LEGE Nr. 223
din 4 iulie 2007
privind Statutul
personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviatia civila din
Romania
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 481 din 18 iulie 2007
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta lege reglementează Statutul
personalului aeronautic civil navigant profesionist, activităţile aeronautice
civile îndeplinite de categoriile de personal aeronautic civil navigant
profesionist din aviaţia civilă din România, precum şi drepturile şi
îndatoririle acestora.
Art. 2. - Prevederile prezentei legi se aplică
personalului aeronautic civil navigant profesionist din România care posedă
documente nominale individuale de certificare, licenţă, atestate, autorizări şi
altele asemenea, eliberate sau recunoscute de Autoritatea Aeronautică Civilă
Română.
Art. 3. - Personalul aeronautic civil navigant
profesionist este categoria profesională din
aviaţia civilă care, după absolvirea unei forme de învăţământ recunoscute şi
certificate de către instituţiile abilitate ale statului, obţine licenţă şi
calificare pe tip/clasă de aeronavă civilă, emise sau recunoscute de
Autoritatea Aeronautică Civilă Română, având atribuţii la bordul unei aeronave
civile în timpul zborului, şi care este remunerat pentru executarea de
activităţi aeronautice civile, în baza unui contract individual de muncă
încheiat cu un angajator având sediul sau filială în România.
Art. 4. - In sensul prezentei legi, categoriile de
personal aeronautic civil navigant profesionist din
aviaţia civilă din România sunt următoarele:
a) piloţi- membrii unui echipaj de zbor, calificaţi pe tip sau clasă de
aeronavă civilă, care deţin o licenţă obţinută în urma absolvirii unei forme de
învăţământ recunoscute şi certificate de către instituţiile abilitate ale
statului şi care le permite să piloteze o aeronavă civilă în operaţiuni de
zbor. La comanda aeronavei civile pot fi:
1. pilotul comandant este pilotul prim, membru al
echipajului de conducere la bordul unei aeronave civile, care răspunde de îndeplinirea misiunii de zbor în deplină siguranţă şi
îşi exercită dreptul de comandă asupra întregului echipaj, în conformitate cu
reglementările aeronautice specifice în vigoare;
2. copilotul este pilotul secund, altul decât
pilotul comandant, membru al echipajului de conducere,
care operează la bordul unei aeronave civile pentru care este necesar mai mult
de un pilot, conform tipului de aeronavă civilă certificat sau regulilor de
operare, în conformitate cu reglementările aeronautice specifice în vigoare;
b) navigatori, mecanici
şi/sau ingineri de bord naviganţi şi operatori radionaviganti- membrii unui echipaj de zbor care deţin o licenţă obţinută în
urma absolvirii unei forme de învăţământ recunoscute şi certificate de către
instituţiile abilitate ale statului şi care execută la bordul unei aeronave
civile activităţi de exploatare tehnică în zbor, ce ajută la conducerea tehnică
a aeronavei în operaţiuni de zbor;
c) însoţitori de bord- membrii unui echipaj de zbor, calificaţi pe tip de aeronavă
civilă, cu licenţă, în conformitate cu reglementările aeronautice specifice în
vigoare, care execută la bordul unei aeronave civile activităţi cu privire la
siguranţa pasagerilor şi aeronavei, fără a participa la conducerea acesteia;
d) paraşutişti- personalul aeronautic civil calificat pe
tip de paraşută, cu licenţă, în conformitate cu reglementările aeronautice specifice în vigoare, care
execută salturi cu paraşuta şi este responsabil de pregătirea operaţională,
planificarea, comanda şi dirijarea salturilor şi a zborurilor cu paraşuta;
e) ingineri de recepţie şi
control aeronave - personalul tehnic calificat pe
tip de aeronavă civilă, cu licenţă, în conformitate cu reglementările aeronautice
specifice în vigoare, care execută activităţi de control tehnic în zbor, în
vederea constatării stării de navigabilitate a unei aeronave civile;
f) ingineri de recepţie şi
control mijloace PNA-TC - personalul tehnic
calificat, cu licenţă, în conformitate cu reglementările aeronautice specifice
în vigoare, care execută activităţi de verificare în zbor a funcţionării
mijloacelor de comunicaţii, navigaţie şi supraveghere aflate la sol;
g) personal de inspecţie în
zbor- personalul aeronautic civil navigant, cu
licenţă, care execută activităţi de inspecţie, supraveghere şi control în zbor
al operaţiunilor aeriene, de examinare a personalului aeronautic civil
navigant, în scopul supervizării siguranţei zborului, certificării agenţilor
aeronautici civili, personalului aeronautic civil navigant şi a tehnicii
aeronautice, precum şi inspecţia de siguranţă a zborului.
Art. 5. - Orice altă persoană aflată la bordul unei
aeronave civile care nu are atribuţii la bord în timpul zborului, conform
calificării şi licenţei deţinute, este considerată pasager şi nu are calitatea
de personal aeronautic civil navigant.
Art. 6. - (1) Personalul aeronautic civil navigant
profesionist din aviaţia civilă desfăşoară activităţile prevăzute la art. 7.
(2) Condiţiile de muncă în care îşi desfăşoară
activitatea personalul aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia
civilă sunt condiţii speciale de muncă.
