite in continuare alocari sau individual alocare). Aceasta
cerere sau aceste cereri redactata/redactate in urma realizarii unei inspectii
si a unui studiu de fezabilitate aprobate de Banca va/vor fi insotita/insotite
de:
a) o descriere completa a sectoarelor prioritare care vor fi finantate de
Banca, incluzand componentele investitiei finale, costurile estimative,
proiectiile financiare si planul de achizitii; si
b) toate aprobarile de mediu si celelalte aprobari necesare.
Banca va hotari daca aproba sau nu alocarea solicitata de AFDJ, in numele
Imprumutatului, in urma unei analize. In cazul aprobarii, Banca va emite o
scrisoare de alocare prin care va informa Imprumutatul si va specifica partea
din credit alocata sectoarelor prioritare in chestiune.
Pana la data de 31 decembrie 2006 Imprumutatul poate solicita efectuarea
tragerilor in conformitate cu procedura descrisa mai jos in acest paragraf, cu
privire la orice parte din credit care:
a) are legatura cu subproiectele identificate deja, in intregime, in faza I
din Descrierea tehnica; sau
b) a fost alocata in conformitate cu procedurile stabilite in acest
subparagraf 1.02 A.
B. Tragerea fiecarei transe se va efectua in baza unei cereri scrise
(denumita in continuare cerere) din partea AFDJ, in numele Imprumutatului,
potrivit conditiilor mentionate in paragraful 1.04. Fiecare cerere:
a) va specifica suma solicitata pentru tragere in cadrul transei;
b) va specifica valuta in care AFDJ, in numele Imprumutatului, solicita sa
fie trasa transa, ca fiind o valuta la care se face referire in paragraful
1.03;
c) va specifica rata dobanzii aplicabile, daca este cazul, indicata anterior
de Banca la AFDJ, fara angajament;
d) va specifica data preferata pentru efectuarea tragerii, intelegandu-se
ca Banca poate disponibiliza transa in termen de pana la 4 luni calendaristice
de la data cererii; si
e) va fi insotita de documentele justificative solicitate conform
subparagrafului 1.04 C.
Nici o cerere nu va putea fi transmisa dupa data de 31 decembrie 2006. Sub
rezerva prevederilor subparagrafului 1.02 C, fiecare cerere este irevocabila.
C. Cu 10 - 15 zile inainte de data disponibilizarii transei, in cazul in
care cererea este conforma cu prevederile subparagrafului 1.02 B si in masura
in care documentele justificative puse la dispozitie, in conformitate cu
prevederile subparagrafului 1.02 B alin. e) sunt acceptabile pentru Banca,
aceasta va remite AFDJ, in numele Imprumutatului, o notificare (denumita in
continuare aviz de tragere) prin care:
a) va confirma valoarea si valuta transei specificate in cerere;
b) va specifica rata dobanzii aplicabila transei, conform paragrafului
3.01; si
c) va specifica data disponibilizarii transei.
In cazul in care unul sau mai multe elemente specificate in avizul de
tragere nu sunt conforme cu elementele corespunzatoare din cerere, AFDJ, in
numele Imprumutatului, intr-un interval de 3 zile lucratoare in Luxemburg, de
la data primirii avizului de tragere, poate revoca cererea printr-o notificare
adresata Bancii si, ca urmare, cererea si avizul de tragere vor ramane fara
efect.
D. Tragerea fiecarei transe va fi efectuata in acel cont bancar, in numele
si pe seama AFDJ, pe care AFDJ, in numele Imprumutatului, o va notifica Bancii
cu cel putin 8 zile inainte de data efectuarii tragerii.
1.03. Valuta tragerii
Sub rezerva existentei disponibilitatilor, Banca va disponibiliza fiecare
transa in valuta pentru care AFDJ si-a exprimat preferinta. Valuta in care se
va efectua tragerea va fi euro, o valuta a unuia dintre statele membre ale
Bancii, care nu participa la a treia etapa a Uniunii Monetare Europene, sau
orice alta valuta care este tranzactionata pe scara larga pe principalele piete
valutare.
Pentru calculul sumelor ce urmeaza sa fie trase in alte valute decat euro,
Banca va aplica cursurile de schimb de referinta, calculate si publicate de
Banca Centrala Europeana din Frankfurt sau, in lipsa acestora, cursurile de
schimb care prevaleaza pe orice alta piata financiara aleasa de Banca, la o
data cuprinsa intr-un interval de 15 zile anterior datei efectuarii tragerii,
dupa cum va decide Banca.
1.04. Conditii de tragere
A. Tragerea primei transe, in conformitate cu prevederile paragrafului
1.02, va fi conditionata de indeplinirea in mod satisfacator pentru Banca a
urmatoarelor conditii, si anume, ca inainte de data primei cereri:
a) un consilier juridic al Imprumutatului sa fi emis un aviz juridic in
limba engleza privind semnarea in mod corespunzator a acestui contract de catre
Imprumutat, precum si privind documentele relevante, in forma si continutul
acceptabile pentru Banca;
b) un consilier juridic al AFDJ sa fi emis un aviz juridic in limba engleza
privind semnarea in mod corespunzator a acestui contract de catre AFDJ, precum
si privind documentele relevante, in forma si continutul acceptabile pentru
Banca;
c) toate aprobarile necesare privind controlul schimbului valutar (daca
este cazul) sa fi fost obtinute pentru a permite AFDJ, in numele
Imprumutatului, sa primeasca trageri in conditiile prezentului contract si
pentru a permite Imprumutatului sa ramburseze imprumutul (astfel cum este
definit in paragraful 2.01) si sa plateasca dobanda si toate celelalte sume
datorate conform prezentului contract; astfel de aprobari trebuie sa se extinda
si asupra deschiderii si mentinerii conturilor in care AFDJ, in numele
Imprumutatului, solicita Bancii sa disponibilizeze creditul;
d) Banca sa fi primit dovezi satisfacatoare in limba engleza, care sa
ateste faptul ca Imprumutatul a autorizat si a imputernicit pe deplin AFDJ sa
solicite trageri si sa primeasca sumele corespunzatoare in conformitate cu
prevederile prezentului contract, in numele si pe seama Imprumutatului;
e) Banca sa fi primit dovezi satisfacatoare privind imputernicirea
persoanei sau a persoanelor autorizate sa semneze cererile, precum si
specimenele de semnatura, autentificate, ale acestei sau acestor persoane;
f) Banca sa fi primit dovezi satisfacatoare care sa ateste faptul ca: (i)
AFDJ a infiintat Unitatea de Implementare a Proiectului, conform paragrafului
6.10; si (ii) AFDJ a angajat consultanti internationali, conform paragrafului
6.11; si
g) Banca sa fi primit dovezi satisfacatoare in limba engleza, referitoare
la imputernicirea semnatarilor de a semna acest contract, in numele
Imprumutatului si, respectiv, al AFDJ, precum si o copie de pe o rezolutie
satisfacatoare, care autorizeaza AFDJ sa devina parte in acest contract.
