ORDONANTA DE URGENTA Nr. 113 din 14 iulie 2005
pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
194/2002 privind regimul strainilor in Romania
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 658 din 25 iulie 2005

Avand in vedere importanta indeplinirii in termen a angajamentelor asumate
de Romania pentru anul 2005 in vederea integrarii in Uniunea Europeana,
respectiv a transpunerii in termenul asumat, in legislatia romaneasca, a
documentelor comunitare in domeniul migratiei,
tinand seama de faptul ca modificarea legislatiei privind regimul
strainilor se regaseste ca obiectiv principal in aplicarea Planului de actiune
Schengen, precum si a Planului de actiuni prioritare pentru aderarea la Uniunea
Europeana, implementarea fara intarziere a acestora reprezentand una dintre
sarcinile a caror neindeplinire poate sta la baza activarii clauzei de amanare
a aderarii Romaniei la Uniunea Europeana,
avand in vedere, totodata, necesitatea solutionarii corespunzatoare a
dificultatilor intampinate in aplicarea legislatiei in vigoare privind regimul
strainilor,
tinand seama de faptul ca toate aceste elemente vizeaza interesul public si
constituie situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
ARTICOL UNIC
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor
in Romania, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 201 din
8 martie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se
completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 5, dupa alineatul (2) se introduc doua noi alineate,
alineatele (3) si (4), cu urmatorul cuprins:
"(3) Guvernul Romaniei, prin institutiile abilitate, transmite
Comisiei Europene si guvernelor celorlalte state membre in timp util si nu mai
tarziu de momentul in care sunt facute publice, informatii privind:
a) proiectele de acte normative care propun masuri cu privire la lucratorii
din state terte si membrii lor de familie, in ceea ce priveste intrarea,
sederea si angajarea in munca, precum si realizarea egalitatii de tratament in
conditiile de viata si de munca, drepturile salariale si alte drepturi
economice, promovarea integrarii in forta de munca autohtona si in societate si
returnarea voluntara in tara de origine a unor astfel de persoane;
b) proiecte de acorduri cu privire la subiectele prevazute la lit. a),
precum si proiectele de acorduri de cooperare pe care intentioneaza sa le
negocieze sau sa le renegocieze cu state terte, cand aceste acorduri contin
prevederi referitoare la subiectele mentionate la lit. a);
c) proiecte de acorduri privind conditiile de sedere si angajare in munca a
propriilor cetateni care lucreaza in state terte si a membrilor de familie ai
acestora, pe care intentioneaza sa le negocieze sau sa le renegocieze cu
statele respective.
(4) Guvernul Romaniei transmite Comisiei Europene si guvernelor celorlalte
state membre textele actelor normative in vigoare, precum si textele
acordurilor incheiate cu state terte, care reglementeaza subiectele mentionate
la alin. (3) lit. a)."
2. La articolul 8 alineatul (2), litera c) va avea urmatorul cuprins:
"c) au incalcat anterior, in mod nejustificat, scopul declarat la
obtinerea vizei sau, dupa caz, la intrarea pe teritoriul Romaniei ori au
incercat sa treaca frontiera Romaniei cu documente false sau
falsificate;".
3. Alineatul (1) al articolului 12 va avea urmatorul cuprins:
"(1) Strainul intrat legal pe teritoriul Romaniei are obligatia sa
anunte despre aceasta organul de politie competent teritorial, in termen de 3
zile de la data intrarii. Fac exceptie cetatenii statelor membre ale Uniunii
Europene si ale Spatiului Economic European."
4. La articolul 13, litera a) a alineatului (1) se abroga.
5. La articolul 13, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat,
alineatul (1^1), cu urmatorul cuprins:
"(1^1) Strainul care isi schimba domiciliul sau resedinta este obligat
ca, in termen de 15 zile de la data mutarii la noua adresa, sa se prezinte la
formatiunea Autoritatii pentru straini competenta teritorial, pentru luarea in
evidenta si efectuarea mentiunilor corespunzatoare in documentul de
identitate."