Art. 7. - (1) Activităţile aeronautice civile executate
de personalul aeronautic civil navigant profesionist cuprind:
a) operaţiuni de transport aerian public de pasageri,
bagaje, mărfuri şi/sau poştă;
b) pregătirea şi executarea zborurilor cu aeronave
civile şi a paraşutărilor în scopuri civile;
c) controlul aeronavei înainte de executarea
zborurilor cu aeronave civile şi asigurarea tehnică a paraşutărilor în scopuri civile;
d) planificarea, organizarea şi
executarea zborurilor tehnice, de recepţie şi control şi a zborurilor de
licenţiere a tehnicii de zbor aeronautice civile;
e) operaţiuni de lucru aerian, efectuate pentru
nevoile industriei, agriculturii, silviculturii, sănătăţii publice şi
protecţiei mediului;
f) pregătirea şi executarea zborurilor de acrobaţie şi
de antrenament, precum şi a zborurilor în cadrul mitingurilor de aviaţie;
g) zboruri de căutare, salvare, cercetare
ştiinţifică, fotografiere, monitorizare şi publicitate;
h) zboruri de verificare şi
calibrare a mijloacelor de protecţie a navigaţiei aeriene aflate la sol;
i) zboruri de şcoală şi de antrenament;
j) zboruri de agrement şi turism;
k) executarea zborurilor în scopul colectării şi
analizei informaţiilor meteo şi a prognozelor
meteorologice pentru rutele de zbor, zonele
aeroporturilor civile, terenurilor şi platformelor de decolare-aterizare
folosite de aeronavele civile;
l) executarea misiunilor de
căutare şi salvare a aeronavelor aflate în dificultate;
m) zboruri de urgenţă,
sanitare, de stingere a incendiilor şi intervenţie la calamităţi;
n) zboruri de supraveghere a conductelor de petrol sau
gaze naturale, a liniilor de înaltă tensiune, a traficului rutier şi altele
asemenea;
o) zboruri speciale şi zboruri efectuate în alte scopuri, aprobate de Ministerul Transporturilor;
p) executarea activităţilor de instruire, examinare şi
control al personalului aeronautic civil navigant profesionist, în vederea
obţinerii calificărilor şi autorizărilor iniţiale şi suplimentare, precum şi
acordării, reînnoirii şi revalidării licenţei de zbor;
q) executarea activităţilor de control, supraveghere,
inspecţie şi autorizare a operatorilor aerieni şi a operaţiunilor aeronautice
civile de zbor desfăşurate de aceştia;
r) orice alte activităţi legate
de atestarea şi operarea aeronavelor civile, precum şi de pregătirea,
certificarea şi licenţierea personalului aeronautic civil profesionist.
(2) Activităţile aeronautice civile executate de
personalul aeronautic civil navigant profesionist, reglementate prin prezentul
statut, se completează cu prevederile cuprinse în Codul aerian civil.
Art. 8. - Controlul, supravegherea şi inspecţia
activităţilor aeronautice civile efectuate de toate categoriile de personal
aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilă din România se
execută de către Autoritatea Aeronautică Civilă Română.
CAPITOLUL II
Personalul aeronautic civil navigant profesionist
Art. 9. - Personalul aeronautic civil navigant
profesionist din aviaţia civilă din România se încadrează pe funcţii
îndeplinite la bordul aeronavei civile, corespunzător pregătirii, licenţei şi
calificărilor deţinute, aşa cum este prevăzut în prezentul statut şi în
reglementările aeronautice în vigoare.
Art. 10. - Personalul aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilă, prin natura atribuţiilor
funcţionale specifice profesiei, îndeplineşte sarcini sau misiuni privind
programarea, organizarea, desfăşurarea, pregătirea şi efectuarea zborului,
controlul, inspectarea şi supravegherea activităţilor de zbor, instruirea şi
examinarea personalului aeronautic civil navigant, exploatarea tehnică la sol
şi în zbor a aeronavelor civile, folosirea corespunzătoare a echipamentelor
aeronavelor civile şi a mijloacelor pentru protecţia navigaţiei aeriene, precum
şi analiza situaţiei meteorologice, în vederea executării zborului în deplină
siguranţă.
Art. 11. - Pentru a-şi îndeplini sarcinile specifice la
bordul unei aeronave civile, personalul aeronautic civil navigant profesionist
trebuie să posede documente nominale individuale de certificare, licenţă,
atestate şi/sau autorizări în termen de valabilitate, eliberate sau recunoscute
de Autoritatea Aeronautică Civilă Română.
Art. 12. - Constituirea piloţilor în echipaj de
conducere a unei aeronave civile se face prin ordin de misiune, pe baza
manualului de operare în zbor al acesteia, funcţiHe îndeplinite la bord fiind
cele de pilot comandant şi de copilot. In cazul în care manualul de operare în
zbor al unei aeronave civile prevede un singur pilot, acesta este şi
comandantul aeronavei respective.
Art. 13. - Membrii unui echipaj care execută o misiune
de zbor la bordul unei aeronave civile sunt nominalizaţi de către angajator/operatorul
aerian, prin planul de zbor, ţinând cont de calificarea deţinută de fiecare
dintre aceştia pentru categoria, clasa şi tipul de aeronavă civilă respectivă,
având licenţa de zbor în termen de valabilitate.
Art. 14. - Funcţia de comandant de aeronavă civilă este
îndeplinită de pilotul comandant, desemnat de către angajator/operatorul aerian pentru fiecare zbor în parte, cu excepţia
cazurilor când, prin reglementări speciale, se prevede altfel. Calitatea de
comandant de aeronavă civilă se exercită din momentul începerii misiunii de
zbor şi până la terminarea acesteia.
Art. 15. - (1) In cazul
remorcării altei aeronave civile, comandantul aeronavei civile care remorchează
este comandantul acestora până la declanşarea lor.
(2) Când în echipajul unei aeronave civile se află 2
piloţi comandanţi, unul dintre ei va fi nominalizat în funcţia de comandant al
aeronavei, iar celălalt pilot comandant va fi responsabil de pilotarea
aeronavei.
(3) Dacă în echipajul unei aeronave civile se află un
pilot comandant instructor şi un pilot comandant, în funcţia de comandant al
aeronavei va fi desemnat pilotul comandant instructor,
iar pilotul comandant va fi responsabil de conducerea aeronavei.
Art. 16. - Personalul aeronautic civil navigant
profesionist din aviaţia civilă se încadrează şi promovează pe categorii şi pe
funcţii, conform pregătirii profesionale, calificării deţinute şi aptitudinilor
specifice necesare şi dovedite, potrivit competenţei profesionale a fiecăruia.
Art. 17. - Drepturile de salarizare ale personalului
aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilă din România,
cuprinzând salarii, indemnizaţii de zbor, sporuri şi alte adaosuri, precum şi
drepturile specifice privind concediul de odihnă suplimentar, concediul de
recuperare, diurnă de deplasare, condiţii de cazare, alimentaţie de întărire şi
protecţie a organismului, asigurare de sănătate, asigurare de viaţă, asigurare
de accidente pe durata executării misiunilor de zbor şi alte drepturi specifice
se acordă de către angajator, diferenţiat, pe categorii de personal, în funcţie
de: calificările şi licenţele deţinute, activităţile şi misiunile executate,
condiţiile de muncă specifice, nivelul de pregătire profesională, funcţia
deţinută la bordul aeronavei civile, responsabilităţile acordate şi riscul
asumat.