Daca o cerere pentru tragerea primei transe este efectuata inainte de
primirea de catre Banca a unor dovezi satisfacatoare, care sa demonstreze ca
aceste conditii au fost indeplinite, o astfel de cerere va fi considerata ca
fiind primita de Banca la acea data la care conditiile vor fi fost indeplinite.
B. Tragerea fiecarei transe ulterioare primei transe va fi conditionata de
primirea de catre Banca, inainte sau chiar la data cererii respective, a unor
dovezi la care se face referire in subparagraful 1.04 C.
In plus fiecare tragere se va face cu conditia ca Banca sa fie convinsa
permanent ca suficiente fonduri continua sa fie asigurate in conformitate cu
prevederile paragrafului 6.07, astfel incat sa se asigure realizarea si
implementarea la timp a Proiectului, in conformitate cu Descrierea tehnica.
C. In decurs de 90 de zile de la tragerea oricarei transe AFDJ va furniza
Bancii dovezi satisfacatoare care sa ateste ca AFDJ a efectuat cheltuieli (excluzand
impozitele si taxele platibile in Romania) pentru componentele finantate de
Banca, in conformitate cu Descrierea tehnica, in suma globala egala cu valoarea
totala a transei solicitate si a tuturor transelor trase anterior, mai putin o
suma echivalenta cu 3.000.000 euro.
D. Tragerea ultimei transe va fi conditionata de primirea de catre Banca,
la data sau inainte de data cererii, a dovezilor satisfacatoare, care sa ateste
faptul ca AFDJ a efectuat sau va efectua, nu mai tarziu de 90 de zile din acel
moment, cheltuieli pentru componentele finantate de Banca, in conformitate cu
Descrierea tehnica (excluzand impozitele si taxele platibile in Romania) pentru
o valoare egala cu suma dintre valoarea transei solicitate si valoarea tuturor
transelor trase anterior.
E. Pentru calcularea echivalentului in euro al sumelor cheltuite Banca va
aplica cursul de schimb in vigoare cu 30 de zile inainte de data cererii.
F. Daca orice dovada furnizata de AFDJ nu este satisfacatoare pentru Banca,
aceasta poate fie sa actioneze in concordanta cu prevederile ultimei fraze a
subparagrafului 1.04 A, fie sa disponibilizeze suma solicitata, redusa
proportional.
1.05. Anularea creditului
In cazul in care costul Proiectului va fi mai mic decat cifra estimata in
preambul, Banca poate, printr-o notificare transmisa Imprumutatului si AFDJ, sa
anuleze valoarea partii netrase din credit proportional cu diferenta.
Imprumutatul poate oricand, printr-o notificare adresata Bancii, sa anuleze
integral sau partial orice suma netrasa din credit, cu conditia ca, daca
Imprumutatul anuleaza orice transa care a facut obiectul unui aviz de tragere
si care nu a fost revocata in conformitate cu prevederile paragrafului 1.02 C,
sa plateasca un comision calculat asupra sumei anulate, la o rata fixa egala cu
jumatate din rata dobanzii aplicabila acelei transe.
Banca poate, dupa data de 30 aprilie 2007, printr-o notificare adresata
Imprumutatului si AFDJ, sa anuleze in orice moment partea din credit pentru
care nu s-a efectuat nici o tragere.
1.06. Anularea si suspendarea creditului
Banca poate, printr-o notificare adresata Imprumutatului si AFDJ, sa
anuleze, integral sau partial, in orice moment si cu efect imediat, partea
netrasa din credit:
a) ca urmare a aparitiei oricarui eveniment mentionat la subparagraful
10.01 A ori 10.01 B; sau
b) daca vor surveni situatii exceptionale care vor afecta negativ accesul
Bancii pe piata nationala de capital sau pe pietele internationale de capital
relevante.
Alternativ, daca unul dintre evenimentele descrise la alin. a) sau b) de
mai sus s-a produs si in opinia Bancii acesta are un caracter temporar, Banca
poate, printr-o notificare adresata Imprumutatului si AFDJ, sa suspende
integral sau partial partea netrasa din credit. Intr-un astfel de caz
suspendarea va continua pana cand Banca instiinteaza Imprumutatul si AFDJ ca
este din nou in masura sa emita un aviz de tragere cu privire la acea parte din
credit. Suspendarea nu va implica nici o extindere a datei de anulare prevazute
in paragraful 1.05.
Totusi Banca nu va fi indreptatita sa anuleze sau sa suspende, in temeiul
prevederilor alin. b) al acestui paragraf, nici o transa care a facut obiectul
unui aviz de tragere.
Partea netrasa din credit se va considera anulata daca Banca solicita
rambursarea in baza art. 10.
In cazul in care creditul este anulat in temeiul alin. a) de mai sus,
Imprumutatul va plati un comision pentru suma anulata a oricarei transe netrase
care a facut obiectul unui aviz de tragere la o rata anuala de 0,75%, calculat
de la data avizului de tragere respectiv pana la data anularii.
1.07. Valuta comisioanelor
Comisioanele datorate de Imprumutat Bancii, in baza prezentului articol,
vor fi calculate si platibile in euro.
Art. 2
Imprumutul
2.01. Suma imprumutului
Imprumutul (denumit in continuare imprumut) va cuprinde totalul sumelor in
valutele disponibilizate de Banca, asa cum au fost notificate de Banca
Imprumutatului si AFDJ cu ocazia disponibilizarii fiecarei transe.
2.02. Valuta de rambursare
Fiecare rambursare, in baza art. 4 si 10, se va face in valutele
disponibilizate si in proportiile in care acestea sunt cuprinse in soldul
imprumutului.
2.03. Valuta dobanzii si a altor obligatii de plata
Dobanda si celelalte obligatii de plata datorate conform prevederilor art.
3, 4 si 10 vor fi calculate si platibile proportional in fiecare valuta in care
imprumutul este rambursabil.
Orice alta plata va fi efectuata in valuta specificata de Banca, avandu-se
in vedere valuta in care s-au efectuat cheltuielile ce urmeaza sa fie
rambursate prin acea plata.
2.04. Notificari ale Bancii
Dupa disponibilizarea fiecarei transe Banca va transmite Imprumutatului si
AFDJ o situatie rezumativa cuprinzand suma, data tragerii si rata dobanzii
pentru acea transa.
Art. 3
Dobanda
3.01. Rata dobanzii
A. Soldul nerambursat al oricarei transe va fi purtator de dobanda la rata
specificata in avizul de tragere aferent acesteia, care va fi rata dobanzii
aplicabila la data emiterii avizului de tragere pentru imprumuturile exprimate
in valuta respectiva si acordate de Banca imprumutatilor sai, in aceleasi
conditii de rambursare si de plata a dobanzii ca cele pentru transa in cauza.
B. Dobanda va fi platibila semestrial, la datele specificate in paragraful
5.03.
3.02. Dobanda la sumele cu scadenta depasita
Fara a contraveni prevederilor art. 10 si ca exceptie de la cele ale
paragrafului 3.01, pentru orice suma restanta platibila in conditiile acestui
contract se va datora dobanda de la data scadentei pana la data efectiva a
platii, la o rata anuala calculata dupa cum urmeaza:
a) pentru o suma datorata din orice transa, la o rata egala cu suma dintre:
(i) 2,5% (doi virgula cinci procente); si
(ii) rata relevanta specificata conform paragrafului 3.01; si
b) pentru orice alta suma, la o rata egala cu suma a:
(i) 2,5% (doi virgula cinci procente); si
(ii) rata dobanzii perceputa de Banca la data scadentei, pentru
imprumuturile acordate in valuta respectiva, pe termen de 25 de ani.
Aceasta dobanda este platibila in aceeasi valuta ca si suma restanta pentru
care este datorata.
Art. 4
Rambursarea
4.01. Rambursarea obisnuita
Imprumutatul va rambursa imprumutul conform graficului de rambursare
prezentat in anexa B.
4.02. Rambursarea anticipata voluntara
A. Imprumutatul poate rambursa anticipat, integral sau partial, o transa in
baza unei notificari scrise (denumita in continuare notificare de rambursare
anticipata), in termen de 30 de zile, in care se specifica suma (suma
rambursata anticipat) care urmeaza sa fie rambursata anticipat si data propusa
pentru rambursarea anticipata (data rambursarii anticipate), care va fi o data
specificata in paragraful 5.03 (fiecare denumita data de plata). Rambursarea
anticipata va fi conditionata de plata de catre Imprumutat a unei compensatii,
daca este cazul, datorata Bancii in conformitate cu prevederile subparagrafelor
4.02 B si 4.02 C.
B. Valoarea compensatiei va fi suma diferentei de dobanda neincasata de
Banca pentru fiecare semestru incheiat la datele de plata ulterioare datei
rambursarii anticipate, calculata dupa cum se specifica in urmatorul
subparagraf si diminuata in conformitate cu prevederile subparagrafului 4.02 C.
Suma acestei diferente va fi calculata ca fiind suma prin care:
(x) dobanda care ar fi fost platibila in timpul acelui semestru pentru
transa sau partea din transa rambursata anticipat
depaseste
(y) dobanda care ar fi fost astfel platibila pe durata acelui semestru,
daca ar fi fost calculata la rata de referinta; in acest scop, rata de
referinta reprezinta rata anuala a dobanzii (redusa cu 15 puncte procentuale)
pe care Banca o stabileste cu o luna inainte de data rambursarii anticipate ca
fiind rata standard pentru un imprumut acordat de Banca din surse proprii
imprumutatilor sai, denominata in valuta transei respective, avand aceleasi
caracteristici financiare ca si transa care urmeaza sa fie rambursata
anticipat, in special aceeasi periodicitate pentru plata dobanzii, aceeasi
perioada ramasa pana la scadenta si acelasi tip de rambursare.
Rata dobanzii pe care Banca, urmand procedurile stabilite de Consiliul
Guvernatorilor Bancii, o stabileste pentru un imprumut este, in conformitate cu
statutul Bancii, determinata pe baza conditiilor dominante de pe piata de
capital.
C. Fiecare suma calculata in acest mod va fi diminuata la data rambursarii
anticipate prin aplicarea unei rate de discont egale cu rata determinata
conform alin. (y) al subparagrafului 4.02 B.
D. Banca va notifica Imprumutatului valoarea compensatiei datorate sau,
dupa caz, neperceperea vreunei compensatii pana la ora 12 p.m., ora
Luxemburgului, intr-o zi lucratoare si in Bucuresti, ca urmare a primirii notificarii
de rambursare anticipata. Daca pana la ora 5 p.m., ora Luxemburgului, la data
notificarii, Imprumutatul nu confirma in scris intentia sa de a efectua
rambursarea anticipata in conditiile comunicate de Banca, notificarea de
rambursare anticipata va ramane fara efect. Cu exceptia unui astfel de caz
mentionat anterior, Imprumutatul va avea obligatia de a efectua plata in
conformitate cu notificarea de rambursare anticipata si sa plateasca dobanda
datorata asupra sumei rambursate anticipat, precum si orice suma datorata
conform prevederilor paragrafului 4.02.
4.03. Rambursarea anticipata obligatorie
A. Daca Imprumutatul ramburseaza anticipat in mod voluntar, partial sau
integral, orice alt imprumut contractat initial pe o perioada mai mare de 5 ani,
Banca poate solicita rambursarea anticipata a unei parti din suma nerambursata
in acel moment a imprumutului, in aceeasi proportie cu aceea dintre suma
rambursata anticipat si suma totala nerambursata a tuturor acelor imprumuturi.
Banca va adresa Imprumutatului cererea sa, daca este cazul, in termen de 4
saptamani de la primirea notificarii respective, conform prevederilor
subparagrafului 8.02 a). Orice suma solicitata de Banca va putea fi platita
impreuna cu dobanda datorata la data indicata de Banca, data care nu va preceda
data rambursarii anticipate a celuilalt imprumut.
Rambursarea anticipata a unui imprumut printr-un nou imprumut cu termen de
rambursare cel putin la fel de mare ca si termenul neexpirat al imprumutului
rambursat anticipat nu va fi considerata rambursare anticipata.
B. In cazul in care costul total al Proiectului se va situa semnificativ
sub cifra specificata in preambul, Banca poate cere rambursarea anticipata a
imprumutului, proportional cu diferenta.
4.04. Prevederi generale privind rambursarea anticipata conform prezentului
articol
Rambursarea anticipata va fi efectuata in toate valutele imprumutului,
proportional cu sumele nerambursate respective, exceptand cazul in care
Imprumutatul poate alege, in schimb, sa ramburseze anticipat, conform
prevederilor paragrafului 4.02, intreaga suma trasa si nerambursata intr-o
singura transa.
In cazul rambursarii anticipate partiale in toate valutele, fiecare suma
rambursata anticipat va determina o reducere pro-rata a fiecarei trageri ramase
de rambursat.
Dispozitiile prezentului articol nu vor contraveni prevederilor art. 10.
Art. 5
Platile
5.01. Locul platii
Fiecare suma platibila de catre Imprumutat, conform acestui contract, va fi
platita in contul respectiv comunicat de Banca Imprumutatului. Banca va indica
Imprumutatului contul cu cel putin 15 zile inainte de data scadentei pentru
prima plata pe care o va face Imprumutatul si va notifica orice schimbare a
contului cu cel putin 15 zile inainte de data primei plati la care se aplica
modificarea.
Aceasta perioada de notificare nu se aplica in cazul platilor efectuate in
baza art. 10.
5.02. Calculul platilor referitoare la o fractiune de an
Orice suma datorata sub forma de dobanda, comision sau in alt mod de catre
Imprumutat, conform acestui contract, si calculata pentru orice fractiune din
an va fi calculata pe baza unui an de 360 de zile si a unei luni de 30 de zile.
5.03. Datele de plata
Sumele datorate semestrial conform acestui contract sunt platibile Bancii
in fiecare an, la datele de 15 martie si 15 septembrie.
Orice plata scadenta intr-o zi nelucratoare va fi platibila in ziua
lucratoare imediat urmatoare. Zi lucratoare inseamna o zi in care bancile sunt
deschise pentru tranzactii in centrul financiar al tarii a carei moneda
nationala este moneda sumei datorate, cu mentiunea ca, in cazul monedei euro,
zi lucratoare inseamna o zi in care instructiunile de creditare sau de transfer
in euro se prelucreaza prin sistemul de decontare in euro, sistem denumit
Transfer rapid automat transeuropean cu privire la decontarile brute in timp
real TARGET.
Alte sume datorate conform prezentului contract sunt platibile in termen de
7 zile lucratoare de la primirea de catre Imprumutat a cererii emise de Banca.
O suma datorata de Imprumutat va fi considerata platita in momentul in care
aceasta este primita de Banca.
Art. 6
Angajamente speciale
6.01. Utilizarea imprumutului si a altor fonduri
AFDJ, in numele Imprumutatului, va folosi sumele imprumutului si celelalte
fonduri mentionate in planul de finantare descris in preambul exclusiv pentru
finantarea Proiectului, care, pentru fiecare dintre fazele I si II, nu vor
depasi 50% (cincizeci la suta) din costul acestora.
6.02. Finalizarea Proiectului
AFDJ, in numele Imprumutatului, se angajeaza sa realizeze Proiectul, in
conformitate cu Descrierea tehnica si sa il finalizeze pana la data specificata
in aceasta, data care poate fi modificata periodic cu aprobarea Bancii.
6.03. Costul majorat al Proiectului
In cazul in care costul Proiectului depaseste cifra estimata prezentata in
preambul, Imprumutatul si/sau AFDJ vor/va obtine finantare pentru a acoperi
depasirea costului, fara a apela la Banca, astfel incat sa permita AFDJ sa
finalizeze Proiectul in conformitate cu Descrierea tehnica. Planurile pentru
finantarea costului suplimentar vor fi comunicate Bancii in timp util pentru
aprobare.
6.04. Procedura de licitatie
AFDJ se angajeaza sa achizitioneze bunuri si servicii si sa comande lucrari
pentru Proiect, acolo unde este cazul si in mod satisfacator pentru Banca, prin
licitatie internationala deschisa participantilor din toate tarile.
6.05. Asigurarea
Atat timp cat imprumutul este nerambursat, AFDJ va asigura in mod
corespunzator toate lucrarile si proprietatile care fac parte din Proiect, in
conformitate cu practica curenta pentru lucrari de interes public similare din
Romania.
6.06. Intretinerea
Atat timp cat imprumutul este nerambursat, AFDJ se va asigura ca toate
proprietatile ce fac parte din Proiect sa fie intretinute, reparate, revizuite
si modernizate, dupa cum va fi necesar, pentru a fi mentinute in stare buna de
functionare.
6.07. Alocarea fondurilor
Imprumutatul se angajeaza sa aloce anual pentru Proiect suficiente fonduri
bugetare si/sau alte resurse financiare pentru completarea planului de
finantare a Proiectului, pentru partea neacoperita de imprumut si sa permita
finalizarea la timp a acestuia, in conformitate cu Descrierea tehnica si, de
asemenea, sa permita rambursarea imprumutului si plata dobanzii si
comisioanelor aferente.
6.08. Auditarea conturilor
AFDJ:
a) va tine evidenta inregistrarilor financiare si contabile, precum si a
documentelor, in conformitate cu standardele contabile internationale
satisfacatoare pentru Banca;
b) va supune auditarii anuale inregistrarile contabile, bugetul si
situatiile financiare, in conformitate cu standardele contabile internationale;
si
c) va angaja ca auditor o firma de reputatie internationala, care si-a
dovedit capacitatea de a controla evidenta contabila, in conformitate cu
standardele internationale si care este agreata de Banca.
6.09. Functionarea Proiectului
Atat timp cat imprumutul este nerambursat si daca Banca nu isi va fi dat
consimtamantul altfel in scris, AFDJ isi va pastra titlul de proprietate si
posesiune asupra activelor care fac parte din Proiect si va mentine Proiectul
in stare permanenta de functionare, in conformitate cu scopul sau initial.
Banca poate sa nu isi dea acordul numai in cazul in care actiunea propusa
ar prejudicia interesele acesteia in calitate de creditor al Imprumutatului sau
ar face ca Proiectul sa devina neeligibil pentru finantare din partea Bancii.
6.10. Unitatea de implementare a Proiectului
Imprumutatul, prin AFDJ, va infiinta o unitate de implementare a
Proiectului (denumita in continuare Unitate de implementare a Proiectului),
satisfacatoare pentru Banca, (incluzand membri ai AFDJ si ai Directiei generale
a transporturilor maritime pe Dunare si a cailor navigabile din cadrul
Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei) si care va
raspunde de toate problemele legate de managementul si implementarea acestui
Proiect.
6.11. Asistenta tehnica
Imprumutatul, prin AFDJ, se angajeaza sa asigure asistenta tehnica pentru
Unitatea de Implementare a Proiectului, in mod satisfacator pentru Banca, in
vederea pregatirii, implementarii si monitorizarii Proiectului. Aceasta asistenta
va fi asigurata de o firma de consultanta internationala, conform termenilor de
referinta agreati de Banca.
6.12. Angajamente privind protectia mediului
AFDJ se angajeaza:
a) sa isi desfasoare activitatea pe perioada fazei de investitie a Proiectului,
in conformitate cu legislatia aplicabila privind mediul si cu standardele
Uniunii Europene referitoare la protectia mediului, dupa cum acestea pot fi
amendate sau modificate, dupa caz, sa obtina si sa mentina toate autorizatiile
guvernamentale necesare, aplicabile in aceasta privinta;
b) sa indeplineasca toate operatiunile legate de Proiect, inclusiv
lucrarile de intretinere in conformitate cu legile, standardele si practicile
la care se face referire la alin. a) al acestui paragraf;
c) sa se asigure ca nici un material sau o substanta, care poate avea
efecte adverse asupra mediului, la care se refera legile, standardele si
practicile mentionate la alin. a) al acestui paragraf, nu sunt folosite la
realizarea acestui proiect; si
d) sa supravegheze pe durata si dupa terminarea constructiei din Proiect
efectele sale asupra mediului din Rezervatia Biosferei "Delta
Dunarii" din Romania si sa cuantifice modificarile de volum ca urmare a
operatiunilor de dragare.
6.13. Vizitele
A. Imprumutatul si AFDJ inteleg ca Banca poate fi obligata sa divulge
Curtii de Conturi a Comunitatii Europene (denumita in continuare Curtea de
Conturi), acele documente referitoare la Imprumutat si la Proiect care sunt
necesare pentru indeplinirea sarcinilor Curtii de Conturi, in conformitate cu
legislatia Uniunii Europene.
B. Imprumutatul si AFDJ vor permite persoanelor desemnate de Banca, care
pot fi insotite de reprezentanti ai Curtii de Conturi, sa viziteze
amplasamentele, instalatiile si lucrarile incluse in Proiect si sa efectueze
acele verificari pe care le doresc. In acest scop Imprumutatul si AFDJ le va
acorda sau se vor asigura ca le va fi acordata toata asistenta necesara. Cu
ocazia unei astfel de vizite reprezentantii Curtii de Conturi pot solicita
Imprumutatului si/sau AFDJ sa prezinte documentele care cad sub incidenta
subparagrafului 6.13 A.
Art. 7
Garantii
7.01. Garantii
Daca Imprumutatul va acorda unei terte parti vreo garantie asupra oricaruia
dintre activele sale pentru indeplinirea oricareia dintre obligatiile sale
privind datoria externa sau orice fel de preferinta ori prioritate in legatura
cu acestea, atunci Imprumutatul, daca Banca va solicita, va furniza Bancii o
garantie echivalenta pentru indeplinirea obligatiilor sale in cadrul
prezentului contract sau va acorda Bancii o preferinta ori o prioritate
echivalenta.
Imprumutatul confirma ca in prezent nu exista nici o astfel de garantie,
preferinta sau prioritate.
Art. 8
Informatii
8.01. Informatii legate de Proiect
AFDJ:
a) se va asigura ca evidentele sale prezinta toate operatiunile referitoare
la finantarea si realizarea Proiectului;
b) va transmite Bancii, in limba engleza sau insotit de traducere in limba
engleza:
(i) pana la data de 30 iunie 2002 si ulterior, trimestrial, pana la
terminarea Proiectului, cate un raport privind implementarea Proiectului si
monitorizarea efectelor asupra mediului, in conformitate cu prevederile
paragrafului 6.12 d);
(ii) la 6 luni dupa incheierea Proiectului, un raport privind terminarea
Proiectului; si
(iii) periodic, orice alte documente sau informatii suplimentare privind
finantarea, implementarea si functionarea Proiectului, dupa cum Banca poate
solicita in mod rezonabil;
c) va transmite Bancii spre aprobare, fara intarziere, orice modificare de
natura materiala in planurile generale, graficul de executie, planurile de
finantare sau in programul de cheltuieli ale Proiectului, in legatura cu
aspectele facute cunoscute Bancii inaintate de semnarea acestui contract;
d) va informa Banca in timp util despre orice situatie care impune acordul
Bancii, in conformitate cu prevederile paragrafului 6.09; si
e) va informa in general Banca despre orice fapt sau eveniment ce ii este
cunoscut, care poate prejudicia in mod substantial sau poate afecta conditiile
de executie sau de functionare a Proiectului.
8.02. Informatii privind Imprumutatul
Imprumutatul va informa Banca:
a) imediat despre orice hotarare luata de el, din orice motiv sau pentru
orice situatie care il obliga, ori despre orice cerere care i s-a facut de a
rambursa anticipat orice imprumut acordat initial pentru o perioada mai mare de
5 ani;
b) imediat despre orice intentie din partea sa de a acorda in favoarea unei
terte parti orice garantie pentru oricare dintre activele sale pentru
indeplinirea oricareia dintre obligatiile sale externe, preferinte ori
prioritati; sau
c) in general despre orice fapt sau eveniment care ar putea prejudicia
indeplinirea oricarei obligatii a Imprumutatului, in conformitate cu acest
contract, sau care ar putea prejudicia si afecta substantial conditiile de
executie sau functionare a Proiectului.
8.03. Informatii privind AFDJ
AFDJ:
a) va furniza Bancii, in limba engleza sau insotite de traducere in limba
engleza, in fiecare an, in termen de o luna de la publicarea lor, raportul
anual, bilantul contabil, contul de profit si pierdere si raportul auditorului,
intocmite in concordanta cu standardele internationale de contabilitate; si
b) va informa Banca:
(i) imediat in legatura cu orice modificare adusa documentelor sale
statutare de baza si cu orice schimbare a statutului sau juridic sau a
mandatului; si
(ii) in general despre orice situatie sau eveniment care ar putea impiedica
indeplinirea oricareia dintre obligatiile sale asumate in cadrul prezentului
contract.
Art. 9
Speze si cheltuieli
9.01. Impozite, taxe si comisioane
Imprumutatul si/sau AFDJ (dupa caz) vor/va plati toate impozitele, taxele,
comisioanele si alte impuneri de orice natura, inclusiv taxele de timbru si de
inregistrare aferente semnarii sau implementarii prezentului contract sau a
oricarui document legat de acesta si aferente acordarii oricarei garantii
pentru imprumut.
Imprumutatul va plati integral capitalul, dobanda, comisioanele si alte
sume datorate in baza prezentului contract, brut, fara deducerea vreunei
impuneri nationale sau locale de orice fel, cu conditia ca, daca Imprumutatul
este obligat prin lege sa faca orice astfel de deducere, acesta sa majoreze
suma de plata catre Banca, astfel incat dupa deducere suma neta primita de
Banca sa fie echivalenta cu suma datorata.
9.02. Alte speze
Imprumutatul si/sau AFDJ (dupa caz) vor/va suporta orice costuri profesionale,
bancare, de transfer sau de schimb valutar ocazionate de semnarea sau
implementarea acestui contract ori a documentelor legate de acesta si de
acordarea oricarei garantii pentru imprumut.
Art. 10
Rambursarea anticipata ca urmare a unui caz de neindeplinire a obligatiilor
contractuale
10.01. Dreptul de a solicita rambursarea
Imprumutatul va rambursa imprumutul sau orice parte a acestuia, pe baza
cererii facute in acest sens de Banca:
A. imediat:
a) daca vreo informatie materiala sau vreun document remis Bancii de catre
sau in numele Imprumutatului ori al AFDJ, in legatura cu negocierea acestui
contract sau pe perioada in care acesta este in vigoare, se dovedeste ca a fost
incorect in orice detaliu de natura materiala;
b) daca Imprumutatul nu ramburseaza la data scadentei orice parte din
imprumut, nu plateste dobanda sau nu efectueaza orice alta plata catre Banca,
dupa cum este prevazut in prezentul contract;
c) daca din cauza neindeplinirii oricarei obligatii Imprumutatului sau AFDJ
i se cere sa ramburseze anticipat orice imprumut acordat initial pentru un
termen mai mare de 5 ani;
d) daca survine vreun eveniment sau vreo situatie care este posibil sa
pericliteze indeplinirea obligatiilor de plata care decurg din imprumut sau sa
afecteze negativ orice garantie acordata pentru acesta;
e) daca vreo obligatie asumata de Imprumutat si la care se face referire la
pct. 8 si 9 din preambul inceteaza sa mai fie indeplinita, cu privire la orice
imprumut acordat oricarui imprumutat din Romania din resursele Bancii sau ale
Uniunii Europene;
f) daca Imprumutatul sau AFDJ nu isi indeplineste orice obligatie cu
privire la orice alt imprumut acordat de Banca din resursele Bancii sau ale
Uniunii Europene;
g) daca, prin decizia unei curti de competenta judecatoreasca sau a
oricarei autoritati de competenta administrativa, un executor intra, total sau
partial, in posesia activelor sau operatiunilor AFDJ sau daca un creditor,
lichidator ori administrator este desemnat sau daca AFDJ cere numirea unui
administrator;
h) daca orice retinere, executare, sechestru sau orice alt proces este
intentat ori aplicat asupra proprietatii AFDJ sau a oricarei proprietati care
face parte din Proiect; sau
i) daca este dat un ordin sau o rezolutie efectiva prin care se trece la
lichidarea AFDJ sau daca patrimoniul net al AFDJ se reduce substantial; daca
AFDJ este declarata insolvabila sau inceteaza sa-si desfasoare activitatea
partial sau total, exceptie facand reorganizarea sau fuzionarea, anterior
aprobata de Banca; sau
B. la expirarea unei perioade rezonabile, specificata de Banca intr-o
comunicare catre Imprumutat, fara ca problema sa fie remediata in mod
satisfacator pentru Banca:
a) daca Imprumutatul sau AFDJ nu indeplineste orice obligatie care rezulta
din prezentul contract, alta decat cea mentionata in subparagraful 10.01 A
alin. b); sau
b) daca vreun fapt esential prevazut in preambul se modifica sau se
dovedeste eronat si daca modificarea fie prejudiciaza interesele Bancii in
calitate de creditor al Imprumutatului, fie afecteaza negativ implementarea sau
functionarea Proiectului.
10.02. Alte drepturi legale
Prevederile paragrafului 10.01 nu vor limita nici un alt drept legal al
Bancii de a solicita rambursarea anticipata a imprumutului.
10.03. Daune
In cazul solicitarii rambursarii anticipate conform prevederilor
paragrafului 10.01, Imprumutatul va plati Bancii o suma calculata la data la
care s-a facut solicitarea, oricare este mai mare dintre:
a) suma calculata conform prevederilor subparagrafului 4.02 A, aplicata
asupra sumei care a devenit scadenta si platibila imediat si cu efect de la
data scadentei specificata in solicitarea scrisa a Bancii; si
b) o suma calculata la o rata anuala de 0,25% de la data solicitarii pana
la data la care fiecare rata de rambursare a sumei solicitate ar fi fost
rambursabila daca nu ar fi fost facuta solicitarea.
10.04. Nederogari
Neindeplinirea sau indeplinirea cu intarziere de catre Banca a exercitarii
oricaruia dintre drepturile sale conform prevederilor prezentului articol nu va
fi considerata ca o renuntare la un astfel de drept.
10.05. Utilizarea sumelor primite
Sumele primite ca urmare a solicitarii formulate conform prevederilor
prezentului articol vor fi utilizate in primul rand pentru plata daunelor,
comisioanelor si a dobanzii, in aceasta ordine, si in al doilea rand pentru
acoperirea tragerilor nerambursate, in ordinea inversa a scadentelor. Acestea
se vor utiliza intre transe, dupa cum va solicita Banca.
Art. 11
Legea si jurisdictia
11.01. Legea
Prezentul contract, precum si intocmirea, interpretarea si validitatea lui
vor fi guvernate de legea franceza.
Locul incheierii prezentului contract este sediul central al Bancii.
11.02. Jurisdictia
Toate litigiile legate de acest contract vor fi supuse Curtii de Justitie a
Comunitatii Europene (denumita in continuare Curtea).
Partile la acest contract renunta, conform prezentului articol, la orice
imunitate sau drept de a contesta jurisdictia Curtii.
O decizie a Curtii, emisa conform prevederilor prezentului paragraf, va fi
definitiva si obligatorie pentru parti, fara restrictie sau rezerva.
11.03. Dovada sumelor datorate
In orice actiune juridica aparuta in executarea prezentului contract
certificarea de catre Banca a oricaror sume datorate Bancii potrivit
prezentului contract va constitui dovada suficienta (prima facie) atat timp cat
nu este contestata.
Art. 12
Clauze finale
12.01. Notificari
Notificarile si alte comunicari in legatura cu prezentul contract vor fi
transmise la adresele mentionate la pct. 1 de mai jos, cu exceptia
notificarilor catre Imprumutat si AFDJ in legatura cu litigiile in curs sau in
declansare, care vor fi transmise la adresele specificate la pct. 2 de mai jos,
unde Imprumutatul si AFDJ isi aleg sediul:
- pentru Banca: 1. Luxemburg, Bd. Konrad Adenauer nr. 100 L-2950,
Marele Ducat al Luxemburgului;
- pentru Imprumutat: 1. Bucuresti, Str. Apolodor nr. 17, sectorul 5,
RO-70060 Romania;
2) Misiunea Romaniei pe langa Comunitatea Europeana,
Bruxelles, str. Gabrielle nr. 107 B-1180 Belgia;
- pentru AFDJ: 1. Galati, Str. Portului nr. 32, 6200 Romania;
2) Misiunea Romaniei pe langa Comunitatea Europeana,
Bruxelles, str. Gabrielle nr. 107 B-1180, Belgia
Fiecare parte poate, prin notificarea celeilalte parti, sa-si schimbe
adresele mentionate anterior, cu conditia ca adresele de la pct. 2 de mai sus
sa fie schimbate cu alte adrese din cadrul Uniunii Europene.
12.02. Forma notificarii
Notificarile si alte comunicari pentru care sunt mentionate in acest
contract perioade fixe sau care fixeaza ele insele perioade obligatorii pentru
destinatar vor fi transmise personal, prin scrisoare recomandata, telegrama,
telex sau prin orice alte mijloace de transmitere care fac posibila dovada
primirii acestora de catre destinatar. Data inregistrarii sau, dupa caz, data
declarata a primirii documentului transmis va fi concludenta pentru
determinarea unei perioade.
12.03. Preambul, anexe si documente anexate
Preambulul si urmatoarele anexe fac parte integranta din acest contract:
- anexa A "Descrierea tehnica";
- anexa B "Graficul de amortizare".
Urmatoarele documente sunt anexate la prezentul contract:
- documentul I "Imputernicirea pentru semnare din partea Imprumutatului";
- documentul II "Imputernicirea pentru semnare din partea AFDJ".
Ca urmare, partile la prezentul contract au convenit ca acesta sa fie
semnat in 4 exemplare originale in limba engleza, fiecare pagina fiind parafata
in numele Imprumutatului de domnul Stefan Petrescu, director general -
Ministerul Finantelor Publice, in numele Bancii de domnul Gian Domenico Spota,
consilier juridic, si in numele AFDJ de doamna Constanta Gafencu, director
economic.
Semnat pentru si in numele Romaniei,
Mihai Nicolae Tanasescu
Semnat pentru si in numele
Bancii Europene de Investitii,
Wolfgang Roth
Semnat pentru si in numele Regiei Autonome
"Administratia Fluviala a Dunarii de Jos" Galati,
Octavian Gheorghiu
Semnat la Bucuresti la 8 martie 2002.
ANEXA A
DESCRIERE TEHNICA
Romania - Proiectul de protejare a malului Canalului Sulina
Proiectul va consta in achizitionarea de teren, masuratori, proiectare,
constructie, montaj, instruirea personalului (cu privire la elementele
componente ale echipamentelor) si darea in exploatare a urmatoarelor lucrari
componente pe sectorul romanesc al Dunarii (Dunarea de Jos).
Faza I
- Faza I cuprinde lucrari de protejare permanenta a malurilor Canalului
Sulina nesolutionate, incluzand restabilirea adancimii minime de navigatie
pentru nave cu pescaj maxim de 24 de picioare (7,32 m) (lucrarile fazei I fiind
acele lucrari identificate de Ministerul Transporturilor in 1983 ca fiind
sectiunile prioritare de mal, necesitand lucrari urgente).
- Sectoarele Papadia, malul stang, milele 25+1030 pana la 26+500;
- Sectorul Maliuc, malul stang, milele 24 pana la 23+1110 si milele
22+1500 pana la 19+1000;
- Sectorul Obretin, malul stang, milele 19+1000 pana la 17+800 si
milele 13+1250 pana la 13+950;
- Sectorul Obretin, malul drept, milele 19+1000 pana la 17+1600 si
milele 17+800 pana la 15+1200;
- Sectorul Ceamurlia, malul stang, milele 11+1504 pana la 10+1811 si
milele 9+1630 pana la 8+900;
- Sectorul Bara Sulina, amenajari pentru retinerea aluviunilor; si
- Indepartarea epavei navei Rostok de pe Canalul Sulina (pana la sfarsitul
anului 2002) si regularizarea sectorului de canal care a fost deviat din cauza
epavei.
- Achizitionarea a 3 salupe noi de supraveghere (nr. 1 cu pescaj de 1,8 - 2
m, pentru utilizarea pe Dunarea maritima - de la km 0 pana la km 175, si nr. 2
cu pescaj de 1,2 m, pentru utilizarea pe Dunarea fluviala - de la km 175 pana
la km 1.075), pentru a acoperi intregul sector romanesc al Dunarii de 1.075 km,
si in plus echipament de supraveghere hidrografica si sistemele electronice
aferente.
- Lumini, geamanduri si sisteme de semnalizare care sa acopere intregul
sector romanesc al Dunarii de 1.075 km.
Faza II
- Sectoarele prioritare ale fazei II, care necesita reparatii permanente
ale malului Canalului Sulina, incluzand restabilirea adancimii minime de
navigatie, pentru nave cu pescaj maxim de 24 de picioare (7,32 m) pe toata
lungimea Canalului Sulina (lucrarile fazei II fiind toate sectoarele de
protejare a malului Canalului Sulina, neincluse in lucrarile fazei I).
- Sectoarele prioritare ale fazei II, care necesita reparatii ale
malului Canalului Sulina, vor fi stabilite si convenite intre AFDJ si Banca, in
concordanta cu o expertiza fizica si un studiu de fezabilitate, care vor fi
intocmite la inceputul anului 2002. Sectoarele prioritare sunt acele sectoare
care necesita reparatii in paralel cu reparatiile de la faza I, pentru a obtine
o imbunatatire generala a conditiilor de navigatie, pe toata lungimea Canalului
Sulina.
Costuri Euro
Faza I reparatii mal - Sulina 38.900.000
Indepartarea epavei - Sulina 5.000.000
Nave si sisteme de supraveghere hidrografica 3.400.000
Sistem de semnalizare pentru navigatie, lumini de dirijare
si geamanduri 1.700.000
Reparatii ale malului estimate a fi prioritare in faza II
- Sulina 20.000.000
Cheltuieli neprevazute 2.300.000
Dobanda pe durata constructiei 4.700.000
Costul total al Proiectului 76.000.000
________________________________________________________________________________
Aceste costuri nu includ impozitele.
Toate elementele fazelor I si II vor fi finalizate pana la data de 31
decembrie 2006, cu exceptia cazului in care este indicata alta data.
ANEXA B
GRAFIC DE AMORTIZARE
Romania - Proiectul de protejare a malului Canalului Sulina
____________________________________________________
Data scadenta Sume de rambursat
de rambursare a ratei exprimate ca procente
____________________________________________________
1. 15 martie 2008 2,63%
2. 15 septembrie 2008 2,63%
3. 15 martie 2009 2,63%
4. 15 septembrie 2009 2,63%
5. 15 martie 2010 2,63%
6. 15 septembrie 2010 2,63%
7. 15 martie 2011 2,63%
8. 15 septembrie 2011 2,63%
9. 15 martie 2012 2,63%
10. 15 septembrie 2012 2,63%
11. 15 martie 2013 2,63%
12. 15 septembrie 2013 2,63%
13. 15 martie 2014 2,63%
14. 15 septembrie 2014 2,63%
15. 15 martie 2015 2,63%
16. 15 septembrie 2015 2,63%
17. 15 martie 2016 2,63%
18. 15 septembrie 2016 2,63%
19. 15 martie 2017 2,63%
20. 15 septembrie 2017 2,63%
21. 15 martie 2018 2,63%
22. 15 septembrie 2018 2,63%
23. 15 martie 2019 2,63%
24. 15 septembrie 2019 2,63%
25. 15 martie 2020 2,63%
26. 15 septembrie 2020 2,63%
27. 15 martie 2021 2,63%
28. 15 septembrie 2021 2,63%
29. 15 martie 2022 2,63%
30. 15 septembrie 2022 2,63%
31. 15 martie 2023 2,63%
32. 15 septembrie 2023 2,63%
33. 15 martie 2024 2,63%
34. 15 septembrie 2024 2,63%
35. 15 martie 2025 2,63%
36. 15 septembrie 2025 2,63%
37. 15 martie 2026 2,63%
38. 15 septembrie 2026 2,69%
____________________________________________________
Documentul I
IMPUTERNICIREA
pentru semnare din partea Imprumutatului
Romania
Ministerul Afacerilor Externe
Prin prezenta se atesta ca presedintele Romaniei a acordat depline puteri
domnului Mihai Nicolae Tanasescu, ministrul finantelor publice, pentru a semna
Contractul de finantare dintre Romania, Banca Europeana de Investitii si
Administratia Fluviala a Dunarii de Jos Galati privind Proiectul de protejare a
malului Canalului Sulina.
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoana
Bucuresti, 28 februarie 2002.
Nr. 663
Documentul II
IMPUTERNICIREA
pentru semnare din partea AFDJ
Consiliul de administratie al Administratiei Fluviale a Dunarii de Jos
Galati imputerniceste prin prezenta pe domnul Octavian Gheorghiu, director
general al Administratiei Fluviale a Dunarii de Jos Galati, sa negocieze si sa
semneze pentru si in numele Administratiei Fluviale a Dunarii de Jos Galati
contractul de finantare ce urmeaza a fi incheiat intre Banca Europeana de
Investitii, Ministerul Finantelor Publice si Administratia Fluviala a Dunarii
de Jos Galati cu privire la obiectivul "Aparari de maluri pe Canalul
Sulina", faza I, si sistemul de masuratori topohidrografice si semnalizare
pe Dunare.
Prezenta imputernicire a fost aprobata de catre Consiliul de administratie
al Administratiei Fluviale a Dunarii de Jos Galati, in sedinta din 21 februarie
2002.
Participarea la negocieri se va face conform mandatului aprobat de Guvernul
roman.
Presedintele Consiliului de administratie
al Administratiei Fluviale a Dunarii de Jos Galati,
ing. Octavian Gheorghiu