6. Alineatul (1) al articolului 14 va avea urmatorul cuprins:
"(1) In cazul in care strainul nu mai este in posesia documentului de
trecere a frontierei de stat in baza caruia a intrat in tara, acesta trebuie sa
prezinte la iesirea din Romania un nou document valabil de trecere a frontierei
de stat."
7. Alineatul (1^1) al articolului 14 se abroga.
8. La articolul 19, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul
(1^1), cu urmatorul cuprins:
"(1^1) Strainii piloti de aeronave si ceilalti membri ai echipajului,
titulari ai unei licente de zbor sau ai unui certificat de echipaj, prevazute
la anexa nr. 9 la Conventia privind aviatia civila internationala, semnata la
Chicago la 7 decembrie 1944, sunt scutiti de obligativitatea de a avea pasaport
si de a avea viza numai in situatiile in care se afla in exercitiul functiunii
si:
a) nu parasesc aeroportul de escala;
b) nu parasesc aeroportul de destinatie;
c) nu parasesc teritoriul orasului situat in apropierea aeroportului;
d) nu parasesc aeroportul decat pentru a merge la un alt aeroport
romanesc."
9. La articolul 24 alineatul (1), litera i) va avea urmatorul cuprins:
"i) alte scopuri - strainilor detasati de catre companiile straine,
lucratorilor stagiari sau sezonieri, strainilor care urmeaza tratament medical
de lunga durata, strainilor a caror prezenta pe teritoriul Romaniei este
necesara din interese de securitate nationala si celor care desfasoara alte
activitati care nu contravin legilor romane."
10. Alineatul (1) al articolului 46 va avea urmatorul cuprins:
"(1) Strainii titulari ai unui drept de sedere temporara sau
permanenta, precum si refugiatii recunoscuti de catre statul roman pot solicita
reintregirea familiei pentru:
a) sot/sotie;
b) copiii minori, necasatoriti, ai titularului dreptului de sedere si ai
sotului/sotiei, inclusiv copiii adoptati in comun de catre acestia;
c) copiii minori, necasatoriti, inclusiv cei adoptati, ai titularului
dreptului de sedere, in cazul in care sunt in intretinerea efectiva a acestuia;
d) copiii minori, necasatoriti, inclusiv cei adoptati, ai sotului/sotiei
titularului dreptului de sedere, in cazul in care sunt in intretinerea efectiva
a acestuia."
11. La articolul 48 alineatul (1), litera a) va avea urmatorul cuprins:
"a) celor detasati de catre:
(i) o companie straina cu sediul pe teritoriul unui stat membru al
Organizatiei Mondiale a Comertului la o reprezentanta, sucursala ori filiala a
sa, aflata pe teritoriul Romaniei, sau la o societate comerciala, persoana
juridica romana, al carei asociat/actionar este compania straina, cu acelasi
obiect de activitate, daca fac dovada ca nu sunt in raporturi de munca cu o
alta persoana juridica romana;
(ii) un angajator cu sediul in strainatate la o persoana juridica din
Romania, in baza unui contract comercial de prestari de servicii incheiat intre
cele doua parti."
12. La articolul 48, dupa litera b) se introduce o noua litera, litera
b^1), cu urmatorul cuprins:
"b^1) celor desemnati ca administratori ai unei societati comerciale,
cu indeplinirea cumulativa a urmatoarelor conditii:
(i) in baza unui contract de mandat;
(ii) la data solicitarii sa nu fie asociat sau actionar la societatea
comerciala in cauza sau la o alta persoana juridica romana si sa nu fi avut
aceste calitati in ultimii 2 ani;
(iii) la societatea comerciala in cauza sa nu mai existe un alt asociat
strain care a obtinut un drept de sedere in acest scop."
13. La articolul 49, litera d) va avea urmatorul cuprins:
"d) rudele de gradul I in linie ascendenta."
14. La articolul 50 alineatul (2), litera c) va avea urmatorul cuprins:
"c) poseda document de calatorie valabil, cu exceptia cazurilor in
care documentul de calatorie a expirat dupa intrarea in Romania si, din motive
independente de vointa strainului, acesta nu a putut fi prelungit;".