CAPITOLUL III
Pregătirea şi certificarea personalului aeronautic
civil navigant profesionist
Art. 18. - Categoriile de personal aeronautic civil
navigant profesionist supuse certificării, precum şi documentele de certificare
obligatorii pentru exercitarea activităţilor aeronautice civile sunt stabilite
prin reglementări emise de Ministerul Transporturilor sau de organizaţiile
internaţionale de aviaţie civilă la care România este parte.
Art. 19. - (1) Personalul aeronautic civil navigant
profesionist din aviaţia civilă se pregăteşte în ţară sau în străinătate, în
şcoli şi institute de specialitate, centre de instruire sau perfecţionare şi
institute de învăţământ superior acreditate, autorizate sau recunoscute în
acest sens de autorităţile competente, potrivit legii.
(2) Pentru personalul aeronautic civil navigant
profesionist din aviaţia civilă care a obţinut
documente nominale de certificare, licenţă, atestare sau autorizări în
străinătate este necesar ca aceste documente să fie recunoscute şi acceptate de
Autoritatea Aeronautică Civilă Română, în baza reglementărilor internaţionale
aplicabile în România.
Art. 20. - Specialităţile, criteriile de selecţionare,
durata de şcolarizare şi formele concrete de pregătire sunt stabilite şi/sau
recunoscute de Ministerul Transporturilor, prin Autoritatea Aeronautică Civilă
Română, conform reglementărilor internaţionale aplicabile în România.
Art. 21. - Programele de pregătire sunt avizate sau,
după caz, aprobate de Autoritatea Aeronautică Civilă Română, care stabileşte şi
procedurile de echivalare şi criteriile de certificare a pregătirii,
calificării, perfecţionării şi licenţierii acestei categorii de personal, prin
cursuri efectuate în ţară sau în străinătate, în unităţi care funcţionează pe
baza unei autorizări sau echivalări emise de către aceasta.
Art. 22. - Procedurile de echivalare a studiilor piloţilor profesionişti, absolvenţi ai instituţiilor de
învăţământ militare sau civile, se stabilesc prin reglementări emise de
Ministerul Transporturilor, Ministerul Apărării şi Ministerul Educaţiei,
Cercetării şi Tineretului.
Art. 23. - Autoritatea
Aeronautică Civilă Română este organul unic care eliberează, revalidează,
echivalează, reînnoieşte, preschimbă, recunoaşte/acceptă, suspendă sau revocă
documentele de certificare şi licenţiere pentru personalul aeronautic civil
navigant profesionist.
Art. 24. - Calificările personalului aeronautic civil
navigant profesionist, din punctul de vedere al licenţei de zbor, sunt:
a) pilot de transport de linie -ATPL;
b) pilot comercial aeronave - CPL şi/sau planoare -
SPL;
c) navigator aerian;
d) mecanic navigant;
e) operator radionavigant;
f) însoţitor de bord;
g) paraşutist;
h) inginer de recepţie şi control aeronave;
i) inginer de recepţie şi control mijloace PNA-TC.
Art. 25. -In funcţie de calificările de tip, piloţii
profesionişti pot opera:
a) avioane pentru care echipajul minim de conducere
este mai mare de un pilot - MPA;
b) avioane multimotor- ME;
c) avioane cu masa maximă de decolare mai mare de
2.300 kg;
d) avioane cu tracţiune cu turbine - JET/T;
e) elicoptere.
Art. 26. - Calificările de clasă ale piloţilor se
stabilesc numai pentru avioane monomotor cu piston SEP(L), cu greutate maximă
la decolare de 2.300 kg, certificate pentru a opera cu un singur pilot.
Art. 27. - Calificările superioare şi autorizările care
se înscriu în documentul de licenţă pentru zbor sunt:
A. calificări superioare:
a) pilot-instructor de zbor;
b) pilot de încercare, recepţie şi control;
c) pilot-instructor de antrenament pe rută şi/sau
instructor de simulator -TRI/SFI;
d) instructor pentru categoriile de personal aeronautic civil navigant, altele decat piloţi;
e) paraşutist-recepţie şi control şi/sau încercător;
B. autorizări pentru operaţiuni speciale:
a) zbor instrumental - IR, care include şi minima
autorizată;
b) lucru agricol;
c) aerofotogrametrie;
d) remorcaj;
e) lansare paraşutişti;
f) lansare planor cu automosorul;
g) zbor cu elicopterul în condiţii meteo instrumentale;
h) operare elicopter pe mare - off shore operations;
i) operare elicopter cu încărcătură suspendată;
C. autorizări speciale:
a) zboruri de antrenament special;
b) zboruri de testare a aeronavelor, motoarelor sau
echipamentelor;
c) zboruri cu scop nelucrativ;
d) zboruri în care nu se transportă pasageri sau
mărfuri;
D. autorizare de control tehnic-aeronave, pentru
piloţi şi mecanici naviganţi, în scopul executării zborurilor tehnice de
verificare, ca urmare a efectuării unor programe de întreţinere a aeronavelor
civile;
E. autorizare de examinator, pentru toate categoriile
de personal aeronautic civil navigant profesionist, în scopul conducerii examinărilor practice în zbor.
Art. 28. - Certificarea licenţei de zbor, a
calificărilor şi autorizărilor personalului aeronautic civil navigant
profesionist se face de către
Autoritatea Aeronautică Civilă Română, prin următoarele documente cu termen de valabilitate:
a) licenţă de pilot de transport de linie -ATPL;
b) licenţă de pilot comercial aeronave - CPL şi/sau
planoare - SPL;
c) licenţă de navigator aerian;
d) licenţă de mecanic navigant;
e) licenţă de operator radionavigant;
f) licenţă de însoţitor de
bord;
g) licenţă de paraşutist;
h) licenţă de inginer de recepţie şi control aeronave;
i) licenţă de inginer de recepţie şi control mijloace
PNA-TC;
j) certificat de calificare de tip şi clasă;
k) certificat medical clasa 1 pentru piloţi, navigatori
şi mecanici naviganţi;
l) certificat medical clasa a
2-a pentru operatori radionaviganţi, însoţitori de bord, paraşutişti, ingineri
de recepţie si control aeronave si ingineri de recepţie si control mijloace
PNA-TC;
m) certificat general de operator radiotelefonist;
n) certificat pentru calificări superioare şi
autorizări.
Art. 29. -Admiterea la zbor a personalului aeronautic
civil navigant profesionist, în vederea exercitării profesiei, este permisă
numai după efectuarea pregătirii, examinării şi certificării corespunzătoare de
către Autoritatea Aeronautică Civilă Română. Certificatele personalului
aeronautic civil navigant profesionist sunt documente nominale individuale,
obligatorii pe întreaga durată a desfăşurării activităţii ca personal
aeronautic civil navigant profesionist.
Art. 30. - (1) Conform reglementărilor emise de
organizaţiile internaţionale la care România este parte, documentele nominale
individuale de calificare şi licenţă pentru piloţi conţin, în mod obligatoriu,
următoarele elemente:
a) cu majuscule: numele
statului şi al autorităţii aeronautice civile;
b) cu majuscule accentuate: denumirea documentului
nominal de calificare;
c) cu cifre arabe: numărul curent al licenţei acordate
de autoritatea aeronautică civilă;
d) cu caractere romane: numele
integral al deţinătorului;
e) adresa deţinătorului;
f) cetăţenia deţinătorului;
g) semnătura deţinătorului;
h) autoritatea şi, acolo unde este necesar, condiţiile
în care este emisă licenţa;
i) certificarea valabilităţii licenţei şi a drepturilor
conferite de deţinerea respectivei calificări;
j) semnătura funcţionarului care a emis licenţa şi data
emiterii acesteia;
k) sigiliul sau ştampila autorităţii care a emis
licenţa;
l) tipuri de calificări;
m) specificaţii referitoare la limitări ale
aplicabilităţii calificării respective, validări, echivalări, restricţii şi
altele asemenea;
n) alte detalii necesare.
(2) Pentru celelalte categorii de personal aeronautic
civil navigant profesionist, elementele înscrise în documentele nominale
individuale de certificare şi licenţiere se stabilesc
prin reglementări emise de Ministerul Transporturilor.
Art. 31. - (1) Documentele nominale individuale de
certificare şi licenţiere, înregistrările întocmite de angajator privind
evidenţa activităţii de zbor şi carnetul individual de zbor ale personalului
aeronautic civil navigant profesionist sunt documente care atestă calitatea de
personal aeronautic civil navigant profesionist şi vor fi luate în considerare
la stabilirea vechimii în muncă şi încadrării în grupa de muncă.
(2) Activitatea desfăşurată ca personal aeronautic
civil navigant profesionist se încadrează în grupă specială de muncă.
Art. 32. - Suspendarea documentelor nominale
individuale de certificare şi licenţiere ale personalului aeronautic civil
navigant profesionist se poate aplica, pe o durată de până la 6 luni, de către Autoritatea Aeronautică
Civilă Română, atunci când se constată, în urma unei examinări pe baza
reglementărilor aeronautice specifice, lipsuri majore în pregătirea
profesională sau abateri de la reglementările aeronautice civile. Pe durata
inaptitudinii medicale temporare sau la expirarea termenului de valabilitate a
licenţei documentele nominale individuale de certificare şi licenţiere sunt
suspendate de drept.
Art. 33. - Revocarea documentelor
nominale individuale de certificare şi licenţiere ale personalului aeronautic
civil navigant profesionist se poate face numai de Autoritatea Aeronautică
Civilă Română, pentru următoarele motive:
a) inaptitudine psihofizică definitivă;
b) incompetenţă profesională, dovedită pe baza
procedurilor cuprinse în reglementările aeronautice specifice;
c) abateri grave de la reglementările aeronautice, cu
efecte majore asupra siguranţei zborului sau a circulaţiei aeriene, dovedite pe
baza procedurilor cuprinse în reglementările aeronautice specifice.
Art. 34. - Documentele nominale individuale de
certificare, licenţiere, atestare şi autorizare ale personalului aeronautic
civil navigant profesionist se emit de către Autoritatea Aeronautică Civilă
Română, pe baza reglementărilor specifice de aviaţie civilă propuse de
Autoritatea Aeronautică Civilă Română şi aprobate de Ministerul
Transporturilor, în funcţie de necesităţile impuse de evoluţia tehnicii
aeronautice şi a concepţiei de exploatare la sol şi în zbor a aeronavelor civile.
CAPITOLUL IV
Indatoririle personalului aeronautic civil navigant
profesionist
Art. 35. - Personalul aeronautic civil navigant
profesionist din aviaţia civilă din România are următoarele îndatoriri:
a) să dovedească o înaltă competenţă şi etică
profesională;
b) să dobândească o temeinică pregătire profesională şi
să prezinte un interes continuu în perfecţionarea cunoştinţelor impuse de
evoluţia tehnicii aeronautice şi a concepţiilor noi de exploatare la sol şi în
zbor a aeronavelor civile;
c) să cunoască şi să respecte Codul aerian civil şi toate
reglementările aeronautice specifice în vigoare, astfel încât activităţile
aeronautice să se desfăşoare cu eficienţă şi în deplină siguranţă a zborului;
d) să dea dovadă de disciplină în îndeplinirea
sarcinilor şi îndatoririlor de serviciu.
Art. 36. -In timpul pregătirii şi desfăşurării
activităţii de zbor, personalul aeronautic civil navigant profesionist are
următoarele obligaţii principale:
a) să îşi însuşească temeinic cunoştinţele şi să îşi
formeze deprinderile practice necesare pentru a fi în măsură să asigure un grad
ridicat de siguranţă a zborului şi de calitate a acţiunilor sale, în
concordanţă cu licenţa de zbor, calificările şi autorizările dobândite şi
înscrise în documentele nominale individuale de certificare şi licenţiere;
b) să execute prompt şi sigur sarcinile ce decurg din
funcţia pe care o îndeplineşte la bordul aeronavei civile;
c) să cunoască şi să aplice corect legislaţia
aeronautică internă şi internaţională, reglementările, normele şi
instrucţiunile specifice activităţii de zbor din aviaţia civilă;
d) să cunoască tehnica aeronautică din dotare şi să
respecte procedurile tehnice de exploatare, cerinţele de siguranţă şi de
calitate stabilite pentru activitatea pe care o desfăşoară;
e) să respecte normele specifice de securitate şi sănătate
în muncă, de apărare împotriva incendiilor şi pentru situaţii de urgenţă şi să
acţioneze pentru prevenirea accidentelor de muncă;
f) să se prezinte la examenele medicale periodice şi
să comunice şefilor ierarhici, în timp util, cu privire la inaptitudinea
medicală temporară;
g) să prevină orice faptă care ar putea pune în pericol
siguranţa transportului aerian, viaţa personalului, a călătorilor sau
securitatea aeronavei civile;
h) să aducă la cunoştinţa conducătorilor ierarhici
orice nereguli, abateri sau lipsuri în exploatarea la sol şi în zbor a
aeronavei civile, echipamentelor şi instalaţiilor aeroportuare, precum şi
abaterile de la regulile stabilite pentru buna funcţionare a activităţii de
zbor;
i) să se prezinte la serviciu la solicitarea organelor
competente, în cel mai scurt timp, pentru prevenirea sau înlăturarea efectelor
unor calamităţi, avarii sau grave defecţiuni;
j) să contribuie la îmbunătăţirea continuă a procesului
de instruire, la creşterea eficienţei şi calităţii învăţământului şi pregătirii
specifice activităţii de zbor, pentru formarea unui înalt standard profesional,
în limita competenţelor acordate;
k) să execute toate atribuţiile ce îi revin conform
fişei postului, în temeiul reglementărilor aeronautice specifice în vigoare şi
prevederilor regulamentelor de ordine interioară pentru locurile specifice de
muncă;
l) să aplice la locul de muncă
regulile stabilite privind normele de pază şi securitate în aviaţia civilă,
precum şi regulile de acces în zonele cu acces limitat, condiţionat sau
interzis;
m) să poarte cu demnitate uniforma cu toate însemnele
companiei/instituţiei sau echipamentul de lucru stabilit pe timpul executării
misiunilor de zbor;
n) să nu consume băuturi alcoolice în timpul
serviciului sau substanţe psihoactive;
o) să nu execute misiuni de zbor atunci când se simte
obosit sau starea de sănătate nu îi permite să desfăşoare activităţi de zbor în
deplină siguranţă sau când se află sub influenţa băuturilor alcoolice;
p) să păstreze asupra sa, pe perioada executării misiunilor
de zbor, documentele nominale individuale de certificare şi licenţiere, precum
şi certificatele medicale valabile.
Art. 37. - Faţă de obligaţiile generale şi cele
specifice desfăşurării activităţii de zbor în deplină siguranţă, comandantul
aeronavei civile răspunde de pregătirea şi executarea în siguranţă a fiecărei
misiuni de zbor, având următoarele drepturi, obligaţii şi răspunderi:
A. Să refuze decolarea aeronavei civile, dacă constată:
a) nereguli cu privire la starea tehnică a aeronavei,
motoarelor, instalaţiilor şi a aparaturii de bord;
b) lipsa documentelor obligatorii ale aeronavei,
valide, la bordul acesteia;
c) starea psihofizică necorespunzătoare executării
misiunii de zbor sau pregătirea necorespunzătoare a membrilor echipajului;
d) lipsa alimentării corespunzătoare şi suficiente a
aeronavei cu carburanţi şi lubrifianţi pentru misiunea de zbor stabilită;
e) neîndeplinirea condiţiilor cerute de manualul de
operare în zbor a aeronavei şi a reglementărilor aeronautice specifice cu
privire la încărcătură şi corecta ei repartizare la bord;
f) orice alte nereguli care ar putea să pună în
pericol siguranţa zborului.
B. In timpul misiunii de zbor, răspunde faţă de
entitatea care i-a încredinţat aeronava şi misiunea, de executarea acesteia în
bune condiţii, de respectarea strictă a dispoziţiilor Codului aerian civil, de
comportarea şi disciplina echipajului în zbor şi la sol, precum şi de
exploatarea şi păstrarea aeronavei civile în bune condiţn de zbor.
C. In timpul zborului are jurisdicţie asupra întregului
personal aeronautic civil aflat la bord, iar dispoziţiile date de acesta în
timpul zborului trebuie executate întocmai de toate
persoanele îmbarcate la bordul aeronavei civile.
D. In caz de pericol, ia toate măsurile pentru salvarea
pasagerilor, echipajului, încărcăturii şi aeronavei civile, iar în cazul unui
accident de zbor îşi menţine toate îndatoririle, până când autoritatea în drept
îl eliberează de atribuţiile ce îi revin în legătură cu misiunea pe care o
îndeplineşte cu acea aeronavă.
E. Să întreprindă toate demersurile necesare la sol, în
cazul unei reţineri a aeronavei civile sau în cazul unor măsuri luate cu
privire la echipaj, pasageri sau încărcătură.
F. In lipsa unei împuterniciri speciale, comandantul
aeronavei civile nu poate sub nicio formă să înstrăineze aeronava, părţi din
aeronavă sau orice alte bunuri din inventarul ei.
G. In timpul executării
misiunilor de zbor poate delega atribuţii membrilor de echipaj, dar nu poate să
îşi delege responsabilităţile. Dacă, din orice cauză, la sol sau în zbor, este
împiedicat sau se află în imposibilitatea de a-şi exercita funcţia, în lipsa
desemnării prealabile a altei persoane pentru a-l înlocui, funcţia de comandant al aeronavei civile va fi
exercitată de către un alt pilot comandant membru al echipajului sau de către
copilot.
H. In timpul escalelor sau al altor aterizări pe durata
misiunii, răspunderea comandantului aeronavei civile cu privire la pasageri şi
la încărcătură încetează în momentul predării aeronavei persoanelor abilitate
în acest sens, după coborârea persoanelor îmbarcate şi a întregului echipaj.
Responsabilitatea comandantului aeronavei este angajată din nou în momentul
reluării în primire a aeronavei civile.
Art. 38. -In cazul în care, pe baza reglementărilor
speciale, în funcţia de comandant de aeronavă civilă este desemnată o altă
persoană decât pilotul comandant, obligaţiile şi răspunderile privind
executarea misiunii de zbor se împart între aceştia, astfel:
a) pilotul comandant răspunde, de la începerea şi până
la terminarea operaţiunii de zbor, de conducerea tehnică şi de operarea în
siguranţă a aeronavei civile, putând lua orice masuri pentru realizarea
siguranţei zborului;
b) comandantul de aeronavă răspunde de executarea
misiunii în bune condiţii, pentru toate celelalte aspecte care nu privesc
conducerea tehnică şi operarea în siguranţă a aeronavei civile.
CAPITOLUL V
Drepturile personalului aeronautic civil navigant
profesionist
Art. 39. - Personalul aeronautic civil navigant
profesionist se încadrează în funcţii la bordul aeronavei civile, în
conformitate cu calificarea deţinută, înscrisă în documentele nominale
individuale de certificare şi licenţiere aflate în termen de valabilitate.
Art. 40. - Orice persoană care face dovada îndeplinirii
cerinţelor prevăzute în reglementările aeronautice specifice aplicabile poate
solicita certificarea ca personal aeronautic civil
navigant.
Art. 41. - Autoritatea Aeronautică Civilă Română poate
acorda licenţă, fără restricţii, personalului aeronautic civil navigant
profesionist până la vârsta maximă de 60 de ani, declarat apt medical de
Institutul Naţional de Medicină Aeronautică şi Spaţială sau de alte instituţii
medicale abilitate în acest sens de Ministerul Transporturilor şi Ministerul Sănătăţii
Publice.
Art. 42. - Personalul aeronautic civil navigant
profesionist din aviaţia civilă beneficiază de următoarele drepturi:
a) salarizare specială, cu
încadrare într-o grupă distinctă de salarizare, stabilită prin contractele
colective şi/sau individuale de muncă pentru societăţile comerciale şi prin
grile de salarizare pentru unităţile bugetare, în funcţie de nivelul pregătirii
profesionale, licenţa de zbor, calificările obţinute, funcţia deţinută ia
bordul aeronavei civile, complexitatea activităţii desfăşurate,
responsabilităţile acordate şi riscul asumat;
b) sporuri specifice activităţii de zbor, datorate
condiţiilor speciale de muncă existente în mediul aerian, suprasolicitării
psihice şi nervoase, stresului, zgomotului intens şi de lungă durată,
pericolului, nocivităţilor, radiaţiilor şi radiaţiilor cosmice, substanţelor
chimice toxice,' acceleraţiilor şi vibraţiilor, după cum urmează: spor de
aviaţie; spor pentru condiţii speciale de muncă; spor pentru condiţii deosebite
de muncă; spor pentru condiţii grele de muncă; spor de periculozitate; spor de
radiaţii şi radiaţii cosmice;
spor de stres; spor de cască radio; spor de condiţii nocive; spor de ecran;
spor pentru zborul la joasă înălţime; spor de tratamente aviochimice; spor de
acrobaţie. Aceste sporuri se aplică diferenţiat, în funcţie de specificul
activităţii de zbor pentru fiecare categorie de personal aeronautic civil
navigant profesionist, şi pot fi incluse în salariul de bază sau aşa cum va fi
convenit în contractele
colective şi/sau individuale de muncă încheiate cu angajatorul;
c) spor de vechime în muncă stabilit conform legii;
d) concediu de odihnă suplimentar plătit, cu durata de
12 zile, necesar pentru refacerea capacităţii de zbor şi pentru prevenirea
imbolnăvirilor profesionale, într-o staţiune balneoclimaterică de tratament,
asigurat de către angajator, inclusiv transportul;
e) indemnizaţie orară de zbor sau indemnizaţie pe ora
de serviciu pentru zbor, stabilită pe categorii de personal aeronautic civil
navigant profesionist, pe funcţii îndeplinite la bordul aeronavei şi pe tipuri
de aeronave civile. Cuantumul acesteia este stabilit prin contractele colective
şi/sau individuale de muncă pentru societăţile comerciale şi prin grile de
salarizare pentru unităţile bugetare;
f) asistenţă medicală gratuită în ţară, conform
legislaţiei în vigoare, şi în străinătate, prin încheierea de poliţe de
asigurare de către angajator;
g) alimentaţie de întărire şi protecţie a organismului,
pentru activitatea desfăşurată în mediul aerian, la nivel de 5.500 cal./zi;
h) diurnă în valută, în cazul deplasării în afara
graniţelor ţării, în scopul executării misiunilor de zbor şi/sau misiunilor de
zbor de antrenament şi control pe simulator;
i) uniforme şi accesorii gratuite, suportate de către
angajator, purtarea acestora fiind obligatorie pe perioada executării misiunii
de zbor; însemnele specifice calificării deţinute la bordul aeronavei civile sunt:
1. pentru pilot comandant, 4 trese orizontale aplicate
pe mâneca de la veston şi 4 trese aplicate pe gradele purtate pe epoleţi;
2. pentru copilot, 3 trese orizontale aplicate pe
mâneca de la veston şi 3 trese aplicate pe gradele purtate pe epoleţi.
Art. 43. - (1) Personalul aeronautic civil navigant
profesionist beneficiază de pensie de serviciu, potrivit categoriei
profesionale din care face parte, dacă îndeplineşte, cumulativ, următoarele
condiţii de pensionare:
a) piloţi, însoţitori de bord, paraşutişti şi
personalul de inspecţie în zbor, care au vârsta de minimum 50 de ani şi au
realizat o vechime de cel puţin 20 de ani de activitate ca personal aeronautic
civil navigant profesionist;
b) navigatori, mecanici şi/sau ingineri de bord
naviganţi, operatori radionaviganţi, ingineri de recepţie şi control aeronave
şi ingineri de recepţie şi control mijloace PNA-TC, care au vârsta de minimum
52 de ani şi au realizat o vechime de cel puţin 25 de ani de activitate ca
personal aeronautic civil navigant profesionist.
(2) Limita maximă privind vârsta de pensionare pentru
personalul aeronautic civil navigant profesionist este cea stabilită de Legea
nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări
sociale, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Dreptul de a ieşi la pensie se acordă începând cu
data menţionată de solicitant în cererea sa de pensionare, cu respectarea
prevederilor prezentei legi.
Art. 44. - (1) Personalul aeronautic civil navigant
profesionist care îndeplineşte condiţiile prevăzute la
art. 43 alin. (1) are dreptul la o pensie de serviciu în cuantum de 80% din
media veniturilor totale brute realizate în ultimele 3 luni de activitate
anterioare lunii în care are loc pensionarea.
(2) Venitul total brut realizat
într-o lună, care stă la baza calculului pensiei de serviciu de către Casa
Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale, reprezintă suma
veniturilor prevăzute la art. 42 lit. a), b), c) şi e) şi va fi menţionat în
documentul emis de către angajator,' pe răspunderea acestuia.
(3) Pentru fiecare an complet care depăşeşte vechimea
minimă în activitate prevăzută la art. 43 alin. (1) se adaugă la cuantumul
pensiei câte 1%.
Art. 45. - Pentru persoanele care îndeplinesc
condiţiile prevăzute la art. 43 şi care la data cererii de pensionare nu mai
deţin calitatea de personal aeronautic civil navigant profesionist, procentul
prevăzut la art. 44 se aplică la media veniturilor totale brute realizate în
ultimele 3 luni anterioare lunii în care s-a solicitat pensionarea de către tot
personalul aeronautic civil navigant profesionist aflat în activitate,
corespunzător ultimei funcţii la bord deţinute de persoana în cauză pe tipul
respectiv de aeronavă civilă. Această medie va fi menţionată în documentul emis
de către angajator, pe răspunderea acestuia, potrivit art. 44 alin. (2).
Art. 46. - (1) Odată cu stabilirea cuantumului pensiei
de serviciu se stabileşte şi pensia pentru limită de vârstă din sistemul
public, acordată personalului aeronautic civil navigant profesionist conform
Legii nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare, considerându-se
îndeplinite condiţiile necesare deschiderii dreptului de pensie. La
determinarea punctajului mediu anual se are în vedere stagiul complet de
cotizare corespunzător anului, respectiv lunii în care se deschide dreptul de
pensie, prevăzut de legislaţia în vigoare privind sistemul public de pensii şi
alte drepturi de asigurări sociale.
(2) In cazul în care cuantumul pensiei de serviciu
calculat conform prezentei legi este mai mic decât cel
al pensiei din sistemul public, se acordă cuantumul cel mai avantajos.
(3) Partea din pensia de serviciu care depăşeşte
nivelul pensiei din sistemul public se suportă din bugetul de stat, prin
bugetul Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse.
Art. 47. - Pensia de serviciu se actualizează în luna
martie a fiecărui an, prin indexare cu procentul care să acopere integral rata
inflaţiei din anul precedent.
Art. 48. - La decesul titularului pensiei de serviciu,
soţul/soţia şi copiii acestuia beneficiază de pensie
de urmaş, în condiţiile prevăzute de legislaţia privind sistemul public de
pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, iar aceasta se calculează din
pensia de serviciu a titularului, aflată în plată sau la care ar fi avut
dreptul în condiţiile prezentei legi, dacă aceasta este mai avantajoasă decât
pensia stabilită sau cuvenită în sistemul public.
Art. 49. - De prevederile art. 43-48 beneficiază, după
caz, şi următoarele categorii de persoane:
a) personalul aeronautic civil
navigant profesionist care, după data intrării în vigoare a prezentei legi, îşi
pierde total capacitatea de muncă din cauza unui incident sau accident de
aviaţie, unei boli profesionale sau unei afecţiuni medicale dobândite ca urmare
a activităţii de zbor, fără a se ţine cont de vârsta şi vechimea în muncă ale acestuia,
pensia fiind acordată de la data pierderii capacităţii de muncă;
b) personalul aeronautic civil navigant profesionist
care, înainte de data intrării în vigoare a prezentei legi, şi-a pierdut total
capacitatea de muncă din cauza unui incident sau accident de aviaţie, unei boli
profesionale sau unei afecţiuni medicale dobândite ca urmare a activităţii de
zbor, fără a se ţine cont de vârsta şi vechimea în muncă ale acestuia, pensia
fiind acordată de la data intrării în vigoare a prezentei legi;
c) persoanele care au realizat o vechime de cel puţin
10 ani de activitate ca personal aeronautic civil navigant profesionist şi care
la data pensionării deţin această calitate, cuantumul pensiei de serviciu
calculat conform art. 44 alin. (1) şi (2) fiind diminuat cu câte 2% pentru
fiecare an care lipseşte din vechimea minimă în activitate prevăzută la art. 43
alin. (1);
d) persoanele care au realizat o vechime de cel puţin
10 ani de activitate ca personal aeronautic civil navigant profesionist şi care
la data pensionării nu mai deţin această calitate, cuantumul pensiei de
serviciu prevăzut la art. 44 alin. (1) fiind diminuat cu câte 2% pentru fiecare
an care lipseşte din vechimea minimă în activitate prevăzută la art. 43 alin.
(1) şi va fi aplicat la media veniturilor totale brute realizate în ultimele 3
luni anterioare lunii în care s-a solicitat pensionarea de către tot personalul
aeronautic civil navigant profesionist aflat în activitate, corespunzător
ultimei funcţii la bord deţinute de persoana în cauză pe tipul respectiv de
aeronavă civilă. Această medie va fi menţionată în documentul emis de către angajator, pe răspunderea
acestuia, potrivit art. 44 alin. (2).
Art. 50. - (1) Personalul
aeronautic civil navigant profesionist care, la data intrării în vigoare a
prezentei legi, este pensionat pentru limită de vârstă sau pentru pierderea
totală a capacităţii de muncă are dreptul la pensie de serviciu, care se
stabileşte corespunzător prevederilor prezentei legi,
respectiv în conformitate cu prevederile art. 43-49.
(2) Stabilirea cuantumului pensiei de serviciu pentru
personalul prevăzut la alin. (1) se realizează aplicând corespunzător
prevederile art. 45.
(3) La stabilirea cuantumului
pensiei de serviciu pentru piloţii al căror tip de aeronavă civilă nu se mai află
în exploatare, se va lua în calcul funcţia la bord echivalentă pe un alt tip de
aeronavă civilă aflată în exploatare, cu greutatea maximă la decolare cea mai
apropiată de aeronava civilă pe care persoana în cauză a deţinut ultima
calificare şi licenţă.
Art. 51. - Pentru categoriile de personal aeronautic
civil navigant profesionist din cadrul aviaţiei civile de transport aerian
prevăzute la art. 4 lit. b) care, la data intrării în vigoare a prezentei legi,
nu mai există datorită evoluţiei tehnicii aeronautice şi a concepţiei de
exploatare la sol şi în zbor a aeronavelor civile, cuantumul pensiei de
serviciu va fi de 50% din cuantumul calculat în condiţiile prezentei legi
pentru pilotul comandant, în aceleaşi condiţii de vârstă şi vechime,
corespunzător tipului de aeronavă civilă aflată în exploatare, cu greutatea
maximă la decolare cea mai apropiată de aeronava civilă pe care persoana în
cauză a deţinut ultima calificare şi licenţă.
Art. 52. - In cazul decesului unei persoane din categoria
personalului aeronautic civil navigant profesionist înainte de vârsta prevăzută
la art. 43 alin. (1), aflată în activitate, din cauza unui incident sau
accident de aviaţie, soţul/soţia şi copiii acestuia beneficiază de pensie de
urmaş, în condiţiile prevăzute de legislaţia privind sistemul public de pensii
şi alte drepturi de asigurări sociale, iar aceasta se calculează din pensia de
serviciu la care ar fi avut dreptul persoana decedată, calculată potrivit
prevederilor art. 49 lit. a) sau b), după caz, dacă aceasta este mai
avantajoasă decât pensia cuvenită în sistemul public.
Art. 53. -In cazul pierderii capacităţii/aptitudinii
medicale de zbor, necesară desfăşurării activităţii aeronautice specifice
categoriei, ca urmare a unui eveniment de aviaţie, unei boli profesionale sau
unei afecţiuni medicale dobândite în urma exercitării funcţiei respective,
personalul aeronautic civil navigant profesionist beneficiază:
a) pe timpul recuperării capacităţii de zbor:
1. de asistenţă medicală, tratamente medicale şi
medicamentele necesare, în mod gratuit, prin grija angajatorului;
2. de toate drepturile salariale prevăzute pentru
categoria respectivă de personal aeronautic civil navigant profesionist aflat
în activitate, acordate de către angajator, până la stabilirea definitivă a
situaţiei sale medicale, fără a se putea depăşi durata de 2 ani;
b) în cazul pierderii definitive a
capacităţii/aptitudinii medicale de zbor, de o compensaţie bănească acordată
lunar până la pensionare, care să acopere diferenţa dintre media veniturilor
realizate în ultimele 3 luni de activitate ca personal aeronautic civil
navigant profesionist şi venitul lunar obţinut ca urmare a imposibilităţii
continuării activităţii de zbor, aceasta fiind suportată de către angajator.
Art. 54. - Personalul aeronautic civil navigant
profesionist care se pensionează din cauza pierderii totale a capacităţii de
muncă, necesitând îngrijire sau supraveghere permanentă din partea altei
persoane, are dreptul la o indemnizaţie de însoţitor, în afara pensiei, în
cuantumul stabilit în sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări
sociale.
Art. 55. - (1) Personalul aeronautic civil navigant
profesionist se asigură de drept, de către angajator, pentru risc profesional
şi pentru cazurile de producere a unor accidente urmate de deces, invaliditate
totală sau paţială, cât şi pentru pierderea capacităţii/aptitudinii medicale de zbor permanentă sau temporară.
(2) Condiţiile de asigurare a personalului aeronautic
civil navigant profesionist sunt cele prevăzute de lege şi/sau prin contractele
colective de muncă.
(3) Compensaţia bănească acordată în urma decesului nu
poate fi mai mică decat cea stabilită la nivel internaţional pentru pasagerii
unei aeronave civile, şi anume 100.000 DST.
Art. 56. - Personalul aeronautic civil navigant
profesionist beneficiază în mod gratuit de toate condiţiile şi facilităţile
pentru perfecţionarea şi completarea pregătirii profesionale în institute sau
forme şi programe de învăţământ, în ţară şi în străinătate, în conformitate cu
posibilităţile şi aptitudinile individuale, pe baza planurilor elaborate în
acest scop de instituţiile autorizate sau susţinute de către angajator.
Art. 57. - Pilotul profesionist care a dobândit calitatea de pilot comandant pe un tip de aeronavă civilă şi este
trecut pe un alt tip de aeronavă civilă din motive neimputabile acestuia,
indiferent de funcţia pe care a fost trecut, nu poate avea salariul lunar de
încadrare mai mic decât salariul lunar de încadrare avut anterior trecerii sau
mai mic decât cel actualizat, acordat unui pilot comandant pe aeronava civilă
pe care pilotul transferat a avut calitatea de pilot comandant. Dacă tipul
respectiv de aeronavă civilă nu mai există în exploatare, se ia în calcul
funcţia de pilot comandant pe tipul de aeronavă civilă aflată în exploatare, cu
greutatea maximă la decolare cea mai apropiată de aeronava civilă pe care
persoana în cauză a deţinut ultima calificare şi licenţă.
Art. 58. - Este interzisă exercitarea oricărei forme de
constrângere fizică şi/sau psihică, a oricărei presiuni sau acţiuni de
intimidare asupra personalului aeronautic civil navigant profesionist care se
află în situaţia unei inaptitudini psihomedicale temporare de zbor, pentru a i
se impune executarea unei misiuni de zbor.
Art. 59. - In scopul evitării acumulării oboselii
excesive şi afectării siguranţei zborului, limitele maxime ale timpului de
muncă şi limitele minime ale timpului de odihnă pentru personalul aeronautic
civil navigant profesionist se stabilesc prin reglementări specifice, emise de
Ministerul Transporturilor, cu avizul Ministerului Muncii, Familiei şi
Egalităţii de Şanse şi cu consultarea sindicatelor reprezentative
şi/sau asociaţiilor profesionale, angajatorii fiind obligaţi să ia toate măsurile pentru asigurarea respectării
acestor limitări.
Art. 60. - Personalul aeronautic civil navigant
profesionist are dreptul de a călători gratuit la bordul aeronavelor civile de
transport de pasageri, în limita locurilor disponibile,
cu acceptul operatorului aerian.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 61. - (1) Dovada activităţii de zbor pentru
personalul aeronautic civil navigant profesionist se face, pe baza
înregistrării şi evidenţei acesteia, de către angajator.
(2) Reglementările specifice care stabilesc, printre
altele, forma, conţinutul, modul de întocmire şi completare, precum şi
certificarea tuturor documentelor de înregistrare şi evidenţă a activităţii de
zbor a personalului aeronautic civil navigant
profesionist, inclusiv a carnetului individual de zbor, sunt emise de
Ministerul Transporturilor.
(3) Dovada privind vechimea în activitate în calitate
de personal aeronautic civil navigant profesionist se face cu documentele
eliberate, la solicitare, în acest sens de către
angajatorii la care şi-a desfăşurat activitatea persoana în cauză.
Art. 62. - (1) Dispoziţiile prezentului statut se
aplică personalului aeronautic civil navigant profesionist care exercită
activităţi aeronautice civile, iar autorităţile de stat civile şi militare
române sunt obligate să acorde, la cerere, sprijinul necesar deţinătorilor documentelor nominale individuale de
certificare şi licenţiere ca personal aeronautic civil navigant, cu licenţă în
termen de valabilitate, aflat în misiune.
(2) Actele administrative emise în condiţiile prezentei
legi pot fi atacate de persoanele vătămate la instanţele de contencios
administrativ, în condiţiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004,
cu modificările ulterioare.
Art. 63. - Prezenta lege intră
în vigoare la 45 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Art. 64. - Până la intrarea în vigoare a prezentei
legi, Ministerul Transporturilor va emite norme metodologice de aplicare a
acesteia.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României,
cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia
României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU