Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

NORME Nr

NORME   Nr. 3 din 22 ianuarie 1999    * Republicate

privind modificarile in situatia bancilor

ACT EMIS DE: BANCA NATIONALA A ROMANIEI


SmartCity3

PUBLICATE IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 887 din  9 decembrie 2002

    *) Republicate in temeiul art. IV din Normele Bancii Nationale a Romaniei nr. 5/2002, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 283 din 26 aprilie 2002, dandu-se textelor o noua numerotare.
    Normele Bancii Nationale a Romaniei nr. 3/1999 au fost publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 58 din 10 februarie 1999 si au mai fost modificate prin Normele Bancii Nationale a Romaniei nr. 11/1999, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 5 din 10 ianuarie 2000 si prin Normele Bancii Nationale a Romaniei nr. 8/2000, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 474 din 29 septembrie 2000.

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    Termenii si expresiile utilizate in prezentele norme au semnificatia prevazuta la art. 3 din Legea bancara nr. 58/1998.
    De asemenea, termenii de mai jos au urmatoarele semnificatii:
    a) aprobare prealabila a Bancii Nationale a Romaniei, denumita in continuare aprobare prealabila, este aprobarea care se solicita Bancii Nationale a Romaniei si de obtinerea careia este conditionata punerea in aplicare a hotararii organelor statutare ale bancii in cazurile prevazute la art. 2 lit. a), b), c), d), g) si h) din prezentele norme sau exercitarea functiei de catre conducatorii bancii ori a dreptului de vot de catre actionarii semnificativi;
    b) act constitutiv - contractul si/sau statutul bancii ori inscrisul unic purtand aceasta denumire, pe baza caruia banca s-a constituit;
    c) sedii secundare - sucursale, agentii, reprezentante sau alte asemenea unitati fara personalitate juridica ale bancii;
    d) hotararea organului statutar - hotararea adunarii generale a actionarilor sau, dupa caz, a consiliului de administratie, in cazul bancilor persoane juridice romane, respectiv hotararea organelor de conducere ale bancii straine sau a conducerii sucursalei din Romania a acesteia, luata in limitele mandatului acordat, in cazul sucursalelor bancilor straine.

    CAP. 2
    Modificari supuse aprobarii prealabile

    Art. 2
    Sunt supuse aprobarii prealabile modificarile in situatia bancilor referitoare la:
    a) denumirea;
    b) sediul social;
    c) obiectul de activitate;
    d) nivelul capitalului social;
    e) actionarii semnificativi;
    f) conducatorii si administratorii bancii;
    g) deschiderea de catre bancile persoane juridice romane de reprezentante si sucursale in strainatate, precum si extinderea retelei de sucursale si alte sedii secundare pe teritoriul Romaniei, in situatia prevazuta la art. 39 din prezentele norme;
    h) auditorul independent.
    In cazul sucursalelor bancilor straine, sunt supuse aprobarii prealabile:
    a) modificarile prevazute la alin. 1 lit. b), c) si f) de mai sus;
    b) majorarea capitalului de dotare prin utilizarea rezervelor constituite din profitul net, existente in sold potrivit ultimului bilant contabil, si cea realizata prin utilizarea rezervelor din influente de curs valutar aferente aprecierii disponibilitatilor in valuta reprezentand capital de dotare in valuta;
    c) modificarile privind extinderea retelei teritoriale, conform art. 40 alin. 4 din prezentele norme.
    Art. 3
    Bancile vor proceda la inregistrarea in registrul comertului a mentiunilor corespunzatoare modificarilor care, potrivit prevederilor legale in vigoare, sunt supuse acestei formalitati numai dupa obtinerea aprobarii prealabile a Bancii Nationale a Romaniei. O copie de pe documentul care atesta inscrierea mentiunilor respective va fi transmisa Bancii Nationale a Romaniei in termen de 5 zile de la efectuarea inregistrarii.

    SECTIUNEA I
    Denumirea si sediul social

    Art. 4
    In cazul stabilirii unei noi denumiri a bancii, se vor respecta conditiile prevazute in normele privind autorizarea bancilor, emise de Banca Nationala a Romaniei.
    Cererea de aprobare a modificarii denumirii, semnata de unul dintre conducatori, va fi insotita si de hotararea organului statutar privind respectiva modificare.
    Art. 5
    In situatia schimbarii sediului social al bancii, persoana juridica romana, sau a sediului sucursalei bancii straine, spatiul destinat sa constituie noul sediu nu poate fi amplasat la subsolurile cladirilor sau la etajele ansamblurilor de locuinte si trebuie sa corespunda ca suprafata, conditii de securitate si dotari activitatilor propuse a fi desfasurate.
    Art. 6
    Cererea de aprobare a schimbarii sediului social al bancii sau a sediului sucursalei, semnata de unul dintre conducatori, va fi insotita de hotararea organului statutar privind respectiva modificare si de dovada detinerii cu titlu legal a spatiului aferent sediului social/sediului, care se va materializa intr-un act de proprietate incheiat in forma autentica, transcris in registrul de transcriptiuni imobiliare de pe langa judecatoria unde se afla imobilul sau o copie legalizata de pe acesta, intr-un contract de inchiriere sau de subinchiriere, in original sau in copie legalizata, inregistrat la autoritatea fiscala (in cazul contractului de subinchiriere se va prezenta si consimtamantul scris al proprietarului, concretizat intr-o declaratie incheiata in forma autentica, precum si contractul de inchiriere in original sau in copie legalizata, inregistrat la autoritatea fiscala) etc.
    In cererea de aprobare se va preciza clar adresa spatiului destinat sa constituie sediul social al bancii, respectiv sediul sucursalei, si se vor indica numerele de telefon/fax.
    Orice schimbare privind denumirea strazii sau numerele de telefon/fax se va notifica Bancii Nationale a Romaniei in termen de 5 zile de la data la care a intervenit schimbarea respectiva.

    SECTIUNEA II
    Obiectul de activitate

    Art. 7
    Bancile persoane juridice romane si sucursalele bancilor straine pot desfasura activitatile prevazute la art. 8 din Legea nr. 58/1998 in conditiile aratate la articolul respectiv, asa cum acestea au fost prevazute in autorizatia eliberata de catre Banca Nationala a Romaniei.
    In cazul sucursalelor bancilor straine, activitatile desfasurate nu pot excede obiectului de activitate al bancii straine respective.
    Orice modificare a obiectului de activitate, in sensul completarii, reformularii sau restrangerii acestuia, este supusa aprobarii prealabile.
    In obiectul de activitate autorizat al unei banci persoana juridica romana sau al sucursalei unei banci straine nu vor fi incluse activitatile pe care, potrivit prevederilor art. 8 din Legea nr. 58/1998, bancile nu le pot efectua in mod direct si nici activitatile care nu sunt definitorii pentru scopul in care o banca se constituie si functioneaza.
    Art. 8
    Cererea de aprobare, semnata de unul dintre conducatorii bancii, va fi insotita de hotararea organului statutar privind modificarea obiectului de activitate.
    In cazul operatiunilor pentru care, potrivit unor legi speciale, este necesara si aprobarea prealabila (aviz) din partea altor autoritati, va fi prezentata si aceasta aprobare (aviz).

    SECTIUNEA III
    Capitalul social si capitalul de dotare

    Art. 9
    Majorarea capitalului social, inclusiv cea realizata pentru atingerea limitei minime a capitalului social, prevazuta in reglementarile Bancii Nationale a Romaniei, precum si reducerea acestuia sunt supuse aprobarii prealabile.
    Art. 10
    In cazul majorarii capitalului social, cererea de aprobare semnata de unul dintre conducatorii bancii va fi insotita de hotararea organului statutar, din care sa rezulte:
    - suma cu care urmeaza sa se majoreze capitalul social;
    - nivelul capitalului social preconizat a se realiza in urma actiunii de majorare;
    - modalitatea in care se va realiza majorarea solicitata.
    Art. 11
    Pentru majorarea capitalului social prin utilizarea surselor prevazute la art. 41 din Legea nr. 58/1998, se va completa si macheta prevazuta in anexa la prezentele norme.
    Art. 12
    In caz de reducere a capitalului social, hotararea organului statutar va trebui sa respecte minimul de capital social, sa arate motivele pentru care se face reducerea si modalitatea de realizare a acesteia.
    Art. 13
    Majorarea capitalului de dotare al sucursalelor bancilor straine, inclusiv cea realizata pentru atingerea limitei minime prevazute prin reglementarile Bancii Nationale a Romaniei, prin utilizarea surselor mentionate la art. 2 alin. 2 lit. b), este supusa aprobarii prealabile a Bancii Nationale a Romaniei.
    Cererea de aprobare, semnata de unul dintre conducatori, va fi insotita de hotararea organului statutar, din care sa rezulte:
    - suma cu care urmeaza sa se majoreze capitalul de dotare;
    - sursa ori sursele ce se vor utiliza pentru majorarea solicitata.

    SECTIUNEA IV
    Actionari semnificativi

    Art. 14
    Persoana sau grupul de persoane care intentioneaza sa achizitioneze o participatie de cel putin 5% din capitalul social al unei banci sau sa isi majoreze o asemenea participatie, astfel incat aceasta sa atinga sau sa depaseasca niveluri reprezentand multiplii de 5% din capitalul social al bancii, trebuie sa obtina aprobarea prealabila potrivit prezentelor norme.
    Persoanele care solicita aprobarea prealabila potrivit alin. 1 trebuie sa indeplineasca conditiile minime prevazute de lege si cerintele specifice mentionate in Normele privind autorizarea bancilor, emise de Banca Nationala a Romaniei.
    Art. 15
    Bancile vor organiza o evidenta care sa le permita identificarea actionarilor semnificativi. In acest scop, vor solicita actionarilor lor, indiferent de cota de participare, informatiile necesare in vederea calificarii acestora in categoria "actionari semnificativi", in sensul prevederilor art. 3 din Legea nr. 58/1998.
    Art. 16
    Bancile vor comunica de indata Bancii Nationale a Romaniei identitatea persoanelor care se incadreaza in prevederile art. 14 din prezentele norme si vor intreprinde demersurile necesare pentru transmiterea la Banca Nationala a Romaniei a cererii si documentatiei necesare in vederea solicitarii aprobarii prealabile.
    Bancile nu vor permite persoanelor care se incadreaza in prevederile art. 14 din prezentele norme sa isi exercite dreptul de vot corespunzator actiunilor detinute peste participatia aprobata de Banca Nationala a Romaniei, sub sanctiunea nulitatii hotararii respective, daca fara votul aferent acestor actiuni nu s-ar fi obtinut majoritatea ceruta.
    Art. 17
    Cererea de aprobare a persoanelor prevazute la art. 14 va fi semnata de unul dintre conducatorii bancii si de persoanele in cauza.
    Documentatia care se prezinta in sustinerea cererii de aprobare este cea prevazuta pentru fondatori in Normele privind autorizarea bancilor, emise de Banca Nationala a Romaniei. In cazul grupurilor de persoane documentatia prevazuta se va transmite pentru fiecare dintre persoanele care fac parte din grup.
    In cazul in care o banca straina intentioneaza sa achizitioneze o participatie reprezentand 50% sau mai mult din capitalul social al bancii ori o participatie semnificativa care ii va permite acesteia sa exercite controlul efectiv asupra conducerii si politicii bancii, se va prezenta si o declaratie din partea autoritatii de supraveghere bancara din tara de origine cu privire la viabilitatea bancii straine respective.
    Evaluarea persoanelor fizice si juridice care solicita aprobare potrivit prevederilor prezentei sectiuni se va face pe baza cerintelor specifice aplicabile in cazul fondatorilor si actionarilor semnificativi ai bancii, prevazute de lege si de normele mentionate la alin. 2.
    Art. 18
    Anual, in termen de 6 luni de la incheierea exercitiului financiar-contabil precedent, bancile vor transmite Bancii Nationale a Romaniei informatii financiare in legatura cu actionarii semnificativi (bilant contabil pentru persoanele juridice si declaratie de venit, in forma prezentata in Normele privind autorizarea bancilor, emise de Banca Nationala a Romaniei, pentru persoanele fizice). Aceasta obligatie nu priveste actionarii semnificativi care sunt banci, persoane juridice romane.
    Trimestrial, in termen de 15 zile de la incheierea trimestrului, bancile vor comunica Bancii Nationale a Romaniei o situatie a actionarilor semnificativi (identitatea, domiciliul si cetatenia, in cazul persoanelor fizice, nationalitatea si sediul, in cazul persoanelor juridice, suma, numarul de actiuni detinute si procentul participatiei la capitalul social).

    SECTIUNEA V
    Conducatorii si administratorii bancii

    Art. 19
    Calitatea conducatorilor si administratorilor bancii trebuie sa corespunda conditiilor prevazute de lege si de reglementarile emise in aplicarea acesteia.
    Evaluarea persoanelor mentionate la alin. 1 se va face pe baza cerintelor specifice cuprinse in Normele privind autorizarea bancilor, emise de Banca Nationala a Romaniei.
    Art. 20
    Documentatia aferenta cererii de aprobare semnate de unul dintre conducatorii bancii este prevazuta in Normele privind autorizarea bancilor, emise de Banca Nationala a Romaniei; ea va fi insotita si de hotararea organului statutar.
    Art. 21
    Schimbarea de pe o functie de conducere pe o alta functie de conducere in cadrul aceleiasi banci a unui conducator aprobat nu este supusa aprobarii prealabile, urmand sa fie notificata Bancii Nationale a Romaniei conform dispozitiilor cuprinse in cap. III.
    Art. 22
    Dispozitiile art. 19 - 21 se aplica in mod corespunzator si in cazul sucursalelor bancilor straine.
    Art. 23
    In situatia in care, din diferite motive, nu mai sunt indeplinite conditiile prevazute de lege privind numarul conducatorilor si/sau cetatenia acestora si, potrivit dispozitiilor legale si/sau statutare, aceste conditii nu pot fi indeplinite altfel, banca va convoca de indata adunarea generala a actionarilor, care va proceda la numirea altor persoane in calitate de conducator.
    Completarea numarului de conducatori, cu respectarea conditiei privind cetatenia acestora, se va realiza in termen de cel mult 3 luni de la data aparitiei situatiei prevazute la alin. 1.
    Dispozitiile alin. 1 si 2 se aplica in mod corespunzator si in cazul sucursalelor bancilor straine.

    SECTIUNEA VI
    Deschiderea de catre bancile persoane juridice romane de reprezentante si sucursale sau de alte sedii secundare in strainatate

    Art. 24
    In cazul deschiderii in strainatate a unei reprezentante, sucursale sau a unui alt sediu secundar, cererea de aprobare semnata de unul dintre conducatorii bancii va fi insotita de:
    a) hotararea organului statutar, din care sa rezulte:
    - operatiunile care urmeaza a fi desfasurate de sediul secundar (care nu pot excede obiectului de activitate al bancii, asa cum a fost autorizat de Banca Nationala a Romaniei);
    - capitalul de dotare al sediului secundar (daca este cazul);
    - identitatea conducatorilor sediului secundar;
    - adresa sediului secundar;
    b) studiul de fezabilitate, din care sa rezulte oportunitatea deschiderii respectivului sediu secundar si care sa cuprinda informatii cu privire la sistemul de supraveghere bancara, legislatia privind secretul bancar si prevenirea spalarii banilor, standardele privind cunoasterea clientelei, existente in tara in care se intentioneaza deschiderea sediului secundar;
    c) curriculum vitae si certificatul de cazier judiciar ale conducatorilor desemnati ai sediului secundar.
    Art. 25
    La acordarea aprobarii prealabile, in aplicarea dispozitiilor prezentei sectiuni, se vor avea in vedere si reglementarile valutare privind autorizarea transferului de capital.

    SECTIUNEA VII
    Auditorul independent

    Art. 26
    Fiecare banca persoana juridica romana va avea un auditor independent, numit in conformitate cu prevederile art. 61 din Legea nr. 58/1998 si aprobat de Banca Nationala a Romaniei.
    Art. 27
    In cazul schimbarii auditorului independent, cererea de aprobare semnata de unul dintre conducatorii bancii va fi insotita de documentatia prevazuta in Normele privind autorizarea bancilor, emise de Banca Nationala a Romaniei.

    CAP. 3
    Notificari

    Art. 28
    Bancile persoane juridice romane vor notifica Bancii Nationale a Romaniei, in termen de 5 zile de la data inregistrarii mentiunilor corespunzatoare in registrul comertului, modificarile privind:
    a) schimbarea unui conducator aprobat de pe o functie de conducere pe o alta functie de conducere;
    b) cenzorii si cenzorii supleanti;
    c) actul constitutiv, altele decat cele supuse aprobarii prealabile;
    d) reteaua de sucursale si alte sedii secundare pe teritoriul Romaniei, in conformitate cu prevederile cap. IV din prezentele norme.
    Art. 29
    In cazurile prevazute la art. 28 lit. a) - c) din prezentele norme, notificarea va fi insotita de hotararea organului statutar referitoare la modificarea respectiva si de copia de pe documentul care atesta inscrierea mentiunilor corespunzatoare in registrul comertului.
    Art. 30
    In cazul schimbarii unui conducator de pe o functie de conducere pe o alta functie de conducere se va prezenta si o declaratie sub semnatura persoanei in cauza, prin care sa se confirme ca informatiile cuprinse in documentatia existenta in evidentele Bancii Nationale a Romaniei nu au suferit modificari sau, dupa caz, sa se comunice modificarile intervenite.
    Persoanele desemnate in calitate de cenzor trebuie sa indeplineasca conditiile prevazute de lege; pentru aceste persoane, notificarea va fi insotita si de documentatia prevazuta pentru cenzori in Normele privind autorizarea bancilor, emise de Banca Nationala a Romaniei.
    Art. 31
    In termen de 5 zile de la data inceperii efectuarii de operatiuni bancare, conform obiectului de activitate autorizat, banca va notifica acest lucru Bancii Nationale a Romaniei si va transmite acesteia reglementarile interne, aprobate de organele statutare, privind desfasurarea operatiunilor cu care si-a inceput activitatea si cele privind constituirea comitetului de risc, a comitetului de administrare a activelor si pasivelor si a comitetului de credite, prevazute de lege, din care sa rezulte atributiile, procedura de lucru si componenta acestora, conform cerintelor cuprinse in Normele privind autorizarea bancilor, emise de Banca Nationala a Romaniei.
    Pe masura extinderii activitatii cu efectuarea altor operatiuni bancare, in limita obiectului de activitate autorizat, banca va transmite Bancii Nationale a Romaniei reglementarile interne corespunzatoare, aprobate de organele statutare, in termen de 5 zile de la data inceperii efectuarii operatiunilor respective.
    Modificarile operate in reglementarile proprii se vor notifica Bancii Nationale a Romaniei in termen de 5 zile de la aprobarea acestora de catre organele statutare ale bancii si vor deveni aplicabile de la data notificarii.
    Reglementarile interne ale bancii trebuie sa prevada cel putin metodologia de identificare si cuantificare a riscurilor specifice activitatii bancare, modalitatile de acoperire a acestora si procedura de aprobare a operatiunilor in functie de riscurile asociate acestora.
    Art. 32
    Sucursalele bancilor straine vor notifica, in termen de 10 zile de la realizarea lor, modificarile privind:
    a) schimbarea unui conducator de pe o functie de conducere pe o alta functie de conducere in cadrul sucursalei; in acest caz se vor aplica in mod corespunzator prevederile art. 30 alin. 1;
    b) persoana sau persoanele care, potrivit art. 60 din Legea nr. 58/1998, urmeaza sa verifice si sa semneze bilantul sucursalei; pentru aceste persoane va fi prezentata documentatia prevazuta in Normele privind autorizarea bancilor, emise de Banca Nationala a Romaniei, din care sa rezulte indeplinirea conditiilor prevazute in aceste norme;
    c) capitalul de dotare, cu exceptia modificarilor supuse aprobarii prealabile potrivit art. 2 alin. 2;
    d) reteaua de sedii secundare de pe teritoriul Romaniei, potrivit cap. IV din prezentele norme.
    Notificarea va fi insotita si de hotararea organului statutar referitoare la respectivele modificari.
    Hotararea privind reducerea capitalului de dotare trebuie sa respecte nivelul minim prevazut in reglementarile Bancii Nationale a Romaniei, si sa arate motivele pentru care se face reducerea si modalitatea de realizare a acesteia.
    Reducerea capitalului de dotare se poate realiza fie prin retragerea de catre banca straina a unei parti din fondurile puse la dispozitie sucursalei cu caracter permanent sub forma de capital de dotare, fie prin acoperirea pierderilor la nivelul sucursalei, realizate in exercitiile financiare precedente si/sau la incheierea exercitiului financiar.
    Art. 33
    Bancile straine care au fost autorizate sa functioneze pe teritoriul Romaniei printr-o sucursala vor notifica Bancii Nationale a Romaniei, in termen de 30 de zile de la realizarea lor, modificarile privind:
    a) denumirea si sediul social al bancii straine;
    b) orice situatie a bancii straine, rezultata din actiuni de fuziune sau dizolvare (in aceste situatii, se vor prezenta si documentele necesare din partea autoritatii de supraveghere din tara de origine).
    Anual, bancile straine vor transmite Bancii Nationale a Romaniei informatii privind situatia lor financiara (raport anual).

    CAP. 4
    Reteaua teritoriala

    Art. 34
    Deschiderea de sedii secundare pe teritoriul Romaniei de catre bancile persoane juridice romane si desfiintarea acestora vor fi notificate Bancii Nationale a Romaniei, impreuna cu hotararea organului statutar referitoare la aceasta, in termen de 5 zile de la data inregistrarii in registrul comertului a mentiunilor corespunzatoare.
    Art. 35
    Persoanele desemnate sa asigure conducerea unui sediu secundar al unei banci trebuie sa aiba o buna reputatie, studii superioare economice sau juridice si experienta de cel putin 3 ani in domeniul financiar-bancar, in cazul conducatorilor sediilor secundare, carora le-au fost delegate competente privind aprobarea de credite si, respectiv, de cel putin 1 an, in cazul conducatorilor celorlalte sedii secundare.
    Evaluarea calitatii acestor persoane se va face pe baza criteriilor specifice prevazute pentru administratorii bancilor. Pentru indeplinirea conditiei de experienta profesionala prevazute la alin. 1 persoanele desemnate sa asigure conducerea unui sediu secundar al unei banci trebuie sa fi lucrat in una sau mai multe dintre entitatile prevazute in anexa nr. 9 la Normele privind autorizarea bancilor, intr-un compartiment a carui activitate este relevanta pentru specificul entitatii respective, sau sa fi asigurat conducerea efectiva a unei astfel de entitati.
    Nu vor putea fi desemnate in aceasta calitate persoanele care sunt supuse vreunei interdictii de a conduce o institutie financiar-bancara, persoanele carora li s-a retras aprobarea de catre Banca Nationala a Romaniei, potrivit art. 69 din Legea nr. 58/1998, sau care au fost inlocuite, potrivit art. 70 din aceeasi lege, ca urmare a unei masuri de remediere luate de o banca.
    Art. 36
    In cazul deschiderii unui sediu secundar, se vor comunica Bancii Nationale a Romaniei:
    a) statutul sediului secundar (sucursala, agentie etc.);
    b) adresa completa si numarul de telefon si/sau de fax ale sediului secundar;
    c) identitatea persoanei desemnate sa asigure conducerea sediului secundar, insotita de curriculum vitae si de certificatul de cazier judiciar;
    d) copie de pe certificatul de inmatriculare la oficiul registrului comertului, in cazul deschiderii unei sucursale, respectiv de pe cererea de inscriere a mentiunilor, in cazul deschiderii altor sedii secundare carora nu li s-a conferit statut de sucursala.
    Orice modificare a elementelor mentionate la alin. 1 va fi notificata Bancii Nationale a Romaniei in termen de 5 zile de la data producerii acesteia.
    Art. 37
    Sucursalele Bancii Nationale a Romaniei vor deschide conturi pentru sediile secundare ale bancilor numai pe baza comunicarii privind deschiderea sediului secundar respectiv, primita din partea Directiei generale autorizare, reglementare si supraveghere prudentiala a societatilor bancare.
    Art. 38
    Bancile vor lua masurile prudentiale care se impun pentru limitarea riscurilor implicate de extinderea retelei de sucursale si de alte sedii secundare.
    Art. 39
    In situatiile in care Banca Nationala a Romaniei va constata o evolutie necorespunzatoare a indicatorilor de prudenta bancara ai unei banci, va putea interzice acesteia extinderea libera a retelei de sucursale si de alte sedii secundare, orice deschidere de sedii secundare noi urmand a fi supusa aprobarii prealabile.
    Art. 40
    Bancile cu sediul in strainatate pot deschide sucursale pe teritoriul Romaniei in conditiile stabilite prin Normele privind autorizarea bancilor, emise de Banca Nationala a Romaniei.
    Deschiderea de catre bancile straine a unor sedii secundare in subordinea sucursalei lor din Romania se va notifica Bancii Nationale a Romaniei, cu aplicarea corespunzatoare a prevederilor art. 34, 35 si 36 din prezentele norme.
    In cazul deschiderii sediului secundar, pe baza hotararii conducerii sucursalei din Romania a bancii straine, se va prezenta si acordul bancii straine.
    Prevederile art. 38 si 39 din prezentele norme sunt aplicabile si in cazul extinderii retelei teritoriale a sucursalelor bancilor straine.

    CAP. 5
    Dispozitii tranzitorii si finale

    Art. 41
    Cererile de aprobare si notificarile privind modificarile in situatia bancii mentionate in prezentele norme, precum si documentatia aferenta, impreuna cu hotararea organelor statutare in problema respectiva, se vor transmite Bancii Nationale a Romaniei - Directia generala autorizare, reglementare si supraveghere prudentiala a societatilor bancare.
    Documentatia trebuie sa fie prezentata in limba romana.
    Pentru documentele redactate intr-o limba straina va fi prezentata si traducerea legalizata a acestora.
    Documentele emise sau legalizate de o autoritate straina vor fi supralegalizate in conditiile prevazute de lege ori vor purta apostila prevazuta de Conventia cu privire la suprimarea cerintei supralegalizarii actelor oficiale straine, adoptata la Haga la 5 octombrie 1961. In cazul in care se invoca o situatie de inlaturare a acestor cerinte, se va prezenta o confirmare in acest sens din partea autoritatilor romane sau straine competente, sarcina probei revenind celui care invoca o asemenea situatie.
    Art. 42
    In scopul aplicarii corespunzatoare a prezentelor norme, Banca Nationala a Romaniei poate solicita bancilor orice alte documente si informatii, daca cele prezentate sunt incomplete sau insuficiente.
    Art. 43
    Banca Nationala a Romaniei va putea respinge o cerere de aprobare inaintata potrivit prezentelor norme, daca nu sunt indeplinite cerintele legii si ale normelor date in aplicarea acesteia.
    In cazul modificarilor in situatia bancii supuse notificarii, care nu sunt conforme legii sau reglementarilor emise in aplicarea acesteia, Banca Nationala a Romaniei va dispune remedierea deficientelor existente. In cazul in care acestea nu sunt remediate in termenul stabilit de Banca Nationala a Romaniei, devin incidente prevederile art. 45.
    Prevederile alin. 2 se aplica in mod corespunzator si in situatiile in care, pe baza analizei efectuate, Banca Nationala a Romaniei constata ca normele interne ale bancii nu indeplinesc conditiile prevazute la art. 31.
    Art. 44
    Hotararea Bancii Nationale a Romaniei cu privire la aprobarea sau respingerea unei cereri inaintate potrivit prezentelor norme va fi comunicata in scris solicitantului, impreuna cu motivele care au stat la baza acesteia, in cazul respingerii cererii.
    Art. 45
    Nerespectarea prezentelor norme atrage aplicarea sanctiunilor prevazute la art. 69 din Legea nr. 58/1998 si/sau a masurilor prevazute la art. 70 din aceeasi lege.
    In cazul actionarilor semnificativi care nu au solicitat sau au solicitat si nu au obtinut aprobarea prealabila pentru actiunile pe care le detin, se vor aplica prevederile art. 73 din Legea nr. 58/1998, termenul de 3 luni incepand sa curga de la data comunicarii hotararii Bancii Nationale a Romaniei de respingere a cererii de aprobare a participatiei actionarului semnificativ, iar in cazul in care nu s-a solicitat o asemenea aprobare, de la data comunicarii actului prin care Banca Nationala a Romaniei dispune actionarului semnificativ vanzarea actiunilor detinute peste participatia aprobata de Banca Nationala a Romaniei.
    In cazul in care se constata ca fondurile utilizate pentru efectuarea varsamintelor la capitalul social al bancii de catre actionarii semnificativi reprezinta sume imprumutate de acestia ori sume puse la dispozitia lor de alte persoane fizice sau juridice, vor fi aplicate in mod corespunzator prevederile art. 73 alin. 2 din Legea nr. 58/1998.
    Art. 46
    In cazul in care Banca Nationala a Romaniei constata ca actionarii, conducatorii si administratorii aprobati ai unei banci nu mai indeplinesc conditiile prevazute de lege si de reglementarile emise in aplicarea acesteia, Banca Nationala a Romaniei va proceda la retragerea aprobarii, conform prevederilor art. 69 si 70 din Legea nr. 58/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, sau, dupa caz, la retragerea autorizatiei bancii, conform prevederilor art. 16 din aceeasi lege.
    In conformitate cu prevederile art. 27 din Legea nr. 58/1998, persoana careia i s-a retras aprobarea in calitate de conducator al unei banci decade si din calitatea de administrator.
    Art. 47
    In conformitate cu dispozitiile art. 3^2 din Legea nr. 58/1998, astfel cum a fost modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 137/2001, Banca Nationala a Romaniei poate decide asupra grupurilor de persoane care actioneaza impreuna si care detin o participatie de cel putin 5% din capitalul social al bancii. In aceste cazuri Banca Nationala a Romaniei va dispune masura suspendarii exercitiului dreptului de vot al actionarilor constituiti in grup si va solicita depunerea cererii de aprobare a grupului ca actionar semnificativ, cu precizarea termenului in care trebuie prezentata aceasta; cererea va fi insotita de documentatia corespunzatoare pentru fiecare dintre persoanele constituite in grup.
    Daca documentatia necesara aprobarii nu este prezentata in termenul stabilit la alin. 1 sau nu s-a obtinut aprobarea Bancii Nationale a Romaniei, se aplica in mod corespunzator prevederile art. 45 alin. 2.
    Art. 48
    In cazurile in care se constata ca persoanele desemnate sa asigure conducerea unui sediu secundar al unei banci nu indeplinesc conditiile de reputatie, pregatire si experienta profesionala prevazute de prezentele norme, Banca Nationala a Romaniei va dispune masura inlocuirii acestora.
    Art. 49
    Prezentele norme intra in vigoare la data publicarii lor in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Incepand cu aceeasi data se abroga Normele Bancii Nationale a Romaniei nr. 2/1992 privind modificarea situatiei societatilor bancare, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 60 din 7 aprilie 1992, Normele Bancii Nationale a Romaniei nr. 7/1993 privind deschiderea de unitati teritoriale de catre societatile bancare, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 310 din 28 decembrie 1993, si Precizarile Bancii Nationale a Romaniei nr. III/7.028/1996 privind reflectarea in contabilitate de catre societatile bancare, a principalelor operatiuni decurgand din aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 40/1996 privind modificarea si completarea reglementarilor referitoare la majorarea capitalului social al societatilor bancare, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 234 bis din 8 septembrie 1997.

    NOTA:
    Redam mai jos prevederile art. II si III din Normele Bancii Nationale a Romaniei nr. 5/2002:
    Art. 2
    Evaluarea cererilor de aprobare prealabila nesolutionate la data intrarii in vigoare a prezentelor norme se va face avandu-se in vedere conditiile prevazute de Legea bancara nr. 58/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, si cerintele prevazute de Normele nr. 3/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezentele norme.
    Banca Nationala a Romaniei va evalua cererile de aprobare prealabila prevazute la alin. 1 pe baza documentatiei prezentate in conformitate cu reglementarile in vigoare la data depunerii cererii, putand solicita orice documente si informatii suplimentare, daca cele prezentate nu sunt suficiente pentru a determina daca sunt indeplinite conditiile prevazute de noile reglementari.
    Art. 3
    Persoanele care la data intrarii in vigoare a prezentelor norme asigura conducerea unui sediu secundar al unei banci/sucursale a unei banci straine si nu indeplinesc conditia de experienta profesionala prevazuta la art. 32*) din Normele nr. 3/1999, astfel cum a fost modificat prin prezentele norme, vor fi inlocuite in termen de doua luni de la aceasta data, cu exceptia cazurilor in care aceasta conditie se va indeplini prin trecerea termenului de doua luni. Dupa implinirea termenului Banca Nationala a Romaniei va putea aplica sanctiunile prevazute de lege.
------------
    *) Ca urmare a renumerotarii textului, in forma republicata a Normelor Bancii Nationale a Romaniei nr. 3/1999, art. 32 a devenit art. 35.

    ANEXA 1

    Se va completa in cazul cererilor de majorare a capitalului social prin utilizarea surselor prevazute la art. 41 din Legea nr. 58/1998.

    Informatii cu privire la nivelul actual al capitalului social
 ______________________________________________________________________________
| Nivelul actual al capitalului social:                      |  Suma (mii lei) |
| - capitalul social subscris;                               |                 |
| - capitalul social varsat.                                 |                 |
| ___________________________________________________________|________________ |
| Valoarea nominala a unei actiuni                           |      (lei)      |
| ___________________________________________________________|________________ |
| Numarul de actiuni                                         |      (nr.)      |
| ___________________________________________________________|________________ |
| Documentul care atesta efectuarea formalitatilor legale    |     (tipul      |
| de evidentiere a capitalului social actual la oficiul      |  documentului,  |
| registrului comertului.                                    | numarul si data |
|                                                            |  inregistrarii) |
|____________________________________________________________|_________________|

    Informatii cu privire la sursele utilizate pentru majorarea capitalului social
 ______________________________________________________________________________
|                                        |   |                |   Suma care    |
|                                        |   |                |  urmeaza a fi  |
|                 Sursa                  |Nr.|Suma evidentiata|utilizata pentru|
|                                        |rd.|in contabilitate|    majorarea   |
|                                        |   |    (mii lei)   |   capitalului  |
|                                        |   |                |social (mii lei)|
|________________________________________|___|________________|________________|
| a) In cazul majorarii capitalului social prin utilizarea primelor de emisiune|
| sau de aport si a altor prime legate de capital, integral incasate, ramase   |
| dupa plata si acoperirea cheltuielilor neamortizate, efectuate cu astfel de  |
| operatiuni                                                                   |
| ____________________________________________________________________________ |
| Prime legate de capital (simbol        | 1 |                |                |
| cont 511) total, din care:             |   |                |                |
| .......................................|...|................|............... |
| Prime de emisiune sau de aport (simbol | 2 |                |                |
| cont 5111)                             |   |                |                |
| .......................................|...|................|............... |
| Prime de fuziune, de sciziune, de      | 3 |                |                |
| conversie (simbol cont 5112)           |   |                |                |
| .......................................|...|................|............... |
| Alte prime (simbol cont 5119 - cu      | 4 |                |                |
| indicarea categoriilor de prime)       |   |                |                |
| .......................................|...|................|............... |
| b) In cazul majorarii capitalului social prin utilizarea dividendelor din    |
| profitul net cuvenit actionarilor dupa plata impozitului pe dividende        |
| potrivit legii, existente in sold potrivit ultimului bilant contabil (aceasta|
| sursa poate fi folosita pentru majorarea capitalului social numai in         |
| conditiile in care se utilizeaza in totalitate dividendele repartizate din   |
| rezultatul net inregistrat anual)                                            |
| ............................................................................ |
| Dividende de plata (simbol cont 354)   | 5 |                |                |
| total, din care:                       |   |                |                |
| .......................................|...|................|............... |
| Dividende dupa plata impozitului pe    | 6 |                |                |
| dividende                              |   |                |                |
| _______________________________________|___|________________|_______________ |
| c) In cazul majorarii capitalului social prin utilizarea rezervelor          |
| constituite pe seama primelor de emisiune sau de aport si a altor prime      |
| legate de capital, integral incasate, ramase dupa plata si acoperirea        |
| cheltuielilor neamortizate cu astfel de operatiuni                           |
| ____________________________________________________________________________ |
| Alte rezerve (simbol cont 519) total,  | 7 |                |                |
| din care:                              |   |                |                |
| .......................................|...|................|............... |
| Rezerve constituite pe seama primelor  | 8 |                |                |
| de emisiune sau de aport si a altor    |   |                |                |
| prime legate de capital                |   |                |                |
| _______________________________________|___|________________|_______________ |
| d) In cazul majorarii capitalului social prin utilizarea rezervelor din      |
| influentele de curs valutar aferente aprecierii disponibilitatilor in valuta |
| reprezentand capital social in valuta, existente in sold potrivit ultimului  |
| bilant contabil                                                              |
| ____________________________________________________________________________ |
| Alte rezerve (simbol cont 519) total,  | 9 |                |                |
| din care:                              |   |                |                |
| .......................................|...|................|............... |
| Rezerve din influente de curs valutar  |10 |                |                |
| conform Hotararii Guvernului           |   |                |                |
| nr. 252/1996, total, din care:         |   |                |                |
| .......................................|...|................|............... |
| Rezerve din influente de curs valutar  |11 |                |                |
| aferente aprecierii disponibilitatilor |   |                |                |
| in valuta reprezentand capital social  |   |                |                |
| varsat in valuta                       |   |                |                |
| _______________________________________|___|________________|_______________ |
| e) In cazul majorarii capitalului social prin utilizarea rezervelor          |
| constituite din profitul net, existente in sold potrivit ultimului bilant    |
| contabil                                                                     |
| ____________________________________________________________________________ |
| Rezerve legale (simbol cont 512)       |12 |                |                |
| total, din care:                       |   |                |                |
| .......................................|...|................|............... |
| Rezerve legale din profitul net        |13 |                |                |
| (simbol cont 5122)                     |   |                |                |
| .......................................|...|................|............... |
| Rezerve statutare (simbol cont 513)    |14 |                |                |
| .......................................|...|................|............... |
| Alte rezerve (simbol cont 519)         |15 |                |                |
| total, din care:                       |   |                |                |
| .......................................|...|................|............... |
| Rezerve din profitul net               |16 |                |                |
| .......................................|...|................|............... |
| f) In cazul majorarii capitalului social prin utilizarea rezervelor provenite|
| din diferente favorabile din reevaluarea patrimoniului (bancile vor determina|
| diferentele favorabile din reevaluarea patrimoniului numai pe baza unor acte |
| normative emise in acest scop)                                               |
| ____________________________________________________________________________ |
| Alte rezerve (simbol cont 519) total,  |17 |                |                |
| din care:                              |   |                |                |
| .......................................|...|................|............... |
| Rezerve din diferente favorabile din   |18 |                |                |
| reevaluarea patrimoniului              |   |                |                |
|________________________________________|___|________________|________________|

    Informatii cu privire la nivelul capitalului social rezultat in urma majorarii prin utilizarea surselor mentionate la lit. a) - f)
 ______________________________________________________________________________
| Valoarea majorarii capitalului social prin utilizarea      |  Suma (mii lei) |
| surselor mentionate la lit. a) - f).                       |                 |
| ___________________________________________________________|________________ |
| Numarul actiunilor aferente sumei cu care se majoreaza     |      (Nr.)      |
| capitalul social prin utilizarea surselor mentionate la    |                 |
| lit. a) - f), distribuite tuturor actionarilor existenti.  |                 |
| ___________________________________________________________|________________ |
| Valoarea capitalului social rezultata in urma actiunii de  |  Suma (mii lei) |
| majorare.                                                  |                 |
| ___________________________________________________________|________________ |
| Numarul total al actiunilor rezultate in urma actiunii de  |      (Nr.)      |
| majorare a capitalului social.                             |                 |
|____________________________________________________________|_________________|

                   Presedinte,            Conducatorul compartimentului
               ..................               financiar contabil,
                                          .............................



SmartCity5

COMENTARII la Norma 3/1999

Momentan nu exista niciun comentariu la Norma 3 din 1999
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu