ORDONANTA DE URGENTA Nr. 15 din 5 mai 1997
pentru modificarea si completarea Legii privatizarii societatilor comerciale
nr. 58/1991
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 88 din 13 mai 1997
In temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta de urgenta:
Art. 1
Legea privatizarii societatilor comerciale nr. 58/1991, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 169 din 16 august 1991, cu
modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Titlul legii va avea urmatorul cuprins:
"Lege privind privatizarea societatilor comerciale si vanzarea de
active din patrimoniul acestora".
2. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
Legea privind privatizarea societatilor comerciale si vanzarea de active
din patrimoniul acestora stabileste cadrul juridic pentru transferul
participatiei statului, constand in actiuni sau parti sociale la societatile
comerciale, si al activelor societatilor comerciale prevazute in prezenta lege
catre persoane fizice sau juridice de drept privat.
In acest scop, prin prezenta lege se reglementeaza:
a) participarea persoanelor fizice si a persoanelor juridice, romane sau
straine, la vanzarea-cumpararea de actiuni sau de parti sociale, dupa caz,
detinute de stat sau de autoritati ale administratiei publice;
b) cumpararea de active apartinand societatilor comerciale la care statul sau
o autoritate a administratiei publice locale este actionar sau asociat;
c) atributiile institutiilor publice cu activitate in domeniul
privatizarii.
Prevederile prezentei legi se aplica societatilor comerciale pe actiuni sau
cu raspundere limitata, constituite conform dispozitiilor cap. III al Legii nr.
15/1990, precum si societatilor comerciale rezultate din transformarea regiilor
autonome, prin hotarari ale Guvernului.
Societatile comerciale constituite la nivel local, precum si societatile
comerciale infiintate prin restructurarea si/sau reorganizarea regiilor
autonome de interes local vor fi privatizate prin decizia autoritatilor
administratiei publice locale. In acest caz, o cota de 20% din sumele obtinute
in urma vanzarii actiunilor se face venit la bugetul local si va fi utilizata,
cu aprobarea consiliilor locale, pentru realizarea proiectelor de investitii in
infrastructura care nu au asigurata finantarea, iar o alta cota de 20% se varsa
in Fondul special de dezvoltare aflat la dispozitia Guvernului, prevazut la
art. 26 din prezenta lege.
Societatile comerciale rezultate in urma restructurarii si/sau
reorganizarii unor regii autonome de interes national, dispusa prin hotarare a
Guvernului, urmeaza regimul de privatizare prevazut de prezenta lege."
3. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
In intelesul prezentei legi, notiunile de mai jos se definesc astfel:
a) activele sunt unitati, subunitati, sectii, spatii comerciale, spatii de
cazare - moteluri sau hoteluri -, ori alte mijloace fixe din patrimoniul unei
societati comerciale;
b) societatea la care statul este actionar/asociat este o societate
comerciala, constituita in baza Legii nr. 15/1990, la care statul sau o
autoritate a administratiei publice locale detine actiuni sau parti sociale;
c) societatea controlata de stat este o societate comerciala, constituita
in baza Legii nr. 15/1990, la care statul sau o autoritate a administratiei
publice locale detine, in calitate de actionar/asociat, o pozitie majoritara
sau de control; prin pozitie majoritara se intelege o participare ce confera
statului sau unei autoritati a administratiei publice locale mai mult de
jumatate din drepturile de vot in adunarea generala a actionarilor/asociatilor,
iar prin pozitie de control se intelege o participare ce confera statului sau
unei autoritati a administratiei publice locale mai mult de o treime din
totalul drepturilor de vot in adunarea generala a actionarilor/asociatilor;
d) autoritatea de mediu competenta este autoritatea centrala sau locala de
protectie a mediului, care functioneaza in concordanta cu legea in vigoare ce
reglementeaza protectia mediului;
e) obiectivele de mediu minim acceptate reprezinta un set de obiective
stabilite de autoritatea de mediu competenta, in baza unui bilant de mediu
realizat anterior formularii ofertei de vanzare; obiectivele de mediu minim
acceptate se stabilesc prin luarea in considerare a obiectivelor calitative si
cantitative minime de mediu si a duratei maxime admisibile pentru realizarea
programului de conformare cu cerintele de mediu, precum si cu orice alte
cerinte ce pot fi identificate de autoritatea de mediu competenta;
f) oferta publica de vanzare este manifestarea de vointa ferma si
irevocabila, intr-un termen stabilit, formulat de catre Fondul Proprietatii de
Stat, de a vinde actiuni, parti sociale sau obligatiuni convertibile in
actiuni, emise de societatile comerciale la care statul sau o autoritate a
administratiei publice locale este actionar; oferta publica de vanzare include
si propunerile formulate de catre societati comerciale pentru vanzarea de
active sau utilizarea acestora de catre terti in sistem de leasing imobiliar,
cu clauza ferma de vanzare la valoarea reziduala la expirarea termenului
contractual;
g) oferta publica de cumparare este manifestarea de vointa ferma si
irevocabila, intr-un termen stabilit, a unei persoane fizice sau juridice de a
cumpara actiuni sau obligatiuni convertibile in actiuni, emise de societatile
comerciale la care statul sau o autoritate a administratiei publice locale este
actionar, ori parti sociale ale acestor societati comerciale, dupa caz, toate
gestionate de Fondul Proprietatii de Stat;
h) MEBO - Management Employee By-Out este procedura de privatizare care
permite cumpararea unui pachet de actiuni emise de o societate comerciala la
care statul sau o autoritate a administratiei publice locale este actionar ori
de parti sociale ale acestei societati comerciale, dupa caz, de catre
salariatii si membrii consiliului lor de administratie;
i) ESOP - Employee Stock Ownership Plans este procedura de privatizare care
permite cumpararea unui pachet de actiuni emise de o societate comerciala la
care statul sau o autoritate a administratiei publice locale este actionar ori
de parti sociale ale acestei societati comerciale, dupa caz, de catre
salariatii ei;
k) MBO - Management By-Out este procedura de privatizare care permite
cumpararea unui pachet de actiuni emise de o societate comerciala la care
statul sau o autoritate a administratiei publice locale este actionar ori de
parti sociale ale acestei societati comerciale, dupa caz, de catre membrii
conducerii ei;
l) conversia datoriilor in actiuni sau parti sociale este metoda de
privatizare care consta in atribuirea de participatie la capitalul social al
societatilor comerciale la care statul sau o autoritate a administratiei
publice locale este actionar/asociat creditorilor privati, in schimbul
creantelor lor asupra acestor societati comerciale. Conversia datoriilor in
actiuni sau parti sociale este interzisa intre regiile autonome, avand
calitatea de creditor, si societatile comerciale la care statul sau o
autoritate a administratiei publice locale este actionar/asociat, avand
calitatea de debitor, precum si in cazurile in care, prin conversie, ar rezulta
o forma de concentrare economica."
4. Dupa articolul 13 se introduce articolul 13^1, care va avea urmatorul
cuprins:
"Art. 13^1
Dupa expirarea unui termen de 5 ani de la data infiintarii lor, Fondurile
Proprietatii Private se transforma, printr-o lege speciala, in societati
comerciale pe actiuni de tipul societatilor de investitii financiare."
5. Articolul 23 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 23
Fondul Proprietatii de Stat este institutie publica cu personalitate
juridica, cu caracter comercial, aflata in subordinea Guvernului, cu sarcina de
a pune in aplicare programul si strategia de privatizare aprobata de
Guvern."
6. Articolul 24 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 24
Fondul Proprietatii de Stat gestioneaza, in numele statului sau al
autoritatilor administratiei publice locale, dupa caz, actiunile sau partile
sociale aferente intregului capital social al societatilor comerciale rezultate
din transformarea unor regii autonome prin hotarari ale Guvernului sau prin
decizii ale autoritatilor administratiei publice locale, precum si actiunile
sau partile sociale detinute de catre stat la societatile comerciale, ramase
dupa transferul unor parti sociale sau al unor pachete de actiuni emise de
aceste societati comerciale, potrivit legii."
7. Articolul 25 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 25
Fondul Proprietatii de Stat exercita, in numele statului sau al
autoritatilor administratiei publice locale, dupa caz, in conformitate cu
programele aprobate de Guvern, toate drepturile si obligatiile
actionarului/asociatului cu privire la societatile comerciale prevazute la art.
1 alin. 3, 4 si 5 din prezenta lege.
In acest scop, Fondul Proprietatii de Stat are urmatoarele obligatii
principale:
a) asigura, in regim de publicitate, vanzarea actiunilor sau a partilor
sociale detinute de stat sau de autoritatile administratiei publice locale, la
cel mai bun pret de piata oferit, fara a exista o limita minima prestabilita a
acestuia, pana la privatizarea completa a societatilor comerciale;
b) decide, in baza calitatii de actionar/asociat, pe care o exercita in
numele statului sau al autoritatilor administratiei publice locale, vanzarea
activelor din patrimoniul societatilor comerciale la care statul este
actionar/asociat, la cel mai bun pret de piata oferit, fara a exista o limita
minima prestabilita a acestuia;
c) stabileste sistemul de evaluare a societatilor comerciale la care statul
este actionar/asociat ori a activelor din patrimoniul acestora, prin directiile
sale de specialitate sau cu asistenta asigurata de consultanti - persoane
fizice ori societati de consultanta autorizate, dupa caz;
d) intocmeste programul anual de vanzare a actiunilor sau a partilor
sociale ale societatilor comerciale la care statul este actionar/asociat, pe
baza strategiei de privatizare stabilite de Guvern;
e) asigura publicarea, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea IV-a, si in
mijloacele de informare in masa, inclusiv in sistem electronic, a listelor cu
societatile comerciale care urmeaza sa fie privatizate;
f) stabileste metoda de privatizare a cotei de capital social gestionate in
numele statului sau al autoritatilor administratiei publice locale ori
combinatia de metode de privatizare, in functie de marimea societatii
comerciale, de profilul de activitate, de situatia sa financiara, de
perspectivele potentiale in diferite variante si de gradul de atractivitate
pentru investitorii potentiali;
g) negociaza clauzele contractuale, inclusiv modalitatile de plata;
h) ia masuri pentru privatizarea societatilor comerciale cu datorii, prin
dizolvarea si lichidarea lor potrivit legii, precum si prin conversia
datoriilor in actiuni sau parti sociale, dupa caz."
8. Alineatul 2 al articolului 26 se inlocuieste cu urmatoarele alineate:
"Din sumele obtinute de catre Fondul Proprietatii de Stat in urma
vanzarii actiunilor emise de societatile comerciale infiintate prin hotarari
ale Guvernului, o cota de 20% se varsa la bugetul de stat. Sumele incasate din
dobanzi ca urmare a constituirii unor depozite la termen se varsa la Fondul
special de dezvoltare aflat la dispozitia Guvernului. Sumele ramase la
dispozitia Fondului Proprietatii de Stat vor fi utilizate, in principal, in
cotele stabilite de catre consiliul sau de administratie, pentru:
a) acoperirea cheltuielilor proprii de functionare, potrivit bugetului de
venituri si cheltuieli aprobat;
b) finantarea cheltuielilor legate de plata comisioanelor pentru
consultanti - persoane fizice sau societati de consultanta autorizate -, ori
pentru pregatirea si realizarea privatizarii societatilor comerciale;
c) finantarea unor programe speciale, aprobate prin hotarare a Guvernului;
d) finantarea costurilor de lichidare a societatilor comerciale la care
statul este actionar/asociat.
Fondul special de dezvoltare aflat la dispozitia Guvernului va fi utilizat
cu prioritate pentru finantarea programelor de dezvoltare regionala, in cazul
lichidarii societatilor comerciale din zonele industriale aflate in declin
economic sau din zonele monoindustriale, ori pentru indeplinirea obligatiilor
legale de realizare a protectiei mediului, in baza strategiilor elaborate de
catre ministerele de resort, precum si pentru stimularea activitatii de export al
produselor finite si/sau al serviciilor industriale, dupa caz.
Din fondurile varsate la bugetul de stat, o cota de 40% va fi utilizata
pentru finantarea asociata a Programului national de dezvoltare a
intreprinderilor mici si mijlocii, iar o cota de 1% va fi repartizata pentru
finantarea activitatii Agentiei Nationale pentru Privatizare si a activitatii
Agentiei Romane de Dezvoltare, in proportiile stabilite prin legea bugetului de
stat."
9. Articolul 26 se completeaza cu un nou alineat, care va avea urmatorul
cuprins:
"Fondul Proprietatii de Stat nu poate aloca fonduri pentru
restructurarea sau reabilitarea societatilor comerciale si nu poate cumpara
actiuni emise de societati comerciale, parti sociale ale acestora ori active
din patrimoniul lor."
10. Alineatul 2 al articolului 27 se inlocuieste cu urmatoarele alineate:
"In scopul indeplinirii obligatiilor sale principale, stabilite la
art. 25 si 26 din prezenta lege, Fondul Proprietatii de Stat nu este supus
controlului Curtii de Conturi cu privire la aplicarea procedurilor legale in
procesul privatizarii.
Curtea de Conturi exercita exclusiv controlul preventiv asupra resurselor
financiare care se fac venit la bugetul de stat si asupra celor care se varsa
la Fondul special de dezvoltare la dispozitia Guvernului, precum si cu privire
la modul de gestionare a patrimoniului propriu al Fondului Proprietatii de
Stat.
Membrii Consiliului de administratie sau salariatii Fondului Proprietatii
de Stat, reprezentantii Fondului Proprietatii de Stat in adunarile generale ale
actionarilor/asociatilor la societatile comerciale la care statul sau
autoritatile administratiei publice locale sunt actionari/asociati, precum si
membrii consiliilor de administratie ale acestora raspund, dupa caz, in situatiile
in care:
a) nu sunt respectate regulile de publicitate pentru vanzarea de actiuni,
parti sociale sau active, conform metodelor de privatizare reglementate prin
prezenta lege;
b) nu se intocmeste raport de evaluare financiara pentru formarea pretului
de oferta;
c) nu se respecta procedura de privatizare stabilita in oferta pentru
vanzarea de actiuni, parti sociale sau active ale unei societati comerciale la
care statul este actionar/asociat;
d) se ofera informatii confidentiale unor terti cu privire la intentia de
vanzare a unui pachet de actiuni, parti sociale sau active, in scopul
influentarii pretului de oferta sau pentru a favoriza un cumparator potential
in dauna altor persoane;
e) se atribuie un pachet de actiuni, parti sociale ori un activ unei
persoane fizice sau juridice in dauna altor persoane care au formulat o oferta
mai avantajoasa.
Raspunderea se stabileste individual, in raport cu fapta comisa, potrivit
legii."
11. Alineatul 2 al articolului 28 va avea urmatorul cuprins:
"Programul anual va cuprinde propuneri de privatizare a cel putin 50%
din actiunile si partile sociale pe care le gestioneaza Fondul Proprietatii de
Stat."
12. Alineatul 3 al articolului 28 va avea urmatorul cuprins:
"Programul anual si raportul de activitate se prezinta Parlamentului
spre aprobare, dupa avizarea lor de catre Guvern."
13. Alineatul 5 al articolului 28 se abroga.
14. Articolul 29 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 29
Fondul Proprietatii de Stat isi inceteaza de drept activitatea la 31
decembrie 1998. Daca la termenul fixat se constata ca privatizarea nu s-a
realizat integral, Guvernul va decide, in functie de situatia existenta in acel
moment, asupra activitatii Fondului Proprietatii de Stat si asupra procedurilor
de urmat, in vederea gestionarii actiunilor si partilor sociale detinute de
stat la societatile comerciale.
In mod exceptional si numai o singura data, Guvernul poate proroga termenul
de incetare a activitatii Fondului Proprietatii de Stat cu cel mult 6 luni.
Sumele rezultate din vanzarea cu plata in rate a partilor sociale si a
actiunilor emise de societatile comerciale la care statul este
actionar/asociat, devenite scadente dupa data de 31 decembrie 1998, ratele
aferente creditelor de restructurare acordate si devenite exigibile dupa
aceasta data, precum si orice alte venituri financiare cuvenite Fondului
Proprietatii de Stat revin statului si se varsa la bugetul de stat.
Sumele rezultate din vanzarea partilor sociale si a actiunilor emise de
societati comerciale privatizate prin programele de privatizare-pilot initiate
de catre Agentia Nationala pentru Privatizare, inainte de organizarea Fondului
Proprietatii de Stat si a celor cinci Fonduri ale Proprietatii Private, revin
Statului in proportie de 70% si, respectiv, Fondurilor Proprietatii Private sau
societatilor de investitii financiare rezultate in urma transformarii acestora,
in parti egale.
Urmarirea executarii contractelor de vanzare-cumparare cu plata in rate, a
creditelor de restructurare acordate si devenite exigibile, precum si a
oricaror alte venituri financiare cuvenite Fondului Proprietatii de Stat, dupa
data prevazuta la alin. 1, se realizeaza de catre Ministerul Finantelor, prin
organele financiare teritoriale.
Bugetul administratiei publice centrale preia obligatiile financiare ale
Fondului Proprietatii de Stat, devenite exigibile dupa data incetarii
activitatii acestuia."
15. Alineatul 1 al articolului 31 va avea urmatorul cuprins:
"Membrii consiliului de administratie sunt numiti pe o perioada de 2
ani si pot fi revocati de autoritatea care i-a numit."
16. Alineatul 2 al articolului 31 se abroga.
17. Articolul 32 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 32
Cenzorii Fondului Proprietatii de Stat se numesc si se revoca de catre
Ministerul Finantelor."
18. Alineatul 2 al articolului 35 va avea urmatorul cuprins:
"Consiliul de administratie poate fi convocat in sedinte
extraordinare, ori de cate ori este necesar, de catre presedinte, la cererea a
cel putin 5 dintre membrii sai sau a Guvernului."
19. Articolul 38 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 38
Pe intreaga durata de activitate, Fondul Proprietatii de Stat este scutit
de plata impozitului pe profit."
20. Titlul capitolului IV va avea urmatorul cuprins:
"Dispozitii speciale privind adunarile generale ale
actionarilor/asociatilor si consiliile de administratie ale societatilor
comerciale la care statul este actionar/asociat".
21. Articolul 39 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 39
La societatile comerciale la care statul este actionar/asociat ori este
unic actionar/asociat in conditiile art. 24 din prezenta lege, Fondul
Proprietatii de Stat va avea un numar de 1-3 reprezentanti in adunarea generala
a actionarilor/asociatilor, proportional cu cota de capital social gestionata.
Reprezentantii Fondului Proprietatii de Stat in adunarile generale ale
actionarilor/asociatilor si in consiliile de administratie ale societatilor
comerciale la care statul este actionar/asociat vor fi desemnati numai dintre
persoane cu pregatire economica, juridica sau tehnica de specialitate."
22. Articolul 40 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 40
Adunarea generala a actionarilor/asociatilor societatilor comerciale la
care statul este actionar/asociat alege administratorul unic sau, dupa caz,
consiliul de administratie compus din 3-5 persoane, dintre care una este
presedintele consiliului de administratie si director general al societatii
comerciale.
Numarul de membri in consiliul de administratie al unei societati
comerciale se stabileste in functie de structura actionariatului si de cota de
actiuni sau de parti sociale detinuta de stat la respectiva societate
comerciala."
23. Articolul 41 se abroga.
24. Articolul 45 se abroga.
25. Articolul 46 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 46
Actiunile si partile sociale gestionate de Fondul Proprietatii de Stat vor
fi vandute persoanelor fizice sau juridice, romane ori straine, prin:
a) oferta publica de vanzare;
b) oferta publica de cumparare;
c) negociere directa;
d) licitatie deschisa sau licitatie cu participanti preselectionati;
e) orice combinatie a metodelor prevazute la lit. a) - d).
Oferta publica de vanzare sau de cumparare se aplica in cazul in care
vanzarea are ca obiect actiuni ce confera unei persoane o pozitie
semnificativa, de control sau majoritara in adunarea generala a actionarilor.
Negocierea directa si licitatia se organizeaza atunci cand vanzarea are ca
obiect fie actiuni, fie parti sociale, ce confera unei persoane o pozitie
semnificativa, de control sau majoritara in adunarea generala a
actionarilor/asociatilor.
Vanzarea se face pe baza raportului dintre cerere si oferta, la cel mai bun
pret oferit, indiferent de metoda de privatizare utilizata.
Vanzarea de actiuni sau de parti sociale, prin oricare dintre metodele
prevazute la alin. 1, obliga Fondul Proprietatii de Stat sa formuleze o oferta
irevocabila, valabila cel putin 30 de zile, dar nu mai mult de 180 de zile de
la data publicarii ei.
Ofertele se prezinta la sediul central al Fondului Proprietatii de Stat, la
sucursalele sale teritoriale, la bursa de valori sau pe piata organizata
extrabursiera, dupa caz.
Vanzarea va fi precedata, in toate situatiile, de intocmirea unei
documentatii accesibile oricarei persoane interesate, care va cuprinde cel
putin urmatoarele elemente:
a) denumirea si sediul social al societatii comerciale, sucursale si
filiale;
b) valoarea capitalului social;
c) structura actionariatului;
d) tipul de actiuni emise de respectiva societate comerciala;
e) situatia financiara a societatii comerciale;
f) pretul de pornire la vanzarea actiunilor;
g) raportul de evaluare in baza caruia se fixeaza pretul de oferta;
h) bilantul de mediu, intocmit de societatea comerciala, dupa caz.
Aplicarea metodelor de privatizare prevazute la alin. 1 nu exclude
posibilitatea conversiei datoriilor in actiuni sau parti sociale, potrivit art.
25 alin. 2 din prezenta lege."
26. Articolul 47 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 47
Salariatii societatilor comerciale, membrii conducerii sau administratorii
acestora pot cumpara parti sociale sau actiuni emise de societatea comerciala
la care sunt angajati sau la care au fost numiti, prin procedurile MEBO, MBO
sau ESOP, care vor fi reglementate prin lege speciala."
27. Articolul 48 se abroga.
28. Articolul 49 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 49
Fondul Proprietatii de Stat poate acorda, in conditiile stabilite de consiliul
sau de administratie si pe principii comerciale, facilitati salariatilor si
administratorilor societatilor comerciale la care statul este actionar/asociat,
daca cumpara actiuni sau parti sociale in nume propriu, in urmatoarele
conditii:
a) avans minim de 40% din pretul de vanzare a actiunilor/partilor sociale;
b) plata in rate, esalonate pe un termen de 3-5 ani de la data incheierii
contractului de vanzare-cumparare de actiuni/parti sociale;
c) dobanda anuala de 30% din dobanda de refinantare practicata de Banca
Nationala a Romaniei.
Facilitatile prevazute la alineatul precedent se acorda numai in
urmatoarele situatii:
a) vanzarea are ca obiect actiuni nominative, transformate dupa incheierea
contractului de vanzare-cumparare, prin grija administratorilor societatii
comerciale privatizate, in actiuni preferentiale, dar nu mai mult de 10% din
valoarea capitalului social;
b) vanzarea are ca obiect actiuni nominative, aferente unei cote de maximum
5% din valoarea capitalului social al unei societati comerciale;
c) vanzarea are ca obiect parti sociale reprezentand o cota valorica de
pana la 100% din capitalul social."
29. Articolul 50 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 50
Fondul Proprietatii de Stat are obligatia de a depune la Agentia Nationala
pentru Privatizare toate contractele de vanzare-cumparare de actiuni sau de
parti sociale, in situatia in care statul isi pierde pozitia de control sau
majoritara in adunarea generala a actionarilor/asociatilor.
In cazul in care, prin vanzare, se poate obtine o concentrare economica, ce
permite unui comerciant sau unui grup de comercianti sa exercite, direct sau
indirect, o influenta asupra unui alt comerciant sau grup de comercianti, ori
de natura sa restranga, sa impiedice sau sa denatureze concurenta, Agentia
Nationala pentru Privatizare va sesiza autoritatea administrativa autonoma in
domeniul concurentei."
30. Articolul 51 se abroga.
31. Articolul 52 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 52
Conditiile de organizare si de publicitate pentru vanzarea de actiuni sau
de parti sociale, conform art. 46 din prezenta lege, se stabilesc de catre
Agentia Nationala pentru Privatizare si se aproba prin hotarare a Guvernului.
Obiectivele de mediu minim acceptate, ce vor putea fi incluse in oferta de
vanzare, conform cap. IX din prezenta lege, se vor stabili, prin norme
metodologice, de catre Agentia Nationala pentru Privatizare si de catre
autoritatea de mediu competenta. Normele metodologice se aproba prin hotarare a
Guvernului."
32. Titlul capitolului VII va avea urmatorul cuprins:
"Vanzarea de active apartinand societatilor comerciale la care statul
este actionar/asociat".
33. Articolul 53 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 53
Societatile comerciale la care statul este actionar/asociat pot vinde, din
initiativa consiliului lor de administratie si cu acordul Fondului Proprietatii
de Stat, ori din initiativa Fondului Proprietatii de Stat, active care
reprezinta unitati de productie, subunitati, spatii de cazare, spatii
comerciale sau alte bunuri de acelasi gen, ce pot fi organizate si pot
functiona independent.
Vanzarea activelor prevazute la alineatul precedent se efectueaza pe baza
de licitatie publica deschisa sau de licitatie in plic, cu adjudecarea la
pretul cel mai bun oferit."
34. Articolul 54 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 54
Procedura de vanzare prevazuta la art. 53 din prezenta lege se aplica si in
cazul utilizarii in sistem de leasing a activelor apartinand societatilor
comerciale la care statul este actionar/asociat, daca in contractul de leasing
nu s-a prevazut altfel."
35. Articolul 56 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 56
Fondul Proprietatii de Stat are obligatia sa intocmeasca, periodic, pe baza
informatiilor primite de la fiecare societate comerciala in parte, o lista de
active ale societatilor comerciale la care statul este actionar/asociat, care
vor fi oferite spre vanzare."
36. Articolul 58 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 58
Institutiile publice, precum si societatile comerciale la care statul este
actionar/asociat nu au dreptul sa participe la cumparari de active in
conditiile prevazute la art. 53 si 54 din prezenta lege, sub sanctiunea
nulitatii contractelor de vanzare-cumparare."
37. Articolul 59 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 59
La cumpararea de active apartinand societatilor comerciale la care statul
este actionar/asociat, scoase la vanzare conform prevederilor art. 53 si 54 din
prezenta lege, au dreptul sa participe si salariatii acestora, precum si
pensionarii care au avut ultimul loc de munca la respectiva societate
comerciala, cu exceptia membrilor consiliului de administratie si a
directorilor executivi ai societatilor comerciale vanzatoare."
38. Articolul 60 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 60
Societatile comerciale vanzatoare, cu aprobarea Fondului Proprietatii de
Stat si in conditiile stabilite de consiliile lor de administratie, pot acorda
facilitati persoanelor enumerate la art. 59 din prezenta lege, in cazul in care
acestea cumpara active cu plata in rate, in conditiile unui avans minim de 20%
sau in cazul in care incheie cu societatea comerciala un contract de leasing cu
clauza ferma de cumparare."
39. Articolul 61 se completeaza cu un nou alineat, care va avea urmatorul
cuprins:
"In cazul vanzarii cu plata in rate sau al incheierii unui contract de
leasing cu clauza de cumparare la valoarea reziduala la expirarea contractului,
vanzarea va fi incheiata sub conditie rezolutorie. Termenul de plata nu va depasi
10 ani."
40. Articolul 62 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 62
Sumele rezultate in urma vanzarii activelor societatilor comerciale la care
statul este actionar/asociat vor fi utilizate de catre acestea, in urmatoarea
ordine, numai pentru:
a) rambursarea datoriilor contractate prin credite pe termen scurt, mediu
sau lung;
b) efectuarea de investitii;
c) finantarea activitatilor cuprinse in obiectul de activitate;
d) finantarea activitatilor legate de indeplinirea obligatiilor legale de
conformare la cerintele de protectie a mediului.
Sumele prevazute la alin. 1 nu pot fi utilizate pentru plata drepturilor
salariale ale personalului societatilor comerciale vanzatoare."
41. Articolul 63 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 63
Agentia Nationala pentru Privatizare este institutia publica, din
subordinea Guvernului, responsabila cu strategia de privatizare, cu indrumarea
metodologica si cu controlul privatizarii societatilor comerciale prevazute la
art. 1 alin. 3, 4 si 5 din prezenta lege, precum si cu elaborarea proiectelor
de acte normative din domeniul privatizarii si dezvoltarii mediului de afaceri,
in conformitate cu strategia adoptata de Guvern.
Organizarea, functionarea si atributiile Agentiei Nationale pentru Privatizare
se stabilesc prin hotarare a Guvernului."
42. Articolul 64 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 64
In vederea indeplinirii atributiilor ce ii revin, Agentia Nationala pentru
Privatizare are dreptul sa solicite date si informatii de la autoritatile
administratiei publice centrale sau locale, precum si de la societatile
comerciale.
Autoritatile administratiei publice centrale si locale, precum si
societatile comerciale sunt obligate sa raspunda la solicitarile Agentiei
Nationale pentru Privatizare in termen de cel mult 10 zile."
43. Titlul capitolului IX va avea urmatorul cuprins:
"Obiective de mediu minim acceptate".
44. Articolul 65 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 65
Fondul Proprietatii de Stat are obligatia de a include in oferta de vanzare
de actiuni sau de parti sociale obiectivele de mediu minim acceptate, in
situatia in care transferul dreptului de proprietate creeaza pentru cumparator
o obligatie de conformare la cerintele de protectie a mediului.
Documentatia privind bilantul de mediu, prezentata de Fondul Proprietatii
de Stat anterior formularii ofertei de vanzare de actiuni sau de parti sociale,
precum si obiectivele de mediu minim acceptate pentru asigurarea protectiei
mediului nu sunt confidentiale.
In cazul vanzarii de actiuni sau de parti sociale, Fondul Proprietatii de
Stat va include in contractul de vanzare-cumparare o clauza prin care
cumparatorul se obliga sa indeplineasca obiectivele de mediu minim acceptate.
Prevederile alin. 1-3 ale prezentului articol se aplica numai in situatia
in care Fondul Proprietatii de Stat transmite, prin acelasi contract, dreptul
de proprietate asupra unui pachet de actiuni sau asupra unor parti sociale,
reprezentand mai mult de jumatate din totalul drepturilor de vot in adunarea
generala a actionarilor/asociatilor, unei persoane sau unui grup de persoane.
Obiectivele de mediu minim acceptate vor fi incluse si in contractele de
vanzare-cumparare care au ca obiect transferul dreptului de proprietate asupra
activelor, daca aceste active fac parte sau au facut parte dintr-un ansamblu
realizand o activitate calificata, potrivit legislatiei de mediu in vigoare, ca
activitate cu impact negativ asupra mediului. Clasificarea acestor active, in
functie de activitatea cu impact asupra mediului, va fi publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, sub responsabilitatea autoritatii centrale
competente in materie de protectie a mediului.
Fondul Proprietatii de Stat poate conveni cu investitorul ca acesta din
urma sa constituie o garantie pentru indeplinirea obiectivelor de mediu minim
acceptate, precum si pentru situatiile in care, ulterior cumpararii unui pachet
de actiuni sau a unor parti sociale in conditiile prevazute la alin. 4 al
prezentului articol, apar situatii ce angajeaza raspunderea patrimoniala a
investitorului in legatura cu protectia mediului."
45. Articolul 66 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 66
Autoritatea de mediu competenta, impreuna cu Agentia Nationala pentru
Privatizare, elaboreaza si emite norme metodologice privind aplicarea
cerintelor de mediu, care contin reglementari cu privire la:
a) obiectivele de mediu minim acceptate;
b) limitele valorice si modul de utilizare a garantiilor depuse de catre
cumparator, pentru indeplinirea "obiectivelor de mediu minim
acceptate";
c) categoriile de activitati economice pentru care exista obligativitatea
indeplinirii cerintelor de protectie a mediului;
d) evidenta, pastrarea si inregistrarea documentelor cu privire la bilantul
de mediu;
e) accesul investitorilor la informatii cu privire la bilantul de mediu al
unei societati comerciale;
f) autorizarea societatilor de consultanta in domeniul evaluarii si
intocmirii bilanturilor de mediu."
46. Articolul 67 se abroga.
47. Articolul 68 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 68
Constituie contraventie la normele privind privatizarea societatilor
comerciale si vanzarea de active din patrimoniul acestora urmatoarele fapte,
daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa
constituie infractiune:
a) vanzarea de catre persoanele fizice sau juridice, romane sau straine, a
activelor dobandite prin cumparare de la societatile comerciale la care statul
este actionar/asociat, inainte de expirarea termenului de un an de la data
incheierii contractului de vanzare-cumparare;
b) vanzarea de catre persoanele fizice sau juridice a actiunilor sau
partilor sociale dobandite prin metoda MEBO, MBO sau ESOP, daca cumpararea
acestora s-a facut cu plata pretului in rate, inainte de plata integrala a
pretului de achizitie;
c) nerespectarea regimului de publicitate sau a procedurii de vanzare;
d) neintocmirea bilantului de mediu, in cazul societatilor comerciale
pentru care este necesara prezentarea unui astfel de document;
e) constituirea unei societati comerciale cu participarea unei societati
comerciale la care statul este actionar/asociat si a unei sau unor persoane
fizice romane la care actionarul/asociatul principal, cu pozitie de control sau
majoritara, este o societate comerciala controlata de stat;
f) neincluderea anumitor bunuri din patrimoniul unei societati comerciale
in oferta de vanzare si in raportul de evaluare ori includerea unor bunuri
fictive in oferta de vanzare si in raportul de evaluare, cu scopul vadit de a
influenta pretul de oferta;
g) neintocmirea raportului de evaluare financiara pentru formarea pretului
de oferta;
h) nerespectarea procedurii de privatizare stabilite in oferta pentru
vanzarea partilor sociale sau a actiunilor emise de o societate comerciala, ori
a activelor din patrimoniul unei societati comerciale;
i) divulgarea de informatii confidentiale unor terti cu privire la intentia
de vanzare a unui portofoliu de actiuni, a unor parti sociale ori a unor
active, in scopul influentarii pretului de oferta sau pentru a favoriza un
cumparator potential in dauna altor persoane.
Contraventiile prevazute la alineatul precedent se sanctioneaza dupa cum
urmeaza:
a) cele prevazute la lit. a) si b), cu amenda de la 10.000.000 lei la
50.000.000 lei;
b) cele prevazute la lit. c)-i), cu amenda de la 5.000.000 lei la
25.000.000 lei.
Pentru cazurile prevazute la alin. 1 lit. c)-i) al acestui articol,
sanctiunile sunt aplicate Fondului Proprietatii de Stat.
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
personalul Agentiei Nationale pentru Privatizare, organele de control financiar
ale Ministerului Finantelor, autoritatea administrativa autonoma in domeniul
concurentei sau personalul autoritatii centrale competente in materie de
protectie a mediului, dupa caz.
Contraventiilor prevazute in prezenta lege li se aplica dispozitiile Legii
nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu exceptia
art. 25 si 26."
48. Articolul 70 se abroga.
49. Articolul 71 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 71
Fondul Proprietatii de Stat are dreptul sa contracteze, cu persoane fizice
sau juridice, romane sau straine, servicii de asistenta de specialitate in domeniul
privatizarii."
50. Articolul 72 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 72
Membrii consiliului de administratie al Fondului Proprietatii de Stat,
angajatii acestuia si cei ai Agentiei Nationale pentru Privatizare, membrii
Guvernului, precum si orice alta persoana implicata in aplicarea prezentei legi
au obligatia sa-si declare averea la inceputul si la incheierea mandatului sau
la inceperea si la incetarea activitatii corespunzatoare functiei lor, dupa
caz."
51. Articolul 73 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 73
Societatile comerciale din cadrul sectorului de productie pentru aparare se
privatizeaza in conformitate cu strategia sectoriala adoptata de Guvern pentru
acest domeniu.
Sumele obtinute de Fondul Proprietatii de Stat in urma vanzarii de actiuni
ale societatilor comerciale din cadrul sectorului productiei de aparare vor fi
utilizate pentru modernizarea, retehnologizarea si conservarea capacitatilor de
productie strict necesare elementelor sistemului national de aparare precum si
pentru inzestrarea armatei."
52. Articolul 74 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 74
In cazul societatilor comerciale care se privatizeaza potrivit prezentei
legi si care au incheiate contracte de locatie de gestiune sau de inchiriere a
unor active proprii, locatarii care au efectuat investitii in activele
respective, conform caietelor de sarcini sau din proprie initiativa, vor putea
opta pentru:
a) cumpararea activelor, la preturile lor actualizate, respectiv la
valoarea contabila actuala asa cum a fost ea determinata prin aplicarea
prevederilor hotararilor Guvernului privind reactualizarea valorii mijloacelor
fixe, din care se deduce valoarea actualizata a investitiilor efectuate de ei
in respectivele active;
b) dobandirea de actiuni, corespunzator valorii incorporate in activul
respectiv, pe baza unui raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat.
Actiunile se vor emite de catre societatea comerciala privatizata prin
majorarea capitalului social al acesteia ca urmare a incorporarii valorii
investitiilor efectuate;
c) incheierea unor contracte de leasing, avand ca obiect activele in cauza,
dupa ce din valoarea actualizata a acestora a fost dedusa valoarea actualizata
a investitiilor efectuate de catre ei.
Prevederile alin. 1 se aplica si in cazul persoanelor care au incheiate
contracte de locatie de gestiune sau de inchiriere cu societati comerciale ale
caror actiuni sau parti sociale sunt achizitionate de alte persoane, cu plata
in rate, in orice moment, pana la plata integrala a pretului convenit intre
cumparatorul pachetelor de actiuni sau al partilor sociale si Fondul
Proprietatii de Stat.
Dispozitiile alineatelor precedente se aplica si in cazul societatilor
comerciale rezultate din divizarea sau, dupa caz, fuziunea unor societati
comerciale care aveau incheiate contracte de locatie de gestiune sau de
inchiriere a unor active care au revenit altor societati comerciale rezultate
in urma divizarii/fuziunii. In astfel de cazuri, societatile comerciale
rezultate in urma divizarii/fuziunii au obligatia de a prelua contractele care
au ca obiect locatia de gestiune sau inchirierea activelor in cauza si de a
proceda in conformitate cu prevederile prezentei legi si cu clauzele convenite
de parti."
53. Articolul 76 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 76
In sensul prezentei legi, prin membrii conducerii societatilor comerciale
se intelege reprezentantii Fondului Proprietatii de Stat in adunarile generale
ale actionarilor/asociatilor, membrii consiliilor de administratie si membrii
comitetelor de directie sau asimilatii acestora."
54. Articolul 78 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 78
In ramurile strategice ale economiei nationale, in care se organizeaza
societati comerciale pe actiuni, cum sunt: industria de aparare, productia si
distributia de energie electrica, termica si nucleara, mineritul si gazele
naturale, posta, telecomunicatiile si transporturile feroviare, precum si in
sistemul bancar, statul isi poate rezerva un numar de actiuni aferente unei
cote din capitalul social al unei astfel de societati comerciale sau poate opta
pentru pastrarea actiunii nominative de control.
Actiunea nominativa de control confera statului urmatoarele drepturi:
a) numirea in consiliul de administratie a 1-2 reprezentanti;
b) posibilitatea de a se opune, in adunarea generala a actionarilor sau in
consiliul de administratie, luarii deciziilor care privesc gajarea sau
ipotecarea activelor, dizolvarea si lichidarea voluntara, in conformitate cu
prevederile Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, schimbarea
obiectului de activitate, precum si fuziunea prin absorbtie, daca asemenea
decizii ar putea aduce atingere intereselor nationale.
Actiunile nominative de control ale statului la societatile comerciale din
ramurile strategice enumerate la alin. 1 pot fi transformate in actiuni
nominative, prin hotarari ale Guvernului."
Art. 2
Legea nr. 58/1991, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu
cele aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, se va republica in Monitorul
Oficial al Romaniei, dandu-se textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul reformei,
Ulm Spineanu
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Mircea Ciumara
Presedintele Agentiei
Nationale pentru Privatizare,
Valentin Ionescu