15. La articolul 50 alineatul (2), litera g) va avea urmatorul cuprins:
"g) prezinta dovada asigurarii sociale de sanatate."
16. La articolul 51, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat,
alineatul (4^1), cu urmatorul cuprins:
"(4^1) Cand prelungirea dreptului de sedere este solicitata in baza
casatoriei si sunt necesare verificari suplimentare conform art. 64, termenul
de solutionare a cererii poate fi prelungit pana la maximum 90 de zile, caz in
care dreptul de sedere se prelungeste de drept pana la solutionarea
cererii."
17. La articolul 58 alineatul (1), litera c) va avea urmatorul cuprins:
"c) face dovada mijloacelor de intretinere, in cuantum de cel putin
salariul minim net pe tara, pe perioada valabilitatii permisului de
sedere."
18. Articolul 63 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 63
Prelungirea ulterioara a dreptului de sedere temporara pentru reintregirea
familiei
(1) Prelungirile ulterioare ale dreptului de sedere temporara acordat
pentru reintregirea familiei pot fi acordate daca solicitantul:
a) prezinta documente traduse si legalizate din care sa rezulte existenta
casatoriei sau a legaturii de rudenie;
b) prezinta declaratia, in scris, a membrului de familie care a solicitat
reintregirea familiei, din care sa rezulte ca vor locui impreuna;
c) face dovada spatiului de locuit corespunzator;
d) dovedeste ca strainul care a solicitat reintregirea familiei dispune de
mijloace de intretinere peste cuantumul prevazut la eliberarea permisului de
sedere, cel putin la nivelul salariului minim net pe tara, pentru fiecare
membru de familie.
(2) Prelungirea dreptului de sedere pentru strainii membri de familie ai
cetatenilor romani poate fi acordata astfel:
a) pentru strainii casatoriti cu cetateni romani, daca:
(i) prezinta certificatul de casatorie in original si copie, care trebuie
sa produca efecte juridice pe teritoriul Romaniei;
(ii) fac dovada mijloacelor de intretinere la nivelul salariului minim net
pe tara;
b) pentru strainii care convietuiesc cu cetateni romani, daca:
(i) prezinta certificatele de nastere ale copiilor, cetateni romani, in
original si in copie;
(ii) prezinta declaratia cetateanului roman, in forma autentica, din care
sa rezulte ca acestia convietuiesc;
(iii) fac dovada mijloacelor de intretinere la nivelul salariului minim net
pe tara;
c) pentru copiii minori necasatoriti, inclusiv cei adoptati, daca:
(i) se prezinta documente traduse si legalizate din care sa rezulte
existenta legaturii de rudenie;
(ii) se face dovada mijloacelor de intretinere la nivelul salariului minim
net pe tara;
d) pentru rudele de gradul I in linie ascendenta, daca:
(i) prezinta documente traduse si legalizate din care sa rezulte existenta
legaturii de rudenie;
(ii) fac dovada mijloacelor de intretinere la nivelul salariului minim net
pe tara."
19. La articolul 68 alineatul (1), litera a) va avea urmatorul cuprins:
"a) strainii detasati - cu prezentarea unui permis de munca eliberat
in conditiile legii. Dreptul de sedere pentru acest scop poate fi prelungit o
singura data pentru o perioada de pana la un an, pentru prelungirile ulterioare
fiind aplicabile dispozitiile legale privind prelungirea dreptului de sedere a
strainilor angajati in munca."
20. La articolul 68 alineatul (1), dupa litera b) se introduce o noua litera,
litera b^1), cu urmatorul cuprins:
"b^1) strainii desemnati ca administratori ai unei societati
comerciale, in urmatoarele conditii:
(i) cu prezentarea contractului de mandat;
(ii) la data solicitarii sa nu fie asociat sau actionar la societatea
comerciala in cauza sau la o alta persoana juridica romana si sa nu fi avut
aceste calitati in ultimii 2 ani;
(iii) la societatea comerciala in cauza sa nu mai existe un alt strain care
a obtinut un drept de sedere in acest scop."
21. Alineatele (3) si (4) ale articolului 68 vor avea urmatorul cuprins:
"(3) La solicitarea prelungirii dreptului de sedere temporara,
strainii prevazuti la alin. (1) lit. a), b) si c) trebuie sa faca dovada
mijloacelor de intretinere, cel putin la nivelul salariului mediu net pe
economia nationala, iar cei prevazuti la alin. (1) lit. b^1), in cuantum de cel
putin 500 euro lunar proveniti din activitatea desfasurata conform contractului
de mandat.
(4) Strainii prevazuti la alin. (1) lit. d) sunt exceptati de la obligatia
prezentarii dovezii mijloacelor de intretinere."
22. Alineatul (1) al articolului 69 va avea urmatorul cuprins:
"(1) Dreptul de sedere permanenta se acorda, la cerere, in conditiile
prezentei ordonante de urgenta, pe perioada nedeterminata, strainului titular
al unui drept de sedere temporara sau refugiatului recunoscut de catre statul
roman, caruia i s-a aprobat stabilirea domiciliului in Romania."
23. Alineatul (3) al articolului 70 se abroga.
24. La articolul 70, dupa alineatul (4) se introduc doua noi alineate,
alineatele (4^1) si (4^2), cu urmatorul cuprins:
"(4^1) Strainilor care au dobandit statutul de refugiat in conditiile
legii li se poate aproba stabilirea domiciliului in Romania fara indeplinirea
conditiei prevazute la alin. (1) lit. b).
(4^2) Strainilor care fac dovada ca au efectuat investitii de minimum
1.000.000 euro sau au creat peste 100 de locuri de munca cu norma intreaga li
se poate aproba stabilirea domiciliului fara indeplinirea conditiei prevazute la
alin. (1) lit. a). Dovada investitiei sau a locurilor de munca create va fi
calculata in functie de cota de participare la beneficii si pierderi in
societatea comerciala."
25. Articolul 71 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 71
Conditii cu privire la solicitarea stabilirii domiciliului in Romania
(1) Pentru stabilirea domiciliului in Romania, solicitantul trebuie sa
depuna personal, la formatiunile teritoriale ale Autoritatii pentru straini
sau, dupa caz, la Oficiul National pentru Refugiati, o cerere-tip insotita de
urmatoarele documente:
a) strainii titulari ai unui drept de sedere temporara:
(i) documentul de trecere a frontierei de stat, in original si in copie
legalizata;
(ii) copie legalizata a actelor de stare civila;
(iii) acte doveditoare privind detinerea legala a spatiului de locuit, in
original si in copie legalizata;
(iv) acte doveditoare privind mijloacele de intretinere;
(v) certificat de cazier judiciar, eliberat de autoritatile romane;
(vi) dovada asigurarii sociale de sanatate;
b) strainii care au statut de refugiati:
(i) documentul de trecere a frontierei de stat, in original si copie;
(ii) copii legalizate ale actelor de stare civila;
(iii) acte doveditoare privind detinerea sau folosirea legala a spatiului
de locuit, in original si in copie legalizata;
(iv) certificat de cazier judiciar, eliberat de autoritatile romane;
(v) dovada asigurarii sociale de sanatate.
(2) In cazul in care solicitantii care au statut de refugiat nu detin
documentele prevazute la alin. (1) lit. b) pct. (i) si (ii), cererea va fi
analizata in baza identitatii declarate."
26. La articolul 86 alineatul (2), litera a) va avea urmatorul cuprins:
"a) au trecut ilegal frontiera de stat a Romaniei;".
27. La articolul 86 alineatul (2), dupa litera a) se introduce o noua
litera, litera a^1), cu urmatorul cuprins:
"a^1) nu au parasit teritoriul Romaniei la expirarea dreptului de
sedere conferit prin viza sau in temeiul unor conventii internationale ori acte
normative prin care se desfiinteaza unilateral regimul de vize, iar perioada
scursa de la incetarea acestui drept este mai mare de 60 de zile;".
28. La articolul 86 alineatul (2), dupa litera d) se introduce o noua
litera, litera e), cu urmatorul cuprins:
"e) au fost condamnati pentru infractiuni savarsite cu intentie, iar
pedeapsa prevazuta de lege pentru acestea este mai mare de 3 ani."
29. La articolul 86, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat,
alineatul (3^1), cu urmatorul cuprins:
"(3^1) Procedurile aplicabile in cazul necooperarii unor reprezentante
diplomatice in legatura cu eliberarea de documente de calatorie pentru
indepartarea strainilor de pe teritoriul statului roman se stabilesc prin ordin
comun al ministrului afacerilor externe si al ministrului administratiei si
internelor."
30. Dupa articolul 88^1 se introduce un nou articol, articolul 88^2, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 88^2
Organizarea unor zboruri comune cu statele membre in vederea returnarii
strainilor
(1) Autoritatea pentru straini poate organiza sau participa la actiuni de
returnare comuna, pe calea aerului, cu autoritati competente din unul sau mai
multe state membre ale Uniunii Europene, a strainilor, cetateni ai unor state
terte, care fac obiectul unor decizii de returnare.
(2) Cand Autoritatea pentru straini decide organizarea unui zbor comun
pentru returnarea cetatenilor din state terte, care poate beneficia si de
participarea altor state membre, informeaza autoritatile competente din statele
membre participante.
(3) In vederea unei bune desfasurari a zborului, Autoritatea pentru straini
adopta masuri privind selectionarea transportatorului, potrivit dispozitiilor
legale, obtinerea autorizatiilor necesare de la statele de tranzit si de
destinatie, stabilirea in comun cu autoritatile competente ale celorlalte state
participante a numarului personalului de escorta necesar, incheierea
intelegerilor financiare necesare, precum si alte masuri ce se impun.
(4) In cazul in care Autoritatea pentru straini decide sa ia parte la un
zbor comun, informeaza autoritatile nationale ale statului membru organizator
despre intentia de a participa, specificand numarul de persoane ce vor fi
returnate, si asigura un numar suficient de personal de escorta. In cazul in
care escorta este realizata numai de catre statul membru organizator,
Autoritatea pentru straini asigura prezenta a cel putin 2 reprezentanti la
bord, care sunt responsabili de predarea cetatenilor de care raspund din
statele terte autoritatilor din statele de destinatie.
(5) Autoritatea pentru straini asigura atat strainilor returnati, cat si
personalului de escorta propriu documente de calatorie valabile, vize si alte
documente necesare si, prin intermediul Directiei generale afaceri consulare,
solicita asistenta necesara din partea reprezentantelor diplomatice ale
Romaniei."
31. Alineatul (1) al articolului 93 va avea urmatorul cuprins:
"(1) Luarea in custodie publica este o masura de restrangere a
libertatii de miscare pe teritoriul statului roman dispusa de magistrat
impotriva strainului care nu a putut fi returnat in termenul prevazut de
prezenta ordonanta de urgenta, precum si impotriva strainului care a fost
declarat indezirabil sau cu privire la care instanta a dispus expulzarea."
32. La articolul 101, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat,
alineatul (1^1), cu urmatorul cuprins:
"(1^1) Masura prevazuta la alin. (1) poate fi dispusa si impotriva
strainilor care au iesit din Romania dupa data de la care sederea lor a devenit
ilegala, fara sa faca obiectul unei masuri de indepartare de pe teritoriul
tarii."
33. La articolul 102 alineatul (2), dupa litera c) se introduce o noua
litera, litera c^1), cu urmatorul cuprins:
"c^1) nu necesita cheltuieli cu transportul international pentru
indepartarea de pe teritoriul Romaniei;".
34. La articolul 106 alineatul (2), litera c) se abroga.
35. Dupa articolul 120^2 se introduce un nou articol, articolul 120^3, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 120^3
Acordarea dreptului de sedere temporara pentru strainii victime ale
traficului de persoane, traficului de migranti sau ale infractiunii prevazute
la art. 130^1
(1) Strainilor victime ale traficului de persoane, traficului de migranti
sau ale infractiunii prevazute la art. 130^1 li se poate acorda un permis de
sedere temporara, chiar daca au intrat ilegal in Romania, la solicitarea
procurorului sau instantei de judecata, in urmatoarele conditii:
a) manifesta o intentie clara de a coopera cu autoritatile romane pentru a
facilita identificarea si tragerea la raspundere penala a participantilor la
savarsirea infractiunilor ale caror victime sunt;
b) au incetat relatiile cu persoanele suspectate de comiterea
infractiunilor ale caror victime sunt;
c) acordarea dreptului de sedere este oportuna pentru derularea
investigatiilor judiciare;
d) sederea acestora in Romania nu prezinta pericol pentru ordinea publica
si securitatea nationala.
(2) Dreptul de sedere poate fi acordat, pentru o perioada de 6 luni, cu
posibilitatea prelungirii pe noi perioade in aceleasi conditii.
(3) Dreptul de sedere poate fi revocat in urmatoarele situatii:
a) nu mai sunt indeplinite conditiile prevazute la alin. (1);
b) titularul dreptului de sedere, in mod intentionat, a reinnoit contactele
cu persoanele suspectate de comiterea infractiunilor prevazute la alin. (1);
c) daca se constata ca strainul a indus in eroare autoritatile competente
cu privire la calitatea de victima sau cu privire la datele si informatiile
furnizate;
d) cand victima inceteaza sa coopereze;
e) cand autoritatile competente constata existenta vreunuia dintre cazurile
prevazute la art. 10 din Codul de procedura penala.
(4) Permisul de sedere pentru persoanele prevazute la alin. (1) se
elibereaza in regim gratuit."
36. La articolul 124, dupa punctul 3 se introduce un nou punct, punctul
3^1, cu urmatorul cuprins:
"3^1. nerespectarea de catre strain a obligatiei prevazute la art. 13
alin. (1^1);".
37. La articolul 125, litera a) va avea urmatorul cuprins:
"a) cu amenda de la 100 lei (RON) la 500 lei (RON), cele prevazute la
pct. 3, 3^1, 4, 6, 6^1, 8, 9, 10, 11 si 12;".
38. La articolul 130^1, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat,
alineatul (3^1), cu urmatorul cuprins:
"(3^1) Daca fapta prevazuta la alin. (1) este savarsita de o persoana
care face parte dintr-un grup organizat sau care a produs ori a obtinut pentru
sine sau pentru altul beneficii materiale importante, maximul special al pedepsei
se majoreaza cu 3 ani."
39. Dupa articolul 130^1 se introduce un nou articol, articolul 130^2, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 130^2
Raspunderea persoanelor juridice
(1) Daca fapta prevazuta la art. 130^1 a fost comisa in numele sau in interesul
unei persoane juridice, de catre organele sau reprezentantii acesteia, se
pedepseste cu amenda de la 15.000 lei (RON) la 30.000 lei (RON).
(2) Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza fapta prevazuta la art. 130^1, daca
a fost savarsita in interesul unei persoane juridice, ca urmare a neexercitarii
de catre persoanele prevazute la alin. (1) a atributiilor de control, de orice
persoana aflata sub autoritatea acestora.
(3) Raspunderea persoanei juridice nu exclude raspunderea penala a
persoanelor fizice participante la savarsirea infractiunii prevazute de art.
130^1."
40. Articolul 135^1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 135^1
Prevederi aplicabile de la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana
Prevederile art. 5 alin. (3) si (4), art. 88^1, 88^2, 92^1, 120^1 si ale
art. 120^2 intra in vigoare la data aderarii Romaniei la Uniunea
Europeana."
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
p. Ministrul afacerilor externe,
Anton Niculescu,
secretar de stat
Ministrul integrarii europene,
Ene Dinga
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu